Ja, så var väl julshoppingen i full gång då. Har någon något förlag på vad man skall ge en klimatrealist i julklapp? Lite lugn och ro kanske … med en öppen tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Ja, så var väl julshoppingen i full gång då. Har någon något förlag på vad man skall ge en klimatrealist i julklapp? Lite lugn och ro kanske … med en öppen tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Jag vill tipsa om boken ”Vägen till träldom” av F.Hayek. (Pocket 59kr).
Boken har nu 80 år på nacken, men är otäckt aktuell i att beskriva hur en befolkning kan manipuleras i en katastrofal riktning. När jag läser boken ser jag tydliga paralleller till hur klimatvänstern drivit berättelsen om mänskliga utsläpp av koldioxid och hotet om jordens undergång som ett sätt för att få makt. Rekommenderas varmt.
https://timbro.se/forlag/vagen-till-traldom-2/
Denna höst har jag hört och sett mycket hackspettar i Östernärke. Någon mer som observerat det?
Nr2 Rickard
Om hackspetten- både i trakterna av trollhättan i västsverige och Höljes i norra Värmland går det till synes allt bättre för hackspettarna.
Kanske går det allra bäst för den tretåiga hackspetten, som börjar bli vanlig i norra Värmland och numera också kan hittas i skogarna väster om Trollhättan.
Hackspettarna har gynnats av framväxten av alltfler reservat och av att granbarkborren där fått härja fritt – på gott och ont, skogarna får då en större variation än dom välskötta granplanteringarna ( som är bra för BNP:n..).
Igår tog Länsstyrelsen Stockholms kommun i örat och förbjöd inrättandet av en miljözon 3 avgränsad av Hamngatan, Sveavägen, Kungsgatan och Birger Jarlsgatan. Några tankar far genom huvudet.
1) hur kan Sossarna sänka sig till att genomföra all tokigheter som MP kräver – enbart för att behålla makten?
2) var det inte samma dåliga förberedelser som resulterade i att MP också fick backa på den nedstängning av arbetet på förbifart Stockholm, som de också tvingade Sossarna att genomföra efter valresultatet 2014
3) MP har inga som helst problem med att slösa bort andras pengar, inga betänkligheter alls verkar det som.
Tanken med zonen har ingenting att göra med förbättrad luft i Stockholm. Det handlar om att försvåra för bilförare, dels direkt, dels genom försämrad luft-, och bullermiljö på annan plats.
En av Klaratunnelns armar mynnar ut mitt i den planerade zonen. Ett som jag minns det mycket effektivt sätt att komma in och ut ur de centrala delarna av Stockholm. Om man förbjuder trafik med ICE-fordon den vägen så ökar man på trafik med dess buller och utsläpp på de gator som man istället får kryssa fram på i sakta mak för att nå den delen av staden med bil. Förhoppningsvis till de boendes ökande irritation så att MP får fler röster…
Förresten är förbättrad luftkvalitet ett ihålig argument i den delen av city, då många av gatorna inom avspärrningen redan är gågator, eller med reducerad trafik.
Nej – det är tunneltrafiken, den rationella trafiklösningen som de vill åt. Sossarna bär – som vanligt – ett stort ansvar för detta, när de återigen är villiga att låta svansen vifta på hunden.
#4, PS,
länk till artikel:
https://www.svd.se/a/8qxr11/miljozon-i-stockholm-stoppas
Det lackar mot jul – skall den bli full av snö eller grågrön?
På västkusten borde den bli grågrön- enl statistiken.
Annars har ju klimathotet på senare år överraskat oss i västsverige – med några kalla decembermånader, och även i år har vi hunnit att åka både skridskor och skidor i trollhätteområdet, innan Atlanten återigen svepte in.
Vita jular eller inte finns det officiel statistik på från Göteborg, i drygt 120 år har dom redovisat detta.
Märkligt nog är det väldigt liten skillnad på dom första 60 åren och dom senaste 60 åren.
Från 1900 till 1905, när mätningarna startade var det barmark i Götet – då hade vi också några väldigt varma somrar i västsverige, några orter har t o m kvar sina sommarhögsta temperaturer från dessa heta somrar i början på 1900 – talet.
På senare år har vi i västsverige haft ganska svala somrar och allra helst har vi haft kalla decembermånader – en lätt obehaglig trend, om man inte gillar kyla.
En titt på RCP 4,5 från IPCC visar att chansen till vit jul kan försämras ngt för västsverige, när vi närmar oss år 2100.
Men vi som levt länge och har långa släktled på västkusten – vet att där finns stor påverkan från naturliga klimatförändringar, inte minst från havet som kommer att ge oss varmare och kallare perioder, det är observerbara Fakta.
Observerbara Fakta och klimathistoria är dock ingen favorit hos IPCC – man kan undra varför – själv tycker jag att det är både superintressant och lärorikt.
Nåväl – hos oss I västsverige har decembermånaderna efter 2016 uppvisat en rejäl dragning åt det kallare hållet – och jag kan lova er att minusgrader på västkusten får kinderna att rodna och ögonen att tåras, när atlantluftens fukt biter i ansiktet.
Nästa vecka blir det sillfiske från klipporna, biter det så blir det kalas och några extra sillrätter på julbordet – och då känns det som riktig jul – sillen är viktigare än snön hos oss.
Nr 4 foliehatt
OCH – inte bara det Mark och Miljödomstolen tog i sin tur Länsstyrelsen i örat – i veckan.
En stor seger för miljön och klimatet var det när domstolen underkände MKB:n för den stora vindkraftparken Ripfjället – på gränsen mellan Dalarna och Värmland.
Domstolen uttryckte rent av en undran hur Länsstyrelsen ens kunnat blunda för den mycket svaga MKB:n.
Det var för några år sedan en folkomröstning i Malung om denna vindpark – folket sa Nej – men sossarna gick emot folket och sa Ja I alla fall.
Ripfjället har en stor mängd naturreservat och natura 2000 – områden och särskilt skyddsvärda våtmarker och vattendrag – och är ett enastående område för den svenska kungsörnsstammen – men till detta har ingen hänsyn tagits i MKB:n..horribelt
Sedan tidigare har försvaret sagt nej till Ripfjället – men deras nej har märkligt nog vägt lätt.
När vi för ett par år sedan tittade på denna MKB för Ripfjället – så hade det tyska bolagets som ansökte t o m ritat in att några av vattendragen i projektområdet rann åt ett annat håll än verkligheten – allt för att visa att ingen påverkan skulle drabba känsliga vattendrag vid ev kemikalieutsläpp.
Den MKB: n var en katastrof men godkändes alltså av Länsstyrelsen i Dalarna- när jag diskuterade dessa brister med dom för ett par år sedan såg höll dom med men sa att det politiska trycket var viktigare!
Det mina vänner – Är det nya gröna stollesverige – Och det är samma stollar som driver Klimathotet och våran retorik om Klimatkrisen..ända in i barnens skola – Dom borde verkligen skämmas.
#1
Ja, och 1984. Mer aktuell än någonsin. Den handlar om bl.a om brainfucking av hela populationen.
Magnus Blomgren #6
Det är likadant här där jag bor. Normalt är det ingen snö eller endast lite snöblask till jul. I Linköping som nog har det mest likartade klimatet jämfört med där jag bor så har det varit mer än 10 cm snö vid endast 33 jular på 120 år fördelat enl nedan:
1901-1930 9 st
1931-1960 7 st
1961-1990 10 st
1991-2020 5 st
Gröna jular då det inte varit någon snö alls, inte ens snöblask, är fler, totalt 47 st på 120 år, fördelade enl nedan:
1901-1930 8 st
1931-1960 11 st
1961-1990 10 st
1991-2020 18 st
Ang snö eller ej på Jul får man gå till bondepraktikan.
Anders slaskar braskar Julen!
Anders är idag och vi har slask!
Svårare än så är det ej.
Jag brukar dubbelkolla med Weatherbells söndagssändning:
https://www.weatherbell.com/
Foliehatt #4
Miljökraven som ställts på fordon har efter hand förbättrat luften på gatorna i Stockholms innerstad. Det är stor skillnad idag jämför med för 25 år sedan då fasta mätstationerna monterades upp på många gator i Stockholm.
Fastighetsbolagen är inte emot att det skall bli ett förbud mot avgasbilar, för att avgaserna förstör fasaderna på fastigheterna. Men de tycker att förbudet kommer för tidigt. Det är inte tillräckligt stor andel elbilar än.
Fastighetsbolaget Hufvudstaden som äger P-garaget Parkaden, i området där det var tänkt att förbjuda avgasbilar, har premierat elbilsägare då de har laddboxar som inte kostar något extra att använda när man parkerar där.
Ja, någon vit jul lär det knappast bli i Växjö eller södra Sverige i allmänhet visar statistiken, möjligen lite snöblask på sin höjd! Såg att de sista gröna pilträden kastat in handduken och klädde sig med bruna blad förra veckan? Träden inser väl till slut att vintern är på väg även om vi inte här har sett en snöflinga i luften och knappt haft mer än ett par kalla nätter.
Sigge, alla bilar släpper ut avgaser, lokalt eller någon annan stans, så det här med att yra om avgasbilar är bara missledande. Dessutom är elbilar extremt farliga vilket olyckan i Umeå visar då en i sammanhanget harmlös påkörning på ett vägräcke kunde slutat illa om inte föraren snabbt kastat sig ur den brinnande Teslan!
SMHI har sammanställt ”vit jul?”
https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.1392!vit_jul2001%5B1%5D.pdf
Jag kan inte se någon förändring sedan 1900. Kan ni? Vart är kokande hav och Europa brinner här?
#13
Här finns ett lite mer aktuellt diagram: https://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/arstider/vinter/julvader-1.4274
Dagens Jönsson vrider om kniven i gröna bubblans Northvolt:
https://www.youtube.com/watch?v=QRTlo41vIsY
Vi här kan ju bara le åt eländet men för den som tror att vi måste göra ändringar har det nog svårt nu. Vi kan ju ge dem tröst.
Klimatet kan inte påverkas på ett avgörande sätt med våra fossila utsläpp.
”…att sätta Porterhypotesen och liknande forskning i händerna på politiker blev som att ge whisky och bilnycklar till en tonåring. EU kunde nu lova allting samtidigt eftersom man hade tänkt bort de potentiella problemen.”
https://www.affarsvarlden.se/kronika/sandstrom-guld-och-grona-jobb-ar-whisky-och-bilnycklar-for-von-der-leyen
Så som saker utvecklar sig numera tycker jag att det helt saknas förutsättningar för en ”vit” jul.
In i dimman.
#14
Notera att det bara är 2 år som hela landet haft ett rejält snötäcke ( blå färg ) på Juldagen, 1980 och 2010.
Henrik Jönsson: ”Batterijätten Northvolt har gjort konkurs med miljarder i skulder – och nu tvistar alla om vad som gått fel.”
https://www.youtube.com/watch?v=QRTlo41vIsY
Det går fort nu….
””Jag säger som Hoola Bandoola Band sjöng; Vem i hela världen kan man lita på?”, säger elmarknadsanalytikern Bengt Ekenstierna.”
https://www.tn.se/naringsliv/40299/en-manad-med-nya-elmodellen-enorma-elprisskillnader-de-hade-fel/
””Syftet med övergången är att planering och handel ska ges bättre förutsättningar att hantera variationer i kraftsystemet som bland annat kommer från att det blir allt mer förnybar och oplanerbar, väderberoende elproduktion”, skriver Svenska kraftnät på sin sajt.”
https://www.tn.se/naringsliv/40250/efter-flowbased-datum-satt-for-svenska-kraftnats-nasta-giv/
Men detta ska vi lösa med (trumvirvel)…batterier…
https://www.tn.se/naringsliv/40181/utrakning-60-globen-batterier-kravs-for-att-ersatta-karnkraften/
Herregud…
Det blåser lagom ikväll – Sverige, Danmark och Norge exporterar i runda slängar 8000 MW just nu.
Och på em körde jag förbi kraftstationerna i Trollhättan – helt strömstilla i turbinkanelerna.
I veckan som gick släpptes stora mängder vatten rakt förbi kraftstationerna.
För vattenlevande organismer börjar det bli kris, förr kördes ett väldigt förutsägbart flöde med variationer på dygnsbasis, utifrån våran elförbrukning.
Nu kan det vrålköras i dagar och sedan inte köras någonting under flera dagar, allt beroende på vind och lågtryck/högtryck.
När det körs hårt i flera dagar så anpassar sig vattenlivet och söker nya uppehållsplatser och just när dom sökt sig dit försvinner vattnet i flera dagar.
Det är betydligt bättre med korta per dygn varierande flöde än dessa flerdagars och veckovisa flöden – det slår redan hårt men kommer synas ännu mer över tid, både på insekter och fiskar, växter osv.
I klarälven har detta visat sig extra förödande i dess övre delar – där det är vårflod ena veckan och torka nästa vecka – då älven där är långgrund blir väldiga områden uttorkade och översvämmade om vart annat.
Vi tog en tur till tranbärsmyren i em och plockade 5 liter prima tranbär – frusna i omgångar blev dom riktigt söta och sylten blev kalasgod.
Tranbär är ett bär som har utvecklats otroligt väl i mina trakter i västsverige dom senaste 10 åren – av tradition har det varit ett bär som trivts längre norrut – men något i dagens klimat gör att dom numera frodas här I väst.
Tranbär är något som brukar anses rejält nyttigt och var något som användes flitigt av våra förfäder – det har hittats Tranbär i mångtusenåriga lerkärl här I Skandinavien.
Bäret är dessutom som bäst efter några frostknäppar – och våra förfäder kunde plocka dom sent på hösten och ända in mot vintern, ett perfekt vitaminrikt bär.
103 av 302 mätstationer i England finns inte. För dessa stationer har Met Office hittat på data. Det visar en undersökning som gjorts av den undersökande journalisten Ray Sanders och som resulterat i ett öppet brev till den nye Science ministern för att ”undvika att institutioner och forskare använder opålitliga data och uppnår felaktiga slutsatser”.
I USA avslöjades motsvarande fusk då NOAA avslöjades att hitta på data för 30% av de rapporterade mätstationerna.
https://dailysceptic.org/2024/11/05/science-shock-u-k-met-office-is-inventing-temperature-data-from-100-non-existent-stations/
Nr 23 ces
Det påminner mig om SVT nyheter i veckan som gick, det slogs upp stort att Göteborg hade 13,9 – det var det varmaste nååågonsin så här sent på året i Sverige slog expertisen fast.
Det var ju inget särskilt med 13 – 14 grader så här års överhuvudtaget, det händer då och då – även minns kanske några hur Sydsverige julen 1977 hade 13,7 grader..
Mätningar är en ny favorit, bland experter och media, när det gäller att klimatförvilla folket.
Magnus b. #21
Jag är rädd för att det kommer att bli värre. Idag sätts elpriset per timme på elbörserna i Europa, målsättningen är att sätta priset per 15 minuter. Idag redovisar Tyskland, Nederländerna och sen mitten av Juni Polen produktionen per 15 minuter av dom länder jag sammanställer här:
Vinden runt SE4
Nu sammanställer jag allt till per timme, minsta gemensamma nämnaren, och det ser ut som det gör, tänk dig hur det kommer att se ut när alla redovisar per 15 minuter, jag får begränsa till att visa per kvartal när alla gått över till redovisning per 15 minuter, och det blir inte vackert. Vad blir nästa steg, elhandel per minut?
#25 Håkan Bergman & #21 Magnus Blomgren:
Se den andra länken i mitt inlägg #20:
Nr 25, 26
Jo, det är rätt komiskt att vi i väst oroar oss för klimatförändringar – när vi bygger ett elsystem på väder…
Vi och våra företag borde oro oss NU – för en vindsvag kallvinter – för då kanske vårat samhälle stannar – typ tvärnitar.
Fast kanske att – Putin blir lite gladare då.
Förövrigt tycker jag att jättelika batterier är lite skrämmande!
Berra #26
Blir nog bra det där. Minns inte om det var i början av året eller förra året som nåt klantarsel knappade in ett utbud på finska marknaden som var fel på en faktor 1000 och Nordpools system svalde det utan att blinka. Hur står det till med kvalitetskontrollen?
#27: Kan ju lägga till att möbelindustrin, byggbranschen, pappersbruken & fjärrvärmen lär gå så där bra efter årsskiftet om eu får igenom detta…(och då nämner jag inte ens metanol till bilarna)
”– Givet den kaosartade processen och brist på tydliga besked från EU-kommissionen och ansvarig svensk myndighet är det svårt att säga exakt vilka konsekvenser lagen kommer att få. Det som är helt klart är att den kan komma att urholka svensk och europeisk skogsnärings konkurrenskraft och leda till ökade spänningar i världshandeln för de produkttyper som lagstiftningen omfattar”
”– Det som nu händer inom EU med alla nya påhitt och förordningar så som EUDR, ESPR, DDP och likande kommer att knäcka många företag. Själv har jag ställt mig frågan många gånger om det är ens värt att fortsätta eller om det är lika bra att sälja eller att avveckla företaget. – Det är inte kul längre att driva företag.”
https://www.tn.se/hallbarhet/40298/svenska-foretag-i-panik-infor-ny-lag-lika-bra-att-avveckla-foretaget/
Men jag såg tidigare att sigge var tillbaka från sin semester så han har säkert några ”kloka” svar…
#0
Tänker att det nog ändå är bättre att ge så många klimatalarmister som möjligt en faktabok.
Här är min favvo:
https://www.adlibris.com/se/sok?filter=author%253AG%C3%B6sta%2520Pettersson
#19
Vem är trög i huvudet enligt Svante Axelsson?
Är det inte han själv?
Novolt – WHAT WENT WRONG?
https://www.youtube.com/watch?v=W9sOmx8R7to
Benny #12
Att elbilar brinner är ovanligt. Förra året brann 23 elbilar i Sverige. Av dessa var det 4 st som brann för att branden spridit sig från en annan bil som brann eller ett hus som brann.
Den vanligaste orsaken till att bilar med förbränningsmotor börjar brinna är att något brännbart hanar på avgasrör eller grenrör. Då börjar bilen brinna under färd eller kort efter att bilen parkerats.
Här ett exempel som hände natten mellan fredag och lördag.
https://sverigesradio.se/artikel/bil-totalforstord-i-brand-borjade-brinna-under-fard
( Skippa reklamen i början – klicka på pilen nere till höger…)
# 33 Sigge Northvolts problem är inte att dom bilar som kör med deras batterier brinner. Utan att dom knappt tillverkar några batterier. Trots att dom bränt 100 miljarder.
#21 Magnus Blomgren
Man har sedan något år tillbaka ny regleringsstrategi för Vänern med större variation mellan högt och lågt (mer likt det naturliga flödet). Det är just av naturhänsyn att inte ö-stränder ska växa igen men också att många arter behöver växlingen. Inte att lågvattnet ska bli lägre utan ffa att vårfloden ska få slå igenom mer. Sen är Vänern stor så det handlar ju mer om ändringar på vecko/månadsbas. Se
https://www.lakevanern.se/livet-vid-vanern/vanerradet/remiss-tappningsstrategi/
Sigge #33
Ser ut som en gammal SAAB 93/900, ingen ny bil i alla fall, inget konstigt med ev. bränsleläckage på gamla bränslebilar.
Vi kan nog räkna med att gamla elbilar kommer ha diverse elfel när mängden begagnade elbilar är lika stora som dagens bränslebilar.
Korrosion i gamla elbilars högspänningssystem kommer nog bli vanligt på begagnade äldre elbilar.
Mycket intressant artikel idag på Ledarsidorna ( https://ledarsidorna.se/dress-the-bride-sa-haussades-vardet-pa-northvolt-och-stegra ).
Nr 36 Bubo
Jo, vi här I trollhättan var en del av remissrundan på den strategin- men sedan dess kom vindkraften att både byggas ut kraftigt och ges förtur.
Vi hade också några verkligt konstiga turer kring det där med vänerns vattenstånd – det var ett gäng på länsstyrelserna som fått för sig att vänern är naturligt låg på hösten – vilket historiskt varit ovanligt annat än i kombination med extrema torr somrar och regnfattiga höstar – tappningsstrategin kan vi dock leva med – värre är det med vindkraftens nya ” strategi ” – dvs att ingen strategi finns – utan energibehovet styr – och att vattenkraften gått från mer planerad till oplanerad back – up kraft.
Vi får se hur länge det dröjer innan samhället inser behovet av en fungerande vattenstrategi – förmodligen kommer många bestånd av olika livsformer inklusive fisk att slås ut innan ett uppvaknande – inte minst då gällande älvar som rinner ut i Östersjön.
Det fortsätter med ganska kyligt väder nere i Europa – nu på morgonen är det minusgrader över stora områden.
Det är märkligt nog fortsatt gaskris och snabbt ökande priser nere i Europa- det tog hårt bl a med ” dunkelflaute” fenomenet nu i höst – det är anmärkningsvärt att dessa problem kvarstår 2024, det har ju varit väl känt länge.
Det slutar nog med panikuppstart av riktigt smutsig och klassiskt tyska kolkraftverk – tänk att von der leyen å gänget finner nöje i att belägga Sverige och våra ” utsläpp ” med allehanda bestraffningar, regler och pålagor..Ur ett CO2 emissionperspektiv – Eu och många andra tycks sakna ett rimligt mått av både kunskap och förstånd..När det gäller klimat och energi.
Nu, det varmaste året någonsin…sitter Eu och är livrädda för en kall vinter.
Det är onekligen ironiskt – kan dom inte bara övertala Copernicus att säga att det är väldigt varmt för årstiden?
Skulle inte det lösa många problem?
I det svenska batteriföretaget Northvolts dödskamp i en domstol på andra sidan jordklotet riskerar samtliga aktieägare och långivare se sina investeringar och lån bli värdelösa över natt. Men långt ifrån alla. De med insyn i bolaget har kunnat kliva av i god tid innan krisen och därmed kunnat se en i många fall extrem värdeutveckling innan ballongen punkterades av verkligheten.
Ledarsidorna idag.
Vattenkraften är den räddande ängeln för vindkraften. Utan reglerande vattenkraft ingen el när det inte blåser. Nu kan inte vattenkraften reglera mer vindkraft, (om vi inte bygger ut resterande älvar och det vill vi inte).
Bygg snabbast möjligt mer kärnkraft.
Vad år det som driver skribenten att ljuga och/eller undanhålla sanningen?
https://www.dn.se/ledare/martin-liby-troein-det-ar-latt-att-skratta-at-ebba-busch-men-magdalena-andersson-borde-hjalpa-henne/
DN ska trots allt vara åtminstone neutral eller borgerlig. Ändå ljuger skribenten om att nedläggningen av kärnkraften och påstår att den inte var politisk. Detta trots att det bevisligen finns ett riksdagsbeslut där gröna och röda partier röstade för nedläggning. Varför ljuga om detta?
Sedan undanhåller han att det var Persson regeringen som införde effektskatten. Han vägrar erkänna det självklara i att vi inte behöver mer vindkraft inom rimlig framtid för det helt enkelt är snorbilligt med el när det blåser.
Det är ett ofog att förvrida fakta hela tiden för att man vill driva en politisk linje. Men sådana som Liby borde hålla sig för goda för att vilseleda allmänheten så här grovt.
Ja faktum är att det är snett även när agitatorerna på Aftonbladet försöker lura sina läsare.
Sen klagar dessa personer på fenomenet Trump och hans lögner. De ser dock inte alls sin del i detta. Just att det faktiskt var de som började driva politik med hjälp av lögner.
Nu slår jag här mot skribenter som stödjer och ljuger åt de rödgröna. Men faktum är att i Sverige är det den sidan som väldigt aktivt använder lögnen som vapen. Det var i längden inte framgångsrikt i USA. Det kommer inte vara det i Sverige heller.
Och vad är det för pajasar som skrattar åt Busch för att hon säger som det är? Uppenbarligen är Martin en av dem men vilka andra icke rödgröna är det?
#43 De gröna i Tyskland satt i regeringsställning och utredde om det var möjligt att fördröja nedläggningen av Tyska kärnkraftverken.
De kom fram till att det inte gick 😉
Nedläggningen av Sveriges kärnkraftverk var ett resultat av politiskt satta avgifter på kärnkraft.
Beslutet togs av Vattenfall där en av miljöpartiet tillsatt delegat, Kårberger, hade en viktig roll. Han invaldes med vetskapen av kraftigt kärnkraftsmotstånd.
Vem påstår att politiker inte är insyltade med kladdiga fingrar?
Dagens Weatherbell: https://www.weatherbell.com/
Relativt varm 14 dagarsperiod väntar. Kanske lite kallare till mitten av januari med hopp/hot om snö.
Inleds med en sång som skulle förbjudas i metoo andan. Eller var det klimatrörelsen?” It is cold outside” Syftande idag på kall östkust i USA.
Om Isländska parlamentsvalet: Prognosen anger att det Gröna partiet åker ur parlamentet, från att till oktober varit med i regeringskoalitionen som kollapsade. Tidningsrubrikerna fokuserar på att socialisterna dubblerar sig från 10 till över 20% och blir något större än det konservativa regeringspartiet. Jag vet inte vad de gröna driver för frågor. Island behöver inte mycket fossilförbränning då de sedan mycket länge får sin energi från sina varma källor, och därför haft mycket billig el. Vi får se hur detta hanteras i media.
Gunnar J #45,
Ja, fast de har ju utsläppsmarodörerna vulkanerna. Jag förstår inte varför de inte redan förbjudit vulkanutbrott på Island. 🙂
Ivar Andersson #41, m.fl.
Statistik och utfall efter Chapter 11
Flera studier har analyserat utfallet för företag som genomgått Chapter 11-rekonstruktion. Här är några punkter baserade på dessa studier:
– Enligt en studie publicerad av Harvard Business School, överlever ungefär 30-50% av de företag som genomgår Chapter 11-rekonstruktion på lång sikt (5 år eller mer). Detta innebär att en betydande andel av företagen lyckas återhämta sig och fortsätta sin verksamhet efter omstruktureringen.
– Företag som framgångsrikt genomgår Chapter 11 tenderar att uppvisa förbättrad finansiell prestation efter rekonstruktionen. Enligt en rapport från National Bureau of Economic Research (NBER) visar många företag en ökning i intäkterna och vinsterna inom två år efter avslutad rekonstruktion.
– Utfallet kan variera kraftigt beroende på bransch. Till exempel har detaljhandelsföretag ofta lägre överlevnadsgrader jämfört med tillverknings- eller teknikföretag, vilket delvis beror på marknadsdynamik och konkurrenssituationen i respektive sektor.
– Efter en Chapter 11-process kan ett företags kreditvärdighet påverkas negativt, vilket gör det svårare att få lån eller investeringar i framtiden. Enligt en studie från Journal of Finance kan detta leda till högre kapitalkostnader för de företag som har genomgått rekonstruktion.
– Relationerna med kunder och leverantörer kan också påverkas negativt under rekonstruktionsprocessen, vilket kan leda till minskad försäljning eller problem med försörjningskedjan. Det tar ofta tid för ett företag att återuppbygga sitt rykte efter en sådan process.
– Forskning visar att även om många företag överlever initialt efter Chapter 11, är det inte garanterat att de kommer att vara långsiktigt hållbara. Många faktorer, inklusive marknadsförhållanden, ledarskapets kompetens och strategiska beslut, spelar en avgörande roll i deras framtida framgång.
Sammanfattningsvis visar alltså statistiken att medan Chapter 11-rekonstruktion erbjuder en väg för många företag att återhämta sig från finansiella svårigheter, är resultaten blandade och beroende av flera faktorer såsom bransch, ledarskap och externa marknadsförhållanden.
Mvh,
Nr 44 Lasse
Amerikanerna ja, dom har haft en stor mängd svåra kalluftsutbrott på senare år – vilket plågat folket svårt och många har dött dessa senaste år i köldvågorna.
I Sverige tror dock allmänheten att värmen är problemet i USA, antagligen tror deras demokrater det samma…dom och vi har missat verkligheten.
Vi är svårt vilseledda.
Nu fick dock både Sverige och demokraterna se verkligheten komma – både i fråga om folkets verklighet och i form av plågsam köld.
Nr 47 Claes – Eric S
Ännu mer horribelt läge än förväntat för northvolt i den inledande processen i Amerika..
En av NV:s största långivare visade sig vara en mindre tysk konsultfirma som lånat ut 42 miljarder – men varken northvolt eller ngn annan kunde svara på frågan om vilka som står bakom pengarna i det tyska konsultföretaget..intressant inledning på detta chapter 11…
Det tar 3,6 månader att tappa ur 1 meter i Vänern om allt regn plötsligt upphör.
Med andra ord kan nivån regleras några dm på halvårsbasis.
Göta älv med 600m3/s kan inte öka och minska för mycket. Det är stor rasrisk i hela älvområdet och båtarna tycker knappast om 600 ena timman och 1200 m3 timmen därefter. Här har vi alla stora kända ras.
Älven kan alltså inte idag användas för att reglera vindkraft nämnvärt.
Gör en ny kanal via Uddevalla och öka energiuttaget (från 32 m till ca 40m) och behåll älven som farled med hjälp av bafflar/slussar på lämpliga ställen. Man tar all höjd i ett kraftverk i stället som nu på tre ställen. Skrota Trollhättans, Lilla Edets och Vargöns kraftstationer. Nu kan man reglera slumpel på ett annat sätt.
(Jag är faktiskt för vindkraft till havs (om det lönar sig ekonomiskt). Det kommer utgöra trålskydd och fiskföryngringsplatser. Jag har fiskat efter torsk i 4 år nu i Hakefjorden och har inte fått eller sett en enda! På 80-talet gick man ned till färjan i Svanesund och ”hämtade” torsk. Den giriga fiskindustrin som bara skall ha och ha utan att plöja, harva eller så har totalförstört hela Skagerrak i sitt rovroffande.)
Eller så får det vara som det är fast mer kärnkraft.
Göta älv ger idag 1,6 TWh och Ringhals 3 och 4 ger 15 TWh.
Det är nog billigare att bygga ett litet kärnkraftverk än att göra en ny kanal till Uddevalla.
Bygg ny kärnkraft och sätt miljöpartisterna i skampåle på kyrkbacken med spöstraff, spott och spe för att de med vilje saboterade vår energiförsörjning.
Onej, nu kommer vi att dö…igen…
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/varmerekord-i-norge/
#51
”jourhavande meteorolog” ? Är det så akut, känns farligt.
#47 Claes-Erik
Northvolt har inte ens en mikroskopisk chans att överleva. Enda sättet för dem att få in ett postivt kassatillskott är ju genom att sälja batterier. Då handlar det om en jämfört med nuläget dramatiskt ökad försäljning av batterier med rätt pris och med godkänd kvalitetsnivå. Men produktions- och kvalitetsproblemen är och har varit av megakaraktär. Kapacitetsutnyttjandet under 2024 har varit mellan 3-5%, 2023 mindre än 5%. 2022 på promillenivå! Enda kunden verkar vara Scania vars försäljning av tunga ellastbilar är rudimentär. Batterierna till dessa tillverkas i Västerås.
Skulle Northvolt lösa alla sina problem med kvalitetsnivå och leveransprecision handlar det ändå alltid om att ett företag som vill kvala in som som nyleverantör till bilindustrin alltid får genomgå en rigorös kvalificeringsprocess, som normalt sett tar flera år att komma igenom för att bli godkänd. Det är bara att fråga Northvolts potentiella kunder så kommer man att få detta förfarande bekräftat utan undantag.
Vägen är oöverblickbart lång för Northvolt att på så sätt kunna kvalificera sig för nya och nödvändiga, reguljära leveranser. Om det kommer på fråga är alltid ett första krav att priset (LCA) skall ligga under konkurrenternas.
Konkurrenssituationne i Europa och globalt är mördande. Se länk nedan.
Aviserade och genomförda neddragningar medför att all personal med rätt kompetens och utbildnng redan har lämnat ”det sjunkande skeppet”.
Evert och jag skrev tidigt om vad som komma skulle:
https://klimatupplysningen.se/northvolt-befinner-sig-pa-ett-sluttande-plan/
https://klimatupplysningen.se/ar-northvolt-nasta-storslagna-grona-bubbla/
Nästa gröna ballong som kommer att implodera (=min gissning) är ståltillverkaren Stegra, som ännu inte producerat ett kilo fossilfritt stål. De bytte namn från H2 Green Steel för att senare kunna göra ”halvvgrönt” stål, troligtvis genom omsmältning av stålskrot kompletterat med CCS i den process (i Norge) som baseras på fossil tillverknng av järnsvamp. Bara en gissning! Vi får se. Hybrit har drabbats av mer än en pyspunka. LKAB skjuter sin del av den tänkta tillverkningen av järnsvamp med grön vätgas på en obestämd, lång framtid. Det verkar som det inte ens ”bidde en tumme” av alla visionära (=korkade) svenska gröna skrytprojekt. Verkligheten, den stygga, står där alltid i vägen!
I norra New York har de som vanligt mängder med snö och vägarna är oframkomliga.
https://www.youtube.com/watch?v=J2B7gcVDefM
johannes #50
”Jag är faktiskt för vindkraft till havs (om det lönar sig ekonomiskt). Det kommer utgöra trålskydd och fiskföryngringsplatser. ”
Jag har viss förståelse för det, men så ska det inte behöva gå till. Bättre då att bygga två Westinghouse AP1000 vid Ringhals, samma reaktormodell som Polen satsar på och som byggs av koreanerna. Ebba ta båten till Polen och skriv på en deal med polackerna, en gyllene chans för svensk och polsk industri att ta på sig ledartröjan i Europas energiomställning, som måste komma, Sverige har redan Westinghouse bränslefabrik i Västerås t.ex.!
Apropå ”klimathot hetsare” och ”klimatförnekare” föreslår jag en mer relevant benämning, den förstnämnda kategorin bör istället kallas ”klimatpesimister” och den senare för
”klimatoptimister”.
Förtydligande alltså vi ”klimatförnekare”
—> benämns istället ”klimatoptimister”.
Göran S #56
Eller enklare drömmare-realister.
Det är alltid till sist den f*rbannade verkligheten som styr.
Göran S 56,
Jag tror att Sten Kaijser tidigare har föreslagit den benämningen. Men problemet, som jag ser det, är att pessimism och optimism inte har med sakfrågan att göra. Det handlar om realism, både vad gäller klimatet och energiproduktion.
LKAB skjuter sin del av den tänkta tillverkningen av järnsvamp med grön vätgas på en obestämd, lång framtid. / Mats Kälvemark #53
”Planen i Gällivare med järnsvamp fortsätter som planerat. Med insikter om den nya fyndigheten ser vi att vi kan höja produktionsvolymen av pellets och fines i Kiruna. Det innebär att produktionen av fossilfri järnsvamp i Kiruna flyttas fram till 2040-talet. I Gällivare går arbetet vidare som planerat med HYBRIT-teknologin och demonstrationsanläggningen för järnsvamp.”
https://lkab.com/nyheter/var-framgangsrika-prospektering-oppnar-nya-mojligheter-i-kiruna/
Mvh,
#53 Mats Kälvemark
Mats, jag anser nog att Northvolt har en ganska stor chans att överleva! Bland annat med beaktande av att under de senaste åren har kinesiska företag visat ett ökat intresse för att förvärva västländska bolag, särskilt under perioder av ekonomisk osäkerhet eller när dessa bolag befinner sig i finansiell kris. Denna strategi är en del av Kinas bredare mål att säkra tillgångar på produkter som är avgörande för landets industriella tillväxt och ekonomiska stabilitet.
Många kinesiska företag gör direkta investeringar i krisande bolag genom att köpa aktier eller hela verksamheter. I vissa fall bildar kinesiska företag joint ventures med västländska bolag för att dela riskerna och kostnaderna.
De kinesiska bolagens strategi vid förvärv av krisande västländska bolag har visat sig vara en kombination av aggressiv kapitalplacering, teknologisk integration samt riskhantering genom diversifiering av investeringar.
Genom delägarskap i eller förvärva det krisande Northvolt kan ett kinesisk företag få ökad tillgång till EU:s- marknader, inklusive produktionen av batterier.
Mvh,
#38 Micke Lindström
👍Stort tack för den länken. Den gav mig en tydlig insikt i hur den mjuka korruptionen manifesterar sig även i så kallade civiliserade länder.
Det står helt klart att när det kommer till den hårda kärnan – det vill säga frågor som påverkar den egna ekonomin – har wokeismen ännu inte lyckats få grepp om den.
#60. Vad är å andra sidan vitsen med att äga något onödigt, improduktivt, miljöskadligt och resursslösande? De kan ju lägga rabarber på mycket skattepengar, men reda pengar tjänar de väl snarare på kol, olja och gas ur marken?
Youtube föreslog mig att titta på detta: https://www.youtube.com/watch?v=Lxfpgqn6NOo
Det handlar om försurade floder med höga halter av giftiga metaller på grund av tinande permafrost. I videon sägs: ”the vast majority of the world’s current permafrost is many tens of thousands of years old.” Strax innan det sägs visas en kurva över temperaturen de senaste 20000 åren där man kan se att Holocene optimum var cirka 1°F varmaren än de senaste 5000 åren, ungefär lika som dagens temperatur. Temperaturen år 2100 skall enligt diagrammet bli cirka 7°F varmare än i dag. En extrem hockeyklubba som påstås visa data från iskärnorna EPICA och NGRIP och data från Marcott et al(2013), Berkely Earth och IPCC AR5 RCP8.5
Samma figur finns t.ex. här: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:All_palaeotemps.png
Jag trodde det var helt klarlagt att temperaturen i Arktis var betydligt varmare än i dag under Holocene optimum. Med kärrsköldpaddor i Sverige och helt tinad permafrost i Sibirien.
Det finns uppenbarligen två helt olika sagor om hur klimatet var för cirka 6000 år sedan, med cirka 20 W/m2 högre solinstrålning på norra halvklotet på grund av jordaxelns lutning mm. Måhända påverkades inte den globala medeltemperaturen så mycket därför att det blev mycket kallare på södra halvklotet?
Observationerna av rödbruna floder Alaska kan man väl inte ifrågasätta, men hur är det med tolkningen?
Kinesiska batterijätten CATL har inga planer på att investera i Northvolt, säger medgrundaren Pan Jian i en intervju med Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung. Det rapporterar Bloomberg.
– Det finns fortfarande en möjlighet att vi kan hjälpa dem med produktionen, säger han vidare.
Dagens Nyheter rapporterade i veckan att CATL och Northvolt fört en dialog sedan i somras. Enligt Pan Jian har dessa diskussioner handlat om licensiering, ett partnerskap likt det CATL har med Ford.
Mvh,
Pekke #37
Visst är det så att äldre bilar har större brandrisk än nya bilar. I Sverige är det ungefär 20 ggr så stor risk att en bil med förbränningsmotor brinner jämfört med en elbil. Men om man jämför årsmodeller så är det ungefär 5 ggr så stor risk att en bil med förbränningsmotor brinner jämfört med en elbil.
Staten/EU skall bestämma regler/gränsvärden mm men skall ha plånboken stängd. Då finner marknadsaktörerna den väg som ger lönsamhet. Är reglerna så stränga att marknaden inte är intresserad så avstå.
Vattenfall, vårt elbolag, kan ju minska sina utländska investeringar som historiskt visat sig vara usla, och satsa på Sverige och kanske helägd kärnkraft. Inte så att Staten tar kostnaderna och privata aktörer vinsten.
De aktörer som vill ha stora mängder el till sina gröna projekt bör anpassa sina kalkyler till det förväntade priset om de får köpa sin el på marknaden, kanske fyrdubblat pris för oss alla om det är tekniskt möjligt att låta dem köpa dessa mängder.
Då går det nog inte ihop ekonomiskt. Men de kan kanske bygga ett eget kraftverk, Kanske gasdrivet.
Berra #51
Låter som en kraftig lokal föhn-effekt och lyckligt placerad termometer.
Men nu när vi blir påminda så vi får se till och dricka kall glögg till adventsfikat och leva lite mer cirkulärt så blir det bättre.
#66 Fredrik S:
Jag har i alla fall dragit mitt stå till stacken.
Frysen står nu på max med öppen dörr på altanen för att kyla ner våran kokande planet…
#58 Ingemar
Jo, ”klimatrealister” är nog bättre för vår grupp men de ”klimathotsreligiösa” borde kallas ”klimatpessimister” eller kanske ”klimatalarmister” för det är vad de är med sina ovetenskapliga (jämför med Clintel gruppen) undergångshot för mänskligheten, om man inte gör den och den drakoniska inskränkningen på mänskliga friheter …..
Att den lilla människan skall kunna påverka klimatet, det är ju hybris i kvadrat.
Northvolt behöver teknisk kompetens antingen från Kina eller Sydkorea. Bäst vore om Sydkoreanerna köpte upp Northvolt för en spotstyver (jämfört med de orealistiska värderingarna som rådde för ett år sedan).
#47 Claes-Erik Simonsbacka betr: ”… långsiktigt hållbara …”
Copilot:
Här är information om medellivslängden för börsnoterade bolag:
a) **Sverige**: Det finns ingen specifik statistik för Sveriges börsnoterade bolag, men generellt sett tenderar bolag i Sverige att ha en längre livslängd än de i Västvärlden, tack vare starka företagsstrukturer och stöd från den svenska ekonomin.
b) **Västvärlden**: För bolag på Standard & Poor’s 500-index (S&P 500) i USA var medellivslängden cirka 21 år år 2020, jämfört med 32 år 1965. Det visar en trend av minskande företagslängd över tiden.
Det är intressant att se hur företagslängden har förändrats över åren. Har du några tankar om varför detta kan vara fallet?
Jag tycker att även ni som läser den här bloggen borde inse att det är en myt att det är så stor brandrisk med elbilar. Det har varit känt i några år nu att det är väldigt mycket lägre brandrisk med elbil än bil med förbränningsmotor.
Jonna Hynynen på RISE, som kartlagt elbilsbränder, påstår följande:
”Att elbilar skulle vara mer brandbenägna är de med diesel- eller bensinmotor är alltså en myt. I verkligheten är det tvärtom, elbilar är säkrare ur brandsynpunkt.”
https://bilkoparguiden.nu/artikel/manga-myter-om-bilbrander-har-ar-de-vanligaste-orsakerna-elbilar-vandalism/
#71 Sigge
I normal riskanalys så tar man hänsyn till 2 parametrar:
– sannolikheten P att något inträffar
– konsekvensen K när något inträffar
Produkten av dessa P x K är den totala risken. R = P x K
Oberoende av om P för elbilar är lägre (overifierat då de inte funnits så länge) så är vi nog överens om att K är långt mycket större.
Så total risk R för elbilar är nog större än för vanliga bilar.
Jag tror det är det som många mohända något slarvigt kallar för ”risken att det brinner”
Svar 56,
Att kalla folk med religiösa vanföreställningar för pessimister är verkligen att missbruka ord. Pessimister kan ibland vara till mycket stor nytta. Exempelvis när de som pekat på den gröna bubblan kallas pessimister.
Lite som att kalla IS för pessimister. Och inte kommer väl någon på tanken att jämföra IS med sansade människor.
Sigge, det är inte brandrisken som gör att folk inte köper elbilar.
Det stora problemet för batteritillverkare och elbilsproducenter är andrahandsmarknaden. Om det inte finns en marknad för begagnade elbilar blir ägarna inte av med sina bilar, och det är en mycket begränsad del av alla bilköpare som har råd med en ny bil. Sanningens minut kommer när du vill bli av med din elbil.
#46:
Det kanske kan bero på att svenska Vattenfall redan på 70-talet bestämde att deras kärnkraftverk inte hade tillstånd att släppa ut mer än X becquerel totalt vid en eventuell härdsmälta (minnet är bra men inte alltid precist) i en ram vid en utställning på Göteborgs Stadsbibliotek och sedan i deras egen utställning i Ringhals, men där var ramen undanställd i ett hörn (var på studiebesök där med skolan 1976).
Bara tanken på att säga på det viset pekar på hur de kunde (glömma bort att) tänka. Skulle de säga till härdsmältan att nu får du sluta stråla?
#45 G Juliusson
”då de sedan mycket länge får sin energi från sina varma källor”.
Det kan stämma om man menar den totala energin.
Elen däremot kommer till stor del från vattenkraft (74%). Island har många strömmande vattendrag. De geotermiska elkraftverken (26%) har svåra driftförhållanden med korrosiv ånga som sliter hårt på turbinerna.
I Reykjavik och på många andra ställen kommer varmvattnet i bostäder direkt från varma källor utan mellanliggande värmeväxlare och är starkt svavelosande och därmed nästan odrickbart.
Sigge fattar inte eller vill inte fatta problemen när det gäller elbilar? Det som hände i Umeå med Teslan hade ju aldrig inträffat med en vanlig bil, att en i stort sett harmlös påkörning av ett vägräcke leder till en explosiv brand? Vad är det med dessa elbilsapologeter, existerar inte verkligheten i deras värld? Batteribilar ska omedelbart dras tillbaka tills man utvecklat bättre och säkrare batteriteknik! Detta kan väl inte vara så svårt att begripa?
Sten K. #74
Exakt!
Apropå #74,77
Går att läsa i inkognitoläge eller vad din webläsare kallar det.
Kan man frysa in italiensk prickigkorv?
Torbjörn R #72
Du borde omvärdera dina myter om elbilar. MSB har undersökt riskerna med elbilsbränder. Det är värre än vanliga bilbränder men inte så extremt mycket värre som vissa tycks tro.
Hämtat från MSB:s hemsida.
1 ”Elbilar brinner oftare än andra bilar”
NEJ, andelen elbilsbränder är det en lägre än andelen bränder i bilar som drivs med fossila bränslen. Läs mer i PM om bränder i elfordon
2 ”Jetlågor från elbilsbränder gör att elden sprider sig snabbare”
NJA, det stämmer att jetlågor är typiska för batteribränder och att de kan göra att material i närheten fattar eld. Men även bilar med annat bränsle har egenskaper som kan leda till snabb brandspridning, exempelvis genom bensinläckage.
3 ”Batteribränder är i princip omöjliga att släcka”
NJA, det är visserligen svårt att släcka en brand inne i ett litiumjonbatteri genom att spruta vatten på utsidan eller sänka ner batteriet i vatten. Men det går om man först tar hål på batteriet med verktyg avsedda för det, så att man får in vatten inuti det.
Samtidigt startar de flesta elbilsbränder inte inne i batteriet, så en snabb släckning av fordonet kan ofta förhindra att själva batteriet fattar eld.
”Du kan få ström i dig när du släcker en elbil med vatten”
Det är mycket osannolikt och med rätt rutiner kan risken undvikas.
4 ”Vätefluorid från elbilsbränder är mycket giftigt”
JA, det stämmer, men alla brandgaser är giftiga oavsett vilket fordon som brinner och röken innehåller vätefluorid. Försök hålla dig utanför rökplymen, och var noga med att använda skyddsutrustning.
5 ”Överladdning av ett litiumjonbatteri kan orsaka termisk rusning”
JA, det stämmer i princip. Men litiumjonbatterier i elbilar har säkerhetssystem som ska förhindra att cellerna överladdas.
https://www.msb.se/sv/amnesomraden/skydd-mot-olyckor-och-farliga-amnen/raddningstjanst-och-raddningsinsatser/batterier—hantering-brand-och-olyckor/elfordon-och-litiumjonbatterier/
Sten Kaijser #74
Förra året så var det mycket debatt om att begagnade elbilar inte gick att sälja, men så är det inte längre. Själv tyckte jag att begagnade elbilar var alldeles för högt prissatta för ett par år sedan men nu har det kommit ner till en mer rimlig nivå.
Jag brukar ha mina bilar ganska länge, tills de gått 12 000 – 15 000 mil, men eftersom det verkar som elbilar kommer att kräva mindre service och ha längre livslängd än andra bilar så kanske jag kommer att ha den här längre.
KGR #71
Minskningen av medellivslängden kan, enligt min uppfattning, tänkas bero på en kombination av ökad global konkurrens, snabb teknologisk utveckling, förändrade konsumentbeteenden, finansiella utmaningar samt strukturella förändringar inom t.ex. indexet självt. Då dessa faktorers samverkar kan det skapas en mer volatil affärsmiljö där endast de mest anpassningsbara företagen överlever.
Mvh,
Sigge #81
Ang. Sten K. #74
Det är lätt att sälja en ny elbil till folk som i likhet med dig har möjlighet att ladda hemma, men hur ser begagnatmarknaden ut? Om man begränsar sig till våra storstadsområden, där volymerna också finns, så lär få begbilköpare ha lyxen att ladda hemma. Och den som köper bilen i andra hand är beroende av att det finns en efterfrågan i tredje hand, nu snackar vi om Nisse i Hökarängen som utöver att inte ha en egen laddare också är beroende av Lasse i Jordbro för att mecka det Nisse inte själv kan fixa, lycka till.
# 81 Sigge Som läget är nu för Northvolt så behöver dom all positiv reklam för sina batterier. Där kan du Sigge göra en insats och hjälpa till.
#81 Sigge
Så skriver en politisk korrekt statlig organisation som har i uppgift att stödja grön omställning.
Är du naiv?
Vi har sett hur verkligheten ser ut och det är väl därför en del garage förbjuder elbilar i världen bla i Kina
Äsch, bränder är olika och man kan hämta svar där det passar.
Men försäkringsbolagen vill inte att vi laddar bilen i garaget och när den inte laddas ska den också stå ute.
Det är bara ringa och fråga.
Det säger väl något?
Fredrik S #86
Och tänk vame stålar vi spar på att inte behöva bygga garage längre. Den som sen har ett överblivet garage kan ju hyra ut det till nån invandrarfamilj, om det anses som passligt i området där man bor.
Kollade nyss lite på SVT och de hade propaganda-reportage från Timrå angående deras för regionen viktiga flygolats. Där kommunen och näringsliv försöker få igång flygresor för flygplatsens överlevnad.
Som vanligt fick en dam på SNS störst utrymme plus en annan negativ dam/flygexpert som sa att vi måste flyga mindre och det måste bli dyrare att göra det.
Måtte skammen lägga sig över Timrå, SVT har talat.
Jag far en del på Gotland. Gotlandsbolaget frågar om bilen är EL-, eller GAS-driven men gör inget med informationen, vad jag har sett. De med gas/el placeras inte i speciella kontainers, eller parkeras så att de snabbt kan dumpas i havet. Kanske något som kommer.
#81 Sigge
”men alla brandgaser är giftiga oavsett vilket fordon som brinner och röken innehåller vätefluorid”
Hur kommer fluor in i bilden vid en vanlig bilbrand? Ge exempel på någon fluorförening där.
#32
I YT-filmen konstateras att vi nog aldrig kan komma ikapp kineserna när det gäller batterier. Vi är hopplöst efter. Man pekar på att ”vår” nisch skulle kunna vara återvinning av uttjänta batterier.
Mig veterligt finns ingen metod för detta i större skala. Jag har sett några olika förslag till metoder, upplösning i starka syror eller förbränning och efterföljande raffinering av resterna. Ingen av de metoderna verkar vara speciellt miljövänlig eller riskfri. Dagens batterier är inte byggda för att enkelt kunna återvinnas. Batterierna är en ”engångsprodukt” och vi kommer med tiden få ett ”batteribergsproblem” om ingen klurar ut något bättre (och billigare) sätt återvinna ämnena i batterierna.
Fredrik S. #88
Damen var väl modoit kan man tänka. När hon tänkt på saken, modoiter är trögtänkta, kanske hon inser att det blir praktiskt taget omöjligt för norrlandslag, oavsett lagidrott, att delta i dom nationella ligorna. Hon och den där experten kan väl sälja in det till C, Mp, V och S till nästa val.
En vändning? Industrins akuta behov i mer el i väntan på kärnkraften enligt svante axelsson (ca 1:40 in)
mannen som satt och hyllade hybris och novolt-ledarna för ett år sedan
https://sverigesradio.se/artikel/klimatkritiken-staten-halkar-efter-nar-industrin-vill-gasa
Håkan Bergman #83
Det där håller jag med om, men ungefär 60% av bilarna finns hos personer som ganska enkelt kan ordna elbilsladdning hemma.
Fredrik S #86
Försäkringsbolagen har inget emot att ha elbilar i garage och bilarna laddas där. Jag läste något om att när elbilar börjat brinna vid laddning så har det oftast varit vid laddning utomhus. Det är lättare att hålla laddkontakter och laddkablar i bra skick när det är under tak. Det var några stycken av de 23 elbilarna som brann förra året som hade inkopplade laddkablar.
Foliehatt #89
Att man kartlägger var elbilar och gasbilar finns på färjorna är bl a för att prioritera att brand inte sprider sig till bilar som är svåra att släcka. Att kartlägga brandfarligt material är något man alltid gjort på färjor. Framförallt försöker man kartlägga lastbilar med brandfarlig last.
Johannes #90
Jag var tvungen att söka på nätet vad vätefluorid bildas vid brand. De flesta plaster bildar väteflourid om det brinner. Tåliga plaster som Gore-Tex innehåller flourföreningar.
# 94 Sigge Du gör så bra reklam för elbilar. Hade jag råd skulle jag köpa en elbil eller hybrid. Tyvärr har jag inte det. Får nöja mig med min Honda CRV, årsmodell 2001. Kör ungefär 75 mil per år. Och cyklar ca 750 mil per år. Jag inbillar mig inte att mitt bilval eller min cykel på nåt sätt påverkar klimatet.
Lustigt att så många här misstror möjligheterna att få till en väl utvecklad andra/tredjehandsmarknad för elbilar. Visst innanför tullarna är det inte lätt där man kanske inte har egen parkering men de flesta bor ju inte där och i princip, kan man ha motorvärmaruttag, kan man bygga elplats, t.ex. av hyresbolag eller Brf.
Idag kan jag sälja fan o hans moster på nån andrahandsmarknad, serietidningar, möbler, gamla kläder, t.o.m sopor finns det ju en väldig handel med (och en del oseriösa aktörer). Klart att andrahandsmarknaden kommer utvecklas vidare för elbilar. Marknadsekonomi är en enorm kraft och finns det pengar att tjäna kommer marknader och handelsplatser utvecklas.
För 15 år sedan var det folk här som var emot lågenergilampor pga kvicksilverångor när de gick sönder och priset, idag har vi LED-lampor och ingen klagar på priset. Tekniken utvecklas, och särskilt för tekniker som är relativt nya.
Undrar om Northvolt hade extrapris på sina batterier i fredags. Fast dom kallar det för Green Friday.
Kors i taket!! Sveriges radio gör sitt jobb…
På bästa nyhetsplats presenteras en egen studie om sanningshalten bakom UNICEFs påståenden om att det redan dör 1 700 000 barn varje år som följd av pågående antropogent orsakade klimatförändringar. Det visade sig inte vara sant. Detta inte bara går man ut med som en nyhet – man även konfronterar Svenska Unicef med studiens data och får dem att ändra sig.
Mer sådan grävande journalistik och jag kommer att betala min public service skatt gladare än tidigare.
Sigge, #94,
då kan jag meddela dig att Destination Gotland blandar bilar hej vilt på sina färjor. Men det vore bra om de placerade så att de enkelt kunde dumpas i havet när de börjar brinna. Hur det är med lastbilarna vet jag inte.
#98
Kaliber gör två granskande program!
En annan viktig lärdom är att den temperatur som kallas den förindustriella var påverkad av en kall period-Lilla istiden!
https://wattsupwiththat.com/2024/12/01/recent-paper-shows-little-ice-age-climate-driven-by-a-number-of-natural-driving-factors/
Påverkan på klimatet av en rad olika orsaker helt frikopplade från vår påverkan!
SOMliga skulle bli förvånade! 😉
(Artikel innehåller en vacker AI bild )
#94
”De flesta plaster bildar väteflourid om det brinner. Tåliga plaster som Gore-Tex innehåller flourföreningar.”
Mycket gore-tex i en dieselvolvo?
Du skulle nämna fluorplaster i en bränslebil.
Sigge, #94,
Fluorhaltiga plaster ger HF då de brinner, men de är i rejäl minoritet.
Sex typer av plast står i dag för cirka 80 procent av plastanvändningen inom EU: polyeten (PE), polypropen (PP), polyvinylklorid (PVC), polystyren (PS), polyuretan (PUR), polyetentereftalat (PET). PVC ger å andra sidan HCl vid förbränning, medan brinnande polyuretan kan avge vätecyanid (HCN), Inga av dessa ska man andas in heller.
Du kan lära dig om olika plaster på kemikalieinspektionens hemsida:
https://www.kemi.se/hallbarhet/amnen-och-material/plast/vanliga-plastsorter
Nr 94 och 101
Det som känns alarmerande både med bränderna och elbilskonceptet generellt känns ändå i det faktum att det blir flera hundra kilo Batteri extra – som brinner – och att dessa, flera hundra kilo, extravikt – sliter på både naturen och våra ändliga resurser.
Eldar jag några vedträn, blir utsläppen mindre än om jag eldar upp en storvuxen gran.
BOVAER: När något motiveras med det heliga klimatet finns det ingen gräns för galenskaperna. Vi har länge matats med påståendet att uppfödande av gräsätande tamdjur bidrar till klimatavregleringen (franska uttrycket för AGV) genom metanutsläpp.
Vi pådyvlas köttskam och djurrättsaktivister vill att vi ska uppröras av djurhållning och slakt. Så har marknaden för Bovaers 3-Nitrooxypropanol förberetts, ett preparat som påverkar gräsätares mag-och tarmflora så att mindre med metan bildas. Samnytt publicerar idag en lång artikel om preparatet.
https://samnytt.se/producent-betalade-for-studie-som-visar-att-kontroversiell-klimat-kemikalie-till-mjolkkor-ar-saker
Ingen tycks påpeka att för dyra pengar och med okända effekter ska ett ickeproblem lösas.
Min reflektion är att våra galna politiker i förlängningen kommer att förbjuda uppfödning av kor, får och getter om de inte ges preparatet. Troligen krävs att djuren står innomhus året runt för att kunna ges rätt dos vid rätt tillfälle. Det kan då hävdas, med viss rätt, att helårs innomhusuppfödning är djurplågeri, varför det måste förbjudas. Alternativt kan NGO:s och myndigheter vända 180° och påstå att det enda djurvänliga uppfödningssättet är innomhus.
Så skapas en livsmedelsmarknad för artificiellt kött och för insekter, vilket SVT och MSM glatt kommer att uppfostra om.
vattrenfall pausar satsning på bio-ccs
”“Beslutet grundar sig i den stora osäkerheten på en omogen marknad, där de ekonomiska förutsättningarna för att genomföra projektet just nu saknas.”
https://energimarknaden.di.se/vattenfall-varme-pausar-bio-ccs-projekt-i-jordbro/
Men det som var så bra, nödvändigt och lönsamt…
Lars Mellblom, exakt min tanke att nu ska gången krattas för artificiellt ”kött” och mera konstgjord processad ”mat” och man kan nog tänka sig att direktiven redan finns på borden hos MSM-lögnmedia om hur propagandan ska matas ut, liknande den om klimatalarmismen för några årtionden sedan där kampanjen skruvades upp med alltmer horribla lögner efterhand då man märkte att inga större mothugg kom från läsarna eller forskare på området som ju ville ha både uppmärksamhet och pengar.
Det finns anledning att följa den politiska utvecklingen i Frankrike de närmaste dagarna, i synnerhet på onsdag. Troligen kommer då den nuvarande minoritetsregeringen att förlora en förtroendeomröstning i parlamentet, med anledning av att Barniers regering tvingat igenom budgeten utan omröstning i parlamentet. Vad som händer därefter är oklart. Mitt eget tips är att Macron tillsätter en expeditionsministär. De ekonomiska konsekvenserna riskerar att bli allvarliga.
Som jag påpekat många gånger tidigare, det är viktigt också för svenskar att ha koll på utvecklingen i Frankrike, EU:s näst inflytelserika land.
Missförtroendeomröstningen mot Barniers regering röstades igenom med 331 för och 288 emot. Fortsättningen är oklar, förutom att oredan fortsätter liksom de ekonomiska problemen.
Lars Mellblom #107, 108
Tack Lars.
Det var första gången på över 60 år läste jag.
Kan den kommande oredan och kris leda till att Macron avgår och det blir ett nytt tidigare presidentval?
#Fredrik S 109#
Formellt motiverades omröstningen med att regeringen inte höjde pensionerna lika mycket som först lovat, men de flesta politiska analytiker här menar att det verkliga skälet var att i synnerhet vänsterkoalitionen, men också RN, försökte förmå Macron att avgå. Det anses att endast vänsterns Mélenchon och RN:s Le Pen är redo att utkämpa en presidentvalkampanj.
Min personliga bedömning är att Macron sitter kvar oavsett vad. Om jag får rätt, finns minst tre olika alternativ. 1) Macron utnämner ganska omgående en ny regeringschef; 2) Macron utnämner en expeditionsministär; 3) Parlamentet förlänger den förra budgeten och parlamentet avstår från all ny lagstiftning.
När Barnier bildade den nyss bortröstade regeringen lovade han högtidligt och uttryckligen att respektera alla partier i parlamentet, vilket var vad som fick RN att acceptera honom som premiärminister. Likväl har RN och dess väljare behandlats som pestsmittade och de har belagts med en ”cordon sanitaire” d.v.s att de varit oberörbara, kombinerat med nedlåtande omdöme om RN-väljarna och kallat RN:s politiker fascister. Det retar 11 miljoner RN-väljare och politikerna.
Lars Mellblom, ja den här Macron är en märklig figur som kräver att ledare ska avgå i andra länder bara det är lite protester på gatorna medan han själv anser sig stå över allt sådant trots att Frankrike lamslås av ständiga protester och politiska kriser? Men som en hycklare av rang så har Macron inga problem med dubbelmoral…
Macron talar just nu till nationen. Han avgår inte förren 2027 när hans mandat går ut.
Påven ska bli mera miljövänlig.
https://www.svd.se/a/o3e1XW/paven-blir-miljovanlig-med-ny-pavemobil
Går att läsa i incognitoläge, men man kan undra över slutklämmenn:
”Påve Franciskus, som länge varit en stark förespråkare för klimatet, blir den förste påven att utsläppsfritt möta sina anhängare på Petersplatsen i Vatikanen.”
Påvar fanns väl långt innan industrialismen, tror jag. Nåja det är en TT-artikel.