Jag vill ha en Toriumbil!

toriumbil

För den här bilen så räcker det med 8 gram torium för att köra den i 100 år. Vilket torde vara mycket längre än vad bilen i övrigt håller. Motorn väger bara 227 kg, så det handlar inte om någon kärnreaktor utan om en laser.

Med en toriumlaser så kan man enligt uppgift producera värme som driver en serie miniturbiner, som sedan i sin tur driver hjulen.  Och hjulen ja. I varje hörn sitter egentligen sex hjul, vart och ett drivet av sin egen lilla turbin. Så man behöver inte byta dem heller, bara justera dem vart femte år. Ingen olja, inga utsläpp.

Läs mer här och här

Vill ha! Men undrar om det är sant? Och undrar vad bilen skulle kosta om det vore sant? Kanske staten och ni andra skattebetalare kan subventionera mitt inköp – för klimatets skull (host, host) 🙂

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Håkan Bergman

    Finns den i rött?

  2. Slabadang

    Kul ! 🙂

    Går det att beställa en med dragkrok?
    Sååå ? Uppgifter om funktionen/reaktionen är mycket knappa.
    Kan det verkligen vara möjligt att “skörda” Thoriumets energiinnehåll på detta sätt ?

  3. Lars Cornell

    Kan jag koppla in den till eluttaget och värma huset med den på natten?
    Allvarligt: Utveckling i den riktningen tror jag faktiskt på.
    .
    Den tid är inte alltför avlägsen när det finns en kärnreaktor (men det kommer att kallas något annat då) stor som en resväska i flertalet hus källare som gör det som forna tiders oljebrännare gjorde.
    Efter 20 år byter man ut bränslekassetten.
    .
    PS Det blir nog inte så bra med en motor i varje hjul för viktfördelning, vägegenskaper och fjädringens skull. Men i princip, ja.
    .

  4. tty

    I och för sig är det fullt möjligt att åstadkomma fotofission av torium med hjälp av bromsstrålning som produceras av en kraftig laser, och detta skulle eventuellt kunna vara ett sätt att utnyttja torium utan att behöva breeda den till U233. Dock är det nog omöjligt att klämma in allt maskineri som krävs för att konvertera värme till elektricitet i en bil (direktkonversion som i en RTG är hopplöst ineffektivt). Dessutom är klyvningsprodukterna som alstras vid fotofission i princip lika radioaktiva som vid vanlig fission och det skulle krävas ett rejält strålskydd även för bara åtta gram. Bromsstrålningen behöver f ö också skärmas.

  5. Men Hallå …

    Det fattar ni väl! Både Koch-bröderna, Exxon-Mobile och resten av fossilindustrin kommer aldrig att låta detta ske! Utan göra allt för att sätta sätta käppar i hjulen och helst stopp för denna utvecklingen. Främst genom att finansiera förnekare och högerlutande think-tanks och bloggar som trakasserar forskarna osv …

    Som ni mycket väl vet har oljeindustrin framgångsrikt satt stopp för alla bättre och renare alternativ till bensin och dieselmotorer, och det under över ett århundrade …

    /sarc off

  6. Thomas P

    Avlutningen på Ingemars kritiska länk verkar passande för bloggen: “And he hasn’t released any papers, only press releases. That’s 3 out of 3 red flags for the research not being real.”

  7. Den är i alla fall fantastiskt snygg!

    😀

  8. Ingemar Nordin

    Thomas P #6,

    Jämfört med utopin att kunna ersätta vårt basenergibehov med vind- och solkraft så är nog toriumdrift betydligt mer realistiskt. Det är bara att jämföra energitätheten.

  9. Ingemar Nordin

    Lena K #7,

    En sådan där praktisk, down to earth, tanke slår mig plötsligt när jag tittar på bilden; var stoppar man resväskan, frun och barnen? 🙂 – Äsch, huvudsaken är väl att den är snygg. Och att skattebetalarna pröjsar, liksom de har gjort för den gröna överklassen med sina Voltas, BMVs och Teslas!

  10. En kunne jo etter alle disse 23år i Stockholm ha håpet på økt innsikt og respekt om hva som hender i andre nordiske land. Vi har feks Tom Viktor Segalstad som saget CO2 hysteriet før noen svensker hadde engang våknet. Nå har den nye regjeringen skrinlagt alle CO2 utredninger. Norges nye energiminister Tord Lien har sagt klart fra om at landet vil finansiere et FoUsenter for thorium.

    Ikke noe av dette er rapportert i Sverige. Selv på klimatskammen trykker dere det idiotiske Thoriumåket, en anka som forfølger oss. Og vi er den internasjonale grupperingen av MSRteknikere som etter all sannsynlighet kan få ta del av denne satsingen.

    Takk for hjelpa

  11. Ingemar Nordin

    Elling D #10,

    No offence! Jag är ingalunda ute efter att på något sätt ringakta våra norska vänner. Tvärt om tycker jag att vi åtskilliga gånger återgivit artiklar och händelser om klimatforskningen där här. Jag har all respekt för de norska klimatrealisterna.

    Jag känner också till att man seriöst har satsat på en Toriumanläggning i Norge (var det inte utanför Halden?). Det tycker jag är utmärkt!

    Men detta inlägg är mer menat som ersättning för ett “fredagsroligt”. En grej som jag av en händelse fick tips om från en nära släkting – i Oslo faktiskt.

  12. Lars Cornell

    Jonas N #5
    Där har du nog fel. Fossilindustrin är inte dummare än att de inser att deras tidsålder är ändlig. Därefter måste de ha anat fokus. Då passar det här bra in för dem.

  13. Det finns ingen thoriumanleggning der nå men forhåpentligvis kommer det en med beskjed.

    Nå pågår lite tester av ThMOX dvs staver. En gjenoppdagelse av hjulet som bare har interesse ved en global uranmangel og da til prisen av risker for brenselskader og ukalibrerte nøytronflukser på strukturmateraler

    tty forklarte hvor korka den kjerra er.

  14. Gunnar Strandell

    Slabadang #2

    Toyota Prius kan inte heller fås med dragkrok. Kanske för att teknikerna bakom den “inte tänkte på det” eller för att målgruppen har passerat stadiet med villa eller sommarstuga och istället bor i taklägenheter och flyger till Bali, Hawaii eller Doha på semstern.

    För det kan väl inte bero på att energiåtervinningen får problem om det då och då hänger en husvagn där bak? 😉

  15. Adolf Goreing

    Kommer precis tillbaka från en höstlovsvistelse i London. BBC hade ett långt reportage om Storbritanniens satsning på kärnkraft. Det mest intressanta var ett reportage om projektet “Thor” som man hade i samarbete med Norge. Syftet var att få fram kommersiell Thorium-kärnkraft. Inte ETT ord om klimatet på TV på hela veckan! Vad har hänt?!

  16. Börje S.

    #13 Elling #11 Ingemar

    Varför inte tota ihop en artikel om att klimathysterin håller avvecklas i Norge?

    Australien har gjort det. De skickar inte någon delegat till klimatpartyt i Warszava. FN gnisslar tänder över Australiensarnas saknade brist på oansvarslöshet.

  17. Ingemar Nordin

    Aftonbladet:
    DYR NOTA FÖR DEN SOM LURATS KÖPA ETANOLBIL

    ett bilbränsle så omhuldat av politiker och miljödebattörer för några år sedan.

    Etanolboomen är över. Försäljningen av etanolbränslet E85 rasar. För bilisterna har kommit på att etanol är ett uselt alternativ till bensin och diesel. Motorerna går dåligt, krånglar, rasar i värsta fall, trots att de måste in på service dubbelt så ofta som vanliga bilmotorer. Det har gått så långt att en del tillverkare, som Ford, uppmanat ägarna att köra på bensin.

    http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article17804456.ab

    Ack ja. Hoppas att det kommer att gå bättre för min toriumbil 🙂

  18. Osynlige Mannen

    Det första som får mina varningsklockor att ringa: Om någon har kommit på en smart metod för att utvinna energi, är det då verkligen bilmotorer som är den första tillämpningen? Det är som kall fusion en gång i tiden (slutet av 80-talet?). Visst, jättebra. Men när Väteatomerna adsorberas i Palladium kommer de ju LÄNGRE från varandra. Och det där besvärliga elektronmolnet finns ju kvar… Men det fanns tillräckligt många som köpte snake oil, så det rullade in pengar. Det lär det väl göra nu också. Det är bara att gratulera en duktig con artist. There’s one born every minute. Jag har förresten en fin bro till salu, om någon är intresserad.

  19. Hur går steget från värme till miniturbiner till?
    Ånga? Varför turbin? Idag finns ju moderna ångmaskiner i otroligt kompakt utförande i form av en stjärnmotor (hittar inte den länken) eller http://www.cyclonepower.com/works.html.

    Om det blir verklighet med någon form av motor som skall utnyttja värme från tex torium tror jag en modern ångmaskin är ett betydligt bättre alternativ än en turbin

  20. Micke Johnsson

    #14 Gunnar

    Det jag tycker är rätt roligt med Toyota Prius är att en BMW M3 släpper ut mindre skit vid 110km/h…

  21. Johan M

    Kan man få bilen med Rossis E-cat istället, verkar som om dessa två tekniker konkurrerar om samma målgrupp 🙂

  22. Janne

  23. QSL

    @Janne: skall jag uppfatta det Kirk Sorensen säger som att USA:s energidepartement har antagit en NY hållning till det här med nationell och industriell energiförsörjning? Avses bara industrins energiförsörjning?
    Vad ser du för långtgående konsekvenser av detta?

  24. Elling Disen

    Børje,

    jag tror de er noe mer taktiska enn australienserna. De vill styra “debatten” dit att miljøgalningarna står helt shackmatt. Antigen mera energi som skal redda verden .. vs nasjonons pengafløde … vs klimatet Personligen skulle jag føredra att de dro til med motorsågen och kapade all finansiering av alt grønt direkt til jul. Alla kverulanter får till salt i grøten från nån offentlig budget och det borde gå att kapa som ett kalhygge. Dividenderna på chockeffekten kommer att minnas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *