Lövsprickningstider. Pollenallergitider, för dem som är allergiska. Men ändå härliga tider. Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
”Forskare” klagar på att deras åsikter viftas bort som just åsikter. Därefter dra man upp rent politiska åsikter inte forskning.
Klimatpolitiska rådet bygger på entydig forskning. Kärnkraft behövs inte etc etc. Hårdare straff fungerar inte.
Alltså rent politiska ställningstagande som man vill kvalificera som forskning.
Flera som skrivit under är inte forskare.
Om något så visar detta hur infiltrerat vårt samhälle är politiskt.
Inte undra på att lotteribedragerskan kommer undan med allt.
https://www.dn.se/debatt/var-forskning-kan-inte-viftas-bort-som-asikter/
Här är debattinlägget för er som kan läsa det.
SVT hade i veckan både Rapport-inslag och artikel om ”massblekning” av koraller.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/larm-over-80-procent-av-varldens-korallrev-massblekta
Givetvis alarmistiskt, och formulerat så man tror 84% av ALLA koraller i världen massdött.
Men jag blev nyfiken. Hur stor andel av ALLA koraller har blekts under de senaste 2-3 åren?
Är det 1%? Eller 10%
Om jag förstår rätt är det i princip bara koraller precis vid ytan som riskerar blekning. Jag försökte hitta mer konkret info men hittade förstås inget. Någon som vet?
Källan till nyheten är denna. En organisation som gärna tar emot mer pengar för att granska världens korallrev.
https://icriforum.org/4gbe-2025/
Fler håller koll på koraller:
https://gcrmn.net
Nyheten om 84% massblekning har sällskap med nyheterna att korallerna vid Tonga visar motståndskraft efter det stora vulkanutbrottet samt att Samoas korallrev visar tecken på återhämtning.
Det är tydligen NOAA som tillhandahåller koralldata. Längst ner står att man 2023 för säkerhets skull utökat kategori 1 och 2 och lagt till 3-5 för att fånga upp risken för total korallkollaps. Den nya kategoriuppdelningen ger mycket färggrannare resultat.
https://coralreefwatch.noaa.gov/product/5km/index_5km_baa-max-7d.php
#1,2 Ulf:
Över 1000 undertecknare…och de listar 15st samt avslutar med ”Se hela listan med undertecknare på dn.se/debatt”…där det är 15st
Bara där ser man ju hur dåligt de räknar…
Svar 4,
Det är sannolikt El Ninjo och händer nog varje gång det är El ninjo.
Så ur ett klimatperspektiv ska i så fall diskuteras om utsläppen förstärker El Ninjo så pass att det allvarligt ökar blekningen. Mycket underligt att EL Ninjo inte ens nämns. Eller läste jag slarvigt.
#6 Ulf: Spekulerade i detsamma häromdagen
https://klimatupplysningen.se/helsingborgs-dagblad-med-fortsatt-kampanj-for-ccs/#comment-475175
Tänk med pengar vi skulle tjäna på ”Den gröna omställningen”…
https://ledarsidorna.se/northvolt-gavan-som-aldrig-slutar-kosta-skattebetalarna-pengar/
Korallblekning: Koraller nära ytan torrläggs efter en El Ninjo då havsytan sjunker igen efter att tillfälligt ha höjts. Passadvindarna pressar ytvattnet västerut i Stilla havet för att sedan schwisha tillbaka och breda ut sig över stor havsyta och därmed stor kontaktyta med atmosfären som medför att atmosfären tillfälligt värms av det uppvärmda ytvattnet.
Läste just:
enhörningar – spekulativa teknologier som koldioxidavskiljning
Ulf
Finns en kort sammanställning av inlägget här för de som mig inte har tillgång till DN.
https://www.gp.se/nyheter/sverige/varning-avfarda-inte-forskning-som-asikter.3b0e8150-7fd7-5b5b-a139-5556fd63a4a9
Diverse forskare som anser att deras forskning är fakta oavsett typen av forskning !!
En av undertecknarna :
https://www.sverigesradio.se/avsnitt/klimataktivist-i-vit-rock
Joachim #3
Så vitt jag vet så bleknar korallerna när deras levnadsförhållande förändras just där de lever, deras symbios med alger ändras och de kastar ut alger som inte passar in i de nya levnadsförhållandena.
Detta kan ske efter att vattennivån gått upp eller ner, temperaturen stigit eller sjunkit m.m.
Algerna står för fotosyntesen som korallerna är beroende av, men dessa alger bytts ut om omgivningens ljusförhållanden och mera förändras.
Florida hade korallblekning för några år sedan, visade sig att det berodde på kyla !
#1 Ulf m.fl.
Vad skiljer mellan fakta och åsikter?
#10 pekke
”Florida hade korallblekning för några år sedan, visade sig att det berodde på kyla !”
Var får du detta ifrån? Blekningen berodde på värme såklart..
https://news.nova.edu/news-releases/nsu-researchers-put-2023-coral-bleaching-event-under-microscope/
Hur kan det ens finnas en klimatalarmistisk fråga om korallerna? De har överlevt alla typer av klimat under hundratals miljoner år och kommer att finnas kvar långt efter att människan försvunnit? Det är helt obegripligt hur lätt det är att indoktrinera folk för sin egen agenda bara man kontrollerar MSM-fulmedia! När ska folk lära sig källkritik och att läsa på själva för att undvika att bli lurade?
#3, 10. Det är väl snarare algerna som flyttar med ändrade förhållanden. Då kan andra alger flytta in. Koraller i sig har inga färger utan ser bleka ut utan alger ”ombord” av olika färg. Koraller söker och följer ljuset och växer till ytan sedan runt en halv miljard år. Allt efter vad jag inhämtat.
Kent
” Now, researchers at the University of Georgia have found that extreme low temperatures affect certain corals in much the same way that high temperatures do, with potentially catastrophic consequences for coral ecosystems. ”
https://www.sciencedaily.com/releases/2011/08/110808143003.htm
Koraller har olika typer av alger beroende på hur levnadsförhållandena är på just den specifika platsen, temperatur, ljusförhållanden och vilken havsnivå de lever på.
# 12 Kent. Du verkar vara rädd för värme. Skicka då värmen till Luleå. Det är minus 1 grad just nu.
Förvånad över att SVT kan dra fram korallblekning igen.
Ulrika B har ju dödförklarat korallerna i SVT för länge sen!
Mitt husorgan SVD har idag en ledare av Björn Lomberg.
”I veckan firade Jordens dag 55-årsjubileum. När den instiftades 1970 stod världen inför svåra miljöutmaningar. Floder brann och städer var täckta av kvävande smog. Luft- och vattenföroreningar fanns överallt, särskilt i den industrialiserade västvärlden. I dag har luftföroreningarna minskat drastiskt i världens rika länder. Under de senaste 30 åren har risken att dö av förorenad luft minskat med hisnande 70 procent, samtidigt som vattendrag blivit renare och skogar har återvuxit.”
https://www.svd.se/a/mPjaWl/rikare-lander-ar-renare-lander
Lite optimism och framtidstro till de som är dystra över utvecklingen.
Veckans Klotet har jordbrukstema med undergångsstämning.
Torrare och våtare är temat. Torr vår även i Tyskland. Tydligen är mannaminnet kort:
https://notrickszone.com/2025/04/23/german-droughts-were-much-more-common-back-in-the-old-days-before-1980/
#11 Skillnaden mellan fakta och åsikter är att de förra baseras på mätvärden och de senare på bönders känsla i ovanstående exempel!
#11. Kent. Fakta är konstaterade av flera personer oberoende av varandra med samma resultat från samma process/metod. Åsikter är vad man tycker, i bästa fall baserat på fakta.
#15 pekke
Nu skrev ju du om att en specifik korallblekningshändelse berodde på kyla när den i själva verket berodde på värme. Varför gör du det?
#13 Benny
Korallreven står för en artrikedom och bas för livet i haven som inte hittas någon annanstans. Visst skulle livet i haven ”överleva” en värmeperiod, men det sker med massdöd i ett kort perspektiv. Och fiske är en viktig källa till föda för miljarder människor. Kanske kan du börja skönja problemet nu?
Kent #19
?????????
Northvolt – Gåvan som aldrig slutar kosta skattebetalarna pengar
Under gårdagen redovisade Skatteverket hur mycket av den statliga lönegarantin som betalats ut i Northvolts konkurs. En garanti som maximalt kan uppgå till totalt en miljard kronor om samtliga anställda kommer omfattas. Till den miljarder skall läggas andra uppkomna kostnader som till exempel saneringskostnaderna av de 10 000 ton miljöfarligt avfall som styrelse och ägare rullat över på skattebetalarna.
Ledarsidorna
Kent #12,19,20
Du vet mycket om korallblekning. Kan du säga hur stor andel av korallerna som blekts under den senaste periodens massblekning?
Att över 80% av jordens korallrev drabbats av blekning säger lika lite som att över 80% av världens kontinenter drabbats av skogsbränder.
#11. Kent
Är koldioxid ett gift, som USA bestämt, eller livets gas, som är nödvändig för fotosyntesen och möjligheten att få mat på bordet? Vad är fakta och vad är åsikt?
#3-4 Joachim
Korallblekning etc
Undersökningar i Australien har för länge sedan konstaterat att problemen till största delen förekommit i strandnära rev och dessutom i påverkan från landstörningar som t.ex föroreningar/utsläpp.
När det gäller förändringar av havsmiljön spelar alg-habitatet stor roll för korallernas livscykel. Anpassningsförmågan har dock visat sig mycket stor. Inget sker över en natt vilket alarmisterna förstås inte vill erkänna.
Lite mer klimatrelaterat:
”Recent analyses and the AMO (Atlantic Multidecadal Oscillation) index, which can be traced back to 900 AD, indicate that cyclical SST (Sea Surface Temperature) energy influences from the Atlantic could have significantly influenced cloud cover and thus sunshine duration and temperatures in Europe. ”
https://notrickszone.com/2025/04/25/the-medieval-warm-period-in-germany-inconvenient-and-very-real/
Högre temperaturer ledde under medeltida värmeperioden till välståndsökningar.
Nu tycks samma fenomen leda till depression hos en grupp pessimister!
Gör som Lomberg se på fakta och glädjs över välståndsutvecklingen den behövs och skapar bättre förutsättningar för liv!
Kent..
Om du vore kung hade du hetat Kent den outtröttlige.
Du kommer aldrig kunna övertyga dessa herrar med dit javvel. Vad har du för motivation? Har du inte bättre saker för dig?
Och till er andra: Kent är som en sommarkväll i högst negativ bemärkelse. Ni kan veva hur mycket ni vill. Myggen försvinner inte. Gå in och stäng dörrn och låt myggen va jobbiga för sig själva.
Man kan lätt få för sig att världen står på randen till miljökatastrof. Vi blir ständigt bombarderade med dystra förutsägelser om klimatkatastrof och jordens stundande undergång. Men det är en missvisande bild. I stället för att tappa fattningen och få panik, borde vi stanna upp och prisa de anmärkningsvärda framsteg vi gjort i att förbättra miljön – och inse att ekonomiskt välstånd spelar en avgörande roll.
Bjørn Lomborg i SVD
Bjørn Lomborg är en optimist precis som Hans Rosling var.
#28 Ivar A
Det är istället det finansiella miljösystemet som är illa ute. Det kommer vi se på ett mycket oangenämt sätt kommande år.
# 5 Berra
Nu är listan låååång. Se https://www.dn.se/debatt/var-forskning-kan-inte-viftas-bort-som-asikter-alla-undertecknare/
Kan inte säga om den ligger bakom betalvägg dock
#19 Kent
Det var 2010. Inte 2023 som du verkar tro.
https://esajournals.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/ecs2.1373
”the largest documented coral mass mortality event ever recorded in the Florida Keys”. – pga av kallt vatten.
Som nån skrev – koraller reagerar på ändrade livsbetingelser. Grundläget är dock att koraller växer bättre i varmt vatten. Här är en bra artikel.
https://platogbr.com/corals-like-it-hot/
#23. Koraller i sig har alltid samma bleka ton. Färg får de av inhysta alger.
#24. Den närmast helgonförklarade Obama lyckades ju få USA:s naturvårdsverk att förklara koldioxid som en förorening (pollutant). Jag citerar vår vän Falstaff, fakir: Vattnet är ett farligt gift, vilket omger Visby stift.
Man kan skrämma många med diväteoxid!
Här är lite grand om koraller från Peter Ridd
https://www.facebook.com/share/p/168FXGdHsP/
BG #34
”De mätte aldrig blekningen av korallen. * Detta är äkta falska nyheter!
Allt Global Coral Reef Monitoring Network gjorde var att använda satellittemperaturmätningarna för att sedan anta en otroligt känslig reaktion från korallerna på något varmare vatten – för att göra detta löjliga och skandalösa påstående.
Koraller växer faktiskt mycket snabbare i varmt vatten. För koraller i de kallare delarna av havet (till exempel södra Great Barrier Reef) bör en temperaturökning på två grader se att de växer 50% snabbare.
Obs: De gör en del vagt påstående att blekning har observerats i många länder, men det finns inga uppgifter om omfattningen. Faktum är att blekning sker hela tiden på nästan varje korallrev – så dessa uttalanden är vetenskapligt totalt meningslösa utan data. Faktum är att vi nu har en armé av korallforskare som letar efter blekning.”
BG #34
Tack för länk!
Inte konstigt att det inte står någonstans hur mycket korall som faktiskt blekts. Det är ingen som vet!
(Tack för svensk version, Ingemar.)
https://privaxy.au.bn.nr/proxy/gampad/jump?iu=/34405621/bn/dn_dn&sz=980×240%7C980x360%7C980x300%7C970x250%7C980x480%7C980x551%7C980x600%7C980x400%7C728x90&t=slotName%3Dpanorama%26slotNameNo%3D1%26tcf%3D0&c=5328807855&tile=1&pre=1&d_imp=1&d_imp_hdr=1
Dropparna som till slut urholkar stenen.
En liten sökning på youtube om ”coral bleaching great barrier reef” resulterar i massor av sidor om hur eländigt det är med alla blekta koraller. Men så hittar man
https://www.youtube.com/watch?v=areO6pET2sw&pp=ygUiY29yYWwgYmxlYWNoaW5nIGdyZWF0IGJhcnJpZXIgcmVlZg%3D%3D
som har forskat på Stora Barriärrevet sedan 1984 och kan konstatera att som allting annat här i världen så går det upp och ner, men de senaste åren har det gått uppåt (dvs till det bättre). Det gick nedåt mellan 1985 till 2012 men sedan dess har det till 2023 återhämtat sig och är fördubblat jämfört med 2012 års nivå och helt enkelt naturliga variationer.
Det påminner mig om ett TV-program från 1980-talet (?) där man berättade om en mask i Elbes mynning. Den minskade enligt en rät linje under 10 år och då konstaterade man att den skulle dö ut. Men det elfte året började den öka i antal efter en lika rät linje uppåt och efter 20 år var man tillbaka på utgångspunkten och man visste egentligen inte ett skvatt om varför den varierade så.
Vilket i sin tur påminner om alla dessa experter som förklarar varje storm med klimatförändring. Man saknar perspektiv och tidshorisonter.
Eller som den gamle kinesen sa: -Det går upp och ner här i världen, det brukar gå i perioder om 500 år.
Kent #12
Ja, kallare havsvatten kan faktiskt leda till korallblekning, även om det är mycket mindre känt än blekning på grund av värme. Onormalt kallt vatten kan också stressa koraller på ett liknande sätt och få dem att stöta bort sina alger.
I Florida har det här hänt 2010 d. Floridas korallrev drabbades av en kraftig kallfront, vilket ledde till stor korallblekning och dödlighet. Vattentemperaturerna sjönk ovanligt snabbt och kraftigt, vilket korallerna inte hann anpassa sig till. Händelsen slog hårdast mot grunda rev och känsliga arter.
Så ja, både för varmt och för kallt vatten kan orsaka blekning – bara på lite olika sätt.
#12
”Var får du detta ifrån? Blekningen berodde på värme såklart..”
Det hände saker även före 2023:
https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC3154280/
#10
”Algerna står för fotosyntesen som korallerna är beroende av”
Faktiskt inte. Många koraller har inte några symbiotiska alger, det gäller t ex alla djupvattenarter och arter som lever i grumligt vatten (ja det finns sådana), där ljusnivån är för låg för fotosyntes.
Faktum är att man på senare år upptäckt ett jättelikt (10 000 km2) korallrev på djupt vatten utanför Amazonas mynning, där vattnet är varmt, utsötat och grumligt, alltså enligt traditionella regler totalt olämpligt för koraller:
https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.1501252
Och även de flesta koraller som normalt har zooxanthella alger kan leva utan dem, men de växer då mycket långsamt.
Apropå korallers förmåga att anpassa sig till olika förhållanden. Nyligen hittade man fossila korallrev från Eocen på Lomonosovryggen i Norra Ishavet.:
https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1342937X24003393
Det konstiga är inte att de växte i Norra Ishavet – vid den här tiden var Ishavet så varmt att det fanns mangroveträsk både i Sibirien och Norra Kanada, utan att de tydligen klarade sex månaders mörker varje år. De måste alltså ha gått igenom en årlig ”blekning”.
Det kan också vara värt att komma ihåg att inget korallrev någonstans i Världen är äldre än ca 10 000 år. Innan dess var havsnivån betydligt lägre än nu och korallerna växte på djup som numera är för stora för de flesta arter.
Intressant nog tycks det inte finnas några riktigt stora rev på större djup t ex utanför Stora Barriärrevet- Troligen var havsnivån under istiderna alltför instabil för att stora rev skulle hinna bildas. Sådana tycks bara ha uppstått under de senaste åtta mellanistiderna som var relativt långa (10-30 000 år) och med ganska stabila och ungefär lika höga havsnivåer under varje mellanistid. Ett rev som Stora Barriärrevet har vuxit upp på resterna av ett dött rev från den förra mellanistiden typ åtta gånger. Det är därför det är så stort.
Hur det fungerar syns tydligt på platser där landet höjer sig. Där uppstår ”trappor” av korallrev med ett nytt ”steg” för varje mellanistid. Geologerna har t o m ett särskilt ord för det: ”rasa”.
Här en av de mest berömda ”rasas” på Huonhalvön på Nya Guinea:
https://www.researchgate.net/profile/H-Davies-2/publication/265293831/figure/fig2/AS:667596990976013@1536178934487/One-of-the-scenic-wonders-of-the-world-the-coral-terraces-have-formed-as-the-NE-Huon.png
Jag har själv sett flera sådana ”rasas”, dock inte just denna.
#31 Jonas
Tror du att pekke menade den händelsen? Varför skrev han inte det själv då?
#43
Det har aldrig fallit dig in att om någon skriver om en korallblekning som orsakades av kyla är det ganska troligt att han menar en korallblekning som orsakades av kyla? Eller blev det för komplicerat?
Här är en av nyhetsrapporteringarna om den senaste 5e bleknings-episoden.
https://www.sciencealert.com/84-of-earths-coral-reefs-in-crisis-as-worst-bleaching-event-on-record-hits
Vissa typer av koraller är mer känsliga än andra. När man säger att det bara finns 2% av Stora Barriärrevet som inte påverkats negativt så är det förstås en sanning med modifikation. Och när man pratar om händelser (just senast det 4e på 10år) med ”massextinction” så skapar man rubriker.
Nedanstående kommentar kräver också den förtydliganden! Särintressen om än i mänsklighetens tjänst är som alla forskare beroende av stöd så skrika högst är naturligt. Forskningen generellt har enligt forskare aldrig varit så korrupt som idag.
”Live coral cover has halved since the 1950s due to climate change and environmental damage, the International Coral Reef Initiative, a global conservation partnership, said in a statement Wednesday.”
Trump-administrationen har ett jättejobb att rensa ut allt vad klimatbedragarna hållit på med i USA. Här är två av de senaste exemplen på utrensning:
https://wattsupwiththat.com/2025/04/26/giss-gets-the-boot-a-seinfeldian-saga/
https://www.climatedepot.com/2025/04/23/another-win-for-science-trump-admin-just-shut-down-17m-state-dept-climate-office-biden-created-for-john-kerry-calling-it-bloated-ideological-its-pages-were-scrubbed/
Helt klart är att nu gäller den seriösa klimatvetenskapen i USA!
Svar 11 Kent,
Vet du inte ens det? Iofs inte förvånad. Men här har vi ett gäng forskare som kommer med ett antal påståenden som inte är sanna. Så då är det åsikter. Det är dessutom väldigt politiska områden där det finns olika syn ifrån olika forskare. De forskare som undertecknat denna är de av lägre kvalitet.
Admin.
Kan min kommetar #37 tas bort? Det blev lite fel där!
Om Stora Barriärrevet, Peter Ridd:
https://www.thegwpf.org/content/uploads/2023/09/Ridd-State-of-Coral-Reefs.pdf
Här är mer från Peter Ridd om GBR:
https://www.facebook.com/share/16TJhybHKR/
no-volts fd vd fick över 235.000:- i lönegaranti (skattepengar) för mars månad…
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/kritiken-mot-northvolts-tidigare-vd-peter-carlssons-lonegaranti-skamligt
Tveksam till att aftonblaskan eller sexpressen kommer att ta upp detta…
https://ledarsidorna.se/delikatessjav-i-svts-klimatrapportering/
https://www.dn.se/sverige/fler-forskare-ifragasatter-planen-for-goteborgs-klimatmal/
Jag försöker igen!
Droppen som urholkar stenen!
Så sakteliga ”sjunker” verkligheterna in i medvetandet hos beslutsfattare.
Hur fortlöper detta ?
”Chalmers tekniska högskola lanserade för två år sedan ett globalt forskarnätverk om klimatförnekelse med namnet ”Centre for Studies of Climate Change Denialism”.
Utgångspunkten för centret är tydlig och vid lanseringen skrev man att: ”Medan det på 80-talet fanns en stark miljörörelse och en politisk konsensus i frågan, har klimatförnekelse – att förneka klimatförändringar eller människans påverkan på miljön – de senaste åren flyttat fram positionerna.” Skepticism och ifrågasättande är problematiskt och ska nagelfaras.
Centret ska kartlägga tankesmedjor i Sverige som ”analyserat och kommunicerat om klimatfrågan” och hur ”högernationalistiska partier i Europa och deras argument för klimatförnekelse” artar sig. Twitter och diskussionsgrupper på nätet ska studeras. Exakt vad som hamnar under paraplyet ”klimatförnekelse” är inte helt tydligt. Det verkar brett.”
#55 Jimmy Blad
”att förneka klimatförändringar eller människans påverkan på miljön ”
Läs hur snedvridna idéerna ändå kan bli hos normalintelligenta människor.
Extrema aktivister eller de med odemokratiska agendor kan skriva på sådant sätt.
Påverkan på miljön är annars vad dessa människor förnekar med vindkraften.
Ny forskning säjer att bromsdammet från elbilar är ett större miljöhot än avgaserna från diesel…
Hur ska kent/sigge bemöta detta tro?
https://www.youtube.com/watch?v=ZfWc9N2ISuk
#55 Jimmy Blad
De ljuger i sin text.
”klimatförnekelse – att förneka klimatförändringar eller människans påverkan på miljön” är inget vi sysslar med här.
Det vi ifrågasätter enligt vetenskaplig metod är om vi har någon stor påverkan på klimatet.
Att vi påverkar miljön får man lära sig i lågstadiet så det behöver Chalmers inte forska om med skattepengar
Kanske har denna artikel varit uppe här tidigare, men det har jag i så fall missat (finns inte i sökfunktionen), och är hur som helst läsvärd och kanske snart aktuell i ett land nära dig? Siste hen slipper släcka lamporna.
https://www.tn.se/naringsliv/41189/experten-sa-nara-var-storbritannien-nedslackning-av-elsystemet/
Klimatförnekelse eller klimatförändrings förnekelse. Enligt dessa människor ändras klimatet endast genom människans påvekan (användandet av fossila bränslen.
I så fall menar de att klimatet alltid har varit konstant. Då är de klimatförändrings-förnekare.
Enligt dessa personer är varmare klimat sämre än ett kallt.
Det är nu 1,2 grader varmare än under Lilla istiden och vi har det betydligt drägligare än för 150 år sedan.
Det var lika varmt eller varmare under Medeltiden, Romartiden, Bronsåldern och klimat liknande Lilla istiden mellan dessa perioder.
Här några tankar om ett första officiella ”sun dimming”- projekt som startar i UK. Det är läkaren och biologen John Campbell som uttalar sig lite kortfattat;
https://youtu.be/eRiTbpMPThU?feature=shared
#60 Sören
” Klimatförnekelse eller klimatförändrings förnekelse. Enligt dessa människor ändras klimatet endast genom människans påvekan (användandet av fossila bränslen.”
Fel, ingen påstår att endast människor kan påverka klimatet. Det de påstår är att den nu pågående klimatförändringen skapas främst av människor. Stor skillnad.
# 62 Kent Du låter som biskopen som var i Haparanda i augusti 1867. Han sa att Guds hemsökelse med hungersnöd berodde på att människorna hade syndat.
”Kent” i sin vanliga hybris som tror människan är så mäktig att man kan styra klimatet? Förstår du inte att människan bara är en myra mot de krafter som verkligen styr klimatet? Men som alla alarmister söker de tröst i att inbilla sig att människan på något sätt kan kontrollera allt, även klimatet, fast även ”Kent” borde ju vid det här laget inse det lönlösa i att jaga CO2 som källan till allt ont? Men visst, har man som ”Kent” klimatalarmism som brödföda så är det svårt att bekänna sitt hyckleri…
Kent #62
Läs på!
Klimatkonventionen som styr 197 länders agerande och IPCC:s ”forskning” definierar ”Climate change” som den förändring människor skapar direkt eller indirekt.
Citat från ”DEFINITIONS”:
” ”Climate change” means a change of climate which is attributed directly or indirectly to human activity that alters the composition of the global atmosphere and which is in addition to natural climate variability observed over comparable time periods.”
Du bör be Sören G om ursäkt.
Länk, se sid 7, punkt 2:
https://unfccc.int/files/essential_background/background_publications_htmlpdf/application/pdf/conveng.pdf
#65 Gunnar
Hur är det med läsförståelsen? Anledningen till den definitionen är att konventionen syftar till att ta reda på vilket bidrag mänskliga aktiviteter orsakar, eftersom det är de bidragen vi i första hand kan göra något åt. Det betyder inte att forskare, eller ipcc, anser att endast mänskliga aktiviteter kan orsaka klimatförändringar.
#65 Gunnar Strandell
Läser man sedan resterande 8 punkter så inser man att de verkligen försöker begränsa vad de anser klimatförändringar och växthusgaser innebär.
Läste de 9 punkterna och funderar på om det finns någon mer gas som uppfyller kraven i punkterna än CO2? Se följande:
4. Med ”utsläpp” avses utsläpp av växthusgaser och/eller
deras föregångare till atmosfären under ett specificerat
område och en viss tidsperiod.
5. Med ”växthusgaser” avses de gasformiga beståndsdelar i
atmosfären, både naturliga och antropogena, som
absorberar och återavger infraröd strålning.
7. ”Reservoar” avser en eller flera komponenter i
klimatsystemet där en växthusgas eller en föregångare till en
växthusgas lagras.
8. ”Sänka” avser varje process, aktivitet eller mekanism som
avlägsnar en växthusgas, en aerosol eller en föregångare till en
växthusgas från atmosfären.
9. ”Källa” avser varje process eller aktivitet som släpper ut en
växthusgas, en aerosol eller en föregångare till en
växthusgas i atmosfären.
Skulle tippa på att här är anledningen till att det bara pratas om CO2 som växthusgas. Uppfyller vattenånga, metan, ozon, dikväveoxid eller olika halogenalkaner samtliga 5 punkter såsom CO2 gör?
Vad säger ni andra som troligen är bättre insatta än vad jag är om min misstanke.
#64 Benny
Människan är idag den starkaste ”naturkraften” för förändring av vår planet. Det är bara att titta på historiska dokument för att förstå det. 60% av alla levande däggdjur är idag tamboskap. Endast 4% är vilda djur. Titta på avskogningen världen över, eller uppodlad yta. Titta på vägar, städer. Haven töms på fisk av människor. Koldioxiden som vi släpper ut. Listan är lång
#66 Kent
Läs följande och det är översatt av Google translate om du nu måste påpeka översättningsfel.
I denna konvention avses med:
1. Med ”negativa effekter av klimatförändringar” avses förändringar i den
fysiska miljön eller biota till följd av klimat
förändringar som har betydande skadliga effekter på
sammansättningen, motståndskraften eller produktiviteten hos naturliga och
förvaltade ekosystem eller på funktionen hos socioekonomiska
system eller på människors hälsa och välbefinnande.
2. Med ”klimatförändringar” avses en klimatförändring som
direkt eller indirekt tillskrivs mänsklig aktivitet som
förändrar den globala atmosfärens sammansättning och som
kommer utöver den naturliga klimatvariabilitet som observerats
under jämförbara tidsperioder.
3. Med ”klimatsystem” avses hela atmosfären,
hydrosfären, biosfären och geosfären och deras
växelverkan.
4. Med ”utsläpp” avses utsläpp av växthusgaser och/eller
deras föregångare till atmosfären under ett specificerat
område och en viss tidsperiod.
5. Med ”växthusgaser” avses de gasformiga beståndsdelar i
atmosfären, både naturliga och antropogena, som
absorberar och återavger infraröd strålning.
6. ”Regional ekonomisk integrationsorganisation” avser en
organisation som bildats av suveräna stater i en given
region och som har behörighet i frågor
som regleras av denna konvention eller dess protokoll och som har
vederbörligen bemyndigats, i enlighet med sina interna
förfaranden, att underteckna, ratificera, acceptera, godkänna eller ansluta sig till
berörda instrument.
7. ”Reservoar” avser en eller flera komponenter i
klimatsystemet där en växthusgas eller en föregångare till en
växthusgas lagras.
8. ”Sänka” avser varje process, aktivitet eller mekanism som
avlägsnar en växthusgas, en aerosol eller en föregångare till en
växthusgas från atmosfären.
9. ”Källa” avser varje process eller aktivitet som släpper ut en
växthusgas, en aerosol eller en föregångare till en
växthusgas i atmosfären.
Det här är vad forskare och alla andra såsom IPCC har att utgå ifrån och inte det du skriver om ”Det betyder inte att forskare, eller ipcc, anser att endast mänskliga aktiviteter kan orsaka klimatförändringar”.
Det är möjligt att de själva håller med om detta men de kan inte offentligt erkänna detta då det bryter mot dessa 9 punkter. Dessutom riskerar de att bli kallade klimatförnekare.
#69 finns
Nonsens såklart. Detta är en text ur en konvention och det är naturligt att man ger definitioner och avgränsningar av begrepp som ska användas i texten för läsbarhetens skull. Rapporterna från ipcc avstår på inget sätt från att titta på naturliga drivkrafter bakom klimatförändringarna.
Nr 68 Kent
Men bara vi får bygga massor av vindkraft på havsgrunden så blir allting bättre – eller i dom norrländska vildmarkerna – och om vi får satsa mer på northvolt, stegra och gröna, kinesiska industriprodukter.
Och fortsätta hårdbeskatta koldioxiden och ge dom pengarna till kompisarna i den gröna omställningen – och naturligtvis – så skall alla pensionärer och sjuka tvingas betala det sista av sina slantar till koldioxidspöket – låta bensinpriset rusa tillbaka till 25 kronor eller 30 – och förbjuda fossildrivna fordon?
Vi måste ge dom rika mer subventioner, så att dom kan köpa större och dyrare elbilar?
Det kan vi betala med höjda egenavgifter för mediciner?
Det är viktigt att Snabbt ställa om – att ta bort folkets frihet, att ta bort kommunernas vetorätt om ngn vill bygga en stor vindkraftindustri vid en by i Värmland, Norrbotten eller annorstädes?
Vi måste göra en tysk energiomställning?
Vi behöver anamma fler halvfärdiga tekniker och snabbt bygga ut dom i stor skala – så att miljöhotet får växa.
Vi måste snabbt ta oss ur askan in i elden?
Vi måste lägga ner fungerande kärnkraft, snabbt och sedan investera en massa skattemedel i storskalig vindkraft, med kort livslängd – för att vi nu äntligen förstått att jordklotet hotas av uppvärmningen från koldioxid?
Varmt är det dock på få ställen på jordklotet, medeltemperaturen är bara 15 grader celsius – enorma områden täcks av is och köld.
Snart kommer en ny istid och Nyss härjade Lilla Istiden – havet är fortfarande bara 3,5 grader, eftersom Lilla Istiden kylde ner det – det kommer att ta lång tid att värma havet igen.
Koldioxidskatt och ofrihet är det nya moderna – på det kan vissa tjäna grova pengar..fråga Peter Carlsson på northvolt – du och jag betalar just nu hans lön, 235 000 i månaden.
Kent #68,
underbart du har förstått det mesta. Din lista på vad mänskligheten ställer till med är utmärkt.
Visserligen fattas 36% av alla däggdjur som varken är tamboskap eller vilda djur, och avskogningen är ett problem liksom uppodlingen av våra marker.
Det du snuddar vid utan att riktigt ta upp det är att vi är 8 miljarder människor som behöver mat. Hittills har vi klarat detta tack vare vår användning av fossila rikedomar. Det är de som ger gödning till jordbruket och som gör det möjligt att få in skörden under den dag då det inte regnar.
Om mänskligheten ska överleva och fortfarande vara vad jag kallar mänsklig måste vi fortsätta att använda fossila bränslen fram till dess att vi på allvar övergår till kärnenergi. De förnybara har visat sig vara en återvändsgränd.
Det finns fortfarande vildmarker kvar i världen tack vare att vi kan få fram mycket större skördar på den mark som redan är uppodlad, men skulle vi sluta att använda fossila bränslen skulle mycket av den mark som änu inte är uppodlad bli just åkrar.
Något som också bidragit till de ökade skördarna är den koldioxidberikning som mänskligheten orsakat (eller åtminstone bidragit till).
Sverige är totalt ointressant när det gäller mänsklighetens framtid. Det gläder mig att du faktiskt verkar inse det.
#70 Kent
”Nonsens såklart.”
Vad avser du är nonsens?
Mina översatta punkter är direkt tagna från
https://unfccc.int/files/essential_background/background_publications_htmlpdf/application/pdf/conveng.pdf
Så menar du att detta officiella dokument från FN är nonsens?
Kan du vara snäll att förklara vad du avser med nonsens.
Om det nu är sista meningen du avser så har du själv bekräftat detta ett flertal gånger genom att skriva att vi som ifrågasätter IPCC och hela klimathysterin för att vara klimatförnekare.
#68 Kent
Men varför då jaga klimatboven CO2 när det är människan som är boven?
Vi talar ofta om koldioxid som vårt största hot, men det är bara ett symptom som pekar på något djupare. Det verkliga problemet är befolkningsökningen, människans ohållbara livsstil och hur vi förändrar planetens ekosystem i grunden. Vi har förvandlat naturen till en resursbank och trängt undan vilda djur, avverkat skogar, tömt haven på fisk. Vår livsstil har förändrat jordens ansikte.
Klimatkrisen och CO2 är inte ett tekniskt problem att lösa, utan en spegel av vår relation till naturen – och till oss själva. En värld med låga koldioxidutsläpp kan fortfarande vara en värld av massutrotning, ekosystemkollaps och förgiftad natur om vi inte förändrar de system vi lever inom: vår befolkningsökning, vår ekonomi, vår konsumtion och vårt sätt att se på vad ett gott liv innebär.
Vi måste alltså prata mindre om bara klimatutsläpp och mer om människans roll och ansvar som planetens starkaste kraft.
#72 Sten
”Visserligen fattas 36% av alla däggdjur som varken är tamboskap eller vilda djur,”
Ja, människor utgör 36% av alla däggdjur på planeten..
#74 Adepten
Håller med. Även om det fossila kolet försvinner som energikälla behöver vi titta på andra effekter av mänsklighetens livsstil.
# 76 Kent Behöver vi titta på effekterna av din livsstil. Lever du som du lär.
Så hur kommer koldioxidens marknad att utvecklas? Enligt EU och alarmisterna ska koldioxid beskattas, dvs ge inkomster till kommande federal EU-stat(min tolkning).
Anders Borg är onekligen bekymrad för prisbilden för koldioxid och ETS då LKAB ännu inte bestämt sig för om de ska satsa på koldioxid-fri malm-pellets eller ej. Borg uttrycker behov att bättre förstå hur priserna ska bedömas då alternativet till att inte investera den ”gröna vägen” istället innebär att man måste börja köpa utsläppsrätter. Givetvis har vi förståelse för LKABs situation då ETS blir en konstlad marknad konstruerad av byråkrater. Planekonomi m.a.o.
https://www.di.se/nyheter/lkab-tvekar-om-hybrit-igen-har-inte-brattom/
#78 Thorleif
Alla marknader omges av regleringar, det är en del av marknadsvillkoren
Klimattullarna införs såvitt jag förstår redan nästa år!
# 79 Kent Vilka regleringar hade Northvolt. När det gäller den gröna omställningen verkar allt vara tillåtet. Skatteverket ( det vill säga vi skattebetalare) får känna på det. Betalar mars och aprillönen för 4500 anställda, inklusive Peter C. Han är väl en av dom få som tjänat pengar på Northvoltaffären. Men Northvolt är ursäktade, dom försökte ju rädda planeten från att brinna upp.
Kent
Ett företag i en bransch har oftast hyfsad insikt i kundefterfrågan. Däremot kan beskattningshinder (externa ingrepp) och det jag kallar känslomässiga hinder (klimatvärde kontra lönsamhet) bland kundpreferenserna för företagets/branschens produkter bli väldigt osäkra om priset inte kan någorlunda förutsägas. Det är som bekant inga små investeringar som krävs för hybrit samtidigt som dess elbehov inte kan garanteras. LKAB är dessutom först i värdekedjan. SSAB måste väl först bestämma sig!
I en ”fri marknad” (också med regleringar) växer utvecklingen successivt och därmed riskerna.
Här står vi inför ett totalt skifte med enorma investeringar utan elgarantier eller för den delen insikter i elpriskonsekvenser. Många okända variabler således.
EU-federalisterna ser i första hand inga större bekymmer med bransch-lönsamheten utan de är nöjda med deras administrativa system som är ”tänkt” att skapa incitament för grön omställning MEN först och främst ge inkomster till sig själva. De bygger sin stat, sin beskattnings- och transfereringsUNION.
Min personliga reflexion är att de kommer att möta motstånd när verklighetens bistra klimat alltmer kommer i dagen, inte minst då av näringslivet.
#59
Iberianerna var först ut, nyss.
Väntar tålmodigt på vår tur.
EU: MASSIVA ELAVBROTT I SPANIEN OCH PORTUGAL
idag kl. 13:49 ∙ Nyhetsbyrån Direkt
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Stora delar av Spanien och Portugal har drabbats av ett massivt elavbrott som påverkar infrastruktur, kommunikationer, tågstationer, flygplatser, butiker och byggnader.
Det skriver El País.
Regeringarna i de två länderna undersöker vad elavbrottet beror på med olika tekniska team, men har ännu ingen slutsats.
Även möjligheten om det kan handla om en cyberattack undersöks.
Kent, #75,
är det 36% angivet som individer eller som biomassa?
Alvar N. #84
Spanien tappade runt 9 GW solel 1045-1100, senaste datan 1200 är nästan 15 GW back, svårhanterbart minst sagt. Sen ser det dött ut. Det är bara en tidsfråga innan hela kontinenten blir svart.
Byggandet kommer att omfattas av EUs Utsläppshandelssystem ETS2.
Byggandet kommer därmed att få två system för regleringen av koldioxidutsläppen BBR(gränsvärden) och ETS 2(kostnader för utsläppsrätter). För övrig industri och konsumtion inom EU kommer det, vad jag förstår, räcka med ETS2.
Kan detta komma att öka byggkostnaderna och förfördela konsumtionen av byggnader jämfört med annan konsumtion, eller har jag missuppfattat något där?
Är det någon här som har kunskaper om detta?
#86
Ja nu jublar aktivisterna. Alla miljöknuttar kan således komma att få en idealisk tid med nästan obefintligt av mänskligt orsakad CO2 och mycket få överlevande utsläppskällor. Inkl. dom själva. Förmånligt! Hur gör dom för att lyckas så väl och snabbt??
#86 Håkan Bergman
Menar du att problemet sannolikt härstammar från sol-elens svagheter å nätens stabilitet?
Hur många spanjorer har idag en transistor-radio på batteri? Inget krav ens i Sverige såvitt jag vet? MSB rekommenderar bara men få har nog ens läst ”om kriget kommer”? Eller varför inte ”om elen inte kommer”! Dieselelverk som backup är inte heller en garanti betr mobil radio (myndighetsinfo).
#85 foliehatt
Biomassa. Gäller samtliga procentsatser jag angav
Nr 86 Håkan& 89 Thorleif.
Om Spanien- dom pratar rentav att det kan vara väder.
Ett mycket kraftfullt kalluftsutbrott, från ishavet, ner över Ryssland till Turkiet och vidare hela vägen över Medelhavet – till spanska östkusten sträcker det sig – sedan möter den kalluften värmen från spanska västkusten – skall tydligen påverka rejält i ledningarna..
Onekligen ett rätt otroligt utsträckt kalluftsutbrott, men oxå bekvämt att skylla på väder.
Händer utöver det rätt mycket intressant med vädersystemen denna vår – fortfarande runt 14 miljoner kvadratkilometer arktisk havsis kvar dessutom – trots att maj står för dörren.
Hur är det nu med den svenska sommaren – juni, juli, augusti – sedan börjar mörkret och kylan igen.
Hur fasen kan någon tro att Vi har ett värmeproblem – med klimatet?
Någon måste ha salufört världshistoriens största bluff – gällande ett överhettat klimat – och nu får vi se samma folk lura av Oss ett fungerande elsystem.
Oooooh, sicken soppa Eu och FN kokat ihop – gud bevare oss.
Intressant väderrapportering från svenska meteorologer om Hettan i Cordoba som orsakade elproblemen, 38,8 säger dom idag – MEN Dagshögsta var 28,8 dvs helt normalt för Cordoba i slutet på April.
Man undrar hur dom läser av temperaturen – NUFÖR TIDEN.
Klimatvärlden och klimatinstituten är ur led med mänskligheten.
Jag önskade att jag var som Lennart Bengtsson – och bara litade på havstemperaturvärden och copernicus eviga varningar….Det kanske kommer någon dag.
#93 Magnus Blomgren
Modellerna trumfar såklart avläsningarna…precis som kent/sigge trumfar verkligheten….
#Magnus Blomgren 92#
Att kall östlig vind orsakar elproblemen i Spanien tvivlar jag på. Jag har nyss tillbringat 3 veckor i Foix, strax norr om spanska gränsen. Vädret har varierat, men mest har vi haft svaga vindar och om man ska tro Ventusky är de fortfarande svaga, liksom här i Normandie, där vi nu ska få en varm solig vecka. Spanien är fullpackat med vindkraftverk. Kanske är det dessa som spökar nu när de förmodligen står stilla?
Fram till i lördags när jag körde hem, fortfarande inga sädesärlor, varken i Foix eller i Normandie. I torsdags när det var varmt kom hela kolonien med hussvalor till sina bo mitt emot mitt hotellrum. På lördagen var de borta igen, vilket är normalt beteende. Inga svalor på min gård, men göken gol här i går kväll.
https://www.ventusky.com/?p=42.4;15.6;4&l=temperature-2m
#93 Magnus Blomgren:
Det man blir nyfiken på är att (enligt aftonblaskan) så berodde det på ”…av extremt varm luft från norra Afrika”.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/B0XX8l/temperaturvaxlingar-bakom-avbrottet
Enligt Ventusky så blåste det ostliga vindar vid Gibraltarsundet runt lunchtid…
https://www.ventusky.com/?p=37.6;-0.9;5&l=temperature-anomaly-2m
Fast värmen kanske inte följde vindriktningen?
Nr 95 Lars Mellbom
Jodå – värme i västliga Spanien och kalluft från Öster – som möts vid Spanien- tydligen gav det ovanligt skarpa kontraster i just Spanien och som gav atmosfäriska rörelser.
Men det hindrar inte att du fick fint väder, det är ett stort land.
Att Cordoba skulle haft 38 grader idag stämde då inte alls när jag kollade väderappen – då var högsta 28 grader.. i Cordoba.
Och sädesärlorna kom i flockar hit till västsverige den 15 april – MEN det märks tydligt att dom är färre i år – betydligt färre – hoppas på bättre väder för dessa i år….men även i år möttes dom av 4 minus på nätterna efter några dagar och ganska torrt i markerna ger dåligt med insekter.
Första rapporterna visar att näbbgäddorna är på gång ute längs kusten och då är makrillen inte långt borta – ingen risk för matbrist här – med eller utan ett fungerande elsystem.
Nr 96 Berra
Ja, fasen vet hur dom hittade 38, 8 grader i Cordoba – vad jag såg var 28,8 i Cordoba – men intressant att det rapporterades rekordvärme.
På ventusky kan du se kalltungan från Nova Semlja och vidare ner över Ryssland och rejält kallt i Turkiet och där viker kylan rakt ut över Medelhavet- och möter sedan värmen i Västra Spanien..
Det blir oavsett riktigt intressant med detta elavbrott – hoppas vi får redan på sanningen – det borde väl inte vara särskilt svårt att utvärdera…??
#98 Magnus Blomgren: Killgissar på att de återigen mätt yttemperaturen på asfalt…i sol och lä…
Den här ”Kent” blandar ihop människans miljöförstöring med att CO2 på något vis kan påverka klimatet och detta är ett paradexempel på hur dessa klimatalarmister debatterar och ”tänker”? Kan ”Kent” svara på hur många människor som måste bort och på vilken materiell standard ska de återstående människorna ha som blir kvar? Och har du dragit ner på din egen standard eller kör du omkring med en elbil som är riktiga miljösvin och godhetssignalerar i vanlig PK-stil? Men du tillhör väl NWO-falangen som anser att jorden endast ska ha 500 miljoner människor och 7,7 miljarder människor ska bort på ett eller annat sätt?
Min teori är att det stora elavbrottet i Spanien berodde på att en för stor andel av elproduktionen kom från vindenergi och solkraft, som saknar balanskraft och rotationsenergi.
Frånvaron av tillräcklig roterande massa och väderberoendet hos dessa kraftslag ledde till reducerad frekvensstabilitet och begränsad förmåga att snabbt reglera effektbalansen, vilket ökade systemets sårbarhet och utlöste automatiska bortkopplingar och det stora elavbrottet.
Så visst kan man skylla på vädret om man har för stor andel väderberoende kraftslag
Magnus blomgren m.fl
Det där med kraftiga atmosfäriska störningar har jag hört talas om men att lufttemperatur-”fronter” ”kraschar” elsystem fullständigt, dvs ett helt nationellt dito, visste jag inte kunde hända. Annars brukar man väl prata om att stora ställverk går ner, t.ex vid fysiska skador pga av t.ex vind eller is. Jag vi lär oss säkert något nytt och då hoppas jag rubriken inte blir ”eftersatt underhåll eller kapacitets-störningar”.
Jag lägger också en slant på frekvens-över-under-slag a la Adeptens tankar.
Att grannländer till Spanien som Frankrike och Portugal drabbas är väl inte konstigt om de har sammanbundna nät! SvK har ju inom EU sina samarbetspartners. De borde känna till om det var frekvens-avbrott/fel som utlöste det lands- regions-omfattande strömavbrottet. Och var det startade? Och ev produktionskälla dvs om det kom från olika väderberoende kraftslag (som känns troligt)? Så mycket borde man kunna säga tycker man? Frågan varför kan dock vara lite mer komplicerad. Annars loggas väl allt som händer digitalt så att händelseutvecklingen finns inspelad…anno år 2025.
#67
”Uppfyller vattenånga, metan, ozon, dikväveoxid eller olika halogenalkaner samtliga 5 punkter såsom CO2 gör?”
Vattenånga uppfyller det, men det innebär då att varje vattenyta är en ”källa” och varje moln en ”sänka” vilket kanske blir litet komplicerat.
De andra gaserna du nämner uppfyller det också, och faktiskt även kväve och syre trots att de inte betraktas som växthusgaser, för de kan faktiskt uppta och avge långvågsstrålning även om effekten är mycket svag.
De där våldsamma temperaturkontrasterna i Spanien är troligen rena påhitt. Enligt reanalysdata var det svaga ostliga vindar, klart, svalt och torrt över hela halvön då avbrottet skedde:
https://earth.nullschool.net/#2025/04/28/0800Z/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=-9.89,40.12,3440/loc=-5.411,38.649
Ungefär så lugna väderförhållanden som man kan tänka sig.
Satellitbilderna visar detsamma. Inte en tillstymmelse till dramatik:
https://www.smhi.se/vader/radar-och-satellit/satellit/q/europa
Spanien och Portugal är ledande när det gäller förnybar energi, dit även vattenkraft räknas. Enligt ChatGPT har Spanien och Portugal tillsammans över 24700 vindkraftverk i drift, men antalet solcellsanläggningar är inte känt, men däremot är installerad solcellskapacitet över 42 000 MW. Man kan ju förstå att ett sådant elnät förr eller senare kollapsar, vilket nu har skett. Antalet anslutningspunkter trasar sönder och gör ett sådant elnät fullständigt labilt, vilket förr eller senare kommer att drabba även vårt elnät här hemma, om inte man sätter stopp för flera vindkraftsanslutningar.
Nej nåt extremt väder var det nog inte som släckte ner Spanien, kanske spotpriserna däremot, Dom gick till minus just när bortfallet av solel inträffade
Spanska elpriset idag
Nu gissar jag men säg att många kompletterar sina solpaneler med batterier och installerar en appdj*vel skriven av nån idiot som går från att mata ut elen på nätet till att ladda batterierna i stället, appen har aldrig hört talas om nätstabilitet och har tillräckligt många installerat en sån app kan det hända skojiga saker.
IBERISKA strömavbrottet
SVT Nyheter lyckas finna en KTH-forskare som nästan lovordar den hållbara energilagringen… Lina Bertling …(?) AB:s meteorolog Lasse Rydquist verkar ha tittat på 2024:s värden…??!!
#109
KTH-”experten” ljuger inte helt. bara till 99%. ”Lokal elproduktion” och ”energilagring” är teoretiskt sett bra i ett sådant här läge. Men bara om de lokala näten är förberedda för ödrift och har synkrongeneratorer. Vilket de med 100%-ig säkerhet inte är eller har.
8 miljarder människor får plats i Sörmland. Visserligen ståplats men det ger lite perspektiv på allt elände människan är upphov till. De problem som uppkommer beror på systemfel ofta pga av illa styrda diktaturer. Exempelvis ligger Kina till stor del bakom utfiskningen. Som alltid är det dålig politik som ligger bakom alla problem inte människan i sig.
För övrigt ör det ganska troligt att net zero ligger bakom elavbrottet i Spanien.
På tal om dålig politik så har nu en tidning äntligen vågat publicera en annan av mina käpphästar. Ännu fler offer för ytterligare en människofientlig policy.
Hela hanteringen av antibiotika är lika pervers som omställningen.
Ulf, #111,
Både uppnått Net Zero under några timmar, och en demonstration av vad det innebär för samhället.
Premiärministern i Spanien säger tydligen nu – att 60% av efterfrågan på elen försvann, på 5 sekunder.
Gissningsvis har sålunda Adepten och tty – rätt I sina antaganden om gröna system med svag svängmassa.
Det intressanta nu blir väl om vi får upp slutsatserna på bordet – och tar varningen på allvar.
Ryssland å Kina – tittar nog gärna på detta..spektakel.
Eu – medborgarna, däremot, får nog bara en ny hög under mattan – att snubbla på.
Riktigt intressant i Dagens Industri om northvolt.
P Cerruti, en av grundarna – förklarar sina försäljningar när läget mörknat för företaget – Det var 16 andra investerare som sålde samtidigt säger han… Hur – kan han tycka att det är en bra ursäkt??
Det vackraste i den kråksången var ju att ingen utomstående fick reda på att företaget redan var i kris.
Största råttorna lämnade skeppet och lät dom godtrogna och gröna fortsätta ro – medans skeppet sjönk.
Northvolt är en riktigt sjuk historia – där pensionssparare och godtrogna lurades upp på läktaren – En modern variant på BANKRÅN.
Magnus b. #114
Tittar man på produktionssiffrorna var det produktion som försvan, runt 9 GW solel och drygt 3 GW kärnkraft.
Spansk el 28/4
En del av tappet från solelen blev säkert efterfrågan i stället till att ladda batterier med gratis el. Inte så intelligent kan man tycka.
#114
”Det intressanta nu blir väl om vi får upp slutsatserna på bordet”
Det kommer vi nästan säkert inte att få. Det blir som vid den stora blackouten i Sydaustralien för några år sedan. Slutrapporten kommer om något år och drar inga slutsatser. Där gick det visserligen att läsa ut att kraschen berodde på vindkraftverk som bröt mot reglerna för nätet och kopplade ned vid minsta störning. Men det var väl begravt i den tekniska texten.
En kul grej.
Läs litet här:
https://www.flashback.org/t3670895
Flashback-tråd om elavbrottet.
Det är fascinerande att se hur massivt okunniga folk i gemen är om el och hur elnät fungerar. De har bokstavligen inte en aning.
Nr 117&118 tty
Jo, klimatet och elsystemet har här sina ljuva likheter – att där kan makthavare och profitörer- tjäna enkla pengar på andras okunskap – ett uråldrigt trick förövrigt.
Nr 117&118 tty
Jo, klimatet och elsystemet har här sina ljuva likheter – att där kan makthavare och profitörer- tjäna enkla pengar på andras okunskap – ett uråldrigt trick förövrigt.
Jaaa, beslutsfattarna kan ju inte säga som det är då det hotar t.ex Net Zero. Tänk om folket skulle börja förstå riskerna och konsekvenserna…………inte minst ekonomiskt!
För övrigt skriver man i Spanien fortsatt om ”atmosfäriska störningar”. Men är det inte så att elbranschen idag tillsammans med meteorologer och rymdmyndigheter har bra koll på magnetfältens förändring?
#116 Håkan Bergman
kl 10.45 förvann 9000 MW sol och 850 MW wind
10.45 försvann 2600 MW kärnkraft, 5100 MW hydro/gas ev som konsekvens av nedstängning då förlorad sol/vind sänkte spänningen så skydd löste ut för låg frekvens under 49,9 Hz
11.00 blev kärnkraften lika med noll och solen tappade ytterligare 4000 MW
Jag läser på fler ställen att avbrottet troligen började med ett bortfall av effekt någonstans i Spanien vilket skapade en kaskad av skyddsnedkopplingar i närområdet, som i sin tur gav en felfrekvens i nätet stor nog för att den spansk-franska länken skulle koppla ned. Därefter gick det utför fort i Spanien, när frekvensfelet ökade utan den franska balanserande förmågan och allt fler producenter kopplade ned.
Enligt World Weather Attribution är en sådan utveckling 97% mer sannolik att inträffa i ett elnät med stor andel vind- och sol-genererad elektricitet än ett nät med stor andel svängmassa.
Enligt Henrik Jönssons länk så stod sol och vind för 78% av produktionen, kärnkraft 11% och kraftvärme 8% ca 5 minuter innan elsystemet vek ner sig…gick solen i moln tro?
Hade de inte batteribackup eller vätgaslagringen på plats??…förutom i sina drömmar…
https://x.com/jonsson_henrik/status/1917132401400066225?s=61&t=I6dscfF0IFdDmpCRNisV1Q
Om elavbrottet i Spanien beror på sol och vind ska vi vara glada. Förhoppningsvis förstår då fler människor att de blivit sol-och-vårade av förnybarmaffian.
Lars, #125,
jag hörde Spaniens premiärminister på radion för en timme sedan (Pedro Sánchez). Han sade att alla stenar skulle vändas på för att finna den eller de skyldiga till kollapsen av det Iberiska elnätet. Inga eventuella orsaker var uteslutna ur denna mycket noggranna studie som nu har inletts.
Men han var samtidigt övertygad om att det inte berodde på s.k. förnyelsebar elproduktion?!??!?
Vi ska nog inte räkna med en alltför öppen och ärlig redovisning av förloppet i den officiella, politiskt beställda undersökningen/rapporten…..
Ang strömavbrottet…
https://petterssonsblogg.se/2025/04/29/dagens-elektriska-2/
#foliehatt 126#
Det skulle förvåna mig storligen om Spaniens socialistiska regering skulle tillåta en sanningsenlig redovisning av vad som skett. Jag förväntar mig motsatsen.
Jag ringde min kund i l’Ariège vid spanska gränsen. De har inte alls varit berörda av de spanska problemen.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Ari%C3%A8ge_(d%C3%A9partement)
#128 Lars Mellblom
Läste att den sydfranska nätdelen av någon anledning var avkopplad vid gränsen (nätkorridoren) till Spanien. Alltså kunde man ej påverkas av frekvens-problemen. Kan ha varit så att man av just de skälen stängt ner vilket dessutom minskade Spaniens möjligheter att komma igång efter avbrottet-en.
#127 Berra
Tack Berra! Ser ut som en bekräftelse om att det var värre än vi trodde. Testexperiment 100% förnybart! Samtidigt när 3 av 5 större vattenkraftverk med reservkraft är i underhåll vilket minskade landets möjlighet att återstarta snabbare.
Sosseregeringen aningslös eller som ”vanligt”, lögnen politikernas vardag där de inte längre respekterar folket!
Fransmännen stängde av kloka skäl ner sin nätförbindelse inför testet eller så snart minsta frekvens-instabilitet uppstod. Politiker och nätansvariga måste ha varit införstådda i skeendet, dvs att det var ett test.
#124
Jag saknar vattenkraften i det X-inlägg Jönsson förmedlade…
#130 BD-Nille:
Håller med om att den inte är med men det är ju 2,5% kvar.
Killgissar på att elpriset gick ned på minus pga solen så att de drog ned sin produktion till ett absolut minimum (eller till och med vaskade vattnet)
kent/sigge har säkert koll när de stämplar in på nytt;)….
#131,132
Det är lite komplicerat med vattenkraften i en del länder och nu ser jag att entsoe stavat fel också Hydro run of river and pondage ska det vara, poundage är nåt helt annat. Pumpkraften gissar jag ger netto Actual Aggregated minus Actual Consumption. Hydro run of river and pondage är tydligen mindre vattendrag utan vattenmagasin av nån omfattning och Hydro water reservoier är vattenkraft som den vi har i Sverige.
;Så här såg det ut i går
Vatten- liksom vindkraft har människan utnyttjat sedan urminnes tider. Det enda problemet med vattenkraft var egentligen att möllan. eller sågverket, måste lika tätt intill vattendraget. En tidig svensk uppfinnare beträffande detta var Polhem (1600-talet). https://sv.wikipedia.org/wiki/Christopher_Polhem
Men i och med ångmaskinen (1700-talet) så blev kraftkällan fri från vattendragen. Det gav upphov till den industriella revolutionen i främst England. I Sverige så försökte Mårten Triewald introducera ångkraften, men det dröjde till 1800-talet innan vi tog till oss denna revolutionerande kraftkälla.
Nästa steg var början av 1900-talet då man kom på hur man skulle generera el från vattenfall och snabbt och omedelbart leverera kraften var som helst i landet.
#132 Berra
Enligt Electricity maps gav vattenkraften i spanien knappt 3 GW, kl 1200 CEST – dvs innan avbrottet.
https://app.electricitymaps.com/zone/ES/72h/hourly
#135 mig själv
Spanien verkar ha ungefär 17 GW vattenkraft installerad effekt. Det är samma som Sverige (16,5 GW).
Vad jag sett i Sverige går vattenkraften aldrig under cirka 2 GW.
Jag tycker bevisen hopar sig.
https://www.tn.se/naringsliv/42634/solenergin-pa-rekordniva-sedan-slocknade-spanien-och-portugal/
Spanien har ökat antalet vind- och solprojekt i en takt som landets elnätsutveckling inte har följt med i.
I detta sammanhang är det bristen på lagringssystem och redundans.
Listan över möjliga orsaker till det massiva strömavbrottet är ganska lång.
Förutom fel som utlöser bortkopplingar av ledningsnät eller kraftverk kan det vara fel i datorsystem, kommunikationsnätverk, larmsystem, ett mänskligt misstag eller oförutsedda interaktioner mellan olika styrenheter i systemet.
Det är i allafall tydligt att det är bortkopplingen av solkraften som är huvudorsaken.
Bakom betalvägg men har en intressant ingress.
https://www.svd.se/a/eMxn7R/spanien-och-frankrike-har-brakat-lange-om-elen-fore-stromavbrottet
”I hela Europa återupplivas nu kravet på solidaritet kring strömmen.”
Vore intressant att veta vad reportern grundar ett sånt påstående på, artikeln är skriven från Bryssel inte den bästa utsiktspunkten för vad hela Europa tycker i frågan.
Adepten #138
Batterier i kombination med solpaneler ser ut att ha ökat rejält i Spanien. Dom har lärt sig att solen dalar när man vill ha maximal effekt för AC’n, så vad gör man då mitt på dan när solen lyser och elpriset blir negativt t.o.m.? Man går från att leverera el till att konsumera el och när tillräckligt många, alla följer samma spotprisutveckling, kan det räcka för att knäcka systemet. Ogenomtänkt som vanligt!
Apropå elavbrottet i Spanien
Om flertalet solelproducenter samtidigt slutar leverera och istället laddar batteri så blir det kaos. Låt istället omkopplingen spridas ut på en timme av en slumptalsgenerator så hinner systemet anpassa sig
Tack #127 Berra för länken till Petterssons blogg. Denna länkar i sin tur till https://samnytt.se/gron-omstallning-kan-ha-vallat-gigantiskt-stromavbrott-i-spanien , där Manuel Alcázar Ortega, professor vid utbildningen för elingenjörer på Tekniska högskolan i Valencia, har följande att förtälja: ” REE har gett indikationer om att avbrottet vållades av kraftiga frekvensfluktuationer, vilket inträffar när balansen mellan den energi som går in i systemet och den som lämnar det, förloras”. Orsaken är alltså vind- och solkraftens oförmåga att reglera elsystemet, vilket i kombination med på tok för liten produktion från stabiliserande kraftslag som vatten- och kärnenergianläggningar ledde till att elsystemet kollapsade.
Inom Svt och övrig systemmedia vill man inte berätta om den verkliga orsaken, då den äventyrar den heliga tron på den gröna omställningen. Hela media- och politikeretablissemanget tvår nu sina händer och letar febrilt efter hur man skall kunna bortförklara den verkliga orsaken till haveriet. Sanningen vill de till varje pris dölja. Vi bör vara medvetna om att ett liknande haveri också kan inträffa i Sverige. Om ett sådant haveri inträffar en kall vinterdag hos oss skulle konsekvenserna bli fasansfulla. Därför är det av yttersta vikt att vi ser till att ha tillräcklig elproduktion från kraftkällor som kan balansera elproduktionen.
#139 Håkan Bergman
Bråken om energi i Europa handlar ju bara om 2 orsaker;
Grön omställning och nedsläckning av kärnkraft.
Solidaritetskrav betr energitillgång är ju typiskt vänstern. Samma folk som valt bort säker och planeringsbar el. Typiskt EU att utnyttja situationen och se nya maktdomäner. Vi valde en gång EU-samarbetet för ökad handel och smidigare gränsrörelser. Men sedan hittade de på Maastricht- och sedan Lissabon-avtalet osv osv. De länder som var emot (alla har Veto) körde man över genom manipulationer via respektive statschefer etc. (inkl statsmedia).
#140 Håkan Bergman
Vem var det då som kopplade bort all solkraft utan förvarning?
Mänskliga faktorn tro?
Eller kanske en app som gjorde det automatiskt. Finns det sådana appar i Spanien?
Det växande matriarkatet och den växande kliniska mentala ohälsan hos unga.
10% av kvinnorna i Sverige i åldern 18-25 går på antidepressiva läkemedel. Trenden är stadigt ökande sedan 20 år. Det här borde vara en chock för landets politiska ledarskap och högprioriterat?
Vad har nu detta med klimatpolitiken att göra? Sannolikt mer än vi tror!
https://youtu.be/cjVY0s8854M?feature=shared
#146 Thorleif
Ökningen av den psykiska ohälsa har inte med något växande matriarkart eller klimatförändringar att göra. Vi kanske missar en viktig orsak: miljögifter som nanoplaster.
Ny forskning visar att nanoplast kan ta sig in i hjärnan, orsaka inflammation och påverka signalsubstanser. Detta är inte längre science fiction – det är en möjlig länk mellan vår växande mentala ohälsa och de globala plastföroreningar i vår omgivning.
#147 Adepten
Tack för respons. Intressant spår som jag är dåligt insatt i. Ska söka! Länkar?
Plastindustrins masskonsumtionsvagga var från 60-talet. På 80-talet började vi se den kraftiga uppgången av allsköns ohälsa kopplat till mentala (inkl autismmspektrum), metabola, cancrar m.fl. På 80-talet ökade arbetslivsstressen på nya sätt och tid blev en bristvara som den nya livsmedelsindustrin tog hand om. Processad mat i nya plastförpackningar t.ex.
Det jag kallar koppling ovan kanske ändå finns men av sekundära skäl där som du anvisar har andra grundläggande skäl?
Axel #145
Klart det finns såna appar i Spanien, det är ingen liten investering att skaffa solpaneler med batterilagring så att skicka med programvara som sköter styrningen under dan lär ingå. Sen om man ska styra det själv med en mobilapp från jobbet eller ha ett helt autonomt system i hemmet som styr om man ska sälja el till nätet eller lagra elen baserat på spotpriset, är spotpriset noll eller negativt är det ju också en god idé att utöver solelen lagra el från nätet inför toppförbrukningen som kommer senare på dan. Snacka om att bädda för den perfekta stormen.
#146,147,148
En viktig förklaring till ökad psykisk ohälsa är även utbyggd sjukvård, minskat tabu kring psykisk ohälsa och bättre läkemedel jämfört med för, säg 30-40 år sedan. Ett uttryck för vad Tage Erlander redan på 50- eller 60-talet beskrev som de ökade förväntningarnas stegrande missnöje,
När herr moderator tar bort kommentarer brukar det anges skäl men framförallt redovisas. En ”replik” å #139 (nr2) är borttagen utan att det syns. Den handlade om ”gråtandets” nya journalistiska grepp där jag refererade till Kuchler-artikel n i SvD (#139 Håkan Bergman).
I vart fall märkligt att texten försvunnit?
#149 Håkan Bergman
Är det inte just därför man hos oss installerat intelligenta elmätare så att elbolagen och inte vi själva ska kunna styra vår sol-vind leverans till nätet?
#152 Thorleif
De intelligenta elmätarna är dessutom konstruerade så att elbolagen kan fjärrstyra till- och frånslag av din elleverans (och försäljning av egen elproduktion). En fjärrstyning som inte kan rundas, har elbolaget stängt av så kan man som konsument inte själv slå på elen igen.
Fjärrstyrningen sker via radio, därför har alla nya elmätare en extern antenn.
#153 SatSapiente
Det är väl bra så länge styrningen objektivt gynnar nätstabilitet. Men inte om styrningen kan användas i egensyfte av elbolagen. Är det inte det senare som framförts i kritiken av dessa obligatoriska mätare?
Borde problemet med nätstabilitet och inleverans av solel kunna lösas automatiskt? Ivf inom vissa tekniska gränser.
Nu kan inte situationen i Spanien jämföras med situationen i Sverige, men faktum är att solpanelerna ser ut att åtminstone påverka vattenkraften i SE4, titta vad som händer runt 1500 timmar när solpanelerna vaknar upp efter vinterdvalan.
https://sprayhattas.crabdance.com/vattenkraft-se4-kv1-2025.png
Samma ser ut att drabba den tyska fossilkraften, men naturligtvis i en helt annan skala.
https://sprayhattas.crabdance.com/de-fossilt-kv1-2025.png
Spanien igen:
Bloombergs energiexpert Javier Blas rapporterar under tisdagskvällen efter Spaniens systemoperatör Red Eléctrica de Españas presskonferens en första tidslinje över olyckan på X.
1: Klockan 12:33 uppstår ett tapp av produktion i landets sydvästra delar. Det rörde sig ”väldigt troligt” om solenergi.
2: Systemet självstabiliserar sig på millisekunder och verkar återhämta sig.
3: Ungefär 1,5 sekunder senare uppstår dock ytterligare en situation som fortsatt destabiliserar systemet. Nätoperatören ville inte berätta om det första tappet triggade det andra.
4: 3,5 sekunder senare når det iberiska elnätet en instabilitetsnivå som stör utlandsförbindelserna mellan Spanien och Frankrike.
5: Omedelbart därefter uppstår en ”massiv” förlust av förnybar elproduktion. Systemoperatören ville inte berätta varför tappet var så stort.
6: Den enorma förlusten av produktion destabiliserar systemet ytterligare och tvingar alla producerande enheter att koppla från, tills systemet fullständigt kollapsar.
7: Enligt uppgifterna var systemet som värst nere på noll, även om initiala data påstod att 10 gigawatt av de 25 innan olyckan återstod. Han noterar att kedjeeventet är preliminärt.
Med intervju med Jan Blomgren https://petterssonsblogg.se/2025/04/30/fornybar-energi-orsaken-till-stromavbrottet-i-spanien-och-portugal/
SatSapiente, #153,
foliehattar håller radiovågor ute.
Varför i himmelens namn installera individuella elmätare som kan fjärrstyras när behovet för fjärrstyrning alltid kommer att ligga högre upp i hierarkin? Hur mycket kostar en sån felsatsning och vad hade vi kunnat få för pengarna i stället?
Har funderat lite om hur denna obalans möjligtvis kan undvikas i framtiden. Det är svängmassa som saknas eller inte är tillräckligt stor i förhållande till sol- & vindkraft som bara matar ut på nätet oreglerat.
Hur vore det om alla som producerar el och har en installerad effekt på 1MW eller mer måste vara med och hålla frekvensen. Hur är upp till leverantören. För att undvika att exempelvis vindkraftparker rundar detta så ska detta räknas efter antalet anslutningspunkter. En sol- eller vindkraftspark med enbart en anslutningspunkt så ska hela parken räknas som en. Om en vindkraftspark har en anslutningspunkt till varje vindmölla så är det effekten på den generatorn som avgör.
Detta gör också så att en ägare av en vindkraftspark inte kan sätta enskilda verk i konkurs och komma undan återställningar etc.
En annan möjlighet med installerad effekt är att alla privatpersoner är undantagna, då det oftast är för eget bruk. Övriga måste uppfylla kravet på att hålla frekvensen.
Finns ingen klimatkris #159
Sketalätt, vi lever i en marknadsekonomi, bara att sätta en prislapp på dom systemtjänster som måste till för att hålla nätet stabilt. Elproduktion som inte själv kan bidra med såna systemtjänster får köpa in dom tjänsterna från dom som kan leverera dom, problemet löst.
Och just när jag ska gå till bloggens startsida så dyker en annons upp som ser ut som en händelse, försäljarn verkar verkar vara spanjor, för bra för att vara sant nästan, men outgrundliga äro google ads vägar.
Å nu blire reklam
#159 Finns ingen klimatkris
”Övriga måste uppfylla kravet på att hålla frekvensen.”
Jag är ju helt novis i detta sammanhang men hur håller en privat sol-el-lverantör (villaägare) frekvensen? Är det inte så att det lokala elbolaget i stort sett bara erfarenhetsmässigt studerar hur det kollektiva villa-ägar-produktionen agerar och därefter gör insatser? Problemen växer när de blir för många och gör oväntade kollektiva val eller om en oväntad molnförändring sker osv. Hur håller man koll på himlen?
När Håkan Bergman pratar om hierarkin undrar jag om det lokala elbolaget också saknar utjämnings-kontroll? På vilken ”lokal-regional”nivå inträffar effekt-problemen i t.ex Sverige? Många bäckar små………i ett framtida sol-samhälle!
Håkan Bergman’s högintressanta graf ovan visar att effekt-variansen går från några % till +- 30-40% under sol-produktionen.
I södra Tyskland och alpområdet började alla villaägare installera soltak i slutet av 00-talet. Hur hanterar tyskarna där nere sina frekvens-problem? De hade då ivf ingen vindkraft i Bayern utan fick kärnkraft t.ex från Frankrike och från då ännu inte nedlagda dito. Och så hade man förstås fullt flöde av rysk naturgas.
Förmodligen har ni redan hört om knivdådet i en fransk skola, men kanske inte om vissa detaljer som kan vara av intresse för oss på KU. I ett franskt läroverk attackerade en 16-åring andra elever med en kniv. En 15-årig flicka dog av 57 knivhugg och tre andra elever skadades.
Den intressanta detaljen, som i stort sett mörkas av MSM, är att mördaren strax före dådet via Internet och till ett stort antal mail-adresser publicerade ett 13 sidor långt manifest. Enligt alternativmedia och i någon mån MSM handlade texten om hur det moderna samhället (kapitalismen) begår ekocid, om hur vi måste radikalt ändra våra levnadsvanor för att rädda planeten. Varför knivdådet skulle bidraga till att rädda planeten framgår inte.
Det dras paraleller till Ted Kaczynski och hans manifest. Han ville också rädda planeten från det moderna samhället: https://en.wikipedia.org/wiki/Ted_Kaczynski
Jag hittar inte manifestet trots omfattande googlande, vilket leder mig till att tro att innehållet är komprometterande för miljö-och klimatrörelserna och därför döljs.
Le Parisien:
”… Manifestet är uppdelat i tre delar. Den första förmedlar ett budskap som fördömer ett ”globaliserat ekocid”. Tonåringen beskriver det ”globala teknoindustriella systemet” som en ”spridande, prolifererande tumör som förstör förutsättningarna för jordorganismens livskraft”. I detta sammanhang uppmanar han upprepade gånger till ”ekologisk revolt” för att skydda jorden, ”det är inte ett moraliskt val: det är en biologisk nödvändighet”, hävdar han. …” (Övers. Google)
https://www.leparisien.fr/faits-divers/attaque-au-couteau-de-nantes-que-contient-le-manifeste-envoye-a-tous-les-lyceens-par-justin-p-le-principal-suspect-24-04-2025-M24IGZWZQFCKBB6F2QMAIDZYFU.php
#162
”Jag är ju helt novis i detta sammanhang men hur håller en privat sol-el-lverantör (villaägare) frekvensen? ”
Det går alldeles utmärkt. Kräv att vindkraftverken har synkrongeneratorer i stället för de billigare asynkrona. Ett vindkraftverk har ju faktiskt stor svängmassa när det är i rörelse. Detta är enkel och väl förstådd teknik, men dyrt
Kräv att solkraftverk har Grid-Forming Inverters istället för Grid-Following Inverters. Alltså elektronik som synkroniseras med nätet och ”härmar” en synkrongenerator. Här är tekniken mindre utvecklad, och jag är tveksam till hur tillförlitlig den är. Också här blir det ytterligare kostnader.
Det är här skon klämmer. Kräver man att sol/vind skall bidra till stabiliteten i systemet på samma sått som andra kraftformer blir de ännu mindre lönsamma än de redan är.
Ett annat alternativ som jag vet att SVK har funderat på är att betala för svängmassa, då skulle det kunna löna sig för vattenkraft/kärnkraft att köra ”spinning reserve”, alltså att hålla igång systemen men utan att producera någon el, eller mycket litet el.
#164 Lars Mellblom
För att stoppa unga från att dras till våldsamma idéer krävs tidigt stöd, särskilt vid psykisk ohälsa.
De behöver trygga miljöer att engagera sig i, utan att hamna i extremism.
Samhället måste ta ansvar, reagera på farliga budskap online och stå upp för demokratiska värderingar.
Samarbete mellan skola, vård och samhälle är avgörande – men många ser tyvärr bara till sig själva idag.
#162 Thorleif
”Jag är ju helt novis i detta sammanhang men hur håller en privat sol-el-lverantör (villaägare) frekvensen?”
En privatperson har sällan en stor anläggning, utan den är anpassad till att täcka den egna förbrukningen. Överskottet kan sedan säljas , den mängden lär vara så liten att den utan problem kan tas emot. Om det trots allt blir problem kan det nog enkelt lösas genom att betalningen blir så låg att det inte är lönt att sälja.
#Adepten 166#
Jovisst, men nu är det ju så att klimat/miljöextremism uppmuntras både av miljörörelsen och av rödgröna politiker. Våldshandlingar kallas självförsvar när de begås av klimat och/eller vänsterextremister.
Det betonas i tid och otid här i Frankrike att den grundläggande förutsättning för att rädda planeten är att göra slut på ”kapitalismen”, som är ett ord med meningen marknadsekonomi, arvet från upplysningstiden och personlig frihet. För att nå det målet är våldshandlingar berättigade, eftersom det är ett självförsvar som gäller vår och planetens överlevnad.
#167 Finns ingen klimatkris #165 tty
Jag tycker mig ha hört att villaägare som vill sälja sin sol-el lite väl ofta drabbas av stopp via sin nya el-mätare (lokala el-bolaget)?
Eller händer det som du indikerar att det lokala el-bolaget (också) sätter ner priset riktigt lågt, dvs långt under marknadspriset?
tty: jo hört talas om synkronmotorer för att skapa lite svängmassa i vindkraften. Men dyrt ja! Vilka har råd om de redan nu har svårt med lönsamheten? Vad säger vår Tidö-regering om dessa sedan några år diskuterade förslag?
Grid-Forming Inverters! Intressant. Mmm, vem vill betala? Det är här problemet föreligger sannolikt för att de gröna politikerna målat in sig i ett hörn samtidigt som de menar att marknaden löser det de själva skapat. Vi som ingenjörs- och teknikland brukar ligga långt framme. Frågan är bara vilka som får bli politiska rådgivare? När den här typen av underliggande men ganska uppenbara problem föreligger och politiken är polariserad brukar ”marknaden” till slut rätta till det hela. Men sent och till ett högt pris. Krasch! och sedan ännu större krasch. Låt oss se hur den spanska korruptionen hanterar det inträffade!
Finns ingen klimatkris #167
Nu förenklar du problematiken, det handlar inte om den egna solpanelsinstallationen och vad den kan ställa till med. Sen tror jag nog att solpaneler även i Sverige också kan generera överskott som måste hanteras, sälja det på nätet eller lagra i batterier och du skriver själv att om betalningen blir låg så säljer man inte elen och problemet uppstår när många gör så. Sen har allt det här börjat med solel i Spanien och den marknaden går helt enkelt inte att jämföra med den svenska marknaden.
I Normandie har vi i dag lidit av en extrem värmebölja, 26° under eftermiddagen. Hettan fortsätter så att i skrivande stund visar min termometer 20°. Därför tvingas jag nu, klädd i pyamas, sätta mig i trädgården där jag pratar med de tama vildkaninerna, tornugglorna och med minervaugglorna, allt medan jag svalkar mig med ett stort glas kallt vitt vin. Livet är hårt under AGW !
Lars M. #171
Lider verkligen med dig. Här på Södertörn har vi härligt svalkande 2,6 grader, jag försöker uthärda med lite ljummen Aalborg jubileum och en skvätt Norrlands Guld. På fredag ska vi förhoppningsvis få lite tropisk värme, 16 grader om man ska tro norrmännen. Möjligen ska vi få lite tropiskt regn också på fredag enligt samma spåmän, dock bara sketna 2,4 mm, jag vill definitivt ha mer än så. Vart fan är den globala uppvärmningen?
#170 Håkan Bergman
På vilket sätt förenklar jag problematiken?
De privatpersoner som kan sätta upp solceller är de som äger sin bostad och de gör det för att minska sin egna elräkning genom att inte behöva köpa från elbolaget. Det överskott som produceras kan säljas och om den mängden orsakar problem så finns det olika sätt att styra upp detta. Det jag angav var bara exempel.
Bekymret är dessa stora parker som verkligen kan orsaka problem, dels genom att inte hålla frekvens men också att produktionen kan variera så enormt på väldigt kort tid. Det räcker att ett moln skymmer solen så försvinner minst 50% och sedan kommer full styrka igen när molnet är borta. Hur ska något kraftslag parera detta. Tvinga ägarna av dessa parker att själva parera detta. Vilket bör fungera även i Spanien med mycket sol.
Ang Spanien igen (fast för en dryg vecka sedan)
https://detgodasamhallet.com/2025/04/22/lennart-bengtsson-feltanket-som-hotar-energisystemet/
Finns ingen klimatkris #173
Varför skulle vi behandla fysiskt stora solparker annorlunda än virtuella diton skapade av tusentals villatak? Effekten blir densamma. Politiskt blir det så klart svårare att förklara för alla som lockats in i eländet att det nog inte var så smart med förnybar energi.
#175 Håkan Bergman
Ah, nu förstår jag vad du avsåg och du har en poäng där som jag inte riktigt tänkte på. De har oftast inte så hög effekt men de är många och kan därigenom orsaka samma typ av problem som de stora parkerna. Har ingen bra lösning där om inte väldigt låg ersättning hjälper. Annars så är det bara att ha samma regler för alla som vill leverera ut på elnätet. Vill du få betalt för din producerade el så måste du också hjälpa till att hålla frekvensen.
Undrar just hur många sol- & vindkraftverk det blir kvar som vill leverera el med det kravet. Någon som vågar gissa?
Lars Mellblom, Håkan Bergman #171, 172
Usch då, 26 grader, här hemma hade vårt statliga meteorologinstiitut varnat för värmeslag och galloperande solsting.
Idag har det varit 18 grader och jag har redan träffat på en som tyckte det är konstigt att det är så varmt. Tänkte först lugna ner honom men sa till honom att passa på att gå och demonstrera istället när det är så skönt.
Själv tänker jag fira dagen med att ge mig ut skogen för lite svalka i hettan och kolla om det dykt upp någon fiskgjuse.
#Fredrik S 177#
Jag fick dåligt samvete i går kväll när jag kom in igen efter att ha suttit ute. Min väderleksservice hotade med 18° hetta i Eskilstuna under fyra dagar. Det var ansvarslöst av mig att inte varna Håkan för värmeslag. Sådant är inget att leka med. Han kunde blivit klimathotare på kuppen. Tack för att du påminde om faran!
Idag har vi bara 24° med en tunn molnslöja över hela himmeln. Det känns som om vi kan få åska i kväll.
Fortfarande inga sädesärlor, men gott om sjungande rödstjärtar och svarthättor.
Mer om Spanien…
https://www.affarsvarlden.se/artikel/fore-spanska-kraschen-operatoren-varnade-for-andelen-fornybar-el
https://www.energinyheter.se/20250501/33145/fornybara-energikallor-bakom-spansk-blackout
Lars Mellblom #178
Ja, vi får se upp numera såhär på vårkanten när vi ska vara utomhus.
Ingen fiskgjuse i sikte men jag råkade skrämma upp sammanlagt fyra morkullor som satte fart vingligt bland gran och tall. Som vanligt syntes inga miljöpartister till i skogen.
Sädesärlan såg jag den 19/4, rätt sent.