IKEA klimatsatsar

Ni har kanske hört att IKEA avser att köpa Saab och börja tillverka bilar i platta paket. 🙂 Men det visar sig att IKEA även satsar på klimatkompensation. Se annons i dagens SvD och DN.
IKEA klimatsatsar

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. fogge

    IKEA borde väl sälja frö då förstås….Växter i byggsats..

  2. Grönskan ”Uber Alles” kr 17
    Lampan ”Benito” kr356 
    Reolen ”Messerschmidt” kr3478
    Fåtöljen ”Wannsee” kr45346
    Nej ursäkta volks, men det är fredag 
     

  3. L

    Bra annons där man hänger på en trend, men med glimten i ögat!

  4. Her er faktisk en vettig grej : Ersätning för teak från regnskogen
    http://www.tu.no/industri/article203511.ece

  5. Fredrik

    Såg denna även i dagens Metro

  6. Gunnar Littmarck

    #4
    Jo värme och eller tryckbehandlat Skandinaviskt bonnträ kan konkurrera ut regnskogsträ och alla som satsat sina pensionspengar på de allt större skogarna av odlad teak kan bara sjukna ihop… ni trodde så väl, men missade som de flesta andra teknikutvecklingen totalt..
    Hur skulle världen se ut i dag om världens ledare visste vilka tekniska lösningar vi nu har 1950?
    Nu vet inte ens politiker om de lösningar som fanns redan för fem eller 10 år sedan.
    Nu borde det planeras för att ytterst få kommer kunna konkurrera med humanoider och att 90% av högre utbildning kommer ske på Internet.
    Nu borde de planera för att flytta ambassader parlament och myndigheter till Internet.
    Säga vad man vill om Churchill men tekniskt okunnig var han ej.
    Var finns Sveriges tekniskt kunniga och visionära politiker?
    Vi finner dem ju inte ens i näringsliv banker och bland ledare för fonder.

  7. Errki

    Jisses!
    Det verkar inte finnas någon hejd på profiterandet på
    klimatlarmen. allt går att sälja med mördande reklam,
    inte undra på att det kommer nya ”klimathot” dagligen
    det hela är ju en affäridé numera, de stora företagen ser
    chansen att tjäna pengar, och att stödja klimatlarmet, WWF mm 
    så kan dom sälja mer skräp till oss, Skräp som ofta (tex IKEA:s fall)
    produceras i uländer  av underbetalda arbetare på bekosnad
    av naturen såsom regnskogskövling giftutsläpp .
    Dessa prylar säljs sedan så billigt att vi bara kan kasta dom
    och köpa nytt när vi tröttnar på dom!
    Är det ”miljövänligt” IKEA?
    Politikerna skiter dock fullständigt i sådant,
    ”klimathotet skapar arbetstillfällen och håller ekonomin igång”
    Phuu.. sanningen har knappt några vänner längre,
    varken politiken eller ekonomin, det värsta är att
    vetenskapen och forskningsinstitut får ju sina medel  av just dessa. 
    Kan detta inverka på forskningsresultaten tro ?
    Jag har sedan länge bojkottat IKEA,
    nu är det antika möbler som gäller, mer miljövänligt kan det inte bli!

  8. L

    Errki, problemet är att antika möbler inte räcker till alla på vår planet. IKEA fyller en viktig roll även om det är lätt att kritisera ett av världens mest framgångsrika företag.

  9. Gunnar Littmarck

    Jag är stor IKEA vän.
    Så länge inte deras reklam sjunker till MAX och en hoper andras nivå, fortsätter jag med det.
    Ikeas tankar att kunna bli en av de billigaste i världen på försäljning av fotovoltair solcellsteknologi till hushåll är bra.
    Inte monoklistalint kisel (även om teknik gjort skivorna extremt mycket tunnare kräver som regel tillverkning mer energi än drift ger)eller de tunnfilmceller som har ovanliga och eller miljöfarliga tungmetaller.
    Solfokuserande produkter som denna svenska eller denna från USA, i kombination med billiga långlivade celler, kan funka.
    Jag läser just artiklar om de 9 fotovoltair tekniker som kan skapa de 17000TWh/år  (630 ggr Ringhals) mänskligheten anses behöva om några tiotals år.
    FeS2 sjunker jag ner i för tillfället, undrar om jag som vanligt flyger upp med ett EUREKA och tror mig inse ännu en metod till billiga energisystem?

  10. Jerker Andersson


    !!!

    ..
    .
    ord överflödiga…

  11. Errki,
    IKEAS reklam var fiffigt ironisk. Inget att hetsa upp sig över.
    Jag tycker att det var härligt med en så tuff och skeptisk annons till klimathysterin.
    Men annars tycker jag att gammalt hantverk är mer spännande än byggsatser. Men det är roligt att montera IKEA-grejor också.
    Att investera i antikviteter känns inte lika produktivt, om du förstår hur jag menar… 😉

  12. tty

    Teak växer inte i regnskog. Det är ett trädslag som kräver monsunklimat med en utpräglad torrtid. På t ex Nya Guinea odlar man teak enbart i de torraste delarna som runt Port Moresby.
    Det är en klassisk miljömyt i stil med att malaria är en tropisk sjukdom.

  13. L

    Samma som mahogny, båda är lövfällande träd, men eftersom dom räknas som tropiska blandas dom i regel ihop med regnskog. Men det finns problem med ommärkning av ”vild” teak till odlad och odlad som avverkas alldeles för tidigt och därför mister sina unika egenskaper.
    Men det är ett annat kapitel i sagan…

  14. Gunnar Littmarck

    Tackar tty just sånt jag proppar in i biodisken så mycket jag kan.
    Då jag var i Columbo 1977 såg jag byggställningar 10-15 våningar i bambu och teak.
    Bambu är bra att ersätta den tidens jänrrör, så måste alla knutpunkter bindas då bambu annars spricker.
    Men teak är nog kass som ställningsplank, då den har så korta fibrer.
    Ceylon som landet då hette hade en sluten ekonomi, 62 öre för frukost vagn i rummet på ett hotell med så många stjärnor jag kunde finna.. för 2
    Såklart fanns en papperskylt att hänga på dörren, typ hur länge äggen skulle koka, kaffe eller te (underbart The där) snart insåg vi att det inte spelade någon roll.
    2 eller 10 min kunde ge hårda så väl som lösa ägg, men tanken var god.
    I Vietnam kokas ibland äggen i 8 timmar och en grön guttaperka liknade boll utan synlig gula och vita bildas.
    Har jag betalat tillbaka med uce less know how?

  15. Gunnar Littmarck

    Nu blev jag intresserad.. får avbryta för en sökning.
    Odlad Teak har jag längtat efter att vi ska få i stor mängd, då utan sand.
    Den teak jag köpte paketvis för länge sedan var billig som ohyvlad men dyr som hyvlad, då den slöade stålen så snabbt av all sand.
    Tänk vad man lär på Maggies blogg, jag undrar om ägarinnan orkar läsa ens hälften av kommentarerna….
    Då kan jag meddela att du inte behöver läsa i mina, jag försöker starkt att hålla mig på den etiskt rena planhalvan, och skriver jag någon gång något jag tror kan intressera, ska jag inte använda så många ord….

  16. Kjell_A Jönsson

    Hej alla entusiatser i olika grupperingar.
    När kommer Maggie att formera en grupp som kn bli spjutspetsen i ett politiskt genombrott,  möjligen med start med att uppvakta ledande fackföreningsledare, som inte ser framtiden i en Shlon.regering med dominans av Maria Wetterstrand .
    Kjell-A  Jönsson

  17. Kjell_A Jönsson

    Sahlin – Regering  etc …

  18. Labbibia

    Kjell A:
    Det mullrar redan ordentligt i sossarnas led.
    På Aftonbladet debatt idag,  kräver en tung sosse Monas avgång redan till partikongressen nu i höst. Dessutom kräver han att samarbetet med MP måste upphöra genast. Mona är nog körd som partiledare?
     

  19. Steve

    SvD:s väderorakel har AGW i blickfältet:  ”10 plusgrader och sol – nästa vecka kommer våren på riktigt till Sverige”
    Wunderground.com är mer kallhjärtad (här för Norrköping)
    Lö 5º   Eventuellt snö;   Sö 6º   Eventuellt snö;   Må 7º   Risk för regn
    Ti 8º     Risk för regn,  Tisd natt Eventuellt snö.  -3 °C
    On 4º   Eventuellt snö,  Onsd natt Eventuellt snö.  -3 °C .
    Torsd  Eventuellt snö. 9 °C .  Torsd natt  Eventuellt snö.  -3 °C .
    Den vinter de gôre-frälste kallar vår…

  20. Tommy

    Det kommer inte att bli någon sosse lierad regering med oraklet maria något mera nu,  maria hon är helt offline och l
    ever fortfarande på 90-talet och rädda valarna, men nu är  det björnar istället. När ska dom sluta med fablernas värld ???

  21. Lars C

    Utanför tråden!
    Fritt fram för elbilen?
    http://dn.se/ekonomi/sekundsnabb-batteriladdning-1.819744
    Med tanke på effektbehovet i bilsammanhang så lär det i bästa fall handla om minuter,  energi kan säkert buffras på macken.
    Men det lär räcka för att ge elbilen ett genombrott, utvecklingen kommer att gå fort, vem vill köpa en ren fossilstånka som blir värdelös inom 5 år. Min nästa bil blir någon form av miljöbil, det är bara så, allt fler anammar det och det finns ingen väg tillbaka.
    När bilindustrin omdtrukturerat efter krisen så kommer utvecklingen att gå fortare än politikerna vågar drömma om idag.
    Nu handlar det bara om att få fram billig el i tillräcklig mängd.
    Gunnar!!!

  22. Inge

    Jag tror som Labbibia att Mona Sahlin har stor nackdel av att stöda MP , hon är ju lika grön som de. Folk är nog ganska trötta på allt miljöprat i alla sammanhang. Det märks att det mesta är spel för galleriet

  23. bertilh

    Till Lars C (#20)
    Ditt fint ironiska (?) inlägg slutar med ”Nu handlar det bara om att få fram billig el i tillräcklig mängd” (min markering). I Ny Teknik för en tid sedan gjordes en uppskattning av den ökning av elförbrukning som skulle följa på en plötslig övergång till el för hela Sveriges elpark. Ett tankeexperiment förstås, en ev. omställning går självfallet gradvis. Men det rör sig om energi av samma storleksordning som de båda i förtid stängda reaktorerna i Barsebäck! – Nu räcker det inte bara att elen produceras, den skall också ut till de två hålen i väggen på macken. Och hur buffra upp energi för en rad hungriga bilar på rad? – Så var det där lilla ordet ”billig” …

  24. bertilh

    det skall förstås stå ”hela Sveriges fordonspark” !!!

  25. Gunnar Littmarck

    Lars C
    Ladda ett 20kWh batteri på sek är bara dumt, men kanske på 20min, det ger ju effekten 60kW pluss förluster kanske 165amp vid 400V.
    Med tanke på laddtiden skulle en mack i rusningstid behöva 40 parallella ”elektron pumpar”   sisådär 7000amp vilket skulle slå sönder landets elsystem, då mackarna i landet utnyttjas så ojämt.
    Slutsats:
    Om landet ska ersätta dagens fordon med batteridrivna krävs minst 10ggr dagens elkraftreserv i form av energi och överföringskapacitet, sjukt olönsamt.
    Jag tror på elbilen och har Lockheed Martin fått fram de batterier de påstår (680Wh/kg) 40$/kWh och de håller minst 1000 laddcykler, kommer vi få batterier över allt.
    Men många har länge påstått att de nu har ett konkurrenskraftigt batteri, de modernaste laptop batterierna måste sjunka med faktor 25….. det tar lite tid tror jag. 
    Då rasar å andra sidan hela underlaget för dagens nätavgifter och elskatter, ty då kan alla ha billiga vindsnurror, finns en som ger bygglovfri 1kW för 10.000:- (så tillkommmer elektronik, men den dag det finns vettiga batterier finns allt annat med).
    Solceller tillverkas redan för 1$/W med vinst men än så länge tycks marknaden betala det dubbla.
    Så vad gäller elbilar.
    Javisst självklart, men med generatorer som kan drivas på syntetisk etanol framställd av små hemma anläggningar omöjliga att beskatta.
    Batterierna i bilarna kommer nog inte bli större än 10-20kWh så kommer alla bilars ytor få solceller (kylning blir problem) se den listiga lösningen från det svenska företaget jag länkar till på min blogg…
    Den metoden lämpar sig bara stationärt.
    Dns journalister borde läsa om sina grunskoleböcker, men trots det har elbilen en framtid.
    Vi kan ju även tänka oss att batteri och kondensator banken i garaget, pumpar bilen full på en kvart…
    Men bilister har valt bil framför kollektivt resande för att kunna resa spontant och bekvämt, så självklart blir det som jag skriver ovan, både batterier och ett syntetbränsledrivet elverk, stödkompleterat med solceller på bilen.
    Solceller på bilen kan ge så det  räcker för de med korta bilresor, 6kvm kan ge 5kWhdygn vilket räcker några mil i bästa fall, men måste solcellerna kylas, kanske med salter som senare används för att värma bilen eller bara strålar ut värmen mot rymden på natten, vi har ju öppna ”våglängdsfönster” som inga växthusgaser hindrar.
    Så kan hus i varma trakter med dagliga kylbehov slippa ac.
    Med energi är ju gratis så följdaktligen slösar vi människor mer på att kyla våra varma städer än all uppvärmning..
    Så snackas det om pasiv hus…. för att de extremt få som lever i kalla trakter ska minska sin uppvärmningsenergi….
    Jo visst, men jag kan för 10:ondels så stora invetseringar nå avsevärt större resultat i de tätbefolkade länder där energiskatter aldrig kommer finnas.
    Sug på den ni alla beskattningskåta politiker.

  26. Labbibia

    Gunnar # 24
    God Morgon. 🙂
    Tyvärr så tror jag att beskattning alltid kommer att finnas oavsett hur tekniken utvecklas. Vi har väl alla märkt att uppfinningsrikedomen är enorm när det gäller detta.
    Kan de (politikerna) inte beskatta drivmedlen, så kommer de säkert att beskatta exempelvis själva (el)bilen i stället. Vill de ha in pengarna (och det vill de förstås) så kommer det alltid  finnas vägar att ta in de medel staten anser sig behöva.

  27. Gunnar Littmarck

    Godmorgon Labbibia
    Jag tror du har fel, ty den skattekonkurrens vi sett på kapital, företag och arv, kommer gå vidare till allt.
    Jag påstår att den andel av BNI som politikerna kan disponera bättre än medborgarna, ligger mellan 15 och 20%. det är en tredjedel av dagens svenska beskattning.
    Många nya EU länder kör platt skatt typ16%..
    Irland har lyckats förvandlas från fattigt jordbruksland till ett av EUs rikaste genom att så liten andel av de skapade resurserna går genom politikerna fingrar.
    I framtiden då vi kan ge oss allt vi vill utan staten, kan de ju beskatta vägarna… då flyger vi… de kan ju hitta på vad de vill, då flyttar fler som jag.
    Sverige har ett super bra läge då sparpotentialen är bland de högsta i världen.
    Det vore möjligt att på bara några år halvera skattetrycket, samtidigt som medborgarna skulle uppleva bättre servis och frihet.
    Högkonjunktur kan skapas i grupper om 10miljoner genom en långvarig positiv framtidsvyn.
    Så genom att sabba landet allt mer i 40 år, finns enorm potential att under 40 år gå åt det andra hållet.
    1950 var skattetrycket 20% av en BNP som bara var bråkdelen av dagens, men medborgarna var i huvudsak possitiva.
    1960   30%
    1970   40%
    1980   50%
    Den svenska ekonomiska raketen som tog ett av Europas fattigaste länder till 4:de rikast i världen på 100år, föll som en pannkaka av 70:talets socialaingenijörskonst.
    Hur många vet att Sverige hade bland världens lägsta skatter till 1950 och det samt avsaknaden av krig och strejker gav välståndet?

  28. Lars C

    Kunde man ha kilometerskatt på dieselbilar så kan man ha det på elbilar eller vilka andra bilar som helst.
    Gunnar! Kan man ladda en bil på 20 min så är det väl OK. Man behöver tid att dricka en kopp eller äta en glass.
    Men som du skriver, löser man batterifrågan så löser man allt annat också. Men lite bantning av bilen skadar inte. Finns ingen anledning till att en tätortsbil ska kunna gå fortare än 90. Satsar man på att få ner vikten, rullnings och luftmotstånd till ett minimum så behövs det inte så mycket energi för att komma till jobbet, eller affären.

  29. Gunnar Littmarck

    Jag räknade ut ett alternativt skattesystem där allt beskattas med 25% i moms och ingen får kvitta ingående med utgående moms.
    Alltså även moms på export och löneutbetalningar… allt..
    Alla ekonomiska transaktioner ska vara elektroniska så bort med alla sedlar och behåll mynt samt en 50:krona.
    Ingen ekonomisk kriminalitet eller några skattemyndigheter, revisorer eller skattejurister behövs.
    2500:-/veckan till alla över 25 eller kanske 18 beroende på hur mycket vi vill att ungdomar ska stimuleras av arbetslivet.
    Bara utbetalt till de som är fysiskt i landet så åker du utomlands en tid får du lägga till en minskad inkomst.
    Då kunde vi på en gång lägga ner extremt många myndigheter verk och andra som bara sysslar med bidragsutbetalningar likt CSN försäkringskassan och 90 % av alla socialsekreterare, det mesta av sjukvården där brukaren i huvudsak vill bli sjukskriven kan läggas ner.
    Alla kan plugga hela livet eller leva med konst och kultur trots att konsumenterna inte uppskattar produktionen så de vill betala kostnaden.
    Alla kan jobba som politiker på halvtid och öka inkomsterna med mervärdesskapande den andra om 10.000:-/mån inte duger.
    Allt kommer bli mycket billigare, ty vill jag tjäna några tusen lagar jag bilar bygger hus, hjälper någon juridiskt i en process eller vad som helst.
    Jag kan programmera trädgårdsroboten så den målar staketet till min grannes belåtenhet.. och få 500:- för det..
    Livet leker och alla kan koncentrera sig på livets vesäntligheter.

  30. Red Hansen

    Säger som jag brukar, hur funkar elbilar i vårt kalla klimat. Mobilen som blivit glömd över en vinternatt i bilen är en fin jämförelse

  31. Lars C

    Red Hansen
    Inget stort problem, går förhållandevis lite energi för att hålla en smart konstrurerad låda varm.
    Gunnar Littmark. Du är en stor visionär.
    Nu till dagens uppdrag, shoppingtur till ICA med bensinbil.

  32. Gunnar Littmarck

    Red Hansen
    De kommer funka bra ty batterier går att värmeisolera, dessutom krävs extremt lite energi att värma ett kallt isolerat batteri.
    Isolerade bilar med dubbelglas har även andra fördelar.
    Med de modernaste luft/luft värmepumparna fungerar bilar bra till -15 sen får värmen komma från entalpiändring i salt eller någon form av förbränning, kanske det etanoldrivna elverket får en tilläggsfunktion.

  33. Red Hansen

    Du tror det blir en bra lösning när du lämnar bilen för en tur o måste stanna på fjället några dagar längre? Tror jag gillar mindre komplicerade system när vargavintern visar tänderna.

  34. Gunnar Littmarck

    Ja med 30 liter bränsle och 6kvm solceller kommer du med en bil med hjulmotorer ha en avsevärt större säkerhet efter lång tid på fjället.
    Vitsen är att få lägre kostnad högre komfort och prestanda och avsevärt större tillförlitlighet.
    Inte på en punkt får kommande bilar vara sämre än dagens.

  35. Red Hansen

    Solcellerna kan du glömma så fort det lägger sig snö och frost över dom. Som vanligt är problemet att när du behöver energin är den inte tillgänglig. Du lär få hushålla med dom 30l när det börjar bli kallt och systemet för att värma speciella delar av åkdonet kan bli intresant att få effektivt och driftsäkert.  Moderna bilar är driftsäkrare än förr men å andra sidan finns det inga kompetenta mekaniker som verkligen kan alla systemen. Det som görs är bara att byta moduler tills det verkar som om felen i systemet är borta. Dyrt och inneffektivt och jag är väldigt pessimistisk vad gäller kommande typer. Min antika Dodge V8 van kan kinka men går alltid och det enda komplicerade är automaten som behöver renoveras vart 25´e år. Tekniska nivån på konstruktion, tillverkning och reparation gör den iaf troligen mer resurseffektiv. Moderna fordon har fått en sjuk statusfaktor i att vara komplicerade i onödan

  36. Gunnar Littmarck

    Red Hansen
    Vad jag håller med dig..
    Jag har en 6år gammal skoda med en audi diesel och automat(plomberad går inte ens att kolla oljan i)
    Nu har den snart rullat 30.000mil och jag vägrar skrota den eftersom den är sjuk soppa snål, 4.4-5-2l/mil beroende på hur rädd jag är om körkortet.
    Då kommer korkade fel.
    För en månad sedan hade en slang nötts hål i och jag fick skruva isär halva bilen….
    Förra helgen exploderade drivhjulet till generatorn…
    Trångt så inte ens en korsning mellan urmakare och apa har en chans.
    en helg i Stockholm utan verktyg..
    Jag skruvade loss remskivan till servopumpen och ökade diametern med silvertape, så jag fick drift på generatorns axel…. det funka till Örebro…
    Fick köpa verktyg och ett nytt batteri på Biltema, så ringa tjejen så hon fick möta vid gränsen med lite ordentliga verktyg..
    Hade det varit en gammal Dodge hade jag lagat slangen på en kvart med vad jag kunde finna i en ordinär vägren..
    Generator hjul hade för det första inte varit tillverkat av så tunn aluminium att de inte tålde 30.000mil men vore det så kunde jag plockat en generator under en godtycklig gran, sätta mig under huven (om det regnade) och bara byta..
    Däremot kommer hjulmotorer att ta bort 90% av dagens mekande.
    Ett smart elverk på 20kW kommer med 30l etanol ge acctionsradie som Dodgen med 120l bensin.
    Så har ju elbilen 10-20kWh batterier med..
    25 år Dodge… då är det den vanligaste 318 som även var Volvo pentas båtmotor på den tiden?
    Roligaste lilla gammel Dodge maskin är 340 av de jag småmekat med.
    Annars är 413 underskattad… 440 överskattad och 426 får precis den respekt den förtjänar, de har jag bara sett andra meka med.
    Nu när Dodge tagit fram en avsevärt starkare och snåaler V-10 till Viper läggs bilen ner, men som båtmotor kommer V-10 finna länge till.

  37. Labbibia

    Gunnar # 36
    Varför alla svenskar bör inse att för dem är den bästa bilen en Volvo 740 eller möjligen en 940. 🙂

  38. Toprunner

    Gunnar L:
    Chryslers V-10 är i princip en förlängd 318″, har drömt om sen sån mycket länge. Har du mer info om den som båtmotor?.. låter underbart.
    Gamla Riva båtar fanns ju med 318″ fast det var föregångaren till smallblockarn, med polysfäriska förbränningsrum.
    Chryslers smallblockare 273-360 är ledigt en otrolig konstruktion (OK inte 360 då). Första motorerna kom 1964 och görs än idag.. med smärre modifikationer.  Varför ändra ett vinnande koncept ?
    Red hansen:
    Automatlådan i din Van kan man i princip renovera med en skiftnyckel, skruvmejsel samt en ledhylsnyckel 1/2″ – 9/16″ … sanslöst enkel, men ändå så bra funktion 🙂 .

  39. benke

    Japp, inga fler resor till IKEA alltså. Härligt!

  40. L

    Benke, läste du annonstexten..? En träffsäker annons tycker jag, långt ifrån alla ”klimatsmarta” företag.

  41. Gunnar Littmarck

    Toprunner tackar för information.
    Jag ska kolla noggrannare mina källor om den nya V10 och vad som ändrats.
    Chrysler har alltid varit duktigast på motorer..på den kontinenten (tvingas en Fordfreak erkänna)
    En barndomskamrat till mig hade en garage trimmad Challenger 383 Magnum, den maskinen var inte dum den heller.
    Det är väl bara byta band, lameller filter och olja så håller en 727??? vad heter deras bästa automatlåda??
    Fords C4 och FMX låda bränner lätt frontpumpen, eller så är jag skitklantig… jag gav till sist upp att få mina lådor hålla till 289:an vid 9000 RPM fick jag alltid problem..
    Det blev en manuell RUGE låda från en skrotad Mach1 351Cleverland, i Ford bibeln står det snabbaste sättet att skilja Cleverland från Windsor.
    -When you here it you know..
    Annars ser man att cleverland har bränslepumpens bultar vertikalt och alla andra fors smallblock horisontalt..
    4V är vad som gäller, i prinsip samma som 302boss toppar, bara några kylkanaler skiljer.
    Ventilerna är inte parallella för att kunna utnyttja förbränningsrummet maximalt.
    Om jag hinner ska jag skriva ett båtmotor inlägg på min blogg i kväll.

  42. Den bästa klimatnyhet jag hört är att det finns stor efterfrågan på begagnade Ikea möbler. Slit och slängsamhällets räddning är att vi tar tillvara på funktionsdugliga grejjer. Och förstås en räddning för plånboken också. http://www.iloveikea.se

  43. Gunnar Littmarck

    Toprunner tackar för information.

    Jag ska kolla noggrannare mina källor om den nya V10 och vad som ändrats.

    Chrysler har alltid varit duktigast på motorer..på den kontinenten (tvingas en Fordfreak erkänna)

    En barndomskamrat till mig hade en garage trimmad Challenger 383 Magnum, den maskinen var inte dum den heller.

    Det är väl bara byta band, lameller filter och olja så håller en 727??? vad heter deras bästa automatlåda??

    Fords C4 och FMX låda bränner lätt frontpumpen, eller så är jag skitklantig… jag gav till sist upp att få mina lådor hålla till 289:an vid 9000 RPM fick jag alltid problem..

    Det blev en manuell RUGE låda från en skrotad Mach1 351Cleverland, i Ford bibeln står det snabbaste sättet att skilja Cleverland från Windsor.
    -When you here it you know..

    Annars ser man att cleverland har bränslepumpens bultar vertikalt och alla andra fors smallblock horisontalt..

    4V är vad som gäller, i prinsip samma som 302boss toppar, bara några kylkanaler skiljer.

    Ventilerna är inte parallella för att kunna utnyttja förbränningsrummet maximalt.

    Om jag hinner ska jag skriva ett båtmotor inlägg på min blogg i kväll.