Öppen tråd

Hej alla!
I morgon reser jag, maken och hunden till Gotland. Därför kommer det att vara relativt tyst här på bloggen. Jag uppmanar er alla till att diskutera fritt så hörs vi snart igen!

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Peter Stilbs

    Ha det bra , Maggie – jag hoppas lägga in något i morgon.

  2. ThomasJ

    WSJ skjuter en läsvärd bredsida, betitlad:
    ”A Climate Absolution?
    The alarmists still won’t separate science from politics.”
     
    Länk:
    http://online.wsj.com/article/SB10001424052748703394204575367483847033948.html?mod=djemCommunity_h
     
    Mvh/TJ

  3. ThomasJ

    Enjoy välförtjänad ’lugn & ro’ – koppla av mobilen oxo… 😉
    Mvh/TJ

  4. ThomasJ

    Bokmärk denna länk:
    http://www.accuweather.com/video.asp?channel=vblog_bastardi
    Mvh/TJ

  5. Gunnar Strandell

    Missa inte Gotland Ring och elbilsracing!
    MP har identifierat problemet med att fossil energi blir en bristvara så småningom, men missat att det går att ha mycket kul med elenergi utan att behöva åka kollektivt.
    Se och lär vad framtiden kan erbjuda om vi slipper nya tankeförbud! 

  6. ThomasJ

    ’Breaking news’:
    http://dotearth.blogs.nytimes.com/2010/07/19/the-passing-of-a-climate-warrior/
    Mvh/TJ

  7. FcH

    Unnar Dig, make och vovve allt gott på Gottland 🙂 samt tackar för TCS.
     

  8. Håkan Bergman

    Eftersom jycken ska med också så antar jag att det blir båt över till Gotland, då finns det en skojig tävling man kan köra på däck, ’Kast med liten mobiltelefon’! Hare!

  9. Håkan B: Kast med liten mobiltelefon? Det var något nytt. 😉

  10. ThomasJ

    Vad är på ’G’… ??
    http://pgosselin.wordpress.com/2010/07/19/enviro-taliban-is-europe-proposing-to-criminalise-scepticism/
    Mvh/TJ

  11. maggie, jag vet att ingen som inte stängts ute är så elak som jag mot SI ( Peter har jag bara ”fixat” enstaka gånger Ingemar aldrig.. *snyft* han är månne min överman)….
    Dig Maggie har jag mobbat maximalt, just så ska en objektiv slipsten dras…(eller ? )
    Hoppas du inte blivit ledsen och att herr Crusell med dig och de dina får en underbar semester…
     
    (vet att jag smörar men jag har nog legat på gränsen att falla av..)

  12. Ny övning i den LOKALA uppvärmningen : Kast med AGWare
    Kategorier :
    1) Högdjur 10p
    2) Småvilt 3 p
    3) Blindgängare 1p
    Skalp lämnas inn för ansökan om uppskov för personliga CO2kvoter.
     

  13. ThomasJ

    ”Kast med liten mobiltelefon”
    Fullträff, Håkan!  😛
    Mvh/TJ

  14. Gunnar Strandell

    ThomasJ #6
    Om jag tolkar en av kommentarerna rätt så besökte han Kärringön innan han dog och kanske fick en försmak av paradiset.
    Schneider har varit duktig på att göra reklam för sina tankar och förklara dem på ett vetenskapligt sätt i populära media.
    Att han både varnat för att människans CO2-utsläpp skulle leda till en ny istid och till global uppvärmning sammanfattar rätt väl det kunskapsläge vi har idag. 
    Klimatet förändras och människors åsikter förändras, jag tror att själva förändringen är livet. Det är därför mitt ego eller min själ håller mig igång när jag vill vila.
    Jag är övertygad om att Scheider dravs av en stark vilja till förändring och vi har alla anledning att sakna honom.
    Jag hittade denna länk som handlar om honom:
    ttp://www.john-daly.com/schneidr.htm

  15. ThomasJ

    Gunnar L. #11: ”din överman” – que? Finns la ente öht., oder… 😉 ?
    Mvh/TJ

  16. Kjell_A Jönsson

    Kjell-A  Jönsson
    Littorinaffären, om nu någon sådan    verkligen existerar, kommer att förklinga i moll,  kanske i JK:s  skrivbordslåda.
    ALLVARLIGARE i politiken är att Fredrik Renfeldt ännu umgås med tankar på att i ett visst palametariskt läge   försöka regera tillsammans   med  MILJÖPARTIET.
    I sså fall blir det en blågrönröd röra  och förtroendet för politiken kommer att undermineras  totalt .
    Alla som tänker klart måste försöka motarbeta sådana kabinettspolitiska tankegångar. 
    Kjell-A  Jönsson

  17. ThomasJ

    Gunnar S. #14: Visst har han varit ’duktig’ på att göra reklam & framföra sina tankar – det är emellertid inget credo för att dessa är riktiga o/e förankrade i verkligheten. På 70-talet gick nämnde ut och varnade/alarmerade för kommande istid & allt därmed förbundet elände/katastrofer. På senare tid, f.o.m. IPCCs inrättande/etablerande har nämnde – hur? – helt enkelt ’bytt’ åsikt respektive ’vetenskapligt bevis’ [från modeller..] bevisande(???) att världen står inför enorma eländen pga. uppvärmning… Asså… go figure a bit, eh.. 😉 ?
    För mig framstår personen son en megastor bluff – ’tröst’ kan måhända vara att han ej är (var) ensam i gänget.
    Tråkigt, naturligtvis, för nära & kära – beklagar. Detta måste emellertid särskiljas från vad personen deFacto gjort/påverkat.
    Mvh/TJ

  18. Lena Krantz

    ThomasJ #6
    Ojdå, ja det var verkligen en oväntad nyhet men jag hade ingen aning om att led av cancer.
    Man får beklaga sorgen till hans fru (fast hon inte läser) helt enkelt.
    Han verkade vara en sympatisk man även om han kanske kan sägas ha haft en alarmistisk syn vad gäller klimatet….ja det har ju inte med det att göra såklart.

  19. Lena Krantz

    ThomasJ #18
    Ärligt talat så tror jag att istidsvarningarna från forskarna var mycket få och jag vet inte om Schneider verkligen var med i de där spekulationerna mer än att han var med i ett program som varnade för att istiden kanske redan var här. Men han själv sa inget om det i programet, bara att det nog inte var helt genomtänkt att börja bomba sönder isen.
    🙂

  20. ThomasJ

    Intressant info om energiförsörjning/-produktion:
    (asså utanför den svenska ankdammen…)
    http://www.world-nuclear-news.org/NP-Nuclear_investment_vital_to_meet_UK_emission_targets-1907104.html?jmid=16549&j=249794223&utm_source=JangoMail&utm_medium=Email&utm_campaign=WNN+Daily%3A+September+moves+for+Belene+project+%28249794223%29&utm_content=tjthomasj%40gmail%2Ecom
    Mvh/TJ

  21. ThomasJ

    Dumt av mig att inte ’rensa’ länken – sorry!
    Här den aktuella (home) länken:
    http://www.world-nuclear-news.org/default.aspx
    Mvh/TJ

  22. ThomasJ

    Lena K.: Förvisso var/fanns där ’papers’ i vilka personen avgav sin signatur – dessa [70-talets] angav en dramatisk nedkylning/istid.
    Samma person ’vänder’ under kort tid ett hundra grader åsikt och alarmerar för uppvärmning [som eg, inte finns öht.]. I vad mån ska ngn vidmäta slikt beteende ett uns av förtroende??? Go figure! 😉
    Mvh/TJ

  23. Håkan Bergman

    ThomasJ #22
    ”hundra grader åsikt”
    Celsius eller Fahrenheit?

  24. ThomasJ

    Håkan B. #23: Spjuver.. oder 😉  Ska naturligtvis vara en 180-graders åsiktsförändring. Typ tvärtom asså! Sorry för villfarelsen!  😉
    Mvh/TJ

  25. Lena Krantz

    Håkan Bergman
    ThomasJ
    Vi visar respekt för den nyligen avlidne här på TCS, eller hur?

  26. Slabadang

    Nu får jag nog gå och lägga mig eller skylla på solen!
    Jag vet inte om det är ögontrötthet av för mycket sol och aktiviteter idag, eller om jag kanske har förträngda snuskiga fantasier ?
    Jag läste Maggies första rad som ”Imorgon åker jag,naken och bunden till Gotland” va f…n blink blink gnugga gnugga… är det ett rop på hjälp? Frivilligt? Det måste vara på skämt? Kidnappad av militanta klimataktivister? Kan det verkligen stå så?? Gnugga, blinka, blinka, fokusera blicken zooma sidan till 150%…så där.. ”I morgon åker jag, maken och hunden till Gotland” Now thats a difference!!!
    Ha en riktigt skön vistelse på Gotland!!!

  27. Lena Krantz

    Hmm, syftningsfel.
    Vi på TCS visar respekt för den nyligen avlidne
    är nog bättre

  28. Håkan Bergman

    Självklart Lena, har du fått intryck om motsatsen?

  29. ThomasJ

    Lena K. #25: Korvspads självstänighet att visa respkt för ngn/ngt som gått in i de sälla jaktmarkerna,
    Men, Ph**n vad jag tycker illa om ’men’..! Vad har nämnda person bidragit/gjort [bevisligen!] för att upplysa ngt om ngt???
    Svar: I N G E T.
    Mvh/TJ

  30. Gunbo

    Lena K #19,
    Inte för att jag är någon större beundrare av Schneider men du har nog rätt. Det finns så många hörsägner som cirkulerar på olika bloggar när det gäller motståndare. Vad gör man inte för att svärta ner dem? Och det gäller på bägge sidor.

  31. Lena Krantz

    Håkan Bergman
    Tyckte jag började se tendenser i alla fall men då hade jag alltså fel och det har jag gärna.
    😉

  32. Lena Krantz

    ThomasJ
    Jo fast det känns som att det kanske inte passar att föra en sådan diskussion just i detta nu.
    Han följde väl sin stjärna, du följer en annan.
    Man kan ju ha respekt för mannen utan att hålla med i hans åsikter s a s.

  33. Lena Krantz

    Gunbo
    Precis, och när någon just avlidit tycker jag att svärtan känns förfärligt gråblek på nåt vis.
    😉
    eller onödigt helt enkelt

  34. Bertel

    Slabadang #26
    Mycket vatten,keps samt skugga 🙂 bör vara behjälplig vid ögonsvid när ”freudianska” felläsningar inträffar.
    Ps.Ring mig ifall du vill ha muntlig feelback(har många reflektioner och frågor) ang framtiden för tilltänkta informationsforum/kanal. tel nr 0707 165771.(Är alltid uppe sent).Ds

  35. Gunbo

    Slabadang #26,
    Tack för dagens skratt! Tror, som du själv antyder, att de snuskiga fantasierna ligger och lurar. Det är rätt naturligt nu när värmen ”klär av” det väna könet.

  36. Slabadang

    Lena Kranz!
    Schneiders första video 1979 intervju CO2.
    http://www.youtube.com/watch?v=pB2ugPM0cRM
    Hans sista där man kan se tecken på sjukdomen när han försvarar sin ”Svarta lista” publicerad i PNAS. De fixa iden om co2`s betydelse hade han redan 1979
    ända fram till slutet.
    RIP !
    http://www.youtube.com/watch?v=3IFGTBuT43w

  37. Lena Krantz

    Slabadang
    Tack för länkarna!
    Jag plockade bara upp dem lite snabbt nu men skall titta mer imorgon.
    Man åldras liksom, vill nog inte se en film med mig 1979 och nu.
    😀

  38. Gunbo

    Lena K #32,
    ”Han följde väl sin stjärna, du följer en annan.”
    Tack! Du visar här det väna könets suveränitet!

  39. Håkan Bergman

    Men sånt här triggar ju en att kolla upp en gång till vem Schneider var och vad han stod för, visste väl innan i.o.f.s. men mycket vetenskap hade han ju inte att komma med, mest politiskt-ideologiskt mumbu-jumbu! Sen halkade jag in på Hansen, det blir ju så, men fan vad klockren den karln ändå är när det gäller capan’trade, hittade den här långa intervjun med honom, jaja jag har bara tittat på en del, men ska väl se hela, nån dag när det regnar:
    http://www.youtube.com/watch?v=9s8lO6JROi0&feature=related
    Nästan som Gunnar L fast från andra hållet, skatta ihjäl kolet i.st.f. att konkurrera ut det.
     
    I en annan intervju talar Hansen om att bygga ett nytt elnät, en s.k. SMARTGRID, DC-baserat, i USA. Visst, låter bra i USA 5 tidszoner och en befolkningskoncentration på östkusten och en på västkusten, där kan man utnyttja skillnaden i förbrukning över dygnet. Men överför det till Europa EU, vi är utbredda i nord-sydlig riktning inom ett ganska begränsat område i öst-västlig riktning. Eller ska vi koppla ihop oss med ryssar, kineser och japaner, hur stora blir överföringsförlusterna i ett DC-nät på såna avstånd?

  40. Lena Krantz

    Gunbo
    Tack! Vet inte om det är just därför men det kan väl kvitta.
    😉

  41. Gunbo

    Lena K,
    Visst, det kan kvitta! God natt!

  42. ThomasJ

    Lena K.: Tror inte att våra värderingar/åsikter mm diffar speciellt mycket. Vad gäller s.k. tongivande personers uppriktlighet/ anständighet/hederlighet – typ personer i ledande/inflytande ställning, oavsett offentligt eller ej, så är mitt krav för förtroende visavi dessa att de håller sig till sanning och verklighet. Stephen Schneider har gjort varken eller och ändock (!) lyckats nå en position utifrån vilken hans mer/mindre vansinnigheter [’tro’] fått djupt genomgripande samhälliga konsekvenser, typ CO2-skatt, utsläppsrätter, vindkraft osv…
    Deklarerar mannen ifråga på samma nivå som Dr. Mengele [som f.ö. var en alldeles utomordentligt duktig md, innan ’andra tänken tog överhanden’ över hans tänken]…
    Go figure… 😉
    Mvh/TJ

  43. Slabadang

    Angående att det var Phil Jones som fick bestämma vilka av hans verk som skulle granskas……
    Från WUWT:    “Why should I give you my questionable papers when you’ll only try to find something wrong with them”. Which is of course bovine poo because the inquiry didn’t try to find anything wrong.
    Sparad bland ”sarkastiska favoriter” !!   🙂

  44. Slabadang

    Natti natti!!

  45. ThomasJ

    Vet ni vad!
    Nu är det så, att ett flertal TCS:are har telefonerat o/e på annat sätt kontaktakt mig – nedranns kul & enormt inspirerande!
    Hur vore det med en träff oss alla goa människor emellan?
    Förslagsvis kan jag fixa ihop nåt passande under senare hälften av augusti. Detta förutsätter emellertid att intresserade meddelar sig snarast möjligt.
    Vad erbjuds då? Jo, vi kan sannolikt medvara i diverse ’feske’, diverse kulinariska begivenheter, soligheter á la Bästkusten,… men, framförallt trevnaden/upplevelsen den goda/ att få träffa er!
    Gå och funderexilieren på temat, ok?  😉  Och återkom!
    Mvh/TJ

  46. Bertel

    ThomasJ #45
    Räkna med mig 🙂 och det vore mycket trevligt att träffas(in rl) och ha ”mysig” samvaro, samt en möjlighet till vida och förhoppningsvis givande diskussioner med tänkande medmänniskor om klimatet/demokratin mm.
    Vad tycker ni andra?

  47. ThomasJ

    Bertel #46: Vá kul!
    Hur är/vore det med:
    – maggie + äkta make
    – Lena H
    – Lena K
    – Peter Stilbs
    – Ingemar N
    – Gösta W
    – Göran A.
    – Birgitta
    – Jonas N
    – Slabadang
    – Gunnar L.
    – pekke
    – patrik
    – O.P.
    – Rosenhane
    – Christopher E.
    – Anders L.
    – TTTP
    – ’mållgan’
    – Gundbo
    – UffeB
    attans oxo! Detta blev ju värre än jag trodde!  Sorry för den icke kompletta namnlistan.
    Saknade, intresserade personer, kan ju förträffligt väl anmäla sig under denna tråd. Mny txs!
    Mvh/TJ
    …. och

  48. ThomasJ: Jodå, maggie deltar gärna om hon bara kan. 🙂

  49. Ulf L

    #46
    Om det passar med kalendern och familjens önskningar deltar jag gärna.

  50. KristianA

    Var det inte global uppvärmning vi var på väg mot?
    http://www.sydsvenskan.se/varlden/article1178973/Manga-omkomna-i-sydamerikansk-kold.html

  51. tty

    Intressant uppgift från Bishop Hill:
    http://bishophill.squarespace.com/blog/2010/7/18/more-on-oxburghs-eleven.html
    Den som valde ut vilka av Phil Jones’ artiklar som skulle granskas av den ”oberoende” Oxburgh-kommissionen var, just det, Phil Jones!

  52. pekke

    Roy W. Spencer har lagt upp en lista med hans syn på AGW.
     
    http://www.drroyspencer.com/2010/07/my-global-warming-skepticism-for-dummies/
     
    Alla Mållgan skall vi akta oss för, de är bara ute å fyllekör här i Wermland !
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4350187.ab

  53. Pär Green

    Jag tycker det är odemokratiskt med allianser. Får inget parti
    majoritet, skall de partier som tillsammans har majoritet tvingas att bilda regering! En kille/man ringde in till ringp1 och föreslog minusröster! Meningen var att rösta minus på något parti som inte uppskattades!
    Kanske då MP skulle få problem?

  54. Pär Green

    ThomasJ #47
    En klubb för inbördes beundran!
    Varför inte bjuda in väder-pär och han finnen + UI ???

  55. Claudius

    Ett lovande inlägg i dagens Blekinge Läns Tidning, av Alf Ronnby: ”Hettan inte global uppvärmning”, http://www.blt.se/opinion/ledare/hettan-inte-global-uppvarmning(2020268).gm
    Betyder kanske inte så mycket, men det är ett positivt tecken.

  56. Lena Krantz

    ThomasJ #47
    Jag kommer gärna!
    (om jag kan)
    😀

  57. Pär Green

    Vattenfall och Münchens kommunala företag Stadtwerke München (SWM) har tecknat en överenskommelse att bilda ett gemensamt företag för att genomföra det havsbaserade vindkraftsprojektet DanTysk. Om detta rapporterar bland annat GP och Nyhetskanalen.se
    Vindkraftparken DanTysk kommer att byggas 70 kilometer väster om den tyska ön Sylt med 80 turbiner på 70 kvadratkilometer med vattendjup upp till 30 meter. SWM kommer att äga 49 procent medan Vattenfall blir majoritetsägare.
    Projektplaner och teknisk support för byggande och drift av vindkraftparken är långt gångna. Förhandlingar med leverantörer av turbiner och andra komponenter pågår och kommer att slutföras under hösten. Europaomfattande anbud för grundläggning och kabeldragning pågår. Enligt byggplanerna ska de första turbinerna tas i drift 2013. DanTysk vindkraftpark kan komma att leverera ren energi till minst 500 000 hushåll, beroende på turbinkapacitet.
    De båda parterna räknar med att fatta slutliga investeringsbeslutet i oktober 2010. Avståndet till kusten gör att en slutlig bedömning av projektets kommersiella genomförbarhet måste vara klar innan dess. Dessutom måste nättillgång säkras i tid och tillhandahållas av nätägaren som en del av den gemensamma anslutningen av klustret Sylt.
    – Vi ser fram emot att genomföra vårt projekt DanTysk tillsammans med Stadtwerke München, säger Anders Dahl, chef för Vattenfall Vindkraft. Vindkraft spelar en viktig roll i Vattenfalls arbete för att nå sitt ambitiösa mål att energiproduktionen ska vara klimatneutral 2050 och vi vill bygga vindkraft i Tyskland också. Eftersom den tyska offshore-branschen är ganska ung, är politiskt stöd och tydliga regler mycket viktiga.
    Dr. Kurt Mühlhäuser, vd för Stadtwerke München, framhåller att staden München behöver starka och pålitliga partners som Vattenfall för att nå sitt övergripande mål, att München år 2025 försörjs enbart med förnybar energi från egna produktionsanläggningar.

  58. #47 Jag skulle mycket gärna träffa fler (lovar att försöka lyssna mer än jag pladdrar) av er.
    Det tar nog 4tim. att köra ner, så en senare fredag eller lördag söndag, vore möjligt.
     
    September och oktober ser bättre ut, men slutet av aug, ser inte omöjligt ut.
    En lördag mitt på dagen, gör att de flesta kan vara hemma igen på kvällen.
    Fast visst vore det kul att boka boende för alla och bryta argument ett dygn?
     
    Drömmötet vore en helg på en vacker kursgård där vi kunde hålla föreläsningar, som senare låg till grund för debatter…
     
    Jag vet det kommer aldrig ske, men siktar man på månen kanske man inte skjuter sig i foten?

  59. Olaus Petri

    Oavsett kommer jag nog och tittar på akvareller. Hör av då!

  60. Olaus Petri

    Respons på # 47 alltså.

  61. Steve

    ”Miljöpartiet fick i Linköping 6% procent av rösterna i förra valet, nu siktar man på 9%. Och det ska ske med energiomställning. Tekniska verkens kolpanna ska vedeldas för minskade koldioxidutsläpp.  Fler jobb ska skapas bland annat genom arbetstidförkortning med full lön för somliga kommunanställda med tunga jobb.  Allt kostar ju, och Linköpings miljöpartister betalar gärna med höjd skatt…
    ”Dagens maktinnehavare i Norrköping s, v och Miljöpartiet presenterade å sin sida ett gemensamt handlingsprogram för klimat och miljö i dag. Energieffektivisering av kommunens lokaler och fler cykelbanor står på programmet. …man vill ha utbyggd spårvägstrafik men vet inte riktigt när och var.”    P4 Östergötland igår 20/7
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=160&artikel=3866551

  62. Bertel

    Claudius #55
    Mycket bra artikel. En rejäl känga till IPCC och sk miljöorganisationer på ledarsidan. Inte illa.

  63. Pär Green

    Så är skriver min hemkommun Värmdö på hemsidan!
    Jordens klimat har blivit varmare. De senaste 150 åren har temperaturen höjts med drygt 0,7° Celsius och under de senaste decennierna har temperaturen stigit med knappt 0,2° Celsius per årtionde. Effekterna av en klimatförändring börjar märkas på alla kontinenter. För många länder kommer den globala uppvärmningen inte att leda till skador som påverkar på kort sikt. Det kan dröja flera årtionden eller ett århundrade innan effekterna blir synliga. Men väntar man tills skadorna visar sig är de svårare att rätta till. Därför är samhället överens om att det krävs förändringar nu
    Finns det ingen hejd på dumheterna?

  64. Christopher E

    Låt mig fylla på med fler som tycker jorden blir varmare…
     
    Länk Hallands Nyheter
     
    Och varmare blir det ju (beroende på valt tidsperspektiv), så inget konstigt med det. Orsaken däremot kan man tvista om.
     
    Lustigare är artikelns egentliga syfte, att håna och misstänkliggöra alla som vågar tvivla på att alla forskare i Climategate är höjda över all kritik.
     
    Lustigt… att planera bojkotter för att krossa tidskrifter som är kätterska, att förvanska peer reviewprocessen, gömma data och hellre förstöra den att lämna den, förvanska klimathistorien (som tex. att medvetet bli av med 1940-värmen utan orsak), att bryta mot offentlighetsprincipen och uppmana till brott,  att påstå vetenskaplig säkerhet utåt och internt erkänna att man inte har en aning (travesty…)…
     
    … allt detta beror alltså bara på att de oförvitliga sanningssökarna blivit irriterade på de ifrågasätts. Halledudane. Så då vet vi det. Vinklat så det förslår, med andra ord. Jag tror irritationen inte ligger mest hos forskarna, om jag får gissa. Att klimathotet fortfarande vägrar manifestera sig i verkligheten och att frågan är på att överges svider tydligen lite.
     
    Idag var där inte mindre än två inlägg i samma tidning som hävdar att värmeböljor och halvårsmedel bevisar att det blir varmare och därmed AGW-katastrofen är ett faktum. Men inte förstår, eller vill förstå, att det finns naturlig uppvärmning också.

  65. L

    Christopher E, märklig artikel, vem tror skribenten att han hjälper?

  66. Christopher E

    L, det är en intelligent man i högsta grad som jag respekterar mycket i andra fall, men om man inte erkänna minsta problem med Climategate så tror jag man är lite fast i sina värderingar. Att påstå att climategate bara handlar om påstått fusk med mätdata är en rejäl halmgubbe och ganska ohederligt.
     
    Jag tror inte läsekretsen till denna tidning vet mycket om Climategate och har därför svårt att följa problematiken. Blir de nyfikna och googlar Climategate blir inlägget ett rejält självmål.

  67. L

    Christopher, hans prat om förnekarkultur verkar ganska korkat…

  68. Christopher E och L.
     
    Maggie hade en utmärkt blänkare om vederbörande redan i januari förra året:
    Här hittar ni ingen kunskap. | The Climate Scam
     
    Kan ju inte låta bli att notera att han ser ut som arkivklimatgeneralmuppen himself. 😉

  69. FcH

    Vindkraftsmotståndarna har fått oväntat  och negativt stöd från FMV och FV. Alla nya VKV har fått nobben i Östergötland. VKV stör flygplanet JAS 39 Gripens radar och har orsakat incidenter påstås det. Detta blir nog årets dåliga historia och Kremlologerna är nu ivrigt sysselsatta med att undersöka om Svenskt Landskapsskydd ligger bakom historien. Historien skadar SAAB Aero som bygger världens bästa flygplan, FV, FMV och alla seriösa skeptiker.
    Husorganet www. corren.se har hela storyn.
     
     
     

  70. ThomasJ

    Pär G. #54: Förvisso, kan så tyckas… sorry. Skulle formulerat typ: ”ingen nämnd, ingen glömd”. Orsak [dold?] att nämna ’andra’ är förhoppningen att de ska kunna komma till ngn form av förnuftig insikt i vad verklighet är resp. icke är… långsökt…, tja.
    #57: Där finns det en helsickes massa ’wenn und aber’ och inget är ännu klart med den stora vkv-parken. Bl.a. har inflytelserika myndigheter/institutioner motsatt sig projektet pga. den känsliga marina miljön i/kring Sylt. Och den ÄR nedranns ’bevakad’ / skyddad. Vi höll på 80-talet på med tester av giftfria bottenfärger [båtar] i just dessa områden, bl.a. i samarbete med tyska marinen – nedranns intressant & kul.
    Vad som nu framförs varande hot mot marinmiljön är dels planerade verks fundament dels de [ännu ej existerande] överföringskablarna = som i sin tur [jfr. Polenkabeln] inverkar menligt på fisk etc.
    Idag är detta projekt ställt på STOP.
     
    BTW: tillhör inte Värmdö Österåkers Kommun? I så fall kan ni ju vara tacksamma, då KF/KS i Österåker i fjol tog beslut om ett minsta säkerhetsavstånd om 1.000 meter (radie). Ni, om så stämmer, är deFacto en av ytterst få kommuner i landet som tagit slikt klokt beslut – be happy!
     
    F.ö. så jobbar på ett evtl. gemensamt möte här på Bästkusten, som sagt ’senare delen av augusti’ ,
    vilket innebär 26 – 28 augusti. 26 är en torsdag o är utmärkt för trp/resa hit., inkvartering på hotell ’Nordevik’ [inget 5-stjärnigt hotell, men nära], på fredag morgon (27/8) – tidigt som 17 – avgång för feske, evtl. fixar vi två båtar, inkl. kräftfeske. På qwällen brakar vi till med ett nedranns kräftkalas på hotellet – med de för timmar sedan infångade ’krypen’. Sedan kan vi sitta, prata, njuta,…. nästan hur länge som helst. Lördagen ägnas ’fri sysselsättning’, inkl. planer för returer hemåt.
    Detta i en grov ’outline’ – tacksam för respons/er/återkopplingar.
     
    Mvh/TJ

  71. ThomasJ

    FcH: #69: Ja. måhända och enligt ’corren’ [ska den inte eg. kallas för ’sorren’??] så skadas SAAB. Sicken kvalificerad BS! Det är ju för böfvelen vindkraftverken som orsakar problemen.
    Att flygplans hi-tech-radar störs av [bl.a.] vkv är väl känt resp. dokumenterat – överallt förutom i ankdammen vi lever i.
    Man bör ju oxo ställa sig frågan huruvida Sverige över huvud taget behöver dessa verk?
    Den svenska energiproduktionskapaciteten [as-is idag] räcker med en råge om 8-10% av behovet, detta förutsatt att det rensas bort ett och annat klantarsel från planeringen hos de som äger/driver produktionen. VI BEHÖVER INTE DETTA s.k. ’TILLSKOTT’! 
    Enda ’fördel’ är nämligen att en radda människor/företag/organisationer… som snor åt sig de ohemula subventionerna dessa kompletta vansinnen kräver. grrr… 🙁
     
    Mvh/TJ

  72. Claudius

    Oj oj oj … Nedmonteringen av Goraklet nu i full gång … ovanpå och efter Climategate, Himalaya år 2035 etc …
    Se dagens artikel i Aftonbladet, ”Skandalen bara växer”
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7504779.ab

  73. Peter Stilbs

    Ja , Claudius – lyssna på den passande texten i denna klassiker
    (Cream, live ”Politician”)
    http://www.youtube.com/watch?v=MOvgDfhq5o8

  74. Slabadang

    Från Bishop Hill!
    In the comments, I am asked if there is a coordinated programme of stories in the media on warmist themes. I think the answer may well be yes.
    Jag har tagit upp ämnet tidigare.En viktig del av den moderna mediamiljön och strategin.Det är naivt i dag att inte tro att det samordnas.Det är tvärtom ett måste för större organisationer idag. Vi får extremt liten insyn i vem och hur i det här fallet propagandan planeras organiseras och vilka som ingår.
    Miljörörelsen har en mängd ”gatekeepers” inom bla media.Man bygger nätverk av rörelselojala strategiskt viktiga individer.
    På de byråer som anlitas så upprättar man namnlistor och kartor över sina nätverk.Att INTE samordningen framgår eller vilka personer som är listade är bland det viktigaste och hemligaste som finns.Det är bara ”kontoansvarig” på byrån som har helheten.
    För de rörelser som anlitat byråerna så fyller byrån fler funktioner.När man inte vill att ens agerande idrekt kan knytas till rörelsen så har de byråerna som sköld utåt. Byrån i sin tur har samarbeten med andra byråer världen över.
    Så säkerställer man att aktiviteter planeras och samordnas världen över.
    Ju större och viktigare känsligare uppdrag ju viktigare att samordningen inte syns och att variera aktörer för olika uppdrag och syften desto svårare blir det att spåra centralstyrningen. 
    Varifrån kom initiativet till den ”undersökning” som Bodil Engström officiellt tog ansvar för? Ni vet de där ”97% av forskarna” vilket jobb gjorde SVT och vilket jobb var redan gjort… i så fall av vem?? 
    Vi vet ju att den fastställda strategin för att kommunicera ”klimathotet” var att skapa en fasad av vetenskapen och IPCC som en pansarplåt av noggrannhet vetenskaplighet och öppenhet. De satsade på ”tvärtom” och från den startpunkten har man skapat sig ett otroligt utrymme att kunna agera genom att backa steg för steg. Den som ifrågasatte FÖRTROENDET för IPCC var i princip imicill.
    Ifrå ”ALLT är PEER REWIEWAT” till den stora majoriten av dem..men även sktiartiklar har sitt värde….
    till …. IPCC kanske ska överväga om skitartiklar ska var amed i mindre utsträckning ….till IPCC skall nog kanske bara använda sig av peer rewiev artiklar.
    Ett enstaka fel….till.. något fel bland 1000 tals sidor..till några fel…till…
    Smart va! Med den smarta strategin har de lagt över ett berg av bevisbörda på skeptikerna och backar bara med microsteg in mot kärnan från utgångspunkten ´till sanningen blir det en lång lång sträcka.
    Nu hamnade vi genom climategate snabbare nära den mest skyddade kärnan nämligen vetenskapens stora osäkerheter i sig.Den yttre färgen på pansarplåtsfasaden flagnade och uppvisade rostfläckar och rosthål.Nu försöker de slafsa på med plastic padding och ommålning av fasaden.Men nu har de otroligt stora problem att få upp glansen på fasaden igen.Förtroendet är irreparabelt bortblåst.
    Att man tillsätter ”oberoende” utredningar som dels totalt skiter i de dokumenterade fakta motstående parter har. Ingen intervju eller förhör med dem McIntyre eller McItrick.Ordföranden och medlemmar i utredningarna som är Styrelseordförande i bolag för ”ny energi” i biträde av medarbetare som jobbat 15 år på East Anglia kallas oberoende. Dessutom inget förhör av ordförande av den som står i cenrum för utredningen nämligen P Jones som dessutom själv får välja vilket material som ska granskas. 
    Vi har nu fått bekräftat att avsätta ”olydiga” redaktörer korrumpera peer rewiev processen,deleta mail och hårdnackat vägra och ljuga för att inte lämna ut lagstadgad information,at bedra med hockeyklubbor,mobba konkurrerande forskare, och bryta mot IPCC egen arbetsordning …är helt okey!!!
    Nu vet vi ju vad det var de menade från början när de pratade om de rigorösa arbetsättet och vad vi skulle ha förtroende för.INGEN av vare sig Wahl Briffa Jones Mann Smith mfl har fått en hårlugg internt. Det är så här klimatvetenskapen fungerar. Moralen hedern ligger på denna nivå.Det är det här vi skall ha förtroende för!!
    jeaää bevisen för motsatsen har lagts på hög senaste halvåret och det var inte lika korrumperat och förljuget som jag trodde…det är faktiskt sju resor värre!!
    Förtroende är något som kan ta otroligt lång tid att bygga men en sekund att rasera.Ju större skillnad mellan vad som utlovats och vad som levererats ju större skada. De satte sig på en alldeles för höga häst från början Strategin blev vinna eller försvinna och försvann gjorde de!!! De försökte lura hela världens befolkning…det sket sig…tack och lov!!!

  75. Peter Stilbs

    Utmärkt talat Slabadang!  Men de försöker fortfarande tuta i folk att Climategate etc är överspelat. Tyvärr är det många som ännu inte insett att så är fallet.

  76. Peter Stilbs

    sorry .. ”…så INTE är fallet.”  !!!!

  77. Gunbo

    Slabadang #74,
    ”Miljörörelsen har en mängd ”gatekeepers” inom bla media.Man bygger nätverk av rörelselojala strategiskt viktiga individer.
    På de byråer som anlitas så upprättar man namnlistor och kartor över sina nätverk.Att INTE samordningen framgår eller vilka personer som är listade är bland det viktigaste och hemligaste som finns.Det är bara ”kontoansvarig” på byrån som har helheten.”
    Det här var mycket intressant! Var har du hittat information om detta?

  78. Gunbo, kanske inte exakt vad du frågade om men googla på JournoList ….
    Annars är ju ClimateGate mailen också en guldgruva …

  79. Gunbo

    Jonas,
    Tack, ska googla. Men Climategate-mailen har väl inget med miljörörelsen att göra?

  80. Många av mailen handlade om annat, ja, främst försöken att sälja in, rädd, försvara hockeyklubban resp försöka samma för de ’otrogna’ som kritiserade den …
    Men inte alla mailen handlade om hockeklubban, Gunbo. Några handlade om precis det du frågade om …

  81. Jag skrev en kommentar tidigare till en Åke ekonom som hävdade att Arevas fuskbygge i Finland som till stora delar gjorts två ggr (iofs det är en prototyp de tänkte ta utvecklingskostnad med, så fransoser…).
    Kommentaren skulle godkännas och jag var på språng, nu orkar jag inte leta efter tråden för att se om Åke vill ha information, länkar och källor av mig på att kolkraft inte har en chans mot de senaste reaktoraffärerna (borde såklart alla ekonomer som yttrar sig i fråga luska reda på (fast det är lite svårt då konkurrensen gör att de försöker hålla siffrorna hemliga)). ja ja orkar Chrisopher E fortsätta är jag mer än glad, annars ser jag mig tvungen att mota Olle i grind.
     
    Det finns så många fördomar mot kärnkraft, så det är viktigt att alltid gå i svaromål.

  82. Gunbo

    Jonas,
    Jag googlade på Journolist och hittade grundarens ”avskedsbrev” där han meddelar att han upplöser nätverket efter att interna/privata e-mail publicerats av politiska motståndare i syfte att svärta ner deltagarna:
    ”In any case, Journolist is done now. I’ll delete the group soon after this post goes live. That’s not because Journolist was a bad idea, or anyone on it did anything wrong. It was a wonderful, chaotic, educational discussion. I’m proud of having started it, grateful to have participated in it, and I have no doubt that someone else will re-form it, with many of the same members, and keep it going. Hopefully, it will lose some of its mystique in the process, and be understood more for what it is: One of many e-mail lists where people talk about things they’re interested in. But insofar as the current version of Journolist has seen its archives become a weapon, and insofar as people’s careers are now at stake, it has to die.”
    På nåt sätt känns det bekant. Men vad det har med miljörörelsen i Sverige att göra har jag svårt att förstå. I o f skrev du ju att det kanske inte var ett svar på min fråga. Jag skulle gärna vilja få ett svar från Slabadang där han berättar var han fått sin information ifrån.

  83. Gunbo, det brukar ju vara så … alltså att du lättast ’begriper’ sådant som rimmar väl med dina redan existerande föreställningar.
    Lite kul också att du istället för att närma dig frågan du själv ställde,i stället  kommer med ett inklippt citat som vill skylla på att det är andra som är dumma och har elaka avsikter … Och jomenvisst, visst känns det bekant!
    Men om duändå vill ha ett tips för fortsatt letande kan du ju försöka sätta dig in i ’skandalen’ som sedemera föranledde nedstängandet. (Fast jag gissar att du redan sett massor av sådana länkar, men istället letat en som  ’förnekar’ problematiken …. som så ofta)

  84. Gunbo

    Jonas,
    ”Men om duändå vill ha ett tips för fortsatt letande kan du ju försöka sätta dig in i ’skandalen’ som sedemera föranledde nedstängandet. (Fast jag gissar att du redan sett massor av sådana länkar, men istället letat en som  ‘förnekar’ problematiken …. som så ofta)”.
    Nej det var faktiskt en av de första länkarna som kom upp och mellan 16.31 och 17.12 hann jag faktiskt inte läsa ”massor av sådana länkar”. Men jag ska luska vidare. Var JournoList ett politiskt  liberalt (vänster i USA) nätverk?

  85. ThomasJ

    Gunnar L. #81: Här har du länken/tråden till ’ekonomen’ du
    sökte/-er:
    https://www.klimatupplysningen.se/2010/07/01/finland-raddar-klimatet-och-sin-ekonomi/
    Mvh/TJ

  86. Tack ThomasJ, då är det Jonny som ska släppa igenom mitt svart till Åke….
     
    Han vill säkert inte göra bort sig mer, vilket information kan hindra…   😉
     
    Ledsen att jag är så nedlåtande mot ekonomer, men de har så stor makt och så lite kunskap om vad som driver våra ekonomier, teknikutveckling..
     
    Marion Radetzki är ett undantag.

  87. Gunbo

    Jonas,
    Har nu läst igenom ”en massa länkar” ang. Journolist och ser att ”skandalen” är ett typiskt led i krigföringen mellan conservatives och liberals. M a o rätt ointressant ur svenskt perspektiv. Förstår mig inte på den amerikanska mediekulturen, verkar rätt ruggig.
    Hittade följande citat på Financial Times kolumnists, Clive Crook, blogg:
    ”As it is, I fail to see the scandal. If avowedly liberal opinion writers from publications such as the Nation — or for that matter the New York Times — were comparing notes on how best to restore Republican majorities in Congress, that would be a story. If the emails showed they were pretending in their published work to believe things that they don’t, that would be a story. In fact, the emails strongly suggest that members of this progressive social network are progressives who like to chat with other progressives. It’s pretty shocking.
    Of course, too much like-mindedness can make you lazy. When liberal or conservative writers close their minds to opposing points of view and settle for recycling the talking-points of their respective tribes, that’s not good journalism. But you don’t need to listen to their private conversations: you who can tell who they are by reading their copy.”

  88. Gunbo … det är helt uppenbart vad du ’vill’ skall vara den rätta förklaringen. Och förstås att du alltid kan hitta någon på ’din sida’ som säger att allt är hunky dory, och dom andra är dom med dunkla motiv … som så många ggr förr.
    Vad din urprungliga fråga handlade om var ifall sådana informella nätverk existerar och används i propagandakriget. Svaret på den frågan är ’Ja!’ …
    Men jag gissar att det inte ’passar’ din bild av verkligheten. Det är ju synd, men bara för dig och sådana som dig.

  89. ThomasJ

    Jonas N 88+++: Har sagt slikt tidigare, men det kan sannerligen upprepas: Beundrar din stamina/energens/förmåga/intensivitet/ och inte minst pedagogiskt kunnande i att bemöta o/e ’belysa’ alla
    de ’intressanta’ inläggen som här förekommer…
    [må vissa uppfatta detta som inbördes beundran – jag skiter högaktningsfullt i slikt – jag vet inte ens om vem Jonas N är ]
    Mvh/TJ

  90. Thomas J #89
    Jag har ingen aning om vem du är heller. Men jag är övertygad om att du knappast orkade läsa och förstå Gunbos inlägg och trots det applåderade du kommentaren från Jonas N.
    Trots att du inte känner vare sig Gunbo eller Jonas N.
    Vilket inte heller jag gör.
    Så din kommentar är ju objektiv. Även om den mer handlar om personer än sakkfrågan.
    Vilket ofta händer.
    Nu är nog alla överens om att medias skräckscenarios om klimathot för något år sedan var ett överdrivet felsteg för att sälja papperstidningar.
    Men det allra mesta byggde på rapporter från IPCC som berättade om konsekvenserna av en ökad temperatur på klotet.
    Och där finns det väl få som hittat fel.
    Däremot blev det tydligen helfel när det gällde orsaker och möjligheter till en temperaturökning.
    Och en klimatförändring? Vad är det? När ska vi upptäcka den?
    Snorkall vinter som vi nyss överlevt i Norden och nu ovanligt kall vinter i Argentina samtidigt som det är ovanligt varmt i Moskva. Är det en klimatförändring eller bara nyckfullt väder?
    Har Svensmark eller andra en förklaring, eller kan det ligga ett uns av sanning i att växthusgaserna spelar en roll?
    Solens aktivitet? Hur påverkar den? En ovanligt lång paus borde ge kallare globalt väder.
    Men El Ninjo då? Har vi en envist stark El Ninjo som kompenserar?
    Inte vet jag. Men det vore kul att få höra de mer kunnigas åsikter.
    … eftersom den globala medeltemperaturen ökar lite, och det förekommer lokalt extrema vädersituationer.

  91. Uffe B, håller du på och mal nu igen? Om att andra inte förstår Gunbo? Det är faktiskt inte så svårt. Inte heller att ’förstå’ dig. Du pratar ju heller inte om sakfrågan så ofta, men mycket hellre om person. Speciellt att kritisera när andra gör samma sak …
    Men du har rätt: IPCC försöker sälja en en bild, och det har visat sig inte vara den bästa strategin (eller bilden) … vilket allt fler uppfattar. Dom kloka bara lite tidigare än den stora massan …

  92. Gunbo

    Jonas,
    Och det är helt uppenbart vad du ‘vill’ skall vara den rätta förklaringen. Både du och jag tolkar verkligheten utifrån vår världsbild. Är det något fel i det?

  93. Gunbo, du har helt rätt i att jag har en tydlig uppfattning om var kunskapsläget ligger, och vad min egna uppfattning är. I denna, men också i flera andra frågor.
    Min poäng nyss var att du undrar om en sak, men när du får information om densamma flyr du in i samma gamla beteende och letar citat från ’vänligt sinnade’ att klistra in för att kunna hålla fast vid din uppfattning.
    Om det är något fel med det? Tja, jag vet inte,  men som metod att skaffa sig mer kunskap tror jag inte det är så framgångsrikt … Och jag menar nog att du är ett bra exempel på just det.

  94. Gunbo

    Jonas,
    Vad menar du med följande: ”Min poäng nyss var att du undrar om en sak, men när du får information om densamma flyr du in i samma gamla beteende…”
    ”Vad din urprungliga fråga handlade om var ifall sådana informella nätverk existerar och används i propagandakriget.”
    Nej! Min första fråga ställdes till Slabadang och lydde så här:
    ”Det här var mycket intressant! Var har du hittat information om detta?”
    Eftersom jag varit i nära kontakt med miljörörelsen och inte upptäckt några ”byråer” eller nätverk som skulle vara anknutna på det sätt Slabadang framställde saken ville jag gärna veta varifrån han fått sin information.
    Du tipsade mig om JournoList och Climategate varpå jag kommenterade bägge två bl a med några citat om JournoList.
    När jag i inlägg 92 skriver: ”Både du och jag tolkar verkligheten utifrån vår världsbild. Är det något fel i det?” replikerar du:
    ”Om det är något fel med det? Tja, jag vet inte,  men som metod att skaffa sig mer kunskap tror jag inte det är så framgångsrikt …”
    Har du reflekterat över att detsamma gäller dig? Du har ju redan tagit ställning och avvisar allt som kommer från ”den andra sidan” av ideologiska skäl. 

  95. Jonas N #91
    Jag skrev ett inlägg som en kommentar till ett inlägg av ThomasJ.
    Och så hoppar du in.
    ”Uffe B, håller du på och mal nu igen? Om att andra inte förstår Gunbo? Det är faktiskt inte så svårt. Inte heller att ‘förstå’ dig. Du pratar ju heller inte om sakfrågan så ofta, men mycket hellre om person. Speciellt att kritisera när andra gör samma sak …”

    Och var du får beskrivningen av ”att andra inte förstår Gunbo” fattar jag inte.
    Men det är ditt vanliga knep att placera ut halmgubbar i din retorik för att ge krydda åt dina inlägg.
    Och trots att du inte fattat vad halmgubbemetoden går ut på, så använder du den flitigt i din retorik.
    Men du kanske använder den just av det skälet? Det känns bra, och motståndaren kan inte replikera eftersom han ju inte finns?
    Det finns ett gammalt klassiskt exempel från någon politiker för många år sedan:
    ”Snart får man väl inte själv bestämma vilken trottoar man ska gå på i det här landet?”

    En kärnfullt fråga med ett tydligt påstående.
    Men vem ska gå i svaromål?
    Vem hade på den tiden hotat med konstiga och statliga regler om promenader?
    Du använder en urgammal teknik som kan fungera i en muntlig debatt. Men i den här formen bör man undvika halmgubbar eftersom det ger diskussionerna onödigt många inlägg utan annat syfte än att förklara.
    ”Så sa jag inte. Du skrev att jag sa, men det skrev jag inte  o. s.v.”
     
    Men resten av mitt inlägg handlade om medias överreaktion på delar av IPCC´s beskrivningar av konsekvenserna av en temperaturhöjning på klotet.

  96. Gunbo

    Uffeb,
    Tack, nu förstår jag vad en halmgubbe är!

  97. L

    Hjälp, nu börjar snillena prata med varandra också…!

  98. Gunbo

    L,
    Tack för komplimangen!

  99. Jag tror jag förstår Gunbo lite, han verkar snäll och  intressant.
    Sov gott nu, dröm vackra drömmar om ”gratis” trygg elkraft och drivmedel, en värld där människor lever i harmoni med natur och varandra.

  100. Gunbo

    Gunnar,
    Tack! Jag ska definitivt sova nu och i morgon ska jag, som tjuren Ferdinand, dofta på alla blommorna. Livet är för kort för att slarvas bort med allsköns hetsiga diskussioner om CO2 hit eller dit.
    Sov gott du med!