Öppen Tråd

midsommar 1

Sommarsolståndet passerades redan i tisdags. Men som vanligt har själva firandet flyttats till helgen därpå. Denna gång med lite sommarvärme!

Glad fortsättning på midsommarhelgen, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. BG

    Det verkar inte vara någon hejd på vindenergifolkets planer på att fylla riket med vindsnurror. Dessutom lär de vara nyttiga för klimatet.

    ” Vindkraften blåser förbi kärnkraften – men veton och avslag bromsar.

    Den svenska vindkraften fortsätter att byggas ut i rekordtakt och passerar redan 2024 kärnkraften i årsproduktion. Det visar en ny prognos från Svensk Vindenergi.

    Men svårigheten att få tillstånd hotar att få luften att gå ur vindkraftsboomen och bromsa Sveriges och näringslivets elektrifiering, varnar branschorganisationen.

    Under bara ett par år har fyra reaktorer, motsvarande en betydande del av den svenska kärnkraften, lagts ned av ekonomiska skäl. Samtidigt expanderar vindkraften i en takt som inte har skådats sedan just kärnkraften byggdes på 1970- och 80-talen.

    ”För att öka tyngden för vindkraften i tillståndsprövningen, föreslår vi att miljöbalken justeras så att klimatnyttan som vindkraften bidrar med får större tyngd när den vägs mot andra intressen.””

    https://www.di.se/nyheter/vindkraften-blaser-forbi-karnkraften-men-veton-och-avslag-bromsar/

  2. pekke

    Vindkraften är inte mycket att ha.

    Sverige exporterar nu: 5 280 MW, vindproduktion : 1 045 MW.
    Norge exporterar nu : 3 680 MW, vindproduktion : 1 380 MW.
    Danmark importerar nu : 2 200 MW, vindproduktion : 210 MW.

    https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

    Vindkraft är ett skämt.

  3. Magma

    Och jag som alltid levt i uppfattningen att vindsnurrorna finns till för att man skall kunna dumpa överskottsenergi från kärnkraften – att de helt enkelt drivs av nätet … 🌞
    Menar ni att de verkligen producerar någonting överhuvudtaget …

    Helt allvarligt … 🤔🤞🏻

  4. UWB

    #1
    Artikeln är mer än ett år gammal, det borde finnas mer aktuell information.

  5. BG

    #4

    Hänvisning till artikeln finns i ”Genombrott för återvinning av vindkraftverk” , 24 maj 2021) som jag nyligen har fått av Villaägaren.
    Man kan undra hur det står till med ”genombrottet”.

    https://www.di.se/hallbart-naringsliv/genombrott-for-atervinning-av-vindkraftverk/

  6. Magnus

    Faktum är att vätgas kan bli attraktivt som bilbränsle. Läste att ett kg fossilfri (elektrolys antar jag) vätgas kostar 80 kr. Läste också att ett kg räcker till 10 mils körning med bränslecell i bil. Kommer då priset sjunka i framtiden som det påstås är det helt klart konkurrenskraftigt mot bensin/diesel. För ett år sen ungefär 8 kr per mil. För ett år sen var det samma kostnad som för en mil med dieselbil.

    Men man ska komma ihåg att det höga priset på fossilbränsle är politiskt betingat genom inblandning av s.k. förnybart och höga skatter. Priset är framtvingat av miljöaktivister i regeringen nu eller tidigare.

    Att priset nu ökat p.g.a. av krig är inget som aktivisterna i partierna vill åtgärda. Kriget kom lägligt och gagnar deras syften. Nu kan de skylla på Putinpriser

  7. tty

    #5

    Ett kilo väte har en volym av ca 12 kubikmeter vid atmosfärstryck, så det kommer att behövas en rejäl trycktank. 10 mils räckvidd verkar inte orimligt. Det motsvarar energimässigt en bit under 0,5 liter bensin per mil.

    Priset är nog däremot ytterst optimistiskt. Alla sådana kalkyler bygger på användning av PEM-elektrolys, vilket aldrig kan bli en storskalig teknologi eftersom den kräver iridium, och dessutom låga elpriser. Enbart elåtgången för elektrolysen är ca 50 kWh per kilo vätgas och sedan tillkommer energi för komprimering, lagring och transport, för att inte tala om alla andra kostnader.

  8. jensen

    Undrar varför inte den riktigt basala grunden för klimat-hotet diskuteras mer bland politiker samt MSM. Vetenskap är aldrig slutgiltigt fastställd.
    Modeller fungerar enbart för komplicerade problem, om samtliga ingående parametrar är helt kända.
    Komplexa och f.a. kaotiska problem kan ej predestineras genom datakraft.
    Förhoppningsvis vinner insikten om dessa omständigheter allt större medvetenhet hos berörda.
    Orsaksfaktorerna till klimatförändringar omfattar hundratals eller t.o.m. tusentals moment, och ändå baserar Växthusgas-apologeterna sin TRO på att ””Hypotesen” är den huvudsakliga förklaringen.
    Och nu har de även bibringats övertygande kunskap om att ” TIDEN ”, rätt perspektiv, är en grundförutsättning för paleo-geologisk samt framtida klimatpredestination.

    https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=i84xBcZT&id=D7184A75306E7AB65342C7F7981BCC38FFBBF9CA&thid=OIP.i84xBcZTdhu8nK1sZgTdLQHaEK&mediaurl=https%3A%2F%2Fi0.wp.com%2Fmartinhedberg.se%2Fwp-content%2Fuploads%2F2016%2F03%2F2016-03-20.017.png%3Ffit%3D1200%252C675%26ssl%3D1&cdnurl=https%3A%2F%2Fth.bing.com%2Fth%2Fid%2FR.8bce3105c653761bbc9cad6c6604dd2d%3Frik%3Dyvm7%252fzjMG5j3xw%26pid%3DImgRaw%26r%3D0&exph=675&expw=1200&q=milankovi%c4%87-cykler&simid=608037790323336388&form=IRPRST&ck=64F292067501D7A9096C7997E6AD321D&selectedindex=15&ajaxhist=0&ajaxserp=0&vt=0

  9. På Storgatan I Luleå har kommunen satt upp en valstuga. Där får man veta vilka vägval man ska göra. Skyltar visar väg till tåg, buss, cykel och gångväg. Ingen bilväg, inte ens elbilväg. På min cykeltur idag cyklade jag i en liten tunnel. Där stod det att jag valt den rätta vägen. Inom parentes stod det gång och cykelväg. Vilket jag ju redan visste. I Matteus läser man om den rätta vägen, den smala vägen som leder till livet och den breda vägen som leder till fördärvet. Halleluja, jag kommer nog till himlen, som idag cyklade min 1198-e dag av 1227 dagar.

  10. Magnus

    #7 tty
    Hittade 80 kr/kg vid en sökning men kan vara gammalt redan. Sen kan man fråga sig på vilka priser det baserar sig på. Elen har ökat i pris sen Ringhals reaktorer nedläggning. Om vätgasen tillverkas i Norrland blir den billigare än i Europa. Men alla vill vara med och köpa om det är billigt så då blir det andra priser. Se bara på elen. Alla fördelar vi haft vill EU ha del av.

    Snart ska vi väl exportera kylan i ledningar också. Först tänkte jag skämta men sen kom jag på att det är inte otroligt. För att minska användning av AC i södra Europa. De har sett nyttan av en godvillig koloni i norr. Och här finns ingen nationalistisk rörelse som vill ha självständighet. Men kylan kan de få gratis.

    3 mil norr om där jag bor är elen ofta en tiondel av här. Hade jag bott i norr hade jag haft solceller och elbil. Men de kan inte vara säkra på att det är billigt i fortsättningen. Allt är ett megastort experiment signerat SVT, MP och miljörörelsen. Ja SVT har viktig del i det hela. De har narrativet som alla köpt. Ingen kan vara säker på nåt. Och det kommer leda i fördärv för landet om ingen protesterar snart.

  11. Magnus

    Daniel Wiklund #9
    Halleluja. Då gör jag nåt rätt för jag elcyklar alltid i medelstora staden. Det är ingen uppoffring, tvärtom. Bilen har jag för längre resor. Och faktiskt tycker jag fler skulle göra samma. Kan inte fatta nu att jag bodde 200 meter från jobbet men tog bilen dit i min ungdom. Skrapade rutor på morgonen. Det handlar om att tänka om. Nu låter jag som Greta men ändå. Hon har rätt i vissa saker. Många resor kunde göras billigare.

  12. # 11 Magnus. Jag har cyklat ( inte elcykel ) i hela mitt liv. (I 67 år)Jag behöver inte tänka om. Jag behöver definitivt inte Greta. Däremot behövs tty. Jag cyklar inte för att jag tror att det påverkar klimatet. Apropå billigare resor skulle nog resor till klimatmöten kunna göras billigare. Eller resor när WEF har möten. Bilen (motorn) är en fantastisk uppfinning.

  13. Gunnar Strandell

    Råkade på en artikel om massuggestion, visserligen om magsår och inte klimatet. Men jag fick en tankeställare.
    Jag bodde i Södertälje då Losec gav största avkastningen i läkemedelsindustrin och magsår kunde ”botas” med kontinuerlig medicinering.

    Få i Södertälje vill kännas vid att Losec utvecklades i Mölndal och att den inte angrep helicobacter pylori som är upphovet till magsår.

    Läs och begrunda om vi ser något liknande när det gäller klimatet. 😉

    Länk, 2 sidor:
    https://lakartidningen.se/wp-content/uploads/OldPdfFiles/1997/15152.pdf

  14. Ulf

    Pratas mycket vätgas. Men finns det någon storskalig satsning som fungerar ekonomiskt?
    Brukar efterlysa sådant ifrån de som pratar vätgas, men aldrig fått ett svar.

  15. Lars Cornell

    #14 Ulf. Du kommer inte att få något svar. Det i särklass billigaste är energilagring i form av diesel, metanol och liknande som använder luftens syre som del i bränslet.

    Energilagring och energitransport i form av väte, batterier och diverse andra hugskott från sandlådan kommer aldrig att bli ekonomiskt framkomligt och kommer inte att bli tillräckligt miljövänliga. De kräver alltför mycket av jordens resurser per kWh räknat.

    Vi skall givetvis vara sparsamma med jordens ALLA resurser. Då blir den vettlösa jakten på den nyttiga koldioxiden kontraproduktiv.

    #6 Magnus och #7 tty.
    Transportstyrelsen har beräknat, att för att transportera energi i form av väte behövs det sju gånger så många lastbilar som om energin är diesel.

    Det enda genombrott som jag kan se är småskalig kärnkraft. Det kommer att ta många år av utveckling, men en dag är vi där och då ser vår framtid mycket annorlunda och ljusare ut.

    Tex bränsle för flygplan. Principen att skapa hög temperatur med kärnkraft är lika enkel som att omvandla den energin till fysiskt arbete. Det svåra är inte tekniken utan att få människor att tänka med mindre känslor men mer kunskap och räkneförmåga. Inget kan tävla med kärnbränsle som energibärare i kostnad, effektivitet och miljövinst. Där beskriver Anns artikel om James Hutton mycket väl hur problemet egentligen ser ut. Med snart tio miljarder människor är kärnenergi det enda alternativet. Valmöjlighet saknas. Om det finns ett klimathot eller inte saknar också betydelse i det valet.

  16. Björn

    Lars Cornell [15]; Oberoende av om kärntekniken kommer att användas i flygplan, är jag övertygad om att utvecklingen på kärnteknikområdet är ostoppbart. Den har ju redan övertygat om att den kan producera elektricitet utan någon konkurrens. Sannolikt har man redan innan detta decenniums utgång en fungerande prototyp till en fusionsreaktor. Spekulationer är ju att man kan göra dessa reaktorer så små att de kan användas för att driva fordon och maskiner. I ljuset av denna trovärdiga utveckling är det svårt att förstå politikens motstånd mot högteknologi. Väljer man då hellre att tro på vind- och solkraft för att den är mer lättbegriplig? Man kan också spekulera över vad den låga naturvetenskapliga kunskapen betyder för valet av energiteknik och i övrigt få universitetsutbildade, bland politiker.

  17. ”Tre stora sjukhus hotas nu med mångmiljonböter om de inte får fram fler vårdplatser” kablas ut idag av ex SVT.

    Man överväger således att ge medborgarna böter för deras usla politiker. Demokratins dilemma?

    När får vi se de verkliga banditerna straffas för försumlighet och inkompetens i energi och klimatfrågorna. Rätt svar: Never!

  18. Lars Cornell

    ”När får vi se de verkliga banditerna straffas för försumlighet och inkompetens i energi och klimatfrågorna. Rätt svar: Never!”

    Var inte så säker. Den 11:e september är nära.

  19. #18
    Så kan man tänka, och vi kan alltid hoppas, men det är i grunden lite för enkelt att slippa undan så monumentala bedrägerier. En politiker i riksdagen förstår inte sitt eget ansvar i beslutsprocessen utan mera handfasta tillrättavisningar.

  20. I SvD Näringsliv 14 juni 2022 finns en artikel med rubriken ”Då kommer vätgas rädda elbalansen”

    Artikeln börjar: ”Kungliga ingenjörsvetenskaksakademien IVA går på tvärs med många andra bedömare, när man i rapporten Vätgasens roll i elsystemet spår en framtid för vätgas som energilager” några fler citat : ”Enligt rapporten försvinner så mycket som 70% av energin”, ”Batterier passar bättre för kortare variationer, för att t.ex. balansera dyngsvariationer i elanvändningen.”, ” ’Vätgaslager kan balansera vindkraftens variation över ett par veckor’, konstaterar IVA”

    Det ser ut som att reportern, Mikael Törnwall sakligt redogör för IVA:s ståndpunkt.

    Sen står det att IVA säger att vätgas kan sänka de genomsnittliga elpriserna i södra Sverige enligt modellsimuleringar genomförda av Chalmers.

    Lorentz Tovatt gick i polemik mot Elsa Widding i SvD 2022-06-21 och skrev bland annat trams: ”SD blundar för andra, billigare och mer effektiva, lösningar på elsystemets framtida utmaningar. Studier från Chalmers visar nämligen att ett elsystem utan ny kärnkraft, där man istället satsar på överföringskapacitet och lagring i batterier och vätgas, är billigare och går snabbare att bygga ut.”

    Jag antar att det är detta som ligger bakom:
    https://www.chalmers.se/sv/styrkeomraden/energi/kalendarium/Sidor/Vilken-roll-kan-vatgasen-spela-i-Sveriges-elsystem.aspx Drivande verkar vara Filip Johnsson, professor i energiteknik, Chalmers tekniska högskola, IVA-ledamot.

    Den studie som åberopas verkar vara denna: https://research.chalmers.se/publication/526945/file/526945_Fulltext.pdf

    i ”HIGHLIGHTS” före Abstract kan man läsa: ”The competitiveness of hydrogen gas turbines is significantly decreased if other flexibility measures are available” Hmmm, jättedåligt, men på Chalmers ser man inget annat alternativ – och då framstår ju EL -> väte -> EL som bra. Vindkraften som är den enda storskaliga ”förnybara” energin KRÄVER energilagring.

    Det är svårt att gissa om framtiden. Att det inte blir storskalig energilagring i vätgas tycker jag verkar rätt säkert. Om vi skall fördubbla elproduktionen i Sverige genom att bygga oerhört mycket vindkraft. Tillräckligt för att med 30% effektivitet spara som vätgas i några veckor blir kostnaden astronomisk när alla nödvändiga delar av elsystemet räknas in. Skulle vi fördubbla elproduktionen genom att bygga konventionell kärnkraft blir det naturligtvis en stor investering, men jag har svårt att tro att en hederlig beräkning inklusive driftskostnader och reparationer/ombyggnader i ett 60-årsperspektiv inte skulle visa att kärnkraften är oerhört mycket billigare.

    Hur det blir med SMR vet vi inte riktigt ännu, men det vore väl inte fel att starta projekt Ringhals 5 och 6 omgående.

    Google säger så här: ”Ny kärnkraft beräknas kosta 50-110 öre/kWh globalt, men de senaste exemplen på ny kärnkraft i EU kostar så mycket som 1 kr/kWh. Detta kan jämföras med landbaserad vindkraft som kan byggas i Sverige för 34 öre/kWh.”

    Energiforsk skriver: ”Studien visar att de europeiska och amerikanska projekten har potential att åstadkomma kostnadsminskningar om minst 35 %, i förhållande till de högkostnadsprojekt man studerat –Olkiluoto 3, Flamanville 3 och Vogtle 3 & 4. Vid sju procent årlig avkastning till finansiärerna – vilket är en vanlig nivå – kommer elen från de här reaktorerna att kosta kring 115 öre per kWh. Den kostnaden bedömer rapportförfattarna i ett första steg skulle kunna minska till 75 öre per kWh för nya projekt i väst. Det som krävs är att man tar kontroll över de kostnadsdrivande faktorerna. De asiatiska reaktorerna byggs med samma antagande om kalkylräntan (7 % per år) för mellan 45 och 55 öre/kWh.”

    Jag tror Lorentz Tovatt är omgiven av dåliga rådgivare. Själv förstår jag inte rapporten från Chalmers. Snårigt, men jag tycker resultatet, såsom Tovatt och IVA tolkar det verkar helt orimligt.

    Nu vet jag hur verklighetsbilden ser ut hos IVA och därmed hos många ledande politiker. Varför skulle politiker betvivla utsagor från IVA?!

  21. Magma

    Vill man ha någonting riktigt mycket så tolkar man allt som leder i den riktningen väldigt positivt – det vet alla som har eller har haft barn.
    Tokwatt vill ha vindsnurror o vätgas så Tokwatt tolkar allt som leder mot Tokwatts stora dröm väldigt positivt ….
    En snarlik historia …
    Putin vill ha Ukraina så när Putins armé förvandlar Ukrainas städer till grus så tolkar Putin det väldigt positivt …
    Vad Tokwatt vill har med andra ord ingenting med demokrati att göra … må kommande riksdagsval förpassa Tokwatt och hans gelikar till historiens soptipp …
    Tyvärr verkar det svårare att förpassa Putin till samma ställe (tänk att få höra Tokwatt o Putler sitta o skryta för varandra om vad de välsignade mänskligheten med).

  22. Lars Kamél

    Vindkraft har ingen klimatnytta alls. Den är för opålitlig för att kunna ersätta andra energislag, som fossila bränslen. Vindkraftverken påverkar väder och klimat genom att bromsa konvektionen. Så med en utbyggnad av vindkraft ÖKAR mänsklighetens klimatpåverkan!
    Vad gäller lögnen att vindkraft skulle vara billig, motbevisas den bland annat av att se hur det går med elpriserna när vindkraften byggs ut. De stiger! De flesta beräkningar av kostnaderna för vindkraft verkar ”råka glömma” alla kringkostnader, som kostnaden för att bygga ut den nödvändiga reglerkraften och för betydligt fler elkablar än för stora kraftverk. Låtsas man att det alltid blåser, att vindkraftverken kan stå för evigt och att anslutningarna till elnät sker med magi, går det nog att komma ner på en kostnad på 30-40 öre/kWh. Men det är ju bara fantasier.

  23. Gunnar Strandell

    Vurmandet för vätgas kan jag förstå om man vill reducera järnmalm, men för lagring och transport av energi, eller väte har metanol fördelar:

    Befintlig infrastruktur kan användas.
    Mer väte per kubikmeter än vätgas vid 200 bar.
    Kan tillverkas från luftens koldioxid och vatten.

    Det siste innebär att vi kan binda en del CO2 i varor tillverkade av den organiska kemiindustrin och att vi kan använda kol från återvunnen CO2 i stålframställningen, dvs. fossilfritt. 😉

  24. Håkan Bergman

    Gunnar S. #23
    Det kan ju vara det gamla vanliga också, dra uppmärksamheten till nåt i periferin så att man själv kan ta smitvägen ut innan nån synar korten och ser att hela leken är svartepettrar.

  25. Lars Cornell

    #22 Kamel.
    Bra tänkt. Men kostnaden för vinden är gratis. Man borde tänka så här,
    – Kostnaden och miljöförstörelsen för vindkraft är lika stor per timma oavsett om det blåser eller inte.

    #23 Strandell
    Jag gissar att du tänker bra, men det du skriver går inte att förstå. Vad betyder följande meningar,
    – Mer väte per kubikmeter än vätgas vid 200 bar.
    – Kan tillverkas från luftens koldioxid och vatten.

    Jag var anställd på ABB på 1980-talet och dessutom med i dåvarande Mälarenergis styrelse. Det var då Mp- och Romklubbrevolutionen kom. Vi hade en offert till Värtan på CCS, vilket då innebar att vi inte skulle använda luft utan ren syrgas vid förbränningen. Då erhölls nästan ren CO2 som kunde tas om hand mer kostnadseffektivt och deponeras i något fiktivt underjordslager.

    På småskalig sandlåde-nivå kunde man inte uppfatta de enorma kostnaderna som skulle uppstå vid CCS-uppskalning till en nivå som märkbart påverkar jordens temperatur.

  26. Gunnar Strandell

    Lars Cornell #25
    Metanol är ett effektivt sätt att packa väteatomer så att de kan distribueras i flytande form vid normalt tryck och temperatur.

    Med gott om energi från kärnkraft kan vi tillverka metanol av CO2 + vatten. Metanol blir basen i en kemisk industri som tillverkar produkter som innehåller kol. Kolet binds i denna antropogena kolcykel och minskar i atmosfären. Jag talar inte om CCS utan om en möjlig framtid när förbränning av fossilt kol blir för dyrt.

  27. Christian H

    Den 18 juni noterades 42 grader i Bordeaux och genast var massmedia framme och påstod att det berodde på klimatförändringar och att sådan hetta kommer att bli allt vanligare i framtiden. Se: https://www.ventusky.com/?p=40.2;31.8;3&l=temperature-2m&t=20220618/1500

    Igår noterade Bordeaux bara 14 grader vid middagstid och Lissabon hade då 17 grader. Då var det alltså kallt för årstiden! Inte ett ord om detta i våra nyhetskanaler. Så typiskt!

    En stor anledning till att det ibland blir så varmt i sydvästra Frankrike är att när varm luft söderifrån passerar över Pyrenéerna uppstår en kraftig föhneffekt som leder till kraftigt förhöjda temperaturer. När det däremot blir kallt i Bordeaux beror det ofta på att ett lågtryck passerar västerut och släpper fram kalla nordvästvindar.

    Idag har vi haft ovanligt varmt i Sverige och naturligtvis skränar media åter om klimatförändringar. Vädret är som vanligt varierande och klimatet förändrar sig långsamt. De senaste 50 åren har vi haft en viss temperaturökning, medan föregående 50 år kännetecknades av en viss avsvalning. Det finns absolut inget oroande angående klimatets utveckling. Det som däremot är oroande är den politiska agendan som talar om att det råder ett klimatnödläge, samt hur okunniga politiska beslutsfattare faller till föga för alla lögner och all skräckpropaganda som ständigt översköljer oss.