Tjäna pengar på klimathotet!

Mer klarspråk än så här blir det inte. 🙂

Tjäna på klimathot

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Bo E

    Kommentarer helt onödiga!!!!!!!!

  2. Bim

    Är Malin Sandman en knäppgök?
    Varför delar hon ut affärsidéer som bygger på klimathotet, helt gratis?
    Har hon inte förstått sin egen affärsidé?
    Eller är hennes gratisidéer lika dåliga som hennes egen affärsidé?
    Och varför är det så jäkla kallt?
    Och varför spelar hon inte golf istället, Uffeb?
    Och varför finns det inte varma badbrallor i isbjörnspäls när isbjörnarna ändå inte behöver päls längre efter som det är så jäkla varmt för att det blivit så kallt?
    Varför finns det så många obesvarade frågor om CO2 föroreningen?
    Och varför blir Rockström så glad när det blir varmt och så förbannad när det blir kallt? Det borde ju vara tvärt om?
    Vad livet är komplicerat.
    HJÄÄÄÄLP!

  3. Christopher E

    Bim…

    😀

    Kommentaren om Rockström gäller de flesta alarmister. Bad news is good news för de som profiterar på fiktiva hot.

  4. Slabadang!

    Hahahahah!

    De e kul med klarspråk! Det finns för lite av den varan.Rockström måste vara klimathotets Ingvar Kamprad.

  5. Anders L.

    Jag har en bra affärsidé: Anordna 1-dagars skeptikerkurser för näringslivsfolk. (Svårt att ta 15000:-/dag från privatpersoner.) Det är ju hur enkelt som helst, bara att sno lite från Monckton & Co. Inga besvärliga frågor, inga krav på vetenskaplig vederhäftighet, bara att tuta och köra!

  6. Fredrik P

    http://www.theonion.com/video/christian-groups-biblical-armageddon-must-be-taugh,17491/
    lite off-topic men rolig ändå 🙂

  7. Anders L – Det där är ju Al Gores affärsidé. Föredrag inför utvalda åhörare som betalar med skattepengar, men utan press och journalister. Och intervjuer bara med ’godkända’ sådana samt frågorna i förväg.

    Snacka om självmål!

  8. L

    Anders L, det var kanske ingen av dina bättre kommentarer, annat än att du diskvalificerar dig själv som företagare…

  9. Micke

    Otroligt cyniskt men välkomnande att det talas klarspråk.

  10. Micke Johnsson

    Anders L =Klimatveteran?
    Ditt förnuft börjar likna en viss ”Klimatveteran”. Man måste inte  vara bitter för man satsat på ”fel häst”.  Det är bara erkänna och gå vidare i livet.

  11. Claudius

    Visst låter annonsen superfånig, men jag blev lite nyfiken och tittade in på Almis websida för program och föreläsare. Se
    http://www.almi.se/Global/Nord/Dokument/Energi%20och%20klimatdag_pite_program.pdf

    Låter inte helt bort i tok, inga ytterligare projekt om avlatsbrev o dyl.

    Men kolla avslutningsföredraget, kl 17, när långväga gäster (Stockholmare?) har måst resa,
     
    Affärsmöjligheter med politik
    – Hur kan man via politiska beslut främja affärsmöjligheter,
    Per Åsling, Riksdagsledamot Centerpartiet.

    Politiska beslut — det är det som är åt helsike.

  12. Slabadang!

    Jag kollade in på UI!

    Jag tänker på Mi som i TV lekte japansk reporter och ställde en massa roliga konstiga frågor som ”Do you belive in space?”.
    Jag tycker frågan ”Do you belive in Global Warming” är av exakt samma kaliber.

    De lever verkligen ”in space”. Jag tycker det är komiskt att läsa dessa stackars herrar och damer som inte fattat att rymdkapseln kraschat i Hallonbergen utan tror att de är på den skeptiska planeten och studerar dess innevånare. De har verkligen INGEN ANING om var de befinner sig eller vad de sysslar med.
    Det skulle faktiskt va kul att träffa de här mupparna. Deras omvärldsbild är inte större en utrymmet i kapseln. När UI pratar om ”skeptiker” så går tankarna också till våra tidiga upptäcktresande i Afrika som beskrev ”Negrers” egenskaper.

    Till skillnad från UI så träffade ju faktisk våra upptäcktresande några livs levande ”Negrer”. På UI har de inte modet att träffa någon av de friströvande skeptikerna ty de är så farliga konstiga och oberäknerliga så det är tryggare  att sitta inne i kapseln och gissa och fantisera om hur de är i verkligheten.

  13. Claudius

    Visst är det så: Politik som ’skapar’ affärsmöjligheter är i stort sett alltid av ondo. Det betyder vanligen påtvingad konsumtion, reglering, monopolsituationer, bidragsutbetalningar, ’satsningar’ mha skattepengar, riktade till den som låter mest PK, tillståndsgivning av tjänstemän/byråkrater, nepotism och annan korruption osv.

    Och de miljöengagerade vill bara ha mer av sånt …

  14. Bim #2

    ”Och varför spelar hon inte golf istället, Uffeb?”

    Fråga henne och inte mig.

    Men när det gäller marknadsföring och lyhördhet för trender och mode, så finns det mycket att lära för många företagare.

    Är det populärt att sälja ”Klimatsmart” eller ”Klimatneutral” mat, eller vad sjutton som helst som är ”inne” så måste fler göra det när majoriteten gör det.

    Tyvärr funkar det så trots att de allra flesta påstår att de inte påverkas av reklam och fiffig marknadsföring. 

    Jag skulle vilja se den matproducent som vågar påstå att deras mat är godast och mest prisvärd, och att det beror på att man inte tror att vi behöver bry oss om vare sig miljö eller klimat.

    Eller kanske helt förtränga alla ord om miljö och klimat och helt enkelt bara skriva ”vår mat är bäst många vis”.
    Kan ju i bilindustrin översättas till ”vår bil är bäst på många vis”.

    Det går att skratta åt marknadsföring, reklamslogans och trender, men dom har alltid funnits och kommer alltid att finnas.

  15. Mats Jangdal

    Det står i annonsen, ”begränsat antal platser”, man får vara glad för det lilla 😉

  16. Jonas N #13

    ”Visst är det så: Politik som ’skapar’ affärsmöjligheter är i stort sett alltid av ondo. Det betyder vanligen påtvingad konsumtion”.

    Jag håller med dig nästan helt och hållet på den punkten.

    Trots att nuvarande regerings viktigaste budskap till oss väljare är att deras politiska beslut ska skapa fler jobb…
    … d v s jobb som kan bära sig på grund av dom är bra affärsidéer.

    När politiker försöker skapa fler affärsmöjligheter genom att tvinga fler att jobba så blir jag fundersam.

    När politiker försöker skapa fler affärsmöjligheter genom att subventionera verksamheter som känns populära så blir jag också fundersam.

    Men när jag ser att företag marknadsför sig med populära ord och påståenden om hur bra man är när det gäller klimat och miljö så blir jag varken fundersam eller förvånad.

    Det är ju det som gäller just nu, eller hur?

    Hur skulle ett företag kunna profilera sig och ta marknadsandelar genom att avvika?

    Hittar du ett antal fiffiga formuleringar kompletterat med vackra bilder och filmer med rätt lockelse så blir du garanterat förmögen, efter att det spenderats ett antal miljarder av företag som nappade på din idé.

  17. Helt OT, men jag hittade inget lämpligt gammalt inlägg att kommentera…

    En liten kommentar om det tidigare växande isläget i Arktis. Som har med klimatet att gör, även om få tycks veta vad det beror på…

    Ytan hav med minst 15% is har nu krympt efter att den ökade för några månader sedan.

    Det beror nog mest på hur vindarna driver isär eller packar ihop flaken.

    Just nu tycks dom packas ihop igen efter att ha drivit isär en tid.
    Men lite tunnare kanske dom blir i sommar om dom driver isär igen. Om nu någon skulle vara intresserad.

    Men om det är många isflak över en stor yta reflekterar dom kanske mer av sommarsolen än om det är lika många som är packade över en mindre yta? Ett och annat flak kan ju ha kollliderat med ett annat och liksom lagt sig ovanpå eller under det andra…

    Jag spekulerar bara. Nyfiken. Om ni ursäktar.

    Och hur kommer mätningarna av mängden is i Arktis att reagera om flaken blåser ihop utan att kollidera och göra den reflekterande isytan med minst 15% is mindre?
    Mätningarna lär väl visa att isen krympt trots att mängden is är densamma.

    Det kanske finns några här som kan förklara.

  18. Bertel

    Att skrämma vettet ur folket(jorden går under) och  skuldbelägga(pga er), ger en oehört fint underlag( många individer börjar söka efter auktoritära ledare/lösningar) att skapa projekt/afärsmöjligheter.
     
    Enda som krävs är uppfinninsrikedom, pokeransikte,  välsmorda käftar och trovärdig intryck, kryddat med att allt görs för att rädda klimatet.

    Nu tror jag att möjligheterna har minskat, när det gäller klimatet, men det är inte det sista larmet jag får uppleva under min livstid.

    Ps.Kan det finnas bättre säljargument än följande. Om du inte köper detta(AGW-teorin), så medverkar du att döda (med all sannolighet enl forskarna) massor av människor i snar framtid pga torka,stormar,vattenbrist) pga ditt sätt att leva.Ds
      

  19. Bertel #18

    Du är inte ensam om att vara ”allergisk” mot all skicklig marknadsföring som innehåller ord som klimat och miljö. 

    Men jag tror inte att du kan hitta ett endaste företag som säljer varor eller tjänster med hot.

    ”Köp av oss, annars går det åt skogen med Jorden”.

    Det är nog i vårt eget huvud som en annons om en klimatsmart produkt översätts till ett hot.

    Det skulle kunna låta så här i huvudet på en som ogillar reklam med hänvisning till klimat och miljö:
     
    ”Om du inte köper av oss så sabbar du möjligheterna för våra barn och barnbarn”.  

    Medan det i själva verket kanske handlar om helt andra formuleringar i en annons om en bil med en motor som är rackarns effektiv och släpper ut minimalt med koldioxid. Vilket också med säkerhet nämns i annonsen. Kanske kompletterad med en vacker bild på en frisk glaciär i Alperna. Eller en pigg isbjörn. 

    Och många som är tvärsäkra motståndare till att det finns en klimatförändring som har, eller kan, påverkas av människor går omedelbart i taket.

    Jag tycker att vi borde varva ner lite och låta företagen sköta sin marknadsföring som dom vill.

    Vi köper ju ändå bara de varor och tjänster som vi tycker ger bäst värde för pengarna.

  20. FcH

    Almi är ett statligt finansierat företag som syftar till att få fler företagare. Almi var Bosse Ringholms skötebarn. Almi utnyttjar det fenomen som kallas ”Green Wash” för att skapa nya affärsideer. I det här fallet att skrämma folk och få dom att köpa just Dina Produkter som naturligtvis är gröna. Almi badar i statliga pengar, de anställda åker varje år på veckolånga kurser i exotiska miljöer. Med fruar. Brazilien, Bali, Hawaii och Egypten bara för att nämna några exempel de senaste åren. Mitt företag får ta in på vandrarhem med fyra personer i varje rum, middan och brännvinet får vi betala själv. Jag har genom kontakter god insikt i Almis verksamhet. Hade hoppats att Alliansen skulle stoppa detta flöde av pengar ner i ett svart hål men tyvärr så blev inte detta fallet. Den som vill gräva och skapa ett ”Scoop” ska gräva under Almi. Där finns nog mycket att publicera för en journalist med stort mod.

  21. FcH #20

    Jag har också både erfarenhet från, och bekanta inom Almi.

    Mina erfarnheter från Almis verksamhet är inte rolig. Men den inskränker sig till att jag vid några tillfällen bjudit in representanter från Almi till mina kurser i Entrepreörskap.

    Min tanke var att dom skulle bidra med lite kunskap om marknadsföring och produktutveckling, men det handlade mest om hur man kunde vända sig till Almi för att få lån… suck… och lite klyschor om att ha kunden i fokus.

    Men allt är inte så nattsvart.

    Jag har en gammal kompis från tiden i databranchen som jobbar för Almi i ett annat län.
    Där finns både kompetens och inspiration att hämta.

  22. ”Gnosjö Klimatprodukter”

    Såg nyss en reklam på TV skymta förbi med den slutklämmen.
    Jag såg aldrig vad det handlade om, men inte stör det eller hotar mig… 🙂

  23. Halvdansken

    #20 . ”Almi utnyttjar det fenomen som kallas ”Green Wash” för att skapa nya affärsideer. I det här fallet att skrämma folk och få dom att köpa just Dina Produkter som naturligtvis är gröna.”

    Konserverad gröt, kanske?

  24. pontus

    Känner till en arbetare på Almi som funderade på att säga upp sig. Han visste tillräckligt mycket om hur de i styrelsen hade agerat för att ro hem 24 månaders avgångsvederlag. Inte illa pinkat för en helt vanlig konsult!

  25. Halvdansken #23

    Och det fungerar bra?

    Känner du några grannar eller andra avlägsna bekanta som köper grejer på grund av skrämsel?  (möjligen brandvarnare och eldsläckare. Företagen som säljer de produkterna är lika duktiga som babyvårdsförsäljare i att hålla koll på var det händer saker)

    Men troligen har du varken grannar eller nära vänner som väljer sina inköp på grund av skrämsel. Men det kan ju finnas en hel mängd andra som är betydligt mer korkade, någonstans… nej det tror du nog inte heller, så hur menar du?

    Kanske menar du att personalen på Almi är en lite klick ovanligt korkade? Det tvivlar jag på.
    Jag tvivlar till och med att du tror på att Almi är bemannat med försäljare av ”konserverad gröt” eller personer av liknande kaliber. (OK att det kanske finns enstaka exempel som i alla företag, men knappast i det stora hela)

  26. pontus #24

    Finns det arbetare på Almi?
    Det visste jag inte.

  27. forts Pontus #24

    Kan du ha blandat ihop Almi med Samhall?

  28. Bertel

    Uffeb #19

    Jag varvar varken ner eller upp pga marknadsföring.
     
    Påpekar enbart med mitt inlägg att ”skrämselpropaganda” med bra säljare(Greenpeace,WWF mm och inflytelserika politiker i samarbete med IPCC) säljargument(jorden närmar sig klimatkatastrof pga er själva)har med klimathot som klangbotten, möjliggjort för många individer, att  göra karriär och/eller pengar, utan att världen har blivit bättre ställe att leva på(troligen tvärtom) eller att  livsmiljö har blivit ”bättre” för oss människor, djur, växter mm.

    Det verkligen skadliga, i att överdriva hoten, manipulera data och nyttja gemensamma skattepengar i olönsamma satsningar, skapar en trovärdighetskris pga att de flesta människor agerar och vill vara behjälpliga så gott som de förmår,för de var/är övertygade att jorden är i stor fara och när det framkommer att det som var sant utom rimlig tvivel(sk AGW-teorin) inte stämmer och människorna  förstår, att många har medvetet eller omedvetet manipulerat med deras goda vilja, att stödja och göra sk klimatsmarta val, till ingen nytta.

    Det mest ultimata kränkning som en människa kan uppleva(utom svek i nära relationer) är, när de upptäcker att de har blivit  lurade/förda bakom ljuset, när de har trott, att de agerat för en god sak.

    Tilltron för vår gemensamma samhällsbygget får därav sig en rejäl törn, eftersom hotet om klimatet har haft stöd i alla samhällsnivåer och människor minns svek längre än nästan allt annat(det gör ont).

    Så hot, som riktas mot människor, pga deras levnadssätt och förstärks/accepteras av samhällets politiska elit och media, men kan ej verifieras, är av ondo och gynnar enbart skrubbelfria individer som gör pengar och/eller karriär genom att utnyttja mänsklig rädsla för välformulerade(svårbegripliga) hot och deras vilja att vara behjälplig.

    Tillit är en av viktigaste(om ej den viktigaste) grundstenarna i ett samhällsbygge och ifall tilliten försvinner är tom en tusenlapp en pappersbit.        
       

  29. Halvdansken

    Uffeb #25. Lugn o fin, tänkte mer på det där med ”..mördande reklam”

    (eller är folk för unga? ”Allting går att sälja med mördande reklam – kom o köp konserverad gröt”)

  30. Bertel #28

    Bra att du inte påverkas så mycket av marknadsföring och reklam.

    Det jag skrev handlade inte om dig som person, så du behövde inte inleda ditt inlägg som du gjorde.

    Jag skrev så här:
    ”Jag tycker att vi borde varva ner lite och låta företagen sköta sin marknadsföring som dom vill.”

    Med ”vi” menade jag mig själva och hur många som helst. 🙂

    Det du skriver i övrigt är väl OK. Men lite pessimistiskt tycker jag. Men det är tillåtet att var det också.

    Det finns nog exempel på verksamheter som har klarat sig utan gemenamma investeringar (skatter) som betett sig svinaktigt.

    Jag menar alltså privatfinansierade verksamheter med hög lönsamhet för investerarna som främsta mål. En del investerare vill investera och bevaka så att det blir avkastning även på lång sikt.
    Andra vill bara vara med och få ut det mesta så snabbt som möjligt för att därefter kunna hoppa på nästa onaturligt häftiga tillväxt av kapitalet…

    Det finns verksamheter som ställt till en hel del stort elände på grund av slarv, mygel eller okunnighet. Oftast utanför politisk kontroll eller inflytande.
    Om det beror på ett slappt agerande från ointresserade ägare eller slappa politiker låter jag vara osagt.

  31. Halvdansken #29

    Jag är gammal nog för att förstå vad du menade.
    Det var därför jag inledde med frågan:

    ”Och det fungerar bra? ”

    Att jag därefter fortsatte med mer prat om reklam berodde på att jag fick ett (felaktigt?) intryck av att du tyckte att andra ”går på” reklamen på ett enklare sätt än du och jag.
    Och att jag fick ett intryck av att du tyckte att en del företag marknadsför sig som om alla andra vore obegåvade.
    Men det är lugnt.
    Lätt att det uppstår missförstånd i en chattblogg som den här.

  32. Bertel

    Uffeb #30

    Jag ger dig rätt i att jag kunde formulerat mig  annorlunda.

    Att vara pessimist eller realist är alltid svårt.
     
    Jag ville enbart framföra vilka processer i det mänskliga psyket sk hot kan frambringa och hur detta kan påverka vår gemensamma upplevelser i form av tillit för våra folkvalda och övriga samhällsinstitutioner och ifall den grundbulten(tillit) börjar brista är demokratin i fara.
    Att ovannämda skulle hända i dag,morgon eller nära framtid, det tror jag inte, men att ha detta i åtanke, är inte fel. 

    Sen håller jag med dig om att det  finns privatfinansierade ”svinaktiga” verksamheter/företag utanför hotperspektivet.

  33. Bertel #32
    Kul att vi kunde resonera lite och reda ut missförståndet. Som inte var så allvarligt och stort.

    Tilliten för våra folkvalda har dessvärre krackelerat redan innan någon hörde talas om ett ´klimathot´.
    Och vad det beror på vet jag inte, men det kan ha att göra med löner och nya politiska karriärmöjligheter (och löner) i och med EU.

    Ha det bra!

  34. Halvdansken

    Nja, jag vet inte om du hade fel, Uffeb. En del reklam anser jag vara så korkad att man kan undra om det verkligen får folk att köpa den produkten, men det gör det väl – annars hade de förhoppningsvis slutat med den. WWF och liknande har skrämt upp folk ganska duktigt med isbjörnar på små isflak, jag har själv ”köpt regnskog” – och blivit lurad.

    Jag vet inte riktigt vad du vill säga, fast jag har läst dina inlägg ett par gånger. Reklam är reklam, det är till för att sälja. Det är upp till konsumenten att ta reklamen till sig eller inte.

  35. Mats Jangdal

    Det som är det verkligt sorgliga med denna typ av arrangemang är att nu när vi alla vet att klimathotet är en bluff, då bestämmer sig politiker och tjänstemän (som vill kunna beskatta, administrera och utbilda kring klimathotet) för att ta företagare som gisslan. Företagen ska också tjäna pengar på bluffen, sedan ska det vara omöjligt att backa bandet, hur fel det än är, tycks vara deras plan.
    Det är sällan uttrycket den tärande sektorn är så träffande som när det gäller klimathotet.