Öppen Tråd

varmebolja

SMHI påstår att det skall komma lite mer värme i veckan så det är väl dags för dem att plocka fram de här gamla skrämselkartorna igen. Och så glömmer vi kylan och snön som varit hittills under våren…. Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Urban Wikström

    Äsch….
    Vem bryr sig egentligen.
    Vintern började tidigt i November.
    Nu kan våren försiktigt nalkas för att sen explodera om 14 dar……….
    Sköna Maj välkommen….!!!

  2. foliehatt

    Jag postar detta igen:

    Det dyker upp en hoper studier som påstår det ena och det andra, baserade på ERA5-data.

    ”ERA5 is the fifth generation ECMWF atmospheric reanalysis of the global climate covering the period from January 1940 to present. ERA5 is produced by the Copernicus Climate Change Service (C3S) at ECMWF.
    ERA5 provides hourly estimates of a large number of atmospheric, land and oceanic climate variables. The data cover the Earth on a 31km grid and resolve the atmosphere using 137 levels from the surface up to a height of 80km.”

    Det är med andra ord en ”shit load” med data. Utan att veta i detalj så misstänker jag att det mesta av dessa data inte är uppmätta med instrument, utan hittepå på ett eller annat vis, då det inte finns global täckning av instrument ens på den globala ytan med den 31 km rutindelning som databasen erbjuder.

    Vad ska man tro om studier som drar slutsatser ur ERA5 – dataset? som exempelvis den här:
    https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.adl1598
    som hävdar att värmeböljor blivit värre enligt ERA5-data (och kontrollerat, bekräftat i CMIP6-körningar)

  3. Torbjörn

    Använder inte ERA5 data från NOAA?

  4. BG

    #1 foliehatt

    ”ERA5 provides hourly estimates of a large number of atmospheric, land and oceanic climate variables.”

    ”ˈEstimate, an approximate calculation or judgement of the value, number, quantity, or extent of something.” (Oxford Dictionary)

    ERAS gissar.

  5. Berra

    Numera är det visst första April varje dag…

    https://sverigesradio.se/artikel/nya-eu-lagen-forbjuder-riseldning-maste-atervinnas

  6. Lasse

    Att det pågår en mediedriven uppvärmning kan vi väl acceptera.
    Men att de institutioner som är satta att objektivt följa och ge oss data inte förmår vara objektiva bör vi inte acceptera.
    https://wattsupwiththat.com/2024/04/05/blatant-violations-watchdog-challenges-key-data-used-by-biden-admin-to-push-sweeping-climate-agenda/
    Vi får hålla ögonen på våra indata.
    Opinionen kommer snart att följa alla förutsägelser och se hur falska de är:
    polarportal.dk/fileadmin/polarportal/sea/SICE_curve_extent_LA_DK_20240404.png

    Eller som i sammanfattningen av mars 2024 väder.
    Något varmare än normalt när det borde heta något mildare än normalt, speciellt eftersom maxtemperaturen inte låg över utan det var mintemperaturen som låg över.
    Nätterna var inte så kalla! (eftersom det var molnigare än normalt)

  7. Joachim

    Jag saknar lite information i denna artikel, kan ni hjälpa mig?
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/ssab-satsar-mangmiljarder-pa-nytt-stalverk-i-lulea
    SSAB investerar 52 miljarder till ett fossilfritt stålverk i Luleå. Man hoppas med detta göra 2,5 miljoner ton per år och reducera Sveriges CO2-utsläpp med 7%.
    Hur mycket el behövs per år för produktionen?
    Hur stor andel av Sveriges el motsvarar det?
    Finns denna el, eller måste elproduktion byggas ut? Ingår denna kostnad i investeringen?
    Används vätgas i processen? I så fall:
    Innefattar investeringarna produktion av vätgas, eller ska denna köpas in?
    Hur mycket vätgas behövs, och finns denna att tillgå?
    Är det fossilfria stålet billigare eller dyrare än ”vanligt” stål? Hur mycket?

    Eller är ovan processer med el och vätgas redan gjorda, och investeringen handlar enbart om att producera stål från inköpt fossilfri järnsvamp?

  8. Joachim

    #7 forts
    LKAB välkomnar satsningen men bekymras över förseningar i Hybrit-projektet.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/lkab-valkomnar-stalsatsning-men-forseningar-i-malmberget-oroar
    Är SSAB beroende av LKAB för att kunna tillverka fossilfritt stål?
    Om Hybrit fallerar, har SSAB kastat 52 miljarder kr i sjön då?

  9. Fredrik J

    Filmen Climate: The Movie finns sedan en tid omnämnd på IMDb, vilket bara det är förvånande. Hittills har den dessutom fått ganska högt betyg, runt 8/10 stjärnor. Betyget är dock baserat på endast c:a 300 röster. Även om filmen säkert har setts av många fler är det nog inte många av tittarna som är intresserade av att rösta.

    Filmens IMDb-sida har utöver detta drygt 20 tittarrecensioner (varav 15 positiva), och det intressanta här är att recensenterna nästan uteslutande gett filmen högsta alternativt lägsta möjliga betyg. De positiva visar på en stor glädje att klimathotskritisk information får komma fram, medan de negativa med ilska hävdar att filmens innehåll är falskt och att de som medverkar är betalda av oljeindustrin.

    Efter att ha följt sidans utveckling under veckan har jag dock noterat ett par nedslående saker:

    1. Det höga betyget sjunker för varje dag. Fler och fler klimathotstroende hittar uppenbarligen till sidan och de vill göra vad de kan för att svartmåla filmen.
    2. Recensionerna kan röstas upp eller ner och just nu växer antalet nedröster snabbare än upprösterna. Ju lägre ”betyg” en recension får, desto mindre chans att den uppmärksammas på filmens huvudsida.

    En djupt klimathotstroende kommer naturligtvis aldrig att acceptera filmen, men det torde finnas en stor mängd människor som skulle våga se den. Finns det någon indikation från annat håll som visar på att filmen fått spridning?

  10. foliehatt

    Fredrik J, #9,
    det ligger en masa pengar i potten vad gäller att hålla klimatkatastrofnarrativet levande. De som sitter vid just den köttgrytan önskar så klart hålla den kokande, och gör vad de kan för att den ska göra så.
    Självklart innefattar detta att på industriell skala med ad hominem-attacker försöka diskreditera sådan information som hotar detta. Tyvärr är fältet så infekterat och sönderbombat av propaganda att jag skulle bli mycket förvånad om de som lever på katastrofnarrativet tog den vetenskapliga diskussionen istället.

  11. Karl Erik R

    #6 Joachim

    SSAB planerar att stänga masugnen, där järnmalm reduceras till rent järn med hjälp av koks. Istället bygger man ljusbågsugnar och köper järnsvamp av LKAB. Järnsvamp är malm som reducerats med gas, i detta fall vätgas. Det ska göras av LKAB. En första anläggning ska byggas i Vitåfors. I ljusbågsugnarna ska järnsvampen smältas och en mindre mängd andra ämnen ska tas bort för att få stål i önskad kvalitet.

    Processen med ljusbågsugnar kräver mycket el men bara mindre mängder gas, framför allt för att hålla det smälta järnet i rätt temperatur. Antagligen tänker man använda vätgas för att helt komma ifrån fossil naturgas.

    Svaret på din sista fråga är ”Ja”, men en hel del el kommer att användas för att smälta järnsvampen som är kall eller ”ljummen” när den kommer till SSAB.

  12. Idag fick ledaren om XR på Energimyndigheten plats i SvDs pressreaderversion. XR på Energimyndigheten

  13. Sigge

    Joachim #7

    Stålverket i Luleå kommer att använda mycket mer el än tidigare. Den stora elförbrukaren ihop med det gröna stålet är tillverkningen av vätgas. Det skall ju LKAB göra i Gällivare,

    SSAB i Oxelösund kommer investera i en ny ljusbågsugn för att tillverka grönt stål. Den kommer att vara klar 2026 och kosta 6,2 mdr. I det fallet så ska ljusbågsugnen ersätta en masugn som är sliten.

    Investeringen i Luleå verkar vara mer än att bara ersätta masugnar med ljusbågsugnar. Det verkar som de skall bygga ett helt nytt stålverk.

  14. Karl Erik R

    #8 Joachim

    Om LKABs tillverkning av järnsvamp med vätgas skulle helt fallera så kan SSAB köpa skrot och tillverka stål av detta.

    Tekniken bakom Hybrit är relativt väl prövad så riskerna, som jag ser det är tillgången och priset på el. Fossilfritt stål lär det bli, men det kan bli dyrt?

    I första steget bygger LKAB en anläggning som bara räcker för SSABs behov. Det blir en fullskalig pilotanläggning som senare ska kopieras ett antal gånger hos LKAB, om den första blir tekniskt och ekonomiskt lyckosam.

  15. Jax

    #7, 8, 11, 14

    Det finns ju flera steg i det här. Först så behöver ju inte nödvändigtvis vätgas användas för järnsvamptillverkningen, utan naturgas kan ju användas istället. Sedan behöver ju inte SSAB nödvändigtvis framställa fossilfritt stål, utan de kan köra verket som ett vanligt skrotverk. Så pengarna är nog inte bortkastade.

  16. Det sägs att vissa växter får försämrat näringsinnehåll då koldioxidhalten stiger. Även ökad värme sägs ha den effekten. Men det är väl en fråga om växtavel, att få de odlade växterna anpassade, för att kontra det.

  17. Joachim

    Svar på #7

    Tack alla för svar.

    Vet vi hur mycket el som går åt? Artikeln/SSAB nämner en reducering av Sveriges CO2-utsläpp med 7%. Är det ljusbågsugnarna i Luleå som på egen hand står för den reduktionen?
    Innebär ståltillverkning med koks att man samtidigt smälter järnet och får bort orenheter?
    Innebär ståltillverkning med (vät-)gas att man först tar bort orenheter? Därefter återstår smältning, vilket kan ske med valfri upphettning?

  18. Daniel Wiklund

    Vi är glada i Luleå. Vi får ju bidra till ett bättre klimat och väder. Om stålet blir bättre vet jag inte. Fjärrvärmen, billigast i Sverige, som värmt min villa i drygt 20 år, är snart historia. Men vad gör det när man bidrar till ett bättre klimat. Just nu har vi mer vinter än på väldigt lång tid. Det kanske är det som är framtiden när vi minskar utsläppen av den ”farliga” koldioxiden.

  19. Magma

    #9
    Har precis skapat ett konto på IMBd och givit den oberoende vetenskapen mitt fulla stöd. Som en klok ledare i SVD uttryckt det så kräver demokratin en fri debatt och meningsskillnader!

  20. tty

    #17

    Kolet/vätet behövs för att reducera järnoxiden (=malmen) till rent järn.

    Ljusbågsugnar bygger på att man får redan reducerat material i form av skrot eller järnsvamp.

    Skall det bli någon CO2-reducering måste alltså LKAB fixa ”grön” järnsvamp från pellets med ”grön” vätgas och det kvickt och i stora mängder, annars spricker alltihop, för att få ihop tillräckligt mycket skrot tror jag blir svårt. Normalt används naturgas. Detta är väl etablerad teknik, vilket väte inte är.

    Föroreningar förmodar jag att man löser via slaggbildare i vanlig ordning.

    Justering av legeringsmaterial (inklusive kolhalt) görs numera ofta i skänkar efter smältning, men jag vet inte exakt hur SSAB tänker.

  21. tty

    #18

    Om tidsplanerna håller (troligen inte så väldigt stor risk) måste nog Luleå kommun börja bygga ett värmeverk tämligen per omgående. Undrar var de ska ta bränslet? Utländska sopor? Grot?

  22. Fredrik S

    Berra #5

    Ja sedär, nu vi får inte bränna lite grenar på tomten.

    Och om du sågar ner en björk på tomten och hugger till ved går det bra att elda men eventuella grenar måste du köra till återvinning.

    Klipp från Naturvårdsverket.

    ”Är det tillåtet att göra ved av träd från den egna tomten?

    Om träden tagits ner för att ge ved utgör inte veden ett avfall. Däremot kan det vid avverkningen bli rester, till exempel smala grenar som inte kan användas som ved. Dessa rester kan klassas som avfall och utgör då trädgårds- eller parkavfall.”

    Och glöm inte att stubbar från träd på tomten ska vara kvar för att främja biologisk mångfald.

    https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/avfall/krav-pa-separat-insamling-av-bioavfall/fragor-och-svar-om-bioavfall/

    Men det blir säkert lite bättre för klimatet att köra omkring på lite grenar från tomten till återvinningskarusellen.

  23. tty #21
    Det får bli ett väl tilltaget värmeverk, det är inte bara Daniels villa som ska värmas utan en fotbollsplan, premiär idag kl 13 hur har det gått för IFK Daniel, och ett antal hallar för diverse sporter.

  24. Fredrik S

    Fakta från våren 2023:

    Boende på Södermalm har i genomsnitt 40 m till närmaste journalist.

    Det bor fler journalister på Söder än i hela Norrland och mer än var tionde av Journalistförbundets yrkesverksamma medlemmar är bofasta där.

    36,9 procent av journalisterna bor i Stockholms kommun.

    50,4 procent av journalisterna bor i Stockholms län.

    Beaktansvärt vid den dagliga mediekonsumtionen.

    https://mediestudier.cdn.prismic.io/mediestudier/d715d3d5-9ff2-4b8b-ab42-00980d25b987_därborjournalisterna.pdf

  25. Fredrik S

    Greta har blivit arresterad i på motorvägen A12 utanför Haag i Holland.

    Hon han säga lite floskler till pressen dock, och hon är inte rädd för att bli arresterad.

    ”Asked whether she was worried about being arrested, Thunberg said: ”Why should I be?” ”

    Nä precis det är ju talande, snart väntar svt’s bekväma soffa, mer publicitet och kanske något fint pris?

    https://www.dw.com/en/climate-activist-greta-thunberg-arrested-in-the-netherlands/a-68757799

  26. Lars-Eric Bjerke

    #17 Joachim
    ”Vet vi hur mycket el som går åt?”

    Enligt professorerna Jan Blomgren och Per Falhlén kräver LKAB/SSAB och H2GreenSteels stålprojekt ca 7 000 MW el. Idag lördag förbrukar Sverige ca 14 000 MW.

    https://www.di.se/debatt/vad-kostar-el-till-vatgasstal-skattebetalarna/

  27. foliehatt

    Fredrik S, #22,
    ”50,4 procent av journalisterna bor i Stockholms län”

    Det kan ha att göra med att Sveriges Dövas Riksförbund finns i Sundbyberg och de Synskadades Riksförbund i Enskede.

    Nära och bra.

  28. Lars Cornell

    Jag läser i SvD i dag och på flera ställen om förseningar och tveksamheter med kärnkraft. Även #17 och #26.
    https://www.svd.se/a/KnQdy5/kallor-finansdepartementet-bromsar-ny-karnkraft
    Kan någon beskriva eller ge länk till beskrivning vad de våldsamt ökade kostnaderna på bygge av ny kärnkraft beror?

  29. Daniel Wiklund

    # 23 Håkan B Luleå spelade 1-1 mot Täfteå. På den uppvärmda planen. Samtidigt spelade Bergnäsets AIK mot Skellefteå i Arcushallen. Baik har ingen uppvärmd plan. Baik vann med 3-2. 125 tittade på matchen på Nyab vallen. Annat var det 1971 när IFK Luleå spelade i allsvenskan. Då var det minst 10000 som tittade på. Nu spelar dom i div 2. Fotbollsplanen där jag bor ( konstgräs) är inte skottad och har ingen värme. Det är 80 cm snö där. Den ligger bredvid LTU. Används flitigt på sommaren.

  30. Berra

    #22 Fredrik S:

    Jag har dragit mitt strå till stacken idag genom ett litet fint bål i trädgården:)

  31. Berra

    miljöpartiets valberedning har visst filmat vad de baserar sina nomineringar på…

    https://petterssonsblogg.se/2024/04/05/dagens-miljopartistiska-4/

  32. mattias

    #28
    Artikeln är skriven av Birgitta Forsberg. Hon skriver ofta bedrägligt initierade artiklar – alltid som en krypskytt mot kärnkraft. I artikeln pratas om 100-års perspektiv och att kärnkraft kan bli obsolet med modern energilagring etc. – och då har investeringen i kärnkraft varit förgäves. Det kan man ju påstå med alla idag till buds stående energikällor. Under så lång tid kan kanske energifrågan är löst genom fusion. Tydligen är man livrädd på finansdepartementet för en ny Nuon affär med höga kostnader för kärnkraft. Det resonemanget hörs aldrig när det gäller satsningarna på fossilfritt stål. Någon gång behöver också befintliga aggregat ersättas så det är hög tid att börja bygga moderna reaktorer. Även alternativkostnader som att nya företagsetableringar uteblir i södra Sverige pga effektbrist diskuteras sällan.

  33. Lars C. #28
    Håller med mattias #32.
    Det är i.o.f.s. inte konstigt att man jämför med kostnaderna för Flamanville, OL3 och Hinkley Point, vi har ju inte byggt nån annan kärnkraft i Västeuropa på flera decennier, men det finns ju alternativ och vi ska definitivt inte köpa nåt franskt. Varför har ingen rest till Polen och diskuterat ett samarbete med dom, dom planerar för Westinghouse AP1000-reaktorer byggda av koreanerna. låter som ett säkrare och billigare kort i mina öron. Det är obegripligt att britterna kunde göra en så dålig affär med fransmän och kineser 2016 när man redan vistte om alla problem med Flamanville och OL3. Britterna, labour, sålde 2009 ut den brittiska kärnkraften till EDF, den franska kärnkraftsindustrin, 2016 ingår man, torys, ett avtal med EDF om bygge av ny kärnkraft, alltså brittiska EDF köper kärnkraftverk av franska EDF, man behöver inte vara konspiratoriskt lagd för att se riskerna med ett sånt upplägg.
    Några länkar om det franska soppköket:
    https://www.nao.org.uk/reports/the-sale-of-the-governments-interest-in-british-energy/
    https://www.bbc.com/news/business-37502547

  34. Claes-Göran Carlsson

    #5 EU har alltså förbjudit påsk- valborgseldar!

  35. Sigge

    Daniel Wiklund #18
    tty #21

    För flera år sedan diskuterades det i branschtidningar att kraftvärmeverket i Luleå som använder restgaser från järnverket börjar bli slitet. Så det behöver byggas något nytt inom de närmaste åren.

    Gjuterier har överskottsvärme som kan utnyttjas för uppvärmning av lokaler. Jag vet inte hur stålämnena ska kylas i Luleå och om det går att ta vara på den överskottsvärmen och vad den i så fall skall användas till.

  36. Fredrik S

    Claes-Göran Carlsson #34

    EU-byråkraterna ska ju spendera 578 miljarder euro till 2027 på klimatet så vi får väl anta att de vet vad de gör?

    Alternativt är de kanske som andra väsen rädda för eld?

  37. Berra

    #34 Claes-Göran Carlsson:

    Uppenbarligen. Det är ju å andra sidan helt logiskt då ALLT som kan ge medborgare sammanhållning ska bannlysas…

  38. Fredrik S

    Berra #31

    Ojdå, ska vi ha sådana galopperande ute i naturen? Eller det är väl mest i stan förresten.

    Fast de kanske äter gammalt gräs och grenar nu när vi inte får tända brasor längre?

  39. Fredrik J

    #19 Magma

    Det har jag också gjort – enbart av samma anledning.

  40. Daniel Wiklund

    # 35 Sigge Fjärrvärmen har fungerat perfekt under dom 21 år den värmt min villa plus hela Luleå. Och den fungerar väldigt bra just nu. Jag betalar en årskostnad på 12500 för 21,50 MWh. Sveriges billigaste. Dom har inte presenterat nån ny källa till fjärrvärmen. Men från Luleå Energi säger man att den nya kommer att bli betydligt dyrare. Allt för den besatta jakten på koldioxid. Vi har för årstiden mycket kallt i Luleå och Norrbotten just nu. Det går mycket fjärrvärme just nu. Jag har inte det minsta dåligt samvete för att min villa värms upp av överskottsgasen. Utan har varit och är mycket nöjd med den. Liksom alla andra luleåbor som har tillgång till den billiga fjärrvärmen.

  41. Magma

    Det är inte något märkligt i att ny kärnkraft är kostsam. OM man en gång på sjuttiotalet försökt att behålla och utveckla den kompetens som vi då byggt upp kunde Sverige varit en av de nationer som nu legat i täten vad gäller att bygga billigt och bra – nu införde man (läs Torbjörn Fälldin) istället ett tankeförbud.
    Vi hade ASEA Atom och Uddcomb, den första med gedigen ingenjörskompetens och den andra med en verkstad i världsklass.
    Vi byggde reaktorer i Sverige och Finland och var även djupt engagerade i byggnationen av de Tyska verken. Nu återstår endast en spillra av denna kompetens.
    När det sedan kommer till driften så handlar det om att vårda sin investering likväl som sitt kraftsystem. Självklart så skall kärnkraften ha förtur i systemet, både för att hålla ner kostnaderna och för att vidmakthålla ett stabilt elsystem. Låt slumpkraften leverera under topplast och till de industrier som vurmar för greenwashing.

  42. Sören G

    Hörde information om kommande program i P1. Programmet ”forskarliv” ska handla om forskare blir aktivist.

  43. Karl Erik R

    #22 Fredrik S

    För vilken gång i ordningen silar man mygg och sväljer kameler?

    Om jag tar ner ett träd på tomten så ska kvistarna levereras till återvinning och förmodligen ett värmeverk.

    Om jag avverkar 100 träd på min skogsfastighet för att för ved för vintern, då är det bara att lämna kvistarna i skogen. De kvistarna kommer att förmultna inom några år och avge samma mängd koldioxid som om de hade eldats upp.

    Jag förstår att det är olämpligt och bör vara förbjudet att elda grenar och kvistar i ett tätbebyggt villaområde, med tanke på att rök troligen stör grannar. Men det finns ju många villatomter som ligger så att man, vid viss vindriktning kan elda utan att störa någon granne.

  44. Dan

    Moorburg KW, tydligen ett till misslyckat Vattenfall-projekt:

    https://www.youtube.com/watch?v=gAr6uJ5NS6o

    Nytt för mig.

  45. Sigge

    Daniel Wiklund #40

    Kraftvärmeverket i Luleå är från 80-talet. Det behöver uppgraderas.

    Överlag så är överskottsvärme och överskottsgaser från industrin det bästa sättet att värma upp bostäder och lokaler. Ofta är det så att när överskottsenergi från industri används för fjärrvärme så måste det finnas back-up med annan panna för att driften är inte kontinuerlig.

    Det är alltid en risk för ett fjärrvärmebolag att investera i anläggningar som tar tillvara överskottsenergi från industrier. Industrin kan ju läggas ner.

  46. Daniel Wiklund

    # 45 Sigge Jag bor i Luleå sen 52 år. Jag cyklar förbi kraftvärmeverket nästan varje dag och har så gjort sen förra årtusendet. Du slår in öppna dörrar. Uppgradering behövs på det mesta det mesta här i livet. Även dina kunskaper. Man gör ju inte nytt stål för att kraftvärmeverket behöver uppgraderas. Jag säger en gång till att det har fungerat helt perfekt och elen är mycket billig. Varför lägga ner nåt som fungerar alldeles utmärkt och uppskattas av tiotusentals luleåbor. Det verkar störa dig att det fungerar och är mycket billigt.

  47. Ralf Marek

    The Little Green Book

    För en tid sedan var det någon här på KU som tipsade om att Ian Plimer, geologi-professorn från Australien, givit ut tre böcker om ”klimatet”, riktade till barn och ungdomar. Jag blev nyfiken och beställde två av böckerna från Lightning Source i USA. Leveransen dröjde, jag skulle betala moms och importavgift men nu har jag fått böckerna och börjat läsa. Och nu har jag sett att böckerna går att beställa från svenska Adlibris – kanske är det fler som kan vara intresserade så jag har gjort nedanstående förteckning med länkar till Adlibris, tyvärr går det tydligen inte att få länkarna klickbara i dessa kommentarsfält:

    THE LITTLE GREEN BOOK – For Ankle Biters – Ian Plimer – pocket (9781922518651) | Adlibris Bokhandel (Nr 1 For Primary School Children)
    Adlibris-pris 7 april 2024: 215 kr Utgiven: 2023
    ————————————————————
    The Little Green Book for Teens – Ian Plimer – pocket (9781922815668) | Adlibris Bokhandel (Nr 2 For Secondary School Children)
    Adlibris-pris 7 april 2024: 247 kr Utgiven: 2023
    ———————————————————–
    THE LITTLE GREEN BOOK – For Twenties and Wrinkles – Ian Plimer – pocket (9781922815675) | Adlibris Bokhandel (Nr 3 For High School)
    Adlibris-pris 7 april 2024: 215 kr Utgiven: 2023
    ————————————————————
    Jag är rädd för att våra barn och ungdomar får helt felaktig information (i detta ämne) både i skolan och från media och från andra kanaler – det känns som en plikt att åtminstone försöka motverka detta.

  48. Sigge

    #46 Daniel Wiklund

    Att kraftvärmeverket i Luleå är slitet känner jag till men jag vet inte i vilket skick masugnen eller masugnarna i Luleå är.

    Jag känner bättre till masugnen i Oxelösund och där var det planer på för 10-15 år sedan bygga ett kraftvärmeverk lika som det l Luleå. SSAB sa nej till det för de visste inte hur länge masugnen där skulle finnas kvar. Nu är det beslutat att det skall byggas en ljusbågsugn som skall ersätta den slita masugnen.

  49. Ann lh

    # 47 Tack Ralf Marke för återkopplingen !
    Ann lh

  50. Daniel Wiklund

    # 48 Sigge. Än en gång. Fjärrvärmen fungerar utmärkt och är billig. Har i snitt betalat 50 öre per KW. Men eftersom koldioxiden är så farlig enligt ”klimatexperterna” så är fjärrvärmen snart historia. Försök inte blanda bort korten. Du försöker få mig att inte se skogen för bara träden. Till skillnad från dig så behöver jag inte gissa. Jag känner av fjärrvärmen just nu och har så gjort I snart 21 år. Just nu behövs den verkligen. Vi har den kallaste inledningen på april på minst 60 år. Min fru jobbade på SSAB i tio år. Bl a i ledningsgruppen.

  51. Sigge

    Daniel Wiklund #50

    Jag gissar inte och jag blandar inte ihop korten.

    SSAB har väl ingen skyldighet att förse Luleåborna med billig energi? Om SSAB beslutar sig för att byta teknik eller lägga ner så har de ingen överskottsenergi att sälja.

    Det kan finnas en möjlighet att SSAB kan leverera hetvatten av värme som produceras när smältan kyls. Men den energin kan inte räcka för att värma upp hela Luleå. Om SSAB tar reda på den energin är det troligast att de använder den till att förvärma det som skall smältas i ljusbågsugnarna.

  52. Daniel Wiklund

    # 51 Sigge Nu är du verkligen ute och cyklar. Jag har 21-årig praktisk erfarenhet av fjärrvärmen. Du har noll erfarenhet. Blandar bort korten gör du definitivt. Du agerar som en försvarsadvokat för den besatta jakten på koldioxid.

  53. Berra

    Nu har de upptäckt att när vattenkraften får reglera när det inte blåser så blir det torrt nedströms när det blåser…

    Resten av tankegångarna är ju dock helt fel…

    https://www.svt.se/nyheter/sapmi/nu-rivs-vattenkraftverk-i-usa-en-seger-for-folket

  54. JanneR

    Något att visa för de som hävdar att science is settled och att forskare är oegennyttiga sanningssägare:
    https://www.youtube.com/watch?v=LKiBlGDfRU8

  55. JanneR

    Intressant vitnesmål från insidan om villkoren för forskare:
    https://www.youtube.com/watch?v=LKiBlGDfRU8

  56. JannerR #55,

    Ett mycket bra och ärligt inlägg om hur universitsforskning fungerar idag.

    Hon är inte riktigt påläst om klimatet – hon är fysiker – men om du inte håller med klimatalarmisterna så är du körd.

    Hennes berättelse är typisk – även för Sverige – om hur det går till att ständigt söka bidrag från statliga fonder för att kunna fortsätta din karriär som forskare (eller dina doktoranders) och att få jobb. ALLA universitet, och ALLA institutioner måste gå ihop ekonomiskt. Resultatet är att alla universitet med självbevarelsedrift lägger sig platt för vad de statliga forskningsfonderna vill ha.

    De, i sin tur, kan budgetmaximera genom att lyssna mycket noga på vad staten anser vara ”inne” för tillfället. Då kommer en ny ”satsning” på klimatet, gender eller vad de nu anses vara poppis för tillfället. Staten i sin tur styrs av regering och riksdag. Dessa i sin tur styrs av partiernas uppfattning om vad som kan få många röster. Men därtill så måste de acceptera EUs direktiv eftersom man väldigt gärna vill vara populär bland de andra medlemsstaterna. Och helst ”gå före”.

  57. Moren har gjort sitt, moren kan gå.
    https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=33323

  58. Stefan Eriksson

    #57 Håkan Bergman.
    Vi lär väl få se en del ”rundgång” i de ”gröna” branscherna. Ingen vill stå med ”svarte petter”!
    https://www.dn.se/ekonomi/ssabs-vd-avgar/

  59. Karl Erik R

    #48 Sigge

    En masugn har i princip ”evigt liv”. Nuvarande masugn i Luleå togs i drift år 2000. Den ersatte då två mindre. Huvudsakligen för att det är billigare och mera rationellt att driva en masugn än att driva två. Den nya masugnen renoverades 2015 för storleksordningen miljarden.

    Hybrit har inte uppkommit p g a att masugnen är utsliten. Skälen är 1) koldioxid med fossilfritt stål och 2) LKAB vill gå ett rejält steg framåt i förädlingskedjan.

  60. Västerbotten kuriren:
    ” Från extremkyla till kanonväder.”

    Det finns trots allt några som fattar – jag är imponerad!

  61. SVT kör hårt med klimat idag – och redovisar högsommarvärme i Österrike och Tjeckien.
    SVT missar dock att redovisa våra svenska aprilrekord från 1993, därförinnan 1913 och innan det 1802….

    Varför envisas SVT att redovisa nyheter om väder och klimat utan – perspektiv och historiska sammanhang?
    Är det medvetet, månntro?

  62. Berra

    Magnus blomgren:

    Och värmen är tydligen alltid någon annanstans…

    https://thoralfsblogg.com/2024/04/08/smhi-har-raknat-fardigt/