Så var det dags igen. Klimathysterikerna lanserar återigen sin ”Earth hour”. Alla skall släcka ner alla lampor för att visa ”solidaritet med klimatet”. I nästan all mytologi är emellertid mörkret liktydigt med ondska, okunskap och vidskepelse.
Miljoner människor på jorden lever utan mat, medicin och rent vatten. I smutsiga och rökiga miljöer försöker man förgäves värma sin mat och sina bostäder, ofta i elden från torkad avföring och från de sista spretiga resterna av en sedan länge avverkad vegetation. Det dessa människor främst behöver är tillgång till billig energi – elektricitet.
Varför skall Afrikas och Asiens fattigaste bara kastas till några solceller eller ett vindkraftverk från en hjälporganisation, och därefter tvingas välja mellan att driva antingen kylskåpet eller lampan på den lokala läkarstationen? Allt medan Västvärldens politiker, kändisar och miljöorganisationer applåderar sin egen förträfflighet och höga moral över trams som ”Earth hour”. Att delta i denna manifestation är ett slag i luften och ett sätt att visa att man inte förstått ett endaste dyft av världens verkliga problem. Det visar också att Västvärlden under förevändningen av ett klimathot under överskådlig tid inte kommer att efterkomma de verkliga behov som jordens fattigaste har.
Under flera decennier nu så har domedagsprofeterna proklamerat jordens undergång och att energin och maten ska ta slut. Dessbättre har inget av detta slagit in, och kommer aldrig att göra det. Människans intellekt och uppfinningsrikedom har efterhand löst alla de problem hon ställts inför. Trots allt har jorden aldrig tidigare fött så många, aldrig har fattigdomen minskat så mycket och aldrig har så många människor levt i ett fritt och demokratiskt samhälle. Aldrig har krigen varit så få. Varför skrivs det så lite om dessa obestridliga fakta?
Låt inte mörkret vara symbolen för framtiden i kväll. Tro på människan och tänd istället alla dina lampor mellan klockan 2030-2130 och visa att inte vidskepelse och dumhet får ta över. Sir Edvard Grey (Storbritanniens utrikesminister) yttrade den 3 augusti 1914 ”Nu släckas ljusen över Europa och vi skola icke se dem tändas igen under vår livstid”. Låt inte miljövänsterns odemokratiska domedagspredikanter leda världen baklänges in i framtiden.
Låt oss istället frammana ljuset, tända alla våra lampor och kalla timmen för ”Life hour”. Världen behöver mer elektricitet och mer framtidtro – inte mindre.
Happy Life hour!
Länkar: SvD, DN
Bra rutet Jonny!
Nu är det förstås för sent, men jag undrar: Har du försökt publicera dessa eftertankar i MSM?
Mycket bra skrivet, Jonny Fagerström!
Här är en positiv rapport som inte fått så stort genomslag i svensk media.Den kan vi glädjas åt när vi firar Happy Life Hour, ikväll. 🙂
http://www.guardian.co.uk/society/2013/mar/17/aid-trade-reduce-acute-poverty
Earth Hour – hur livet ser ut om miljömupparna får bestämma 😉
Jag är beredd.
Alarmsignal ställd på 20.27 så har min tid att gå runt och tända upp alla möjliga lampor.
Nåt jag kom på i fjol är att tända i garaget och öppna garageporten. Ger ett bra intryck!
Vi gillar ljuset 🙂
’Kinderägg….. ’
”Låt inte mörkret vara symbolen för framtiden i kväll.”
Precis!
Mycket bra skrivet Jonny!
Hav tröst Jonny, just nu tar utvecklingen fart i Afrika, som med kinesisk hjälp får fart på ekonomin. Afrikas resurser är enorma jämfört med Indien, landytan mer än 10 ggr så stor per kapita, stora oljefynd i Östafrika kommer att driva utvecklingen. SIDA´s övergödda biståndstjänstemän får stanna hemma från Mombasas sandstränder. Sidas budget på 30 miljarder kr har uträttat marginellt jämfört med P Barneviks Hand in Hand-organisation som skapat 10 miljoner jobb via mikrolånfinansiering.
Kommentar på WUWT
Blade says:
March 23, 2013 at 7:06 am
Nothing is more “green” or “environmentally friendly” than using fossil fuels like petroleum and gas for energy. It is “recycling” in every sense of the word, drilling tiny pin-pricks into the ground, barely penetrating the surface of this giant ball of matter, to suck out drops of fossil remains of long dead plants and animals.
When burning fossil fuels, all of it still remains here on earth where it has always been, we merely reorganize the elements into different compounds and relocate it to a different altitude, from below ground to the surface with a tiny portion of it winding up temporarily in the atmosphere until it gets sequestered yet again into more plants and animals, a cycle that shall repeat and renew.
That’s quite a ballet of true recycling. The alternative is ugly, and was ugly for all the hundreds of thousands of years we humans practiced it. In the past both long ago and very recently, we killed every plant and animal in sight, on the surface and in the seas to generate our warmth. I think our current way is infinitely better, and so do the plants and animals that remain alive thanks to our more civilized modern stewardship of the environment.
Jag tänker varken tända eller släcka, jag ignorerar totalt.
(borde inte ens skrivit det här)
Sätter på ljuset självklart. Vill se ljust på framtiden.
Instämmer – jag tänder alla lampor.
Perfekt
I Helsingborg är det tänkt att man ska släcka sitt elektriska ljus och istället gå i ett fackeltåg. Är det verkligen ett effektivt sätt att minska CO2-utsläppen?
Tänt va’re här!
Till och med tranorna har hajat att global warming äg båg.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/transasongen-invigd-utan-tranor_8025810.svd
Att tända en massa lampor bara för att protestera mot Earth Hour kan skicka fel signal, att vi tycker det är OK att slösa med Jordens resurser. Det räcker med att inte släcka, och inte låta sig styras av politiska symbolhandlingar.
Tack Jonny! Du uttrycker de bakomliggande känslorna mycket väl! Tänd ljus för vetenskapen mot trolldomen! På UNT så har läsarna röstat, och 63% tänker inte släcka något! Det finns hopp! Samma gälle massinvandringen, där det är mer än tveksamt att åberopa vad svenska folket tycker om denna (i utvidgande syfte!). På båda områdena vore det mer än intressant att verkligen få veta vad svenska folket tycker medelst raka och enkla frågor i en undersökning enligt den senaste vetenskapliga konsten. Svårt att hoppas på något sådant i landet ”som går före”! Här kommer bara Dantes Devina Comedia i tankarna.
Håller helt med Johnny (!) denna gång. Bra artikel av Lomborg på detta tema http://www.slate.com/articles/health_and_science/project_syndicate/2013/03/earth_hour_is_all_wrong_we_need_more_electricity_not_less.html
Olof i post # 11. Vad snackar du om! Slösa med jordens resurser är ett uttryck som bara står för ett vettlöst sk. feltänk. Hela världen är full av energi plus rymden förutom att energin är oförstörbar. Dags att lämna det ”gröna” tramset?!! Det är bara helt fantastiskt att Annie Lööf igår stod och snackade om ”klimatet” som vore det tidigt 1990-tal och att det inte hade hänt något sedan dess! Trots allt så är ju hon jurist och borde vara utrustad med ett misstroget sinne med skarp analys över bevisföringen. Men icke! Inte du heller!
Ett land med ständig earth hour http://ncnblogger.files.wordpress.com/2011/10/north-korea-where-every-hour-is-earth-hour.jpeg
Noterat i Rapport, 18-sändningen: Puff för Earth Hour (så klart). Dock som ”manifestation mot energi slöseriet”. Inte för klimatet, alltså. Hade kanske blivit fånigt med tanke på den efterföljande väderleksrapporten: nät temperaturen i Horn, Östergötland -27 grader…:-)
”Nattemperaturen” skulle det va…
Tage #14,
Alltid lika talande! 🙂
Här visar Randy ”the Natural” Couture vad han tycker genom att släcka James ”Lights out” Toney:
http://www.boobootv.com/2010/08/30/randy-couture-vs-james-toney-full-fight/
Ursäkt i förskott till dem som ogillar MMA.
http://www.boobootv.com/2010/08/30/randy-couture-vs-james-toney-full-fight/
Väl skrivet Jonny!
Många inser, utom möjligen de allra yngsta, att Earth Hour är en ren symbolhandling utan någon reell effekt. Det är ett sätt att visa solidaritet med WWF och andra NGOs som vill att vi skall leva betydligt mer primitivt. Civilisation som vi känner den antas nämligen ”tära” på den oskuldsfulla och rena naturen. Att släcka ikväll visar att man håller med om denna syn på människan som något onaturligt, artificiellt och fientligt mot naturen.
Elektricitet tillhör det människoskapade, och det finns inga som helst ”naturliga” begränsningar för hur mycket el människan kan skapa. Tvärt om finns det en stark koppling mellan välfärd och elkonsumtion.
Så, om inte annat så bör de som vill göra en symbolisk handling för mänskligheten tända sina ljus ikväll. Stöd inte mörkrets krafter!
Tage Andersson #18
Det ser ut som att Kim inte deltar, tack Kim!
Tjuvstartar….alla lampor tända…hehe
Glöm inte att starta tvätt- och diskmaskinen också Ikväll 😉
Tänt vare här! Låter som om jag skulle spränga något? Ljudvallen för enfald hos klimatmupparna? Det hela är ju löjligt, då jag bara har gamla hederliga glödlampor inomhus, som bidrar med värme. Utomhus så har jag kvicksilver, som bara lyser för dåligt. Har tänt alla dem där, som vanligen är släckta. Vilken sandlådenivå!
Henrik! Båda går.
http://www.tjust.com/vit/2013/EarthHour.png
Skönt att se att grannarna inte är lättlurade. Det lyser som det skall.
Ecofacismen lyser med sin frånvaro, det finns hopp
Tänt var´e här.
De flesta grannar har inte släckt.
Det finns hopp.
Som vilken lördagkväll som helst:
http://www.webbkameror.se/webbkameror/stockholm/index.php
Hur totalt borta våra skämt till miljöpolitiker är!
Jämför detta tekniska genombrott för explosionmotorer som rationaliserar bort kamaxel och kamkedja till motorer. Det sänker drivmedelsförbrukningen med 30-50% samt minskar både volym och vikt. Det skall jämföras med det hjärnsläpp regeringen står för med sin inblandning av etanol med 10 % i bensinen??
Inte en enda djävla subvention eller byråkraitskt trassel, ej heller några forskningsbidrag på miljarder har denna nya motor kostat skattebetalarna. Att de gröna khmererna och dess elfantarslade feta byråkrater och regeltilltrasslare hållit sig borta och låtit uppfinnare och utvecklare få jobba i fred enligt den naturliga kraften till utveckling få göra sig gällande.
Prototypen har snart gått 60.000 timmar i en SAAB 95 a och Königsegg är delaktig i innovationen. Hatt Ek Axelsson Swijkman Skrockström Vetensräpsredaktionen EU IPCC EU och alla NGOer kan dra åt helv……!
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Bch5B23_pu0
Warzawa
http://oognet.pl/content/details/276
Berlin
http://www.berlin.de/webcams/index.php/alex
Håkan B! 🙂
Earth hour … vilket fiasko !!!
Håkan i post # 30 och 32. Tack för bilderna. Hopp finns t.o.m. inom EU, men när kommer dessa kontinentala trender till Sverige? Jag var en stor EG/EU-vän på 1990-talet, som hoppades på att det kontinentala tänkandet skulle nå Sverige, men det blev ju bara motsatsen, nämligen att EU-medlemskapet kom att förstärka och cementera det sämsta i svensk politik. Jag avvecklar mina affärer i Sverige under de kommande två till tre åren och drar utomlands och struntar i pappa (avliden sedan många år) och släkten. Jag vill leva behagligt rent fysiskt plus en tillfredsställande andlig tillvaro – den senare finns inte i Sverige, ty där gäller endast det utstuderade hyckleriet utan varje anslag till intellektuell hederlighet. Gammal käring ? Jovisst!
Jag ser ingen nedsläckning från grannarna överhuvudtaget. Det var samma sak förra året. Då gjorde lokal-TV ett reportage från centrala Linköping – ingen nedsläckning. Man kollade också med elbolaget om det fanns någon nedgång på förbrukningen – inte det minsta hack! Allt tyder på att WWFs påstående om att över halva befolkningen släcker ned är rena lögnen. Synd att MSM inte orkar/vill ifrågasätta bluffen.
Bara några minuter kvar. Skönt, då kan jag snart släcka igen. Det är så ljust här hemma att jag nästan behöver solglasögon inomhus. Men det är ju inget slöseri, värmen från lamporna behövs den här ”våren”.
Här är WWFs hemsida om bl.a. Earth Hour:http://www.wwf.se/vrt-arbete/klimat/earth-hour/1415461-earth-hour-2013
Kommentar från Australien, Earth Hour företagets hemland:
http://joannenova.com.au/2013/03/what-happened-to-earth-hour-celebrate-its-the-power-hour-tonight/
Håller med ”Osynliga mannen”, ty det börjar bli ganska varmt. Har nästan 26 grader i köket! Nu har jag el-element av den senaste generationen, som är styrda med datorkraft, så att jag kan bestämma värmen för varje rum, liksom att jag kan gasa på överallt. En hundring för en protesttimme? Klart bra! Varför finns det inga journalister som tar liksom de tre O:na WWF under luppen med trista frågor?
Vilken massa muppar på den här sajten dom skiter i resursbristen på vår planet dom skiter i klimatet dom skiter i att djur utrotas bara för att vi skall resa till thailand x antal ggr år och ha dom senaste prylarna. Era barnbarn och barnbarnsbarn kommer att hata er räkna med det. jag är så arg på att det finns människor med sådana här åsikter Med vänlig hälsning, en som har släckt ljusen i kväll inte för klimatet utan för att protestera mot giriga idiotiska människor.
Rickard #40 – Du avser sådana som Al Gore ?
Rickard! Läs på eller ta det närmaste vattendraget! Trist med miljöföroreningar, men …. man blir bara så trött på enfalden!!!!!!!!
@ Rickard #40
Vilken resursbrist avser du? Mig veterligen är det endast Väte och Helium som lämnar den här planeten, övriga grundämnen stannar kvar. Utrotas djur pga att folk åker till Thailand? Utveckla! För de av oss som kommer från naturvetenskaplig forskning, men även är intresserade av det mänskliga psyket, är din världsbild mycket intressant att få djupare kunskap om.
Ursäkta mig tog i lite hårt! Jag förstår att det finns lika många åsikter som det finns människor och jag acepterar andra åsikter än mina men jag oroas faktiskt över hur fratida generationer kommer att ha det läs på om påskön undrar hur dem som högg ner det sissta trädet tänkte?
Ursäkta mig tog i lite hårt! Jag förstår att det finns lika många åsikter som det finns människor och jag acepterar andra åsikter än mina.
Får man släcka nu? Dock släcker jag inte ”ned” – bara en taskig anglosism. Nu är jag ju bara en gammal tant på dryga 70 bast, som bara antas gnälla över allt och på alla, men jag tror mig ha en poäng i att det svenska språket misshandlas och alla språkfel står som spön i backen. Mina studenter med flera har bara ingen aning om hur man skriver förståelig svenska eller för den delen även engelska. Här finns det en klar skillnad, ty de som skriver på franska eller tyska gör det väldigt bra! Slutsatser?
Rickard,
Du rabblar en massa klichéartade floskler utan att verka förstå vad det handlar om. Liv behöver energi. Människan behöver också energi och skapar det hon behöver. Varför skall vi spara på det?
Rickard i post # 45. Poängen med den här bloggen är att alla kan ventilera sina åsikter, men anför man något i substans om väder och klimat, så antas man kunna motivera sina slutsatser. Floskelmaskinerna står Anna Lööf för plus övriga politiker, men här går vi bortom tramset. Kom igen nu med din substans! Vi lyssnar!
Jag var bortbjuden nu ikväll, och blev kallsvettig när jag kom på att lampan hemma i hallen hade lämnats tänd. Jag ursäktade min värd, att jag måste kila till kiosken ett ärende. Men, jag tog bilen och for hem för att släcka lampeländet; vad skulle grannarna tänka om de såg det lyste…Jag tar väl mitt ansvar! Huvudsaken är väl att det utåt verkar som att jag gör det…Ironi? Ja kanske det 😉
Bra Rickard. Ursäkten accepterad. Här manas om miljön. Vi bara betvivlar att just klimatet skulle vara problemet. Snarare att ”klimat åtgärder” snor resurser från reella problem som verkligen måste åtgärdas…
Hej Rickard # 40:
Jag ser att Du har tänt ljuset igen – efter en stunds mörkläggning.
När det är mörkt, kommer en massa mörka tankar om både det ena och det andra: Hos Dig tydligen hemska tankar bl.a. om Dina medmänniskor.
Bra att Du tänt ljuset igen. Förmodligen sittande framför en av dessa ”senaste prylar”: datorn, eftersom Du håller kontakt med TCS per bredband. Har Du förresten själv telefon? mobiltelefon? TV? läsplatta? lapptopp? elspis? kyl och frys? dammsugare? någon annan av dessa ”senaste prylarna”?
Du har nog inte några barn, barnbarn och barnbarnsbarn, som Du tror att Du ömmar för, eftersom Du inte tycks veta, att flertalet av dem här i landet och i de flesta moderna samhällen redan har just sådana där ”senaste prylar” eftersom de lever i nutid, där man bl.a. använder läsplattor istället för griffeltavlor och mobiltelefoner, så att man kan hålla kontakt med sina föräldrar och vänner även när man är ute.
Jag vet. Har nämligen barn, barnbarn och barnbarnsbarn och de varken hatar mig eller skeptiska, kritiska åsikter som framförs här på TSC. De är tacksamma att få leva i ett modernt samhälle och har – som tur är – ännu så länge inte blivit skrämda av AGWhotande klimatprofeter, som sprider sin elaka indoktrinering i MSM och vissa t.o.m. bland barnen i skolorna.
De vet också, att det finns trots allt fortfarande miljontals människor, som saknar det mest elementära, färskt rent vatten och god hälsovård. Och att det är viktigare att använda disponibla resurser till att bekämpa ohälsa och bristen av rent vatten i dessa fattiga områden och att hjälpa människorna där ratt skapa hos dem bättre livsvillkor i stället för att slösa miljardbelopp till giriga klimathotsprofitörer och falska klimatprofeter.
Det finns gott om lämpliga hjälpkanaler där Du skulle kunna göra en personlig satsning för att fylla Dina moraliska svarta hål och utöva nytta mot de sämst lottade här i världen( istället för att grötmyndigt klanka på kommentatorerna här på TCS)
Har – upplysningsvis – inte varit i Thailand själv – men vet att folket i Thailand är tacksamma för turistintäkterna och skulle bli ledsna om turisterna lyssnade på moralister som Du och stannade hemma då.
Bra Jonny,
PÅ de bilder som lades ut på DN och SvD kan man se eiffeltornet nedsläckt men för övrigt ses ingen skillnad, likaså på bilden i DN.
*37
Vi får hoppas att WWF när de nu har tagit sig igenom den mörka timmen och tankar om de försvinnande isbjörnarna och får tid att tänka på alla söndertrasade fåglar som havsörnarna vilka håller på att utrotas av vindkraftverken. Men det lär finnas gott om fisk kring vindaggregaten till havs och råttor kring de landbaserade tornen. För råttorna har fienderna försvunnit och ersatts med mat som regnar ned från himlen. Om detta har det inte stått särskilt mycket i tidningarna.Jag föreslår att Svensk Vindenergi kunde överväga att ha Havsörnsvalsen som sin signaturmelodi.
LennartB
Bara en undring innan jag går och lägger mig – kan ingen polisanmäla Kungen för att ha släckt belysningen på Slottet? Han sitter ju med WWF:s styrelse? Borde vara skadande för honom plus medhjälpare!! bara en tanke för att skapa politisk turbulens!
Lars Jonsson #52
DN bluffar, den här webkameran har historia, Eiffeltornet såg ut som vanligt kl 21.
http://www.viewsurf.com/univers/ville/vue/10358-france-ile-de-france-paris-tour-eiffel
Alltid lika roligt att lyssna på välinformerade Marc Morano från Climate Depot.
http://climatedepot.com/
Lyssna skratta och njut.
Folk utanför media bubbla ankdammen Sverige är vakna om FNs medvetna !!! politiska IPCC klimat bedrägeri!!.
Riding The Train of Climate Change Publicerad den 19 mar 2013
http://www.youtube.com/watch?v=KQmBESXhlvc
Senaste prylarna är nästan alltid energisnålare än de näst senaste prylarna.
Rickard
Jag anser att vår största nuvarande fara för miljön är miljörörelsen. Den har gjort vad jag anser våld på naturen genom att:
– Placera ut meningslösa vindkraftverk i Sverige
– Genomfört omfattade odlingar globalt för bioenergi
– Överhuvudtaget att elda upp biosfären istället för att förorda kärnkraft.
– Ersätter kärnkraft med kolkraft i Tyskland.
– Ekologiskt stordriftslantbruk
– Etc…
Så för mig är ”mupparna” miljörörelsen som inte först tänker sig för vad deras vansinniga åtgärder åstadkommer.
Det går att rösta om man släckta lyset igår på DN. 70% släckte inte!
Oj, har Earth Hour redan varit..? Ja, jag fortsätter väl med att ha ljuset släckt på dagtid i alla fall…
Richard #44#
”Ursäkta mig tog i lite hårt! Jag förstår att det finns lika många åsikter som det finns människor och jag acepterar andra åsikter än mina men jag oroas faktiskt över hur fratida generationer kommer att ha det läs på om påskön undrar hur dem som högg ner det sissta trädet tänkte? ”
Intressant metafor den där med Påskön. Det fick mig att tänka ca 50 år framåt. Då kanske vi har en försvarlig mängd tyst stirrande trevingade monster. Vem kommer dom att stirra anklagande på?
Nu är det bara 69% som inte släckte lampan enligt DN:s omröstning.
Vad värre är!!
http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-europa-har-forlorat-en-vecka-pa-usel-krishantering
Wolodarski analyserar EUs agerande och Cyperns situation. P W brukar skriva många bra saker men vad gäller EU så är han ute på en sån total cykeltur så man baxnar. Vad som nu sker är rent kriminellt och EU stjäl pengar från sparare helt i strid mot sina egna regler och på kontrakurs mot den insättningsgaranti på 100.000 EURO EU sa sig ha infört.
Det stannar inte bara där! Cyperns bankers dåliga solvens beror på att de ligger tunga i de skitpapper till stadsobligationer som är kopplade till södra EU.
EU är alltså ansvarig både för krisen i sig genom ett fullständigt sjukt monetärt samarbetet, där ingen av de stater som nu har problem var till det minsta kvalificerade för att ingå i samarbetet. Det är den Cypriotiska banken och inte kunderna som har taskig rating och här skiter EU-politukerna i vad som är mitt och ditt. Och varför dasspapprena till stadsobligationerna i princip är värdelösa är EUs fel. Den artificiellt låga räntan kopplad till Euron har skapat hela sörjan och Tyskland har setts som garanten för EURON och tyska banker har både köpt dessa dasspapper och lånat ut enorma belopp till krisländerna.
Så bakom kullisserna så är det de Tyska bankernas kommande oundvikliga kris det handlar om och skälet bakoml varför nu EU stjäl pengar av sparare på Cypern. EU fuskar och försöker ta bort den normala tågordningen när bankers egna kapital är negativt. Nu prioriterar EU sig själv som fordringsägare på bankkundernas bekostnad.
När politbyrån i Bryssel med all sin makt i kombination med sin ansvarsbefrielse blir desperat så har den nu så många gånger bevsat att den är rent kriminell och följer inga regler eller lagar alls när det kniper. Det de genomför nu är faktiskt STÖLD! Wolodarski håller på och mässar om ”bugetdiciplin” … men va faaan Wolodarski EU är ju för helv….te helt sanslöst inkompetent och livsfarligt. Ta ut huvudet ur säcken och se att EU inte är lösningen EU är det helvetiskt stora problemet! 50% av ungdomarna i Spanien och Grekland har blivit arbetslösa pga av utopiska EU dealister . Över en halvmiljon familjer har blivit vräkta från sina bostäder i Spanien och Wolodarski håller på och mässar om ”budgetdiciplin”. EU är inget freds och demokratiprojekt, EU är en livsfarlig diktatur som sätter Europa i kaos och fattigdom.
Det är livsfarligt när folk blir förälskade i den där romantiserade bilden de får i huvudet av ett ord. Kärleken gör dem totalblinda inför verkligheten. Det finns INGENTING gott med EU, EU är ondska stöld förtryck slöseri oansvarighet och total idioti.
”Jamen vi tänkte ju att det skulle bli så bra” jag var precis lika naiv men med facit i hand är det bara att lämna och går ur skiten så fort det bara går. Hur kunde jag vara så korkad att jag röstade för inträde … hur kunde jag vara så totalt omdömeslös ? Tittar jag tillbaka så stod det ju för farao POLITBYRÅ skrivet i neon ovanför hela strukturen … efter att ha hjälpt letter litauer och polacker under sovjettiden … hur kunde jag missa hur kartan och terrängen såg ut? Jag vill be hela svenska folket om ursäkt för min aningslöshet!
Slabadang…
Hur kan man helt plöstligen beskatta inlåning i banker? Det är inte lite heller om jag har förstått det rätt, 20%.
Vad tror dom händer i nästa land som får lite kris…? Alla kommer ju flytta sina besparingar till nåt annat. Vilken katastrof… Idioter.
Det är synd att Earth Hour har blivit ett skyttegravskrig mellan ”släcka” och ”tända”. Det finns så mycket viktigare problem att lösa kring belysningsteknik och energiförsörjning än urvattnade symbolhandlingar
http://www.diderot.nu/nattens-dod/
Waldemar Ingdahl.
De som vill oss illa, i all vänlighet, bör bekämpas. Att tända ljuset, är en markering, sk passivt motstånd mot vansinnet.
Slabadang, EUs stora uppgift är att se till att Frankrike och Tyskland inte startar europeiska krig.
Tage !
Inte förhindrar EU byråkratin något krig. Freden består genom den internationaliserade frihandeln och tack vare att folk kan resa fritt och har råd att resa och fler förstår samma språk och tar del av samma saker på lika villkor.
Krig är för dyrt bökigt och jobbigt för i- länder numer och räknas som en gigantisk förustaffär utan vinnare.
Bra skrivet av Jonny!
I lördags var vi på restaurant i Linköping. Matsedeln gick inte att läsa i mörkret.
vår servitris beklagade med att gäster bett dem att släcka!
Som tur var hade jag med en ficklampa så beställning av mat och vin kunde ske trots klimattramsets effekter.
Slabadang, visst är det bättre att byråkraterna sitter i Brussel och bestämmer hur gurkor ska se ut än hemma och rustar.
Din sista mening är en from förhoppning. Att krig är ruinerande räcker inte för att skapa fred.
Guy #61 Lysande reflektion
Lysande analys Slabadang #63 – tyvärr är Wolodarski körd – bara politisk korrekthet så långt horisonten når.
#67 och #70 Tage Andersson: Krig är kanske ruinerande för den vanliga människan, men “di store” tjänar på dem som gräs.
EU:s uppgift är inte att hindra just Tyskland och Frankrike eller andra europeiska länder att gå i krig med varandra utan att låta dem gå i krig t i l l s a m m a n s emot utomstående (Serbien, Libyen, Syrien . . .) för att på sikt återupprätta den kolonial dominans som de två världskrigen fick dem att förlora.
Det där med att hindra krig mellan Tyskland och Frankrike är bara propaganda för att få med sig de chauvinistiska fransmännen. Bra att Tyskland motsätter sig intervention i Syrien, det visar att också tyskar kan vara fredsbenägna.
Nä Anders, jag tror att krig startas av destruktiva genier. De har nått makten med emotionella skäl och fortsätter med sådana. Hitler och hans gäng tjänade lika lite på 2ww som Tyskland. De, och i synnerhet Hitler själv, var ju mästare på att elda upp massorna.
EU startade som stålunionen mellan just Tyskland och Frankrike. Fred i Europa (undantag Balkan) i snart 70 år är unikt.
Visst finns det profitörer som tjänar på krig
Nja, fred i Europa har vi därför att Ryssland, England och Frankrike har kärnvapen. Visst hade det känts bättre om freden berott på att vi blivit förståndigare. Fredspriset till Oppenheimer!
Okej, nu ska jag försöka förklara det här rätt.
Den allra allra största delen av energin förbrukas här i västvärlden. Om vi vill förbruka mindre energi, vilket alla håller med om att vi ska, är det vi i västvärlden som måste börja. Det är alltså här vi måste bli medvetna och börja använda miljövänlig energi. Vi gick igenom vår industrella revolution tack vare ”smutsig” el, men idag vet vi hur skadligt på planeten det är. Idag måste vi gå från ohållbara energikällor till hållbara.
I fattiga delar av världen kanske man inte måste gå denna omväg, utan istället börja med grön energi. Det behövs forskning och investering för att detta ska bli lika lönsamt som tex kolkraft är idag, men det går.
Earth Hour är ingen symbol på omodernt tänkande, det är viktigt att vi sprider kunskapen om hur vi ska uppnå en hållbar utveckling.