7 juni

I förrgår damp mitt röstkort till EU-valet ner i brevlådan. Frågan är bara vad någon som är skeptisk till den av regeringen föreslagna klimatproppen ska rösta på. Jag har kollat igenom de olika partiernas utfästelser och dessvärre tycks de alla ha kört fast i samma spår. Piratpartiet är inte att tänka på, om de inte bestämmer sig för att kapa alla klimatåtgärder. Kristdemokraterna ligger, efter seminariet med Carter och Spencer, ganska bra till, men jag kan inte förlika mig med deras sätt att se på äktenskapsfrågan. Så det blir väl till att rösta blankt, för någon soffliggare har jag aldrig varit.
Hur har ni tänkt?

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Thomas

    Du har alltid EAP att rösta på. De må vara helknäppa, men de delar din syn på AGW.

  2. Torsten Wedin

    EU-valet, ja.  Jag skulle vilja rösta på Vaclav Klaus, men det går ju inte. Det blir nog blankt för mig också. EU-parlamentet känns så fjärran men tyvärr så griper dom in i allt vi gör.
    Har ni läst om Vaclav Klaus när han höll tal i  EU? När han sa att toleransen i EU för oliktänkande är jämförbar med kommunism så reste sig 200 personer och lämnade lokalen.
    “Which neatly confirmed his point”, skrev reportern. 
     

  3. Labbibia

    KD?
    Anders Wijkmans parti? Hellre äter jag en burk mask.
    http://www.wijkman.se/
    En röst på KD lär ju vara en röst på Wijkman.

  4. L

    När jag var ung röstade jag blankt, senare sa man att blankröster inte längre registrerades i statistiken utan hamnade bland soffliggarna.
    Vet någon hur det är med den saken idag?

  5. Labbibia

    L
    Läste någonstans på nätet att blankröster inte redovisas officiellt. En meningslös gest att rösta blankt alltså.
    Själv kommer jag att rösta på Piratpartiet. Det får bli min känga i röven på de etablerade politrukerna.

  6. Jonas N

    Thomas, det finns ett antal återkommande signalord i AGW-diskussionerna, (typ: förnekare, kreationist, oljepengar, tobakslobby, peer-rewiew, konsensus, mm) som är rått så uttjatade och inte håller så mycket information.
    Men du är en av dom ytterst få som återkommande drar up EAP som om de vore relevanta eller iaf ett slagträ att dänga i huvudet på andra. Jag har aldrig förstått hur och varför det skulle kunna vara så? Eller din fascination med dem, för den delen.

  7. L

    Jonas N, i brist på argument duger det att försöka med guilt by association. Thomas är väl den som lanserat de flesta av de negativa uttrycken och associationerna vi ser på den här sidan.

  8. Jonas N

    Jo L, för all del.
    Även ’Al Gore’ är väl ett negativt laddat begrepp (?) som används i guilt-by-association-syfte (men från ’den goda sidan). Men inte är det Thomas som lanserat dessa seignalord, han kanske flitigare än många andra dra till med dessa, men de har förekommit före honom, på andra ställen, med mer fungerande och livlig debatt (och det är nog där han har snappat up de flesta).
    Men det var just min fråga: Hur tänker man när man drar till med EAP? Var finns kopplingen till något alls?
    (Eller kan det vara så att han bara ’snappat upp’ även EAP, och inte förmår göra åtskillnad på vad som kan tänkas vara gångbart, och vad som bara blir ’pårökt knepigt’?)

  9. Hej Maggie!
    Jag vet att man inte skall länka som jag gör nu (bugar mig och ber om ursäkt), men att rösta PP = att rösta blankt (också). Här är anledningen:
    http://store.blogg.se/2009/may/piratpartiet-valet-och-blankrostning.html
    Sorry, men idag är jag trött!
    Tanken i korthet: blankröster redovisas inte på ett bra sätt, PP-rösten kommer att synas. Och eftersom PP är ett enfrågeparti (som många tycks ha problem med just därför) så blir en röst på dem också ett slags blankröst, (en känga i den så kallade häcken på de övriga).

  10. L

    Piratpartiet? Är det inte dom som vill ta död på musikbranschen och allt skapande arbete? Nej tack.

  11. Labbibia

    L
    Piratpartiet lär aldrig få igenom sin enda fråga, därom är vi väl överens?
    Se Ipse Cogitas inlägg 9

  12. Fenix

    Maggie, seminariet med Spencer och Carter arrangerades av 4 riksdagsledamöter: Ingemar Vänerlöv (kd), Lars Gustafsson (kd), Jan Ericson (m), Sven Yngve Persson (m). Jan Ericson har på sin blogg under de senaste veckorna diskuterat klimatfrågor på ett bra sätt,  ericsoniubbhult.se

  13. Fenix: Jag är medveten om att det var 4 ledamöter, jag var ju själv där. Dock är det svårt för mig att rösta moderat med tanke på Reinfeldts senaste utspel i klimatfrågan.

  14. Jonas N,
    Inlägget handlar om svårigheten att hitta ett klimatskeptiskt parti. Thomas nämner ett sådant. Är inte kopplingen tydlig?

  15. L

    Labbibia, dom har fler medlemmar än Folkpartiet. Det är visserligen inget mått på politisk framgång, men ändå illavarslande.

  16. Labbibia

    L
    Ja, det är verkligen illavarslande. Det visar ju väldigt tydligt att våra etablerade politruker inte längre har allmänhetens förtroende.
    Av någon underlig anledning?
    Dock, piratpartiet lär knappast få EU-parlamentet att ändra uppfattning i fildelningsfrågan.

  17. Jonas N

    Tack Anders E, det har du förstås aldeles rätt i. Och Thomas också .
    Men om du läser min fråga igen så ser du säkert att jag ställde en (följd-)fråga som rörde något annat. Jag har nämligen sett hänvisningar till EAP som ’argument’ många fler ggr i trådarna, och jag undrade hur/varför det kommer sig ..

  18. Tack för tipset med EAP.
    Dom har ju synat finansbluffen och vill ha massiva kärnkraftssatsningar oxå. 
    På trots av napoleonska direktorat och kakofoni är EU stort sett en progressiv kraft. Klimatfrågan är ett undantag. Nå lyckas väl Köpenhamn kappsejsa alldeles av egen kraft men det är viktigt att EU vingklipps innan. EAP har en del knäppa men ändå

  19. Labbibia

    Namnet Piratpartiet klingar ju kanske lite illa i vissa människors öron.
    Glöm då inte bort att det finns ett bokförlag som heter Piratförlaget . Det bildades ju för att en del författare upplevde sig rånade av den traditionella förlagsbranchen. Ungefär som med fildelning, men från andra hållet så att säga. 😉

  20. Gunnar Littmarck

    Jag ska inte rösta, piratpartiet är ju en protest mot allmänrösträtt.
    Jag ändrar mig då det kommer en kandidat som skriver under de tio viktigaste frågor jag skulle kämpat för:
    1. Jag inser att CO2-fobin inte vilar på vetenskaplig grund och ej heller gått att mäta i effekt på det globala klimatet, så jag är emot alla sådana dumheter som dagens kontraproduktiva klimatagenda.
    2: Jag vill stödja alla energisystem som klarar säkerhet och har förutsättningen att priskonkurrera ut fossilkol, ty jag vet att vi inte kommer få peakoil fören vi har extremt billiga energisystem och peak fossil vill jag har av en mängd olika själ.
    3. Jag vill att ersättningar ska ligga på den nivå så att majoriteten av väljarna anser att parlamentariker, byråkrater och tjänstemän, får den ersättning de förtjänar.
    4. Jag tänker likt senatorn från Rom alltid avsluta med:
    För övrigt anser jag att den månatliga flytten ska förgöras.
    5. Jag är för att så mycket som möjligt läggs på Internet, så vi slipper alla kostnader med resor och uppehälle, samtidigt som vi ökar tillgängligheten för medborgarna.
    6. Jag vill att inga parallellmyndigheter eller verk ska finnas i EU, bara de bästa och bara de som levererar mer än de kostar i medborgarnas ögon.
    7.Jag är för att EU reviderar dagens biståndspolitik med tusentals bidståndsorganisationer, som bara lett till maktbevaring och korruption.
    Ersättningen ska bli en registrering av medborgare i mottagarländer och därefter en insättning på personliga konton var vecka, då kan de fattigaste själva köpa det de tränger mest, utan allt av dagens negativa svinn.
    (7 euro/veckan för alla på jorden med konton som övervakas och aldrig innehåller mer än 7 euro, skulle i ett slag ta bort den värsta fattigdomen till bråkdelen av dagens biståndskostnad.)
    8. Jag är kraftigt emot alla former av jordbruk stöd eller annan form av sektorsstöd, som ger dyrare produkter och håller fattiga länder ute från marknaden.
    9. Jag är för öppna gränser men inser att vi då först måste revidera hela EUs socialsystem, kanske genom att inflyttade kommer in i systemet successivt.
    10. Jag speciellt emot EUs fiskepolitik med uppköp av ex. Senegals fiskevatten kombinerat med tjuvfiske som uttryckligen inte ska beivras utanför Östafrika.
    Vem mer än jag skulle företräda de åsikterna?
    Jag gissar att om sossen och moderaten i Junilistan skulle få extremt många röster om de skrev under de tio punkterna.

  21. Gunnar Littmarck

    Elling tror du EAP skriver under mina 10 punkter?
    Jag tvivlar, men varsågod då har er kandidat min röst.

  22. Labbibia

    Gunnar L # 20
    Jag ska inte rösta, piratpartiet är ju en protest mot allmän rösträtt”
    Där har du fel. Det är en protest mot den falska marknadsföring som etablerade partier gång på gång gör sig skyldiga till.
    Man säger en sak i valrörelsen. När valet väl är vunnet gör man precis tvärtom. Det här händer gång på gång, och jag är rejält less på det.

  23. Peter

    Piratpartiet = slackerpartiet.. ”Låt andra göra jobbet men jag tänker då inte betala….” Nej tack. Gör världen en tjänst och låt detta extrema stolleparti förpassas till historien i glömska. Att inte rösta ger en större känga i **** på etablissemanget. Jag tror att den största nyheten i rapporteringen av valresultatet blir ett väldigt ojjande över hur få som faktiskt röstade. DET om något är väl ett underkännande av etablerade partier? Hade det varit riksdagsval hade det varit korkat att ligga på soffan men att påverka EU är omöjligt och valet är ett enda spel för gallerierna.

  24. Labbibia

    Peter # 23
    Se mitt inlägg 19.

  25. Erik L

    EAP verkar ju vara riktigt intressanta!  Enligt wikipedia så ska dom vara skeptiska till teorin om den global uppvärmningen, och att dom tydligen i åratal har pekat på de grundläggande felen i vårat ekonomiska system som leder till kreditbubblor som spricker och som i sin tur skapar ekonomiska kriser. Detta  visar ju på en sund realism som alla andra verkar blunda för, (eller väljer att blunda för egen ekonomisk vinning skull). Partiet bedöms tydligen i vissa fall vara vänsterradikal och av andra som högerradikal, i mina ögon blir dom då neutralradikala 😉 Husomhelst, så ska jag titta närmare på partiet, för mer än vad det står på Wiki har jag inte läst än.

  26. Maggie : Jag tänker rösta på moderaterna. Reinfeldt bräker visserligen med fåren i klimatfrågan, men fåren är ju etter värre. Tillsammans skall vi väl kunna upplysa m om att IPCC och deras anhang är helt fel ute. Till exempel har det ju visat sig att CO2-molekylen inte alls har de egenskaper man tillskriver den.

  27. L

    Erik L, du låter som en partiarbetare.. 😉

  28. Gunnar Littmarck

    Labbibia jag ska kolla piratpartiet, men jag är kraftigt för en total övervakning då den leder till effektivitetsvinster för de som vill andra väl.
    Jag vill exempelvis ha en valuta som bara finns elektroniskt och dar alla transaktioner övervakas och dras skatt ifrån, så slipper vi alla dagens skatter, mygel och kontroll.
    Vi får heller ingen ekonomisk kriminalitet eller knak och människohandel.
    Det enda jag har emot fra är att den kostar svenska skattebetalare pengar då redan USA sedan länge utför en mer omfattande övervakning utan att deras skattebetalare knorrara, kan de fortsätta.
    Vi har snart en total övervakning, alla kameror kommer kunna identifiera individer och alla elektroniska spår kommer visa alltmer av vår historia.
    Snart kommer tjänster där du får gratis internet, telefoni och en hoper annat om bara du lå¨ter alla dina inköp registreras och motta reklam efter ditt inköpsmönster.
    Detta tjänar alla på ty reklam är i grunden bra om den riktar sig till rätt konsument.
    Du köper värmepump och efteråt får veta att du kunde köpt en bättre och billigare om du bara visste om det.
    De som är emot övervakning är lika verklighetsfrämmande som de som tror att fildelning går att stoppa.
    Erik L
    Tror du EAP är globalsolidariska med alla folk?
    Tror du EAP skriver under mina 10 punkter?
    Jag vet mycket lite om EAP, så jag får kanske kolla själv, de sista veckorna.

  29. Labbibia

    EAP kanske kan vara något?
    Humor har de ju i allafall. 😉
    http://www.larouche.se/nyheter/2009/05/14/joseph-goebbels-blottstalld-aftonbladet-se-gor-ett-valtest

  30. Erik L

    Piratpartiet uppmanar till stöld!
    Dom som röstar på piratpartiet är bara giriga snåljåpar som inte vill betala för produkter bara för att det går att ladda ner gratis. Vem fasen vill utveckla/göra programvaror, spel, film eller musik i framtiden, om allt helt lagligt ligger ute på nätet samma dag som realisen? Det är precis som att stjäla dvd skivor på Åhlens, och sedan ställa sej utanför och ge bort dom! Är det var mans rättighet att göra så? NEJ! någon jälka ordning får det vara, ingen anarkism tack! Upphovsrätten kan man dock titta lite närmare på, hur länge ska den gälla? ska den kunna säljas, ärvas?

  31. Labbibia

    Gunnar L # 28
    Precis som du så tror jag på tekniken. Men att säga att elektroniska pengar skulle göra slut på ekonomisk brottslighet och kriminalitet är väl lite optimistiskt?
    Och ska man övervaka folk enligt FRA-lagen så borde det först ha genomförts en grundlagsändring. På de villkor som gäller för våra grundlagar.

  32. Erik L

    #28 Gunnar Littmarck
    Har inte satt mej i EAP alls än, men det måste göras, då de verkar vara realister på många sätt.
    Jag kan inte tänka mej att dom lever upp till allt jag står för, men vilket parti har någonsin gjort det?
    Jag kan tänka mej att det finns  lik i gaderoben, och nedgrävda hundar bakom det blå skåpet.

  33. Labbibia

    Erik L
    Och EAP springer runt och klistrar upp nidbilder på sina politiska motståndare. Det är ju ungefär som att klottra, och det är väl också olagligt såvitt jag vet?

  34. Gunnar Littmarck

    Erik L
    Det är precis som att det inte går att tjäna på det mesta vi tar efter.
    Tekniken gör att det är enklare att efterapa någons uttryck än det tidigare var att lyssna på en sång och sedan sjunga och spela den själv.
    Skillnaden är kvalitet och överföringshastighet.
    All får finna nya sätt som ersätter royalty på kultur som film spel och musik.
    De program som används kommersiellt beivras som regel, det som ger mänskligheten sanna mervärden kommer bestå, faktiskt kommer även spel, musik, böcker och film att tillverkas än mer med.
    De som går bigkulturbuiseness ärenden får skylla sig själva.
    Om jag försörjde mig på någon form av kulturproduktin skulle jag blanda in andra nya metoder.
    Jag är övertygad om att musiker kommer vinna om de hänger med och använder sig av några av de avsevärt mer luckerativa ersättningsmöjligheter som finns.
    Vem bryr sig om Beatles produktion säljs från den ena till den andre, Michale Jackson hade den ett tag och plötsligt blir värdelös.
    Vem tror att Beatles 10 års produktion inte skulle skett om de visste att de inte fanns några rättighetsvärden efter 2010?
    Gilla läget och kämpa inte emot det som inte går att hindra.
    Förövrigt tror jag att det kommer finnas bra portaler med all musik som kan laddas ner till en fast låg månadsavgift, eller medgivande av registerring av konsumtionsmönster.

  35. Gunnar Littmarck

    Labbibia
    Vad gäller elektroniska pengar är det en så lång debatt så den tar vi någon annan stans.
    Kanske med en singelmalt på en solvarm skärgårdsklippa?
    ErikL
    Det räcker med ett EAP har en agenda, historia eller använder oetiska metoder för att jag omedelbart sågar dem.
    Men jag har ingen aning, bara läst en del negativt..
    Jag har alltid varit så ointresserad av EAP då jag inte upplevt att de har någon makt.
    Nu försöker jag finna ut hur det står till med SD.
    För något år sedan ställde jag några frågor som de inte kunde besvara, typ.
    I ert program står det att de invandrare som inte vill anpassa sig till Svensk kultur och rättssyn ska motiveras till ett hemvändade ()fritt översatt jag orkar inte surfa upp deras sida)
    Jag frågade hur de skulle motivera ex. ungarna på rosengård eller alla kriminella andra gen invandrar gäng, de flesta ¨r ju födda i Sverige?
    Jag frågade vidare hur de skulle motivera de som lever helt laglydigt men vägrar att lära sig svenska, jobba eller anpassa sig till svensk kultur?
    Efter en hoper liknande frågor som de inte kunde besvara bad jag dem, ändra sitt program så de hade metoderna de tänkte använda för sina mål och visioner med.
    Jag tvivlar på att de har det nu.
    Åandra sidan kunde jag lika enkelt kört sönder alla svenska partiprogram, de är ju riktade till obildade korkade väljare, vilket visar mäniskosynen.
    Jag undrar om inte det dolda väljarföraktet ibland är lika stort som det öppna politikerföraktet?

  36. Erik L

    #34 Gunnar Littmarck
    Angående mina frågetecken om upphovsrätten så var det bara frågetecken, inte åsikt! så misstolka inte det!
    Men när det gäller spridning mjukvaru produkter, så är det solklart fel!
    man ska betala för de produkter/ tjänster man nyttjar!
    men det är givetvis som du säjer, det kommer alldrig att kunna stoppas, precis som med snatteri och stölder på konsum eller ica. men att legalisera det är grovt fel!

  37. Iven

    Maggie!
    Vi ska väl vara tacksamma att det finns partier med olika ideologisk bakgrund och målsättning i Sverige och att vi fritt får välja mellan dessa alternativ.
     
    Det förstår alla som någon gång levt i ett samhälle med en enpartiregim.
     Enfrågepartier och snyltförespråkare kan väl för vuxna mogna människor knappast vara ett seriöst alternativ.
    Att de partier, vi tidigare och i andra sammanhang sympatiserar med inte står för en skeptisk hållning i klimat-debatten, behöver inte betyda att de inte kan ändra sig, om argumenten för det lyckas övertyga dem så småningom.
    Två partier,där några ledamöter visat en viss benägenhet till det, har vi nyligen kunnat se i ett seminarium i Riksdagshuset.
    I mitt fall är det inte något dilemma att rösta på ”rätt” parti, även om jag hoppas på en större spridning av insikten om verkligheten i klimatfrågan bland våra folkvalda framöver.

  38. JR

    EU vore ju bra, om det inte vore sä dåligt. Förutom att lägga ner klimathysterin så skulle jag vilja att varje land avlönade sina parlamentariker så kanske det blev slut miljonersättningarna. Sedan skulle jag vilja att Marit Pålsson ryckte lite fler dårar i slipsen. Det gjorde hon skitbra. 🙂

  39. Iven

    Maggie,
    Vill förtydliga, att jag tänker personvälja och tillskriva den personen om min uppfattning i klimatfrågan, bl.a. med hänvisning till AGW-kritiska fora, t.ex. ”Climate Scam”! 🙂

  40. Red Hansen

    Jag har ingen aning om vad Piratpartiet tycker i alla frågor men jag ser att det är mycket okunskap i farten här. Rekomenderar herrarna att bege sig till PPs sida och läsa på och inte grunda era uttalanden på kvällstidningslöp.
    Känner som många andra här en stor tvekan inför att rösta på något parti eftersom alla har sålt sig till den fundamentalistiska CO2 tron. Undantaget är PP som iaf driver en linje mer än blankrösten.

  41. Lena Krantz

    Jag tror att det blir Piratpartiet vilket är en missnöjesröstning mer än något annat. Har just ögnat mig igenom deras partiprogram men ser väl egentligen ingenting om klimatet eller? Upplys mig gärna om jag har fel.
    Musiker borde ta klivet in i 2000-talet och självklart finns det anledning att se över patent och upphovsmannarätten.
    Men mest gillar jag inte alla förslag till möjligheter till övervakning etc. Jag vill ha mitt privatliv helt enkelt.

  42. ThomasJ

    Håller med i den ’allmänna’ förvirringen angående EU-valet. Inte utan att känslan av att valet står mellan kolera, pest & galopperande Aids.. inte alls enkelt.
    Hörde precis på nyheterna oxo att Anne-Marie Pålsson (M) tänker lämna riksdagen vid kommande val 2010 och detta med – väl begrundad – motivering, att ’församlingen’ är mer ett transportkompani för regeringen än prövande organ & att där ledamöterna är fråntagna sin integritet, gäller samtliga partier. Utomordentligt tråkigt då hon verkligen är mycket kompetent (ekonom).
    🙁
    Mvh/TJ

  43. Tege Tornvall

    Har ingen enda EU-kandidat insett hur klimatet fungerar? Kan någon fås att göra det? Marit Paulsen?
    Tege

  44. Jonas N

    Trist att AM Pålsson slutar, men hon har alltid skämtat med att partiet nog bittert ångrade att man satte upp henne på valbar plats eftersom hon tänker själv, och inte låter någon annan diktera vad hon har att tycka …

  45. ThomasJ

    Jonas N (#44): Exakt. Det urtråkiga är att de ’som hellre tänker själva’ och som i sanning behövs blir så stukade av respektive överhet. Där var oxo en kommentar till hennes beslut.. flum á la maxima della gruppledare Lindblad… suck!
    Mvh/TJ

  46. Jonas N

    ThomasJ, jag svarade på din fråga angående två olika ’Kerstin’ (under Olle H tråden). Jag fick mig ett gott skratt, du kanske också får det, kanske tom två …
    🙂

  47. Om jag röstar så blir det en röst på Miljöpartiet.
    Inte för att jag sympatiserar med deras syn på världen, men nån gång måste dom upp till bevis innan det är för sent att avslöja deras naiva syn på livet på jorden.
    De som tänker rösta på EAP eller Piratpartiet fnissar jag hånfullt åt.
    Jag brukar inte vara sån, men usch så illa jag tycker om de som tror att EAP är bättre än en blankröst. 

  48. Thomas

    Uffeb, en röst på EAP är i alla fall harmlös, risken att de skulle komma in är ungefär lika stor som att det skulle landa utomjordingar på Sergels torg. Röstar man på pp får man räkna med att man hjälper dem få in en parlamentariker eller rentav två, dvs det bör man bara göra om man verkligen stödjer deras politik, vilken den nu är.
    Isabella ”Tyst hav” Lövin tycker jag verkar vara en vettig kandidat att kryssa om man skall rösta på mp. Utfiskning av haven är en fråga som behöver pushas mera.

  49. Thomas #48
    Ja det är kanske ett bra förslag. En miljöpartist som vill bearbeta ett konkret problem. Tjuvfisket och rovfisket utanför Somalias ”piratkuster”  t ex.

  50. ThomasJ

    Jonas N (#46): Kollade länken du angav – tack. Jo, nog är det ’samma’ person – det kan [får] helt enkelt inte finnas ’two of that kind’…
    Mvh/TJ

  51. Jonas N

    Nej ThomasJ, jag tror att det är två olika. Den jag länkade heter Kerstin Berminge, Men jag har nyligen gjort misstaget att ta en annan signatur ’Kerstin’ för den senare, på Dagens Arena. OCh tro mig, det finns ’fler of that kind’ … bara anmärkningsvärt att eflera verkar heta/kalla sig Kerstin.

  52. ThomasJ

    Jonas N (#51): Suck, ja om det finns ’fler of that kind’ då är det verkligen illa ställt…
    Kan man inte stanna världen så man kan stiga av..?
    Mvh/TJ

  53. ThomasJ #51
    Det går nog att stiga av utan att stoppa världen för alla andra.
    Men du skojade nog för att förklara hur du mår…
    Ta det lugnt ThomasJ.  Du har ingen avgörande betydelse för det som händer i världen.  😉

  54. ThomasJ

    Uffeb (#53): Jo, det var ’sköj’ med baktanke. Mår deFacto inte speciellt bra i betraktande av vad som ’händer & fötter’ i samhället – tar det [emellanåt] lugnt ändå. Tack för vänligheten att påminna mig om min betydelse.., den måsta emanera från en som har avgörande betydelse, eller skojar du bara..? 🙂
     
    Mvh/TJ

  55. ThomasJ #54
    ”Tack för vänligheten att påminna mig om min betydelse.., den måsta emanera från en som har avgörande betydelse, eller skojar du bara..?”
    Jag skojade inte mycket. Och jag tycker inte att jag har avgörande betydelse.

  56. ThomasJ

    Uffeb (#55):

    ” Och jag tycker inte att jag har avgörande betydelse.”

     
    Roger – over & out.
     
    Mvh/TJ

  57. Jonas B

    För en vecka sedan mailade jag tre frågor till de ledande borgerliga kandidaterna inför EU-valet (de rödgröna är inte mycket att hoppas på, tyvärr). Frågorna gällde om han/hon hade något som helst tvivel på AGW-hypotesen.
    Att åtta tillfrågade har EN svarat – Marit Poulsen, FP – via en anställd på valkansliet. Enligt Poulsen är ”forskningssamhället till stor del överens om att mänskliga aktiviteter påverkar vårt klimat”. Hon tycker dock att det är bra att klimatfrågan diskuteras och varnar för att ”utmåla ett klimatets Harmagedon”.
    Alltid något, kan tycks. Men om det är tillräckligt för att avstå från blankrösten det vete fan.

  58. Jonas B #57
    En röst på Marit P verkar inte helt fel för din del.
    Jag kanske gör lika… tack vare dig…
    Man är ju lättpåverkad… 🙂

  59. Rosenhane

    Idag mailade jag till Gunnar Hökmark med några frågor angående AGW. Här är svaret jag fick:
    ”Tack för ditt meddelande. Gunnar Hökmark med medarbetare befinner sig under(sic!) Sverige under valkampanjen med sporadisk tillgång till e-mail. för brådskande ärenden, ring Helena Hånell på +467060575111 eller Mattias Keresztesi på +46704661738”
    Hygglig markkontakt inför ett val om man säger så….

  60. ThomasJ

    Jonas B (#57): Du träffar ’bulls eye’ ! Marit P. o/e för den delen anyone i aktuellt EU-val har eg. ett uns av aning om/kring vad det hela handlar om. Dessa, t.ex. mp:s kandidat Lövin, är till 99,99% ute på sina egna resor mot god försörjning m.m. Lövin – för att exemplifiera – är en [f.d.] nollad journalist som har funnit en massa statistik om/kring temat fiske – kunskap o/e aning om temat har hon emellertid icke, inte ett uns. Men, klart är, att en del av ’die dummen Schweden’ kommer att rösta för henne – och vilken påverkan kommer hon [nollan] att ha vad gäller rovfisket i/kring Somalias kuster??
    Löjlighetens fullständighet är bevisad flerfalt via MP:s s.k. ’politik’.
     
    Mvh/TJ

  61. Jonas B

    Halloj Uffeb
    tja, jag kan ju inte neka till att jag gillar kärringen. Hon svarade iaf och kanske är hon det bästa som bjuds, trots allt.  

  62. Ingemar

    Hur är det men Junilistan då? Har inte hittat någon allmän deklaration. Men de röstade ned ett Wijkmanskt förlag med följande motivering: ”De globala klimatförändringarna utgör ett betydande problem som vi anser att det finns goda skäl att behandla på internationell nivå. Wijkmanbetänkandet har många förtjänster.
    …  Wijkmanbetänkandet har många förtjänster. Junilistan upprepar emellertid sin ståndpunkt att EU-parlamentet inte skall ta över medlemsländernas utrikespolitik genom att uppmana tredjeländer som ännu inte ratificerat Kyotoprotokollet att göra detta. Det är vidare beklagligt att betänkandet innehåller ett antal uppmaningar till medlemsstaterna, som borde hanteras på nationell nivå. Här kan till exempel nämnas förslag om gemensamma hastighetsgränser för hela EU, trafikavgifter, skatteincitament, utbyggnad av järnvägstransporterna och de allmänna transportmedlen i allmänhet. Vi är dessutom kritiska till EU-initiativ för att göra medborgarna medvetna om vilka följder en vidlyftig konsumtion och produktion har för klimatet. Detta kan självfallet hanteras på nationell nivå. Vi har valt att rösta nej till betänkande i dess helhet, men har stött enskilda ändringsförslag, för att enligt vår mening förbättra betänkandet. Strasbourg 16/11 2005 Hélène Goudin Nils Lundgren Lars Wohlin

  63. Håkan B

    Jag tänker nog kryssa Marit, jag är tämligen säker på att hon kommer att sätta sig in i klimatfrågan och se galenskaperna. Ett bra sätt att förvissa sig om det här är att skriva till henne och ställa frågor om klimatpolitiken, det hon inte vet tar hon reda på och då har vi kommit långt.

  64. Jonas B #61
    Jo om man ska rösta så ska man nog rösta på den tanten.
    Mitt andra alternativ för att avslöja Miljöpartiet är nog lite för raffinerat och till och med  kanske dumt…

  65. Dennis Nilsson

    Du som har denna blogg och kallar dig för ”För dig som hellre tänker själv”.  Är det ironi?
    Jag håller med i allt du skriver om klimatet, men det andra du skriver gör att jag undrar ifall det är ironi.
    För de som har åsikter om upphovsrätt och patent, och kallar ex-vis Piratpartiet för det ena och det andra, så rekommnederas läsning av Lawrence Lessigs utmärkta böcker i ämnet. Där får man bl.a reda på upphovsrättens histioria.
    Böckerna finns som talbok o pdf gratis att ladda ned:
    http://www.lessig.org
    P.S
    TCP/IP-protokollet som Internet baserar sig på är gratis och utvecklas som gratis mjukvara.  De som gjorde ville gör a en insats för mänskligheten utan att berika sig själva. Ja, det finns sådana människor. 🙂

  66. L

    Marit har aldrig tillhört mina favoriter, men hon är nog en av de bästa när det gäller att få något gjort. 
    För att öka valdeltagandet borde vi istället få rösta på de man vill ha bort, då skulle Wijkman få många röster… 😉

  67. Håkan B

    L 65
    Bra idè, finns dock en hake, det blir väldigt långa listor!

  68. Christopher E

    En dryg vecka kvar och jag har har ingen aning… har absolut ingen lust att skicka ledamöter till EU som för ca 100 000 kr i månaden ska sitta och hitta på nya idiotiska förbud efter glödlampan och hjärndött skräna”klimat, klimat, klimat” så fort de öppnar munnen (ungefär som måsarna i Rädda Nemo, ni vet).
    Stöldpartiet… eller piratpartiet som de visst kallar sig är uteslutet. EAP kan jag tänka mig som protest och för deras inställning i klimatfrågan… men rösten är helt bortkastad, som Thomas riktigt konstaterar ovan, för de kommer inte in.
    Blankröst är meningslöst, då kan man lika gärna göra roligare saker på söndag.
    Att alla övriga partier är totalt hjärntvättade i frågan är för sorgligt. Inte en enda kandidat sticker ut som man kan kryssa. Tänk om man kunde få göra Robinsonstuket som L föreslår och rösta bort Svarte-Petter istället, det vore enklare!
    Så nu är den enda frågan; strunta i det hela eller taktikrösta på en politik jag ogillar bara för att hålla undan den politik jag inte bara ogillar, utan avskyr intensivt…?
    I så kan det för min del bara bli m eller fp, för inställningen till euron tex. Jag hör till dem som gillar kd:s etik och familjefrågor (även om det är mer en nationell fråga än EU) men skulle aldrig rösta på ett parti med Wijkman i.
    Soffan, taktikrösta, soffan, taktikrösta… hmmm

  69. L

    Är inte chansen stor att KD åker ut ändå? Då slipper vi väl Wijkman…

  70. Per Welander

    Såg att en representant för Junilistan bevistade klimatseminiariet i Riksdagen. Tror att Junilistan i grund och botten kan vara klimatskeptiskt. Efter glödlampsförbudet har jag delvis tappat tron på EU.

  71. Jensen

    Ett parti passar mig, Libertas, tror jag det heter.  Eg. från Irland, men sprider sig runt Europa och har företrädare i Sverige .  Sfn: Är för EU-tanken, men kraftigt mot maktkoncentration och korruption. Har demokrati som förebild. Liknar Juni-listan, men är inte emot EU

  72. Jensen

    Tyvärr läser jag minuten efter mitt inlägg  att  Libertas hoppar av EU-valet  p.g.a .brist på resurser. Men det går väl fler tåg.

  73. Labbibia

    ChristopherE # 67
    Jättebra inlägg.
    Pest eller kolera, pest eller kolera. 🙁
    Det är ju därför jag ger en röst åt piraterna. De kommer aldrig att få gehör för sin enda fråga, men det blir en skränande AGW-fiskmås mindre. Förhoppningsvis iallafall.

  74. Gunnar Littmarck

    Labbibia
    Det köper jag, om jag röstar lutar det nog åt piraterna, ty då gynnar jag inte de skränande AGW-fiskmåsarna.
    Har verkligen Fp gått ut lika hårt mot CO2?
    Jag får kolla Fp.
    Det är trist med ett system där ersättningarna är så extremt skilda från marknadsvärdet för kandidaterna.
    Om vi sänkte ersättningarna och tog bort allt partistöd, skulle vi få en högre klass på politiker, ty då skulle idealister gynnas på egoisters bekostnad.
    Vidare skulle ett sådant system leda till att få startade i ungdomsförbund och sedan var politiker i hela livet, med straff som ambassadör,  generaldirektör eller landshövding vid klanteri.
    Vi borde dessutom minsta riksdagen till 71.
    Vidare öppna utskottsförhör av ministrar, så vi kunde kolla bildning och begåvning.
    Jag är helt säker på att en del skickliga inom näringslivet skulle efter 60 jobba som politiker av ideella själ.

  75. Adam

    Vill ni rösta på det parti som var först med att avslöja klimatsvindeln, så rösta på EAP. Om ni kollar här
    http://larouche.se/nyheter/2007/12/10/al-gore-och-klimatsvindeln
    så ser ni att de skrivit om det sedan 1990-talet (och kanske t.o.m. tidigare — allt finns säkert inte på internet).
    Att de även haft rätt om hela finanskrisen, där de andra partierna som funnits representerade i riksdagen och EU-parlamentet antingen ljugit eller varit inkompetenta, gör ju inte saken sämre.
    Visst kanske de inte kommer att få så många röster, men etablissemanget vill ju att de enda godkända ”alternativen” till sig själva ska vara tjuvar (piratpartiet), gammelnazister (sverigedemokraterna) och kvinnor som skyller på män (feministiskt init.), och det borde man inte gå med på om man har någon ryggrad.
    Mer här:
    http://larouche.se/eu2009

  76. Christopher E

    Adam;
    Att de inte tror på klimathysterin är ju sympatiskt – men vilket språkbruk…. puh…

  77. jesse

    Jag kommer rösta på Piratpartiet av den enkla anledningen att dom kommer hjälpa miljöpartiet i en massa frågor och hjälpa till i miljödebatten.  (MP) (V) och (PP) i samma grupp kanske och då blir dom starka i frågor som internet,miljö och en massa annat.
    Jag anser att man kanske får se till vilken grupp (PP) hamnar i och sen bestämma sig.

  78. JR

    Förlåt Marit.
    Paulsson va de ju. Men bra var du.

  79. Håkan – (63) m fl. Jaa! Skriv till Marit Paulsson så många som möjligt. Hon är den enda man kan hoppas på i det här avseendet. Jag har redan gjort det och fått ett svar, inte från henne utan någon underhuggare och ett lite undanflyende svar.  Ju fler som hör av desto större chans att hon tar tag i frågan. Tar hon  ”kärringen mot strömmen” tag i frågan på sitt vanliga sätt dvs att sätta sig in i problematiken vore nog mycket vunnet.

  80. Torsten Wedin

    Ja, Marit Paulsen skulle nog vara ett alternativ till att rösta blankt. Det enda faktiskt. Tack alla för tipset.

  81. Adam #75
    Du bör studera lite mer om Lyndon LaRouche innan du röstar… Det tycker i alla fall jag. 
    Det är nog roligare för Sverige och världen om vi röstar fram en jordbunden och ärlig svensk tant än en nolla som låtit sig luras av ett konstigt amerikanskt arbetarparti.
    Dessutom ett så kallat Europeiskt Arbetar Parti… 
    Min röst går till tanten från Malung. Marit Paulsen alltså. Hon är ärligt nyfiken och vill göra nytta.

  82. JR

    Just det Uffeb. #80
    Marit är en riktig krutkärring, precis en sådan som behövs med integritet, jävlar anamma och sunt förnuft.  Just en sådan som saknas bland klimatstållarna.

  83. Natrix

    Titta gärna på Marits filmklipp, det är lite småroligt: http://euval.folkpartiet.se/

  84. Red Hansen

    Marit har väl inte direkt tagit avstånd från klimatizt medlöperiet i politiken. Skulle nog inte ha några större förhoppningar på hennes syn på saken. Sedan är ju frågan vilken politiker som vågar gå mot partilinjen. Bara att se vad den avhoppande moderatdonnan säger på Newsmill och det är väl ungefär lika illa i alla partierna

  85. Torsten Wedin

    Om Maggie ställt upp i EU-valet, men det är väl för sent nu, då skulle min röst vara given.  F-n Maggie att du inte kandiderade. Men Marit Paulsen är väl en alternativ ”kärring”. Förlåt Maggie. Jag gillar dig på många sätt.  Det vet du. Det behöver jag inte förklara mera.

  86. Gunnar Littmarck

    Kanske nästa val, men måste inte maggie då gå med i ett parti som får mer än 4%?

  87. Torsten Wedin

    Jag vet inte. Men för övrigt tycker jag att EU-parlamentet må förstöras.

  88. Rosenhane

    En mycket god kandidat hade varit Jan Ericson i Ubbhult men han får stå på tillväxt till nästa val! Klokare moderat är emellertid svår att uppbringa a perdita d’occhio!

  89. Håkan B

    Adam 75 Herregud människa, Adolf hade säkert rätt i vissa frågor också, han lär ju t.ex. ha varit en djävel på att bygga motorvägar, Josef gjorde mycket för att industrialisera Sovjetunionen, Mao industrialiserade Kina med det stora språnget, sen blev han ledsen över att så många svalt ihjäl pga detta och ålade sig själv en diet, väldigt klädsamt. Du borde fatta att såna här partier/ideologier/förslag inte riktigt platsar bland oss som befolkar den här bloggen!  Thomas skrev att det var okey att rösta på EAP eftersom sannolikheten att dom kommer in i EU-parlamentet var mindre än sannolikheten att utomjordingar skulle landa på Sergels Torg, jag bor i Stockholms södra förorter och kan inte undvika att passera Sergels Torg då och då, och ibland undrar jag faktiskt varifrån alla som står där och manifisterar sin åsikt/existens/närvaro kommer ifrån!

  90. ThomasJ

    Rosenhane (#88): Håller med 100 att JE hade varit en optimal valbar kandidat till EU-plats. Han är i sanning en klok moderat! Och just klokhet är vad jag, som moderat, saknar alltmer sånt hos ’de nya’ – måhända är de så ’nya’ att där inte finns några kvar?
    Å andra sidan är min övertygelse, att hela det svenska politiska ’systemet’ tarvar en rejäl, ’from-bottom-up’, revision. Diverse otäcka [letala!] former/uttryck av ’girighet’ [typ: makt o medel], som manifesteras mer än mindre löpande har ’drivit’ det HELA till en kaotisk situation där respektive företrädares ’position’/’performance’/’vinning’/ etc., ifrågasätts och den av sig själv i målarfärg ’fångade’ [..i hörnet] personen märker att intagen position är åt humhum fel, reagerar som vilken råtta som helst, sittande i samma situation/position; ytterst aggressivt!
    Jämför med de arma AGW-troende….
    Mvh/TJ

  91. ThomasJ #90
    Vilken årgång? Rött eller vitt?
     

  92. ThomasJ

    UffeB (#91): Que? Dina ’kommentarer’ o/e ’ påpekanden är fortsatt av zero intresse även för mig.. Go Figure, man! 
    MIvh/TJ

  93. ThomasJ #92
    Jag fortsätter nog att läsa om hur ni politiserar klimatet. Men jag kanske kommenterar mer sällan eftersom det tydligen stör. 

  94. ThomasJ

    Uffeb (#93):
    Please do so!
    Mivh/TJ

  95. Iven

    ThomasJ!
    Vad tror du om Anna Ibrisagic, fredsaposteln. Verkar intellgent och mottaglig för vettiga argument. Är tyvärr på valtourné just nu. I Maggies ålder, lika pigg och vaken.
    Vet du mer?

  96. ThomasJ

    Iven (#95): Anna i ÄR intelligent, smart o mottaglig för argument. Hon är beteendevetare med ursprung i ngn av de komplicerade formeringarna ’ Jugoslavien’ .
    Såg henne i debatt om ’kroppsspråk’  visavi hur Göran Persson ’hanterade’ sina [autonoma] reaktioner med att lägga sina händer i kors mot bröstkorgen, sägandes: ”..lita på mig.., jag vet..”. Herrejösses, sicken sågning det blev – ur beteendevetenskaplig synvinkel, alltså…
     
    Hon är utomordentligt bra! Inget snack om det. Definitivt ett ordentligt mycket bättre alternativ än Marit P. – som enligt uppgift söker pga. ekonomin…. Go Figure!
     
    Här i V:a Götaland önskar vi – of course! – maximalt antal kryss för Susanna Haby, # 4 på den moderata listan.
     
    Mvh/TJ
     

  97. Iven

    ThomasJ,
    tack för din kommentar. Har stor förståelse för din förkärlek för Göteborgskan Susanna. Klart att också hon ska vara med.
    Det gäller väl i båda fallen, att vi kanske ska väcka deras intresse även  för ett skeptiskt ställningstagande i klimatfrågan?

  98. Erik L

    #75 Adam Jag har haft några riktigt roliga timmar med att titta på EAP:s alla videor, inte minst där dom är lite taskiga mot WWF (som dom menar betyder: World Weird Foundation 🙂 ! EAP säjer verkligen vad dom tycker, och lite där till. Egentligen har jag hittills inte funnit något som går stick i stäv med mina åsikter när det gäller Klimatfrågan, Afrika, Energipolitik mm. att dom sedan har en massa orealistiska idéer om att styra om vatten till sahara mm, får man väl ta. det som är lite synd är att dom är lite väl skrikiga, hittar på konspirationsteorieroch tar i lite för mycket för att kännas seriösa här i jantelagens Sverige. Men dom ska få min röst bara för att dom är så repektlöst raktfram som dom är!
    SD ska man nog akta sej för att ha som medarbetare i klimatfrågan, det skulle bara få svensson att krypa ännu närmare IPCC och Al Gore. och börja kalla skeptiska för Nazister mm, och det skulle vara ett rejält bakslag.

  99. ThomasJ

    Iven (#97):
    ”Det gäller väl i båda fallen, att vi kanske ska väcka deras intresse även  för ett skeptiskt ställningstagande i klimatfrågan?”
     
    Yes, right you is! [ ..”a am ya woman, yes you is, – Porgy & Bess..(?)] – det är frågan. Och, sorry to say, har jag inget positivt – inte egentligen nåt att säga/förmedla i denna avgörande viktiga fråga. Utgår [hoppas på..] emellertid från respektive persons ’sunt baserade’ reaktioner/aktioner/göranden/ställningstagandes bas i respekten för verkligheten – men, suck, när man betraktar/analyserar ’piskans’ [von Oben] makt, är det hela ytterst ovisst…
     
    Mvh/TJ

  100. Iven

    ThomasJ,
    det är klokt att inse sin begränsning, men ändå alltid testa sina möjligheter. 🙂
    Mvh i.r.

  101. ThomasJ #99
    Trodde du att du skulle få en kommentar på det inlägget? I så fall fick du rätt.

  102. Gunbo

    Det är rätt intressant att följa den här tråden. Ni skeptiker har tydligen enorma svårigheter att hitta någon kandidat,  än mindre något parti att rösta på i EU-valet. Det säger en hel del om vilken marginaliserad grupp ni är trots allt tal om hur snabbt opinionen svänger till er fördel. Skitprat!

  103. Gunbo #102
    Äntligen en som höjer rösten i den här frågan.
    Rösta på Marit P tycker jag! Min mamma är 96 och klar i knoppen. Hon tycker också att Marit är ärlig, klok och rak.

  104. Red Hansen

    #102
    Tråkigt nog säger det mer om det politiska systemet i Sverige. Visar ytterligare på att den där avhoppade moderatan har rätt i sin beskrivning av hur partiernas dompterar riksdagsledamöterna och deras agerande

  105. Gunbo

    Red Hansen,
    Det är bara å fytta utrikes!

  106. L

    Gunbo, enligt SCB säger 49% av svenskarna att dom tänker rösta, men 38% av dessa vet inte på vilket parti. Vi är inte särskilt ensamma…

  107. Iven

    Gunbo, #102.
    Du ska göra som Svensson gör
    Och inte skilja dig från mängden. 🙂
    Då har du inga problem att tillhöra någon ”marginaliserad grupp” , det är bara att följa det minsta motståndets lag! 🙂

  108. Gunbo

    L & Iven.
    Ni har inte förstått min poäng.

  109. Iven

    Gunbo, # 108.
    Det kan väl inte bero på någon sorts ömsesidighet? 🙂

  110. Iven

    L,
    har du hört någon säga, att opinionen skulle ha svängt bland politikerna? Inte har jag. Eller menar Gunbo kanske att de var bland klimatforskarna vi skulle välja representanter till EU-Parlamentet? Förresten har jag inga problem att välja. 🙂

  111. Jonas N

    Argumentet:
    ’Om det inte passar så flytta härifrån då …’
    .. är nog ett av dom sämsta man kan kläcka ur sig i en politisk diskussion. Dels indikerar det att man inte har något bärkraftigt argument, dels visar det att man inte begriper vad demokrati bygger på, sen implicerar det oförhöljt att man anser att en politisk eller annan majoritet kan få köra över folk efter eget behav, gottfinnande, behov eller bara på skoj, men framför allt är det samma sorts fräckhet som när en brottsling som just bedragit eller bestulit någon annan menar tycker att ’men jag kom ju undan med det, och passar det inte så anmäl mig till polisen eller försök få en domstol att kräva tillbaks vad jag blåst dig på’.
    Man hör argumentet inte allt för sällan från vänsterhåll, eller från miljöfolk, speciellt sådana som i stort sett är beroende av att någon annan bedriver riktig näringsverksamhet för att jobba ihop till pengarna dessa anser sig ha en gudagiven rätt att erhålla, dvs belasta dom produktiva med …

  112. ThomasJ

    Iven (#100): Enig. Tack.
    A-M Pålssons inlägg på ’Newsmill’, länk: http://tinyurl.se/xqp6c-
    ’besvarades’ av en centerpartist, Johan Linander, länk: http://tinyurl.se/m7wd41
    med att de [C] sannerligen inte är ’röstboskap’. Nä, nä..? eller..?
    Bland kommentarerna återfinns följande av signaturen Richard:
     
    Använd det utmärkta verktyget Citizen Intelligence Agency på:
    http://www.cia.hack23.com/
    Så ser man att på 399 rösttillfällen har ALDRIG Johan Linander avvikit från partilinjen
     
    ’CIA’ – i den ’formen’ var nåt nytt för min del, men klart användbart även om projektet är under utveckling. Nedranns kul att ’rota’ i.
     
    Mvh/TJ

  113. ThomasJ

    Iven (#100): Enig. Tack.
    A-M Pålssons inlägg på ’Newsmill’, länk: tinyurl.se/xqp6c-
    ’besvarades’ av en centerpartist, Johan Linander, länk: tinyurl.se/m7wd41
    med att de [C] sannerligen inte är ’röstboskap’. Nä, nä..? eller..?
    Bland kommentarerna återfinns följande av signaturen Richard:
     
    ”Använd det utmärkta verktyget Citizen Intelligence Agency på:
    http://www.cia.hack23.com/
    Så ser man att på 399 rösttillfällen har ALDRIG Johan Linander avvikit från partilinjen”
     
    ’CIA’ – i den ’formen’ var nåt nytt för min del, men klart användbart även om projektet är under utveckling. Nedranns kul att ’rota’ i.
     
    Mvh/TJ

  114. Gunbo

    Jonas N,
    Efter en lång och jobbig dag och en rejäl sängfösare brast tålamodet när Red Hansen, som så många tidigare, klagade på
    politiken här i Sverige. Varför inte göra någonting själv, gå med i politiken och försöka påverka i stället för detta ständiga klagande. Starta ett nytt parti, Sverigerepublikanerna t ex. Och är man så missnöjd finns det ju ”bättre” länder att leva i.

  115. Gunbo

    Jonas,
    ”en politisk eller annan majoritet kan få köra över folk efter eget behav, gottfinnande, behov eller bara på skoj,
    Det verkar vara du som inte har koll på vad demokrati innebär. Minoriteten får finna sig i att majoriteten styr. Så enkelt är det.

  116. L

    Gunbo, det är också därför vi får ny regering då och då, dom blir lätt maktfullkomliga.

  117. Gunnar Littmarck

    ThomasJ
    Hur många av mina tio punkter gissar du att Susanna Haby skriver under?
    Kanske en eller möjligen två??
    Om du ärligt gissar minst fem av mina punkter, ska hon få min röst.

  118. Gunnar Littmarck

    Gunbo hur många av mina 10 punkter skulle du skriva under?
    Ingen?

  119. Christopher E

    Gunbo:
    Jag känner mig allt mindre marginaliserad varje dag. Antalet skeptiska ökar hela tiden. Bland forskarna, bland allmänheten, i media. Det är bara tyvärr så att politikerna inte upptäckt det ännu. den dag någon gör det, finns många röster att hämta.
    Jag vet att klimatballongen pyser ut så småningom. Och jag vet redan hur det känns att verkligen tillhöra en marginal, härda ut under de mörka åren, och sedan få rätt. Precis så är det i kärnkraftsfrågan. Jag minns när jag hävdade kärnkraftens förträfflighet på universitetet nästan helt ensam, medan den följsamma massan idiotförklarade en och skrev ”den är en parantes, parantes!” Men idag har Sveriges regering rivit upp de sista resterna av den icke-demokratiska folkomröstningen…
    Jag vet att vi har mer demokrati än tex. Nordkorea eller Kuba, men har ändå svårt att skriva under på det fullständigt då det i klimatfrågan i praktiken rör sig om en enpartistat. Det låter tjusigt i teorin att själv starta ett enfrågeparti, men du vet lika väl som jag att det i längden är meningslöst, oavsett fråga.

  120. Red Hansen

    #114  Gunbo
    Tycker nog mest du verkar ha dåliga dagar o suga i dig sängfösare kontinuerligt, det var ingen större skillnad i stilen

  121. Jonas N

    Gunbo, jag menar nog att din kommentar #114 gjorde min poäng i #111 än tydigare än den i #105. Frågan är väl bara om du själv inser det …

  122. Gunnar Littmarck

    Jag har skrivit mina 10 spontat ihopsnickarade punkter här och på NT.
    Inte en kommentar.
    Det tar jag som att jag ligger fullständigt i diket helt ofside

  123. ThomasJ

    Gunnar L (#117): Jag har skickat dina punkter till S.H. – vi får la se vad [om..] hon svarar – återkommer a.s.a.p.
     
    Såg även att det blev 2x postat tidigare (## 112 & 113), sorry. Vid första försöket tog uppenbarligen nåt filter tag i ’http://… ’ och spärrade, varpå dessa togs bort = ok, för att sedan även ta med ursprunget. Maggie: vänligen stryk #113.
     
    Mvh/TJ

  124. Gunnar Littmarck

    ThomasJ
    Du som har skild livserfarenhet mot min, inte minst vad gäller det politiskt möjliga utan Franska runt 200 åriga metoder.
    Är alla mina punkter skilda från det som krävs för ett delaktigt system där valda är väljares förebilder?
    Om inte är problemet de gynnade runt köttgrytans motstånd så stort att bara gammelfranska metoder skulle verka?
    Hoppas din Susanna åtminstone ger mig reflektioner, gärna anonymt på min mail.
    Keep up the god work.
    I kommande riksdagsval får du min röst, (trotts att jag anser det vara omoraliskt att rösta där man inte betalar skatt)

  125. ThomasJ

    Gunnar L (#124): Min devis lyder: Bra politik är så lite politik som möjligt. Från alla olika arbetssituationer i flertal länder & kontinenter har jag lärt, att 9 av 10 personer kan 10x mer är de tillåts/får göra. Och i de fall där det inte funkar, hjälp till att lösa problemet/klara utmaningen/. Visst, det händer att allt ’går i brallan’ trots allt, men då har åtminstone den lärdomen lagts till.
    De valda är, enligt mitt förmenande, i uppdragsställning visavi de som valt dessa. Vi har emellertid, tyvärr, fått – åtminstone antydningsvis – en omvänd [o]ordning, där de valda [& hos dessa de av de valda] – i sina egna ögon/uppfattningar – i alla lägen vet & kan bäst. Detta gäller inte alla valda – definitivt inte mig – men det räcker med en enda för att det ska vara för många. Som A-M Pålsson motiverade sitt kommande ’avhopp’ är det ju redan en rysare…
     
    Hänger inte riktigt med i vad du avser med gammelfranska metoder..
     
    Dina punkter ter sig hos mig som fullständigt legitima, kloka och ’feasable’ o det ska bli riktigt spännande att se om S.H. återkopplar på/till dem. [Har uppgivit min e-postadress].
     
    Tack på förhand för din röst & support – det återstår ’bara’ en [hel] del innan namnet mitt är på listan.
     
    Mvh/TJ
     
     
     
     

  126. Jag kommer medvetet inte att rösta alls, att rösta blankt duger inte. Så just för att jag bryr mej röstar jag inte alls.

  127. Gunnar Littmarck

    Tackar ThomasJ
    Jag minns då jag läste om hur Paris skipade ”rättvisa”.
    Jag hoppas innerligt att vi kan ändra maktstrukturen utan att den historien upprepas.
    Giljotinen uppfanns av humanistiska skäl, i starten var det populära skådespel att bevittna dess bruk, efter en tid fick anordningarna byta  plats allteftersom det störande ljudet, blev för irriterande.
    Uppfinnaren av detta humanistiska redskap, hamnade som de flesta andra ur upper middel class i maskinens bruk.
    Han lär ha ropat till maskinisten.
    -håll upp denna skalle efter klippet, ty den tål att beskådas.
    Jag vill att vi ska slippa krig och blodiga revolutioner, då vi tar makten från de som har större makt en de ger folket livskvalitet för.
    Det var vad jag menade.
    Ser fram emot damens mail….

  128. ThomasJ

    Gunnar L (#127): Aha, ante mig.. Tack för förklaringen. Självklart ska krig o andra otäckheter görligast undvikas – där är ju oxo EU ’bra’ [även om en hel del annat är allt annat än..]. Har nyligen läst en mkt tankeväckande bok med titeln: ”Sveriges Afrikanska Krig” av Bengt Nilsson, ISBN 978-91-7566-687-7, som på ingående o detaljerat sätt avslöjar hur svenskt bistånd underblåser krig o konflikter i Afrika. Med tanke på dina uppfattningar ang. bistånd [läs svenskt] så är boken måhända ej ’hälsosam’ för dig att läsa.. But, what the heck, take a chance and fly Air France.., oder? 🙂
     
    Avråder oxo från att sätta pengar på att ‘damen’ svarar.. 🙁
     
    Mvh/TJ

  129. Fredrik

    Det är bra att det kommer in nya partier som tar tag i oegentligheter.
    http://freethemind.se/?p=96
    Ja, det blir Piratpartiet för mig. Fri informationsspridning och genomlysning av staten skulle ha kunnat förhindra att klimatpolitiken gått så här långt.
    Sen kan staten dra dit pepparn växer så fort de börjar _kräva_ att veta vad _varenda_ medborgare har för sig i sitt privatliv. Då har vi gått för långt. Terrorism bekämpas in genom mer avlyssning utan med vettig politik.

  130. boo

    KD ???
    Notera då synen på AGW från deras toppkandidat (kreationisten ? – 1*) Ella Bohlin:
    ”Vi kristdemokrater har sagt att växthusgaserna ska minska med 30 procent till år 2020. Men jag är rädd att det är gamla siffror som ligger till grund för målen, och i varje ny studie som kommer säger forskarna att ”det här är allvarligare än vad vi trott”. Jag tror ärligt talat att Miljöpartiet ligger närmare verkligheten kring vad som behövs göras, säger Ella Bohlin ”
    Se:
    http://www.dn.se/fordjupning/europa2009/kd-kandidat-stodjer-mps-klimatmal-1.862326
    Kreationist ?, 
    1* :  
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/04/jag-ar-inte-kreationist-utan-politiker
    http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/06/ella-bohlin-far-med-osanning
    (Herr Palm har ju lärt oss varför kreationister icke är trovärdiga i klimatfrågor….)

  131. Fenix

    Maggie, seminariet med Spencer och Carter arrangerades av 4 riksdagsledamöter: Ingemar Vänerlöv (kd), Lars Gustafsson (kd), Jan Ericson (m), Sven Yngve Persson (m). Jan Ericson har på sin blogg under de senaste veckorna diskuterat klimatfrågor på ett bra sätt,  ericsoniubbhult.se