Om det varit värme hade det blivit krigsrubriker

Kallaste december
Enligt flera dagstidningar så kommer det att bli den kallaste december på minst 110 år. 
I södra USA har man också haft en vit jul, den första sedan 1882.
Hade detta varit värmerekord had det blivit krigsrubriker i tidningarna.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Den här gången tänker jag föregå Thomas genom att tillägga: kallaste i Götaland och östra Svealand. Jonny, du vet ju att resten av världen är rekordvarm!

  2. Labbibia

    Maggie
    Även StorBrittanien upplever ”rätt låga” temperaturer……
    -18 grader….

  3. JF

    Som maggie säger så var det endast lokala värmerekord. Sådana uppstår hela tiden och är knappast intressanta för att dra några slutsatser kring trender…

  4. Pär Green

    Ny polarutställning på Naturhistoriska!
    ”Klimatförändringarna tillägnas en egen utställning på museet, men även här finns hoten med på ett hörn. Via ett så kallat touchboard kan besökarna leta sig fram bland rön som hela tiden ska hållas uppdaterade. Isbjörnen riskerar att drunkna under allt länge simturer i jakt efter mat. Renen klarar den bistra kylan, men kan inte gräva sig igenom isskorpor för att hitta lavar. Hårda fakta som borde vara baskunskap för varje klimatförhandlare i Cancún.”
    http://www.dn.se/kultur-noje/konst-form/ny-polarutstallning-pa-naturhistoriska

  5. pekke

    Danmark setter vinterrekorder
    ” Danmark opplever sin andre hvite jul på rad, for første gang siden meteorologene begynte å føre statistikk i 1870. ”
     
    Läst på yr.no inte dmi.
    Även Norge och Sverige har 2 vita jular i rad vilket är ovanligt.
     
    Till Maggie: kan bli dubbelpost eftersom jag missa en bokstav i mailadressen.

  6. Peter Stilbs

    Pär Green #3 – detta är inget nytt – redan 2004 startade NRM en utställning som gick i 4 år – ”Klimat” – huvudtama och logo =Hockeyklubban. Jag har för mig Anders Wijkman då satt i styrelsen. Bert Bolin invigningstalade. Man hittar rester av detta på deras webbsida – bl.a. påkostade propagandapamfletter riktade mot skolor på besök.
    Hockeyklubban plockades aldrig bort, trots att den var skrotad och avslöjad som ren humbug.

  7. Staffan Lindström

    { 12.26.10 at 11:43 }  … pekke … Enligt DMI så var snödjupet på sina håll på Bornholm mer än 1 meter…Ni kan ju tänka er hur höga drivorna blir då på åkrar och ängar… Måste nog ner och se till huset på Öland om vädret tillåter… Atlanta första vita jul sedan 1882 om man får tro NRK…Kallt i New Dehli också…Förhållandena i S Sverige och N Tyskland påminner starkt om 1978-79…Senaste mini-lilla-istiden…

  8. Lars C

    Ett stort antal rekordkalla platser förutsätter att det finns ännu fler rekordvarma ställen för att temperaturstegringen ska var intakt.
     
    Nån som vet var dessa finns?
     
    Lika självklart som att en envis nordan för ner kyla på vissa håll är att en lika envis sydvind för upp värme på andra. Givetvis så finns det varma områden i Arktis, något annat vore inte möjligt.
    Ingen som inte tar 400 års samband mellan solfläckar och klimat på allvar kommer någonsin att förstå. Därav den förvirrade debatten, huvudkomponenten saknas.
     
    Troligen så har den nu rådande kylan inget med AGW att göra, den varken bekräftar eller förnekar förekomsten av en sådan. Det är som att jämföra päron med morötter.

  9. Staffan Lindström

    { 12.26.10 at 13:29 } … Tillägg: Ser i DN 20101226 13:32 att körförbudet på Bornholm är upphävt sedan kl 10:00, men att politi säger att ”far icke till faster Oda på te…”

  10. Michelangelo

    #8#  På Öland var i fredags enbart vägen mella Borgholm och Färjestaden farbar så du hade nog inte kunnat ta dig till ditt sommarställe.-25,3 grader uppmättes vid Kalmar flygplats  natten mellan måndag och tisdag, kallaste decembertemperaturen i Kalmar sedan 1859. CAGC ?

  11. Michelangelo

    #7# Det tänks nu febrilt hos CAGW arna just nu.
    Förmodligen bidrar väl ett antal överhettade hjärnor till uppvärmningen, ren och sann AW.

  12. Staffan D.

    Hobart på Tasmanien har 10ºC just nu, kl 23:50.   42ºS, som Rom.  Och midsommar.  —  San Carlos de Bariloche i Argentina på 41ºS har 13ºC nu, kl 09:50.  Över gränsen i Chile har Puerto Montt 14ºC.  Och Santiago de Chile 18ºC.  33ºS, som Sfax i Tunisien.  —  På något sätt verkar påståendet att det är varm varmt varmt på jorden fel.  Men det är väl som vanligt:  Det är förstås jättevarmt på Baffin Island.  (Jominsann:  -8ºC i Iqualuit.  QED.)

  13. Pär Green

    Peter Stilbs # 5
    Ska man inte kunna ställa större krav på saklig information från slika inrättningar?
    De drivs ju med skattemedel.

  14. Peter Stilbs

    Pär Green #12 – jag har länge tänk på att anmäla Naturvårdsverkets ledning för myndighetsmissbruk. Tydligen är det Riksrevisionen man ska vända sig till.

  15. Björn

    SvD:  WMO 2010 kan bli det varmaste året
    Varmaste och kallaste samtidigt, inser ni inte att det är så att klimatförändringar skapar mer extremt väder, inte bara varmare väder?
    Och det är inte så att klimathotet kommer ödelägga planeten, eller ta kål på mänskligheten. Istället handlar det om att klimatförändringarna kommer göra det ställa till med mer bekymmer för människan med tanke på det levnadssätt vi har idag.
    Jag menar, klimatförändringen är ju inte något som kommer i framtiden, den har redna inträffat. Folk kan inte komma ut ur sina hus, åka på vägarna eller  tåg för att det är så kallt och så mycket snö!
    Återställ klimatet till en behaglig nivå!

  16. Kent Forssgren

    Peter. Naturvårdsverket lyder under en viss minister. Ministerstyre skall  inte vara tillåtet, men… Chefer på Riksrevisionen är rekryterade från Regeringskansliet. Förefaller likna situationen inom en viss mediakoncern.  

  17. Pär Green #12
    Sen undrar folk varför man har ”konspiratoriska” tankebanor. Det finns väl egentligen  3 förklaringar och jag tror att bägge är tillämpliga. 1.  Infiltration. Redan påvisad, många före detta WWF, GreePeace mm folk på strategiska platser. 2. Politisk Korrekt.  Behöver väl ingen närmare förklaring. Tråkigt nog är vår statsminister  ett tydligt exempel.  3. Pengar. Egentligen en  följd av de 2 första.
    När det gäller statliga myndigheter finns det tyvärr en lång historia av ”social engineering” som väl härstammar från makarna Myrdahl.
    För att uttrycka sig a la Slabadang.  ”Vi sitter i skiten”  Och svenskar är ett fogligt folk.
    Det finns säkert många yngre här men jag har upplevt 50-talet som tonåring.  1 radiokanal.  Påskdagen, en film på biograferna ”Barabbas” (Barrabas?).  Trist skitmusik på radion. Det finns en LÅNG tradition av ”Uppfostrande” myndigheter och dom finns kvar.  ”Vi vet bäst”.  Bror min var än mer arg.  Han var övertygad om att nedläggningen av mellanvågssändaren  i Stockholm var ett led i att isolera Sverige. Radiomottagare hade ju nästan uteslutande FM efter det. Och blev därmed lokala. Och radion var statlig.

  18. Gunbo

    Här är en intressant animation som visar UAH:s  temperaturanomalier från 1979 till 2009 månad för månad. Det ska bli intressant att se hur 2010 ser ut.
    http://www.youtube.com/watch?v=3w5hLnAGxOw&NR=1

  19. Kent Forssgren

    Peter. Klimatfrågan är inte död. The Plan. TV2. 21.15.  På tal om viss media.
    21.15
    The Plan
    Svensk dokumentär från 2010. Den som tror att klimatfrågan är död har fel. I uppföljaren till Planeten träffar vi de som fortfarande brinner för att rädda jorden. När politikerna sviker tar de saken i egna händer. De blir alltfler. Och de har en plan

  20. Björn

    Kan moderatorn vara snäll att släppa igenom min kommentar eller är det bara konformistiska åsikter som släpps igenom här?

  21. Pär Green

    Hur är står det till med media?

    För några år sedan, beställde damen före mig i lunchkön, en vegetabilisk pannbiff, och fick det utan problem.
    Jag beställde en animalisk morot och fick en rejäl utskällning av ”damen”!
    Vegetarianer / veganer  eller vad nu heter, kan anklaga mig som gillar ett svinarsle för att äta kadaver!
    Är det bättre att äta kompost? Eller att äta mat, som maten äter?
    I en kvällstidning finns fortfarande en inaktuell länk till en urinvånare/urininvånare eller same, som utan att kontrollera om isen bar eller brast, drev med hjälp av helikopter några hundra renar över isen som brast! Alla renar drunknade. Det var helt ok ,för att han hade inte fått information om att vi går mot ”varmare klimat”!
    (jag gjorde en polisanmälan om djurplågeri, fick inget svar)
    För renar som blir överkörda av SJ, utbetalas ersättning till renägaren.
    Privata markägare skall utan ersättning ställa sina marker till förfogande!
    Om bonden/lantbrukaren/bondjäveln i södra Sverige låter sina kossor gå fritt och beta ut med E4:an, vad skulle hända då?
    Se http://www.aftonbladet.se/klimathotet/ .
    Denna länk gillar förmodligen Thomas!
    Kopia till Aftonbladet.

  22. L

    Ingvar E #15, apropå att svenskar vet bäst så var det ett intressant radioprogram idag, Världskorrespondenterna, inspelat i Paris:
     
    http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=2111&play=2814747&playtype=Sändning

  23. Staffan D.

    ”Här är det 30° grader varmare!  Glöm iskyla, blixthalka och snökaos!  Här finns värmen!”   (Expressen idag).  Jovisst:  -10 + 30 = 20.   Kuba är första målet:  Stämmer bra.  Havanna har 20º nu kl 12.  Och prognosen:  Måndag e.m. 18º.  Tisdag e.m. 19º.  Etc.   Men är knappt 20º på eftermiddagen så märkligt?  I tropikerna? 
    –  Jo, föralldel.  T.ex. Tallahassee i Florida har 3º nu på f.m., 0953 lokal tid, säger Wunderground…
    http://www.timeanddate.com/weather/cuba/havana

  24. Ingvar E #15:
    Jag ligger i lä när det gäller ålder, men har också upplevt en del av det uppfostrande Sverige. Växte upp på 60- och 70-talen. Då fanns det två TV-kanaler och tre radiokanaler. På TV fanns Onedinlinjen på tisdagar, Baretta på fredagar och Kojak på lördagar. Det var det. Senare kom Macahan på lördagar och hela Sverige blev stilla när vi flockades framför TV:n. Detta för en halvbra serie som går på eftermiddan på TV3 idag!
     
    Hela folket samlades framför TV:n på julafton, för det var ENDA chansen att se Disney-filmer. Och många ville ha bort detta andningshål också, det var ju alldeles för kommersiellt. Liksom melodifestivalen som Sverige bojkottade ett år på 70-talet.
     
    Reklam drömde vi om, och det var så spännande att se TV-reklam på TV i England, när man var på språkresa. Visst, det känns naivt idag när man kräks på reklamen, men vem vill tillbaka till monopolet?
     
    På sportloven gick EN eftermiddagsfilm varje dag, och det var en tjeckisk film, eller från någon annan öststat. Amerikanska filmer på TV var en sällsynthet.
     
    När satellitsändningar hotade detta mörker fanns politiker som på allvar ville förbjuda parabolantenner. I Sverige.
     
    På radio fanns ”melodiradio”, en timmes musik med lite av varje för alla smaker – en poplåt, en schlager, en rocklåt, en dansbandslåt, en jazzlåt. ”Nattönskningen”, vid 01:30 varje natt var mycket populärt, för det var enda halvtimmen på dygnet då ungt folk fick önska populära låtar – ibland.
     
    Idag, när man drunknar i reklam och en hopplöst slätstruken populärkultur som strömmar ur mängder av tv- och radiokanaler kanske det är lätt att ropa på hjälp. Men lösningen är verkligen inte att låta staten reglera vad vi får se och höra. 60- och 70-talen var ett deprimerande mörker. Tro mig, ni som eventuellt inte var med. Eller om ni inte minns. Eller om denna tid fått ett romantiskt skimmer. Det var inte kul.
     
    God fortsättning 🙂

  25. Jag förstår inte Jonnys inlägg alls. Har det inte varit krigsrubriker om kyla, snö is och trafikproblem? Detta har varit den helt dominerande nyheten i samtliga svenska – och många internationella – media under den tid som kaoset pågår.

  26. Staffan D #20
    Jo det är 22 i Las Palmas så det är som vanligt. Badade på kul i går kl 24.

  27. Mikael #21
    Så då fick du verkligen uppleva vänsterinfiltrationen i barnprogrammen. Vilse i pannkakan, Storpotäten  mm.  Försåvida du inte hade kloka föräldrar.
    God fortsättning själv 🙂
     

  28. Ingemar

    Klas E #22,
    ansträng dig lite nu. ”Kallaste december på 110 år”. Har det varit krigsrubriker om detta?

  29. Bäckström

    Klas Eklund.
    Jag tror det Jonny menade var att om det istället för årstiden hade varit extremt varmt i Sverige, så hade media tillskrivit ALLT på ”global warming” och rop om den nära stående undergången hade trumpetats ut. Fast nu när det är tvärsemot så blir det liksom knepigt att skylla kylan på Co2.
    Sen, hindrar det ju inte våra ”nyanserade” medier att sälja lösnummer via lockande katastroflöp alldeles oavsett om det rör sig om AGW eller något helt annat. (som nu tex.)

  30. skogsmannen

    Ingvar!
    Hur skulle man gjort  på den tiden som klok förälder menar du )(stänga av tv-n funkade ju inte).
    ALLT i barnprogramsväg var ju vänsterorienterat på 70-talet.
    PS! Mycket lever kvar än idag. Finn ”fem fel” DS!

  31. Håkan Bergman

    Ingvar E #15
    Men vi hade ju tackochlov Radio Luxemburg, dom fick t.o.m. gå in och rädda milleniets största idrottshändelse. SR ville av princip inte betala för att få sända titelmatchen Ingo-Floyd! Det där med nyare radioapparater handlar inte bara att dom för det mesta bara har FM, har dom AM-band så funkar det ändå inget vidare, dom är nämligen byggda för amerikanska och japanska marknaden där man använder små svaga men väldigt smalbandiga och frekvensstabila sändare för närradio. Såna här världsradiomottagare funkar bra på AM-banden, där kan man reglera selektiviteten precis som på gamla rörburkar. Rekordet i folkförakt sattes väl av Ingela Thalen under paraboldebatten på 80-talet när hon skapade det nya vackra ordet ”tittarbrott”!

  32. Slabadang

    OT! Kolla in WUWT idag.
    http://wattsupwiththat.com/2010/12/26/co2-ice-cores-vs-plant-stomata/#comment-559234
    Man kan verkligen påstå att IPCC inter bara ”herrypickat” data.De har valt noga mellan vilka mätmetoder också.
    Stomata data om CO2??? Varfrö har de inte används av IPCC och vilka argument skulle ge skäl att utesluta dem då de ger ett helt annat svar om historiska CO2 nivåer än borrkärnorna.
    Jag fattar inte hur jag missat detta tidigare.Becks kemiska analyser av CO2 har ju bekämpats från AGWkyrkan med felaktikt använda argument.Jag undrar hur många stenar som lagts tillrätta under hela IPCCs existens för att få ihop sin ”Nice and tidy story”.
    Är det någfon som har koll på ev kritik av stomata mätningar?
    Suverän artikel!!

  33. Labbibia

    Mikael # 21
    Tack för en bra beskrivning av även min uppväxt. Vi är nog ganska jämnåriga?
    Ingvar E # 24
    Lite urskiljning hade man väl redan då….Jag minns att jag tyckte det var skit att barn och ungdomsprogrammen som SVT producerade  i stort sett alltid var ”vänstervridna”.
    Jag minns egentligen bara 2 undantag från det: ”Kullamannen” och ”Kråkguldet”, båda var ”thrillers” som jag i den åldern tyckte var fantastiskt spännande!
    Kullamannen:
    http://www.youtube.com/watch?v=7wWYM5FpOz0
    Signaturmelodin till Kråkguldet sjöngs av Thorstein Bergman om jag inte minns fel? Fantastiskt vacker visa är det i vilket fall. Kommer i slutet på denna länk:
    http://www.youtube.com/watch?v=un8chxMgviQ

  34. Michelangelo

    #29# Science is settled..

  35. skogsmannen 27,  Håkan B #28
    Man satte aldrig på TV:n vid den tiden.  🙂
    ”tittarbrott” Den hade jag glömt!
    Nog med ”Nostalgi” nu. Egentligen tog jag upp sånt här för att peka på att det finns en mycket stark ”tradition” av ”Uppfostrande” myndigheter  och politiker i Sverige.  Och mycket lever kvar idag. ”Vi som vet bäst”-maffian som vill tala om hur man skall leva med hjälp av subtila pekpinnar, inte så subtila pekpinnar och framför allt med propaganda lever och frodas.  Och rötterna kan spåras till makarna Myrdahl och även vänsteridelogier som menar att människan föds ”blank” och kan ”uppfostras” till en god medborgare. Vad nu en god medborgare är.  En som gör som makten vill?
    PS
    nån av er gamlingar som minns ett skitroligt TV-program i flera avsnitt om en förskräcklig snuva som drabbade världen och en motvillig ”Messias”.  Glömmer aldrig en scen där ”Messias” står med utsträckta armar med bildäck hängande på armarna och säger ”I himmelen gives det inga ”Baby Moon” kapslar”
    Asgarv!
    Ingen minns den. Sorgligt
    DS

  36. Lena Krantz

    Slabadang #29
    Oerhört intressant. Jag chattade lite med en glaciärforskare på Klotet och frågade just om det här med iskärnor. Han bekräftade att de inte visar pikar eftersom det man får är en utjämnad kurva. Hur utjämnad den är beror i sin tur på hur lång tid det tar innan isporerna sluts vilket i sin tur (på Antarktis) beror på hur mycket snö som kommer. Vanligtvis handlar det om ca 800 år.
    Det gäller ju både temperatur och koldioxidkurvan och jag vill understryka att det här fenomenet verkar vara något mycket kännt i forskarsammanhang. Man vet alltså mycket väl att iskärnor från Antarktis inte visar någon exakt kurva utan en utjämnad sådan och dessutom är koldioxidhalten lägre i detta område ändå.
    Forskarna vet så mycket mer än vad som förmedlas i media….men det visste vi ju redan.

  37. Peter Stilbs

    Någon tipsade tidigare i dag om SVT2 om 45 minuter – ”The Plan” – 1 timma om dem som inte tycker klimatfrågan är död, och som vill ta saken i egna händer – vem bryr sig vad vetenskapen kommer fram till.
    Jag orkar inte sitta uppe, men spelar in…

  38. Michelangelo

    Mikael ”21” Riktiga män ratar SVT/SR, står när han pissar och vägrar säga tjuguhundratio om årtalet tvåtusentio eller tjugotio, så som de sägs i alla de andra språk som jag behärskar.
    Länge leve parabolen med fria kanaler i mottagaren och internet. Skulle du se det hela med ett genusperspetiv så skulle du kunna säga att SVT/SR är gjort av kvinnor  för kvinnor. Själv slutade  jag att lyssna på SR när dom införde ett”format” som innebar att man kunde avbryta ett intressant informativt program med musik var 10 minut . Helt obegripligt och helt klart störande att bli förbannad över när man kör bil. Bättre då att använda internetradio även i bilen. Riktiga män fixar tekniken – kan själv.

  39. Lena Krantz

    Peter #34
    Jag skall se programmet. Hmm….blir det en anmälan till kanske?
    😉

  40. Michelangelo

    #33# Tråkigt bara om forkarna håller sina rön för sig själva och i stället viker ner sig för CAGW propagandisterna.
    Inte enbart medias fel..

  41. Slabadang

    Corbyn imponerar djupt!
    Läs hans prognos för December och jämför med den inför morgondagen  http://www.wunderground.com/MAR/AN/338.html
    Det är spot on och jag tycker det är så fantastiskt kul när folk som Corbyn inte kastar inhandduken mot övermakten och det politiskt korrumperade motståndet. Han ÄR verkligen farlig för hela AGW etablissemanget med hans kombination av klimatförnekeri och helt fanatastisk pricksäkra prognoser för extremt väder.Han är Metoffices diametrala motsats och slår dem med hästlängder.
    Kul är att han fått Londons borgmästares erkännande och Corbyns resultat går inte längre att sopa under mattan.
    Varför ska man köpa Metoffice tjänster när Corbyn finns?? Förr eller senare måste Corbyn få tillgång till soffan i nånå av de större MSM kanalerna och då blir det åka av. Corbyn är inte den som har tunghäfta direkt och hans förakt för ”Warmists” är klistrat i  pannan. När han spöar skiten ur Metoffice rent proffesionellt och samtidigt är en så öppen ”klimatförnekare” är det en kombination som är ljuuuuuuuvlig!!! 🙂

  42. Lena Krantz

    Michelangelo #33
    Det är liksom en del av problemet. Människor får inte information om forskningssatatus från forskarna själva.
    De får den från olika uttalare/tolkare.
    De som (enligt min mening) verkligen skulle kunna bryta den totalitära trenden i media är faktiskt just forskarna själva. De är dock inte så särskilt mediala och vill vanligtvis inte visas i bild.
    Men det innebär bara att det kommer att ta lite längre tid.
     

  43. magnus

    Slabadang
    Läser det här på sajten du rekommenderade
    November 2010 was the globe’s second warmest November on record, according to NOAA. NASA rated November 2010 the warmest November on record. Both NOAA and NASA rated the year-to-date period, January – November, as the warmest such period on record. The record November global warmth is remarkable, given that we are in the midst of a moderate strength La Niña episode in the Eastern Pacific. The large amount of cold water that upwells to the surface during a La Niña typically causes a substantial cool-down in global temperatures, making a monthly temperature record difficult to set.

  44. Slabadang

    Lena!
    Ett mycket stort problem är att inte de seriösa klimatforskarna tar ton emot typ Bob Ward Romm Ramsdorf med fler som är uppenbart oseriösa alarmister.Att co2 halterna mycket väl kan ha fluktuerat som stomata mätningar indikerat när liksom inte fram till nyhetsredaktioner.De seriösa klimatforskarna gräver sin egen grav genom sin underlåtelse att agera.
    Men det är ju de oseriösaste typ Mann Hansen G Smith B Santer mfl som släppts fram att spela första fiolerna i AGWkyrkans konsert. J Curry är undantaget och AGU samt PNAS som organisationer har sålt ut sin trovärdighet.
    Jag läser just nu på om Lonnie Tomssson och hans frus arbete och alla varningslampor blinkar när det gäller deras arbeten.
    Att stster accepterar att forskningsresultat finansierade av stater inte görs tillgängliga för vem som helst är inget mysterium längre. Skulle det finnas ett krav på öppenhet med resultat och underliggande material så blir det svårare för politiker att ”beställa” de forkningsresultat de önskar.
    tragiskt Lenas verkligen tragiskt!

  45. tty

    ”Är det någfon som har koll på ev kritik av stomata mätningar?”
    Slabadang #29
    Det finns flera problem med stomatamätningar. För det första så mäter de den lokala CO2-halten just där bladen har vuxit, vilken kan vara betydligt högre (eller, mindre troligt, lägre) än i fria atmosfären. Dessutom tycks det vara CO2-halten just när bladen bildas (alltså på våren) som styr.
    Osäkerheten är också relativt stor, oftast några tiotal ppm.
    Jag är också mycket skeptisk när man använder stomatmätningar för att beräkna CO2-halten för tiotals eller hundratals miljoner år sedan, även om man använder blad av morfologiskt mycket konservativa taxa som t ex <i>Ginkgo</i>. Det är mycket osannolikt att inte evolutionen skulle ha förändrat deras reaktion på CO2-halten, i synnerhet som atmosfären idag är extrem CO2-fattig i ett historiskt perspektiv.
    Det är också svårt att hitta lokaler där man kan få ut långa tidsserier. Det krävs stora mängder välbevarade blad av en och samma art under lång tid.  Även på de bästa ställena är det mycket ovanligt att hitta användbara serier som täcker mer än ett par årtusenden.
    Trots alla dessa problem så verkar det helt klart att stomatamätningarna fångar kortsiktiga förändringar i CO2-halten som inte syns i iskärnorna. Inte minst syns de tvära klimatiska kasten i början och slutet av yngre Dryas och vid ”köldknäppen” för 8200 år sedan tydligt, vilket de inte gör i iskärnorna.
    Egentligen är det konstigt att man inte hört mer om stomataforskning i Sverige, eftersom kvartärgeologerna i Lund hört till de mera framstående inom området, men det kan vara att resultaten inte är fullt PK, och de har såvitt jag vet inte publicerat något de sista åren. Här är några referenser:
    http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=647753
    http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=212254
    http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12588&postid=238982
     

  46. antimainstream

    Imagine There’s No Global Warming
    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=TF5F6eYho8U

  47. Slabadang

    Tack TTY!
    AGWlobbyn hoppar ju på allt som hotar deras story.Om nu det iofs är korta men ändå säkerställda tidsperioder med höga co2 halter så räcker det för att förändra the global warming story.
    Jag läste om en stomata kritisk artikel här.
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1756-1051.2004.tb00848.x/abstract

  48. Svempa

    Pär Green #18
    Animalisk morot låter mycket lockande. Skulle man kanske kunna göra en oxsvanssoppa på

  49. Staffan D.

    Columbia, South Carolina, fick första påtagliga julsnön sedan man börjat registrera vädret 1887.  Och Atlanta i samma stat hade över en tum snö (2.54 cm) — första mätbara mängden över jul sedan 1880-talet.   (Står i texten ovan, i princip.)
    –  Samma artikel säger att många delstater norröver har förklarat nödtillstånd pga vädret.  Stormen i kväll och i natt över New York — Boston och norrut lär bli något alldeles förfärligt.  New York väntas få 11-16 tum (28-40 cm) snö,  Boston 15-20″ (38-50 cm).
    http://www.breitbart.com/article.php?id=D9KBLRDG0&show_article=1

  50. Gunbo

    Lena K #39,
    ” Människor får inte information om forskningssatatus från forskarna själva.
    De får den från olika uttalare/tolkare.”
    Instämmer helt! Det är därför jag helst läser artiklar och rapporter från forskarna själva. Media och olika bloggar som tolkar forskarnas resultat är inte tillförlitliga beroende på vilka agendor de har – de som är pro-AGW tolkar på sitt sätt medan anti-AGW:are tolkar på sitt sätt.

  51. L

    Peter S #34, jag såg ”The Plan”. Påminde om flower-power-rörelsen…

  52. L

    Gunbo, varför slösar du bort din och andras tid på TCS kan man undra..?

  53. Lena Krantz

    Gunbo #46
    Jag håller med men vill också påtala att det inte är så lätt alla gånger. För det första har jag ett heltidsjobb att sköta och för det andra måste man ofta betala för att kunna läsa hela forskarrapporten och inte bara själva ingressen.
    Ofta blir det (tyvärr) så att man läser ändå det som andra skriver om rapporten och inte själva rapporten vilket gör att man vet egentligen inte om det är rätt eller fel.
    Dessutom är det ju så att man (jag) ofta behöver tolkningshjälp på vägen, dvs en rapport kan vara utaför min omedelbara fattningsförmåga (utifrån min utbilning) men kan man få en förklaring i lite enklare form så förstår man ofta huvudtanken ändå.
    Men nog vore det attans intressant att få ta del av några klimatforskares tankar direkt.
    😉

  54. Slabadang

    Staffan D!
    Visst är det fantastiskt att Corbyn på dagen prickar in ovädren och deras utbredning. Skitkul och sååååååååååå generante för multimiljards meteorologiska institut världen över.

  55. Lena Krantz

    L
    Sorry om jag sätter mig emot men det dyker ibland upp det där med att man inte verkar vilja ha vissa kvar här på sajten. Jag har sett sådant mot ex Uffeb och Thomas och nu Gunbo.
    Men vad skulle denna fina blogg vara utan ett meningsutbyte också mellan olika ståndpunkter?
    Alla skall vara välkomna och inget skall censureras.
    Så tycker i alla fall jag (mycket bestämt).

  56. Stickan

    Sitter helt stum efter att sett på Tv2 ”The plan”
    http://svt.se/2.122744/1.2273278/the_plan?lid=puff_2273317&lpos=extra_0
    Klimathotet verkar blivit ett slags samlingsnamn för ALLA aktivister inom alla områden som vill förändra världen.  En sak som slog mig när jag titta på filmen/propagandan var att många av de personerna som intervjuvades ville mer än de kunde.
    Det är kanske därför hela CO2/Klimat/hållbart samhälle debatten är så vilsen. Det går inte att föra ett sakligt resonemang utan det landar alltid i någon flummig vision om ett bättre hållbart samhälle. Utan att tala om i detlaj hur vi kommer dit. Tekniken kanske inte finns för en grön utopi?
    Hur skulle Sveriges fungerat senaste månaden utan kärnkraft och fossila bränslen? Hur många skulle inte frusit ihjäl?

  57. Gunbo

    L #48,
    Andras tid ligger knappast på  mitt ansvar. Det är väl fritt att välja vilka kommentarer man vill läsa.

  58. L

    Lena K #51, läste du Gunbos kommentar? Han säger att han inte litar på bloggar, därav min kommentar.

  59. Kent Forssgren

    The plan. Renomésnyltning kalls det på reklamspråk. Att rädda en skog i Uganda och Australien, att stoppa illegal säl- och valjakt, att starta bilprovning i Indien så att bilarna där får fungerande bromsar… Vad har detta med klimatförändring att göra? Jo säger man att det handlar om klimatförändring, då finns det pengar. Pengar till denna film som friskt blandar äpplen och päron. Tråden, planen handlade inte om klimatförändring, den handlade om individers engagemang för hotade naturvärden. Det behövs en sådan film om klimatförändringar, den som solen ligger bakom. Men den filmen får inga ekonomiska bidrag och igen visningstid i SVT.

  60. Sverker

    Kolla in Corbyns prognos för vintern 2010/2011 från början av dec:
    http://www.youtube.com/watch?v=CHPooN0DZ5Y
     

  61. Slabadang

    Stickan!
    Miljöaktivismen är ett paraply som samlar allt som skriker och har panik på ena eller andra sättet.Miljörölsen har ju ett facit av att kunna lyfta fram och peka på problem.Problemen är att de inte klarar av att prioritera. De är oftast helt ute och cyklar vad gäller orsakerna och sambanden och till slut helt totalt värdelösa på problemlösningen.
    Att ingen tar tag i facit och håller miljörörelsen ansvarig för skogsdöd säldöd äggskaslförtunning volframkris kopparkris och annan goja de sprejat runt sig de senaste tettio åren är märkligt.

  62. Lena Krantz

    Stickan #52
    Jag såg också programmet och som vanligt blandade de friskt ihop klimat med miljö.
    Vissa delar handlade ju om en protest mot att hugga ner regnskog i Uganda, nog så viktigt. Denna del handlade om att visa på människors kraft att förändra något mycket viktigt.
    Sedan blandade man upp det s a s med andra människors engagemang vad gäller klimatförändringarna men jag skulle vilja säga att det var att blanda äpplen med päron.

  63. Gunbo

    Lena K #49,
    ”Men nog vore det attans intressant att få ta del av några klimatforskares tankar direkt.”
    Håller med igen! Ibland undrar man hur deras ”inofficiella” tankar går. De kanske känner en press att skriva det de förväntas skriva. Vem vet? 
    #51,
    Du verkar vara inne på samma linje som jag: Det är så tåkigt med konsensus.
     

  64. Lena Krantz

    L #54
    Men snälla, du tror väl ändå inte att du får all tillgänglig information från den här sajten (eller dess systersajter)?
    Det var ju faktiskt bara det som Gunbo skrev och inte är du väl så förblindad att du tror att någondera sida visar den enda rätta?
    ALLA bloggar drivs av en agenda
    punkt

  65. Lena Krantz

    Gunbo #59
    En av de få gånger som jag lyckats få chatta med en forskare (en glaciärforskare) så skrev han faktiskt rent ut att också han trodde att det var lika varmt på medeltiden som nu.
    Sedan tog plötsligt diskussionen slut och man undrar lite varför? Det behöver ju inte innebära något alls mer än att hans uppdrag tog slut men det blev i alla fall lite abrubt.

  66. L

    Lena K, visst har TCS en agenda och den skulle troligen bli ännu effektivare om man inte kunde kommentera här överhuvudtaget…

  67. Lena K, jag är helt för meningsutbyte. Med betoning på ’mening’ och ’utbyte’. De enda jag har sett verkligen har varit oönskade här har varit några få som bettett sig bedrövligt (’Klimatvetaren’) och någrea till.
    Varken Gunbo, Uffe, eller Thomas är oönskade, men det innebär inte att de inte blir emotsagda när det snackar strunt. Och i Thomas fall ser det tyvärr ut ganska ofta som om struntet är medvetet …
    Men som jag skrev ovan tycker jag även det är bra. Bl a för att jag då kan peka ut det …

  68. Gunbo

    L #54,
    ” Han säger att han inte litar på bloggar…”
    Bloggar är väl den nya tidens media – eller? Varför ska vi lita på bloggar om vi inte litar på gammelmedia? Kan du förklara skillnaden?

  69. L

    Gunbo, om du inte tror på eller sympatiserar med vad du läser här, undrar jag varför du så intensivt medverkar här? Det måste finnas bättre sätt att förkovra sig i ämnet än att ständigt tjafsa med Jonas N?

  70. Gunbo

    Lena K #61,
    Intressant! Jag tror också att MWP var minst lika varm som nu men att det inte säger någonting om orsaken till vår tids uppvärmning. Varje varmperiod har sin egen fysikaliska orsak – tror jag (än så länge).
    Du verkar vara lika nyfiken och sanningssökande som jag! Keep it up girl! 

  71. Lena Krantz

    Jonas N #63
    Vad gäller Thomas och min senaste diskussion så inser jag att han inte sa emot i sak i något alls utan bara lämnade diskussionen när han inte hade något att säga emot.
    Men det kanske brukar vara så?

  72. Lena Krantz

    Gunbo
    Jag tycker mig också uppfatta dig som en sanningsökare mer än en som vill få en redan uppfattning bekräftad.
    För min del är det väl lite både ock eftersom jag redan hade en uppfattning från min utbilding en gång i tiden.
    Jag tror till skillnad från dig att att vår värmeperiod till största delen beror på samma naturliga fluktationer som MWP eller för den delen den romerska värmeperioden.
    Dessutom är vi i en positiv fas vad gäller AMO så nog skulle vi ha varit i en liten värmeperiod helt oavsett människan. Vi kan absolut ha förstärkt det hela men jag tror inte att vi är huvudorsaken.

  73. Gunbo

    L #65,
    Det finns många olika orsaker till att man deltar på en blogg. För egen del vill jag veta hur skeptiker resonerar och om de har några substantiella argument mot det rådande paradigmet.  Man lär sig bäst och mest genom att konfronteras med sina ”meningsmotståndare”, inte genom att ”mingla” med sina åsiktsfränder.

  74. Gunbo #64
    Hur många gånger har du sett en vetenskaplig rapport med källhänvisningar i gammelmedia? Jag ser dem ofta på bloggar. Faktiskt en radikal skillnad

  75. Gunbo

    Ingvar E #70,
    1-0 till dig!

  76. Gunbo, din #69 var närmare sanningen än #66, och jag hoppas du inser att du säger emot dig lite igen … in #69 var igen ett medgivande av att du försöker fa dina fördomar bekräftade iom att du ofta inte ens förstar hur den egna sidan resonerar, och med den egna sidan avses den sida där du känner dig hemma vilket är hos AGW-troende. Vilket du ocksa skriver rätt ut, att du inte umgas med meningsfränder här ….

  77. Lena Krantz

    Gunbo #69
    Ja jag har en i alla fall en helt del att anföra mot det rådande pradigmet.
    Nu är ju inte jag atmosfärfysiker så där står jag mig slätt. Det jag mest tänker och tycker är att det borde vara en anomali för att man skall ha något att bråka om till att börja med.
    Därmed inte sagt att vi inte har höjt atmosfärens nivå av koldioxid och att vi skall ta en bra funderare om vad detta verkligen innebär. Bl a har det ju gett oss större skördar till en allt större befolkning för att nu mämna en positiv effekt.
    Nåja, kanske blir det som vissa tror en 30-årig period med lite lägre temperatur ändå.
     

  78. Carl-Axel

    Vårt kära SMHI ger oss till livs följande info under rubriken FORSKNING.
    ”Helt nya beräkningar för framtidens extrema vädersituationer i Europa har tagits fram inom SMHIs klimatforskningsenhet Rossby Centre. De nya scenarierna visar tydligare på effekterna av den globala uppvärmningen jämfört med tidigare, tack vare utökad datorkraft och hög geografisk upplösning. ”
    Och längre ner får man sig till livs vad man kommit fram till..
    ”Riktigt kallt väder, exempelvis -10 grader i Spanien eller -30 grader i södra Sverige, kommer sannolikt inte att inträffa i framtiden. ”
    Eftersom nu väder och klimat inte är samma sak kanske de menar att det är osannolikt att det i framtiden är kallare än-30 i södra sverige i genomsnitt under en tioårsperiod. Då får jag innerligt hoppas att de har rätt!!

  79. Gunbo

    Lena K #68,
    ”Jag tror till skillnad från dig att att vår värmeperiod till största delen beror på samma naturliga fluktationer som MWP eller för den delen den romerska värmeperioden.
    Dessutom är vi i en positiv fas vad gäller AMO så nog skulle vi ha varit i en liten värmeperiod helt oavsett människan. Vi kan absolut ha förstärkt det hela men jag tror inte att vi är huvudorsaken.”
    Du kan ha rätt och jag fel. Jag är inte säker alls! Tiden får utvisa svaret. Tyvärr hinner jag knappast få uppleva vad svaret blir.

  80. Lena Krantz

    Jonas N
    Jag har nog varit på dig någon gång tidigare men jag vill verkligen säga att det är i all välmening för vem tror du vinner över till en skeptiskt sida genom att bara försöka  göra meningsmotståndaren till stoft?
    Du verkar liksom älta på tills personen ger upp i ren trötthet (utan att för den saken skull ha bytt åsikt).
    Jag lägger mig nu, jag vet men ibland kan en långdragen meningslös disskussion bara bli tröttsam och inte ge något till någon. (inte minst till eventuellt nykomna på sajten)
     

  81. Gunbo

    Jonas #72,
    Varför är det så viktigt för dig att avgöra vilken sida folk står på?

  82. Slabadang

    Carl Axel!
    Rossby Center är en märklig organisation.Vill man sätta upp ett institut för värdelöst vétenade så har de lyckats bra.
    De gav ut en väderleksprognos för 2070-2100 och det är helt i linje med den seriositet som präglar centret.

  83. Lena Krantz

    Gunbo #75
    Varför inte? Asså AMO lär skifta från en positiv fas till en negativ inom typ fem år.
    Så gammal är du väl inte ändå?

  84. Lena K, folk som inte är kapabla att föra en meningsfull diskussion eller dito resonemang, under premissen att man har olika uppfattningar, kan inte ’vinnas över’, och det försöker jag heller inte göra. Varken Gunbo eller Thomas kan ’vinnas över’, men av olika orsaker. That’s a fact.
     
    Men för den delen menar jag ända att de skall göra sina postningar här där de försöker lägga fram sina bästa argument för varför AGW-sidan är den mest trovärdiga. Och fa dessa bemötta …
     
    I fallet Thomas är invändningarna ofta ganska detaljerade och även abstrakta. I fallet Gunbo är de mera av arten papeka grundläggande resonemangsfel.
     
    Jag är helt emot idén om att allas asikter är lika mycket värde. Vetenskap handlar just om att en idé skall ’vinna’ över konkurrerande, och gör därvid ingen skillnad om den som uttalar idéen är en Moder Theresa, eller en dryg skitst. Fast för manga är den senare fragan viktigare … Men det är inget argument, utan ett flyktbeteende …

  85. Gunbo

    Lena K #79,
    Jag fyller 70 nästa år och har fått veta att tiden är ute (medicinsk diagnostik).
    Fortsätt söka sanningen och vidarebefordra den (vad den än är)!  
    God natt och sov gott!  Gillar dig skarpt! 

  86. Lena Krantz

    Jonas N  #80
    Ja, jo, fast jag vill ändå mena på att du inte direkt öppnar upp för en konstruktiv diskussion inför framtiden. Det jag ser är mer ett försök att meja ner en motståndarsida men frågan är ju
    hur skall vi närma oss varandra?
    Jag menar ju att vi alla vill detta lilla klotets väl oavsett om man tror att våra nivåer av CO2 är skadliga eller inte.

  87. Lena Krantz

    Gunbo
    Jisses!
    Fast jag inte känner dig så känner jag ändå verkligen med dig!
    I will rock on!
    Kram
    /L

  88. Lena K, jag har uppfattat det, jag tycker att du gör ett bra (men annat) jobb (än jag). Men vi maste inte alla ha samma mal och metod …  och jag har sedan länge insett att de som önskar sig mer makt at politiker I syfte att ’vilja klotets väl’ inte är speciellt intresserade av att lyssna pa tex mig. Dvs intresserade av dialog …
    Jag ser inte nagon metod i att ’närma sig’ vare sig dumhet, falskhet eller felaktighet ,,, inte ens om dom är snälla …

  89. Så här är det

     
    Det finns något som heter Golf strömmen
     
    Detta är en ström genom vattnet som gör att det är möjligt att leva i Norra Europa och Östra Nord Amerika
     
    Denna ström pressas nu ner av den globala uppvärmningen genom att smält söt vatten lägger sig ovanpå salt vattnet och därför blir det kallare här medan hela Jorden som hel het blir varmare, det har klimat forskare varnat om i många år fast såklart eftersom du är HÖGER så kan du inte förstå att den globala uppvärmningen finns, för att om det inte blir varmare på alla platser på jorden för varje dag som går oberoende av alla andra faktorer tex golf strömmen så existera såklart inte den globala uppvärmningen för dig.

  90. Lena Krantz

    Jonas N
    Jag håller ändå med dig i en del för du vet så mycket mer än jag vad gäller vissa delar (där jag är helt lost). Men det gäller bara själva kunskapen.
    Ja kanske är det som du skriver just det som är skillnaden mellan dig ochm mig  dvs jag vill hitta det gemensamma snarare än det som skiljer oss åt.

  91. Slabadang

    Va fan!!!
    Jag har nu läst igenom hela förslaget på grundlagsändringen.
    En sak är fullständigt glasklar.Det här är ett förslag som angriper hela den svenska demokratins grundvalar och skulle ALDRIG få stöd av svenska folket.Det är inte konstigt att de hållt oss undan debatten och att etablissemangslydiga MSM hjälpt till att lura oss allihop.Din röst blir betydligt mindre värd efter grundlagsändringen och den kommunala makten minskar. Det här är etablissemangets angrepp på folkmakten.
    Att det bara är det tunnaste partiet i riksdagen i form av SD som reagerat och dessutom av ett sekundärt skäl är beviset på att etablissemasnget frikopplat sig från medborgarna.Att skriva in EU i vår grundlag är inget annat än en ren kupp då det inte finns EN ENDA vinst för svenska folket utan en outsourcing av demokratin till icke folkvalda kommisarier i Bryssel.Maktkoncentrationen genomgår en generativ förstärkning på bekostnad av folkets.Den nationella suveräniteten avvecklas och ger svenska folket i mycket begränsat utrymme för att bestämma landets politik.
    Det är inte så konstigt att de sprungit bakom våra ryggar och inte velat diskutera frågan med oss.Det finns ju så många svagheter i de svenska grundlagarna att de är livrädda för att det ska bli debatt om dem.De vill fortsatt kunna fiffla utan insyn och utan något utmätbart ansvar. Vi behöver fanimej en storstädning i statsapparaten den saken är säker.
    Svenska folket är förvandlade till hjälplösa lallare som tror att de är till för att tjäna staten istället för tvärtom.
    Vi behöver en demokratiseringsrörelse med väljamakten som utgångspunkt det är fanimej hög tid att markera vem som är husse och vem som är hund!! 

  92. tty

    Carl Axel #74
    ””Riktigt kallt väder, exempelvis -10 grader i Spanien eller -30 grader i södra Sverige, kommer sannolikt inte att inträffa i framtiden. ”
    Ja, det har ju faktiskt inte varit kallare än -29 grader här i Linköping den här vintern. SMHI vet bäst! Det var f ö decemberrekord sedan mätningarna började 1880.

  93. Igår ur Rapport (26/12)tv väderprognos,sas det att så här kall lång period
    inte varit någon gång sen 1790,sen man började mäta i Sverige,det gäller
    mellan Sverige och syd Sverige.
    ALI.K.
     

  94. Den kraftiga värmen i somras åtföljdes av en lika kraftig kyla.
    Är en helt naturlig ’sving’ maxima och minina ,fas .
    Det är bara att titta på historiska maxima och minima temperatur-
    kurvor.
    ALI.K.
     

  95. Roade med och se gamla målningar från 1800 talet,såg den färgskiftning på himlen,färgskiftningen var mycket tydlig,
    nu i verkligheten,det har jag aldrig sett förut under hela mitt över 50
    åriga leverne.
    Jag trodde det var bara fantasi under 1800 talet,men nu vet jag bättre.
    Det måste ha varit otroligt skickliga konstnärer vid denna tid,under
    1800 talet.
    Det är kända konstnärers målningar jag tittade på.
    ALI.K.

  96. Den betraktelsen ovan är relaterad till dom riktigt kalla nätter som var
    före julafton.- kring minus 25 grader C.,då syns endast denna speciella
    färgskiftning .
    ALI.K.

  97. 7#
    Det var varmt i Bulgarien uppmot +15-18 graderC.
    visades på Rapport 26/12.
    ALI.K.

  98. 29#
    Dom är inte lite listiga på IPCC,med mätmetoder som passar in i deras
    syften,otroligt.
    ALI.K.

  99. Mikael 21#
    Kan bara instämma din betraktelse från förr i tiden.
    ALI.K.

  100. 39# L.K
    Vi får en tllrättalagd rapport,som passar SVT policy.
    Så enkelt är det.
    Och så har det alltid varit,Apmänniskan finns tydligen kvar ännu.
    ALI.K.

  101. Stickan 52#
    TA SAKEN I EGNA HÄNDER  ,otroligt naiva personer som inte kunde
    något,de lever i en drömvärld, ren fantasi,makalöst.
    Ren propaganda i SVT tappning av AGW hotet.
    ALI.K.

  102. Lars W

    ALI.K #90 91
    Är det inte så att dessa atmosfäriska färgförändringar beror på aska från vulkanutbrott? Turners röda sol upp- och nedgångar tex. Kallt som tusan efter vulkanutbrott.

  103. Labbibia

    Ali K # 90
    I går eftermiddag precis när solen hade fallit under horisonten såg jag något jag aldrig sett förut. Att himlen i väster är orange vid solnedgång är ju väldigt vanligt, men nu såg det ut som om det fanns en jättelik strålkastare som riktade solljuset precis rakt upp. Det såg ut som en lysande orange ljuspelare, nästan som en laserstråle, som från horisonten pekade rakt upp i skyn. Mycket märkligt, och mycket vackert.

  104. Kent Forssgren

    Ali K. # 92. Bulgarien uppmot +15-18 graderC.
    visades på Rapport 26/12.
    Undrar faktiskt om detta är sant! Det är ju SVT. Det var ett propagandainslag om vindkraft i Portugal också!

  105. Lars W

    Labbibia #98
    Kolla denna!
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Vädersol

  106. Den som inte förstår att kallt som fan väder inte är ett bra ”bevis ” eller ”i linje” med global uppvärmning gör självmål. Enligt en osäker marktemperatur serie (GIS) så har det blivit i runda slängar ca en halv grad varmare under de senaste åren.
    Trotts denna marginella uppvärmning (naturlig till stor del även enligt ipcc, då klimatförändringarna skall komma i någon diffus framtid) så kan det bli svinkalt eller varmt på vintern. Det svänger helt enkelt. Att då gå ut och såga att ”det inte på något sätt motsäger” försvagar bara AGW ståndpunkten för den blir löjeväckande och inte trovärdig. Problemet är att man intecknat tillfälliga svängningar åt det varma hållet som ”titta vad varmt det har blivit”, folk tror att det redan är flera grader varmare. Vilket rent och skärt nonsens.

  107. Labbibia

    Lars W # 105
    Stort tack för länken. Du ledde mig på rätt spår. Det var en vertikalpelare jag såg. Exakt som den bild som finns en liten bit ner på denna sida:
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Halo_(ljusfenomen)

  108. Ingenjören

    Slå upp skillnaden mellan ’global’ och ’lokal’. Global uppvärmning innebär inte nödvändigtvis lokal uppvärmning, oavsett vilka krigsrubriker ni i Climate Scam och Canute Ocean tar till.

  109. Staffan D.

    Olle W har rätt:  ”Trots kylan fortsätter den globala uppvärmningen.”  DN:s ledare idag.  ”Första halvåret 2010 hade den högsta genomsnittliga världstemperaturen sedan 1880.”   Det är siffror från IPPC som visar det.   Och dem kan man ju alltid lita på.  I Iqualuit, Nunavuts huvudstad på Baffin Island, är det nu bara -16º.  Jag menar, nu är det hela -16º.  Så det så.

  110. http://www.yr.no/sted/Bulgaria/Sofia/Sofia/
     
    Jo det verkar ju vara varmt i bulgarien ?

  111. Ingenjören läs mitt inlägg ovan.  Hade AGW sidan argumenterat seriöst så hade det inte varit något problem, Men de har redan påstått att det har blivit så mycket varmare bla bla bla. Vilket är nonsens.

  112. Staffan D.

    Undantagstillstånd har förklarats i North Carolina, Virginia, Maryland, New Jersey, Maine, och Massachusetts där guvernören sade åt folk att stanna hemma.  Statsanställda som inte är livsnödvändiga har fått order att vara hemma idag måndag.  Det snöar, nämligen… Och blåser.
    –  Stormvarning, som utfärdas när vinden går över 35 mph, gäller från Delaware till Maine’s norra hörn.  Stormen väntas bli starkast i gryningen (kl 12-14 sv.t.) och totalt 30-40 cm snö väntas i Rhode Island, Connecticut och östra Massachusetts;   vindar på 50 mph ger dock drivor som är mycket djupare.  (Washington Post)   [Olle W:  Se vad värmen ställer till med!  Hade man seriöst försökt bemöta den…]
    http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2010/12/27/AR2010122700436.html

  113. Kent Forssgren

    Olle w. Allt är relativt. December snitt i Sofia: max +4, min -4. I dag +-0. Märkligt snabbt fall från +18.  Inte trovärdigt. Tyvärr får jag inte fram gårdagens uppgifter. Helt klart intressant med tanke på uppgifterna i SVT. 

  114. Jag är tillbaka till Jonnys allra första fråga i denna tråd. Jag vidhåller att den är fel ställd. Håller helt enkelt inte med om att media spelat ned det kalla vädret oavsett vad kommentar 28 (Ingemar) och 29 (Bäckström) hävdar.
    Se här t.ex från ”andra hållet” (SMHI) en kritik av överdriven mediehysteri kring snöstormar mm.
    Sanningen är väl att media helt enkelt slår upp allt de tror ger rubriker, oavsett vad det är, och spetsar till allt vad de kan.
    Resultatet blir att alla hot – varifrån de än kommer – framställs som katastrofer och apokalyps. Men gör inte denna rubrikhunger till någon sorts klimatkonspiration, snälla!

  115. Staffan D.

    ”Den globala uppvärmningen fortsätter kylan till trots”, säger DN:s ledare idag.  Det har ingenting (eller nästan ingenting) med gradtal att göra — vad det gäller är att styra samhället i rätt riktning.
    –  Som när doktor Lagercrantz kom till redaktionen, iförd Mao-kolt, alltså.  Det visade ju åt vilket håll vi borde röra oss.
    –  För visst är det väl de verkligt kunniga, de på redaktionerna, som borde styra oss?

  116. tty

    Kent Forsgren # 113
    Väder i Sofia kl 13 idag: -4 grader, kraftigt snöfall
    Väder igår: max +5, min -1, medel +2
    Väder i förrgår: max +15, min +4, medel +10  
    Väder den 24.12: max +10, min -1, medel +4
    Väder den 23.12: max +10, min -1, medel +4
    Väder den 22.12: max +5, min -2, medel +2 
    Så SVT ljög inte riktigt till 100%, det de sade var troligen nästan sant några timmar på juldagen.  Cherries anybody? 

  117. Lena Krantz

    tty
    Verkligen ett litet körsbär, ett desperat körsbär kanske t o m
    😀

  118. Labbibia

    Klas Eklund # 114
    Detta har ingenting med någon slags ”konspiration” att göra. En väldigt hög andel journalister är MP-sympatisörer. De tror säkert på AGW, och det lyser också igenom i rapporteringen.
    Svårare än så är det nog inte.
    Att AGW dessutom tidigare höjt lösnummerförsäljningen har naturligtvis bidragit till hypen.  

  119. Labbibia

    Klas Eklund forts
    I går kunde man på SVT text-tv läsa att Jordanien har vattenbrist. Gissa vad som angavs som det första skälet…….
    Jodå ”Den globala uppvärmningen” var en av de viktigaste orsakerna….
    Längre ner i artikeln kröp det fram att Jordaniens befolkning har ökat starkt, att mycket av floden Jordan,s (?) vatten används till konstbevattning numera samt att floden/erna i landet dämts upp.
    Vilken av orsakerna tror du främst bidragit till vattenbristen i landet? Knappast ”den globala upvärmningen” väl?

  120. Bertel

    Labbibia
    OT. Lite mer tyngd ang vår diskution om maten för par veckor sedan.
    http://www.dn.se/debatt/sa-blir-aldersdiabetiker-friska-utan-medicinering

  121. Bertel

    Klas Eklund 114
    Här kommer länken(Göterborgs Universitet undersökning av journalistkårens partisympatier 1989-2005) ang  Labbibias påstående om MP sympatisörer.
    År 2005 
    M      13%
    Fp     14%
    C          4%
    Kd        2%
     

  122. Bertel

    Fots # 121
    Mp    23%
    S         30%
    V         14%
    http://www.jmg.gu.se/digitalAssets/1284/1284227_nr38.pdf

  123. Labbibia

    Bertel # 120
    Stort tack!
    F-n också, jag älskar alla de uppräknade födoämnen som tydligen är skadliga… 🙂
    Men allvarligt talat, då dyker det genast upp en massa frågor.
    Som ex: Ska man tro artikeln, så borde det innebära att vi människor är betydligt mer anpassade för att äta kött od, än att äta jordbruksprodukter. Vad säger det oss om våra ”rötter”?
    Var våra ”förfäder” mer specialiserade på att äta kött än vad som hittills antagits?  

  124. Lena Krantz

    Labbibia #123
    Vi är inte anpassade för att äta spannmålsprodukter eller rättare sagt kolhydrater som är flermolekyliga.
    Det heter något fin typ sakarida. Monosakarida sockerarter går bra men de andra är ok ibland.

  125. Bertel

    Labbibia # 123
    ”Som ex: Ska man tro artikeln, så borde det innebära att vi människor är betydligt mer anpassade för att äta kött od, än att äta jordbruksprodukter”
    .
    Av det som jag har läst om ämnet är vi mycket ,mycket olika som individer i vår födointagtolerans och kolhydrater blir ”stort” problem, oftast vid övervikt dvs vi äter mer än vi bränner, men vi kan inte bortse att kolhydrater passar inte alla.
    När det gäller våra förfädernas kostvanor, vi vet en del, men resan har bara börjat.
    Tänk, att vi troligen har neandertalare i våra gener(2-4 % och kunskapen om detta är pinfärsk)) och var betyder detta i vår förmåga att tillgodose olika typer av föda mm.
     
    Det blir intressant att följa utvecklingen och  jag äter sparsamt med kolhydrater, fast vikten är stabilt över det normala.   🙂     

  126. Lena Krantz

    Bertel #123
    Fast vissa menar att övervikt snarast är ett symptom och inte en orsak, dvs ämnesomsättningen är i olag vilket den blir om insulinnivån inte längre kan anpassa sig till födointaget. Vilket den i ock för sig får problem med eftersom många äter för mycket kolhydrater mot vad deras kroppar tål.
    Men absolut är det en individuell sak i högsta grad eftersom vår förmåga att bryta ner olika ämnen ex beror på vilka enzymer vi har i kroppen.
    Tänk på att vi också går omkring med ca 2 kg bakterier i vårt tarmsystem och också detta är beroende på vad personen har utsatts för. Har man varit i Egypten och haft ”Jalla jalla” eller varit i Mexico och fått ”Montesumas hämd” har man andra bakterier än dem som inte har varit där.

  127. Bertel

    Lena Krantz # 124
    Tack för inhoppet i ämnet och förtydligandet. Var hittade du kunskapen ang monosackarida sockerarter?
     
    Är du intresserad av ämnet?  
    PS. Enkel beskrivning av olika sackarider http://sv.wikipedia.org/wiki/Sackarider. Ds

  128. Labbibia

    Bertel och Lena K
    Stort tack för info.
    Lustigt ändå, dessa kolhydrater är ju ett fantastiskt bra ”bränsle” för den som ska anstränga sig länge….ex cykla Vättern runt, åka Vasaloppet od.

  129. Bertel

    Lena Krantz # 127
    Jag tror att vi i snar framtid kommer kunna ta ett enkelt blodprov(tex vid födseln) och få någorlunda individanpassade rekommendationer av födointag, men än är kolhydraternas ”skadlighet” en het fråga bland medicinare/kostrådgivare mm. 

  130. Bertel

    Labbibian # 128
    Björn Ferry äter LCHF och klarar sig väldigt bra.  🙂
    Ang LCHF, en bra länk  http://www.kostdoktorn.se/

  131. Lena Krantz

    Bertel #127
    Det var en på jobbet som hade diskuterat mat med några kompisar som är dietister. Eftersom jag har babblat länge om sk stenålderskost så nämnde han detta någon gång i höstas. Sedan dess har jag googlat lite och läst på en del.
    Lite lustigt förresten för när jag åt stenålderskost så la jag till ost och youghurt och LCHF gör precis samma lika. Men det var flera år innan de hade uppfunnit den kosten så jag känner mig lite stolt, man kan tänka själv.

  132. Lena Krantz

    Labbibia #128
    Ja jo, man får nog anpassa kosten till vilka kroppsliga ansträngningar man gör också. Jag som är kontorsråtta lär ju inte behöva ens hälften av vad jag smäller i mig…he he

  133. Labbibia

    Berteln hehe
    Björn Ferry är väl inte någon långdistansare? Jag pratar kroppsansträngning i många timmar….
    Eftersom jag själv cyklat Vätternrundan ett par gånger vet jag av erfarenhet att det ÄR viktigt att ladda kroppen med kolhydrater……Å andra sidan, det kanske var köttfärssåsen i pastan jag vräkte i mig inför loppen som var det som gjorde susen? 🙂

  134. Bertel

    Lena Krantz # 132
    Imponerande och hatten av!!!!, så du är en av matrevolutionens pionjärer.  🙂
    Glöm inte D-vitamintillskott i vintermörker.  🙂

  135. Labbibia

    Lena K # 132
    Hmm….Ja, jag har ju märkt att problem uppstår när man fortfarande, varje dag, äter lika mycket pasta od som om det vore en Vätternrunda på gång…. 🙂

  136. Lena Krantz

    Bertel #134
    Ja faktiskt men bara inför mig själv och dem omkring mig. Hade jag publicerat något hade jag kanske varit rik idag? Nåja, jag är rätt nöjd som det är ändå.
    Man borde ju gå ut och gå en sväng varje dag så att man får lite dagsljus på sig. Hmm, men de sista dagarna har jag bara tryckt i lägenheten.

  137. Bertel

    Labbibia # 133
    Det är mycket, mycket  bättre med fettrik kost, eftersom energiinnehållet per gram är mycket högre än i kolhydrater, samt kan kroppen ta av mer energi ur fettet och tas upp jämt under hela resan(fettet finns längre i tarmarna än kolhydraterna), du möter heller inga vägg dvs att brännslet tar slut. Våga pröva.  🙂

  138. Torsten Wedin

    Lena,
    jag instämmer till fullo med det du skriver. Jag upptäckte stenålderskosten för några år sedan då vågen visade ”all-time-high”. Jag tog inte hela konceptet utan slopade tvärt kokt potatis, ris och pasta. Jag ökade intaget av kött, ägg och bacon samt råa grönsaker. Dessutom ökade jag intaget av ost och stekte i smör. Och all typ av mjölmat (sås t.ex) var bannlyst.
    Resultat: Gick ner ett kg per vecka och började må bra.
    Labbibia #133:
    Att cykla Vätternrundan är ju inte en normal aktivitet och då måste man väl anpassa kosten rejält.
    /Totte

  139. Torsten Wedin

    Lena #136:
    ”Hade jag publicerat något hade jag kanske varit rik idag? ”
    Nej, man hade nog sopat mattan med dig i pressen, precis som man gör med s.k. klimatskeptiker.  😉  
    /Totte

  140. Lena Krantz

    Totte #138
    Det låter som perfekt LCHF så vad menar du att du inte tog av konceptet?
    Det bästa med den här kosten är att den är så god (tycker jag). Ja också får man ju bort lunchkomat också eftersom man inte äter kolhydrater plus då att man undviker diabetes 2. Ja och går ner i vikt.
    Den borde alla prova någon gång. Jag skall återgå till den men när man har barn hemma är det lite joxigt för den lilla damen äter ungefär det som jag inte äter och tvärtom.

  141. Bertel

    Lena Krantz # 136
    OT.Ang D-vitamin, så under vinterhalvåret får vi alldeles för lite av den varan(trots utevistelser) och det går inte att äta till sig bortfallet(tillskott rekommenderas med minst 2000 ie dagligen) så blir du än biggare.  🙂

  142. Labbibia

    Bertel och Totte
    Tack! Jag ska baske mig testa. Börjar imorgon, som Magnus Uggla sjöng. 🙂
    Totte
    Nej, att cykla 30 mil är lite galet faktiskt. Men rätt kul. Åtminstone de första tio milen. De långa backarna ner mot Husqvarna/Jönköping får det att verka så lätt……ända tills man ska upp på höjderna väster om sjön. 

  143. Staffan D.

    Drudge Report länkar om snön i nordöstra USA:
    20″ in Central Park, 24″ in Brooklyn, 24.2″ in Newark, 16.5″ in Boston, 31.8″ in Elizabeth, NJ… MORE…  —   Blizzard Paralyzes NYC, Boston…   —  ’Horrendous’…   —  Wreaks Havoc on Travel…   —  Subway stalled for 7 hours in snow drifts…  —  Hundreds Of Buses Stranded…  —  Newspaper reporter files from A train…  —  WATCHES/WARNINGS…  —  19 Inches In New Jersey…  —  RADAR…  —  Latest Details…  —  FOOTBALL DELAY OUTRAGES FANS: ’NATION OF WIMPS’…  —  ’WUSSIES’…
    http://www.drudgereport.com/

  144. Torsten Wedin

    Lena #140:
    ”Det låter som perfekt LCHF så vad menar du att du inte tog av konceptet?”
    Jag menade att jag insåg att jag redan åt nyttigt, sånär som på de snabba kolhydraterna. Och eftersom jag inte orkade läsa in konceptet, jag är lat, så provade jag som jag gjorde. Och det gick ju bra! Och LCHF var ju inte uppfunnet då 😉 
    Jag är inne på en andra sväng nu med den kosten med gott resultat. (-10 kg på ca 3 månader).
    /Totte

  145. Bertel

    Totte # 139
    Du har rätt ang att pressen skulla ha sopat rent med LCHF idér för några år sedan, med vinden i den frågan har vänt, och vi får hoppas det samma med obefogad klimatalarmism.

  146. Torsten Wedin

    Labbibia #142:
    Glöm inte att fet fisk också är nyttigt. Och sås kan man ju reda av med vispgrädde i stället för mjöl. Så gör jag när jag lagar stekt fläsk med löksås. Men då blir det ett par små oskalade potatisar till. Men jag låter potatisarna svalna så att man kan hålla dem i handen utan att de bränns. Det händer visst nåt med molekylerna i kokt potatis när den svalnar.
    /Totte

  147. Lena Krantz

    Bertel #141
    Ojdå, ja men då är det ju bäst att jag börjar med D-vitamintillskott.
    Bevisar det att vi inte är gjorda för att bo i den här kylan och mörkret kanske?

  148. Lena Krantz

    Totte #144
    Det låter ju fantastiskt! Hmm, jag skall allt sätta igång jag med, det kanske får bli ett nyårslöfte.
    Nåja, på tal om mat så blev jag hungrig så nu måste jag ut och handla.

  149. Torsten Wedin

    Bertel:
    Tack för att du drog igång denna OT-fråga.
    Lena:
    Vi är nog inte anpassade för att bo norr om Gibraltar.
    /Totte

  150. Staffan D.

    Om snöovädret över nordöstra USA — New York, i alla fall — med fina bilder:
    http://news.yahoo.com/s/ap/us_winter_weather

  151. 102#
    Nej det är ingen aska,de målningar är tiden efter vulkanutbrotten1850 ca
    och framot mot 1870.
    den nyansen är mer åt rosa mot lila,det är Svenska målningar ej Turner.
    ALI.K.

  152. 113#
    Det var en tillfällig ’Hot spots’ nu har blivit kallare igen
    ALI.K.

  153. DEt var ej Sofia,det var vid kusten mot Svarta havet,den varma delen i östra Bulgarien nära + 20C var det.
    Sofia ligger i väster i en bergstrakt ,där svänger tempen ofta kraftigt.
    ALI.K.

  154. Linn

    Nu vill jag veta:
    Är 2010 det varmaste året som någonsin uppmätts globalt sett??
    Någon som sitter på svaret?

  155. Labbibia

    Linn
    Det finns ingen som vet. Absolut ingen.

  156. Thomas

    Linn, året är inte slut än…

  157. Bertel

    Lena Krantz # 147
     
    ”Bevisar det att vi inte är gjorda för att bo i den här kylan och mörkret kanske?” eller borde vi ha mer av neandertalararnas gener.  🙂
    Torsten W.
    Tack själv, det var trevligt upptäcka att det fanns fler på bloggen som hade uppmärsammat frågan ang kost. Jag använder creme fraice tillsammans med grädde som förtjockningsmedel.  🙂 

  158. Lena Krantz

    Linn #154
    En enkel fråga men tyvärr finns det inget enkelt svar.
    Detta beror på att man har börjat mäta temperaturen vid väldigt olika tidpunkter världen över. I Aktis har man serier från ca 1958 och Antarktis ännu senare etc. Man har dock mätt med hjälp av satteliter från 1979 och enligt dessa är 2010 det näst varmaste året (från 79 räknat) slaget av 1998. Bägge dessa års extra värme orsakades av ett väderfenomen (el Ninó).
    Så troligtvis det näst varmaste säger jag.

  159. Lena Krantz

    Bertel #157
    Just ja, neanderthalarna klarade sig ju fint. Jag har förresten varit i Nenderdalen och sett var han blev begraven.
    De åt nästan bara kött vad jag förstår, kan det påverka D-vitaminnivån i kroppen?

  160. Labbibia

    Lena K
    Som sagt, ingen vet. Hur var det ex på 30-talet?

    Olika mätsätt, olika antal mätstationer, flyttade mätstationer, homogeniserade temperaturer, UHI………..
    Det enda man med säkerhet kan säga, är att det globalt sett blivit liiite varmare än det var 1979……

  161. Staffan D.

    WUWT hade en lång serie om mätplatser i USA/Canada som var mycket olämpligt placerade.  Men det hindrar inte att de kom med i mätserierna!
    – I all enkelhet också:  Förrförra vintern var det periodvis omkring noll här.  I ’bostadsområdet’ var det plusgrader — men ute på öppna fälten var det minusgrader.  Hur mäter man temperaturen över åren då?  Gustavianum i Uppsala anno 1730 — och idag…
    – Om mätserierna blivit varmare är det alltså inte alls givet att det beror på CO2.  Det är inte ens givet att det verkligen blivit varmare på jorden.
    http://wattsupwiththat.com/

  162. Staffan D.

    RSS har en världskarta över temperaturändringarna 1979-2009.  Världen har blivit varmare (0.5º per 10 år på dessa 30 år) i Mellaneuropa, och norra Kina-Manchuriet.  I USA däremot är ökningen på sin höjd 0.3º per 10 år;  ouppfattbart.  I södra Kina och i Indien är ökningen på sin höjd 0.1º per 10 år.  Och på södra halvklotet har det ibland blivit kallare:  så i ett område Ecuador–Peru–Buenos Aires.  Kallare också på sina håll i centrala Afrika.  Och i havsområdet som gränsar till Arktis.
    – Man kan alltså hävda att det blivit varmare där kommunismen försvunnit.  Skorstenarna där har slutat spy ut rök.
    –  RSS karta — decadal trends in MSU channel TLT (1979 – 2009) — finns ett par hopp ner på sidan:
    http://www.remss.com/msu/msu_data_description.html

  163. Bertel

    Lena Krantz # 159
    Vad häftigt att du har besökt platsen. Liiiite imponerand.  🙂
    Sen ang din undran ”De åt nästan bara kött vad jag förstår, kan det påverka D-vitaminnivån i kroppen”?, i viss mån ja(det är oehört svårt att få i sig tillräckligt av D-vitamin via kosten), men vi som bor i norden i dag(de flesta av oss lider av D-vitaminbrist), vi klarar oss, men borde ha klart högre värden av D-vitamin, för att må ”bra” fysiskt och specielt när det gäller vår mentala ”pigghet” är D-vitamin en viktig ”hormon”.   

  164. Staffan D.

    Sorry: Kallare i havsområdet som gränsar till Antarktis.

  165. Torsten Wedin

    Bertel:
    Lena:
    Fortfarande OT men kan inte någon av er starta en blogg om kost? Förslag på namn på bloggen: ”The Food Scam”, ”Fettskrämd” eller ”Fetthysterin”. Men det kanske finns såna bloggar redan.
    /Totte

  166. Lena Krantz

    Totte #165
    Japp, det finns flera. Googla bara på LCHF så får du massor med länkar.
    Så det finns ingen anledning att starta en ny.
    Ha ha…fettskrämd…. The Fat Scam ..kanske?

  167. Staffan D.

    Kom också ihåg att på 1970-talet räknade man allvarligt med att en ny istid skulle börja.  ”Science: Another Ice Age?”, Time Magazine, June 24, 1974.   Kartan över temperaturändringar från 1979 börjar alltså i en kall period.
    http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,944914,00.html

  168. Torsten Wedin

    Lena, Bertel m.fl:
    Kan det vara så enkelt att när vår kropp utformades mha evolution så fanns inte spannmålsprodukter? Och idag har ju läkarvetenskapen eliminerat människokroppens evolution.
    Det är i alla fall min teori (OBS: teori).
    /Totte

  169. Re  #8,  Lars C.
    Var de kompenserande varmare platserna finns ser du på klimatkartorna på Climate4you.

  170. Bertel

    Totte # 165 Lena Krantz # 166 Labbibia och alla andra som vill ha en ”historisk” inblick i statistikens i sin värsta form.

    OBS !!,  
    här kommer lite historia hur naturlig fett blev ”farligt”.
    Känner ni igen er i vår nutida hotbilder? Visst är statistik fantastikt, eller???
    http://www.youtube.com/watch?v=v8WA5wcaHp4&feature=player_embedded 

  171. Lena Krantz

    Totte #168
    Jepp, så enkelt är det faktiskt. Vi utvecklades långt innan jordbruket var uppfunnet och faktum är att jordbruket i sig kom sig av en slump som gav en mutation.
    Denna mutation gav alltså möjlighet till civilisationens början och där är vi nu.

  172. Torsten Wedin

    Lena #171:
    Även jag hittar ett guldkorn ibland. Nja, det behövs ju bara att man tänker efter. Det borde flera göra (även i CO2-debatten). Ingen nämnd, ingen glömd!
    /Totte

  173. Lena Krantz

    Bertel #163
    Nåja, neanderthalararen var ju liksom inte kvar men det mest spännande var faktiskt själva naturen. Det hela är ju i en dal och då förväntar man sig berg men så är det inte. Det är istället än jätteslätt med urgröpta dalar pga floder. Så man åker alltså i en stor slätt och så åker man ner i dalen från ett helt slätt landskap.
    Mycket märkligt det hela men så är det.

  174. Bertel

    Lena Krantz # 173
    Jag gillar att ”folk” är belästa och beresta(trots ringa upplevelser  🙂 )
    Jag föredrar sommarstugan och svampskogen för mina reseäventyr, men tar mer än gärna del av andras berättelser.   🙂

  175. Torsten Wedin

    Har ni sett?
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/museitag-rojer-sno_5831639.svd
    Jäkla leksakståg man bygger idag!
    Nej, jag glömde att vi har global uppvärmning och då behöver ju tågen inte klara snö 😉  
    /Totte
    /Totte

  176. Bertel

    Lena Krantz # 173
    Fortsättning…
    OT.Vad säger du om detta!!!!!!!???????
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8337000.ab
    Nu måste man vara försiktig att dra slutsatser med denna info som grund, men jag blir mycket,mycket nyfiken, hur reagerar du, spontant(med din kunskapsbas)? 

  177. #63,  Gunbo.
    Att ta del av klimatforskares tankar direkt kan du göra genom  läsa  diskussionen mellan  Roy Stephens  och Drexlers  om  Stephen –  Braswells   fas-plan metod att påvisa att temperatur – molnbildning  fungerar med negativ återkoppling.  Jag måste nog säga att jag har svårt att se styrkan i fas-plan metoden att ur El Nino  anomalin motvisa AGW.  Drexlers arbete finner jag lika trovärdig.

  178. Lena Krantz

    Bertel #176
    Fantastiskt spännande för att utrycka mig milt.
    Jag tror att människans förhistora kan få skrivas om en hel del Fast det är ju inget nytt, det är något som har skett ständigt.
    Liksom vad gäller människans påverkan på klimatet.

  179. Bertel

    Lena Krantz # 178
    Pga gemensam intresse(människans historia och i mitt fall glad amatörnivå  🙂 ), så hoppas jag att du inte fick samma tankehybris som jag(garanterad sömnförstörande aktivitet) ang framtida beskrivningar om vår förhistoria.  🙂  

  180. tty

    Bertel #176
    Detta är ett vackert exempel på hur vetenskap förvandlas till nonsens i media. Först en pressrelease skriven av någon okunnig pr-knutte som fått uppgifterna från en vetenskapsman som dessutom tog i litet extra. Sedan förvrids det hela yttertligare av en nyhetsbyrå (AP i det här fallet) och ”förbättras” ytterligare av någon mer eller mindre illiterat och sensationskåt murvel på en kvällstidning. Här är en sammanfattning av artikeln i American Journal of Physical Anthropology som alltihop bygger på:
    This study presents a description and comparative analysis of Middle Pleistocene permanent and deciduous teeth from the site of Qesem Cave (Israel). All of the human fossils are assigned to the Acheulo-Yabrudian Cultural Complex (AYCC) of the late Lower Paleolithic. The Middle Pleistocene age of the Qesem teeth (400–200 ka) places them chronologically earlier than the bulk of fossil hominin specimens previously known from southwest Asia. Three permanent mandibular teeth (C
     
     
    1-P4) were found in close proximity in the lower part of the stratigraphic sequence. The small metric dimensions of the crowns indicate a considerable degree of dental reduction although the roots are long and robust. In contrast, three isolated permanent maxillary teeth (I2, C1, and M3) and two isolated deciduous teeth that were found within the upper part of the sequence are much larger and show some plesiomorphous traits similar to those of the Skhul/Qafzeh specimens. Although none of the Qesem teeth shows a suite of Neanderthal characters, a few traits may suggest some affinities with members of the Neanderthal evolutionary lineage. However, the balance of the evidence suggests a closer similarity with the Skhul/Qafzeh dental material, although many of these resemblances likely represent plesiomorphous features.
    Låter inte fullt lika sensationellt, eller hur? Om man skall försöka sig på en uttolkning antyder fynden att släktingar till tidiga neandertalare möjligen avlöstes av hominider nära besläktade med tidiga afrikanska Homo sapiens i Israel mot slutet abv mellanpleistocen, men egentligen är materialet för tunt för några vittgående slutsatser.

  181. Labbibia

    tty # 180
    Finns/fanns det inte en teori om att Homo Sapiens och Neanderthalare levde samtidigt i mellanöstern, och att neandhertalarna där blandades upp med Homo Sapiens. jag kom att tänka på detta när jag läste om att vi har 2-4% neanderthalDNA i oss numera.
    Jag vill minnas att jag läste om  detta för 15-20 år sedan?

  182. tty

    Tidiga Homo sapiens från Afrika fanns i Mellanöstern under den förra, mycket varma och fuktiga, mellanistiden. När klimatet blev torrare och kallare i början av den sista istiden ersattes de av neandertalare. När klimatet blir något bättre i mitten av den senaste istiden återkommer Homo sapiens.
    Troligen skedde en viss hybridisering någonstans under den här processen. Genetiska studier tyder på att hybridiseringen skedde för >40000 år sedan, och eftersom det tycks vara samma neandertalgener som finns hos alla Homo sapiens utanför Afrika (orientaler, europeer, aboriginer…) var det troligen fråga om en hybridiseringsepisod snart efter det H. sapiens utvandrat från Afrika, alltså förmodligen i Mellanöstern. 

  183. Labbibia

    tty
    Tack!

  184. Stickan

    Neandertalarna åt grönsaker
    Neandertalarna åt grönsaker och sädesslag, inte bara kött, visar en amerikansk forskarstudie. Vår förhistoriska kusin tillredde sina vegetabilier över öppen eld
    http://www.expressen.se/nyheter/1.2269819/neandertalarna-at-gronsaker

  185. tty

    Stickan #184
    Också nonsensartikel. Givetvis åt neandertalarna även växtföda i den mån det fanns någon. Växtföda var dock inte viktig för dem, lika lite som det var det för våra samtida förfäder i Europa. Försök att hitta ”grönsaker” på tundran får du se.

  186. Bertel

    tty# 180
    Tack för orginalartikeln. Tidningsartikeln var lite för bra att vara sann, men fick fantasin att skena i väg och vid jämförelse med orginalartikeln blir bilden helt annan.
    Samtidigt måste man säga, att med förbättrad teknik ang dna analyser har det öppnats helt nya möjligheter att bekräfta och/eller avvisa tidigare ståndpunkter om vår förhistoria.

  187. Joel

    Mer kost-OT:
    Jørgen Vesti Nielsen som är en av undertecknarna av DN-artikeln fick mig att dels tappa 30 kg, dels slapp jag börja med insulin.

    Detta tack vare ”Karlshamnsdieten”, en något modifierad LCHF-variant som tillåter en liten mängd kolhydrater, dock enbart mycket långsamma, typ knäckebröd.

    Svägerskan (distriktssköterska) idiotförklarade mig, vårdcentralens diabetessköterska idiotförklarade mig.
    Nu går svägerskan själv på LCHF och mår fantastiskt bra. Diabetessköterskan har jag ännu inte lyckats övertala, trots mina värden.
    Enda svårigheten med dieten är dess början. Det är olika för alla, men för mig tog det drygt en vecka att få kroppen att fatta att det inte skulle komma lättsmälta kolhydrater utan att den var tvungen att börja knapra fett. Under denna tid kände jag mig konstant som om jag nyss hade kommit från ett maratonlopp. Därefter blev jag oförskämt pigg och tappade allt vad sötsug hette. Mitt blodsocker var som högst på morgonen, och sjönk sedan långsamt under dagen. Inga toppar och dalar.
    Jørgen Vesti Nielsen, you da man!

  188. Staffan D.

    En mini ice age :  Denna vinter kallast på 300 år: Trodde du senaste veckan var maximalt kall,  stålsätt dig.  Meteorologerna säger vi har det värsta framför oss, och att den här vintern kan bli den kallaste sedan Themsen frös för 300 år sedan.  Temperaturen för december är den kallaste uppmätta, med genomsnittet -1ºC — nästan sex grader under det normala.  Och eftersom detta års ’mini ice age’ kan vara till mitten av mars, kan detta bli den värsta vintern sedan 1683-84 när man höll marknad på Themsen.”
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-1342515/UK-snow-big-freeze-weather-means-winter-set-coldest-300-YEARS.html

  189. Olaus Petri

    Joel, värt att påpeka i sammanhanget är att originalet – William Banting – också lade om sin kost till att bli mer kolhydratfattig. Kilona rasade. Här är hans dietschema:
     
    ”For breakfast, at 9.00 A.M., I take five to six ounces of either beef mutton, kidneys, broiled fish, bacon, or cold meat of any kind except pork or veal; a large cup of tea or coffee (without milk or sugar), a little biscuit, or one ounce of dry toast; making together six ounces solid, nine liquid.
     
    For dinner, at 2.00 P.M., Five or six ounces of any fish except salmon, herrings, or eels, any meat except pork or veal, any vegetable except potato, parsnip, beetroot, turnip, or carrot, one ounce of dry toast, fruit out of a pudding not sweetened
    any kind of poultry or game, and two or three glasses of good claret, sherry, or Madeira— Champagne, port, and beer forbidden; making together ten to twelve ounces solid, and ten liquid.
     
    For tea, at 6.00 P.M., Two or three ounces of cooked fruit, a rusk or two, and a cup of tea without milk or sugar; making two to four ounces solid, nine liquid.
     
    For supper, at 9.00 P.M. Three or four ounces of meat or fish, similar to dinner, with a glass or two of claret or sherry and water; making four ounces solid and seven liquid.
    For nightcap, if required, A tumbler of grog—(gin, whisky, or brandy, without sugar)—or a glass or two of claret or sherry.
     
    This plan leads to an excellent night’s rest, with from six to eight hours’ sound sleep.”
     
    Här kan ni läsa hela Bantings pamflette i ärendet:
     
    http://archive.supermarketguru.com/Downloads/Banting.pdf

  190. Staffan D.

    Vacker bild från over there:  ”Where is the *** global warming?”
    http://www.investors.com/EditorialCartoons/Cartoon.aspx?id=558170

  191. Staffan D.

    ”This year, northern China experiences extreme cold weather, as the temperature is now minus 30 degree Celsius.”
    http://www.asianews.it/news-en/The-Christmas-of-Chinese-Catholics,-despite-snow-and-persecution-20341.html