Vår på vissa håll och vårvinter på andra. Det riktigt uppmuntrande är att vi närmar oss vårdagjämningen i nästa vecka. Mörker, vik hädan!
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Vår på vissa håll och vårvinter på andra. Det riktigt uppmuntrande är att vi närmar oss vårdagjämningen i nästa vecka. Mörker, vik hädan!
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Det ”pratas” om ”återställare” men,,, till vad??
10 tusen kronors frågan, så här på morgonkvisten.
https://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20240223IPR18078/naturrestaurering-ny-lag-ska-aterstalla-20-procent-av-eu-s-land-och-hav
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/oro-for-desinformation-infor-eu-valet
”Klimatet, säkerheten och jobb är de tre viktigaste anledningarna till att man bör rösta enligt Metsola,”
Vilka var de tre viktigaste anledningarna till att Sverige skulle gå med i EU 1995?
Var ovan områden ens frågor för EU 1995?
Räddningen är nära! Våra elbilar ska användas för att stabilisera elnätet.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbilsbatterier-kan-stotta-elnatet-kan-ge-stabilitet-at-vindkraft
Hur påverkas batterierna av att ladda ur och ladda upp hela tiden?
Hur stor kapacitet har elbilarnas batterier? Hur betydelsefullt är detta bidrag till elnätet?
Joe Biden, USA:s president, ska göra gränsen mot Mexiko klimatvänlig. Det är ingen hejd på dårskapen.
Angående EU och klimat i #2 ovan
Hur stor andel av världens mänskliga CO2-utsläpp står EU för?
Endast ”rätt åsikt” fortsätter
https://www.na.se/2024-03-16/bra-att-na-tar-avstand-fran-klimatfornekare/
I dag på morgonen en skogspromenad med familjens hyperaktiva terrier. Vi går genom ett skogsområde som på grund av terrängen är för otillgängligt för att någon av de senare generationerna av markägare skall ha brytt sig om att varken bruka, eller vårda.
Det är med andra ord så mycket urskog som någon grön mupp någonsin kan önska sig, ett område som på EU-byråkratispråkbruk inte behöver och inte ens kan återställas – om inte tanken med återställning möjligen är tänkt att ske till ”Pre Glacial” och åter bli en stenig och steril del av den rullstensås som i dag döljs av ett tunt täcke av jord.
Går då vår promenad genom ett så romantiskt och grönskande område som EU-byråkratin och grönmupparna verkar sälja hela sin själ för att återupprätta?
Svaret kan bara bli ett stort rungande nej – området är spöklikt och rent ut sagt obehagligt att gå igenom. Förutom någon enstaka ek och gran så går det inte att hitta ett enda friskt träd. Området domineras av sälg och björk men jag tror inte att där går att hitta ett enda friskt träd av dessa arter där, samtliga är angripna av den ”biologiska mångfalden” och marken är täckt av träd och trädgrenar i olika stadier av nedbrytning.
Samtidigt konstaterar jag att vi är på väg mot ljusare, varmare och därmed också torrare tider vilket gör vi går igenom en potentiell ”krutdurk”. Det kommer inte att behövas mycket för att en enda gnista skall kunna skapa ett lokalt exempel på den ”brinnande planet” som Guterres så ofta påstår skapas av en spårgas i atmosfären …
Det är bara att konstatera att de bränder som de klimathotsreligiösa så gärna rapporterar om inte har ett skvatt att göra med koldioxid att göra, däremot en hel del med bristande skogsvård i kombination med mänskligt slarv med sådant som kan tända – cigarettfimpar, grillplatser, tändstickor, skogsmaskiner med banddrivning, och liknande ….
Kan man övertyga en alarmist att de har fel?
Knappast!
Men med AI kan i alla fall en debatt uppkomma mellan kunskap
och fördomar:
https://notrickszone.com/2024/03/15/google-ai-admits-i-apologize-i-downplayed-significance-of-limited-data/
Vårdagjämning i veckan som kommer men först ett rejält snöfall. Orange varning i Uppland.
Joachim #3
Som vanligt bortser man ifrån begagnat marknadens betydelse för nybilsförsäljningen. Begagnade batteribilar har redan idag låg efterfrågan och inte lär dom bli mer efterfrågade om batterierna ska användas till sånt där. Hållbart?
Joachim #3:
Glad överraskning på eftermiddagen när man ska åka hem från jobbet i sin som man tror nyladdade elbil:
Istället för att ladda så har elleverantören lagt rabarber på den ström jag hade!
Kommer bli få som sticker in sladden annat än på natten när elomfördelning inte är så troligt.
Dessutom tror jag utan att räkna att strömtillskottet är försumbart.
Joachim 5
EU:s andel uppgår till ca 8% under år 2022
Sveriges andel är mindre än 0,1 %
Indiens utsläpp är större än hela EU. Kina står för cirka 1/3 av de globala utsläppen
Lokaltidningen tog in en klimathots kritisk artikel.
Utdrag:
”Golfströmmen bryr sig inte om datorsimuleringar
INSÄNDARE
Återigen sprids skrönan om Golfströmmens kollaps i SVT Aktuellt 10/2. Enligt datorsimuleringar vid universitetet i Utrecht kan det bli 10 grader och kanske 20 grader kallare i Sverige vid nästa sekelskifte. Sedan har TT haft en notis om problemet, men där varnas för överdrifter. ——— Det förefaller som storslagen idioti att simulera sig fram tusentals år.
Hur kan politiker bevilja forskningsanslag av skattepengar till sådant nonsens? Golfströmmen fortsätter som den brukar utan att bry sig om datorsimuleringar.
Sture Åström,
nätverket KLIMATSANS”
Vilka mätserier kan vi lita på?
Vet vi verkligen att det blir varmare i världen, eller är det ett resultat av uppgraderade mätserier?
Havsisen både i Arktis och Antarktis verkar vara större än vad alarmisterna hoppats på, trots att de trummar på med att 2024 är varmast sedan vi började mäta.
Vilka mätserier finns det då?
Mängder, men för att nämna några
TSI, Total Solar Irradiance, som mäts av satellit, där livslängden på satelliten begränsar mätserien.
Viket tydligt framgår på denna sida
https://spot.colorado.edu/~koppg/TSI/
En annan mätserie, ja eller beräkning är väl ett bättre ord är den som NOAA gör för att beräkna temperaturen för hela jorden.
https://www.ncei.noaa.gov/access/monitoring/monthly-report/global/202402
Här har de använt flera olika versioner, men de senaste åren byts det version oftare:
1999 Quayle
2006 Smith & Reynolds
2009 New version ERSST.v3b
2012 GHCN-M v3.2.0
2013 GHCN-M v3.2.1 & MLOST v3.5.3
2015 GHCN-M v3.3.0 & ERSST v4.0.0
2019 GHCN-M v4.0.1 & ERSST v5
2023 NOAAGlobaltemp v5.1.0
2024 NOAAGlobaltemp v6.0.0
I den senaste versionen ingår OISST V2.1 som mäter temperaturen i haven, den är designad för att hitta värme.
Havsisens tjocklek i Arktis är inne på version 8
https://ocean.dmi.dk/arctic/icethickness/thk.php
Vilka andra mätserier uppdateras för att hitta mer värme?
Vem kan vi lita på?
Det är inte så lätt att förstå hur norra Atlanten är varmare än någonsin medans Island har sin kallaste vinter på runt 30 år och att isutbredningen i norra atlantenvarit kraftig långt söderut…Det är oväntat…och svårförklarligt.
Dessutom har havsisutbredningen ökat söderut vid Island i flera år – kanske är det ett klimatskifte som pågår.
Ett skifte som kommer att göra vissa platser varmare och andra kallare och ge mycket oro i atmosfären.
TIdigare klimatskiften, under 1900 – talet – har alla varit abrupta till sin karaktär och växelvis gett bl a långvarig torka över Afrikas horn och översvämningar i Europa.
Det känns verkligen som vi inlett ett nytt skifte – blir spännande att följa utvecklingen dom närmaste åren.
Klimatets skiftningar kan man tydligast följa i naturen – särskilt tycker jag utvecklingen och tillväxten i våra väldokumenterade fisksamhällen i Vänern är intressanta.
Vänern är en perfekt trögrörlig klimatindikator som visar temperaturutvecklingen I fiskbeståndens artsammansättning och deras tillväxt – just nu är temperaturen runt 1 grad och med drivis i väst och norr.
Idag kom en smärre invasion av bofinkar till trollhättan, precis vid den tiden på året dom brukar komma och kommande vecka blir ovanligt kall – mata gärna fåglarna veckan som kommer.
I onsdags försvann nyisen på hemmasjön från veckan innan och veckan som kommer är risken stor att isen lägger sig igen – fast vi närmar oss slutet på mars och bor söder om Vänern.
DET ÄR SVÅRT ATT SE NÅGOT KLIMATHOT – i min del av världen, trots att vi här i norr lever med dom största temperaturökningarna…undra vad Islänningarna tänker då…
Idag kör extinction rebellion ihop med andra klimatalarmister en mängd protester världen över, bl a i Göteborg.
Dom hade en debattartikel i götborgsposten i veckan om vad som skall drabba oss alla – dom skrev att vi skulle drabbas av – svält
– drunkning
– värmeslag
– pandemier
– köld
Man måste säga att dom garderar sig rätt bra!
#13 Torbjörn
Du är inne på en spännande spaning.
Metoder och mätningar som ändras för att uppvisa en förändring.
Ibland krockar två olika mätmetoder med varandra och då kan de kalibreras.
Det tydligaste är NASAs redovisning av havsnivådata där satellitdata och peglar krockar. Försöket att visa på en förändring där var nästan komiskt.
I somras alarmerades det om havsvattentemperaturanomalier i Östersjön mätta med satelliter. De krockade med direkta mätningar som inte visade samma förhöjda temp.
Media luras av alarmistiska forskare som borde veta bättre!
Dessa borde hängas ut, name and shame!
#11 Lennart
Kompletterande information. Kina ökade under 2023 sina utsläpp med 565 Mt vilket tar dem upp till 12,5 GT / år vilket nästan exakt (33,4%) motsvarar som du säger en tredjedel av de globala utsläppen.
Kinas ökning överstiger då efter mindre än en månad Sveriges hela globala utsläpp. Vätgasstålen skall spara 10% av Sveriges utsläpp eller ca 4 Mt/år. Det ”äter” Kinas ökning upp på mindre än 3 dagar.
I spåren av klimatfrågan det ena efter det andra ogenomtänkta och orealistiska förslagen, nu också att elbilsbatterier skall ingå i energiförsörjningens infrastruktur. Skall nu också våra elnät ytterligare fragmenteras och degenereras, vi har redan en oreglerad inmatning i våra lokalnät med el från solceller.
Hela debatten kring klimatfrågan och vår energiförsörjning är på en naiv och infantil sandlådenivå. Hur är det möjligt att debatten helt saknar motparter? Är journalistiken så okunnig att det inte finns de som direkt kan motsäga konsekvenser av orealistiska förslag, som nu med elbilsbatterierna. Batterierna skall ju laddas och inte urladdas. Objektiv journalistik förutsätter direkta motfrågor om konsekvenser på alla nivåer och om kostnader etc och inte som nu, en bedövande partiskhet.
Tack Lennart #11
Och Mats #16
Om vi skulle räkna som IPCC gjorde för något år sedan innebär dagens utsläpp att temperaturen till år 2100 ökar 3,00 grader (+-1,5 grad).
Om EU i morgon upphör med alla utsläpp innebär det att ökningen skulle bli 92% (100%-8%) av 3 grader = 2,76 grader.
EU skulle således maximalt kunna bidra till 0,24 grader mindre uppvärmning på 75 år.
Men Fit for 55, EUs flaggskepp, siktar på ”klimatneutralitet” 2050. Högt räknat kan då bara 2/3 av 0,24 grader uppnås, dvs 0,16 grader.
Detta EUs stora språng leder alltså till att medeltemperaturen 2100 blir +2,84 grader istället för +3 grader.
Under förutsättning att de miljarder fattiga på jorden som saknar elektricitet och transporter kan få det utan fossil inblandning.
Och att IPCCs minst sagt osäkra ”beräkningar” (+-50%) är korrekta.
Om jag minns rätt har IPCC skrivit upp temperaturutvecklingen i senaste versionen, till typ 2-4,7 grader. Det skulle innebära någon tiondels grad extra som EU kan hoppas uppnå.
Håkan Bergman #9
Jag tycker beg elbilar kostar för mycket. I alla fall de som har förvärmning av batteriet för snabbladdning och värmepump.
Min dotter lånade min elbil när hon åkte till fjällen för att hennes dieselbil är så trögstartad när det är kallt. Efter den resan vill hon byta till elbil, men hon har inte råd att köpa en ny elbil. Både hon och jag letar efter elbil som passar henne.
#19 Sigge
Jag förstår att du skojar med oss! Elbil i stället för diesel för fjällresa? Haha…Räckviddsångest är ju ett nyord med ytterst konkret betydelse för elbilsägaren. Särskilt på våra breddgrader där det är klokast att utgå från att vintrar kommer vi att ha. Lägg på minnet. Elbilens räckvidd minskar vid kyla. Minus 40 procent redan vid minus 7 OC. (AAA).
https://klimatupplysningen.se/elbilar-raddar-inte-klimatet/
#19 Sigge
Förstår inte överhuvudtaget snacket om dieselbilars problem med kyla. Har kört med diesel sedan nittiotalet och bor i Luleå. Inte en enda gång har jag haft problem i kylan. Startar alltid! Kan lämna bilen ute i -30 utan motorvärmare och den startar och fungerar som vanligt.
Joachim Andersson #6
Insändarskribenten anger vad man får tro menas med ”fakta”, när hon slår fast att ”vi har en klimat-kris och den är fruktansvärd”.
Att hon tycker det, får väl anses vara faktum.
Svårt fall!
jax #21
Alla bilar kan få problem att starta om det är kallt ute. Problemen är vanligare på dieselbilar än bensinbilar för motorn går tyngre. När bilarna börjar bli lite äldre så och startmotorn blivit sliten så går startmotorn ofta lite långsammare. Det är det som är problemet med min dotters bil. Hade det varit en bensinare så hade nog inte varit något problem att starmotorn går lite långsammare.
Dieselbilar borde ha en större startmotor och ett större batteri än bensinbilar. Förr var det så att startmotorn i dieselbilar var kraftigare än i bensinbilar men nu tror jag de flesta tillverkare använder samma startmotor i alla motoralternativ.
#19 Sigge
Säg till henne att tanka diesel utan inblandning
Jag antar att de flesta håller med mig om att MSM utgör en stor anledning till debattutrymmet inom allt fler diskurser krymt (inkl medveten censur).
I USA liksom i hela väst har ägarkoncentrationen tilltagit kraftigt (mindre konkurrens) samtidigt som ägarna i sig ingår i ett globalt näringsliv med liknande koncentration och enorma privata förmögenheter. Inte minst inom de finansiella och nya digitala branscherna. Vi får en form av kommunicerande kärl där de globala företagens annonser allmer styr redaktionernas spegling av verkligheten.
Se bif diagram från USA som visar allmänhetens allt sämre förtroende för våra nyhetsorgan;
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/propaganda/mainstream-news-is-committing-suicide/
PS! Glöm inte att det är ett par tre centrala nyhetsbyråer från USA som styr en stor del av det dagliga flödet till t.ex den svenska nyhetsrapporteringen.
Det har skrivits om det här tidigare men nu har den statliga median också upptäckt det.
eu-s bilar bli förnybara, alltså behöva bytas ut efter ett fåtal år, oavsett vad ägaren tycker
https://sverigesradio.se/artikel/fler-bilar-kan-skrotas-mot-agarnas-vilja
Jämför med mp:s förslag om att reparera och laga cyklar och kläder…men bilar ska skrotas
Böndernas protester i Europa verkar har burit frukt, tyvärr kommer väl Sverige att ”gå före” och kompensera för att eu backat på kontinenten…
https://sverigesradio.se/artikel/efter-protesterna-eu-kommissionen-foreslar-jordbrukslattnader
#26 Berra
Ännu ett exempel i raden som visar EU:s bisarra och hänsynslösa kontrollbehov. Men kanske några SVT/SR-medarbetare nu har börjat inse vad som kan drabba dem själva.
Lite fler detaljer:
https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/eu-forslag-kan-tvinga-dig-att-skrota-bilen/
För dem som ännu inte har sett den är här en intressant intervju med professor Jan Blomgren. Han berättar där bl.a. om hur mycket pengar som lagts på att motarbeta kärnkraft i decennier, hur vänsterideologier påverkat forskning och utbildning för sina egna syften och hur duktigt folk lämnat universiteten.
https://www.youtube.com/watch?v=EgMP6wu6An8
Det kan finnas något för alarmisterna att glädjas åt och fira att dom hjälpt till med: I veckan kom nämligen eurozonens siffror för dess industriproduktion – minus 6,7% på ett år.
Ett rejält minus i industriproduktionen borde ge alarmisterna en bättre nattsömn – medans vi andra börjar att oroa oss för framtida pensioner och välfärdssystem.
Alarmisterna kanske skall jubla även över tyska riksrevisionens slutsatser i veckan – Nu är det kris i den tyska energiproduktionen säger dom och dessutom har inte politikerna förstått det – säger revisionen.
Utan energi ingen industriproduktion – perfekt säger alarmisterna.
Även I Sverige fick riksrevisionen eld i baken i veckan – dom skall granska järnsvampsprojektet hos LKAB….Kan det verkligen vara värt att slänga in 400 miljarder i den alarmistbrasan…undrar nu både finanstidningarna och riksrevisionen.
Kanske vore det bättre att satsa 400 miljarder på skola,vård och omsorg istället känner dom – som gillar andra människor och vårat samhälle och en viss nivå på grundtrygghet.. OCH dessutom skulle då LKAB kunna fortsätta att framställa en av världens renaste järnpellets och tjäna stora pengar, istället för att bränna 400 miljarder till en klimatnytta på under 0,1%.
Dessutom skulle den enorma naturskändningen med 5000 nya vindkraftverk i fjällen kunna stoppas – om vi bara lät bli att slänga ut dessa 400 miljarder till obefintlig nytta.
Riksrevisionen kommer nog att både slita sitt hår och fundera över landets hälsotillstånd – när dom nu granskar hjärnsvampsprojektet…. – men å andra sidan kanske riksrevisionen vill hålla sig väl med alarmisterna och extinction rebellion – det är ju viktigt numera… i samhällsplaneringen.
Jag läste samhällsplanering som fördjupning på universitet på 90 – talet – MEN då ansåg varken samhället eller smhi att det förelåg någon klimatkris – eftersom vi då just genomlidit en Avkylning i klimatet sedan 1960 – talet – trots mängder av koldioxidutsläpp i 100 år.
Vet inte hur många mer än jag som undrar varför EU medvetet verkar förstör sin ekonomi genom det som för den vanlige Svensson verkar vara fullständigt förvirrade förslag på framför allt klimatområdet men även när det gäller Ukraina, energi och medborgarrättigheter och att fritt uttrycka olika åsikter.
Senaste exemplet från Tyskland var väl när en skolas rektor skickade polisen på en 16-åring för att hon delat en smurf video med Afd vänligt material, se länkar nedan
https://dailysceptic.org/2024/03/15/german-police-pull-a-16-year-old-girl-out-of-class-and-tell-her-to-stop-posting-smurf-themed-afd-friendly-content-to-tiktok/
Kanske kan denna länk ge en ledtråd till vad varje tänkande man och kvinna ser i dagens EU politik och kanske även förklara varför det är så bråttom och varför man uttrycker sig med sådan bestämdhet och verkar vara beredda att dra in oss i krig samtidigt som man vill sänka invånarnas levnadsstandard allt med CO2 som verktyg.
https://sonar21.com/why-is-the-european-union-destroying-its-own-economy/
Nå, ja, en hel del av allt är relativt. Så är också EU:s parlament, och kommission. Som opinionsmätningar nu är, så kommer den rödgröna gröten att bytas ut. Och många åtgärdar åtgärdas.
Så har t.ex. VON DER Layen deklarerat att hon ångrar beslutet om förbjuda diesel och bensinbilar. Framför allt Tyskland förlorar ju sin framgångsrika bilindustri till, gissa en gång: Kina, som kommer att översvämma världen, inte med elbilar utan med bilar som drivs fossilt.
Glömde att nämna, att Ursula vill fortsätta. och har både Tyskland, Italien och Frankrike som supporter…
Och så var det hon som (,mer eller mindre) satte igång förbjudet mot fossila bilar 2035!
Beträffande elbilsbatterier som backup till elnätet…
För att genomföra detta projekt krävs rätt många och stora förändringar.
Vanligaste hemmaladdaren är 3-fas 16 kW, kan bara mata ström till bilen vid laddning. Om bilen ska mata ström till nätet krävs endera att bilen har en inbyggd 16 kW växelriktare som kan skicka strömmen ”baklänges” genom hemmaladdaren till nätet alternativt att bilen via sitt DC-uttag matar en växelriktare monterad i huset. Denna skulle då kunna vara i samma effektstorlek som kommersiella snabbladdare och kanske kortvarigt ge kanske 150 kW.
Sista varianten faller på kostnaden, dels för växelriktaren och dels för uppgraderingen av husets elmatning, de 150 kW-en måste ju kunna levereras ut på nätet också.
Sedan är det där med acceptans av metoden för elbilsägarna.
Om du kopplat in din bil på laddning på kvällen och finner att batteriet snabburladdats på morgonen när du ska iväg till arbetet, misstänker jag att de flesta skulle sätta en timer som kopplar bort elbilen från nätet under tidig morgontimma för att hindra snabburladdningen.
Och hur påverkas garantier och livslängd för batteriet av upprepade och kraftiga urladdningar som inte beror på körning av bilen?
Hela idén verkar vara ett grönt hugskott. Man borde tillämpa principen KISS (Keep it simple, stupid) på förslaget.
Ett elsystem ska vara enkelt, kostnadseffektivt, robust och överblickbart.
Elbackup från elbilsbatterier är inget av ovanstående.
Idén med att låta batteribilsbatterier stötta samhällets elförsörjning hörde jag nog nämnas första gången för snart 10 år sedan. Den fråga jag då ställde mig var hur många som faktiskt skulle vara beredda att offra sin (kanske dyrt betalda) laddning när nätet håller på att överbelastas.
Rör det sig sedan om en mycket hastig urladdning (hög effekt) så går ju dessutom mycket av energin förlorad som värme (energiförlusten ökar med kvadraten på strömmen). Något som f.ö. gäller vid laddning också – ju snabbare laddning desto ineffektivare.
”The EU’s 2021-2027 long-term budget, together with the NextGenerationEU recovery instrument, amounts to €2.018 trillion in current prices”.
”30% of the EU budget will be spent to fight climate change.”
Nu när Greta & Co sitter och byter mot lagen och pekar finger åt politiker och oss andra, varför är det ingen av våra ”grävande” journalister, kulturjournalister och andra åsiktsmaskiner i media som frågar rebellerna vad fanken de egentligen vill?
Bang for the buck? Eller Euro I detta fall.
En teori kan kanske vara att bägge nämnda spelare levt och lever lite bortskämt?
https://climate.ec.europa.eu/eu-action/eu-funding-climate-action/supporting-climate-action-through-eu-budget_en
Sigge envisas med sitt trams! Dieselbilar trögstartade? Det beror nog mer på dåligt underhåll och en väldigt gammal dieselbil i så fall? Vår BMW hoppar igång direkt oavsett hur kallt det är, visserligen hade vi ”bara” 16 minusgrader som kallast en natt här i Växjö men bilen startade utan några som helst problem. Min kompis som har en hybridbil kom inte långt på batteriet den morgonen utan bensinmotorn fick rädda ekipaget! Normalt kommer han ca 4 mil med batteriet men knappast många kilometer vid den typen av kyla på bara batteridrift.
Så vitt jag vet så har vi ca 5 miljoner ton i koldioxidutsläpp årligen, vilket motsvarar 1-1,5 promille globalt. Men med tanke på att svenska skogen kan suga upp mer än detta undrar jag varför politikerna bara talar om bruttoutsläppen. Det kommer ju inte ut något i atmosfären enligt ovan sagda. Eller har jag fel i mitt resonemang? Tacksam för svar.
”Hur påverkas batterierna av att ladda ur och ladda upp hela tiden?”/#3 Joachim
Inverkan av upprepade och intensiva urladdningar på batteriets livslängd för nätbackup
När det gäller att använda batterier för nätbackupsystem är inverkan av upprepade och intensiva urladdningar på batteriets livslängd en avgörande faktor. Batterier som används i nätbackupapplikationer utsätts för olika stressfaktorer som kan påverka deras livslängd, inklusive frekvensen och djupet av urladdningar de upplever.
Upprepade urladdningar, särskilt djupa urladdningar, kan ha en betydande inverkan på livslängden för batterier som används för nätbackup. Djupa urladdningar uppstår när ett batteri ofta töms till ett lågt laddningsläge. Detta kan leda till accelererad nedbrytning av batteriets interna komponenter, såsom elektroder och elektrolyter.
Nedbrytningsmekanismerna i batterier som utsätts för upprepade djupurladdningar inkluderar elektrodkorrosion, elektrolytnedbrytning och mekanisk påfrestning på batterimaterialen. Dessa processer kan resultera i kapacitetsförlust, ökat internt motstånd och i slutändan minskad livslängd för batteriet.
Cykellivslängden för ett batteri hänvisar till antalet laddnings-urladdningscykler som det kan genomgå innan dess kapacitet sjunker under ett visst tröskelvärde. Upprepade djupurladdningar kan avsevärt förkorta batterilivslängden för batterier som används för nätbackupapplikationer jämfört med batterier som upplever grundare urladdningar.
Förutom urladdningsdjupet spelar temperaturen också en avgörande roll för att bestämma effekten av upprepade urladdningar på batteriets livslängd. Höga driftstemperaturer, som kan vara resultatet av intensiva urladdningsaktiviteter, kan ytterligare accelerera nedbrytningsprocesser i batteriet och minska dess totala livslängd.
För att mildra de negativa effekterna av upprepade och intensiva urladdningar på batteriets livslängd för nätbackupapplikationer är korrekt batterihanteringsrutiner avgörande. Detta inkluderar att implementera lämpliga laddningsalgoritmer, undvika alltför stora djupurladdningar, bibehålla optimala driftstemperaturer och regelbundet övervaka batteriets hälsa.
Mvh,
Det här har ingenting med normala elbilar att göra, men jag råkade snubbla över den i e.m. Va fan behöver man inte få såna här elmoppar typgodkända ens, det är ju rena dödsfällorna som säljs! Se och förskräcks, jag har aldrig sett nåt värre.
https://www.youtube.com/watch?v=FMVv7T7-QZ0
#6
Insändaren är ju riktigt rolig att läsa. Förmodligen är det en aktiv miljöpartist eller motsvarande men lämna det därhän. Hon skriver att:
”Aldrig någonsin har vi haft en sån samstämmighet i vetenskapssamhället över en enskild fråga. Vi har faktiskt konsensus inom vetenskapen om vad klimatkrisen innebär.”
Minsann! Sådeså!🤣
“Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och att de kloka är så fulla av tvivel.”
(Bertrand Russel)
Radioprogrammet Fabriken hade igår Åsa Wikforss som gäst. Hon håller i regel föredrag om fake news och fakta i alternativ- och etablerad media. Man ska vara noggrann med källkritik och inte låta sig luras, ingick som förnumstigt råd.
Låter hon sig själv luras när hon i programmet gör reklam för det nystartade medborgarrådet.
60 slumpvis utvalda medborgare ska utbildas av 24 ”experter”.
Rådets ambition är att klimatmålen ska uppnås, deras uppdrag är att föreslå Hur?
OM klimatmålen behöver uppnås är inte ens en fråga för rådet.
Enligt Åsa sprids falska nyheter 6 gånger snabbare än sanna.
Hon är ändå professor i teoretisk filosofi. Kan man då avgöra sanningen om strålningsbalansen, djuphavets absorption av koldioxid eller Holocen-optimets kulmen.
Eller bidrar hon hellre till de 6 gånger snabba nyheterna.
I många sammanhang har så kallade klimatforskare mangrant ställt upp för någon klimatkris-appell och skrivit under med namn och titlar. Jag granskade flera av dessa och fann att de inte gjort egen klimatforskning. Deras forskning utreder inte klimatkrisens VARA eller ICKE VARA. I deras premiss är klimatkrisen redan definierad av någon annan. De har hoppat över den avgörande faktorn, accepterat konsensus och gått vidare till forskningens nästa påhittiga disciplin. Det finns hundratals flummiga titlar. Här några exempel på klimatrelaterade.
Docent för studier av klimatförnekelse
Professor i turism och klimatförändring
Professor i klimatförändringar och hälsa
Klimat ur genusperspektiv
Forskare inom klimatpsykologi
Legitimerad klimatpsykolog
Docent i retorik om klimatkommunikation
Postdoktor i klimatpolitik
Lektor i klimatpolitik
Pseudovetenskap försöker bevisa ATT det är sant.
Riktig vetenskap försöker ta reda på OM det är sant.
Satsapiente #34
”de 150 kW-en måste ju kunna levereras ut på nätet också”… ha,ha,ha …
Mycket grov kabel blir det…
#41 Rossmore:
“Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och att de kloka är så fulla av tvivel.”
Det som är rätt med vår värld är att de visa är fulla med visshet!
Rossmore #41
”Vi har faktiskt konsensus inom vetenskapen om vad klimatkrisen innebär.”
Om det inte är tillåtet att bemöta detta kan man med fördel lägga pengarna på en prenumeration av Kalle Anka.
Green Deal eller Green Steal? Skatteförsäkrade statliga Vattenfall (AB) och kommunala Skellefteå Kraft (AB) har flörtat (köpt) in sig hos TV3: https://group.vattenfall.com/se/nyheter-och-press/pressmeddelanden/2023/svenska-realityserien-hogspanning-klar-for-en-tredje-sasong
Att ha lagt orsaken bakom den långsamma uppvärmningen bakom sig (check!) gör det forskningsmässigt bara väldigt bekvämt att bara studera uppvärmningens effekter.
Visst går det att åka elbil till fjällen – allt beror ju på hur nära fjällen man bor.
En fjällnära kåta intill ett vindkraftverk blir hårdvaluta.
Håkan Bergman #40
Mitt förslag är att de förbjuds men att undantag uppmuntras och bifalles för medlemmar i mp att meka med och laga på fritiden.
#46 Forts. ang. TV3:s oblyga programserie ”Högspänning”. Märkligt nog dominerar folk under 30 år i denna marknadsföringskampanj. Inte sällan framställs unga människor, oroväckande ofta coola tjejer och lite udda nationalromantiker som samhällets ”hjältar” … Man anar att det finns kommersiella intressen bakom… The Green Steal!
#44 Erik A.
Vet inte varför du riktar en invändning mot ett citat av Bertrand Russel till mig så låt mig därför förtydliga citatet.
Innebörden av Bertrand Russels citat är att han betraktade de som är okritiskt säkra på sin sak som dumma medan de som är kloka inser att osäkerheter existerar och därmed hyser tvivel.
Tänk igen!
#30 Magnus Blomgren
Maurice Strong (i WEF m fl människohatande organisationer) ska ha sagt: ”Vi kan inte förbjuda industrialismen men vi kan täppa till dess avgasrör (genom att kraftigt beskatta CO2).”
De verkar ha lyckats med första steget i den planen. Undrar om de missat att mindre produktion ger färre i arbete, vilket ger mindre skatter vilket ger mindre pengar till skolor, vård, U-hjälp mm. Eller så är det faktiskt det som de vill.
#46, 50. De oblyga rödgröna erövrarna har betalat för dövtolk i bild. Ovanligt. Varför tänker jag på den mest fjäskiga reklamfrasen genom tiderna ”Alla ska med”? Jag tror att Joseph Goebbels skulle bli avundsjuk… För att vara tydlig: VI TALAR OM EN MASSIV MANIPULATION! Eller en sorglig grön lögn!
Rossmore #41
Bertrand Russell, nja jag förstod aldrig vänsterns beundran av honom på 60-talet. Före andra världskriget propagerade han för brittisk avrustning så skulle nog Hilter göra samma. Efter kriget propagerade han för kärnvapenkrig mot Sovjetunionen innan dom också skaffade kärnvapen. Ibland är det nog bättre att hålla käften.
Fredrik S #49
Ingen dum idé, vi som älskar livet får hålla oss till en epa-strypt Scania, säkrare kan ingen färdas.
#54
Du blandar ihop filosofiska uttalanden om mänskliga egenskaper med politiska åsikter i specifika sakfrågor. Riktigt osnyggt att be andra som inser skillnaden att hålla käften!
Rossmore #56
Jag ber om ursäkt, fel av mig jag skulle ha preciserat att det var Bertrand Russel jag menade skulle ha hållit käften.
#57 Håkan Bergman
👍🏻
Rossmore #58
Skönt, rent generellt ska nog filosofer hålla sig borta från dagsaktualiteterna, dom har inte tillräckligt med skit under naglarna för att ha nån kompetens där. Och med skit under naglarna menar jag inte ekologisk matjord från nån kolonilott, det enda som räknas i vår tid är olja och sot med fossilt ursprung. Hur kunde Russel tro att USA skulle kunna hindra USSR att skaffa kärnvapen utan ett veritabelt folkmord? Och hur tänkte vänstern under vietnamkriget när man hyllade Russell?
Kommentar till Bertrand Russells uttalanden. Jag håller med om att BR knappast kunde något om krig eller geopolitisk maktkamp. Han var pacifist under WWI och satt i fängelse för det – till allmän glädje för eftervärlden eftersom han skrev en del filosofiskt intressanta böcker under tiden, bl.a. om matematik. När Hitler kom till makten insåg han att pacifism knappast var lösningen på problemet.
Visst finns det filosofer, eller filosofiskt lagda personer, som kan ha något av intresse att säga när det gäller krigsrisker och internationell politik. Men alltför sällan så är rena filosofer pålästa på området. Det är samma sak med vetenskapsteoretiker; har man inte läst på i någon vetenskap och helst själv prövat på forskning och bekantat sig med metoderna så är det bara skräp. Man behöver kanske inte ha doktorerat i fysik, kemi, geologi, biologi, statskunskap eller vad det nu handlar om. Men man skall kunna läsa och förstå vetenskapliga artiklar i ämnet. Bristen på baskunskap är ofta katastrofal för en vettig filosofisk analys av sakfrågan.
#3 Joachim m.fl.
”Räddningen är nära! Våra elbilar ska användas för att stabilisera elnätet.” Se här: https://ferroamp.com/stodtjanster/ ”Det kallas stödtjänster eller flextjänster. Ferroamp-systemet kan i dagsläget användas till den tjänst som heter FCR-D.”
”Frekvenshållningsreserv störd drift uppreglering. Kallas vanligen FCR-D upp, vilket är en förkortning av beteckningen på engelska; upwards Frequency Containment Reserve – Disturbance.” Såvitt jag förstår handlar det om många batterier med vardera måttlig effekt, 8kW eller så. Dom kan tillsammans ifall dom är styrda av t.ex. Varberg Energi https://www.varbergenergi.se/privat/tjanster/energilosningar/flex-batteri/battre-ekonomi-med-ett-hembatteri-fran-ferroamp/ ge hög effekt under kort tid så att frekvensen hålls uppe tills något mer trögstartat kraftslag hinner ta över.
Såvitt jag vet har det varit oförskämt lönsamt det senaste året. Hur det blir i framtiden kan jag inte gissa, men nog verkar det rimligt att en elbil skulle kunna leverera 10 kW i 15 minuter när frekvensen dippar. Dessutom skulle man kunna styra så att batteriet normalt laddas till låt säga 75%. Då kan man sälja tjänsten FCR-N.
Minsta budstorlek till SvK är 100 kW, då räcker det med ett kontrakt med några dussin elbilsinnehavare så kan man lova minst 100 kW upp eller ner. Jag förutsätter att Varberg Energi eller annan elhandlare erbjuder kontrakt där man garanterar att batteriladdningen hålls inom föreskrivna gränser och att kunden kan bestämma att bilen skall vara fulladdad vid viss tidpunkt.
Det elbilarna kan göra i första hand är att ersätta svängmassa i elsystemet. Det löser inte det värsta problemet med vindkraften, men korttidsstabilitet är också ett problem som SvK verkar betala rätt bra för att få hjälp med.
Bortfall av ett elverk. Akut elbrist. Frekvensen riskerar sjunka till kritiska nivåer. Då är elverket beredd att betala upp till 50kr per kWh för att antingen verksamhet stänger av elförbrukning, eller att exempelvis batterilager går in och stöttar. Frekvensstödtjänster kan därför i extremfallet ge upp till 50kr per kWh.
Värsta problemet: Varifrån skall strömmen komma när det inte blåser, kan inte lösas med elbilar. Till det behövs andra reserver. Här kommer möjligheterna med kraftvärmen in. Värmepumpar och spetspannor ihop med värmelager. Jag tror andra alternativ är dyrare. (Dieselgeneratorer eller gasturbiner.)
#23 Sigge
Vad är ’gammalt’ för dig Sigge?
Antag att du använder startmotorn 2 sekunder 10 gånger varje dag i tjugo år, då blir det 40 drifttimmar. Jämför det med generatorn som om du kör 2000 mil per år går 8000 timmar.
Dieselbilar har ofta ett glödstift att använda när det är kallt. Men det vet många inte om och hur det används. Tipsa din dotter om det.
Leif Åsbrink #61
Det vi sett hittills är ju i mindre skala.
Vad jag förstått av en del studier som gjorts i ämnet så är en stor utmaning att det är svårare att stabilisera elnätet när mängden förnybar energi ökar och elnätet till större del förlitar sig på dem.
Sedan kommer nästa fråga, vad gäller för batterier och biltillverkares garanti?
En normal elbilar cyklas ca 30 ggr om året i Sverige, hur blir detta om det ska cyklas dagligen och vem står för kostnader?
#63 Fredrik S
Som jag förstår saken handlar det om korta tider och inte särskilt höga effekter för varje enskilt batteri. SvK upphandlar som minimum 100 kW och vill man ha det i 15 minuter och det är maximaldyrt handlar det om 25 kWh och 1250 kr att fördela på kanske 10 bilar efter att elhandlaren tagit sitt.
Att ladda i och ladda ur måttliga mängder, 2,5 kWh i exemplet ovan, motsvarar väl att accelerera eller bromsa kraftigt. Det görs ju hela tiden vid normal (sportig?) körning och borde inte vara något problem(?)
Obalanser där FCR-D upp aktiveras inträffade cirka 1,15% av tiden 2017-2019. Det är 17 minuter per dygn i genomsnitt. Vattenfall skriver: ”FCR-D står för FCR-Disturbance, och aktiveras automatiskt när elnätets frekvensavvikelse går under 49,90 Hz. Det händer sällan och under kort tid, och därför påverkas processen i fråga väldigt lite. I praktiken sker regleringen genom att förbrukaren/konsumenten slår av sin process under den korta tid det tar för frekvensen att återhämta sig. I ett växthus hade detta till exempel inneburit att man släckte belysningen under 1-10 minuter.”
Nu har vi redan för mycket slumpkraft i vårt elsystem, och värre lär det bli. Att låte elhandlarna styra större förbrukare som elbilsladdare och värmepumpar genom att stänga av några minuter ibland kommer att bli billigare än att bygga stora batterianläggningar för ändamålet. Att då också ladda ur bilbatterier med måttliga effekter när ändå styrsystem installeras tror jag blir billigare totalt sett – och då måste det givetvis löna sig för bilägaren.
Har man en elbilsladdare på 20 kW och låter CheckWatt styra den hade man historiskt tjänat 61000 kr/år https://www.checkwatt.se/batteri-intresse Då skulle bilbatteriet finnas tillgängligt alltid, men 95% av intäkten kommer från FCR-D, 58000 kr och då handlar det om ganska få och kortvariga urladdningar. Nu finns ju bilen hemma långt från alltid så det hade säkert blivit mycket mindre till bilägaren för CheckWatt måste ju garantera effekt till SvK och måste gissa hur många bilar som kommer att finnas tillgängliga när man lämnar bud till SvK. 20 kW kräver inga särskilda åtgärder med elnätet.
Vi får väl se hur det utvecklar sig. Min känsla är att styrning av hushållens elbilsladdare, värmepumpar och eventuella andra större elförbrukare kommer att vara det minst dåliga sättet att hantera den kortsiktiga effektbalansen nu när slumpkraften givit oss problemet.
#61+64 Elbil rädda nätet
Tack Leif!
Vi behöver hela bilden. Om korta stöd från elbilar kan användas är det bra!
Samtidigt undrar man ju om det inte är lika enkelt för elbolagen att köpta upp några egna dedikerade batterier för uppgiften.
Att ha automatik för att pausa elbilars uppladdning vid toppar antar jag redan finns – eller är i antågande.
Men marknaden måste övertygas, hela vägen ner till dom som köper säg sex och tolv år gamla bilar.
Angående medborgarråd om klimatet
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/vanliga-manniskor-ska-losa-klimatfragan-i-nytt-medborgarrad
Medborgarrådets arbete kanske blir positivt för klimatrealister i slutändan.
Antingen kommer dom fram till exakt vad dom alarmistiska experterna redan bestämt, dvs samma drakoniska plan som övriga befolkningen idag inte kan gå med på.
Eller så kommer dom efter mycket vånda fram till att det är omöjligt att nå dom olika klimatmålen med välfärden i behåll.
Win-win.
SVT:s underbara formuleringskonst är för övrigt värd en repris:
”De har valts ut via ett demokratiskt lotteri och bildar tillsammans en representativ grupp, utifrån ålder, bostadsort, inkomst och politiska sympatier.”
Hur kan detta trolleritrick vara matematiskt möjligt? En lottning av 60 personer utifrån 10 miljoner?
Där det demokratiska lotteriet samtidigt inneburit att några allvetande valt ut dom 60 representativa.
Stor humor! 🙂
#63 Fredrik S
”En normal elbilar cyklas ca 30 ggr om året i Sverige”
Laddas elbilar bara en gång varannan vecka?
Hur lång blir årlig körsträcka då?
#23 Sigge
Som sagt, jag bor i Luleå. Tror du inte jag vet vad kylan innebär.
Han har nog inte helt fel FN-chefen Guterres när han säger att jorden brinner. I varje fall på Island.
#51 Rossmore
Det var ingen invändning utan en komplettering till Bertrands uttalande. Vishet är sannerligen en brist i vår tid.
#62 Lars C.
Glödstift värms upp till runt 1000 grader på ett par sekunder. Jag var tvungen att byta dessa efter ca 4 år på min dieselbil. Den snabba uppvärmningen till hög temperatur verkar slita hårt.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gl%C3%B6dstift?wprov=sfla1
67 Joachim
Medborgarrådet var ultramarxistiska Extinction Rebellions idé…
Tacka vet jag Pernilla Wiberg som nyss 09:05 ca replikerade medkommentatorns Johan Ejeborgs prat om värme i damernas storslalomavslut (men utan att skylla på klimatförändringar)…”Men så har det ju varit hela tiden…” (som världscupen funnits, underförstått…så här års….)
Saalbach kanske haft en tidigare ankomst av barmark, 1-2 veckor än de senaste åren….i år…
#72 Karl, du skriver 1000 grader och så står det också i wikipedia. Men med min känsla som grund, så borde 650 °C väl räcka med mörkröd färg som följd. Jag förmodar att det inte finns någon glödtråd inuti. På en Audi som jag hade bytte vi ägare inte en enda gång på 20 år. Men jag är inte expert.
https://www.uddeholm.com/app/uploads/sites/43/2017/11/Anlopningsfarger_1711.pdf
Sigge m fl
I Norrland har de flesta insikten att diesel- och bensinbilar måste utrustas med elektrisk motorvärmare. Även vid minus 35 kommer man iväg utan problem om värmaren gått 1-2 timmar innan. Dessutom så sliter en kallstart vid -30 lika mycket på motorn som hundratals mils körning med varm motor.
Lite dyrare dieselbilar utrustas ofta med dieselvärmare vilket kan ersätta den elektriska men till lite högre kostnad.
Ivar Andersson #68
”Laddas elbilar bara en gång varannan vecka?
Hur lång blir årlig körsträcka då?”
1126 mil enligt denna länk som jag inte fick med.
”En svensk normalanvändare (1126 mil/år) som kör en typisk elbil cyklar bara sitt batteri lite drygt 30 gånger om året.”
https://www.elinstallatoren.se/2023/08/kan-jag-anvanda-elbilens-batteri-som-energilager/
Att världen brinner gör visst att vi får den kallaste vintern i Sverige på 10 år…
Hur ska de ha det egentligen?
https://sverigesradio.se/artikel/mer-extremkyla-kommer-global-uppvarmning-driver-pa
I norra Värmland, uppe i höljes är det nästa 1m is på det stora kraftverksmagasinet – fiskekompisens borr räckte inte till han fick låna en med förlängare…Det är snart april.
Världens varmaste år någonsin – helt otroligt.
Vi har värmts dubbelt så mycket som resten av världen – helt otroligt.
Klimatkaos? Ja, klimat har alltid definierats som kaos.
Att klimat skulle vara stabilt till sin natur är en vansinnesföreställning – som klimatalarmisterna saluför med mördande reklam.
Det har aldrig funnits ett stabilt klimat – faktum är 1900 – talet brukar sammanfattas som ovanligt stabilt – inom klimatvetenskapen – trots människans enorma utsläpp och miljöpåverkan under det århundrandet.
Detta så kallade klimathelvete och klimathot – är en märklig historia – högst värdig jordens mest självdestruktiva och korkade art!
#77
Tack för påminnelsen:
Denna gubbe gjorde bort sig i somras när han påstod att Östersjöns vatten var varmare än normalt-vilket det inte var!
Nicholas Kamenos är föreståndare på Umeå marina forskningscentrum .
Han glömde tala med sina vänner på andra sidan av Bottenviken:
Där var temperaturen normal!
Ref: https://www.ostersjon.fi/sv-FI/Ostersjon_nu/Vattenkvalitet/Temperatur
I helgen kom vintern ovälkommet tillbaka i Uppland, Dalarna och Gästrikland. I duggregn var vi på släktbesök i nordvästra Stockholm. Medan vi var där en drygt timme, kom en front från norr med mörka moln. Temperaturen sjönk till 4 plusgrader med regn och rusk.
Men två mil och tio minuter närmare stan var det i stället 9 plusgrader och uppehåll. Fem grader varmare på två mil och tio minuter! Sedan kom busvädret ikapp som en mörk sky, och på kvällen var det snöblandat.
På morgonen var Stockholm fruset med hård blåst men knappast snötäckt. På vägen hem till Leksand var det vackert med snötäckta fält från natten. Från Enköping norrut blåste snö över vägen precis som ibland i Skåne. Nu är här ett decimetertjockt snötäcke, tre grader kallt och snö på träden precis som ett julkort. Allt över en natt. Dags att skotta snö igen!
Detta är förstås väder men ett krokben för våren. Snötäckts sjöisar och isiga trottoarer. Kortbyxor kvar i byrån och långa yllekallingar på benen.
#76. Om man laddar elbilen 30 gånger per år, blir det rimligen drygt 1.200 kWh . För att skona batteriet bör man varken ladda fullt eller tömma batteriet helt. Det ger i snitt ett 40-tal kWh per laddning med 60 kWh batteri. Det räcker inte för några 1.126 mil.
Stillsamt körda, mindre elbilar drar runt 1,5 kWh per mil. Det ger nära 1.700 kWh och kräver 42 laddningar. Större elbilar med större batterier drar 2-2.5 kWh per mil över året. På 1.126 mil blir det 2.252-2,815 kWh
Om man i snitt laddar en sådan 50 kWh per gång, måste man ladda 45-56 gånger, alltså i princip varje vecka. I praktiken blir det nog oftare för att inte riskera att bli stående.
Vår lagom stora Skoda Scala 1,0 TSI med 50 liters lank har 80-90 mils praktisk räckvidd, över 100 mil l iugn takt sommartid. Då räcker en tankning i månaden. Två minuter vid pumpen och ibland lika länge i butiken. Var som helst i landet.
Tege Tornwall #81
Ja precis, det kanske är i underkant, jag vet inte hur de räknat.
Men poängen var att det krävs många gånger fler cykler med dubbelriktad laddning för att använda batteriet för lagring i nätet i större skala. Och vad betyder för garanti, kostnader etc.
#Tege
Jag gillar inte dagens bilar, tunga och klumpiga, med på tok för stora, tunga och utrymmeskrävande hjul. Ännu värre är det att bilarna nu försöker ta kommandot över körningen. Jag vill att bilen lyder mina kommandon och inte tvärtom. Därför ogillar jag farthållare, autobroms och filhållningsassistent. Det värsta är nog ändå den spionfunktion som numera är inbyggd, där information om körstil skickas direkt till tillverkaren och ofta till dess regering. I förlängningen kan man räkna med att försäkringsbolag får tillgång till dessa uppgifter och använder uppgifterna för att höja premierna. Även polisen kan tänkas visa intresse för att läsa av de elektroniskt lagrade uppgifterna och utfärda böter. Politikerstollarna saknar som vanligt den vanliga människans perspektiv och risken för att de lagstiftar och förordar försäkringsbolags och myndigheters klåfingrighet är överhängande. De kan ju som vanligt skylla på hur säkrare allt blir och att vi måste uppfylla EU-krav m.m. De mest profilerade inom globallistmaffian vill förbjuda bilar för populasen och endast de allra rikaste skall tillåtas att äga en bil. Därför satsar man nu på dyra elektriska bilar som de flesta inte har råd att köpa. Dessutom subventioneras dessa med lägre skatt och förmåner om var de ska få framföras. Det hela handlar om undfallenhet inför de verkliga makthavarna med tillhörande människoförakt, hybris, maktgalenskap och ohämmad girighet.