2.000 kronor mer om året i elkostnader, det kan du räkna med om du bor i en villa i Malmö än om du bor i en villa i Luleå. När landet i höst delas upp i fyra elområden spås elpriserna bli betydligt högre för personer som bor på sydliga breddgrader.
Nu borde väl alla skåningar ilskna till, först lägger man ner Barsebäck i en överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centern och Vänsterpartiet och efter påstötningar från Köpenhamn. Nu straffas man med dyrare el. Och nu hjälper det inte heller att ropa på hjälp över sundet. Danskarnas el är dyrast i hela Europa.
Nedläggningen av Barsebäck – som ju är grunden för att vi får dyrare el i Skåne – påstods på sin tid vara föranledd av danskarnas oro för en härdsmälta. Samt Centerns omsorg om miljön. Båda de föregivna anledningarna var rena bedrägeriet. Redan då handlade det om pengar att tjäna på dansk olje- och kolkraft (plus straffavgifter till den danska regeringen för den extra nedsmutsningen av vår luft – ca 1 miljard svenska kronor per år) och svenska vedeldade lokala energiverk till fromma för skogsägarmaffian (blev aldrig förverkligade, om jag minns rätt). Kan man stämma någon?
Jonny F.
Den satt.
Men i så fall borde man väl också dela in landet i ”jordbruksområden” så att maten från södra Sverige blir dyrare i Norrland – särskilt vintertid? 🙂
Med tanke på att 30% av vindkraftverken står i Skåne så ska vi såklart bli bestraffade. Politikerföraktet är total. Borde man inte kunna anmäla detta till DO?
Rätt åt er skåningar. 😉
Ni har så många andra fördelar där ni bor, så det jämnar ut sig!
Ingemar Nordin #3
Maten är dyrare i Norrland. Skillnaden är störst sommartid och då i synnerhet på grönsaker som är billigare i Skåne under odlingssäsongen.
När det gäller nya kraftledningar så tar för lång tid att få alla tillstånd. Svenska kraftnät håller på att bygga en ny 400 KV kraftledning från Porjus till Odensvi utanför Hallsberg, Den byggs i etapper och kommer att stå färdig c:a 2020 beroende på hur lång tid alla tillstånd tar. I från södra Norge byggs en likströmsöveföring till Staffanstorp i Skåne. Det kommer att byggas ett nytt ställverk söder om Jönköping, intill ett befintligt, (Kråkabo) där den nya likströmsöverföringen passerar. Mellan Kråkabo och Odensvi byggs en ny 400 KV ledning.
Hoppet är inFacto det sista man ska lämna och detta stämmer 100 i många/de flesta fall. T.ex. & rejält belysande/-visande detta är att ikväll har partiet jag [än så länge] tillhör vid medlemsmöte voterat 16:5 för ett nej till storskalig vindkraftetablering här på den f.n. så hårt av bunkerolja- utsläpp drabbade ö.
Vad nu detta i slutändan resulterar i återstår att erfara… 😉 Utan tvekan känns detta iaf rejält positivt efter ~ 6+ års intensivt arbete. 😀
F.ö. är det dito ordentligt (milt) märkligt, att KBV ej läser e-post-alarm som danskarna skickade ute direkt efter kollisionen på Jyllands västkust och således sumpade ~ 4 dygns förberedelser inför analkande ’klet’ som nu på vissa ställen ligger upp till 25+ meter upp på kobbar och skär. De 3x superfartygen, multiservice inkl. oljesaneringsfartygen KBV byggt – total kostnad ~ 1,5 miljarder(!) – har ej varit i insats utan legat vid kaj pga. att ingen (!) vet hur man hanterar (’kör’) dessa ’juveler’….
Hummerfesket var för mina relationer nedranns bra med 39x ’svartingar’ idag = rekord för premiär. Priserna på auktionen gick idag ner till ~ 600:- per kg efter absurda 31.600:-/kg för de första 7x. Säsongens fortsättning blir i spännande att deltaga i. Kul! 😀
Mvh/TJ
Vore inte..: ”… som tack får ni dyrare el…” mer in the bull’s eye? 😉
Mvh/TJ
Ivh #6;
Du har missförstått något. Eltarifferna är en fast extrakostnad/avdrag beräknad på hur mycket produktion som sker i varje område. Det du talar är mest brist på konkurrens med mindre etableringar och färre befolkning. Transportkostnaden för att ta grönsaker till Norrland är inte särskilt betungande (det mesta jag köper billigare är importerat). Det är inte direkt närodlat i grönsaksdisken här i söder heller normalt. Transportkostnaden för el från norr till söder är inte heller betungande. Det är rätt ordentliga avstånd inom nordligaste området, dessutom.
Vad Ingemar (ironiskt) menar är en fast avgift på produkter i Norrland baserad på produktion. Marknadsekonomiska aspekter tillkommer.
Detta borde vara ett fall för DO
Christopher E:
Indelningen i 4 prisområden är just bara det. Priset sätts av marknadsmekanismer beorende på (begränsad) tillgång och efterfrågan – det är alltså du som har missuppfattat. Prisskillnaden kommer sannolikt att utjämnas över tiden, när mer elintensiv satsar i norr (t.ex. den aktuella etableringen av ett megadatacenter i Luleå).
Transportkostnaden för grönsaker är visst betungande, eftersom import med båt/flyg till Sverige endast får göras via Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg/Trelleborg (minns inte vilken) – det borde ges möjlighet att även importera med båt/flyg via Luleå. Det är en dryg merkostnad att frakta dessa kylvaror på lastbil upp till norr. Transportpriset sätts (ungefär) per stad, så vi har redan 284 prisområden vad gäller mat. Ironin föll platt till marken…
Det finns ingen anledning att ilskna till. Sverige har uttnyttjat Norrland i över hundra år utan någon återbetalning Whatsoever, logistiken är ett skämt, tillgången till sjukvård polis rättsväsende myndigheter etc obefintlig, vilkket har gjort bruttoinkomsten av Norrlands skog och gruvor, samt elproduktion till något som har tillförts tex Svealand och Götaland. Det är på tiden att dessa siffror utjämnas. Men naturligtvis har man tagit till i underkant. Dubbla elkostnaden skulle vara en bra början…
Men Vindkraften då?
Löser alla problem!
Ivh #6
Jonas E Bengtsson #11
Jag kan bara bekräfta att det ni skriver är riktigt. Det är marknadskrafterna som sätter elpriset. Det verkar inte vara så många på den här bloggen som förstår det.
Jag har bott i Skåne ett tag och märkte att priset på grönsaker var mycket blilligare under sommaren. En prisskillnad man inte märker så mycket av i Stockholmstrakten.
Update #7: I fredags sjösattes här i hamnen en s.k. saneringsbåt (KBV), imponerande att se dessa megastora kran-lastbilar. På lördagmorgon var där ingen. Frågan var den tagit vägen, antagligen ut till saneringen av oljeutsläppet… typ. Men nejdå, så var icke fallet alls! ’Någon’ hade ’glömt’ tillse att bottenpluggen var fastskruvad och ergo låg saneringsbåten på botten i hamnen, som därför var full av dieselolja… De é rektigt duktí dísse…
Update (mer): Var idag på scouting hur situationen är och såg hur man lastade stora ’säckar’ á 4-500 kg med oljespill från utsidan (västra) Härön. Uppgift gavs att där finns mellan 4 & 6 tusen (!) sådana säckar kvar att bärga… Snacka om megajobb… !
Hummerfesket fortsatt mkt bra + 29x idag. 😀
Mvh/TJ
ThomasJ # 15
VA!?
Är det sant? Det du skriver om KBV-båten, finns det någon artikel eller dylikt du kan länka till? Jag betvivlar inte dina uppgifter, absolut inte, men det där är ju pansarbrytande ammunition mot de som hävdar att KBV gör ett bra jobb…..
Och sådan kan man aldrig få för mycket av!
L #16: Ja, det är sant. Sorry, där finns inga ref’s andra än on spot ögonvittnen (dvs ej i press!) till det hela… Tror, bestämt, att KBV:s ’pressavdelning’ gör max för att mörka det hela… Har försiktigt provat föra temat på tal med KBV:are (på kajen) med enda resultat att samtalet dör, snabbt som bara f-n. Hmmm 😉
Mvh/TJ
ThomasJ # 17
Tack! För att slippa bli ännu mera OT, kan du inte mejla mig om alla snaskiga detaljer i händelsen!! 😀
Labbibia #16. Hittade ett par rader om missödet här:
http://hejakustbevakningen.se/index.php/the-news/101-vilka-direkta-atgaerder-vidtogs
L #19: Big thanks! 😀
’Hejakustbevakningen’ är verkligen ett fyndigt namn… w/o sarc!!!
Mvh/TJ
Inte nog med att Skåningarna blev av med Barsebäck. Tänk på att nästan alla vattenkraftverk har blivit byggda av statliga pengar. Med andra ord skall vi betala två gånger för samma produkt igen. Inför tullar för pengar och grönsaker mot norrland så det jämnar ut sig