To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Som jag alltid har sagt: BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den (© HS). BMW har kört på vätgas sedan början av 70-talet och är sedan en tid tillbaka klara för serietillverkning av vätgasdrivna bilar med beteckningen BMW Hydrogen. Det är samma motor, prestanda etc som motsvarande bensindrivna bilar. Det som skiljer är en supertank som håller vätgasen flytande i nedkylt tillstånd. I början är bilarna utrustade med två tankar för att få obegränsad räckvidd m.h.t. förekomsten av vätgasstationer. Sådana finns redan på flera håll, bl a runt München och i London. Eftersom flera av de stora oljebolagen och länder vid Persiska viken satsar för fullt på enkel, ekonomisk framställning av vätgas, räknar BMW med att ca 25 % av alla nya bilar i Europa kommer att ha vätgasdrift i början av 2020-talet. Sedan går det snabbt … Problemet är utsläppet: Utan koldioxid blir det ingen koldioxidskatt. Inte så intressant, alltså, för världens finansministrar. Och inte så kul för alla de organisationer och enskilda som vigt sitt liv åt att bekämpa bilismen.
PS. Den ena av de två tankarna är naturligtvis för bensin. Växlingen från vätgas till bensin sker automatiskt och omärlkligt. Eller genom ett tryck på en knapp. Enkel teknik med fantastisk framtid.
Har någon tänkt på vilket bilmärke som ofta används när våra politiker blir körda till stora klimatmöten runt om i världen . Ju det är en cool bil (utan H2 )
Säkert kommer de även att göra en avstickare till Louisiana under de glada veckorna i Köpenhamn kanske i en ”cool bil”
Mercedes har sin vätgasdrivna B-klass klar för produktion nu. Man säger noll CO2-utsläpp ur avgasröret, men är ärliga nog att tillägga att totalt motsvarar driften/utsläppen en dieselbil som drar 0,33 l/mil.
maggie
Nu ligger du inte bra till hos Opel och kanske också SAAB
( samma plattform – gemensamma delar i båda bilar ) Skriv gärna att det finns även andra tråkiga bilar ☺☺☺☺☺
Glad ägare till en ”cool bil” och minst av allt tråkig. (gäller bilen) ☺☺☺☺☺
AOH: Familjen Thauersköld-Crusell äger faktiskt två stycken SAAB. 🙂
Dessutom var min första bil en Opel Kadett och herr Crusell inledde sin bilkörningsera med en Opel Manta. 😉
BMW kör givetvis med flytande väte som bränsle och inte som kylvätska.
Om vi nu skojar till det riktigt ordentligt så kanske det var ett gemensamt ” första” tema ni diskuterade du och Herr Crusell ” våra problem med Opel”
Jag talar av egen erfarenhet om OPEL efter framgångsrika patentprocesser i Domstolen Nuernberg ( dock ej krigsrättegången)
Jag kör vw ”Bagge”, så jag vet hur kall en bil kan vara…
Men den är cool på många sätt..Och kuul..
Haha, nu fär jag faktiskt protestera mot Maggie. Opel är väl allt annat än intetsägande. Ett mer profilerat och utstickande bilmärke kan man väl knappast hitta. Jag menar vilken annan bil är lika dålig? Ok..ok Ford…..
Får mig att tänka på ”en lyckad nedfrysning av hr Moro” som inte var någonting förän han upphörde att existera i djupfryst form. En fryst bil kan ju inte fungera. Men kanske opel skulle bli något om man frös in den.
De som sett föreställningen med galenskaparna förstår …
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lyckad_nedfrysning_av_herr_Moro_(revy)
Nu är ni orättvisa. Opel VAR ett intetsägande bilmärke – men det var före Opel Insignia som väl förtjänar sin utmärkelse Årets Bil.
Fast själv kör jag en Audi A8 2001 års modell. Den är dock inte koldioxidfri, men drar inte mer bensin än en Volvo av samma årsmodell.
En betydande fördel med vätgasdrift är för övrigt att om man använder alternativ energi typ vind- och vågkraft för att framställa vätgasen genom elektrolys behöver man inte tänka på att balansera elnäten. Precis som med avsaltning av havsvatten.
Svempa: Det finns faktiskt en Opel värd att nämnas – GT:n eller den gamla Speedstern. Det är grejer det. 😉
Tja, alla vet väl varför bilindustrin länge försökt få vätgasbilar att funka, samt varför dom själva har sagt att EL-Bilen inte kommer att ha någon potential på många år!
Om inte så ska jag förklara, Vätgas: tillverkas (av elektricitet), transporteras, lagras, saluföras i speciella mackar, samt att bilarna kräver mycket service, och inte tillgodogör sej bromsenergi, på samma sätt som en elbil, dessuom kan man inte tillverka sin eget bränsle i form av solpaneler mm som man kan med elbil
Med andra ord, med vätgas skulle vi vara fast i greppet på alla leverantörer av dessa tjänster och produkter, och dessutom betala för den enorma utbyggnaden av infrastrukturen detta kräver.
Dessutom är vätgasdriften otroligt ineffektiv i jämförelse med elbilen, en vätgasbil förbrukar 2-4 ggr så mycket electricitet som en elbil. och dessutom har de sämmre räckvidd. för att inte tala om den oerhört avancerade tekniken som gör att en vätagsbil kostar runt 10 miljoner att tillverka, medan man med lätthet bygger en elbil för 200k. Att nu de stora biltillverkarna (med några få undantag) helt lämnar vätgasen bakom sej och övergår till elbilar, har nog mycket med att göra att små biltillverkare faktiskt visar att det går att göra elbilar, världen ser detta och undrar ju givetvis varför inte de stora biltillverkarna klarar det? Så nu är dom tvungna att hänga på batteriracet för att överhuvudtaget sälja några bilar i framtiden.
Tesla är väl den elbil som verkligen fått världen att fatta att elbilar verkligen fungerar, då den klarar att gå 40 mil på en laddning och dessutom kan vara riktigt potent och körglad.
Maggie!
Du vet väl att Tesla Roadster är kusin med Opel Speedster!
det är en mycket trevlig bil, Och en sådan har jag.
(Trimmad turbovariant, som spöar ferrarissar till frukost 😉 )
Det finns faktiskt en Tesla roadster i Linköpingstrakten, kanske en kusinträff vore trevligt.
Kvalitetsskillnaden mellan olika bilmärken överdrivs, alla tillverkare har haft sämre och bättre modeller, men visst har Opel haft några problembilar men det är historia. Helt oavsett koldioxidfrågan så är det välkommet med snåla bilar, VW har en prototyp som kan vara nära tillverkning som drar 0,1 lit/mil. Frågan är vad potikerna ska beskatta när bensinskatten inte ger lika mycket inkomster pga. snålare bilar, kanske en dramatisk höjning av bränsleskatten. Märkligt att bilarna utses till den stora boven i CO2 debatten när vi i framtiden kör med extremt snåla och miljövänliga bilar, redan när Förbifart Stockholm är klart om 10 år. Men var så säker att miljötalibanerna kommer att motarbeta den fria rörligheten med egna fordon, koldioxid eller ej
Maggie
Speedstern kanske är undantaget som bekräftar regeln? 😉
Men de byggde även en snygg modell som hette Commodore?
I slutet av sextio-talet och början på sjuttiotalet om jag inte minns fel?
Erik L: Om ni någonsin funderar på att ha en ”kusinträff” så vill jag gärna vara med. Det vore kul att få köra en bil som ”spöar ferrarissar till frukost”. 😉
Labbibia: Var inte Commodore en riktigt gammal dator? 🙂
Maggie # 20
Absolut. En av de tidigaste ” i -var -mans-hem”
Jag kastade bort min commodore 64 (som dom hette) för bara ett par år sedan. 😉
Här en länk till bild på bilen Opel Commodore
http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.allsportauto.com/photoautre/opel/commodore/a/gs/1970_opel_commodore_a_gs_01_m.jpg&imgrefurl=http://www.allsportauto.com/opel-commodore-a-gs.php&h=525&w=700&sz=96&tbnid=wjASrWsXAH269M:&tbnh=105&tbnw=140&prev=/images%3Fq%3Dopel%2Bcommodore&hl=sv&usg=__jSks-lhGtTl37PxeDt7eXsCQ7nI=&ei=1kivSsCYFonE-QaYvInQBg&sa=X&oi=image_result&resnum=4&ct=image
Erik L # 16
Tack för denna tekniska information om vätgasfunktionen. Det berättade inte BMW:s utvecklingsavdelning i Muenchen för ca 10 år sedan när jag där fick se en 7.a BMW med vätgas för första ggr.
Din information är även intressant att jämföra med
Håkan S # 1 :
”BMW räknar med att ca 25 % av alla nya bilar i Europa kommer att ha vätgasdrift i början av 2020-talet”
Det blir en intressant utveckling att följa.
På den tiden med gamla Rekord och Commondore var Opel alldeles utmärkta bilar. Till och med första hälften av 80 talet. Exempelvis Herr Crusells gamla Manta var ingen dålig bil.
Opels ras började med Astra och Kadett i början på 80 talet. Tänk dom här småsnygga sportiga Kadett GSI. Dom försvann från vägnätet fullständigt redan innan 90 talet satt sig. Nytt rekord? Sedan har tragedin rullat vidare med Omega, Vectra mm. Jag är av den uppfattningen att kvalitetsskillnaderna är kraftigt underdrivna. Folk är knappast medvetna om hur dåliga dom här bilarna i själva verket är. Det ligger mycket nära åtalbart bedrägeri att saluföra dom.
22 # Och nu kanske du förstår varför de inte gjorde det 😉
Det finns knappt några biltillverkare kvar som ärligt satsar på vätgas längre, i stort sett alla japaner har lagt ner det. Bara några europeer verkar försvara tekniken numera…varför?.
Det är ju lätt att förstå att det ligger många ekonomiska intressen bakom att få fram ett bränslesystem som bygger på att det måste: produceras, hanteras, distribueras, och till slut säljas med vinst, dom får ett monopol på en konkurrent till Oljan, och vem vill inte ha det? pengar och makt är vad det handlar om.
Medan el till elbil finns i varenda hus, bara att plugga in och betala rådande elpris, inga mellanhänder, transporter eller onödig produktion och betydligt lägre elförbrukning, hela den gigantiska ekonomiska karusellen runt vätgasen blir ju faktiskt onödig! Elbilens batterier börjar bli konkurrenskraftiga nu, och har faktiskt passerat vätgasens lagringskapacitet med råge.
Ta och titta vad som kommer på bilmässorna framöver EL, EL och åter EL, flera redan bilhallarna runt om i världen, Fiat bygger redan elbilar i Göteborgstrakten, Mitsubishi och flera kinesiska tillverkare har färdiga bilar på marknaden, elkostnaden per mil för dessa är ca 1 -2 kr, och tankar gör man precis var som helst i ett vanligt EL-uttag.
BMW:s vätgasbilprototyp som utveklats i många många år, går ca 12 mil på en tank och kostar med rådande vätgaspris ca 40-50 kronor milen (utan skatter, bara moms)
(detta är vad en BMW-representant sa om 7 seriens prestanda i TV för något år sedan)
Mazda hade också en prototyp, som bara kom runt 6 mil på en tank vätgas.
Så varför satsa på detta onödiga slöseri med EL och resurser?
Vätgas är bara bränsletillverkarnas våta dröm om att ta över oljans roll, (som jag hoppas aldrig blir sann)
Hahn #23
Visst har Opel haft många rostburkar tidigare, men nuförtiden håller dom i stort sett samma kvalié som tex systern SAAB. samma sak med Volvo och Ford, samma chassie och motorer, samma leverantörer av delar, tillverkade på samma line mm, gör att bilarna i stort sett har samma kvalité.
Labbibia # 18
Förklaringen är förståss att det var Lotus som utvecklade och byggde opel speedster. (Lotus type 116 )
Erik L och övriga intresserade om senaste information om H2
http://www.branschnyheter.se/article54450.php
Tesla är väl om något mer hype än funktion. När och om dom fungerar är det väl bra drag en liten bit men du kommer inte långt med den om du tar ut lite effekt. Hur mycket vits det är att släpa runt på en batteripack som väger halva fordonsvikten om du ska få nån räckvidd är väl också tveksam ekonomi. Förutom då funktionen hos batterier i svenskt vinterklimat, nån som lämnat mobilen ute över natten och försökt få liv i den?
Ett problem är ju också kupévärme och defroster här uppe i nord, det sägs ta uppemot 25% av batterikapaciteten/räckvidden idag. Eller så får vi sitta i snöskoter-overaller och köra med rutorna nere…
Sorry — skall naturligtvis vara ”smutsiga” grannar ….
Sorry igen — 29 ”smutsiga” grannar hör förstas till
KVA om vindkraften
det är nog bästa att jag vilar ett tag
L
Jag tror vi får elbilar med hjulmotorer och kanske 10kWh batterier, men med ett kraftverk.
Jag hoppas att något liknade det Volvo byggde kommer, det finns några i USA som tänker så.
En lätt gasturbin dirrekt kopplad till en hövarvig permanentmagnet generator, (som jag vill ska kosta under 20.000:- ge 30kWe och väga under 20 kg, med verkningsgrad 60%).
Jag önskar att det kraftverket ska gå att koppla loss för andra bruk, båt, sportstuga eller vad som.
Annars är luft-luftvärmepumpar som klarar ner till 25C med aningen över 1i COOP på G för bilar som AC på sommaren.
Trotts allt åaker majoriteten av mänskligehetn i varma länder, där av tanken med glödlampsförbudet.
I Kuala Lumpur är ersättandet av glödlampor med lysrör, dioder och liknade en klar energivinst.
Marknadskrafterna skulle klarat det utmärkt utan verklighetsfrämmande politiker.
Dessutom lönar det sig att ha dubbelglas och den modernaste isoleringen i framtiden bilar, vilket minskar behov av värme och defroster och på köpet ger oss en behagligare bilvardag.
Audi har en modell nu… med 53kWh batteri och 4-hjulsdrift.
Peugeot kommer med en där diesel driver fram och el bak..
Jag tror inte du behöver oroa dig, dessutom blir en 5 år gammal lyx bil gratis, så även nostalgiker som jag kommer överleva.
Viktigast av allt blir när de förarlösa bilarna där passagerare sitter i en rund soffa eller helt sonika sover, kommer.
Alla bilar ska hålla reda på varandra så en transport har förbokad p-plats..
På motorvägen går förarlösa långtradare med meter mellanrum, vilket regleras för kommande på och avfart..
I de andra filen sover pendlare, eller gör läxor med sina barn.
Tekniken finns, men inte det folkliga stödet.
L # 28
Hahaha…..vilken syn! Underbart! Jag ser för min inre syn bröderna i ”Pistvakt” komma susande i en nedcabbad Tesla. 🙂
Gunnar L
Var inte den svenske uppfinnaren (von?)Platen först med det konceptet? En elmotor vid varje hjul.
När man tittar på vägskicket i sverige typ E4 norrut känns det som en ganska bra bit bort med bilar och vägar där autopilot fungerar. Spec om alla pengar läggs på snabbtåg och onödigt fördyrad förbifart i tunnel
Labbibia
Det fungerade inte fören vi fick permanentmagnetmotorer som dessutom klarar 1ggr så många polvändningar per varv.
Nu får du snart en 50hk hjulmotor som inte väger mycket mer än den bromsskiva som blir överfödig.
Det Volvo gjorde i sammarbete med KTH? var att få fram en högvarvig generator kopplad till en gasturbin med extrem verkningsgrad och låg vikt?
(jag är inte bra påläst!!!)
Jag hoppas F1 driver utvecklingen vidare nu då de får använda bromsenergi till drift av extra elmotorer.
2500 polvändninga varv borde jag skrivit… först nu kan vi ha motorer med låg vikt och hög verkningsgrad vid låga varvtal.
Red H, ja dom borde lägga induktionsslingor i tunneln så ingen elbil blir stående. Värst är väl vätgasbilar om det skulle börja brinna..?
L Vätgas bilar är inte farligare än dagens, däremot elbilar.
I somras brann en elJaguar upp i Danmark.
En av de anledningar till att jag inte tror på rena batteribilar, bara för några mil som dock klarar de flesta transporter.
Vägas vore bra om det var enklare att hantera…
Elbilar lär få ett reservsystem som tillåter lågfart några km.
Jag tror vätgas kommer vara en energibärare tillsammans med CO2 i syntetiska drivmedel.
Kanske Sydkorea tänker rätt då de planerar induktionsladdning på motorvägspåfarter?
RedH
Har du kollat den senaste tekniken?
Vart år brukar US-army ha en tävling för autofordon (även förarlösa motorcyklar deltar.
Numer har de en kostgjord stad och sist fick de provocera autofordonen, med buskörning åt fel hålll i rondeller för att vissa skulle krocka…
Jag lovar att autobilar kommer klara mångdubbelt mer än dagens bästa rallyförare.. dessutom ha ständig kunskap om alla andra fordons plassering och hastighet…
Intel startar med 32nm bandbredd och troligen 28 nästa år..
En billig kompjutter kommer veta all samlad kunskap och uppdateras i realtid…
De hjulmotorer jag vill ha har aktiv dämpning genom att scanna vägen framför och dra upp resp ner före ojämnheter.. 4-hjulstyrning såklart…
Häng med in i framtidens förlovade teknikparadis… 😉
Det jag ser mest fram emot är humanoidbyråkrater, ty då först blir Parkinsons lag upphävd…