Sportloven närmar sig. Kostnaderna för elen och drivmedel är fortfarande skyhöga. Men en tröst är att dagarna blir märkbart längre. Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Sportloven närmar sig. Kostnaderna för elen och drivmedel är fortfarande skyhöga. Men en tröst är att dagarna blir märkbart längre. Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Ytterliggare en läsvärd text på Det Goda Samhället.
Om klimatmodeller och modellerare…
https://detgodasamhallet.com/2022/02/12/534-kvadriljoner/
Tips:
Lena Andersson skriver dagens ledare i SvD. Läsvärt – om faran med polariserad konsensuskultur, de-platformning, och journalister utan nyfikenhet eller vilja att ifrågasätta.
https://www.svd.se/journalistiken-och-sanningen
SVD Kultur idag 12 feb .
” Jag saknar i somras när mitt största problem var klimatförändringarna ”
Nu under veckan kom förra månadens CO2-halt från Mauna Loa. Det blev en ökning (någon här förvånad?) relativt samma månad förra året med 2.67 ppm. (En förhållandevis hög siffra, främst orsakat av temperaturfluktuationer skulle jag säga.)
källa:
https://gml.noaa.gov/ccgg/trends/
#2
Lena Andersson går från klarhet till klarhet – en mycket läsvärd artikel;
”När eliterna befarar att alla utom de själva har svårt att hantera information, skapas en tillvaro där man inte får tänka fel och därför inte vågar tänka alls”.
Samtidigt ser jag en intervju av Gudrun Schyman i TV4 som utan att tveka konstaterar att det är ”politikernas skyldighet att fatta obekväma beslut för att rädda världen från klimatkrisen, och hantera koldioxidbudgeten när nu alla kurvor går fel” – utan minsta lilla motfråga från intervjuaren.
Hur som helst så är det ett sundhetstecken att SVD vågar sticka ut hakan och försvara det fria samtalet i ett samhälle där den politiska eliten fullständigt tycks ha glömt bort den lilla människan.
En öppen fråga.
Om jag förstår den senaste stängningen av kärnkraftreaktorer rätt, så är det nu tekniskt omöjligt att återöppna dem.
Var det möjligt att stänga dem på så sätt att man senare kunde återstarta.
Utreddes detta eller var det ett politiskt beslut att stänga permanent vilket verkar vara ett tveksamt beslut med den osäkerhet som råder i världen.
#5 Magma, Gudrun Schyman och IPCC/via klimatkonvention har samma mål dvs global ekonomisk planekonomi och troligen har Schyman nu fattat poängen med klimathotet.
#7 Ann
Har en känsla av du ”träffar spiken” helt rätt i antagandet om vad Gudruns entusiasm över politikernas ”insikt” o ”ansvar” handlar om.
Jag tycker mig se att FN har utformat en standardprocess för att undan för undan få ökat inflytande över världens politik.
– Hitta ett hot, sätt upp en konvention och håll den levande genom regelbundna möten och rapporter.
– Det fungerade väl med Montrealprotokollet för att rädda ozonskiktet. Vägs ände nåddes då ersättare för freon införts. Att ozonskiktet beter sig lite som det vill är inget problem så länge det inte uppmärksammas.
– Klimathotet har evigt liv, men börjar bli slitet då allt fler inser skillnaden mellan väder och klimat och åtgärdernas ineffektivitet. 30 år av möten och åtgärder verkar inte haft någon effekt.
– Biologisk mångfald bubblar nu upp och kräver uppmärksamhet och åtgärder.
– För att säkra framtiden får Stefan Löfven leda sökandet efter nya hot. Hans kvalifikation är att kunna hålla sig på toppen av pyramiden samtidigt som aktivister får bestämma dagordningen.
Jag ser fram emot en spännande framtid.
Jag måste få citera några ord från Svd av Lena Andersson
Journalistken och sanningen.
”Efteråt är det lätt att få för sig att all kunskap funnits på plats hela tiden. Att korrigering av felaktigheter och förbättring av kunskapsläget har skett ordnat och av legitimerade personer med rätt titlar. Utvalda vetenskapsmän, prydliga, nyktra.
Man glömmer lätt att kunskap är en stökig process. Någon vågar prova tanken att det alla vet är fel. Oftast är det inte fel, men det händer. Så när man ivrar för att stoppa folks uttalanden i frågor där svaren verkar givna, får man påminna sig om att vi aldrig är färdiga. Årets vetenskapliga visshet kan vara nästa års bristfälliga vetande.
I en tillvaro där man inte får tänka fel vågar man inte tänka alls, och det är ungefär så det känns i dag. Bättre att inte tänka alls än att tänka fel, och sedan frågar vi expertisen vad som är sant den här månaden, så att vi vet vem vi ska springa efter och rulla i tjära och fjädrar.
Det är lätt att hävda att det bara borde spridas korrekt information, framför allt i naturvetenskapliga och medicinska frågor. I verkligheten är det svårt att genomföra det utan att inrätta förbud mot att alls tala om sådana frågor för andra än legitimerade. Då har vi skaffat oss ett annat sorts samhälle, ett samhälle där media kan titulera sig Pravda, en enda enhetlig kanal under namnet Sanningen.”
Det händer att man någon gång får läsa något klokt som gör en lite glad.
Ceko
Finlandisering, den ryska drömmen. Mera om Europa och dagens Ryssland av Sofi Oksanen. I sin raka och självständiga intellektualism inte helt olik Lena Andersson.
https://www.dn.se/kultur/sofi-oksanen-forestall-dig-tystnaden-i-ett-finlandiserat-europa/
Lena har som vanligt mycket rätt! Men i fallet med musikernas uttåg från Spotify menar jag att hon har fel. Det är inte vare sig censur eller fel att man väljer vilka sällskap man vill synas tillsammans med. Det är en sund reaktion. Om man drar den till sin spets kan man inta Grucho Marx attityd ”jag vill inte vara med i en förening som vill ha mig som medlem”.
Hon får dessutom vara i TV4 morgontv, idag före 9 nyheterna. Varför blir aldrig klimatrealister inbjudna? Varför ställs inte de rätta kritiska frågorna?
#1o2
SVD är bra ibland.
Debattsidan är också öppen och intensiv ibland.
Linus Towatt hade en om kärnkraft och beroende av Ryska och Kinesiskt kapital. Han fick en del kritik !
Vi får ett test på vårt elsystem i veckan som kommer. Oskarshamnsverket skall åtgärda ett fel under en period.
2000 MW kommer att saknas, vi får hoppas att vinden ligger på!
Elbilar talas det också om på debattsidan och på SVT.
De är billiga att köra och billigare blir de.
Men då utelämnas den dyraste kostnaden-kapitalkostnaden.
Skrämmande låg nivå på SVTs miljöreportage.
Vi vet ju att en Elbil skall köras 2000 mil om året för att nolla de utsläpp som tillverkningen ger, jämfört med en fossilbil. Hans ex körde 1100 mil, likt snittet.
Dilemmat för dessa reportrar är att förstå verkligheten eller är de ute och lurar Svenska folket på bästa sändningstid?
Om kapitalet skall skrivas av på 8 år är det väldigt mycket dyrare att köra elbil, om de därtill kör 1100 mil om året havererar även miljövinsten.
https://notrickszone.com/2022/02/11/price-shock-mercedes-hybrid-driver-stunned-after-learning-new-battery-costs-more-than-value-of-car/#comments
#12 Alltså Gudrun Schyman
#6 Johan
Om det är tekniskt möjligt att återstarta de kärnkraftsverk som ställts av är, som jag upplever det, en fråga som gärna höljs i dimridåer – framförallt eftersom det finns ett politiskt motstånd mot att starta dem.
Vad är enklare för en politiker som inte vill starta dem än att påstå att det är tekniskt omöjligt?
Det jag framförallt lärt mig under de senaste åren, från 1976 och framåt (när Fälldin spred sina känslobaserade budskap om kärnkraften), är att inte lita alltför mycket på en engagerad politiker.
Jag är tyvärr inte den som kan ge ett absolut svar på din fråga eftersom jag tog ett steg ut ur kärnkraftsbranschen redan under 1980-talet, men det handlar framförallt om vad man vidtagit för åtgärder efter nedläggningsbeslutet – i princip allt kan återstartas ur teknisk synvinkel – det handlar mest om det går att motivera med hänsyn till kostnaderna.
Det absolut största hindret att återstarta de senast stängda reaktorerna torde vara nuvarande lagstiftning och politisk (o)vilja.
För att göra en jämförelse med mitt resonemang ovan så vill jag peka på våra vädersnurror – alla med lite insikt i teknik, naturvetenskap och miljö inser att de ställer till problem och inte tillför så mycket när de behövs som mest – medan de senaste årens regeringsalternativ fortfarande, trots vinterns erfarenheter, driver mantrat att det är den absolut bästa lösningen, både tekniskt och för miljön.
Min fråga blir då – vad lär man sig om det?
Mitt svar är – gör som Greta säger, inte som hon gör – lyssna på vetenskapen, inte på den dogmatiske politikerns tolkning av vetenskapen …
Det torde bli mer problematiskt att anlägga vindkraftverk framöver om man ska följa EU-dom:
https://www.skogsstyrelsen.se/nyhetslista/ny-sidaefter-nya-domar-skogsagare-behover-ta-mer-hansyn-till-fridlysta-arter/
För att få avverka skog måste hänsyn visas till SAMTLIGA vilda fågelarter, ner på minsta talgoxnivå. Det borde teoretiskt innebära nedläggning för skogsbruket, men också all ny vindkraft. Det är bara att anmäla vilket planerat bygge som helst. Byggandet av vägar fram till vindkraftverken dödar fåglar då träd måste avverkas och när vindkraftverken väl står upp, dödar de fåglar.
Bara att anmäla alla planerade vindkraftbyggen och hänvisa till EU:s artskyddsdirektiv (som är tvingande och står över nationella lagar) så är saken biff: Här blir det inget vindkraftverk. Grattis MP!
#9 Strandell. ”– För att säkra framtiden får Stefan Löfven leda sökandet efter nya hot.”
”Vi såg det inte komma” tyder på mer fantasi, tro och hopp än på klarsyn.
Brinner i Malmö.
https://www.expressen.se/kvallsposten/kraftig-brand-i-malmo-uppmanar-ga-inomhus/
Denna gång i en avfallsanläggning.
Tidigare brann det i Kagghamra.
Har vi fått ett nytt bekymmer när avfall klassas som återvinningsresurs och det kostar att bli av med osorterat avfall?
Kan dessa bränder hänföras till den (frivilligt) införda avgiften för avfallsförbränning?
Sätter upp det på miljötalbanernas konto så länge!
Fick in denna text även i Bulletin, samma som i Folkbladet för ett par veckor sedan.
Kampen går vidare.
https://bulletin.nu/debatt-det-finns-ingen-klimatkris-daremot-en-politiskt-orsakad-energikris
# 20 Fredrik Lundell!
Oh, så bra! Mera innehållsrik, välsmält och lätt tillgänglig beskrivning av ”klimatkrisen” har jag inte träffat på tidigare.
Lasse #14
”Vi vet ju att en Elbil skall köras 2000 mil om året för att nolla de utsläpp som tillverkningen ger, jämfört med en fossilbil.”
Inte i Sverige. Generellt med EU-mix av elproduktionen kanske, men i Sverige har vi nästan ingen fossil elproduktion så en elbil är bättre än fossilt redan efter ett par år.
#22
Bättre? Jag har ännu inte hört talas om en enda elbil (batteribil) som är bättre än en diesel- eller bensinbil.
Än så länge kommer Teslas värstingar inte mer än halva sträckan på en ”tankning” än min gamla Volvo-diesel.
Om man sedan skulle tycka att koldioxid är kass så kan den nog komma ikapp en gammeldiesel några år fortare i Sverige än i Tyskland, förutsatt att man inte snabbladdat för ofta så att det blir batteribyte innan dess …
Om jag bott i innerstan i kungliga huvudkommunen, Stockholm, hade eventuellt en batteribil kunnat vara intressant, den dag man får bekräftat att de klarar av att bygga bättre batterier än de som truckar och liknande fordon säljs med – efter några år så är det dags att börja byta celler … så enda alternativet i dag lära vara att leasa … om jag bott i tätort.
#22
Polestar tog som ex där detta räknades fram.
ser att de har en LCA beräkning på nätet:
https://www.polestar.com/dato-assets/11286/1630409045-polestarlcarapportprintkorr11210831.pdf
Jo med vindkraft ger det lägre utsläpp efter 5000 mil.
Med 50% tyngre bilar och elmix som speglar framtida elbrist så faller denna bedömning snabbt.
tolou #22
Nu har vi ju ett sammanhängande elnät i Europa, vi märker det på priserna om inte annat. För alla elnät gäller att produktionen hela tiden måste motsvara förbrukningen med rätt snäva marginaler att spela med. Vi kan anta att den fossilfria produktionen i varje given situation producerar maximalt givet tillgänglig kapacitet och den kapaciteten är för överskådlig tid betydligt mindre än behovet, alltså får man toppa upp anrättningen med fossil produktion. Om du nu ökar din elförbrukning genom att byta från bensin/diesel till eldrift måste produktionen i nätet öka i motsvarande grad och då blir det i slutändan gammal skitig kolkondens som kickar in. Inte nog med att du orsakar mera utsläpp med elbilen, du höjer min elräkning också, jag vill ha kompensation!
#20
Tack!
Den vill jag se i fler tidningar. Det är beskrivet på ett sätt där jag på min ”låga” kunskapsnivå i sammanhanget kan söka och hitta vetenskaplig evidens för att det kan förhålla sig på så sätt. Att i ett massmedialt inferno med påståenden förstå eller skaffa sig en uppfattning är det lätt att bli skrämd till tystnad, som ”vanlig” medborgare. Vad är rätt? och vad är fel? Läser här på ku, lyssnar och läser Lennart Bengtsson och Sven Börjesson, Elsa Widding. Resten är vad Msm ”matar” oss med dagligen. Att hitta sin överygelse på egen hand är inte lätt när det saknas balans i debatten.
Tack!
#12 mfl
Sverige är en del av ett europeiskt elkraftsystem, med väl utbyggda förbindelser mellan länderna. Det enda rimliga och trovärdiga, är att all elförbrukning ska anses ha CO2-utsläpp motsvarande Europas Elmix. Och då är det mycket fossilt!
Man kan se Europas elkraftsystem som en stor balja. Från flera kranar tillför man el från olika kraftslag; vattenkraft, kärnkraft, kolkraft, oljekraft, naturgas, biokraft, vindkraft, solceller. Allt detta blandas. Om man sedan har avtappningar ur denna balja på olika ställen i botten, så blir det ju inte ren vindkraft eller ren vattenkraft bara för att man råkar ligga nära de kranar som tillför vattenkraft/vindkraft.
En öppen fråga till någon kunnig:
Som lekman översköljs man av siffror i klimatdebatten. En av de siffror som fått mig att undra är Covid-pandemin och åtföljande lock-downs, reseinskränkningar och ras i transporterna. De var de mest omfattande i modern tid.
Såg att IPCC/FN bedömde att det hade skett en 7-procentig minskning av klimatutsläppen.
Dock kunde detta inte på något sätt spåras i mätningarna, det fanns inte ens ett hack i några kurvor.
Sju procent är väl EUs andel av de globala klimatutsläppen. Skulle verkligen en årslång totalnedstängning av EU inte kunna mätas? Och om en sjuprocentig minskning inte är mätbar – vad krävs då innan det börjar ge mätbara resultat?
Svar 12 Jax
Det var väl inte det hon invände mot. Hon invände mot utpressningen. Detta hanterar man genom att tydligt säga att man aldrig kommer ge efter för utpressning, som hon mycket riktigt skriver. Sedan kan förstås folk plocka bort vad de vill, men lär sluta med det när det inte har någon effekt.
Svar 27
”Väl utbyggda”? De är ju inte ens välutbyggda inom länderna eller gäller det bara Sverige?
Jag har tidigare ställt frågan här om våra utländska energi-och el-oligopol-bolag och deras exportverksamhet (inkl nettobidrag). Jag hade hoppats att någon här är insatt eller råkar ha sett statistik.
Jag syftar givetvis på norska, finska och tyska storbolag som bedriver energi-produktion och elhandel här.
De högre el-priserna har uppmärksammat ihopkopplingen till våra grannländer med högre produktionskostnader (ex Norge) men detta mest pga de senaste utbuds-störningarna under bl.a kallare väder. Jag skulle vilja sätta fokus mer på hur våra utländska oligopole levererar el utomlands på daglig basis (fyller kablarna) året runt och därmed konstant bidrar till en generellt högre prisnivå i Sverige.
Vet någon här vilka som dominerar exporten? T.o.m norrmännen börjar nu bli förbannade över hur utlandskabeln till UK höjer deras elpriser. Fast i Norge opererar kanske inget utländskt oligopol-bolag.
Jo jag känner till EU-kravet om leveransskyldighet!
I övrigt borde väl både folk och politiker lärt sig lite av pandemin?
Om en relativt enkel fråga som hur man hanterar ett virus kan splittra expertisen så, hur borde det då inte se ut med en komplex fråga som klimatet?
Jag får en känsla av att både vanligt folk och politiker börjat fundera över detta.
Eller är det bara jag som inbillar mig. Det kanske bara är att jag tycker, att detta borde vara ett självklart sätt att tänka.
Men nog borde de tvärsäkra uttalanden om klimatet stämma till eftertanke?
#12 jax
Som Ulf skriver #28 handlar Young’s beteende om utpressning och inte som du hänvisar till att inte Young skulle ha rätt att motivera varför han ”inte vill vara medlem”. Klart han ska den rätten men knappast att ställa ultimatum. Oavsett sanningen kring vetenskapliga fakta som Spotify medverkar till. Han gör det i egenskap av en maktposition (och sannolikt rädd för viruset åldersmässig som han är) dessutom (inkomstbringande populär). Precis det som vi borde ogilla.
Allt är relativt.
Naturligtvis är det både legalt och ok att klimatungdomare hänger sig ner från Autobahnbroar och förhindrar därmed att trafiken flyter, säger den nya tyska miljöministerskan. Men det är förkastligt att Lastbilsgänget gör detsamma. – Hon fick beröm av de flesta tyska medier, framförallt TV nyneter.
Vill du ha en Tesla 6 månader gratis? Annoserar en tysk bilhandlare. Enkelt som korvspad: Man köper en Tesla och handlaren får 6000 € subventioner från tyska staten. Sen säljer man bilen tillbaka till handlaren efter 6 månader, såsom lagen(och köpkontraktet) föreskriver för att få den här typen av subventioner. Handlaren säljer sen vidare Teslan i Danmark, där begagnadspriser år högre än nybilspriset i Tyskland. Alla gör en klipp!! Helt lagligt! Sen kan man fortsätta på samma melodi, eftersom man kan få den här typen av subventioner hur många gåger som helst. Bakom det här systemet står en annan tysk grön minister, ekonomiministern.
Här hemma i Finland provkör man det nya kärnkraftverket, och halkar lite efter tidstabellen, som man själv har satt. Men troligtvis – förhoppningvis- kommer elprduktionen i gång efter midsommar.
Hur blir det med Fennovoima, som ryssarna skulle bygga i Pyhäjärvi, om eller när de anfaller Ukraina? Beror på hur länge och blodig kriget blir. Nordstream 2 blir väl inte av, fastän projektet är färdigt. USA har lovat att avstyra. Blir en dyr affär för tyska staten, eftersom man har avtal med rörbolaget (bl. a. Fortum) att köpa gas. Fackfolket räknar med ca 10 miljarder € i ersättning, om Tyskland (mot sin vilja) inte köper gas.
Tja, om Ryssland anfaller är det väl slut med klimatidiotiet en tid framöver. Vi får en börskrasch, ökat arbetslöshet, skyhög inflation m.m. Och antagligen inga klimatstollerier…
#23 Magma
Vad som är bättre är subjektivt.
Du verkar värdesätta hur långt man kan köra på en full tank, men jag kanske värdesätter köra en bil med låga driftskostnader
#29 Ulf.
Ja, elförbindelserna mellan Sverige och Europa är (tyvärr) väl utbyggda. Det är ju detta förhållande som gör att vi får europeisk prisnivå i södra Sverige.
Innan Sossarna avreglerade elmarknaden 1996 fanns utlandsförbindelser främst till nordiska länder och främst av tekniska skäl. Detta samarbete gav ett större synkronområde och gjorde det möjligt att ha så stora produktionsanläggningar som exempelvis Oskarshamn 3 (1400 MW).
Ett stort kraftsystem med stor rotationsenergi (svängmassa) tål att en så stor produktionsanläggning trippar utan att frekvensen tvärdyker och och orsakar blackout.
Det nordiska synkronområdet består av Sverige, Norge, Finland och Själland. Däremellan finns växelströmsförbindelser.
Efter avregleringen har det byggts likströmsförbindelser till bl.a. Tyskland, Polen, Litauen. Dessa är bara till för elhandel. Likströmsförbindelserna bidrar inte till frekvensstabilitet. Förbindelserna till de nyss nämnda länderna ger oss rusande elpriser. De som styr Sverige anser att elhandel med Europa är viktigare än stabil elförsörjning till svenska folket.
Stamnätet inom Sverige optimerades av Ingenjörer för 12 reaktorer i södra Sverige. De nu föreliggande kapacitetsproblemen i exempelvis Snitt 2 beror inte på felaktig elnätsplanering. De beror på att S-MP sett till att 6 reaktorer avvecklats. Samt att S-MP också sett till att kraftvärme i Stockholm och Malmö avvecklats.
Kapacitetsbrist i elnäten har skapats av hål-i-huvudet-politik kring elproduktionen.
I filmen nedan kommer man in på klimatfrågan vid 21 minuter och några minuter därefter.
Det är Chistoffer Lundquist – känd inom musikbranschen – som berättar om sin syn på farliga totalitära drag i samhället. Dock är det främst skadliga tendenser som har kommit med Covid-restriktioner som berörs.
Som jag framhållit flera gånger tidigare Klimat-”krisen” och Covid-krisen är båda av den arten att globala krafter använder dessa som verktyg för att skrämma och kontrollera oss.
https://www.youtube.com/watch?v=7v44WWoUCdE
#23 Magma och #35 Torbjörn
Vi kan ”gräla” om elmotor/ottomotor i nutid, eller så kan vi höja blicken försöka se framtiden på dessa slagfält.
För min del funderar jag mycket på vart det styr, var effektiv energianvändning konvergerar, sannolikt långt fram i tiden, och då får jag överge min ”darling” Ottomotorn, främst pga den överlägsna verkningsgraden i elmotorer. Men, energilagringen i mobila enheter har en trög utvecklingskurva, batteriers verkningsgrad förbättras bara sakta, och lagrad energi i form av vätgas i mobila enheter kan man glömma som långsiktiga lösningar ( för stor verkningsgradsförlust vid dels produktion, dels lagring).
Jag kastar in en brasklapp för energiförsörjning till mobila enheter: små minikärnkraftverk i bilar på norra halvklotet, solceller kan nog också utvecklas till drivning av fordon, dock mindre i takt med avstånd från ekvatorn.
I en mellanperiod, från mitten till senare delen av 2100-talet, kommer nog elmotor att kunna öka andel, men då måste det till smarta lösningar med batterier. Jag tror att det skulle kunna ske med att man lyfter ut det urladdade batteriet på en ”batterimack”, och jackar in ett laddat. Det skulle kräva ett standardiseringssystem av batteripack för fordon typ den standard som finns idag för mindre batterier, A, AA mm., men det vore väl ingen orimlighet? Är det någon som hänger med på mitt långsiktiga resonemang?
#29
””Väl utbyggda”? De är ju inte ens välutbyggda inom länderna eller gäller det bara Sverige?”
De är dock väl utbyggda mellan Sydsverige och Danmark/Tyskland, vilket ju blivit uppenbart denna vinter.
Däremot är kapaciteten dålig mellan södra och norra Sverige. Dessa linjer förstärktes inte eftersom kärnkraft istället byggdes ut nära befolkningscentra i söder. När man började lägga ned kärnkraften skulle man givetvis ha byggt flera stamlinjer till Norrland istället, men det gjorde man inte för vindkraften skulle ju lösa alla problem. Det gjorde den ju visserligen inte, men det blir ju helt annorlunda med havsbaserad vindkraft….
#2 #5 m.fl.
Noterbart citat från Lena Andersson i SvD:
”Det vore gynnsamt för offentligheten om de stora plattformarna bestämde sig för principen att aldrig ge efter för utpressning. Den som kräver som villkor för egen medverkan att den och den ska bort, får helt enkelt inte gehör. Medieplattformarna – och kulturinstitutioner i allmänhet – borde gå in för att skapa incitament som gör att angiveri inte lönar sig, att puritanism missgynnas, att åsiktsförföljelse inte premieras. Då vet alla på förhand att de inte har något för sin uppvigling i syfte att manifestera förträfflighet. Den som kräver renhet och underkastelse får söka sig till en sekt i stället.”
Vilken underbar och efterlängtad vision! Kanske är vi snart där. (Tänk post SVT/Wolodarski/Wiman!)
Enough #38
Jacka ur och in batterier tror jag vi kan glömma. I en tid när t.o.m. vind- och bak-rutor är bärande delar av karossen kan jag inte tänka mig annat än att även batteriet i en elbil är en bärande del av karossen, säkert ett okey system om vi har en och bara en global biltillverkare, förutsatt att injackningen kan garantera samma hållfasthet för hela konstruktionen och samtidigt garantera att batteriet jag får har åtminstone ungefär samma andrahandsvärde som det jag lämnar.
#38
”Är det någon som hänger med på mitt långsiktiga resonemang?”
Inte jag i alla fall. Du måste ha en sak klar för dig.
DET KOMMER ALDRIG, JAG REPETERAR, ALDRIG NÅGRA BATTERIER SOM ÄR DRAMATISKT BÄTTRE ÄN DE SOM FINNS NU.
Anledningen är att det helt enkelt inte finns några grundämnen med sådana egenskaper. Man kan redan nu säga att det bästa batteri som överhuvud taget är möjligt i detta universum är ett litium-syrebatteri, och även ett sådant kan inte ens teoretiskt komma i närheten av energitätheten i t ex bensin. Och det är långt till ett praktiskt användbart litium-syrebatteri, de praktiska problemen med batterikonstruktionen är formidabla.
Däremot kan jag hålla med om att tanken med byte av batterimoduler är frestande. Tesla var ett tag inne på den linjen, men övergav den p g a praktiska och logistiska problem.
Det är inte trivialt att snabbt byta ut batterimoduler som väger hundratals kilo i ett otal olika bilmodeller i alla väder och få alla anslutningar att fungera utan kortslutningar och andra problem.
Och att distribuera, lagra och och ladda (och underhållsladda) miljontals batterimoduler på tiotusentals platser är inte trivialt. Och det kommer inte att behövas få moduler vid högtrafik längs de största trafiklederna.
tty #39
”men det blir ju helt annorlunda med havsbaserad vindkraft….”
Nej precis den är ju så mycket stabilare.
https://sprayhattas.crabdance.com/elstatistik/el%c3%a4nde/graferna/
#39 tty
Rimligtvis kommer en ytterligare utbyggnad av transmissionskapaciteten från Norrland till södra Sverige få till följd att priserna går upp även i Norrland.
#44 Håkan
Ja, självklart kommer elpriserna i Norrland (SE1 och SE2) att öka om snitt 2 förstärks.
Det är ju detta som Regeringen vill. El ska ha samma pris i hela Europa.
https://www.svk.se/nordsyd
#41 Håkan B. och #42 tty
Jag hör vad ni säger, men Håkan, du har helt missat min poäng, du tror att du byter ”ditt” batteri mot ett annat, det är ju knappast möjligt att ens tänka den tanken i ett konstant bytessystem, du ”äger” kanske två ”batterirätter”, har betalat för dem, ungefär som att du äger CO2 patroner för Sodastreem, men skickar in tre tomma och betala mellanskillnaden för tre fyllda….tror du förstår nu. Vad gäller konstruktionen, tror jag att de fordon vi färdas i ( inte jag, för då är jag jordgubbe för länge sedan 🙂 om en 80 år, är betydligt lättare och har kanske kolfiberkonstruktion, som borde kunna jacka i och ut ett batteripack på några tiotals kilo i en hall, där bilen dras på band och batteri dras ut och jackas i…( är min fantasi vild, eller?).
tty, ja, precis som jag tror att jag skrev, batteriutvecklingen är seg, just därför tänker jag mig detta, en bil kan kanske ha två, tre, fyra eller fler batteripaket, som används på ett smart sätt via en centraldator…..
Vad säger ni om min ide ännu längre fram, ett litet minikärnkraftverk i fordon? Jag bara funderar, och lägger ihop fakta från nu och bakåt, och försöker lägga pussel….
We are facing the total collapse of any confidence in government I suppose this is part of the computer warning that 2022 is a Panic Cycle Year in politics. Even the WEF crew has lost control. As an EXXON Gas Station boldly posted: “YOU ASSHOLES VOTED DEMOCRAT” and we now see what we will get when the only agenda is Climate Change.
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/govt-incompetence/the-total-collapse-in-confidence-of-government-on-every-level/
Enough #38
Batteribyte kräver standardisering som hämmar utvecklingen av bilar och batterier.
Se på handverktyg där spänningen ändrats flera gånger och det bara är Ryobi som vågat standardisera inom sitt märke.
Logistiken blir omfattande. Tänk bara på sportlov och påsklov då storstadsborna drar till fjälls för att några veckor senare åka till kusten i söder. Med 40 mils räckvidd går det åt 3-4 batterier för varje tur och returresa.
Syntetiskt bränsle tillverkat med luftens CO2 och väte som råvaror har fördel av att infrastrukturen redan finns på plats.
Laddhybrider med eldrift i tätort för att slippa avgaser kan bli modellen när miljövännerna tvingas släppa drömmen om ett helt nytt samhällsbygge.
Joe Rogan intervjuar Steven Koonin då måste man väl ändå säga att klimathotarna har motvind?
Enough #46
Du kan åka från Nordkap till Kapstaden på bensin och diesel och från Lissabon till Vladivostok, sen över till Anchorage på lite tjockare diesel för vidare befordran ner till Punta Arenas på normal bensin och diesel, sen över till Kapstaden igen på lte tjockare diesel för att avluta turen åter upp till Nordkap på normal bensin och diesel.
Bensin och diesel är här för att stanna!
Men inte vårt behov av att transportera oss!
Batteribilar, pytt! Det skall vara en toriumbil så klart
För den här bilen så räcker det med 8 gram torium för att köra den i 100 år.
https://klimatupplysningen.se/jag-vill-ha-toriumbil/
SVT gillar grafik och eldröda jordklot.
https://www.svt.se/datajournalistik/uppvarmningen-i-breddgrader/
Man får känslan att jorden värmts upp bortåt 5 grader sedan 1880. Referensperioden är satt till 1951-1980.
Effektfullt.
#33 Thorleif
Som sagt, Young mfl väljer själva var de vill sälja sin musik, allt annat är ointressant. Eller tycker du att de måste använda Spotify för att sälja den? Det vore ju on något diktatur!
#50
”sen över till Anchorage på lite tjockare diesel för vidare befordran ner till Punta Arenas på normal bensin och diesel”
Skall man vara petnoga kan man faktiskt numera ta sig ända upp till Tuktoyaktuk och ned till Ushuaia, men du får ta färja förbi ”the Darien Gap” och över Magellans sund.
#36
Vad är låga driftkostnader värt om man inte kommer dit man behöver ta sig? Jag kör inte bil för att jag tycker att det är roligt att köra – det gjorde jag möjligen mellan jag var 18 tills jag fyllt 22.
Jag kör bil för att jag behöver transportera mig snabbt, enkelt, utan att behöva passa avgångstider och utan att behöva stanna för att ladda var 40’de mil (eller var 20’e på vintern).
När man sedan vet hur snabbt ett batteri blir gammalt o trött och hur dyrt det är att byta det, så är det i dagsläget högst osäkert vad den verkliga driftskostnaden blir.
#36
Men du har helt rätt i att vad man tycker är bra är subjektivt. 🙂
Svar 37 BD nille,
Ok detta har pågått i ett par decennier men först nu slår det på med höga elpriser? Inser du inte hur absurt detta låter?
Menar du på fullt allvar att vi hade haft billig el utan dessa ledningar i vinter?
Jag skulle nog säga att vi inte haft el alls.
Svar 40,
De byggdes ut för ett tag sedan. Elkrisen är rätt ny så nog lutar jag mer mot nedlagd kärnkraft som förklaring än export av el.
tty #55
Där ser man vad bensin och diesel kan ställa till med. Jag refererade till barndomen när en bekant till min farfar, en elektriker som var radioamatör, berättade om sin son, som var radiotelegrafist på en svensk båt förmodligen på Jonsonlinjen på amerikanska västkusten. Det var ofta historier om just Anchorage och Punta Arenas, den senare då världens sydligaste stad, förmodligen fortfarande.
#39
Absolut, att jag hänger med. Jag är inte dieselkramare för att jag gillar diesel – jag gillar utveckling och skulle gärna köra bil med elmotorer och en minireaktor som driver elmotorerna – eller vad nu framtida utveckling bidrar med.
Det jag har svårt för är att man pressar ut en omogen produkt på marknaden och tror att alla skall älska den.
Ulf #58-59
Ledningarna från Norge till Tyskland och Storbritannien med en kapacitet på sammanlagt 2800 MW togs i drift förra året, sånt gör skillnad. Observera att hela kapaciteten inte behöver nyttjas för att påverka priset, att den finns där räcker.
Håkan 62,
Men det gällde södra Sveriges elpriser.
Jag vill nog påstå att elpris ”marknaden” är så pass reglerat komplicerat att ingen kan säga säkert vad som styr elpriserna.
Ulf #63
Ökad exportkapacitet från NO2 påverkar priset i NO1, NO5, SE3 och SE4, sug på den.
#60
”Punta Arenas, den senare då världens sydligaste stad, förmodligen fortfarande.”
Nej, världens sydligaste stad, både då och nu, är Ushuaia, Punta Arenas är däremot Chiles sydligaste stad och den sydligaste staden på Sydamerikas fastland. Världens sydligaste samhälle (bortsett från forskningsstationer) är Puerto Williams på andra sidan Beaglekanalen från Ushuaia. Ushuaia och Puerto Williams ligger på samma breddgrad som södra Danmark, Punta Arenas som Bremen, men klimatet är ungefär som på Island eller Färöarna.
#63 och 64, kollade i kväll Vattenfalls treårs avtal (villa, före moms och annat), Ettan, ca 40 öre, trean ca 65 öre, fyran ca 115 öre. Kommentarer?
tty #65
Du är nästan omöjlig tty, men det gör inte mitt barndomsminne av den gamle mannens berättelser av sonens sjöresor sämre. Så säkert var att Punta Arenas var Chiles sydligaste stad, kanske var det också den sydligaste hamn där en någotsånär stor styckegodsare kunde lägga till på den rutten? Sen kan man alltid diskutera vad är en stad? Fråga i Frankrike så är väl i princip varje vägkorsning en stad, åtminstone om vägkorsningen har en borgmästare. Fråga i Sverige så ser det annorlunda ut. Å andra sidan kanske det helt enkelt var så att Punta Arenas stod som sydligast i Jonsonlinjens turlista, dom fraktade ju styckegods enligt tidtabell, nåt som vi inte klarar av på inrikes järnväg ens idag.
Eilif+Hensvold #66
Jadu, jag har varken kaffesump, teblad eller abborrmagar att tillgå, undrar vad Vattenfall har? 40 öre är ungefär vad vattenkraften genererade utifrån spotpriset per timme fram till en bit in i maj förra året i SE1 och SE2, vindkraften genererade runt 30 öre samma period. SE3 har ju all kärnkraft, den som är kvar, men är nu också exponerat mot södra Norge och deras ökade exportkapacitet, gardera med en krona. SE4, helgardera 1, 2, 4!
#54 jax
Givetvis inte men nu omformulerar du ditt svar till ditt ursprungliga påstående ang vad Lena A kritiserade.
Kanske ligger det några andra krafter bakom Young’s ultimatum. Krafter som förvärvat kända musikers kataloger och som ogillar Spotify’s dominans?
https://www.armstrongeconomics.com/world-news/conspiracy/the-hill-following-the-money/
Svar ,64,66,
Jag kan ärligt säga att vad som styr elpriserna är så pass komplext att det är svårt att ge ett entydigt svar.
Men om vi har ledningar som funnits där i många år utan att svenska elpriser blivit särskilt höga. Varför skulle det då bero på detta?
Samtidigt delar vi upp Sverige i olika områden och tar bort balanskraften i södra Sverige. Då kommer höga elpriser som ett brev på posten.
Det blir då väldigt svårt att tro på att gamla elledningar är orsaken till prisuppgången.
Och skulle priset gå upp i södra Sverige för att Norge ökar exportkapaciteten, varför det? I så fall borde inte S4 ha högre elpriser än Norge ifall det finns en koppling däremellan.
Det är helt enkelt svårt att hitta någon som begriper sig på systemet.
Jag konstaterar att numera har vi gott om el när det blåser. Elen blev mycket dyrare när kärnkraften försvann och Sverige delades in i olika områden.
I min värld borde problemet gå att lösa med bättre ledningar ifrån norra till södra Sverige och/eller mer balanskraft i södra Sverige. Ingen har lämnat någon trovärdig förklaring till att så inte skulle vara fallet. De som sagt något annat i debatten har haft ett egenintresse att behålla billig el i norra Sverige och struntar i resten av Sverige. Exempelvis SSABs ordförande som vill ha massor av el till meningslöst grönt stål, på bekostnad av att industrin dör i södra Sverige.
”För mer skyfall blir det med kommande klimatförändringar” hörde jag när jag slog på radion med ”vetenskapspodden”. Ett tvärsäkert uttalande. Vad säger statistiken?
#71 Sören
I går hörde jag på TV att det blir mer torka med kommande klimatförändringar … ett tvärsäkert uttalande. Kommer dock inte ihåg på vilken kanal … Vad säger statistiken?
Kan bara konstatera att vi har många tyckare inom media i Sverige i dag !!!
Framförallt verkar mer eller mindre alla inom Main Stream Media tycka att de är de främsta experterna på att tolka vetenskapen … var tog nyfikenheten vägen?
I dag har TV4 även ett inslag om ”klimatsmarta hus”.
Jag undrar hur mycket de tror att ett hus som de kallar ”klimatsmart” verkligen påverkar klimatet … ?
Likaså säljer Arla mjölk med ”Netto Noll Klimatavtryck”, så om jag köper Arlas mjölk i stället för Skånemejeriers (som inte skriver detsamma) så kan jag räkna med att jag räddar mina barnbarn från Rockströms spådomar om framtida ”extremväder”.
Personligen anser jag att falsk marknadsföring inte skall löna sig – så jag väljer Skånemejeriers mjölk.
Naturligtvis en struntsak i sammanhanget, men eftersom det finns starka krafter som använder ”klimat-hypen” för att med grumliga politiska skäl driva västvärden i en totalitär riktning med begränsningar i yttrandefrihet och demokrati så anser jag att det är av vikt att markera mot varje tendens att dra nytta av MP’s och medias försök att sätta agendan.
#72 #73
Man ska givetvis inte bygga på platser som riskerar översvämning. Man brukade tala om 10-års regn och 100-års regn. Någon gång kan det komma regnmängder som ingen minns men som förmodligen finns dokumenterat i äldre handlingar och i t.ex. kyrkböcker.
Men framför allt bör man tänka på om låglänta områden har tillräcklig avrinning.
Men medias lösning tycks i stället vara att vi ska sluta att använda fossila bränslen, äta kött, köra bil. åka flyg etc.
#71 Sören G
#72 Magma
Att ett varmare klimat både ökar risken för torka och översvämningar beror på att mättnadsånghalten i luften ökar med temperaturen. Det är inte alls svårt att förstå, för mig är det självklart samband. Varmare klimat ger intensivare regnväder och när solen skiner så torkar det snabbare.
#70 Ulf
Vad tror du om det här? Det påstås att priserna blir högre i södra Sverige därför att de kopplats ihop med EU och att norra Sverige inte kopplats till EU pga. otillräcklig utbyggt överföringsnät mellan norr och syd.
Man säger att priset ska styras av efterfrågan och tillgång som på riktiga marknader. Därför avreglerades elmarknaden.
Men priset bestäms i själva verket av vad ett litet antal elproduktions aktörer gör. Elmarknaden är helt enkelt inte fri, den är påverkbar av de få aktörer som äger elproduktionen i norra Europa. Och det absurda är att ingen aktör på elproduktionsmarknaden tjänar på att pressa ner priset – alla tjänar på att en störning fortplantar sig i systemet och att det hålls högt så länge det bara går. Priset bestäms nämligen inte av produktionskostnaderna, utan av det ”sista priset” som anges på elbörserna.
Det vi har skapat med avregleringen av elmarknaderna är ett ekonomiskt monster.
Kan tilläggas att Svensk export kredit (SEK) har finansierat HVDC-kabeln (högspänd likström) med en ungefärlig kapacitet på 1 400 MW mellan Storbritannien och Norge. Förbindelsen är dubbelriktad och tillåter import och export av el . Det ger Norge möjlighet att idag importera ”billig” energi från Sverige och Danmark och sälja dyrt till England med god vinst. Vilka är el producenterna i Norge tror Du? Dom är inte dum 😉
Ulf #70
I från Norge blev en sjökabel klar till Tyskland 2019. Kapacitet 1400 MW.
Under hösten 2021 blev första delen av en sjökabel klar mellan Norge och Storbritannien. Den har en kapacitet på 700 MW. Den andra delen, som också är på 700 MW, blir klar under våren 2022.
2015-2017 blev sjökablar klara mellan Danmark och Norge respektive Danmark och Holland på 700 MW.
De här sjökablarna har gjort att elexporten kan öka från södra Norge med 3500 MW till andra länder än Sverige under de senaste 5 åren (det är bara 2800 MW i drift men det är snart är det 700 MW ytterligare)
Nordbalt, mellan södra Sverige och Litauen blev klar vid årsskiftet 2015-2016.
#75 Sigge
Mer fuktighet i atmosfären behöver väl inte innebära att allt ska komma på en gång på en och samma plats. Det vi såg i Tyskland i somras var ett intensivt lågtryck som parkerat. Det rådde stor temperaturkontrast mellan områdena öster resp. väster om.
Samt det faktum att det inte fanns områden längs floderna för vattnet att ta vägen.
Om solen skiner mer, ja det har varit 20 % fler soltimmar. Det handlar väl om jetströmmar och inlåsning av hög- resp. lågtryck. Det kan man väl inte tvärsäkert uttala sig om hur det blir i framtiden.
Intressant att läsa genom tråden.
Men ni missar det allvarligaste när det gäller energifrågan:
På kontinenten har de dyr el men även gas som alternativ.
Vi har likt Norge fått höga elkostnader och elpriser som åker jojo.
Men vi har ingenting att ersätta med, på kort tid.
Kanske kan oljepannorna som skrotades komma tillbaka-de ger billigare värme än direktverkande el.
Norge har Statskraft och de har lyckats begränsa ryckigheten i elpriset. Sällan över 1,5 SEK/KWh.
Norges regering(S) har också beslutat ge rabatter som kopplas till ökade utgifter.
Dax att skicka över en S delegation !
12 öre per KWh just nu-med timdebiterig skulle det löna sig att värma upp varmvattnet med 50 grader.
Med 200 l i varmvattentanken skulle det gå att köra in 11KWh
Billigare än batterier.
#75 Sören G
Jag tycker det verkar som du försöker bortförklara varför det blivit mer översvämningar och torka. Det är inte bara i Tyskland som det har märkts. Främst i södra Europa med iberiska halvön, Italien, f d Jugoslavien, Grekland, Turkiet har ju märkt av mer av både torka och översvämningar. Sedan så märks det i andra delar av världen som Kalifornien och Australien.
Att det blir mer varierat väder i ett varmare klimat är inget konstigt. Regnvädren blir intensivare och det torkar upp snabbare. Det är ganska enkel fysik som förklarar det. Det blir bara löjligt när folk försöker bortförklara sambanden.
Svar 76,77
Detta bidrar ytterligare till att förvirra diskussionen. Vad betyder detta?
Är vi och Danmark så otroligt dumma att vi skickar jättebillig el till Norge som de sedan söljer dyrt till GB utan att vi får ordentlig ersättning för det? Skulle tro det om det var Sverige. En dansk däremot skulle aldrig, aldrig någonsin göra en så dålig affär. Det finns inte.
Jag tror dessvärre att här finns ytterligare regleringar och prissättningar som gör att utvärdering av systemet tycks helt omöjligt.
Men om inte nedläggningen av balanskraft i söder och inte uppdelningen i elområden påverkat elpriserna kraftigt, ja då kan vi sluta fundera på utbyggnad av balanskraft för vi behöver alltså ingen sådan. Elpriset går åt h-e ändå för vi exporterar.
Jag vill dock i så fall ha en bekräftelse ifrån någon expert på detta. Den experten är inte någon opportunistisk V politiker.
Ett mycket bra inlägg av Björn Gillberg:
Skenande energipriser, okunniga politiker, ”time out”!
https://www.youtube.com/watch?v=hfVWg1t6ocA
#80 Sigge samt #78, #75
”Att ett varmare klimat … är inte alls svårt att förstå, för mig är det självklart samband. Varmare klimat ger intensivare regnväder…”
”Att det blir mer varierat väder i ett varmare klimat är inget konstigt. Det är ganska enkel fysik som förklarar det (*). Det blir bara löjligt när folk försöker bortförklara sambanden.”
Hur är det nu Sigge? Mellan södra och norra Sverige skiljer det ca 10 grader. Du kanske kan hitta statistik som stödjer din tes om att det regnar mer i Skåne än i Lappland?
Redovisa hur mycket det regnar i det varma Afrika i jämförelse med det betydligt kallare USA och Kanada.
Om du inte kan hitta statistik som stödjer din tes är det nog något tankefel som du gör. Troligen tänker du inte färdigt, din tanke stannar halvvägs.
Då kanske du samtidigt kan förklara varför det bor så många människor i det otrevligt varma Skåne och så få i det underbart kalla Norrland.
(*) Logiken är enkel. Det rinner mer vatten ur en stor hink än ur en liten. Nja, det är inte säkert, det kan tom. vara tvärt om. Det beror på om det finns någon som kan luta på hinken. Det var det som Sören försökte förklara för dig.
Men varför måste vi skylla allt elände på den onde Putin, ja han är säker en ond dj*vel f.d. KGBare som han är, vi har ju god tillgång på inhemska stolpskott att skylla på? Hur kommer det att låta nästa gång ett ryskt högtryck drar in och släcker ner all vindkraft en vecka eller två, Putin så klart. När vi borde slå Tovatt i järn och sätta ut honom på Sergels Torg att spotta på.
https://drive.google.com/file/d/1XvNycnoSS7m-eLntjb3OkHErdXFPihko/view?usp=sharing
När ska vi nånsin lära oss.
Lars Cornell #83
Bra fråga det där med stor och liten hink. Jag har rörmokare här hemma till veckan, jag ska testa dom med den frågan.
Svar 83,
Åtminstone tidigare så styrdes elpriserna i Sverige av vattenmagasinen. Lite nederbörd höga priser och tvärtom.
Det här böljade fram och tillbaka mellan åren.
Det tycks inte vara annorlunda nu med nederbörd. Problemet kvarstår trots att klimatet påstås öka nederbörden kraftigt.
#75 Sigge
Enligt klimatteorierna (IPCC) så ska den relativa luftfuktigheten vara konstant när temperaturen ökar. Det är det som ger ”förstärkningsfaktorn”
Om relativa luftfuktigheten är konstant så är det inte självklart för mig varför det ska bli mer torka.
Det kan också vara så att klimatmodellerna är fel, d.v.s. att den relativa luftfuktigheten sjunker.
Då kan vi å andra sidan glädja oss åt att det inte finns någon förstärkningsfaktor.
#87 JonasW
”Det kan också vara så att klimatmodellerna är fel, d.v.s. att den relativa luftfuktigheten sjunker.”
Så är det nog. Det som mest av allt avger vattenånga till atmosfären är de ekvatornära haven, där solens instrålning till jorden är som störst på grund av albedot. Mer vattenånga kan inte falla ur atmosfären än som tillförs. Eftersom den ekvatornära temperaturförändringen är obetydlig, kanske ingen, tillförs inte atmosfären mer vatten är tidigare. Om det då blir varmare på höga latituder blir relativa fuktigheten där lägre vilket motverkar nederbörd. Det skulle således kunna bli torrare, tvärtemot det som Sigge och SMHI påstår.
Jag är också av den åsikten att klimatmodellerna på den här punkten är felaktiga. Något fel måste det ju vara eftersom klimatmodellerna och verkligheten inte stämmer särskilt bra.
#21, 26, Ann LH/ Fredrik G
Tack för de uppskattande orden. Ger inspiration att grunna på nytt inlägg.
Ulf #81
”Detta bidrar ytterligare till att förvirra diskussionen. Vad betyder detta?
Är vi och Danmark så otroligt dumma att vi skickar jättebillig el till Norge som de sedan söljer dyrt till GB utan att vi får ordentlig ersättning för det?”
Nej så fungerar det inte. Förutom att Danmark konsumerar el från Sverige och Norge själva så är det ett transitland för el som exporteras till Holland och Tyskland.
När Norge har byggt kablar till Tyskland och Storbritannien så innebär det att norska elexporten till Sverige minskar. De får mer betalt för att sälja elen dit än till Sverige. Det är fortfarande så att Sverige nettoimporterar el från Norge men betydligt mindre än tidigare. Men det är nog bara en tidsfråga innan Sverige nettoexporterar till Norge. OL3 i Finland är snart klar då minskar nog Sveriges elexport dit.
Sigge #75: Läste du mitt inlägg i tisdags? Halten av vattenånga i atmosfären följer inte den teoretiska förväntningen med ökad temperatur. Den ökar långsammare, eller inte alls.
Sigge #75 #80,
Du håller alltså inte med IPCC? Om du läser länken till Roger Pielkes sammanställning från AR6 så finns det inga data som stödjer att det skulle ha blivit fler översvämningar. Meteorologiskt sett så har heller inte torkorna ökat.
https://wattsupwiththat.com/2021/08/09/pielke-jr-on-ar6/
#83 Lars Cornell
Nu ger du ytterligare en bortförklaring som gör att du bara visar att du antingen inte kan så mycket eller att du inte vill förstå för att verkligheten inte stämmer med dina åsikter.
Alla platser har olika förutsättningar för väder. De flesta förutsättningar ändras inte med att klimatet blir varmare. Det har med läget att göra om det ligger långt från vattendrag, bakom berg och en hel del annat. Vi har en förutsättning som ändrar sig och det är att klimatet blir varmare. Då kan man jämföra samma plats över tid om torka och nederbördsmängder ändras. I Sverige har nederbördsmängderna ökat 600 mm/år till ungefär 650 mm/år under en 50-årsperiod.
# 80 Sigge Jag har i mitt 72-åriga liv varit med om varierat väder. Som att det skulle bevisa nåt. Tyvärr har väl värmen lyst med sin frånvaro lite för mycket. Löjligt eller inte, det är frågan som nog bara Sigge kan svara på. För Sigge är ju det mesta självklart.
#92 Ingemar Nordin
Jag litar på IPCC men jag tror inte Roger Pielkes sammanställning stämmer även om han påstår att det kommer från IPCC.
#94 Sigge
”I Sverige har nederbördsmängderna ökat 600 mm/år till ungefär 650 mm/år under en 50-årsperiod”.
Oj, har det ökat nästan sex falt på 50 år. Det var en ordentlig ökning. Källa på det……
Här skiner solen mer än för 50 år sedan.
#87 JonasW
Det verkar som du inte förstår skillnaden mellan relativ fuktighet, absolut fuktighet och mättnadsånghalt.
Mättnadsånghalten varierar med temperaturen. Är det samma relativa fuktighet vid 18 resp 20 grader så är den absoluta fuktigheten 10% högre vid 20 grader än den är vid 18 grader.
#96 Robert Nordling
Jag skrev fel i mitt inlägg #93
Så här skall det vara:
I Sverige har nederbördsmängderna ökat från ungefär 600 mm/år till ungefär 650 mm/år under en 50-årsperiod
Om ny transmissions-kapacitet byggs ut mellan länder med olika produktionskostnads-struktur torde det vara en självklarhet att producenter och elhandlare försöker sälja mer utomlands för att öka vinsterna pga prisskillnader (och vk-överskott). Men kan produktionen verkligen snabbt öka för att tillfredsställa ökad efterfrågan från områden med högre priser? Och leder sådan försäljning direkt till högre pris även i övriga områden (t.ex Sverige). Ingen blir väl utan el pga export! (däremot kan man fundera kring problemen med att flera kommuner inte längre kan tillåta elkrävande industrier för etablering pga osäker el-tillgång. Är vår el-export i söder bidragande till dessa problem i SE1-2?). Hur ser marginal-produktionen/tillförsel av ny el ut? Här ingår förstås även import. Ja de flesta av oss förutsätter att marginal-priset spiller över på övrig efterfrågan. Så i vilken mån är det som Nordpool’s avsluts-priser gäller även för exporten vid varje tillfälle? Det sägs att elkunderna som slukonsumenter med rörligt pris alltid betalar priset som Nordpool redovisat (står i kundvillkoren). Ja så är det nog men jag undrar bara om det hos Nordpool finns en särskild ”pris-grupp” för volym som levererats ut- resp in (export/import)? Andra marknader har särskilda export- resp import-priser så varför inte betr el?
Vi borde få tillgång till diagram/data som redovisar export-volym (MW) och total producerad/tillförd volym till resp PRISER i export-knutna el-områden.
Vid samma temperatur är efterfrågan hos de inhemska konsumenterna ganska stabil. Utbudet har dock förändrats kraftigt i Sverige på senare år (vk istf kk) vilket minskar planerbarheten vilket i sin tur ökar prisvolatiliteten. Lägg till att andra länder får samma problem. Sedan tillkommer oförutsägbarheten om vädret och då närmast kring vind och köldchocker. Men det problemet hade vi väl också förr men vk har ökat osäkerheten. Förr hade vi större omedelbar reservkraft. Tappar vi generellt mer vatten idag då kk lagts ner? Sannolikt så när det inte blåser så mycket.
El är som handelsvara unik då den inte kan lagras och balans-regleringen är förhållandevis trög. Allt det där ska elhandlare och producenter bedömma timme för timme och där SVK har ansvaret för att flödet håller sig inom toleranserna. Ingen annan marknad är behäftad med så många begränsande faktorer att rekvisiten på hur en marknad definieras inte alltid kan uppfyllas tror jag.
En del menar att vi haft utlandskablar länge utan några större pris-höjningar i södra Sverige. Man måste ändå göra antagandet att nedläggning av kk är det som bidragit mest till högre priser i främst söder. Däremot tycker jag det vore självklart att SVK också redovisar exportpriserna på sin karta. Inte bara volymen. Om dessa nu avviker?
Igår natt kostade dansk el €84 medan svensk natt el €11. Men även under dagen är det prisskillnader så man kan då undra vad export-priset just då är? Det svenska eller strax under priset hos det dyrare importlandet?
När vi diskuterar priser glömmer vi bort att det finns en mycket stor hedge- och spekulativ pappersmarknad för el. Hur ska bolagen annars sälja stora volymer till fasta priser osv. På andra spekulativa finansiella marknader styr i själva verket pappersmarknaden den fysiska marknaden. Arbitraget är mycket framträdande där omslutningen av handeln är astronomiskt jmf med den verkliga fysiska leverans-handeln.
Sigge #95,
”Jag litar på IPCC men jag tror inte Roger Pielkes sammanställning”
Du litar inte på de screenshots som Pielke tagit direkt från IPCCs rapport, eller vad då?
#97 Sigge
Jodå, jag vet mycket väl vad begreppen står för.
Menar du att den relativa fuktigheten i luften sjunker med ökande temperatur ? I så fall har du en annan uppfattning än IPCC.
Dessutom behöver vi inte bekymra oss om den s.k. förstärkningsfaktorn i så fall. En fördubbling av koldioxidhalten ger då max ca 1C temperaturökning.
Jonas W #101
Jag tror att klimatforskarna har rätt som påstår att absoluta fuktigheten i luften ökar när globaltemperaturen ökar.
Du skrev igen en kommentar som gör att man tror att du inte fattar skillnaden relativ fuktighet, absolut fuktighet och mättnadsånghalt.
END OF THE ROAD: How Money Became Worthless
6 feb. 2022
https://www.youtube.com/watch?v=UowzxWxlKJU
Mvh,
Sigge #102
”Jag tror att klimatforskarna har rätt som påstår att absoluta fuktigheten i luften ökar när globaltemperaturen ökar.”
Och? Det är väl om något ett fullkomligt riskfritt påstående?
Sigge 93
Det var ett svar till 76 ni verkar tycka olika. Norge är inte tvungna att bygga dessa kablar utan gör väl det av fri vilja. Det verkar dessutom lovande för södra Sverige att Danmark och Tyskland får mer el. Då slipper södra Sverige skicka el dit. Det påstås ju att det är det som gör att elen är så dyr i södra Sverige.
#104 Håkan Bergman
Tack för ditt stöd.
I det här forumet så får man mothugg så fort man nämner något som är i linje med klimatforskarnas slutsatser, t o m självklarheter som att absoluta luftfuktigheten ökar med ökande temperaturer.
Sigge #106
Lessen Sigge, det väsentliga är väl med hur mycket den ökar. Att den ökar är trivialt.
#93 sigge.
”eller att du inte vill förstå”
Jag vill förstå. Det finns inte minsta tvekan om det.
#98 sigge.
”från ungefär 600 mm/år till ungefär 650 mm/år under en 50-årsperiod”
Det kanske stämmer. Men jag hittar ingen källa på SMHIs webbsidor. Kan du hjälpa till?
#108
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-nederbord-1.2887
Lars Cornell #108
Jag hade inte tänkt att leta fram någon websida då jag tycker att ni som debatterar klimatet så mycket borde känna till att det är så.
Jag gör ett undantag och letar fram en sida från SMHI.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/klimatindikatorer/klimatindikator-nederbord-1.2887
Det finns mycket klimatfakta som ni som debatterar klimat så mycket borde känna till, men ni verkar inte ha en susning om det. För varje gång när jag påpekar saker som för mig är ganska självklara så frågas det om länkar. Det är tidsödande att leta fram länkar.
# 110 Sigge Kan du lägga av med att mästra. Även om allt verkar självklart för dig måste du ju inte tala om det i varje kommentar. Jag säger det än en gång. Jag har upplevt varierande väder under hela min levnad. So what. Kom med nåt nytt. Du slår in öppna dörrar hela tiden och kommer med irrelevanta påståenden. Ibland fungerar du som ett språkrör för miljöpartiet.
Håkan Bergman #107
Du verkar ändå vara ett undantag av de som skriver som förstår att den absoluta fuktigheten ökar om temperaturerna ökar. Hur mycket fuktigheten ökar är jag lite osäker på. Men mättnadsånghalten ökar med 5-6% vid en grads temperaturökning. Så 3-5% ökad fuktmängd i medeltal vore väl rimligt vid en grads temperaturhöjning.
#100 forts,
Du sa att du inte håller med om att Pielke har refererat IPCC korrekt och att de säger att varken översvämningar eller torkor har ökat. Kan du svara på vad du menar?
#111 Daniel Wiklund
Det jag framför är rena självklarheter och fakta som i stort sett alla som debatterar klimatet borde känna till. Men av svaren jag får så är det ofta påståenden som gör att man tror att det är ganska okunniga människor som man har att göra med.
Sigge #112
Världen väntar med spänning på att du ska komma med en exakt siffra på hur mycket den ökar.
#113 Ingemar Nordin.
Jag vet att översvämningar och torka har ökat i södra Europa och i västra USA. WMO har också konstaterat det.
I länken som är till Roger Pielke:
Där tycker jag inte att hans slutsatser stämmer med det som står i IPCC-rapporterna om man även läser det som inte är gulmarkerat. Det är lite svårt att se sammanhanget ifrån IPCC-rapporten eftersom hela texten inte är med.
Roger Pielke fick med text från IPCC-rapporten om att torkan hade ökat som förväntat.
Jag hinner inte att leta upp IPCC-rapporterna så jag kan se hela texterna.
Mer översvämning och mer torka. Det låter som en helgardering. Tar det inte ut varann kan man tycka?
#115 Håkan Bergman
Den beräkningen om hur mycket vattenångan ökar i atmosfären överlåter jag åt de som har bättre resurser än vad jag har för att kunna räkna ut det.
Det är enklare att titta på statistik än att försöka göra beräkningar. I Sverige har globala temperaturen ökat lite mer 1,5 grader de senaste 40-50 åren. Nederbördsmängden har ökat med 7-8%. Då är det väl rimligt att anta att mängden vattenånga i atmosfären ökat med 7-8%.
Men det här gäller Sverige och svenska förutsättningar.
# 114 Sigge Självklart är det som du säger att det är ”ganska okunniga” människor här på bloggen. Lika självklart är det då fint att du är här och rättar till alla ”felaktigheter” som dessa ”okunniga” står för. Ett tips, avsluta dina kommentarer med : Självklart ligger det till på det här sättet, vilket skulle bevisas. Nu ska jag ut och skotta lite snö. Igår hade vi ett strålande vinterväder i Luleå. Idag ett betydligt sämre väder med lite snöfall. Vädret varierar, ett nytt fenomen enligt vissa ”experter”.
#75
”för mig är det självklart samband. Varmare klimat ger intensivare regnväder och när solen skiner så torkar det snabbare.”
Det är faktiskt inte på något sätt självklart. Det som ger intensiv nederbörd är stora temperaturkontraster alternativt orografiska effekter (som egentligen är ett specialfall av temperaturkontraster – vertikala sådana). Ett varmare klimat innebär förvisso att mera vatten avdunstar från havsytan, men också mindre temperaturkontraster, alltså generellt mera regn, men inte självklart intensivare sådant.
Inte heller går upptorkningen/avdunstningen nödvändigt snabbare för att det blir varmare. Det beror inte bara av temperaturen utan också av bl a vind och luftfuktighet.
Den torraste platsen på Jorden är antingen Atacamaöknen eller Antarktis Dry Valleys beroende på hur man definierar torka, ingendera kan sägas vara någon särskilt varm plats.
Våtast brukar Cherrapunji i Assam sägas vara som förvisso har ett varmt, men inte på något säätt extremt klimat (årsmedeltemperatur 17 grader). Det finns f ö några platser som tävlar med Cherrapunji i Assam och i Colombia, de ligger liksom Cherrapunji på relativt hög höjd och har inte påfallande varmt klimat.
Det mest intensiva regn som tycks ha noterats var drygt 300 mm på en timme. Det var inte oväntat i den amerikanska Mellanvästern (Montana) som mycket riktigt har de största temperaturkontrasterna i Världen.
#112 Sigge
Hänger inte riktigt med i ditt resonemang.
Om den absoluta fuktigheten ökar med ökande temperatur (relativa fuktigheten konstant som IPCC utgår ifrån)- varför ökar i så fall torkan ?
Det var det som jag var undrade över.
Svar 113 Sigge
Fast det intrycket får man inte av dig. Så fort det blir lire press så tycks du försöka slingra dig ur genom icke faktabaserade påståenden.
Dessutom har du ju förlorat stort och uppenbart när du exempelvis debatterat med tty.
Även den här Pielke diskussionen har du svårt att hantera.
Jag kan också säga dig att du kan lita på Pielke. I USA blir man stämd om man som forskare medvetet ljuger om källor. Speciellt en så känd forskare som Pielke.
Har heller inte sett någon forskare ifrågasätta Pielkes sammanfattning i USA.
Ni som vet mer. Jag funderar om det finns seriösa beräkningar på hur mycket brytvärda kol-källor det finns kvar på jorden. Jag menar olja, gas och kol. Om allt detta bränns hur mycket stiger CO2 och temperaturen? Är det ens möjligt att köra klimatet flera grader med den mängden? Min killgissning är att vi redan förbrukat mer än 50% av den resursen.
#123 nils wedin
Jag tror att din killgissning är fel med en faktor tio 🙂
Man kan säkert diskutera hur mycket olja det finns som är utvinningsbar till dagens priser men man kommer nog fram till att vi ännu inte har konsumerat hälften.
Kol finns det i massor, man räknar med att det finns kol för flera hundra år framöver.
Tack för svaret. Jag menar brytvärt dvs till vettig kostnad. De lägst hängande frukterna gissar jag är slut. Men med fracking mm går det att vrida ur mer under en kortare tid. Min tanke var att fossilerna kommer sina innan planeten går under men tydligen inte för kol. Kärnkraft för att ersätta kol borde vara prio.
Det kan vara kraftigt överskattade reserver för kol. En lite äldre artikel. https://www.nyteknik.se/energi/forskare-varnar-for-kolbrist-6458176
#125 nils wedin
Illustrerande för vad NyTeknik tar in 2007 – en artikel som förutspår vår undergång:
”Statistik från tyska Energy Watch Group, visar att reserverna av kol kommer att börja sina redan 2025.”
Hmm, det är tre år bort men de senaste siffrorna pekar på att det finns kol för 133 år framöver.
https://www.worldometers.info/coal/
Det är om vi räknar prospekterade brytbara reserver – hur mycket finns det om ännu inte är prospekterat, hur mycket finns som idag inte anses mödan värd?
#127 nils wedin
Stenåldern tog inte slut för att stenen tog slut 🙂
”Men med fracking mm går det att vrida ur mer under en kortare tid.”
Blandar du inte ihop fraccing med EOR i existerande fält?
Det är bara en liten del av oljan som ”kokas ur” source rocks och som sedan hamnar i täta ”reservoir rocks”. Den helt övervägande delen blir kvar i source rocks, där numera en del kan utvinnas via fraccing. Det är sant att sådana källor i genomsnitt har kortare livstid än konventionella oljekällor, men den potentiella volymen berg som kan utnyttjas är mycket stor. EU skulle t ex lätt kunna ersätta gasimporten från Ryssland om man hade det politiska modet att utnyttja gastillgångarna i Parisbäckenet och i kollagren i England-Holland-Tyskland.
Klimataktivisten tillika EU-parlamentarikern Pär Holmgrens påståenden uppmärksammas:
https://www.friatider.se/pastod-att-vasaloppet-skulle-vara-borta-2022-men-snodjupet-har-varit-stabilt-i-100-ar
Riv vindkraftverk, rädda örnarna:
https://samnytt.se/ornitologer-kraver-borja-riva-vindkraft-och-radda-sveriges-ornar/