Tåghelvetet

tågkaos
Foto: Expressen, Tommy Pedersen
Som vanligt drabbas järnvägarna av diverse fel mitt i en resehelg. Nedrivna elledningar och pågående strejker förvärrar plågan för dem som väljer det gröna, kollektiva transportmedlet per preference.
Men jag antar att det är detta som vi måste vänja oss vid när riksdagens partier mer eller mindre samfällt vill avveckla all fossil förbränning inom en snar framtid. Partierna slåss om vem som kan vara mest militant i att snabbt få ned utsläppen av koldioxidproduktion. Det skall sparas, inte bara på fossila bränslen som bensin och diesel, utan också på elen. Elen behandlas på samma sätt som utrotningshotade arter och metaller. I den Malthusianska världsbild som råder så är allt ändligt och hotar att ta slut. Därför är det så viktigt att spara på all energi och allt resande har jag förstått.
Häromdagen var det stor klimatdebatt i riksdagen. Det var skrämmande att höra på vilken erbarmlig kunskapsnivå, både vad gäller klimatet och energin, som de flesta riksdagsledamöter låg på. De lever helt isolerade i sin egen media-politiska bubbla där de litar mer på vad som sägs i public service och på sina ”vetenskapliga” rådgivare än vad den vetenskapliga världen säger om energiförsörjning och klimat:
http://www.svtplay.se/video/2069939/svt-forum
eller http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Ovriga-debatter/Aktuella-debatter/Aktuell-debatt/?did=H1C120140605ad
eller http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Ovriga-debatter/Aktuella-debatter/Aktuell-debatt/?did=H1C120140605ad#pos=1988
Den enda ljusglimten var Josef Franssons inlägg i debatten (kl. 12.34) som i stort sett bestod i att han helt enkelt citerade Lennart Bengtsson i dennes intervju i Dagens Industri.
Men som sagt, med den svenska inriktningen på att vi skall få ned den fossila bränsleförbrukningen till varje pris så kommer vi i framtiden att helt få förlita oss på kollektiva färdmedel som tåg. Idag är jag i Oslo, eller rättare sagt på hemresa därifrån. Tur att vi tog bilen. Enkelt och pålitligt.
Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ingemar.
    Jag har länge tyckt att gröna och vänster lägger hela tyngdpunkten på att “fördela” istället för att underhålla och utveckla. Statiskt kontra dynamiskt tänkande.

  2. Slabadang

    Ingvar!
    Ganska självklart. För vilken roll kan vänstern spela om vi istället fokuserar på skapandet utvecklingen och förvaltning? Impotensen blir synlig.

  3. Lars Cornell

    http://www.svtplay.se/video/2069939/svt-forum
    Den här videon är tyvärr inte tillgänglig
    http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Ovriga-debatter/Aktuella-debatter/Aktuell-debatt/?did=H1C120140605ad
    Sidan kan inte hittas
    Det var tydligen för heta sidor så de verkar ha stängts ned.

  4. Peter Stilbs

    Något mysko med länkarna. SVT har tydligen helt klart tagit bort sin länk, men den här funkade nyss – trots att den ser likadan ut som Ingemars, som inte funkade
    http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/Ovriga-debatter/Aktuella-debatter/Aktuell-debatt/?did=H1C120140605ad

  5. Pelle L

    Peter S #4
    Länkarna är helt olika
    Din fungerande länk börjar
    http://www.riksdagen.se/sv/Debatter%E2%80%93beslut/
    Den felaktiga börjar
    http://www.riksdagen.se/sv/Debatter–beslut/

  6. Åke N

    Peter #4.
    Nåt konstigt har det varit med de länkar som tidigare lagts ut. Ingen av dom har funkat för mig. Den i din #4 funkar dock än så länge. Jag måste säga att insikten i klimatfrågan är skrämmande med undantag av SD.

  7. John Silver

    Det gäller att ha ett stort batteri
    att spara elen i.

  8. Håkan Bergman

    Den fungerande länken till Riksdagsdebatten har 2 bindestreck i den här delen “Debatter–beslut”, den felande länken bara ett.

  9. Lars Cornell

    Löser det här problemet?
    http://www.tjust.com/vit/2014/Riksdagsdebatt20140605.rtf
    .
    Följande dokument har nu uppdaterats.
    http://www.tjust.com/vit/2014/myter.pdf
    .

  10. Lars Cornell

    Glömde följande kommentarer, ursprungligen i form av e-mail
    http://www.tjust.com/vit/2014/Riksdag20140605kommentar.rtf

  11. Ingemar Nordin

    Tack Peter #4,
    Jag har uppdaterat inlägget med den senaste länken. Vi får väl se hur länge den varar…
    På vägen hem från Oslo idag så letade jag och hustrun förtvivlat efter något hörvärt på radion. På P1 så var det ännu ett av alla dessa socialreportage; “mäns våld mot kvinnor”. Tydligen så har P1 haft detta som tema hela veckan. Säkert behjärtansvärt, men efter 5 minuter vred vi över till P2; finskspråkigt program. P3: en massa flabbande tonåringar – byt! P4: sport.
    Suck. Och sådant betalar vi alltså licenspengar för. Det slutade med att vi lyssnade på någon av de kommersiella kanalernas musik-dunka-dunka och vred ned ljudet till behaglig bakgrund för vår inbördes konversation. (OK, det var en repris på Vetenskap Historia som var bra.)
    Men det var egentligen inte det som jag ville säga On Topic. På nyheterna sas det att tågstrejken i södra Sverige pågick fortfarande och att det var problem för tågresenärerna. Bussbolagen gick desto bättre. Men en undersökning visar att allt färre vågar lita på tåget numera. Och “risken” är att alltfler tar bilen istället – usch och fy!

  12. Johan Nylander

    En märklig värld vi lever i. “Vetenskapliga” analyser som produceras som rättesnören i media!
    Under 80-talet installerades el element i de flesta nybyggda villor o hyreshus, eftersom man redan då hade miljön o utsläpp som motivering till detta -och icke att förglömma- den sinande oljereserven!
    Sedan hände något. Att värma hus med el blev helt förkastligt, ur bland annat miljöperspektiv. Någon som mins?
    Idag är det något annorlunda,(utom det där med att värma hus med el) det har blivit “klimatsmart” att köra bilar med el som bränsle. Hur går den ekvationen ihop? Jag bara undrar.
    Elen har dessutom blivit många gånger dyrare sedan 1980-talet. När monopolet släpptes, betalade jag 15 öre/ kW timme till elleverantören. Idag ligger det på 60 öre….

  13. tompas11

    Att värma hus med el borde väl ur miljöperspektiv vara bra även idag. Inga utsläpp av rök och sot från ved- eller pelletspannor. Inga transporter av eldningsolja och därmed förenliga utsläpp. Inga milsvida fjärrvärmerör som har värmeförluster och behöver reparationer och underhåll. Själv så kör jag med värmepump som bevisligen driva av el…

  14. Kompetential

    Jo, man ska spara på resandet så att man inte reser slut och måste förbli där man hamnat.
    Nä, det enda som tar slut på riktigt är pengar. Så jag spenderar de jag har så fort jag kan innan de hinner ta slut igen.

  15. L

    #12
    På 70-talet fick man bidrag av staten om man slängde ut oljepannan och monterade direktvärmande el. Även i nybyggda hus fick man bidrag för elvärme, tror det var 16.000 kr…

  16. Astrid Å

  17. Peter Stilbs

    Astrid Å #16 – vad jag hört lär det bli ca kl 16 – jag lägger ut ett inlägg kl 12 i dag om saken.

  18. sl

    Miljöfascisternas egentliga önskemål är att vi slutar resa; då är järnvägsstödet helt rimligt 🙂
    Sen vore det bra om vi slutade andas också; syret kan ta slut, för att inte tala om att vi andas ut koldioxid. Om ett par år blir det obligatoriskt att ha en yuccapalm i ryggsäck när man går ut, för att klimatkompensera utandningen.
    Järnväg är omodernt. Bittert för tågälskarna, men transportnyttan dividerat med infrastruktur-kostnaderna blir ett för litet tal. Bara de som har en oändlig mängd av andras skattekronor i sin budget har råd med kostnaderna att transportera på räls.
    Järnväg fungerar bäst som matartrafik från sovstäderna, dvs lokalt. Ironiskt nog var järnvägen rationell och progressiv på den tiden vi använde ånglok; då användes 6.5% av utvecklad energi till att tåget rörde sig, resten värmde kråkorna. Elektrifieringen och järnvägsdöden är nästan jämngammal.

  19. Håkan Bergman

    Wow, idag vann jag på tågbingolotto! Hade inte en aning om det förrän jag läste DN här hemma i kväll. Efter en trevlig lunch med ett par polare var det dags att ta sig hem med pendeln från Stockholms Central, 15:19 skulle tåget avgå men blev ett par minuter sent pga ordningsproblem vid Stockholms Södra. Jaja, sånt är bagateller i pendeltrafiken, vi blev ytterligare lite sena innan stålhingsten kunde sträcka ut för fullt och hem kom jag. Nu läste jag just i DN att tåget som avgick efter oss från Centralen. ett SJ2000 till Malmö, inte behagade rulla mer än ca. 100 m och i ett sånt fall hamnar man mitt i en av växlarna omedelbart söder om Centralen. Och där lär det ha blivit stående i runt 3 timmar! Snälla Trafikverket och SJAB så här kan det bara inte få fungera, nu har vi fått höra i decennier att nu ska det tas krafttag för att komma tillrätta med förseningar och stopp.
    På SJ’s hemsida kan man läsa “En hållbar resa är mer än bara grön”, trams SJAB ska ta tag i verksamheten och affärsiden, man får hoppas att dom har en sån, först, nu har SJAB tillsammans med Trafikverket på ett par veckor lyckats övertyga hundratals pendlare att tåget inte går att lita på.