Öppen Tråd

vårvärme

Nå. Kan man äntligen få lite vårvärme i det här landet? Det har ju varit en skandalöst kall vår. Regeringen borde verkligen göra något åt det. Stifta en lag, inrätta en vårminister, eller nåt. 🙂 Hursomhelst, här har vi en tråd som kan diskutera väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Karl Eider

    Idag kan det bli uppåt 20 grader varmt någonstans i södra Sverige. Aftonbladet kallar det ”supervärme”.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dKQ6o/efter-iskylan–nu-kommer-sol-och-supervarme

  2. Sören G

    Kan inte regeringen göra något åt den kalla våren? Vi har ju en klimatminister.

  3. bom

    Kanske en kombinerad vår- och fredsminister vore lämpligt? Mona Sahlin är ju ledig och har rätt profil. Chilehjälpen kanske borde läggas till också? Intygsdepartementet!

  4. Lasse

    #3 Hennes kompis Wallström har varit uppe på möte i Arktiska rådet.
    Hon var nöjd med skrivningen från mötet, men lovar mer bevis:
    ”– Vi har velat insistera på att man måste referera till vetenskapliga bevis på vad som sker i Arktis. Här finns så mycket forskning och underlag för att säga att det är allvarligt. Det här är vår chans. Och det måste bygga på vad vetenskapen berättar för oss.
    I rapporten varnas för att det om 20 år kan vara isfritt i Norra ishavet. Notan för den globala uppvärmningen kan bli ofattbara 800 000 miljarder kronor.”

    Jag ser fram emot det vetenskapliga underlaget! Nån som vet var det finns?
    Inte här i alla fall: http://www.dmi.dk/groenland/arktis/havisareal/

  5. Lars Kamél

    När det gäller vädret, i alla fall då det inte är vinter, förväntas människor längta efter värme. När det gäller klimat, förväntas människor vara livrädda för värme. Vad är logiken?

  6. pekke

    En liten undring på dagens ledarsida i Nya Wermlandstidningen.

    ” Kalla och varma tecken.
    Det har varit en ovanligt kall maj månad. Det har till och med förekommit snöfall i Värmland och ännu längre söderut i landet. Vad hände med den globala uppvärmning som vi varit lovade, alternativt hotade med?
    Nu finns det även de som menar att kallare somrar och vårar också det skulle vara ett tecken på uppvärmningen. Så bekvämt. Om både varmare och kallare väder blir tecken global uppvärmning så kan man ju fråga sig vad en sådan förklaring egentligen är värd. Som när marxister försöker förklara allt med klassanalys, eller feminister allt med patriarkaliskt förtryck.
    Henrik L Barvå ”
    http://nwt.se/asikter/signerat/2017/05/13/kalla-och-varma-tecken

  7. Christer Löfström

    #4
    Kommer i sommar.

    ”The results of the SWIPA assessment are presented in reports, targetting different audiences. The results of the 2017 SWIPA assessment are currently available in a Summary for Policy-Makers and series of Fact Sheets. The detailed technical background that is the basis for the other reports will be availble in the summaer of 2017. ”

    http://www.amap.no/swipa2017

    För övrigt en post av Lars Bern som grovt stämmer med mina personliga erfarenheter i yrkeslivet.
    https://www.klimatupplysningen.se/2013/04/22/fokusera-pa-elektricitet-och-rent-vatten-for-de-fattigaste/

    https://anthropocene.live/2017/05/09/nagra-av-varldens-varsta-miljobovar-star-bakom-klimatlarmen/

    Förmodar att den bok han nämner finns i länken nedan som pdf.
    http://www.geoengineeringwatch.org/documents/TheFirstGlobalRevolution_text.pdf

  8. tty

    #4

    En liten liknelse apropå Wallströms oro och Grönlandsisens avsmältning.

    Fyll ett badkar med 200 liter vatten. Varje julafton häller du i tre matskedar vatten. Varje midsommarafton häller du ur fyra matskedar.

    Då kommer vattnet i badkaret att omsättas lika snabbt som grönlandsisen och vara tomt samtidigt som grönlandsisen har smält.

  9. pekke

    Karl #1

    Resten av landet får vara glada om de slipper nattfrost, för nån supervärme kommer det knappast bli närmsta veckan.

    https://www.smhi.se/vadret#geonameid=2673730

    https://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/meteorologens-kommentar#ws=wpt-a,proxy=wpt-a,area=sve

  10. pekke

    tty #8
    Den var bra, nåt för dagens skolelever att räkna på eller kanske göra ett praktiskt experiment på !

    Kanske även politikerna skulle leka lite med ovanstående.

    Ser ut som årets avsmältning av havsisen gått in i en lugnare fas.
    http://arctic-roos.org/

    http://web.nersc.no/WebData/arctic-roos.org/observation/ssmi_ice_ext.png

  11. tty

    Det kanske kan vara värt att göra samma liknelse för Antarktis.

    Fyll tio badkar med vatten. Varje julafton häller du en matsked vatten i varje badkar. Varje midsommarafton häller du en matsked ur varje badkar. Ur ett av badkaren häller du två matskedar.

    Fast egentligen kanske du bara behöver ta en tesked extra. Det hänger på vilken GIA-modell du tror på.

  12. Lars Cornell

    Har ni några kommentarer till följande?
    ”För att visa hur vi människor genom klimatet påverkar och förändrar vår planet har Nasa publicerat en mängd ”före och efter” bilder från olika platser på jorden. Fotografierna är tagna av Nasas satelliter och av människor nere på marken. Tiden mellan när bilderna är tagna varierar från flera decennier till enstaka år.”
    ”Enstaka år” vad finns det då för koppling till ’klimat’?
    https://www.svt.se/nyheter/utrikes/bilder-fran-nasa-visar-klimatets-effekter-pa-var-planet

  13. Lasse Forss

    Jag roade mig med att kolla Arktis havsisutveckling. Jag har den 11:e som jämförelsedag. I februari var årets is överlägset minst av alla föregående års. 1 miljon kvkm mindre än 2004 års och 200 000 kvkm mindre än förra årets värde.
    11 maj såg läget annorlunda ut. då var fyra års yta lägre än 2017. Till exempel 2004 som var drygt 100 000 kvkm mindre och förra årets som var 750 000 kvkm mindre.
    Vad betyder det här? Naturligtvis ingenting annat än att när alarmisterna hittar någonting att larma om, så gör dom det. Högljutt. Men när ”klimatförändringarna” försvinner på bara 3 månader, då letar man andra larmområden. Men Ulrika Björksten är förmodligen rädd ändå. Hon har betalt för det.

  14. Kenneth Mikaelsson

    Köpte mig ett växthus… så man får känna lite värme i år..

  15. Lasse

    #13 Många som oroas och håller koll på kanariefågeln Arktis istäckning.
    Såg ett inlägg där Arktis istäckning var större än normalt och att minskningen skett utanför Beringssund i Stilla havet
    https://rclutz.wordpress.com/2017/05/09/resilient-arctic-ice-in-may/

    #7 Undrar om de har fått med årets siffror som indikerar helt annat än acceleration i avsmältning efter öppet hav.

  16. Kenneth Mikaelsson

    Ser ganska normalt ut tycker jag…

    http://www.aari.ru/odata/_d0015.php?lang=1&mod=0

    Och tycker inte det är onormalt med tanke på att temperaturen är betydligt under fryspunkten..

    det kommer bli roligt att höra hur de förklarar alla isberg i atlanten i år..

  17. Kenneth Mikaelsson

    Här lite insikt: https://earth.nullschool.net/#current/wind/surface/level/overlay=temp/orthographic=-347.23,87.67,837/loc=44.964,87.687

  18. Ivar Andersson

    #2 Sören G
    Jag måste korrigera dig. Regeringen har ingen klimatminister utan en klimathotsminister:-)

  19. Lasse

    Strax avgår tåget där vansinne och snille exponeras!
    http://quarnevalen.se/
    Vi får se om de unga teknologerna är påhittiga och skrämda?
    Det brukar haverera ett och annat ekipage som inte liftar med lastbilarna.

  20. Håkan Bergman

    Lasse #19
    ”Quarnevalståget är självklart helnyktert och inget drickande bland deltagarna förekommer under dagen.”
    Hm…
    http://quarnevalen.se/wp-content/uploads/2017/01/hemsidata%CC%8Agva%CC%88g.png

  21. sibbe

    Hur skall Trump bestämma:
    Lämnar han Paris”avtalet” orört? Men som jag förstått, har han ju redan minskad pengarna till det mesta som har att göra med UN? Och utan Obamas pengar är ”avtalet” död…
    Lämnar han över ”avtalet” till Senaten? Så som det ser ut nu, så blir det ett klart NEJ.. ”Avtalet” är då död…
    Begär han då att ”avtalet” omförhandlas? (vilket jag tror att han gör) .Men då är ju också avtalet död…
    Stryker han över Obamas dekret som han har lovat, då är ”avtalet” död.
    Som vi alla vet, så kommer ”klimatkyrkan” att återuppliva det döda avtalet: som blir en Zombie utan Obamas pengar…

  22. Ulrik

    SVTs reporter i USA flög norrut, träffade en man som måste få tag på en ren att äta, och levererade ett skrämselreportage i Rapport om varmare klimat. Det vore intressant om någon här vill leverera fakta som motvikt.

  23. Torbjörn

    Är det några andra än USA som gör satellitmätningar av jordens temperatur?

  24. sibbe

    Intressant artikel i Franfurter Anzeiger FAZ: http://www.faz.net/aktuell/wirtschaft/wirtschaftspolitik/mammutprojekt-der-welthandel-soll-ueber-chinas-seidenstrasse-rollen-15012993.html
    65 Staaten hat Peking bisher überreden können, mitzumachen. Armen und politisch höchst instabilen Ländern wie Afghanistan und Pakistan will China die Segnungen seiner Staatsindustrie zukommen lassen, etwa den Bau von allerhand Kohlekraftwerken. Das belastet zwar den neuen Ruf des Landes als vermeintlicher Klimaretter. Reichen Ländern wie Deutschland verspricht Xi Jinping, über neue Eisenbahnstrecken und Häfen die Handelsbeziehungen auszubauen.

    65 stater har Peking kunnat övertyga. Fattiga och politiskt instabila länder som Afghanistan och Pakistan, vill Kina hjälpa , bl.a. genom byggandet av alla typer av kolkraftverk. ”Även om Kinas rykte som en världsräddare av klimatet går till spillo”… Åt rika länder som Tyskland lovar Xi Jinping, att expandera handelsförbindelser via nya järnvägslinjer och hamnar.
    Was haben wir gesagt: Business at usual gällande ”klimatet” för Kina!

  25. Ann lh

    # 21 sibbe, förhoppningsvis drämmer överraskningarnas Trump till med av lämna UNFCCC I ett kort och effektivt hugg, en gång för alla. Såvitt jag förstått går det fortare och är mer effektivt än att skvätta med resurser hit och dit, omförhandla och tjafsa om utsläpp i väst när ledare över hela världen i övrigt gör vad de kan för att ta del av de fossila bränslenas möjligheter.
    Det jag inte förstår är att svensk media är både blind och döv för utvecklingen i öst, sydöst och i delar av Afrika. Och, inte minst att centralt i denna revolutionerande utveckling härskar Kina.

  26. Ann lh

    #24 Tack sibbe för både info och översättningen. Dessutom var det ju fler själar om samma tanke.

  27. sibbe

    http://www.solarworld.de/home/ (Internetsajten finns kvar och uppmanar att investera: fastän man är bankrutt.)
    Men, ser man på Der Spiegel, eller http://notrickszone.com/#sthash.a3T5r3MV.ZZT2Tvic.dpbs
    så blev ju tyska miljöidioter ordentligt blåst!!!

    Äkta värden: 20 års garanti. Alles ist futsch, om nån av solarvärldens kunder har en söndrig solpanel, skall han skylla på att Tyskland inte har förhindrat Kina att leverera billigare …
    Sådär försvinner de arbetsplatserna som ENERGIEWENDE har utlovat:
    Solpaneler NU bara från Kina!
    Återstår vindkraft: Aber hier sind wir stark, säger tyska miljöministern.
    Von wegen. De Windkraftanläggningar som våra ”naiva” miljövänner i nu Kina bejublar, ”Kina gör nånting åt klimatförändring” är bara ett försöksprojekt , för att göra samma trick som med solpaneler. Genom att knycka teknologin, förbättra den och sen saluföra den till dumpade priser, till oss, som inte vet skillnad mellan naiv och dum (finns inte) … Så skapar vi arbetsplatser – när vi avstår från inhemsk tillverkning – åt kineserna. De tackar och tar emot.
    Samtidigt, men de får ju inte nämnas, så bygger Kina ut kolkraften i Asien och i Afrika…
    hittar bara ett finsk ord: kiva…

  28. GoranA

    Det var ett j-a tjat om att det var en kall vår.

    Mars, april var över medel och maj ligger bara 1-2 grader under medel så här långt enligt SMHI och jag kan slå vad om att när maj är gången så är temperaturen över det normala.

    Det är så här det ”perfekta” klimatet ser ut.

  29. ces

    Greenpeace är upprörda. http://www.expressen.se/nyheter/klimatfragan-nobbas–skarp-kritik-mot-svt/

  30. Sigge

    #28 GöranA

    Jag håller med Dig. Den här våren så har april varit normalvarm. Beträffande maj så har det bara gått 2 veckor än så länge och mars var något varmare än normalt, så det blir nog en normalvarm vår. De senasten 2011-2016 så är det bar en vår, 2013, som varit normalvarm. De övriga 5 har varit varmare än normalt. Därför tycker man att årets vår är kall för att de senaste åren har det varit ovanligt varmt. Att jag själv mest märker av att våren är sen jämfört med tidigare år är att gräset börjar växa senare i år.

  31. Roland Salomonsson

    Om vi koncentrerar oss till Norden, så är årets vår ungefär som den var bför ca 30 år sedan. Det unika ligger i att vintern i stora delar bestod av snö/kyla och därefter tö ett antal upprepade gånger. Därmed är det snöfritt i stora områden som i maj fortfarande hade snö, vilket det inte är idag.

    För 30 år sedan var jag ofta banläggare för vårtävlingen i Härnösands kommun. 1000-1500 startande var inte ovanligt. Tävlingen gick i början av juni. I de flesta fall jag minns, behövde man gräva 1-1,5 m i snö på norrsidorna ner till kontrollställningen, dock var det knappt någon snö på tävlingsdagen m anl av häftig hetta.

    För ca 25 år sedan sprang jag en fjällorientering i mitten av juli. Det var enormt dimmigt varje dag beroende på att sista sammanhängande snötäcket just smällt bort. En arrangörsfunktionär berättade att vissa kontroller hade de veckan innan behövt gräva 3-5 m i snö för att hitta kontrollställningen. När man sprang över myrarna, så såg man gröna banda av björlskog som växer i anslutning till surdrag och bäckar. När man kom in i skogen, så var det svart uppåt i 4-6 m och det gröna var det yttersta av grenverken, som hade varit över snön när värmen anlände.

    Jag vet ju att det beskrivna inte har med klimat att göra, utan enbart handlar om VÄDER!

  32. Karlj

    Vädret är helt normalt för att vara på våra breddgrader. Mellan stabila ytterligheter, ekvatorn och arktis infinner sig en zon med kaos. Så är det i de många komplexa system där ytterligheter möts. Så kan jag dra mig till minnes år där det varit badväder den här tiden, men nu är det kallt och snö. Jag kan även komma ihåg somrar på 60-talet då jag som liten beordrades att bära långkalsonger, medan andra somrar tillbringades i badbyxor. Gröna vintrar helt utan snö, och kalla vita vintrar med meterdjup snö. Det är helt normala variationer på våra breddgrader, i kaosbandet mellan ytterligheterna.

  33. Kenneth Mikaelsson

    Vi ska inte klaga… vi är i alla fall vana med kyla … men det gäller inte för folk på kontinenten…
    https://www.youtube.com/watch?v=vLDpLziQT_o

  34. tty

    #28,30

    Litet ovanlig har nog ändå våren varit. Just nu är den t ex drygt tre veckor försenad, jämfört med normalperioden 1961-90.

    https://www.smhi.se/weatherSMHI2/arstidskarta/img/arstid_170511.png?v=1.0

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/genomsnittligt-datum-for-varens-borjan-1.3957

  35. Lasse

    #28 Kall vår-det är intressant hur långt från verkligheten vi kommer om vi anser att en varm mars kan kompensera en kylig maj för att medel blir bra.
    Temperaturen har betydelse för växtligheten på så sätt att den avstannar eller som i vissa fall dör pga kyliga majdagar-något varma marsdagar kanske inte kan kompensera för.
    Det blir lätt en lek med siffror-det som tidigare var på liv och död. Varför är vi så obekymrade numera?
    Kanske pga fossilt drivna transporter?

  36. sibbe

    ”Spänt läge då Finland ska sätta agendan i Arktis
    Rysslands och USA:s frostiga relationer kan bli en utmaning då Finland tar över ordförandeskapet i Arktiska rådet.”
    https://svenska.yle.fi/
    Arktisrådet:
    Klimatsmart: vem?
    Norge: slutar pumpa olja- HaHA, söker nya källor i Arktis.
    Danmark: skulle gärna hitta olja och gas i Arktis
    USA: borrar om det är ekonomiskt lönsamt i Arktis.
    Kanada borrar om det är ekonomiskt lönsamt i Arktis.
    Ryssland BORRAR OCH PUMPAR I ARKTIS.
    Fanns där några andra? Ack ja: Sverige och Finlands ”naiva” ministrar fick ju vara med och blanda groggarna åt dom andra vid mötet… Gärna med is…
    I Fairbanks, Alaska.

  37. Björn

    Klimatdebatten är så infiltrerad av CO2 att det behövs en avvänjningskur för att debatten skall få landkontakt. Hur är det möjligt att världen låter sig luras att 100 ppm antropogen CO2 har orsakat en global uppvärmning som har skett under 1900-talet? Antalet CO2-molekyler är bara en på ca 50-100 H2O-molekyler i gasform. Solen har samtidigt genomgått ett s.k ”solar grand maximum” och detta utan att allmänheten ens har hört talas om detta solfenomen. Den utstrålade energin mot jorden per solcykel under denna tid har varit mycket högre än normalt. Nu är vi inne i en period igen då energin som i exempelvis den senaste solcykeln 24, kan jämföras med sådana som uppträdde för mer än hundra år sedan. Så kan det förbli under många decennier framöver. Mycket sannolikt kan vi finna orsaken till att denna vår och försommars kalla inledning beror på solens dramatiskt minskade emission. Detta är något som media borde tala om och oroa sig för. Klart är att inga CO2-skatter påverkar detta naturliga solfenomen som både förmår över tid att värma och kyla.

  38. Ingemar Nordin

    Tillerson kommer ut som klimatalarmist! Och skriver på Arktiska rådets deklaration. Han säger: calling climate change a “serious threat” to the Arctic and noting the need for action to reduce its potentially harmful effects.

    https://www.yahoo.com/gma/us-signs-international-declaration-climate-change-despite-trumps-004206189–abc-news-topstories.html

  39. Olav Gjelten

    # 21
    Varför hålla på att trixa med omförhandlingar och bara vilja ge mindre bidrag till sådant som inte är värd en enda dollar?
    Sådant ger bara sken av snålhet och att vilja lägga över kostnaden på andra länder. Ingen tvekan om att det vore en mycket tydligare signal att blankt vägra lägga pengar på rent bedrägeri och svara med ett rungande NEJ. Varför dessutom inte kombinera detta med att skänka en del av vinsten till Afrikas barn eller något annat behjärtansvärd? Det skulle medföra en stor sympati från många håll, vilket skulle kunna leda till splittring inom länder som antingen vill fortsätta att lägga miljarderna på klimatkyrkan och de som heller vill att nödlidande får del av dem.
    Märkligt att Trump inte ser denna möjligheten.

  40. Olav Gjelten

    # 39 Med ”vinsten” menar jag naturligtvis pengarna som sparas genom att stoppa finansieringen till bedrägeriet om klimatet.

  41. Ann L-H

    Ingemar #38, Men visst verkar det som om administrationen håller dörrarna öppna åt alla håll. Vår svenske deltagare vid rådet verkade vid en intervju i P1 tveksam till vad Tillersons underskrift betyder, det finns en del små bakdörrar att ta fram vid behov, t.ex. att deklarationen inte är bindande. Frågan är vilken kamp som är värst för Trump, kampen mot Ivanka och Al Gore eller Tillerson.

  42. Michael E

    #38 Ingemar, följande uttalade från Amerikanska utrikesdepartementet tycker jag är talande, ”The State Department defended Tillerson’s signing by saying the declaration is not an obligatory document.”

    och även följande ”We are focused on ensuring that decisions are not taken at these meetings that would prejudice our future policy, undermine the competitiveness of U.S. businesses, or hamper our broader objective of advancing U.S. economic growth and prosperity,” a State Department official said.

    Jag tolkar det som att det visar på att de vet att det går emot den officiella linjen men eftersom det är till intet förpliktigande så kommer det inte tillåtas skada vare sig USAs konkurrenskraft, tillväxt eller framtida policybeslut. Om jag fritt spekulerar om bakgrunden till Tillersons uttalande så antar jag att det är kopplat till andra överenskommelser syftande till att positionera USA i någon fråga av större vikt än ett löst uttalande kring klimatförändringar, men det är som sagt en ren spekulation.

  43. Christopher E

    #6 pekke

    Ett annat bra exempel på att vilja äta kakan och ha den kvar är det tidigare löftet att KLIMATFÖRÄNDRINGEN skulle ge oss mer nederbörd, höjt grundvatten och översvämningar.

    I år har vi torka, lågt grundvatten (rejält lågt i flera fall) och dåligt med översvämningar. Detta har jag sett förklaras med KLIMATFÖRÄNDRINGEN.

    Håhåjaja…

    #29 ces

    Greenpeace behöver inte vara så upprörda. SVT tar verkligen sitt ansvar att överdriva och fokusera på ”klimathotet” så fort tillfälle ges även bortsett från politiska debatter.
    qw
    Ett ovanligt kul och fånigt exempel var häromdagen i ”Vem vet mest – junior”. Frågan löd ungefär; ”vad kallas en större ismassa på på land som försvinner av klimatförändringar?”

    Tala om bakvänd definition! 😀

    De kunde ju tillagt att den bildas av klimatförändringar också. 🙂

  44. Slabadang

    Ingemar N!

    Du övertolkar betydelsen av Hillerssons underskrift. Det handlar om ett taktiskt bondeoffer för syns skull och INGET kommer stoppa den viktiga omställningen mot USAs självförsörjning och borttagande av de restrektioner Obama infört för att få USAs ekonomi att kollapsa. Fracking och kol är GO GO GO

  45. Slabadang

    Regimmedia dör klarar inte konkurrensen!

    Min kära något tokiga Mats Qviberg är en av de affärsmän som nu förstått att efterfrågan på journalistik istället för regimmedias propaganda är skriande. Lika skriande som ilskan över den nuvarande statspropagandan.
    Fox News stärker sin position Breitbarts Avpixlat nya och fria tider Ledarsidorna KU Infowars Antroposcen är alla i växande medan ALL jävla skattefinansierad medias förtroende och publik går rätt ner i källaren.

    Allt fler affärsmän ser kombinationen av att kunna både bedriva verklig journalistik med integritet och profit

  46. Kenneth Mikaelsson

    Full vinter i fjällen

    http://www.vk.se/2004622/snoligan-full-vinter-i-fjallen

  47. Slabadang

    era på MSMs förlorade trovärdighet och legitimitet.
    Qviberg har nu köpt Metro :
    ”Eftersom Metro är en gratistidning menar duon att till skillnad från DN har de potential att nå väldigt många fler människor än en dyr tidning. På det sättet menar de att de fyller ett samhällsansvar. Qviberg understryker att alla inte har råd med en tidning som DN som kostar tusentals kronor om året. Det är på den vägen de tänker sig att Metro kan vara en tidning för folket.

    Det finns en kritik idag mot medier om att de är politiskt korrekta och att de är vänstervridna…

    – Det är bara förnamnet. Dagens Nyheter är så politiskt korrekta så man svimmar, säger Qviberg.”

    Hastigheten på MSMs kollaps är som i fritt fall. Allt fler affärsmän tar vara på
    de affärsmöjligheter ljugmedia själv öppnat för. Qviberg kommer att genomföra sina ambitioner fullt ut och en ny media koncern med WEBB-TV kommer att skapas. Att konkurrera med en hel bransch som äger allmänhetens lägsta förtroende kräver ingen annan profil än att vara ärlig och uppriktig för att konkurrera ut de väldresserade manipulativa ljugtrutar som representerar MSM.

    Lalalala lal allala la 🙂 https://www.fokus.se/2011/12/sa-klimatbromsar-svenska-direktorer/

    En helsida i Metro av KUs redaktion? ”Times are achangin” 🙂
    En tidning som tar in artiklar av L Bengtsson men nobbar Skrockströms?
    Red Bulls ägare skapar sin nya mediakoncern 🙂

    Här kan vi nog med rätta extrapolera utvecklingen av trenden och med 97% sannolikhet hävda att MSM redan har nått sin tippingpoint? 🙂
    Ser nu hur jag med väl motiverad stor skadeglädje garvar och sätter fingret i luften mot MSM och hälsar glatt ett farväl med ”G A F Y” som uppmuntran.

  48. På tal om kyligt vårväder. Jag har varit i Estland denna vecka. Där snöade det och om nätterna var det 4-5 grader kallt. Dock var det soligt idag och lite mildare.

  49. Slabadang

    Tänkte inte på det Hej då

    ”Qviberg jämför även med hur familjen Bonnier tjänade ”grova pengar” på biografkedjan SF. De som tjänade pengarna var distributörerna och inte filmskaparna, poängterar han. Tricket är alltså att vara nära kunden och i ett mediesammanhang fungerar det inte att skriva folk på näsan. Tvärtom bör man som mediehus berätta om sådant som läsarna själva tycker är viktigt.

    På så sätt äger man alltså kunden, eller i det här fallet, läsaren.”

    Hear hear! Enkelt!

  50. Ingemar Nordin

    #41, #42, #44,

    Kanske övertolkar jag Tillerson. Men ett skäl för min misstänksamhet är att han, som CEO för ExonMobile, lobbade för en koldioxidskatt 2009. Varför önska att staten skall beskatta olja och gas som företaget säljer? Är det detta som ligger bakom Greenpeaces anklagelser om att ”Exxon knew” att koldioxid var ett hot?

    Vidare satt han i styrelsen av Business Roundtable som bl.a. lobbade för att aktieägarna inte skulle ha så stort inflytande i sina aktiebolag och på valet av VD. Det ger åtminstone mig lite P.G. Gyllenhammar-vibbar. (Läs mer under ”Criticism” https://en.wikipedia.org/wiki/Business_Roundtable )

    Men visst, Tillerson har stor erfarenhet av internationella affärer och kan säkert bidra till USAs utrikespolitik.

  51. Slabadang

    Times are achangin …..
    Grinpiss är lack på SVT!!
    http://www.expressen.se/nyheter/klimatfragan-nobbas–skarp-kritik-mot-svt/

  52. Slabadang

    SDs 4 främsta frågor toppar samtidigt allmänhetens!

    ”Partiledardebatt med samtliga partiledare. Agenda får förlängd sändningstid.
    Sjukvård, invandring/integration, skola samt lag och ordning. Det är de fyra debattämnena i Agendas partiledardebatt, baserat på den opinionsundersökning som SVT Nyheter nyligen lät Novus göra.”

  53. Sigge

    #34 tty

    Jämför med den här kartan över datum där våren börjat 2017 med normalkartan som du länkade till.

    http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/temperatur/2.1158/ank_var.php

    För Götaland, Svealand och södra Norrland så har den meteorlogiska våren varit ungefär 2 veckor tidigare än normalt. Det beror på att februari, mars och första delen av april varit lite varmare än normalt. Det är bara de 4-5 senaste veckorna som det varit lite kallare än normalt. Det har gjort att växtligheten har kommit igång senare i Mellansverige än vad det gjort under de senaste åren.

  54. Sören G

    #53
    Våren definieras genom att dygnsmedeltemperaturen är över 0 grader en vecka i sträck. Men det ju bara en definition.Vädret i maj är betydlig viktigare än vädret i mars. Den senaste veckans köldrekord har allvarligt skadat växtligheten och t.ex. oljeväxter och annat på Gotland får man nu räkna med mindre än halv skörd.

  55. tty

    Sigge #53

    Vet du vad ”just nu” betyder, eller ska jag förklara?

  56. Sigge

    #55 tty

    Du skrev så här i #34.
    ”Litet ovanlig har nog ändå våren varit. Just nu är den t ex drygt tre veckor försenad, jämfört med normalperioden 1961-90”
    Visst stämmer det att våren är sen i inre delarna av övre Norrland, men jag tycker man borde ta med att i större delen av landet har faktiskt den meteorlogiska våren varit tidigare än normalt.

  57. Sigge

    #54 Sören G

    Gotland är den enda väderstation som i år haft köldrekord för maj av de som funnits länge. Detta trots att vissa väderstationer haft ungefär 10 grader kallare medeltemperatur under enstaka dygn än normalt och på Gotland har det varit som mest 6 grader kallare dygnsmedeltemperatur. Jag skulle tro att det beror på avståndet till havet som gör det temperaturvariationerna på Gotland inte blir så stora. Där jag bor så har jordbruket inte påverkats av de kalla nätterna som var i början på månaden. Vårbruket har varit sista veckan och jag har inte sett att något nysått kommit upp ännu. En del tycker vårbruket är sent men går man tillbaka 20 år i tiden var det normalt med vårbruk i mitten på maj i Mälardalen.

  58. Björn

    Sigge [56]; Underligt resonemang Du har. Om vi har svängningar i vädret som medför att det först blir vårliknande och sedan mer likt vinter, är det då i det senare fallet fortfarande vår?

  59. Skogsmannen

    Björn #58. Instämmer!

    Bara att gå ut och titta i naturen, ger ett bra ”integrerat värde” av hur långt våren har kommit. Går jag ut och tittar på åkrar och vallat (Östergötland) kan jag snabbt konstatera att våren utvecklas väldigt långsamt.

    Tty:s beskrivning av vårens ”försening” stämmer väl överens enligt min uppfattning!

  60. Sören G

    #57 Sigge
    Vi kan bara konstatera att våren är sen på Gotland i år, beträffande växtligheten.

  61. jensen

    Verklighet:
    För första gången på 40 år har vårt magnoliaträd, korallkornell samt ytterligare ett (känsligt) träd förstörts
    betr. blommor och blad.

    Mitt intryck är att varm tidig vår inte har så stor betydelse, men däremot frost i början eller mitt i maj har
    desto större förstörande betydelse och f.a. kombinationen varm tidig vår och upprepade frostdygn i slutet av våren. Skåne.

  62. tty

    Själv klippte jag gräset första gången idag, och det är åtskilliga år sedan det skedde så sent. Och bönderna här (Östergötland) börjar bli allvarligt bekymrade över hur långsamt grödan, framför allt oljeväxterna, utvecklas. Där spelar i och för sig även torkan in.

  63. Skogsmannen

    tty!

    Klippte gräset första gången igår. Visst är det torrt, men detta brukar inte märkas så mycket i början av växtsäsongen, eftersom vallarna samlar en hel del fukt under vintern, speciellt de med mossjord.

    Kan nog hävda på goda grunder att det är värmen som saknas!

  64. Sigge

    #58, #59, #60, #62, #63

    Det beror på vad man jämför med. De senaste åren har våren varit extremt tidig. I år kommer växtligheten i gång ungefär som det var normalt på 90-talet. Lövsprickningen på vissa träd som björk var ju tidig, redan i slutet på mars men då var det ju ovanligt varmt. P g a att det var ovanligt varmt i mars och början på april och kallare än normalt i slutet på april och framförallt ovanligt kallt andra veckan i maj så har våren varit ovanligt lång.

    Själv klippte jag gräset första gången förra helgen, men det har knappt växt något den senaste veckan då det varit kallt. På 90-talet så var det i mitten på maj som det var att jag klippte gräset första gången.

  65. Hans i Lund

    Dilberts absurda värld som har alldeles för många likheter med den verkliga, har alltid varit min favoritserie. Än mer så efter gårdagens inslag: http://dilbert.com/strip/2017-05-14

  66. Svempa

    #64 Hängde Valborgsbakfyllan i så länge på den tiden?