Stackars engelsmän …

Inte nog med att de har en regering som vill vara den grönaste av alla, och som satsat mängder av skattemedel för att bygga ut vindkraften. De har också en ganska värdelös väderlekstjänst, The Met Office, som totalt misslyckas med att förutsäga både vinter- och sommarväder gång på gång (och som nu vill ha en ny superdator som tröst). Och de har bland europas högsta elpriser, vilket gjort att fattiga människor fått huttra i sina bostäder i vinter, särskilt i december.
Nu har den högste ansvarige för landets elnät, Steve Holliday, låtit meddela att det är slut med att leverera el när folk behöver det. De måste nämligen bygga ett “smart elnät” för att koppla ihop alla sina vindkraftverk. Människor är så gammaldags i sitt tänkande, menar han:
“Vi fortsätter att tänka att vi vill att det (elnätet) skall vara där och leverera kraft när vi behöver det. Men det kommer att vara mycket smartare än så. Vi kommer att ändra vårt eget beteende och konsumera den när den är tillgängligt, och när den är billig.”
constant electricity ending
Ja tänk så fiffigt! Engelsmännen kommer säkert att bli väldigt glada. 🙂
Fler kommentarer här och här.
Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Ola

    Alla som någon gång ägt en engelsk bil och försökt få ordning på elsystemet vet att den engelska bilindustrin uppfann mörkret

  2. Ola  #1
    Jag hade en liten tuff Mini en gång. En Cooper S med stora motorn som var fabrikstrimmad för isbana och rally.
    Efter det äventyret trodde jag att engelsmännen uppfann plåtskruven…
    Men elkablarna var lätta att hitta och fungerade.
    Nu är det däremot fiffigt ordnat i alla bilar.
    Datorer och komplicerade kablage som bara kan åtgärdas av en godkänd märkesverkstad.
    Samma monopolsituation som du hamnar i när du bor där ett visst elbolag äger trådarna.

  3. … forts #2
    Många tycker att det bidrar till teknologiska framsteg och tillväxt.
    Och det gör det nog – på något sätt.
    Men visst är det knepigt att man snart inte kan byta en trasig lampa i bilen själv.
    Att tänka och tycka själv har ju blivit poppis, men att göra själv …

  4. pekke

    Det blir till att bli nattdjur verkar det som och ha fabriker i ett stand by-läge i fall det råkar komma lite ström eller köra fabriker när det finns ström och befolkningen får sitta i mörker under tiden.
    Precis som gamla kommunist-Rumänien !
    Vår nya gröna sköna värld är här !
    Lite OT.
    MINDRE skogsbränder de senaste 100 åren !
    http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/det-brinner-mindre-an-nagonsin

  5. Pekke hann före.
    För vad är det han säger egentligen, Steve Holliday?
    Och det är bara en tidsfråga innan vi i Sverige också är i samma sits som det gamla onda KommunistRumänien.
    Dock, Jag har en känsla av att Englesmännen kommer att sparka ut sina gröna “välgörare” med dunder och brak om det verkligen blir som Holliday “lovar”.

  6. Kent Forssgren

    Smarta elnät är givetvis på gång i Sverige också. Landet som tävlar med England om att bli grönast, =fattigast. Med hjälp av smarta elnät räknar elbolagen med att kunna tvinga elkonsumenterna att betala ännu mer för elen.
    Riksdagen har också förberett för detta genom ändra reglerna för tillförsel av el vid elbrist. Ändras från att tillförsel, in och urkoppling, som tidigare skulle ske områdesvis, till att nu skall en myndighet prioritera användarna. Vanliga konsumenter hamnar då sist. 

    http://www.newsmill.se/artikel/2011/03/03/smarta-n-t-b-r-leda-till-l-gre-kostnader
    http://www.regeringen.se/sb/d/12569/a/157359/dictionary/false

  7. Pär Green

    De har också en ganska värdelös väderlekstjänst, The Met Office, som totalt misslyckas med att förutsäga både vinter- och sommarväder gång på gång (och som nu vill ha en ny superdator som tröst).
    Snart är SMHI lika:
    KTH-forskare underkänner SMHI:s modeller
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/kth-forskare-underkanner-smhis-modeller
     
    Bland annat tar man hjälp av expertis från andra länder.
    Ett besök i England ska inspirera till bättre varningstjänster och dess­utom har ett samarbete med norska motsvarig­heten Meteorologisk institutt fördjupats. En ny modellversion har testats som ska ge bättre prognoser av bland annat temperatur och molnmängd.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/regeringen-griper-in-mot-smhi

  8. OT
    Tror fan att “Staten” går bra ekonomiskt just nu. Svinhöga energipriser, både på el och drivmedel. Båda med rena rånet till skatt på.
    Tankade bilen i går kväll, med det nya “all time high” priset för mig.
    14,08 kr/ liter för 95 oktanig bensin……..
    Snart dags att köpa en häst?
    Tillbaka till forntiden i raketfart?

  9. Pär Green

    Labbiba # 8
    Du har en häst, om du tankar etanol!
    En tank etanol drar lika mycket vete som skulle räcka till 240 limpor bröd!

  10. Pär Green

    DN motor sågar!
    VECKANS MILJÖSNACKIS är inte elbilarna i
    Genève utan Riksrevisionens studie om
    stöden till biodrivmedel. Slutsatserna
    kan du se i artikeln här intill. Kritiken mot
    regeringen är förödande: ingen uppföljning,
    ingen långsiktighet – bara en öppen
    kran till en marknad som suger upp minst
    ett par miljarder kronor per år i skattestöd
    till låg miljönytta. Kostnaden för att
    få ned koldioxidutsläppen uppskattas till
    3 000 kronor per ton. När DN Motor för
    ett par år sedan granskade marknaden
    kom vi fram till liknande siffror och ett
    ton-pris på 2 600 kronor.
    Skattebefrielsen har inte lett till den
    teknikutveckling man hoppats på, fortfarande
    är etanolen gjord av första generationens
    råvaror. Biodrivmedlen har
    endast gett en sänkning motsvarande en
    procent av alla utsläpp (2007–2009).
    LÄSARE SOM FÖLJT DN MOTOR blir inte överraskade.
    Vi har skrivit en hel del om hur
    snett stöden slagit, vilka inlåsningseffekter
    de gett och vilken utbredd forskarkritik
    som fi nns, främst mot etanol.
    Rapporten tillför djup, bredd och
    färska siffror. Läsaren får en detaljerad
    genomgång av hur stöden är utformade,
    hur regelverken ser ut och var forskningen
    står. Den är imponerande klar och välskriven.
    Här fi nns också ett journalistiskt
    grepp i form av intervjuer med förare av
    etanol- och gasbilar om deras tankvanor
    och motiv att välja en miljöklassad bil.
    VAD DEN INTE SVARAR PÅ är hur det kan ha
    gått så här långt, till ett närmast ansvarslöst
    slöseri med skattepengar. Kritiken
    gäller inte bara dagens regering utan
    går tillbaka ända till regeringen Persson.
    Gemensamt är att miljön fått stå tillbaka
    för särintressen.
    Som ansvarig skulle jag huka för de väl
    underbyggda slutsatserna. Men inte miljöminister
    Andreas Carlgren (C). Redan
    efter ett par timmar var hans dom klar:
    ”jag är besviken på rapporten.”
    lasse.sward@dn.se 08-738 12 46

  11. Pär Green

    Bertil Moldén tar pumplagen
    från 2006 som exempel på hastverk.
    Den drevs igenom för att
    få mackar att sälja alternativbränslen.
    Den fi ck 1 700 mackar
    att installera etanolpumpar.
    Men lagen tvingade också
    tusentalet mackar i glesbygden
    att slå igen.
    – Hur klokt var det för en
    levande landsbygd? frågar han
    sig.
    Energigas Sverige anser att
    rapporten handlar mest om etanol
    och man är orolig för att den
    miljövänliga biogasen ska mista
    stöd för att det fi nns en utbredd
    kritik mot etanolen.
    Svenska bioenergiföreningen
    kritiserar politikerna för att de
    inte fullföljt satsningen: om de
    ”… vågat höja bensinskatten
    med 70 öre/liter hade det nästan
    alltid lönat sig att tanka
    etanol”.

  12. Jag vaknar sent denna lördag. Igår kväll hade vi turen att ha el i huset så hela familjen, inkl. de tillresta svärföräldrarna fullständigt frossade i tv-tittande. Dessutom kunde vi för en gångs skull köra ett par tvättmaskiner fula med tvätt, välkommet efter en vecka med sviktande krafttillförsel. Nu är dessvärre elen borta, så det blir inget kaffe, bara rumstempererad yoghurt med müsli (kylen hinner aldrig bli riktigt kall när den bara får ström några timmar om dagen). Men eftersom det är helg och fint väder så hoppas jag att vi lite senare kan ta ut spritköket och koka lite vatten medan vi värmer oss i vårsolen (hemma är det tyvärr bara 17 grader).

  13. Pär Green

    maggie # 12
    Du får sluta använda vindfljolle-el! 😉

  14. bom

    PG#13
     
    Maggies nr 12 är nog en framtidsvision!

  15. Och i en annan del av världen så satsar man på framtiden:
    http://www.bernama.com.my/bernama/v5/newsworld.php?id=567841
    “SEOUL, March 2 (Bernama) — South Korea’s science and technology ministry said Wednesday that it has authorised the commercial operation of the country’s 21st reactor after conducting detailed safety tests, Yonhap News Agency reported.”
     
    (Länktipset kommer från Gunnar: http://gunnarlittmarck.blogspot.com/2011/03/sydkorea-startar-sin-21a-reaktor-och.html)

  16. bom

    Det här påminner mig om den tid när alla fabriker vi levererade till Östblocket hade antingen en maffig svänghjulsgenerator för att hålla alla kontaktorer dragna när nätet sviktade (det skedde några gånger i timmen) och i de svåra fallen dessutom ett reservkraftverk som kickade in för att hålla styrsystemet under armarna när avbrotten blev långvarigare (så att man kunde reglera ner sin kontinuerliga fabrik). Det är ändå inte kul att stänga ner en fabrik jämt och ständigt när det tar en halv- en eller – två dagar att komma igång igen. Tänk er en limfabrik som blir strömlös så fattar ni!

  17. Pär Green

    maggie # 12http://www.youtube.com/watch?v=csRqxVXR-N0

  18. bom

    Finns ju inget vatten heller när elen är borta om man inte har en takcistern som back-up. Bortåt hälften av svensk el går väl åt till att driva pumpar och fläktar? Stackars SCA-direktören som var optimist hos Sverker här om kvällen. Han har inte fattat att Östrand och Ortviken måste gå till Indien eller Kina eller Ryssland och köpa egna KKV – nejdå den tokfan skulle ha VKV på sina kalhyggen.
     
    Andreas Kalgren ett annat kalhygge (då intellektuellt).

  19. bom #18: Jag uppfattade det som att han ville ha vindkraft för att kunna hålla elpriset nere för sin energikrävande industri. Han räknade inte med att vindkraften skulle bidra med något mer än 25% av tiden. Men vad jag förstod så kunde de reglera produktionen efter tillgången på el (dvs priset), så när det blåser mycket och elen är billig så kunde de köra på maxkapacitet. Jag tyckte det verkade förnuftigt och dessutom behövde han på så sätt inte stöta sig med någon. Men innerst inne så var det uppenbart att han ville ha kärnkraft 🙂 Jag tyckte att han gjorde ett bra intryck i tv, bra mycket bättre än de flesta andra i samma position.

  20. Lars C

    Man kan tycka illa om vindkraft av många skäl men omöjlig att lagra är den inte.Man kan använda samma teknik som är tänkt för solenergi om man accepterar de förluster som uppstår vid processen el >värme>el.
    Har bara en gammal länk, hinner inte leta efter ny nu.
     
    http://pesn.com/2008/02/21/9500472_Abengoa_worlds_largest_solar_plant/

  21. Pär Green

    Lars C # 20
    Är enkelt att lagra el, stoppa några volt i fickan!
    Tänk om och tänk rätt.

  22. Kan man tänka att Steve Holliday är dubbelsmart kanske? Han får massor med publicitet med att vara PK men i själva verket vill han påvisa galenskaperna i poltiken. Att bara gå ut och säga att folk skall få el ibland måste väl för tusan väcka den varg som sover och det kanske är hans avsikt?

  23. D Lundkvist

    Gamle Nikola Tesla kommer till heders igen, kanske? Han hade apparater som tog fri energi rätt ur luften. Fri energi åt alla var hans motto…redan för 100 år sedan. Knallkorken J.P. Morgan som finansierade honom till en del var dock skeptisk, han visste inte var han skulle sätta elmätaren. =)

  24. Michelangelo

    Tur för engelsmännen att de har Frankrike som granne.
    Farnkrikes 58 kärnkraftverk, som man är omåttligt stolta över ( med rätta) har i vinter även räckt till att exportera el til UK.
    Vive la France!

  25. Michelangelo

    I över hundra år har vi klarat oss utan “smarta” nät.
    Låt oss slippa dessa även i framtiden.
    Speciellt som det innebär nya avgifter, nya investeringar i hemmen, Mer pengar och resurser går åt till mindre nyttighet. 
    Näten må vara smarta men det är väldigt osmart att satsa på dem.

  26. Pär Green

    NicklasE # 19
    Tror du att någon industri känner sig trygg med vindfjollor?
     

  27. Michelangelo

    #26# ABB, SKF, Vestas, Vattenfall, EON, Fortum för att nämna några som drar nytta av subventionerna som du och jag ger.

  28. Pär Green

    Michelangelo # 27
    Och en och annan krona i skatt blir det!
    När skall el-eländet komma tillbaks till verkligheten?

  29. bom

    Nicklas E
    Jag tror att Du fann pudelns kärna med “utan att stöta sig med någon”. Om vi fortsätter att bara slicka i oss när man spottar på oss (tyska “Spuck schlucken”) då har vi redan förlorat. Du har tydligen aldrig sett en modern pappersmaskin i full fart?

  30. Pär Green

    bom # 18
    Stackars SCA-direktören, var mycket diplomatisk när han mellan raderna bad vindkraftskramarna fara åt helvete så att det såg fram mot resan!

  31. Holmfrid

    #19  NichlasE,
    En pappersmaskin kan inte minska produktion i takt med elen.  Vinstmarginalen tas ut på de sista 5% av produktionen.

  32. FcH

    Klimatminister Carlgren tar SMHI i örat för att deras prognoser har så låg träffsäkerhet. Varför lägger han inte ner SMHI och köper prognoserna från IPCC. Dom har ju 99% träffsäkerhet 50 till 100 år framåt!

  33. Pär Green

    Stackars SCA-direktören insåg oxo fördelen med att få vind-bidrag för kalhyggen där det var sämre förutsättning att plantera skog!
    Ett bidrag på 150.000:-/år är ju inte fy skam?

  34. Ann L-H

    Det smarta nätet är väl sist steget i att kunna övervaka och styra den elransonering som måste till när vi på grund av miljömupparna och alla nyttiga politiska idioter inte får tillgång till uthållig, billig och pålitlig kärnkraft.   

  35. Pär Green

    Ann L-H # 34
    Det smarta nätet ser till att vi får lägsta pris på el!
    Hur var det med foder till odlad lax?

  36. Christopher E

    De “smarta” elnäten kommer att driva upp priset för de vanliga konsumenterna. Förutom obekvämligheten att behöva köra tvätten vid låganvändning kl.0200 på söndagmorgonen blir det alltså dyrare totalt sett vad man än gör.
     
    Kent Forssgren #6;
     
    Helt riktigt. Just nu pågår i de svenska kommunerna på statens uppdrag planeringsmöten för vilka elkonsumenter som ska kopplas bort först vid planerad elbrist. Det kallas STYREL och är ingen hemlighet. Jag deltar själv i en sådan grupp. Kan väl köpa att det är OK att ha en “katastrofplanering” för oavsiktliga händelser, men har en gnagande känsla av att staten vill att vi förbereder oss för resultat av vindsnurresverige och en allmänt havererad energipolitik. (Ett tips, om ni vill slippa köpa fotogenvärmare och spritkök i framtiden, bosätt er intill ett sjukhus eller äldreboende på samma elmatning… fast… de “smarta” elmätarna kommer säkert pappa staten kunna kunna fjärravstänga för enskilda hushåll… så det hjälper kanske inte.)

  37. Håkan Sjögren

    Pär Green # 11 : Jag läste om en smart mackägare, som ställde ut en korg ved som alternativbränsle i fall någon körde med gengas. han lär ha klarat sig undan alla politrukerna. Mvh, Håkan.

  38. Pär Green

    Om det det finns ett “smart el-nät” borde det se till att vi har effektiv och billig EL!

  39. Pär Green

    Håkan Sjögren # 37
    Vi kan förmodligen se fram emot gengas!
    Om inte det sker en förändring!

  40. Pär Green

    En klok en skrev!
    En vision är att alla skall kunna se uppvärmningen av sitt boende som en medborgerlig rättighet och inte som en stor kostnad.Företag skall inte behöva fundera över elpriser och tlllgång till el hurvida de skall investera i Sverige.Vi ska producera elförsörjningen så att vi har en ständig överkapacitet och med den teknik som nu finns tillgänglig så är det bara viljan som saknas.
    Vi ger Vattenfall ett helt nytt uppdrag där vi gemensamt skall göra sveriges EL till den billigaste i världen istället för att maximera statens intäkter.Så bygger vi framtiden så bygger vi välfärd så kan vi avlasta både miljö och medborgare från kostnder och framtidsångest.Vi ska skicka ett tydligt budskap om att statens uppgift är inte att pungslå medborgarna med höga energipriser och elskatter.Statens uppgift är den omvända.
    Vi skall skapa så mycket El som möjligt till en så låg kostnad som möjligt.Det är som att skapa egna oljekällor för Sverige och för den som är orolig för klimatet så ger denna målsättning minskade ”skadliga klimateffekter” som en ren bonus eftersom det blir billigare att bedriva elintensiva miljöavlastande processer och fler kan därigenom komma till stånd samtidigt som elen bättre kan kunkurrera med oljan.
    Vi ska inte släcka ljus ! Vi ska tända och sprida det!!

  41. Ingemar

    När jag såg den här artikel och Steve Hollidays uttalande så var min första reaktion att det var ett aprilskämt. Men, förutom det faktum att det inte är den 1:a april (ja, inte ens april), så var uttalandena så perfekt PK-formulerade i tidens anda, att jag började tvivla på att någon kunde göra en sådan imitation.
    Så det är nog allvar. Så här tänker våra gröna politiker. Men lägg också märke till att han likt enn sabb miljörevolutionär säger att regeringen förväntar sig att fler kommuner och individer tar tag i det här själva. Betyder det att vi kanske skall lagra elen i våra egna villor och lägenheter? Ett maffigt svängdjul i hallen kanske. Och en rejäl uppsättning batterier på toan. Och varför inte ett litet elaggregat i vardagsrummet?
    Trots allt så behöver en normalt funtad familj el till vatten, värme, kyl och frys hela tiden. Även i England.

  42. Håkan Sjögren

    Christoffer E # 35 : För att få ner den elkraft, som understundom kommer att produceras av mer än 1000 nya vkv i Norrland måste man antagligen förstärka överföringskapaciteten ner till konsumenterna. Detta kommer att medföra betydligt ökade nätavgifter även för oss, som bara konsumerar el från vkv och kkv.
    Mvh, Håkan.

  43. Vad gäller de smarta elnäten så är det någon patetisk reklam på tv. Jag vet inte vems reklam det är. Men det är iaf laddning av mobiltelefoner på natten samt köra tvättmaskinen. Jo tjena. Det är ju verkligen de stora elslukarna man har hemma. Att köra tvättmaskinen på natten är dessutom en utopi. Vem sjutton behöver aldrig köra mer än en maskin tvätt om dagen? För de flesta barnfamiljer är det en omöjlighet. Bara de svettiga cykelkläderna man måste tvätta när man cyklat hem från jobbet tar ju upp en full maskin. Men visst, jag kan köra bil istället för att cykla så att det inte blir så stora CO2-utsläpp (jag lever endast på köttprodukter och skumbananer:)
    Holmfrid #31: SCA_chefen hävdade iaf att de anpassade tillverkningen efter elpriset. Jag tror inte regleringen var snabb (veckobasis?).
    bom #29: Nej, tack och lov har jag inte sett en pappersmaskin i full fart. Jag tror jag skulle bli rädd för den. Däremot har jag sett tryckpressar i full fart på det tryckeri som min morfar och hans syskon hade här i byn fram till början av 80-talet. Det var skrämmande nog.

  44. Pär Green

    Är det för mycket begärt att få en fullständig förklaring, hur vindsnurror skall regleras då det inte blåser?
    Intermittent el-produktion kan aldrig bidra med något annat än utbyggnad av reglerkraft?
     

  45. Adolf Goreing

    #12 Maggie, jag har bott i England. Under vintern hade vi 4 grader inomhus. Varmvatten hade vi 1 timme på morgonen. Vi värmde på huset någon timme innan sängdags, sen fanns ingen värme alls på! Elpriset var c:a 1 kr/kWh (utan CO2-skatt). Detta var 1986!
    Engelsmännen jag bodde ihop med tyckte synd om oss i Sverige: “det måste ju vara ännu fler som fryser ihjäl där?”. De syftade till att ett 20-tal pensionärer frös ihjäl INOMHUS (eller av sviterna) under en köldknäpp. När jag berättade att jag aldrig hört talas om att någon frusit ihjäl inomhus, trodde de mnig inte. Engelsmännen är ett av världens mest lurade folk och de har en märklig macho-kultur där man trotsar kylan med kortbyxor och en axelryckning. Inte undra på att alla har en kritvit hy med blåmamorerad yta. Under min vistelse i UK deltog jag i ett projekt där 6 hus bebodda med engelska famniljer monitorerades noggrannt. 3 av husen var byggda enligt svenska byggnormer 3 var brittiska. De svenska husen hade 60% lägre enrgiförbrukning. Men enligt de som bodde i de dvenska husen var det bästa att de kunde ha blommor i fönstren och att temperturen ALLLTID var 20 grader inomhus. Hur gick det till? De ville inte flytta ut. (Huden revs efter projektet). Så min slutsats blir att de kommer tyvärr att finna sig i att det inte finns el hela dygnet. Det blir ingen större skillnad.

  46. Lars C

    Pär Green#21
     
    “Är enkelt att lagra el, stoppa några volt i fickan!
    Tänk om och tänk rätt.”
     
    Läs om  och läs rätt. Så här skrev jag
     
    “men omöjlig att lagra är den inte.”
     
    Jag skrev inte att det var lätt och jag har inte heller skrivit att det är bra med vindkraft, att det är olönsamt vet alla. Det var bara en teknisk iaktagelse. Användbar där man redan satsar på solenergi och har anläggningen klar, då är det i princip bara att stoppa ner en extra doppvärmare och dumpa elöverskott från vindkraft närhelst det behagar infinna sig.

  47. Pär Green

    Lars C # 46
    Du får gräva djävligt djupt om du tror att det att lagra el!

  48. Kent Forssgren

    En väg att föra diskussionen om elkostnader vidare. Här finns jämförelser av konsumentkostander för de olika elproduktionssätten.  
    En generalsajt om energi. 
    Sustainable Energy
    http://www.inference.phy.cam.ac.uk/withouthotair/c28/page_216.shtml
    Kombinera med
    http://www.dubu.se/index.html
    .

  49. Lars C

    Pär Green#47
     
    “Du får gräva djävligt djupt om du tror att det att lagra el!”
     
    Dtiver du med mig? Jag har väl inte nämnt orden lagra el. Det handlar om att göra värme av el, lagra värmen och sedan göra el av den igen. Inget annat. Enkel teknik, känd sedan anno datzumal.

  50. Lars C

    Per Grren!
     
    Aha, lite syftningsfel, det jag skrev förutsätter att man tittat på länken.

  51. bom

    #43
    Man blir mer imponerad än rädd. Tänk Dig tio m bred bana och 1000m per minut. När banan brister i torksektionen så kan Du föreställa Dig hur mycket knöggligt papper som måste till repulpern för återvinning. Att få igång eländet kallas att dra spets. Då kör man inte full fart men det är ändå ett ytterst delikat jobb. Ditt lilla familjetryckeri var säkert fint med detta är en helt annan skala.

  52. Christopher E

    Håkan Sjögren #42;
     
    Helt riktigt. Jag tvivlar inte ögonblick på elen på olika vis kommer att bli dyrare för oss även utan fördyringen från “smarta” elnät. Vi i södra Sverige är ju nu plötsligt och helt överraskande ett eget land (!) som inom ett år ska börja betala importavgifter på elen från norr (vars införsel ökat sedan vårt Barsebäck lagts ner av politiska skäl). Detta påtvingat oss av danskarna, om tycker det är orättvist är svensk billig elproduktion gör det svårare för dem att sälja till Sverige. Svensk elindustri och stat protesterar givetvis inte, då denna fördyring ger extra vinst och skatteintäkter. Konsumenterna får ta smällen, och vi är snabbt på väg in i en energifattigdom av det slag som beskrivs i England i poster ovan.

  53. bom

    PS om reklamen är patetisk så är det antingen EON eller Fortum som står som avsändare. Fortums olivkärnereklam “kärnkraft” tar nog priset alla kategorier.

  54. S. Andersson

    Jag tvättar alltid på natten! Har en fantastisk maskin (Siemens) som är en kombinerad tvättmaskin och tumlare. Man langar i smutsig tvätt på kvällen, sätter timern och på morgonen är den ren och torr. Kanon. Inget skyfflande mellan tvättmaskin och tumlare.
     
    Begriper inte varför dessa maskiner inte slagit igenom mer.
     
     

  55. Slabadang

    Ideologin som förstör funktioner!
    Den här prioriteringen bevisar att vi importerat sovjettänkandet.
    När idologin går före fumktionen så har vi också svaret på varför sovjet till slut kollapsade.
    Om sahara syrdes av kommunism skulle det uppstå brist på sand.Det är den effekten som nu spelas upp för oss.Elen kan kanske också fördelas och produceras ur ett genusperspektiv?
    Nu har vi “miljömedvetna” politruker utplacerade i hela stadsapparaten.Att sätta “miljön” i motsats till funktion är liksom hela grundtanken.Att dessutom separera människan ifrån miljön som onaturlig är den tankestrategi som nu gäller.
    Det är glasklart att vi komit väldigt långt in i en logik som kommer förstöra alla de funktioner vi behöver för att bygga ett samhälle som är hållbart i dess riktigt sanna betydelse.
    Vi har redan fått hur många bevis som helst på disfunktionaltiet som följer i dess spår.Vi odlar drivmedel istället för mat.Bygger vindkraftverk som behöver lika mycket el produktion till som reglerkraft.Regnskogar som huggs ned för att odla biobränslen i form av palmolja.
    Man behöver inte vara en Einstein för att förstå att ideologin är totalt utflippad.När studier av skumbabanen påverkan på “klimatet” har blivit normaliserad och skattefinansierad så är det ett bra bevis på hur långt den ideologiska hjärntvätten gått.
    När vi inte längre förmår se skillnad mellan viktigt och oviktigt funktion före ideologi verklkighet och fantasi så har vi kommit väldigt långt.När Elbrist är normaliserat så vete det fan om det finns någon annan väg tillbaka till funktion än att göra revolt och samla dem som fortfarande har förnuftet kvar.
    Var samlas vi rent konkret?

  56. Pär Green

    S.Andersson # 54
    Jag tvättar alltid på natten!
    Varför? Jobbar du skift?

  57. Pär Green

    S.Andersson # 56
    Är du enbart en duktig idiot?

  58. Pär Green

    S.Andersson # 54
    Är du enbart en duktig idiot?

  59. Torsten Myrefors

    Uffeb #3
    Om dina biltekniska kunskaper håller samma nivå som dina kommentarer…
    låt bli lampan.

  60. FcH

    Slabadang #55
    Vi behöver ju inte vara rädda att Carlgren sätter in Armén mot oss. Spillrorna av vårt försvar är ju på andra sidan klotet. Polisen jobbar bara vardagar 0800-1600 så jag föreslår att vi startar en fredagkväll efter 1600.

  61. Inge

    När jag nyligen besiktade bilen, en diesel-Passat blev det nedslag på stoftutsläppen. Alldeles för höga värden, så det blev en tvåa. Anlitade då den verkstad som i december gjorde en stor 24000-milaservice á drygt 10.000:- De klagade bittert över dieslar som inte klarade besiktningen. Det hände att verkstaden fick göra genomgripande rengöring och geggan var svår att få bort. De ville ha bilen mer än en dag så jag väntade mig det värsta. Man förklarade också att ett stort problem var inblandningen av tillsatser i dieselbränslet som kunde ge algbildning eller vad det var. I alla fall fick jag bilen besiktad dag två. Felet var mest en felaktig luft/bränsleregulator och så hade man bytt motorolja. Sen gick den igenom med svag marginal. Har aldrig haft problem förut. Jag fick rådet att varva ur motorn  mer och s.k. ecodrive som de rekommenderar för “miljön” är vansinne för motorn. Jag har brukat köra på 0,54 l/mil men det kanske kommer att bli lite högre nu?
    Reparationen gick på 3 300 kr.

  62. Torsten Myrefors #59
    Hej. Är du bilverkstadsägare?
    Nivån på mina kommentarer här sätts inte av mig. Det är läsaren som avgör. 
    Nivån på min kunskap om bilar sätts inte av läsarna här. Det är främst bilen som svarar på den funderingen.

  63. Har du några läsare … som tar dig på allvar?
    Jag har mest sett att du får lite ‘understöd’ från magnus och Gunbo, men oftast bara när de själva hamnat i klistret …

  64. Inge #61
    Det är jobbigt och dyrt att ha en modern bil.
    Men det gör att märkesbilverkstäderna kan hålla verksamheten i gång.
    Förr kunde masn skruva lite själv eller anlita en händig granne.
    Den tiden är förbi. Och skyll inte allt på regeringen och olika miljökrav.
    Det är biltillverkarna som vill tjäna pengar även efter att bilen sålts.
    Sju års garanti ebjuder en del tillverkare, men då måste man följa ett serviceprogram som i stort sett kostar en ny bil under de sju åren.
    Finurligt och bra. Då byter man bil oftare och det håller hjulen och tillväxten igång.
    De som tror att många byter bil ofta för att det är status med ny bil har inte fattat att det är ett smart sätt att hålla bilkostnaderna på en rimlig nivå. För de som gillar höga kostnader för att ha tillgång till egen bil vill säga…

  65. Iven

    Kan någon förklara vad det är som är så smart (ekonomiskt) med att öka elförbrukningen på natten och minska den på dagen?
    För många år sedan hade vi möjlighet att välja lägre pris nattetid och helger. Den möjligheten finns inte idag.
    All el beräknas numera motsvarande ett fast avtalat pris eller “t.v. avtal-pris” som motsvarar aktuellt dyrast producerade alternativet.
    Säljare och köpare på el-börsen har samma hemvist och vinstintresse och kan leka med prissättningen efter (eget) behag. Varför man kalla det “börshandel” är för mig en gåta.

  66. Isen i Arktis driver isär igen efter att den packat ihop sig en tid.
    http://nsidc.org/data/seaice_index/images/daily_images/N_stddev_timeseries.png
    Att det skulle bero på färre låga moln tvivlar jag på. Färre låga moln borde leda till ökad utstrålning och kallare atmosfär på lägre nivåer.
    Någon påstod motsatsen för några dagar sedan.
    Men hur som helst så är väl den minskade isutbreningen i Arktis bara naturlig, och beror mer på havsströmmar och vindar än temperatur och växthusförändringar.
    Och isbjörnarna struntar jag fullständigt i. Dom blir ju bara fler om avskjutningen minskar.
    Kärnkraften kommer ju snart att ta över från vind och sol och då blir det bra med demokrati och mat till alla och lägre elpriser här hemma.
    Men först måste vi nog få en ny och mindre PK TV-kanal i Sverige.
    En sorts folkets TV-kamal där bara de mest kunniga får komma till tals.

  67. Jan-Erik S.

    Uffeb #66:
    Helt rätt!
    För mycket prestige hos befintliga medier för att kunna berätta sanningen om klimatbluffen.
    Isbjörnar finns det rekordmycket av så där behöver man inte oroa sig.

  68. Gunbo

    Uffeb,
    He, he!

  69. Kari Lantto

    Mullers huvudpoang, som inte rör Hockey-laget, är att klimatet kan inte grejas bara om utsläppsbegränsningarna blir lönsamma. Detta har jag, som ekonom, aldrig formulerat så fräckt ens för mig själv. Men det är precis rätt. Annars kommer begränsningarna att begränsa utvecklingsländernas utveckling och dom kommer inte att gå med på det. Dom, nja Kina, de andra kan man tvinga. För att Kina ska införa begränsa utsläpp ska vi inte utveckla sånt som kostar en massa pengar, dom kommer inte att införa dem. Prius, kommer inte i närheten av problemet.
    Hans poang är förenlig med en tanke jag haft ett tag, att risken är att klimatpaniken kan användas av de utvecklade länderna för att bromsa konkurrensen från utvecklingsländerna, främst Kina. Klimatpaniken =  protektionism. Fackfoereningarna i demokratierna som orsak till klimatpaniken?

  70. Kari Lantto

    Rättning: Mullers huvudpoang, som inte rör Hockey-laget, är att klimatet kan grejas bara om utsläppsbegränsningarna blir lönsamma. Detta har jag, som ekonom, aldrig formulerat så fräckt ens för mig själv. Men det är precis rätt. Annars kommer begränsningarna att begränsa utvecklingsländernas utveckling och dom kommer inte att gå med på det. Dom, nja Kina, de andra kan man tvinga. För att Kina ska införa begränsa utsläpp ska vi inte utveckla sånt som kostar en massa pengar, dom kommer inte att införa dem. Prius, kommer inte i närheten av problemet.
    Hans poang är förenlig med en tanke jag haft ett tag, att risken är att klimatpaniken kan användas av de utvecklade länderna för att bromsa konkurrensen från utvecklingsländerna, främst Kina. Klimatpaniken =  protektionism. Fackfoereningarna i demokratierna som orsak till klimatpaniken?

  71. Inge

    Kari Lantto
    Att klimatpolitiken delvis syftar till protektionism från Västs sida tror jag har diskuterats, fast kanske inte på länge. Jag misstänker också att USA gärna ser att vi ödslar pengar på utsläppsrätter (Cap and trade) medan de själva inte har gått in i systemet. Det skulle ge dem konkurrensfördelar?

  72. Iven #65
    “Kan någon förklara vad det är som är så smart (ekonomiskt) med att öka elförbrukningen på natten och minska den på dagen?
    För många år sedan hade vi möjlighet att välja lägre pris nattetid och helger. Den möjligheten finns inte idag.”

    Måhända berodde det på att produktionen skedde dygner runt och att förbrukningen från industrin var större på dagen än på natten.
    Men varför det numera är annorlunda vet jag inte.
    Sverige vann nyss Davis Cup mot Ryssland med tre mot noll efter vinst i dubbeln. Det var kul.

  73. ThomasJ

  74. Ingemar

    ThomasJ #73,
    Tack. Läsvärd uppföljare!

  75. Ingemar

    Även tyskarna är på väg mot katastrofens brant när det gäller energipoltik:
    https://www.klimatupplysningen.se/2011/03/05/stackars-engelsman/comment-page-2/#comment-202289 
    Kanske Indien, Kina och Brasilien kan organisera någon sorts u-hjälp åt oss 2020? 🙂

  76. István

    Uffeb # 61
    “Det är jobbigt och dyrt att ha en modern bil”.
    Säger du.
    Bekvämt men dyrt skulle jag vilja säga.
    När har du rundsmort din bil senast?
    Sedan beror det på vad man menar att bilen borde kosta.
    Hög lönsamhet är inte precis vad som kännetecknar bilindustrin.
    Jämfört med vad jag betalar för ett par glasögon blir bilen jättebilligt!
    Ca 20 par glasögon för en ny bil. Det blir ett högt kilopris på glasögonen.
    För övrigt köpte jag häromdagen en liten 14 Mpix kamera. 15 ggr optisk zoom och fullt med finesser. Den kostade hälften mot mina glasögon!
    Det finner jag märkligt att så många kritiserar bilbranschen ständigt, medan optikerna, den riktiga skojjarbranschen, undgår all kritik.
    Att märka är att vårt behov av glasögon är mera fundamental än bilbehovet.
    Om man nu vill lägga en socialistisk stuk på problemet.

  77. Ingemar

    James Delingpole avrättar Steve Holliday (och, förstås, alla andra utvecklingsfientliga gröna) här:
    http://blogs.telegraph.co.uk/news/jamesdelingpole/100078707/there-is-nothing-smart-about-rationing-electricity/

  78. Bertel

    Ingemar # 77
    En “lysande” individ/journalist med klarsynt förmåga att analysera vår vardag i klimatmörker och tack för denna värmande länk.  🙂

  79. Ulrik

    Sven Bergqvist, tidigare informationschef i Sydkraft, skriver om den orimliga marginalkostnadsprissättningen på el i Ystad Allehanda.
    http://www.ystadsallehanda.se/opinion/gastkronikor/svenbergqvist/article1403399/Utan-inflytande-oumlver-elpriserna.html

  80. Pär Green

    Länk från Jonny!
    Sivert Göthlin
    tidigare ansvarig för driften av Vattenfalls elproduktion och stamnätet
    http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.565133-energipolitiken-mycket-kostsam-for-samhallet

  81. Pär Green