Sensommarfunderingar

rasDet har ju varit många konstiga händelser denna sommar, och våra politiker ger mest intryck av vindflöjlar. Saker som bara för några månader sedan var förenade med total beröringsskräck från den sidan, hanteras nu i panik och i en anda som alldeles nyss inte ansågs som rumsren. Kanske är det opinionssiffrorna och det kommande valet 2018 som verkar. MP är enligt återkommande mätningar under riksdagsspärren 4%, och ångesten är tydlig i kroppsspråket, så fort man ser någon av deras representanter i nyhetssändningarna.

För tillfället har jag mycket begränsad Internet, så detta inlägg får bli kort. Jag har tidigare skrivit att jag nu under snart 13 år i klimatdebatten väl tagit upp alla teman jag kunnat, och kämpar mot en känsla av upprepning. Men verkligheten har alltid något nytt att komma med – som dessa märkliga vänsteraktivister, som illustreras i bilden ovan. Inslaget är från den 12.8, och går att läsa via denna länk.

Jaha – en sammansmältning av ”rasism” och ”klimat”?  Heja…

  • ….Motståndarna menar att politikerna prioriterar motorvägar framför kollektivtrafiken och att de framtida ökade luftföroreningarna om vägen byggs kommer att skörda flera dödsoffer lokalt i Järvaområdet.
  • Vi har kommit hit för att protestera mot att Förbifarten byggs. Det är en felprioritering av infrastrukturpengar och ett miljövidrigt och rasistiskt projekt, säger Anna Nygård som själv bor i Tensta.

Rasistiskt?

  • – Ja, utsläppen från Förbifartens tunnlar kommer att drabba personer som redan bor i utsatta områden, som t ex här på Järva. Det handlar om klimaträttvisa…

Ja, vad ska man säga? Tror dom själva på vad dom säger?

Klimaträttvisa? Blir det annat klimat runt Järvafältet, medan Östermalm lämnas oberört?

Lite fler djupsinnigheter om kollektivtrafiken och annat av damen på bilden finns här och här på YouTube. Den första länken är en 15 minuters utläggning om den mänskliga rätten till plankning, och den andra är från ovanstående  SVT-inslag.

Men hon är inte ensam. Exempelvis KTH’s vicerektor för hållbar utveckling (eller vad det nu heter för stunden) har bl.a. publicerat en rapport om Norrortsledens klimatpåverkan. När jag frågade honom var, och i vilken riktning klimatet skulle påverkas verkade han dock inte förstå frågan. Nu har den varit öppnad några år – så det finns kanske observationer att jämföra med?

shell

Tidskriften The Economist hade också nyss två artiklar, som måste oroa stora delar av vetenskapssamhället. Den ena var om grav övertolkning av data från s.k. fMRI (magnetkamerabaserade mätningar av hjärnaktivitet), och den andra (som bör vara fritt läsbar) om  åldersbestämning via dessa fossiliserade snäckstrukturer i haven.  Många slutsatser inom den historiska klimatforskningen måste nu omprövas. Mättekniken som används är isotopbaserad, och har förutsatt att inget förändras genom kemiska processer eller diffusion.

Nyss kom ju också artiklar om 400-åriga hajar etc; slutsatser som i stort baseras på liknande resonemang. Själv har jag också alltid tyckt att det är konstigt att liknande tidsinvariansresonemang också finns för glaciärborrkärnor. Is är ju inte på något sätt ett statiskt material, ens på korta tider.

Glaciärborrkärneproblematiken har tagits upp speciellt av framlidne Zbigniew Jaworowski , som tack vare detta fick paria-status bland klimatalarmister, och glaciologer vars klimatrelaterade forskningsanslagssituation kändes hotad.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Sten Kaijser

    Tack Peter,

    min omedelbara reaktion på nyheten om att hajarten Håkäring blir 4-500 år och inte blir könsmogen förrän efter 150 år var självklar – det tror inte jag på!

    Jag tror inte att det kommer att ta mer än ett halvår innan vi kommer att få höra att det är alldeles fel. Det måste vara många som resonerar som jag och som har kompetens och kunskap att kunna påvisa att det är fel.

    Och som alltid – jag är så van att ha rätt att jag alltid blir glad om jag har fel!
    Men det krävs definitivt oberoende forskning innan jag är beredd att tro på 500-åriga hajar.

  2. Gunnar E

    Förbifarten ja. Det är en lögnaktig beteckning. Det är en inomstadsled på samma sätt som Essingeleden. och propagandan för har använt samma ordvändningar som då. En förbifart skulle inte släppa in trafiken på Södertörn utan gå över Strängnäs / Enköping o.s.v. Från Göteborgshållet går lastbilstrafiken gärna över Västerås och vidare åt norr redan i dag.
    Kan då inte denna led lösa en del av ”trafikeländet” . Jag tror det blir som med Essingeleden. Det blir mest ett ställe till att ha trafikproppar på. Trafiken fyller på tills det blir en viss nivå av elände så att folk börjar söka andra lösningar.

  3. Guy

    Sten K # 1

    Du har helt rätt i att det behövs oberoende forskning på området. Ålder tycks vara ett område som gärna kommer med ’sensationer’

    En länk. Inte den pålitligaste precis, som delvis demonstrerar ’rekord’ och ’sensation’.
    http://natgeo.se/djur/vilka-djur-blir-aldst

  4. Mats G

    Det kommer lite klimatblänkare med jämna mellanrum så hotet skall hållas vid liv i vårt undermedvetna.

    Dagens blänkare var att man hade studerat fåglars beteende. De fåglar som sjöng för sina ägg fick ungar som tålde värme bättre. Förodligen en anpassning till varmare klimat.

    Seriöst??

  5. Sören G

    #4 Mats G
    Jag hörde det också. Där fick man in ordet ”klimatförändringarna” igen. I de mest fantastiska sammanhang!

  6. Thomas P

    Sten #1 Någon speciell anledning till att du inte anser denna studie vara trovärdig?”

    Och som alltid – jag är så van att ha rätt att jag alltid blir glad om jag har fel!”

    Ja, det är inte lätt att vara bäst.

  7. MichEl

    Peter: Tack för som vanligt intressanta och tänkvärda betraktelser. Har du en länk till den första Economist-artikeln?

  8. L

    Hade man byggt den ringled runt Stockholm som planerades på 60-talet så hade vi inte haft något behov av Förbifarten. Nu blev det bara en halvfärdig Essingeled så det har varit ren idioti att bygga ut stan utan att ha ordnat trafikfrågan först…

  9. Håkan Bergman

    Gunnar E. #2
    Man får inte bygga den för långt västerut om elbilarna ska kunna använda den.

  10. Thomas P

    L #8 Fast hade det känts så fräscht med broar och väg rätt över Djurgården? På den tiden var det ingen som tänkte tunnlar. För att inte tala om att vägar har en tendens att glesa ut städer och generera mer trafik så vi hade fått räkna med samma krav på nya vägar i vilket fall som helst.

    Vad gäller förbifarten och rasism. Titta påvar vägen går i tunnel och var den går i ytläge och fundera på om det kan ha något att göra med vilka som bor i grannskapet.

  11. Peter Stilbs

    #7 MichEL – fMRI-artikeln är här http://www.economist.com/news/science-and-technology/21702166-two-studies-one-neuroscience-and-one-palaeoclimatology-cast-doubt

    The Economist tillåter att man läser enstaka artiklar – eller fler, om man registrerar sin email – och kostnadsfritt

  12. ces

    # 10 Inte sant som vanligt. Det fanns ett tunnelalternativ för Österleden redan från början.

  13. Bimv

    Det finns säkert rasistiska tunnlar också. Rasism har blivit en pandemi bland bland folk som käkar kålrötter och salladsblad och som springer runt med förnybara, klimatneutrala plakat.

  14. Bim

    Bim skulle det vara.

  15. Guy

    Thomas P

    Rasism? Seriöst alltså? Har du nån grund för det?

  16. L

    #10, Det planerades tunnel under Nacka – Djurgården och broar via Lidingö – Bogesund till E18. Men det var visst någon politiker som skulle få sin golfbana på Lidingö förstörd…

    Hur som helst, visst ökar trafiken när man bygger bättre vägar, men det är ju inte så att folk sätter igång att köra runt bara för nöjes skull för att man bygger bort köerna, tvärtom får man mer uträttat.

  17. Håkan Bergman

    Thomas P. #10
    Men dom har väl visat all möjlig hänsyn mot den där invandrarfamiljen på Drottningholm.

  18. Mats G

    Vi har skapat en ny klass i Sverige och därmed är klass-samhället tillbaka. Den nya klassen är integrationsbehövande personer.

    MP verkar har gjort sitt för den här gången. Men det skall mycket till för att de skall åka ur. Det finns nog stödröster.
    Att kalla ett vägprojekt för rasistiskt visar med all tydlighet hur vänstern argumenterar. Det är ett ägar argument i en debatt.

    Detta ord har förlamat debatten i flera år och gett vänstern carte blanche i många frågor. Vi såg med all tydlighet var det leder. Kaos….

    Trots denna tydliga uppvisninga av vaerkligheten ger de sig inte. De är för djupt insyltade, för programmerade för att se hur det verkligen förhåller sig. Lite läbbigt. Åt zombie hållet.

  19. Kenneth Mikaelsson

    Bäst att slänga in lite heligt vatten i denna tråd med……. 🙂

    More Scientists Come Out Predicting Rapid Global Cooling 2016-2017

    https://www.youtube.com/watch?v=n3K74tvYoPs

    PS TP mann är nämnd………

  20. pt

    #17
    Plumpt inlägg!!! Oavsett vem som bor där så står Drottningholms slott på världsarvslistan och bör därmed skyddas i vederbörlig ordning.

  21. ces

    #15 Thomas Ps vänner anser anser det vara rasism att bygga Förbifarten: ”Vi har kommit hit för att protestera mot att Förbifarten byggs. Det är en felprioritering av infrastrukturpengar och ett miljövidrigt och rasistiskt projekt, säger Anna Nygård som själv bor i Tensta.”
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/aktivister-vill-stoppa-forbifarten

  22. ces

    # 15 Inte bara rasism – »Bilismen är en patriarkal klimatkatastrof« – Enl Thomas Ps vänner: ”Bygget av Förbifart Stockholm utgör en ständig påminnelse om att samhället byggs för män av män”. http://www.dagensarena.se/opinion/bilismen-ar-en-patriarkal-klimatkatastrof

  23. Svempa

    De pladdrande kotterierna brukar inte orka att sätta sig in i bakgrundfakta. Det är enklare att samla ihop en radda invektiv och strö dem omkring sig: Förnekare, rasist, sexist….

  24. ’Rasism’?

    Som argumemet för eller mot … vaddå? Alltså i den reala världen, och även för politiska beslut och avväganden?

    Det är precis lika begåvat och lika mycket värt som när (ofta samma typ av) individer skränar ’förnekare’ då de försöker få ’klimatet’ att rättfärdiga stollig politisk de drömmer om men inte kan argumentera i sak, eller ens hantera lätt motvind.

    Nu har Thomas P alltså även försökt spela det kortet … Who is the least surprised?

  25. Peter F

    Språkbruket i klimatfrågan lider av total förflackning. Allt kan skyllas på klimatets förändringar trots att inga negativa förändringar har observerats.

    http://www.numberwatch.co.uk/warmlist.htm

  26. pg

    Idag används Essingeleden som en lokalgata för Stockholm!
    Det är trängselskatt på E4:an som Alla får betala som åker där oavsett slutdestination!

    Dra en så rak linje det är möjligt mellan Norrköping och Gävle till en E4 värd namnet.

    E4:an inte en lokalgata i fjollträsk!

  27. Daniel Wiklund

    Anna Nygård höll en föreläsning där hon menade att kollektivtrafiken är en urban allemansrätt. Därför tycker hon att det är rätt att planka.

  28. Lars Cornell

    Jag ser att det skall bli ”Klimatmöte” i Jönköping 6 – 13 september.
    http://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/fuglesang-gastar-klimatveckan
    Christer Fuglesang skall delta. Är han allraminst eller måttfull?
    Vem anmäler sig att delta?

  29. Lars Cornell

    #27 Allarmist skall det vara. Jäkla dator som ändrar på det jag skriver, men det här blev ju kul.

  30. Björn

    Protesterna mot förbifart Stockholm är löjeväckande och infantila. Äntligen har politiken lyckats få igenom ett beslut om avledning av den södergående trafiken. Det är märkligt att man inte tidigare har kunnat få till ett beslut ur säkerhetssynpunkt, eftersom problem med Essingeleden skulle fullständigt kunna skära av trafiken söderut. Denna ordning måste klart kunnat betraktas som samhällsfarlig. Mycket märkligt!

  31. Thomas P

    Ces #12 Någon källa på att en tunnel var ett realistiskt alternativ i 60-talets planer? Framåt Dennispaketet på 90-talet hade man övergått till tunnel, men innan dess var det vad jag vet ytlösning som gällde.

  32. L

    #30, jo man pratade om tunnel redan på 60-talet eftersom ingen var pigg på att se en bro stänga av Stockholms Ström för höga master. Så på den stora modellen över Stockholm som fanns på Stockholmspaviljongen byggdes aldrig någon bro där när man la in övriga leder och broar som hade med ringen att göra…

  33. Greger

    #29
    Du menar ”alarmist”, eller hur?

  34. Ingemar Nordin

    Vi landsortsbor bara gapar när det handlar om Stockholm och alla dumheter ni hittar på där. 🙂

    Som det här med trängselavgift när man bara helst vill passera stan så fort som möjligt.

  35. ces

    #31 Arbetade både med Cityplan 75 och projekt Österleden

  36. Gustav

    Ces:
    Likaså gjorde en kvinna jag känner: Anne Ringblom. Hon sa att man hade stora flanelltavlor där man klippte till bitar av hur leden skulle dras.

  37. Peter Stilbs

    #34 Ingemar – Du måste ha varit i Lund i mitten av 60-talet, liksom jag, när man skulle genomföra ”genombrottet”, dvs sammanbinda motorvägarna öst och väst om stadskärnan med en genomfart rakt genom centrum. En del hann rivas innan man vaknade

  38. Thomas P

    ces #35 ” Arbetade både med Cityplan 75 och projekt Österleden”

    Någon cityplan 75 känner jag inte till. Syftar du på cityplan 77? Den förefaller inte haft med någonting om Österleden. För projekt Österleden är du framme vid 1986 och upptakten på Dennispaketet och då var det tunnel som gällde. Och dessutom en hel massa korruption.

    ”Nästa konkreta plan presenterades i 1960 års trafikledsplan för Stockholm. Österbron hade nu flyttats lite längre österut och skulle spänna över Stockholms inlopp från Biskopsudden på Södra Djurgården till Finnboda i Nacka. Några år senare i 1967 års cityplan, City 67, bekräftades Österleden och Österbron som en lösning för stadens framtida fordonstrafik. I mitten av 1970-talet fanns dock ingen majoritet längre varken för Österleden eller det gigantiska broprojektet och Österbron blev aldrig förverkligad.”
    https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%96sterbron

    Jag har tyvärr slängt alla papper jag hade om historiken.

  39. Thomas P

    Ingemar #34 ”Som det här med trängselavgift när man bara helst vill passera stan så fort som möjligt.”

    Det är ju just det som är poängen med avgiften. Få bort en del bilar så du kan passera så snabbt som möjligt. Fast du kanske föredragit än längre köer?

    Värre lär det bli också med alla planer på ny bebyggelse runt om i Stockholm utan att det planeras vare sig vägar eller kollektivtrafik i samma takt. Kan inte alla ni lantisar se till att bli lite mer konkurrenskraftiga så inte alla känner att de måste bo just i Stockholm? För min del får man gärna ta alla miljarder från Förbifarten för att underlätta detta.

  40. AG

    Ang. koppling trafik och vem som bor där. Dubbdäcksförbudet på Söder i Stockholm är väl ingen slump. Trots att man visat det totalt meningslösa i förbudet vad gäller partikelhalten så envisas man och har dessutom utökat förbudet. (Det visade sig att majoriteten av partiklarna härör från bioeldade kraftvärmeverk).

  41. Ingemar Nordin

    Thomas P #39,

    OK. Ni kan sätta in det på mitt bankkonto rakt av. Inga dyra administrativa avgifter. Och jag lovar dyrt och heligt att aldrig flytta till Stockholm 🙂

  42. ces

    Om den hette 75 eller 77 spelar ingen roll men i arbetet med planen påstod Alternativ Stad och byalagen (dåtidens ”miljövänner”) att Essingeleden för all framtid skulle räcka eftersom biltrafiken skulle minska med allt mellan 10-30% och någon Österled aldrig någonsin skulle behövas.
    Enl Wikipedia ”Några år senare i 1967 års cityplan, City 67, bekräftades Österleden och Österbron som en lösning för stadens framtida fordonstrafik. I mitten av 1970-talet fanns dock ingen majoritet längre ..” Men all planering sker inte i kommunala kontor utan det fanns en grupp företag från Nacka och södra regionen, som insåg att utan en östlig förbindelse så skulle regionens utveckling hämmas (vilket också skedde). Man tillsatte en grupp som arbetade fram olika alternativ inklusive en tunnelförbindelse. Men politikerna var lika svaga då och vågade inte gå emot Alternativ Stad och byalagen och media som redan på den tiden hade mycket goda förbindelser med alternativrörelser.

  43. Gustav

    Thomas P:
    Ingemar syftade på avgifterna på Essingeleden. Hur ska du komma igenom stan utan att betala denna avgift?

  44. Daniel Wiklund

    Miljöpartiet har en trogen anhängare i Thomas P. Måste trots allt kännas lite konstigt för en naturvetare.

  45. tty

    ThomasP #6

    ”Någon speciell anledning till att du inte anser denna studie vara trovärdig?”

    Vad studien visar är att håkärringar större än 2 meter är mer än 50 år gamla. Det är allt. Resten är mycket skakiga extrapolationer. Och även om deras extrapolationer är helt korrekta så är osäkerheten enorm för de största exemplatren (typ +-150 år).

    MatsG #4

    ”Dagens blänkare var att man hade studerat fåglars beteende. De fåglar som sjöng för sina ägg fick ungar som tålde värme bättre. Förodligen en anpassning till varmare klimat.”

    Detta kan vara värt en litet längre kommentar. Det gäller alltså zebrafinken, en liten australisk tätting som häckar över praktiskt taget hela kontinenten (utom toppen på Cape York-halvön, sydöstra Victoria och Tasmanien). Den undviker alltså tät skog, men finns i alla andra miljöer, även de hetaste och torraste öknarna i inlandet. Den skyr alltså ingalunda värme, allrahelst som det är en utpräglad stannfågel. Den tål dock även rätt låga temperaturer, och finns i områden i Sydaustralien, där jag har skrapat is på vindrutan på mornarna.
    Dessutom är det en mycket charmig fågel, också populär som burfågel.

    Liksom många australiska fåglar är den en utpräglat opportunistisk häckare, d v s när klimatet är fuktigt och det är gott om föda (mest frön) häckar den i stort sett kontinuerligt. Blir det torrt och ont om mat slutar den helt enkelt att häcka, tills förhållandena blir bättre. Är förhållandena goda kan den häcka vid 3 månaders ålder.
    Studien visade ganska tydligt att föräldrarna genom sin sång kunde påverka ungarna att kläckas tidigare och utvecklas snabbare, med lägre kroppsvikt som följd eller senare och långsammare med högre. Detta verkar som en mycket rimlig anpassning: ”skynda dig att bli kläckt, det börjar bli torrt och ont om mat” alternativt ”det regnar, ingen brådska, väx och bli stark”.
    Det märkliga är dock att studien totalt ignorerar aspekten regn/torka trots att alla som vet något om australiska fåglar vet att den påverkar i stort sett alla aspekter av fåglarnas ekologi, och i stället uteslutande riktar in sig på temperaturen. Det behöver väl knappast påpekas att hett/torrt, svalt/fuktigt gäller även i Australien.

  46. tty

    ThomasP

    ”Kan inte alla ni lantisar se till att bli lite mer konkurrenskraftiga så inte alla känner att de måste bo just i Stockholm? ”

    Just en så korkad och och oförskämd kommentar som man lärt sig att förvänta från TP.

  47. Sigge

    #40 AG

    Stockholm har ganska bra luft numer utom på hårt trafikerade gator. Trots dubbdäcksförbud har partiklarna ökat på Hornsgatan och även på andra hårt trafikerade gator. Att det är mer partiklar när det är kallt beror på att motorer släpper ut mer partiklar innan de hunnit bli varma. Det gäller alla motorer men i synnerhet dieslar. Miljökontoret i Stockholm har uppfattningen att det är en större andel dieselbilar som gjort att luften på Hornsgatan försämrats trots dubbdäcksförbud.

  48. Sigge

    #38 Thomas P

    För min del så tycker jag det är bättre med vägar i ytläge i stället för tunnlar. Åtminstone så länge som en stor del av bilparken består av en stor andel bilar som släpper ut hälsovådliga avgaser.

  49. Lasse

    Österleden projekterar i detalj 1995. Men det fanns en äldre dragning från 1960 talet. Då på bro över Saltsjön.
    En yttre ringled har även skissats långt ut på Värmdölandet.
    Rasism urholkas om man kan anklaga vägdragningar för att vara det. för det är väl tänkt att vägen skall asfalterad och målas med vita markeringar?

  50. Thomas P

    ces #42 Notera ”Österbron”. Det var ingen tunnel som diskuterades utan en bro på 60-talet.

    Österledskonsortiet var som sagt slutet på 80-talet, inte det 60-tal det talades om tidigare, och då var det mycket riktigt tunnel som gällde. Du ger en så positiv bild av dessa företag, men deras förslag var verkligen vinstmaximerat. Det var byggbolag som tänkte sig få bygga tunneln, stora markägare som skulle få värdestegring på sin mark, och visserligen sade de sig vara villiga att bygga och driva leden för egna pengar, men då skulle de också få ”låna” en nyrenoverad Essingeled under en massa år och ta ut avgift även där och sen lämna tillbaka den när de var utsliten.

    I slutändan flyttade konsortiechefen över till ett stadsägt bolag där bland det första han gjorde var att dyrt köpa upp ”utredningsmaterialet” om Österleden som konsortiet tagit fram, så staden fick betala för lobbyverksamheten för leden.

    Sen skall man också ha klart för sig att när man från början lanserade Österleden kallades den betydligt ärligare för ”matarled” där syftet var att bilarna skulle kunna köra på den för att hitta bekvämaste infart till innerstaden.

  51. Thomas P

    tty #46 ”Just en så korkad och och oförskämd kommentar som man lärt sig att förvänta från TP.”

    Värst vad du var lättstött. Jag säger att jag vill att landsbygden skall leva, är det inte det ni brukar vilja? Nog borde man kunna göra en del för mer än 30 miljarder, 30 000 kronor per svensk.

    Vill du ha oförskämd tycker jag du skall läsa mer av Christopher som verkligen är oförskämd mot alla stadsbor och t o m föreslog differentierad rösträtt så vår röst skall vara mindre värd.

  52. L

    Thomas P, i din Wikilänk kan man läsa följande; ”1948 utlystes en international tävling (se Österledstävlingen) för den tänkta östra förbindelselänken. 196 förslag från 33 länder kom in, med broar, tunnlar och de mest fantasifulla lösningar en del påminde om en stockholmsk variant av Golden Gate Bridge[3].” Så visst fanns det förslag på tunnlar långt innan Dennispaketet.

  53. Daniel Wiklund

    Thomas P vill att landsbygden ska leva. Han låter som en centerpartist eller som en miljöpartist.

  54. Kenneth Mikaelsson

    Enkelt fixat bara se till att näringen skattas där den bedrivs….. Då står fjollträskarna med röven bar….

  55. Lasse

    Tomas P
    Är du säker på att Österleden projekterar på 1980 talet?
    Jag jobbade med den 1994 och har för mig att dragningen var rätt färsk.

  56. Slabadang

    Det bär emot men jag måste faktiskt ge Thomas P rätt!

    Bilar ÄR verkligen en alltmer giftig miljöbov som främst drabbar klimatet i förorterna med hög multikulti representation. Det är faktiskt sant!

    http://www.sydsvenskan.se/2016-08-23/jag-slacker-din-giftiga-eld-men-jag-gar-inte-pa-ditt-skitsnack-bilbrannare

    Frågan om vem eller vad som är ”rasistisk” och mot vem eller vad låter jag förbli en öppen fråga. CO2 utsläpp och andra miljöfarliga ämnen drabbar främst nogo-zoner.

  57. # Thomas P 39

    Undertecknad har bott 11 år i Paris centrum, men flyttade till den normandiska landsbygden för att slippa ” toutes les vaches”. En bildad stadsbo som Thomas P förstå naturligtvis franska språkets alla subtiliteter, så en översättning är superflue. Aldrig tidigare i mitt liv har jag varit så produktiv som här mitt i naturen. Mitt verkliga arbete tar tre till fem månader per år och det lever jag gott på.

    Paris besöker jag så sällan som möjligt. Jag har ingen Jeep, och eftersom stan är full av farthinder och potholes är det obekvämt att ta sig fram där med en vanlig bil.

  58. Slabadang

    Hjälp!

    Jag vet att jag sett en karta som kan förklara mystiken över att det finns det omvända förhållandet mellan förekomsten av grönska och andel MP-väljare.
    Hela Sverige är grönt förutom i tätort, där är istället väljarandelen för de gröna som störst och Stockholm värst!
    Helt enkelt folk som inte riktigt förstått att det föreligger en motsats mellan att bo i en hundraårig urskog och att bo i stan? Att man måste välja och prioritera?

    Hittar någon kartan så klappa in en länk!!

  59. Slabadang

    Peter S!

    Jag tycker det är storstilat att du inte är mentalt utmattad av kämpa för fakta och vetenskap.
    Humor och satir är ett vapen du använt med framgång tidigare och fortsatt?

    Ibland är humorn det vitaminpiller man behöver för att klara av att leva i lögn och floskelsamhället. Kolla in denna lilla sketch som reaktion på Löfvens tal om att satsa på skolan 🙂

    https://www.youtube.com/watch?v=KPWozkkI8Zk

    Visst känns det lite bättre? 🙂

  60. latoba

    #8 Lars Cornell.
    Han måste väl vara alarmist. Annars får han väl inte vara med.

  61. Thomas P

    L #52 ”Så visst fanns det förslag på tunnlar långt innan Dennispaketet.”

    Förslag, visst, men de som sågs som något realistiska var i ytläge. Klicka vidare på wikipedia. Vägverket har en sida också:

    http://www.trafikverket.se/nara-dig/Stockholm/projekt-i-stockholms-lan/Ostlig-forbindelse/fordjupning/

    Lasse #55 ”Är du säker på att Österleden projekterar på 1980 talet?”

    Projekt Österleden (Österledskonsortiet) bildades 1986.

  62. Peter Stilbs

    Tack, Slabadang #59, för de orden.

    Vi är nog många som rankar Dig som en mästerkommentator här – med en speciellt vass formuleringskonst om vår bisarra värld

  63. Sten Kaijser

    Hej Thomas #6 (du har ju skrivit en hel del så att det är väl bäst att ange vilken kommentar jag svara på)

    först och främst så är det sällan som jag är bäst, däremot brukar jag ha en viss känsla för storleksordningar och det har hänt förr att jag sagt – ”det här tror jag inte på” – när det kommit påståenden. Det har inte hänt så många gånger, men i mer än hälften av fallen så har jag haft rätt.

    När det gäller hajarna så kan jag visserligen tänka mig att de kan bli 500 år gamla, men jag har väldigt svårt att tro att de inte blir könsmogna förrän de är 150 år.

    tty som är bättre än jag på att ”kolla upp” ger ju en antydan på att jag kan ha rätt i min misstro.

    Men avslutningsvis är det ju trevligt att vi är bäst båda två

  64. Allan Forsling

    Det blev mycket om trafikleder den här gången. Och då kommer jag att tänka på Öresundsbron och alla miljöalarmister som helt dömde ut denna. Olof Johansson, kommer någon ihåg honom?, avgick ur regeringen. Såg en artikel nu om Östersjön, och den verkar må mycket bra. Beror på vädret säger någon i artikeln. Just det, vädret, denna föränderliga företeelse. Väldigt många är idag glada över Öresundsbron. Alla förbindelser mellan nationer och människor är i stort sett bra.

  65. Thomas P

    Sten #63 Själv måste jag säga att mitt sunda förnuft är helt tyst i frågan om när håkäringar ”borde” bli könsmogna. Naturen är full av konstiga arter.

  66. Olle R

    #58 Det är tydligt att Slabadang aldrig rör sig i naturen. Faktum är att det finns fler naturskogar i Stockholmsregionen än i t ex mellersta Norrland (där jag vistats ett par somrar). ”Vars är den tiktiga skogen?” har jag undrat många gånger.. Däruppe möter man oftast kalhyggen och olika föryngringsstadier av produktiv skog, trista skogsbilvägar med grov makadam, inga stigar trampas upp längre utan växer igen och försvinner. Folk rör sig huvudsakligen med bil, fyrhjuling och scooter i naturen, sannolikheten att möta någon till fots ute i ”skogen” är minimal. De skogliga naturintressena är älgjakt och hallonplockning (tillämpa gärna könsstereotyper här).
    Själv springer jag helst långa pass i skogen och märkligt nog hade jag den bästa löpterrängen någonsin under de fyra år jag bodde i Bryssel, med den stora skogen Foret de Soignes bara några km från hemmet..

  67. Ann L-H

    Viktigt OT.
    I dagens GP tar både Alice Teodorescu och debattsidan i så att de spricker. De ger sig på bokmässans övertramp på yttrandefriheten, i och för sig med all rätt, men glömmer eller, kanske än värre, är inte ens medvetna om hur de trampat på yttrandefriheten när de konsekvent hindrat insikter och åsikter från den icke politiskt korrekta sidan.
    Alice T.:
    http://www.gp.se/ledare/teodorescu-yttrandefrihet-utan-men-1.3717673
    Dessutom är nära nog hela debattsidan fylld av väl skrivna kommentarer i samma anda.

  68. Christopher E

    #51 Thomas P

    ”Vill du ha oförskämd tycker jag du skall läsa mer av Christopher som verkligen är oförskämd mot alla stadsbor och t o m föreslog differentierad rösträtt så vår röst skall vara mindre värd.”

    Jaha, där kom lite dagliga påhopp från Thomas. Inte ”alla” stadsbor till att börja med, och ”oförskämd” betyder alltså i Thomas språkbruk att försynt påpeka att många billösa stadsbor med väl utbyggd kollektivtrafik och nära till all service har svårt att förstå de realiteter bilägare i landsbygd (och även småstäder) lever med (något som varit tydligt i diskussioner här).

    Rösträttspåhoppet är helt enkelt att jag uttryckte att man se fördelar med det amerikanska elektorsystemet, något jag delar med majoriteten av nästan 150 miljoner väljare där, så jag är inte direkt ensam. När solidariteten sviktar utgör det systemet ett skydd som gör att inte några få storstäder totalt dominerar ett lands politik. De amerikanska kandidaterna måste även kampanja i glesbefolkade stater.

  69. Thomas P

    Olle #66 Detta exemplifieras även att första svenska kända vargföryngringen i modern tid skedde i en lya inte långt från en väg, och ändå tog det månader innan någon upptäckte den. Vad jag vet inte förrän man noterat vargarna och började leta aktivt.

  70. Mats G

    67
    Ann L-H

    Lenins barnhörna. Jo ja tackar…

  71. Märkligt att läsa så mycket okunskap om trafik, men sanningen tycks ändå ha kommit fram till sist. Österleden eller Österbron har diskuterats i mer än hundra år. Redan på 1920-talet föreslogs en högbro från Ringvägen på Söder över Djurgården till Valhallavägen. I 1948 års tävling fanns både bro och tunnel som alternativ och sedan Dennispaketet 1990 är tunnel enda alternativ, men numera mycket långt österut p g a berggrundens kvalitet. Och nu kallas den ”Östlig förbindelse”.
    Och ”Förbifarten”, som tidigare kallats både Kungshattsleden (1960-talet) och Västerleden (1990-talet) men fortfarande går i samma sträckning, men nu mest i tunnlar, går ju förbi Stockholms centrala delar men genom dess ytterdelar. Trafiken som går mellan Norrköping och Gävle är ju en försvinnande liten andel. Och Ingemar Nordin kan ju hoppas på att slippa betala trängselskatt på Förbifarten eftersom avgifterna på Essingeleden ska styra trafiken dit.

  72. Mats G

    Är det någon som har läst ”Livet med kvantfysiska glasögon”?

    Jag har det inte men följt debatten. Boken är nu flyttad till den esoteriska avdelningen. Boken verkar handla om ens egna idé om verkligheten som har upphöjts till vetenskap av en själv. Känns det igen?

  73. Mats G

    Fö gillar Alice Teodorescu rätt skarpt.

  74. L

    Thomas P, du började med att säga så här; ”L #8 Fast hade det känts så fräscht med broar och väg rätt över Djurgården? På den tiden var det ingen som tänkte tunnlar.”

    Sen la du själv in en länk där det klart och tydligt står att tunnlar var ett av förslagen. Nu försöker du säga att dom inte sågs som realistiska.

    Eftersom jag var med och minns diskussionerna så kan jag säga att det var broar man inte ville ha. Man pratade om en trafikled på pelare över Djurgården och det blev inte populärt. Tillsammans med att en bro från Nacka skulle stänga av Stockholm så ansågs just en tunnel vara det mest realistiska alternativet och därför var det tunnel som levde kvar även i Dennis-paketet.

    Jag jobbade med information om bl a detta på 60-talet och kände Mehr-Berglund-Blom-Helldén-Celsing-Erskine m fl som var tongivande i stadsplaneringen på den tiden…

  75. Mats G

    45
    tty

    Tack för dessa lärdomar om zebrafinkar.

    Övrigt:
    ”extrapolationer”

    Vad är det som händer. Varför denna extrapolations-madness inom forskarvärlden?

  76. Ann lh

    # 73 Mats, det gör jag med men även solen har ju sina fläckar, som bekant.

  77. Christopher E

    För Stockholms (och även Göteborgs) del tycker jag de ska sluta ta avgifter av trafik som bara vill passera och är ointresserade av att åka in i stan. Det är deras bekymmer.

    Gärna förbifart. Givetvis ska det gå att passera dessa städer på E4 och E6 på väg tex. till Arlanda eller Oslo utan straffavgift. Det är ju inte så att många har ett realistiskt val, och vägarna har vi redan betalt med vägskatter.

    Jag kör själv till Arlanda i oktober, men väljer E20/E18 istället. Det tar lite längre, men jämnar kanske ut sig med mindre trafik.

  78. tty

    #75

    ”Vad är det som händer. Varför denna extrapolations-madness inom forskarvärlden?”

    Man vill ha häftiga, dramatiska, politiskt korrekta resultat som platsar i statustidskrifter som Science eller Nature. Det är det som ger karriär och anslag. Negativa resultat är vetenskapligt ofta lika viktiga eller viktigare, men är mycket svårare att publicera, och kommer definitivt inte in i ”statustidskrifterna”.

    Här kan du se vad som händer när någon försöker påpeka att en publicerad artikel i Nature inte håller:

    http://www.ipscell.com/2014/03/nature-rejects-publication-of-paper-reporting-that-stap-does-not-work/

    I det här fallet var resultatet ren fejkning och tragiskt nog begick den aktuella doktorandens handledare senare självmord (detta var i Japan, inte på Karolinska Institutet!)

    Kort sagt, det är alltför lätt att prångla ut dramatiska men tvivelaktiga eller helt fejkade resultat och alltför svårt att få dem rättade.
    Jag kan tillägga att det var en sådan ren skräpartikel i Nature om den förra mellanistiden som först fick mig att börja ifrågasätta CAGW för ca 10 år sedan. Den citeras fortfarande flitigt.

  79. Ingvar i Las Palmas

    http://www.populartechnology.net/2016/08/climate-change-energy-and-environment.html

    🙂

  80. Daniel Wiklund

    OT I dagens tidning (norrbottenskuriren) finns en insändare som handlar om Aktuell Hållbarhets granskning av kommunernas miljöarbete. Undertecknarna är chefredaktören för Aktuell Hållbarhet och kommungranskare från Aktuell Hållbarhet. Vilka märkliga yrken det finns. Läser också en annonsbilaga, om Skördefest och miljödagar i Boden. Där har Per Holmgren en helsida, rubriken är ”Årets naturresurser är redan slut, snart har vi ingenstans att bo”. Hela hans artikel handlar om vilket helvete vi har framför oss om vi inte ändrar på dramatiskt på våran livsstil/konsumtion. Passande nog är han numera naturskadespecialist hos Länsförsäkringar. Han kunde lika gärna blivit predikant. Gud bevare oss för alla dessa godhetsapostlar.

  81. Mats G

    #78
    ”statustidskrifterna”

    Det har väl framgått på senare tid att de har fått för stor makt och inte är vuxna uppgiften.

  82. Mats G

    80
    Daniel Wiklund

    ”chefredaktören för Aktuell Hållbarhet”

    OMG – stor tomtevarning.

    Man tro mer och mer att alal dessa Hållbarhetsreligiösa är överlevare från tiden då industrialismen introducerades.

  83. Mats G

    77
    Christopher E

    Vägtullar är ett j-a aber. Först betalar man skatt för vägar och infrastruktur och sedan får man betala en gång till, flera gånger om, för att använda dem.

    Göteborgpolitikerna har nu backat från millö argumentet och erkänner öppet att det är pengarna de är ute efter. Naturligtvis är det samma sak i Stockholm.

    Alla som kan bör bojkotta allt som är innanför biltullar så kan de sitta där girigbukar.

  84. Mats G

    Jag år tvungen att åka många extra mil för att undvika vägtullar. Hur är det bra för miljön?

  85. Christopher E

    #83 Mats G

    I Göteborg stämmer faktiskt Thomas farhågor om att stadsbor ska få sin demokratiska röst tystad. För de röstade bort vägtullarna i valet och ingen politiker bryr sig… skatteintäkter går före demokrati. En politiker sa till och med ordagrant att han ”sk-ter” i väljarna. Det var ju ärligt i alla fall.

    Det finns inget praktiskt sätt att undvika tullarna i Göteborg om man kommer söderifrån och ska mot Oslo. All passage beskattas. Vi brukar kalla miljöpolitik för ”medeltida”, och med dessa nygamla tullar stämmer det faktiskt på pricken.

  86. Mats G

    #85

    Praktisk och praktisk. Här pratar vi principer. Från söder kan du åka E4 sen borås 40:an mot partille sen örebro sen mot Oslo..

  87. Peter F

    #79

    Lysande. Korta och enkla sanningar. Den ska jag skicka till alla mina AGW-bekanta.

  88. John Silver

    #75 #78

    Klimatskammen är just linjär extrapolering upphöjd till religion.

  89. Olle R

    Jag har aldrig varit positiv till biltullar. Det finns enklare lösningar. Höj skatten med någon krona och gör kollektivtrafiken i Storstockholm gratis. På så viss slipper man dyra och onödiga kontrollapparater och byråkrati, och når samma resultat på ett effektivare och billigare sätt

    Apropå extrapolationer. Det gnälls mycket på dem men ingen kan visa att de är fel. Att extrapolationer ogillas beror på att man ogillar resultatet och dess implikationer..
    Extrapolationer i produkter med önskat resultat accepteras dock med hull och hår..

  90. Mats G

    ”gör kollektivtrafiken (i Storstockholm) gratis.”

    I min stad provades det. Det blev partybussar så de slutade.

    ”men ingen kan visa att de är fel”

    Jodå. jämför med verkligheten. Vi vet sanningen när vi hittar en 500 år gammal haj. Vet ej hur intressant denna fråga är dock.

    Apropå extrapolationer. Det man kan säga generellt är att en trend bryts förr eller senare. Därför går det inte att dra ett streck rakt ut i himlen hur som helst. Speciellt om det inte har visat några tecken på liknande innan.

  91. Mats G

    forts.

    men om det finns en ratio en hajs längd = ålder så visst.

  92. Guy

    Olle R # 66

    Olle tror att Slabadang aldrig rör sig i naturen. Kanske det är sant, vad vet jag. Sedan talar han om ’naturskogar’. Vore intressant att få en definition på vad Olle menar med naturskog.

    ”Själv springer jag helst långa pass i skogen och märkligt nog hade jag den bästa löpterrängen någonsin under de fyra år jag bodde i Bryssel, med den stora skogen Foret de Soignes bara några km från hemmet..”

    I en park går det att springa på dom stigar och vägar som är dragna för ändamålet, men i en naturskog löper man stora risker om man löper. Enligt min åsikt om NATURskog består den av fällen, stenar och ris. Ingenting man så där bara löper ogenom. Jag vet att det också finns glest bevuxna moar och dom kanske kan jämföras med parker, men dom naturskogar jag har gått i kliver och klättrar man i.

    Verkar som Olle aldrig varit i en naturskog. 🙂

  93. Mats G

    ”vad Olle menar med naturskog. ”

    Nu får vi extrapolera lite. Det lättaste att reda ut detta är att negerar naturskog genom att sätta o framför.

    Onaturskog. Det måste ju vara storstadsdjungel. Problem löst.

  94. Ann lh

    #79 Tack Ingvar i Las Palmas. Under dagen har jag haft en liten mailkonversation med debattredaktören på GP om yttrandefrihet i teori och praktik. ( Se #67). Eftersom mannen i fråga trots sin övertygelse inte verkade särskilt insatt i frågan fick han just länken ” för nybörjare” för påseende.

  95. Ingvar i Las Palmas

    Trängselskatt?
    Kom igen. Nu är det trängselskatt på Essingeleden!!!

  96. Ingvar i Las Palmas

    Smaka på den här alla CO2-fiender!!
    https://wattsupwiththat.com/2016/08/22/virtually-indistinguishable-comparing-early-20th-century-warming-to-late-20th-century-warming/

  97. Svempa

    Är du en miljövän. Lomborg: Ät då inte ”ekologisk mat”

    http://www.usatoday.com/story/opinion/2016/08/11/organic-farming-harmful-damage-environment-inefficient-column/86988504/

  98. Thomas P

    Olle #89 ”Jag har aldrig varit positiv till biltullar. Det finns enklare lösningar. Höj skatten med någon krona och gör kollektivtrafiken i Storstockholm gratis.”

    För en gångs skull får jag hålla med Mats G. Gratis kollektivtrafik fungerar inte. Enligt tillgängliga studier är det för få som flyttar från bil till kollektivtrafik bara för att den senare blir gratis.

    Trängselavgift är bra för att kostnaden för biltrafik är helt olika i stad och på landsbygd. Och till kostnad räknar jag då även in köerna, att varje bil gör att trafiken för alla andra går långsammare. Misstänker dock att jag inte får gehör för det här eftersom det där med externa kostnader inte är ett populärt begrepp.

  99. Gustav

    Thomas P:
    ”Och till kostnad räknar jag då även in köerna, att varje bil gör att trafiken för alla andra går långsammare. ”

    Men du glömmer här att ”miljöbilar” inte alls trängs utan det finns plats för precis hur många som helst utan att det blir kö.

  100. Thomas P

    Gustav ”Men du glömmer här att ”miljöbilar” inte alls trängs utan det finns plats för precis hur många som helst utan att det blir kö.”

    Gör jag? Hur då?

  101. Christopher E

    #89 mfl

    Om kollektivtrafiken är så oattraktiv att människor inte ens vill åka med den mer när den är gratis, kommer knappast höjda straffskatter på bilar få den effekten heller.

    Igen handlar det alltså om skatteintäktsmaximering.

    Annars håller jag med om Olle R om att det låter mer sympatiskt, om man ändra någons beteende, att göra alternativen mer lockande istället för att försöka kostnadsstraffa bort något de flesta gör för att de inte ser någon annan möjlighet. Ska jag sluta lämna min dotter på skola och säga upp mig från mitt jobb för att regeringen höjer kostnaden för bil? Hur har de tänkt?

    Dessutom är höjd beskattning av bil något som ökar klasskillnader. De bättre beställda i samhället har inga problem att betala för att slippa trängas med ”svenssons” i stan och på vägarna.

  102. Thomas P

    Christopher #101 Det var mycket förutsägbart att du skulle komma dragande med ditt ”straffskatt” igen, men du har fel. Trafiken minskade när man införde trängselskatten. Skulle du verklige bli gladare om man tog bort denna och la ut kostnaden för förbifart Stockholm på alla Sveriges innevånare, för i praktiken är det till denna större delen av pengarna går.

  103. Olle R

    #98 Thomas,
    Jag håller inte med. De månader jag har månadskort använder jag bilen minimalt. Om jag inte har månadskort och ska in till Söder en lördag så är bilen ett givet val, 20-30 kr i bensin, jämfört med 150 kr t o r med SL:s reskassa (för två personer). Om jag tar bilen sparar jag också en massa pengar på att inte dricka öl o dyl 🙂
    En snabb googling visar på en del goda erfarenheter med gratis kollektivtrafik
    http://www.fria.nu/artikel/121344

    Om gratis eller billig kollektivtrafik inte är framgångsrik kan det ha sociologiska förklaringar. När jag bodde i Bryssel var kollektivtrafiken både billig och bra, om man kunde undvika de bussar och spårvagnar som fastnade i trafikstockningarna.
    Dock, för Brysselborna är bilen och bilresandet till jobbet en viktig social markör. Det första folk gör när de får råd är att köpa en bil och börja åka med den till jobbet och trängas i den hopplösa rusningstrafiken. ”Utlänningar” skakar på huvudet åt detta och har inget emot att utnyttja kollektivtrafiken (och frotteras med samhällets bottenskikt) eftersom det är billigast, enklast och bäst.. (Varning för vissa generaliseringar…)

  104. Gunnar Strandell

    Thomas P #102
    Ser du inte att du ger stöd för Christopher E:s poäng?
    Biltrafiken minskade i city med trängselskatten, men flyttade till Essingeleden och skatten har nu följt efter.
    Inse att detta inte är ett vettigt sätt att bygga ett samhälle.

  105. Daniel Wiklund

    Det är lite märkligt att just bilen har blivit ett hatobjekt. Mina föräldrar som var födda för 100 år sen hade inte bil. Och ingen av min pappas sex syskon hade bil. Dom promenerade, cyklade, körde moped, åkte buss, spark på vintern, eller ibland bil med arbetskompisar. Semestrarna blev en cykeltur ut i naturen. Det hade underlättat mycket om det hade funnits bil. Det har hänt mycket på några årtionden, nu ska man ha dåligt samvete om man kör bil, i synnerhet om den går på bensin. Där har miljöpartisterna varit framgångsrika. Hade dom funnits när bilen uppfanns hade dom säkert satt stopp för den. För att inte tala om flyget.

  106. Christopher E

    #102 Thomas P

    ”Trafiken minskade när man införde trängselskatten.”

    Jo, det vet jag, initialt, men effekten avtog och därför höjdes tullarna kraftigt. Nej, givetvis har jag ingen lust att betala era vägar. Till vägar av riksintresse behövs inga tullavgifter, för dem har vi bilägare övertaxerats under många år nu.

  107. Gustav

    Thomas P:
    Du kanske inte kände till att miljöbilar befriades från trängselskatt fram till år 2012?

  108. Thomas P

    Gustav #107 Och? läs din kommentar ovan igen.

  109. Gustav

    Thomas P:
    Jag läser och läser igen och förstår inte vad det är jag missat:

    ”Thomas P:
    ”Och till kostnad räknar jag då även in köerna, att varje bil gör att trafiken för alla andra går långsammare. ”

    Men du glömmer här att ”miljöbilar” inte alls trängs utan det finns plats för precis hur många som helst utan att det blir kö.”

    ”Miljöbilar” befriades från trängselskatt och du säger att varje bil gör att trafiken går långsammare (här kan man också tala om verkliga tröskeleffekter). Varför trängs inte miljöbilar kan man undra? Särskilt med tanke på att de miljöbilar som fanns (exempelvis Saab Biopower) var stora som två mindre bilar.

  110. Thomas P

    Gustav #109 ” Varför trängs inte miljöbilar kan man undra?”

    Undra kan man alltid, men varför ställer du frågan till mig? Var har jag sagt något om att jag vill undanta miljöbilar från trängselavgift?

  111. Olle R

    En av anledningarna till att man gick ifrån befrielsen från trängselskatt för miljöbilar 2012, var att etanolbilar inte har nån positiv inverkan på lokal hälsa och miljö (jämfört med bensindrift).
    Å andra sidan borde rena elbilar befrias från trängselskatt eftersom de inte påverkar luftkvaliteten i stan negativt via avgaser… Görs det? Är det någon som vet?

  112. Christopher E

    #111

    Fast det heter ju trängselskatt. Som Gustav riktigt påpekar trängs ju elbilar lika mycket som alla andra.

    Dessutom handlar ju trängselskatt om att få in pengar. Om många skaffar elbil minskar intäkterna och det är inte intressant för politikerna. Därför har ju många kommuner nu avskaffat tex fri parkering för miljöbilar.

  113. Guy

    Olle R # 111
    ”Å andra sidan borde rena elbilar befrias från trängselskatt eftersom de inte påverkar luftkvaliteten i stan negativt via avgaser… ”

    Så dom laddas någon annanstans? T.ex enligt lånad länk från annan tråd.
    http://www.dagbladet.no/nyheter/lader-elbil-med-diesel—veldig-komisk/60855963

  114. Gustav

    Thomas P:
    Det lät som om du var en anhängare till trängselskatten och jag påpekade bara hur ihåligt det är att kalla det för trängselskatt. Jag tror inte alls som Christopher att det handlar om pengar och inte heller om trängsel. Det handlar om att sätta dit bilister som inte kör de rätta bilarna. Jag fortsätter för övrigt att kalla systemet för Billströmavgift därav.

  115. Thomas P

    Gustav #110 Jag är en anhängare av trängselskatt som princip. Det innebär inte att jag måste hålla med om varje detalj i utformningen i Stockholm. Era olika konspirationsteorier om vad det ”egentligen” handlarom ger jag dock inte mycket för.

  116. Mats G

    115
    Thomas P
    ”anhängare av trängselskatt som princip”

    Vilken princip är det?. Ju högre skatteuttag desto bättre?

  117. Gustav

    Thomas P:
    Ok tack för förklaringen. Jag tycker dock det är absurt att utge sig vara en anhängare av principen och utelämna att systemet medgav undantag från samma princip. Jag skulle heller inte kalla undantaget för miljöbilar för en liten detalj, det var den främsta anledningen till att flexifuelbilar sålde så oerhört bra enligt flera undersökningar när det begav sig. Själv kan jag inte heller dra mig till minnes ett enda försök med trängselskatt där verkligen ALLA fordon som trängs måste betala! Det gäller även kollektivtrafik vars blå bussar korkar igen så gott som varje korsning. Försök heller inte med att de skulle reducera trängseln jämför med vår Fiat Panda med 4 personer i…

  118. Mats G

    Dessutom behöver man inte gissa om biltullarna. Kommunpamparna har uttryckt sig väldigt tydligt att det handlar om att dra in pengar för framtida projekt.

  119. Mats G

    Kommunpamparna i Göteborg ….

  120. Gustav

    Mats G:
    Fast det gäller ju att bara dra in pengar från rätt sorts folk/bilar. Och taxi var väl befriade längst av alla tillsammans med utlandsregistrerade bilar och lastbilar?

  121. Mats G

    120
    Gustav
    ’rätt sorts folk/bilar’

    Vet inte. Det verkar vara en administrativ fråga mer än något annat. Taxi kan mycket väl särintressen/egenintressen spelat in.

    Jag har en väldigt stark upplevelse av att det inte handlar om något politiskt utan ekonomi.

  122. Gustav

    Mats G:
    Omg. Och att politiker undantogs tillsammans med flexifuel, elhybrider (som inte sparade en gnutta bensin) och gasfordon (som väldokumenterat släppte ut betydligt högre GHG än motsvarande bensinmodell mätt i tailpipe!!), varför ville ingen ha pengar från dessa bilar?

  123. Christopher E

    Håller med Mats. Trängselskatter handlar om pengar. Det är en skattehöjning man är ute efter.

    I Göteborg är ju pengar från trängselskatter öronmärkta till bygget av Västra länken. Därför struntade politikerna i att folkomröstningen röstade ner tullarna, för annars kan de ju inte bygga länken…

    Så om trängselavgifter hade fungerat som påstått avsett, att bilisterna slutar köra och tar kollektivtrafik, hade ju pengarna inte räckt heller. Så det var aldrig tänkt att trafiken skulle minska mer än marginellt, och det svinnet tar man tillbaka genom föreningsavgifter på 500 kr från första dagen på en fakturorna. Rent ocker.

    För min del har jag nära upphört att vistas i Göteborg. Mindre trafik, det fungerar ju, jublar kanske någon gröning. Men de näringsidkare innanför tullarna vi skulle spenderat pengar hos jublar inte…

    Istället har intresset för externa köpcenter utanför tullarna ökat väsentligt.

  124. Gustav

    Christopher E:
    Håller verkligen inte med dig, och att få en marginell minskning av biltrafiken är precis syftet med en trängselavgift, inte att få bort en stor del. Minskar du antalet passager på en väg från 85% till 80% så kan hastigheten öka från 5 km/h till 50 km/h. Det är just det som är poängen att få till en marginell ökning.

    Vad trängselskatten istället gjorde i Stockholm var att vissa körde andra vägar men att passagerna av fordon som var undantagna från avgiften ökade dramatiskt. Det handlade därmed inte alls om pengar (varför inte beskatta ett fordon som dokumenterat har högre GHG-utsläpp ur avgasröret) utan om att få frislag på de som körde bil och inte ville utföra symboliskt gröna handlingar.

  125. Christopher E

    #124 Gustav

    Jo, men att undanta ”gröna” bilar var väl bara för att försvara hela konceptet och få större acceptans (= ”rädda världen”) för höjda kostnader.

    När väl systemet var igång som beskattade man efter ett tag även miljöbilar som gått på det samt höjde och utökade taxeringen.

  126. Mats G

    125
    Christopher E
    ”få större acceptans (= ”rädda världen”) för höjda kostnader.”

    Exakt. Det kallas för branding. Du skall fås att betala mer för exakt samma sak bara för att det är av ett visst märke. Ex svensk kött. ekologiskt odlat.

    Att lyckas får dig att tycka det tär toppen att betala mer för samma sak eller mer skatt.

  127. Mats G

    125
    Christopher E
    ”få större acceptans (= ”rädda världen”) för höjda kostnader.”

    Exakt. Det kallas för branding. Du skall fås att betala mer för exakt samma sak bara för att det är av ett visst märke. Ex svensk kött. ekologiskt odlat.

    Att lyckas får dig att tycka det tär toppen att betala mer för samma sak eller mer skatt.

  128. Mats G

    OT

    Nåt är i görningen. Först Kerry med inofficiellt möte med vår utrikesminster och nu biden möter statsministern.

  129. Mats G

    Mer exempel på mincontrol.

    ”Vi känner oss inte förtryckta i burkini” citat från expressen. Nej, det visar bara på hur fucked upp du är i skallen….

  130. Håkan Bergman

    Det som är högsta mode bland miljönissarna i Sverige och Danmark slår inte alls an i Tyskland. NIMBY på global nivå, blir att fortsätta att cykla till Bryssel för Isabella och co.
    https://ing.dk/artikel/flere-problemer-femern-tunnelen-5000-nye-tyske-indsigelser-186372?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=daglig&cx_newsletter=daglig&cx_newsletterid=185660