Bland politiker och miljödebattörer är elbilen het, het. Den kommer att lösa våra problem och är sååå bra. T.o.m. så bra att staten ger en subvention om 40.000 kronor om du köper en elbil. Vanligt folk är mer skeptiska och mycket få elbilar köps.
I media är det ingen hejd på tiggeriet från näringslivet/miljödebattörer för att komma åt statens pengar. Titta på Newsmill här, här, här, här och här. Precis som med vindkraften kan det finnas stora pengar att tjäna via statens subventioner. Någon reell efterfrågan finns inte utan hoppet är att staten ska snedvrida marknaden. För såsom med vindkraften är det så att utan subventioner skulle mycket få elbilar byggas. Staten bygger upp bubblor genom subventioner eller som Riksbanken sänka räntan långt under den nivå marknaden skulle sätta.
Varför köps inte fler elbilar? Svaret är att den har ett antal svåra nackdelar jämfört med konventionella bilar. Den äkta elbilen är inte mogen för marknaden ännu.
* Inköpspriset – alldeles för högt
* Livslängdskostnaden – för hög
* Räckvidden – för låg
* Problem med kyla
* Långa laddtider
Fördelar är:
* Låga utsläpp när elen produceras fossilfritt som i Sverige
* Tyst
På olika sätt försöker biltillverkarna gå runt problemen. Volvo har installerat en värmare i kupén som kan drivas på E85, många elbilar har en förbränningsmotor som kopplas på när batteriet är slut.
Teknikens Värld har testat två elbilar, en laddhybrid och tre hybrider. Elbilarna var Nissan Leaf och Volvo C30 Electric. Laddhybriden Chevrolet Volt. Hybriderna var diesel Peugeot 3008 Hybrid4 samt bensinhybriderna Honda Jazz och Toyota Prius. Tyvärr finns testen bara i papperstidningen nr 7/2012.
Teknikens Värld: Långa laddtider och kort räckvidd är två aber som skapar stor irritation över dessa så miljövänligt sinnade fortskaffningsmedel. Dessa bilar kräver ständig planering av resande och laddtider. Det fungerar någorlunda om man verkligen vill men en av de stora poängerna med bilinnehav, nämligen friheten, försvinner fullständigt. Som andrabil för stadskörning fungerar det dock ganska bra, men det gäller att man har tillgång till el och tålamod. Det går inte bara att impulsköra någonstans eller hur som helst. Det tar ju 11-12 timmar att ladda ett tomt 24 kWh-batteri via ett vanligt 10A-eluttag. Vår slutsats efter två veckors testande är att det är trevligt att köra tyst och utsläppsfritt men att det är riktigt jobbigt att ständigt behöva jaga eluttag. Att det sedan kostar en förmögenhet att införskaffa en elbil gör inte saken bättre. Det kan ta uppåt 30 år att ”tjäna in” prisskillnaden mellan en elbil och motsvarande dieselbil. Det är det inte värt om du är privatperson. En laddhybrid som Chevrolet Volt är inte heller billig, men den ger så mycket mervärde att den utklassar de renodlade elbilarna i vårt test. [länk]
Låt oss titta på en Chevy Volt. Min kalkyl och inte Teknikens Värld.
Inköpspris: 434000 kr i grundutförande. Skatterabatt 40.000 i Sverige
Laddtid: 4-6 timmar
Kostnad laddning: ca 15 kronor (1.25 kr/Kwh och 12 Kwh)
Räckvidd: ca 40 km, mindre vid kyla, något längre vid ideala förhållanden. När batteriet är slut kopplas fossildriven motor in.
Kostnad: 37 öre/km för eldrift (jämför snål dieselbil som kostar 75 öre/km)
I elbilens livskostnad måste minst ett batteribyte räknas in. Detta kostar ca 60.000 kronor. Hur man än räknar på det blir elbilen klart dyrare per mil än motsvarande fossildrivna fordon. Köper du en Chevy Volt, och har den i 16 år med restvärde noll och kör 1000 mil om året på ren eldrift kostar den 38 kronor milen. Då har jag bortsett från service, däck etc. Motsvarande kostnad för en 189.000 kronors snål diesel (Golf Plus) blir ca 20 kronor/mil.
Läsar man media finns det alla möjliga kalkyler på hur bra/dålig elbilen är. Den enda sanningen är hur vanligt folk agerar. Och de ratar elbilen.
Försäljningen av elbilar går trögt. Både i Sverige och utomlands. De som kommer att köpa elbilen i Sverige blir nog mest myndigheter som inte är rädda om skattepengarna och vill vara PK. Ekonomiskt kommer det inte att bli.
Staten borde ta bort subventionerna. Den snedvrider marknaden och höjer skatten för folk. Tids nog blir kanske elbilen mogen för att stå på egna ben utan subventioner. Kanske blir det en annan lösning som blir mest ekonomisk. Marknaden löser det problemet långt effektivare än staten. Här är en bra artikel i Svd som belyser faran för staten att subventionera. Tillverkarna subventionerar också elbilen då den är bra ”reklam”.
Hur det ska gå för Nevs med sitt köp av Saab kan man undra. Saab 9-3 är en tung bil. Vem ska köpa en elbilsversion av denna? Jag är skeptiskt till idén att använda Saab 9-3 som kaross. Det finns förutsättningar för ny konkurs. Men så länge det inte är skattepengar utan privata pengar som satsas så har jag inget att invända.
Slutligen undrar jag varför inte politiker satsar på trådbussar. Dessa är eldrivna och fungerade bra förut i Stockholm. Tysta och inga utsläpp. Och oändligt mycket billigare än spårvagnar.
Räckvidds- och laddproblemet försvinner. Utomlands finns det en hel del ”nya” trådbussar. Bilden ovan är från Vancouver.
Utmärkt.
inte heller jag kan förstå varför man inte satsar på trådbussar. Reser regelbundet med dessa vid mina besök i Bern. Men Schweiz är ju ett litet land som måste handskas försiktigt med allmänna medel och där politikerna måste lyssna på medborgarna.
Trådbussar är ju gammal teknik. Nej satsning på ellastbilar är det som lockar!
Vill man studera hur spårvägar kan smälta in i stadsbilden utan stora investeringar kan man ju åka till Lissabon! Där går de små vagnarna från 1900 talets början i backar som gående har svårt att passera. Blir det för brant så byter man till kugghjulsdrivna vagnar eller tar en stor hiss.
Trådbussar -varför inte!
Högt pris och lång leveranstid på Opel Ampera. Opel verkar kunna sälja alla elbilar de tillverkar trots ett högt pris. Kan det bero på brist på material till batterierna?
SL har utrett trådbussalternativet med jämna mellanrum i 30 års tid. Det har fallit på kostnaderna i förhållande till passagerakilometer.
Etanol- och gasbussar har nästan helt rena avgaser och är betydligt billigar i drift än vad elbussar skulle vara.
En stor etanol- eller gasbuss släpper ut mindre skadliga partiklar än den bränslesnåla golfdiesel du förordar ovan.
För SL är partikelutsläpp en viktig fråga. Det är inte bara avgaser som ger ifrån sig partiklar. Däck- och asfaltsslitage ger också skadliga partiklar. Det är bitumen som gör att asfalten är betydligt skadligare än vanligt damm.
Jam EM
Hur stor andel av försäljningen går till kunder som betalar ur egen plånbok, dvs hur stor är efterfrågan bland riktiga kunder? (Sådana som poserar som miljövänliga och shoppas symboler för andras pengar i komuner eller för ngt företags ’miljöprofil’ räknas inte)
När det gäller Chevrolet Volt säger man nu att tillverkningen ska ligga nere en månad då efterfrågan är svag. Att den överhuvudtaget existerar beror på att Obama stoppade in många miljarder i GM, som enligt rapporter närmar sig fallrepet igen.
http://www.bloomberg.com/news/2012-08-27/gm-said-to-halt-chevrolet-volt-production-for-four-weeks.html
Per W.
Till elbilens nackdel kan du även räkna hög temperatur, vilket är ett problem i många sydliga länder.
De mest energieffektiva batterierna är olika typer av litium, fast de gillar inte för stora temperaturvariationer utan trivs bäst mellan 15 – 25 C.
Volt/Ampera är även den en typisk stadsbil, så fort som bränslegeneratorn startar så sörplar den 0,6 l/milen, sämre än många dieselbilar alltså.
Trots att elmotorn är överlägsen bränslemotorn så faller den på det usla energiutbytet som dagens batterier ger jämfört med de bränslen som bränslemotorerna kan gå på.
Elbilen kommer inte slå för än vi får antingen effektivare och billigare bränsleceller som går på ett lätthanterligt bränsle eller ett batteri/bränslecell som laddas med ett radioaktivt ämne.
Dagens batteriteknik är på tok för dålig för att fungera allsidigt som en bränslemotor gör i dag.
Jonas N
Du har rätt i att det är nästan bara företag som köper elbilar.
Om priset kan närma sig vanliga bilar så tror jag att laddhybrider som Opel Ampera och Volvo V60 skulle bli populära.
Pendlar man med bil till jobbet och bor i villa där det är enkelt att ladda bilen, så behöver man inte åka förbi bensinmacken så ofta.
En sak kan vi vara säkra på framtidens bil kommer INTE vara elbilen!
Bilar kommer gå på drivmedel från naturgas. Poletten har inte ramlat ner hos politikerna ännu, och när de har fattat så har alla fattat för länge sedan.
Nya idèer om avgasrening av diesel:
http://www.utdallas.edu/news/2012/8/16-19201__article-wide.html
Kameror anges inte klara under fryspunkten. Som jag förstått beror det på batterierna (litiumjon) för man rekommenderas att ha med extrabatteri i innerfickan.
Per Welander, kommentar:Inte törs väl i någon vettig person skaffa en elbil, så länge som det finns risk för att miljöpartiet eller centerpartiet kommer till makten och stänger ner kärnkraften. inte tusan vill man bli stående en kall vinterdag och hoppas på att det skall blåsa lite så att man kan ladda med vindkraftsel. Mvh, Håkan.
El behöver fast anslutning för att kunna användas i större mängd. Trådbussar är utmärkta och kanske trådlastbilar på motorvägar. Men en *bil* i begreppets fullständiga mening får vi nog inte förrän nåt i stil med radioisotop-thermal-teknologin utvecklats dramatiskt, och knappast inom kommande halvsekel. Tur att det finns så mycket fossila bränslen!
Och vem skulle köpa en begagnad elbil? Nybilsförsäljningen står och faller med andrahandsmarknaden.
Håkan #13
Mycket bra synpunkt!
Och man kan undra hur hög skrotningsavgiften skulle bli på en elbil. Att ta hand om batteriet lär nog kosta en slant.
Janne #15
Skrotningsproblem är det nog inte, men det finns en annan risk. Elbilar innhåller förhållandevis mycket värdefulla metaller. Det kan ju bli så att kriminella stjäl bilar för att komma åt det värdefulla metallskrotet.
#16
Då skulle ”stöt” få en mer bokstavlig betydelse!
Flopp för Rossi vid Hydrofusions test av ”hot-caten”!
Hydro Fusion witnessed a new independent test of the high temperature ECAT prototype reactor on September 6th in Bologna. Although no full report has yet been received, early indications are that the results of the July 16th/August 7th reports could not be reproduced. Aj aj aj!!
Hydro Fusion cannot at this stage support any claims made, written or other, about the amount of excess heat generated by the new high temperature ECAT prototype.
Lågenergi E-caten är säkerhetscertifierad och under förberedelse för serieproduktion. Idag så¨släppte Rossi resultat från en sextimmarskörning med heatcaten. Det är svajigt och hotcaten verkar vara svår att kontrollera.
Slabadang #18
Mer om samma sak: http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article3535258.ece
Varför är jag inte förvånad?
Stickan 01!
Förvånad över vad?
Litiumjonbatterier är bra ur många synpunkter, men har ett katastrofalt fel: laddar man ur batteriet helt så är det i praktiken förstört. Dessutom innehåller batterierna elektronik som skall hindra både överladdning och urladdning, men den drar i sig el, så man får aldrig under några omständigheter lämna en bil med litiumbatterier nåfgon längre tid utan att ansluta den till en elanslutning.
Många litiumbatterier tål dessutom inte att laddas när temperaturen är under noll grader, men man vill hoppas att ingen är galen nog att använda sådana batterier i elbilar som skall användas i Sverige.
tty #21: Stämmer det? Chevy Volt har litiumjonbatterier http://gm-volt.com/chevy-volt-faqs/. Men det har bärbara PC och mobiler också. De kör man till de är urladdade dvs elektroniken slår av det.
Per W, jag har laptop-batterier som tvärdött när dom inte laddats.
#19
Jag är inte förvånad över att e-caten visar sig funktionslös när man mäter ordentligt.
Per W. 22
Datorn håller reda på när det är dags att lägga av innan batterierna tar skada eller rättare sagt strömkretsen i datorn.
Litiumbatterier kan ta skada om cellspänningen faller under 3 volt en längre tid, ännu lägre spänningsnivå, ner mot 2,5 – 2 volt brukar döda cellen.
I det ”smarta” elsamhället som miljönissarna snickrar på ska elbilarna också kunna användas som backup kalla dager när vindkraftverken står stilla. Strömmen ska gå baklänges från bilen ut på nätet. De samhällsviktiga samhällsfunktionerna ska få sin försörjning från tusentals bilbatterier.
Tänk vad okul det blir att komma ut till sin iskalla elbil och finna att batteriet nästan är tomt!
Taxi? Knappast. Dom har också noll ah kvar. Det blir hästskjuts till jobbet. Det blir en pittoresk syn att se alla noll-åttor rynka på näsan över hästskiten som ligger på gatorna.
Tysthet är förstås en fördel, man kan göra ett ljud när så behövs. Men jag har själv märkt hur man med en hybridbil kan smyga fram bakom folk i p-huset och skrämma dem genom att tuta precis bakom dem! Heheheee. Under en omställningsperiod för folks beteende så är jag rädd att det skulle leda till en del onödiga olyckor, i låg fart dock. En fördel med viss reservation alltså, men i grunden en fördel.
Jag hade elbil i 7 år, den drog 0,3 l/milen på vintern (Stockholmstrafik) för värmen (en bensinvärmare). Men den vara kanske exceptionellt usel!
Är det nån som vet hur mycket litium som krävs till batteriecellerna för en modern elbil? Vad jag minns så vägde ”mina” batterier 400 kg.
GM förlorar USD 49000 för varje Volt de bygger!
http://www.reuters.com/article/2012/09/10/us-generalmotors-autos-volt-idUSBRE88904J20120910
Miljönär #27
Vi får väl börja med ekersmällor igen, såg en kille i kvarteret med en sån häromveckan, allt går igen. Men nu lär inte det hjälpa heller för alla självmordskandidater som går och t.o.m. cyklar inne i stan med hörlurar konstant inpluggade, kan dom ha växt fast tro?
F.ö. om laddning av moderna ackar, all sån utrustning har väl idag inbyggd övervakning av temperaturen i acken och styr laddningen därefter, så ska man ladda en rejält nerkyld bilack får man räkna med att det tar tid, lång tid.
ThomasN #30
Obama slantar.
Elbilen ’dödsstöten för bilindustrin i en fallande marknad av bilar,
europeiska bilindustrin faller in i djupare depression och sjunkande
ekonomi i Europa.
Den yngre generationen har inte råd eller intresse, krångel och
trist körkortsutbildning,som dessutom är dyr,datanäten med spel
och andra aktiviteter tar över mer.
Dessutom dessa köer i biltrafiken är tidsödande,cykel blir därvid ett bättre alternativ,dessutom betydligt snabbare.
Billigare fortskaffningsmedel blir annat än bilen som alternativ.
ALI.K.
Per Welander#22
Som sagt, det finns skyddskretsar som slår av innan batteriet är helt tomt, men låter man det sedan stå och urladda sig helt så är det oåterkalleligen dött.
Jag har själv råkat ut för det. Hade varit på tjänsteresa med min bärbara och kört den ganska tom på tåget hem. Jag satte in den i dockningsstationen på jobbet, men tänkte inte på att starta upp den och ladda den. Åkte sedan på semester och när jag kom tillbaka var batterit stendött. Ett nytt batteri var f ö så dyrt att vi köpte en ny dator istället.
ALI K#33
Alla bor inte på Södermalm.
Jag har elmotor på min båt jag kan få upp den i tre knop i svag nerförsbacke .
GM förlorar $49,000 på varje Volt de bygger, säger Reuters. Och man hyr ut dem billigt, för att göra dem kända: Somliga betalar bara $5,050 för att köra två år i en bil som kostat så mycket som $89,000 att bygga.
”GM’s basic problem is that ’the Volt is over-engineered and over-priced,’ said Dennis Virag, president of the Michigan-based Automotive Consulting Group.”
Etc. En lång artikel…
http://www.reuters.com/article/2012/09/10/us-generalmotors-autos-volt-idUSBRE88904J20120910
#35 och jag har kört en El-Camino. Det är den snabbaste elbil jag har rattat. (Eller har jag missförstått nu igen?)
http://www.universaltire.com/images/100_0260b.jpg
Påve Benedict XVI fick ett par el-bilar från Renault förra veckan. Den ena bilen – vit, designad typ Kangoo Maxi ZE – ska vara en ”ekologisk, sustainable version av Papamobilen” och användas inom Vatikanstaten och vid Castel Gandolfo. Den andra – blå med guld-och-vita ränder – ska användas av påvens gendarmer.
[Vatikanstaten är 0,44 km². Passar alltså bra för elbilar.]
http://en.radiovaticana.va/articolo.asp?c=618783
Staffan #38
För påvens skull får vi hoppas att det inte finns nåt MP i Vatikanstaten, dom skulle säkert kräva utbyggnad av höghastighetsbanor där.
Oljepriset kommer att avgöra framtiden för elbilen. Eller rättare sagt, om elbilen blir vanligare så sätter den ett tak för vad oljan kan stiga till innan vi överger diesel/bensin till förmån för el. Så heja på elbilsutvecklingen, den bromsar bränslepriset.
Elbilen är egentligen genialisk, du kan ladda den skattefritt hemma med precis vad som helst, sol, vatten, ved, vind, tja vad som helst, skattemyndighetens mardröm! Men batterierna är ett problem, dom är dyra och tar slut en vacker dag, och då är det inte lönt att kosta på nya, titta bara på alla elmopeder med körda batterier, vem vill köpa en moped för 2000kr och kosta på 8000 i nya batterier?dom blir helt osäljbara! Egentligen borde batteriutvecklingen gå frammåt och priserna sjunka, men vi har med en stor (läs ”ful”) marknad att göra, kan dom få dej att skrota bilen och köpa en ny så gör dom hellre det, då får dom ju ändå sälja batteret OCH en bil.
Någon nämnde något om att skrotningskostnaden skulle bli hög för elbilar, varför? dom är ju rullande guldgruvor, metallerna som gör batterierna så svindyra finns kvar även i ett dött batteri, skrotarna kommer att älska dessa bilar.
Det behövs något åt det här hållet om ett riktigt genomslag ska kunna ske. Förutom att priset konvergerar mot konventionella fordons nivåer.
Elektriska bilar har funnits länge. Vid sekelskiftet dominerade de över explosionsmotordrivna sådana och det varade runt 20 år åtminstone i USA som ledde utvecklingen av fordon. Det berodde på att nästan all körning skedde i städer, då vägarna på landsbygden ännu var undermåliga, så räckvidden var ingen stor nackdel och pga av att eldrivna bilar var tysta, luktfria och inte krävde komplicerade växlingsmanövrar och handvevade starter. När landsvägsnäten byggdes ut på och fordonen gav sig ut från städerna tog explosionsmotortekniken över pga sin överlägsna räckvidd. Bidrog gjorde också att Texas oljans exploatering sänkte bensinpriset. Elektrisk startmotor 1912 gjorde det bekvämare att starta bensindrivna bilar och Fords massproduktion som pressade ner priset gällde enbart sådana. Elbilen var praktiskt taget övergiven i mitten av 30-talet.
Lite OT kanske… Hörde nyss att EU kommer att begränsa användningen av bioetanol och skära ned på stöden till densamma eftersom man (äntligen) insett att den förorenar mer än fossil bensin?
Tom WaPo tar upp Chevy Volt disastern:
http://www.washingtonpost.com/opinions/gms-volt-is-on-the-road-to-nowhere/2012/09/12/29cd8216-fd0d-11e1-a31e-804fccb658f9_story.html
Mvh/TJ
El. bilar skall kallas batteri. bilar.Punkt slut.