Öppen Tråd

regnbage

De flesta delar av landet har haft ännu en regnig och kylig vecka bakom sig. Nu får vädergudarna verkligen skärpa sig om det skall bli fint väder och varmt till midsommar! Här är veckans öppna tråd för fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. foliehatt

    Den kyliga veckan i Sverige berodde på ett plötsligt och stort lokal tapp i atmosfärisk koldioxidhalt (CO₂), meddelar professor Kölhalning vid Mona Lua-observatoriet i Grönköping. Detta efter att den lokala torvtäkten översvämmades av föreningen ”Rädda våtmarkerna” efter att samtliga asfaltsvägar i orten omvandlats till grusvägar för att främja framkomligheten genom att omöjliggöra fastlimning å vägbanan.

    Som ett dubbelt motmedel mot kylan har Grönköpings kommunfullmäktige beslutat att starta ortens koleldade fjärrvärmeverk, så att ortens invånare på kort sikt kan värma sig, åtminstone inomhus, samt på lite längre sikt få upp koldioxidhalten för att återställa sommarvärmen.

  2. Klimatet går som tåget. Dock enligt tidtabell. ERA5 marknära mätningar för maj-24 från Copernicus nu uppdaterade med Matz Hedmans hjälp.
    Teknisk analys således.
    Ha en skön sommar, och ladda upp förråden inför vintern!

    https://alvarnyren.wixsite.com/aidtrade/post/mina-klimatmodeller-48

  3. Lasse

    #1Foliehatt LOL
    Grönlands snö brukar avta i mitten av Juni-nu är den fortfarande tilltagande och på normala nivåer.
    Följer med viss spänning denna:
    polarportal.dk/fileadmin/polarportal/surface/SMB_curves_LA_DK_20240614.png
    När det gäller isläget kring Arktis så är även det normalt.
    Vad som är onormalt och som kan utvecklas till en kort sommar där uppe är havstemperaturerna.
    Men den kalla ”blobben” söder om Grönland idag blivit en dito varm. Alltid kul med en oväntad förändring!
    https://climatereanalyzer.org/wx/todays-weather/?var_id=sstanom&ortho=1&wt=1

    Fö slipper vi kablen till Tyskland men vi har ändå drabbats av sol och vind-Nu får producenter av el förutom subsidier NOLL! (0 SEK/MWh)

  4. Sören Gustafsson

    Har jag förstått det hela rätt – tror klimatalarmisterna att klimatet innan människan började släppa ut mera koldioxid än tidigare i atmosfären ( vid industrialismens början ) var statiskt? Om de inte tror detta kan de ju inte hänga upp sig på människans koldioxidutsläpp. Om det finns andra orsaker till den ökade temperaturen här på jorden är det ju synnerligen osannolikt att vi skulle klara av att uppnå Parisavtalets klimatmål bara genom att späka oss vad det gäller koldioxidutsläpp. Det är ju på gränsen till infantilt att tro det. Jag måste säga det igen att Eva-Marie Brekkestös bok – Vårt alltid skiftande klimat – som Ingemar har lyft fram här flera gånger är fruktansvärt bra och informativ – läser man den står ju det mesta klart i klimatdebatten ( eller rättare sagt den uteblivna klimatdebatten ).

  5. Sigge

    Lasse #3

    Jag ska ladda bilen idag. Först ska jag åka och handla lite till trädgården. Jag har inte laddat bilen sedan i söndags då det också var negativa elpriser. Den här veckan har jag åkt ganska lite, det blir väl c:a 25 mil när jag varit och handlat.

    Nu på sommaren och när jag nästan bara kör på 70- och 80-vägar så går det åt ungefär 1,6-1,7 kWh/mil.

  6. Jax

    Har på senare tid noterat att P1 blivit mera lyssningsbart igen. Nu är det inte bara klimathot hela dagarna, utan de kan fokusera på även andra saker. Kanske ett trendbrott?

  7. Mats Kälvemark

    #5 Sigge
    Fulltankad diesel. Räckvidd med blandad körning 110 mil. Landsväg i laglig fart 130 mil. Tanka tar 8 minuter.
    Nästan ingen skillnad vintertid och kupevärmen är ”gratis.” Och CO2 då?? Här kan du läsa hur mycket värmning våra utsläpp förorsakar.

    How Much Warming Would Net Zero By 2050 Prevent? – Watts Up With That?

  8. Claes-Erik Simonsbacka

    Verifying Spent Nuclear Fuel in Deep Geological Repositories

    År 2025 kommer ”Encapsulation Plant” (EP) och ”Deep Geological Repository” (DGR) anläggningarna i Finland att vara fullt operativa för utplacering av använt kärnbränsle. Tillsammans, genom samarbete och innovation, implementerar IAEA, Europeiska kommissionen och ”Nuclear Safety Authority” (STUK i Finland) effektiva skyddsåtgärder som uppnår IAEA:s verifieringsmål, samtidigt som de säkerställer minimal påverkan på driften av anläggningarna. Genom att införliva ”Safeguards By Design” (SBD) kommer EP- och DGR-anläggningarna att tillhandahålla en lösning för hantering och bortskaffande av använt kärnbränsle, stödja övergången till kärnkraft med låga koldioxidutsläpp och underlätta IAEA:s verifiering av kärnmaterial och teknik.

    https://www.iaea.org/bulletin/verifying-spent-nuclear-fuel-in-deep-geological-repositories

    Mvh,

  9. Magma

    # Sigge 5
    ”Jag ska ladda bilen idag … Jag har inte laddat bilen sedan i söndags då det också var negativa elpriser. Den här veckan har jag åkt ganska lite, det blir väl c:a 25 mil … ”
    Jag tankar bilen 1 till 2 gånger i månaden så länge det inte är semesterresa på gång. Det tar ca 5 minuter och jag kommer mellan 100 och 120 mil på en tank med ca 60 l diesel. Till det kommer att jag bidrar till en grönare värld med lummigare växtlighet som i förlängningen kommer att gynna den biologiska mångfalden …
    Det är nog så att vi behöver forska på och utveckla alternativa drivmedel inför framtiden för hur det än är så lär inte mineralolja vara en oändlig resurs … men låt den forskningen drivas utan skrämselpropaganda som får unga och historielösa att må dåligt.
    Det vi kan göra redan nu är att så snabbt som möjligt kicka igång ett gäng kärnreaktorer så att vi kan fimpa återstående oljedrivna kondenskraftverk som i högt tempo bränner en produkt som är alldeles för värdefull för att elda upp i en anläggning som inte behöver vara mobil.

  10. CES #8
    Tack för den, då uppfylls kraven för EU’s taxonomi, bara att börja bygga ny kärnkraft.

  11. Äntligen sommarvärme!
    Nästan 16 grader här I västsverige just nu och drygt 6 grader i morse – underbart.

    Om det inte börjar regna kan det bli över 18 grader idag.

    Förr när man tänkte på sommaren, då tänkte man på sol och värme, bad och volleyboll på stranden, svalkande skugga och skratt och glädje.

    Idag när man tänker på sommaren så lider man med folk och nyhetsreportrar som får ångest och darrar på rösten – om det blir högtryck och 25 grader.
    Då fylls nyheterna av lidande och plåga och tal om kris och katastrof.

    Hur kunde folket, journalister och politiker och elbilsägare bli så lurade?

    Juli har inte blivit varmare på 100 år i Sverige- men ändå fullblommande ångest på redaktioner och departement.

    Hur, vem och varför??

  12. Mats Kälvemark

    #7 Jag själv
    Nästan ingen skillnad vintertid och kupevärmen är ”gratis.” Och CO2 då?? Här kan du läsa hur mycket värmning våra utsläpp förorsakar.
    Bättre länk:

    https://wattsupwiththat.com/2024/06/13/how-much-warming-would-net-zero-by-2050-prevent/

  13. johannes

    #5 Sigge
    Lite verklighet tack!
    Det kostar ca 10 kr/kWh att passera ett batteri. Din riktiga verkliga kostnad som du har vare sig du vill eller ej är minst 17 kr om du får all ström gratis. Min bil tankades för 18,79 kr/l diesel i går och det ger 10 kr/mil. Slå det du. Lägg på din däckkostnad så blir det en dålig affär. Dessutom har du bundit upp all din livskonsumtion av nickel i din bil så det blir olegerat stål eller plaster framöver för dig.

  14. mattias

    #11
    Varifrån har du tagit informationen att juli inte blivit varmare på 100 år i Sverige? Det låter som en överdrift.

  15. Daniel Wiklund

    Jag har just varit på en lång cykeltur. För egen maskin. Inte mycket utsläpp av koldioxid där. Lite mer av andra växthusgaser. Igår på nordnytt ett inslag om myggplågan i Övertorneå. Kommunalrådet var mycket kritisk till att Trafikverket gjort en vattenbank på gränsen till Finland. Istället för en bro. Där trivs myggen. Direkt efter myggreportaget ett inslag om att LKAB och länsstyrelsen ska återskapa våtmarker av torrlagda myrar i Norrbotten. På 1000 hektar. Då blir nog myggen glada.

  16. Björn

    Sören G tipsade i veckan om en artikel i Climate Etc skriven av Javier Vinós. Mycket tankeväckande, How we know the sun changes the climate. III: Theories. Här nedan ett utdrag ur Javiers hypotes:

    The third theory is the one I have proposed.[iii] In it, the Sun acts indirectly on the climate, and its effect is non-linear because other factors are involved. Non-linear means that the effect is not proportional to the cause. This explains why there is no direct correlation between the Sun and surface temperatures, although the Sun’s effect is important. What is this process, capable of changing the climate in a natural way, that scientists have not properly accounted for? It is heat transport.

    Naturligtvis är det så, solen finns där, men vi kan inte se en direkt korrelation mellan solen och klimat och temperatur, därför att ” the Sun acts indirectly on the climate, and its effect is non-linear because other factors are involved”.

    Hans hypotes om intern värmetransport kommer att få stor betydelse för fortsatt debatt i klimatfrågan. Mycket trovärdigt.

    https://judithcurry.com/2024/06/11/how-we-know-the-sun-changes-the-climate-iii-theories/

  17. TorbjörnR

    Har en fundering:

    Jorden har blivit 15% grönare. Det borde innebära att de årliga variationerna i co2 halt på Mauna Loa borde bli mycket större då biosfären enligt något gammal bild omsätter ca 120 Gton C per år om jag minns rätt.
    Det borde alltså bli 0,15 x 120 = 18 Gton C mer omsättning kan man tycka….

    Jag tror motsvarande siffra för havets omsättningen var 90 Gton C

    Vad tror ni runt detta? Har jag fel?

  18. Lennart Bengtsson

    Magnus Blomgren

    Vänligen ange en källa eftersom det inte stämmer med officiellt tillgängliga data

  19. Sven M Nilsson

    Batteriet är en driftskostnad.
    Precis som dieseln är en bränsle- eller driftskostnad är batteriet det i en elbil. Det blir man i alla fall medveten om när man måste byta batteri. Orsaken till att man byter batteri är att vid varje laddning och urladdning tankar man ur en liten del av batteriets kapacitet. Efter några tusen laddningar så har kapaciteten sjunkit så mycket att nytt batteri behövs. Här har man alltså en direkt koppling till laddningen och ”bränslekostnaden”.
    Priset på nytt batteri för Volvo C40 eller motsvarande elbilar är 250 000 SEK. Därtill också en stor demontage/montagekostnad. Enligt Volvo Car är det ingen moms på denna kostnad. Utslaget på åtta år, som är garantitiden, och 1200 mil/år blir ”bränslekostnaden” 26 SEK/mil. För den totala bränslekostnaden tillkommer elkostnaden enligt punkt 3, dvs 33:- till 40:- per mil. När man köper en elbil bör man nog informera sig om kostnaden för batteribyte.
    Volvos påstådda låga elkostnad är verkligen något överdriven!

  20. Ingemar Säfbom

    Det fossila är som pesten enligt dom klimatreligiösa. Tänk om vi aldrig hade kommit på att utnyttja olja , kol , gas hur skulle samhället sett ut då , hade vi tex haft nån skog kvar.

  21. Joachim

    Här är beräkningen av Lindtzen, Happer, Wijngarden angående Net Zero.
    https://co2coalition.org/wp-content/uploads/2024/06/Net-Zero-Averted-Temperature-Increase-2024-06-11.pdf

    Ni som kan fysik och räkna, kan ni se något felaktigt i deras beräkningar?

    Jag tycker det verkar klokt av dom att utgå från enklast möjliga strålningsfysik och få ett basvärde. Sen får var och en multiplicera med önskad positiv feedback. Tänker jag rätt?

  22. Sigge

    Johannes #13

    Visst kostar elbilen mer i inköp, men jag sparar c:a
    20 000:- per år i drivmedelskostnad.

    En annan kostnad som blir lägre med elbil är servicekostnader.

  23. pekke

    Årets Juni ligger hittills på 60 års normal i södra halvan av landet, medan norra Norrland är över 60 år normalen.
    ( Bråkar inte om nån grad hit eller dit )

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ackumulerade-avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/

  24. foliehatt

    pekke, #23,
    SMHI är noga med att få med den kallaste jämförelseperioden, 1961-90. Men aktar sig som ögat för dess föregångare, 1931-60

  25. pekke

    foliehatt #24
    Jo, jag skulle oxå vilja ha med den så att vi hade 90 års statistik.

    Sigge #22
    Ingen elbil för mig tillsvidare, bor i lägenhet och har ingen laddmöjlighet så jag måste köpa laddning.
    Elmotorer är bra, men fortfarande så är batteriet problemet.
    Har en dieselbil som drar c:a 0,54 l/mil och även en husbil på 3,7 ton som drar c:a 1,1 l/mil och då är jag inte försiktig med gasen på nån av dom.
    Vill även se hur elbilarna överlever på begmarknaden nu när de börjar åldras, både batteri och div. elkopplingar.

  26. Sigge

    Sven M Nilsson #19

    Det stämmer nog att det skulle kosta 250 000 att byta ut batteriet i min C40. Det behöver troligen aldrig utföras.

    Om man jämför Volvo XC40 bensin mildhybrid (Core SE) med Volvo EX40, 69 kWh (Core SE) så är prisskillnaden 195 000:-. Då är det rimligt att ett batteribyte skulle kosta 250 000:-

    Volvo har batterier från CATL vilket också ungefär hälften av Teslabilarna har. Tesla har haft väldigt liten andel batterierna som behövts bytas.

    Nissan Leaf årsmodell 2013 och tidigare har fått stor andel av batterierna utbytta. De hade förlorat för mycket kapacitet innan garantin gick ut. Från 2014 årsmodell så har batterierna bättre kylning.

  27. Nr 18 Lennart Bengtsson.
    Du får använda smhi – 35 mätstationer och jämföra perioderna 1931 – 1960 och 1961 – 1960 och 1991 – 2020.

    Juli temperaturen för oss var 17 grader i medel 1931 – 1960.
    Det är svårt att se på vilket sätt det då skulle ha blivit varmare.

  28. Fredrik S

    foliehatt #1

    Den var bra!

    Läste först första meningen lite snabbt och trodde det var ett klipp från msm till jag kom till Grönköping.

    Det visar väl tydligt att gränsen mellan msm och Grönköping blir alltmer otydlig.

  29. mattias

    #23-25
    Det stämmer att junitemperaturen inte har förändrats signifikant sedan 1960 – däremot har den ökat de senaste 100 åren. Julitemperaturen har ökat både sedan 1960 och de senaste 100 åren.

  30. Daniel Wiklund

    # 22 Sigge Det är bra att du håller oss uppdaterade när det gäller din elbil. Du kan snart skriva en bok om din elbil.

  31. Sigge

    Pekke #25

    Jag tycker inte du skall köpa en elbil i dagsläget. För mig som bor i villa på landet och kör 2000 mil om året och nästan aldrig långkörningar så är förutsättningarna annorlunda.

    Ska man ha elbil så måste man kunna ladda enkelt vid bostaden.

  32. tty

    #29

    Du har klart för dig att juli 1931-60 var ungefär en grad varmare än juli 1961-90?

    1961-90

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/temperatur/normal-medeltemperatur-for-juli-1.3991

    1931-60

    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/klimat/normaler/normalperioden-1931-1960-1.12507

  33. Sven M NBilsson

    #26-Sigge
    Precis som dieseln är en bränsle- eller driftskostnad är batteriet det i en elbil. Du har en drivmedelskostnad på 33-. till 40.-/mil. Min diesel har en drivmedelskostnad på 8.-/mil.
    Du kanske kan få ner kostnaden om Du slår ut den på en längre sträcka. Även om Du slår ut batterikostnaden på 16 000 mil så är den en tre ggr större!
    Men titta på vad en elbil efter exv, 8 000 till 10 000 mil har för värde. Alternativet att de skrotas har valts av flera av mina vänner!

  34. Christian S

    #26
    Sigge, Nissan Leaf har ett luftkylt batteri vilket inte verkar ha varit det mest klokaste valet.

    Ett Tesla-batteri tappar omkring 10% på 1000 dagar. Det bli i genomsnitt ca 3% per år. Batteriet ska inte understiga 70% av dess ursprungliga kapacitet för då ska det bytas ut. Då kan man förvänta sig en livstid på 10 år +/- något år hur det har laddats och i vilket klimat bilen har rullat. Kallt nordiskt klimat sliter hårdare på batteriet.
    Garantin täcker fabrikationsfel, inte handhavandefel eller misskötsel. Finns det ingen garanti kvar är rena rama rysk roulette.

    En full jeepdunk på 20L motsvarar energiinnehållet i två Tesla-batterier. Var någonstans gick det snett?

    Släpa omkring på en tickande bomb beståendes av en höggiftig soppa av kemikalier och mineraler. I detta s.k. batteri ska 7000 celler fungera klanderfritt tillsammans. Det är minst 14000 potentiella felkällor. För att hålla alla dessa celler i schack krävs ett komplicerat kylsystem, 1000-tals ventiler, kylkanaler, elektronisk övervakning (BMS – Battery Management System) m.m. Det räcker med att en av alla dessa 7000 celler ska bli trött på livet av någon orsak för att den ska dra med sig andra celler och vips så är det termisk rusning som ett brev på posten. Risken ökar betydligt vid snabbladdning och i takt med batteriet åldras. Allt detta ska fungera i en tätt packad stålinneslutning som upptar hela bilens bottenplatta. Då föredrar jag en plasttank med en liten enkel elektrisk pump.
    Att batteribilen skulle vara enklare än en bil med förbränningsmotor är inte helt sant. Den är lika komplicerad fast på ett annat vis.

    Elmotorn är en enkel konstruktion som är bäst på låga varv och är temperaturkänslig. Den kräver också kylning för att kopparlidningarna inte ska överhettas.

    Att ersätta termomekanisk drivkälla med utbytbara delar mot en elektrokemisk drivkälla utan utbytbara delar ja man behöver inte vara raketforskare för att förstå.

  35. Nr 11 Mattias och nr31 tty
    Jag tittar på smhi:s sammanslagning för södra halvan av Sverige, där visar dom 17 grader för juli 1931 – 1960.

    Tittar man på norr ser man att längst upp i Karesuando har juli 1991 – 2020 blivit någon tiondel KALLARE än 1931 – 1990.

    Tittar man på frösön, Jämtland så var det 14,6 juli 1990 – 2020 och 14,5 1931 – 1960.

    Vidare, Arvika är 0,3 grader KALLARE 1991 – 2020 än juli 1931 – 1960.

    Karlstad hade 17,1 för 1990 – 2020 och 17,2 för 1931 – 1960.

    Mest intressant är västkustöarna ( i det överhettade havet ) ingen förändring 1931 – 1960 – 1991 – 2020, bara enstaka tiondelar upp och ned för nordkoster, måseskär och vinga..

    Göteborg däremot har blivit 0,8 grader varmare 1991 – 2020 än 1931 – 1960….men UHI och stadsväxt har hjälpt till där.

    Stockholm och Uppsala har också blivit varmare från 30 – talet till 2000 – talet, ungefär 1 grad – men även där seglar stora värmeöar….

    Jönköping har också växt sedan 30 – talet men där är skillnaden 0,5 grader varmare, försumbart i jämförelse infrastruktur tillväxt.

    Så har Sverige blivit varmare sedan 30 – talet?
    Knappast för juli – lägger vi så till solinstrålning så harbCo2 inte förmått värma Sverige..eller gett kris eller aldrig så varmt eller med gaspedalen mot klimathelvetet.

    Semstermånaden i Sverige är vädermässigt likadan sedan 30 talet i karesuando, frösön, Karlstad och på den härliga västkusten – där man dessutom kan bada i ett kokhett hav, underbart……???

  36. UffeB

    Då det förekommer flera inlägg om elbilar här idag så vill jag bidra med en intressant artikel i länken nedan.

    ”Polestar 2 Long Range Single Motor behöver laddas med 89 kWh för att fylla nettobatteriet på 72.5 kWh vilket motsvarar nästan 23% bara i laddningsförlust. ”

    Detta bör väl adderas till förbrukningen/km av det som bilen ”säger”?

    När jag tankar min diesel-volvo så är det inte många droppar som spills vid pumpen.

    https://carup.se/test-sa-mycket-el-forsvinner-nar-elbilar-laddas/#:~:text=Vid%20laddning%20uppst%C3%A5r%20%C3%A4ven%20s%C3%A5,det%20sker%20vid%20stillast%C3%A5ende%20laddning.

  37. Nr 11 Mattias och tty.
    Vet inte om ni minns när SMHI kom ut ur garderoben gällande juni och oktobers medeltemperatur.

    Per Stenborg, smhi, skrev då att juni och oktober inte hade fått högre temperatur, men då gällde jämförelsen den kalla perioden 1961 – 1990 och nuvarande 1991 – 2020.

    Särskilt tydligt har det varit i fjällvärlden, där ganska stora områden kylts.

    Idag är hela södra Sverige smittat av värmeöar, så en jämförelse mellan klimatperioderna blir allt svårare.

    Att WMO vill använda 1950 som utgångspunkt är lättförståeligt, då slipper man att jämföra 3 perioder.

    Att 1991 – 2020 blivit varmare än 1961 – 1990 är ju 1 väldigt lättsam retorik – men man/vi lär oss extremt lite om klimat via DEN jämförelsen.

    Intressant är att SMHI säger att ökad solinstrålning värmde första halvan av 1900 – talet.

    Intressant är att nordtoppens glaciär smälte bort på första halvan av 1900 – talet.

    Intressant är också kylan 1961 – 1990, var det So2?

    Intressant är också hur lite vi, eu, FN och alarmisterna vet om klimatet på 1900 – talet….men ändå råder konsensus

  38. Pelle

    Sigge #26.
    Jag håller helt med dig om att batteribyten kommer troligen aldrig att göras. När batteriet är uttjänt för bilen så skrotas den. Ingen kommer att lägga dessa pengar som ett batteribyte kostar på en relativt gammal bil. Måst ju vara helt utmärkt för miljön.

  39. Nr 15 Daniel W
    Ni däruppe har drabbats av grön politik.
    Först dränerar dom 45 000 hektar I Markbygdens vindpark.

    Sedan slår dom sig för bröstet – vi återväter 1000hektar.

    Och varför detta jo, Luleå har blivit 0,3 grader varmare i juli sedan perioden 1931 – 1960.

    Varför inte juli värmts mer är en gåta, så som staden och vägarna växt sedan 30 – talet!

    Denna ångest över det norrländska klimatet bland politiker och alarmister och SVT och SR – är en gåta.

    Hjälp vi brinner upp?

  40. Ernst Herslow

    #6 jax
    Ja, trenden påverkas av val. EU-valet är överstökat, MP fick sin draghjälp av statsmedia i form av daglig klimathotspropaganda så länge valkampanjen pågick, så allt kan nu återgå till den mer normala propagandafrekvensen.

  41. UffeB #34
    Jag ifrågasätter inte dom där siffrorna, men dom är bara relevanta för den som kan ladda hemma och som dessutom kan kompensera genom att styra laddningen till timmar med lägst elpris. För den som laddar publikt är det tiden som debiteras även om det, och nu gissar jag, står per kWh på räkningen. Däremot ska det naturligtvis beaktas när man räknar på den totala verkningsgraden från elgenerering nånstan till kräm ner i asfalten, från ax till limpa s.a.s.

  42. tty

    #34

    Den citerade artikeln är i stort sett nonsens. Det är knappast omvandlingen från växelström till likström som är boven i dramat, om inte elektroniken i bilen är riktigt usel, utan det interna motståndet i batterit. Det innebär att förlusten är proportionell mot kvadraten på laddströmmen (och troligen litet till p g a behovet av batterikylning). I det aktuella provet körde man in så mycket den aktuella bilmodellen kunde svälja. Det innebär att man egentligen bara mätt hur snabbt bilen kan laddas, inte hur bra laddelektronik, batterikylning och batterier är. Bilar med hög laddkapacitet får oundvikligen stora förluster.
    Dessutom fick en bilmodell 101 % laddeffektivitet vilket innebär en uppenbar felmätning.

    Jag har sett mätningar från USA där man laddat Teslor i olika hastigheter. Vid extrem snabbladdning ligger förlusterna på bortåt 50 %.

    Sedan finns det en förlust till, för det inre motståndet i batteriet finns även vid urladdning. Ju snabbare man laddar ur, ju mera av elen går till att värma upp batteriet, vilket ju dock kan komma till nytta som kupévärme vintertid, om man har ett smart utformat kylsystem vill säga.

  43. Oro i den franska vind-och solenergiindustrien. RN planerar att dra in subventioner och med hänsyn till juridiska hinder, skrota befintliga anläggningar.

    https://archive.fo/d0jTe

    F.ö planeras för i kväll och i morgon stora våldsamma demonstrationer ledda av extremvänstern, d.v.s det block som skulle kunna få majoritet i det nya parlamenter. Antifa-och Black Blockmilisen är engagerade. Det skulle förvåna mig om svenska MSM rapporterar därom, liksom om alla palestinaflaggor och attacker på judar och judisk egendom som följer demonstrationerna.

  44. Fredrik S

    Magnus blomgren, mattias, tty

    Från Smhi:

    Förändring av normal medel­temperatur i juni från perioden 1961-1990 till perioden 1991-2020:

    https://www.smhi.se/pd/klimat/time_period_maps/normal/Temp_Periodnormal/Temp_Periodnormal_1991_2020_1961_1990_diff_jun.png

  45. Sigge

    Christian S #32

    Jag tror de flesta vet att en elmotor håller mycket längre än en förbränningsmotor. Det som man inte vet är hur länge batterierna håller.

    Jag vet inte vad du fått uppgiften på att kapaciteten på ett Teslabatteri sjunkit 10% på 1000 dagar. Det verkar som att elbilar som är tre år gamla har förlorat 4-8% när det gäller beg bilar i Sverige. Sedan verkar det vara så att kapaciteten sjunker inte lika fort efter det.

  46. Sigge

    UffeB #34

    Redovisad förbrukning som bilarna har så är laddförlusterna inräknade. Man mäter vid AC-laddning på högsta effekt som bilens ombordladdare klarar.

    Min bil som har 67 kWh batteri kommer enl WLTP 425 km. Det ger 158 Wh/km. Men enligt förbrukningssiffrorna så drar den 171 Wh/km enl WLTP.

    Om man snabbladdar när det är kallt ute kan man få väldigt stora laddförluster för att batteriet behöver värmas upp och likadant när det är varmt ute så måste batteriet kylas. Därför kan en och samma bil få olika resultat när det gäller förluster vid olika laddtillfällen med DC-laddare.

  47. Nr 41
    Fredrik S
    Ja, juni å juli får inga applåder i klimatalarmistträsket – dom här senaste 100 åren.

    Inte heller oktober…

    Synd om semestersvenskarna som borde fått lite högre temperatur för sina klimatskatter.

    Men visst, vanligt folk vet mer än vi tror – dom reser till Medelhavet som aldrig förr!

    Och vanligt folk reser till dom fantastiska vinterorterna i vårat land – där vintrarna blivit kallare dom senaste åren!

    Vem kunde tro – att vi har drabbats värst, vi här I norr – stackars oss..

    Nåväl, när vi om några år nått fram till klimathelvetet och där träffat guterres – så kanske vi har 22 grader i juli – så som vi hade det på 1200 – talet – enligt länsstyrelsen och naturens facit.

    Men vad bryr sig väl dom som nu tjänar pengar på att skrämmas med varmaste någonsin…

    Där jag bor har årsmedeltemperaturen ökat 0,3 grader från 1931 – 1960 till 1991 – 2020, enl SMHI.
    Visst, lite unikt men ändå – som straff har vi fått en jäklar massa vindkraftindustrier – så att stockholmarna kan känna sig duktiga i sina elbilar.

    Där jag bor har släkter arbetat jorden och skogen i över 400 år – och aldrig har förutsättningarna för detta varit bättre än nu…
    Skogen växer så det knakar, liksom grödorna – men då plötsligt uppfinner någon klimatkatastrofen – just som kyrkan släppte stypgreppet och vi fick stopp på häxbränningarna.

    Nää, människan är hopplös och maktgalen – den som vill ha makt borde diagnostiseras och medicineras.

  48. Nr 14 Mattias
    Ursäkta, jag skrev fel nr, 11 var det inte du hade frågan i Nr 14.

    Hoppas du ändå fick lite kött på benen om hur man kan se på utvecklingen I 100 års perspektivet.

    Och hoppas att din sommar bli alldeles..normal eller bättre!
    Mvh

  49. Christian S

    #39

    tty hur stora skulle effektförlusterna bli om man laddade på 10-15min med 400kW och 400V resp 800V?

    Jag kan bara beräkna DC, inte AC.

  50. tty

    #46

    Förlusten är som sagt proportionell mot kvadraten på strömstyrkan. Tiodubblar du strömmen hundradubblas förlusten. Kort sagt ett personbilsbatteri kommer att explodera om du skulle försöka.

  51. Christian S

    #46

    Så CATL påstående att de har ett batteri som klarar av att laddas med 400kW på 10-15 minuter är inte riktigt med verkligheten överensstämmande?

    https://carup.se/kommer-i-ar-superbatterier-som-laddar-pa-10-min/

  52. mattias

    #47-48
    Ok, det är möjligt att du har haft lite mindre förändringar på västkusten än på ostkusten. Det är nog sant att juni och oktober uppvisar de minsta månadsförändringarna generellt i Sverige. Däremot så uppvisar både juni och juli på min sida de senaste 100 åren en förändring på ungefär 1 grad (signifikant, regression sedan 1921). Vad det sedan beror på – värmeöar, skillnad i globalstrålning, mänskliga utsläpp eller markanvändning….
    Jag säger inte nej till en lite varmare och soligare juli.

  53. Sigge

    Christian S #51

    Det finns ju inga bilar som har batterier som kan ladda så snabbt idag, men det kan ju komma i framtiden. BYD har idag ganska dålig laddhastighet och det är ett vanligt klagomål på bilen.

    Hyunadi Ioniq 6 och senaste årsmodellen av Ioniq 5 kan ladda med 230 kW och det tar 16-17 minuter att ladda 10-80%. Äldre Ioniq 5 kan inte ladda så snabbt. De laddar ganska långsamt.

    Om det är något där utvecklingen verkar gå ganska fort så är det hur snabbt bilarna kan ladda.

  54. Fredrik S

    Magnus blomgren, mattias #47,52

    Månadsvis temperaturökning mellan perioderna 1860-1900 och 1991-2019 för 35 stationer enligt SMHI:

    https://www.smhi.se/polopoly_fs/1.159441.1586166155!/image/Figur4.png_gen/derivatives/Original_1256px/image/Figur4.png

    Strax över 0,5 grader för juni.

    Jämförelse med perioden 1931-1960 vore antagligen lite för intressant.

  55. Sigge #53
    Det är inte där skon klämmer, hur fixar du att skala upp ett elnät, på alla nivåer, som kan hantera såna fantasiladdeffekter?

  56. Daniel Wiklund

    # 53 Sigge Nu är det här en klimatblogg. Är du nöjd ned vädret där du bor. I Luleå är det 16 grader och inga moln. Elbilar i all ära. Men det har ingenting med klimatet att göra. Klimatet lär inte bry sig om vi kör elbil eller bensin bil eller cyklar eller promenerar.

  57. Christian S

    #53

    Någonstans uppstår det effektförluster i form av värme.

    Frågan är var effektförlusterna tas om hand: AC/DC-omvandlaren, batteriet eller laddstationen?

    Hur som helst är det stora mängder värme som ska tas om hand, kylas bort och som går till spillo, bokstavligen elda för kråkorna.

  58. Nr 52
    Jo, det är svårt att se en förändring för juli mellan dom 3 klimatperioderna.

    Största problemet är att hitta opåverkade orter, från UHI och liknande – sedan 30 – talet har mängder av nya stationer tillkommit, med kortare mätserier än från 1930.

    Väljer man våra västliga utskärsstationer för mindre UHI och småorter med långa mätserier ( före 1930 ) så hittar man lägre temperaturer från Arvika till karesuando – men kanske har det blivit något varmare i sydost och runt Stockholm – jag såg att Uppsala hade blivit 0,6 grader varmare 1991 – 2020 för juli jämfört 1931 – 1960 – men i öst verkar sannolikt kraftigare UHI via mer infrastruktur…

    Att någon skulle kunna märka att juli blivit varmare 1991 – 2020 än 1931 – 1960 är dock uteslutet.

    Dessutom är det förvånande att det bland dom få orterna med långa mätserier hittas orter där julitemperaturen rent av sjunkit – från Sydsverige till längst i norr med karesuando.

    Att ur statistiken 1931 – 2020 finna en oroande temperaturökning för juli är ju helt uteslutet.

    Räknar man in solinstrålningen och So2 ökningen under 1900 – talet ihop med UHI – så finns inget utrymme kvar för Co2 att ha påverkat temperaturerna för juli dom senaste 100 åren i vårt avlånga land.

    Det som pågår nu, sedan 2023 är en atmosfärcirkulations ändring pga månen, vilket ger ökade chanser till ostliga vindar här I norr – och då kan faktiskt juli bli lite varmare och torrare än vid västliga system, som dominerat dom senaste decennierna…Vi kan därför ha tur med varma vindar från öst…Det är dock verkligen inga garantier..

    Men som vi ser är juli månads väder och temperatur ungefär densamma sedan 1930.

    Om Co2 är orsaken till något mildare vintrar återstår att se – jag tror vi har svaret inom 10 – 20 år…den som lever får se.

    Vore intressant att se vilka stationer du räknat på i östra Sverige, från 1921.. och vad du jämfört med.

  59. tty

    #46

    ”Så CATL påstående att de har ett batteri som klarar av att laddas med 400kW på 10-15 minuter är inte riktigt med verkligheten överensstämmande?”

    Det kan det i och för sig vara om batteriet är stort nog och har tillräckligt bra kylning. Det är tydligen ett LFP-batteri som har betydligt lägre energitäthet än med koboltbaserade elektroder så det är troligen en rätt ordentlig klump.

  60. Robert Norling

    Att UHI ökat borde det inte råda något tvivel om.
    Göteborg och Uppsala är två hopplösa fall där Göteborgs temperatur nämns i media som varmast i landet med jämna mellanrum.
    En titt på SMHI:s mätstation i Göteborg från 2020.

    https://www.google.com/maps/@57.7156399,11.9926249,3a,90y,294.95h,72.27t/data=!3m6!1e1!3m4!1sjSkzWJggrCngUWVsjLcEbQ!2e0!7i16384!8i8192?coh=205409&entry=ttu

    Uppsala

    https://www.google.se/maps/@59.8468069,17.6326359,3a,48.9y,317.71h,84.01t/data=!3m6!1e1!3m4!1s433llS0OVb6j8IkZCqH3ng!2e0!7i16384!8i8192?hl=sv&coh=205409&entry=ttu

  61. Är det inte lite gammaldags, ja rentav reaktionärt, att se elbilar som räddare av jordens klimat? Jag har inget emot elbilar, men måste de drivas med batterier som har klara gränser både i effektivitet (laddning och räckvidd) och tillgång på metaller?

    Nej nu gäller det att tänka nytt. Bensin och diesel fungerar utmärkt. Men när kan vi få kärnkraftsdrivna bilar som genererar elen direkt när den används och varar i hundra år. 🙂
    Som den här https://klimatupplysningen.se/jag-vill-ha-toriumbil/

  62. KGR

    #61 😁

  63. Jax

    #14 mattias

    Enligt Bohnsack visar trenden för Luleås medeltemperatur i juli ingen ökning sedan 1921.

  64. Lasse

    #44 Tack för den bilden.
    Ändå var jämförelseperioden 1960-1990 ovanligt kall.
    #18 Där har du bilden
    Vi vet att det blir allt varmare-vintrar!
    En tydlig UHI effekt .

  65. mattias

    #63
    Intressant. Det verkar stämma även med SMHIs data från Luleå sedan 1930 då stationsmätningen därifrån startade. Är det någon som har funderat på solinstrålning på sommaren i områden ovanför polcirkeln?

  66. Joachim

    #21 Lennart B, tty, Mats K mfl
    Happer mfl har beräknat hur mycket temperaturen påverkas av Net Zero 2050. Dom räknar utan feedback-effekter.

    Skulle ni säga deras beräkning är korrekt?

    https://co2coalition.org/wp-content/uploads/2024/06/Net-Zero-Averted-Temperature-Increase-2024-06-11.pdf

  67. Joachim

    Många inlägg om batteribilar och batterier.

    Nästan hela syftet med dessa är att minska CO2-utsläpp. (Genom att inte använda fossila bränslen som drivmedel.)

    Men inom överskådlig framtid innebär tillverkning av batterier och produktion av ”fossilfri” el nästan lika stora CO2-utsläpp som från fossila drivmedel.

    Och den lilla minskning som realistiskt kan åstadkommas till 2050 är långt från Net Zero.

    Och Net Zero 2050 skulle bara kanske kunna innebära en mätbar påverkan på temperaturen.

    Men innebär ofattbara kostnader för dom länder som försöker.

    Något i ekvationen haltar.

  68. Sigge

    Pelle #26

    Det finns ju bara 12-13 års erfarenhet av elbilar som har räckvidd över 10 mil. Då i början så var det flera konstruktionsmissar som gjorde att batterierna förlorade kapacitet snabbt, men de är fortfarande kvar i trafik.

    Det är egentligen bara Tesla S som går att jämföra med dagens bilar då vi talar om elbilar som är 10-12 år gamla. De andra bilarna hade mindre räckvidd än 20 mil. 10 år gamla Tesla S har som regel 85-90% av batterikapaciteten kvar om de gått 15 000 – 20 000 mil.

  69. Benny

    Sekten med batteribilsentusiaster minskar i takt med att bristerna avslöjas av den obarmhärtiga verkligheten. Till slut är det väl bara ”Sigge” kvar som predikar om batteribilarnas förträfflighet, resten av oss låter dem står och rosta i hamnarnas uppställningsplatser eller hos bilhandlarna. Att politiskt lösa ett ickeproblem som CO2 med riktiga miljösvin som batteribilar visar dock på envetenheten hos korrupta politiker och deras svans av klimatalarmister. Samtidigt vankar klimatkapitalisten och skojaren Musk iväg med 56 miljarder dollar skrattande hela vägen till banken.

  70. Sigge

    tty #59

    Än så länge finns det inga bilar som har batterier så att de skulle kunna ladda med 400 kW effekt. Det ha nyligen kommit en Lotus elbil som kan ladda med över 330 kW effekt. Så det är väl inte otroligt att det nästa år finns elbilar som kan ladda med närmare 400 kW effekt.

    Lastbilar och bussar kan ladda med högre effekter, men nu pratar vi om personbilar.

  71. Sigge

    Benny #69

    Jag tycker det är tvärtom. Skaran som är skeptiska till elbilar minskar varefter det blir fler elbilar i trafik.

    Nu beror det ju även på att elbilar blivit mycket bättre jämfört med de elbilar som såldes för 5 år sedan och att prisskillnaden mellan vanliga fossilbilar och elbilar minskat.

  72. Tege Tornvall

    Om elbilar. Jag träffade nyss ett pensionärspar från Linköping med nyköpt elbil. Me dden kör de runt i trakten och till stuga några mil bort. Men för pöanerad färd till Höga Kusten hyr de en bränslebil för att klara sig utan ladddproblem. Det är inte allom förunnat. Mannen är civ. ing. inom el och erkänner elbilens praktiska och ekonomiska brister.

  73. johannes

    #70 Sigge
    Så när ynka 10 bilar skall ladda vid en station utmed E6 så behövs 4 MW. Det kräver helt nya elsystem, hela raddan av komponenter från högspänning till lågspänningen.
    Däremot kan 10 kolvätebilar tanka samtidigt på mindre än 5 minuter vid samma station just nu.

    Någon som har 400 kW hemmavid?

  74. Daniel Wiklund

    # 71 Sigge Då tar vi lite väder och klimat igen. Såg just på text-tv, dagens temperaturer i Sverige. Två orter har 20 grader, resten under 20. Så har det varit hela veckan. Flera dagar med alla orter under 20 grader. Efter EU valet har det varit få larminlägg om ”extremvärme”. CCN har tagit det lugnt i veckan. Det relativt svala junivädret kanske beror på att fler kör elbilar. Du gör nog en god insats för planeten Sigge.

  75. Benny

    ”johannes” och all ny infrastruktur som kräver enorma mängder koppar som redan är en svindyr bristvara till ledningar och transformatorer? Och detta ska genomföras på bara några år om EU-stollarna får härja fritt? Konsekvensanalys bland politiker i både Bryssel och övriga västvärlden saknas totalt men så ser det ut som det gör också med ekonomier på fallrepet och total avsaknad av självkritik för sin inkompetens.

  76. Sigge

    Johannes #73

    Jag har en 11 kW laddbox hemma. Jag laddar nästan allt på den. Jag laddar när elpriset är lågt.

    Jag har väl laddat vid ungefär 4-5 timmar snabbladdare under de 17 månader jag haft bilen med i medeltal ungefär 100 kW. Om jag kunde ladda med 400 kW så hade ju tiden jag snabbladdat varit 1/4-del.

    Det är det normala som elbilsägare gör är att de laddar det mesta hemma på nätterna.

  77. Fredrik S

    Äh, skippa elbilar nu Sigge, det är marginell klimatvinst.

    Vägen framåt är förhoppning om mer klimatkatastrofer samt fungerande flygskam etc.

    Klipp och länk från lite snömos i dagens klimatlarmade i SVD om klimatoro och hur den ska underhållas med lite socialistisk? offervilja samt skam.

    Går att läsa inkognito.

    https://www.svd.se/a/xm4Lyp/oron-for-klimatet-storre-trots-det-vill-folk-resa-mer

  78. Sigge

    Fredrik S #77

    Jag bara svarar på andra kommentarer som handlar om elbilar. Kunskapen om elbilar verkar överlag väldigt dålig bland de som kommenterar elbilar. Många har nog aldrig ens åkt i en elbil.

  79. Daniel Wiklund

    # 78 Sigge Jag har ingen elbil men det har nog VD för Northvolt Ett Mark D. Han säger att sista kvartalet 2023 är det värsta i hans karriär. Dom är mycket försenade och går med miljardförluster. Han säger också att det är en komplicerad teknik att tillverka batterier och att många av dom anställda saknar erfarenhet av batteritillverkning. Du får nog sponsra Northvolt lite.

  80. Fredrik S

    Sigge #78

    Jasså, ja är det så illa? Jag vet inte men i så fall är det ju bra att du uppgraderar kunskaper.na lite

    En sak har du lärt mig och det är att det verkar rätt komplicerat med en elbil.

    Speciellt när klimatvinsten i slutändan på sin höjd är marginell.

  81. Benny

    ”Fredrik S” klimatvinsten finns ju inte ens i verkligheten och detta torde många informerade politiker veta om utan vurmen för batteribilar är ideologiskt och ekonomiskt driven av klimatkapitalister som Elon Musk. Politiker drivs av maktbegär och pengar och blir därmed lätta byten för de globala klimatkapitalisterna som kan sprätta bidragspengar runt sig varav mycket hamnar i fickorna på skrupellösa makthavare. Allt är som vanligt alltså, de som kan och har möjlighet roffar åt sig.

  82. Nr 80 Fredrik S
    Klimatnyttan.
    Se danmark 2023 10,6% av elförbrukningen kom från vindkraften – DET är vad man tankar elbilen med i Danmark.

    90% annat – klimatnytta?

    Elproduktion från väder möter inte efterfrågan – i varje givet ögonblick – när vill vi ha elen…När vi sticker sladden i väggen…eller när det blåser?

  83. Nr 74 Daniel W
    Väder och klimat – och elbilar.

    Tänk om Luleå värms upp ytterligare 0,0 grader för juli, som dom senaste 100 åren – går den krisen att stoppa med att vi köper elbilar?

    Luleå har ju nästan världens högsta temperaturstegring – så det blir intressant att följa utvecklingen – när brinner vi upp.. svaret kanske kommer när man sätter sig i elbilen – eller när man installerar solpaneler på huset..?

  84. Daniel Wiklund

    På nordnytt ett inslag om att LTU har forskat fram betong som inte släpper ut nån koldioxid. Undrar hur mycket utsläpp av koldioxid rivningen av halva LTU orsakar. Det ska hålla på i 8 år. Under tiden får undervisning och forskning bedrivas i moduler. Rivningen av byggnad D (E och F ska också rivas) har snart pågått ett år. Huvudsaken att man jagar koldioxiden. Om rivningen av halva universitetet beror på klimatförändringarna och koldioxiden är en helt annat historia.

  85. Undra om årets juli slår värmerekord hos oss runt Vänern?

    Rekorden för juli:s medeltemperatur måste väl vara 2018, när alla trodde vi skulle brinna upp?

    Nähää.. Julirekordet var visst från 1901 i Karlstad, nästan 22 grader.

    Men i Vänersborg då – humm, där var visst rekordet för juli från..1914..

    Verkar som det kunde bli varmt i juli även förr – vem kunde tro det – efter all klimatutbildning SVT gett oss..

  86. Magnus

    GP-reportrar uppoffrar sig och far till Kreta för att rapportera turisters upplevelse av vädre.. förlåt, klimatkatastrofen: ”-Jag trodde det skulle vara varmare”.
    https://www.gp.se/nyheter/varlden/svenskarna-solar-medan-grekerna-leker-mitt-i-natten-for-att-undkomma-hettan-pa-kreta.fb2ae96e-2770-47b2-96d3-3e9e7125ab27

    Turisterna trotsar katastrofen när lokalbefolkningen har klimatkatastrof-siesta och enstaka klimatkatastrofdött.