Sverige har just fått ett nytt vvs-forum. Ett antal företag, bl.a. Hafa, Uponor och bello.se står bakom satsningen. VVS-klimat.se erbjuder ”gröna, energieffektiva VVS-produkter för värme, vatten och sanitet”. I pressreleasen står det att det är klimatsmart att beställa från vvs-klimat, oavsett om det handlar om en blandare, värmepump eller toastol. ”Energieffektiv användning ger stora besparingar, i form av mindre belastning på miljön och lägre energikostnader.”
Beteckningen ”klimatsmart” har verkligen seglat upp som en av de mest förekommande marknadsföringsklyschor. Av någon anledning ska nu allting, från måltider till toastolar vara just klimatsmart. Vari denna klimatsmarthet består varierar. I fallet med webbplatsen vvs-klimat.se handlar det om energieffektivitet. Varför kallar man inte äpplen för äpplen? Att spara energi är väl ett utmärkt mål i sig? Är det helt plötsligt finare att göra Sverige klimatsmart? Jag skulle vilja säga tvärtom: genom att välja beskrivningen klimatsmart bevisar man snarare en viss brist på intelligens.
Jag håller helt med om att ordet ”klimatsmart” används i alla möjliga sammanhang och kommer väl därför att snart bli en meningslös floskel och ett tecken på att den som använder ordet är mindre trovärdig.
Åke R, ”snart bli en meningslös floskel” är dagens understatement.
Alla ser sin chans att göra pengar på klimathysterin.
inte undra på att WWF mf får drösvis med pengar av
näringslivet, bättre reklam än den skrämselpropagandan
dom öser ut finns ju inte. och under hot har ju folk en
tendens att göra vad dom blir tillsagda
Och då kan man sälja precis vadsomhelst med
”klimatsmart” som slagord.
Affärsidén med den ”gröna ekonomin” fungerar
alldeles utmärkt, dom tjänar massor av pengar, och
visst skapar det jobb, men det tär något fruktansvärt
på jordens resurser om vi hela tiden ska slänga
alla gamla ”klimatfarliga” prylar för att köpa nya ”klimatsmarta”.
när ska miljöorganisationerna inse detta?