I tidningarna idag

Dalarnas Tidningar berättar idag om ett klimatmöte som hållts i Vansbro. Det är Oren Lyons, indianhövding, och Per Lars Larsson, energidebattör, som delade med sig av sina kunskaper om klimathotet. Dessutom visades Leo di Caprios film ”The 11 th Hour” på Vansbro biograf. Artikelförfattaren skriver att den är ”en väckarklocka för hela jordens befolkning – åtgärder måste vidtas och detta borde skett redan i går”.
Tyvärr kunde inte den tredje personen i det kringresande sällskapet – meteorologen Pär Holmgren – delta i mötet. Synd, för det hade varit bra om åtminstone en person med adekvat utbildning var närvarande.
Ett intressant citat:

”Det kom väldigt många besökare, i alla åldrar, för att se filmen och följa den efterföljande diskussionen kring klimathotet. När samma arrangemang hölls i Uppsala kom bara omkring 50 personer. Miljömedvetenheten tycks vara större hos de som lever nära naturen.”

Eller är det så att Uppsalaborna är mindre godtrogna?
HD har en liten notis om att CO2-avgifter kan rädda skog och klimat.

”Marknaden för koldioxidhandel kan omsätta miljarder dollar varje år — pengar som skulle kunna rädda jordens regnskogar, visar en studie. Pengarna kan satsas på bevarandeprojekt för urskogar i fattiga länder, skriver forskarna i en uppsats från brittiska vetenskapsakademien The Royal Society.”

En fråga – tror de själva verkligen på det? Än så länge har handeln med utsläppsrätter varit ett pinsamt fiasko. Och miljonerna hamnar nog snarare i Al Gores ficka än i de fattiga länderna.
E24 Näringsliv skriver om de höga biljettpriserna på tågen.
”Vi har aldrig sagt att vi ska vara billigast”, säger SJ:s vd Jan Forsberg. ”Mig veterligen finns det ingen företagsledare som säljer en vara för 50 kronor om en kund är villig att betala 100 kronor.”
Fast tro inte att tåget är så där värst miljövänligt. SJ:s koldioxidutsläpp ökade från 7770 ton 2006 till 8786 ton år 2007.
”Ökningen berodde framför allt på ökad tågtrafik men även ersättningstrafik med buss och taxi”, säger Marie Hagberg, miljöchef på SJ, och grusar sedan våra förhoppningar om miljövänliga hastighetståg.

”När det gäller energieffektivitet, alltså kilowatt­timmar per personkilometer, drar tåg som går fortare mer energi. När vi på sikt inför höghastighetståg kommer dessa att dra ännu mer energi. Men höghastighetståg innebär samtidigt att fler kunder åker tåg istället för flyg och buss, så det är bättre för miljön.”

Jag tippar på att höghastighetstågen kommer att vara dyrare än vanliga tåg. Om det redan idag är problem att få resenärer, hur blir det när biljettpriserna stiger ytterligare? Eller krävs det kanske att flyget chockhöjer sina priser och begår därmed ett rituellt självmord. Det hade miljöpartiet gillat.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. L

    Apropå utsläppsrätter, dom bästa är gratis..;
    http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=1996709

  2. Magnus

    Ja, och Al Gore satsar en del av pengarna på biobränsle, som i Asien och Sydamerika verkar vara orsakande faktorn till att regnskog skövlas.
    Snacka om att börja i fel ända för att lösa problemet. Det är CO2-hysterin och alla okunniga miljöstrutsar till politiker som är hotet mot regnskogen.

  3. Marcos

    Hur menar du att handeln med utsläppsrätter skulle ha en koppling till Al Gores ficka?
    Och på tal om flygets priser: Ni som är så måna om en totalt fri marknad, utan subvensioner, skatter och skattelättnader etc kan ju fundera över vad flyget kommer att kosta när det bär alla sina kostnader… 🙂

  4. Magnus

    Bästa sättet att rädda regnskog kan alltså vara att utbilda till biobränslesatsningar miljardsubventionerande politiker.
    Tror även att rubriken på HD-artikeln får en del läsare att tro att CO2 hotar skogarna. Skulle inte bli förvånad om de flesta — i alla fall i Dalarna? — tror att CO2 är en förorening. Skogstillväxten gynnas av CO2 och därför låter det bakvänt att rädda skog som förstörs pga av CO2-hysterin genom CO2-beskattning. Man borde beskatta föroreningar och byta ut dåliga beslutsfattare…

  5. Magnus

    Marcos: Al Gore är en spelare och potentiell magnat inom utsläppsrättshandel. Får han USA att anamma systemet skulle han bli stormrik!!!

  6. Magnus

    Anamma Kyoto, alltså.

  7. Christopher E

    Marcos: Jag vet att det finns flygplatser som stöds regionalpolitiskt (men det gäller väl vissa tåglinjer också?).
    Men jag är nyfiken vilka de stora kostnaderna du menar att flyget inte betalar i stor skala? När man dragit av för flygskatter som vi passagerare betalar. En ärlig fråga, jag är inte så insatt i flygbolagens ekonomi.
    Men jag vill veta riktiga kostnader, inte beskattning som flyget aldrig haft. Till exempel är frånvaro av utsläppshandel ingen kostnad.

  8. Magnus

    Såg att Greene Watch länkar en artikel i Daily Mail av Nigel Lawson som handlar om att miljörörelsen och panik kan förstöra jorden långt mer än någonsin CO2 — givet IPCC:s modeller förmodar jag — och artikeln (som jag inte läst ännu) slutar med:
    ”We appear to have entered a new age of unreason, which threatens to be as economically harmful as it is profoundly disquieting. It is from this, above all, that we really do need to save the planet.”
    Word!

  9. Magnus

    Artikeln heter förresten ”The REAL inconvenient truth: Zealotry over global warming could damage our Earth far more than climate change” och är här:
    http://www.dailymail.co.uk/pages/live/articles/news/news.html?in_article_id=557374

  10. Jag kan tillägga att Nigel Lawsons nya bok ”An Appeal to Reason” kommer ut nu på torsdag.
    http://www.amazon.co.uk/Appeal-Reason-Cool-Global-Warming/dp/071563786X/ref=pd_bbs_sr_1?ie=UTF8&s=books&qid=1207582923&sr=8-1

  11. Maggie: Känns som en klockren bok att ha i bokhyllan! Sunt förnuft har blivit en bristvara på jorden just nu.

  12. Marcos

    På tal om i tidningarna idag så hade DN en liten halvkul grej om klimatpåverkan i olika Hollywoodfilmer… Men den här bloggens läsare gillar väl det inte alls kan jag tänka… 🙂
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=2204&a=759173

  13. Marcos: Hulken är alltid grön? 🙂