…eller, värre än vi trott?
Vindpark Vänern håller på att krackelera. Enligt en artikel i Värmlands Folkblad står ett verk still, två går knackigt och som grädde på moset kursade just bolaget Winwind som skulle laga alltihop. Hittills i år har Vindpark Vänern Kraft AB gått hela sex miljoner kronor back. ”Upp som en sol och ner som en pannkaka. Först producerade de fem kommunägda vindkraftverken utanför Hammarö förnyelsebar energi i rask takt. Men nu är det slut på de inledande glädjeåren med åtta respektive fem miljoner kronor i vinst.” skriver tidningen vidare.
Projektet Vindpark Vänern drivs i ett samarbete mellan parter med stark lokal förankring både inom privat och offentlig sektor, orerar man på projektets hemsida. Parterna har bildat två ägarbolag, som heter Drift AB och Kraft AB. Nedan anges i vilket bolag respektive part finns.
Kraft AB
- Karlstads Energi AB – Kommunalt energibolag i Karlstad
- Hammarö Energi AB – Kommunalt energibolag som levererar fjärrvärme i Hammarö kommun.
- Karlstads Bostads AB – Kommunalt bostadsbolag i Karlstad
- AB Hammaröbostäder – Kommunalt bostadsbolag på Skoghall
Drift AB
- Petterssons Vind AB
- Kyrkvinden -Kyrkvinden Ekonomisk förening
- Vindkraft Gässlingen Ekonomisk förening
Man kan konstatera att det här till stor del handlar om ett kommunalt ägande, där alltså skattebetalarna kommer att få stå för fiolerna i sista änden. Parken invigdes så sent som 2010, men står nu inför omfattande reparationer. WinWind som satte verken på plats och som också haft till uppgift att reparera verken har nu gått i konkurs och lämnat ägarna i sticket. Eventuellt måste fyra av fem växellådor bytas ut.
Jahaja! Så lät det minsann inte när euforin över projektet var som värst. Då lät det såhär:
”Vindpark Vänern är den enda i världen i en stor insjö (innanhav). Projektet kan få stor betydelse för efterföljare. Mot den bakgrunden, och för att särskild teknisk utveckling krävdes, bidrog Energimyndigheten med 40 miljoner kronor. För att minska vikten på maskinhuset valdes teknik med en planetväxel som varvar upp rotorns varvtal något. Konstruktionen är ett mellanting mellan direktdrift och en lösning med konventionell växellåda. En generator i en direktdriven maskin är tung, men i det här fallet kunde man välja en lättare permanentmagnetgenerator. Jämfört med konventionell växellåda blir varvtalet lägre och antal delar färre, vilket ökar tillförlitligheten. Konstruktionen gör också att monteringen underlättas”.
Och så rök 40 miljoner ytterligare av skattebetalarnas pengar. Nu är det annat ljud i skällan:
-Det är bekymmersamt. Läget är väldigt osäkert, säger vd:n Mats Ehnmark. Ett möte har hållits med ägargruppen i Vindpark Vänern Kraft AB och Ehnmark hoppas under mötet att få besked från Winwind Swedens konkursförvaltare. – Moderbolaget i Finland säger att de ska fortsätta, få konkursen upphävd och erbjuda att ta över verksamheten. Om leverantören fullföljer sitt åtagande ska de kompensera för intäktsförluster. – Vi klarar inte att vända siffrorna innan året är slut. Vi har tidigare vinster i bolaget som vi får ta av. Att bolaget står på sex miljoner minus beror enligt Ehnmark huvudsakligen på de trasiga verken. Det låga elpriset och de fördyrade certifikaten gör dock inte saken bättre.
…och värre ska det bli. Fem av de sju verk som inspekterades under torsdagen (11/10) i Vindpark Vänern var skadade. Och de fem anställda på Winwind på Skoghall som kan reparera dem är uppsagda efter konkursen. Vindkraften skulle ju skapa jobb på orten, var det inte så? Och varför lyssnade inte de ansvariga på varningssignalerna?
Vid ett möte med Föreningen Svenskt Landskapsskydd på Värmlandsnäs 2009 hade Karlstads kommuns miljöansvarige ett föredrag om den fantastiska vindpark Vänern och undertecknad ställde en del kritiska frågor, varvid vederbörande surnade till rätt rejält. Kanske tänker han idag att det kanske skulle ha lönat sig att lyssna trots allt.
Det har varit vindstilla på Gotland någon dag. Jag märkte det i går kväll när jag försökte tända en brasa i kaminen, inget drag och det rökte in.
Nu på morgonen ger Gotländska vindkraften bara 12 %.
http://www.second-opinion.se/energi/view/2664
Vargen kom och åt upp fåren.
Olönsamheten kommer och konkar vindkraftföretagen.
Precis som Johnny ropar.
Tysklands vindkraftssatsning fungerar dåligt, elpriset är lågt kanske 6 månader framåt och likaså elcertifikaten. Sammantaget finns det anledning att vara orolig för vindkraftens framtid. Måste skattebetalarna träda in och rädda branschen?
Det var efter det här bygget som Morphic höll på att kursa och sålde av allt som hade med vindkraft att göra.
Svårigheten med att bygga i Vänern är att inga stora kranfartyg kan ta sig dit, så man fick bygga en trimaran av en gammal vänernskyttel och sätta en kran på, dyyyrrt !
Att bygga till havs eller som här är dyrt och krångligt med dyr service som följd, vintertid så är det i praktiken bara svävare som kan ta sig ut till snurrorna i Vänern.
Nye miljöministern Peter Altmaier är full av hänförelse. Framgången är så väldig, att energiplanen måste revideras fullständigt.
http://www.germanenergyblog.de/?p=10541
Kanske Greenpeace och Miljöpartiet kan överta konkursboet. Det vore ju ett sätt att demonstrera sin övertygelse på ett positivt sätt
LennartB
http://norran.se/2012/10/skelleftea/%e2%80%9dvi-var-forberedda%e2%80%9d/
Jag vet inte hur du tänker. Vindkraft kostar 60-80 öre/kWh att producera. Man får väl omkring 45 öre/kWh i elpris/certifikat. Vindkraftverk kan endast byggas om det finns ”riskkapital” som kan gå in och sköta investeringen. Riskkapital lär i detta fall vara pensionärer som blir lurarade att köpa vindkraftsandelar och kommunala bolag som gör det av någon politisk övertygelse. Det finns förvirringen i det här då man ibland slipper betala energiskatt om man producerar sin egna el, men jag vet inte när det händer.
Som jämförelse så kostar svensk kärnkraft 14,5 öre/kWh att producera (då ingår slutförvar).
Att svenska försvaret tar till större områden för sin verksamhet än danska och tyska motsvarigheterna anses bero på tre faktorer.
-Flygvapnet i Sverige använder regelmässigt lågflygning som taktiskt uppträdande.
-Alliansfrihet kräver större ytor för att säkerställa handlingsfriheten.
-Grundutbildning av piloter sker för svenska flygvapnet i Sverige. Danska och tyska piloter utbildas i annat land än hemlandet.
För att nå målet 30 TWh till år 2020 behövs enligt Energimyndigheten 3400 nya verk. Försvaret har sedan 2007 godkänt 21300 positioner varav 17000 i vindområden med medelvind om lägst 7 meter per sekund på 100 meters höjd. Detta av 26 000 förfrågningar.
Det borde räcka för de politiska ambitionerna.
Läs utförligare här.
http://www.foi.se/Documents/FOI%202010-1964%20Sammanfattning.pdf
Lennart Bengtsson
Ha ha, bra idé!
😀
Det gäller att ha lager som klarar av den hävstångseffekt som rotorbladen ger vid rotationen både när de passerar tornet och den skillnad i vindtryck som kan råda mellan två bladspetsar samt att de inte får stå stilla för länge så att lagren sätter sig.
Försvaret lever upp till sitt huvudsyfte, dvs att försvara landet!
Bra så.
På Greenpeace nota kan man lägga polisinsats och övriga kostnader i samband med deras stresstest. Om jag förstod artikeln rätt så behövda i alla fall inte alla aktivister ens klättra över ett stängsel (det var bara gå genom en öppen grind eller gå via skogen, där fanns inget staket!)
http://www.unt.se/osthammar/har-var-aktivisterna-i-38-timmar-1900733.aspx
Jag har kört yankee-bilar mer än 20 år och trimmat motorer på dom flesta. Visst har lådor gett upp men aldrig har jag råkat ut för att planetväxlarna pajat. Det vill allt till att man kör dom torra för att krascha planetväxlarna. De flesta yankee-lådor klarar dubbla vridmomentet vad gäller planetdreven. Det är lamellerna man måste ha special. Det finns flera företag i Sverige som importerar ”skrotade” lådor och renoverar dem. Ytterst sällan behövs planetdreven bytas. Ford och GM. Halvmoderna Chrysler är ett prolembarn
Skulle också tro att det största problemet ligger på lager-sidan på grund av brytkrafterna
Utmärkt idé som bör spridas vidare.
Jag får hålla med dig, lådorna som byggdes från 60-talet och framåt till de bakhjulsdrivna höll för det mesta, problemen kom väl på 70/80-talet ? med lock-up och krångligare, underdimensionerade konstruktioner.
Värst blev det med framhjulsdrift där bl.a. Chryslers lådor var på tok för veka ( speciellt till Voyager, ökänt ) och att folk ( även verkstäder ) hällde i andra oljor än Chryslers certifierade oljor vilket ledde till haverier.
Du har nog rätt.
I Sverige är vi duktiga på att göra planetväxellådor. Det sitter en i varje tung lastbil eller buss som Volvo eller Scania tillverkar. Det blir över 200.000 st per år. På utgångssidan tål de 30.000 Nm.
På de tyngsta bilarna sitter det också planetväxlar ute i naven.
Eventuella problem brukar kunna härledas till att oljan försvunnit.
Tillförlitliga planetväxlar i serie finns också i helikoptrar för att ta ned gasturbinens höga varvtal till rotorvarvtalet.
Svårigheterna ligger nog som du skriver i att hantera variationerna i tryck- och böjkrafter från rotorn.
Programmet ”Medierna” granskar medierna i dag.
Angående invandrings- och integrationsfrågan i Agendas partiledardebatt tog man upp att vissa frågeställningar inte kommer fram, locket läggs på. Utmärkt.
Sedan går man vidare med klimatfrågan och med hjälp av Ulrika Björkstén, enligt uppgift dr i fysikalisk kemi, kör man det gamla vanliga förvirrar- och locket på tricket. De pladdrar om IPCC och tusentals konsensusforskare mot det ynka fåtal som ”inte tror att människan påverkar klimatet”. Påverkar?! En dr i fysikalisk kemi som länge följt klimatfrågan och är ansvarig för att informationen till svenska folket är objektiv och uppdaterad som låter detta passera. Inte ett ord om vad man vet och inte vet om naturlig klimatförändring kontra antropogen och naturligtvis ingenting om skillanden mellan CAGW och AGW eller skillnaden mellan modeller och data från verkligheten.
Och ”Vi bilägare” som dristat sig till att vara lite skeptisk i frågan blir naturligtvis mosad. Så går det till när medierna granskar medierna och vetenskapredaktionen är i farten.
Ann L-H
Jag har just lyssnat på programmet och det var verkligen pinsamt (som vanligt).
En av alla märkligheter var att de menar att det finns klimatforskare som är av uppfattningen att människan inte PÅVERKAR klimatet.
Vilka skulle det vara undrar jag?
Visste inte att de hade såna i stora tunga lastbilar och helikoprar!
Blir du inte det minsta störd av att artikeln flera gånger hänvisar till att politiska beslut om olika stödformer kan ändra utvecklingen, eller att världens största leverantör, Vestas, med 12,9% av världsmarknaden har ekonomiska problem?
Att vara en mogen industri betyder väl att man utnyttjat större delen av sin marknadsnisch. Om man nått större delen av sin marknadsnisch när man genererar 8% av Tysklands elförsörjning så kan knappast nischen vara speciellt stor.
Sedan kan man fråga sig vad denna nisch är. Består marknadsnischen av att sätta upp vindkraftverk i lägen där det blåser så ofta och så starkt att vindkraftverken blirkonkurrenskraftiga eller består nischen av att mjölka ut öppna eller dolda subventioner som nu börjar sina?
Eftersom du tydligen inte funderat speciellt mycket över vad subvention är och vilka effekter sådana har så räknar jag inte med att få ett speciellt uttömmande svar från dig.
BjörnT # 35
The big picture. – det är inte allt guld som glimmar.
— Germany’s wind power chaos should be a warning to the UK —
http://www.telegraph.co.uk/comment/9559656/Germanys-wind-power-chaos-should-be-a-warning-to-the-UK.html
„…the picture that Germany presents is, on paper, almost everything the most rabid greenie could want. Last year, its wind turbines already had 29GW of capacity, equivalent to a quarter of Germany’s average electricity demand.
But because these turbines are even less efficient than our own, their actual output averaged only 5GW, and most of the rest had to come from grown-up power stations, ready to supply up to 29GW at any time and then switch off as the wind picked up again……“
Hans bolag, Generation Investment, säljer sina investeringar i Climate Solutions Fund (och medlemskapet i Sierra Club).
Det syns inte direkt. 20 sidor i prospektet handlar om att vi måste bekämpa carbonet, o.s.v.
Men så ska han ju tala om för SEC, finansinspektionen, vad man sysslar med: Aktier i Amazon, i eBay, i Colgate o.s.v. Aktier från Kina. Och i Qanta som sysslar med – you guessed it – gasledningar (från fracking!)
Aktier i First Solar, solenergi? Yes. Once upon a time. 2010 köpte man 440000 aktier för $130 styck. Och mer. Och mer. Tills man hade 1,1 miljoner aktier. Värda $25 styck. Och nu har First Solar försvunnit från Gores portfölj. – Mer soligt från portföljen:
SMA Solar, Tyskland: Ner 57% senaste året.
Sun Tech Solar, Kina: Ner 82% senaste året.
Meyer Burger, Tyskland: Ner 49,6% senaste året.
EcoSynthetix: Ner 60% sedan förra sommaren.
Finns det något Nobel-pris för årets sämsta finansbeslut?
http://www.thestreet.com/story/11727215/1/al-gore-walks-away-from-green-energy.html
Rösta vad du tycker på Ny Teknik.
http://www.nyteknik.se/
Ny teknologi?
(Sorry camilla, jag vet att det ska stå ny teknik, men känner mig fångad av BjörnT:s ordval)
Vindkraft fanns i Holland på 1600-talet och stod senare förmodligen för mer än 50% av energiförsörjningen till mekaniska anordningar som pumpar och kvarnar. resten drogs av kreatur eller med handkraft.
I början av 1930-talet skedde ett genombrott i teknologin (läran om tekniken) då NACA publicerade ”The Characteristics of 78 Related Airfoil Sections from Tests in the Variable Density Wind Tunnel.” Sedan dess är NACA-profiler standard på propellrar, vingar, roder och kölar till båtar. Överljudsflygning har gett ny teknologi och teknik under senare decennier men vindmöllorna har inte hunnit dit.
Nej BjörnT, du skriver om ”ny ekonomi” och jag känner igen mönstret från Jonas Birgerssons inlägg i samma ämne vid millenieskiftet.
Skillnaden är väl nu att det är jag och övriga svenskar som får ta på fleccetröjor. 🙂
Länk:
http://people.clarkson.edu/~pmarzocc/AE429/The%20NACA%20airfoil%20series.pdf
Jodå, jag har genomlevt några sådana sedan jag vevade på en Facit räknesnurra i barndomen.
Jag påpekar bara att vindkraft inte är en ny teknik och att dess prestanda går att beräkna med hyfsad precision.
Världen har också sett ett antal ekonomiska ”hypes” ända sedan tulpanhysterin på 1600-talet och för mig tyder tecknen på att vindkraftssatsningarna hamnar i det facket.
Den som lever får se.
Hur tänker du? En industri som i alla fall i Sverige och jag antar i alla världens länder bygger på subventioner från politiker. Den dagen subventionerna försvinner så lär väl hela industrin försvinna, svårare än så är det väl inte. I Sverige försvinner väl elcertifikaten 2020, det lär vara det sista året som det byggs ett vindkraftverk i Sverige (troligen innan).
Jag antar att t ex Spanien så byggs det inte särskilt många vindkraftverk eller solpanelsverk, finns inte pengarna för subventionerna så försvinner verksamheten.
Du måste vara en innovationsbyråkrat.
Vilket i sig är en självmotsägelse.
Elektricitet kopplad till vindkraten innebär att man kan separera turbinen och förbrukningsstället men det innebär också energiförluster och dessvärre har vi inget bra sätt att lagra elenergi idag.
Men om det sker ett tekniskt genombrott och skapas en ny teknologi för hur man lagrar elenergi då kommer vindkraft att kunna dra fördel av det. Men det kommer också andra energikällor att kunna göra, så jag väljer att avvakta utvecklingen.
Jag förstår inte din kommentar i min diskussionens kontext. BjörnT hävdade att vindkraftsindustrin är här för att stanna pga att den har 2% världsmarknaden. Jag hävdar att den dag subventionerna försvinner så försvinner verksamheten. Är det nåt i det du håller med i eller inte håller med i det? Jag kan hålla med att Spanien så pågår för tillfället säkert inga investeringar alls, men det var inte huvudfrågan. Vad tror du händer den dagen man måste slicka såren och börja investera i ny energiproduktion i Spanien, tror du att den kommer vara vindkraft? Eller kommer den vara kol/gas/kärnkraft? (Nu verkar ju spaniens energipolitik vara värre en svensk, om jag förstod det rätt så subventioneras även kolkraft… heja!!!)
Om man säljer någon el ja.
Och om priset är över noll öre per kWh.
Men hur är det: Ett så våldsamt småskaligt och distribuerat produktionssystem lär väl dras med stora underhållskostnader, inte minst för själva infrastrukturen/logistiken?
I Tyskland finns inte elcert. utan feed-in tariff på ca 85 öre/kWh oavsett elpriset på börsen. Detta system efterfrågas i Sverige av förståeliga skäl.
Naturligtvis levererar husägaren el på sommaren dagtid, och konsumerar sedan på vintern. En idiotsäker affär!
Tack, jag vet. För vindkraft på land just nu 81 öre per KWh. För solcellskraft 1,69 kr per KWh. Tabellen är omfattande och har ändrats retroaktivt från 1 april 2012.
http://www.germanenergyblog.de/?page_id=8617