Öppen Tråd

Det snöar

Det är stora trafikproblem på många håll i landet. Så håll er hemma och läs veckans öppna tråd istället.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lars Thorén

    En klok bekant lyssnade på en debatt mellan En MP och en högerrepresentant vilket gjorde att polletten föll ned avseende hur en mijöpartist tänker. Debatten gällde om det var möjligt att elektrifiera världens bilparker. Vilket det narurligtvis inte är. Bara Storbrittanniens fordonsflotta skulle sluka jordens resurser avseende batteritillverkningsproduktion. Näe, det är inte möjligt stt konvertera dagens bilpark till el således. Vilket debattdeltagarna var överens om. Det handlar istället om att helt enkelt sluta åka bil. Gå, cykla och kollektivtrafik är det spm gäller i framtiden. Mp:s agenda är just detta. Sluta använda bilen. Inte helt fel egentligen. Det vore klokare av dom att klargöra detta mål för väljarna. Det är ett betydligt mer sympatiskt budskap än krav, på förbud, skattehöjningar, dåraktig energipolitik m m som inbillar väljarna att enerfrågan löses med förnybar energi.

  2. jan d

    I fredagens (22/1) http://www.kristianstadsbladet.se kan man läsa: ”Sune Johannesson: Klimatet blir del av kulturens fredagar – för att det behövs”
    Ett naturvetenskapligt ämne under kultursidorna, mycket märkligt !
    Han skriver vidare: ”Tanken och förhoppningen är att under stor del av året ge plats åt ett flertal röster och perspektiv. Inte för att ifrågasätta forskningen, utan för att lyssna och lära”
    Ska bli intressant och följa hur det blir med den saken !
    Han uppmanar dessutom att själv gärna lämna egna förslag på artiklar och skribenter.
    UTNYTTJA DETTA NI KUNNIGA !
    sune.johannesson@kristianstadsbladet.se
    Sök på ”Sune kultur”

  3. Lasse

    #1
    Lyssnar på Konflikt som behandlar Arabiska våren 10 år efter.
    Det var en period som öppnade upp för politiker att önsketänka.
    En katastrofal utveckling skedde då alla skulle ge utrymme för sina favoriters ”demokratiska utveckling”.
    I USA försöker man läka splittringen genom att ställa Trump inför riksrätt, något han är van vid.

    Politiker är inte att lita på-speciellt inte om de får som de vill!

  4. Gunnar Strandell

    Lars Thorén #1
    En insiktsfull kommentar.
    Jag menar att vi ser redan att slutsatsen har dragits av de politiker som talar sig varma för vätgas som lager och distributionsform för energi till bilar och annat.

    Audi och Porsche tittar på att gå ett steg till och tillverka bensin från vätgas och koldioxid.

    Politiker aktar sig noga från att visa upp tagelskjortorna för folket.

  5. Ivar+Andersson

    ”Numera är det Kina som står för huvuddelen av de globala koldioxidutsläppen. 2019 uppgick dessa till 30,3 procent (JRC Science Report on CO2 emission of all world countries). Det är 40 procent mer än USA och EU(27) tillsammans.”
    https://detgodasamhallet.com/2021/01/22/lennart-bengtsson-kommer-europas-skogar-att-ga-upp-i-rok-igen%e2%80%af/
    Men det är Sverige som ska rädda världen enligt de klimathotstroende som saknar sunt förnuft.

  6. SatSapiente

    #1
    Instämmer. MP’s och andra grönas mål är att få bort bilen.
    Som nyligen gick Naturskyddsföreningen ut med ett larm om partikelutsläpp från dieselvärmare i bilar. För att få alarmistiskt stuk angav man antalet partiklar i miljardskala.
    Relaterat till vadå? Den normala halten av partiklar i luften?
    Utsläppen brukar väl mätas i ppm? Hur många partiklar släpper ett tänt stearinljus ut? En tänd utegrill? En majbrasa?
    Nej, syftet är nog snarare att fula ut all bilanvändning och framför allt de bilägare som i sin naiva tro att en dieselvärmare minskar utsläppen från en kallstartad bil skaffat en tillsatsvärmare. En modern dieselvärmare är på c:a 5 kW och körs max 30 min per kallstart.
    Man nämner även elbilar som ett föredöme, men för att få någon värme att tala om finns det oftast en bränsledriven (alt gasol) tillsatsvärmare i dessa bilar. Om inte så påverkar kupévärmen räckvidden påtagligt vintertid.
    Själv har jag en bil med dieselvärmare men har kompletterat den med elektrisk motor- och kupévärmare. Hemma kör jag på el och när elanslutning saknas kör jag dieselvärmaren, en utmärkt lösning.

  7. Ann+lh

    Det går hett till i USA nu.
    Biden lyckades med att få bort 70.000 (11.000 vid själva byggande och uppskattningsvis 60.000 ytterligare sekundärjobb) redan första dagen genom att dra till baka tillståndet att bygga Keystone XL pipeline och coronafrågan blir allt hetare.:
    https://www.breitbart.com/politics/2021/01/20/marc-morano-covid-19-lockdowns-set-precedent-for-climate-change-lockdown/
    Vad väntar oss?

  8. Benny N.

    #1
    När cyklandet blir lika allmänt transportmedel som bil i världen kommer vi att drabbas av cykelkyrkogårdar precis som i Kina. Vem vill ha en mer än en två år gammal hoj? Förmodligen elektrisk. Upphörde batteriet att fungera. Köp en helt ny med fler elektroniska finesser! Att tro att cykel är lösningen på miljöstörningar är nog en utopi. Allt vad människan gör är ett hot mot naturen på något sätt i något sammanhang. Men det är gött att leva.
    https://www.wired.com/story/photo-of-the-week-a-dizzying-view-of-a-bicycle-graveyard-in-china/

  9. Sigge

    Lars Thoren #1

    Båda politikerna har fel om de påstår att det inte går att elektrifiera världens bilparker.

    Tillverkningen av elbilar förra året var 2,2 miljoner bilar. Det nästan lika många som försäljningen av nya bilar i Storbritannien. I år så kommer det att tillverkas över 3 miljoner elbilar och det är mer än antalet nya bilar som säljs i Storbritannien.

    Det är batteritillverkningskapacitet som idag är begränsningen för hur många elbilar som kan tillverkas. Men bara de som nu byggs i Europa och kommer ha en tillverkningskapacitet så att det räcker till ungefär 2 miljoner elbilar. Northvolt i Skellefteå är störst av dessa med kapacitet till ungefär 550 000 elbilar.

  10. Lars Thorén

    #9
    Det finns mellan 1,2 och 1,5 miljarder bilar i världen så det blir nog svårt. Huvva för alla batterifabriker, jordartsmetaller med gruvbrytningar som måste startas (bl a vid Vätterns strand) om vi ska ersätta dom med batteridrivna dito. För att inte tala om alla vindkraftsverk och fossildrivna backup-kraftverk som måste byggas. Vad är det för fel på bensin och diesel egentligen? Koldioxiden? Var inte den mat till växterna?

  11. Magnus A

    Ett solminimum kommer ju sannolikt att råda decennier framöver och anser det vore intressant att följa utbredning av låga moln globalt med tanke på Henrik Svensmarks teori. Finns ju data vi följer på temp, is, snötäcke mm. Var finns molndata eller skrivs om detta?

  12. Thomas P

    Benny #8 ”Vem vill ha en mer än en två år gammal hoj? ”

    Är folk så bortskämda nuförtiden? Min är 15+ (och då har jag ingen bil så den används en hel del).

    De där cykelkyrkogårdarna är från företag som köper cyklar som folk skall hyra där det varit lätt att få in kapital så det startats många fler än det finns marknad för. I Sverige är det mer elskotrar som står och skräpar.

    Inte konstigare än att det finns kyrkogårdar med övergivna oljebrunnar i USA från företag som lovat stort om vinsterna med fracking men sen gått i konkurs och lämnat åt staten att ta hand om resterna. Sådan är kapitalismen. Bra på att producera, men mycket spill blir det.

  13. Simon

    Henrik Jönsson säger väl egentligen allt som behöver sägas här:
    https://www.youtube.com/watch?v=pBOaf0Bl1ZY

    Hur länge till ska vi tolerera att styras av dessa inkompetenta ansvarslösa och handlingsförlamade politiker?

  14. Johan Tisell

    #6
    Jag har nu på knappt två år kört nästan 90 000 km med Renault Zoe som är en billig helelbil.

    Om färddatorn är att lita på tar AC/värme mellan 5 och 15 % av energin. Sak samma heta sommardagar eller kalla vinterdagar. Vi mer normala temperaturer ca +15 °C är förbrukningen för klimatanläggningen helt försumbar.

    Bilen har kompressor som tjänar som både värmepump och AC.

    OCH INGEN TILLSATSVÄRMARE.

    Jag känner inte till någon elbil med gasol eller bränsledriven värmare alls.

    Och; värmen och ac är jättebra och kommer omedelbart.

  15. Göran J

    Johan Tisell #14

    Har du verkligen kört elbil 4500 mil/år?
    Det innebär att du kört bil mera än 12, 3 mil varje dag på året?
    Kör du taxi?

  16. Daniel Wiklund8

    # 12 Thomas P. Du skriver ” Sådan är kapitalismen. Bra på att producera, men mycket spill blir det”. Jag har sett tre mycket intressanta dokumentärer om Gulag. (på Axess). Dom producerade mycket med hjälp av arbetslägerfångarna som ofta fängslades pga ”kontrarevolutionär verksamhet”, dömda efter paragraf 58. Och mycket spill blev det där också. Vissa gigantiska byggprojekt blev klara, men nyttjades väldigt lite. Andra övergavs innan dom blev klara. Och väldigt många av fångarna avled av omänsklig miljö, eller avrättades. Sådan var Stalins kommunism.

  17. Henrik

    #6 Jag har viss räckviddsångest och slipper gärna elbil i dagens form. Men elvärme är nice. Konstigt nog så är elvärme fy fy när det gäller husuppvärmning. Borde väl vara bättre där också än att koka vatten till fjärrvärme mha ett näraliggande kraftvärmeverk. Förbränningsproblematiken är visst olika för olika objekt.

  18. Hans Björkman

    Lyssnade på Vetenskapsradion igår som handlade forsknings resultat som inte var reproducerbara. Forskningsfusk. Det försäkrades att det inte gällde klimatet. Klimatforskningen var så noggrant kontrollerad så den kan man lita på.
    Jag som läst här sen Maggies dagar har läst om fusk men tyvärr minns jag inte vad det gällde. Är det nån här med bättre minne som kan redogöra klimatvetenskapens fusk

  19. Lars Thorén

    #17
    Helt rätt. Kärnkraft, två hål i väggen, elpatron och lite vattenburen värme i ett välisolerat nollenergihus skulle spara mycket skrot i form av värmepumpar, solfångare, vindkraftsverk, solcellspaneler, vätgaslager, borrhål för bergvärme m. m. Det vore det absolut minst skadliga för miljön. Fast det blir inte så mycket mat till växterna…

  20. tty

    ”Är det nån här med bättre minne som kan redogöra klimatvetenskapens fusk”

    Ett ofantligt arbete. Vill du ha en ordentlig genomgång är troligen det bästa du kan göra att läsa Climate Audit rakt igenom från första början 2005:

    https://climateaudit.org/page/293/

    Det är ett mycket drygt jobb, men du kommer lära dig oerhört mycket både om klimat, statistik och forskningsfusk.

  21. Lars Thorén

    # 9
    Tydligen tillverkas ungefär 100 miljoner bilar per år i världen och det är skrämmande om denna bilprodukt elektrifieras. EU kräver visst att vi i Sverige ska ha gruvbrytning av jordartsmetaller vid Vättern i Sverige. Till vilken nytta kan man fråga sig…
    När det fortfarande finns gott om bensin och diesel.
    https://www.worldometers.info/se/

  22. Lasse

    #18
    Nja det fanns en forskare som påstod att fiskar fick förändrat beteende på grund av CO2berikat vatten-det är väl klimatrelaterat?
    Sen har alla alarm som kommit inte varit helt seriösa speciellt inte dem med datum på!
    Här finns fler felaktigheter:
    https://wattsupwiththat.com/climate-fail-files/

  23. sibbe

    Allt är relativt.
    Så också demokrati. Medan en rysk oppositionsledare uppmärksammas och stöds mot den ryska statsmakten så är protesterna mot Kinas förföljelse av ”statsfiender” obefintliga. Hundratals Hongkong-demokrater förs till koncentrationsläger utan att EU ens vill ta ställning tilldetta. Krim, där mest ryssar bor ockuperades, Östukraina där mest ryssar bor ockuperades av Ryssland. Ett antal ryska ledare svartlistade för detta. Hongkong ockuperades nyligen, i strid med ett internationellt avtal. Hur många kinesiska ledare blev svartlistat? Ingen.
    Nå, som sagt allt är relativt. Medierna fick fria händer mot Ryssland. Men utan rysk olja och gas kan man inte producera Mercedes och BMW bilar som går på export till Kina, alltså förstår var och en att EU:s Führerin Merkel hastigt och lustigt måste göra ett handelsavtal med Kina.
    Vilket på sätt och vis var onödigt, eftersom i princip ingenting i handeln förändrades.
    Därför sätter man Kina inte i bojkott. Att också Medierna är med i leken förstår man:
    Kina leder kampen mot Co2 – genom att öka den ökända gasen…

  24. Anders

    Johan Tisell #14. Stämmer mitt antagande om att Du inte bor i Övre Norrland?

  25. tty

    #9

    Men var tar man kobolten? Varje elbil behöver 5-10 kilo kobolt. Världsproduktionen är ca 150 000 ton/år vilket alltså räcker till 15-30 miljoner personbilar. Och det förutsätter då att man helt slutar tillverka bl a hårdmetall och turbinblad. Skall även lastbilar elektrifieras kommer behovet att öka drastiskt.

    Dessutom produceras typ 90% av kobolten som biprodukt i koppar- och nickelgruvor så det är inte helt enkelt att öka utvinningen. Så småningom kommer man väl också att lära sig återvinna gamla batterier, men den tekniken ligger än så länge i sin linda.

    Sedan brukar det ju bråkas en del om barnarbetskraft i Kongo (varifrån 70% av kobolten kommer). Det är dock lätt fixat. Den mesta kongolesiska kobolten raffineras i Kina som ju inte är så kinkiga i sådana sammanhang och säkert för en billig penning kan stå till tjänst med snygga certifikat att ingen barnarbetskraft används.

  26. tty

    #22

    Det gäller alltså Oona Lönnstedt. Hon fälldes här i Sverige för att ha fejkat data om hur mikroplast påverkar fiskar. Däremot frikände James Cook University i Australien nyligen sig själva och henne för liknande fiffel när det gällde koldioxids effekt på fiskar. Detta trots att man bara behöver kolla på bilderna av hennes försöksfiskar för att se att flera av dem avser samma exemplar eller t o m är samma bilder fast spegelvända.

  27. Henrik

  28. Benny N.

    #9
    Det är kanske inte bara kapaciteten som är problemet vid batteritillverkning till bilar utan även kvaliten.

    https://www.dn.se/motor/svart-for-fordonsjattar-hantera-elbilar-aterkallelser-ger-bolagen-huvudvark/

  29. sibbe

    Hans Björkman 18

    Allt är relativt. Manfred Manns -nej, sorry, fel person, det var han som hade låten
    ”Hah hah . Said the Clown” i repertoaren, nej, Mikael Mann, världens bästa hockeyspelare, var mannen som var bäst på att leverera klimatmat. Naturligtvis utan recept, allt var ju hemligt. Mikael Mann kallar sig själv för nobelpristagare, som är lögn. Han hade möjligheten att bevisa sina rön inför en domstol som behandlade ärekränkningen mot honom, men det fanns väl inga bevisliga rön att redogöra. Så han får stå som representant för alla klimatforskare som som skyr källkritik som pesten.
    Och så gissar jag att heliga Greta inte ens känner till honom längre, för han har nog glömts bort av klimativrarna.
    Hah hah said the Clown finns förstås på https://www.youtube.com/watch?v=4QN7kmOhBMw

  30. Rolf Mellberg

    #18 Hans Björkman

    #26 tty

    Det tty skrev kräver en komplettering.
    Man kan läsa här att en mängd forskning vid JCU kan helt underkännas då förfuskat resultat inte kunnat upprepas:
    https://www.frihetsportalen.se/2020/02/forskningsfusk-bade-har-och-dar/

    Vill du läsa mer kan du kolla här:
    https://klimatupplysningen.se/tvivelaktig-forskning/#comment-393566

    Att påstå att klimatvetenskapen är fri från fusk är ohyggligt Orwellskt!!!

  31. Eftersom ”all forskning” vill kalla sig klimatforskning så drabbar (nästan) allt fusk även klimatforskningen

  32. sibbe

    Allt är relativt. Även demokrati:
    ett dekret i USA är som tagen ur en diktatur, skrev Der Spiegel för något år sedan. När Trump skrev dem.
    Tittar man på de senaste presidenterna, så leder demokraterna överlägsen:
    Clinton med 364 dekret, han krigade . Bush behövde 291, han krigade. Obama kom upp till 276 dekret, han krigade. Odemokratiska Trump underskrev bara 220 dekret, men så var han den enda som klarade sig utan krig. Och Biden började första dagen med 9 dekret. Till förnöjelse åt den klimattrogna MSM så anslöt han sig till det som hela västerländska pressen lögnaktigt kallar för klimatavtalet: Mister Biden, President of USA, please bring this kontrakt to the Kongress…( så lärde jag mig tala och förstå engelska av US soldater på 1960-talet).
    Vi vet att han inte kan det, för det har han ingen majoritet, fastän han har majoritet…
    Vem var det som sa lögn, förbannat lögn, klimatlögn.

  33. Thomas P

    Sibbe #32 Tagit hänsyn till att Clinton, Bush och Obama satt 8 år, Trump bara 4? Sen eskalerade Trump bombningarna i pågående konflikter även om han inte startade nya krig, bortsett då från försök att provocera fram krig med Iran. Antalet trupper ökade i Afghanistan ända tills sista månaderna så han tycks kommit ihåg att han lovat dra tillbaka dem osv.

    Vad gäller hockeyklubban är det konstigt hur många gånger den kunnat reproduceras med olika metoder om den bara var båg…

  34. Daniel Wiklund8

    # 33 Thomas P Spelar du hockey igen nu. Vilket fint väder vi ska få nu när Biden är med i Paris klimatkarusellen. Koldioxiden kommer att få det tufft med Biden som president.

  35. Johan Tisell

    # 15
    # 24

    Nej ingen taxi, men några andra kör ibland. Jag brukar köra ca 4 000 mil/år men nu är det så billigt och första året blev snudd på 6 000 mil

    Storgöteborg

    Självklart bättre på sommaren. Men jag har ju flera bilar om det kniper.

  36. Anders

    #33 TP. Hockeyklubba med oknådade data? Källa på det?

  37. Paul+Håkansson

    Vilse i pannkakan. Nu har den senile börjat sitt korståg.

    Canadian official slams Biden for nixing Keystone XL pipeline as jobs diminish
    https://www.youtube.com/watch?v=-RgotCW4Uck&ab_channel=FoxNews

    Canceling Keystone XL Pipeline is not a way to grow economy: Sen. Rounds
    https://www.youtube.com/watch?v=7n6XCwQqu98&ab_channel=FoxNews

  38. Hans H.

    Vätgas för att lagra energi är besvärligt. Sjöfarten och annan tung transportverksamhet tittar nu istället mycket aktivt på ammoniak. Dubbla energivärdet per volymsenhet, mycket lägre tryck och inga besvärliga problem med materialet i lagertankarna.

    Det handlar i princip om ”Haber-Bosch” processen baklänges. N2+3H2 till 2NH3 fast i omvänd riktning alltså.

    För att sedange elektricitet skall alltså bränsleceller drivas av ammoniaken. Sjöfarten anser att detta är det enda realistiska sättet att eldriva fartyg längre sträckor.

    (Om man som i fallet Hybrit vill åt vätgasen i ren form förefaller det bättre att använda kärnkraft, gen 4 och direkt använda den vätgas man kan elektrolysera fram. Vätgasen för ammoniakfabrikerna runt om i världen kör idag med sönderdelning av metan för frigörelsen av vätgasen, men det resulterar givetvis i frigörelse av koldioxid, detta hemska ämne… Förr elektrolyserade man fram vätgasen.)

    https://www.sciencemag.org/news/2018/07/ammonia-renewable-fuel-made-sun-air-and-water-could-power-globe-without-carbon

  39. Sigge

    #10 Lars Thoren
    #25 TTY

    När det gäller Kobolt så finns det i Skandinavien. Fyndigheterna är så stora att de gott och väl räcker till att tillverka batterier för alla bilar till den europiska marknaden. Nästan alla Koboltfyndigheter är ihop med nickel och koppar och ett par metaller till.

    I Finland så är en ny koboltgruva på gång och den kommer att producera mer än behovet för Northvolts fabrik. Den koboltgruva som redan finns i Finland vet jag inte hur stor den är.

    I Skandinavien finns det ett tiotal större koboltfyndigheter och ett stort antal mindre fyndigheter. Flera av de mindre fyndigheterna är grunda så de kan brytas med dagbrott.

  40. Sören+G

    Lyssnade på vetenskapspodden i P1. Man tog upp den bristande peproducerbarheten i forskningsvärlden. Inom psykolgiforskningen är det ett problem. Sen kom man in på klimatforskningen och en skotte som intervjuades menade att inom klimatforskningen är man hela tiden attackerad från ”klimatförnekare” som som även förvränger deras reasultat så klimatforskningens resultat blir mer robusta. Påstod han eftersom de hela tiden måste dubbelkolla allt. Vilka resultat menas. Är det om extremväder, stigande havsnivåer, skogsbränder, Jordens nära undergång etc. Man nämnde också undersökningarna från korallrev om fiskar som blev förvirrade av det ”försurade” vattnet. Och att en annan forskargrupp inte kunnat upprepa experimenten. Men sista ordet är inte sagt där menade man.

  41. Per I

    Det är märkligt att Sverige som har 98 procent fossilfri el ska gå i bräschen för ”omställningen”. Men läste att 4 av tio svenskar tror att Sverige har kol och oljekraftverk till mer än 50 procent av elproduktionen. Det kan alltså vara okunskap som gör att det inte går få nån opinion mot regeringens galenskaper.
    Sen om grön el är så attraktivt för länder och företag så ska de få betala rejält för den, inte som nu skattebefria serverhallar och skänka bort till andra länder när det blåser kraftigt. Det kanske skulle vara en egen börs för grön el. Finns inte köpare så stoppa vindsnurrorna.
    Vindkraften borde också byggas helt av svenska företag så vinsten stannar i Sverige.
    Ingen skulle komma på tanken att subventionera järnmalmen till köparna eller skänka bort den. Vindkraften är en naturresurs det också.

  42. Ivar+Andersson

    33 Thomas P
    Du glömmer att mottagaren av Nobels fredspris Barack Obama var inblandad i upproren i Syrien och Libyen som har resulterade i bildandet av IS. Fredspristagare som bidrar till nya krig är helt ologiskt i min värld.

  43. mattias

    #41
    Ja, det är märkligt. På samma tema: https://bulletin.nu/fokus/all/striden-gar-vidare-da-malung-beslutar-om-vindkraft
    ”Per Fahlén, professor emeritus i energi och miljö på Chalmers tekniska högskola samt ledamot i Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien, har inte svårt att förstå att lokalt vindkraftsmotstånd kan leda till heta känslor. Vattenfalls beräkningar visar att vindkraft medför omkring tre gånger högre koldioxidutsläpp än kärnkraft under sin livscykel. Men grundfelet är enligt Per Fahlén istället att mål har blandats ihop med medel.
    – Satsningen på vindkraft har mer att göra med motstånd mot kärnkraft än ett engagemang för miljön, säger han.
    – Vad är poängen med att ställa om vårt elsystem till ett energislag som är miljömässigt och funktionellt mycket sämre än det vi haft?”

    Någon som vet om Vattenfall i sin livscykelanalys tar hänsyn till om naturgas används som balans när det inte blåser?

  44. Håkan Bergman

    Henrik #27
    Där ser man, men det kan väl inte hända här? Dom tyska gröna däremot tar ut svängarna rejält.
    https://www.politico.eu/article/german-greens-go-nuclear-over-call-to-renew-nato-vows/
    Ett sätt att göra sig regeringsfähiga inför hösten? Kan man hoppas på en splittring och förpassning till historiens återvinningsanläggning.

  45. Sören+G

    Är Swebbtv tillbaka på Youtube?
    https://www.youtube.com/watch?v=BNNY7TlNO3Q

  46. Ulf

    Det här med batterier är ju intressant om man tittar på utvecklingen vad avser mobilbatterier.
    Är det ändå inte möjligt att vi får en revolution vad avser bilbatterier också?
    Varför är bolag som Apple annars intresserade av att tillverka bilar?
    Jag begriper mig inte på sånt här men kan man verkligen utesluta en total revolution inom området?

  47. tty

    #46
    ”Jag begriper mig inte på sånt här men kan man verkligen utesluta en total revolution inom området?”

    Ja, det kan man. Det finns inga revolutionerande batterier, för det finns inga revolutionerande grundämnen. Batterier är kemiskt lagrad elektricitet som utvinns genom att skicka valenselektroner runt i en strömkrets. Det finns inget grundämne med flera valenselektroner per viktenhet än litium. Det bästa tänkbara batteri som är teoretiskt möjligt är ett litium-luftbatteri, men det har hittills visat sig vara mycket svårt att realisera, men även om man lyckas så kommer det inte i närheten av bensin/diesel i energitäthet. Anledningen till att det är så svårt är att luft alltid innehåller vattenånga och litiummetall och vatten är ingen bra kombination:

    https://www.youtube.com/watch?v=oxhW7TtXIAM

  48. Håkan Bergman

    Ulf #46
    Du antyder också att mobilbatterierna har genomgått en revolution men det är en illusion. Sen li-ion kom har mobilerna blivit strömsnålare men framförallt har näten blivit tätare vilket innebär att telefonerna kan dra ner på antennförstärkaren. Man har i allmänhet också tillgång till flera nät vilket också drar ner förbrukningen.

  49. Lars-Eric Bjerke

    #46 Ulf

    Bland annat nobelpristagaren Goodenough jobbar med gen 2 och 3 av Litiumbatteriet med fast elektrolyt. Man hoppas kunna komma upp till 0,5 kWh/kg jämfört med dagens 0,25 men det tar säkert minst 10 år. En halvering av vikten från 400 kg till 200 kg blir en liten revolution i vikt och körsträcka. Teslas 100 kWh väger 550 kg med sin titanram.

  50. Ulf

    Svar47,48,49

    Tack för svar. Det här är mycket intressant ur ekonomisk synvinkel. Ett Volvo (lastbilar) eller Volkswagen värderas till en bråkdel av Tesla. Om det är så här svårt med batterier så är alltså Tesla groteskt övervärderat jämfört med traditionella biltillverkare.
    Resonemangen om möjligheten att omvandla bilparken förs aldrig på aktiemarknaden, trots att det borde vara högintressant

  51. Thomas P

    Ulf #50 Tesla är groteskt övervärderat i vilket fall som helst. Visst blir batterierna gradvis bättre, lite högre energitäthet, minskat behov av sällsynta grundämnen och framförallt klarar de fler laddcykler, men Tesla har inget monopol på batterier utan de andra tillverkarna bygger också elbilar. Det är klart att Tesla kan komma att bli världens största biltillverkare om ett par decennier, vilket är ungefär vad som krävs för att motivera kursen, men mer troligt är att de fortsätter vara en sexig nischprodukt.

    Tesla tillhör liksom t ex bitcoin den moderna ekonomin där grundläggande värden inte har någon betydelse utan det blir mer som samlarobjekt. Mest skumt var kanske hur aktiekursen i Hertz steg en period efter konkursen då aktien enligt all normal kalkyl var värdelös.

  52. Ulf

    Svar 51

    Jo det är väl kanske inte så svårt att räkna ut att det är övervärderat. Det som intresserat mig ganska länge är huruvida det överhuvudtaget är möjligt att omvandla bilparken till eldriven. Detta tycks ytterst tveksamt. Att diskussionen inte existerar är bra konstigt.
    Man skulle kunna tänka sig att en bensindriven bil är som en Facit räknare var en gång i tiden. Men så verkar inte vara fallet, om det är så här svårt att byta ut bilparken. Att den här diskussionen inte förs mer aktivt är underligt.

  53. Paul+Håkansson

    Som jag misstänkte, vaccin tar inte mutation
    https://www.cnbc.com/2021/01/25/covid-vaccine-moderna-working-on-covid-booster-shots-for-south-african-strain.html

    Egenbehandling är det som gäller i första hand

  54. Lars-Eric Bjerke

    #Paul Håkansson,

    Jag tycker du har en något alarmistisk tolkning av Modernas vaccins effektivitet mot de Engelska och Sydafrikanska mutationerna.

    ”US biotechnology firm Moderna on Monday said lab studies showed its Covid-19 vaccine would remain protective against variants of the coronavirus first identified in the United Kingdom and South Africa.”

    ”https://www.ndtv.com/world-news/moderna-says-covid-vaccine-effective-against-uk-south-africa-variants-2357948”

  55. Mats Rosengren

    Detta inlägg av prof Arnstberg är verkligen läsvärt! Högst relevant vad gäller ”klimat-problemet”, det handlar om inverkan av en allmänmänsklig mentalitet utbredd i ”västerlandet”! Kineser kallar fenomenet ”Baizuo” och skrattar över oss!

    Baizuo
    https://morklaggning.wordpress.com/2021/01/26/baizuo/

  56. Anders

    49.94 Hz i balans nu och:
    SVERIGE Importerar 18 MW
    DANMARK Importerar 1 436 MW
    NORGE Exporterar 3 703 MW
    FINLAND Importerar 2 414 MW
    ESTLAND Importerar 606 MW
    LETTLAND Exporterar 141 MW
    LITAUEN Importerar 550 MW
    Intressant läge…

  57. Paul+Håkansson

    Vilka tokstollar som nu släppts in Vita Huset. Lösningarna är så korkade att man baxnar.

    Biden’s climate crisis order addresses biobased fuels, products

    http://www.ethanolproducer.com/articles/17927/bidenundefineds-climate-crisis-order-addresses-biobased-fuels-products

  58. Paul+Håkansson

    “Ethanol plays a critical role in reducing the impact of the transportation sector on climate and achieving net-zero emissions,” she continued. “Just this week groundbreaking research led by David MacIntosh, chief science officer of Environmental Health & Engineering Inc. (EH&E) and adjunct associate professor of environmental health at Harvard, found that greenhouse gas emissions from corn ethanol are 46 percent lower than gasoline, and last week, analysis by the Rhodium Group concluded that biofuels must be in the mix if we are to attain net-zero emissions by 2050.

    “Importantly, ethanol is a homegrown, ready solution now that improves air quality by replacing toxic fuel additives and dramatically reduces emissions of pollutants that most adversely impact our most vulnerable communities,” Skor added. “We need to quickly transition to fuels that burn cleaner, pollute less, and reduce greenhouse gas emissions while bringing farmers into the fold of addressing climate change and helping the rural economy. We look forward to partnering with the President and his Administration to do just that with biofuels.”