Trafikmagasinet

När man letar sig djupt ner i Internets källare, bortom Flashback och Darknet, kommer man till SVT:s Öppet Arkiv.  Gamla tv-program är en guldgruva för den som vill få lite perspektiv på vilken fantastiskt utveckling vi haft de senaste femtio åren. Dagens inlägg har lånat sitt namn efter det episka TV-program som kom 1978. Ett samhällsprogram för de teknikintresserade där alla trafikfrågor, inte bara bilar, fick en stund i det mycket snäva rampljuset. Nu skall vi dock inte försjunka i härlig nostalgi utan ta en titt på något som Trafikmagasinet säkert hade gjort ett reportage om – elbilar.

trafikmagasinet

Ur ett tekniskt perspektiv så är elbilar intressanta. De har en motor som är betydligt enklare i konstruktionen och som har ett grymt vridmoment. Motorn har ett tillräckligt brett varvregister så att man för det mesta kan vara utan en växellåda och man kan enkelt ha både två och tre motorer så att man slipper en längsgående kraftöverföring. Batterierna, och 99 av 100 elbilar är batteribilar, är väl dess Akilleshäl men utveckling har verkligen gått framåt de senaste tio åren.

I sin iver att rädda klimatet så har politiker infört en rad subventioner och straffskatter som skall få konsumenter att välja en elbil istället för en bensin eller diesel. Frågan är väl om detta är en speciellt samhällsekonomiskt lönsam ide – oavsett vad man tror om klimathotet. Vi skall ta en titt på var elbilarna står idag, inte i prestanda utan i hur mycket de kostar i förhållande till motsvarande bensinbil.

Kona, Leaf och Zoe

Vi skulle kunna ta en Tesla som exempel och ställa den retoriska frågan om det är vettigt att ge statliga subventioner på sextiotusen till den som har råd att köpa en bil för åttahundratusen. Det är väl fler än jag som nog tycker att det finns andra funktioner i samhället som skulle behöva de pengarna bättre. Vi skall titta på en mer alldaglig bil som ligger inom räckhåll för en lite större kundgrupp. Vi tittar på elbilarna Kona, Leaf och Zoe som alla kan fås nya för under fyrahundratusen kronor (en billig bil när vi talar elbilar).  Vi kan börja med en lite jämförelse mellan dessa bilar och deras motsvarande bensinmodeller.

testar

Hyundais Kona finns både som ren elbil, hybrid och bensin så där är valet av modell enkelt. Nissan Leaf finns ingen direkt jämförbar med, men Nissan Qashqai är den som påminner mest storleksmässigt. Renaults Zoe som är den elbil som säljer bäst av de tre modellerna kan vi jämföra med dess Clio.  Under det gångna året så har det registrerats nästan fyratusenfemhundra bilar av dessa tre elbilsmodeller. Det kan jämföras med nästan tiotusen av de jämförbara bensinmodellerna så det talar för att vi verkligen har sett en omställning på marknaden. Tittar man däremot på det totalt över trehundratusen nyregistrerade bilar sen september 2019, så är endast dryga sjuttontusen rena elbilar; vi har kanske en bit att gå innan de tar över marknaden.

Det jag vill titta på i detta inlägg är dock inte hur många av dessa bilar som sälj, inte heller vilka köregenskaper de har utan vad kostnadsskillnaden är mellan en elbil och motsvarade bensinbil. I tabellen nedan jag jämfört listpriserna för de olika modellerna och i runda slängar så kostar elbilarna det dubbla i inköp. Man kan invända att man hellre kör en elbil som är tyst och med bra drag eller en bensinbil som man kan tanka varannan vecka men nu jämför vi bara priset man får betala för att ta sig från A till B.

Modell Hyundai Kona /  Kona Nissan Leaf  /  Qashqai Renault Zoe /  Clio
el 365 tkr 397 tkr 360 tkr
bensin 170 tkr 212 tkr 168 tkr
diff 195 tkr 185 tkr 192 tkr

Inköpspriset är nu inte hela sanningen; det skiljer sig naturligtvis i driftkostnader och här är bränslekostnaden den dominerande posten. Vi kan göra ett enkelt överslag och räkna med att dessa bilar går ca femtonhundra mil om året och att de drar 1.5 kWh/mil eller 0.7 l/mil (en grov skattning men den får duga). En kWh får man, utan elskatter, för ca åttio öre om man har en villa och tankar hemma och en liter bensin kostar, utan bensinskatt, under sju kronor. Mellan tummen och pekfingret kan vi då uppskatta bränslekostnaderna för elbilarna till ca 1800 kr/år och för bensinbilarna 7000 kr/år.  Räknar vi med tio års livslängd på dessa bilar så landar den bränslebesparing vi kan göra på femtiotvåtusen kronor.

Innan vi går vidare så måste jag klargöra vart jag är på väg. Jag gör inte ett överslag över om man som privatperson tjänar på att köpa en elbil eller bensinbil. Det finns en uppsjö av subventioner och skatter som gör att kalkylen förändras rätt dramatiskt. Det jag vill titta på är vad det kostar samhället att ställa om och gå över till elbilar. Det är därför som jag inte räknar med sextiotusen i bonus om man köper en elbil eller att man straffas med höga bensinskatter om man väljer en bensinbil. Räknar vi på kostnaderna för samhället så skall vi naturligtvis bortse från dessa.

Detta är naturligtvis ett överslag på baksidan av servetten men det verkar vara en rätt dyr affär för samhället om folk valde elbilar istället för bensinbilar. Jag tror få människor skulle välja en modell som kostar hundraåttiotusen kronor mer om besparingen under tio år skulle uppgå till femtiotusen.  Även om man räknar med minskade service kostnader så ligger man nog hundratusen back efter tio år.

Det som skulle kunna rädda elbilen är om den skulle ha en betydligt längre livslängd men jag tror nog att alla dessa elbilar kommer ha sett sina bästa dagar om tio år.  Begagnade Renault Zoe från 2016 går för under hundratusen på blocket och visst är det en modell med sämre batteri men hur kommer dagens modeller att stå sig i den utveckling vi har?

30 miljarder om året till vilken nytta?

Låt oss för skojs skull räkna med att en bil lever i tio år och att en elbil kostar hundratusen extra under dessa tio år. Det nyregistreras som sagt trehundratusen bilar varje år så om vi alla skulle köpa elbilar från och med i morgon, skulle det betyda att vi varje år lägger upp 30 miljarder i extra kostnader för att …. ja för att vad då?  Gör vi detta för att rädda klimatet så är det naturligtvis pengar i sjön; även om man tror att koldioxid driver temperaturen och tror att elbilar skulle göra någon skillnad så måste man ändå ställa sig frågan om inte 30 miljarder om året skulle kunna användas bättre.

Notera att jag inte har någonting emot elbilar; de är hur läckra som helst. Det jag pekar på är att det är en högre kostnad att rulla fram i en elbil och den som propagerar för styrande skatter och subventioner bör ha gjort kalkylen om denna kostnad verkligen är vettig. MP försvara ofta bonus-malus med att upplägget är självfinansierat men det är naturligtvis ett bedrägligt sätt att räkna. Det som sker är att den som köper en Zoe som en rolig andrabil och laddar den på villans garageuppfart får sextiotusen av staten och energiskatter på under sjuhundra kronor om året. Att kommunen i många fall bjuder på parkeringsavgiften när man snurrar in till stan för att shoppa gör ju inte saken sämre. Sjukvårdaren som bor i hyreslägenhet men som behöver en billig bil för att ta sig till sjukhuset de kvällar det är jour,  köper en Clio och straffas med sextusen kronor i extra fordonsskatt och sjutusen om året i bensinskatt. Efter tio år så har samhällsbäraren med råge betalt subventionerna för villaägarens shoppingrundor, men var det verkligen det som var tanken?

Det är besynnerligt att politiker bara ser bonus-malus som en förmögenhetsfördelning ( en konstig sådan ) och inte ser att en transportlösning har blivit hundratusen kronor dyrare. Det verkar som om dessa politiker verkligen tror att saker blir billiga när man subventionerar dem med skattemedel. Det är inte utan att tankarna går till ett annat av SVT:s guldkorn:

sverker
Bonus-Malus där det hör hemma.

Ändring på torpet

Jag rundar sanningen lite när jag antyder att det enbart är villaägare som behöver en andrabil som köper elbilar. En stor del av elbilarna säljs till bilhandlare som kvitterar ut bonusen för att sedan exportera bilen till exempelvis Norge där de kan säljas som nya. Sextiotusen kronor går därför från en sjukvårdare till en bilhandlare vilket får hela systemet att förlora all legitimitet. Riksrevisionen vet hur man räknar och gjorde en ”Sverker” om än lite finare formulerat; hade Riksrevisionen varit ett politiskt parti så hade de nog fått min röst i vilket val som helst.

Rekommendationer till regeringen
Riksrevisionen konstaterar att det i stor utsträckning saknas konsekvensanalyser
av miljöeffekter och samhällsekonomiska konsekvensanalyser i beslutsunderlagen
inför beslut av nya styrmedel och förändringar i styrmedel som syftar till att öka
andelen miljöbilar.

Även regeringen insåg att systemet nog måste ändras lite och det senaste är att en miljöbonusbil skall vara registrerad i Sverige i fem år för få bonus. För att blidka alla parter höjs också bonusen till sjuttiotusen kronor vilket inte drabbar någon …. förutom Clioägaren som skall betala.  När man berättar för en utlänning att vi har ett system där de mindre bemedlade bekostar villaägares leksaker så undrar de om det inte finns något vänsterparti som protesterar. När man berättar att de är vänstern som drivit på systemet så ser de helt frågande ut –  lika frågande som man hade hoppats att alla skulle se ut.

Tänk om vi skulle ha lite obligatorisk undervisning i nationalekonomi i skolorna där det reds ut vem det är som betalar. Det är inte så svårt:

…en lektion i nationalekonomi

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Mats Kälvemark

    Tack Johan för din upplysande genomgång av det politiskt-klimatreligiöst drivna projektet att tvinga på oss elbilar. Projektet baseras ju på en IPCC-hypotetisk påverkan av CO2 på den globala uppvärmningen, en hypotes som i stort sett är obevisad på gränsen till falsifierad.
    Och om man räknar med produktionen av batterierna så minskar ju elbilar inte CO2-utsläppen jämfört med en dieselbil förrän efter kanske ca 10000 mil, vilket gör det hela nästan absurt korkat.
    Sverige är ju unikt med låga CO2-utsläpp i vår elproduktion, något som MP-regeringen med kraft är på väg att förstöra. Se exemplet med nödstart av det oljeeldade kraftverket i Karlshamn mitt under högsommaren. Eller import av fossilel mitt i smällkalla vintern när det är vindstilla. Både England och Tyskland baserar som exempel sin elproduktion (2018) på ca 50% fossila bränslen. Med kända förluster av verkningsgrad från produktion till ”två hål i väggen” i konsumentens garage så kan man enkelt visa att det är klart bättre att direkt tanka en diesel med 45% verkningsgrad. Argumenten mot elbilar finns samlade här: https://klimatupplysningen.se/elbilar-ar-miljomassigt-samre-an-nya-dieselbilar/
    Sen kan man konstatera att om man ger sig ut på långresa så blir bränsleekonomin katastrofal jämfört med en dieselbil, Teknikens Värld har jämfört.
    https://teknikensvarld.se/dyr-resa-med-elbil-sa-mycket-kostar-elbils-semestern/
    Citat: ”Med snabbladdare över hela kontinenten håller långresan med elbil på att bli realistisk. Men att ladda längs vägen är dyrt. Resan till franska rivieran med elbil kostar 11 000 kronor i elkraft. Samma resa med en dieselbil kostar 4 000 kronor.” Dessutom tog resan en dag extra (tillkommer dessutom övernattningskostnad) eftersom ”snabbladdning” efter 40 mil ändå tar lång tid extra jämfört med dieseln som rullar 110 mil mellan tankstoppen som tar 15 minuter. Farmor Anka på sin tid var klok. Hon skrotade sin elbil, en Detroit Electric, redan 1915 när T-Forden slog igenom på bred front. Bidragande orsak var också att hon hade svårt att hitta tillräckligt långa sladdar. I kamratkretsen när bilfrågan står på temat brukar jag därför säga: ”Elbil??? Näää tack!!

  2. Evert+Andersson

    Suveränt Johan! Som vanligt. Om man sedan tittat på vad varje ton sparad koldioxid kostar borde var och en som fattar något bli mörkrädd.

    Men hela den här klimatnojan är ju i och för sig svårbegriplig. Mänskligheten beskylls för att ha orsakat någon del av en extra molekyl CO2 per tio tusen. På den molekylen hänger allt elände enligt nyhetsförmedlingen dagligen. Och allt går att rädda om vi rappar på och får bort den. Kosta vad det kosta vill.

  3. Oj Oj Oj man skrattar nästan på sig av att läsa Dina humoristiska satirer Johan. Tack ännu en gång!

  4. Håkan

    ”If it moves, tax it. If it keeps moving, regulate it. And if it stops moving, subsidize it.”

  5. Johan Tisell

    Jag delar i grunden vad du skriver, men vill visa på hur det kan bli i verkligheten.

    Jag köpte en ZOE april 2019 med leasat batteri. Avstod från 230-kabeln (grannyladdare) och betalade 246 000 kr.

    Fick tillbaka 60 000 kr. Netto 186 000 kr. Betalar 1 199 kr/månad för batteriet (obegränsad körsträcka).

    Bilen är ingen andrabil, utan används som förstavalet inom familjen (3 bilar till).

    Om inte Corona kommit skulle den rullat 6 000 mil första åren, nu blev det litet mindre. I skrivandes stund 7 300 mil.

    Då är en elbil suveränt ekonomisk. ca 60-70 % laddas hemma, mindre än 10 % köps efter vägen och sedan bjuder olika livsmedelsbutiker eller (dumma) kommuner på resten. Snittkostad blir då strax över 1,50 kr/mil.

    Bra andrahandsvärdet kan jag inte räkna med men på 4 år och 20 000 mil blir en kalkyl följande (bilen har 3 års gratis service och det ingick vinterhjul)

    Värdeminskning 150 000 kr
    Batterileasing 57 552 kr
    Däck ca 8 000 kr
    El ca 30 000 kr
    Skatt (360 kr/år) + försäkring ca 17 000 kr
    Spolarvätska och tvättmedel mm ca 2 000 kr

    SUMMA 264 552 kr och 13,22 kr/mil

    Förutsättningarna är att bilen skall rulla mycket. Nu blir det väl inte 13 kr/mil, men vid inköpet kalkylerade jag med ca 17 kr och det lär hålla.

    Nackdelarna är dåligt hel/halvljus, litet sämre klimatanläggning än ICE-car MEN snabbare värme och avfrostning vid start.

    Mjuk och tyst gång och rapp trots blygsamma 110 hkr.

    Givetvis behöver man en bil till eller att man hyr bil ett par tre gånger om året, men om elbilen rullar så…

    Även utan subventioner (lägg på 60 000 kr) blir kalkylen ganska attraktiv med en milkostnad runt 20 kr eller mindre.

    Men jag delar din inställning. Okunniga outbildade politiker skall inte pilla och teknikutveckling skall ske på en fri marknads villkor. Men jag skulle ändå ha en elbil som förstabil.

  6. Johan Tisell

    Första ÅRET skall det vara

  7. #5 Johan Tisell

    Jag håller med dig i din analys; för egen del så är elbilen ett realistiskt alternativ.

    Har dock åtminstone fem år kvar på en tio år gammal Mercedes A180 diesel som är familjens enda bil. Den har rullat dryga tjugotusen nu men kommer nog att hålla ett tag till. När det är dags för en ny bil så kommer nog en elbil att vara ett av alternativen jag tittar på (om nu alla subventioner är kvar 🙂

  8. Kommer vara offline under dagen. Det står återigen kajakpaddling i skärgården på schemat 🙂

  9. Simon

    Suverän artikel! Mkt tänkvärd

    En sak man undrar är ju hur alla uttjänta batterier skall omhändertas? Risken känns överhängande att dessa kommer grävas ned eller hamna i en stor hög någonstans i Afrika.

  10. Johan Tisell

    #8 Elkajak?

  11. Mats Kälvemark

    Alla med elbil. Ni bör ha dåligt samvete för:

    A: https://www.theguardian.com/global-development/2019/dec/16/apple-and-google-named-in-us-lawsuit-over-congolese-child-cobalt-mining-deaths

    B: ”Någon annan” betalar den subvention du fått till sista kronan. Subventionen baseras på modeller byggda på IPCC-hypotes om CO2:s påverkan på klimatet. Modellerna är omsorgsfullt falsifierade.
    Den globala uppvärmningen drivs i stället i huvudsak av naturliga orsaker och har varit välgörande för en grönare jord och ökande skördar eftersom fotosyntesen gynnas av högre CO2-halt. Utan fotosyntesen – inget liv på jorden.

    C: En elbil är ca 20% tyngre än motsvarande ICE-bil. Detta genererar i proportion mer av de riktigt farliga, cancerogena ”utsläppen” från däck, asfalt och bromsar.

  12. Staffan Wohrne

    När ett nyinköpt Li-ion batteri till min gräsklippare fattade eld kl 1 på natten fick vi utrymma hela villan som följd av rökskador, byta ut luktande golv och väggar. Det går säkert på uppemot en miljon för försäkringsbolaget. Jag frågade räddningsledaren på natten hur många Tesla-bilar som brunnit i Enköping-Håbo i år. Svaret var 2 st, och två i Sala.

    Försäkringsbolagen vill kräva en ändring i bygglagen så att laddnings- och garageplatser för el-bilar skall byggas som brandsäkra celler.

    Det har blivit dyrt för samhället och oss skattebetalare med elbilar och ”batterisering”

  13. Lasse

    #5
    Enda sättet att få ekonomi på elbilen är således att köra 6000 mil om året.
    Får väl skaffa en och öka mina bilfärder med 600% 😉

    Noterar att grannarna köper elbilar numera.
    Det finns ett signalvärde med en el Posche eller Audi eller för den delen Mercedes. Här kommer en miljömedveten skatte-minimerare som ge fn i alla batteriproblem inkl barnarbete!
    Det hade varit ok om de inte fick mina pengar och drabbar mig i trafiken med risker som en tyngre bil medför.
    Hoppas att de installerat lite smarta lösningar för att undvika krockar, för det är väl det som de håller på med med bakom ratten i mobilen!

  14. Robert+Norling

    #8 Johan M.
    Tack för ett inlägg som kommer att fortsätta hålla debattgrytan kokande i min ”klan”.
    Om du inte kommit ut i kanoten ännu så kan jag berätta att det är väldigt tät dimma i skärgården, i alla fall den nordligaste delen.

  15. Robert+Norling

    #5 Johan Tisell.
    Kör man som du årsvis många mil så blir kalkylen tacksam.
    Bor i villa va?
    Har svårt att se hur de i flerbostadshus ska kunna ”tanka” och så kommer det ju en dag när skattebortfallet blir för stort.

  16. Simon

    Volvo 240
    Värdeminskning 0 kr (snarare värdeökning 🙂
    Bensin 2000 mil/år = 25000 kr
    Däck 1000 kr
    Skatt 0 kr (registerhållningsavgift 65 kr)
    Försäkring 900 kr/år (helförsäkring)
    Service, underhåll (ren terapi, gör man enkelt själv) 2000 kr/år

    Under 15 kr/milen totalt

    Värmen på vintern är sagolikt bra. Inte många nya bilar som kan konkurrera här
    Väldigt låg ljudnivå i kupen, lägre än på många nya bilar förutom när den äkta hälften är passagerare 😉
    Ingen dyr elektronik som kan krångla och ge en blodtrycksfall
    Stolarna är nedsuttna till ren TV-fåtöljskomfort
    Made in Sweden på riktigt
    Nackdelen är väl avsaknad av AC då men det går ju att rulla ned rutorna

    Man borde nästan vara berättigad till kulturbidrag för att bevara en Svensktillverkad klassiker 😉

  17. Göran

    Men det slutar ju inte där, våra politiker måste ju ha in skattepengar, minskar försäljningen av drivmedel så kommer ju den vansinniga kilometerskatten.

    Den är ju aviserad, även om detaljer saknas, klart är att den kommer medföra ett kontrollsamhälle som inte ens Orwell skulle göra bättre…den ska ju vara diffrentierad beroende på var du kör…storebror kommer alltså veta exakt var du varit och när.

    Klart är att kilometerpriset för en bil kommer bli avsevärt högre, för inte kommer de sänka skatten på drivmedel i motsvarande grad. Maskrosidioterna tror på det, alla de andra vill ha skattepengarna.

  18. Daniel+Wiklund

    Kom att tänka på en vers från bibeln Matteus 13:14. ”Ty den som har, åt honom skall varda givet, så att han får övernog, men den som icke har, från honom skall tagas också det han har”. Bibeln hade insikt om de cirkulära orsakssambanden med kumulativa effekter.

  19. Lasse

    #15 Robert
    Har du missat möjligheten till bidrag för laddstolpar!
    50 000 SEK.
    Kan sökas av fastighetsägare som sen kan sälja elen till elbilsägare. Win WIN -och skattesubventionerat.

    Hela klimatpolitiken bygger på skatteminimering och skatteökningar.
    Det är knappast hållbart!

    Reagerade på den intervju som avgående Lövet utsattes för i P1.
    Hon fick frågan om varför hennes period som klimatminister inte givit större påverkan på inhemska koldioxidutsläppen.
    Då klämde hon ur sig”före 2014 hände inget”
    1970 till 2014 sänktes CO2 med 54% eller
    Därefter med 1% per år enligt utfrågaren.
    Samma takt då som nu.
    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/Koldioxid-historisk-utveckling/

  20. Robert+Norling

    Vår elproduktion och förbrukning ser lite ovanlig ut nu på morgonen. Vi importerar el men samtidigt så är Vattenkraften nere på väldigt låga nivåer. Samtidigt är elpriset lågt, €8,84. Norsk vindkraft som spökar?

    Kärnkraft4459 MW
    Värmekraft567 MW
    Ospecificerat474 MW
    Vindkraft4199 MW
    Vattenkraft2480 MW

    Total produktion12179 MW
    Total förbrukning12562 MW
    Importerar383 MW

    https://www.svk.se/drift-av-transmissionsnatet/kontrollrummet/

  21. Ivar+Andersson

    Det finns enkla metoder att göra tåget och elbilarna lönsamma, se http://www.ericsoniubbhult.se/ Trafikverket springer klimatextremisternas ärenden 2020-09-18

    ”Vi har ju hört att det finns en frustration inom regeringen (läs främst MP) över att beräkningsmodellerna inte är tillräckligt ”klimatalarmistiska” eftersom de inte gynnar tåg och motverkar bilism. Men nu verkar Trafikverket ha löst detta på sitt eget lilla sätt. Det är Svenskt Näringslivs E-tidning ”fPlus” som avslöjar att Trafikverket i sina kalkyler nu helt enkelt höjt ”miljökostnaden” för koldioxidutsläpp från 1 krona per kg (som är enligt EU:s riktlinjer) till sju (!) kronor per kg.”

  22. Håkan Bergman

    Staffan Wohrne #12
    Original batteri eller inte? Med tanke på hur det ser ut för t.ex. kamerabatterier blir man mörkrädd när man tänker på hur det kan se ut för större batterier. Billiga ersättningsbatterier för kameror med enbart CE-märkning har som regel ingen inbyggd temperaturgivare, eller faktiskt ännu värre dom fejkar konstant temperatur genom att ersätta originalbatteriernas termistor med ett fast motstånd. Om möjligt ska man välja ett batteri med UL-märkning.

    http://www.enix-power-solutions.co.uk/battery-certification/

  23. tompas11

    @Simon
    Volvo 745-88, 31 000 mil på mätaren.
    Väldigt praktisk bil som lastar det mesta.
    Bensin: Tankar fullt 4 ggr/år.
    Skatt: 0 kr, registerhållningsavgift 65 kr/år.
    Försäkring: 1100 kr/år.
    Besiktning: Vartannat år.
    Inget krav på vinterdäck.
    Service/underhåll: Försumbart.
    Värdeminskning: Tvärtom, värdet stiger för varje år.
    Utrustning: Mekanisk insprutning, centrallås, startspärr, taklucka, elhissar, farthållare, eluppvärmda säten, bäddbar. Jag byta bil? Skulle inte tro det.

  24. Sigge

    Johan Tisell #5

    Tack för dina erfarenheter. De stämmer väl överens med erfarenheter från mina vänner som för 4-5 år sedan köpte en begagnad Nissan Leaf. Trots att den bilen har ett litet batteri så har elbilen blivit första alternativet. Elbilen rullar ungefär dubbelt så mycket som den andra bilen de har.

    Det här med elektrisk drift har även andra fördelar än bränslekostnader. Jag har andra vänner som har två bilar, båda Toyota. Den ena bilen är en hybrid som ej är laddbar. En skillnad de märkt är att fälgarna på hybriden inte blir lika skitiga av damm från bromsbeläggen som på den andra bilen.

  25. Lasse

    #21
    Enkel matematik ger
    5000 kg per person kostar då 35 000 per person
    Dagens miljöavgifter är ca 10 000 kr per person eller 100 miljarder för alla.

    SJ kan köra oss alla och samtidigt tjäna på det.
    Gratis resor och minusränta-alla kan köpa en plats på landet.
    Om vi bara åker tillräcklig mycket!
    (vad det 4 pers per tåg på en sträcka i Norrland? Lite som dagens landsvägsbussar i mer tätbebyggelse)

  26. Sigge

    Lasse #13

    Det verkar som att elbilar råkar ut för mindre olyckor än andra bilar. Orsaken vet man inte, men låg tyngdpunkt och bra viktfördelning är en tänkbar förklaring.

    Att frontalkrocka med en elbil är mindre risk för en annan bil eftersom bilen inte har en tung motor fram.

  27. Simon

    #23 tompas11

    Tummen upp! 🙂
    Vi ”kulturarbetare” måste hålla ihop

  28. Christer+Eriksson

    #13Sigge
    Antalet elbilar i förhållande till vanliga bilar torde påverka statistiken.
    Tror du inte det,eller rätta mig om jag har fel.

  29. Håkan Bergman

    Sigge #26
    Har man viktat in att elbilar är genomsnittligt av senare årsmodell, mera inbyggd säkerhet bl.a. och rent allmänt i bättre skick?

  30. Rolf Mellberg

    #26 Sigge

    Det är bilförarna som krockar snarare än bilarna.

    Man måste självklart tänka på att den genomsnittslige elbilsföraren sannolikt har mindre aggressiv körstil än den andra sorten.

    Kan ju kanske också bero på att man kan vara rädd vad som händer med batteriet vid en krock, brand?

    Och tvingas pausa/vila goda stunder för att ladda vid längre resor.

  31. Johan Tisell

    # 11, # 15 och # 24

    Kan inte ha samvete för alla saker. Tror på effektiva marknadskrafter.

    Nja, jag betalar nog själv. Efter som jag skattar som tre medelsvensson borde jag har tre röster, men det har jag inte.

    Fast jag håller med, vansinne att ge bort skattepengar så.

    Nej, nästan inget bromsdamm pga regenerering Se # 24.

    Ja, tyngre än Clio men lättare än mina volvobilar…

    Ja villa, skulle ALDRIG bo i statarlänga. Laddar med begränsning på 13 A, dvs knappa 10 kW effektivt och det funkar bra.

  32. Daniel+Wiklund

    Det är väl så att du anses som en god människa om du kör elbil, även om du kör på den breda vägen. Har just varit ut på en lång cykeltur, 590-e dagen på raken. Vill ju verkligt bidra till att rädda planeten, det gör jag ju om jag väljer den smala vägen. Men den senaste veckan har jag nästan varit ensam om att välja rätt väg. Folk har redan ställt undan cyklarna, fast det är bra cykelväder. Detta trots att det från kommunens sida propagerats mycket för att välja rätt väg, många eleganta cykelställ har placerats ut, men är för det mesta tomma. När det gäller ansträngning väljer många den lätta vägen, så lite motstånd som möjligt. Där hjälper ju motorer till att övervinna motstånd. Inget fel i det. Vi har nog ärvt lättjan av dom stora kattdjuren som tillbringar mycket tid till att ligga och lapa sol på savannen.

  33. pekke

    Nåt man kan undra, när kommer staten skicka den riktigt stora räkningen till elbilsägarna ?
    Nån gång kommer skatteintäkterna minska rejält från bränslefordonen och då måste motsvarande skatter in från någon.

    Har aldrig fattat varför elbilar är så mycket dyrare än sina bränslesyskon, bara batterikostnaden kan inte förklara det.

    Att Teslabilar brinner oftare beror nog på 2 saker, 1. Många Teslabilar.
    2. Deras Li-batterier består av mer än 5 000 småceller !
    Skulle elektroniken som övervakar batteriet fallera kan det snabbt gå fel om en cell överhettas och sprider sitt problem till granncellerna.

    Här en video från bilrenoverare som tänkte använda Teslabatteri till gammal Farmor Anka elbil.

    https://www.youtube.com/watch?v=WdDi1haA71Q

  34. Håkan Bergman

    Jag undrar hur mycket ökad belastning det lokala elnätet i dom stora villa- och radhus-områdena runt t.ex. Stockholm klarar av? Det här är knappast nåt man planerat för, annat än för dom områden som byggdes för elvärme på 70-talet och där man gått över till luftvärmepumpar eller fjärrvärme när elpriserna började sticka iväg.

  35. Sigge

    Rolf Mellberg #29

    Det är en tänkbar förklaring att elbilsförare är allmänt försiktigare trafikanter än andra. Därför vill man inte påstå att det är den bättre väghållningen som gör att elbilar råkar mindre olyckor än andra bilar.

    Det finns även en tredje förklaring som Håkan Bergman #28 är inne på att aktiva säkerhetsfunktioner som självbromsning, riktningshållning m m är inbyggt. Det kan gälla för Tesla Model S som råkar ut för väldigt få allvarliga olyckor.

  36. Sigge

    Håkan Bergman #33

    På många håll så kommer inte elförsörjningen lokalt inte att räcka till när folk kommer hem från jobbet och skall ladda sina bilar kalla vinterdagar. Det är något man redan råkat ut för när oljepannor bytts ut mot värmepumpar.

    Det som behöver göras är att folk laddar bilen på natten istället för direkt när man kommer hem från jobbet. I bostadsområden är effekttoppen kl 17-18 när folk kommer hem från jobbet och börjar laga mat.

  37. Mats Kälvemark

    #30 Johan Tisell
    Jag tror du behöver vässa argumenten. Hur mycket du skattar är OT men det är ”ställt bortom rimligt tvivel” att någon annan än elbilsköparen står för fiolerna vad gäller bonus och rabatterat förmånsvärde.
    Och produktionen av såväl kobolt som litium är miljövidriga verksamheter idag, men tydligen beläget för långt borta för att du ska bry dig.
    Och elbilar väger mer än motsvarande ICE-bil, genomsnitt 20% mer. Då kan du inte plötsligt jämföra med att din ZOE är lättare än dina gamla Volvobilar.
    Helt irrelevant. Elbilen kommer alltid jämfört med motsvarande ICE-bil att förorsaka mer cancerogena partiklar från däck och asfalt även om du bromsar mindre än i en ICE-bil.
    Läs:
    https://www.greencarcongress.com/2020/03/20200308-emissionsanalytics.html
    https://www.emissionsanalytics.com/news/pollution-tyre-wear-worse-exhaust-emissions

  38. Sigge

    Pekke #33

    Det är ovanligt att elbilar börjar brinna. Men har batterierna blivit defekta så är risken stor de börja brinna. Har en elbil varit med om en trafikolycka så skall man ställa bilen avsides så att den inte riskerar att sätta eld på andra saker om den börjar brinna. Elbilar börjar sällan brinna vid själva olyckan utan det brukar ta ett tag innan den börjar brinna. Vid några tillfällen har en elbil börjat brinna flera dagar efter olyckan.

  39. Johan Tisell

    # 37
    Nej, jag skattar så mycket och har inget annat behov av samhället än gator och rättskedjan, så jag har betalat min elbilspremie så många gånger redan. Men jag delar den uppfattning att politikerna inte skall fördela pengar så. Inte bygga fotbollsplaner och operahus heller. Inte ha några generella bidrag alls och särskilt inte till inträngande parasiter.

    Jag håller ju med det mesta du skriver, men det är omöjligt att överblicka alla ”farliga och skadliga” saker i världen och gradera dem.

    Vad gäller massan, är det så att om man också skaffar en liten elbil för att frakta sig själv och har kvar en ICE för långresor, skrymmande gods och släpvagn, kan det vara en nettofördel.

    Däckslitage stämmer nog, därtill har elbilen bättre vridmoment vid start, vilket kan ge mer däckspartiklar.

  40. Simon

    #38 Sigge
    Kanske därför vi har fått så mycket bilbränder i ”vissa” områden. Det är där man parkerat elbilar som varit med i olyckor 😉

  41. Simon

    #38 Sigge
    Ovanligt många krockade elbilar i ”vissa” områden i Sverige. Det förklarar ju alla bilbränder 😉

    OT

    ” vi i Sverige måste förbättra och förändra våra universitet som motor i vår kunskapsekonomi.”

    Äntligen en vettig artikel i Di:

    https://www.di.se/debatt/makten-skiftar-fran-stat-till-amerikanska-techbolag/

  42. Daniel+Wiklund

    OT På text-tv läser jag ”Regionerna hade inte tillräckligt med resurser för att möta de behov som corona pandemin krävde”, säger FHM-s generalsekreterare Johan Carlsson. Norrbottensregionen har i varje fall resurser att satsa på tågpendeln mellan Luleå och Boden. 4,5 miljoner kronor årligen. Hittills har man haft i genomsnitt 4 passagerare per resa, 11 turer åt båda hållen måndag till fredag. Tåget gör uppehåll vid sjukhuset i Sunderbyn. Regionen borde satsa på att jaga virusar istf att jaga koldioxiden.

  43. Simon

    #41 Daniel W

    Det är ju inte klokt, man blir helt mållös.

  44. BG

    #35 Sigge

    Vad gäller säkerhetsfunktioner hos t. ex. Tesla måste man jämföra med andra bilmärken av motsvarande årsmodeller.

    Den bil jag har styr sig själv en stund, väjer för mötande för att förhindra frontalkrock, etc. För en stund sedan försökte en gående cyklist tvära över vägen. Bilen larmade direkt.

    Har för övrigt ett ”fossil” som går att köra på ”förnybar” soppa utan problem. Lär då vara miljövänligare än elbil. Har f. ö. inte råd med en Tesla men klarar mig med en bil som på långkörning drar ca 0,48 l/mil och har en räckvidd på långt över 100 mil.

  45. Lasse

    #42 BG
    Om Teslan kostar mig 700 000 så innebär bara denna kostnad ett utsläpp av 2-3 årsarbeten .
    Visserligen har vi i Sverige låga utsläpp per BNP men den tillverkas väl i USA.
    Konsumtionsbaserade koldioxidutsläpp har inte fallit speciellt mycket:
    https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Miljo/Utslapp-i-Sverige/konsumtionsbaserade-utslapp-av-vaxthusgaser/

    Gissar att ingen räknar på denna form av kostnad?

  46. sibbe

    Finnarna har ett fint utryck: „meikäläiset“, vilket betyder ungefär, men inte riktig såna som jag eller vi.

    i det höghus där jag bor, och alla vi som bor i samma höghus. Gärna nära stan…
    Nära stan? I Stockholm? Hundratusentals elstolpar där Sigge et al kan ladda, helst gratis?
    Kan man tänka sig här i Finland , som inte riktigt har den mänskliga infrastrukturen i form av personer som gärna vill förstöra för andra.
    I mitt förra hemland Tyskland satsade min förra hemstad Frankfurt på att bygga elstolpar för elbilar just på den gatan där jag bodde på 90-talet, nära operan.
    Där fick jag då cirkulera alltid en god stund innan jag hittade en fri plats att parkera min bil. Bilen var ett gammalt skräll, då, och alltid orört. Men somliga „finare“ bilar tändes på, minst en gång i veckan. Nuförtiden tänder nån på en gång per natt, och det är ingen vits att parkera där längre. Särskilt omtyckt är det att förstöra för elbilar som står och laddas. Så, dessa ladd stolpar används sällan på natten. – Och nej, , det är inte miljöfolket som tänder på.
    Men, inget ond som inte för något gott med sig: en byggboom som gräver sig under flerfamiljshus, och bygger bilgarage. Kunder för bilplatser står i kön. Staden subventionerar … känns väl bekant?
    Och nej, jag bor inte inte höghus, utan på i Kimitoön, Finlands näststörsta ö i Åbolands skärgård Här bränns det inte några bilar ens i centrum av kommunen…

  47. Lasse #45,

    Med ”cirkulär ekonomi” så kommer vartenda gram CO2 att räknas in i femårsplanerna. Inte bara kan staten dra in obegränsat med pengar genom att ständigt höja koldioxidskatten, oavsett varifrån varan kommer. Alla varor inom och utom landet måste naturligtvis undersökas och deras CO2-åtgång registreras mycket noga. Det skall skötas av byråkrater i UNEP, FN. Varje land får betala FN för detta i form av avgifter.

    Men det räcker knappast med det. I Agenda 2030 har man även som mål att det skall råda ”Climate Justice”, så att det inte blir ojämlikt. Och då måste varje människa ha en maxgräns så att inte planeten brinner upp (bestämd av ”vetenskapen”). Det kräver ett övervakningssystem där alla våra inköp av olika varor registreras. Det kan lämpligen göras genom betalkorten.

    Tekniken finns redan så här ges politikerna ytterligare ett styrmedel för att få oss att välja de bilar och andra transportmedel som de anser lämpliga för oss.

    Frivilligt obligatorium, eller var det obligatorisk solidaritet det hette på EU-nyspråk? 🙂

  48. Gunnar Strandell

    Johan Tisell #5
    Utmärkt exempel på att elbil varken är dyrt eller dåligt om den körs flitigt. Taxi har upptäckt det för länge sedan.

    När det gäller subventioner kan vi jämföra med Ostlänken.
    Ca 14.000 människor dagpendlar mellan Östergötland och Stockholm. För dessa lägger staten ned drygt 30 miljarder kronor för att bygga banan. Det blir över två miljoner per person, sedan tillkommer tågen samt drifts- och underhållskostnader som knappast täcks av biljettintäkterna.

    Om din ZOE subventioneras med 10 kr per mil behöver du köra 200.000 mil, dvs i 30 år för att komma ikapp.

    Ivar Andersson #21
    När man för ca 10 år sedan i Frankrike och vid Norska Mongstadsverket uppskattade kostnaden för att ta hand om och lagra CO2 hamnade man på 300 kr/ton. Detta ansågs för dyrt för att fullfölja planerna, trots att vi i Sverige betalade 1000 kr/ton i koldioxidskatt.

    Jag frågar mig vilken kompetens Trafikverket har i frågan.

    Sigge #26
    Min hypotes är att elbilar ännu inte blivit populära i grupper som har hög olycksbenägenhet.

  49. Sigge

    Gunnar Strandell #48

    Att elbilar överlag har bättre väghållning än andra bilar beror på den låga tyngdpunkten. Men skillnaden i olycksfrekvens borde inte vara så stor som den är bara p g a det. Man kan ju jämföra hur stor skillnad det är mellan stadsjeepar och vanliga bilar där stadjeepar råkar ut för lite fler olyckor.

    I synnerhet Tesla S har råkat ut för väldigt lite allvarliga olyckor.

  50. Daniel+Wiklund

    Om nu elbilar är räddningen för planeten, så är det väl bara att dom som vill får var sin elbil. Jag som lärarpensionär och änkeman får nöja mig med min Honda CRV, 2001-a. Har haft den i 14 år. Har inte råd att köpa en ny bil. Regeringen med MP i spetsen kommer säkert med olika skatter se till att det bara kommer att finnas elbilar. Förhoppningsvis så är dom snart (helst nu) ute ur leken Får använda cykeln så länge jag orkar, sen kanske det blir färdtjänst.

  51. Fredrik S

    Jag läste någonstans att Tesla hade betydlig fler olyckor med ”förardöd” än andra lyxbilar som BMW, Lexus och Merca.

    Ska kolla upp var. Men det var säkert inte någon av alla elbilsfrälsta sidor som dominerar sökningarna. Typ Green-, Earth- Future- etc.

  52. Christe Eriksson

    Ot men ändå.
    Aftonbladet har en artikel om hur du skyddar ditt barn mot kyla.Hm det skulle ju bli varmare,det har ju Aftonbladet larmat för konstant.Var det inte det som var farligt.

  53. Robert+Norling

    Det blev ett rungande nej till vindkraft på Ripfjället.

    Preliminärt:
    Ca 58% valdeltagande – fantastiskt högt!
    Nej-sidan vinner med 53% mot 44 för ja-sidan!

    Man får gratulera till att nejsidans kamp gav resultat, bra.

  54. #53 Robert Norling

    Äntligen börjar folk vakna.

  55. Lasse

    #53
    Rest In Peace!
    Kan väl glädja kommunen med att det finns nya pengar i budgeten speciellt för dessa fjällnära skogar.
    Skydda dem mot framtida vindkraft genom att göra dem till naturområden.
    Det är så det brukar bli stopp, Ojnareskogen som exempel.

  56. Ivar+Andersson

    Christe Eriksson 23:07, 2020-09-27 #52
    Logik är inte journalisternas bästa ämne 🙂

  57. Robert N 53,

    Fast folkomröstningen är väl bara rådgivande så det är inte säkert att kommungubbarna följer folkomröstningens utslag.

    Minns Sorsele kommun som hade en liknande folkomröstning som gav en klar majoritet mot en utbyggnad. Men kommunledningen ville ändå gå vidare (kanske pga påtryckningar uppifrån). Det resulterade visserligen i en försening men politikerna har nog inte gett upp sin kamp mot folkets önskningar.

  58. Robert+Norling

    Ja, det är väldigt bra att folk vaknar. Kan få ringar på vattnet.
    Men de på ”nejsidan” har fått kämpa hårt för sin sak medans ”jasidan” bestått av avlönat folk med betydligt mer pengar bakom sig.
    Det borde var svårt för kommunledningen att gå emot folkomröstningen då det är mindre än två år till nästa val.
    Ett parti (SD) var bestämt emot och har de andra partierna någon form av logiskt tänkande så borde de vara lyhörda för folkopinionen.

  59. Sigge

    Fredrik S #51

    Uppgifterna om Tesla S är råkar ut för få allvarliga olyckor kommer från Folksam. Ungefär var annat år presenterar Folksam vilka bilar som är säkrast. Tesla S fanns inte med i statistiken över hur säkra de var beror på att de inte råkat ut för tillräckligt många allvarliga olyckor för att kunna göra en bedömning. Folksam hade ingen förklaring till varför Tesla S hade råkat ut för så få olyckor när det finns så många i trafik och de rullar långt varje år. De hade tre hypoteser om vad det kan bero på men de ville inte säga något säkert.

    När det gäller elbilar och Tesla i synnerhet så har det skrivits väldigt mycket negativ fake news. Det vanligaste har väl varit att batterierna inte skulle hålla mer än 8-10 tusen mil.

  60. Sigge

    Robert Norling #53

    Valdeltagandet var dåligt och med så lågt valdeltagande skulle det nog behöva vara lite större övervikt för jasidan för att politikerna skall ändra uppfattning.

  61. Daniel+Wiklund

    Tycker du Sigge att politikerna ska ändra sig, eller ska dom fråga Greta först.

  62. Fredrik S

    Sigge

    Jag tycker att att det mesta man hittar om Tesla när man söker på Google är närmast religiöst.

    Här är från statstelevisionen om elbilar och skador.

    https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/elbilar-toppar-skadestatistiken

  63. Paul+Håkansson

    Sigge
    21:13, 2020-09-28

    Det resonemanget haltar betänkligt, kan ju vara så alla som inte röstade skulle röstat på nej-alternativet.

  64. Simon

    #62 Fredrik S
    Brukar skoja med en bekant som kör Tesla att det är en väldigt stor rullande Iphone han har. Man undrar ju om den lika ofta tjatar om nya uppdateringar.

  65. Martin

    Frågan är vad ”klimat vinsten” (CO2) är för miljöbilar jämfört med motsvarande diesel/bensin drivande bil.
    Någon har sagt att en elbil måste köras över 10000 mil för att det ska bli ett mindre totalt CO2 utsläpp än motsvarande diesel/bensin drivande bil.
    Givetvis beror det på hur elen bilen tankas med har producerats. Hade varit intressant att ta del CO2 beräkningar av hela cykeln, från produktion av bilen – användandet till skrotning.

  66. Sigge

    Daniel Wiklund #61

    Jag tycker rent allmänt inte det är självklart att politiker skall följa utslaget i en folkomröstning. I synnerhet inte om valdeltagandet är lågt.

    Nu är jag inte insatt i Ripfjällets vindkraftspark så jag har ingen åsikt om den.

    Jag har just flyttat, för att det byggdes en verksamhet intill min tomt som jag inte ville vara granne med.

    Nu bor jag på landet.

  67. Daniel+Wiklund

    # Sigge. Vilken verksamhet fick dig att flytta. Hur många procent ska rösta för att politikerna ska bry sig? Du har inte satt dig in i frågan säger du, men Jag tror att dom som röstade hade satt sig in i frågan, därför är det nog bäst att politikerna respekterar folkomröstningen.

  68. Sigge

    Fredrik S #62

    Det behöver inte vara samma sak att bilar råkar ut för mycket skador som att de ofta råkar ut allvarliga olyckor.

    Under de över 40 år som jag har haft bil så har jag haft tio skadeärenden till mitt försäkringsbolag. Ingen av dessa har varit allvarlig olycka. Det har varit tre lindriga trafikolyckor när det varit halt, två skador där bilen blivit påkörd på parkeringsplats (båda gångerna av bil med högt sittande stötfångare typ SUV) ett inbrott med stöldförsök av stereo och fyra gånger vandalisering.

  69. Sigge

    Daniel Wiklund #67

    För några år sedan ändrades detaljplanen från att det skulle vara skola eller förskola på en tidigare åker (igenväxt sedan 10 år tillbaka). Nu blev det ett industriområde istället.

    Vad det är för verksamhet har jag inte tagit reda på men det verkar vara något som håller på med reparationer och det ser lika skräpigt ut nu som när det var en byggplats och de byggde industrilokalen.

  70. Fredrik S

    Sigge #69

    Nä, det behöver det inte. Jag backade in i en björk en gång men det var på den tiden man kunde åka till skroten, köpa en ny baklucka och byta själv.

    Men det intressanta är väl att jämföra Tesla med andra nya lyxbilar? Inte med allt som Tesla gör.

    https://www.tesladeaths.com/

    Från 2018:

    https://medium.com/@MidwesternHedgi/teslas-driver-fatality-rate-is-more-than-triple-that-of-luxury-cars-and-likely-even-higher-433670ddde17

  71. Robert+Norling

    #69 Sigge
    ”För några år sedan ändrades detaljplanen från att det skulle vara skola eller förskola på en tidigare åker (igenväxt sedan 10 år tillbaka). Nu blev det ett industriområde istället.”

    Av samma anledning som du valde att flytta, så valde en majoritet i Malung nej till en industri i naturen.
    En Industri som dessutom är gravt miljöförstörande.

  72. Rale

    Carl-Ingemar Perstad publicerar idag reportage från Trafikmagasinet på sin kanal på Youtube . Vissa är opublicerade innan.

    https://www.youtube.com/user/cortezcorsa