Öppen Tråd

höstfärger

Hösten är definitivt här med sina vackra färger. Så det gäller att njuta av det fina promenadvädret – så länge det varar. Här är veckans öppna tråd för fria funderingar kring väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ulf

    Idag har DN en läcker anekdot om att folk flyr Kalifornien pga klimatförändringar. B la havsnivåhöjningen vilket låter helt absurt. Några faktaunderlag på någonting presenteras inte, vare sig när det gäller klimatet eller flyttströmmar.
    Är det någon som vet något om flyttströmmarna?
    Temperaturen anses i DN i ett annat reportaget stigit 3 ggr snabbare än resten av världen sedan 1970 talet nära 2 grader. Var man fått dessa uppgifter ifrån framgår inte alls. Men alla vet att det fanns kall år på 70 talet.
    För övrigt har mycket energi på dessa sidor nu lagts på just energi. Det är sällan artiklar om uppvärmning och granskning av medias klimatpåståenden. Och då menar jag det som framförs som fakta i media. Se exempelvis ovan.

  2. Mats

    En sak som vi sällan pratar om är korallreven. Kanske någon kunnig kan reda ut hur det egentligen förhåller sig.

  3. Dan

    Min uppfattning om utflyttandet är att det beror på att det demokratiska styret låter staden förfalla och den översvämmas nu av hemlösa och tiggare mm.
    De som arbetar och betalar skatt flyttar till stater med klokare politiker.
    Påminner lite om Sverige, i det avseendet.

  4. Brukar lyssna in på Tony Hellers webbsida och där kan ni finna en massa fakta (gamla urklipp ur tidningar och meteorologiska mätdata) om förr och nu om både bränder och klimatförändringar. Han har nyss flyttat från Colorado upp till Wyoming eftersom staten ”översvämmats” av ”gröna klimatflyktingar” från Californien. 😉 Här är ett exempel om wildfires https://www.youtube.com/watch?v=sZJkWOtD628&t=157s

  5. Mats Kälvemark

    #1 Ulf
    Vad gäller havsnivåökning är nedanstående en bra länk, där man på världskartan kan leta upp de flesta större orter. För Los Angeles verkar havsnivån ökat ca 200 mm på 100 år eller välkända 2 mm/år.
    https://www.psmsl.org/data/obtaining/map.html#plotTab

    Om temperaturer i USA finns det väldigt många referenser, bl.a. via Tony Heller och: https://realclimatescience.com/
    Ett annat exempel är:
    https://notrickszone.com/2020/09/24/scientists-find-peak-1940s-warmth-post-1950s-cooling-in-the-same-western-us-region-where-hockey-sticks-emerged/
    I sistnämnda länk får vi på köpet en graf över Skandinavien. Författaren skriver: ”…there’s been no net warming in Greta’s home country (Sweden) in the last 212 years.”

  6. mattias

    Hittade följande länk på läkartidningens hemsida: https://lakartidningen.se/klimatforandring-och-halsa-samlingssida/

    En länksida om klimat och hälsa. Den första är från 1997 och från 2006 kommer ett flertal artiklar årligen fram till 2019. Sedan tar de abrupt slut. De kanske fick lite annat att tänka på 2020….

  7. Thomas

    SvD tillät i torsdagens tidning att Björn Lomborg fick presentera en balanserad och sansad artikel om slöseriet med ekonomiska resurser inom EU för ”meningslösa” klimatåtgärder.
    Gott att se att realister får komma till tals i klimatdebatt i viss mån i alla fall.
    Det går framåt om än långsamt med möjligheten att få publicitet i rikspressen

  8. Jonas Andersson

    Henrik Jönssons lördagsvideo är träffande!
    https://www.youtube.com/watch?v=tZNRJqbho4M&ab_channel=PragerUPragerUVerifierat

  9. #2 Mats

    Jag har just beställt Peter Ridds book ”Reef Heresy” som just kom ut. Jag skall läsa den och komma med ett referat så fort jag kommit igenom den.

    https://www.connorcourtpublishing.com.au/REEF-HERESY-Science-Research-and-the-Great-Barrier-Reef–Peter-Ridd-_p_404.html

  10. Lasse

    #1 o #4
    Titta på havsnivåförändringen över tid:
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?plot=50yr&id=9414290
    Där framgår periodiciteten bättre. Ökning visserligen men knappast något samband med CO2
    #2 Om du inte kan vänta:
    https://wattsupwiththat.com/2020/10/15/half-the-corals-dead-but-not-in-real-life/
    #7 Lyssnade nyss-lysande.

    #6 Torsdagens SVD gav också möjlighet att beräkna Bonus Malus kostnaden för CO2 reduktion.
    ”Polestar varnar för att elbilar..”
    Den ger en kostnad per ton CO2 på 9000 SEK Dvs 30 gånger större än kostnaden som FN beräknar att CO2 skadar globen.
    Där tänker MP utöka Malus så de kan få lite skatteväxling, vilket avslöjas här:
    https://www.altinget.se/miljo/artikel/frikostig-kalkyl-bakom-grona-skattevaxlingen

  11. Rolf Mellberg

    Hur går det med korallerna egentligen?

    Nedan kommer en länk till lägesrapport kring hur korallreven utanför Australiens östkust mår.

    Man kan även med fördel studera länkarna där man får information om Peter Ridds kamp och vår svenska skandal-fuskare, Oona Lönnstedts exempellösa bedrägeri.

    https://wattsupwiththat.com/2020/10/15/half-the-corals-dead-but-not-in-real-life/

  12. När DN har en artikel som nämner de fruktade havsnivåhöjningrana så går jag alltid till PSMLS och ser hur det ser ut i verklighetn. I panelen till högre kan man få stationerna färgade efter hur långa tidseriern är. Hitta en på 100 år i Kalifornien (finns en i SanDiego och en i SF), hur ser det ut? Visst har havet stigit relativt kusten men det har det gjort de senaste hundra åren och det ser ut att tuffa på i samma fart.

    Om du bor i SF, vad är du mest orolig över: jordbävning eller stigande havsnivåer 🙂

    https://www.psmsl.org/data/obtaining/map.html#plotTab

  13. Man kan även ta en titt på hur jordskorpan rör på sig. Det verkar som om den relativa havshöjning man ser är en effekt av sjunkande land?

    https://advances.sciencemag.org/content/6/31/eaba4551

  14. Daniel+Wiklund

    Idag har kuriren en insändare av Staffan Granström om Hybrit. Få se om nån svarar på det. I Luleå förbereder vi oss på snöfall. Det kan komma upp till 30 cm. Skidåkarna har nog redan börjat valla skidorna. Senast det var möjligt att åka skidor i oktober var 1993. Då kunde man åka den 14/10. Det kom ca 40 cm. Då fanns ingen konstsnö i Luleå.

  15. Ulf

    Tack för svaren.
    Vidare är det någon som kommer ihåg vem den svensk var som drev detta med ny istid på 1970 talet?
    Jag har bestämt för mig att detta även nämndes i läroböckerna i samhällskunskap då. De s k SO lektionerna. Vet dock inte alls hur jag ska hitta detta. Inte lyckats med google i alla fall.
    Någon som har koll?

  16. #Ulf 15

    DN:s arkiv (endast för prenumeranter) är en guldgruva när det gäller att hitta artiklar från förr.

    https://arkivet.dn.se/tidning/1973-02-25/54/35?searchTerm=istid

  17. Simon

    #15 Ulf
    Jag är såpass i den åldern att jag också kommer ihåg lektioner i SO där vi fick lära oss om den kommande istiden.

  18. Kaj+Wahlberg

    Risken för elavbrott redan i vinter ökar på grund av regeringens inkompetenta energipolitik, styrd av ett litet tokparti. Nedläggning av reaktorer utan nybyggnader eller renoveringar samt för liten överföringskapacitet gör att det kan bli brist på el en kall vinter i södra Sverige. Konsekvenserna av ett längre elavbrott i en befolkningstät region kan bli fruktansvärda och orsaka många dödsfall. Precis som försvaret måste elförsörjningen planeras med decenniers framförhållning. Den nuvarande regeringen har inte klarat detta. Nu måste varje medborgare själv vidta åtgärder, så att man kan överleva stora och långvariga elavbrott, som blir allt sannolikare.

  19. Fredrik S

    Ulf #1

    De drar till Texas och av andra orsaker, en är att klimatet är liknande.

    Fast jag läste en artikel om att de börjar tröttna på dem i Texas.

  20. Ann+lh

    Adam Cwejman GP tar i dagens ledare upp vad som hittats i en ”bortglömd” dator tillhörande Joe Bidens son Hunter, han som blev rikligt belönad för ett styrelseuppdrag i ett energibolag i Ukraina under tiden som pappa Joe var vice president i USA. Detta har varken media eller ”demokraterna” velat röra i utan istället anklagat Trump för samröre.
    Innehållet i datorn är mer än intressant!

    https://www.gp.se/ledare/censur-i-twitters-tids%C3%A5lder-1.35660515

    Sveriges till synes enda informationskälla från USA har inte varit på hugget med denna information, medan Daily Caller m.fl. följer frågan.

  21. Ivar+Andersson

    #15 Ulf
    Uppblåst istidslarm spreds från världspressen till Sverige
    Ett ämne som alltid lockar till läsning är vädret. Ju knepigare och mer dramatiska väder- och klimatfenomen desto bättre ur rubrik- och klicksynpunkt. Förekomsten av ”snömonster”, ”ryssvärme” och ”snösmocka” har vi ju tagit upp tidigare här i Medierna. Häromveckan fick en ny dramatisk klimat- och vädernyhet stor spridning. Den om att en ny ”liten istid” skulle vara på nära intågande, redan om 15 år. Men istids-nyheten var i själva verket ett uppblåst medielarm byggd på en mycket långtgående slutsats av matematisk forskning om solens cykler. 
    https://sverigesradio.se/avsnitt/578891

  22. Fredrik S

    Är det någon som har info om hur våra lätt överbetalda EU-parlamentariker reser nu när de fått invadera Bryssel ett tag nu efter sommaren?

    Att de är så viktiga att de undantas karantänsregler har jag förstått.

    De har tydligen möjlighet att på sin profilsida frivilligt redogöra för vad de använder sina resebidrag till.

    En snabb koll på Gytte och Väder-pär, två som ogillar att andra flyger och reser, visar ingenting om detta.

    Nästan lika konstigt som hur de hamnat där nere.

  23. Lars-Eric Bjerke

    #5 Mats Kälvemark

    ”I sistnämnda länk får vi på köpet en graf över Skandinavien. Författaren skriver: “…there’s been no net warming in Greta’s home country (Sweden) in the last 212 years.”

    Grafen jämför årsringar på träd med Stockholms temperaturserie. Vad inlägget inte anger är att temperaturen har normaliserats så att temperaturtrenden inte framgår.

  24. Ivar+Andersson

    OT
    Årets svenk 2018
    https://www.expressen.se/kronikorer/johan-hakelius/hamid-zafar-behover-dras-in-snarare-an-spottas-ut/
    Kloka synpunkter från Johan Hakelius

  25. Fredrik S

    #22

    Glömde bifoga länken till the MEP’s I Bryssel.

    https://europarl.europa.eu/meps/en/full-list

    På skadeexperten Holmgrens sida hittar man dock länkar till Greta, Rockström och Hansen mfl.

    Det är ju dock inte konstigt.

  26. En annan

    Varför inte dra två likströmskablar utefter östersjökusten från E1 till E3 och E4?
    Borde vara billigare snabbare än att bygga ut inom land, eller tänker jag fel?

  27. Håkan Bergman

    En annan #26
    Det blir många ’Ankring förbjuden-skyltar’, det lär inte räcka med en i varje ände.

  28. Lasse

    #25 Fredrik S
    PärH twitter intressant:
    https://www.europarl.europa.eu/meps/en/197398/PAR_HOLMGREN/home
    Solar Brightening!
    Kanske dax ?
    Han länkar vidare till denna:
    https://twitter.com/drjamesehansen/status/1317093460529348609

    Nu kanske de vaknar 🙂

  29. Daniel+Wiklund

    Häromdagen larmade rapport om den varmaste september på över hundra år. Det gäller inte Luleå som haft flera år där september varit varmare än i år. Mätni garna är sen 1921. Det tog inte rapport upp. Vad är vitsen med att rapportera om att jorden blir varmare. Jag är mest intresserad av temperaturen där jag bor och där mina barn och barnbarn bor. Rapport kanske borde börja med en väder/klimat rapport för hela världen minst varannan dag. Så att vi är förberedda för när den yttersta dagen kommer. Jag är inte rädd för vare sig kyla eller värme, men kyla gör livet krångligare. Jag stör mig mycket mer på MP-s politik än jag stör mig på vädret.

  30. Jan-Åke

    Ulf #1
    Har inget konto hos DN.
    Vet du vad reportern heter ?

  31. Fredrik S

    Lasse #28

    Nja, de vill gärna stoppa saker vi släpper ut.

    Släppa in är dock näst högst på deras lista som verkar bestå av två saker.

  32. Lasse

    Snart kan man besöka Venedig utan stövlar.
    3 oktober höjdes barriären för första gången i aktivt läge.
    Projektet har länge varit ett problem men nu verkar det ha löst sig. https://en.wikipedia.org/wiki/MOSE_Project

    Och NEJ det är inte CO2 relaterat vilket framgår här:
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?plot=50yr&id=270-054
    Fram till 1960? talet pumpade de grundvatten.

  33. Benny N.

    #17
    1972 var vår fysiklärare förbannad på snacket om ny istid (många forskningsrapporter och artiklar i media angående detta fenomen) eftersom det han var rädd för var ”värmedöden”, entropins maximum. Förklaringen var naturligtvis fysikalisk. Universum kommer till slut att bli det jämnvarma helvetet alla undergångsprofeter siar om.

  34. SatSapiente

    #26 En Annan

    Kablar för högspänd likspänning är betydligt dyrare än luftledningar för 3-fas växelspänning. Man måste dessutom gå upp i spänning för att överföra samma effekt, en tråd istället för tre. Om högsta systemspänning för 3-fasöverföring idag är 400 kV, så hamnar man i megavolt-området för likspänningskabel med motsvarande kapacitet. Den kabeln är långt ifrån ”gratis”. För likspänningsalternativet tillkommer därtill omriktare i båda ändar av kabeln, inte heller ”gratis”. HS likspänning används nog bara där inget annat alternativ (luftledning) finns, ex.vis. fastlandet – Gotland.

  35. jensen

    Absurditet!
    ” Klimatflyktingar” flockas till ständerna.
    https://www.youtube.com/watch?v=fHk7X_IFMIY
    https://www.youtube.com/watch?v=jVTqo-bUGOE
    https://www.redstate.com/kiradavis/2018/03/20/shocker-californians-leaving-state-droves/

  36. Lasse

    Öppen tråd -utrymme för kritik av Media.
    Nu briserar en historia om Biden och Ukraina som kan påverka valet.
    https://www.youtube.com/watch?v=3a-XGMzWlCE
    Då censureras inslaget av de sociala plattformarna, vilket avslöjar deras agenda eller också har de skrämts till tystnad av politikerna. Hur mycket av det som syns i media påverkas av dolda intressenter, vi vet ju att klimatdebatten är förljugen och att det finns en uppförandemall som trogna journalister SKALL följa.

  37. jensen

    tillägg angående flykt från Cal.
    https://www.redstate.com/kiradavis/2018/03/20/shocker-californians-leaving-state-droves/

  38. jensen

    Ulf 1.
    Var det denna artikel som avsågs?
    https://www.dn.se/varlden/studio-dn-16-oktober-extremvarmen-driver-ivag-kaliforniens-drommare/

  39. En annan

    @Sat Sapiente.

    Den första likströmskabeln i vatten ( från Sverige ) drogs utanför Smygehuk till Tyskland, hur stor effekt kan den överföra?
    Likströmsförbindelsen som strandat utanför Hörby skulle ju ersätta Barsebäckverket, inga småströmmar där, eller?
    En av anledningar till att man valde nergrävd kabel var att man ville slippa en massa tillståndsprövningar av berörda markägare för uppsättning av fler luftledningar, dvs snabbare etablering. Nu torskade man ändå pga. att klåpare fick anbudet!

  40. Lars Cornell

    #34 SatSapiente samt #39 Enannan
    Om vi gör en enkel beräkning och struntar i att ström och spänning sällan ligger samtidigt och att faserna vrider sig på långa sträckor (90 grader på 150 mil) får vi följande:

    AC
    400 kV * 1000 A = 400 MW
    * 3 trådar = 1 200 MW (= ungefär ett kärnkraftverk)

    Toppspänning för 400 kV = 400 * rot 2 = 566 kV
    Isolatorerna måste dimensioneras för 566 kV

    Trådarna måste göras något grövre på grund av reaktiv effekt vilket också ökar förlusterna.

    DC
    1 200 MW / 1 000 A = 1 200 V
    alternativ tre trådar viras samman
    1 200 MW / 3 000 A = 400 V

    DC har många fördelar men också nackdelar. En är att det är mycket svårare att göra isolering till en likströmskabel.
    Jämför en åskblixt som är likström. Den når mycket längre än vad spänningen orkar överbrygga. Det beror på att den byggs upp i små steg. När den utvecklats i en sträcka blir det varmt och i princip kortslutning i det varma området där spänningsfallet då bli nära noll. Därefter kan en ny sträcka överbryggas osv. Det problemet har man i en likströmskabel där spänningsfördelningen i isoleringen beror på resistansen men inte i en växelströmskabel där spänningsfördelningen är kapacitiv.

    Det kompenseras av att i en växelströmskabel behöver tre trådar isoleras men i en likströmskabel bara en kabel.

    Den kanske viktigaste fördelen för likström är att då har fasförskjutning och olika frekvens, som varierar mellan olika länder, ingen betydelse.

  41. jensen

    Podcasten avslutas med reklam för Vattenfall:
    Skaffa ett elavtal, fossilfritt. Policy; Bli Elfaren.
    Min tanke.: Politik-driven , statlig affärsdrivenhet.

  42. Lars Cornell

    #40
    Att effektförlusten är proportionell med strömmen i kvadrat är också till likströmmens fördel.

  43. Dan

    #21 Ivar Andersson:

    Det är ju svårt att tro att temperaturen skulle kunna sjunka när 97% av alla vetenskapsmän säger att den ska stiga…
    Verkligheten får helt enkelt anpassa sig.

  44. Staffan+Lindström

    41
    jensen
    Har ju även reklam för BILTEMAS batterier…
    I början en osann uppgift att de uppmätta +54,4C i augusti slog rekordet från 1913 +56,7C ??!! Vad jag vet är inte den noteringen ogiltigförklarad … ännu?…
    Dessutom nämns Devil’s Golf Course som jag har på CD ….. som orkestermusik av dansk-amerikanen Wayne Siegel. Finns på Spotify och Youtube…

  45. Claes Lindskog

    OT
    I Lund har det byggts ett hus (subventionerat av staten) som ”nästan” inte drar någon energi alls, värmen är överskottsvärme från ESS (European Spallation Source). Denna energikälla är säkert tillgänglig i hela Sverige! Också ”klimatsmart” är att inga parkerinsgplatser finns tillgängliga men man kan ta sin lådcykel ända fram till den egna dörren! Är detta början på ved- vindmölle- och lådcykelsamhället, som ju är så efterfrågat av oss alla? Artikel i SkD (bara för prenumeranter?): https://www.skd.se/2020/10/14/klimatsmart-hyreshus-fardigt-pa-brunnshog/

  46. Fredrik S

    Ulf, Jensen, Staffan Lindström mfl

    Förra året var det varmt några dagar runt Bay Area och då skrev de att musslorna kokade under en halvtimmes lågvatten vid kusten.

    Jag var i Sonoma nära Santa Rosa vid 2000 heat wave i Juni och var det 116 F minns jag. Det var så varmt så poolen vid hotellet öppnade för allmänheten, vilket satt långt inne tror jag.

    Fast då väckte inte ens de skadade druvorna från Chardonnay till Syrah DN’s hederliga journalisters uppmärksamhet.

    Och varför flyttar välbärgade Californians till Dallas eller Houston, Texas om det är för varmt i Sonoma?

  47. tty

    #1

    Det är sant att Kalifornien för första gången i modern tid har börjat tappa befolkning.

    Anledning: extrema skatter, huvudlösa miljölagar, brottslighet/förslumning, sönderfallande infrastruktur

    Låter bekant?

  48. SatSapiente

    #42 Lars Cornell

    Här förstår jag inte vad du menar, ”effektförlusten är proportionell med strömmen i kvadrat” gäller givetvis även för växelström. Om ström och spänning är ur fas i ett växelspänningsnät så får man reaktiva förluster, den strömmen uträttar inget ”nyttigt arbete”.

  49. tty

    #12

    Om folk i Kalifornien är rädda för havsnivån är det konstigt att de flyttar tll Texas. Texaskusten sjunker, så den relativa havsnivån stiger snabbare där, och dessutom är texaskusten något av det plattaste som finns.

    Det vore bättre att flytta till Norra Kalifornien. Norr om Point Reyes där San Andreasförkastningen går ut i havet sjunker den relativa havsnivån. Det finns en flack subduktionszon utanför kusten och Cascadiaområdet stiger långsamt.

  50. Fredrik S

    tty #49

    Det sägs ju dock att det spökar riktigt ordentligt på Mount Shasta i norr så de vågar sig nog inte alltför långt norrut med tanke på hur oroliga de verkar vara i söder.

  51. Fredrik S

    Någon som frossa i nyheten om att glaciären på Kebnekaises sydtopp växt på höjden för första gången på 25 år?

    Lyckades hitta en artikel, kommer dock inte ihåg var, där forskare tydligen tror att det beror på att vintern var snörik.

    Tänk på det nästa gång de påstår något om glaciärerna och klimatet däruppe.

  52. Torbjörn

    Är det någon här som jobbar på SU?

    Denna rubik är felaktig. då sydtoppens glaciär har växt med 0,4M.
    https://www.su.se/nyheter/kebnekaises-sydtopp-fortsätter-att-smälta-1.520263

  53. Fredrik S

    Torbjörn #52

    De kanske ser det som en anomali?

  54. Lars-Eric Bjerke

    #40 Lars Cornell,

    I trefas kraftledningar är effekten
    P = U * I * rot 3 * cos (fasvinkeln)

    I det större kraftledningsnätet för växelström isoleras inte ledarna.

    En ledare har något mindre resistans för likström än för växelström beroende på att likströmmen är bättre fördelad över tvärsnittet.

    Förlusterna i hela Svenska Kraftnäts system är rätt små, ca 2 % av överförd effekt.

    DC är betydligt dyrare än AC speciellt på kortare distanser och på land.

  55. Fredrik S

    Igår läste jag förresten i någon papperstidning på väg hem att VD:n för Västtrafik sa att bilåkandet måste minska, annars kommer det vara förödande för klimatet och folkhälsan.

    Han skulle nog haft framgångsrik kvacksalvare förr som sålde kvicksilversalvor mot sjukdomar.

    Själv konstaterar jag att bussarnas luftkonditionering oftast är trasig på sommaren och värmesystemet likaså på den kallare årstiden.

    Men det som inte dödar härdar väl så det kanske är bra för folkhälsan?

  56. Paul+Håkansson

    California to Tax Anything & Everything They Can Think Of

    https://www.armstrongeconomics.com/armstrongeconomics101/economics/california-economic-declining-significantly/

    California is Highest Taxed State in USA and should join the EU

    https://www.armstrongeconomics.com/world-news/taxes/california-is-highest-taxes-state-in-usa-and-should-join-the-eu/

    Skatter skatter skatter, klart folk flyttar.

  57. Håkan Bergman

    Fredrik S #55
    På SLs hemsida läser jag följande:
    ”Håll avstånd och fortsätt undvika SL‑trafiken”
    Värme och luftkonditionering, jag säger som Hasse Alfredsson:
    ”Vi får inte ta emot dambesök på rummen, men å andra sidan får kärringarna inte ta emot herrbesök heller, så det jämnar ju ut sig så att säga.”

  58. Daniel+Wiklund

    Ska man ha chans att få stöd i sin forskning är det bäst att säga att man vill bidra till den gröna omställningen, att bekämpa koldioxidutsläppen, att arbeta för ett fossilfritt samhälle. Då trillar miljonerna in. Läste just att Northvolt
    Lab fått 159000000 av klimatklivet. Hybrit har ju snart kasserat en miljard i stöd. Det kostar på att kriga mot koldioxiden.

  59. Fredrik S

    Håkan Bergman #57

    Hasse är saknad.

    Misstänker mer och mer att tanken med all omställning egentligen är att alla ska stanna hemma.

    Utom en del av de skatteförsörjda då förstås.

  60. Fredrik S

    Daniel Wiklund #58

    Ska de tillverka nya grundämnen på det labbet?

  61. Göran J

    Mats #2

    Här kan du få information om Stora Barriärrevet.
    Jennifer Marohasy är en av Ausraliens mest framstående
    forskare på Stora Barriärrevet
    Här är länken till hemsidan.
    https://jennifermarohasy.com/jenns-blog/

  62. Lars Cornell

    #54 Bjerke.
    Ja. Men om man belastar fas-nolla (Y-koppling) eller fas-fas (deltakoppling) ger samma resultat (samma totala effekt) vid symmetrisk belastning. Fördelen med fas-fas är att man slipper 0-ledaren men man belastar då två säkringar med samma last.

    Jag bor på landet och har långt till transformatorn. För många år sedan när jag duschade kändes det som stickor i skinnet. Jag mätte då nollan till jord och om jag minns rätt var det 50 V på grund av dålig nolla och snedbelastning. Jag löste det med att koppla samman nolla och jord, förr var det normalt att man gjorde så men nu är det inte tillåtet tror jag.

    Som nackdel för likströmsnät glömde jag nämna att det är mycket svårare att bryta strömmen. Induktiva krafter bildar och underhåller en ljusbåge som är svårsläkt. Att bryta växelström är lättare eftersom ljusbågen slocknar vid nollgenomgången.

    ”En ledare har något mindre resistans för likström än för växelström beroende på att likströmmen är bättre fördelad över tvärsnittet.”

    Nej, resistansen är densamma oavsett om det går mycket eller litet ström lokalt (om vi bortser från uppvärmning), men vid 50 Hz (”vilsekommen likström”) är den effekten obetydlig. Kommer vi upp i frekvenser till radar GHz, blir effekten betydande. Då tränger strömmen inte in i ledaren mer än <tiondels mm. Det är då viktigt att polera ledaren för att minska förlusterna som ökar kvadratiskt med strömmen. Ibland förgyller man ytan eftersom guld är en bra ledare.

  63. Lars Cornell

    #48 SatSapiente
    ”Här förstår jag inte vad du menar, “effektförlusten är proportionell med strömmen i kvadrat” gäller givetvis även för växelström. Om ström och spänning är ur fas i ett växelspänningsnät så får man reaktiva förluster, den strömmen uträttar inget “nyttigt arbete”.”

    Ja, det gäller även för växelspänning momentant men inte som ett medelvärde för tid större än en period. Förlusten kan skrivas,
    P = R * I * I (momentant)
    Där strömmen ”I” inte är en konstant utan följer en sinuskurva.
    I * I blir då inte längre en sinuskurva utan sin * sin vilket gör att förlusterna i växelströmsnät är något högre än i likströmsnät.

    Bjerke #54 skriver att förlusterna är 2%. Vid medellåg last i högspänningsnäten kan det kanske komma ned till det. Men förlusterna ökar kvadratiskt med överförd effekt.

    Jag vill minnas att de stora kraftbolagen anger en genomsnittlig effektförlust runt 6%. Skall man överföra svajig vindkraft från Norrland till Skåne blir det betydligt mer, kanske över 20% eftersom den effekten ligger ’ovanpå’ grundeffekten.

  64. Dan

    Californienborna flyttar bl.a. till Montana, där bildar de egna grupperingar och försöker få montanaborna att bli och bete sig som dem.
    Folk i Montana är redan så trötta på dem att det finns ”instruktionsfilmer” på YT om hur nyinflyttade bör uppföra sig.
    Kanske en god idé, rentav även här.

  65. Fredrik S

    Nu riskerar Uddevalla att slukas av vattnet också.

    Experter räknar tydligen med att havsnivån kommer att stiga med flera meter i framtiden.

    ”– Det måste till åtgärder. Havsvattennivån stiger stadigt, säger Christine Gunnarsson på Uddevalla kommuns samhällsbyggnadsförvaltning.”

    Att havsnivån stiger stadigt har hon ju rätt i.

    Så nu måste det byggas höga vallar där också, som skydd mot havsvattnet. De har räknat på det och kommit fram till att höjden måste vara 2,3 m. Det räcker tydligen till 2070 sedan måste det byggas på med en halvmeter till säger en expert.

    Fast det kan ju regna också så det måste vara öppningbara vallar för att släppa ut regnvattnet.

    Notan verkat kunna hamna på en miljard och uppåt men det måste till för läget idag är tydligen bara en västanfläkt av vad som komma skall.

    Den värsta översvämningen i Uddevalla var 30 Oktober 1863 då vattnet steg 230 cm.

    https://www.expressen.se/gt/den-vastsvenska-staden-riskerar-slukas-av-vattnet/

    https://uddevallare.blogspot.com/2017/02/1863-tidernas-varsta-oversvamning-i.html

  66. Fredrik S

    Dan #64

    Förra året, när söderjournalistiken här hemma blev totalt outhärdlig, råkade jag läsa en artikel om borgmästarvalet i Boise, Idaho.

    En av favortitkandidaterna där fick frågan vad han skulle göra om han blev vald.

    ”Build a $20 billon wall” (något sådant), around Boise, svarade han.

    Hans valplattform var ”stop the invasion”.

    Hur det gick har jag dock inte följt upp.

  67. Lasse

    Dagens SVD innehåller en låg avslöjade intervju med en klimataktivist, Andreas Malm. En kille som kommit in i klimatfrågan från vänstern, med allt bagage som en vänster givit honom.
    Hans tes är att läget för klimatet är så allvarligt att alla medel är tillåtna.
    Tydligen är han uppskattad bland klimatalarmisterna.
    Titel:Humanekolog
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Andreas_Malm

    Tror ni han är mottaglig för fakta?

  68. Fredrik S

    Lasse #67

    Kommer ihåg när han fick mig att sluta läsa DN.

    Han vill ha massaktion och sabotera infrastruktur har jag läst. Frågan är väl vad han vill göra med de som inte håller med?

    Han var då verksam vid Lund’s Universitet och inblandad i en rad projekt.

  69. Fredrik S

    Klipp från Aftonbladet:

    ”Nu vill regeringen avskaffa kommuners rätt att stoppa vindkraftsutbyggnad, rapporterar TV4. Enligt regeringen är kommunernas veto en stor anledning till att vindkraftsprojekt inte blir av i Sverige.

    Frågan ska snabbutredas, med sikte på att nya regler ska vara på plats inom något år.

    – När vi nu tar bort ett sådant här osäkerhetsmoment så är jag övertygad om att många fler, både i Sverige och utomlands, kommer att vilja investera i grön elproduktion i vårt land, säger finansmarknadsminister Per Bolund till TV4. (TT)”

    Bolund och de gröna visar sin demokratiska syn. Bort med demokratin så utländska företag kan investera i Sverige??

    Hur kan vi rösta fram dem till makten?

  70. Fredrik S

    En rimlig reaktion borde vara att kommunfolk från hela landet reser till Rosenbad och dumpar hästskit framför dörren.

    Men Bolund får säkert som han vill, för den store förhandlaren vill sitta kvar vid makten.

  71. Robert+Norling

    #69 Fredrik S
    Här en länk till en fanatiker som vill montera ner demokratin.
    Nu får den fan vara nog!
    Aktivistmedia spelar förstås med och visar en vindkraftsutvecklare som inte fick sin vilja igenom.

    https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/regeringen-vill-avskaffa-kommunalt-veto-mot-vindkraft-13297830?fbclid=IwAR27y5nFA8NSzF0HozNgf59SwBloJLLb63PupzfnalKw6nkLvSp7EAcl8eQ

  72. Fredrik S

    Robert Norling#71

    Ja, dagens andra kopp kaffe hamnade snett i det sköna Oktobervädret.

    Nog dags att att koppla på kärran på bilen åka ut och köpa ett lass hästskit.

  73. Daniel+Wiklund

    Idag vaknade jag till Bolunds om MP-s favoritväder. Klimatministern Isabella har ett passande namn, börjar ju på is. Har just skottat 20 cm tung snö, och just nu är det ymnigt snöfall och hårda vindar. Jag kräver att regeringen jobbar för att ta bort reduktionsplikten. Vill inte ha snö och kyla (minusgrader just nu) så här tidigt. Det är dags att sluta experimentera med koldioxidutsläppen.

  74. SatSapiente

    #62 L Cornell

    ”Ibland förgyller man ytan eftersom guld är en bra ledare.”
    Nej, guld har högre resistivitet (sämre ledningsförmåga) än koppar. Däremot försilvrar man ex.vis ledare som är skyddade från från omgivningspåverkan (oxidation) när dessa används för högfrekvens. Att guld används i t.ex. kontakter beror på att det inte oxiderar.

  75. foliehatt

    Lasse #67,
    vilken riktigt läskig person han verkar vara (Andreas Malm).

    Citat ur artikeln: ”Alla som inte är pacifister landar i att våld är legitimt i vissa sammanhang…”

    (journalistens fråga) ”Kommer han själv att gå från ord till handling? Sabotera stadsjeepar, bensinstationer? Spränga en pipeline?

    ”Han ler, påpekar att han redan för tio år sedan var med och luftade däck på stadsjeepar. – Men jag kommer inte att berätta i förväg om jag gör något. Då försvinner själva poängen.”

    Jag hoppas innerligt att vår säkerhetspolis har full bevakning på honom och hans gelikar!

  76. SatSapiente

    #63 L Cornell

    Jag håller med L-E Bjerke i #54 ang effekt i 3-fassystem.
    Din definition av effektförlust i #63 kan inte vara rätt.
    Om vi med effektförlust menar resistiv värmeutveckling, så är det strömmens effektivvärde vi ska använda i formeln P = U * I * rot 3 * cos (fasvinkeln).

  77. Göran Johnson

    #1 Ulf
    # 47 tty

    Det är fake news att Kaliforniens befolkning minskar, i alla fall fram till 2019. Befolkningsökningen var 2019 ”bara” 140 000 personer, jämfört med 200-300 tusen åren innan. Siffrorna för 2020 finns inte ännu.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Demographics_of_California

  78. LBt

    Utgår man från 1700-talet och den industriella revolutionen behöver man inga ”okända” naturkrafter för att beskriva känd klimatutveckling. Utsläpp, atmosfärisk CO2-halt och global temperatur följer tydligt varandra från trendbrottet i mitten av 1800-talet fram till idag. Trendbrottet krävde en påverkan om något mer än 0,0003 grader per år. Från 1930-talet finns beräkningar som uppskattar den tidens påverkan till ca 0,002 grader. Idag uppmätta värden pekar mot 0,02 grader. Allt per år och som följd av mänsklig påverkan.

    Tänker vi oss fortsättningen som linjär istället för accelererande passerar vi 1,5-gradersgränsen runt 2035 och 2-graders runt 2060. Greta T som ju inte ens gått i pension 2060 bekymrar sig naturligtvis över vuxenvärldens oförmåga att ta tag i detta. En vuxenvärld som i många fall inte ens kommer att uppleva 2035 som beslutsfattare. Men valmanskåren förändras, ca 1 % byts ut varje år, redan 2022 betyder Gretas generation några procents förskjutning och 2026 talar vi om signifikanta förändringar, storleksordningen 10 %.

  79. En annan

    Hm… vad gäller luftledningar finns också formeln rå *L / a, där rå (grekisk symbol) är en konstant beroende av materialets inneboende resistans, i luftledningar oftast koppar men även aluminium.
    Nej Cornell, strömmen ska flöda, inte brytas lite hippsvipps.
    Om nu likström är dåligt över korta avstånd betyder det att över långa avstånd…
    Förresten, Norge har ju dragit en kabel till England, finns det någon här som har koll på alla kabeldragningar som gjorts under vatten?

  80. mattias

    #71. Finns ju fler exempel på långdragna tillståndsprocesser. Oavsett vad man tycker i sakfrågan. Om man av ideologiska skäl vill underlätta för vindkraftsutbyggnad, hur ser man då på tex. gruvdrift i Sverige för bättre tillgång på sällsynta jordartsmetaller? Eller processerna mot Preems utbyggnad i Lysekil eller skyddet av Ojnare skogen på Gotland som förhindrar Nordkalk att bryta kalksten. Det är viktigt att all exploatering görs på rätt ställen och att negativ miljöpåverkan minimeras.

  81. Fredrik S

    Göran Johnson #77

    Vad det handlar om är att Kalifornien tappar folk till andra stater. Det är fler som flyttar ut än som flyttar in.

    Nu verkar det som befolkningen kan minska också.

    https://www.nbclosangeles.com/news/population-shrinks-in-california-still-most-populous-state/2355776/

  82. Håkan Bergman

    En annan #79
    För Europa kan man se dom flesta kablarna här, stor fil inget för mobiler!
    https://eepublicdownloads.entsoe.eu/clean-documents/Publications/maps/2019/Map_ENTSO-E-4.000.000.pdf
    Kabeln Norge-UK, klar nästa år och kapacitet 1400 MW, blir världens längsta i sitt slag.

  83. Lars-Eric Bjerke

    #63 Lars Cornell.

    ”Bjerke #54 skriver att förlusterna är 2%. Vid medellåg last i högspänningsnäten kan det kanske komma ned till det.
    Jag vill minnas att de stora kraftbolagen anger en genomsnittlig effektförlust runt 6%. Skall man överföra svajig vindkraft från Norrland till Skåne blir det betydligt mer, kanske över 20% eftersom den effekten ligger ‘ovanpå’ grundeffekten.”

    Här är referensen till mina siffro: https://www.nyteknik.se/popularteknik/sa-hoga-ar-forlusterna-i-elnaten-6369770

  84. Göran Johnson

    # 81 Fredrik S
    Att det är fler som flyttar ut än som flyttar in är inte detsamma som att befolkningen minskar. Det händer även i Stockholm ibland, men befolkningen kan ändå öka pga högt barnafödande.
    ”Even the January-to-January comparison used by the department shows population growth of just 0.2 %, which officials said continues slow growth trends since the Great Recession. The figures predate the current recession caused by the coronavirus pandemic.”
    Det verkar mera bero på Coronavisus än på klimatet.

  85. Mats Kälvemark

    #78 LBt
    Skojar du? Några fakta:
    1. Genom alla sekvenser av istider följda av värmeperioder under de senaste 400.000 åren har alltid temperaturökningen av naturliga orsaker (Milnakovitchs cykler etc.) gått före ökningen av CO2 med 600-1000 år. Temperaturen driver CO2 – inte tvärtom.
    2. Åren 1910 – 1940 kännetecknades av en ökande global temperatur som kulminerade ca 1945. Kännetecknande nog är många globala och Svenska, ännu gällande temperaturrekord från den perioden. Fossilt koldioxid kan inte ha varit drivande under den perioden utan naturliga orsaker inklusive cykler för AMO och PMO har påverkat. Uppvärmningshastigheten var ca 0,15 gr/decennium vilket är densamma som den pågående. Detta är data från verkligheten och inte från ”hittepå” datormodeller.
    3. Värmningshastigheten 0,15 gr/decennium betyder en dryg grad till sekelskiftet. Längre odlingssäsong och en fortsatt grönare värld och större skördar för att mätta en växande befolkning. Havsnivåökning ca 16 cm, helt hanterbart, Jämför med Nederländerna som sedan sekel har en tredjedel av landets yta under havsnivån.

  86. Fredrik S

    Nä, precis vad jag menade, men vad debatten där borta handlar om är att fler flyttar ut än in.

    Och detta beror ju knappast på klimatförändingar utan pga andra orsaker. Och nu Corona.

    Flest flyttar ju till ställen i Texas där det är ännu varmare än i LA och rena Venus jämfört med SFO.

    För övrigt är det väl också rätt märkligt om folk skulle fly värme när Phoenix AZ, som snittar 100 dagar per år med 40-gradig värme, är USA’s snabbat växande stad?

  87. Göran Johnson

    I Stockholm flyttar de som är 60+ ut medan en stor majoritet av dem som flyttar in är 20+. Min mammas kusin och hennes man flyttade från Minnesota, där de bott nästan hela sitt vuxna liv till öknen i Arizona när de gick i pension. Ett typiskt mönster.

  88. Daniel+Wiklund

    Det är mycket siffror här just nu på bloggen. Men fakta är att jag har redan skottat snö i 1,5 timmar idag, tung blöt snö . Det är inget ovanligt för mig att skotta snö. Har skottat årligen sen mitten av femtiotalet. Men så här tidigt har jag bara skottat en gång tidigare, 1993.Om det sen beror på för mycket eller för lite koldioxid är inte intressant. Man anpassar sig efter dom förhållanden som råder för tillfället. Men skulle kanske söka stöd hos klimatklivet för snöskottning. Jag tror att ökad snöskottning är en följd av dom experiment som man nu håller på med i den gröna omställningen. Och det drabbar oss som bor så nära polcirkeln.

  89. Fredrik S

    Göran Johnsson #87

    Ja, det är ett typiskt mönster. De äldre förstår att det inte är idealt med råkalla vintrar hela livet.

    Angående värme så har ju Arizona dessutom positiv nettoinflyttning från grannstaten sedan länge.

    Så klimatförändringar är mest för journalisterna att skriva för att få likes av kollegor och andra på sociala medier och då är ju inte fakta så noga.

  90. Lars Cornell

    SatSapiente #74
    Hoppsan, där misstog jag mig. Tack för att du rättar. Elektrisk konduktivitet:
    Silver 6,3 * 10^7
    Koppar 6,0 * 10^7
    Guld 4,5 * 10^7
    Aluminium 3,8 * 10^7 (kostnadseffektivt)
    Järn 1 * 10^7
    Stål Mycket sämre än järn.

    Mer utförligt här,
    https://sv.wikibooks.org/wiki/Formelsamling/Ellära

    ”Jag håller med L-E Bjerke i #54 ang effekt i 3-fassystem.
    Om vi med effektförlust menar resistiv värmeutveckling, så är det strömmens effektivvärde vi ska använda i formeln P = U * I * rot 3 * cos (fasvinkeln).”
    Jag håller också med Bjerke om det. Men det gäller effekten i förbrukaren [P=U*I] där U är en konstant och I och R kan variera, tex ett värmeelement. Det gäller inte förlusten i nätet [P(f)=R*I*I] som inte blir en sinuskurva och där I är variabeln.
    https://xiblog.se/2011/12/11/effektivvarde-for-vaxelstrom-och-spanning/

    ”Din definition av effektförlust i #63 kan inte vara rätt.”
    Jasså.

    Punkt 3.1 och figur 10 är intressant i,
    http://www.ees.energy.lth.se/fileadmin/ees/Kurser/MVKN10_Energitransporter/Uppsatserna_och_fraagorna/Entr_korr_Rappport_Elkraft_Kallenberg_Momeni.pdf

    Bjerke #83
    NyTeknik anger förlusterna i stamnätet 220 – 400 kV till 2%. Det var år 2009. Sedan dess har det ökat eftersom sydligt belägen kärnkraft har stoppats vilket (1) ökat överföringsavstånden, (2) ökat belastningen vilket ökat förlusterna på grund av det kvadratiska sambandet och (3) introducerat vindkraft som ytterligare ökar sträckor och gör nätet mer ineffektivt.
    De totala förlusterna anges i artikeln till 11/146 = 7,5%.

  91. pekke

    https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/regeringen-vill-avskaffa-kommunalt-veto-mot-vindkraft-13297830

    Vasa Vind i inslaget är inte svenskt utan ägs av ett brittiskt investmentbolag, Asper.

    https://asper-im.com/asper-expands-nordic-wind-platform/

    Undrar hur mycket av vinsterna som stannar i Sverige ?

  92. Robert+Norling

    #91 Pekke
    ”Undrar hur mycket av vinsterna som stannar i Sverige ?”
    I stort ingen ting. Förutom hos typer som Maud Olofsson med familj.
    https://www.aktuellhallbarhet.se/miljo/klimat/nu-anmals-maud-olofsson-i-vindkraftsharvan/?fbclid=IwAR2m6x4vZZJorEEgy9a6gdOWa1F0N3oxYblV3gSpUIFs588kzuKFbb_h6bQ

  93. Robert+Norling

    Nu är det fan i mig alvar.
    Ni måste också reagera på TV4: ”nyhet” att det kommunala vetot om vindkraft är på väg att avskaffas.
    Jag skiter fullkomligt i om Kaliforniens befolkning ökar eller minskar, när vår demokrati är på väg att raseras.
    Detta är det andra av kommunernas (läs svenska folkets) veton som är på väg att begravas.

  94. foliehatt

    OK – lite konspirationsteori-, och foliehattvarning här nedan.

    Men, jag håller det inte alls för helt otroligt att MP och andra solovindkraftsförespråkare på ett eller annat sätt är infiltrerade av utländska makter. Liknande som det som avslöjades om fredsrörelsen i väst när Stasis arkiv blev tillgängliga efter DDRs och murens fall.

    Vi har i sommar (redan!!) fått en klar demonstration på hur skört vårt elnät har blivit. Det krävs endast några olyckliga omständigheter i vinter så står vi där med elavbrott i större eller mindre delar av landet.
    I det läget kommer våra politiker komma till insikt om att det behöver byggas planerbar elproduktion närmare konsumenterna. De kommer då att fastna för gasturbiner – är min tes. Därav utländskt intresse i att driva på en utveckling i Sverige som ger instabilitet i elnätet.

    Sedan har vi så klart alla olika aktörer som önskar göra en slant på vindkraft – utan krav på ansvar för nätstabilitet, kostnad för inmatning, och med subventioner, gubevars.

    Ja – det går att slå bort detta som varandes konspirationsteorier – men bara för att man är paranoid behöver det inte betyda att det inte finns någon där ute som vill dig illa.

  95. Håkan Bergman

    foliehatt #94
    Det är nog inte alls så långsökt, läs t.ex. Schellenberger där han avslöjar hur kol- och gas-industrin har stöttat kärnkraftsmotståndet. Miljörörelsen har lyckats vrida debatten till att handla om big-oils stöd till klimatskeptiker, men big-oil har inget att frukta oljan är en så värdefull resurs som vi svårligen kan ersätta. Kol och gas däremot kan ersättas med kärnkraft men aldrig med sol, vind och biobränsle, bara att titta på Tyskland idag mindre än 2GW vind av 60 GW installerat, kol och gas kör för fullt.

  96. #93 #94

    Jag vet inte om det är så konspiratoriskt att vindkraftsbolagen har sina lobbyister i regeringen. Om jag inte missminner mig så sitter t.ex. MP där 🙂

    Såklart att det vore kanon för dem om det kommunala vetot kan hävas med hänvisning till klimatkrisen. Och att MP vill ha en ren energiproduktion med enbart förnyelsebart är ingen hemlighet. Kosta vad det kosta vill. Industrier, bilar, djurhållning skall bort och förresten skall vi inte använda så mycket energi överhuvudtaget.

    Att de kommer att använda gasturbiner istället tror jag inte på.

  97. T Back

    Hörde just i SR att regeringen vill ta bort kommunernas vetorätt mot vindkraftsinstallationer. Nu går väl skam på torra land.

  98. Fredrik S

    Robert Norling #93

    Håller med, det blev bara så absurt att läsa Bolund så jag bytte land ett tag. De får flytta bäst de vill på andra sidan jorden. Ingen av dem skulle flytta hit utan tvång hursomhelst.

    Ska bli intressant att läsa hur reaktionerna blir i andra partier i bananstaten, om det blir några.

    foliehatt, Håkan Bergman #94, 95

    Nä, varför skulle dessa ”sekter” skilja sig från andra genom historien.

    Lövin tex verkar helt plötsligt blivit kompis med Preem över en natt. Vart tjockoljan ska ta vägen har jag inte läst något om ännu och utsläppen lär bli lidande.

  99. #65
    — Experter räknar tydligen med att havsnivån kommer att stiga med flera meter i framtiden.
    “– Det måste till åtgärder. Havsvattennivån stiger stadigt, säger Christine Gunnarsson på Uddevalla kommuns samhällsbyggnadsförvaltning.”
    Att havsnivån stiger stadigt har hon ju rätt i. —

    Nej det har hon inte. Havsnivån sjunker pga landhöjningen i detta område. Men tillfälligt är det precis som på 1860-talet att det kan bli högvatten:
    https://www.psmsl.org/data/obtaining/stations/179.php

  100. sibbe

    På tal om likström:
    …så som det mesta av Tysklands energiministerns elöverföringplaner så är i princip alla nya, OCH gamla kraftledningsbyggen i motvind. Medborgarna som ligger nära ledningarna klagar inför domstolar mot dessa projekt: så borde den viktigaste länken ( likström under jorden) från Nord till Sydtyskland vara färdig att ta i bruk i år, enligt planerna 2015. Men man har inte byggt mera än 100 km av 700km söderut. Fastän staten och elöverföringsbolag har grundat ett nytt företag, ”Ultranet” så händer det inte mycket, eftersom det är staten som bör stå för kostnaderna. Och, förunderlig nog, inte har staten tydligen några pengar…
    citat från en tidning: ”I flera delar av Bayern har motståndare till kraftledningen protesterat mot den federala regeringens nya planeringsförsäkringslag och byggandet av rutterna Südlink och Südostlink. De fruktar förstörelsen av naturen och en ”attack mot demokrati”.
    -Så, underjordiska ledningar gick inte, får se om följande projekt rors i hamn:
    …Högspänningsledningsöverföringsledningen (HVDC-ledningen) kommer till stor del att gå längs befintliga kraftledningar.
    Den är cirka 340 kilometer lång och sträcker sig från Osterath i Nordrhein-Westfalen till Philippsburg i Baden-Württemberg. Specialfunktionen: Hybridmaster används, över vilka både likström och växelström transporteras.
    År 2025 ska ULTRANET utvidgas genom korridor A norr till Emden vid Nordsjökusten.
    Med facit i handen: fastän man får el från Norge och Skottland till Nord/Östersjöområden i princip redan i år, så får man inte ”elen.nu” dit man behöver den, till industriområden in Baden Württenberg (t.ex Mercedes/Audi etc) och Bayern (t.exBMW etc). Den behövliga elektriska strömmen kommer från Frankrikes kärnkraftverk och från kolkraftverk i Tjeckien/Polen…
    Och industrin får precis som också i Norden strömmen ibland gratis, när det blåser för mycket. Bra för business et al…

  101. Lasse

    #99
    Hybris från Uddevalla.
    Det förekommer enstaka tillfällen med stormflod längs västkusten.

    Men det skydd som årligen behövs i Venedig är nu i funktion.
    Även St Petersburg och London skyddas med aktiva vallar.

    Men den storm som USAs presidentkandidat Biden kommer att få går inte att skydda med vallar!

  102. SatSapiente

    #90 L Cornell

    Apropå ”Jasså”

    Du påstår att beräkningen av effektförlust i en ledning ska göras på annat sätt än den effekt som uppstår i en ansluten förbrukare i änden av sagda ledning? Och att det inte är effektivvärdet av strömmen som i första fallet bestämmer effektförlusten men däremot effekten i andra fallet? Skulle formeln P = U*I inte mha Ohms lag kunna skrivas som P = R*I*I ?
    Det du säger finns inte beskrivet någonstans i min gamla kurslitteratur från KTH, har du någon källa?

  103. LBt

    Mats K #85
    Håller i stort sett med dig men det fattas en del:

    1. visst är det värme från solen som triggar övergångarna från sträng istid men därefter understöds processen först troligen av minskande albedo och därefter av växthusgaser dvs bla CO2. Det förlopp vi nu har att hantera har ingen inledande koppling till solen. Jorden befinner sig i den del av klimatcykeln där resan mot nästa istid börjat. Sen medeltiden faller temperaturen med genomsnittligt ca 0,0003 grader per år och jorden har troligen växande albedo men 0,0003 är extremt lite och 100-200 års ökande fossil förbränning ackumuleras i atmosfären för att i mitten av 1800-talet räcka till att hejda det globala temperaturfallet.

    2. Påverkan från CO2 var ingalunda dominerande 1910-40. 0,002 per år utgör betydligt mindre än hälften. Du nämner själv påverkan som man ibland benämner 60-årscykeln och som möjligen var den dominerande komponenten just 1910-40 men runt 40 hade vi även en ElNinjo som kanske inte tillhörde de kraftfullaste men som var ovanligt utsträckt.

    3. De senaste 20 åren har enligt UAH genomsnittligt gett 0,02 grader per år, de senaste 40 0,015. Väljer man marknära mätningar blir det ännu mer.

  104. Ulf

    Tack alla för tipsen på mina frågeställningar.

  105. Fredrik S

    Alvar Nyren #99

    Nä, sant, jag var inte riktigt tydlig men jag menade den globala ökningen som ju håller sig på stadig sedan långt tillbaka vilket säkert var vad hon syftade på men medvetet uteslöt landhöjningen. Om hon inte är helt inkompetent dvs.

    Ingenstans i artikeln står det om detta. Men det kan ju iofs bero på att msm är helt inkompetent lika mycket som att de vill larma.

  106. Daniel+Wiklund

    Det är väl inte förvånande att Per B är beredd att köra över kommunerna. Han tycker ju inte att det är konstigt när hans parti har regeringsmakten, trots att nästan 96 procent inte röstade på MP. Hybris är bara förnamnet.

  107. Karl Eider

    #106

    Ja, med 96% som inte röstar på MP, kan man ju säga att det är statistiskt säkerställt att MP är en dåligt parti. Man kan också påstå att det t.o.m. råder konsensus om detta faktum. 🙂

  108. Lars Cornell

    SatSapiente #102
    Det är samma Ohms lag som gäller. Men i en högspänningstråd känner du vanligtvis inte spänningsfallet [U(fall)], som ofta kompenseras med transformator. Däremot vet du att [R] är konstant och du kan lätt mäta [I]. Således,
    P(förlust) = U(fall)*I = R*I*I

    ”I trefas är effekten P(belastning) = U * I * rot 3 * cos (fasvinkeln)”
    Den formeln kan du använda när du beräknar belastningen eftersom du lätt kan mäta både [U(fasspänning)] och [I]. Observera att [U] inte är spänningen mellan faserna utan spänningen mellan fas och nolla, därför [rot 3].
    Om du använder den formeln och belastar symmetriskt ser du att det blir samma maxeffekt antingen du belastar i Y-nät eller i D-nät. Det är effektivvärdet som skall användas eftersom effekten under en period inte är sinusformad utan sin * sin som är mer toppig.

    ”För periodiska strömmar och spänningar beräknas medelvärdet av dessa som det kvadratiska medelvärdet vilket kallas växelstorhetens effektivvärde och växelstorheterna kan därigenom representeras av en konstant (effektivvärdet).”
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Kvadratiskt_medelvärde
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt
    p = u⋅i = U 2sin(ωt+φ)⋅I 2sin(ωt) = UI(cos(φ)−cos(2ωt+φ))
    https://www.kth.se/social/files/55112badf2765409286e90a4/acpower.pdf
    Det finns nog bättre länkar. Du får söka.

  109. Håkan Bergman

    Karl Eider #107
    Jag nöjer mig inte med mindre än 97%.

  110. Alvar N #99,

    Många av våra kommuner är tyvärr begåvade med ideologiska och faktaresistenta lokalpolitiker. Smögen som ligger strax nordväst om Uddevalla har en stadig havsnivåminskning på 1,8 mm per år. Har SMHIs politruker varit där och skriv dem på näsan att de skall ignorera fakta?

    Eller är det det att regeringen hotar med att köra över kommunens bestämmanderätt om de vägrar att omfatta katasrofteorin?

    https://www.emodnet.eu/en/map-week-%E2%80%93-relative-sea-level-trends

  111. En annan

    Alltså kan man överföra el från eo1 till eo 3 och 4 genom havet, med vissa förluster som är inbyggda i systemet.
    Min frågeställning gick ut på att det måste gå fort, inte dras i långbänk, för får vi en fimbullvinter i skåne vill jag slippa frysa inomhus!
    Tyvärr för folket har klåpare med egoism tagit över en sådan basal sak som elnätet! Gör om gör rätt, släng ut utländska intressenter ur våra mest basala behov. Uniper är att betrakta som en inkräktare, som vill att vi ska försörja Tyskland med el!

  112. Henrik

    #110 Confirmation bias. Vi har det alla. Frågan är hur vi ska ta oss framåt när fler och fler låser fast i sina åsikter.
    https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/20/darfor-kan-du-aldrig-vinna-en-debatt-langre-vi-valjer-var-egen-sanning-och

  113. Ivar+Andersson

    MP och Bolund vill att kommunernas veto mot nya vindkraftverk ska bort. Varför glömmer MP och Bolund att det borde vara förbjudet att överklaga nya ledningsbyggen och tillstånd för gruvbrytning som behövs för de gröna projekten?

  114. JP

    Hittar inte diagram över historiska havsnivåer på SMHIs sida. Vet inte om jag har gått vilse på deras site, men börjar misstänka att verkligheten är mindre intressant för dem än deras extremt överdrivna framtidsscenarion.

    Det är ju lite absurt att det är deras data som ligger till grund för de diagram som presenteras på andra sidor som PSMSL och NOAA:
    https://www.psmsl.org/data/obtaining/stations/70.php
    https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=050-081

    Och där ser man ju en helt annan verklighet än den som media och politiker skrämmer landets invånare med.

    Men jag kanske bara har gått vilse på SMHIs site?

  115. Daniel+Wiklund

    Man kan skrämmas med det väder som vi har i Norrbotten just nu. Det har nu snöat i Luleå 17 timmar nästan utan uppehåll, dessutom hårda vindar. Minst 30 cm blöt snö. Med tanke på alla insatser som gjorts i flera decennier för att minska på koldioxidutsläpp så kanske vi slipper att få vinter så här tidigt i framtiden. Koldioxidskatter, plastpåseskatten, rejäla bidrag till elbilar, klimatklivet, Energimyndighetens givmildhet till grön omställning och hållbar utveckling, osv osv. Det vore väl attans om inte vi har att se fram mot bättre klimat och väder. Och inte bara mindre pengar på kontot. Isabella och Per kan ju ta några rejäla klimatkliv och göra studiebesök i Norrbotten för att få känna på det vädet som minskade koldioxidutsläpp kan leda till. Kan nog få bidrag från klimatklivet till ett sånt studiebesök.

  116. #110 Ingemar N.
    Ja det är tyvärr mera regel än undantag bland småpåvarna utan heder och yrkesstolthet, även om det finns flera undantag. Frågan är vilket som är värst, multimiljardrullningen dagligen eller förtroenderaset man bidrar till den dag detta bedrägeri brister. Och man startar från lägsta tänkbara nivå. Blir inte snyggt i eftermälet.

  117. Fredrik S

    Per Bolund säger att han har svårigheter att räkna. Men det blir jättebra ändå.

    https://www.gp.se/nyheter/sverige/plastpåseskatten-succé-eller-fiasko-1.35692477

    Han påstår också att vi, vilka han menar är oklart kanske han och grabbarna på parkbänken, inte har någon direkt erfarenhet av punkskatter?

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Punktskatt

    Det bästa för vore om han tog ett antal friår och cyklade jorden runt några varv.

  118. Fredrik S

    Ingemar Nordin, Alvar Nyren #110, 116

    De flesta ansvariga kommunpolitikerna i kustkommunerna torde nog vara fullt medvetna om både havshöjning och landhöjning och konsekvensen av dessa.

    Är de inte bundna av ideologi så är de opportunister.

  119. foliehatt

    Och här är länken till Andreas-Malm-artikeln i SvD

    https://www.svd.se/klimatrorelsen-maste-sluta-gulla–dags-for-sabotage

  120. SatSapiente

    #108 L Cornell

    Jag tror vi pratar förbi varandra.
    Formeln P(förlust) = U(fall)*I = R*I*I ger rätt när man använder effektivvärdet för I, Irms. Att den momentana effekten pulserar med dubbla nätfrekvensen är inget konstigt, men att effektpulsationen skulle vara annat än sinusformad finner jag märkligt, det beskrivs ingenstans, varken i dina länkar eller min kurslitteratur. Vi skulle då hitta andra frekvenser än 50 och 100 Hz, vilket vi inte gör om vi inte har kraftelektronik (dioder, tyristorer eller triacs) inblandade.
    Uttrycket sin(x)*sin(y) kan skrivas som (cos(x-y) – cos(x+y))/2 i formeln:
    p = u⋅i = U 2sin(ωt+φ)⋅I 2sin(ωt) = UI(cos(φ)−cos(2ωt+φ))

    I din länk https://www.kth.se/social/files/55112badf2765409286e90a4/acpower.pdf står det:

    ”Eftersom cos(2ωt …) har medelvärdet ”0”, så blir effektens medelvärde UI·cosφ.”

  121. Lars-Eric Bjerke

    #85 Mats Kälvemark

    ”Fossilt koldioxid kan inte ha varit drivande under den perioden…..”

    De fossila utsläppen var mycket små från 1850 till 1950-talet och torde inte ha haft någon större påverkan på den globala temperaturen. Däremot har avskogningen varit stor under denna period speciellt i Nordamerika vilket framgår av sidan 73 i nedanstående referens.
    https://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer6400/978-91-620-1300-4-b-sid-64-114.pdf?pid=19441

  122. Rolf Mellberg

    Plastpåseskatten var bra!!!

    Hur i herrans namn tänker jag nu??

    Jo, det finns ett antal faktorer som driver på globaliseringen, som t ex mirgration, globalt verkande organisationer stärker sina positioner, klimatfrågan och nu Corona.

    Detta innebär att vår nationella suveränitet – vårt reella handlingsutrymme krymper, d.v.s. själva demokratin urholkas, på senare tid i gallopperande snabb takt.

    Att våra valda representanter på nationell nivå inte har något bättre att ägna sig åt än att strula med dessa plastpåsar är någonstans mellan löjeväckande och skrämmande.
    Om man inte är kompetent nog att behandla svåra frågor så kan man ju alltid ägna sig åt rent nonsens.

    En utmärkt illustration av demokratins kris!!!

  123. Daniel+Wiklund

    # 121 Lars-Eric B. Det blir ett meningslöst hårklyveri om koldioxiden. Däremot så är det fakta när jag beskriver vädret i Luleå idag. Om det sen är kopplat till ökad eller minskad koldioxidhalt är ointressant. Ska kanske ändå fundera på det när jag nu ska skotta för fjärde gången idag.

  124. Simon

    Jag skulle nog vara försiktig med att ta publikationer från naturvårdsverket som någon slags faktauppgift. Verket är praktiskt taget högkvarter för MP.

  125. Fredrik S

    Rolf Mellberg #122

    Jo, det är en bra illustration. Mera skatter kommer också.

    Kemikalieskatten som om många menar islolerar oss från omvärlden infördes 1 Oktober på elektronik.

    https://www.tullverket.se/sv/foretag/importeravaror/raknauttullochavgifter/punktskattvidimport/kemikalieskatt.4.5c3d004415b89fa6ac72c20.html

    Lite info om hur denna och andra punktskatter, som Bolund har dålig erfarenhet av eftersom han verkar bott i ett hål eller liknande, och hur dessa räknas ut.

    https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/skatter/punktskatter/kemikalieskatt/skattesatserochexempelpahurskattenberaknas.4.5c1163881590be297b517599.html

    Snart är kemikalieskatt på kläder på gång. Fast det verkar det verkar inte vara så många ämnen där men Bolund och stjärngänget kan ju öva sig i att räkna så kanske de får till skatterna. Kanske någon gång när vi äntligen blivit fossilfria?

    Men jag tror ändå på att ett antal friår för honom vore bäst.

    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kemikalieskatt-pa-klader-och-skor-forst-2022

  126. tty

    #114

    Jodå, data finns på SMHI:s site och kan laddas ned, men bara som csv-filer och timvisa data. Inget för den intresserade allmänheten alltså. Vilket troligen också är meningen.

    https://www.smhi.se/data/oceanografi/ladda-ner-oceanografiska-observationer/#param=sealevelrh2000,stations=all

    Det är mycket enklare att gå via PSMSL.

  127. Robert+Norling

    #123 Daniel W.
    Så klart att det är el-cyklar/bilar och 5 000 st vindsnurror som har börjat ge effekt på vädret.
    Tänk dig då när MP+C med ivrigt påhejande av Naturskyddsföreningen har avskaffat kommunernas veto och sett till att tyska och kinesiska företag rest ytterligare 30 000-50 000 st Rovfågelavlivare.
    Då får du se fram emot att skotta snö redan i September.

  128. Gunnar Strandell

    JP #114
    Här kan du ladda ned historiska havsvattenstånd från SMHI. Välj bara station.

    https://www.smhi.se/data/oceanografi/ladda-ner-oceanografiska-observationer/#param=seatemperature,stations=all

    Här finns text om framtiden:
    https://www.smhi.se/kunskapsbanken/oceanografi/vattenstand-och-klimat/framtida-vattenstand-langs-sveriges-kust-1.133483

  129. tty

    #78/103

    ”100-200 års ökande fossil förbränning ackumuleras i atmosfären för att i mitten av 1800-talet räcka till att hejda det globala temperaturfallet.”

    Om man får tro iskärnorna var CO2-halten 285 ppm 1850 mot 275 vid LIA-minimat på 1600-talet.

    Det innebär en ”forcing” av ungefär 0,16 W/m2 i tropikerna där effekten är som störst, motsvarande en temperaturhöjning av 0,04 grader. På våra breddgrader 0,03 grader.

    På den nivån kan nog Solen via Maunderminimat 1645-1715 och Daltonminimat 1800-1820 definitivt spela en minst lika stor roll som CO2.

    Och vad beträffar en linjär framtida uppvärmning hoppas jag att du ha klart för dig att det förutsätter en exponentiell ökning av mängden växthusgaser.

  130. LBt

    tty #128,
    tack för uppgifterna de förbättrar mitt underlag.

    Tittar jag på nutid ser jag en exponentiellt ökande global temperatur, jag har väntat i 10 år på dess logaritmiska tillväxt.

    Solaktiviteter saknar ackumulerande inslag. Det betyder mycket för att få till en bestående förändring.

  131. Lars Cornell

    SatSapiente #120

    Vad är det för kurslitteratur du har som inte innefattar sådan kunskap?
    Till och med wikipedia lär ut det, P = integralen för u(t) * i(t) dt
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Effekt
    https://sv.wikipedia.org/wiki/Växelström
    Momentaneffekten är definitionsmässigt p = u * i, det vill säga produkten av spänningens och strömmens momentanvärden. I det allmänna fallet varierar både u och i med tiden och således även p. Den mottagna effekten kan då skrivas
    p = u * i = u^ * ı^ sin(ωt+φu) * sin⁡(ωt+φi)
    Som du ser skall sinuskurvan för strömmen multipliceras med sinuskurvan för spänningen. Resultatet [p] blir INTE en sinuskurva.

    Det är ju vad du själv skriver, ”Uttrycket sin(x)*sin(y)”.

  132. SatSapiente

    #130 L Cornell

    Vi pratar fortfarande förbi varandra.
    Du beskriver uttrycket för momentaneffekten.
    φ definieras som fasvinkel mellan ström och spänning. Ditt uttryck bör se ut som p = u * i = u^ * ı^ sin(ωt+φ) * sin⁡(ωt)

    sin(x)*sin(y) kan skrivas som (cos(x-y) – cos(x+y))/2
    vilket då blir
    p = u * i = u^ * ı^ sin(ωt+φ) * sin⁡(ωt)=U * I * (cos(φ)-cos(2ωt+φ))

    “Eftersom cos(2ωt …) har medelvärdet 0” (enligt din länk https://www.kth.se/social/files/55112badf2765409286e90a4/acpower.pdf ), så blir effektens medelvärde UI·cosφ.” Dvs när vi talar om (aktiv) effektförlust (som beror på medelvärdet, rms) så är sista termen 0.
    Reaktiva förluster däremot är beroende av strömmen oavsett om strömmen uträttar ”nyttigt” arbete eller ej.

  133. Lars Cornell

    Sapiente #132
    Nu börjar jag trötta på det här. I ett högspänningsnät med trådar högt över marken är det endast R och I som förorsakar förluster av betydelse enligt formeln
    P(förlust) = R * I * I.
    Fasvinkeln och spänningen saknar betydelse.

  134. tty

    ”Tittar jag på nutid ser jag en exponentiellt ökande global temperatur”

    Om det verkligen vore så (vilket det inte är) så är det i varje fall inte växthuseffekten som är orsaken.

  135. LBt

    tty,
    nja du menar kanske skapad av växthuseffekten enbart? Så enkelt är det knappast.

  136. SatSapiente

    #133 L Cornell

    Det var inte min avsikt att varken trötta ut dig eller förstöra din nattsömn (såg att #131 skrevs 04:36).

    Jag tror att vi är överens om hur effektförlusten ska beräknas.
    Däremot håller jag inte med dig om att ”I * I blir då inte längre en sinuskurva utan sin * sin” som du skriver i #63 och upprepar i #131.

    sin(ωt)*sin(ωt) kan via trigonometrisk summaformel (http://matmin.kevius.com/trigonometri.php) skrivas som 1/2-cos(2ωt)/2 vilket är en konstant – en cosinusfunktion.
    Effekten kommer att variera sinusformat (eg. cosinusformat) med dubbla frekvensen.

    Jag föreslår att vi avslutar ”vår” tråd här och ber att få tacka för meningsutbytet.

  137. Lars Cornell

    #136 Vi tycks förstå varandra nu,
    http://www.tjust.com/2020/klimat/RMS-001.jpg

    Vad betyder Sat Sapiente?

  138. foliehatt

    @ Lbt, #135
    ”Så enkelt är det knappast”
    Så sant, så sant. Men försök få in den insikten i vilken diskussion som helst med klimatkatastrofister och du kommer att möta en exponentiellt ökande uppförsbacke.

    ”Alla vet” ju att enkel strålningsfysik förklarar hela fenomenet (om man bara inkluderar lite förstärkningsfaktorer)

  139. LBt

    foliehatt #138,
    avhåller man sig från att blanda in ”okända” naturkrafter och nöjer sig med känd utveckling och fysik så landar man i en uppenbar och av människan förorsakad utveckling.

    Den börjar med den industriella revolutionen som efter hundratalet år ackumulerat tillräckligt med CO2 i atmosfären för att hejda det helt naturliga temperaturfall som var typisk för klimatet sen medeltiden fram till 1800-talet. Annan känd påverkan som 60-årscykeln, ElNinjo och solaktiviteter förmår bara tillfälligt rubba den naturliga utvecklingen som den 1910-40.

    Utsläppen ackumuleras däremot och dess påverkan blir bestående och växande så länge CO2-halten ökar.

  140. SatSapiente

    #137 L Cornell

    ”Vad betyder Sat Sapiente?”

    Tillräckligt (el. nog) för den vise (el. lärde).

    Google Translate föreslår en mindre träffande översättning ”klokt nog”.

    Jag tar tagit uttrycket från min lärare i svenska i gymnasiet för många år sedan. Han var mycket förtjust i latinska uttryck och använde detta ofta i betydelsen ”för en klok människa räcker det du sagt”. Jmf med Homo Sapiens ”den visa människan” och aqua destillata q.s. (quantum satis) som ofta står på medicinförpackningar ”destillerat vatten i tillräcklig mängd”.

  141. tty

    ”Den börjar med den industriella revolutionen som efter hundratalet år ackumulerat tillräckligt med CO2 i atmosfären för att hejda det helt naturliga temperaturfall som var typisk för klimatet sen medeltiden fram till 1800-talet. ”

    Och vilken industriell revolution var det som stoppade den folkvandringstida köldperioden och fick temperaturen att vända uppåt igen under MWP?

  142. LBT #139,

    Du drar din trötta ramsa i så gott som varje inlägg. Om du inte kan komma med någon ny forskning som bidrar till diskussionen så finns det många siter där du skulle välkomnas och som är lika ointresserade av klimatvetenskapen som du. Det här är en varning.

  143. LBt

    tty #141
    Studerar man rekonstruktioner avseende det norra halvklotet och de senaste 2000 åren ser man en mindre temperaturuppgång åren 400-1000. Studerar man globala rekonstruktioner avseende samma period ser man mer en utplaning. Studerar man globala rekonstruktioner avseende de senaste 10-12000 åren ser man ett temperaturfall om ca 0,01 grader per 100 år under ca 4000 år fram till år 1000 där detta övergår i ett fall om ca 0,03 grader per 100 år. Övergången här är intressant, jag har ingen uppfattning. Folkvandringarna i och runt Europa har kanske regionala klimatinslag men jag tror huvudanledningen snarare var folkgrupper som nu vuxit sig så stora att de sökte större ytor.

  144. Paul+Håkansson

    Strömlöst på Södermalm!!!

    Kan det möjligen vara effektbrist isf kallas det karma då MP har sin absolut största väljarkår där. I vilket fall som helst så är det bra att dom över för detta kommer att vara framtiden.

    DI hade för övrigt en artikel idag där handelskammaren i Skåne är djupt oroliga för att företag i regionen har nekats anslutning pga just effektbrist. Heja MP. Halleluja.

  145. Lasse

    Vad har AMO och NAO för samband med CO2?
    https://notrickszone.com/2020/10/22/new-study-finds-a-robust-link-between-european-temperatures-and-solar-activity-via-amo-nao-modulation/

    NAO och AMO ger god korrelation med temperaturen.
    Frågan är om de korrelerar med CO2.

    Periodicitet-det gillas!
    Havsnivån är oxå periodisk.
    liksom temperaturen på dygns och årsbasis och tydligen även på längre tidsintervaller.