Öppen Tråd

snoeslask

Jaha. Så var det snöblask igen. Vart tog våren vägen? Tålamod, tålamod, tålamod 🙂  Vi får trösta oss med veckans öppna tråd om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. En liten fråga jag undrar över.

    Hur mycket kan den kostsamma gröna omställningen ha påverkat matpriserna som ju är ett hett ämne just nu. Finns det nån forskning kring detta, har någon tittat närmare på frågan?

  2. Stefan Eriksson

    Tyska staten lånar 100 mdr. Euro,,,, ”och slänger dem i sjön”.
    Hur kan det bli så dumt?
    Jo, i de förhandlingar som företogs om att ”luckra upp” ”skuld-reglerna”, för att finansiera satsningar på försvar och infrastruktur, kräver författningen en 2/3 dels majoritet i förbundsdagen. En så kallad ”spärr-minoritet”.
    Denna åtgärd krävde då att de Gröna utgör en del av majoriteten.
    De Gröna går inte med på detta förslag utan att det kommer att kosta en hel del. I denna ”omgång” kostade de Grönas bifall 100 mdr. euro att placeras i en ”klimat-fond”. Pengarna i sjön alltså!
    https://www.tagesschau.de/inland/innenpolitik/bundestag-union-spd-gruene-schuldenbremse-sondervermoegen-faq-102.html

  3. Mera blandat.
    Bereden plats för Herran

  4. TorbjörnR

    #1 Nils Hultkvist

    KPI har ökat ca 29 % sedan 2018 tror jag det var. Rimligt att höja energipriser och reduktionsplikt stått för 20 procentenheter.

    Så 20% av vårt BNP är en rimlig kostnad för grön omställning,

  5. iah

    när vi hade dinosaurier här på jorden var klimatet 5 – 15 grader varmare än nu. dom klarade sig i alla fall (tills kometen kom)

  6. Sören Gustafsson

    1. Nils Hultkvist Det är ju uppenbart att den gröna omställningen framför allt ligger bakom de sämre ekonomiska tiderna nu. Berättigad fråga av dig. Konsekvensanslys kan man aldrig lämna därhän – det borde man i alla fall inte kunna.

  7. TorbjörnR #4
    Skattesatsen på fordonsbränsle räknas väl fortfarande årligen upp baserat på KPI? Snacka om vansinne!

  8. Det borde inte komma som en överraskning att det går åt energi för att odla eller importera livsmedel, sen går det åt energi för att processa livsmedlen och mellan alla kedjorna, från ax till limpa s.a.s., går det åt energi för transport och hantering. Och som lök på laxen, om man snålar med energi i kylkedjorna så ökar svinnet.

  9. Sigge

    Den främsta orsaken till höga matpriser har med kriget i Ukraina att göra. Det är många orsaker som hänger ihop med det bl a att produktionen av konstgödsel minskat i både Ryssland och Ukraina.

    När det gäller priser på grönsaker så här års beror det mycket på hur vädret är i södra Europa. Priserna variera från månad till månad beroende på vädret.

    Det som stigit mest är kaffet. Den här gången vet jag inte orsaken, men tidigare har det oftast varit frostskador på kaffeplantorna, Men även torka och skyfall kan minska skörden.

  10. Joachim

    #1 Nils H
    Kan tipsa om Henrik Jönssons engelska kanal om EU, de senaste avsnittet handlade om klimat och ekonomi.
    https://www.youtube.com/@FallOfEurope
    Troligen beror stora delar av de höjda matpriserna också på tillfälliga men allvarliga störningar i tillgång och leveranskedjor. Kaffe har exempelvis drabbats av lång torka.
    https://marcusoscarsson.se/just-nu-priset-pa-kaffe-forandras-kraftigt-har-ar-nya-prislappen-hos-ica/

  11. Northvolt och klimatalarmisterna kör exakt samma race – samma folk!

    När Volkswagen hoppade av northvolt förra året, så klagade dom på att dom blivit lurade av northvolts falska uppgifter i både underlag och från northvolts ledning – det är allvarligt.
    Sedan fortsatte lurendejeriet ända in i sista veckan – northvolt har medvetet lurat alla, dom har t o m lurat restaurangerna och tagit ” springnoter ”.

    Riksgälden ( vi ) lurades förra året att garantera lån på 51 miljarder…alltså förra året, när katastrofen redan låg på bordet.
    Northvolt fortsatte dock att luras med hittepåsiffror och lovade succé.

    Klimatalarmisterna kör exakt samma race.
    Hittepåsiffror och falska underlag.
    Tydligast gäller det deras Eviga påstående om Det Stabila Klimatet – alltid för att skrämmas.

    Det är ganska enkelt att gräva fram klimatutvecklingen sedan förra istiden – SGU säger:
    För 12 000 år sedan inträffade ett kraftigt bakslag efter istiden och temperaturen föll flera grader på bara hundra år.
    Sedan nådde vi dom högsta temperaturerna för 6000 – 7000 tusen år sedan, då var somrarna ett par grader varmare än nu.
    För 2000 år sedan inleddes nuvarande kallperiod.

    När alarmisterna hotar västvärlden med undergången så är det värt att minnas 2 saker:
    Geologi och northvolt.

    Aldrig så fort och aldrig så varmt – är rent lurendrejeri, enbart avsett som hot – för rädda människor har svårt att tänka, särskilt drabbas det logiska tankecentrumet i hjärnan.

    När alarmisterna och västvärlden inriktade sig på att skrämma skolbarnen med klimathotet – Då förstod vi att det handlade om propaganda, makt och galenskap – precis som det northvolt visade oss.

  12. Ivar Andersson

    Ska Norden, Baltikum och Polen satsa på att bli USAs nya delstater och lämna EU. Trump får större landområden, som han önskar, och vi slipper de ”gröna” byråkraterna i Bryssel.

  13. Lasse

    Northvolt i kk.
    Vem förlorar.?
    Säg 60 miljarder investeringar nedskrivna till noll.
    Av dessa är kanske 50 borta men 10 kvar.
    Av de 50 så har skatter tagit 25 löner kanske 10 och 15 till byggen.
    Att påstå att staten förlorat på skandalen kräver nogrannare analyser.
    (Debatt Av Henrik J i expressen.)
    Tilliten till den gröna omställningen har definitivt fått sig en törn.
    Men det kan diskuteras om detta är på plus eller minuskontot.

  14. Nr 9 Sigge
    Inga problem med kaffeskörden 2024, det var den tredje högsta någonsin, efter 2018 och 2020.

    Men – kineserna har börjat gilla kaffe – så förbrukningen har ökat rejält!
    Utbud å efterfrågan.

    Gällande globala skördar var 2024 ett nytt rekordår för basgrödorna. Kanske tackvare antropogen Co2…och gynnsamt odlingsväder.

    Klimatomställningen gjorde att Europa började köpa enorma mängder energi från Putin.

    Klimatomställningen har lett till myndighetsbeslut som har lett till nedläggningar av högfunktionella jordbruk och framförallt mejeriproducenterna har tvingats lämna sina gårdar – nu klara Europa inte sitt mejeribehov.

    Det råder allvarliga skygglappar kring våra samhällens behov – eftersom klimatomställningen bortser från verkligheten och från människorna och deras behov.

    Situationen blev akut för northvolt och ÄR akut för västliga samhällen – pga gröna mardrömmar.

  15. iah

    kaffeproduktionen har ökat dom senaste 10 åren. sydamerika 40%, afrika 30% och asien 20%. det verkar mer spekulation än något annat, men samtidigt har efterfrågan dom senaste 20 åren ökat med 46-58% (grok)

  16. Christer Eriksson

    Nu är tiggarskålen på gång.
    Skellefteås kommunalråd anser att staten borde gå in med kapital till Northvolt.
    Ösa mer miljarder i ett hopplöst projekt.
    Har det inte kostat oss skattebetalare tillräckligt.😠
    Ett nytt stålverk 80.Hur det gick med det känner vi så väl till.
    Krokodiltårar flödar,hur kunde vi vara så naiva.

  17. foliehatt

    Christer Eriksson, #16,
    staten har redan gått in med pengar i Northvolt. Pengar som nu förlorats. Jag hoppas att vi (regeringen) nu INTE slänger goda pengar efter dåliga. En intressant idé från en radiodebatt igår – köp loss byggnaderna från konkursboet och bygg om till fängelse. Det är ju väldigt trångt i de vi har på andra platser + det ger arbeten till bygden.

  18. Först förstörde alarmisterna vårat energisystem.

    Nu köper dom upp mejerigårdar i Europa och lägger ner dom, för att korna fiser rakt in i klimathotet..så nu har vi brist på mejeriprodukter i Europa.

    OM kineserna och ryssarna vill slå mot väst – så är det bäst att slå mot energisystem och matproduktion.

    Man kan säga att kineser och ryssar fått se sina önskedrömmar slå in – ÄR DET VI – ÄR DET DOM?

    Varmaste året någonsin säger alarmisterna – men ännu leker inte gäddorna – det är t o m is på mina västsvenska gäddsjöar, trots mitten på mars!

    Hur Länge kan dom lura oss och gäddorna?

  19. Berra

    #17 Foliehatt:

    Hade det inte varit en idé att använda byggnaderna till att bygga världens längsta gocart-bana inomhus?

    Då hade vi ju verkligen varit världsledande på något…

  20. iah

    en ängs koldioxid när den förmultnar är precis lika stort som kons koldioxid och metan (omvandlat till koldioxid)

  21. Thorleif

    #9 Sigge

    Höga matpriser och Ukraina!

    Det svepande påståendet kräver nog en tydligare källa.

    Inflation används av det finansiella etablissemanget för att lindra en skuldcykel som nått vägs ände. Lockdowns i samband med Covid beslutades (mot all beprövad kunskap och emperi) initialt av en koordinerande grupp inom Five Eyes + Tyskland (Event 101). Strax innan ”beslutades” på FED Reserves årliga Jackson Hole-konferens augusti 2019 att inflationen MÅSTE öka (Larry Fink Blackrock). Under denna period pågick en stor finansiell kris lite under radarn där FED ur tomma luften skapade mångmiljarder dollar för att rädda en obligations- och penningmarknad i kris (Euro-lån) mellan USA och Europa.

    Parallellt pågick nedkylningen av den kinesiska konjunkturen samtidigt som Zelensky i Ukraina vann valet på att avsluta inbördeskriget (Donbas) man tillsammans med USA (CIA) startat 2014 efter statskuppen mot den demokratiskt (ryssvänlige) valde presidenten. Z gjorde tvärtom efter garantier från USA (t.ex senator L Graham och J McCain).

    Jmf Vietnam-krigets ökande skuldsättning från 60-talets slut och hur USA agerade i samband med oktober-kriget Yum Kippur 1973 som ledde till oljeembargot.

  22. Thorleif

    En inflations-cykel handlar om en pris-och lönespiral (kompensations-mekanismer). När väl ”anden sluppit ur flaskan” är den svårstoppad då en ny psykologisk faktor tillkommit nämligen att alla aktörer fått någon/några att skylla på, t.ex Putin eller araberna 😀 när man höjer sina priser i början av nämnda cykel.

    Under de goda åren med låga räntor har ”överetableringar” blivit synliga när tidvattnet vänds. Det är ofrånkomligt att allt lägre efterfrågan många ggr tvingas att mötas med prishöjningar för kortsiktig överlevnad.

  23. Thorleif

    Inom livsmedelsindustrin råder i allmänhet ganska låga marginaler i detaljistledet varför priskänsligheten är stor. I Sverige tjänas de stora vinsterna dock inom grossistleds-oligopolet där ICA ger sina bästa handlare lite större förtjänster. ”Konkurrensen” flyttas till butikerna.

  24. Lennart Å

    #5 ”Vi” har aldrig haft dinosaurier här på jorden. Det levde dinosaurier på jorden i en tid då livsbetingelserna var helt annorlunda än när människan utvecklades. Att antyda att en temperaturökning på 5-15 grader skulle vara oproblematiskt är tramsigt.

  25. Berra

    Dagens Henrik Jönsson angående no-volt…

    https://www.youtube.com/watch?v=cIDZ3tL9Kk0

    Tidigare video om samma debacle
    https://www.youtube.com/watch?v=QRTlo41vIsY

  26. Berra #19
    Kanske nån variant på spöktåget där diverse skräckmonster dyker upp, typ Bolund, Axelsson, Tovatt, Gore …

  27. Lamborghini skriver bra i SVD. Tänkvärt!

  28. Mats Enqvist

    #27.
    Lomborghini??

  29. Fredrik S

    Håkan Bergman #25

    Baylan! Fast han kan få ett eget separat tåg. Kanske utomhus på parkeringen?

    https://omni.se/baylan-blir-eu-lobbyist-for-grona-miljardprojekt/a/bg09aB

  30. Ett annat spöktåg tuffar runt på våran planet just nu – lite läskigt faktiskt…

    Sverige är ungefär 450 000 kvadratkilometer – men ca 30 000 000 kvadratkilometer av jordens yta täcks just nu av extremkyla på 20 – 50 minusgrader…Det känns oroväckande för oss här i norr..

    Hur långt bort är nästa istid? Till råga på allt så är världshavets medeltemperatur bara 3,5 grader.

    Tänk ett land fyllt av is och tjutande vindar och 20 – 50 minusgrader och som är 30 000 000 kvadratkilometer stort – det låter otroligt läskigt..skulle folket där oroa sig för att det blir 1 grad varmare..?

  31. Berra

    ¤26 Håkan Bergman:

    Glöm inte sigge & kent…

  32. Ulf

    10 cm har havsnivån stigit sedan 1993. Verkligen? Låter mycket.

    https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ovantat-hog-stigning-av-havsnivan/

  33. Ann lh

    Vi och hela EUropa behöver, helst igår, få fart på ekonomin.
    Varför inte börja med att här och nu skippa allt som har med Net Zero att göra? Skulle ge ge nära nog omedelbar effekt.
    Varför har ingen tänkt på denna lösning tidigare?
    Vem skulle kunna protestera mot detta när resten av världens befolkning redan gjort så.

  34. Nr 32 Ulf
    Om du tittar in på danska GEUS och deras undersökningar av Grönlands årliga avsmältning – så ser du att förra året smälte det ovanligt lite på Grönland- bara 80 gigaton – vilket ger 0,2mm på totala ökningen av havsytan, globalt, 2024.

    28 år – sedan 1990 – har haft högre avsmältning på Grönland, än 2024.

    Vissa år har så mycket som 300 – 400 gigaton smält.

    Forskarna menar således att det är den enorma termiska utvidgningen ( pga den enorma värmeökningen globalt 2024 )….Ja! Något måste dom hitta på…ökningen av den globala temperaturen varit knappast enorm jämfört med 2023 – men något hittepå måste dom skrämmas med…särskilt nu när nätterna i södra Sverige är iskalla och isarna breder ut sig……

  35. TorbjörnR

    #32 Ulf

    Enligt pleglar är nog ökningen runt 2-2,5 mm per år.
    Nu mäts ofta via satellit och då mäter de över 3 mm per år.
    Så 10 cm enligt satellitmätningar är nog ok mm jag skulle inte lita på de mätningarna.

    Att cherrypicka och prata om enskilt år är ju bara fullkomligt oseriöst varför forskarna blir icke trovärdiga

  36. Nr 34 mig själv.
    Så – enligt GEUS har Grönland bidragit med 15,9mm sedan 1986.

    Grönland lär iaf inte vara hotet – kanske blir det därifrån 2 – 3 cm i höjning därifrån till år 2100…

    Dessutom har havet däruppe slutat att värmas sedan mer än 10 år tillbaka – så – den termiska utvidgningen blir nog mest en fisande ko.

  37. Berra

    #32, 34 35, 36:

    Det är väl lite talande att ”artikeln” inte ligger under slaskpressens ”klimat”-flik….

  38. tty

    #24

    ””Vi” har aldrig haft dinosaurier här på jorden. ”

    ”Vi” har drygt 10 000 arter dinosaurier här på Jorden just nu. De kallas för ”fåglar”.

    ”Att antyda att en temperaturökning på 5-15 grader skulle vara oproblematiskt är tramsigt.”

    Dock var det nästan så mycket varmare på våra breddgrader under den förra mellanistiden utan några mera remarkabla effekter. Till exempel 5-8 grader på Grönland, 3-7 grader i Norra Skandinavien, 5-12 grader i norra Sibirien.

    Däremot håller jag med om att en global temperaturhöjning av den omfattningen skulle få mycket stora effekter. Det skulle troligen bli som under Eocen, med tropisk/subtropisk skog nästan från pol till pol och med mangroveträsk och korallrev i Norra Ishavet och barrskog t o m i Östantarktis.

  39. tty

    #36

    Och dessutom , som jag ofta påpekat tidigare. Isavsmältning på Grönland påverkar praktiskt taget inte alls havsnivån i Sverige.

    I själva verket är skillnaderna i havsnivåförändringar så olika på olika platser att det är rätt meningslöst att tala om att ”havsnivån” ändrats med en specifik siffra.
    Detta beror på isostatiska, termosteriska, halosteriska, meteorologiska och tektoniska effekter.

    Alltså på förändringar i gravitationsfältet, temperaturfördelningen i havet, saltfördelningen i havet, ändringar av havsströmmar, vindar och lufttryck och att marken nästan överallt antingen stiger eller sjunker.

  40. tty

    #30

    Nu verkar Antarktis inte ha så stor betydelse för istiderna. Det är klimatet (främst solstrålningen) i norr som styr. Antarktis svänger bara med, trots att solstrålningen där i stort sett är i motfas.

    Anledning? Där är alltid istid och har varit det i minst 15 miljoner år, så små förändringar av solstrålning och temperatur har ingen större effekt.

    Tyvärr lär den nuvarande istidsperioden som började för ca 35 miljoner år sedan fortsätta tills Antarktis flyttar sig, eller Södra ishavet blockeras av en landbrygga eller åtminstone en grund oceanrygg.

    De båda senaste istidsepokerna varade storleksordning 100 miljoner år.

  41. Ann lh #33

    ”Varför inte börja med att här och nu skippa allt som har med Net Zero att göra?” Jag håller helt med. Varför håller de på och tror att en grön industri- och energipolitik skulle ge oss ett ”försprång” eller på minsta sätt bidrar till tillväxt och livskvalitet?

    Europas ekonomi fortsätter nedåt med ökade priser, högre arbetslöshet och industrier som flyttar ut eller gå i konken i snabb takt.

    En del politiker har insett att den ”gröna” politiken är en kvarnsten om halsen och mycket destruktiv, se jan Ericsons inlägg i debatten med Jessika Roswall. Denna stolliga människa är alltså centralt placerad i Europas politik. Man blir helt matt när man inser att hon och EU fattar nada, både om ekonomi och om klimat.

  42. Angående istider så visar data från isborrkärnor från isen i Antarktis där årsringarna ger möjlighet till analyser av såväl gaser i atmosfären som temperaturvariationer. Att vi har återkommande istider med c:a 100.000 års intervaller avbrutna av värmeperioder med en längd av c:a 10.000 år. Vi har förmånen att nu befinna oss i en sådan värmeperiod. Med tanke på hur länge den varat så befinner vi oss dock antagligen i slutet av den. Proverna visar också att den långtgående trenden är att vi går mot ett kallare klimat. Den här mellanistiden är nämligen den kallaste på 450 000 år (så långt tillbaks i tiden proverna visar) och dom senaste 10 000 åren visar också på en nedåtgående trend.

    Vi får vara glada så länge som värmen håller i sig. En kallare planet är nämligen ett betydligt värre hot än ett varmare och grönare klimat.

  43. latoba

    Dags att slopa allt som har med den sk gröna omställningen att göra!

  44. #Ann lh 33 och Ingemar Nordin 41##

    Från mitt franska perspektiv, glöm inte att det finns starka rödgröna politiska krafter som arbetar för negativ tillväxt, minskad produktion och minskad konsumtion, för vilka dagens EU-energipolitik är perfekt. De ser den som en möjlighet att införa ett ofritt plansamhälle.

    Det näst största partiet i Frankrike, La France Insomise, LFI, har just denna målsättningen. Dess ledare, Jean-Luc Mélenchon har som en av huvudpunkterna i valprogrammet att ändra den franska konstitutionen med Chavez Venezuela och dess konstitution som förebild. Han vill bl.a införa en ”verkligt radikal” energi-och miljöpolitik samt naturligtvis avskaffa kapitalismen.

    Det finns god anledning att misstänka att Europas Netzeroagenda inte beror på okunnighet, men en som avsiktligt leder fram till målet om ett plansamhälle dolt bakom goda förevändningar.

  45. Lars M 44,

    Det finns alltid stollar som Jean-Luc Mélenchon i politiken. De har sina föregångare som Lenin, Stalin, Hitler, Mao osv som precis som de drömde om den perfekta utopin. De har insett att de först måste ta makten, över lagar, polis, militär, kultur osv. Bara några få år av partiets diktatur för att rädda jorden och oss andra förvillade själar. Sedan kommer himmelriket, det tusenåriga riket, det ”gröna” samhället efter omställningen, eller the Golden Age att infinna sig! Vi får bara hoppas att de misslyckas.

    Jag har dock en viss förtröstan att de demokratiska västerländska samhällena idag skall kunna hålla stånd.. Situationen är trots allt ganska så annorlunda idag jämfört med de mycket instabila samhällen som gjorde att diktatorerna under förra århundradet kunde utnyttja situationen.

    Historiekunskaper är inte bara viktiga för klimatvetenskapen utan även för samhällets utveckling. Flera av de ovan nämnda diktatorerna har därför ägnat mycket energi åt att skriva om och revidera historien, Men vi glömmer aldrig!

  46. tompas

    Den främsta orsaken till höjda matpriser är att handlarna höjer sin priser och vinster så som de behagar. Detta är den nakna sanningen som få vill se.

  47. Ann lh

    Trump insåg under sin första presidentperiod att den gröna omställningen inte var konkurrenskraftig utan skadlig och han initierade försök med att dra USA ut ur FNs skamgrepp. Då med Happer m.fl. som rådgivare.
    Han hann inte fullfölja processen men nu minsann händer det saker!
    Precis det som vi här på KU önskat här är verkligen på gång i USA – omställning av omställningen.
    Kolla till exempel Heartlandinstitutet, CFACT och länk på senaste Klimatsans.
    Sopkvasten yr och man får bara hoppas att Trump inte får det till att han styr vetenskapen.

  48. Mats Kälvemark

    #35 Torbjörn R m. fl.
    Havsnivåhöjningen mätt mot peglar är 1,8 – 2,0 mm/år som ett globalt genomsnitt.
    Satelliter mäter från en höjd av ca 130 mil, dvs 1,3 miljarder mm, mot en havsyta i ständig rörelse pga vågor och tidvatten. Kravet är en noggrannhet på en tiondels millimeter. En omöjlighet. Enda fördelen (för IPCC) är att skrämseleffekten är mycket större med satellitmätning. Jag har mejlväxlat med professor Anna Wåhlin om att det borde vara en omöjlighet. Hon kunde inte svara hur det går till och hade heller inget svar efter att ha konsulterat kollegor.

  49. Nr48 Mats K
    It is probably the greenland syndrom.

    Nämligen ” att det måste vara så ”.

    Grönland, det måste smälta mer och dess hav måste bli varmare – enligt en teoretisk hypotes om klimatuppvärmingen.

    Och så var det – först. Det blev varmare och det smälte mer särskilt efter 1995 – men så hände något 2011/2012 i både havet och med avsmältningen.
    Temperaturhöjningen stannade av och den teoretiska hypotesen dog ut – men inte på kontoret eller instituten, dom hade ångan uppe och fortsatte hävda att det smälte fortare fast kurvorna snabbt vände neråt.

    Man kan tycka att den dramatiska vändningen neråt nu pågått ganska länge ( 2011/2012 )…och att någon skulle säga..” Men vänta lite nu, något verkar fel här..”.

    Havsnivåerna lider av samma, det är skillnad på pegelresultaten och satelliterna – satellitens mätning genomgår en algoritberäkning och algoritmen har sitt ursprung i den teoretiska hypotesen om uppvärmningen.

    Havet blir varmare vid Island och Grönland- även när det inte blivit varmare på nästan 15 år – observationerna av verkligen förmår inte ändra på den teoretiska hypotesen och dess algoritmer.

    Ibland smälter mer än 400 gigaton is på grönland, förra året smälte 80 gigaton – men från forskarna, klimatvetenskapen, hör vi bara – aldrig så varmt aldrig så fort.
    Och det kan dom säga – för teoretiskt borde hypotesen ge dom resultaten…dom kan svära sig fria från verkligheten.

    Som med mitt vänern – sverige har på kort tid blivit mycket varmare, säger smhi – men vänern har samma temperaturspann över året, nu som dom senaste 100 åren.

    Labbförsök och teorier och hypoteser är 1 sak – verkligheten en annan.

  50. Så har vi nu återigen nått mitten på mars, detta varmaste år någonsin.

    Gäddorna har inte kommit igång med leken.

    På mina 50 år vid sjön och gäddryssjorna är det tidigaste datumet för gäddlek i mina västsvenska sjöar början på mars.

    Men inte heller i år blir leken tidig.

    Hur och när leker gäddorna…jo, när solen lyser starkare på våren samlar sig gäddorna i närheten av sin barndoms lekvik, dom kan vandra ganska långt från sina näringsplatser – påminner om laxens vandringar – allra längs vandrar gäddorna i stora, näringsfattiga, sjöar.

    Gäddorna samlar sig och inväntar sedan rätt temperatur för lek, dom behöver sålunda både vårsol och tillräckligt hög temperatur.

    Jag börjar bli gammal men om hypotesen om uppvärmningen skall börja påverka gäddornas lek och naturens cykler ordentligt – så får värmehypotesen lägga på ett kol…annars hinner jag inte uppleva att gäddleken kommer tidigare……

    Tittar man olika klimatparametrar från naturen dom senaste 100 åren så är det svårt att med våra sinnen uppleva några förändringar – det där ” dom ” kallar katastrofen.

    Visst har det blivit varmare sedan Lilla Istiden – men var är dramatiken, katastrofen.. Varken gäddorna eller bofinkarna har sett den.

    Vi styrs alltmer av algoritmer och allt mindre av observationer och tyvärr allt mindre av naturen.
    Snarare kör vi rätt över naturen, med hjälp av algoritmer – för numera talar algoritmer om hur stora sillbestånden är och hur mycket vi kan tråla upp ur havet – då spelar observationer av nöd och umbäranden ingen roll – för algoritmerna bär på den enda sanningen… Det är så den moderna religionstörstande människan lever….helt utanför naturen och vilt knaprandes lyckopiller – för att stå ut..Med sin egen…lycka..?

  51. Sigge

    Magnus Blomgren #50

    Jag bor numera permanent vid samma sjö som jag är uppväxt vid. I 34 av de 40 år som jag inte bott vid sjön permanent så har jag haft sommarstuga där.

    Det är stor skillnad på isen numera jämfört med tidigare. Det som är mest märkbart är islossningen. Numera är den i mars och förr var den i april. På 60- och 70-talet hände det några gånger att isen låg kvar några dagar i maj.

    I år hade vi ovanligt tjock is jämfört med de 10 senaste åren. Det var ungefär 30 cm. Vi hade ju kallt, runt -10, under ett par veckor utan att det var snö på isen.

    Det de äldre bönderna bönderna pratar om är att vårbruket numera är tidigare.

  52. Åke Nordberg

    Varför kallar vi inte ilikhet med den där proffessor Ahlman på 30-talet den aktuella klimatförändringen för ”den aktuella klimatförbättringen”?. Han skrev ju om smältande glaciärer lite varstans och hur det som är av ondo för glaciärerna är av godo för människan. Är det inte ett bättre klimat nu än på 1850-talet?

  53. Fredrik S

    Magnus blomgren, Sigge #50, 51

    Angående islossning så är det främst solinstrålningen som styr den. Tidigarelagd islossning på sjöar i södra och mellersta Sverige korrelerar nog bra med den 10-procentiga ökningen av solinstrålningen som skett sedan mitten av 80-talet, vilken främst skett under våren.

  54. Nr 51 Sigge
    Det är bra med observationer, men du tycks göra som ” alla andra ” du jämför perioden 1961 – 1990 med 1991 – 2020 – och missar mildvintrarna under 1931 – 1960.

    1960 till 1990 trodde många, inklusive skolväsendet, att dom sjunkande temperaturerna förebådade en ny istid.

    Vidga vyerna, tänk 100 år istället för 30 år – det blir mer klimat då.

    Att vi gick från drygt 800 i solinstrålning till dagens 1000 från mätningarna startade 1983 – betyder massor i temperatur – MEN mycket litet för naturen eftersom vi fortfarande har årstider!
    Mina sjöar blir fortfarande nedkylda till 0 på vintern – och numera, med mindre istäcke än på 1980 – talet, så blir en större volym av sjön avkyld – eftersom mindre is ger större utflöde av värme än när sjöns bottenvärme ackumuleras under ett långvarigt istäcke – våra småsjöar på västkusten är numera ofta mellan 1 & 2 grader kallare i bottenvattnet i slutet på vintern än på 1980 – talet.

    Som kuriosa kan nämnas att när några vetgiriga bohusgrabbar pimplade upp det svenska rekordet på abborre i mitten på 80 – talet, så letade dom upp den lilla sjöns varmaste bottenvatten – vilket dom hittade på 2,7meters djup och även temperaturen var 2,7 grader..några tiondelar varmare än resten av sjön – den lilla skillnaden gjorde att abborren blev mer aktiv – samma sjö levererade kort därefter dagens svenska rekord på 3150 gram.

    Numera är vattnet vanligtvis betydligt kallare vid botten i slutet på vintern – än för 40 år sedan, I dessa sjöar.

    Och gäddan och abborren leker inte tidigare på året – pga årstidernas utjämnande av uppvärmningen.

    Jag nämner abborrarna, eftersom du tidigare sagt att du brukar pimpla dessa.

    Har du själv någon åsikt om hur mycket varmare Sverige borde bli med den kraftigt ökade solinstrålninen, dom senaste 40 åren?

  55. Tege Tornvall

    #45. Det är ju inte bara stollarna själva. De spirar ur – eller skapar – en jordmån Denna jordmån med akademisk bas har brett ut sig i nästan hela västvärlden och finns fortfarande i Kalifornien och amerikanska universitetsstäder – trots Trump. Det står och väger.

  56. Nr 53 Fredrik S
    Visst påverkar solinstrålningen – men inget slår våra svenska årstider – för reglering av vattentemperaturen under året.

    Något som är lite intressant i sammanhanget är att särskilt stockholmregionen blivit ordentligt uppvärmd under dom senaste 40 åren – UHI måste öka kraftigt med mer solinstrålning – en solbelyst storstad måste öka värmen i dess betong och vägar kraftigt…så deras årsmedeltemperatur stiger kraftigt men fortfarande når deras sjöar 0 grader under vintern, pga årstidernas kraftig solvariation.

    Det sammantaget ger en rejält missvisande årsmedeltemperatur från SMHI – som interpolerar mätvärdena från sitt nätverk av stationer, där många ligger i stadsmiljö – som alltså ökar kraftigt i temperatur när mer sol belyser stadens hårdytor.

    Varmare städer av mer solsken = högre sverigevärde.

  57. Nr 52 Åke Nordberg
    Du har ett mycket viktigt påpekanden- ” den aktuella klimatförändringen ”!

    Det är nämligen det som minst 97% av dagens klimatforskare missar helt – klimatförändringen är aldrig något annat än just den Aktuella som pågår – ibland går Förändringen uppåt och ibland neråt!!

    Nutiden alarmism och dom flesta klimatforskare.. tycks tro att det bara finns 1 klimatförändring – trots att vi sett både upp och nedgångar dom senaste 100 åren.

    Det är onekligen som att beskåda en flock kor som flyr tillsammans över åkern – alla åt samma håll.

    2015 hade SVT uppe ett påstående från brittiska MET – office – om att solen skulle komma in i en extremt lågaktiv period 2030 – 2040, med nästan en halvering – vilket dom jämförde med en liten Lilla Istiden.. Där sades att konfidensen var mycket hög, tack vare deras nya förståelse kring solens variation…minns jag rätt var dom över 90% säkra..

    Då kan man konstatera att gällande klimat kan få höra mycket – men vi vet av historien att Det alltid varierar upp och ned ( tur det annars hade livet på jorden slagits ut för länge sedan ).

    Så – Aktuell Klimatförändring är ett viktigt begrepp!

  58. Sigge

    Magnus Blomgren #55

    Det tas ofta upp här om de varma vintrarna på 30-talet, men enligt SMHI:s statistik så är vintrarna varmare nu än de var under 30-talet. Det som sällan tas upp på den här bloggen är att vårarna, mars-maj, är mycket varmare nu än under 30-talet, ungefär 1,5 grader.

  59. Björn

    Vi har en enögd klimatvetenskap som bara ser antropogena faktorer som drivande av jordens klimatvariationer. Men man frågar sig inte vad grunden för dynamiken i väder och vind och klimatvariationer beror på. Mer CO2 skapar ingen dynamik. Det som är dynamikskapande är variationen i inflödet av energi mellan dag och natt och årstidsvariationer. Utöver detta har vi solens 11-årscykler och dess stora variation av energi i det spektrala området UV. Vad betyder nu även två på varandra solcykler med lägre aktivitet och därmed också lägre amplituder vid solfläcksmaxima. Hur kan klimatvetenskapen påstå något om vad som driver klimatutvecklingen utan att förstå inverkan av dessa variationer?

  60. Nr 58 Sigge
    Titta på smhi:s rullande 10 årsmedelvärde – så ser du att vi nu har en fallande vinterkurva och nu har ungefär samma vintermedel som 1930 – rullande 10 årsvärde.

    Men frågan var ju – om du tror att solinstrålningsökningen från 800 till 1000 på senaste 40 åren påverkar?

    Solinstrålningsökningen passar ju finfint in I varmare vårar..

    Över 10% mer solinstrålning – var hamnar den ökningen i din klimatekvation – och tror du att solens instrålning kan variera?

  61. Sigge

    Magnus Blomgren #60

    Det glidande 10-årsmedelvärdet på 30-talet var som högst -3,69 grader och det senaste som redovisas är -2,74 grader. Det är en skillnad på närmre en grad.

    Solstrålningen utanför jordens atmosfär varierar mellan 1565,5-1366,5 W/m2. Det går i 11-årscykler. Mätningarna började på 70-talet.

    Hur solinstrålningen är på marken beror ju mycket på molnen. Om det är molnigt blir det mindre instrålning men samtidig är det också mindre utstrålning.

  62. Thorleif

    #9/21 Sigge

    Däremot har du rätt i att krig generellt är inflationsdrivande.

  63. Daniel Wiklund

    # 58 Sigge. Nu när Northvolt gått i konkurs så lär somrarna bli ännu varmare.

  64. Nr 62 Sigge
    Om man tittar på smhi:s egen sida för det rullande 10 års medelvärdet och som smhi använder använder avvikelsevärdet från 1860 – 1900 som referens – så syns vinterutvecklingen fram till årets vinter 2025 att vi nu har nästan samma temperatur som när 1930 – nådde sin värmetopp.
    Med den ökande solinstrålningen och den långa tiden, nästan 100 år – så undrar man – varför ger den stora ökningen av Co2 så liten skillnad – det handlar fortfarande mest om varifrån det blåser och var högtrycken etableras – det finns mycket lite utrymme kvar för att Co2 skulle vara den drivande kraften bakom temperaturutvecklingen för våra vintrar under dessa snart 100 år.

  65. Sigge

    Magnus Blomgren #64

    Du har fel, det är nästan en grad varmare vintrar nu jämfört 30-talet om man tittar på det rullande 10-årsvärdet.

    Det stämmer inte längre att 30-talet var varmare än det är nu. De senaste 10 åren har det rullande medelvärdet för vintrar varit högre än toppen 1934.

  66. Benny

    Ingen mening att diskutera med ”Sigge” han har bestämt sig det är CO2 som är boven för det har MSM-lögnmedia och politikerna talat om för honom? I Sverige lyder majoriteten överhetens direktiv sedan Gustav Vasa oavsett hur galna dessa direktiv är!

  67. foliehatt

    Magnus blomgren
    Enheter – tack!
    kWh/m²*år
    ??

    Tyvärr är jag allergisk mot enhetslösa värden…

  68. Nr 67 foliehatt
    Kilowattimmar per kvadratmeter, jag har aldrig sett något annat för solinstrålning – blir därför för lat att skriva ut det..
    Men – det är nog bra att skriva ut det.

    Vi som lever nu har oavsett turen att få uppleva ett modernt maximum till skillnad från exempelvis dom som plågades av Mauder Minimum – men, sedan finns det märkligt nog dom som gillar solminimum bättre.

    Idag har vi strålande sol i trollhättan och över 400 PPM koldioxid – men trots det är det snö i skogen och lägre temperatur än normalt…återstrålningen..verkar lite vag idag – ELLER, är det bara väder?

    Här I trollhättan introducerade galenskaparna VM i gäddtjötning – och inte heller gäddorna tycks begripa varför deras lekvikar inte blivit varmare av mer Co2 – dom verkar tro att det mesta är sig likt med klimatet och temperaturen – 1 grad upp eller ner förvandlas av verkligheten till nära oförändrat, gällande temperatur i vatten – för varje gång det kommer lite värme så kommer kyla därefter och plötsligt blir allt som vanligt igen.

    Solen brassar på i lekviken, sedan kommer natten och likadant med årstiderna, först kommer sommaren sedan höst och vinter – och plötsligt är det 0 grader i sjön igen…år efter år.
    Trots denna solcykel, dygn och år – och en återkommande återställning, år efter år – så definieras nuvarande tid som ett livs levande klimathot.

    Ingen tvivlar på solens betydelse för klimatet och temperaturen, nu har Vi på relativt kort tid, 40 år fått 10% mer instrålning – det gör en viss skillnad…Samma sak hände för 100 år sedan och även då steg temperaturen.
    Nu 100 år senare har vi byggt ut städerna och asfalterad vägarna – och där står många av Smhi:s mätstationer – och mäter luft värmd av solvarm betong – och en solig dag på sommaren kan asfalten bli 45 grader varm – när natten kommer svalnar betongen och asfalten långsamt..allt medans mätstationen mäter vidare – värdena från mätstationen interpoleras sedan grovt att gälla hela landets temperatur…Man kunde då tro att våra nattemperatur blir högre – och visst blir den det…

    Solens enhet må vara viktig – men antagligen är dess procentuella avvikelse under årens lopp viktigast, i debatten – drygt 800 eller 1000 enheter blir en stor procentuellt skillnad och är en ofattbar stor mängd energi som slår ner i mark och vatten.

    Det bästa för att testa Co2 hypotesen vore att skruva ner solinstrålningen till nivå med Mauder Minimum- och mäta temperaturutvecklingen – oddsen för en rejäl temperatursänkning är enorma…

  69. Nr 58 Sigge
    Visst har dom höga vårtemperaturerna dykt upp på denna blogg – många gånger.
    Slutsatsen av den utvecklingen brukar förklaras med just – den ökade solinstrålningen!

    Men på en punkt kan jag hålla med dig lite grann – visst sjutton borde det bli någon eller några tiondelar varmare med ökningen av Co2, från 280ppm…men hela grader eller flera grader…knappast att återstrålningen skulle mäkta med detta.
    Återstålningen sprids åt ” alla håll ” och en liten del strålar i någorlunda vinkel ner mot vattnet – men det är en liten del – att den lilla ” vinkelriktiga ” återstrålningen skulle förmå värma havet..är bara overkligt.

    Och utan ett varmare hav blir det en ytterst modest klimatförändring.

    Jämför med solinstrålningen, endast en kort stund på dagen är vinkeln ” rätt ” för att effektivt penetrera ner i vattnet – resten av tiden studsar instrålningen bort från vattnet.
    Hade solen lyste rakt ner hela tiden i vattnet hade vi fått en enorm reaktion på temperaturutvecklingen, så är dock inte fallet.

    Så både vinkeln på återstrålningen och solinstrålningen är viktig – och därför fortsätter havet att temperaturbestämmas till ca 3,5 grader – och sålunda blir vårat klimat relativt stabilt.

    Och skillnaden mellan vitertemperaturen i smhis rullande 10 års medelvärde visar bara ett par tiondelars skillnad 1935 och 2025.

  70. tty

    Ett litet påpekande angående SMHI:s ”löpande tioårsmedelvärden”.

    Det finns ingen metod att ta fram sådana medelvärden som går fram till både början och slutet av en period. De första och sista 5 åren är gissningar. Man kan visserligen använde ”leading” eller ”trailing” medelvärden, men då blir istället antingen de 10 sista eller de 10 första åren gissningar.

    Det är alltså helt meningslöst att tvista om 2025 års tioårsmedelvärde. Det blir känt först 2030.

  71. Nr 70 tty
    Så är det – och ser man vad Smhi säger om sina ” avvikelsekartor ” – kartorna är automatgenererade med en grov kvalitetskontroll. Data kan saknas och felaktigheter förekomma.”

    Det vi vet om 30 – talet är att det var varma vintrar och rekordhöga sommartemperaturer, dåligt med snö, långt norrut I flera år.

    Dom norska tidningarnas artiklar om oro för att skidåkningen skulle försvinna som sport, eftersom vintrarna blivit så varma och snöfattiga – känns mer relevanta då än nu.

    Hade 1930 talets mätningar återspeglats i dagens mätningar, med mindre städer och mindre UHI och mindre interpolering kanske det hade varit likadana värden.

    Det vi vet i dagens moderna mätserie från 1990 – så hoppade temperaturen upp mycket kraftigt från 1980 – talet för att sedan stabilisera sig på den nya nivån fram till idag, 35 år senare – varför Co2 skulle ge den avspeglingen på våra vintertemperaturer tycks förbli en gåta…om man bortser från den kraftiga solinstrålningsökningen från 1980 – tal till 1990 – tal.

  72. Ivar Andersson

    Regnskog skövlas för att bygga motorväg till klimattoppmöte
    Publicerad 14 mars 2025 kl 10.58 Fria Tider
    Utrikes. Den globala eliten samlas i november för ännu ett klimatmöte – denna gång till priset av massiv skogsskövling. Inför FN:s mycket lyxbetonade klimatkonferens i Brasilien röjs nu tiotusentals tunnland av Amazonas regnskog för att ge plats åt en fyrfilig motorväg för mötesdeltagarna.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *