Anställda på Volvo har under en månads tid fått testa en koldioxidräknare i mobilen. Den räknade ut hur mycket det skiljer i utsläpp mellan att ta bilen eller åka kollektivt till jobbet, och hur mycket koldioxid den anställde sparade genom att ta bussen. Resultatet blev en trettioprocentig minskning av utsläppen för testpersonerna. Vinnaren sänkte sina utsläpp med 70 procent.
Men om avsikten med räknare var att sänka personalens utsläpp eller att diversifiera verksamheten (bilar säljer dåligt, låt oss sälja koldioxidräknare i stället) förtäljer inte artikeln på SR:s hemsida.
Själv tänker jag sent om sider skaffa mig en riktig stegräknare. Och apropå det, när kommer vi att få se sportklockor, som förutom kaloriförbrukning även räknar på koldioxidutsläpp?
Apropå stegräknare, jag var på ”gubbdagis” häromdagen då en herre kom in och sa att hans nya stegräknare inte fungerade. Killen bakom disken tog emot den och drog av en plastdekal som skyddade glaset och hade ett tryck med ett antal nollor…. Verkade inte vara första gången 😉
L
Gubbdagis visar mycket om oss gubbar.
Snart kommer någon genusforskare, genom studie av Claes O, visa hur kassa och obehövliga vi är.
En riktig karl lägger sina pengar på mode och kolorerad veckopress, då lär vi hur vi ska leva…
Allt kärringar inte fattar är kvinnoförtryckande.
😀
Upplev naturen på nära håll. Kryp!
Tege
Om Volvos ledning tycker att det är bra att folk åker buss i stället för bil, får de inte bli förvånade, när bilförsäljningen minskar. Och Volvos bussproduktion kanske kompenserar bortfallet i personbilsförsäljningen? 🙂
Volvo Personvagnar ägs av Ford och har inget med Volvo AB (Som äger Volvo IT) att göra. Det de har gemensamt är fem bokstäver.
Fredrik L: Ja, det förklarar ju saken. Då är det alltså bara frågan om en ren produktlansering.
För att förtydliga det Fredrik nr 5 skrev. Räknaren är till för AB Volvos anställda. De tillverkar lastbilar, bussar, flygmotorer, datasystem m.m. Volvo Personvagnar såldes till Ford 1999. De tillverkar bilar och har inget med räknaren att göra. Precis som Fredrik skrev så har de endast varunamnet gemensamt och har då naturligvis inte heller gemensamma budgettar, D.v.s. Iven att oavsett hur många bilar Volvo Personvagnar säljer så hjälper det inte AB Volvo och tvärtom.
Tack för ert tillrättaläggande, Fredrik L och ”volvoanställd”.
Det är inte lätt för en utomstående att veta, inte heller att förstå sig på intressekonflikten här, när Volvo IT, som tillhör Volvokoncernen, talar om, att ”bland våra kunder finns fordägda Volvo Personvagnar” (och största kunden är fordonsindustrin).
Så lanserar man en produkt, som i SR.s presentation tydligen gynnar bussalternativet framför att använda sig av personbilar, som tillverkas av kunden, fordägda Volvo!
Sitt still! Du avger mer koldioxid om du rör dig!