Öppen Tråd

öppen tråd

Fågelsträcken drar söderut. Här är veckans öppna tråd om väder, klimat och energi.

Trevlig helg!, önskar

Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ingemar Nordin

    FN-mötet i New York ger dåliga vibbar. De nya målen finns exempelvis här:

    http://www.svt.se/nyheter/utrikes/manga-varldsledare-mots-for-att-anta-nya-fn-mal

    Genom att peta in ordet ”hållbar” överallt så öppnar man ju i praktiken upp för stora förändringar. Vem skall bestämma om utveckling, jordbruk, industri, finansiella system, konsumtion etc är ”hållbara”. Ekologerna? Klimatforskarna? FN?

    Vad händer med demokrati och individuella mänskliga rättigheter i ett sådant system? Jag kan inte se att det står något om detta. Ibland är det som utelämnas viktigare än vad som står skrivet.

  2. Stickan no1

    Nu helgarderar sig Stefan Rahmstorf och andra inom klimathotsrörelsen:
    Nu hårdlanseras att det kan bli kyligare klimat på grund av global uppvärmning.
    ”– Faktumet att en rekordvarm jord sammanfaller med en rekordkall nordlig atlant är slående. Det finns starka bevis, inte bara från vår studie, för att det här är en konsekvens av den långt gångna avmattningen av Golfströmssystemet, alltså den termohalina cirkulationen i Atlanten, till följd av global uppvärmning, säger klimatforskaren Stefan Rahmstorf från Institutet för forskning om klimatpåverkan i Potsdam, till Washington Post.”

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21478372.ab

    Noterar att texten inte nämner CO2 alls. Är det ett trendbrott i sig?

  3. Michael E

    Stefan Rahmstorf har uttalat sig om ett köldrekord i Nordatlanten som hotar Golfströmmen och som är återgivet i flera Svenska tidningar. Jag upphör aldrig att förvåna mig över journalisters osvikliga brist på ifrågasättande av klimathot och deras likaledes osvikliga oförmåga att koppla samman dessa hot med den uppmärksamhet som fortsatt finansiering av deras ”forskning” kräver, inte minst nu inför det stundande Parismötet.

  4. Slabadang

    Nämen ….

    I ett samarbete mellan forskare vid Göteborgs universitet och Islands universitet har en NY TYP av kärnfusionsprocess studerats. Den ger nästan inga neutroner utan i stället snabba tunga elektroner (muoner) eftersom den baseras på kärnreaktioner i ultratätt tungt väte (deuterium).

    − Detta är en stor fördel jämfört med andra kärnfusionsprocesser som är under utveckling vid andra forskningsanläggningar, eftersom neutronerna från sådana processer kan ge farliga strålningsskador, säger Leif Holmlid, professor emeritus vid Göteborgs universitet.

  5. Stickan no1

    Slabadang: Googla ultratätt tungt väte. eller Ultra-dense deuterium.
    Har någon annan än Holmlid påvisat det ämnet?

    Har han lyckats så år det Nobelpris, annars är det ännu en önskedröm.

  6. Peter Stilbs

    Holmlid är formellt verksam inom mitt eget ämne. Han är känd i våra kretsar för allehanda helmärkliga självsnickrade idéer sedan 30-40 år.

    Se ex: https://en.wikipedia.org/wiki/Rydberg_matter

    och

    http://www2.chem.gu.se/~holmlid/

  7. Lennart Bengtsson

    Att klimataktivister, som Stefan Rahmsdorf, nu också hotar med kallväder i Nordeuropa beror på att de som bor i dessa trakter knappast oroas över lite värme men däremot kyla. Det är nödvändigt att skrämma upp alla annars är det risk att Parisermötet inte lyckas.
    Däremot blir det nödvändigt att illa kvickt producera nya scenarier för svenska kommuner så de kan köpa in lämpligt antal snöplogar och ha i beredskap när Fimbulvintrarna slår till. Kanske här en ny uppgift för lobbyisterna hos Westanders!
    Det är då ingen måtta ur djävulsk den stackars koldioxiden blivit.

  8. Sören G

    Koldioxiden är roten till allt ont. Att den är en förutsättning för högre liv på den här planeten bekymrar inte den som skor sig på alarmism.

  9. Sigge

    Det kanske inte är rätt forum att ta upp fråga som varit aktuell senaste veckan. Men jag är nyfiken på åsikter som skribenter som brukar skriva här har när det gäller denna fråga.

    Vad anser Ni om VW trixande med dieselmotorers utsläpp?
    Vad anser Ni om regelverket för utsläpp från bilar?
    Tycker Ni dieselmotorer är bra lösning i personbilar?

    Det här har inte direkt med klimatfrågan att göra, men tangerar för att dieselbilar har mindre CO2-utsläpp än bensinbilar och att det varit ett reklamargument varför man skall köpa dieselbil istället för bensin. Det finns också alternativa bränslen som gas och etanol samt att elbilar och laddhybrider finns att köpa.

  10. Thomas P

    Lennart #7 ”Att klimataktivister, som Stefan Rahmsdorf, nu också hotar med kallväder i Nordeuropa beror på att de som bor i dessa trakter knappast oroas över lite värme men däremot kyla. ”

    Vad bra att du kan tala om för oss hur dessa ”aktivister” tänker och vilka motiv de har.

    Jag tror inte man skall göra för mycket av det, men visst är den där kalla fläcken nedanför Grönland slående. Kan vara idé och se om den är kvar några år till.

  11. L

    #9, när det gäller VW-fusket var det rätt avancerat, men alla har känt till att det alltid har fuskats för att uppnå politikernas våta drömmar och fagra löften. Alla bilmärken tar till alla knep dom kan och verklighetens bilar drar upp till 40 % mer bränsle än testbilarna. Etanolbilar drar mest av alla, elbilar har långt ifrån den räckvidd som sägs och det enda som är lite vettigt är laddhybrider som kan minska buller och föroreningar i stadskärnorna. Speciellt när det kommer på lastbilar så småningom.

  12. L

    #7+10, jag begriper inte riktigt resonemanget att avsmältningen ska öka när det samtidigt blir kallare..?

  13. AG

    Deuterium ”D” som är en isotop av Väte är väletablerat likaså Tritium. Det är inget som jag skulle hålla emot fusionsprojektet. Däremot blir jag misstänksam vad gäller kunskaperna när man skriver om ”Radioaktiv strålning”. Något som inte finns. Hur står det till med kunskaperna? Peter S beskrivning stödjer intrycket att Holmlid kanske inte har full koll på läget. Det betyder i och för sig inte att det inte finns fog för själva ”kärnfrågan”.

  14. Peter Stilbs

    Re Deuterium och annat – detta kom i veckan – kanske av intresse i sammanhanget. Och nu är det på riktigt

    Liquid deuterium is pressured into being a metal

    http://scitation.aip.org/content/aip/magazine/physicstoday/news/10.1063/PT.5.7192

  15. Lasse

    #10 Thomas P

    Den blåa fläcken sammanfaller med den väg isen från Arktis tar.
    Nya studier att ta till sig!
    http://mm.aftenposten.no/kloden-var/naturlig-issmelting

    Vi har en ström mellan Island och Grönland som flyttar isen med en hastighet av 4 km söderöver, där de smälter och ger blått hav!

    Men Aftonbladet är väl för fina för att läsa aftonposten!
    Notera att läsarna gärna tar in alarmen i AB och blir oroliga-69% är bekymrade av uppvärmningen.

  16. Ingemar Nordin

    Thomas P #10,

    ”men visst är den där kalla fläcken nedanför Grönland slående”

    Liksom den röda fläcken utanför Nordamerikas västkust. Och där låter propagandan helt annorlunda. Man måste ju anpassa vetenskapen till budskapet, som sedan måste anpassas till media och politiker har vi hört. …

  17. Håkan

    Någon som kan förklara vad VW gjort rent tekniskt? Hur fungerar NOx-reningen i de aktuella bilmodellerna? Och vilken fördel vinner de på att slå av reningen i drift? Tack på förhand.

  18. Håkan Bergman

    Sigge #9
    Biltillverkarnas marknadsföring är väl inte mycket att säga om, vill man sälja nåt idag så är det så det går till. Betydligt värre är att myndigheter och politiker har premierat eländet i tron att man räddar planeten-klimatet. Man har t.o.m. lurat naiva bilköpare att tro att dom gör nåt gott för klimatet när dom byter till en diesel, hur känner dom sig idag? Nu börjar det ju också stå klart att det här inte gäller enbart VW och att Europa har ett problem som får USA’s problem att framstå som en p*ss i Missisippi. Som vanligt blir det väl panikåtgärder från politikerna som slår blint åt alla håll, problemet är bara att i Europa handlar det om miljontals bilägare som kommer att drabbas av kostnader och sänkt andrahandsvärde, det här blir känsligt, mycket känsligt. Problemet i Sverige är en baggis jämfört med dom stora tätbefolkade områdena nere på kontinenten och i England, uppe i Norrland t.ex. lär det inte spela nån roll. Det blir nog för biltillverkarna att ge riktigt feta rabatter på dieslar till köparna ute i landet, i Stockholm är nog dieslar rökta.

  19. Ingvar i Las Palmas

    Sigge #9

    http://www.dailymail.co.uk/columnists/article-3246885/It-s-inconvenient-truth-global-warming-zealots-blame-deadly-diesel-fiasco-writes-STEPHEN-GLOVER.html

  20. Gunbo

    Ang. den kallare Nordatlanten är det mest troliga att vi nu gått in i AMO:s negativa fas.

    “There’s nothing at the moment that would suggest that something dramatically worrying is going on,” says David Smeed, an oceanographer at the UK National Oceanography Center in Southampton and a lead researcher in the RAPID programme. He suggests that the weakening of the AMOC could be because of the Atlantic Multidecadal Oscillation — a natural cycle of ocean variability in which Atlantic temperatures dip every 60 to 70 years.
    http://www.scientificamerican.com/article/atlantic-current-strength-declines/

  21. Ingemar Nordin

    Uttalande från styrelsen för Volkswagen AG

    Styrelsen för Volkswagen diskuterade intensivt den rådande situationen på sitt möte igår. Det finns absolut inga ursäkter för den manipulation som djupt har chockat Volkswagen. Företaget kommer att vända på varenda sten tills det når till botten med detta samt ställa de ansvariga till svars och vidta nödvändiga åtgärder. De första konsekvenserna i det avseendet beslutades på mötet igår:

    1. Styrelsen har gett ordförande mandat att låta tyska och amerikanska advokater objektivt undersöka och tydligt klargöra manipulationen av utsläppsdata på dieselmotorer.

    2. Styrelsens verkställande utskott kommer att ansvara för att samordna och säkerställa alla nödvändiga steg för att finna klarhet tills det att en föreslagen kommitté påbörjar sitt arbete.

    3. Med den information som nu finns tillgänglig rekommenderar styrelsen omedelbara avstängningar av vissa anställda. Den processen har redan påbörjats.

    4. Matthias Müller kommer att leda Volkswagen-koncernen som ny VD för Volkswagen AG. Han är den som företaget behöver nu. Matthias Müller är exakt rätt man vid rätt tidpunkt för en nystart och för att driva förtydliganden till den nuvarande krisen som har drabbat vårt företag med beslutsamhet och förmåga att dra rätta slutsatser. Vi värdesätter högt hans kritiska och konstruktiva tillvägagångssätt.

    5. Styrelsen tog beslutet att föreslå för aktieägarna på extrastämman den 9 november 2015 att välja Hans Dieter Pötsch till medlem av styrelsen. Styrelsen har för avsikt att sedan välja honom till dess ordförande.

    Berthold Huber, vice ordförande i styrelsen, sa: “Utsläppsmanipulationerna är en moralisk och politisk katastrof för Volkswagen. Det olagliga beteendet hos ingenjörer och tekniker som är inblandade i utvecklingen av våra motorer chockade Volkswagen lika mycket som det chockade allmänheten. Vi kan bara be om ursäkt och be våra kunder, allmänheten, myndigheterna och våra investerare att ge oss en chans att ställa allt till rätta.” Styrelsen gav idag uppdraget till en amerikansk advokatfirma att bistå den i fortsatta klargöranden och med att vidta nödvändiga åtgärder.

  22. Sigge

    #11 L

    Jag märker att det är större skillnad på vad min nya Volvo V60 drar i verkligheten och det som tillverkaren uppger än vad var min gamla Volvo V50. Min gamla V50 var en 1,8 F, d v s etanolbil. Den drog knappt 1 liter E85 per mil. Körde den så sällan på bensin så jag vet inte vad den drog då. Om man delar etanolförbrukningen med 1,3 så blir det ungefär 0,75 l/mil och jag har för mig att den på pappret skulle dra 0,72 vid blandad körning vilket inte är så stor skillnad. Min nya V60 skall enligt pappret dra 0,60 l/mil men i verkligheten drar den ungefär 0,67 l/mil.

    Vill man minska avgaser i stadskärnor så skall man inte köra med dieselbilar där. Jag tror att fler städer än Paris kommer att föreslå förbud mot dieselbilar. VW-fusket har nog gett förbudsförespråkarna stöd.

  23. tolou

    Gunbo #20

    AMO ligger nära genomsnittet för den positiva fasen.

    http://stateoftheocean.osmc.noaa.gov/atm/images/amo_long.gif

    Det är nog statistiskt sett minst 10 år kvar tills AMO vänder ner.

  24. Sigge

    #18 Håkan Bergman

    När jag bytte bil för 2 år sedan så hade jag tänkt att köpa en diesel, men ändrade mig när jag fick läsa om att Paris skulle förbjuda dieselbilar p g a av luftföroreningar. Då tog jag reda på hur det låg till med avgaser från olika motorer. Gas- och etanolbilar är bättre än bensinbilar utsläppssynpunkt. Bensinbilar med katalysator är bra när katalysatorn blir varm. Att jag inte köpte en laddhybrid-, gas- eller etanolbil berodde på priset.

  25. Kenneth Mikaelsson

    Och det har inte gått upp för dig om lögnen om E85 bränslet än?

    Etanolen i bränslet verkar bara som utfyllnad bilen drar lika mycket Bensin men + Etanol samt går mycket sämre …. klimatsmart ja visst 🙂

  26. Lennart Bengtsson

    Käre Thomas P

    Det Du kallar de kalla fläcken söder om Grönland finns i praktiskt taget alla simuleringar somDu kan övertyga Dig om genom att läsa IPCC rapporten. Icke desto mindre blir det lika säkert varmare än nu i Väst- och Nordeuropa i samma klimatsimuleringar som Du också kan se från samma rapport.

    LennartB

  27. Björn-Ola J

    När det gäller den kalla norden i ett varmare klimat; Drivs inte golfströmmen av avdunstningen i nordatlanten och att regnet hamnar på andra platser? Skulle det minska i ett varmare klimat?
    Strider det inte också mot klimathistorien där det snarare verkar ha blivit varmare i Norden än på övriga platser?

  28. Sigge

    #25 Kenneth Mikaelsson

    Jag har haft en E85-bil. Den gick bra men var svårstartad när det var kallt. Vid några tillfällen så gick inte bilen bra och det var när jag kört på bensin och tankade etanol. Då kunde den hacka lite tills jag tankade igen. När jag kom på det så tankade jag bara etanol och hade aldrig mer det problemet. Det verkade som att när bensin/etanol-blandningen var runt 50/50 så gick bilen dåligt. Att jag tankade bensin ibland berodde på att en bilmekaniker sagt till mig att det var bra att tanka var 4-5:e tank med bensin för att motorn skulle få smörjning. Det kan finnas E85-motorer som mår bra av det, men för de flesta E85-motorer är det en myt.

  29. Thomas P

    Lennart #26 Det skulle hjälpt om du gett en referens till var i den långa IPCC-rapporten man förväntas finna detta. Det mest relevanta jag kan hitta är figur 11.20 med CMIP5 projektioner för förändrad havstemperatur och i den hittar man inte någon sådan kall fläck.

  30. Kenneth Mikaelsson

    Vad jag menade i första hand var att i stället för att slösa bort mat för att tanka bilen, så hade det varit en ren vinst med att bara köra på ren bensin. Plusset var att en fattig stackare i ett fattigt land kunnat köpa sin mat betydligt billigare.. samt att våra skattekronor gått till något vettigare än att betala subventioner till ”gröna bilister” capice!!

    Sen går bilen sämre på E85 det är ju bara att se på hur den reagerar om du kopplar på ett släp..

  31. AOH

    # 17 Håkan
    Någon som kan förklara vad VW gjort rent tekniskt?

    Här en delinformation om fusket. Enligt nye VW-chefen Mueller pågår DIESELGATE sedan år 2005.

    http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20150922/dieselgate-sa-fuskade-vw-med-avgasutslappen-och-fler-kan-folja

  32. Ann L-H

    Veckans Climate Change Weekly informerar om Påven och hans märkliga engagemang i klimathotsfrågan, men även om att 13 tillväxtländer (LMDC Like-Minded Developing Countries) enats om att inte underordna sig vad som helst under Parismötet. Det är Utveckling för det egna landet och stålar från den Gröna klimatfonden som gäller!
    De 13 som deltog på mötet var: Indien, Kina, Kuba, Bolivia, El Salvador, Ekvador, Iran, Nicaragua, Venezuela, Malaysia, Vietnam, Argentina och Saudi Arabien. Undrar vad denna skara har i bakfickan, det blir i varje fall inte färre som har krav på de allt fattigare Annex I länderna.
    http://news.heartland.org/newspaper-article/2015/09/25/pope-continues-get-climate-economic-matters-wrong#developing

  33. Lars Cornell

    FNs lista med 17 mål var ju så ’snäll’ så den skulle även jag kunna skriva under. Knäckfrågan är, som Ingemar påpekar i #1, VEM som skall bestämma vad som är ’hållbart’. Observera att begreppet ’förnybart’ ej finns med. I stället används ordet ’hållbart’ och det ordvalet måste vi berömma, eller hur?

    Mål 4, Garantera en … utbildning av god kvalitet … livslångt lärande för alla.

    Det slår mot den av SVT bedrivna censuren som medfört att Sveriges folk nu hör till jordens mest okunniga i dessa ämnesområden.

    Mål 7, Garantera tillgång till prisvärd, pålitlig, hållbar och modern energi för alla.

    Hållbar energi måste rimligen inkludera kärnkraft men inte bioenergi eftersom det är en bristvara.
    Inte heller Löfvens batterilager och batteribilar kan inkluderas eftersom det litium, och neodym i motorerna, som behövs är en av jordens bristresurser.
    Svensk vindkraft faller också ifrån eftersom den varken är hållbar, prisvärd eller modern.

    Mål 8 Uppmuntra en fortsatt inkluderande och hållbar ekonomisk tillväxt, fullt och produktivt arbete och anständiga jobb.

    Det är ett direkt slag mot miljörörelsens strävan om nolltillväxt.
    Produktivt arbete slår mot vindkraft, inget är mer improduktivt än att bygga något som inte behövs, som en bro rakt ut i Östersjön som Ebba Busch Thor KD en gång uttryckte sig.

    Mål 13 Vidta viktiga åtgärder för att bekämpa klimatförändringen och dess inverkan.

    Här på olycksmål 13 går åsikterna isär. Helt klart för alla borde dock vara att vindkraft i Sverige inte påverkar varken koldioxid eller klimat och följaktligen ej har stöd i FNs mål.

    Mål 15
    … hantera skogen hållbart, – bioenergi är en bristvara
    … bekämpa ökenspridning, – således mer koldioxid

  34. Sigge

    #30 Kenneth Mikaelsson

    Jag hade dragkrok på min E85-bil. Det var inga problem att dra släp med den. Det var mest min dotter som använde bilen för att dra släp då hon hade häst.

    En stor fördel med att köra på etanol eller gas är att avgaserna är mycket renare.

  35. Lennart Bengtsson

    Thomas P

    Du kan titta på figurerna i FAQ12.1

    LB

  36. Ingemar Nordin

    Lars Cornell #33,

    Tyvärr är det nog så att vi har förlorat kampen om definitionen av begreppet ”hållbar utveckling”. Den urspungliga (definierad i Brundtlandrapporten) var helt enkelt: ”En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.”

    Där finns utrymme för dina mycket rimliga tolkningar.

    Idag har miljöideologerna tagit över definitionen: ”Målet är att människans liv skall kunna genomlevas på en planet med begränsade resurser. Målsättningen innefattar ett idealt läge för samhället där levnadsvillkor och resursanvändning möter mänskliga behov utan att äventyra hållbarheten i ekosystem och miljön så att även framtida generationer kan få sina behov tillgodosedda”

    https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A5llbar_utveckling

    Redan den första meningen innehåller en felaktig uppfattning sakligt sett, nämligen att planeten har ”begränsade” resurser. Detta är ett Malthusianskt tänkande som visat sig vara fel gång på gång. Det är människan som skapar resurserna. Och jag undrar vad ekologisk vetenskap säger om ”hållbara” ekosystem? De är väl i ständig utveckling oavsett om det finns människor eller inte?

  37. Sören G

    #33 ”Mål 13 Vidta viktiga åtgärder för att bekämpa klimatförändringen och dess inverkan.”

    De känner alltså inte till att jordens klimat alltid har varit föränderligt.
    Anpassat sig till klimatförändringar är vad mänskligheten har gjort i alla tider.

  38. Lars Cornell

    IN #36.
    Men jag uppskattar att ordet ’förnybart’ ej finns med. Vad som är långsiktigt hållbart kan man på intellektuella grunder diskutera fram.

    Som första åtgärd borde då svenska politiker omarbeta de svenska målen så att ordet förnybart försvinner och ersätts med ’hållbart’. Det lyfter tanken till en högre intellektuell nivå.

  39. Kenneth Mikaelsson

    Listig du Sigge………….. 🙂

  40. Håkan

    #31 AOH

    Tack för länken om Diesel gate, men jag blev inte klokare efter att ha läst artikeln.

    Så mina frågor kvarstår:
    Hur fungerar NOx-reningen (i test mode) i de aktuella bilmodellerna? Och vilken fördel vinner de (VW) på att slå av reningen i drift?

    Jag vore tacksam om någon kan reda ut detta.

  41. Håkan Bergman

    Sigge #34
    ”En stor fördel med att köra på etanol eller gas är att avgaserna är mycket renare.”
    Det verkar väl närmast vara en smaksak, har du fått siffrorna från VW?
    http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4295106&fileOId=4295109

  42. bom

    http://standpointmag.co.uk/node/6232/full

  43. Sigge

    #39 Kenneth Mikaelsson

    Lite ångrar jag att jag bytte bil. V50:n med etanolmotorn var den bästa bilen jag haft. Jag hade den i 8 år och den han gå nästan 20 000 mil. Nästan inte ett fel på den under hela tiden.

    #40 Håkan

    Jag kan inte svara på hur avgasrening för dieselmotorer fungerar. Det jag förstått är att det är dyrt och att det tar motoreffekt så bilen drar mer bränsle. Det verkar även vara så att avgasreningen åldras eller slits när den används för att på äldre dieselbilar fungerar avgasreningen sämre än när de var nya. Så det kan finnas flera anledningar till att VW inte ville att avgasreningen skulle fungera fullt ut vid normal drift.

    #41 Håkan Bergman

    Nu var det dieselmotorerna VW fifflat med. Etanol- och gasmotorer har så rena avgaser att där behöver bilföretagen inte fiffla för att klara gränsvärdena.

  44. Håkan Bergman

    Sigge #43
    Gas kan jag köpa, men etanolen är inte renare än bensin, eller E5 och E10 som det heter idag. Tyvärr så är ju gasen beroende av ny infrastruktur, men på sikt kommer den nog, naturgas alltså, inte biogas.

  45. Thomas P

    Lennart #35 De figurerna är för slutet av seklet och belyser också din tidigare tas om att klimatet inom små områden är svårprognosticerat eftersom hälften av figurerna visar uppvärmning och hälften avkylning söder om Grönland.

  46. Latoba

    Indien planerar att fördubbla sin kolproduktion till år 2020. Det skänker ännu ett löjets skimmer över vad MP och V tvingar sossarna till att genomföra i Sverige för att ersätta vår säkra elproduktion med sol- och vindkraft..

  47. Sigge

    #44 Håkan Bergman

    Avgaser från en varm bensinmotor med fungerande katalysator innehåller väldigt lite skadliga ämnen. Det är normalt sett mycket lägre än vad en godkänd dieselmotor gör. Byter man ut bensinen mot ren alkohol (metanol eller etanol) eller gas skulle man få ungefär lika rena avgaser utan katalysator som en bensinbil med katalysator. Nu innehåller E85 15% bensin så därför måste en sådan bil måste ha katalysator. En gasbil startar på bensin så när katalysatorn fungerar som sämst går den på bensin. Lite beroende på hur bilarna körs så minskar en E85-bil de giftiga avgaserna med ungefär 60% jämfört med en bensinbil och en gasbil kan det variera från 50% upp till 95% lägre utsläpp jämfört med en bensinbil.

  48. Lasse

    #47
    Bensinaren drar mer fossilt bränsle och släpper därmed ut mer CO2 .
    Vilket somliga ogillar starkt.
    Det många inte tänker på är att bilar som inte körs släpper inte ut några avgaser alls.
    Koppla alla miljöskatter till körning i stället för till biltyp!
    Lägg pålagorna på drivmedlet.

  49. Håkan Bergman

    Sigge #47
    Riktigt så ser det ju inte ut i den här undersökningen.
    http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=4295106&fileOId=4295109
    Men den riktigt stora skillnaden är för acetaldehyd, formaldehyd och etanol som sen ger förhöjd ozonhalt för E85-motorer.

  50. Sigge

    #49 Håkan Bergman

    Det är ju alltid svårt att avgöra om t ex 5 ppbv formaldehyd är värre än 297 ppbv kväveoxid.

    Nu är det kväveoxid, partiklar och koloxid som mest diskuteras när det gäller bilavgaser. Det finns ju nästan 1000 ämnen till som är mer eller mindre giftiga som släpps ut genom avgasröret på en förbränningsmotor.

  51. Olav Gjelten

    Ärligt talat tycker jag inget som helst synd om människor som låter sig ”luras” att tro att de räddar klimatet genom att köpa elbil istället för riktig bil eller att installera solenergi på sina tak till föga nytta.
    De är vi andra, som via skatten, får betala för sådana idiotiska påhitt. Ryt i stället till mot din eventuella granne som stjäl dina skattepengar på det viset.

  52. Olav Gjelten

    Lasse # 48 ”Koppla alla miljöskatter till körning”.
    Dessa så kallade ”miljöskatter” förstör redan både livet för mig och miljoner andra pensionärer, arbetslösa och låginkomsttagare.
    Tar vi istället bort dessa djävulska påhitt som kallas miljöskatter och säljer drivmedel till rimliga priser – någon krona per liter- då kommer arbetslösheten snabbt att försvinna och Sverige kan åter bli det välfärdsland det en gång var.

  53. L

    Visst vore det bättre att beskatta användandet än innehavet av en bil. Det skulle bespara mig 10.000-tals kronor om året. som det är nu uppmuntrar man till körning, i synnerhet dieselbilar..!

  54. Olav Gjelten

    L # 53 et verkar som du bor i storstad, är höginkomsttagare och cyklar till jobbet säkert med hjälm och en miniryggsäck ) såsom det klimatrelaterade ”innefolket” gör.
    Hällre ser jag de som åker omkring i en vräkig amerikansk bil med en diger havannacigar i munden. De är i allafall vare gröna eller röda.

  55. Olav Gjelten

    L # 53.
    Du menar väl inte att du tillhör det klimatrelaterade ”innefolket” som cyklar omkring med hjälm på huvudet och miniryggsäck för att visa upp dej???

  56. Ingvar i Las Palmas

    Olav #51
    Håller helt med. Svenne, Lisa, panschisar och folk på landsbygden är med och subventionerar.
    Det smartaste de kan göra är att köra en skattebefriad bil, dvs gammal. Ta en välbehållen Opel Rekord från 1984 med en effektiv direktinsprutad 4:a. Har en sån och en hobbyjänk

    Såg just en på blocket. Helfräsch Berlina från 84 för 39.000:-
    Inga kapitalkostnader, enkel att serva, skattebefriad, räcker med trafikförsäkring, hyfsat snål

  57. L

    #54, Olav, då uttryckte jag mig dåligt. Vad jag sa är att tack vare dom höga skatterna på innehavet känner jag att jag måste köra med min dieselbil. Annars kunde jag lika gärna cykla….

  58. Farliga utsläpp med bilar!

    De helt dominerande ”farliga utsläppen” från bilar, bensindrivna, dieseldrivna, elbilar m.m. är slitagepartiklar från däcken och asfalten. Tiofaldigt större och farligare än de övriga utsläppen.
    Man kan minska dessa genom olika åtgärder men vi får nog räkna med att så länge vi har bilar så får vi nog tåla vissa farliga utsläpp. Till syvene och sist så är vi friskare och lever längre nu än tidigare!

  59. Lejeune

    Snacka om att ”slänga pengar i sjön”:

    http://www.ericsoniubbhult.se/

    …arma land!

  60. Sigge

    #58 Sten M Nilsson

    Däck som slits ger farliga partiklar som Du skriver, det gör även bitumen från asfalt och det är ett större miljöproblem än däcksslitaget när man kör med dubbade vinterdäck. Vi har också partiklar från bromsbeläggen som är farliga. Tillsammans med partiklar från bilavgaser blir det för mycket partiklar, enligt EU:s gränsvärden, på hårt trafikerade gator i våra större städer och då i synnerhet vintertid. Varför det är så mycket mer partiklar vintertid beror mest på att när det är kallt ute så tar det längre tid för avgasreningen på bilar att bli varm och börja fungera bra. Kallstartande dieselmotorer släpper ut betydligt mer partiklar än motsvarande bensinmotorer. Det är inte bara mer partiklar kalla motorer släpper ut, utan mer oförbrända kolväten och en hel del annat ohälsosamt.

  61. Sigge

    #59 Lejuenne

    Jag blev lite tveksam till konjunkturinstitutet om de kan räkna. Den senaste tiden har priset utsläppsrätterna legat på c:a 8 €/ ton och en € är 9,40 SKr ungefär. Det blir ungefär 5 mdr och inte 7 mdr. Om regeringen avser att sälja utsläppsrätterna så finns risken att de budgeterar 2 mdr över det verkliga värdet.

  62. tolou

    Personally I find it difficult to believe some people are unable to comprehend the sun’s impact on our climate, especially when something like 99 point-something-percent of the earth’s energy comes from the sun.

    – See more at: http://notrickszone.com/2015/09/24/4-new-papers-show-suns-impact-on-global-climate-german-scientists-sun-is-a-major-climate-factor/

    Even a vegetable notices when a cloud blocks out the sun, when the sun sets, or when it doesn’t get very high above the horizon. So I guess when it comes to solar sciences it wouldn’t be much of a stretch to argue that solar deniers are probably even dumber than a plant.

  63. tolou

    In this paper they compared the temperature development to solar activity. In the temperature curve the scientists found the characteristic cycles that correspond to the solar Suess-de Vries cycle (208 years) and the Eddy cycle (1000 years).

    – See more at: http://notrickszone.com/2015/09/25/2-more-papers-russian-ice-cores-show-powerful-relationship-between-solar-activity-and-antarctic-climate/

    What stood out was the slight time delay of 30 to 40 years between the solar trigger and the temperature reaction.

    For the region around the Vostok station the author described a “relatively high climate sensitivity” for the solar temperature drive.

  64. tolou

    The Ohio State University Statistical Consulting Service was able to construct a model that exhibited very strong agreement between solar magnetism patterns and the occurrence of large earthquakes.

    https://tallbloke.wordpress.com/2015/09/26/sun-earthquake-linkage-and-august-2015-chile-quake/

    … the agreement was sufficient to suggest that a relationship likely exists between solar polar fields, or magnetic fields associated with the north and south poles of the sun, and large earthquakes.

  65. Kenneth Mikaelsson

    Håller med dig till fullo tolou…

    Det är ju bara att se vad som händer nu här hemma när solen bara visar sig på halvstång…
    Det blir kallt….. Så räknar man inte med Solen så har man stora brister…

  66. Det är faktiskt rätt hårda krav på dieselgas-utsläppen om de bara uppfylls. WV klarade inte kraven vilket deras konkurrenter gjorde och då löste de det på ”alternativt sätt”.
    Utvecklingen på dieselmotorer går raskt mot kraftigt minskande råemissioner. Samtidigt förbättras efterbehandlingen också raskt (jag är själv en del av detta). Så, om EPA sätter upp strängare men realistiska krav så har vi relativt snart löst problemen med dieselgas-utsläppen. Det är inte mer än drygt 10 år sedan utsläppskraven för dieslar började gälla.

  67. bom

    #56 Tror Du inte att moderna bensinare har testcykelindikering och kör utsläppsminimering under standardtestcykler? Det tror jag! Politiker är till för att luras eller hur?

  68. Håkan Bergman

    Sigge #61
    Men nu avser ju inte regeringen att sälja dom utan makulera dom. Och det gör man då samtidigt som man ägnar sig åt sånt här:

    http://nyheteridag.se/superhyckleriet-sa-dranerar-de-rodgrona-krisande-sj-pa-otroliga-17-miljarder/
    http://www.dagensps.se/artiklar/2015/09/25/17973299/index.xml

  69. tolou

    So we’re measuring how much solar energy is actually absorbed by the ocean surface … and it was moving opposite to the surface temperature

    It does so inter alia via the following processes:

    Warmer Ocean ==> Earlier-forming and More Daily Clouds ==> More Solar Reflection and Absorption ==> Less Available Solar Energy

    and

    Cooler Ocean ==> Later-Forming and Fewer Daily Clouds ==> Less Solar Reflection and Absorption ==> More Available Solar Energy

    Obviously, this is a self-regulating system. When it is running cool it lets in more energy, and when it is running hot it lets in less energy.

    http://wattsupwiththat.com/2015/09/26/in-the-land-of-el-nino/

  70. Sigge

    #68 Håkan Bergman

    Oavsett om regeringen kommer att sälja utsläppsrätterna eller ej så tycker jag att det är riktigt dåligt att konjunkturinstitutet räknar så fel. Eller så ljuger Eriksson i Ubbhult om vad konjunkturinstitutet redovisat.

  71. L

    Jim Hansen dök upp i Agenda nyss och körde sin vanliga ”carbon tax”-kassett, alltså att beskatta användningen av fossila bränslen. Sen fick han frågan om det var klokt att stänga två kärnkraftverk och där tyckte han att det var helt fel, Sverige borde gå före och visa världen att vatten- och kärnkraft är framtiden…

    Sen kom Vattenfalls VD och såg rätt skamsen ut…

  72. John Johanson

    L #71

    Hansen sa också att alla hamnstäder på jorden kommer gå under om vi inte gör något NU.
    Hoppsan.

  73. Peter Stilbs

    #71,72 – jag såg också inslaget. Illa att aldrig någon journalist/intervjuare vill eller har förmåga att ställa relevanta följdfrågor i sammanhanget. Hansen fick dra sina sagor helt oemotsagd.

  74. Kenneth Mikaelsson

    So add another paper to the growing mountain that indicates the sun is the real driver. The ongoing denial of this is getting ridiculous.

    http://notrickszone.com/#sthash.tUeHQ30m.1LOQF2kc.dpbs

  75. Mats G

    Hörde på vetenskapsradion att japanerna bygger en fusionsreaktor som skall vara klar 2019. Fransmännen bygger en lite större som skall vara klar 2023 typ.

    Är det någon som vet mer om dessa projekt. Jag vet att Fransmännen bygger en plasma reaktor. Är det samma sak månne?

    Om vi(mänskligheten) skulle få fram en fusionsreaktor så blir det nästan poetiskt. Olja håller på att ta slut. Världen gå under av CO2 så kommer fusionskraft. timingen kunde inte vara bättre om det sker.

    Därför mina damer och herrar kan man knappast planera 100 tals eller tusentals år framåt. Ta vara på det vi har här och nu. Förvalta – förbättra – förnya. Låt barnbarnen ta hand om framtiden. De kommer göra det så mycket bättre.

  76. Håkan Bergman

    Om ni vill se och höra talarna i FN, och som undertecknad har svårigheter med polska, ryska kinesiska och de flesta andra språk kan ni titta och välja språk här:
    http://webtv.un.org/

  77. Gunnar Strandell

    Håkan #17
    Grunden är att en dieselmotor har luftöverskott i förbränningsrummet. Det gör att det förutom CO2 och H2O också bildas NOx under förbränningen. För att få ned utsläppen av NOx används två tekniker, SCR, selective Catalytic Reduction eller EGR, Exhaust Gas Recirculation.

    SCR är efterbehandling där ammoniak, NH3, blandas med avgaserna innan de går in i katalysatorn där NOx reduceras och ut kommer kvävgas, N2 och vattenånga, H2O. Eftersom man inte vill att bilägare eller verkstadspersonal hanterar ren ammoniak tillverkas den från vattenblandad urea som duschas i lämplig mängd i en förångare före katalysatorn.
    Problemet för Volkswagen är att lagen kräver att ureablandningen, som har handelsnamnet AdBlue, inte ska behöva fyllas på annat än vid normal service vid ca 30 000 km och det går åt 3-5 % av dieselkonsumtionen. Och det är inte helt enkelt att öka volymen på behållaren I dagens tätt packade motorrum.

    EGR handlar om att sänka förbränningstemperaturen och därigenom minska eller eliminera bildandet av NOx. Problemet är då att verkningsgraden sjunker och bränsleförbrukningen ökar. Dessutom ökar risken för problem med motorer som får andas in avgaser, t.ex. om bränslet innehåller svavel.

    Volkswagens dieselmotorer finns med båda teknikerna både var och en för sig och tillsammans.

    Myndigheterna har nu lagt hinder för den här typen av fusk genom att kräva OBD, On Board Diagnostics, som förenklat kan beskrivas som en extra NOx-givare monterad efter reningsanläggningen. Om den visar för hög nivå varnas först föraren och om felet kvarstår sänks motoreffekten.