Sverige och EU går sakta från marknadsekonomi till planekonomi. Vi ska i detta inlägg titta på klimat-, energi- och fordonssektorn. Att planekonomi gör folk fattiga finns det många historiska exempel på. Även dagsfärska exempel med Venezuela där folk nu knappt får mat för dagen. Utmärkande för planekonomi är förutom fattigdom långa köer och brist på vissa varor.
När jag under kommunisttiden besökte öststater var det en viktig grej att ta med – toalettpapper. Det var oftast slut även på de lite finare hotellen. Förbjudet att ta med var västerländska tidskrifter. När kommunismen föll och marknadsekonomin tog över så försvann dessa brister snabbt.
Subventioner sker idag i Sverige av t.ex. vindkraft, solkraft och elbilar. Det finns naturligtvis massor av områden som subventioneras utanför energi- och transportsektorn.
Varför ska elbilar subventioneras? Rika personer som köper en Tesla får 40.000 kronor i subvention. De som betalar är skattebetalarna där även fattiga personer ingår. Helt onödig subvention. Bilen kostar idag runt en miljon kronor så det är inget för vanligt folk.
Ytterligare subventioner får Teslaägarna genom att inte betala någon fordonsskatt de första fem åren. När marknaden är mogen kommer elbilen ändå att slå igenom utan subventioner. Jag har inget emot elbilen men är emot subventioner till elbilar.
Vindkraften subventioneras av alla som har el och det är alla hushåll. Elen blir dyrare, du betalar. Du får dessutom betala en högre elnätsavgift. Det kostar att ansluta vindkraft. Läggs kärnkraften ner så krävs ny fossildriven baskraft. Det får du också betala.
Kommunerna har ”satsat” på vindkraft och resultatet har ofta blivit stora ekonomiska fiaskon, se exempel från Karlstad och Hälsingland. Politikerna har dessutom förstört det förut så lönsamma Vattenfall. Som vanligt är det skattebetalarna och vanligt folk som i slutändan drabbas hårdast.
Bidrag sker till forskning som är politisk styrd, organisationer som har maktens öra, gammelmedia får statligt stöd. Subventioner och bidrag kan tyckas vara samma sida av myntet. Subvention används för att sänka priset på en vara.
Hjärntvätt sker främst via gammelmedia där Sveriges Television har en huvudroll.
Vänsterextremisten, tillika VD för Sveriges Television, Hanna Stjärne ser till att vi bara får politiskt korrekt information om klimatet och energifrågorna. Genom att välja rätt medarbetare med rödgröna åsikter så skapas en intern kultur om vad som får/ska sägas. Mer om hur Svt indoktrinerar dig och bluffen med politiska granskningsnämnden kan du läsa i mitt tidigare inlägg här. Ett trick som gammelmedia alltid använder är att fråga en ”expert”. I klimatfallet väljer då Svt alltid agronomen Johan Rockström som berättar politiskt korrekta sagor.
Hjärntvätt sker också via daghem och skolor. Våra små barn ska tidigt indoktrineras. Påminner om DDR. Ett exempel på hus de stackars barnen pådyvlas åsikter på daghem kan du se här på Plåstrets förskola i Lund.
I programmet (målen):
”Att fortsätta äta och förankra ”Ät SMART” i barngruppen! SMART står för: Större andel grönsaker, Mindre andel kött, Andelen socker minskas, Rätt kött och grönsaker (ekologiskt), Transportsnålt.
Att få barnen, föräldrar och personal att tänka kring hur vårt val av transportmedel påverkar miljön.
För skolan finns det hur många program och aktiviteter i ”klimatets” namn som helst, exempel se här.
Skatter behövs för att betala den stora statens utgifter. Skatter används också för att styra vårt beteende och omvandla vårt samhälle. Koldioxidbaserad fordonsskatt, straffskatt på kärnkraft, bara fantasin sätter gränser. Nya straffskatter som regeringen Löfven planerar att införa för tyngre fordon kan ta död på delar av landsbygden. För övrigt för man en medveten politik att tvinga folk att flytta från landsbygd till städer.
Lagar tar politiker till för att driva igenom riktigt tokiga beslut. Hur många kommer ihåg pumplagen?
Lagen trädde ikraft 2005 och tvingade bensinstationer att även sälja förnybart bränsle, läs E85 och biogas. Problemet var att flera små bensinstationer inte hade råd att installera nya pumpar och fick lägga ned. I glesbygd med bara en station får det otrevliga effekter. Nu kan man tvingas köra tio mil för att tanka. Miljövänligt? Sen har etanolsatsningen politikerna gjort blivit fiasko. Den som orkar och inte har högt blodtryck kan läsa om svindlaren Etanol-Jesus och Sekab som kostat skattebetalarna enorma summor. Politikerna har som så ofta varit mycket generösa med andras pengar.
Sammanfattning
Alla dessa bidrag och subventioner har medfört en förmögenhetsöverföring till vissa energiföretag och personer, betalar gör vanligt folk. Mycket av tokerierna och slöseriet har Alliansen och speciellt Centerpartiet stått bakom. Nu kör vänsterpartierna vidare i rödgröna energiträsket. Låtsasoppositionen ledd av Anna Kinberg Batra säger inte mycket.
Frågan är vad politikernas mål med denna politik är? Säg inte rädda världen – det tror jag inte på. Möjligen uppfostra/indoktrinera/bluffa folk att de ska tro att de bidrar till att rädda världen och därför ska rösta på deras partier. Med andra ord är makten huvudsyftet. Så här kanske läsarna kan bidra med möjliga svar på frågan om vad egentliga (hemliga?) målet med denna politik är?
Lite off-topic tänkte jag också nämna problematiken med självkörande bilar. Bilindustrin satsar stort på detta och den kan börja bli verklighet inom 5-15 år. Det finns även planer på att ta bort ratten. GPS, kartor finns redan. Sensorer som ser omgivningen och tillhörande programvara utvecklas. Du anger för bilen vart du ska och sen kör den själv.
Nu till de svåra frågorna.
1. Vad händer när en självkörande bil kör över ett barn?
2. Vad händer juridiskt vid en stor trafikolycka med självkörande bil om självkörande bilen gör fel?
3. Kommer hela taxinäringen att slås ut (kanske inte färdtjänst)?
4. Terrorister får tillgång till självkörande förarlösa mordvapen. Ange vart fordonen ska och det kör dit själv och exploderar. Hur ska detta stoppas?
5. Kommer staten att kontrollera resorna? Ska staten godkänna och kunna stoppa en resa? Tillbaka till kommuniststaterna där godkännande av staten krävdes för inrikes resa.
6. Kommer staten att registrera alla resor och vem som gjorde dem? Börjar bli värre än i Orwells 1984. Kom ihåg att staten nu registrerar all telefontrafik och e-post. Varför skulle de inte registrera alla resor?
7. Kommer mänskligt styrda bilar på sikt förbjudas?
8. Kommer staten via skatter/lagar att tillse att inga privatpersoner kan äga en förarlös bil?
9. Blir det statlig ransonering av bilresor eller ska plånboken styra?
Jag förväntar mig inga svar på de svåra frågorna. Klart är att självkörande bilar kan få stor påverkan på individens frihet och integritet.
Man kan undra vad denna stjärna Hanna Stjärna skulle pysslat med om hon inte vore en del av det inavlade etablissemanget?
Tack Per.
Viss form av statlig inblandning bör tolereras. Lagar och skatter har väl sin plats.
Men när subventionerna styr så normal produktion blir ohållbar bör man reagera. Vindkraftutbyggnaden har givit oss en elmarknad med låga elpriser då och då.
Detta ställer till det för den elproduktion som vi oftast är beroende av.
Det ljusnar något för i dagens Yougov är MP nere på 2,8%. 8% på kommunisterna förklarar vart packet tog vägen dessvärre.
En självkörande Tesla S har redan dekapiterat sin ägare genom att köra under en korsande lastbil av himmelsneutral färg.
Volvo och Uber går samman i ett autoautomobilprojekt. Uber beställare och Volvo leverantör!
Bra Per,
Jag tror inte att folk riktigt förstår hur mycket pengar från ”folkhushållet” som redan idag går åt för att driva klimatpolitik. Den samlade effekten är på sikt förödande för landet. Men jag tror faktiskt att det är just detta – att avveckla vår industri – är exakt det som MP och de gröna rörelserna vill. Det är kanske svårt att fatta för de flesta som håller sig till normalt ekonomiskt tänkande och inte med ”cirkulärt” dito. Men så är det, och vi bör därför upplysa och agera efter denna premiss.
Lasse, det är kanske subventionerna som ekonomiexpert Thomas menar med externa kostnader. Det är förståss inte säkert för han har inte ännu svarat på frågan.
Det är inte bara elbilar som subventioneras. Även kollektivtrafiken är skattesubventionerad. I Östergötland är biljettintäkterna mindre än skattebidragen. Kollektivtrafikresenärerna vill inte betala kostnaden utan ska ha skattebidrag. Är det mer än Öresundsbron och Arlandabanan som klarar sig på biljettintäkterna?
Pers Moral-etiska frågor om den självkörande bilen är intressanta.
1. Det kommer nog hända. Svaret kommer bli inopererade chip med inkluderande gps. Då kan bilen håll koll på alla barn och det kommer inte hända igen.
2. Man kommer skylla på tekniska fel och ingen blir ansvarig. Nya försäkringsregler i antågande? Men när systemen fungerar och är intrimmade kommer vi inte se många trafikolyckor.
3. Taxibilarna blir också självkörda. Taxi finns kvar medans taxichaufförer försvinner.
Här kan tilläggas att förmodligen kommer vi först se de självkörande systemen på lastbilar. Lastbilschaufförsyrket kan vara bort inom tio år.
4. Troligen kommer vi se att nya tekniker används för ondska. Ansvariga myndigheter kommer med motåtgärder.
5. Misstänker att du tänker dit ett klimattotalitärt samhälle. Med gps i bilen kan de veta allt om din bil och ditt körande. Bilen kan i princip köra till verkstan själv när den tycker. Eller när verkstan vill ha lite cash.
6. Ja. vi är på väg dit. Med inoperade chip så är vi där…
7. Förmodligen. Du lär kunna köra din klassiker på avskilda vägar där du kan styra själv. Du kommer att betraktas som konstig iofs.
8 se 7.
9. Troligvtvis inte. Jag tor att för stora inskränkningar av bilåkande kan tom få den mest obliviana av oss alla att reagera.
Tack Per!
En fråga som inte verkar diskuteras mycket i Sverige är det kontantlösa samhället. I Frankrike är det en stor sak, i varje fall i konservativa media. När alla ekonomiska transaktioner blir elektroniska, kommer det att finnas oändliga möjligheter för staten att styra medborgarnas konsumtion och att gynna valda delar av landets ekonomi.
Den aspekt som mest kommenteras här, är att negativ ränta kan införas, utan att medborgarna kan skydda sig emot sådan genom att hålla kontanter, men just möjligheten att enkelt kunna styra enskilda människors konsumtion med riktade skatter och subventioner är lika skrämmande.
kontantlösa samhället.
Vi kommer dit. Återigen så är det inopererade chip som blir lösningen.
”Sverige och EU går sakta från marknadsekonomi till planekonomi.”
Efter att för första gången upplevt ett sommar-OS som är helt omöjligt att följa utan betal-TV känns detta citat totalt felaktigt.
Det finns ett EU-direktiv som säger att stora idrottsevenemang ska sändas på kanaler som är fritt tillgängliga för alla, men Sverige lägger sig platt för marknadskrafterna (Stenbeck/ MTG), som köpt rättigheterna till OS, och ställer inga krav i den riktningen.
En enkel åtgärd hade varit att tvinga MTG att sända OS på TV 6 som är fritt tillgängligt i marknätet (istället för TV3)
Så beskyll inte Hanna Stjärne eller hennes uppdragsgivare för att vara kommunister. De har svikit sitt public service-uppdrag och vikt ner sig för kapitalet..
Ska man tillägga att ”Det var bättre förr..”?
Mats G #9 Det är lugnt. Ta bara på dig foliehatten så kan de inte läsa av chippet (som f.ö. redan sitter där.)
Lars #8 Negativ ränta har prövats även med kontanter. Man hade utrymme för små klisterlappar som måste sättas på med jämna mellanrum för att sedeln inte skulle bli ogiltig.
sommar-OS
Tappat intresse för OS totalt. Dels att det inte går att se utan att betala extra. Sedan all korruption inom IOK och dess odemokratiska former. Och sedan all dopade fuskare. Sen har detta OS vart mitt i natten bitvis. Sedan att Rio inte var mogen för att hålla ett OS. Det blir fel när man har en stor portion fattiga i landet och sedan bygger en OS-struktur.
Sjöströms guld höjde pulsen lite när jag hörde om det. Det är sådana atleter man vill se.
Kommer åtminstone höra OS-finalen i damfotbollen på Radio. Betalar trots allt Radio och TV avgift så någon gång kan man väl nyttja.
Vi får de politiker vi genom opinionsbildning och val förtjänar.
Men förarlösa bilar är intressant, här får vi nog uppleva en rekordsnabb utveckling. 5 år känns mycket troligare än 15, om 15 ser transportsektorn helt annorlunda ut. Men visst finns intressanta frågor och det är alltid bra när KU ägnar sig åt något annat än klimatfrågan, trevligt att få spekulera i frågor som inte redan är avgjorda.
1-2. Sannolikt tar biltillverkaren försäkringsansvaret, inget kostnadsproblem eftersom säkerhet är mycket högre.
3. Förändras, taxiföraren försvinner. Färdtjänsten kompletteras troligen med assistenter. Tung transport genomgår samma förändring. Många arbetstillfällen försvinner.
4. Bra fråga men möjligheterna är nog mycket bättre än att kontrollera drönare.
5-6. Vad staten kommer att göra beror på hur vi medborgare sköter opinionsbildning och val.
7-8, 9. Försäkringskostnaden för förarstyrd bil blir höga, självrisken skyhög inom tättbebyggt område och på stora trafikleder. Bilen blir också dyr eftersom serierna blir små men bilen hänger nog med en tid.
9. Resor blir mycket enklare och säkrare. Få privatpersoner kommer att äga bil. Bilen och den lilla bussen blir delar i kollektivtrafiken. Stora bussar och tung transport sker bara på de stora trafiklederna, små fordon sköter lokal distribution.
Men övergången till eldrift blir en tung post, hur klarar vi de enormt snabbt växande kraven en övergång till elfordon kräver avseende produktion och energilagring?
Tack Per – men som tidigare sagts här är den politiska ideologins effekt på Sveriges totala elkraftproduktion (nedläggning av kärnkraft och småskalig vattenkraft, att ersättas av intermittent och opålitlig vind- soch solkraft) käpprätt den motsatta mot vad som skulle krävas för en stor elbilspark
Ur led är demokratin Per!
Förljugenheten har ockuperat etablissemanget och statsapparaten.
SVT kontrolleras av sossarna genom LO. Celsing som nu sitter som ordförande i SVT och sitter i styrelsen för OX2 från vindkraftsindustrin och aktiv för att Lannebo Fonder (sitter i styrelsen där också) skulle ge ut sitt ”gröna företagscertifikat”.
http://www.ox2.com/om-ox2/organisation/styrelse/
Så här vill Celsing att allmänheten skall uppfatta hur det går till att tillsätta VD:
Anna-Karin Celsing, ordförande för SVT:s styrelse, skriver i en krönika att hon och rekryteringskommittén nu startat processen för att hitta SVT:s nästa VD, men välkomnar SVT:s medarbetare att komma med både reflektioner och namnförslag.
(Rätt kul va 52 % av personalen röstar på MP och resten på V eller S i den ordningen skall alltså komma med förslag!!! Skitkul faktiskt ! )
Så här skriver hon:
”Mitt viktigaste uppdrag som styrelseordförande just nu är att hitta en ny VD för SVT. Den styrelsen slutligen utser blir ledare för Sveriges viktigaste mediebolag. Rekryteringen är påbörjad och nu vill jag välkomna dig som jobbar på SVT att bidra till processen.
Här befinner vi oss just nu: En rekryteringskommitté som består av mig själv och styrelsemedlemmarna Svante Weyler och Kerstin Alnebratt är utsedd. Solveig Liljehammar Carlson (SJF-klubben) och Gun Karlsson (Unionen) är rekryteringskommitténs referensgrupp.
Tillsammans med rekryteringsbyrån Novare arbetar vi i en metodisk process för att hitta rätt kandidat.”
”Metodisk process” ha ha ha va kul : Alltså journalistförbundet (LO) Kerstin, Alnebratt (LO Tidens tankesmedja) , Gun Karlsson Unionen ( TCO har 7-800 medlemmar på SVT). Svante Wyhler utgör då den enda möjliga parten med egen uppfattning.
Så vad den ”metodiska processens” kriterier är och vems intressen som den styrs av ger svaret till varför Stjärne utses till VD och därefter Jan Helin till den mäktiga nyckelmannapositionen ”programdirektör”.
Programdirektören styr över allt programurval utom
”Jan Helin blir programdirektör för nyheter, sport, samhälle, dokumentär, barn och unga samt minoriteter. Lena Glaser blir programdirektör för underhållning, kultur, drama, fritid, fakta, religion och livsåskådning.”
Såååå facket utser Svenska mästaren i förbrukat förtroende inom media Jan Helin till SVT tyngsta post. Han skall samarbeta med Lena Glaser som verkade för att totalt stänga av allmänheten och tittarna från ”interaktiviteten” dvs med undantag för vilken låt vi tyckte bäst om , eller hur många semlor vi äter.
Rasivala (kommunikationsdirektör) och Glaser har haft ett litet helvete att dölja vad tittarna tycker i interaktivitetens tidevarv. Vad de tittare som ringer in till ”Tittarservice” tycker och tänker utgörs av ett hemligstämplat dokument/rapport endast för redaktionscheferna att ta del av.
Lena Glaser tillhör SVTs rasister som tror att egenskaper och kompetens sitter i hudfärgen efternamnet eller etniciteten och bemannar bemanningar och programledare utifrån dessa kriterier.
Fikonlövet framför ”opartiskheten sakligheten och oberoendet” har blivit till ett litet björklöv som fladdrar i den kritiska folkgranskningens hårda vindar.
Uppenbart är att public service är totalkorrupt ockuperat av LO och sin vänsterrekryterade personal. ” I allmänhetens tjänst” Joo tjeeeena mittbena!
Säg upp licensen omedelbart!
Ni har väl inte redan glömt ”personliga utsläppsrätter” ?
Tänk att så många är så kåta på att styra och kontrollera andra för skitsakers skull, samtidigt som de är toleranta för det mest hänsynslösa och farliga.
http://www.expressen.se/debatt/mp-maste-driva-pa-for-personliga-utslappsratter/
Med 52% Miljöpartister i SVT så kan man ju undra hur stor makt över allmänheten SVT har med MPs nuvarande 2.8% ? Jag vet att vi ser ett samband. Ju mer journalister ställer sig bakom en fråga ju mer skeptisk blir allmänheten. KARMA!!
Det allra värsta är att allt detta stöds av hela Sveriges riksdag, med ett litet undantag av SD, som bara delvis backar upp galenskapen. För övrigt är det bara invandringen som SD bryr sig om.
Så helt oavsett hur ni röstar, ni som gör det, så röstar ni bara fram det samhälle vi INTE vill ha.
Olle R !
Det handlar om hur SVT prioriterar om de sänder OS eller ej. Du får skälla på Stjärne Glaser och Jan Helin. Att vägra reklampengar samtidig som man ägs och kontrolleras av LO är patetisk dubbelmoral om ”oberoende”.
Känns det inte konstigt att alltid ha förnuftet och realia som fiende när man är aktivist?
I går i p1s Studio Ett om glaciärer i svenska fjällen sas i texten till inslaget sas ”Tack och lov smälter inte inlandsisarna på Grönland och Antarktis lika fort” En Ninis Rosqvist på Stockholms Universitet skulle enligt reportern Nils Eklund ha sagt så.
Ringde idag Ninis Rosqvist som sa att en mycket liten avsmältning skett pga vulkanisk aktivitetet under isen på West.men att det inte går att säga att Antarktis inlandsis tappar i massa eller volym.
Reportern lät alltså radiolyssnarna tro att Antarktis inlandsis smälter
DNs vetenskapsredaktör håller i sommar idag-Karin Bojs.
Bagare och gymnasiekompetens inom NA uppläst på komvux.
Hennes bok om gener är omfångsrik. Lite mycket jäst för min smak!
#20 forts Där kom hon in på klimatet.
”Jag vet för det har jag läst i ansedda tidskrifter granskade av andra forskare”
”Alla seriösa forskare är överens om att det kommer att bli 1 2 eller kanske tom 4 grader varmare om vi inte gör något.”
Därefter hyllar hon vetenskapen och fördömer skeptiker. Hur tänker hon då?
1 eller 4grader spelar viss roll!
Det pågår massor med forskning och mer eller mindre seriösa aktioner för att uppmärksamma klimatförändringen. Denna tycks stött på is där det förr gick att navigera.
http://polarocean.co.uk/ice-looms-horizon-like-piece-homework-youve-trying-avoid-moving-india-find-school-exists-wel/
#8 Lars Mellbom
>När alla ekonomiska transaktioner blir elektroniska, kommer det att finnas oändliga möjligheter för staten >att styra medborgarnas konsumtion och att gynna valda delar av landets ekonomi.
Någon form av ”Crypto curreny” typ Bitcoin kommer att bli allt populärare i den takt som kontanter försvinner och övervakningen byggs ut. Paypal erbjuder en viss form av anonymitet men ingen säker inbyggd anonymitet på det sätt som cryptocurrency gör.
Bara för att slippa en diskussion om säkerheten eller osäkerheten med kryptovaluta,
De fall där människor har blivit bedragna och fått sina ”plånböcker” länsade har alla varit sk ”hotell” där de erbjuder en säker förvaring av din ”plånbok”. Din digitala plånbok skall du hålla i själv. På en dator som du har kontroll över. Och ta regelbundna säkerhetskopior. Försvinner din ”Plånbok” så är pengarna borta. 100% borta! Det finns ingen central plats där transaktioner loggas och som du kan gå tillbaks till.
Kryptovaluta är som kontanter. Anonyma.
Skulle då be något företag att förvara din plånbok med kontanter åt dig? Möjligtvis en bank. För att vara anonym måste det då bli ett bankfack. Hur säkert är det? Ingen insättningsgaranti i alla fall.
Att bitcoin är populärt i vissa kretsar är sant. Bruk och missbruk går hand i hand. Bilar används av kriminella.
#18 Givetvis är det upp till SVT om de vill bjuda högst för sändningsrättigheterna.
Det är dock kulturdepartementets eller underordnad myndighets ansvar att se till att idrottsevenemang av stort nationellt intresse blir fritt tillgängligt för alla medborgare, en rätt de har enligt gällande EU- direktiv..
SVT skulle dock kunna ta fajten och återsutsända viktiga händelser och sammandrag ur OS, med hänvisning till att MTG/Viasat inte lever upp till det public service- uppdrag som de åtar sig när de köper rättigheterna till evenemanget.
22
Ingvar i Las Palmas
Du verkar var insatt i bitcoin. Jag har inte riktigt gått ned p djupet när det gäller den. Diskuterade bitcoin med en valuta och han påstod att det är en 100% spekulativ valuta. Vari ligger värdet? Hur värderas den mot andra valutor?
Hörde ett inslag fråb Argentina(tror jag) att många växla in sin lön till bitcoin för den inhemska var utsatt för kraftig inflation.
Den anklagas också vara ett populärt betalningssätt av kriminella element. Svartmålning eller sanning?
’Diskuterade bitcoin med en valuta.
Diskuterade bitcoin med en kollega – skall det vara…
Mats #24
”Spekulativ valuta”
Tja. Alla valutor är egentligen spekulativa. Värdet på bitcoin bestäms precis som alla andra valutor genom Forex trading. Och tillgången är begränsad genom det specifika sättet att skapa ny.
>Den anklagas också vara ett populärt betalningssätt av kriminella element. Svartmålning eller sanning?
Delvis. Den är populär men inte lika populär som kontanter och av samma skäl. Anonymitet
En bra artikel som iofs är teknisk men som också har en ypperlig inledning som inte är teknisk
http://www.codeproject.com/Articles/768412/NBitcoin-The-most-complete-Bitcoin-port-Part-Crypt
# 22 Ingvar i Las Palmas
Det finns inget som hindrar att staten förbjuder och / eller konfiskerar alternativa betalmedel eller guld och silver. Roosevelt konfiskerade allt guld i USA 1933(https://en.wikipedia.org/wiki/Executive_Order_6102).
I Frankrike finns redan flera lagar som tillåter detta om regeringen så beslutar, tex: ”L’article L151-2 du Code monétaire et financier autorise ainsi le gouvernement, par simple décret et ”pour assurer la défense des intérêts nationaux”, à ”soumettre à déclaration, autorisation préalable ou contrôle l’importation et l’exportation de l’or”.
Hur som helst, alternativa betalmedel kan endast bli marginella i en modern ekonomi.
26
Ingvar i Las Palma
”Alla valutor är egentligen spekulativa”
Förvisso, men även om de flesta valutor gått ifrån guldfoten så har vanliga valutor en koppling till landet där den används. Inte bitcoin. Där handlar det bara om tillgång och efterfrågan.
>Hur som helst, alternativa betalmedel kan endast bli marginella i en modern ekonomi.
Jo, ungefär som kontanter. Fast kryptovalutan har ingen nationalitet, den är internationell så den kan få större betydelse,
Att konfiskera bitcoin innebär att man måste veta:
– Att jag har bitcoin
– Var jag förvarar dem
– Var jag har backup.
– Mitt password
De kan endast förstöra plånboken inklusive alla backuper. De kan inte realisera dem utan att ha ett eget bitcoin-konto som de transfererar dem till.
Och i dagsläget finns det förutom bitcoin ca 20 konkurrerande kryptovalutor
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cryptocurrencies
Låt oss släppa diskussionen om bitcoin, Jag har gett vad jag kan ge. Var och en gör sin egen ”Due Diligence” och lita inte på vad MSM och ”Makten” säger i detta ämne heller. Kryptovaluta är en nagel i ögat på makten.
Machine Learning (t.ex. Deep Learning – självlärande system) kommer att inom en inte alltför snar framtid bli så effektivt att man snarare kommer se det som en större fara att låta människor själva ratta bilarna.
Sedan får man inte glömma att när det verkligen står mellan ekonomi och ev. principer så brukar ekonomi till slut bli styrande – se bara på migrationspolitiken. Jag tror samma kommer hända med en energipolitik av luftslottkaraktär för eller senare.
Ingvar i Las Palma #26,
tack för länken, kommer att hålla mig sysselsatt länge.
Kryptovalutor kommer att få stor betydelse. Blir något att följa.
Bra skriver Per W, läsvärt som alltid.
Och ditt off-topic på slutet så var intressant i sig självt, att det förtog uppmärksamhet från allt viktigt du hade skrivit dessförinnan.
Ingemar #4
”Det är kanske svårt att fatta för de flesta som håller sig till normalt ekonomiskt tänkande och inte med ”cirkulärt” dito.”
Du brukar skriva klokt men vad menar du med detta egentligen? Vad är det du har emot cirkulär ekonomi? Menar du att det är dåligt med resurseffektiva produkter som håller länge och/eller återvanvänds och/eller materialåtervinns? Tycker du att man inte ska försöka hitta affärsmodeller som tar med faktiska eller potentiella värden av produktåteranvändning och materialåtervinning i beräkningen? På vilket sätt skulle detta stå i motsats till ”normal” ekonomi?
OT Olle R #10 I Finland kan man gå till https://rio-areena.yle.fi/ och välja mellan ett stort antal evenemang. Två alternativ har ofta svenskspråkiga referat. Vet inte om detta är spärrat mot utlandet, men det lär finnas möjligheter att kringgå också detta. Lycka till 🙂
Svempa #31
>”En inte alltför snar framtid”
Korrekt. Det kommer att dröja länge
Innan dess kommer andra lösningar att konkurrera med biltrafik, framför allt i städer.
>bli så effektivt att man snarare kommer se det som en större fara att låta människor själva ratta bilarna.
Självkörande bilar kommer att ha fler mycket vitala och livsviktiga system som till stor del är någon form av ”dator”. Navigering, trafikanalys, säkerhet, och val av ”lösning” i en kollisions-situation. Det har diskuterats hur man skall lösa det moraliska dilemmat om bildatorn tvingas välja mellan att frontalkrocka med en mötande bil med stor risk att föraren blir dödad eller allvarligt skadad alternativt att väja upp på trottoaren och köra över en eller flera fotgängare. Att fråga ”föraren” finns det inte tid till.
Hur många bilar finns det bara i Sverige som måste skrotas? Att bygga om till datorstyrda är inte att tänka på.
Hur sårbart är det med så mycket elektronik, datorer och beroenden av yttre signaler, typ GPS, trafikljus, järnvägsövergångar etc. Sårbart på grund av soleruptioner, terrorattacker för att nämna några.
J T om du nu tycker det är så bra med kommunistiskt valuta system så har jag nog drömlandet till dig.. Säger bara det Venezuela…… 🙂 ett prima exempel på cirkulär penning politik…
Apropos navigering.
För många år sedan flög jag från New York till Hamburg och min äldre bror var kapten ombord (DC7C)
Var med i cockpit. I nödutrustningen ingick en sextant
Angående SVT
TV program som kommer genom luften och tas ner av en antenn är lika ute som skrivmaskin, fast telefon eller dvd-spelare. Precis som mobiltelefon och Skype har ersatt den fasta telefonen, så kommer Internet + dator + bildskärm eller projektor att göra TV-apparaten med digitalbox, parabol, mm, helt överflödiga.
Allt fler får Gbit-nät. Snart har alla tusentals tv-kanaler att välja mellan. Ingen behöver äga en tv-apparat. Varifrån skall Radiotjänst i Kiruna då hämta sina pengar?
Det går fort nu. En alternativ nyhetsförmedlare i USA hade under juli månad mer än en miljard besökare. I Sverige hämtar hundratusentals varje dag sin information från alternativ media, som lär vara störst i Europa. Papperstidningen är döende. Etablissemangets möjligheter till otillbörlig påverkan minskar.
Tack Per! Den gröna bidragstagarklassen kan inte nämnas vid sitt riktiga namn nog ofta. Till stor del går bidragen till personer som inte skulle behöva gå på bidrag. Vem har t.ex kontantinsatsen, eller möjlighet att låna till den, för att få andel i vindkraftverk och full subvention till sin elkonsumtion. Ett teknologiskifte i samhället kan behöva stöd för att komma upp i volym, men då ska teknologin vara tillräckligt utvecklad och åtminstone ha en teoretisk möjlighet att bli tillfredsställande. Vind- och solkraft är inte där! Intermittenta energikällor måste redovisas med sin reglerkraft, och subventionerna borde först gå till utveckling av batteri- och lagringsteknologi. – Sen halkade kommentarerna iväg till förarlösa bilar, som om hela Sverige var en förarlös bil. – och som om ’Public Service’ borde heta Propagandaministeriet, och ha en ansvarig minister. – och kryptovaluta; också intressant – Jaa, tråden hänger ihop!
Bidrag eller skattefrihet-solelen är missgynnad tycker Åsa Domej
http://www.aktuellhallbarhet.se/solskatt-stoppar-investeringar/
Kenneth #37
Begreppsförvirring. Jag misstänker att Ingemar också har fått helt fel uppfattning om vad cirkulär ekonomi betyder.
Begreppet cirkulär ekonomi handlar om hur man kan tjäna pengar på resurseffektiva affärsmodeller. Poängen är att hitta högre lönsamhet genom att minska resursförbrukning per produktfunktion och där man tar hänsyn till produktens hela livscykel. Alltså hur man kan tjänar mera pengar på att få ut mer nytta för mindre material och energi. Fullt normal marknadsmässigt tänkande. Det har inte ett skvatt med penningpolitiken i Venezuela att göra.
Wikipedia har en ok beskrivning av begreppet: https://en.wikipedia.org/wiki/Circular_economy
Bra text
Förarlös buss.
http://www.sydsvenskan.se/2016-04-24/ericsson-kor-forarlos-buss-i-kista
Likadan testas som bäst Finland också.
JT #42,
”Begreppet cirkulär ekonomi handlar om hur man kan tjäna pengar på resurseffektiva affärsmodeller. Poängen är att hitta högre lönsamhet genom att minska resursförbrukning per produktfunktion och där man tar hänsyn till produktens hela livscykel.”
Vem är det som sitter på beräkningarna bakom produktens hela livscykel? Vilka modeller skall denna cirkulära ekonomi följa?
Hela problemet är redan löst med vanlig marknadsekonomi. Förr fanns det lumpsamlare som samlade ihop lump till ett billigt pris och som sålde vidare till papperstillverkare. Idag har vi skog tillräckligt och då behövs inte lumpen till det. Idag har vi fortfarande skrothandlare som köper upp använd metall och som säljer det vidare (sorterat och bekvämt staplat) till de som behöver metallerna.
Idag behövs inte glas, tidningar, papp, plast och allt annat som vi tvingas att sortera för stora kostnader för den enskilde. Det mesta slås ändå ihop i förbränningsstationerna för att utvinna el och värme. Eller till fyllnadsmaterial. Det är bara enligt kommunens miljöansvariga som allt detta sorterande behöver återanvändas genom subventioner och regleras av kommunen. Samhällsekonomiskt är det en förlust.
Den s.k. ”cirkulära” ekonomin är en form av planekonomi som hör bäst hemma i socialistiska stater som Venezuela.
Om förarlösa fordon
Redan för 40 år sedan studerade Daimler Benz, Volvo, mfl, mjukvarustyrning av fordon och trafik. En idé var att lastbilar körs mycket tätt intill varandra, styrda av datorer. Det skulle minska bränsleförbrukningen och chaufförerna skulle kunna ta rast, tills det var dags att lämna karavanen.
Men innan vi släpper ratten så kan trafiken förbättras radikalt genom att bilarna börjar kommunicera. De kan tala om för varandra när de möts om hinder, olyckor, väglag, temperatur, köbildning, trafikintensitet, fart, om ett fordon flera bilar framför oss bromsar, mm. Man kan styra trafikljusen så att inte för många släpps in på motorvägen och blockerar den. Forskning har visat att om så få som 10-15% av bilarna använder navigationssystem (TOMTOM, Garmin, etc) som varnar för köer, så minskar köerna drastiskt genom att bilisterna väljer andra vägar. Vilket alla tjänar på.
Men man kan aldrig centralstyra trafiken (fundera på hur det skulle gå till, tex vid ett filbyte, eller om du plötsligt vill ändra resmål). Mjukvaran som styr fordonet måste agera på lokal information som fordonet självt samlar in via sensorer (radar, vision system) + allmän info från ett nätverk av fordon. Redan idag är det mer programkod i en bil än i ett mobilsystem. Men effektiva självorganiserande trafiksystem, reglerat av datorer i realtid, kommer att kräva enorm datakraft och extremt pålitliga sensorer. Jag tror att det är mycket långt kvar tills dess, men däremot kommer snart bilarna att börja prata med varandra och vi kommer att se mer av mjukvaruassistans för föraren.
Olle R #23,
”SVT skulle dock kunna ta fajten och återsutsända viktiga händelser och sammandrag ur OS, med hänvisning till att MTG/Viasat inte lever upp till det public service- uppdrag som de åtar sig när de köper rättigheterna till evenemanget.”
Tyvärr är du tvungen att betala din TV-licens oavsett hur dåligt SvT uppfyller sitt uppdrag. Jag förstår inte varför du gnäller. Tvångsavgifter är väl bra?
Det här med förarlösa bilar lär nog dröja. Ett exempel från idag: jag kommer körande på en smal (men asfalterad) väg med djupa diken. Så möter jag en traktor med extrahjul som tar upp hela vägbredden. Vad göra? Hmmm… var det inte ett hus med uppfart 100 meter bakåt? Snabbt bakåt och backa in på uppfarten. Traktorn passerar och jag fortsätter.
Jag vill se den Tesla-robot som klarar den situationen (som inte alls är ovanlig på landsbygden denna årstid).
#47 och #23
Det hade jag missat, alltså att MTG/Viasat skulle ha ’åtagit sig ett public service uppdrag ..’
.. när de köper och betalar för ngt som vill-ha-vänstern gärna skulle vilja få ändå och helst gratis.
Det finns visst inga bortre gränser för bortskämdheten …
Ett centralstyrt trafiksystem blir med nödvändighet stelt och oflexibelt (läs järnväg). Drömmen om den flexibla kollektivtrafiken (spårtaxi eller vad det nu skall kallas) poppar upp med några års mellanrum och omfattas med entusiasm av politiker och likasinnade, och självdör alltid efter en tid. Anledningen är enkel: att räkna ut den effektivaste vägen för ett enda fordon mellan ett antal punkter, det s k ”handelsresandeproblemet” är ett av matematikens klassiska olösta problem.
Att lösa detta problem, i realtid, för ett stort antal fordon, i ett komplicerat spårnät och samtidigt se till att ingen får vänta orimligt länge någonstans i systemet, att ingen får orimligt lång resväg, att det inte blir stockning någonstans, och att inte alla fordonen samlas t ex i centrum på morgonen och i förorterna på eftermiddagen ligger oerhört långt bortom vad vi beräkningsmässigt klarar av idag.
De lösningar som finns idag är 1) Fasta tidtabeller (tåg, buss, tunnelbana) 2) Each man for himself (bil). De är kanske inte bra, men de är bäst.
Sedan är det ju alltid möjligt att något matematiskt geni kommer på en generell och lättkalkylerad lösning i morgon, men med tanke på att problemet formulerades för ca 150 år sedan är det nog rätt osannolikt.
”Men när subventionerna styr så normal produktion blir ohållbar bör man reagera.”
I UK er det kommet så vidt at konventionel el-kraft får subventioner for at kunne levere når de ”grønne” svigter.
Man ønsker fri konkurrence, og selv naturlige monopoler som elforsyning, vand og kloak skal privatiseres.
Da nogle produkter er ønskede/uønskede uanset prisen, styrer man med subventioner, så det ser ud som om der er fri konkurrence. Man får faktisk alle ulemperne og ingen fordele, og det værste er, at ingen har ansvaret for ulykkerne .
I Danmark vil regeringen gerne privatisere vandforsyningen under påskud af besparelser!
https://ing.dk/artikel/regeringen-vil-spare-milliarder-ved-at-privatisere-forsyningsomraadet-186071#comment-750340
tty #50 Att hitta optimal lösning för traveling salesman är extremt svårt, men att hitta lösningar som ligger hyfsat nära har man bra algoritmer för. Man får lägga in en del överkapacitet bara i förhållande till vad som teoretiskt skulle behövas. För att ett system skalla vara attraktivt räcker det med att detär bättre än dagens system, inte att det är perfekt, för du vill väl inte påstå att vi idag inte får stockningar i trafiken eller problem med parkering när bilarna skall in till centrum under arbetstid och ut i förorterna under kvällen?
Hur mycket som kommer att styras centralt kontra delegeras till varje bil/förare kommer säkert experimenteras flitigt med i olika städer runt om i världen närmaste decennierna och det är alldeles för tidigt att säga vad slutresultatet blir. De som funderat på saken kan inte ens enas om förarlösa bilar kommer ge mer eller mindre trafik.
Det som gör järnväg oflexibel är inte så mycket centralplanering som svårigheterna med omkörning. Tänk dig om Sveriges större vägar alla var enfiliga med omkörningsförbud (på mindre trafikerade linjer rentav mötesförbud) Hur skulle det påverka trafiken? Behovet av centralplanering är en konsekvens av detta. Motsvarande gäller inte förarlösa bilar, däremot många varianter av spårtaxi.
En del av de teknikoptimistiska kommentarerna här ovan om självkörande bilar och andra datoriserade funktioner, är nog en aning förhastade, alternativt kommande från storstadsbor. Undertecknad, boende på landet i Normandie, har ingen mobiltäckning vid bostaden och internetuppkopplingen har nyligen blivit uppgraderad till ca 500Kb/s från tidigare 70 Kb/s. Dessutom drar bönderna regelbundet ner telefonledningarna med sina hölaster. Nää, fiberoptiska kablar till de enskilda husen är över huved taget inte planerade. Och hur programmerar jag en självstyrande bil utan ratt att köra upp till mitt jakttorn i skogen?
Däremot finns det nog ingen gräns för hur mycket digital information politiker vill och kan lagra om medborgarna. Just nu talas här mycket om internetanslutna kylskåp som registrerar de där lagrade matvarorna. Redan nu hör man entusiastiska kommentarer om hur man däregenom bl.a skulle kunna varna personer med osunda matvanor. Naturligtvis är det ett uttryck av altruism.
Är verkligen elektroniken i bilar pålitlig? Jag kör årligen mellan 3 000 och 4 000 mil på franska vägar och ser många, många moderna bilar med motorstopp längs vägkanterna. Själv håller jag mig till äldre modeller med minsta möjliga elektronik. Om det händelsevis skulle bli fel på något, brukar felet visa sig innan det blir stopp och det mesta brukar gå att reparera på plats med enkla verktyg. En av mina kunder medverkade för några år sedan till en större försäljning av Renaultlastbilar till turkiska arméen. Ingen som helst elektronik i de bilarna just på grund av opålitligheten och svårigheterna att reparera i fält.
Så till Per Welanders fråga: ” Så här kanske läsarna kan bidra med möjliga svar på frågan om vad egentliga (hemliga?) målet med denna politik är?”
Mitt svar är att politiker av alla läger hatar ekonomiskt, ideologiskt och i praktiska ting oberoende och självständiga medborgare. Därav en politik som på alla plan inskränker medborgarnas fria val av vad sort det vara månde. Vi lantisar är i mycket fortfarande oberoende i praktisk saker och det är något som retar den urbana politiska klassen, däri inberäknat ämbetsmän.
Lars Holmdahl #46,
”Men man kan aldrig centralstyra trafiken”
det är inte heller vad det handlar om, utan
bilar med mjukvara ”som styr fordonet måste agera på lokal information som fordonet självt samlar in via sensorer (radar, vision system) + allmän info från ett nätverk av fordon” och
som redan i många exemplar rullar runt om i världen med goda resultat. Sannolikt finns de som produkter från flera leverantörer inom 5 år. Jag inbillar mig att systemen bla innehåller ”självlärande delar, en sektor som nu utvecklas snabbt och som ger tex drönare och robotar enastående egenskaper.
Möjligen borde man i klimatfrågan försöka tillämpa ”självlärande system” för att försöka värdera vad tillgänglig kunskap om vår påverkan kan betyda om 50-100-200 år. Det skulle förvåna mig mycket om en avancerad sådan lösning skulle komma fram till något annat än att vi faktiskt inte vet och att inse en katastrofal utveckling kan uteslutas.
Thomas P #52
Citat:
”Man får lägga in en del överkapacitet bara i förhållande till vad som teoretiskt skulle behövas.”
Jag skulle bli glad om du påpekar det för alla de miljövänner du känner och som kämpar mot att denna visdom ska tillämpas på vägsystemet.
Självkörande bilar liknar väl taxi såtillvida att det förutom själva resan inte går att undvika fram- och returkörning. Jag förstår inte hur det skulle kunna leda till mindre trafik eller lägre energiåtgång.
I Bryssel diskuteras hur en övergång till självkörande bilar ska åstadkommas. bland annat oroar man sig för att vi människor snart lär oss utnyttja den självkörandes säkerhetsmarginal för att ta oss fortare fram.
Traktorer som plöjer sår och gödslar är huvudkandidater för självkörande fordon. En hel del av dem dirigeras redan idag med hjälp av GPS eller fixpunkter i åkerkanten.
TTY får rådet att tokgasa mot den själkörande traktorn så försvinner den så fort den kan. 😀 ,
Lars Mellbom #53
Bra skrivit. Håller med. Förstår över huvudtaget inte att normalt jobbande människor skulle vara intresserade av att sitta i en bil och lita på elektronik och mjukvara på den nivån. Som professionell programmerare skulle jag inte lita på mjukvara som kan försätta mig i en livshotande situation.
En sedelärande historia om mjukvara i bilar.
Det var för några år sedan som en bekant berättade att vindrutetorkarna på hans volvo slutade att fungera just innan han skulle göra en långresa. Snabbt in på verkstad. Byte av datorn. Om jag minns rätt kostade det ca 7.000 !!
FULLSTÄNDIGT IDIOTISK DESIGN!!
LBt #54
Du har rätt i att det finns bilar som reagerar på sin omgivning. Sedan november 2015 måste de flesta fordon som säljs ha automatiska nödbromssystem, nivå 1. Nivå 2 krävs för nya typer från november 2016 och för alla nya fordon från november 2018.
Men steget från nödbromssystem till helt självkörande fordon är långt och jag är övertygad om att det inte får genomslag på fem år från nu. Däremot tror jag att Volvo Cars kommer att börja sälja sitt system som tar över körningen vid tät kökörning och låter föraren ägna sig åt mer meningsfull verksamhet.
Det är t.o.m. svårt att få till det på järnväg.
https://www.railpage.com.au/news/s/rio-tinto-driverless-train-problems-delay-rio-iron-ore-expansion?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=top-stories-this-week-on-railpage
Gunnar S,
kanske du, jag och KU orkar hänga med i 5 år till. Vi får väl se men just denna utveckling tror jag kommer att gå fort.
LBt #59
Med erfarenhet från att det tagit tio år att släppa ut bilar som varnar då man korsar körfältsmarkeringar och att nödbromsa då de närmar sig ett hinder, är jag övertygad om att det dröjer mer än fem år innan de blir själkörande, trots att jag vet att Google och andra har provbilar ute i trafik. De första testerna i vinterväglag gjordes av Ford så sent som i vintras.
Man ska också komma ihåg att lagstiftning behöver tas fram som beskriver tekniska krav och hanterar ansvarsfrågor och de brukar börja gälla 6 – 10 år efter att de fastställts.
Gunnar S,
det är mycket i vad du säger som jag håller med om, 5 år är en kort tid även om det inte är klimatet det handlar om.
Många kloka inlägg om självstyrande bilar ovan. Redan innan jag läste Lars Mellblom ovan, slog mig samma tanke, att entusiasterna som tror på en snabb utveckling för detta troligen är övervägande storstadsbor. Det är nog bara i mycket begränsade miljöer och situationer det skulle kunna fungera. En förare fattar under en färd en mängd beslut som AI är mycket långt från att kunna hantera. Jag läser tex av små signaler på att ett barn kan finnas nära vägen, och vet att anpassa hastighet efter tid och plats där dovhjortsflocken rör sig längs vägen till jobbet. Jag ökar avståndet och undviker omörning när en bils körstil visar tecken på berusad förare (alternativt sms:ar / spelar Pokémon).
Och hur i hela världen ska en familj ta sig ut på landet till svampstället i skogen med en förarlös och rattlös bil? I och för sig har stadsboende bilhatare som vill straffskatta bort bilen och tror att kollektivtrafik löser allt redan dömt ut såväl boende som besökare i landsbygd.
En övertro på navigationssystem är där också. Jag arbetar professionellt med geografiska informationssystem inklusive ruttplanering och vet om deras brister. Köpte en ny bil med navigation i för några månader sedan och roar mig med att se skillnaden i kända områden mellan mina val baserade på lokalkunskap och systemets algoritmer. Ett tips är att om man vill lita på system, är Google Maps navigation helt överlägsen TomTom. Körde i förra bilen med mobiltelefon på intrumentbrädan istället för inbyggd navigation. Men trots dessa invändningar är de givetvis en god hjälp för förarna i okänd terräng, men för självstyrning… nja.
Pers synpunkter på intregritetsproblemen i inlägget är också mycket kloka. Även om den diskussionen gäller betydligt mer än bilar och vi nog redan tappat kontrollen rejält över detta redan.
Angående Pers fråga om klimatpolitik, så ja, det handlar om att vinna röster på att framstå som världsräddare. Men en viktig aspekt till är möjligheten att höja skatterna med miljöhot som uppmjukning. Det hade troligen varit omöjligt för en regering att höja så mycket utan denna indoktrinerade tro att skattetna behövs för att rädda världen. När public service larmar på extra mycket vet vi att det är någon ny miljöskattehöjning på gång.
Christopher #62 Dagens förarlösa fordon har problem med dåligt väder m m men utvecklingen går snabbt framåt. Googles testbilar har kört långt säkrare än någon människa. Även om de inte är lika bra på att läsa av risksituationer i förväg har de snabbare reflexer och tappar aldrig i uppmärksamhet.
”Och hur i hela världen ska en familj ta sig ut på landet till svampstället i skogen med en förarlös och rattlös bil?”
Varför skulle det vara svårare än annat? Tvärtom har man fördelen att man inte behöver någon stans att parkera längs vägen och dessutom inte nödvändigtvis måste återvända till samma plats utan kan be om en återtransport från någon annan plats.
Problem med navigationssystem är däremot högst verkliga, fast folk tenderar vara rätt bra på att köra vilse helt på egen hand också.
Förarlösa bilar kommer aldrig någonsin att kunna blandas med vanliga bilar, jag förstår inte hur någon ens kan tro att det är möjligt? Som någon skrev här kommer vi som kör själva att utnyttja dom förarlösa bilarnas svagheter, redan idag kan man bli tokig på förare som svänger in för nära framför bilar med automatisk broms på flerfiliga vägar. Och det är ändå den enklaste funktionen, tänk hur det blir i korsningar och rondeller där man blandar dessa bilar… rena skämtet.
Jag kan se en självkörande UBER-taxi följa några ungdomar som i sakta mak promenerar mitt i vägen, det kommer att bli riktigt skojigt.. 🙂
Hur klarar ett dataprogram av den psykologiska biten? Att trafiken flyter på och att vi undviker kollisioner hänger ju inte bara på att vi är snabba på att gasa, svänga och bromsa. Väldigt mycket går ut på att ”läsa” andra förare och deras intentioner.
#63 Thomas P
Du behöver verkligen komma ut i verkligheten! 🙂
Skogsvägarna med lerhål, skogrens mm finns ju inte ens på kartan… och behöver man inte parkera??
Det blir i alla fall många arbetstillfällen för räddningstjänst/vägassistans/missing people som ska rädda vilsna och strandsatta barnfamiljer från stan vars oskyldiga svamputflykt förvandlades till ett större äventyr än de tänkt sig… 🙂
Jag fascineras av denna övertro på tekniken. Får man gissa att dessa Googlebilar körde i en mycket kontrollerad stadsmiljö i Kalifornien?
Ang. förarlösa bilar. Är helt övertygad om att diverse tekniska problem som glesbygdskörning inte kommer att vara något hinder i en nära framtid. Det finns ett annat moraliskt dilemma som kommer att bli intressant att följa. Alla bila kommer att vara ständigt uppkopplade mot ett nätverk, ungefär som Tesla idag. På så sätt sköts uppgraderingar och feldiagnoser osv osv. Någon gång kommer självstyrande bilar att vara inblandade i något som är en oundviklig olycka. Utgången kommer att vara fatal hur vilka alternativ som än väljs. Hur kommer beslutet att se ut? Hellre köra ihjäl åldringen som går mitt i vägen än att föraren/medåkaren i bilen ska förolyckas i en våldsam undanmanöver? Eller, ska bilen köra av vägen med sin åldrade förare/medåkare när det är ett litet barn mitt i vägen om det är det enda alternativet? Vem/vad/var ska det beslutet tas? Är beslutet beroende av inkomst, klimatpåverkan, ideologi/samhällsnytta eller något annat? Detta diskuteras redan nu. Alla kan inte räddas hela tiden. Det är en intressant diskussion och gamla sanningar kanske inte kommer att gälla längre (”kvinnor och barn först”). Kan vissa välbetalda, äldre kanske kringå en lägre prioritetsgrad i systemet genom särskilda VIP-abonnemang/försäkringar? Absurt? Nej, redan idag förs denna typ av diskussioner och prioriteringar i sjukvården.
För några dagar sedan sa Mercedes Benz designchef att visserligen kommer dom att ha bilar som kan köra automatiskt, men har vi uppskattat att köra själva i 130 år så kommer vi att vilja göra det i 130 år till, så den funktionen kommer alltid att finnas. Och på det sättet kan dom också friskriva sig från ansvar vid olyckor, det ska alltid finnas en ansvarig förare.
Helt förarlösa bilar, eller bilar utan ratt, kan man bara ha på särskilda vägar där inga andra bilar finns. Och hur ska såna vägar byggas och finansieras när vi inte ens klarar av att underhålla dagens vägar eller bygga nya järnvägsspår..?
Visst är skeptisk som jag uttryckte ovan, men kanske förarlöst i urban miljö går lite fortare än jag tror. Man måste ändå vara lite ödmjuk med att förutsäga framtiden, det har ju alltid visat sig vara svårt till omöjligt.
Man ska ska dock påminna att det inte länge sedan man på fullt allvar trodde att människor runt år 2000 skulle ha flygande bilar och att det skulle vara en bas på månen.
Det hände ju aldrig. Å andra sidan har datorisering och bioteknik utvecklats mer än gissningarna.
#69, visst, om politikerna vill stänga av våra städer för allt annat än förarlösa bilar, så är det tekniskt möjligt redan idag. Men vi som var med när Stockholm hade spårvagnar och trådbussar vet hur lätt det var att utnyttja deras svagheter för att ta sig fram. Det var till och med så att hade man en bil som behövde t ex rostlagas, så åtog sig verkstaden att köra ut framför en spårvagn så fick man reparationen gratis…
Så det här med att blanda förarlösa med vanliga bilar är en ren utopi.
Google och kaliforniska testvägar i all ära, men vi i Sverige skulle gå före med dessa bilar som vi gjort i så många saker.
Vi har ju faktiskt redan haft en förarlös regering i nästan två år nu…
Ja, som märks har debatten glidit över mot samhällets teknikautomatisering. Men vems önskningar tillgodoser vi med automatisering? Var finns det mänskligt genuina i det hela? Med automatisering fråntas människan ansvar och vad finns då kvar av frihetsgrader? Om vi kombinerar teknikautomatisering med automatiserade beteenden, så vad finns kvar? Är det vad vi vill, att ledas i elektroniska korridorer med röststyrning som talar om vad som är korrekt beteende, oberoende av vad det gäller?
Med en ohämmad miljöpolitik i fel händer och i kombination med sanktioner, kan den elektroniska kontrollen drivas hur långt som helst. Vi tvingas längre och längre in i den trånga korridoren där vi till slut upphör att tänka själva. Miljöförordningar som inte längre tar hänsyn till rationellt tänkande får farliga sidoeffekter som kan påverka hela samhällsutvecklingen. All elektronisk utveckling styrs att konvergera mot samma mål i likhet med beteendets skolning. Vi måste börja inse att detta tal om förarlösa bilar och styrning av energiförbrukande etc, har sin grund i AGW. Mänskligheten blir ett slags zombies som styrs och beter sig i enlighet med politikernas vanföreställningar. Naturligtvis vill ingen ha en sådan värld, men oinskränkt makt kan leda till ett sådant futuristiskt helvete. Det är dags att vakna! Automatisering skall enbart ha syftet att underlätta funktioner som frivilligt kan utnyttjas och utbildning skall i likhet enbart syfta till individens egen utveckling.
Ingemar #65 ” Väldigt mycket går ut på att ”läsa” andra förare och deras intentioner.”
Google tycks klara det rätt bra med tanke på hur långt de kört sina bilar tillsammans med övrig trafik. Det de har svårt för idag är regn då det stör sensorerna, men det är att klassa som barnsjukdom .
Christopher #66 ”Skogsvägarna med lerhål, skogrens mm finns ju inte ens på kartan… och behöver man inte parkera??”
Förvisso är det ett lite annat problem att köra på dåliga vägar, men knappast ett svårare sådant än att hantera tät trafik med en massa andra trafikanter. Antagligen kommer den typen av automatiska terränghanterande bilar komma lite senare, inte för att det är ett svårare problem utan för att det är en mindre marknad.
En automatisk bil behöver bara stanna och släppa av passagerarna i skogen sen kan den köra vidare. Den behöver inte hitta en parkeringsplats.
”Får man gissa att dessa Googlebilar körde i en mycket kontrollerad stadsmiljö i Kalifornien?”
Det beror på vad du menar med ”kontrollerad”, de kör i blandad trafik utan problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Google_self-driving_car#Road_testing
Där kan du också läsa om de begränsningar som finns idag.
Björn #72 ”Men vems önskningar tillgodoser vi med automatisering? Var finns det mänskligt genuina i det hela? ”
Jag kan just se dig höra talas om första tvätt eller diskmaskinen och beklaga hur det ”mänskligt genuina” går förlorat.
Thomas P [73]; Ja, det var nog inte sådan automatisering som jag syftade på. En disk- eller tvättmaskin är ett hjälpmedel och ingenting annat. Ett kylskåp är också ett hjälpmedel med ett klart syfte, men om elektronik tillkopplas som har kontrollsyfte och att styra ditt beteende, då handlar det om någonting annat än hjälpmedel. Sista meningen förklarar en del men som Du nog inte vill kännas vid: ”Automatisering skall enbart ha syftet att underlätta funktioner som frivilligt kan utnyttjas och utbildning skall i likhet enbart syfta till individens egen utveckling”.
#73 Thomas P. Jag förstår inte varför bilarna måste vara helt automatiska och klara alla förhållanden. Klarar de bara att hålla sig på motorvägen under goda förhållanden är mycket vunnet. När man avviker från denna kan man, liksom idag, ha ett antal stöttande system som underlättar att köra fordonet.
Jag har en bil med mängder av sensorer som hjälper mig men det finns ett flertal situationer där systemen inte mäktar med. Vid snöoväder så täcks radarsensorerna, som mäter avstånd och hastighet för fordon framför och bakom bilen med snö och fungerar inte. Vägar som saknar eller har dåliga mitt och sidomarkeringar gör att bilens förmåga att veta var den är på vägen inte fungerar. Dessutom fungerar detta system endast i hastigheter över 65 km/h.
Jag lyssnade nyligen till Scanias gamla nestor, Leif Östling, som var mycket tydlig på en punkt. Vi är mycket långt ifrån att producera självkörande fordon i större serier, främst av två orsaker;
1) De tekniska systemen är ännu allt för opålitliga, se ovan.
2) Risken för en fordonstillverkare att få uppbära mycket stora skadeståndsanspråk är för stor för att kunna accepteras.
#73 Thomas P
”En automatisk bil behöver bara stanna och släppa av passagerarna i skogen sen kan den köra vidare. Den behöver inte hitta en parkeringsplats.”
Suck… misstänkte det men hoppades du skämtade. Hur verklighetsfrämmande kan detta bli?
– Thomas & Co på svamputflykt: ”Jädrans Google och rattlösa bilelände, vi ska stämma dom. Ingen sa att man ofta tappar satellitpositionen i tät skog, och detta är en 70-väg enligt vägdatabasen. Inte ens kantareller trots att klimatsvampmodellen prognosticerat perfekta förhållanden just här! Jag skulle tagit en styre-lös cykel till stormarknaden istället…”
http://images.mmcloud.se/api/v1/images/30ca8b8d-e86e-4cf1-a302-f555276b3e8b/980.jpg
😉
Ingen fara med tanke på det Socialist kommunistiska styret här i landet så kommer ingen ha råd att köpa en sådan bil.. ser nog mer en sådan framtid där man får vara glad om man äger en cykel ..
Med tanke på att skattesatsen snart är tillbaka på 73% nivån under sosse styret..
Däremot verkar det finnas många människor som helt låter sig styras av datorer, dom vandrar omkring med en lite minidator i handen, som dom då och då lyfter upp och använder som kamera, för att sedan tala om för världen vad dom upplevt. Dom är ständigt on-line, uppdaterade på vad deras idoler har gjort för skönhetsoperationer och när det är översvämning i Bangladesh. Klart som korvspad att dom vet hur våra bilar fungerar om fem år och hur vädret blir om hundra…
Christopher #76 ” Hur verklighetsfrämmande kan detta bli?”
Allt är verklighetsfrämmande tills det finns där, då tar det sådär fem år innan folk är så vana att de agerar som om det alltid funnits. En automatisk bil behöver inte ha satellitkoll varje meter, det är inte så hemskt svårt att räkna fram positionen utifrån bilens hastighet och riktning. Vägdatabaser går att uppdatera och man får förse bilarna med lite ”sunt förnuft” som gör att de litar mer på sina sensorer än på kartan om dessa hamnar i konflikt.
Men för all del, för de som gillar att köra runt på egen hand i leran som de på din bild är automatiska bilar inget substitut.
Michael #75 ” Jag förstår inte varför bilarna måste vara helt automatiska och klara alla förhållanden. ”
Några fördelar är att alla kan använda dem, inte bara de som har körkort, att de kan ta sig runt helt på egen hand för att transportera gods eller för att ta sig fram till nästa kund, att de antagligen kommer att vara betydligt säkrare än dagens förare osv. Leif Östling har dock en poäng i att det juridiska är knepigt. Vi har vant oss vid att mänskliga förare kör ihjäl folk med jämna mellanrum och även om automatiska bilar är säkrare kommer det ta tid att lära sig hur man skall hantera de olyckor som ändå sker.
Jag märker att många här är väldigt skeptiska mot ny teknik, men ni lär få fortsätta vänja er med att den kommer vare sig ni vill det eller inte.
Thomas P; ”Jag märker att många här är väldigt skeptiska mot ny teknik, men ni lär få fortsätta vänja er med att den kommer vare sig ni vill det eller inte.”
Det kan ju också vara så att vi är tillräckligt kunniga för att inse var och hur man bör och inte bör använda viss teknik. Bara för att det är möjligt, är det inte alltid lämpligt…
Jag undrar om inte om de revolterande 40-talisterna lyckats ersätta en form av högborgerlig och religiös, kyrklig inskränkthet som fanns tidigare med en annan form av vänsterdominerad inskränkthet och intolerans. För vad är denna miljö- och vänster-aversion mot varje form av ifrågasättande av CAGW/AGW annat än ren och skär intolerans mot andras åsikter. Det går också igen på område efter område.
Den Svenska energipolitiken som tidigare tjänat landet mycket väl genom att erbjuda industrin tillgång till billig och tillförlitlig elenergi vill de nu byta ut mot verklighetsfrånvända idéer om att ersätta kärnkraften med intermittent kraft från vind och sol. SVT och SR sviker här befolkningen fullständigt genom att ensidigt föra fram argument för denna omställning utan kritisk granskning av konsekvenserna. Ifrågasättande möts med intolerans och ibland t.o.m. nedsättande tillmälen.
Våra Svenska genusteoretiker och feminister vänder sitt hat mot den Svenska vita mannen men vägrar samtligt att problematisera kring vissa invandrargruppers kvinnosyn. Varje ifrågasättande av denna hållning möts av en kaskad av tillmälen, såsom manschauvinist, rasist eller främlingshat. Att på arbetsplatser diskriminera mot män genom att kvotera in kvinnor är inte ifrågasatt men att ens ifrågasätta det rationella i detta och på den obefintliga vetenskaplig grund detta vilar möts med starka motreaktioner.
Den Svenska NATO debatten är från vänsterhåll bemött med att vi inte ska provocera Ryssarna och måste hålla oss neutrala, som om det går att provocera en provokatör. Ryssland är främst provocerat av svaghet något som Ukraina och Georgien bara allt för väl vet. Ifrågasättande av vänsterretoriken bemöts här med högtravande resonemang baserad på vänsterns logik som i princip går ut på att idiotförklara ifrågasättandet. I den mån SVT för denna debatt sker det så gott som alltid på vänsterretorikens villkor. Intoleransen överträffas här enbart av aningslösheten och historielösheten.
Denna vänsterns, och där ingår också vår Svenska miljörörelse, intolerans, åsiktskorridor eller vad man nu vill kalla det kommer dock att gå mot sitt slut på samma sätt som den som den en gång ersatte enligt processen, tes, antites och syntes. Det är bara synd att det tar så lång tid .
#79 Thomas P
Jaha, tröghetsnavigering i skogen nu också. Är det inte lättare med förarlösa drönarhelikoptrar som sänker ner familjen i skogsdunge och sedan far iväg? Åh, du sköna gröna värld när allt blir så enkelt och underbart! Vi förutsätter att de skaffat obligatorisk svamplicens, skyddsutrustning och tillstånd att vistas utanför urbana zonen. Och givetvis måste det finnas krediter kvar i personliga rese- och energimotboken.
Snälla Thomas, vi är inte teknikfientliga. Men man måste få ifrågasätta möjlighet och nytta också. Och var är Claviusbasen* och de flygande bilarna jag utlovades skulle vara här nu när jag var barn?
*När Kubrick gjorde ”2001” år 1968 ansågs millennieskiftet vara onödigt långt in i framtiden för de visionerna…
#79 Thomas P, Jag och säkert flera med mig i detta forum är inte skeptiska mot nya teknik, tvärtom, det är denna som kommer att göra framtiden allt ljusare. Speciellt ser jag fram emot ny kärnkraftsteknik och inom 50-100 år kanske de första kommersiella fusionskraftverken. Det finns dock all anledning att vara skeptisk mot att ha helt självkörande bilar inom en snar framtid, inte mist baserat på de argument som givits ovan.
Får jag fråga, anser du att i denna värld av helautomatiserade bilar så, precis som nu, äger man sin bil själv?
Thomas P
och man får förse bilarna med lite ”sunt förnuft” som gör att de litar mer på sina sensorer än på kartan om dessa hamnar i konflikt.
Wow, nu skall vi lita mera på sensorerna än kartan. Jag antar att sensorerna menar verkligheten. Det är inte länge sedan vi skulle lita mera på kartan/ modellerna än på verkligheten/termometrarna.
# Thomas P
Som syns i flera av inläggen här ovan, är det inte av teknikfientlighet vi är skeptiska till självstyrande bilar och andra internetbaserade innovationer, utan för risken de blir obligatoriska och används för att kontrollera oss medborgarna och för att inskränka vår frihet.
Jag upprepar exemplet om ”smarta” internetuppkopplade kylskåp som håller reda på vilka matvaror som förvaras där och när de konsumeras. I Frankrike talas det ofta om sådana. Flera personer som uttalat sig därom tyckte att det var en utmärkt möjlighet för hälsomyndigheterna att hålla koll på folks matvanor och varna de som åt och drack på ett ohälsosamt sätt.
Så Thomas P, tycker du att det är rätt eller fel att hälsomyndigheterna ges möjligheten att observera enskilda hushålls matvanor och dela ut varningar vid ”fel” konsumtion?
Michael #83 ” Jag och säkert flera med mig i detta forum är inte skeptiska mot nya teknik, ”
Er iver att hitta problem tyder på motsatsen. Samma när det handlade om glödlampor kontra lysrör eller LED.
”Får jag fråga, anser du att i denna värld av helautomatiserade bilar så, precis som nu, äger man sin bil själv?”
Jag misstänker att fler kommer välja att inte äga bil utan istället beställa hem en när de behöver den. Då slipper de ha parkeringsplats, sköta service osv. De som åker mycket eller är bilintresserade lär väl fortfarande äga sin bil. Så i detalj går inte att förutsäga framtiden.
Lars #85 ”Så Thomas P, tycker du att det är rätt eller fel att hälsomyndigheterna ges möjligheten att observera enskilda hushålls matvanor och dela ut varningar vid ”fel” konsumtion?”
Värst vad jag förväntas svara på mycket konstiga frågor idag. Nej, det finns ingen anledning till det. F.ö. vore det lätt att organisera redan idag via mataffärerna, det behövs inga ”smarta” kylskåp. (Som jag f.ö. tycker verkar vara en rätt dum idé, men de som vill får väl skaffa ett)
Men visst har du rätt i att det finns en stor grad paranoia, samma med smarta elnät, miljöskatter etc. För folk här är allt ett sätt för en klåfingrig stat att skaffa mer kontroll.
#86 Thomas P; ”För folk här är allt ett sätt för en klåfingrig stat att skaffa mer kontroll.”
Om man lyssnar på politikerna så är det precis vad dom försöker göra. När det gäller bilar så vill man bland annat koppla alla fartkameror så att samtliga passerande bilar registreras och så kan man mäta medelhastigheten mellan kamerorna. Men inte nog med det, man kan lätt kontrollera hur mycket man kör (och vart) och sen kvotera eller beskatta, beroende på vem man lyssnar på.
Det här med hastighetsövervakning är en märklig företeelse där det läggs ofantliga resurser, trots att det faktiskt inte är särskilt många som dör i trafiken i förhållande till personkilometer. Det dör tio gånger mer på grund av felbehandlingar i sjukvården utan att varken polis eller politiker höjer på ögonbrynen.
#86 Thomas P, ”Er iver att hitta problem tyder på motsatsen. Samma när det handlade om glödlampor kontra lysrör eller LED.” Det är onekligen märkligt att hävda att ifrågasättande av helautomatiserade bilar och förbudet mot glödlampor skulle göra oss generellt skeptiska mot ny teknik.
I den marknadsekonomi som vi tack och lov fortfarande lever i kommer det snart att ge sig om helautomatiska bilar vinner några marknadsandelar eller inte. Gör de det så visar det att problemen har löst sig, om inte så får vi vänta tills dess att tekniken utvecklats tillräckligt.
Du skriver vidare, ”Jag misstänker att fler kommer välja att inte äga bil utan istället beställa hem en när de behöver den. Då slipper de ha parkeringsplats, sköta service osv.” Jag tror du har fel här. Bilen är helt oöverträffad i att ge individen möjlighet att närhelst denne vill transportera sig långa sträckor, med spontana avbrott längs vägen, ständiga omplaneringar av tider för när man åker och när man kommer hem och detta helt utan några väntetider mellan beslut och tillgång till bilen. Att många då skulle byta ut denna frihet med omaket att beställa en bil så snart man ska åka någonstans är föga troligt, ja faktiskt helt osannolikt. Ta bara en så enkel fråga som hur denna för allmänheten tillgängliga bilpark skulle dimensioneras. Ska den dimensioneras efter topparna på efterfrågan som varar någon timme varje arbetsdag, eller efter någon medelbeläggning. Ur ett företags perspektiv skulle en diskonterad nuvärdenberäkning ge vid hand att snabbast återbetalning på investeringen fås med maximal beläggning, d.v.s. med stora väntetider när man behöver den som mest. Knappast ett alternativ som kommer att beivras av medelbilisten som uppskattar den frihet som bilen ger.
När det gäller införandet av införandet av energibesparande lampor så skedde detta med lagstiftning eftersom konsumenten inte var övertygad om dessa nya lampors förträfflighet. Detta är enligt mitt sätt att se det, en onödig klåfingrighet från politikers sida som visserligen gett Philips stora marknadsmässiga fördelar med höga marginaler på en marknad av icke efterfrågade lampor.
# 87 L
Jag kan bekräfta ”Det dör tio gånger mer på grund av felbehandlingar i sjukvården utan att varken polis eller politiker höjer på ögonbrynen.” 2007 arbetade jag för en man som i ett stort försäkringsföretag var högste ansvarig rörande dödsfall i franska sjukhus. Han berättade att det dog ungefär 40 000 personer per år under sjukhusvistelse på grund av bristande hygienrutiner. Samtidigt omkom cirka 4 000 människor i trafiken. Statistiken om infektionerna i sjukhusen hölls hemlig efter påtryckningar från regering och fackföreningar.
Tack L 87
Skulle ha skrivit det samma men paddan vägrade kopiera.
Thomas berätta mera om lysrör kontra glödlampor. Har du någon förkärlek till kvicksilver eller har det ingen betydelse när det är viktigt att ta död på glödlamporna. Speciellt med tanke på att all glödlampor ändå inte kan ersättas.
Michael #88 ”I den marknadsekonomi som vi tack och lov fortfarande lever i kommer det snart att ge sig om helautomatiska bilar vinner några marknadsandelar eller inte. ”
Som framkommit i en hel del av de tidigare inläggen så finns det andra aspekter på det här. Trafikregler, ansvarsfördelning osv. Vilka regler staten sätter upp kommer ha stor betydelse. En marknadsekonomi förutsätter lagar.
”Bilen är helt oöverträffad i att ge individen möjlighet att närhelst denne vill transportera sig långa sträckor,”
Den är bekväm, men också dyr i inköp, dyr i drift, man skall ha körkort, det tar tid att sköta den, hitta parkering osv. Det beror lite på var man bor hur stort behov av egen bil man kommer känna att man har. Framförallt i städer tror jag allt fler inte ens kommer skaffa körkort.
” Ur ett företags perspektiv skulle en diskonterad nuvärdenberäkning ge vid hand att snabbast återbetalning på investeringen fås med maximal beläggning, d.v.s. med stora väntetider när man behöver den som mest.”
Kommer då folk anlita ett företag som inte kan leverera fordon när de behövs, eller kommer de sluta avtal med ett som garanterar att de finns när det behövs? Det kommer säkert bli variation där de som är flexibla eller har udda tider kan komma undan billigare. Det finns en del erfarenhet här i form av kommersiella bilpooler.
När det gäller energibesparande lampor övertygade Christopher nyss mig om att man inte kan räkna med att folk är ekonomiskt rationella vilket gett mig ökad förståelse för sådana regler. Vill dessutom minnas att det varit flera på detta forum som resonerat enligt principen att glödlampor ju är så mycket billigare i inköp utan att ta hänsyn till driftskostnaden.
Guy #90 Har du förkärlek till kvicksilver? Kolkraft som är vanligt inom EU släpper uten hel del och minskad elförbrukning ger mindre kvicksilverutsläpp.
#91 Thomas P, ”Kommer då folk anlita ett företag som inte kan leverera fordon när de behövs, eller kommer de sluta avtal med ett som garanterar att de finns när det behövs?”
Jag tror inte du förstår problemet. Ett företag som måste garantera sina konsumenter tillgång till bil måste också kunna täcka kostnaderna för bilarna under perioder då beläggningen är låg. Med andra ord, en sådan tillgänglighetsgaranti kommer att medföra att bilister som har sådana krav måste svälja att stora overheadkostnad, genererade av låg beläggning, läggs på avgiften. Alternativt att tillgängligheten under vissa perioder är låg. Orsaken att dessa företag inte finns nu i någon större omfattning annat än nischad mot en relativt liten marknad, är ju just relaterat till dessa problem. Det har inget att göra med om bilen kan köra själv. Det finns ju trots allt 6,4 M körkort i Sverige.
Sådärja!
Så har Thomas P lyckats lura in flera i ett stickspår om teknikfientlighet som alltså inte berör huvudfrågan utan mer om ad hominen
Michael #93 Jag förstår problemet alldeles utmärkt. Du kan inte samtidigt hävda att folk idag är beredda att betala väldigt mycket för en egen bil för möjligheten att kunna använda den när som helst, men samtidigt hävda att dessa inte är beredda för att betala ett företag för garanterad tillgång till bil den tid de behöver den. Och om det är så att folk inte är beredda att betala för detta, ja, då är väl det inget problem, då kan de få ett lägre pris mot lägre tillgänglighet. I vilket fall som helst blir det billigare än att ha egen bil.
Idag är bilpooler en nischprodukt bl a för att en bilpool inte bara skall ha bilar, de måste också ha dem nära sina kunder vid varje tidpunkt. En bil som står två kilometer bort är värdelös för att många av kunderna inte är beredda att gå två kilometer till bilen. Med självkörande bilar är sådant inget problem. Helt försumbara är dock inte bilpooler ens idag, och de växer snabbt:
http://miljofordonsyd.se/2016/03/genombrott-for-bilpooler-i-stockholm/
#95 Thomas P, nej jag tror inte att du förstår problemet alls. Detta är ingen teoretisk diskussion, titta på dagens situation, hur det faktiskt ser ut, lågt pris och maximal tillgänglighet kan man få med en egen bil. Valet av kostnadsnivå för bilen avgörs dessutom av ett flertal parametrar där tillgänglighet är en. Köper man en billig ny bil har man samma tillgänglighet som med en dyr och ändå väljer de allra flesta en bil som är dyrare än en billigare som ger samma tillgänglighet.
I Stockholm med begränsad möjlighet till parkeringsplats (inte minst förorsakad av ivrigt arbete från Stockholmspolitikerna att försämra för bilisten) kan jag förstå att det finns viss marknad för bilpooler. Men inte ens i Stockholm, landets största stad, utgör denna nischmarknad mycket mer än ca 1 promille av bilparken.
Thomas P, som väl får anses representera det urbana etablissimanget, förstår uppenbarligen inte alls vilka transportbehov vi lantisar har. I allmänhet har vi två bilar, en som är ganska modern och välvårdad för hustrun och en andra gammal och skamfilad, som vi använder för terrängkörning och för att transportera material. Material som kan smutsa ner och ytligt skada bilen. Speciellt i den gamla bilen förvarar vi verktyg, vatten och andra föremål som eventuellt kan behövas. Det fungerar inte att lasta över allt varje gång vi behöver en transport.
Naturligtvis kan man argumentera att folk som lever på det sättet har inget existensberättingande i ett modernt samhälle, men då bör man säga det rent ut.
#94, Ingvar, du har en poäng och jag är väl medveten om att skribenter som Thomas P, LbT, etc är här fram för allt för att de inte kan acceptera ett budskap om bla CAGW/AGW som går helt på tvärs med vad som vanligen går att läsa i massmedia. Därav dessa ständiga försök att feltolka, tillrättalägga och avlänka genom att in absurdum driva den ena märkliga frågan efter den andra.
Denna, deras intolerans mot andras åsikter tycker jag dock fyller tre viktiga funktioner här. Dels utgör detta ett utmärkt tillfälle att avslöja deras ofta, men inte alltid, felaktiga argumentering. Dels blir inte forumet en inaktuell, tråkig plats för inbördes beundran. Till sist, det blir ett mycket gott exempel på hur högt i tak man kan ha, även i ett allt ängsligare Sverige. Om det var rätt att i detta fall låta avlänkningen få fäste eller inte, vet jag inte men det var i alla fall intressant att se hur verklighetsfrånvänd Thomas var i frågan om varför folk i allmänhet har bilar.
Angående dom här kommentarerna om OS i SVT eller inte.
Man har ju läst en massa gnäll i tidningen också från vänster partiledaren på sommarställe och andra välbetalda människor att de inte kan se på OS
Jag kan tycka att om man är så jäkla snål att man inte kan betala ett par hundra i månaden för att få in TV3 och TV10 så är det inget man kan gnälla på Då är man inte tillräckligt intresserad i all fall.De är ju helt öppna kanaler som finns på alla plattformar
Bil- och teknikdiskussionen här har varit intressant, och verkligen tvingat skillnaden i grundsyn mellan olika livsstilar och ideologiska ställningstaganden.
Den som har lärt sig mest är onekligen Thomas. Från en inställnng där konsumentens val avgörs med miniräknaren i tron att det är det enda rationella valet, till en långsamt gryende insikt att konsumentens val alltid är rationellt eftersom det inbegriper tillgänglighet, frihet och upplevelse.
Därför hade det aldrig gått att bli av med glödlampan utan förbud, så länge lågenergialternativen upplevs som sämre vad gäller uppstart, dimbarhet och ljuskvalitet. Vem bryr sig om en mycket långsiktig energibesparing när vi talar om en mycket marginell del av hushållskostnaden (och dessutom löftena om lågenergivarianternas hållbarhet visat sig starkt överdrivna, samtidigt som glödlampan håller mycket längre än vad kritikerna påstår).
Den som aldrig haft en egen bil och bor inom promenad- och cykelavstånd till en stormarknad förstår givetvis inte bilens fördelar. Eller nödvändighet när vi talar om utanför urbana zonen. Då kan man drömma om självstyrande bilar som absolut inte uppfyller i närheten av de krav och önskemål vi har på en bil. En beställd självstyrande bil är bara en lite mer avancerad form av kollektivtrafik och saknar bilens möjligheter till frihet. Tankar här tidigare på självstyrande bilar som ska köra miltals in i skogsbygd och på skogsvägar och släppa av en familj för svampplockning för att sedan köra vidare är så absurt att man vet inte om man ska skratta eller gråta. Får hoppas att det inte börjar regna då, eller att de vill flytta en bit därför att just det karljohanstället inte gav något i år. Eller att kostymsnobben som beställer bilen efteråt på väg till sin galamiddag uppskattar de leriga sätena.
Att kalla dessa synpunkter teknikfientliga är ju bara löjligt, i synnerhet som vi sitter och delar dem på nätet med hjälp av den senaste generationens mobila teknikprylar…
Givetvis kommer dessa insikter bara öka luften till tvång och reglering hos de som vill påtvinga andra sin livsstil (vi vanliga människor anses aldrig förstå vårt eget bästa), men så är det. Jag missunnar ingen att vara med i en bilpool om de tycker det uppfyller behovet, men rätt många missunnar mig en egen bil. Jag tror många med mig i min generation även om vi uppskattar mycket nytt ändå tycker att friheten minskar och kontroll- och övervakningssamhället ökar (många exempel nämndes ovan). Det är nog tur vi inte lever för evigt.
Christopher #100 ”Den som har lärt sig mest är onekligen Thomas. ”
Du har nog rätt, fast då i betydelsen att ni andra här inte vill lära er något. I alla fall inte av mig. Du har gjort helt klart att du bara vill gnälla på ny teknik och hitta på problem som inte finns där eller som du med några sekunders tänkande skulle inse nog är lösbara. Bilen är dock en väldigt känslomässig fråga för många.
” Tankar här tidigare på självstyrande bilar som ska köra miltals in i skogsbygd och på skogsvägar och släppa av en familj för svampplockning för att sedan köra vidare är så absurt att man vet inte om man ska skratta eller gråta.”
Är du så långt bort från andra är nog svårt att hitta en annan kund under mellantiden så bilen lär stanna kvar i området och alltså gå snabbt att få tag på igen om det börjar regna. Du har fortfarande fördelen att du kan hoppa av där du vill, inte där du hittar en bra möjlighet att parkera, och att du kan välja att gå från punkt A till punkt B istället för att nödvändigtvis återvända till startpunkten. Det kan väl även du inse är en ganska stor fördel? Själv tycker jag i alla fall det är en av poängerna med att åka kollektivt, även om det annars skulle vara praktiskt med bil vid just dessa tillfällen. Detta lär inte vara första tillämpningen eftersom det är en ganska nischad marknad, men den kommer. Om inte annat för att den blir väldigt användbar för alla stadsbor som inte har bil men ändå vill ut i skogen emellanåt. Skulle inte förvåna mig om SL skulle tjäna på att köpa in en bunt sådana som ersättning för mindre trafikerade busslinjer när de väl kommer.
”men rätt många missunnar mig en egen bil.”
Inte alls, jag har absolut inget emot att du har bil. Det är föroreningarna du släpper ut i den gemensamma atmosfären som är problem, där du menar att så länge du inte anser att de är ett problem så är det inget vi andra har att göra med vad vi än tycker. (I städer är bilen som sådan ett problem pga trängsel, men det behöver inte du bekymra dig om)
#101 Thomas P
Jaså, du har inget lära tycker du? Och tycker att vi inte lyssnar på dina visdomsord? Och de som inte håller med ”gnäller” förstås? Undrar om du ens har körkort.
Dina nya kommentarer med mer försök att försvara svamprobottransporten gjorde inget bättre för att dämpa munterheten.
Att lyssna på dina råd i ämnet bilkörning är som att fråga Charles Darwin om råd om man ska välja internet-TV eller parabol.
En kollektiv bil kan aldrig ersätta friheten med en egen bil. Självstyrande system är inget som intresserar det minsta utom möjligen i nischade syften i ordnad storstadsmiljö i lägre hastigheter. Varför skulle vi andra ens fundera på det? Vad tillför det mer än att vara opraktiskt? Hur har du tänkt du ska ange positionen utanför urbana miljöer? Ska var person behöva bli expert på att plocka ut koordinater i WGS84 och studera ortofoton inför svampturen? Jämför det med enkelt köra lite på måfå och konstatera ”där borta ser det bra ut”. Eller hypotisera att det uppfanns cyklar utan styre, du behöver bara programmera vart du ska och sedan trampa. Skulle du full av entusiasm rusa och köpa en? Skulle du se någon poäng med den trots att staten talar om hur många cykelkrockar det skulle spara och personer på bloggar kallar dig teknikfientlig om du vill styra själv?
För din upplysning finns det redan idag adekvata system för er billösa från staden som vill uppleva natur; cykla för de som önskar motion, ta bussen till någon hållplats nära skog, ta en hyrbil för de som kan köra eller en taxi för de som har mer krav på service. Inget av det lika känsligt som att utveckla AI-intelligens för det som en människa gör bättre.
Snack om utsläpp för att försvara sin längtan efter samhället där alla tvingas in i samma mall är bara hyckleri. Är man så bekymrad över utsläpp, bör man kan inse att flitigt internetanvändade kommer upp i liknade utsläppsnivåer som en måttligt använd bil…
Christopher #102 ”Jaså, du har inget lära tycker du?”
Något sådant sa jag väl ändå inte.
Det är närmast komiskt hur du letar problem med självkörande bilar. Hittar man en lösning på ett slänger du snabbt fram något nytt. Fördelarna ignorerar du istället konsekvent.
”Hur har du tänkt du ska ange positionen utanför urbana miljöer?”
Nu är du inne på verkligt svåra problem som jag är säker på att ingen någonsin kan lösa 🙂 Vad sägs om att du även i rattlösa bilar har en funktion där du kan föreslå vart bilen skall köra allt eftersom?
”För din upplysning finns det redan idag adekvata system för er billösa från staden som vill uppleva natur; cykla för de som önskar motion, ta bussen till någon hållplats nära skog, ta en hyrbil för de som kan köra eller en taxi för de som har mer krav på service.”
Och du tror jag inte vet det? Hur tror du jag som billös gör när jag skall ta mig ut i naturen egentligen? Det är närmast taxin som kommer bli billigare om det inte behöver sitta en förare bilen.
”Snack om utsläpp för att försvara sin längtan efter samhället där alla tvingas in i samma mall är bara hyckleri.”
Jag har förstått att du aldrig kan tro att folk menar vad de säger utan alltid hitta på dolska motiv. Ni konspirationsteoretiker är bara jobbiga.
Thomas P [103]; Kan inte låta bli att kommentera. Det som inte kommer fram här är att det faktiskt finns människor som både älskar att köra bil och att känna friheten med den. Jag tillhör denna kategori. Jag kör en Volvo V60 D4 av senaste snitt med alla optioner. En härlig körupplevelse. Skulle aldrig kunna tänka mig en självkörande bil. Det vore ju fullständigt att berövas bilupplevelsen. Skall vi berövas att använda våra sinnen? Kan du förklara här vad vinsten är med självkörande bilar.
Björn #104 Du har säkert rätt. Precis som det fortfarande finns folk som seglar kommer det i framtiden finnas folk som kör bil. Som hobby, för att de tycker det är kul, inte för att det är praktiskt.
#103 Thomas P
”Nu är du inne på verkligt svåra problem som jag är säker på att ingen någonsin kan lösa”
Jag ser inte att du har en bra lösning där adresser saknas. Koordinater till skogsvägen verkar rejält kumpigt. Inte omöjligt, men som sagt, jämfört med att helt enkelt köra dit klumpigt.
”Vad sägs om att du även i rattlösa bilar har en funktion där du kan föreslå vart bilen skall köra allt eftersom?”
Jag har faktiskt en sådan teknisk lösning i min nuvarande bil. Den är rund, sitter framför vänster framstol, och man vrider bara lite på den så kör bilenaqx dit man vill! 🙂 Jaså, den kvalificerar inte som rattlös i så fall menar du…
Jag kommer att tänka på en strip av tonårsserien Zits. Pappan är besvärad av att handsetet till den trådlösa telefonen hela tiden förkommer, och tänker att någon skulle komma på att sälja en med ett snöre mellan lur och basenhet så den inte försvinner. 🙂
Allvarligt, om man ska sitta och föra dialog med sin bil och beskriva vägen allteftersom kan man lättare göra det själv. Det finns väl en anledning till att röststyrda system aldrigt riktigt slagit igenom.
Christopher #106 Nu är du bara motvalls. De gånger du skall ut på okända vägar där du inte kan ange en adress eller koordinater får du ge väganvisningar, ungefär som du gör idag när du är passagerare och föraren inte vet adressen. Detta är dock en liten del av alla resor, även för dig, misstänker jag.
Avlutningsvis:
https://www.youtube.com/watch?v=LO6VGCbCNs8
Min TomTom-navigator i nya bilen anser bestämt att adressen tilll mitt hus ligger i trädgården till bondgård några hundra meter bort… får hoppas ambulans/räddningstjänst inte gått över till robotbilar om det skulle hända otrevligheter någon gång.
Det roliga är att det jag som har kommunens adressättning på mitt ansvar, och jag vet att adresspunkten för min fastighet är korrekt placerad och inrapporterad till nationella databaser. Det är litet av ett mysterium hur det i slutänden ändå blir fel hos navigeringsföretagen.
#108, Hur navigatorer och deras kartor och sjökort stämmer med verkligheten går inte att lita på, jag har en Garmin som jag flyttar mellan bilarna och ofta har den och bilens egen navigator olika uppfattning, både om var vi är och vart vi ska. Den ena säger sväng vänster och den andra sväng höger. Rätt kul, men en förarlös bil kan lika gärna köra över en kajkant och då är det inte lika kul…
Eftersom den här lite avvikande tråden fortsätter, tillåter jag mig en till kommentar. Vem ska serva och reparera självkörande bilar? Säkerligen blir det lagstiftat att endast märkesverkstäderna får den rätten. Gissa hur det kommer att påverka priserna och då speciellt för privata bilägare!
Den offentliga ”diskussionen” om ”klimathot” och ”global uppvärmning” karaktäriseras av total avsaknad av vetenskapligt belagda och relevanta fakta som stöd för ”växthusteorin” och dess fasansfulla effekter för mänskligheten. Av alla de som är troende lär det bara vara en ytterst liten bråkdel som ens har rudimentär naturvetenskaplig kunskap och svårligen kan begripa vad som påverkar klimatet, definitivt inte Nobelpristagaren Al Gore som lär ha skolkat från Matematik- och Naturvetenskapslektioner till förmån för haschrökning och öldrickning. En intressant fråga som inte sakligt analyserats är varför ett kusligt enigt etablissemang hyllar en tes som säger att några tiotusendelar i atmosfären av en, inte bara ofarlig utan livsnödvändig, gas kan ha så stor negativ påverkan på jordens klimat. Och hur har denna oheliga allians mellan västvärldens toppolitiker och grumliga miljörörelser uppstått?
Det skulle ta alldeles för mycket utrymme för att djupare utveckla en teori i frågan. Men några i sammanhanget betydelsefulla omständigheter kan ändå nämnas.
– Fram till OPECs ”hämndaktion” 1973 som bestod i att begränsa försäljningen av olja till västvärlden pga dess pro-israeliska hållning fanns inga orosmoln kring eldning av fossila bränslen. Koldioxid sågs som en helt ofarlig gas.
– När Iran kastade ut den USA-stödda shahen minskade västvärldens inflytande över arabvärlden, området där mest olja producerades.
Kuwait-kriget, invasionen och krossandet av Irak, tillkomsten av IS, Palestina-problemet och Syrien-kriget är några följdeffekter av västvärldens önskan att återta kontrollen över oljeproducerande länder. Vilken annan förklaring finns? Det som har sammanfört alla världens regeringar och politiska partier är det obehagliga faktumet att de alla är beroende av OPEC-ländernas välvilja, en minskning av oljeimporten är förödande för samtliga icke-oljeproducerande länder.
Att minska oljebehovet är därför ett högt prioriterat mål och där fyller klimathotet och växthusteorin sin funktion. Det är bara genom att göra sig oberoende av oljeimport som riskerna med opålitliga OPEC-länder kan elimineras.
Jag har betraktat Klimatupplysningen som en frisk motpol mot det förljugna budskapet som i akt och mening att minimera arabländernas stora ekonomiska påverkan sprids så allmänt att det nu är en etablerad sanning för gemene man, fossila bränslen är farligt och ett hot mot mänskligheten.
Det är därför jag med visst vemod läser Per Welanders inlägg som inte står klimathotarnas gallimattias efter.
”Sverige och EU går sakta från marknadsekonomi till planekonomi”. Kan Per belägga påståendet med fakta och analyser? Nej, det är bara kastat rätt ut i luften. Tvärtom, privatiseringar och minskat fackligt inflytande säger något helt annat.
”Planekonomi gör folk fattiga”??? Pers historiska perspektiv tycks vara kort. Blev folk fattigare på Kuba då den USA-stödda Batista-regimen störtades? Blev invånarna i Sovjet fattigare efter störtande av det ryska tsar-väldet?
Anser Per att hans egen lilla pikanta erfarenhet av toalettpapper bevisar marknadsekonomins generella överlägsenhet gentemot planekonomi? Då är ett enstaka ”värmerekord” ett lika gott bevis för att det pågår en global uppvärmning av jorden.
Överhuvudtaget vräker Per ut sig det ena lösa påståendet efter det andra. Alltid utan belägg i form av fakta. Han tycks anse att alla som inte uttrycker hans egna uppfattningar är ”vänstervridna”, vad det nu är, och därmed uteslutna från yttrandefriheten, en vänstervriden skall ej tillåtas tala. Per, kan du inte bemöta deras argumentation med annat än att kalla dem vänstervridna? Vad vinner du på det? Kanske skulle du lära dig lite mer om politiska ideologier inklusive demokrati samt om nationalekonomi och statens uppkomst och funktion? Då kanske du kan bemöta dina åsiktsantagonister med annat än rent
pladder. Jag hoppas att bara för att man är specialiserad inom naturvetenskapen så måste man inte vara en ren politisk idiot.