Bilförbud i Grönköping

För att å allvar

motverka all bilism i Grönköping (m. viss omn.) har lokalavdelningen (härst.) av MP framlagt ett förslag innebärande att det skall råda förbud mot all biltrafik före och efter klockan 15.00 alla dagar. Just klockan 15.00 gäller det omvända.

Hast o vagn

Aktiva bilismmotståndare i MP å väg till ett hållbart möte om bilismens försvårande och därav följande snara avskaffande.

Rolf Oward

 

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Magma

    Om man med politisk klåfingrighet, begränsande lagar och skatter vill motverka människors förmåga att försörja sig och i klimatkyrkans namn ”gå före” i avvecklingen av västvärldens förmåga att ge sina medborgare ett drägligt liv med uppvärmda bostäder och mat på bordet så som MP och deras stödparti S tycks vilja … kan man då fortfarande säga att vi har ett hållbart samhälle … ?
    Utan tillförlitlig energi, ingen värme. Utan drivmedel till lantbruksmaskiner, ingen mat på bordet. Utan tillförlitlig energi, ingen rationell tillverkning av förnödenheter. Utan drivmedel, inga transporter av förnödenheter till befolkningscentra …
    Åter till bondesamhället och självhushåll med en kolonilott för förnödenheter, en häst för att plöja med och för transporter, en ko för mjölk och en gris för proteinerna … oj tänkte inte på den nya given … sojabönor för proteinerna – den gröna önskedrömmen.
    Och så det mest dramatiska, inget flyg till de grönas COP-möten, Erika B’s klimatresor, eller när Greta behöver byta besättning till sin atlantsegelbåt …

  2. foliehatt

    Jag förutsätter att man i Grönköping, likväl som i resten av Kungariket Sverige har gjort undantag för politiker i allmänhet och miljöpartister i synnerhet – vad gäller biltrafikförbudet.

  3. Wolter

    Ha, smart och typiskt svenskinspirerat i Grönköping.
    Dom får ju trots allt använda sin bil – kl 15.00.
    Sen kommer undantagen.
    Sen kommer insikten om avigsidorna ingen tänkt på, typ hästskiten.
    Sen blir det en total urvattning men ändå förbjudet och ”ingen” har gjort något fel, kanske kompletterat med frågan varför någon annan ” ingen” inte sagt något.

  4. Lasse

    Då kommer de gamla lådcyklarna till sin rätt.
    Cyklar med skydd för klimatet.
    Inte den variant som finns idag!

  5. iah

    nja, det finns saker som man inte tänkt på eller inte såg komma. det finns många ridhästar i sverige men inte så många dragdjur. dessutom kommer man naturligtvis kräva ett körkort att få köra med häst och vagn, dessutom ett utökat körkort E för att få körkort för fyrspann. det finns inte heller så många utbildare för att köra med häst och om man vill stalla sensamma finns det stränga krav på utrymme inte bara på bredden utan också på höjden (hästen får inte behöva sänka huvudet när han går in i stallet). dessutom kräver hästen sällskap(det är inte samma stränga krav som för kor). det finns inte jättemånga utövare av den ädla konsten att byta skor på hästen heller.

  6. GK

    Kommunledningen i Grönköping borde åka på studiebesök till Tyskland. På de tyska trefiliga motorvägarna är högerfilen en kompakt och jämn ström av långtradare, mil efter mil.
    Verkligen spännande att tänka sig denna transportkaravan ersatt med hästdragna fordon. Men med vältränade kusar skulle det kanske fungera …

  7. Benny

    GK, tja tyskarna förlorade nog kriget just p g a bristen på motorfordon då man litade på hästar i stor utsträckning trots att kusarna i alla fall till en början var vältränade? Något som är mycket märkligt är att MP i undersökningar påstås ökat till 6.3%? Om det inte är fejkade mätningar undrar man ju hur detta är möjligt? Ett mer miljöfientligt parti än MP kan svårligen hittas så man kan misstänka att medias hjärntvätt biter på ca 6% av väljarna?

  8. Mats Kälvemark

    Men det är ju Daniel Helldén som sitter i trillan. Med färgad mustasch!

  9. Benny #7
    Nja i inledningen av Barbarossa var tyska armén hyfsat motoriserad, men med erövrade franska lastbilar av nåt dussin märken och modeller, inte så lyckat om man ska invadera Ryssland, dom höll väl fram till slutet av sommaren ungefär. Jänkarna begrep det där bättre, alla tillverkare producerade samma sexhjulsdrivna lastbil bara med lite olika design. Stalin fick dom snyggaste som var Studebakers variant.

  10. Mp – har underlättat för sig själva.
    Allt som inte står i deras 10 budord/program är Konspirationsteorier.

    Punkt 1. Klimathotet: Sverige har värmts över en grad mellan dom 2 senaste klimatperioderna, antropogen CO2 är orsaken.

    Kritikerna/ konspiratörerna – men solinstrålningen har ju ökar från 865 till 1000 från mätningarna började 1983 – till idag, då borde väl temperaturen öka?

    Mp – nej, mer solinstrålning höjer inte temperaturen – den som säger det ägnar sig åt konspirationsteorier.

    Konspiratören/ tvivlaren – men omkring 15% mer instrålning måste påverka.

    Mp – nej, säger du så – är du både en konspiratör och dessutom ondsint, en fiende gentemot samhället.

    Konspiratören/ tvivlaren – Frågan kan väl diskuteras?

    Mp – Nej! Forskarna är överens, det råder konsensus.

  11. Det nya samhällsklimatet – med Mp i spetsen är märkligt intolerant – fast många tycks mena att samhället utvecklas åt det toleranta hållet..

    Mp – har verkligen bidragit med intolerans och ett infekterat samhällsklimat.. och friskt odlat begrepp som förnekare och konspirationsteorier.

    Just deras vågmästarroll drar med hela den politiska sfären i samma destruktiva anda – samhällsfunktioner och beredskap monteras ner, medans applåderna dånar – det är märkligt.

  12. Bilförbudet – ja, mp drog ju upp bränslepriserna till 25 kronor och stod och jublade i tv, mitt inne i stan.

    Jag kände fattigpensionärer på landsbygden som slutade att åka till vänner och släkt – dom isolerades.
    Dom flesta låginkomstpensionärer är kvinnor, som slitit i vård och omsorg, uppfostrar ungar och lagat mat till familjen och städat och fixat….uttrycket ” otack är världens lön” stämde bra in på denna stora grupp svenskar.

    Att jubla och gnugga händerna över höga bränslepriser är direkt motbjudande – i perspektivet, svensk glesbygd och gemenskap och delaktighet.

    Nu när priset ser ut att falla under 17 kronor börjar återtåget till demokrati och gemenskap.

  13. Sören G

    Det ska bli lag om laddstolpar till elbilar intill byggnader med minst 20 parkeringsplatser. Det kan tvinga små affärer på landsbygden att lägga ner. Och föreningar som driver t.ex. hembygdsgårdar kommer inte att ha råd.

    Och nya bostadsområden planeras medvetet med för få parkeringsplatser. Det är inte meningen att alla ska ha bil.

  14. GK

    #13 Sören G

    Aha, det är så man har tänkt sig införandet av elbilar. Eftersom varken el (effekt) eller mineraler (till batterier) räcker till elbilar för alla, så begränsar man möjligheten att ha bil genom att dels förbjuda bensin- och dieselbilar, dels begränsa antalet elbilar genom minskade laddnings- och parkeringsmöjligheter. Smart!
    Kommer ni ihåg Östtyskland med 10 års kö för att få köpa en Trabant? Snart är vi där igen.

  15. Magnus b #12
    Enligt TT i dagens SvD är mp-taltrattarna nu i Undersåker under sin resa norrut på Inlandsbanan. Urspårat så det förslår. Men Sveriges geografi är väl inte prioriterat i dom där kretsarna.

  16. johannes

    Hästar är toppen, man kan vara asknack och rida i trafiken så länge man inte orsakar olycka.
    Hästen är inget fordon och flyger under radarn.
    Har man skyldighet att ta upp skiten? Dags att lansera hästskitpåsar i så fall.
    Hur mycket fiser en häst?

  17. Roland Salomonsson

    Appropå laddstolpar. Det är väl bara att dela upp p-platserna smart, så att det aldrig är mer än 19 platser i ett p-område.

  18. Sören G

    #17
    En gräsyta som rymmer 20 bilar räcker för krav på laddstolpe.

  19. SatSapiente

    #18
    Finns det krav på att laddstolpen ska fungera? Vem ska i så fall kontrollera detta? Blir det böter om den inte fungerar exempelvis pga elbrist? Det säljs ju attrapper av övervakningskameror som ska lura ev inbrottstjuvar.
    Lysande marknad för ”fake-laddstolpar”.

  20. foliehatt

    GK, #14,
    https://www.youtube.com/watch?v=CLW7r4o2_Ow

  21. Räcker det med ett schukouttag och en 6 amper säkring?

  22. Förbud är populärt hos Mp.
    Kanske klurar dom även på tankeförbud?

    Jag bor ca 15km från den gamla, anrika, mätstationen i Vänersborg.

    Där började mätningarna redan 1862.

    Dom första 80 åren, fram till 1942 så minskade antalet vinterdygn med 19 dygn.
    Från 1942 och 80 framåt – så minskade antalet vinterdygn med bara 5.

    Ser man till antalet antropogena CO2 molekyler…under denna tidsrymd – så blir det en märklig slutsats att uppvärmningen Måste bero på mer CO2…

    Varför blev det så snabb minskning av antalet vinterdygn I Vänersborg dom där första 80 åren, från 1862 ?

    Om vi tänker som Mp – bilar är inte bra.. men mellan 1862 och 1942 så fanns det ju väldigt lite bilar på detta klot…ändå, en jämn fin fallande trend för minskningen av antalet vinterdygn i Vänerborg, dom första 80 åren.

    Lite märkligt?

    Nädå- det är inte det minsta märkligt säger forskarna, det beror på mer CO2..punkt.

  23. Lasse

    Nyhet:
    ”Från och med den 20 augusti kan den som skrotar sin minst 15 år gamla bil, utsläppsklass Euro 4 eller tidigare, få 10 000 kronor i en premie mot att istället skaffa en elbil.”
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringens-nya-skrotbilspremie-sagas-av-experter-valdigt-lite-klimatnytta

    Experterna i Grönköping påpekar att denna åtgärd är verkningslös eftersom ALLA bilar står still.

  24. foliehatt

    Lasse, #23,
    eller en elektrisk häst – förutsatt att den kostar mer än 500.000 SEK.

  25. Berra

    Hästskit räknas väl som förnybart? Det kommer ju mer och mer hela tiden ur dem…

  26. Stig Morling

    Ett nyttig och lite tröstande möjlighet för de progressiva medborgarna i Grönköping föreslås härmed en humörlyftande så kallad kampsång: Vi har kommit från Björksund, och vi hittar inte hem, finns det ingen som kan säga var vi bor? Från det gröna Odinslund till det gråa Oxelösund, har vi gått och bara väntat efter mor!”

    Salve!

  27. BG

    Härförleden kom med posten ett kort: Visste du att Göteborgs Stad arbetar för att åldersvänligt Göteborg? Man säger sig vilja skapa världens bästa stad för
    personer över 65 år att åldras i.

    En del i detta arbete rör Mobilitet. Om detta står bland annat:

    ”… Att själv kunna välja när vi vill ta oss runt till fots, med cykel, rullator, rullstol, permobil eller kollektivtrafik ökar hälsan …”

    Har man passerat de 65 skall man alltså inte köra bil i Göteborg, utan ta sig fram med de färdmedel myndigheterna föreskriver.

    Jag har med några decennier passerat de 65 och envisas med att köra bil. Hur detta har påverkat min hälsa vet jag inte.