Journalister en fara för demokratin

Journalister 370
I dagarna har det redovisats en ny undersökning av journalisternas partisympatier. Den senaste var från 2005, och det har skett en markant förflyttning från rött till grönt sedan dess.  Resultatet framgår ovan.
Journalistkåren har alltid (sedan 70-talet åtminstone) varit betydligt rödare än allmänheten. Och det har varit lätt att se detta på hur bl.a. public service förmedlat nyheter: Valet av nyheter, hur frågorna är vinklade, valet av dokumentärer som visas, vilka experter som man bjuder in till studion osv., osv. Ingen kan väl vara förvånad över att journalister i allmänhet sympatiserar med de röd-gröna till 70%, medan bara 45% av allmänheten sympatiserar med de röd-gröna. Och på SvT/SR så visar siffrorna en superstor sympati för de gröna. Hela 52%, respektive 54%, sympatiserar med MP. Hur mycket av självcensur och undvikande av kontroversiella ämnen hos de journalister som händelsevis har en avvikande uppfattning orsakar inte en sådan bedövande åsiktsdominans?
Bortåt 70% av alla journalister bor också enligt uppgift innanför tullarna i Stockholm, helst på det chica Södermalm. En journalistbekant berättade för mig att han vid förra valet var hembjuden till en journalistträff bland kollegorna, varvid värdinnan slog ihop händerna och kvittrade med uppenbar förtjusning i rösten: ”Alla röstar på miljöpartiet i år!”
Så sant så sant. Det har vi märkt. Inte minst genom att den kritiska granskningen av MP varit försumbar. Kent Asp, professor på Göteborgs universitet:


Avståndet mellan journalister och allmänhet är bekymmersam. Inte bara för att nyhetsförmedlingen undergräver svenskens förtroende för att journalistkåren klarar av sitt jobb att förmedla objektiva och nyanserade nyheter. Utan också för att våra politiker, som i hög grad måste anpassa sig till media, får en ganska snedvriden bild av vad väljarna önskar sig av miljö- och energipolitiken. Med Miljöpartiet, Vänstern och Centerpartiet i spetsen så drivs Sverige alltmer ut på den gröna extremkanten, trots att stödet bland väljarna är lågt; 22%. Klimathysterin dominerar, och den vetenskapliga kompetensen inom politikerkåren och SvT-koncernen är under all kritik (se bara på den undermåliga behandlingen av klimatfrågan som exempelvis SvTs vetenskapsredaktion producerar!). Förmodligen tror Anders Borg (M) och Anna-Karin Hatt (C) att de ligger i linje med folkopinionen när de kommer med detta förslag.
Symbiosen mellan riksdagspartier och MSM-journalister har skapat en bubbla som distanserar sig alltmer från vad allmänheten begär av granskning och nyhetsförmedling, och undergräver därmed själva de demokratiska grundvalarna för vårt samhälle.
Källor:
http://svt.se/2.22620/1.2788661/miljopartiet_har_en_graddfil
http://svt.se/2.22620/1.2787431
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14753853.ab
http://www.affarsvarlden.se/hem/politik/article3466937.ece
Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. ces

    Egentligen är det ännu värre. De journalister som håller på de borgerliga finns förmodligen på sport- och nöjesredaktionen.

  2. Urban

    Tack för att ni på TCS uppmärksammar denna undersökning.
    Ibland har jag undrat varför rapporteringen omkring vissa frågor ser ut som den gör i media. Här har vi förmodligen en del av svaret.
    Urban     

  3. Christer Löfström

    Ingemar Nordin.
    Är det OK att argumentera för Kärnkraft genom att hänvisa till att den är fosilfri och inte släpper ut CO2 som osakar ett ”klimathot”?

  4. Börje S.

    Hörru Ingemar
    alla länkarna går till sagorna om sol och vindkraft på Expressen

  5. Slabadang

    Vilken underbar första riktiga vårdag!:)
    Vi pratar om en elefant som flugit runt i demokratin och storleken av prblemet för demokratin är vad som får hycklarna Svegfors och Olov Carlsson på SVT och SR att försöka dölja det.
    Vi har en gigantiska multipla murar runt kontrollen och makten över public service. I den nu pågående utredningen om SVT så sitter POLITIKER POLITIKER och åter POLITIKER vid rattarna med stöd av några jurister och gatekeepingen att hålla allmänheten och utomstående experter borta från utredningen är av största vikt.
    Att det är politikernas SVT är inget snack om saken och SVT ställer villkoren för vad de skall få tycka. 🙂
    Jan Axelsson är för er som inte vet LO´s gamle presschef under Stig Malm och styr allt som är av intresse för den som vill ha makt och kontroll över vad svenska folket skall få tycka.

  6. För en tid sedan avslöjade en av SVT’s vetenskapsreportrar djup okunnighet om vetenskap och teknik. Ofta förstår de inte heller skillnaden mellan fasta och rörliga kostnader. ”Vinden är ju ren och gratis” skriver de men till fundamentet åtgår typ 500 lastbilar med stål och betong för att det inte skall blåsa omkull, det nämner de inte.
    .
    Inte heller nämnder de att det i Oskarshamn finns en energireserv som med Gen4-teknik kan ge oss billig och koldioxidfri el i hundratals år utan att långtidsförvaring av avfall behövs.
    Likaså ”glömmer” de bort att berätta, att avfallet från sådan kärnkraft ryms i en halv äggkopp för elenergi motsvarande ett vindkraftverk. 
    .
    Det vore bättre om SVT anställde ekonomer och vetenskapsmän med förmåga att skriva än miljömuppar som inte kan räkna och inte förstår vetenskap, ekonomi och teknik. 

  7. Åke N

    Lite OT.
    Tyskland dignar under elräkningarna. Om man extrapolerar är Tyskland som Nordkorea idag år 2050:
    http://notrickszone.com/
    Helt OT.
    Har någon mer än jag problem med sista versionen av Firefox? Ju längre man använder Firefox desto långsammare går det och slukar mer minne. Problemet försvinner en stund om man startar om. Minnesläckage?

  8. Ingemar Nordin

    Börje S #4,

    Nu skall det vara fixat!

  9. Ingemar Nordin

    Problemet med symbiosen mellan stormedia och politiken har ju varit uppe på tapeten i England, då det visar sig att BBC fått speciell ”utbildning” av gröna aktivistorganisationer samt dito politiker i regeringen (sök på BBC på Bishop Hill).

    Det senaste är ett brev som råkat slippa ut från Murdock concernen angående ett förslag från Cameron-regeringen att koncernen skall ge dem en särskild och positiv täckning, speciellt av deras klimatpolitik:

    http://bishophill.squarespace.com/blog/2012/4/24/murdoch-media-and-the-climate.html

  10. bom

    Ja herre Gud Nu har Löfven öppnat käften och avslöjar då att han är ungefär lika erfaren som Annie Lööf! Han tänker sig att inrätta ett INNOVATIONSRÅD ta mej fan! Tänk om innoverandet fungerade på det viset? Det här visar vilken inskränkt syn på verkligheten en fackföreningsbroiler har efter trettio års ytliga industrikontakter. Juholt kunde fan inte ha hittat på bättre. Sedan kan jag ju slå vad med er om att såphale Rockström skulle se till att slingra sig fram till ordförande posten i Innovationsrådet också. Han kavlade nog upp ärmarna för det just denna eftermiddag i detta gudomliga majväder. Snart ger jag fan upp!

  11. bom

    Innovationsråd va? Det verkar som om man har grävt upp liket efter gamla Tekniska Forskningsrådet – en zoombie som aldrig fick till något som helst. Organisationen växte som en cancer där på Liljeholmen och generaldirektörerna kom och gick. Säg inte att det här gamla spöket fortfarande existerar. Så fanns det i Statsföretag AB också en rad bolag som satsade pengar på ME TOO -uppfinnare och brände skattepengarna på dessa dumheter. Dagens motsvarighet måste väl vara den äventyrliga Sjätte Apfonden? Varför blir jag så förbannad? Jag har nog fått nog av statligt uppfinneri i mitt föregående liv!

  12. Ann L-H

    I denna ljuva försommareftermiddag med lövsångare och första gräsklippningen går det inte att skriva det man faktiskt borde skriva, men Alf Henrikssons lilla dagsvers kan ändå ge ”våra” miljöreportrar lite att fundera över medan den här tråden fullkomnas:
    När man minns
    hur tokigt man tänkt
    och hur fel man man haft
    och hur annorlunda
    det faktiskt i regel har gått.
    Och hur världen har drabbats
    av sällsamma metamorfoser
    får man årligen
    mindre och mindre
    respekt för prognoser.           

  13. bom

    Och en STATSMINISTER skall leda det INNOVATIONSPOLITISKA RÅDET! Varför blir jag inte lugnare?

  14. Christer Löfström

    Om man vill finna samband mellan politker och media kan man börja på regeringsorganen Svenska Dagbladet och Skånska Dagbladet, de två största mottagarna i dagspressen av skattepengar i presstöd. Storleksordningen 50 miljoner/år.
     
    Vill fann finna stolligheter helt allmänt kan man välja Stockholmsinitativet som hyllar kärnkraften för att stoppa ”klimathotet”. (som inte finns!?)
    SI/TCS har målat in sig en hörna med färg som aldrig torkar.
    Nu lovar jag att aldrig mer störa med kommentarer här. Har sagt det förr, men nu skall jag skärpa mig och försvinna för gott.
      
     

  15. pekke

    bom #11
    I dag har du Vinnova och Tillväxtverket( gamla Nutek ).
     
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Verket_f%C3%B6r_innovationssystem
     
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Tillv%C3%A4xtverket
     
    Politiker är nog världens bästa uppfinnare !
    Fast varför de ska uppfinna hjulet gång på gång är mer än jag begriper !?
    😉
     

  16. Slabadang

    det är inte gapet mellan medborgare och journalister som blir större!
    Det är gapet mellan verkligheten och journalisternas beskrivninga av den som blir allt större och inom allt fler områden. En logisk konsekvens av att den politik journalisterna stött med en låg medborgerlig förankring helt enkelt har gått åt helsicke eller med argument som visat sig inte hålla. Så istället för att förändra sin rapportering ökar man istället ”vinklingarna” och försköningarna av det område de blivit självblinda inför för att slippa konfronteras med sin egen övertygelses konsekvenser.

  17. Ingemar Nordin

    pekke #15,

    Politikers hybris när det gäller sin egen förmåga att styra tekniken har alltid varit stor (i vart fall under de senaste hundra åren). Men det finns ett grundläggande kunskapsproblem inom teknikutvecklingen, precis som det gör med planekonomi på det ekonomiska området: Kunskapen om vilka praktiska problem som teknikanvändare (inklusive producerande företag) vill ha lösta, och vilken tekniken som de finner mest användbar (pris, effektivitet, passa till den enskildes livsföring, etc, etc) finns utspridd bland miljontals enskilda faktiska och potentiella användare. Detta gör att den yttersta, kunskapsmässiga auktoriteten för tekniker inte ligger hos vare sig ingenjören/vetenskapsmannen, någon centralt placerad byråkrat  eller hos politikern.

    Den ligger hos oss användare. Vi är nämligen experter på oss själva och vårt enskilda liv. Experterna använder vi för att fråga om råd om tekniska och medicinska ting. En bra journalist skulle också kunna hjälpa till genom att på ett opartiskt sätt förmedla kunskaper om vetenskap, teknik och medicin. Tyvärr motverkar den ovannämnda symbiosen ett adekvat kunskapsflöde. Tur att vi har nätet!

  18. Ingemar Nordin

    Slabadang #16,

    Att många journalister inte lyckas sätta sig in i t.ex. klimatfrågan så att vi åtminstone hade fått till stånd en anständig offentlig diskussion om saken kan möjligen hänga samman med fenomenet ”grupptänkande”. Dvs. om man inte kan så mycket om ”frågan” (vilken i klimatfallet onekligen är ganska svår och komplex) så tar man den enkla vägen ut: man går på vad ”flocken” tycker.

    Blev fascinerad av ett tänkvärt inlägg på WUWT:

    http://wattsupwiththat.com/2012/04/30/why-climate-science-is-a-textbook-example-of-groupthink/

  19. Slabadang

    Ingemar N!
    ”Innovationsråd” det låter precis lika lockande och beskrivande som ”politbyrå”. Det är uppanbart att de helt tappat tråden våra kära politiker och lever allt högre upp på glaspalatset isolerade med sina  speciellt utvalda hovnarrar som rådgivare som enda sällskap.
    Tänk om de vågade släppa kontrollen och helt ompröva sin egen roll och kompetens. Att hålla masken och låtsas att man kan förstpr och vet allt är så funktionellt invalidiserande rent pucko och de missar med garanti 99% av all ideer till utveckling och positiv förändring.
    Så fort politiker har valt ut sin ”favvo” så dör alla de andra komkurerande, utkonkurrerade av de massiva understöd både finansiellt och prestigemässigt ”favvosarna ” får och blir samtidigt skyddade mot granskning och kritik från politikerna själva eftersom de vuxit ihop. Kritiserar du deras ”favvo” så krtiserar du samtidigt politikerna. Går det fullkständigt åt hevete så låtsas de i alla fall att det funkar bra (vindkraften).

  20. Lasse

    När politiker sätter upp mål som de som tycks råda inom miljöområdet, tex ”Ren luft” så kan väl inget förvåna!
    Politiker kan ställa upp med resurser men bör vara långt borta från styrningen.

  21. Gösta Walin

    Ingemar #17
    Kloka synpunkter men tänk på Steve Jobs. Han tänkte ut åt oss vad vi vill ha (och behöver?).

  22. Lennart Bengtsson

    En ytterst oroande situation. Jag tror inte allmänheten har klart för sig vilken makt media har att styra uppfattningar i viktiga frågor som  ex i energi och miljöpolitik. Vi skall inte heller glömma uppfattningar i rent politiska frågor. Vad man än anser om sverigedemokraterna eller deras sakfrågor men något journalistiskt stöd lär de väl knappast ha i alla fall inte i nivå med vänsterpartiet som kan ifrågasättas i  minst motsvarande grad.
     Man behöver t ex inte avvisa en kritisk artikel som har skett för mig  i flera fall utan man meddelar bara kort att tyvärr så finns det inget utrymme. Detta gällde t ex KVAs artikel om vindkraften som DN inte hade utrymme för. Dagen efter hade man däremot utrymme för en i högsta grad märklig artikel av Åsa Romson. Ett problem är säkert journalistkårens brist på kunskap i teknik och vetenskap och allmänt ointresse i sådana frågor. Ett sloppigt tyckande  är mer än tillräckligt så länge det också uppfattas som politiskt korrekt. Så småningom fann SvD utrymme och slutrepliken får Ni läsa i torsdagens tidning.
    Med sorg i hjärtat jämför jag med nivån på artiklar i de stora europeiska, speciellt de stora tyska tidningarna, där  såväl debattnivå som kunskaps- och bildningsnivå bland journalisternas alster är på ett helt annan och högre nivå.
    Hsn
    Lennart 

  23. Ingemar Nordin

    Gösta W. 21,

    Jobs var inte bara en duktig tekniker, han förstod också att man måste göra tekniken användarvänlig. Jag är själv inge Apple-användare men jag har förstått att deras produkter bär detta signum (vilket dock kan gå ut över användarens möjligheter att själv bestämma. Datorn gör ”allt” åt dig). Han är bara att gratulera till framgångarna.

    Men exemplet motsäger på intet vis min tes att det är/bör vara vi teknikkonsumenter som är den yttersta auktoriteten. Hade politikerna fått bestämma så hade de kanske likt Birgitta Dahl (var det väl?) bara viftat bort teknikutvecklingen och internet som en tillfällig ”fluga”. Som tur var så har de inte lagt sig i så mycket i persondatorernas (och mobiltelefonernas) snabba utveckling. The user rules!

    Ett annat exempel på där politikerna tack och lov hållit sig utanför är fracking-tekniken som utvecklats helt utan statliga ”satsningar” och subventioner. Skiffergasen damp ned som en blixt från en klar himmel och politikerna har bara att försöka anpassa sig så gott de hinner.

    Om du vill ha exempel på politikerstyrd teknologi så är det forna sovjetunionen ett bra exempel. Stalin blev av någon anledning (säker av en lobbygrupp bland vissa tekniker) förälskad i en 1700-talsteknik; kanalbyggen som skulle knyta samman transportvägarna i Sovjetunionen. Hur lyckat var det, tekniskt sett?

    Vindkraften är dagens kanalbyggen.

  24. HenrikM

    Hur miljörörelsen lyckats bestämma vad som är politiskt korrekt är för mig en gåta, vad jag minns så var miljörörelsen ett gäng gröna vågare på 70-talet som ingen brydde sig om. Vad var det som gjorde att de lyckades totalt få igenom sitt budskap? Idag verkar både de etablerade partierna, myndigheter och massmedierna vara helt fast i sitt ”miljötänk” (som tyvärr ofta inte är särskilt bra för miljön!). Skrämmande att en icke demokratisk kraft så till den milda grad lyckats genomsyra i princip allt och alla.

  25. Thomas

    Ingemar #23 ”Vindkraften är dagens kanalbyggen.”
     
    Var då inte kärnkraften ”kanalbyggen” för 60- och 70-talen?

  26. Ann L-H

    Svegfors tänkte oerhört snävt eller okunnigt när han med förakt antydde att det inte spelade någon roll vad journalisterna på Bolibompa röstade på. Har han aldrig hört talas om Lenins ”Give me four years to teach the children and the seed I have sown will never be uprooted”? Underskatta inte de frön som frikostigt sås i Bolibompa, UR mm.
    Naturligtvis gör också SVT/SR stor sak av Earth Hour! 

  27. Peter F

    Thomas #25
    Hacke hacskpett,,jag efterlyser fortfarande din agenda. Kan vi inte få nått vettigt ur dig  annat än dessa meningslösa instickt. Skaffa dig ett liv vettja

  28. Börje S.

    ”23
    Plastcykeln Itera utvecklades med hjälp av styrelsen för teknisk utveckling (statsföretag). När cykeln kom ut på marknaden såldes den för flera tusen kr. Priset rasade snabbt till 500 kr och såldes från högar av wellpappaket på OK. Jag köpte en, och trodde att jag gjorde ett kap. 
    Det var den absolut sämsta cykel jag någonsin trampat! Tung, trögtrampad och livsfarligt instabil, bra mycket vingligare än fasters gamla damcykel från 20-talet. Efter några veckor gick plasten som omslöt batteripacket sönder, återstod endast att klistra fast batterierna med gaffatape. Plasten i skärmarna började snabbt missfärgas och bockas, så som dålig plast gör.
    Peodukten marknadsfördes med mångordigt ”konsumentupplysande” reklam (scrolla ner):
    http://www.lassecollin.se/collinads/evighetsmaskinen.html
    stick i stäv mot denna panegyriska presentation var cykeln helt värdelös.
    Det slutade med att jag inte bar ner den i källaren på kvällen och efter ett par dagar var den borta (jag bodde då i staden som är cykeltjuvarnas paradis nr 2, numera bor jag i nr 1). Jag firade med Champis.

  29. Ingemar Nordin

    Thomas #25,

    Var då inte kärnkraften ”kanalbyggen” för 60- och 70-talen?

    Jo, i den meningen att den fick start stöd från svenska politiker. (Tekniken var dock ny!)

    Svårt att veta om svensk kärnkraft hade utvecklats ändå. Järnväg, elektricitet och telefon hade dock med säkerhet utvecklats på egen hand och med användarnas efterfrågan.

    Teknikpolitik är vanskligt och leder oftast till stora misstag (jfr. etanol och klassningen av ”miljöbilar”, energilampor med sina kvicksilverutsläpp, subventioner till sol- och vindproduktion av el). Hur vet politiker vilken teknik som är ”framtidens teknik”? Tekniker från olika branscher lobbar förstås för att just deras teknik är den bästa och mest rationella. Men i slutändan så är det teknikanvändarnas bedömning som ger det rätta svaret.

  30. Ann L-H

    HenrikM beskriver i # 24 hur man såg på gröna vågare på 70-t. Det stämmer med min bild. Man såg på dem som knäppskallar utan större betydelse även om många hade samma agenda då som nu.
    Valfrid Paulson GD för SNV var på den tiden inte nöjd med massmedia, men inte av samma anledning som nu. Någon gång tidigt -80tal hörde jag honom säga om miljöinslag i media:  ”det verkar mest som att de handhavs av sportjournalister som hittat något på en bakgård.” Han ansåg att massmedia borde utbildas. Undrar om det var M. Strongs och NGOs sätt att utbilda han tänkte sig?

  31. bom

    #23
    Äras den som äras  bör. Det var fd postkassörskan Ines Uusman (lämplig bakgrund för en kommunikationsminister?) som stämplade internet som en ”övergående fluga”. B Dahl gjorde ännu grövre tabbar!

  32. HenrikM #24
    Det urgamla tricket att visa på ett stort hot kombinerat med ett löfte om frälsning. Har använts hur många gånger som helst och det funkar alltid. 
    The whole aim of practical politics is to keep the populace alarmed (and hence clamorous to be led to safety) by menacing it with an endless series of hobgoblins, all of them imaginary.
    H. L. Mencken
    Det här skarpt genomtänkt.
    En global fiende att enas mot: Koldioxid
    Frälsning: Grön Teknik
    Domedagspräst:  Al Gore
    Extra bonus 1: Det är vi själva som är boven och släpper ut CO2. Taskigt samvete! Bäst att göra nåt
    Extra bonus 2: Få med ”Big money” med hjälp av handel med avlatsbrev
    Lite smartness. Det går åt helvitte. Inte för oss men för våra barn annars.  Mer taskigt samvete
    Enda skillnaden är att nu är det framföra allt media och politiker som är ”target”
     

  33. bom

    #17+18
    Bra analys!
     

  34. Ingemar Nordin

    Lennart Bengtsson #22,

    Jag ser fram emot er slutreplik i SvD på torsdag!

    Jag tror att det största sveket mot sitt publicistiska uppdrag (som är en viktig del av en fungerande demokrati) som svensk stormedia gjort är att att man inte öppnat upp för en diskussion. Bara för ett par, tre år sedan var det fortfarande en öppen debatt. Men sedan lade man locket på. Och det var så tydligt att man lade locket på. ”Tyvärr, inget utrymme för din artikel” blev det ständigt återkommande svaret.

    Vad hände? Tog miljömaffian över och satte ned foten mot alla avvikande åsikter? Eller lät man lura sig av Al Gores och Oreskes propaganda om att allt redan var säkerställt av vetenskapen och att alla ”förnekare” var köpta av oljebolagen?

    bom #31,

    Du har förstås helt rätt. Uusman. Jag hade lyckats förtränga detta 🙂

  35. HenrikM

    Thomas, tycker du att DN/SvD rapporterar om miljö-relaterade frågor på ett bra och objektivt sätt? Tycker du att det finns ett problem i att reportrar verkar ha en annan politiskt åskådning än folk i allmänhet? Kan du förstå Lennart Bengtssons frustration här ovan?

  36. Det är givetvis ett allvarligt demokrati-problem när journalisternas partisympatier är så skilda från ”medelsvensson”.
    Dock kanske detta uppvägs till viss del av att ägandet av media i allmänhet är sympatisk till ”högern”.
    Dock känns det rätt märkligt när vänstern ofta raljerar över att allt från Juholts ”påstådda” brister till att (S) förlorar val beror på ”höger-media”.

  37. pekke

    Att media har lite problem med hur de vinklar nyheter är ju inget nytt, vi kan ju titta på dagens vädernyhet som finns i div. tidningar.
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ovanligt-kallt-april-nu-vander-det_7125439.svd
    ” Om du tycker att det varit en kall och ruggig vår så har du rätt. April månad var kyligare än normalt – på vissa håll i landet var det rent av kallare än i mars. Och som om inte kylan var nog så upplevde delar av Norrlandskusten en av de nederbördsrikaste aprilmånaderna genom tiderna. Men nu vänder det.”
    Visst har Valborg varit fin och hyfsat varm i åtminstone södra halvan av landet, fast det där med ” nu vänder det ” verkar gå åt ett helt annat håll t.e.x. i Stockholm !
    http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/land/chart.do?geonameid=2673730
     
    Kolla veckoändan, alla olika vädersidor pekar åt samma håll för större delen av landet, kyla och t.o.m. snö !
     
    Mycket OT och mycket väder, men visar hur media undviker att tala om hela sanningen om det inte passar dem.

  38. Jerker Andersson

    När jag läste detta så var det bara 2 ord som dök upp i huvudet, OJ och AHA.
    ”OJ” för att det var ännu mer än jag trodde och ”AHA” för att det förklarar varför klimatdebatten har varit så självcensurerad i medierna och där allt som motbevisar CAGW undettrycks eller censureras och i de fall där det publiceras så avslutas artiklarna med att man ändå vet att vi går mot en undergång via antropogen CO2 grillning.

  39. Peter Stilbs

    Tack Ingemar. Jo, det är alltid lika overkligt att bevittna hur frågor inom energi/miljö/klimat etc behandlas i vår media – speciellt hos SVT, som ju har utropat sig som ”oberoende” och klappar sig för bröstet om detta. 
    Nyhetsrapporteringen är en sak, men att låta ”Vetenskapsredaktionen” förmedla Miljöpartitiskt  nonsenstänkande såsom varande vetenskap är vämjeligt.
    I tillägg finns ett otal inslag i veckan i SVT2 kl 18-19 av ”vetenskapsnatur”, som är minst lika illa. 
    Och ”Granskningsnämnden”, eller vad eländet heter numera ska legitimera allt detta.
    Tack, herrar och damer, politiker.

  40. Johan M

    Jag tror att det som utmärker journalistkåren är inte en politisk uppfattning utan en vilja att rädda världen. Jag tror att journalister i allmänhet (vi bortser från sporten) är journalister för att de vill göra en skillnad till det bättre. Om ett politiskt parti erbjuder ett hot som kan förgöra världen och dessutom ger hopp om att vi kan rädda världen så är detta en oemotståndlig frestelse – tänk att få hjälpa till med att rädda världen.
     
    Så om nu en majoritet av journalisterna vill rädda världen genom att stoppa koldioxidutsläpp så kanske vi skall vara glada för det. Vi kan ju drömma om en situation med en mer sansad journalistkår men den dagen kommer inte, det kunde dock vara mycket värre.
     

  41. Hur löser vi detta alvarliga problem? Vi behöver ett politiskt alternativ! Det är ju när det finns ett behov som nya politiska rörelser uppkommer.

  42. Börje S.

    #40
    Jag tycker det inte kan bli mycket värre. Strypt debatt, överdrivna, rentav lögnaktiga larmrubruker, medvetet mörkande av motsägande fakta…mycket oroande. Och värst är Sveriges RadioTV.
    Om sagan om Pomperipossa blivit verklighet hade medarbetarna på vetenskapsavdelningarna fått skaffa specialhållare till sina tvåmeterskranar för att med dem förhindra näsorna att släpa i marken.

  43. Det är ju ett universellt problem. Man bygger hierarkier och ju viktigare beslut desto högre upp i hierarkin. Och höjden av hierarkin växer ständig och därmed antalet nivåer. Till sluts sitter beslutsfattarna på absolut molnfri höjd utan kontakt med verkligheten. Det ger utrymme åt nya platta snabbfotade organisationer som så småningom tas över av byråkrater och karriärister och så börjar imperiebygget igen. Det är dags för ett rejält missnöjesparti som fokuserar på just dessa frågor. Brist på demokrati, brist på konstruktiv konflikt, brist på maktdelning.

  44. Johan M #40,
    Det ligger säkert nåt i det. Men ett stort problem är även att om det finns en stark politisk agenda med makt så är ju infiltration det bästa sättet att ta över makt. Nu har jag glömt vad den ryske avhopparen heter som reser runt och håller föredrag om det. Finns ju även på webben

  45. Slabadang

    Börje S!
    Tvåmeterskranar! 🙂
    Jag kan se dessa försedda med stödställning på hjul typ långnäsrullator.

  46. Slabadang

    Svegfors basar över ett gäng klimatfanatiska manipulativa medvetet partiska propgandister.
    Hur perverst blir det inte när SVTs/SRs journalister själva diskuterar sin egen opartiskhet, hur tjocka är balkarna i deras egna ögon?
    Lite satir ?
    Ulrika Björksten (chef)
    E du partisk Carlshamre?? ja näe inte jag inte!! å inte jag heller… å inte jag heller hörs inne på veteskapsredaktionen.. är vi inte överens vi som jobbar på redaktionerna att vi e jätteopartiska och jätteprofessionella? Jodå!! och vi är ju verkligen experter på att bedöma oss själva svara Carlshamre. jamenar vi jobbar ju här. Hörde ni Lindgren på Aftonbladet?? Han säger samma sak. Han är också jätteopartisk! Så vad klagar de för? Bergendorf är ju rena opartiskheten himself i sällskap med Bjerström Bojs Blaffan och de andra miljöpartisterna … jamenar journalisterna. Vi har verkligen inte puschat för MP.
    ( Det ringer en lyssnare in till redaktionen). 
    ”Jo tjena Ulrika Björksten, jag är en lyssnare ute förskingringen och jag undrar bara om ni fattat att ni är superpartiska och pro MP och klimat och miljöpolitiken, vindkraft, Varför har miljöpolitiken fått frisedel från kritisk granskning?
    Näää nu har du missuppfattat allt och kommer med konspirationsteorier.
    ” Okey då!! Men det måste ju betyda att ni har artiklar och program som kritiskt granskar miljöpartiet vindkraft IPCC eller förslag från MP? Eller hur? Var hittar jag dessa?”
    Jo men vi har gjor jäättemycket kritisk granskning av detta stora ämne!!”
    ”Okey! Kan du ge ETT exempel?”
    ”Ähhhhh öhhhhhh kan du vänta lite? (Ulrika håller handen för mikrofonen och frågar Bergendorf. Har du nåt exempel på att vi kritiskt granskat miljöpartiet eller klimatfrågan?.”
    Bergendorf ser ut som ett stort frågetecken och Carlshamre  får jättebråttom ut ur redaktionen, hon torkar av sina fingrar på det mail hon fått om  Lovelocks nyfunna klimatskepticism och slänger det i paperskorgen på vägen ut, ”Åhhh jag har ett möte jag måste ta…” och springer ut innan frågan hinner hamna hos henne. ; 
    ”Men nåt exempel måste vi väl ha… eller? ”Öhhhh …. Vi har pratat om och kritiserat skeptiker” säger Bergendorf .
    ”När då” viskar Ulrika högt. Jämt … nästan ( fyller han i )
    ”Ja hallå igen du, ursäkta att det tog lite tid men jag pratatde med Bergendorf och han säger att klotetredaktionen kritiserat och granskat klimatvetenskapliga skeptiker många gånger i många inslag och påvisat hur fel de har.”
    ” Jamen du.. det var ju exempel på att ni kritisk granskat klimatvetenskapen eller vindkraften och inte dess kritiker jag frågade efter ett exempel på”
    ”Nu tar du upp en rent teknisk tolkningfråga om hur och vad man ska granska inom klimatfrågan som är faktiskt ointressant ur ett journalistiskt perspektiv”
    ”Que??????”
    ”Du får leta på vår hemsida så kommer du hitta massor av information om klimatet”
    Lyssnaren: ”Så ditt enda exempel på kritisk granskning av klimatfrågan och MP är att ni granskat och kritiserat dess kritiker och det är vad du kallar kritisk granskning av miljöpolitiken?”
    ” Jaha lilla duu vi kan inte låta oss styras av något annat än vår journalistiska intergritet och frihet förstår du väl. Du kan ringa tittartjänst om du behöver hjälp”
    Lyssnaren: ” Du …det är nog inte jag som behöver hjälp!

  47. Långnäsrullator!Just en bra kombination, särskilt SVT.
    46# Härlig satir över samtiden.
    ALI.K.

  48. Nästa uppdrag,granskning av WWF och IPCC,är riktigt härlig nöt
    som borde sporra till en årtiondets ’värsta historia’,pengar inte
    miljoner,här handlar det om miljarder.
    ALI.K.

  49. Anders L.

    Det finns säkert många yrken som uppvisar en politisk övervikt åt ena eller andra hållet. Det är säkert rätt få unga moderater som satsar på en karriär som socialarbetare, t ex. Och andelen socialdemokrater och vänsterpartister är uppenbarligen ganska låg bland bankdirektörer, börsanalytiker och företagsledare.
    Det är inte konstigare än att människor som är intresserade av samhällsfrågor väljer andra jobb än de som i första hand är intresserade av sin egen plånbok.
     
    Det stora hotet mot demokratin är inte journalisterna, utan de konservativa politiker (i Sverige representerade av Alliansen) som oförtrutet strävar efter att minska demokratins domän till förmån för penningens.

  50. Johan M

    Anders L. #49
    ”Det stora hotet mot demokratin är inte journalisterna, utan de konservativa politiker …”
     
    Det största hotet mot demokratin är och har alltid varit människor som är övertygande om att de skall rädda världen. En politiker som vill göra små förbättringar kommer alltid att behöva väga effekten av sina handlingar emot vilka som eventuellt skulle få det sämre, resurser som kunde användas bättre någon annan stans etc. En politiker som skall rädda världen behöver aldrig göra dessa avvägningar – vad skulle kunna hindra mig från dessa handling, vi måste ju rädda världen.
    Om man skall rädda världen så är inskränkningar i demokrati, liksom allt annat, försumbara kostnader; vad är mänskliga rättigheter jämfört med jordens undergång, ingenting. Så om någon säger att vi står inför ett globalt hot men att de tänker rädda världen, så är i alla fall jag orolig.

  51. Ann L-H

    JohanM #50 – Ditt resonemang kan inte nog ofta påpekas och det blir ju inte mindre allvarligt när 70% av journalistkåren är just världsräddande vattenmeloner. Från Bolibompafolket till finkulturens företrädare.  

  52. Ann L-H

    Slabadang #51 – mitt i prick som vanligt!

  53. Jan E M

    Tydligen finns det ingen journalist på SR eller SVT som är sverigedemokrat, kristdemokrat eller centrpartist. Moderater och folkpartister finns det ett antal av på samhällsredaktionen, men de rödgröna är i stor majoritet.

  54. Bäckström

    Johan M #40
    ”Jag tror att journalister i allmänhet (vi bortser från sporten) är journalister för att de vill göra en skillnad till det bättre.” 
    Huvvet på spiken!
    Idag är det klimatet som ska räddas, igår var det arbetarklassen, i morgon något annat som ska räddas.
    Med i detta i åtanke kanske vi ändå, precis som du skriver, ska vara glada för att det bara är ”klimatet” som måste räddas den här gången.
    Det kunde ju vara vara värre, tex som på 30-talet, då frenologi var på modet och den ariska rasen skulle räddas från utblandning vilket i sin förlängning förutsågs leda till mänsklighetens undergång.
     

  55. http://klimatsmart.blogspot.se/2012/04/nej-men-sager-ni-det.html

  56. Ingemar Nordin

    Slabadan #46,

    Jag håller med om att försöken att bortförklara den här undersökningen är ganska löjeväckande. Det är självklart inte så att journalister går ut och säger ”MP är bäst”. Åsiktsdominansen verkar mycket mer subtilt än så, medvetet eller omedvetet. Kanske kan man summera effekterna med urval, frågeformuleringar och självcensur.

    De här sakerna går att motverka av journalisterna själva om viljan finns, inget tu tal om det. Det hela är inte så olikt utbildningen av bra forskare. Det kräver dock en medveten satsning på kritiskt tänkande.

  57. Anders L.

    Johan M #50
    Jo, visst är det farligt med folk som ska ”rädda världen”, men om du tänker efter en smula så kanske du inser att det är just sajter som TCS som uppvisar den högsta täthet av världsräddare som går att uppbringa. Det är lite ironiskt med alla förståsigpåare här som själva uppvisar just de drag de beskyller motsidan för att ha. Jag blir alltid lika förundrad över den brist på självinsikt som krävs för detta. Kritiskt tänkande är naturligtvis alltid bra – men det bör ju även inbegripa en liten smula självkritik då och då.

  58. Jan

    Det är värt att läsa Hans Bergströms ”Bolibompas makt” i dagens DN.
    http://www.dn.se/ledare/kolumner/bolibompas-makt

  59. deep

    Daniel Arrospide Alata , känd Miljöpartist som varit rikdagskandidat, varit flitig gäst både på TV-dabetter och på bl.a. newsmill. För ett år sedan så tillkännagav han bl.a.
    ”Jag är medlem i Miljöpartiet de Gröna och har tagit beslutet att kandidera till Språkrörsvalet”
    I hösas utmanade han Reinfeldt till debatt.
    Kanske tur för Mp att han inte vann valet.
    I april 2012 så dömdes han till 14 års (!!) fängelse bland annat för att ha drogat och försökt elda upp sin flickväns föräldrar. Hans 28-åriga flickvän dömdes till tolv års fängelse.

    Flickvännen döms också för att ha falskanmält två personer för våldtäkt. 28-åringen ska ha anmält flera personer för våldtäkt och hon och Daniel Arrospide Alata ska ha hoppats att detta skulle ge stora summor i skadestånd.
    Det mest märkliga i denna historien är hur tyst alla tidningar och tv varit om detta. Hade en anna känd politiker begått sådana grova brott så hade det varit på alla löpsedlar, men inte när det gäller Mp tydligen.

  60. Pelle L

    Men snälla Anders L. #57
     
    Kan du verkligen inte se skillnaden mellan
    å ena sidan
    folk som vill rädda världen genom att införa en odemokratisk världsregering,
    stänga ner den mesta elproduktionen och
    tvinga på världens folk en mathållning och familjeplanering enligt dessa självutnämda världsräddares ideologi
    och å andra sidan
    folk som säger ”vänta lite nu, är det verkligen så här illa? Skall vi inte kolla fakta först?”
     
    Hur kan du se någon ironi i att man vill ha lite på fötterna innan man skickar hela världen tillbaka till stenåldern?

  61. Pelle L

    deep #59
    jag får rysningar när jag läser det du skrivit!
     
    Kan du lägga upp lite länkar till andra media om detta?
    Har inte sett ett ord om det förut.

  62. deep

    https://www.flashback.org/t1684092
    http://www.realisten.se/2012/01/19/miljopartisten-daniel-arrospide-alata-atalad-for-mordforsok/

    http://www.friatider.se/miljopartist-domd-for-mordforsok-och-falsk-valdtaktsanmalan
    Den välkände miljöpartistiske politikern Daniel Arrospide Alata hade bestämt sig för att mörda sin flickväns båda föräldrar för att de tillsmmans skulle få ut pengar i arv.
    Den 9 oktober förra året besökte det unga paret flickvännens föräldrar i Solna. Under besöket bjöd de föräldrarna på läsk som spetsats med stora mängder av sömntabletten Sobril.
    När föräldrarna tuppat av monterade politikern och hans flickvän ned brandvarnarna i lägenheten varpå man tände eld på den.
    En granne kände röklukt och larmade brandkåren som kom fram strax efter ett på natten. Man hittade då båda föräldrarna som kunde föras till sjukhus utan allvarliga skador.
    Solna tingsrätt dömer nu Daniel Arrospide Alata för försök till mord, grov mordbrand, grovt rån, stämpling till mened och falsk tillvitelse till 14 års fängelse. Flickvännen döms för försök till mord, grov mordbrand och falsk tillvitelse till 12 års fängelse.

    Under kvällen den 9 oktober 2011 bjöd Daniel Arrospide Alata och Rut Patrickson föräldrarna på en dryck preparerad med det nervstimulerande preparatet oxazepam. När föräldrarna somnat in till följd av den muskelavslappnande verkan anlade Daniel Arrospide Alata och Rut Patrickson minst sju bränder i lägenheten. Om brandkåren inte hade kommit i tid hade föräldrarna enligt åklagaren brunnit inne. Branden orsakade omfattande förstörelse i lägenheten och det fanns även stor risk för att branden skulle sprida sig till intilliggande lägenheter.
    Innan han lämnade lägenheten rånade Daniel Arrospide Alata föräldrarna på deras kontanter, en kamera, bankpapper samt nyckeln till lägenheten. Ett motiv till mordförsöket tros ha varit att ett stort arv skulle tillfalla Rut Patrickson vid föräldrarnas död.
    Under tiden i häktet har Daniel Arrospide Alata sanningslöst hävdat att det i själva verket var Rut Patricksons bror som låg bakom mordbranden och att denne tidigare berättat för honom att han planerat mörda föräldrarna.
    Bevisningen mot Daniel Arrospide Alata och Rut Patrickson är väldigt omfattande, inklusive föräldrarnas vittnesmål.”
    Mp-politikern her en egen blogg här:
    http://danielarrospidealata.blogspot.se/
    Han bloggade flitigt fram till oktober i höstas, strax innan han greps för mordförsök.
    Jag känner även igen honom från SVT debatt där han varit med flera gånger. Efter han dömdes nyligen till 14 års fängelse (det längsta straff en politiker fått i sverige, vad jag vet), så har Mp jobbat hårt på att rensa nätet från hans spår, bl.a. så har alla hans inlägg på Newsmill raderats.
    Aven inlägg om hans kandidatur till språkrör har tagits bort.
    Det som är extremt märkligt är att INGEN mainstream-media i sverige har skrivit en enda rad om detta extrema, och i sverige helt unika rättsfall.
    Att läsa undersökningen om att hälften av journalisterna i sverige röstar på Mp förklarar nog detta. Inget ont får tydligen skrivas om det stora journalistpartiet eller om Mp politiker i svenska tidningar tydligen, inte ens om de efter en lång rättegång döms tilll 14 år i fängelse.
    Det blir än mer absurt med tanke på alla bagatellartade brott som samma tidningar skiver helsidor om. Tex. hade Metro igår på sin förstasida en stor nyhet om en man som dömdes till dagsböter då han vidrört låret på två 15-åriga tjejer på en busshåplats.
    Samma tidning har inte skrivet ett ord när en känd svensk politker begår mordförök, mordbrand osv. Kan någon förklara varför?   

  63. deep

    PS. http://www.mp.se/files/243200-243299/file_243258.pdf
    Protokoll från Mp stora kongress 2011, sid 3, Mordbrännaren Alata är en av fem utvalda manliga kandidater till spåkrör!!!!
     https://www.facebook.com/lundsuniversitet/posts/177620198946128
    Artikel om hans kandidatur, nu borttagen av Mp.
    http://uploadpic.org/storage/2011/WaL8jbnUdsLGYu5oqflzgwBQ0.png
    Ett inlägg från detta året av Alata, där han skiver att han är övertygad om att den globala judiska konpirationen existerar och att han längtar till ”dagen då vi reser oss mot den judiska oligarkin som gjort oss alla till ekonomiska slavar” !!!
    Det äldra paret han försökte mörda var etniskt medvetna judar….
    Varkar finnas hur mycket som helst att fräva i här för journalister om denna politker som Mp hade satt upp på sin rikdagslista vid senaste valet.
    Att tidningarna väljer locket på är både skamligt och genant för sverige.

  64. deep

    Ursäkta stavfel i inlägget ovan, det går tydligen inte att redigera i efterhand.

  65. deep .. inte riktigt så 
    men artikeln var omöjlig att hitta, namnet finns inte med, han bara framställs som fd miljöpartist  

  66. Åke N

    #64, #65. Sökte på -miljöpartiet mordbrand-. Den enda bland MSM som jag hittade som skrivit om fallet var just DN. Undrar hur sett ut om mannen tillhört SD? Tack deep för att du påvisat detta. Verkar som filtret hos MSM inte fungerade på DN den dagen.

  67. Thomas

    deep #63 han fick noll röster. Det verkar som vem som vill kan kandidera till posten, men uppenbarligen var det inte en enda av kongressens deltagare som var tilltalad av tanken på honom som språkrör. Har han i huvud taget haft något förtroendeuppdrag hos mp?
     
    Du skriver ”Den välkände miljöpartistiske politikern Daniel Arrospide Alata”. Kan du säga något han är känd för utom just mordförsöket?
     
    Det händer lite nu och då att folk som är medlemmar i ett parti begår brott, och det gäller alla partier.

  68. Åke N

    Thomas #67. Vad som avhandlas här är just MSM-journalisters politiska åsikter och vilken inverkan detta har på nyhetsrapporteringen. Hade karln varit borgerlig hade det nog varit ett annat ljud i pressen. Bara det att han var kandidat till posten som språkrör (taltratt enl. Grönköpings Veckoblad) säger väl en del. Jag antar att man inte kan kandidera på eget bevåg.

  69. Gunnar Strandell

    deep #62
    Jag är en genuin skeptiker, så jag måste kolla om Newsmill raderar inlägg. Det känns dumt eftersom de bör veta att det finns databaser som registrerar allt som varit publicerat på internet,
    Resultatet är att jag hittar Daniel Arrospide Alata på Newsmill med länkar till de två artiklar han skrivit, men länkarna fungerar inte och ger mig upplysningen: ”Den valda sidan kunde inte hittas.”
    Inte särskilt kul för Newsmill som säger sig ha tänkt till:
    Citat (med min fetning):
    Hur har vi tänkt
    -Mediemarknaden går snabbt från papper till nätet och från traditionell media till social media.
    -Om den nuvarande trenden håller i sig kommer 25 procent av all mediekonsumtion i västvärlden snart att produceras av allmänheten.
    -Demokratin slår igenom på alla plan. Traditionella hierarkier accepteras inte.
    -Den allmänna debatten har inga väntetider och måste vara online.
    I en extremt pluralistisk mediemarknad har välgrundad subjektivitet större trovärdighet än objektivitet. En åsikt som har autenticitet och grundas i egna erfarenheter är en bättre nyhet än nyheten själv.
    -Newsmill är den första stora sajten som kombinerar redaktörsdrivet och användargenererat innehåll och som sätter agendan i debatten.
    Slut citat.
    I mina ögon har Newsmill snubblat på den sköra tråd de satt upp för att bära verksamheten, och tråden gick av! :-O  
    Länk:
    http://www.newsmill.se/millord/Daniel%20Arrospide%20Alata?all=false

  70. Thomas

    Åke #68 ”Jag antar att man inte kan kandidera på eget bevåg.”
     
    Enligt stadgarna ”Nomineringsrätt till partiets riksorgan har alla medlemmar, kommun- och regionorganisationer samt valberedningen.”
     
    Så det går alldeles utmärkt att nominera sig själv. Man skall dock vara lite speciell om man gör det med tanke på att det lär gå ungefär som för Alata. Uppenbarligen var han inte ens med som ombud, annars borde han fått i alla fall en röst.
     
    Vad som förbryllar mig är påståendet att han ställde upp i riksdagsvalet för mp eftersom jag inte hittar honom på någon valsedel.

  71. deep

    Tomas 67: ”Du skriver ”Den välkände miljöpartistiske politikern Daniel Arrospide Alata”. Kan du säga något han är känd för utom just mordförsöket?”
    För mig som läser Newsmill varje dag, och tittar på TV då och då, var han ett välkänt ansikte.
    Jag har sett honom representera Miljöpartiet i SVTs program ”debatt” minst två gånger. På newsmill skrev han många artiklar för Miljöpartiet. Jag känner bara till en handfull aktiva miljöpartister, och Alata var en av dessa. 
    ”Det händer lite nu och då att folk som är medlemmar i ett parti begår brott, och det gäller alla partier.”
    Jo, och jag tror inte egentligen att Mp är överrepresenterat när det gäller begångna brott. Men det märkliga i denna historien är att när offentliga personer,  som Alata är, begår grova brott så brukar det alltid bli stora löpsedlar. Om någon döms till långa fängelsestraff så blir det ofta krigsrubriker. Och att dömas till 14 år i sverige är extremt ovanligt, mord brukar bara ge 6-8 år, tex.
    Trots detta så har samtliga tidningar jag läser inte ens nämt domen, inte ens i en liten notis.
    För mig luktar det illa, och jag kan inte hjälpa att söka förklaringen i att de flesta journalister sympatiserar med detta parti och inte vill publicera saker som de tror kan missgynna ”sitt” parti. Skulle detta vara anledningen så är det ruttet.

  72. Thomas

    deep #71 att skriva på Newsmill kräver inte mycket. Där hittar du alla möjliga kufar. Från Nordkoreanska vänskapsförbundet till en ändlös radda israelsupportrar. Vad han sagt i SVT har jag ingen aning om, söker man på nätet verkar han bara känd för att han säger sig infiltrerat en moské och kommit med islamfientliga uttalanden utan någon direkt koppling till mp.
     
    Jag hittade honom faktiskt på en valsedel, i Uppsala plats 37. Små partier brukar tigga folk att ställa upp så långt ned bara för att fylla ut listan. Lite löjligt när man bara får ett, eller i sina önskedrömmar två mandat, men det förväntas av ett etablerat parti.

  73. Olaus Petri

    Thomas, tur att inte Göran Greider fått nys om detta. Han hade ju ofelbart, i likhet med hur han analyserat Breivik, förklarat Alatas agerande med det budskap som utgör kärnan i miljöpartiets åsiktspalette.
    Eller inte? 😉
     

  74. Bertel

    Thomas #72
    Jag uppfattar dig, som en individ(?), vars förmåga till samhällsbygge/åsikter/formuleringar innerhåller oftast otydlig bärighet gällande ämnet och du blir än mer otydlig i politiska termer, men trots detta, lyckas du reta de flesta.  
    Duktig infiltatör. Är du stolt över detta 

  75. Pelle L

    Thomas #72
     
    du går allt längre ut på trampolinen i dina försök till damage control.
    Det går nog inte att vända längre. Bara att hoppa.
    Hoppas att du landar på fötterna!
     
    Daniel Arrospide Alata kandiderade till språkrörsposten.
    Tycker du inte själv att det är liite märkligt att hans artiklar på Newsmill är raderade, kuf eller ej?
    Att hans rekordlånga fängelsestraff för mordbrand/mordförsök inte alls har uppmärksammats i media är bara ”normal hänsyn”? (Undra vad de drogade gamlingarna tycker?)
    OT
    Ett gott råd: Skall ni börja med ljusskygga affärer så gå med i MP först 😉

  76. deep

    Här är webbarkiv från 2010 om miljöpartistens debattinlägg på Newsmill, 10 stycken bara under 2010.
    http://web.archive.org/web/20100815230415/http://www.newsmill.se/user/danielarrospidealata
    ”Hej Janne. Bra skriven artikel. Det finns nämligen en språkrörskandidat för Miljöpartiet som lägger fokus på företagspolitiken nämligen Daniel Arrospide Alata.
    Hans artikel kan du läsa här:
    http://www.newsmill.se/artikel/2011/04/27/min-spr-kr-rskandidatur-st-r-kvar
    Han är den ende språkrörskandidaten som har kommit ut med hela sin politiska agenda till skillnad från Gustav Fridolin som endast filosofiskt flummar runt.
    #2
    Rut Patrickson, 2011-04-29, 00:33 ”
    Märkligt att newsmill tagit bort alla hans inlägg utan att förklara varför.
    De verkar ha gjort det efter han greps.

  77. Bertel

    Jonas N # 65
    Artikeln gav trots allt en hint för vidare sökning tex på flachback. Där texten tar slut på MSM tar sökmotorerna vid.    🙂
    http://www.youtube.com/watch?v=su_NI9PQ1XQ&feature=related

  78. Pelle L

    deep #76
    Snygg grävning deep! Vad gör våra ”grävande journalister”?
    Ja visst ja, det är ju biljettpriserna på hockey-VM nu!
     
    Väntar med spänning på Thomas kommentar.
     

  79. Thomas

    Pelle L #75 ”Daniel Arrospide Alata kandiderade till språkrörsposten.”
     
    Det säger bara något om honom inte om mp, mer än möjligen att de har ett så demokratiskt system att vem som helst kan kandidera. Han fick som sagt inte en enda röst.
     
    Samma med artiklarna på Newsmill, det är han inte miljöpartiet som skrivit , av deeps länk från Newsmill framgår inte ens att han skulle presentera sig som miljöpartist. Vad gäller Newsmill har jag tidigare här kommenterat deras ovana att till synes slumpvis plocka bort kommentarer, att de även tar bort artiklar förvånar mig inte.
     
    ”Att hans rekordlånga fängelsestraff för mordbrand/mordförsök inte alls har uppmärksammats i media är bara ”normal hänsyn””
     
    Jonas N länkade i #65 till en artikel i DN. Skulle tänka mig att det finns i andra media också. Att man inte namnger brottslingar är inget ovanligt, i det här fallet blir det närmast insinuant hur han presenteras som ”f d miljöpartist” redan i rubriken. Är det inte precis det ni vill? Att hans kopplingar till mp blåses upp så mycket som möjligt?
     
    ”Ett gott råd: Skall ni börja med ljusskygga affärer så gå med i MP först”
     
    Med tanke på hans långa fängelsestraff tycker jag inte det verkar vara en metod som fungerar.
     
    Vad deeps syfte i #76 med att citera en kommentar från Newsmill är kan man bara spekulera över.