Häromdagen lossnade ett jätteisberg, eller rättare sagt en hel ö av is, från Grönland. Isberget är lika stort som fyra Manhattan och många påstår nu att det utgör ett bevis på att den antropogena klimatförändringen accelererar. Men forskarna är betydligt mer sparsamma med orden.
Jim Scianna, från U.S. National Ice Center säger att händelser sådana som ovan beskrivet är mer eller mindre rutin i Arktis. Vad som möjligen förvånar är storleken på isflaket.
Professor Andreas Münchow säger även att den glaciär som isberget bröts ifrån förlorar ungefär samma mängd vatten varje år, ca 600 miljoner kubikmeter. Jätteisberget förändrar inte detta nämnvärt. Forskarna började dessutom inte studera just denna glaciär förrän omkring 2003, så de data som finns tillgängliga säger inte mycket om utvecklingen på lång sikt.
”När något sådant händer”, säger Andreas Münchow, ”hissas alla varningsflaggor. Låt oss förklara det med den globala uppvärmningen. Jag kan inte stödja det”, avslutar han med eftertryck.
Läste att det var ca. 50 år sedan glaciären senast släppte ifrån sig ett lika stort isberg. Om glooooobal vååååårming anges som orsak idag, vad låg bakom händelsen för 50 år sedan? Kan det vara naturliga orsaker månne?
Och nu ryker professorns forskningsanslag all världens väg?
Det hela är ju vrängt ut och in. Om det lossnar ett så stort isberg från glaciärens utlopp i havet beror det på att den VÄXT – inte krympt.
Vi skall nog vara glada att det är bara några glaciärer som växer.
Skulle alla större glaciärer börja växa så kanske vi skulle börja fundera på om vi är på väg till en Liten Istid.
Skulle ALLA glaciärer växa och havsnivån sluta stiga eller börja sjunka är det dags att få panik ! 😉
Och uppe vid Nordpolen verkar vintern vara i antågande.
Noaa2 cam: http://www.arctic.noaa.gov/npole/2010/images/noaa2-2010-0813-003244.jpg
Noaa2 väderdata: http://psc.apl.washington.edu/northpole/PAWS_atmos_recent.html
Och inga rekord i havsisens avsmältning: http://wattsupwiththat.com/sea-ice-page/
Där i mot verkar Antarktis kunna få ännu ett maxrekord i utbredning !
Petermann Glacier: ”Tidvatten-glaciären består av en 70 km lång och 15 km bred flytande istunga, vars tjocklek går från ca 600 m mot fast mark och 30-80 m i ytterkanten. … Bilder från NASA visar att glaciären nu i augusti förlorade ca en fjärdedel av denna 70 km långa flytande isyta. Detta var det största arktiska isberg som kalvat sedan 1962. … En liknande kalvning skedde 2008. Den isen följdes under ett år, när den rörde sig ut i Nares Strait och sedan söderut genom Baffin Bay.”
http://en.wikipedia.org/wiki/Petermann_Glacier
Rörliga bilder om detta monster iceberg (1:31): News från ITV (UK), med allvarlig hallåman som betonar det jättefarliga som nu sker. Record temperatures, warming oceans, man-made pollution… Greenpeas sade redan i juli 2009 att ett brott kunde ske när som helst.
http://www.youtube.com/watch?v=5G7L6T_rYcY
”Oh no! Greenland glacier calves island 4 times the size of Manhattan”. Det är WUWT, Anthony Watts, som visar vad som sker.
http://wattsupwiththat.com/2010/08/06/oh-no-greenland-glacier-calves-island-4-times-the-size-of-manhattan/
Han hänvisar (sist i texten) till en NASA-bild av området, som ger en uppfattning om storleken på det som sker.
5,5 Mb nedladdad. Norr är åt höger. Den nordvästra Grönlands-kusten finns med i bildens nederkant, och där kan man se inte bara glaciären utan också brottet i isen som gett upphov till isberget.
http://rapidfire.sci.gsfc.nasa.gov/realtime/single.php?2010217/crefl2_143.A2010217102000-2010217102500.250m.jpg
Peter Stilbs#3!
Du vet det e lite jobbigt de där med orsak och verkan! 🙂
Pekke #4
Nej, någon panik behöver VI inte få. Dessa förändringar tar tusentals år. Men skulle så ske skulle vi behöva punktmarkera vad politikerna tar sig till i ljuset av ett ett faktiskt verkligt (om än långsamt) klimathot. Jag skulle tro att de skulle bli minst lika stirrigt fnoskiga som de varit senaste åren angående AGW. Minst!
Sensmoral: Människor med (potentiell) makt är alltid den största faran … även när kometen kommer att träffa jorden år 2183.
Kolla Vattenfalls prissättning på http://www.vattenfall.se
Äntligen får vi ett bra avtal!
Vattenfall har av någon okänd anledning ändrat priset från 0 kr!
Nu är det 0 kr igen!
Glaciären hade växt och kalvningen var väntad, enligt en tidigare notis jag läste.
Ser vi ett trendbrott just nu, förresten? Mot att allt fler forskare vågar protestera mot försök att skylla allt på global uppvärmning och koldioxidutsläpp? Det gäller inte bara jätteisberg från Grönland. Jag såg en intervju med en professor i Uppsala nyligen, där han framförde åsikten att det är mycket annat än global uppvärmning som kan orsaka översvämningar.
Kolla länken, kanske dags att ändra el-avtal!
http://www.vattenfall.se/sv/teckna-elavtal.htm
JonasN #9
Nej, jag kommer inte att få panik eftersom jag mycket väl vet att det troligtvis kommer att ta flera tusen år innan en nedåtgående trend kommer att bli riktigt allvarlig !
Men det räcker med några riktigt kalla år med dåliga växtsomrar på norra halvklotet så kommer många att få frossa eftersom en stor del av korn,råg,vete och majs odlas på den norra halvan.
Rätta mig om jag har fel men i en liten smeds tankevärld är det väl ändå så att om ett så stort isberg kalvar ifrån en glaciär måste det väl ändå bero på att glaciären har vuxit snarare än att den har minskat.
Men vad vet jag? jag jobbar ju med hammare och städ så jag har väl fel.
Fan trot.
PD.
När ett dylikt mastodontiskt isberg driver iväg söderut, så kan man ju alltid fundera över hur mycket det kyler ner havsvattnet, där det sakta drar söderut mot sin egen undergång?
Angående länk nedan, hade Vattenfall 0 öre per kwa!
Kolla länken, kanske dags att ändra el-avtal!
http://www.vattenfall.se/sv/teckna-elavtal.htm
Forskaren verkar faktiskt en aning arg, uppenbarligen är han less på att allt som händer (värme, kyla, stormar, kalvande glaciärer etc) alltid hänvisas till global wååårming.
Nu blommar löken… Dill inte att demokratifest på SvT kl 20:00. Snälla SvT, ni har fört demokratin in i mörker. Kalla inte SvT eller program därifrån demokratiska.
Det finns ingen säker statistik över islossning och isens utbreddning före 1973 då den första satelliten som övervakade just detta sköts upp. För tiden före detta använde man valfångstbåtarnas logganteckningar för att ungefärligen beräkna isens utbredning (eftersom valar gärna håller sig så nära is som möjligt. Källa: Mapping the Deep av Robert Kunzig (Aventis Prize-vinnare)
Nu ska du inte va sån Micke Johnsson !!
Sveriges bästa Television är ju oberoende( fast de vill sända mer reklam) och helt objektiv( om du har rätt åsikt ) och demokratisk ( om du har rätt åsikt ) och vill fostra sina licensinnehavare ( så de begriper vad som rätt åsikt ).
SVT vill dig bara väl Micke J.
Tror du inte på det så är du en rasist, odemokratisk, skeptiker eller licensskolkare som ska ha en snigel i ögat !!
De vill dig bara vääääl Micke…
Om vi ska använda lite svenska referenser så är isberget en sjättedel av Öland, eller som drygt 8 ¨Visingsö. Men det är klart, Manhattan låter ju lite större än 2 Visingsö 😉
Ang läget i Arktis så verkar danskarna vara en källa att ösa lite tillförsikt ur.
De har nämligen en annan kurva än NSIDC:
http://ocean.dmi.dk/arctic/icecover.php
vilket beror på att de bara räknar 30% is eller mer medan NSIDC räknar med 15%.
Har på senaste tiden börjat gilla danskar mer och mer…
😀
Labbibia, det där isberget driver ingenstans. Totalt inlåst mellan kandensisk ö och packis i sundet däremellan.
#Pekke Tack för alla goda ord… Jag trodde det var kört 🙂
Jonas B # 24
Aj då!
Free the icebergs!
Men annars är det ju inte helt ovanligt att isbergen driver med havsströmmarna söderut längs Nordamerikas kust………..Titanic träffade ju på ett tex. Dessa stora isklumpar måste ju kyla ner det omgivande vattnet? A´la ”whiskey on the rocks”? 😉
(Mitt inlägg var inte allvarligt menat)
Labbibia B?
”Free the icebergs!”
Isberg har också känslor …
Isberg är också människor …
Därför har dom rättigheter …
Precis alla andra …
Varför kan alla inte bara vara snälla mot varandra … ?
Planeten är också ledsen …
Pga klimatet …
Isberg och klimatet borde också vara snälla mot varandra!
Och isbjörnarna …
Jonas N # 24 (igen)
Först ber jag om ursäkt för att jag kallade dig Jonas B? (Råkade visst hamra på tangenten nästgårds till ”N”, sorry)
Men, åter till de majestätiskt drivande isbergen…….
Trots allt så måste även de och deras nedkylning av kringliggande vatten bidra till det kaotiska, men stabila system som vi kallar ”klimat”……
Jonas N
Rör inte mitt isberg! 😉
Labibbia #26
Jovisst kyler isberg det omgivande vattnet. Innan det fanns radar brukade man därför mäta vattentemperaturen för att få en förvarning om isberg. Det gjordes även på Titanic, men varningstecknen ignorerades. I motsats till vad många tror var det inget fel på Titanic rent tekniskt. Olyckan vållades framför allt av en sällsynt omdömeslös kapten.
Jonas N #24
Nja det kommer nog att driva iväg neråt Nares-sundet vad det lider. Det ska bli intressant att se om det bryts sönder eller kanske fastnar i den smalaste delen av sundet. I så fall kan det nog påverka mängden is som kommer ner i Baffinviken rätt rejält.
tty, japp … men det måste brytas sönder i många mindre bitar först, och då är det inte ett isberg eller det isberget längre. Jag tror inte att det sker snart. Isminimum sker i september varefter det börjar tillväxa igen.
Enligt Väder-Pär kommer det att fastna i vinterisen till att börja med i alla fall. Vad det tar vägen nästa sommar får man ju se då.
tty # 30
Det var intressant. Jag såg nyligen ett program i TV (Discovery?) där man hävdade att orsaken till att Titanic förliste var att nitarna som höll samman metallplattorna i skrovet var av undermålig kvalitet……De var gjorda av gjutjärn och tydligen inte av yppersta kvalitet, för mycket slagg i metallen, påstods det…….
Jonas N #27
Isberg är ju också männskor
Ja det är är just vad de är
i fablernas värld
i faaablernas vääärld
😉
Micke J. man får tacka för de väna orden.
Angående det hemska isflaket, har det verkligen drivit i väg nånstans ??
Eller ligger det fortfarande kvar i samma fjord, i så fall är det knappast till nån fara för varken mänskligheten eller klimatet !
Väderrapport från solstan´( kallsta´), blixt å dunder med div. regn, där i mellan lite blått, 19 grader, 58 % luftfuktighet enligt min elektroniska mätare( vilket är det högsta den visat på 2 år sen jag köpte den, antagligen usel kalibrering).
Och jag har semester den här månaden. har lyckats få semester på de två senaste åren när regnen kommer, men det är ju fortfarande varmt än …
Jonas N # 31
För övrigt skrev jag faktiskt ”ett dylikt mastodontiskt isberg” mao, det behövde ju inte vara just DET isberget….
Som sagt jag skrev det lite halvt om halvt på skämt, men tänk tanken att isbergen plötsligt skulle sluta komma ”ner” längs Canadas/USA:s kust.
Gissa om vi skulle få höra att det är ”Glåååbal Wååårming” som vore orsaken……….
Så vi ska nog ta de vandrande isbergen som en intäkt för att allt är ungefär som vanligt.
Labbibia, det är lugnt. Jag har inte gått ut med det här, och alla vet nog inte om det, men ibland käftar jag emot bara för att det är vad jag gör och ibland får jag nya kickar av detta … 😉
Lena K
😀
Jonas N # 37
Rackarns, det hade jag ingen aaaning om! 😛
Labbibia #33
Jag oxå sett det att troligtvis var nitarna i fören, där plåtarna blev för svängda av ett handsmitt material p.g.a. att man kunde inte använda den tidens stora mekaniska nithammare och fick nita för hand vilket tydligen krävde annat material i nitarna.
Egentligen är det ju helt sanslöst…….Här sitter vi och diskuterar vart och när ett isbeg ska ta vägen någonstans.
Där ser man vad AGW-propagandan kan ställa till med.
Istället för att gå ut och välta bussar i ilska över att vi blir uppskörtade till hårfästet av Staten, i form av Vattenfall, och andra ”elleverantörer” så sitter vi på våra kammare, totalt passiviserade av diskussioner på ”nätet”
Orwells ”Storebror” skulle ha älskat det…..
pekke # 40
Just så var det!
Men tty har ju rätt när han skriver att det var kaptenens vanvettiga sätt att framföra fartyget som var den direkta orsaken till katastrofen. Titanic fick flera varningar om att det fanns isberg i området. Som vanligt vid olyckor av det slaget, så är det alltid flera faktorer som olyckligt samverkar och leder fram till sådana katastrofer.
Ta Estonia som exempel.
1. Storm
2. En felaktigt reparerad bogport
3. Ett rederi som hade som honnörsord att ALLTID hålla tidtabellen…….
Stryk vilken som helst av siffrorna 1-3 ovan, och det hade inte blivit någon katastrof……..
Den mest kända förklaringen till att Titanic sjönk är annars att stålet hade en sammansättning som blev ”sprödare” i kyla, och därför sprack utefter en alldeles för lång sträcka som gjorde att flera vattentäta sektioner blev fyllda och däcken ovanför som inte hade täta skott också började fyllas.
I Kolsva har eller ska det snart öppnas ett Titanic-museum för den som vill veta lite mer. Anledningen är att just i Kolsva gjöt man de stora däverterna till Titanics livbåtar.
L
Har du någon anknytning till Kolsva?
Labbibia #42
Trots varningar om isberg gick man den vanliga vägen i stället för att ta den lite längre rutten.
Men även radiotelegrafisten på Titanic hade fått varningar om isberg, men eftersom de inte hade skyldighet att varna kaptenen på den tiden gick inte varningarna fram eftersom de hade mer skyldighet att vidarbefodra meddelande som var betalda och de jobbade bara under visa tider så radiotelegrafisterna gick och la sig innan Titanic körde på isberget.
Efter Titanics undergång måste alla radiotelegrafister vidarebefodra varningar till kaptenen och de måste vara tillgängliga dygnet runt på större fartyg.
Och L #43
Man sparade in på antalet livbåtar som skulle behövts i fall p.g.a. att båten skulle vara osänkbar !!
Så det fanns inte tillräckligt med livbåtar till alla, de som bodde på lägre däck( 3 klass ) hittade inte ut !
Estoniakatastrofen var en ( jag vet inte hur jag skall uttrycka det i egentligen ! ) missbedömning av vad fartyget skulle klara av, det var inte byggt för att gå över ett stormigt Östersjön, utan byggt för lugnare kusttrafik.
Personligen kände jag ingen i Estoniaolycka, men indirekt så gör jag det.
Labbibia, nej, jag har bara radarn på när det gäller båtar… 🙂
Pekke, när Estonia var ny gick den för Viking Line, Sthlm-Helsingfors.
pekke # 45
Estonia var byggd likadant som de Finlandsfärjor som hjälpte till att plocka upp de överlevande……Men befälhavarna på dessa fartyg hade vett nog att slå av på farten när sjön blev riktigt grov…….Estonia hade ett systerskepp som i många år trafikerade Stockholm-Tallin. Båda fartygen byggdes för, och seglades ursprungligen för VikingLine,. Jag såg Estonia nästan dagligen när hon kom in till Värtahamnen…….Kändes nästan overkligt när hon förliste…….Och flera ”bekantas bekanta” var med ombord och är borta….. 🙁
L
Oki…..
Bara nyfiken. Mosters man jobbade en gång i tiden där, i järnverket, och jag tillbringade en sommar (-70) hos dem.
Mao, han kan inte ha varit skyldig till eventuella gjutfel på Titanics livbåtsdävertar……
Det värsta är ju att trettiotvå isbjörnar är på väg söderut med isflaket. Kanske de kan få hälsa på pingvinerna så småningom…Såvida inte Al Gore, Rockström och AGW-grabbarna skrämmer ihjäl dom.
Labbibia # 48
Nej !
Estonia var inte byggd för trafik över stormiga vatten !
Estonia var byggd för kusttrafik !
Om de förstärkte henne vet jag inte och vilken klassificering hon fick innan hon gick på Estland-Stockholm vet jag inte !
Men hon var byggd för att gå på linjer som Umeå-Vaasa( rättstavat ?), så hon var inte klassad för öppet hav när hon byggdes !
Sen om hon skulle klara östersjöstormar eller om kaptenen gjorde ett misstag eller om det var tekniska misstag från personalen som färjan mellan Dover – Caliae vet inte jag !
Men nånstans blev det fel !
Bim
Och med tanke på att isberg inte direkt är några racerbåtar….
OM isbjörnarna förökar sig enligt trenden från 60-talet då det bara fanns ca 4000 isbjörnar……Idag är de ju ca 25 000….
SÅ de 32 isbjörnarna kan…..OM trenden håller i sig….IFALL de inte når en ”tipping point” och trillar av, eller isberget smälter….. OM 50 år bli till en KATASTROF för New York…..då KAN det faktiskt vara ca 160 isbjörnar som roddar till det ordentligt i ”The Big Apple”…
pekke # 51
Du har säkert rätt……
Men då inställer sig 2 frågor.
1. Räknas inte hela Östersjön som kusttrafik?
2. Om inte…….hur f-n kunde man efter Estoniakatastrofen tillåta hennes systerfartyg att trafikera Sthlm-Tallin?
Lars Kamél #13
I tätorter lutar jag nog åt att översvämningar till stor del orsakas av dåligt underhållna/rensade dagvattensystem. När såg nån senast sånt arbete utföras? Nej, nog utlagt på anbud, lägsta anbud vann. Men pengar till klimatåtgärder avsätts i varenda kommun.
Färjorna mellan Sverige och Åland/Finland är byggda för att klara de stormar som finns på östersjön, Estonia var inte klassad för samma trafik när hon byggdes vad jag förstått, MEN det säger ingenting om hennes sjöduglighet !!
Så vi hamnar ändå på samma punkt.
1. Klara hon inte riktiga östersjöstormar ?
2. Missbedömde kaptenen vädret kontra hastigheten
3. Trodde kapten att fartyget skulle klara riktiga östersjöstormar trots att det var byggt för kusttrafik.
4. Gjorde nån ett misstag och glömde att se till att alla portar i fronten var låsta ?
5. Och det största misstaget är att det fanns inga automatiska system som larmade om den inre eller yttre porten var stängd eller öppen !!
Hur man än ser på frågan så är det att det inte fanns larmsystem om hur portarna var låsta som jag tycker är alarmerande och det är tydligen lika ynkligt på flygplan om hur låsta deras lastdörrar är !!
Om en bogport eller bogdörr på en färja inte låser sina kolvar larmar det i dag på de flesta fartyg, vilket det inte gjorde förr, och det är lika dant på flygplan i dag !
Men jag garanterar inte nåt !!
Okej !
pekke #55
Låter skrämmande, för tåg är jag rätt säker på att inget tåg i Sverige idag går att köra utan att alla dörrar är stängda. Jag bortser såklart från möjliga tekniska fel, men i princip så ska det inte gå helt enkelt.
Labbiba # 53
Tror inte södra Östersjön kan räknas som kusttraffik, det kan ju bli rejäla stormar i södra Östersjön, Bottenviken är nog lite lugnare .
Jag skall inte uttala mig om systerfartyg till Estonia eftersom de kan ha samma grundläggande uppbyggnad men blivit förstärkta.
Men Estonia var klassificerad som ett kustgående fartyg när hon byggdes och om det har nåt hennes undergång att göra vet jag icke !
Se för övrigt mina punkter i # 55
pekke # 55
Jäpp
Men då är vi tillbaka vid mitt ursprungliga påstående……
Att flera saker nästan alltid olyckligt samverkar, när det sker olyckor.
Eller hur? Om hon (Estonia) inte var klassad för att gå över öppen sjö, så blir det ju bara ytterligare en faktor som gör risken, eller sannolikheten för att en olycka ska inträffa, högre.
pekke # 57
Då kan man ju för övrigt fundera på om inte även Estonia måste ha blivit omklassad?
För SÅ odugliga är väl ändå inte våra myndigheter, att de missar en sån sak?
forts # 59
Och framförallt, om så ändå vore fallet, så hade vi nog fått läsa om det på varenda förstasida i varenda dagstidning i landet?
Labbibia # 59
Våra myndigheter? Dom som skall bevaka bland annat djurskydd? Minkar? Grisar? Utfiskning, dumpning av fisk?
Mat till gamla körs 60 mil för att värmas i micro.
Gamla människor får inte bo tillsammans?……………………………………………
Pär G # 60
Jag kommer då och då i närkontakt med våra ”kontrollerande” myndigheter…..
Och det är ingen lek, tro mig!
Myndighetskontrollanterna i fråga har för det mesta ingen verklig koll….men de slår ALLTID ner på någonting (jfr bilbesiktningen) vilket medför att man, för att inte riskera att tvingas stänga ner verksamheten, ändå måste se till att allt är i enlighet med förordningarna………och tro mig….det lönar sig inte att försöka diskutera med dessa nyutexaminerade ”experter”……
F,låt # 61 skulle det vara
Labbibia #62
Nä såklart, men frågan är hur dom väljer sina offer. Sjöfartsverket hade väl knappast tid med Estonia:
http://www.paraplyprojektet.se/kronikor/rattvisa-i-arbetslivet—ett-tarningsspel/
Jag tänker på fallet ”Fången på fyren”.
Och nu har vi begåvats med megamyndigheten Trafikverket, vad ska dom hitta på att inte göra?
Håkan # 56
Du kan öppna en dörr om hastighet är låg, men skall inte kunna öppna en dörr om hastigheten är över en viss hastighet.
Hur systemet fungerar vet jag inte, om det larmar hos lokföraren eller vad !
Jag tycker att säkerhetssystem är bra !
Men .. jag skulle nog inte luta mig mot en ytterdörr i ett tåg som gör 150 km/h !
Alla system kan fallera ! Det kan missa att den dörren jag lutar mig i mot inte låst kolven ordenligt !
Du kan ha tio tusen personer som ser över ett säkerhetssystem, vad det än gäller !
Sedan så kommer det en sur två-åring och spottar på rätt ställe så rasar hela systemet i hop !
Vi kan bygga ganska avancerade mekaniska/elektroniska säkerhetsystem som hjälper oss överallt, men i bland kan det vara ganska smart att gå utanför de uppsatta reglerna och där är säkerhetssystemen totalt borta.
Men min grundregel för säkerhet eller kryptering är att det en människa byggt upp kan en annan människa förstöra !!!
Gäller all kryptering !
Även på kvantnivå !
Håkan B
Jag har naturligtvis ingen insides information om hur det går till när man klassar fartyg.
Men, mitt sunda förnuft säger mig ändå att om man vill köra ett fartyg i havsgående passagerarfärjetrafik i det här landet, så vill det nog till en hel drös med godkännanden från både det ena och det andra statliga verket. Jag har väldigt svårt att tro att Estonia inte var klassad för att gå över Östersjön……..Sunda förnuftet säger mig att OM nu kontrollerande myndigheter hade missat den detaljen, så hade sannolikheten för att vi hade fått läsa om just det i dagstidningarna, stigit med flera tusen procent……..Men det fick vi alltså inte, och vi kan nog utgå från att hon var godkänd för den rutt hon trafikerade……
Labbibia #66
Jo visst, men våra myndigheter är långt ifrån perfekta och ibland väldigt slutna utåt, som i fallet med ”Fången på fyren” och var finns kompetensen i media att granska sånt här, om det inte dyker upp en ”whistle-blower”?
Pekke #65
Nej det är alldeles riktigt, det finns få säkerhetssystem som man ska betrakta som idiotsäkra. Har man som vuxen problem med en barnsäker förpackning kan man alltid konsultera en femåring.
Kryptering är lite värre, ingen går ut och berättar att han knäckt den. Tyskarna hade en blind tro på enigman, mest för att den var tysk, och sålunda per definition överlägsen. Och dom elaka engelsmännen talade inte om för tyskarna att det egentligen var en rätt dålig krypteringsmaskin.
Håkan B # 67
Det kan väl ändå inte vara så svårt att leta reda på ett dokument som säger att:
Fartyget är godkänt för passagerartrafik, på den eller den rutten.
Finns med största sannolikhet att hämta på drabbat rederi, som naturligtvis gärna visar att skeppet var godkänt för den rutt det trafikerade.
Fången på fyren är en helt annan (och tragisk) historia.
Jag försvarar verkligen inte myndigheterna, men jag har ändå en viss koll på hur de jobbar………även om den verksamhet jag arbetar i skiljer sig en del från sjöfartens……
Isberg:
http://wattsupwiththat.com/2010/08/13/ice-capades-island-not-what-it-is-cracked-up-to-be/#more-23394
När min dotter var två år hälsade vi på några vänner. Hon försvann ut och kom tillbaka med en pryl i handen som alldeles nyss suttit på en tvättmaskin. Några dagar senare tog mina vänner prylen och gick till en electroluxförsäljare. När de visade upp prylen sa han ”den går inte att ta bort”.
Labbibia #67: Estonia hade EJ [formellt!] godkänd klass att trafikera längre från kust än 30 sjömil när hon förliste. OBS! detta gäller det formella kravet, dvs. papper. Att hon dagen innan den ödesdigra resan ’inspekterades’ av sjöinspektörsutbildningsgrupp, inkl. lärare, från Sjäfartsverket ger anledning till en/annan undran. Dessa borde åtminstone ha upptäckt den med mattor/textil o.dyl. ’tätade’ inre rampen [bakom bogrampen].
Utredningen(?) av haveriet bär väldans många identiteter med de senare tids genomförda ’whitewashes’ av CRU, Mann etCons.
Vid tiden var en viss Uusman ansvarig minister [hon som ansåg internet vara en sommarfluga…] & hon gav den svenska delegationen ’direktiv’ över utformandet av deras PM från mötet med övriga INNAN detta möte gick av stapeln.
[En god vän ingick i den svenska delegationen… inside-info, men inte mindre tråkig ändå…]
Mvh/TJ
Hård opbremsning i arktisk istab: Efter 1½ måned på rekordkurs er tabet af havis i Arktis bremset hårdt op de senste tre uger. [Sagt den 21 juli.] …
– Her tre uger inde i juli har vi en ca. 6% større isudbredelse end på samme tidspunkt i 2007…
– Den hårde opbremsning i årets tab af havis falder sammen med et vejrskifte i Arktis. De nye forhold har både sænket smeltehastigheden, på grund af faldende temperatur, samt nedsat transporten af is væk fra Arktis som følge af et ’lukket’ atmosfærisk cirkulationsmønster …
– De nøjagtige data for udbredelse af havisen dækker dog kun den ganske korte periode fra 1979 frem til i dag og 31 år er meget lidt i klimatologi …
– DMI, 21. juli 2010
http://www.dmi.dk/dmi/haard_opbremsning_i_arktisk_istab
Oberoende av mätmetod är isen i Arktis idag mer omfattande än vad den var samma tid 2007-2008-2009.
http://arctic-roos.org/observations/satellite-data/sea-ice/ice-area-and-extent-in-arctic
ThomasJ:
Jag är inte ute efter att säga mot dig alls, jag vet rätt lite om Estonia (min åsikt är att olyckor händer, alltid kommer att hända, att man lär sig att bli bättre på säkerhet efter varje, och att jaga syndabockar oftast inte är särskilt produktivt).
Men en detalj att notera är att närmaste vägen Stockholm-Tallin behöver man inte gå längre än 30 sjömil från kust (beroende på hur generöst finska skärgården kallas ”kust”). Vid olyckstillfället hade färjan inte varit längre än 30 sjömil från Estlands kust.
I praktiken spelar det ju dock förstås ingen roll hur många sjömil det är om vinden ligger mot kusten och det är hög sjö. Intressantare är sjövärdigheten och om man skulle vara ute överhuvudtaget.
Här är den officiella platsen där Estonia sjönk, rätt långt från kusten;
http://www.estoniasamlingen.se/images/rutten2.jpg
Kommentar från Nils-Axel Mörner:
http://climaterealists.com/index.php?id=6137
Angående Estonia så byggdes hon en gång för kust/skärgårdstrafik och fick undantag från dubbla bogportar och nånstans missade man den informationen när hon började användas på öppet vatten.
Sedan så höll man högre hastighet än vad som var lämpligt i stormen.
En serie misstag som ledde fram till förlisningen.
Hitta ett par gamla diskussioner.
https://www.flashback.org/t126838p44
http://www.titanicnorden.com/forum/viewtopic.php?p=1937&sid=8ddf67c090fa1a2a5e1a5c11613eb594
Det märkliga med Estonia är att dom inte lyfte upp henne på en gång. Hon ligger på ett djup motsvarande halva fartygets längd…
L #75;
”Här är den officiella platsen där Estonia sjönk, rätt långt från kusten”
Men fortfarande mindre än 30 sjömil från kusten (Dagö). Hade hon fortsatt på den kursen hade det dock blivit mer, som mest ca 35 sjömil, om skärgård räknas (och varför inte, då öarna hade räckt som vågbrytare i detta fall). Ville bara påpeka att denna rutt i huvudsak är just kusttrafik. (Jag missade dock innan att utloppet från Stockholm ligger så långt söderut, tänkte på Finlandsrutten, därav de extra sjömilen).
Hade naturligtvis varit bra med högre sjövärdighet i vilket fall, självklart. I efterhand känns alla olyckor onödiga.
En liten hågkomst… när jag hörde om Estonia 1994 satt jag i en segelbåt på väg från Cooköarna till Nya Zeeland, 1620 sjömil (ca 3000 km) över öppet hav. Bättre väder än Östersjön, dock. Varken livbåt eller flytväst ombord, så jag tänker inte predika sjösäkerhet…
Men riktigt obehagligt var det att höra om katastrofen på Radio Swedens kortvågssändningar.
Christopher #80, jag körde en större motorbåt i Medelhavet och lyssnade på Radio Sweden hela natten. Det var inte svårt att leva sig in i vad som hände där i mörkret, även om det var spegelblankt hos oss….
L;
Kul och osannolikt att det finns en Radio Sweden-lyssnare till här som var till havs 94…!
Jag gillade verkligen RS. Den dagliga halvtimmessändningen på kortvåg var vår enda kontakt med Sverige under flera år på världshaven. När vi var på väg mot Påskön från Ecuador första halvåret 19994 frågade RS efter mottagningsrespons från lyssnare ute i världen. Vi skickade ett fax från Påskön några veckor senare, och några veckor efter det, på väg mot Marquesas fick vi en hälsning från redaktionen i sändningen. Låter fånigt kanske, men var riktigt kul isolerade mitt i Stilla Havet.
Radio Swedens sändningar på mellanvåg och kortvåg upphör sista oktober i år! Det är bara för sorgligt… 🙁
Christopher, det måste vara någon ekonom på SR som inte begriper att seglare inte har Internet ombord. Det är bara totalsponsrade äventyrare som har råd att vara uppkopplade med Satcom…
Christoper och L, jag tänker att det kommer finnas ett billigt globalt uppkopplingssystem på Internet om senast 10 år.
Då vill jag arbeta på världshaven med en segelbåt som mitt kontor och hem.
Teknikutvecklingen skapar enorma möjligheter.
Vad med en absolut realtidsobservation av all landyta?
Då måste kameror kompletteras med radar och andra former av ekosystem.
Jag tror att ir-kameror kommer sitta i alla bilrutor i framtiden, inte för att hjälpa föraren ty bilar kommer som allt annat köras säkrast av maskiner, men för att passagerarna ska kunna se omgivningen.
Radar som klarar att se detaljer genom tjocka moln och åskoväder, kommer dra mycket energi, men det kommer finnas i vår framtid, eller?
Jag har lekt med bl.a. kraftfull sonar och inser de stora problemen med att få signaler att passera hinder men jag tror ändå att hela jordytan kommer observeras på personnivå före 2100.
Då upphör piratverksamhet om inte för.
Jonas N
Har sett The Holy Graal 3ggr men den måste ses om, tack för tipset.
Såg en intervju med John Cleese där han ansåg att det roligaste i MP tiden var att se debatterna och tolkningarna av underliggande djupa meningar i Japan……..
Där lär Monthy Pyton avslutats med analyser som var mycket längre än filmerna…
Kulturkrock?
Givetvis var min ointressanta kommentar ovan en reflektion på Jonas N #22 i Ingemars senaste artikel.
The Holy Grail förtjänas att ses många ggr, den belyser dagens politikers behandling av pseudohot.
Allt bakom CO2-hotet kokar ner till tillgång på elkraft och drivmedel.
Med insikt om de bästa produktionsmetoderna som utvecklas nu, skulle Holmfrid, Lars C, Kjell & co med fler bara lägga ner och i stället blicka konstruktivt mot den ljusnande framtiden.