Dagens inlägg handlar om ”klimatpolitik” på kommunal nivå. På Lidingö har det stormat ordentligt kring anläggande av en snabbcykelbana och ta utrymme från biltrafikanterna.
Norra Kungsvägen – Lidingö den 21 oktober
På bilden ovan ser vi staketet – i folkmun nu kallad Berlinmuren – som avgränsar snabbcykelbanan mot övrig bil/busstrafik. Till vänster ser vi den nuvarande gång/cykelvägen.
Om vi backar bandet lite så la Lidingö kommun ut sitt miljöprogram på remiss 2015. Detta även till allmänheten. Jag skrev då ett remissvar till kommunen som uppmärksammades av Lidingösidan.se. Miljöprogrammet för 2016-2020 antogs av fullmäktige. Läs det gärna. Floskeln ”hållbart” finns med på nästan varenda sida och ofta fler gånger. På sidan 7 i miljöprogrammet står att till 2020 är målet: ”LIDINGÖBORNAS ARBETSRESOR UTGÖRS TILL 60 % AV GÅNG, CYKEL ELLER KOLLEKTIVTRAFIK.” och ”LIDINGÖBORNAS VARDAGLIGA RESOR INOM LIDINGÖ (PÅ FRITIDEN/ICKE ARBETSRESOR) UTGÖRS TILL 50 % AV GÅNG, CYKEL ELLER KOLLEKTIVTRAFIK.”
Ingenstans nämns elbilar som i Sverige har nästan noll koldioxidutsläpp. Lidingö kommun är helt ute och cyklar i klimatfrågan. Att vilja styra hur vi transporterar oss kanske passar i Nordkorea men inte i Sverige. Det påverkar inte klimatet det minsta. Läs miljöprogrammet så ser du långt det rödgröna flummet nått på den kommunala nivån. Lidingö är inget undantag utan så här ser det ut i de flesta kommuner.
Tillbaka till snabbcykelvägen. På ett sammanträde 8 juni i år tekniska nämnden att bygga en ”snabbcykelväg”, se §52 här. Till historien hör även §51 – gång och cykelväg längs Källängsvägen. Tekniska nämnden leds av Christer Åkerhielm (M).
När staketet ”Berlinmuren” började byggas vaknade folket till. En proteströrelse via Facebook bildades och insändare skrevs. Inga demonstrationer men sociala medier användes. Även oppositionen och f.d. politiker vaknade till liv, se här och här. Ett av problemen var att kostnaden för snabbcykelvägen var hög och var bara till nytta för ett fåtal snabba cyklister. Den gamla cykelvägen på bilden duger bra. Möjligen kan den breddas något och separera gång och cykeltrafik med en linje. Bara mycket få cyklar på morgonen jämfört med de som åker bil eller buss. Skattebetalarnas pengar kastas bort på rödgrönt flum till mycket liten nytta. Sen kom den naturliga frågan. I vinter när man plogar kommer inte snön att fastna på ”Berlinmuren”?
Protesterna växte till stormstyrka och hör och häpna – politikerna lyssnade och stoppade projektet. Visserligen till en kostnad om 50.000 kr per dag men ändå. Rödgröna cirkusen tog inte slut där. Nu skulle ”Berlinmuren” göras om till en bussfil. Detta annonseras på kommunens hemsida innan beslutet är taget. Vinsten kan räknas i sekunder för några bussar i rusningstrafik. Där bussfilen ska byggas är det inga stora köer.
Ytterligare kontroversiellt är att man har byggt en ny gång/cykelbana i Näset och tagit bort många parkeringsplatser.
Nya gång/cykelbanan på Källängsvägen – Lidingö
På denna cykelväg ska männen i Lycrakläder komma susande ner i 40 km/h för att komma ner till Berlinmursvägen (snabbcykelvägen). Busshållplatsen ser lite malplacerad ut.
Inget fel att bygga cykelbanor men det behöver inte ske på bekostnad av biltrafiken. Dessutom måste det finnas en kostnads/nyttokalkyl med. I den rödgröna flumvärlden saknas detta. Därför sponsrar politiker solceller.
Det positiva är ändå att politiker tagit intryck av ”folkets röst”. Men inlägget vill visa att på kommunalnivå fortgår det rödgröna flummet med oförminskad styrka. Miljoner kronor av skattebetalarnas pengar slösas bort till ingen nytta och sen har kommunen inte råd att ta hand om våra gamla.
Anna Rheyneuclaudes Kihlman (M) – ordförande i Lidingö kommunstyrelse
Lidingö har som andra kommuner uppdragit åt SMHI att räkna fram hur havsvattennivån kommer att förändras. Denna rapport från 2008 byggde på IPCC AR4 (2007). SMHI tyckte inte att detta scenario lät tillräckligt alarmistisk så man tog ett värre scenario från holländska forskare. Från rapporten: “De högsta vattenstånden skulle i extrema fall kunna bli en meter och åttio centimeter högre än dagens medelvattennivå.” En överdrift. Vi har en landhöjning som kompenserar för att havsnivån stiger.
Normalt så skriver vi på Klimatupplysningen om globala klimatfrågor. Detta inlägg vill visa hur det rödgröna flummet och slöseriet med skattebetalarnas pengar också finns på kommunal nivå. Det allra värsta har varit vindkraftprojekten där skattebetalarna i kommuner fått gå in med många, många miljoner för att rädda politikernas förlustprojekt, exempel se här.
Rödgröna flummet är mycket värre än vad du tror. Du betalar via skatter på energi, skatter på drivmedel och direkta skatter. Det skulle vara mycket intressant om någon utredde totala kostnaderna för ett hushåll i Sverige för “klimatåtgärder” som inte påverkar klimatet ett dugg.
Sen blir det smalt när staket eller kantstenar sätts upp. Smalt är något vi vingelpellar inte gillar!
Dessutom när snön plogas åtsidan kommer den att ligga på staketet. Filen blir ännu smalare.
Tanken med tokerierna var att göra det svårare att köra bil.
“År 2100 beräknas medelvattenytan ligga 20 cm lägre
än i dag i ett lågt scenario och
28 cm högre än idag för ett högt scenario. I scenar
iot med höjd medelvattenyta blir
höga vattenstånd mer vanliga. ”
Så vart tog “en meter och 80 cm” vägen??
Enligt smhi är PONERAD nivå – 20 cm till +28 cm.
Farlig sekt de dära mupparna.
Det har hänt många allvarliga olyckor med motorcyklar och vajerräcken, men dom här ser ut att vara sju resor värre om en tvåhjuling, med eller utan motor skulle hamna där..!
Här i Solstan så bygger de en 80 meter cykelramp till E18-bron över Klarälven för 10 Milj. bara för att slippa några hundra meter cykelväg som korsar en lågtrafikerad gata.
Sedan har de tänkt sig en cykelbro för 43 Milj. över älven c:a 1 km. norr om E18-bron för några stackare som tydligen inte orkar cykla ner till nuvarande bro, de flest skall ändå längre söderut mot centrum, men de som bor norr om nuvarande bro är fåtaliga men högljudda oftast medelklass, kanske en å annan politiker oxå.
Vi har även den miljondyra konstutsmyckningen av linjen som delar gående och cyklande som mest förvirrade dessa trafikanter.
Vi får snart flerfilig vajerväg på E18 väster om Kallsta p.g.a. att det skett flertal dödsolyckor där, men det blir ändå enbart enfiligt några km. vid några av- och påfarter till ett köpcentrum och fritids/campingområde, folk puttrar upp i 50 där och slänger sig ut i trafiken som rör sig i 80 !
Undrar hur de tänkte där våra politiker ?
Per W tycks ha en bisarr syn på hur det går till inte bara i Sverige utan hela västvärldens storstäder. Skulle man t ex låta bli att planera för kollektivtrafik skulle inte heller bilisterna komma fram p g a trängsel. Trängselavgifter är ett effektivt system för “att styra hur vi transporterar oss” som faktiskt tillämpas här och på många andra ställen, men knappast i Nordkoreas, vad jag vet.
1. Jag anser att man ska planera för vettiga transporter med bil, kollektivtrafik, cykel eller promenera. Inget i min artikel motsäger detta. Men jag tror individen gör sina egna val bäst själv. Marknadsekonomi till skillnad från planekonomi.
2. Jag vill inte att kommunen kastar bort miljoner kronor på nonsensprojekt, till mycket lite nytta för cyklisterna men till stor nackdel för andra. Skattebetalarnas pengar ska användas effektivt. För klimatet spelar det ingen som helst roll.
3. Politikerna på Lidingö har nu fått uppleva en berättigad folkstorm mot ett misslyckat projekt.
4. Du kopplar ihop min artikel med trängselavgifter (skatt) och Nordkorea. Har du läst vad jag skriver? Inget om trängselavgifter!
Säkert heller inte utan anledning att tror så. Vem driver på utvecklingen och vem är det som tyst håller käften?
En smidig trafik skulle vara effektivare och billigare. Dessutom skulle utsläppen minska.
Det är möjligt att det finns någon marginell effekt, men i mitt fall innebär dom att jag inte längre åker in till stan överhuvudtaget för nöjen eller inköp. Alltså en total förlust av en konsument. Och lyssnar jag på radion så verkar det vara i stort sett lika mycket köer som tidigare.
Per Welander
Varför har du så svårt att respektera om folk vill vara anonyma på nätet. Fakta blir inte sämre av att det presenteras av anonyma. Det går aldrig att checka.
Allt annat som det snackas om i subjektiva termer får man alltid ta med en nypa salt om det inte går att kontrollera. Det jag kan säga att det finns chans att man missar info om man inte kan acceptera anonyma. Jmf whistleblower.
Du borde tagga ned på dessa delar och vissa respekt och acceptans.
Annars sköter du dig bra.. om du skulle behöva motvikt.
“Det går aldrig att checka.”
Det går alltid att checka….. sry..
???? kan du förklara vad du menar? Eller har du missat referensnumret?
Varför skulle just jag förbjudas att använda en signatur medan det tycks gå bra för en rad andra t ex “L”, “Slabadang”, “argveteran”, “bom”, “latoba” osv, Inte heller vet jag om Olaus Petri faktiskt heter Petri i efternamnb heller eller om “John Silver” heter Silver i efternamn, men det tycks inte spela någon roll för dig, bara om jag verkligen heter Fredman i efternamn.
Du anser att man ska planera för vettiga transporter med “bil, kollektivtrafik, cykel eller promenera” men någonstans går tydligen en gräns: “Att vilja styra hur vi transporterar oss kanske passar i Nordkorea men inte i Sverige”. Men planering innefattar utformning av trafiknäten för de olika trafikslagen i en mängd avseenden, utan att man behöver hamna i Nordkorea för det. Att styra trafiken, som du totalt avvisar, innefattar ju bl a trängselavgifter som jag nämnde som exempel på styrmedel, ett av de effektivaste. Har du verkligen läst mitt inlägg när du sedan avfärdar det på punkter jag inte ens nämnt?
L #17
“Fredman, du påstår att trängselavgifter är effektivt för att styra hur vi transporterar oss?”
Ja, trängselavgifter är mycket effektiva, jämfört med de flesta andra styrmedel. Trafiken till innerstaden skulle minskas med 20 % när trängselavgifterna (trängselskatten) infördes 2006 och det var just så stor effekten blev, vilket inte betraktas som “marginellt” i dessa sammanhang. Det var 10 år sen, och naturligtvis påverkas trafiken idag också av att regionen växer och av att stora trafikombyggnader pågår i stan.
http://www.nature.com/news/hillary-clinton-will-make-a-fine-us-president-1.20823#comment-2959982813
I en s.k vetenskaplig tidskrift? OK, då fick vi äntligen beviset för att vi ska ignorera Nature även i fortsättningen. Vad man än tycker, vad i “#¤%&/ har Nature med amerikansk politik att göra? När kommer motsvarande i Forskning & Framsteg?
Du glömmer att nämna några andra alternativ för att åka från Stockholm till Arlanda: Du kan även åka med SL:s Uppsalapendel (linje 38) direkt till Arlanda. I så fall får du betala 120 kronor extra som “stationsavgift” (tillfaller oavkortat A-Train, som äger stationen). Vill du slippa denna pålaga, så kan du istället ta pendeltåget till Märsta och därifrån ta buss 583, som tar någon kvart till Arlanda. Hela resan kostar maximalt 72 spänn, har du SL-kort så kostar den inget alls extra. Det finns också en nattbuss, linje 593 mot Uppsala från Vasagatan, som stannar vid alla Arlandaterminaler där Flygbussarna etc. stannar. Vanlig SL-taxa gäller, alltså maximalt 72 kronor, vanliga SL-kort gäller också.
SL:s 30-dagarsbiljett kostar inte 1000 kronor, som du hävdar, utan 790 kronor. OK, detalj, men ingen har glädje av felaktig information.
Redan på 70-talet började motståndet mot “privat bilägande”. Vi har i tidigare trådar på Klimatupplysningen sett hur t.ex Thomas P, som vi alla känner och är representativ för hur vänstern resonerar, är entusiastisk för gemensamma självkörande bilar. I ett programm nyligen på franska France Inter, motsvarigheten till SVR P1, diskuterades just självkörande bilar. Ett antal politiker från olika politiska partier, förutom FN, deltog. De var alla ense om att den största fördelen var att privatägda bilar skulle då kunna elimineras. Om “folk” (les gens) inte förstod sitt eget bästa skulle man gå lagstiftningsvägen.
Förmodligen skulle man kunna hävda att räcket är ett skydd för cyklisten men datorn i bilen bedömer nog att skadan på passagerarna blir mist om man kör igenom räcket om alternativet är en frontalkollision.
http://www.dagensps.se/after-work/motor/bilen-som-designats-for-att-kora-over-fotgangare/
Diskussionen har förts när det gäller stadsbussar med stående passagerare och den nödbroms som sedan november 2015 är obligatorisk för de flesta fordon som säljs i Europa.
För mig har det alltid varit självklart att undvika att köra på något och att man ska väja åt höger, dvs mot diket, och inte göra ett “älgtest” och riskera att möta en långtradare front mot front.
Här är ett klipp som jag tar fram när vi diskuterar självkörande fordon.
Se hur livet räddas på en liten unge vid 1.16, och hur lätt det kan vara att fälla ett hus vid 7.31:
https://www.youtube.com/watch?v=AAo5h49UUCo
Jag hoppas verkligen att Mercedes självkörande bilar är smarta nog att skilja på en älg och en människa. Om inte kommer de att vara rejält farliga att använda i Sverige. En älg är som regel inte något bra alternativ att sikta på även om den teoretiskt sett är “mjuk”.
Du säger att Trängselskatten styr hur vi transporterar oss, sen säger du att trafiken minskat med 20 procent. Det kan den säkert ha gjort i vissa mätningar, men det betyder kanske inte alls att vi valt andra transportsätt. I mina kvarter här i förorten några mil från stan, har vi mer eller mindre slutat att åka till Stockholm. Vi jobbar hemifrån, vi handlar lokalt i närliggande centrum och vi hittar snart inte längre i stan.
Om det var vad politikerna ville styra oss till så har dom lyckats bra. Däremot kör vi troligen mer bil utanför stan än vi gjorde förr inne i stan där avstånden var korta, så t ex dom förhatliga “utsläppen” ökar…
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/forskarna-diskuterar-sadana-som-hakan-om4353483.aspx
Glädjen över att trafiken i innerstan minskat kanske dämpas när effekterna av att också ta ut trängselskatt på Essingeleden slår igenom. Man kanske inte helt ska bortse från att södra och norra länken också öppnats.
Sant är i alla fall att det finns fler bilar nu än när trängselskatten infördes, fast en del är miljöbilar som inte trängs per definition.
Den som lever får se hur det utvecklar sig. 😀
Eftersom motiven bakom frågorna som vänstern och kulturmarxisterna driver är så hemska så vågar få uttala dem eller gräva i dem. Klimatbluffen är historiens största lögn.
F.ö. lär Mercedes ligga illa till den dag ev av deras automatiska bilar verkligen kör ihjäl en skolklass för att skydda föraren. I och för sig en baggis i sammanhanget jämfört med hur många som fusket med avgasutsläpp från VW m fl beräknats ha dödat, men så mycket mer synligt.
I farten igen, ser jag.
“…hur många som fusket med avgasutsläpp från VW m fl beräknats ha dödat,…”
Kan vi få beräkningarna, tack. Bara för att kunna skilja dem från alla socker-, salt-, smog-, tobaks-, fettrelaterade dödsfall.
Misstänker startk att om man räknar ihop alla -relaterade dödsfall överstiger dom antalet verkliga dödsfall.
Intressant. Det kommer nog behövas mycket tankemöda innan de självkörande bilarna kommer ut på vägarna. Vem är egentligen ansvarig om en olycka inträffar. Den som sitter i bilen eller den som skrev programmet som styr bilen.
och ja, någon form av myndighet som godkänner programmen så vi inte ser sådana avvarter som att sikta på mjuka mål…
Och du kan lägga till avskaffandet av kontanter.
Motivet är makt. Med makt följer privilegier. Människor liksom djur organiserar sig i hierarkier. De absoluta privilegierna är mindre viktiga än de relativa. I stället för att själv arbeta sig upp till toppen, kan man trycka ner andra människor. För de flesta är det den enklaste väget till en hög social ställning. Det näst bästa sättet att säkra sin position är att liera sig med makten.
Social position är ett märkligt fenomen. Som sagt, viktigast är att stå högst inom sin egen grupp. Jag har en bekant som utövar meditation och har böjelse för buddhismen. Han går på dyra kurser för att höja sina insikter om detta. Efter snart sagt varje ny kurs byter han till en yngre och sötare flickvän, som naturligtvis beundrar min bekant såsom nu ännu högre rankad meditatör. Vinsten av den höjda ranken är snabb och konkret.