Attentaten i Danmark och yttrandefriheten

Lars Vilks

Attentaten i Danmark riktar sig mot två saker som de muslimska Jihadisterna hatar mer än allt annat; yttrandefriheten och judar. Konstnären Lars Vilks tycker jag gör en mycket viktig insats för just yttrandefriheten och för den konstnärliga friheten. Det är få personer som trots det ena attentatsförsöket efter det andra vågar ställa upp på debatt efter debatt om detta.

Senast var han i Linköping och talade för utrikespolitiska föreningen. Några år tidigare hade han också en debatt med bland annat ordföranden för den muslimska föreningen i Linköping där jag själv hade äran att vara moderator. Ständigt övervakad, ständigt utsatt för hot. Men han ger sig inte.

Yttrandefriheten är en av vår demokratis grundpelare, och den får inte överges genom självcensur eller överdriven försiktighet.

Yttrandefriheten är minst lika viktig inom vetenskapen som inom konsten. Skälet är enkelt: Utan en levande diskussion mellan företrädare för olika ståndpunkter så kommer aktivismen och dogmatismen att ta över sökandet efter Sanningen. Vetenskap bedrivs inte via konsensus eller politiskt i hopsnickrade dokument om vad som skall gälla som ”vetenskaplig sanning”. Synd att stormedia, som idag är så heligt förbannade på attentaten mot yttrandefriheten i Köpenhamn, samtidigt så villigt gör sig till redskap för yttrandefrihetens och vetenskapens dödgrävare i klimatfrågan.

Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. sibbe

    Det finns säkert ett stort antal potentiella terrorister i Europa norr om alperna. Tyvärr. Men hittills har de inhemska högerextremister som Norges Breivik eller frustrerade skolelever i Finland och Tyskland med tillgång till pappas vapenskåpsnyckel varit de som -hittills- gjort mest illa hos oss. Vår polis har här i Finland enligt egen utsaga förhindrat mera än 5 terrorattacker mot skolorna de senaste åren. Sverige har som tur är varit förskonat från sådana galningar, men en gång var det faktiskt nära, eller hur?
    Islamfobisterna i Finland har haft samma problem som Dresdens Pegida, avsaknaden av ett mångfald invånare med islam som religion. De få som fanns i Finland strider förresten i Syrien för IS, en terrororganisation som VI för två år sedan gillade starkt och som vi hoppades att de skulle vinna kriget mot Syriens president…

  2. Lars R Karlsson

    Nu är det verkligen illa .
    Desperationen tar allt absurdare uttryck över att folk inte tror rätt .

    Cities underwater – imagining a 300m sea-level rise

    http://www.theguardian.com/news/gallery/2015/feb/13/cities-underwater-imagining-a-300m-sea-level-rise

  3. tty

    Visst måste vi försvara yttrandefriheten i Sverige. Dock givetvis med förbehållet att den inte får användas för att säga fel saker.

  4. Claes Johnson

    Ingemar: Jag har en unik erfarenhet att undertryckande av yttrandefriheten från min tid på KTH där jag drabbades av censur eftersom jag uttryckte mina tankar om matematikutbildning i datorns tidevarv, inkl lite matematik kring jordens klimatsystem, om vilket man kan läsa på min blogg under KTH-gate.

    När jag drabbades av censurens bann, var det mycket få personer inom akademin som då uttryckte att det var fel och någon större förändring sedan dess har jag inte märkt. Om man nu så gärna vill ”vara Charlie” och stå upp för rondellhundar, så kanske även det fria ordet inom vetenskapen och akademin kan få lite uppslutning?

    frågar sig Claes

  5. tty

    Lars R Karlsson #2

    Jag undrar var han har tänkt sig att vattnet skall komma från? Om all is på Grönland och Antarktis smälte skulle havsnivån stiga 70-80 meter. Östantarktis som har 85 % av hela isvolymen kräver dock en temperaturhöjning om ca 20 grader för att isen skall smälta.

    Det enda som kan åstadkomma större höjning av havsnivån än så är tektoniska förändringar som ökar djuphavsryggarnas volym. Detta tar dock tiotals miljoner år och inträffade senast under Krittiden för 80-100 miljoner år sedan.
    Det är dock så att havsnivån är extremt låg för närvarande, normalt finns det mycket större arealer grunda hav. Att havsnivån är låg beror dels på att vi befinner oss i en istidsepok sedan 35 miljoner år sedan och dels på att den plattektoniska aktiviteten är låg. Om sådär 100 miljoner år eller så är kanske havsnivån normal igen.

  6. tty

    Sibbe #1

    ”en terrororganisation som VI för två år sedan gillade starkt och som vi hoppades att de skulle vinna kriget mot Syriens president”

    Nej du, så naiv var jag faktiskt inte. Visste man litet om de religiösa förhållandena i Syrien så insåg man rätt lätt att ett försök att skapa en sunnitisk sharia-stat bara kunde resultera i ett utdraget inbördeskrig. Det är när allt kommer omkring inte så troligt att 40% av befolkningen i ett land låter sig motståndslöst utrotas av 60%. Assad-regimen var/är förvisso despotisk och korrupt men den har en god egenskap, den är exceptionellt religiöst tolerant för mellanöstern-förhållanden. Inte för att den har haft något alternativ, eftersom Assad-klanen tillhör den lilla alawitiska sekten som inte ens erkänns som muslimer av många ortodoxa sunniter.

  7. Ingemar Nordin

    tty #3,
    ”Visst måste vi försvara yttrandefriheten i Sverige. Dock givetvis med förbehållet att den inte får användas för att säga fel saker.”

    Tyvärr är det nog precis så att man är väldigt mycket för ”yttrandefrihet” så längre man säger rätt saker men inte annars. Begrepp som friheter och rättigheter är tyvärr ganska missförstådda i Sverige.

    Claes J #4,

    ”Om man nu så gärna vill ”vara Charlie” och stå upp för rondellhundar, så kanske även det fria ordet inom vetenskapen och akademin kan få lite uppslutning?”

    Precis som på KU. Men tyvärr sträcker dig inte det fria ordet mycket längre än till bloggvärlden. Visste du förresten att rondellhunden uppfanns i Linköping? 🙂

  8. Thomas P

    Och ännu en gång försöker ni här med osmakliga liknelser mellan er själva och folk som faktisk riskerar livet.

  9. Sigge

    Jag tycker yttrandefriheten är viktig, men jag tycker inte att man skall förtala eller förnedra andra. Judar och Islamister gör det ofta mot varandra.

    Ofta tycker jag satir går för långt när det gäller att förnedra andra. Det är inte så att jag försvarar de som hotar eller dödar personer som journalisterna på Charlie Hebdo. Jag tycker det var ett nyhetsvärde i att andra tidningar världen över spred bilderna från Charlie Hebdo även om de var lite förnedrande mot troende muslimer. När Lars Wilks blev hotad var det ett nyhetsvärde att sprida hans alster också.

    Ofta tycker jag satiriker med vänsterpolitiska åsikter går för långt när de gör satir på borgerliga politiker, företagsledare, kungahuset och många andra.

  10. tty

    Sigge #9

    Du tillhör alltså den i Sverige vanliga kategorin som visserligen är för frihet/demokrati/yttrandefrihet osv MEN…..

  11. Kenneth Mikaelsson

    Tycker lika ska va lika.. jag kräver inte när jag kommer till förorenade arab emiraten att få min skinkmacka och min öl..
    Och jag känner mig inte förnärmad över böneutropare heller.. så alla ni med andra konstiga religioner som befinner sig här i krokarna ta seden dit ni kom passar det inte så res hem..
    Nemas problemas som en viss reklam säger.. Och visst är jag rasist det är ju alla som tycker som jag….

    Men det skiter jag i..

  12. Sigge #9,

    Det var en sak i din kommentar som jag tycker är helt fel. Det är när du skriver om judar och islamister, då generaliserar du oerhört mycket. Jag vet inte vad man exakt menar med islamist men jag utgår ifrån att de är människor som inom en viss ideologisk ram ändå kan ha väldigt olika livssyn och moraluppfattning. Att generellt uttala sig om att dessa förnedrar och förtalar exempelvis judar är enligt min mening fel.

    Ändå felaktigare är det du säger om judar. Det är ju personer som huvudsakligen av födsel har eller har haft judendom som religion. De kan därför ha praktiskt taget alla tänkbara livssyner och moraluppfattningar och att säga en sådan sak som att judar förtalar och förnedrar islamister är helt enkelt nonsens.

  13. Sigge

    #12 Per Björnbom

    Visst generaliserade jag. Jag gjorde det för att på ett kortfattat sätt beskriva två folkgrupper som, enligt min mening, ofta förnedrar varandra. Inte blir det bättre av att när en av grupperna som känner sig förnedrad klagar så hänvisar den andra gruppen till tryckfriheten.

  14. LBt

    Jag uppskattar den yttrandefrihet KU ger mig.

  15. Guy

    LBt, där håller jag med dig till 100%!

  16. Ingemar Nordin

    Pehr B #12,

    Det råder nog en viss begreppsförvirring beträffande ”islamism” och ”islamister”, men den vanliga förståelsen är att det är en politisk rörelse och att inte alla som är muhammedaner är islamister. Liksom inte alla judar är sionister i dess politiska betydelse http://sv.wikipedia.org/wiki/Sionism . Man kan därför inte sätta judar som någon slags motsvarighet till islamister, som Sigge gör. Islam är namnet på en religion, liksom judendom och kristendom.

    På senare tid har begreppet ”jihadist” börjat användas oftare för de nu aktuella terrorgrupperna. Kanske är det en mer lämplig term.

  17. Ingemar #16,

    Jo, mina kunskaper på området är inte så stora men jag antar att det finns flera politiska rörelser som kan betecknas som islamistiska och att de människor som förknippas med dessa rörelser faktiskt kan ha nog så olika livssyn och moraluppfattning.

    Muslimer och judar får väl betecknas som folkgrupper inom vilka variationerna i livssyn och moraluppfattning, seder och bruk är närmast obegränsade, precis som det gäller för alla andra människor i vår värld, inklusive vår egen folkgrupp.

  18. Eller för att säga det kortare, man får helt enkelt närma sig andra människor, vilka de än är i vår värld, med öppet sinne.

  19. Pelle L

    Thomas P #8
    Och äntligen så kom ditt tillrättaläggande: Så här ligger det till!
    Du är personen som riskerar livet för att visa att alla andra har fel.

    Men Thomas, jag behöver din hjälp på riktigt.
    Och det gäller inte abstrakt trams som klimat och extremism och så’nt.
    Jag får inte till mina pocherade ägg så de blir goda.
    Kan det bero på klimatförändringarna, rent av på koldioxidhalten i atmosfären?
    Det står inget om det i min kokbok från kampuchea.
    Men du vet ju alltid sanningen. Kan du inte hjälpa mig, snälla Thomas!

    (Egentligen skulle jag vilja fråga dig om du vill…
    men Alla Hjärtans Dag var ju i lördags, så det passar sig väl inte 🙁 )

  20. Lasse

    Yttrandefrihet bör utnyttjas med varsamhet annars blir det lätt en hatisk stämning.
    Detta gäller i många känslosamma frågor-även klimatfrågan.
    Det finns de som fått för sig att vi står inför en katastrofal utveckling-om inget görs här och nu. De behöver lugnas. Frågan är om de lugnas med att vi säger att de har fel. Eller måste de själv komma till insikt?

  21. Gustav

    Lasse, #20:
    Förstår aldrig hur man ska nyttja yttrandefrihet sparsamt. Om det är något man inte gillar så är det väl bara att inte lyssna?

    Kenneth Mikaelsson:
    Håller inte alls med dig. Om jag exempelvis flyttade till ett land där det tillämpades hederskultur skulle jag ändå släppa min dotter ut på stan för att supa och härja. Det handlar alltså inte om att ta seden dit man kommer, utan att yttrandefrihet och åsiktsfrihet ska vara accepterad överallt.

  22. Thomas P

    Ingemar #15 Om vi nu skall undvika begreppsförvirring anses det sedan länge olämpligt att tala om ”muhammedaner”. Islam och muslimer är mer korrekta termer. Muslimer gillar inte att bli kallade muhammedaner eftersom det ger intryck av att de tillber Muhammed snarare än Gud.

  23. Ingemar Nordin

    Thomas #22,

    OK, jag tyckte väl att det kändes gammaldags när jag skrev ”muhammedan” istället för ”muslim”. 🙂

  24. Lasse

    #21 Gustav
    Varsamt-inte sparsamt.
    Du läser som en skelögd har du fler handikapp?

    -Så skulle jag aldrig vilja se en kommentar, speciellt om jag tittar i kors och är lite eljest.
    Det är inte alla eller alltid man kan ta en dust med andras åsikter om de blir för personliga och det bör man nog beakta, även på nätet.

  25. István

    # 10 tty
    Ronny Reagan lär ha sagt att han föredrar enarmade nationalekonomer.
    Sådana som inte alltid avslutar sina analyser med: on the other hand.
    Vilket kan man ju förstå.
    Men, utanför fundamentalismens värld finns alltid en MEN.

  26. Christopher E

    #21 Gustav

    ”Om jag exempelvis flyttade till ett land där det tillämpades hederskultur skulle jag ändå släppa min dotter ut på stan för att supa och härja.”

    Låter inte vidare smart i mina öron… och rätt fanatiskt. Lite pragmatism kanske?

    Jag lutar nog också åt att ta seden dit man kommer inom rimliga gränser. Det finns en klar risk att detta med att pådyvla alla andra våra värderingar blir ren kulturimperalism om det ska hårddras. Även ”hederskultur” är ett spektra av värderingar från avskyvärda mord ned till en rätt sund inställning om omtanke.

  27. Mats G

    Det är ganska givet att alla dessa terroristangrepp är ett angrepp mot det öppna samhället. Det finns krafter som ogillar det starkt. ismer som kommunism och islamism verkar ha funnit gemensam mark i sitt ogillande av det öppna samhället. Begrepp som demokrati, yttrandefrihet, jämställdhet och religionsfrihet. Dvs det som föddes i samband med franska revolutionen. Dvs grunden för västvärlden.

    Men det finns mycket här som irriterar mig och frustrerar mig.

    Det finns en sorglustig ironi som är dödlig.

    Ett ex är att Anna Lindh:s make var den som iscensatte och genomförde psykvårdsreformen som gjorde att det sprang omkring en massa psyko på stan(och fortfarande gör) med ett resultat som alla känner till.

    Ett annat är mer nära i tiden. Kulturelitens vurmande för Islam och mångkultur. Som alla vet är dessutom majoriteten av kultureliten vänster ideologiskt. Då blir det sorglustig ironi som är dödlig. De Islamska terroristerna måltavlor är just kulturarbetare som försöker utnyttja sin yttrandefrihet. Som alla vet har just kulturarbetare extra stora friheter. De är nämligen de som beskriver för oss hur samhället mår. I det här fallet har de visat att samhället mår dåligt pga importerat värdegods.

    Här har naturligtvis MSM och kultureliten varit alldeles för lama. Vissa har tom angripit Vilks. Sånt här gör mig illamående för de visar hur låg nivå det är på våra kultursidor idag. Förstår det verkligen inte bättre och klarar de inte av och göra sådana här självklara analyser.

    Ang importerat värdegods. Det hör stör mig enormt. Gruppvåldtäkter och Judehat. Det är naturligtvis importerat men det framställs som om det är ett Svensk fenomen. Varför är detta ett problem? Jo för vår självbild kan krackelera och vi börjar ifrågasätta vår egen värdegrund som är i grunden sund.

    Så all dessa nissar i MSM och kulturelit. Ni gör mer skada än ni själv anar. Mao ni är aningslösa. Det är djupt olyckligt att NI är de som bär ansvaret för att meddela hur saker och ting förhåller sig.

    Inget kunde vara mer skilt från verkligheten är detta. Det är dags och växa upp och se världen för vad den är och vilka värden som är viktigt att skydda.

    MSM:s och kulturelitens skadeverkan på Sverige är näthatarna ingenting i jämförelse. Dessa patetiska försök att tysta kritik genom att publicera namn och bild på de som de anser gått över gränsen. Det som verkligen skulle ske är att de skulle anmäla personen till polisen. Istället väljer de att hänga ut personerna offentligt. Häxjakt all over again mao.

    Efter ett sådant här Dysterqvist inlaga kan man fråga sig, vart vi är på väg?. Jag ser mörker i horisonten tyvärr.

  28. Ingemar Nordin

    Mats G #27,

    Jag håller med om det mesta du skriver.

    Men terrorattentat handlar sällan om psykfall. Det handlar mestadels om fanatism och en ständigt pågående indoktrinering.

    Vi i Väst har svårt att se den terror som pågår i muslimska länder, exempelvis i Pakistan. Där dör bortåt 3000 personer/år i sekteristiskt våld under de senare åren. Och då handlar det om konflikten mellan Sunni och Shia. De ”renläriga” tål inte den minsta avvikelse från Den Sanna Läran. Inte från någotdera hållet. Under tidigare Pakistanska regeringar utökades antalet Madrass (religiösa skolor) med stöd från Saudiarabien respektive Iran. Dessa skolor är rena hjärntvättarinstitutioner som utbildar dödstillbedjare som inget hellre önskar än att ta livet av sig själva och så många otrogna som möjligt. Belöningen är en gräddfil till Paradiset med 49 jungfrur.

    Självklart måste det blasfemiska Väst besegras och Israel rensas från judar. Detta är dogmatismens och fanatismens logik.

  29. Micke

    Jag anser att man ska få säga precis allt till allt och alla. Om de blir kränkta så är det deras problem. Yttrandefriheten ska gå över allt annat.

  30. Micke

    Det absolut viktigaste är att man får tycka och tänka precis vad fan man vill utan någon kulturmarxist ska stå vid min dörr och håna, hata mig/oss för vi använder en större del av hjärnan än många andra

  31. Peter Grafström

    Terroristbekämparna i Usa och England som ständigt ordinerar mer satsningar på övervakning och hemliga åtgärder har för det mesta haft gärningsmännen ’på radarn’ men inte hindrat dådet.
    Nato’s hemliga ’ stay behind’ eller Gladio har iscensatt mängder med terror som skyllts på andra.
    Våra sk experter andas aldrig om detta.
    I det senaste fallet har anglosaxarna och Israel nytta av dådet. I Paris också, där omständigheterna på flera sätt antyder falsk flagg, dvs att morden skedde på väst’s uppdrag.

  32. Mats G

    #31
    Jag är övertygad om att du är ute och cyklar i det här fallet ang falseflag. Det vi ser är resultat av medveten strategi. Hatpropagande som matas via kabel och internet. Marginaliserad individer med inslag av Islam i sin vardag är måltavlor. Pengar sätts på folks huvuden. Fatwor utställs på individer i väst.

    Investeringarna börjar nu ge resultat.
    Mer eller mindre spontana våldsdåd i väst samt tusentals och åter tusentals från väst ansluter sig till ISIS.

    Tyvärr är nog anden ur flaskan. Vi kommer se mer av det här ett bra tag framöver. Kommer Sverige bli skonat. Tveksamt.

    Vilka omständigheter refererar du till Peter G. Är du medvetet vag?

    För att det skall vara falseflag måste det finnas inslag av väldigt fantasifyllda inslag.

    Som ex att man hittar kaparens pass så gott som intakt vid en flygkrasch men inte den svarta lådan.

  33. tty

    Apropå #31

    Var är ThomasP? Han brukar ju annars hugga som en iller på allt som på något sätt kan kallas konspirationsfantasier.

  34. Mycket läsvärd artikel av David Brooks:
    http://www.nytimes.com/2015/02/06/opinion/david-brooks-conflict-and-ego.html?rref=collection%2Fcolumn%2Fdavid-brooks

    Den finns också på svenska som kolumn i DN, men bakom betalvägg:
    ”Övning i självbehärskning”
    http://dagens.dn.se/#reader/3797/a/532508

  35. Ingemar Nordin

    Peter G #31,

    ”I det senaste fallet har anglosaxarna och Israel nytta av dådet. I Paris också, där omständigheterna på flera sätt antyder falsk flagg, dvs att morden skedde på väst’s uppdrag.”

    Jo, jo. De där myterna surrar runt på sociala media med hälsningar från Jihadiströrelsen: Allt är USAs och Israels fel! De måste krossas!

    Jag tycker inte att du, Peter G., skall låna dig till ett sådant simpelt inforwar.

  36. Ingemar Nordin

    tty # 33,

    förmodligen så gillar nog Thomas P just denna konspirationsteori 🙂

  37. Peter Grafström

    Mats G och Ingemar Nordin
    Infowars surrar men det finns många bra alternativa nyhetssidor som har visat sig vara välinformerade i stor utsträckning.
    Och en del sånt material hittar till infowars, men däremot inte till msm.
    Jag läser seriösa artiklar skrivna av folk som haft rätt många gånger tidigare.
    Och jag har inga anglofila instinkter och känner till så många detaljer om hur genomrutten den anglosaxiska imperialismen är att det vore helt irrationellt att inte misstro dem när nu saker programenligt rullar på mot deras framprovocerade clash of the civilizations
    I Paris låg ett leg i en bil som vi skall tro att de proffessionella hit-männen glömde.
    Polisen som skrev rapporten ’begick självmord’ innan den var klar och det är mängder av skumma omständigheter som folk pekat ut därutöver.
    I Usa har dessutom fejkade terrordåd ägt rum som avslöjats av seriösa observatörer.
    Det verkar som myndigheterna där testar hur långt de kan gå utan att majoriteten protesterar.
    Vad beträffar Köpenhamn så reagerar folk så som Usa/Nato/Israel vill: Det är blow back pga tidigare motsättningar och det är islamisterna själva som byggt upp hetsen på nätet.
    Nu måste vi ut och bomba – Nato behövs är det meningen att vi skall tycka, trots att Nato’s stay behind i Sverige mörklade Palme mordet om de inte rent av var inblandade.
    Hade vi haft fungerande medier vore det kriminella Nato otänkbart för Sverige även bortsett från hur vansinnigt det är att frivilligt bli måltavla för kärnvapen.
    I verkligheten kan man vara säker på att västagenter är inblandade i att bygga upp hetsen på nätet. Och likaså är jag säker på att Usa/Nato/Israel hade kunnat hindra terrordådet i Köpenhamn om de hade velat det. Dvs även om förövaren själv uppfattade sig som autonom så var han med säkerhet diskret övervakad/coachad av västagenter.
    Usa Nato och Netanyahu hade alla motiv och timingen är viktig förutom att de heller inte vill ha några överraskningar och därför förmodligen har alla liknande individer under uppsikt.
    Anglosaxarna har haft kontroll över de mesta radikala rörelser sen 1800-talet så detta är väl inövat. Det är inte långsökt utan typiskt att de manipulerar fram ett önskat tillstånd och får det att se ut som om det hände av sig själv.

  38. Ingemar Nordin

    Peter G #37,

    Jag vet knappt var jag ens skall börja. Det saknas både motiv och säkra källor till vad du påstår. Kanske det bästa svaret är att inte väcka folk från sina älsklingsteorier med otäcka fakta.

    Kan inte mitt inlägg #28 få dig att se din ganska snäva USA-Israel fixerade syn på terrordåden i ett lite större perspektiv? Det handlar om dogmatism och fanatism, snarare än om hemliga konspirationer hit och dit. Och du låter dig glatt utnyttjas i detta simpla spel genom att sprida desinformation och förvirring.

  39. Även Olle Häggström visar nu sitt stöd för Lars Vilks genom att ta upp en artikel av Patrik Lindenfors i Dalademokraten:
    http://haggstrom.blogspot.se/2015/02/om-vikten-av-att-hada.html
    http://www.dalademokraten.se/kultur/darfor-behover-vi-hada

    Yttrandefriheten hotas med våld och mord, det är fruktansvärt, men det är bra att alla visar sitt stöd i ett sådant fall. Det är naturligtvis viktigt att även häda de trosuppfattningar som vi brukar beteckna som klimatreligiösa men i det fallet är våra olägenheter begränsade till diverse förtalskampanjer på vissa bloggar.

  40. Peter Stilbs

    Jag vill be Peter Grafström att hålla sig till trådens och bloggens ämnen – dagens moderator – ping

  41. Thomas P

    tty #33 ”Var är ThomasP? ”

    Oj, är jag så saknad bara för att jag är borta en dag 🙂

    Vad jag förstår är både Paris och Köpenhamn dåd utförda av småkriminella som radikaliserats av att se bilder från invasionen av Irak och Guantanamo och kommit att se det som ett civilisationernas krig och därmed blivit lätta att övertyga av islamistisk propaganda. Det är inga ” professionella hit-män” som Peter Grafström vill få oss att tro. Några dagar tidigare var det en amerikansk ateist som sköt ihjäl tre muslimer i USA utan att det vart i närheten av samma rubriker. Det händer lite nu och då att någon får en knäpp och ger sig ut och mördar folk även om motiven varierar. Vi i Väst är naturligtvis mycket mer civiliserade. Vi skickar flygplan och missiler och om man råkar bomba ihjäl en och annan oskyldig familj och något bröllop är det bara olycksfall i arbetet, inte alls terrorism.

    False flag förekommer, men på senare tid är belagda fall mer av typen att FBI letar reda på några radikala muslimer som inte är alltför smarta, skickar in en provokatör som övertygar dem om att de skall begå ett terrordåd, kommer med en plan och låtsas förse dem med vapen. Sen blir det inget terrordåd utan FBI griper dem och kan på så sätt visa sig effektiva i kampen mot terrorismen.

    Det enda belagda fallet jag känner till av något som liknar Peter Grafströms teorier är Lavonaffären 1954 då Israel genomförde bombattacker mot brittiska och amerikanska byggnader i Egypten (dock utan dödsfall) och skulle få det att se ut som muslimska brödraskapet låg bakom. Med tanke på hur illa det gick vet jag inte om de försökt sig på något liknande igen.

  42. Peter Grafström

    #41 Thomas P
    Småkriminella i Köpenhamn, passar bra att coacha diskret utan att de fattar att de är under uppsikt hela tiden.
    I Paris vet man inte ens vilka det var, det är inte alls säkert att de som sköts var samma personer som utförde hit-en. Det är inte jag utan flera erfarna observatörer som kallar dem för proffs. Antagligen tränade av Usa/Israel. De tränar ju sina irreguljära terroristarmeer i MÖ.
    Det där med att FBI stoppar dem är inte alltid fallet men som du säger brottsprovocerar de. Det finns flera fall när de känt till dem men låtit det ske, som nu i Köpenhamn. Det beror på att den styrande (anglo-)oligarkin inte tror att deras intressen kan tillgodoses utan att sätta skräck i allmänheten.
    Om å andra sidan de inte hade dem under uppsikt skulle viktiga skyddsobjekt kunna drabbas. Det är alltså helt logiskt att FBI och Nato etc uppför sig så när det inte handlar om vanliga brottslingar utan om psykologiskt krig mot allmänheten.
    – – –
    Ni minns den rullstolsbundne amerikanske jude som knuffades av ett fartyg av araber. Desssa gangsters var värvade av Mossad.
    Vid Entebbe-kapningen var Shin Bet inblandade. Där dog Netanyahus storebror. Det är nog sånt som förklarar Golda Meir’s ord
    Argentina 1992 0ch 1994 var Israeliska attacker mot judiska mål. De skylldes på Iran men det fanns ingen rimlig anledning att tro det och inga som helst bevis vilket flera oberoende parter bekräftat. Israels motiv var att förhindra att Iran och Syrien kom åt kärnkraftsteknologi.
    Redan då var Netanyahu pådrivande och hotade med Iranska kärnvapen inom 3-5 år och sprängningen av Israels ambassad som kom några veckor senare utfördes med en stor bomb inne i ambassaden trots att Shin Bet kontrollerade både insidan och trafiken utanför. Officiellt var det i st en bilbomb utanför vilket av tekniska skäl var omöjligt men Israeler trollade fram en plåt med serienummer på en bil, som senare visade sig ha varit köroduglig vid tiden.
    Omständigheterna kring attentatet 1994 är lika suspekta.

    Efter båda attentaten ändrades Usas och Argentinas beslut om kärnkraft enligt Israels önskemål.
    Innan hade korrespondensen med Iran visat att de såg ljust på läget.
    Nyligen mördades Nisman som tidigare utan bevis envist hävdat Israels linje. Kirchner ville utvisa folk med dubbelt medborgarskap som de inte litar på. Mordet kan antas ha varit Israels verk för att få bort Kirchner.
    Tidigare år 2006 tryckte åtta zionistiska organisationer på Kirchners för att anklaga Iran med syfte att motivera ett anfallskrig mot Iran.

    Hela Israels etablissemang borde bytas ut mot icke-zionister inriktade på fredlig samverkan med arabvärlden.
    Usa är det största hindret.

  43. Peter Grafström

    #40 Peter Stilbs
    Om man inte får ta upp bakgrunden återstår bara naiva varianter.
    Det blir denna tolkning:
    Visserligen tjänar Usa Nato och Israel på terrorn men att den inträffade precis nu var bara en lycklig slump för dem inget de hade ett finger med i.
    Nu när det till deras grämelse har blivit lugnare i Ukraina kommer påpassligt incidenten i Köpenhamn. Att det underlättar för mer krig just när det behövs var inte något som kan misstänkas ha varit planerat så.
    Tar man upp bakgrunden blir det i st rimligt att anta att de styr timingen i sitt eget intresse.
    Dessa hegemoner är seriebrottslingar på hög nivå och det är mycket farligare för Europa att jamsa med dem. Europa har aldrig tjänat något på att följa anglosaxares råd eller delta i deras allianser.
    De unnar andra bara en underordnad roll. Allianser mot dem av resten av världen ger mycket större chanser till fred och utveckling för deras mål är alltid att spela ut konkurrenter mot varandra. Usas ambassadör i Ukraina suckade tungt när Hollande och Merkel fick honom att inse att det inte skulle bli en upptrappning av kriget.
    De Gaulle var klokare än dagens europeer, han såg vad anglosaxarna gick för och synade Usa. Det ledde till att Kina kom på fötter ty Usa behövde produktion. Kommunismen orsakades av anglosaxarnas manipulerande av Karl Marx, och fick därför en ogynnsam utformning. Britterna lurade på Marx missvisande litteratur, bla med följden att Karl Marx prisade den brittiska imperialismen mot amerikanska ekonomer med mycket mer konstruktiva ideer.
    I dag finns det ryssar som också kommit underfund med anglosaxarnas förödande roll i historien och därför är mer beredda på hur de skall motverka deras ränksmiderier.
    Att inte vilja lära av historien, du vet resten….

  44. Pelle L

    Oj!!!

    Peter Grafström #42

    Ser du humorn i vad du själv skriver?
    Eller var det menat som satir?

    ”Kommunismen orsakades av anglosaxarnas manipulerande av Karl Marx, och fick därför en ogynnsam utformning.”

    ”Britterna lurade på Marx missvisande litteratur”

    Jäsiken vad lättlurade dessa i grunden snälla och vänliga kommunister var.
    Varför var det ingen där och då som varnade dem?
    Vad gjorde Farbror Sven och Barnens Brevlåda egentligen?

  45. Pelle L

    Thomas P #41
    ”Vad jag förstår är både Paris och Köpenhamn dåd utförda av småkriminella som radikaliserats av att se bilder från… ”

    Och där flög det personliga ansvaret ut genom fönstret.
    Tänk vad lätt det är att bli ”radikaliserad”!
    Det verkar lika lätt som att dra på sig en förkylning i kassakön i snabbköpet eller på tunnelbanan.

    Visst är det konstigt att inte fler har blivit ”radikaliserade”!

    Jag menar, var är de ”radikaliserade” korsfararna nu (har inte setts till på några hundra år) eller de ”radikaliserade” buddistererna?
    Vad kommer sig att det bara är muslimer som blir ”radikaliserade”?
    (Kom nu inte farande med Breivik igen, den stackarn är ju helt utsliten vid det här laget)

    Hjälp, jag vågar inte gå utomhus, eller ner till kiosken för att köpa tuggummi.
    Tänk om jag blir ”radikaliserad” 🙁

  46. Thomas P

    Pelle #44 #Jag menar, var är de ”radikaliserade” korsfararna nu (har inte setts till på några hundra år) eller de ”radikaliserade” buddistererna?
    Vad kommer sig att det bara är muslimer som blir ”radikaliserade”?”

    Bush talade om korståg i samband med invasionerna av Irak och Afghanistan och nog fanns det starka sådana inslag, typ general Boykin som talade om hur man slogs mot Satan i Afghanistan. Vi vill gärna tro att buddhister är fredliga, men så är ofta inte fallet:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Buddhism_and_violence
    Högerextremister genomför fler terrordåd i Väst än muslimer även om somliga nog gärna skulle vilja glömma bort folk som Breivik, och Timothy McVeigh. Det är inget unikt med muslimer.

  47. Christopher E

    #46 Thomas P

    Du är allt en riktig extremist du. Länkar till en websida över Buddhismens ohyggligheter som är så kort att den nästan får plats på min skärm, och behöver ta med några enstaka mord för 80 år sedan och en hel del som är av nationell karaktär och inte har med Buddhism att göra för att fylla ut det magra budskapet. Bättre bevis för hur lugn Buddhismen är kan man knappast få… Om man skulle lista det religiösa våldet från några andra världsreligioner med samma nit skulle nog Internet istället ta slut…

    Men vad vet jag? Dalai Lama är kanske allt en riktig värsting jämfört med Bin Ladin… och vad är IS, Al Quaida, Al Shabaab, Boko Haram mfl, mfl jämfört med Frälsningsarmén… 😉

    Sedan bör du kanske förstå att hur mycket du än hatar USA så har vi i väst haft kristendom länge vilket genomsyrar vårt språk. Så när någon använder ordet ”korståg”, ”j-vlar” eller ”s-tan” är det inte religiöst bokstavligt menat. Att gå in i tex Afghanistan handlade nu inte om att omvända muhammedanerna till Kristus utan att landet gav en fristad för terrorister.

    Jag vet du inte tror mig i vanlig ordning, men titta hur dina kompisar använder ordet ”korståg”:

    http://www.fokus.se/2006/09/varldens-hetaste-fraga/

    🙂

  48. Thomas P

    Christopher #47 ” Dalai Lama är kanske allt en riktig värsting jämfört med Bin Ladin…”

    Nej, inte just Dalai Lama, men västvärlden förtränger ofta att det redan från början av den kinesiska ockupationen av Tibet förekom även väpnat motstånd som inte sällan drabbat även civila kineser. Sen skulle jag inte direkt se ”The violence reached prominence in June 2012 when more than 200 people were killed and around 100,000 were displaced” som en bagatell, men för dig är det ”egentligen” inte buddhism utan bara en etnisk konflikt, till skillnad från när muslimer bråkar då det bara har med religionen att göra.

    Jag tycker heller inte du skall underskatta stämningen i USA att det handlade om en form av korståg, även om för all del få öppet gick så långt som Ann Coulter och hennes famösa ”We should invade their countries, kill their leaders and convert them to Christianity.” När vi talar om ”radikalisering” passar sen inte hela hysterin med påstådda massförstörelsevapen som ursäkt för att invadera Irak in?

  49. Ingemar Nordin

    Kvällens avsnitt av Agenda med en intervju av en Jihadist visar ganska bra vad det hela handlar om: dogmatism och en fanatisk tro på diverse fantasier om martyrdöd och belöning i Paradiset. Det finns inget att ”förstå” i denna dödskult. Med det menar jag inte nödvändigtvis att det bästa sättet att bekämpa dem är genom bomber och granater. Det behövs säkert kortsiktigt. Men på längre sikt krävs argument och upplysning. Det krävs ett avslöjande av deras falska profeter, särskilt från de lärde inom islamsk teologi.

    Att kämpa för att bevara yttrandefriheten även om man står under dödshot från dessa mördare är därför bland den viktigaste insatsen man kan göra idag. Att tycka att Vilks ritar fula teckningar, eller att han inte skall provocera, att han har sig själv att skylla och att man inte har lust att betala för att han skall skyddas, som så många av våra proffstyckare i stormedia pladdrar om är bara just pladder. Ersätt Vilks med svenska judar så förstår ni vad jag menar.

    Thomas P #8 tycker att det är ”osmakligt” att dra upp åsiktsmonopolet beträffande klimathotet i detta sammanhang. Men jag kan garantera att jag är väl medveten om skillnaden. MEN att förvara yttrandefrihet och åsiktspluralism handlar inte bara om Jihadism och terrordåd. Yttrandefriheten är en grundläggande PRINCIP. Och om man vill stå upp för den så gäller det alltid och överallt, även inom klimatvetenskapen och klimatpolitiken.

  50. Peter Grafström

    #44 Pelle L
    Om att ’kommunismen fick en ogynnsam utformning’
    Marx missade bankväsendets avgörande roll eller tordes inte ta upp det utan spelade i st ut medelklass och proletariat mot varandra vilket passade finansmakten perfekt.
    Hade kommunismen fått en gynnsam utformning hade benämningen kommunism antagligen inte varit aktuell och Marx heller inte varit välkommen hos britterna. En medarbetare till Lord Palmerston, David Urquhart coachade Marx och bearbetade honom för att kunna starta revolution i Ryssland. Urquhart var den som tillsammans med hjälpsamma bibliotekarier på British Museum manipulerade Marx verklighetsuppfattning genom att listigt förse honom med fel litteratur.
    Du verkar förvånad (eller ironisk?) över att det går att lura ’snälla’ kommunister. Men Marx var en energisk akademiker och såna är sällan ’streetsmarta’ så de går att manipulera.
    Marx var bara en av många som britterna använde sig av för att manövrera ut konkurrenter.
    Och dessa britter har ju gräddfil in i TV-utbudet där de ständigt ger en falsk verklighetsbild och döljer sin egen helt förödande roll.

  51. Pelle L

    Peter G, ja vi skulle kanske tagit hit Stalin, givit honom en praktikplats och lite terapi i Örebro,
    så hade Sovjet utvecklats till en välfärdsstat med lyckliga och välmående medborgare.