Ett stycke NASA-historia

Anthony Watts har grävt fram en NASA-publikation från 1998. På den tiden var NASA:s inställning till klimatmodeller mycket mer försiktig än nu. Se ett utdrag ur den ovannämnda publikationen.

NASA 19981

Vad har hänt sedan 1998 som fått NASA att överge sin försiktiga hållning? Och hur kan vi vara säkra på att vi fortfarande står inför en uppvärmning. Lite intressant är det allt. 🙂

Här är hela dokumentet.global_warming

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Dan

    De kanske har insett att med den dåliga ordning de har på indata i form av temperaturer och CO2 så spelar det inte så stor roll… 🙂

  2. Tveksam

    Roy Spencer jobbade väl där under den tiden?

  3. Anders L.

    Jag måste säga att detta är en av de bästa koncisa introduktioner till klimatfrågan jag överhuvudtaget läst. Undrar vem som skrev den. Gavin Schmidt?`

    Noteras kan förstås att de 360 ppm CO2 i atmosfären som den 12 år gamla artikeln omnämner numera är drygt 391 ppm.

  4. bom

    Och det är bra Anders (att koldioxiden ökar alltså).  Det skall vi vara glada och tacksamma för.

  5. Dan

    Förstår inte hur man kan säga med sådan säkerhet ned till bråkdelar av en procent att CO2-halten har ökat si eller så mycket.
    Fast å andra sidan vet vi ju att det inte egentligen handlar om fakta utan större värden än så. Pengar. Andras pengar.

    (sark. till)
    På tal om pengar har jag inte fått några från BigOil den här månaden. Har ni andra fått era pengar?
    (sark. från)

    F. ö. verkar det som om AGW-sidan givit upp slaget om internet och koncentrerar sig på gammelmedia där man slipper mothugg.  Vetenskräpens värld t. ex.

  6. Olaus Petri

    ”Ventenskräpens värld” borde du i alla fall få betalt för Dan! 😀 😀 😀

  7. L

    Anders L, du säger: ”Noteras kan förstås att de 360 ppm CO2 i atmosfären som den 12 år gamla artikeln omnämner numera är drygt 391 ppm.”

    Jaha, och att det inte blivit varmare är förstås beroende på El Nino, som jäklas med alla klimatmodeller och AGW-troende… 🙂

  8. Linn

    Demonstranter blockerar Vattenfalls kontor i Stockholm. Vad sägs om att vi ställer oss utanför Greenpeace kontor….????
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7033814.ab

  9. Bra Linn  🙂

  10. Slabadang!

    Dan och Olaus!

    Vetenskräpsredaktionen! Hahhahahahaha!
    Radions motsvarande redaktion heter ”skrotet”?

    Hahhaha nog har vi kul här på TCS alltid!

  11. Slabadang!

    Dan!

    Näe jag har samnma erfarenhet inte en spänn från den sk oljelobbyn. Vi borde kanske höra med Saudi arabiska konsulatet om de missat oss på avlöningslistan?? Eller du kanske känner någon på Statoil..nävisst nä! Både Shell BP Statoil Chevron skickar ju stålar till de gröna kapitalisterna och alarmisterna finns det något oljebolag kvar i lobbyn?
    Kanske vi ska höra med någon lokal mackägare om vi kan få en extra kexchoklad för nedlagt arbete? 🙂

  12. Bim

    Va! Har ni inget fått från Big Oil. Jag har i alla fall fått gratis hojtarolja i flera år. Har ni inte märkt det på TCS?. 😀

  13. Jasså? Har ni inte fått räkningar från den sk oljelobbyn? Hur ser det ut när ni tankar bilen egentligen? Mellan en halv och en tusenlapp kan det handla om! Varje gång!

    För att inte tala om dem som vill ha varmt hemma även på vinterhalvåret!

    Men då glömmer jag förstås att det inte är olje- eller elbolagen är den största avsändaren på dessa kostnader. Nej, det är snarare dom som menar att vi måste bli fattigare ändå, men för vår egen, för folkets och numera för planetens skull!

  14. hahn

    Jag fick mina 300,000 för April igår. Har dom inte blivit lite snåla på slutet?

  15. Om skatter av olika sorter…

    Jag struntar fullständigt i om skatterna kallas inkomstskatt, mervärdesskatt, förmögenhetsskatt, bilskatt, alkoholskatt eller CO2-skatt…

    Det viktiga är väl trots allt att de används till vettiga gemensamma behov och nyttor, och att alla bidrar efter förmåga och livsstil – och att det premierar de som lever och konsumerar på ett för samhället hyggligt bra sätt …

    Den individuella friheten hindras väl inte för de som har resurser till att leva som dom vill på grund av skatter?

    Eller?

  16. Uffe,

    Nej, det är inte i närheten av så enkelt! Vad tror du skulle hände om man skulle ta ut all skatt (som du menar ’behövs’ till genemsamma behov och nyttor) på tex suddgummin, eller hönsägg, eller toalettpapper för den delen!

    Jo, ingen skulle anse att det var värt att ’konsumera’ sådana längre! Ingen!

    Vad tror du händer om mycket av skatten tas ut på just värdeskapande, producerande arbete?

    Jo, precis samma effekt uppstår då, men blir inte lika extrem iom att där fortfarande fler som jobbar med sådant (än totalkonsumtionen av suddgummin, hönsägg eller toapapper)

    Problemet, och detta är en generell sanning, uppkommer när man genom tvång sätter helt felaktiga priser på vissa saker, och man genom dessa då tvingas betala för något som eg alls inte vill handla. Så länge man då får välja själv, dvs kan undivka sådant eller kringa det på annat (ev egentligen dyrare, men för en själv billigare) sätt skapar sådant nya problem (och nytt resursslöseri). Bla uppstår snart (omedelbart?) då snart behovet av att förhindra att folk slutar sudda, äta ägg, eller torka sig där bak med tyg, löv eller tidningspapper osv.

    Men hos stora delar av vänstern saknas totalt denna förståelse av att folk individuellt gör val och värderar, och anpassar sig till nya (ev idiotiska) regler och prissättningar. Och det innebär också att ifall de är tillräckligt idiotiska överväger frolk att lösa sina problem på skuggmarknader (ev blir ’kriminella’).

    Det hände både när (s) höjde cigarettskatten hysteriskt på 90-talet. Folk började köpa smugglade cigaretter istället (eller tom smuggla själva). Och samma sak gäller sedan länge rörande mindre tjänster och arbeten som efterfrågas av privatpersoner, sk svartjobb.

    I princip ingen köper suddegummin, hönsägg, eller toapapper för att ”bidra till det allmäna efter bästa förmåga’. Och det gäller även om någon överhöghet har beslutat att de då ”konsumerar på ett för samhället hyggligt bra sätt …”

    Skälet till att det går att ha hög skatt på bensin och boende är att folk inte kan fly så lätt. Att de helt enklet menar sig vara tvingande att konsumera dessa ändå.

    Men man begår alltså ett mycket stort feltänk om man inte förtår vad priser och prismekanismer eg faktiskt betyder …

  17. Staffan Stolle

    Jag har minsann fått mina pengar från Big Oil den här månaden. Dom kommer regelbundet den 25:e varje månad. Hur mycket jag får är en affärshemlighet.
    Såna dumskallar dom är i Big Oil! Dom skulle kunna tjäna massor av pengar på klimathysterin, handel med utsläpprätter och dylikt. Ändå betalar dom såna som mig för att få stopp på klimathysterin.

    OBS!
    Ovanstående inlägg var menat som satir. Gick du på det, är du en äkta AGW-troende. Tror du att du tillhör de troendes skara, men inte gick på det, kanske du hyser vissa tvivel i alla fall. Fy skäms! På med tagelskjortan och ät bara klimatsmart mat i tre månader!

  18. Jonas N #16

    Jo det är enkelt om man inte krånglar till det genom att hata skatter och föra fram tokiga exempel.
    Du skriver:
    ”Nej, det är inte i närheten av så enkelt! Vad tror du skulle hände om man skulle ta ut all skatt (som du menar ‘behövs’ till genemsamma behov och nyttor) på tex suddgummin, eller hönsägg, eller toalettpapper för den delen!
    Jo, ingen skulle anse att det var värt att ‘konsumera’ sådana längre! Ingen!”

    Är suddgummin, hönsägg och toalettpapper momsbefriade?
    Eller hur menar du?

    Jag brukar läsa dina inlägg till punkt, men med den inledningen på ett långt inlägg så tröttnade jag snabbt. Men jag läser nog vidare vid ett senare tillfälle på grund av min nyfikenhet som inte förkastar några synpunkter.
    Hur tokiga och malplacerade dom än kan tyckas vara från början… 😉

    Om det var tänkt som humor kan jag fnissa lite.
    Om det var tänkt som en provokation så missade du målet.

  19. Patrik

    Michael Griffin var väl där på den tiden också?
    Han blev väl sedermera utmobbad av James Hansen?

  20. Jonas igen…

    Kära nån..

    Jag kunde inte låta bli att snabbt skumma igenom hela ditt inlägg. Suck!

    Så här skriver du också:

    ”I princip ingen köper suddegummin, hönsägg, eller toapapper för att ”bidra till det allmäna efter bästa förmåga’. Och det gäller även om någon överhöghet har beslutat att de då ”konsumerar på ett för samhället hyggligt bra sätt …” ”

    Herregud Jonas. Vad har du för sorts syn på livet.
    Eller var det ett försök att kreera en halmgubbe?

    Vem i hela världen har påstått (eller ens antytt) att konsumtion av suddgummin, hönsägg och toapapper sker baserat på samhällsnyttan?

  21. Uffe, alldeles nyligensa du att du ”struntar fullständigt i om skatterna kallas inkomstskatt, mervärdesskatt, förmögenhetsskatt, bilskatt, alkoholskatt eller CO2-skatt…”

    och att  ”… det premierar de som lever och konsumerar på ett för samhället hyggligt bra sätt …”

    Det är ju bra om du genom mitt exempel insåg att det ju inte riktigt förhöll sig så.

    Men om du insåg (genom mitt tillskruvade exempel) att samhället inte fungerar så … 

    ..  blir dina två efterföljande inlägg om ’hata skatter’, om ’kreera halmgubbar’ och ’tokiga malplacerade’ eller  ’syn på livet’ bara ännu mer märkliga. För i princip säger du ju att du håller med mig. Dvs att ”ingen köper suddegummin, hönsägg, eller toapapper för att ”bidra till det allmäna efter bästa förmåga’.”

    Det var du som hävdade att du skiter i var skatterna tas ut, bara de går till sk ’samhällsnytta’. Jag tror som sagt inte på det tankesättet, och efter mitt exempel verkar du också inse varför det inte fungerar riktigt så.

    Men så tror jag heller inte att du skriver och kommenterar här av nyfikenhet och för att lära dig mer och vidga dina vyer. Inte rikitgt enbart iaf … 

  22. Steve

    Vilka är det som röstar på miljöpartiet? 
    –  Svar:  Storstadsbor (mp:s överrepresentation +5 procentenheter).  Saco-anslutna tjänstemän (+9%).  Med högskoleexamen (+2%) ”företrädesvis inom humaniora/kultur, estetik/design/hantverk, pedagogik och samhällsvetenskap/juridik.”
    –  Många av mp-väljarna studerar fortfarande (+10 p.e.);  pensionärerna är däremot få (-14 %). 
    –  Mp-väljarna är något mer förtroendefulla än genomsnittsväljaren (litar på överheten och dess klokhet…), men ligger under snittet vad gäller politisk kunskap (finns ett samband här, eller hur).
    http://www.henrikoscarsson.com/2009/07/miljopartiets-valjare.html

  23. Olaus Petri

    Steve, utan några jämförelser i övrigt tror jag att många miljöpartister skulle få höga poäng på Adornos F-skala, dvs att de har en hög auktoritetstro och därför är mottagliga för vad starka ledare förmedlar, om så det är av antiparlamentariskt slag.
     
    Kanske beror det på deras ungdom alternativt deras generella dragning åt sinistert tankegods. Eller varför inte lika delar av varje?

  24. Jo OP, det är främst chic-radikala storstadsbors ’miljö’ och livsstilsmönster som (mp) främst riktar sig mot.

    Det tradiga värdeskapandet genom förädling, produktion och transport av varor, genom att utföra nödvändiga tjänster som folk faktiskt skulle vilja betala för mm …

    … sådant får den ’nedsmutsande klassen’ ägna sig åt, och acceptera att förhånas men ffa beskattas för!

  25. Håkan Sjögren

    Uffeb # 15 : Uffeb, nu är jag skitförbannad och det är inte Ditt fel, den här gången heller. På textTV presenterades nyss hur ”den rödgröna röran”  tänker röra till min ekonomi. Skulle de vinna valet, vilket Gud förbjude, tänker de klämma till oss pensionärer med höjda bensin- och CO2-skatter, som fullt ut skall kompenseras med höjda reseavdrag. Vi, som har dragit oss tillbaka får ju inga reseavdrag. Allt kommer att bli dyrare genom ökade transportkostnader. Vi kommer ihåg den ”gröna skatteväxlingen” där det växlades höjda skatter av allehanda slag mot bättre inkomster för dem som arbetade, men inte för pensionärer, som drabbades av ökade kostnader. Jag ser ju på mina pensionsbesked att den nuvarande regeringen dels höjt min pension och dels minskat min skatt. Jag har ju fått det bättre av att de, som arbetar fått sänkt skatt – det har ju resulterat i högre skatteintäkter och därmed högre pensioner. Pensionärsorganisationerna, som sitter med snålvattnet forsande ”som Niagadras vilda fall”, som Fröding skriver bör studera medlemmarnas pensionsavier och sluta att beklaga sig över att andra fått sänkt skatt med jobbskatteavdraget. Däremot borde de kräva tillbaka de miljardernas mångfald som staten knyckte ur pensionsfonderna. Samtidigt hoppas jag att våra politiker skall vakna upp ur den tramsiga klimattransen och sluta kasta bort våra pengar på helt meningslösa åtgärder mot den obefintliga mänskliga skulden till den lika obefintliga globala uppvärmningen. Politiker! Ni är förda bakom ljuset. Sök kunskaper hos naturvetarna. De är inte alls eniga med klimatvetarna, som likt fromma exegeter bara tolkar och skriver om de heliga texterna från IPCC. Mvh, Håkan.

  26. AOH

    I den historiska staden Potsdam finns inte bara luxslottet Sanssouci utan Tysklands egen Bagdad Bob Schellnhuber PIK ”häckar” på ett eget klimat- luftslott.
    Det måste väl kännas som ljuv musik för alla AGW-vänner eller hur UI, Tällberg-F. och fler.

    http://www.pik-potsdam.de/news/press-releases/a-global-limit-on-emissions-equal-per-capita-emissions-rights-and-201cpeak-and-trade201d-emissions-trading-for-the-201c2b0max-climate-strategy201d?set_language=en

    A global limit on emissions……

    ……To have a good chance to respect the two degrees limit, global emissions have to decline before 2020 and be halved in comparison to 1990 levels by 2050. “However, the current national emissions-reduction pledges accompanying the Copenhagen Accord imply a global mean temperature increase of more than three degrees Celsius this century,” Schellnhuber notes (see related press release: Copenhagen Accord misses 2° C climate target)……..

  27. #25
    Det var minsann ord och inga visor….  🙂
    Tyvärr tror jag inte det påverkar de som strider om makten över allt, från flertalet av oss (den obildade, egoistiska väljarskaran)  🙁
     
    Varför krävs det en massa mer eller mindre korkade examina för diverse handhavanden, men ingen för den viktigaste, för samhällets maktlegitimering?

  28. AOH

    http://in.reuters.com/article/environmentNews/idINTRE63Q0FP20100427?sp=true
     
    Australia govt says carbon delay to impact budget

    Snart är det nog bara Andreas C. kvar som kämpar för 2-graders målet.

  29. Jonas N #21

    Du skriver bland annat:

    ”Det var du som hävdade att du skiter i var skatterna tas ut, bara de går till sk ’samhällsnytta’. Jag tror som sagt inte på det tankesättet, och efter mitt exempel verkar du också inse varför det inte fungerar riktigt så.
    Men så tror jag heller inte att du skriver och kommenterar här av nyfikenhet och för att lära dig mer och vidga dina vyer. Inte rikitgt enbart iaf …”

    Intressant replik Jonas N. Speciellt slutklämmen.

    Men vi slutar vår dialog där tycker jag. Det kan annars ta för mycket utrymme om vi ska diskutera och analysera den ene eller den andres syften med att läsa och kommentera på den här bloggen. En från början intressant blogg om hur det kanske står till med bevisen för en eventuell mänsklig påverkan på klimatet… ungefär så uppfattade jag den då. Trots titeln.

    Men när det blir för mycket prat om tokigheter som vänster-höger och felaktigt benämnda skatter så kan jag inte låta bli…

    Men jag slutar där. Annars blir det en hel A4..  😉

  30. Hans i Lund

    ”Det tradiga värdeskapandet genom förädling, produktion och transport av varor, genom att utföra nödvändiga tjänster som folk faktiskt skulle vilja betala för mm …”

    Helt lysande beskrivning Jonas. De här människorna begriper inte hur det kommer sig att de kan ta en varm dusch på morgonen eller hämta ut kall mjölk ur kylen.

  31. Ironman

    Sant, JonasN #24. Att befinna sig i verkligheten, verkar för dessa inte vara synonymt med att inse detta faktum.
    Som den unga damen som beskrev på frågan om hon påverkades av elavbrotten under/efter Gudrun: ”Jag bor mitt i stan så jag är inte så väldigt elberoende…”

  32. Håkan Sjögren #25

    Du skriver i inledningen:

    ”På textTV presenterades nyss hur ”den rödgröna röran”  tänker röra till min ekonomi. Skulle de vinna valet, vilket Gud förbjude, tänker de klämma till oss pensionärer med höjda bensin- och CO2-skatter, som fullt ut skall kompenseras med höjda reseavdrag. Vi, som har dragit oss tillbaka får ju inga reseavdrag.”

    Jag håller med. Men är inte ”Jobbskatteavdraget” samma sak?
    Reseavdrag hade vi ju inte då heller. Men du kanske inte var pensionär då?

    Skatter tycker jag är OK om skatteintäkterna används effektivt, men de olika reglerna för avdrag kan stöka till det rejält… 😉

    Ungefär lika tokigt som det kan bli när olika satsningar subventioneras ur det gemensamma bara för att det definitivt känns PK. (Med PK menar jag i det här fallet hållbart ur röstfiskningssynpunkt inför höstens val)

    Att den ena sidan lockar de som vill ha mer i plånboken är PK.
    Att den andra sidan lockar de som vill ha samma i plånboken men mer för pengarna är också PK.

  33. Bim

    En koll bara.

  34. Bim

    Tyvärr, det gick inte att få in den symbolen.

  35. Det gamla vanliga Uffe. Du tar upp en fråga, blir bemött för vad du faktiskt skriver, och bekräftar tom mina påpekanden (men försöker förstås få det till att det var mitt fel egentligen).

    Varför inte själv bidra med några innehållsrika och intressanta kommentarer för en gångs skull?

    PS Jag har ingenstans pratat om felbenämnda skatter (trots att de ofta är det), utan pekat på följder av (totalt, tex genom skatter) felprissatta nyttigheter, och hur sådant ökar resursslöseriet. Möjligen missade du helt denna poäng, eller så valde du att missförstå ..  för att det gynnade dig just då. På något dunkelt sätt !? DS

  36. Ironman #31
    Du beskrev fyndigt ett klokt svar från en som befann sig i verkligheten:
    ”Som den unga damen som beskrev på frågan om hon påverkades av elavbrotten under/efter Gudrun: ”Jag bor mitt i stan så jag är inte så väldigt elberoende…”

    Vi lever nog i olika ”verkligheter” och det kan skapa missförstånd, men främst kan det skapa kontroverser genom raljerande och småroliga historier från ”verkligheten”.

    Hon som du citerade menade naturligtvis inte elberoende. Hon menade troligen el via luftledningar i stormdrabbad skog

    Men om man vill märka ord så…
    Och vill man tro att alla är korkade, så kan det fungera som en enorm väckarklocka och tankeväckare.
    Men fullt så illa är det nog inte.

  37. Uffeb
    Mona S och hennes lugubra medfiguranter i all ära och om du tycker att det är häftigt att betala skatt utan att att vara intresserad av varför eller var pengarna går, må det vara hänt.
     
    Dessvärre gissar jag att oskarshamnsborna har lätt att hålla sig för sk(r)att:
    Pressmeddelande från Timbro

  38. Rosenhane #37

    Du skrev:
    ”om du tycker att det är häftigt att betala skatt utan att att vara intresserad av varför eller var pengarna går, må det vara hänt.”

    Jag skrev tvärtom.
    Vad skatterna heter är ointressant – skrev jag.
    Hur dom används är däremot intressant – skrev jag.

    Tröttnade du på att läsa till punkt bara för att det handlade om skatter? 😉

  39. Uffe
     
    Nej, jag tröttnade bara för att det var du som skrev. 😉
     

  40. Ironman

    UffeB, självklart var denna 20-åriga, röstberättigade, opolitiska innerstadsboende jänta insatt i när, från vilken källa hennes elström härstammade och/eller om distributionen var via luftledning eller markkabel och hon är troligen representativ för merparten av myndiga personer i samma generation i samma lokalisation.
    Jag avsåg sålunda inte att raljera över eventuell naivitet och ett exempel på ev. aningslöshet, utan ville mest komma med en liten rolig anekdot.

  41. Labbibia

    Ordning i klassen!
    För det första: Den unga kvinnan som tillfrågades om hon var orolig angående eltillförseln: Det gällde faktiskt eventuell elransonering, det diskuterades i vintras när det var som kallast (och några kärnkraftreaktorer stod stilla. Det var ju det som var (bimbo)poängen i hennes svar. ”Hon bodde ju minsann i stan och behövde inte” …..osv..

    ”Jobbskatteavdrag”  Är ju en typisk svensk politisk nonsensfloskel som nog bara kan framföras i Sverige utan att väcka allmän munterhet.

    Jösses, jobbar man så betalar man skatt, procentsatsen sätter Staten. Punkt.

  42. Labbibia

    Uffeb.
    Du har en poäng, men missar en minst lika viktig……
    Alla som kan ska naturligtvis vara med och bidra till det gemensamma, och det görs ju genom skatter. Men när man lever i  landet med världens högsta skattetryck, så kanske det kanske inte är så konstigt att man ifrågasätter just hur mycket man ska behöva betala i skatt, och hur effektivt våra gemensamma medel används?

  43. Labbibia

    Ber om ursäkt. Det blev kanske ett kanske för mycket i mitt # 42 😉

  44. Labbibia #42

    – Är det sant att Sverige har världens högsta ”skattetryck”?
    – Är det också sant att vi får minst tillbaka i på grund av det? 
    – Är Sverige det land som använder sketteintäkterna minst effektivt? 

    Skrämmande. Finns det bevisat av några pålitliga forskare, eller är det bara ett utbrett tyckande?

    Vore kul med några referenser.

  45. Rosenhane #39

    Ja men det gjorde inget… 😉

  46. Ironman #40

    Jag anade att det var ett skämt.
    Men ironin i din följdkommentar är mindre rolig. Jag tror att du kanske underskattar kunskapen och intelligensen hos 20-åriga tjejer i innerstan. 🙂

  47. Mats Jangdal

    Stadsbor som inte är elberoende, hmm. De är nog elokunniga. De kanske tror att elen bara används när de tänder lyset. Men begriper inte att vattnet i kranen, värmen i elementen, telefonnäten, tv-nätet, trafiksignalerna, allt hamnar där det ska tack vare elektricitet.
     
    Stängde just av TV-n där MW och AB pucklade på varandra om bensinskattehöjning. Båda var rörande överens om att vi står inför ett globalt klimathot. MW tror att 49 öre mer för litern skyddar oss. AB hävdar att vi har redan bra statsfinanser, så vi behöver inte höja några klimatskatter. Goddagyxskaft på båda två!
    Dessutom hade aktuellt hittat en trafikexpert som menade att det är fel väg att höja bensinpriset för att få ner CO2-utsläppen. Han menade att det var mycket effektivare att höja priset för att äga en bil! Harrejesseshimalaya!! CO2 släpps ju ut i direkt proportion till hur mycket soppa man förbränner. En dyr bil, eller en tung bil, eller motorstark bil som inte körs, den släpper inte ut mycket och när man kör den betalar man skatt på bränslet. Hur kan ägandet vara kopplat till CO2 utsläpp???
    Godnatt dyra fosterjord, eller ur led är tiden. (ur trafikled nu för tiden). Doh! AAAAAGGHHHHH!

  48. Håkan Sjögren

    Uffeb # 32 : På den tiden,när jag försörjde mig genom arbete fick man dra av kostnaden för arbetsresor, men jag minns inte om detta kallades reseavdrag ; man vill ju gärna skapa en bild av framåtanda och effektivitet genom att döpa om en del företeelser. Jobbskatteavdraget är ju positivt för oss pensionärer då det resulterat i ökade pensioner och sänkta skatter medan rödgrönrörans förslag skulle leda till ökade utgifter genom högre skatter och det är den stora skillnaden. Rörande ”rörans” förslag, så är jag övertygad att summan på den texten leder till sänkt BNP och ytterligare sänkta pensioner. Mvh, Håkan.

  49. Ironman

    UffeB; inte helt omöjligt. men heller inte särskillt troligt… Fö, tycker iaf jag att min ironi var minst lika rolig…;o)

  50. Labbibia

    Uffeb
    Ja, vi har världens högsta skattetryck. Danskarna gick om oss ett tag men nu är vi tillbaka som nr 1 igen. Du får väl googla lite om du inte tror mig.

    Var har jag sagt att vi får minst tillbaka? Jag ifrågasätter effektiviteten i statsapparaten och menar att vi har en sanslöst
    överdimensionerad byråkrati.
    Angående kvinnan/flickan/tjejen som uttalade sig om eltillgången: Här är ett urklipp från Aftonbladet…
    http://labbibia.wordpress.com/2010/02/21/avdelning-oavsiktlig-humor/

  51. Ulf Åkesson

    Labbibia
     
    Hon röstar säkert dessutom på MP! 😀

  52. Ironman

    Relaterat till disponibel nettoinkomst och prissättning/skatteuttag på energi kan man nog påstå att vårt skattetryck är i överkant. Vad återbetalningen i samhällsservice beträffar, är väl denna iaf avs sjukvård, infrastruktur, trygghetssystem i en dalande trend?  Skall man nu tillföra ytterligare taxeringar iom mer eller mindre chansartade miljöpålagor via extremistpolitik lär vi ju inte ligga bättre till i ligan… Dessa intäkter komer ju inte att adresseras till annat än rent spekulativa investeringar i Co2-hämmande åtgärder med extremt oklar/obevisad effekt.

  53. Ingemar

    Apropå hycklande organisationer (jag är säker på att någon nämnde NASA i denna tråd (obs, ironi :-))):

    Joint Inspection Unit (JIU) har kollat upp FN:s egna åtgärder för att minska koldioxidutsläppen – ni vet, den där spårgasen som de åker runt och försöker trycka på den övriga världen att man måste reducera drastiskt. Men det verkar inte gå så bra för FN:s neddragningsprogram – i själva verket finns det nog inte något sådant program, trots utfästelser av dess genralsekreterare Ban Ki-moon. FN-organisationen fortsätter att släppa ut CO2 i samma storleksordning, eller mer, som Mauritius, Guyana and Laos. Och det verkar alldeles ha glömt bort att klimatkompensera för sina resor och övrig CO2-produktion. Men det är klart, vissa är mer jämlika än alla andra …

    Läs mer på:

    http://www.foxnews.com/world/2010/04/27/uns-environmental-housekeeping-scattered-mess/?test=latestnews

  54. Labbibia

    Ulf Åkesson # 51

    Utan tvekan! 😛

  55. Linn

    MP i Karlskrona öppnar för samarbete med Sd…ja vad gör man inte för att få sitta kvar vid makten!?

    http://svt.se/2.84885/1.1981474/mp_oppnar_for_samtal_med_sd?lid=puff_1981474&lpos=lasMer

  56. Labbibia

    Ingemar # 53
    Hehehehe…. snygg passning!

    Blir inte ett dugg  förvånad när det gäller FN, och det visar med all önskvärd tydlighet hur mycket deras (medlemsstaternas) ”klimatengagemang” egentligen är värt. 

  57. Håkan S #48
    Jag fattar inte riktigt vad du menar, men det tar väl några år innan det går in i mitt huvud…

    ”Jobbskatteavdraget är ju positivt för oss pensionärer då det resulterat i ökade pensioner”

    Jahadu…

    Labbibia.

    Var hittar du skattetabellerna som visar att vi betalar in mest per capita?

    Jag har inte påstått att du sagt att vi får minst tillbaka. Jag tror inte ens att det är sant.
    Men jag tycker att det är intressantare att jämföra resultatet än bara inkomstsidan (eller utgiftssidan beroende hur man ser på det).  

    Företagen stat, kommun och landsting är ju våra egna.
    Vi får visserligen ingen aktieutdelning, men våra utgifter är våra egna inkomster, och våra kostnader är våra egna intäkter… men bara egna i så måtto att vi delar dom tillsammans i våra dotterbolag kommunerna, i landstingen eller firman Sverige…

    OBS. Nu kommer det lite ironi…
    Vi lever i något sorts litet j-a pyttelitet kollektiv uppe i ett avlångt och inklämt hörn av norra Europa…
    Visst vore det roligare att leva i det större och mer befolkade och riktigare Europakollektivet? Där kan man ju ta en Calvados till frukost och ett glas vin eller två till lunch och därefter en siesta mitt på dagen.
    Och som hantverkare skulle man beta av kunderna i en rasande fart om man hoppade över frukost, lunch, siesta och höll vad man lovade. Men kunderna skulle bli skräckslaget misstänksamma i början.
    J-a invandrare skulle dom nog säga.
    Dom kan ju inte språket men verkar jobba som djur… dom stackarna.

    Men att bli del av något sorts ännu större kollektiv vore ju jättehemskt. Tänk bara på alla Indier och Kineser – och Afrikaner.
    Dom har ju ännu svårare med språket (utom Indier) och sover ännu mindre…
    … och USA med sina grejer och prylar…

    Nej nånstans får man dra gränsen.

    Kanske man ska ta avstånd från all form av kolllektiva lösningar i stor skala och krypa in i sin egen kommun för att styra och ställa…

    Usch då. Nej det får bli kvarteret där jag bor.
    Kvartersskatt, det ställer jag upp på.
    Tänk vad billigt det blir. Infrastrukturen blir billig. Vi slipper motorvägar och järnvägar och de som vill sälja varor till oss, eller ta hand om intäkterna för behandling av våra sjuka och annat får väl maka sig hit…

    Är det stora och konkurrerande kvarter som ligger nära varandra, så kan man ju välja billigaste kvarter att gynna för sina basala omkostnader. Alla pengarna går ju trots allt i en kvartersficka, och inte i någon sorts avlägsen och kollektiv pott som man kanske eventuellt har nytta av.

    Men i kvarteret bredvid finns en typ som har hand ”omet”. Och han kanske gynnar några få…
    F-n vet om det inte är bäst att klara sig själv och sin egen familj.

  58. Bertel

    Ingemar #53

    Utmärkt artikel och och nog har FN missat(lindrigt uttryckt) att sopa rent framför sin egen dörr.

    Ifall artikeln ger en korrekt beskrivning av nerdragningsprogram,är min slutsats ,att FN är påkommen med brallorna nerdragna till knävecket iaf när det gäller nerdragning.

  59. Gunbo

    Uffeb,
    Ha,ha, kanon!

  60. Labbibia

    Uffeb
    Som jag sa, Danmark innehade den tvivelaktiga förstaplatsen ett tag, men nu är vi i topp igen när det gäller det totala skattetrycket. Det tog mig ca 3 sekunders googlande att hitta relevant info. Hur lång tid tar det för dig?

    I # 44 skriver du: ”- Är det också sant att vi får minst tillbaka i på grund av det? ”

    Om det är som du påstår att stat kommun osv ”är våra egna” så borde vi ju ha en rimlig möjlighet att påverka….men den möjligheten tycks mer och mer avlägsen………1 gång vart fjärde år kan vi rösta på någon/något  Parti som lovar det ena eller andra, för att direkt när valet är vunnet bryta mot de löften som avgetts.

    Och ditt påstående om att våra utgifter är detsamma som våra inkomster, är ju direkt felaktigt.

    Om jag har förstått saken rätt så har du tidigare drivit ett eget företag/alternativt varit arbetsledare i någon form.
    Ur den aspekten, tycker du att den svenska byråkratin är kostnadseffektiv? Eller tror du att det ”rinner pengar mellan fingrarna hos de som förvaltar våra skattemedel”?

  61. Labbibia #60
    Jag har inte ens brytt mig om att Googla. på skattetryck.
    Jag tycker att det är ointressant så länge man inte kan Googla på vad man får tillbaka…

    Jag har varit chef på olika nivåer och en kort tid drivit eget, eller medverkat i att driva eget.

    Och jag tror att effektiviteten i kommunal eller annan skattefinansierad verksamhet är oerhört mycket lägre än i privat näringsverksamhet med enkla mål och syften.

    Dels beror det på att demokrati tar tid, men det beror också på att det är svårare att identifiera tydliga kund/leverantörsförhållanden, och jättesvårt att identifiera konkurrenterna…

  62. Labbibia

    Uffeb
    men du…..
    Har du ens testat på att googla på vad du ”får tillbaka”?
    Eller vet du det utan att använda nätet?

    ”Demokrati tar tid”…säger du. Vi har haft demokrati i nästan hundra år i det här landet (då utgår jag från när kvinnorna fick rösträtt) Kanske borde räcka för att identifiera vad folket är intresserat av?

    Vad gäller ”enkla syften”
    Hur svårt kan det ex vara för socialen att identifiera ”sin” målgrupp” och verkligen hjälpa de som behöver hjälp?
    Hur är det med ex vägverket? Hur svårt kan det vara att inse att det behövs en kringfart runt Stockholm?

  63. Peter Stilbs

    Om skatter rekommenderar jag sidor på Skattebetalarnas Förening (googla). Danne Nordling hade annars en aktuell lista för olika länders direkta skattetryck:

  64. Håkan Sjögren

    Uffeb # 57 : Det är ju precis som jag skriver i # 48 och det visar sig även i mina pensionsavier. Jobbskatteavdraget leder till ökad BNP. Ökad BNP leder till högre intäkter. Högre statliga intäkter leder till ökade pensioner och dessutom till att skatterna kunnat sänkas, vilket leder till ännu större statliga inkomster enligt Lafferkurvan. Mvh, Håkan.

  65. Håkan Sjögren #64

    Jo du Håkan. Jag undrar vilken vetenskap som är minst utvecklad? Är det Nationalekonomi eller Klimatvetenskap?

    ”Högre statliga intäkter leder till ökade pensioner och dessutom till att skatterna kunnat sänkas, vilket leder till ännu större statliga inkomster enligt Lafferkurvan.”

    För tillfället låter jag bli att kommentera Lafferkurvan, men undrar lite smått vad som händer när  skatterna har kunnat sänkas så mycket att staten inte har några inkomster över huvud taget?

    Men jag vill egentligen hellre diskutera CO2 och växthuseffekt.

    Det dyker ständigt upp påståenden i den här bloggen om att CO2 INTE är en växthusgas. Det förekommer allehanda kalkyler om att en liten procent av en liten annan procent skapar en procentsats som är så löljigt liten att alla forskare som påstår att CO2 är en växthusgas måste var antingen korkade eller ljuger hur mycket som helst för att få anslag till sin forskning.
    Jag tror inte på det svamlandet.

    För den som vill förstå lite mer om växthuset och hur stor roll CO2 har så finns det mycket att läsa och begrunda.
    Framförallt begrunda.
    Finns det mer än 100% kan vara en första fråga att begrunda för många tvärsäkra ”Klimathotskoneskvenshatare”.

  66. Håkan Sjögren

    Uffeb # 65 : Helt visst är klimatvetenskapen  minst utvecklad jämfört med nationalvetenskap, trots att vad som skiljde professorerna Myrdal och Olin åt var att båda var nationalekonomer. Om nationalekonomer har fel visar det sig efter ett tag. Om klimatforskare har fel han de tydligen komma undan med att effekterna visar sig i en fjärran framtid.
    Sedan undrar Du vad som händer när skattetrycket är så lågt att staten inte får  några intkter alls. Enkelt, min käre W….Uffeb. Då höjer man skatten för då befinner man sig i den del av Lafferkurvan som har positiv derivata. Slutligen : Lägg fram ett enda bevis för att CO2 är en växthusgas. Mvh, Håkan. 

  67. Håkan Sjögren #66

    Hoppsan. Det var alltså du som blånekade till att CO2 är en växthusgas… jag var inte helt säker, men hade mina aningar.

    En atmosfär helt utan CO2 skulle ge Jorden en medeltemperatur på cirka 5 grader snarare än de de 15 som vi upplever nu.

    En atmosfär utan vattenånga men med nuvarande halt av CO2 och andra växtuhusgase skulle ge en temperatur på drygt 2 grader plus.

    Jag tjatar inte mer om det.
    Jag såg idag att Uppsalainitiativet har ett kortare och ganska pedagogiskt inlägg om olika missförstånd kring procent hit och dit..  

    Börja gärna läs där.
    När du blir mer nyfiken så kan du läsa vidare på t ex den här sidan: http://www.barrettbellamyclimate.com/page19.htm

  68. Uffeb#67
     
    Kom inte och mässa för Håkan Sjögren eller andra här genom att
    hänvisa till UI.
    Ditt Messerschmitterei börjar åter igen ta sig åsanisseanska proportioner.
    Coola ner lite är du snäll för det är du ju… 😉

  69. magnus

    Rosenhane
     
    Kom inte dragandes med en massa fakta och förstör vår fina åsikt!!!
     
    Låter det som…
     
    Men så menade du ju inte 🙂

  70. Rosenhane #68

    Jo du Rosenhane. Snäll är jag, men inte dum. 😉

    Och det är nog bättre, i alla fall roligare, att försöka lära sig något nytt än att fastna i någon sorts ”Besserwisserattityd”.

    Du och jag kan låta Håkan S få ha sin tro på att CO2 inte är en växthusgas. Det är OK för mig.
    Men när han torgför sin tro som en sanning på den här bloggen stup i ett, så vill jag bara tipsa honom om att det går att lära sig mer om sakernas tillstånd…

  71. Magnus
     
    Gott försök av dig som var sådåääär….
    men hamnade på hälleberget! 🙂

  72. Cristian

    Uffeb #67: Hur pedagogiskt inlägget på UI var kan man väl se på den efterföljande kommentarsdiskussionen…

    Med risk för att bli lite privat vågar man fråga om du möjligen återfanns inom försvarsmakten innan pensioneringen?

  73. magnus

    Rosenhane
     
    Gott försök av dig som var sådåääär….
     
    Kom igen, var lite bussig. Nog var det ungefär i klass med ”Messerschmitterei” i alla fall. 🙂
     

  74. Cristian #72

    Du får gärna ställa privata frågor.
    Jag har bara arbetat i privat näring och aldrig i direkt skattefinansierad verksamhet.

    IBM, Ericsson och en del konsultföretag, bland annat en kort tid i egen regi…

    När det gäller det militära så var jag artillerist och hade kul och j-igt och har massor av lumparhistorier att berätta.
    Men inte här.

    När det gäller pedagogiken i inlägget på UI så säger väl kommentarerna kanske mer om de som kommenterar än om pedagogiken… men jag har inte läst kommentarerna än.

  75. Torsten Wedin

    Uffeb #70:
    Nu kan jag inte hålla mig längre. Håkan Sjögren kan oändligt mycket mer är du om CO2, vattenånga etc. Jo, för allt dividerat med noll blir oändligt.
    Det är faktiskt barnsligt av dig att läxa upp en av Sveriges kunnigaste på området.
    /Totte

  76. Torsten Wedin #75

    Jag läxar inte upp.
    Jag försöker bara få Håkan att förklara vad som är fel hos de resonemang som andra framför på ett trovärdigt sätt.

    Det enda Håkan S – som borde kunna tala för sig själv – har framfört är en hänvisning till en helt korkad internetsida som jag glömt. Men Håkan S har den nog kvar.
     
    Men den handlade om att CO2 inte är en växthusgas av någon som helst betydelse. Vilket naturligtvis är helt uppåt väggarna fel!

    Och jag struntar fullkomligt i om det finns en enstaka person som framställs som ”en av sveriges kunnigaste” på ett område som mängder av vetenskapsmän över hela världen funderar över sedan många år.

    Det ger mig mer en sorts deprimerad – suck –  känsla över hur illa det står till i Sverige..

    Men jag är optimist.
    Allt som framställs KK  applåderas på den här bloggen.
    Men det går troligen att få fler att tänka själva om man nöter på… 

    KK = KlimatKorrekt. D.v.s  vi behöver inte bry oss…

  77. Torsten Wedin

    UffeB #76:
    Var så säker, Håkan kommer att svara strax!
    Jag står för övrigt för min åsikt om ”barnsligheten”
    /Totte

  78. Cristian #72

    Nu har jag läst kommentarena till förklaringen om hur stor inverkan CO2 kan ha som växthusgas. Den som publicerats på förhatliga UI.

    ”Hur pedagogiskt inlägget på UI var kan man väl se på den efterföljande kommentarsdiskussionen…”

    Så skrev du.
    Efter att ha läst inlägget en gång till, och kommentarerna, så ser jag inga brister i pedagogiken, men alla kan ju inte fatta lika bra.
    Det får vi leva med.
    Det är inte alla som vill lära sig något nytt.
    Det kan kännas otryggt att vara ovetande och nyfiken.
    Speciellt för de som tror att IQ och hjärnans förmåga är målet med livet.

  79. Fel Uffe#76,
    återigen visar du att du har fått det mesta om bakfoten.
    Allt som är KK applåderas av dig, du argumenterar som en dåligt kamouflerad vänsteralarmistmuppgroupie.
    De flesta på TCS däremot applåderar det som är KR = KlimatRealistiskt.
     
     

  80. Slabadang!
     
    Hoppas du lägger min ”vänsteralarmistmuppgroupie” till din lista även om den var lite lång! 😉

  81. Cristian

    Uffeb: Nu får du nog ta en Dextrosol igen så du får upp blodsockret annars hamnar du tillbaks i ditt vanliga nålstickande…:-)
    ”Förhatlig” är ditt ord ord om UI inte mitt.
    Jag konstaterar att UI:s ErikS också tycker att det inbjuder till missförstånd och att man måste vara tydlig med vad man menar.
    Dina avslutande meningar förstår jag inte ens vad du menar med utan väljer att tro att dessa är ett resultat av blodsockerhalten alternativ att jag inte fattar lika bra som du… 🙂
    (Många smileys det borde du gilla!)

  82. Cristian

    Tillägg:
    Det var Lars Karlsson och inte ErikS som avslutade.

  83. Lite elakt mot Uffe … men han säger ju att han kan tala för sig själv … 😉

    Men jag undrar ändå varför han är så ivrig att framställa sig både som snäll, inte dum, men ffa intresserad av att lära sig ngt men ändå inte någonsin vilja bidra till eller ens delta i några sakdiskussioner. Och dessutom beklaga sig över att saker han har sagt ibland inte uppmärksammas mer …

  84. Rosenhane #79
    Nu har du fel.
    Men din uppfattning om mig är naturligtvis rätt.
    Den är din egen, och den vill jag inte ta ifrån dig. 😉

  85. Jonas N #83

    Ville du ha en diskussion om hur jag uppträder på bloggen?
    😉

  86. … eller ville du bara resa dig på läktaren och få applåder…

  87. Uffe, jag har ingen aning om vilka behov och mål du försöker uppfylla för dig själv här på bloggen, jag bara ser hur du försöker åstadkomma dessa … och jag finner metoderna lätt märkliga (trots att jag inte exakt vet vad de syftar till)

  88. Kom just in och böt till Blink i lurarna, gubbskallen ska ha musik i både fram och bakgrunden, mitten är Stephen Hawkings senaste officiella tankar, jag anser ”nu”…. att han har fel…..
    vem har inte fel???
    räck upp handen…
    mina räcker inte högre upppppppp…
     
    Visst vill vi bli erövrade av civilisationer som håller oss i bur, ty vi är så primitiva? Som våran erövrat tidigare från korståg till dagens militanta islamism…..????
     
    Det gör just nu våra skattefinansierade ledare…. håller oss i bur… för vi är så primitiva….
     
    Eller hur?

  89. Jonas N #87
    Hur skulle det vara att diskutera klimatet och om CO2 är en växthusgas?
    Kan det vara intressant för dig?
    Ditt stora intresse för människan bakom kommentarerna delar du med mig.
    Men jag är inte lika snabb med att halka över till att presentera egna uppfattningar om andra personer som du är…

    Har du läst det länktips du och alla andra fått om hur CO2 är en viktig växthusgas vid sidan av vattenånga?

    Är det OK att tjata om det när andra tjatar om att CO2 INTE är en växthusgas? Vad tycker du?

    Nu kopplar jag över till annat, så räkna inte på fler repliker från mig… i alla fall inte ikväll. 😉 

  90. Habahabazutzut habahabanamnam
    Habazutenemnam
     
    Ahaha….
    Bahue bahue bahue
     
    Anam    ….
     
    Hue BA hue BA   ah nam nam…
     
     
    Hur smarta är jag och du som läser detta…???
     
    På en skala???
    Jag gissar på nära noll.
    Men glada kan vi för det…
     
     
    Eller hur?

  91. Gunnar Littmarck #90

    Jo du.
    Men du är ju skitsmart som överhuvudtaget kom på att skriva inlägget… 🙂

    Snacka om kreativ hjärna!

  92. Torsten Wedin

    Uffeb:
    Du förstod inte kritiken.
    /Totte

  93. Torsten Wedin

    Uffeb:
    Snart kommer Håkan Sjögrens ”dräpning” av dina ”nollkunskaper”.
    /Totte

  94. magnus

    Torsten

    Oh my god, it´s so close I can almost touch it…….

  95. Torsten Wedin

    Gugge:
    Har du druckit Mackmyra Whisky i kväll? Jag har gjort det. Jag har just avslutat en intensiv vecka. Tack för senast, förresten.
    Du gjorde en fullständigt formidabel insats i Västerås i onsdags förra veckan. Alla jag snackar med håller med. Men stackars Gugge, jag vet att du inte gillar beröm. Men det får du tåla.
    Du ingår numera i gruppen mina närmaste personliga vänner. OK?
    /Totte

  96. Torsten #93

    Jag är visserligen nyfiken på mina okunnskaper, men du kan hälsa Håkan att jag loggar ut inom kort för att återkomma imorgon…
    Ha de!
    Som dom säger här i gränslandet.

  97. Torsten Wedin

    Uffeb:
    Är du en sån där som måste sova bort halva livet?

    Dom brukar inte tänka så skarpt.
    /Totte

  98. Totte, min inte alltid ”verbalt oborstade” men dock alltid i själen vän.
    Jag kanske dricker ett glas i morgonkväll och på lördagskväll, i mina norska vänners lag, då ska jag än mer minnas ditt gitarrspel och din värdefulla intressanta person.
     
    Ha det bra, men ta det lugnt med ”musfällan”  ni kan behöva ett visst skydd….  😉

  99. Håkan Sjögren

    Uffeb # 65, # 67 och # 76 :    Klimatvetenskapen är ju, i jämförelse med andra vetenskaper, på blöjstadiet om jag undantar genusvetenskapen. Om en nationalekonom gör en felaktig bedömning, så blir trängseln stor bland andra ekonomer som vill rätta till det felaktiga men när klimatvetaren felbedömer läget blir trängseln stor bland andra klimatvetare, som bedyrar att det felaktiga är helt rätt. Och snälla Du, kom inte dragande med uppsalainitiativet, det ser jag som en ren förolämpning. Slutligen är Dina temperaturangivelser helt uppåt väggarna och uppe i det blå.  Rätta angivelser är: 0 % CO2 ger15 grader. 0 % H2O ger minus 18 grader även om halten CO2 vore hög.

  100. Les Miserables

    så här på kvällen behöver man lite lättsammare information
    http://www.youtube.com/watch?v=Yrd3HYU80Dk

  101. Les Miserables

    Uppsalainitiativet – var det institutionen för rasbiologi ? eller försöken att motbevisa Einsteins relativitetsteori , som man höll på med fram till 50 talet. Det tycks vara något fundamentalt  ruttet i Uppsala

  102. Anders L

    ”Skattetryck” =  ”Tax pressure”?
     
    Nä, ”skattetryck” är ett uttryck som högern har hittat på bara för att få det att låta som om det är synd om dem som har mycket pengar. Löjligt!

  103. Håkan Sjögren #99

    OJ!
    Vilka bra bevis du framför!
    OBS, ironi.

    ”Slutligen är Dina temperaturangivelser helt uppåt väggarna och uppe i det blå.  Rätta angivelser är: 0 % CO2 ger15 grader. 0 % H2O ger minus 18 grader även om halten CO2 vore hög.”

    Man baxnar!

    Det vore intressant att få dina siffror förklarade.
    Har du hittat på dom själv eller räknat ut dom efter vad du hittat på någon suspekt sida på Internet som bekräftar din egen uppfattning?

  104. Les Miserables#100
     
    Den är jättekul men jättegammal här.
    Du vet, det går inte att värma på en gammal sufflé…. 😉
     
     

  105. Anders L
     
    Så du menar att allt är Jarl Halmarssons fel?

  106. Labbibia

    Anders L
    Problemet är att ”skattetrycket” drabbar alla som har ett arbete….
    Sätter du likhetstecken mellan ”mycket pengar” och ett vanligt heltidsarbete så tror jag minsann att du är ute och cyklar igen.

  107. Torsten Wedin

    Uffeb:
    Du är faktiskt komisk. Synd att inte Poveel Ramel lever. Han kanske skulle anställa dig.
    /Totte

  108. Torsten,
    Povel skulle aldrig ha anställt Uffe trots att det var en uffefigur han   hade  i åtanke när han skrev:
    YouTube – Karl Nilsson – Povel Ramel

  109. Torsten Wedin

    Är Anders L här igen? Jag som trodde att han börjat studera på Comvux för att lära sig grunderna.
    /Totte

  110. Totte #107
    Tror du att det skulle funka?
    Jag ställer upp!

    Du anställer och jag ger järnet…

  111. Torsten Wedin

    Rosenhane:
    Jag håller med.
    Povel ville ha kvalitet.
    /Totte

  112. Torsten Wedin

    Uffeb:
    Jag förstår inte ditt förslag.
    Jag vill inte anställa en dummis.
    /Totte

  113. Les Miserables

    OK Rosenhane 104#  Den finns ju i flera versioner.
    Men har du sett det här :
    Al Gore Buys Another Mansion
     
    Clearly worried about CO2 emissions causing rising sea levels, Al Gore has bought an ocean view mansion with 9 bathrooms.
    Lauren Beale
    Los Angeles Times
    April 29, 2010
    Former Vice President Al Gore and his wife, Tipper, have added a Montecito-area property to their real estate holdings, reports the Montecito Journal.
    The couple spent $8,875,000 on an ocean-view villa on 1.5 acres with a swimming pool, spa and fountains, a real estate source familiar with the deal confirms. The Italian-style house has six fireplaces, five bedrooms and nine bathrooms.

  114. Torsten  #112

    Jag trodde att om jag dög för Povel så skulle jag duga för dig…
    Zzzzzzzz

  115. Håkan Sjögren

    Uffeb # 103 : Jag har vid upprepade tillfällen framlagt bevis här på bloggen, men för de som inte är läskunniga eller har svårt att fatta kommer de nu i repris: Under 100 år med eller utan utsläpp av stora mängder CO2, påstås att jordens medeltemperatur bara ökat med 0,7 grader varav CO2 inklusive ”förstärkninseffekter” bara bidragit med någon tiondel och den senaste tioårsperioden har temperaturen snarast minskat,trots oavlåtligt ökande utsläpp. Halten CO2 i luften har under tiden ökat med  c:a 35 % Alltså är CO2 en mycket dålig växthusgas. Den strålningsenergi, som molekylen tar upp från jordytan blir till vibrationsenergi och en svängande elektrisk dipol utstrålar praktiskt taget ögonblickligen energin som elektromagnetisk strålning och den stannar inte kvar i molekylen, som därför inte blir varmare. Vidare är CO2-molekylen omgiven av ungefär 2500 luftmolekyler, som inte heller blir uppvärmda. Alltså sker ingen uppvärmning av luften. Slutligen kan molekylen bara absorbera strålning i två mycket smala band. C:a 5 % av värmestrålningen skulle kunna absorberas om absorptionen vore fullständig, men molekylen har lika svårt att ta till sig fotoner som vissa bloggare har svårt att tillgodogöra sig erbjudna kunskaper. Nu har jag presenterat mina bevis för att CO2 är en dålig växthusgas och ser fram mot Dina för att den har påverkat,påverkar och kommer att påverka klimatet.
    Mvh, Håkan.