To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Det är nog långt kvar tills en majoritet av den globala fordonsflottan består av elbilar. Bevare oss förresten om det skulle vara målet för alla världens politiker med tanke på resurserna detta skulle kräva. Elbilsparkens storlek globalt verkar dock måttlig. Hur många fossildrivna fordon finns egentligen i Kina? Enligt data från 2019 fanns det cirka 260 miljoner personbilar i Kina. Av dessa var cirka 98% fossildrivna, vilket innebär att det fanns cirka 254,8 miljoner fossildrivna personbilar i Kina. Och hur många av dessa är elbilar? Enligt en rapport från International Energy Agency (IEA) fanns det ungefär 4,9 miljoner elbilar i Kina år 2020 (vilket är mer än hälften av alla elbilar i världen!).
Hur utvecklas då Syd-Amerikas elbilsinnehav? Till exempel i oljenationen Venezuela?
Enligt en artikel från 2019 från Venezuelas regering hade landet ungefär 4,5 miljoner fordon, varav 98% var privatägda och 60% var personbilar. Majoriteten av fordonen var äldre modeller, vilket skulle antyda att de är fossildrivna. Men hur många elbilar har Venezuela? Hm, ett inlägg i fackpress, vilket refererade till statistik från International Energy Agency (IEA), fanns det endast cirka 1000 elbilar i Venezuela vid den tiden (2019).
Det var inte mycket sålunda men hur är det då förhållandet elbilar kontra fossildito i till exempel i Mexico?
Enligt statistik från International Energy Agency (IEA) fanns det totalt 26253 elbilar i Mexico vid utgången av 2020. Alltså en mycket liten andel av det totala antalet bilar i i Mexico som enligt statistik från International Energy Agency (IEA) 2020 hade totalt ungefär 50,5 miljoner bensin- och dieselbilar!
Till Afrika nu. Finns det elbilar i exempelvis Nigeria?
International Energy Agency (IEA) uppskattar att det 2020 endast cirka 10000 elbilar i Nigeria. Detta motsvarar ungefär 0,01% av det totala antalet bilar i landet.
Oj, det var inte många! Åter till Europa. Finns elbilar i Rumänien? Javisst, men ett litet antal dock. Enligt en rapport från European Alternative Fuels Observatory (EAFO) såldes det totalt 593 elbilar i Rumänien under år 2021. Totalt sett står elbilar för en mycket liten andel av bilparken i Rumänien, Enligt statistik från 2020 så fanns det totalt 7,6 miljoner personbilar i Rumänien, varav majoriteten så klart var bensin- eller dieselbilar.
Och så vidare och så vidare.
#1 Lars
Här kan man läsa mer om vansinnet med elbilar och deras försumbara effekt på klimatet:
https://klimatupplysningen.se/elbilar-raddar-inte-klimatet/
Skogsstyrelsen sprider på sin hemsida ytterst förenklade ”klimatråd” (beträffande skogsbruk) som sägs utgå från RCP 4.5. Till 2100 påstås Övre Norrland få 4 grader mildare och Skåne 2.
Ni som är skogsintresserade kan testa utifrån Era förutsättningar: https://skogensklimatrad.skogsstyrelsen.se/
Kommentera gärna här!
Jag har lyckats få min fru att titta på följande video med Patric Moore: Dr. Patrick Moore– Carbon and Climate Catastrophe
https://www.youtube.com/watch?v=lX1z_6pvM-Q&t=1s
Hon till och med sprider den till sina väninnor. Jag kanske t.o.m. inte behöver vara anonym på denna vebsida.
Helt klart en av de bästa videos som man kan visa de som tror att SVT m.fl. ger oss sanningen. Borde dubbas och visas för barn i skolorna.
Ett litet tips som är lite kul och ett bra sätt att vässa argumenten på. Prova att diskutera klimatet med chatgpt. Som är en Artificiell intelligent chattrobot som har utvecklats av Open AI. Man märker att den utgår från klimatalarmistisk propaganda. Men det går faktiskt att få rätt om man presenterar roboten med fakta. T.ex sa den att det finns en ”tydlig korrelation mellan ökning av CO2-nivåerna och ökning av globala temperaturer” när jag efterlyste ”någon gjord observation eller data som bevisar att CO2 styr klimatet”. När jag sen förklarade för den att ”Korrelation innebär inte att det finns kausalitet. Korrelationen mellan stigande CO2 nivåer och ökande temperaturer är otillräckliga för att bevisa att den ökade skillnaden mellan solljus absorberad av jorden och energi utstrålad tillbaka till rymden som följer av ökande koncentrationerna av växthusgaser faktiskt orsakar uppvärmningen av jorden”. Så gav den mig faktiskt rätt och tackade för förklaringen.
Batteribilar kommer aldrig att bli en majoritet på jorden. Bilar med elmotor kan bli i majoritet men de kommer inte att ha batterier som energi utan något annat.
#1 Lars Thoren 1
Elbilar i Sverige.
2019 var det ½ % elbilar
2020 var det 1 % elbilar
2021 var det 2 % elbilar
2022 var det 4 % elbilar
2022 var ungefär 10 % av bilarna som såldes i världen elbilar.
I januari så fick jag min elbil levererad, så nu är jag också elbilsägare. Att jag bytte till elbil berodde på att det var dags att byta bort min gamla bil som jag hade haft i 9 år och kört nästan 15000 mil med. Då valde jag att köpa en elbil.
Affärsvärlden tar upp diskussionen om Hybrit, läsvärt.
https://www.affarsvarlden.se/kronika/det-maste-ga
#5 Nils
Det är sant att enbart korrelationen mellan CO2 och temperatur inte räcker för att påvisa kausalitet mellan de två, men ingen påstår det heller. En typisk halmgubbe.
Man hänvisar också till den bevisade växthusegenskapen för CO2 och andra fysikaliska samband för att visa kausalitet
# 9 Kent. Godmorgon Kent. Hur har du det med klimatkrisen idag. Själv har jag skottat snö I två timmar. Har kommit 30 cm snö inatt. Det snöar fortfarande. Om det beror på lite eller mycket koldioxid kan nog bara du Kent svara på. Kausalitetens vara eller inte vara står skrivet i stjärnorna. Snart dags att skotta igen.
#4 Mats
Moore är ju en lobbyist för bl.a. oljeindustrin och har ingen bakgrund inom klimatforskning. Hans eventuella synpunkter på klimatfrågan är att betrakta som irrelevanta. Det finns betydligt bättre röster att lyssna på
#10 Daniel Wiklund
Att det snöar i mars är väl inget ovanligt.
# Kent.
Det var vad chatroboten påstod. Det är inte heller första gången jag hört det argumentet i en eller annan form. Ja, CO2 är en växthusgas. Men att klimatkänsligheten för CO2 är så stor att den styr klimatet finns det faktiskt inga bevis för. Precis som alla klimatalarmister så lyckades alltså inte heller den här artificiellt intelligenta chattroboten lägga fram ”någon gjord observation eller data som bevisar att CO2 styr klimatet”.
# Kent
Kent är ju en klimatfanatiker som saknar bakgrund inom klimatforskningen. Hans eventuella synpunkter på klimatfrågan är att betrakta som irrelevanta.
Det finns betydligt vettigare röster att lyssna till.
#7 Sigge
Min bil är tillverkad 1988 och jag har ägt den i drygt 20 år, den har rullat 32 000 mil, men det i sig är ju inget skäl till att jag skulle sälja den och köpa en elbil.
Fler idiotiska beslut.
”Klimataktivistiskt EU-beslut om orimliga klimatregler för byggnader 2023-03-17”
http://www.ericsoniubbhult.se/
#14 tompas11
Jag för heller inte fram några egna slutsatser utan väljer att lyssna på dem som forska i ämnet. Till skillnad från Moore..
#13 Nils
”Men att klimatkänsligheten för CO2 är så stor att den styr klimatet finns det faktiskt inga bevis för.”
Jo, det är ett mycket välbelagt faktum.
#15 tompass11
Om vi hade två bilar i familjen skulle vi nog behålla bilarna längre än 15000 mil. Nu har vi valt att bara ha en bil och eftersom vi bor på landet så är det viktigt med att bilen är driftsäker.
#18 Kent : Du skriver ”..mycket välbelagt faktum.”. Helt i enlighet med din stil påstår du utan att belägga. Visa då åtm två referenser, annars är du rökt.
Sigge #19
Är det en ren elbil eller en hybrid?
Kent # 18
Hur vore det om du la fram några gjorda observationer eller uppmätta data istället för att bara komma med ett påstående.
Tack också till # Brutus som redan föredömligt bemött din kommentar till mig.
#21 Håkan Bergman
Det är en Volvo C40. En elbil.
Om jag skulle köpt en hybrid ville jag ha elektrisk räckvidd på minst 9 mil då jag ofta åker resor på c:a 6 mil. På vintern drar ju bilarna mer så det var därför jag ville ha 9 mils räckvidd. De få laddhybrider som har så lång räckvidd har också väldigt långa leveranstider.
Än så länge tycker jag det fungerar bra med elbil. Det blir ju väldigt låg energikostnad per mil om man lyckas ladda när elpriset lågt.
Det har varit lite strul med att lära sig att ladda vid offentliga laddare (app-strul). Första gången man ska använda en ny app brukar det krångla lite för mig. En bra idé hade varit att ladda ner apparna innan man står vid laddstolpen och ska ladda, men då ska man veta vilka appar man behöver.
Nils Hultkvist
Tycker det är tveksamt även med korrelationen. Från 1850 till 1930 steg temperaturen ganska mycket, trots fortfarande marginell ökning av CO2. Därefter sjönk temperaturen fram till ca 1980, trots att utsläppen av CO2 började öka rejält från ca 1950. Från 1980 stiger båda, fram till 2015. Därefter fortsätter CO2 uppåt men temperaturen står stilla, eller t o m minskar något.
Inte vad jag skulle kalla ”bra korrelation”.
Sigge #23
Ja det var ju modigt, men varför haka upp sig på räckvidden för eldrift? En bensin- eller diesel-motor är väl ändå en bra försäkring för driftsäkerhet? Appar, ständigt dessa appar, dj*vla påfund, ju fler du installerar desto större är sannolikheten att du en dag upptäcker att ditt bankkonto är tomt, till råga på allt är dom i många fall helt onödiga, och innebär bara merarbete för att utveckla dom för två mobilplattformar.
I detta program samtalar Mikael Willgert med professor i tillämpad kärnfysik Jan Blomgren om s.k. hållbara projekt. Siffrorna går inte ihop när ”grönt stål” ska tillverkas samtidigt som elbilar ska byta ut de fossildrivna samtidigt som kärnkraft läggs ner. Det viktigaste just nu verkar vara att allt ska vara ”hållbart”, men vad innebär det egentligen. Jan Blomberg omsätter de vackra slagorden till siffror och fram kommer en falsk verklighet som inte kommer att kunna realiseras. Även om tillverkningen av ”grönt stål” skulle kunna ske, så skulle det ökade priset leda till sjunkande efterfrågan. Redan idag finns ”grönt stål” i form av återvunnen metall. Det är dock ingen på marknaden som är beredd att betala extra för att detta stål är återvunnet.
Nedläggningen av Ringhals reaktorer 1 och 2 hävdas fortfarande vara baserade på marknadsmässiga bedömningar. Detta är dock en lek med ord eftersom politiska beslut som fattades innan var skräddarsydda just för att försämra lönsamheten för kärnkraftsverk.
Det kommer besked i dagens industri att elbilsbolagen ”blöder”. Tesla dumpar priserna ordentligt på sina bilar. Hur kommer Volvo att klara detta, kommer lönsamhetskalkylerna att stämma?
https://swebbtv.se/w/3FDHfEfutMjJcCyAwvphcE
#18
Många säger att det är väl belagt, men jag har inte lyckats hitta det i IPCC AR6 https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/ . Var i rapporten hittar jag belägget?
# 12 Sigge. Jag har skottat snö årligen i 70 år. Väldigt ovanligt med 30 cm den här tiden i mars. Men du kanske vet mer om snö I Norrbotten i mars. Kanske Kent vet. Han pratar ju om klimatkris mycket ofta. Än har han inte berättat om hur han drabbats av klimatkrisen.
Kent.
För att kunna fastslå kausala samband så ska den oberoende variabeln vara nödvändig och tillräcklig för att styra den beroende variabeln. Detta är uppenbarligen inte fallet. Se exempelvis frikopplingen under första delen av förra seklet (ej nödvändig), eller årstidssvängningarna av [CO₂] (ej tillräcklig) – där temperaturen visar sig avsevärt mer komplex i sitt beteende än direkt påverkad av koldioxid.
Självklart påverkar koldioxidens egenskaper hur atmosfären växelverkar med IR-fotoner. Men, klimatvariationer visar sig så mycket mer komplexa än enkel kausal påverkan av koldioxid.
Den vetenskapliga debatten om hur och till vilken nivå koldioxid påverkar klimat skulle må väldigt bra av att flyttas tillbaka till att bli en vetenskaplig diskussion bland de som forskar med detta. Men, tyvärr är det svansen som kolporterar Harmagedon inom tio år som hörs mest och styr i debatten.
Du är en av svansens röster.
#17 Kent
Du för alltså inte fram några egna slutsatser utan väljer bara att lyssna på dem som forskar i ämnet.
Så, när du nu ett antal gånger framfört åsikten att vi lever i en klimatkris, så är det ingen slutsats dom du har dragit själv, utan det är alltså en forskare som du lyssnat till som dragit den, och du upprepar bara vad den forskaren skrivit i sina papper.
Så då kanske du ändå har en granskad forskningsreferens till att vi har en klimatkris? Kan du inte klämma fram den referensen, eller vill du bara fortsätta att hålla den hemlig?
Angående priserna på livsmedel.
I går var vi och handlade i vår ICA-butik. Det hördes en del lite ovanliga röster som kom från lite äldre damer. En djärv man frågade var de kom ifrån och de svarade glatt Norge. Han verkade förvånad, men är det inte dyrare här än hemma hos er frågade han.
Svaret blev ett förvånat och samfällt NEJ.
Det visade sig att de tre väninnorna gjorde den här resan tämligen ofta och de kände väl till priserna. De bodde samtliga runt Oslo.
Jag har i och för sig inte brytt mej särskilt mycket om livsmedelspriserna, vårt lilla enkla hushåll påverkas inte så mycket av det, här är det elen som tynger plånboken, men att att det är lönt att åka hit från södra Norge för att handla livsmedel blev en överraskning. Har SVT missat detta eller är det bara jag som inte hänger med?
#7 Sigge. Jag undersökte statistiken (Vattenfall) och fann att av nyregistrerade personbilar år 2022 är 23% laddhybrider och 10% rena batteribilar. Om den trenden står sig, och det tror jag är rimligt att anta, så kommer vi att år 2040 ha ca 33% elpersonbilar blandat batteri- och hybriddrivna.
Trafikanalys har en optimistisk syn på utvecklingen. Jag tvivlar på att den är realistisk,
https://www.trafa.se/vagtrafik/
Det finns i trafik år 2030 enligt trafas prognos,
• 5 500 tusen personbilar varav 65% drivs av bensin eller diesel. 35% skulle således vara elbilar och det verkar möjligt om än kanske inte troligt.
• 650 000 lätta lastbilar där diesel är dominerande.
• 95 000 tunga lastbilar.
• 16 000 bussar. Stadsbussarna kommer kanske att kunna elektrifieras till viss del.
Om vi likställer varje lastbil och buss med fyra personbilar får vi av det 3 000 tusen personbilsekvivalenter. Tillsammans med personbilarna blir det 8 300 tusen personbilsekvivalenter år 2030. Av dessa är 1 900 tusen elbilar i någon form. Plussar vi på med elbussar får vi kanske siffran 2 000 tusen peronbilsekvivalenter eldrivna fordon år 2030 vilket blir 24% av totala ekvivalenta fordonsbeståndet.
Många av både el-personbilarna och el-bussarna är hybriddrivna dvs de går huvudsakligen eller åtminstone hälften på bensin och diesel som bränslen. Antar vi att det kommer att finnas dubbelt så många hybriddrivna som batteridrivna fordonsekvivalenter på vägarna innebär det att fordonsflottan år 2030 är till ca 8% eldriven. Resten går fortfarande på bensin och diesel.
2000*0,33/8300=8.25%.
Trafikanalys skriver ”Biodrivmedel viktigt för att nå mål”. Det stämmer vilket innebär att målen inte nås. Det finns nämligen varken råvaror (=skogsavfall) eller pengar (höga kostnader) för att kunna driva huvuddelen av fordonsflottan med biodrivmedel. Det är inte så svårt att beräkna hur mycket fordonsbränsle vi skulle kunna tillverka av avfall från den svenska skogen och hur mycket det skulle kosta samt miljöförstörelse. Men det får bli en annan artikel.
Ann Löfving-Henriksson #31
Vad som skett är väl att matpriserna i Sverige stigit mer än i Norge, framförallt i februari. Men det är ju en annan sak än att det är dyrare att handla här.
Detta beror bla på att jordbruket är betydligt mer subventionerat i Norge med tullar och hur ofta man prisjusterar.
De norska damerna har säkert rätt och SVT kan man inte lita på.
Nr 12 sigge
Det är ju det vi alla säger – det fortsätter snöa i mars, som det gjort i åtminstone några hundra år…ingen kris i klimatet.
Igår åkte jag 30km längdåkning på skogsbilvägarna i trollhättan – vi har verkligen ovanligt kallt..men på tvn har väderpresentatörerna sagt att det är milt sedan flera dagar – sanningen är att medeltemperaturen i trollhättan varit mycket under det normala hela veckan, så oxå nu på helgen.
Normalt bli det 10 plus i trollhättan på dagen från mitten på mars och på natten upphör minusgraderna – smhi har velat bort sig och ägnar sig numera åt propaganda – man kan fråga sig varför…
Vi har ingen kris och nuvarande uppvärmning förefaller mer naturlig än konstgjord.
Och på tal om elbilar så är deras förbrukning av jordens resurser fortfarande ohemula, särskilt som elen i europa ännu så länge är brun istället för grön.
Tekniken behöver utvecklas avsevärt innan elbilar i stor skala blir en vinst för moder jord – och för barnen i Kongo!
#9 Kent
Hur länge ”absorberar” en koldioxidmolekyl en foton, och hur mycket ”värme” innehåller en foton?
Du kan ju fråga din kompis om du inte klarar det själv
Vi måste våga ifrågasätta 1,5-gradersmålet som Elsa Widding mycket riktigt påtalade att det är taget ur luften utan förankring i vetenskapen.
Tyvärr växlar alarmisterna hos NOAA och GISS upp och ändrar sina modeller på nytt för att visa forsatt uppvärmning trots att det bevisligen blivit kallare på många platser på jorden.
Magnus Blomgren #34
Det ska bli kallare igen efter helgen och mars verkar bli kall året ut.
Men väderpresentatörerna är lite östtyska och pratar milt väder, det är ju över noll, även fast de vet att det är kallt för årstiden.
De kan ju inte hålla på och upprepa att det är kallt väder, eller hur?
Det sker en del diesel/bensinpositivt nu.
I förra veckan stoppade Tyskland och Italien EU-parlamentets förslag om att förbjuda dieselbilar 2035.
Mazda, BMW och GM har meddelat att de nu satsar stort på nya effektiva dieselmotorer.
Stellantis`s (världens fjärde största bilföretag) vd sa i en intervju att han börjat tvivla på elbilshaussen.
När Tyskland och Sverige tog bort den stora subventionen vid elbilsköp så dök försäljningen som en sten. Nu när vi har fått lika höga el-priser som Tyskland är elkostnaden för laddning lika hög som för dieseln när reduktionsplikten försvinner i januari 2024. Laddning från stolpe är redan nu dyrare än dieselalternativet.
Mitt förslag till att få folk att tänka till är att myten att elbilar är noll-utsläppare måste avslöjas. Jag tänker då inte bara på de stora utsläppen vid gruvhanteringen och batteritillverkningen utan utsläppen under drift. Så länge som 83% av all el är fossil så är verkningsgraden i drivlinan för en elbil lägre än 30%. För en modern diesel 55%.
Med kupévärme 57%. Det förhållandet betyder att elbilen släpper ut nästan två ggr mer CO2 än dieseln.
Kunde denna myt avslöjas så försvinner väl basen för elbilar!
Nr 37 Fredrik
Så sant – dessutom kan jag meddela att på skidturen mellan trollhättan och ljungkile så stod 2 stycken tranpar på isen ute på träsken och väntade på våren – kanske hade oxå dom lurats av väderpresentatörerna.
Gäddleken ser dessutom ut att bli betydligt senare än normalt i trollhättetrakten i år – särskilt om man lägger till kommande 2 veckor av kyla.
Förra året blev sutarleken 3 veckor senare än normal här i västergötland – våren förra året hade svårt att växla till försommar.
Ordet kris hanteras av vetenskapen och svt som varandes ett helt nytt begrepp och något som fått en helt ny betydelse!
1985 slog havsströmmarna över i varmfas vid island/ grönland, 10 år senare började en tydlig minskning av majoriteten av glaciärerna däruppe( island) – några på nordsidan, nära havsnivån fortsatte dock att växa.
– Sedan 2 år tillbaka slutade temperaturstegringen i havet vid island och kanske är det början på en ny kallfas i havsströmmen.
Allt det där hände också tidigare på 1900- talet och sedan slog havströmmarna över i kallfas som varade i några decennier och som sedan alltså avbröts abrupt 1985.
Klimatet har historiskt hela tiden uppvisat cykler över olika faser på decennier och upp till århundranden och årtusenden – att nu vetenskapen förutspår en linjär och obeveklig trend rakt uppåt i evig tid motsägs starkt av historien.
Vi som kallas klimatförnekare av svt, riksdag och antagligen av majoriteten av koncensusforskarna får hoppas på ett långt liv – så att vi får utbrista, vad var det vi sa…
Och kul med veckans tråd som inleds med en bild på en nordlig art som lappugglan – sedan några år häckar 2 par i våra vildmarker mellan trollhättan, uddevalla och ljungkile!
Det är verkligen oväntat att denna art skulle trivas här nere, det är första häckningen här omkring i mitt 50+ liv – att få höra en lappugglas rivirrop en februarikväll är en mäktig upplevelse.
Uppe i värmland är också slagugglan på stark frammarsch liksom järven – båda arter som gärna förknippas med kallt klimat.
I tillägg till ugglespaningen kan jag tillägga att just där som ett av lappuggleparen i regionen häckar ville ett vindkraftbolag bygga en industri med vägar, diken och kabelgravar – låga naturvärden stod det i MKB: n…
Alla elbilsbejakare borde ta till sig att vindkraft är ett riktigt nerköp för naturen och jäkla skit för ugglor i synnerhet – dom gillar inte att jaga bland svischande och blinkande torn och turbiner.
Ormvråkar dock, dom häckar gärna i vindkraftindustrier och blir där hackade i bitar – därför syns nu en kraftig minskning av ormvråkar i det vindkrafttäta tyskland.
När omvråkarna sluta predatera ökar mängden skadedjur och försäkringsutbetalningarna för avgnagda elkablar i bilarna tokökar i tyskland – känns lustigt nog som naturens hämnd, tycker jag….gnag på!!!
Angående elbilar och bensinbilar.
Om du måste ha bil – köp en liten bensin typ en C1:a eller liknande.
En liten bensinbil på 1 ton är oändligt mycket bättre än en elbil på 2 ton – för klimatet.
I familjen har vi en 10 år gammal C1: a, den drar 0.35 på landväg och kräver knappt något underhåll, extremt billig service och vi har aldrig behövt byta ut någonting, inte ens bromsar – går som klocka.
Grannen jobbar i gbg, 80 kilometer bort och pendlar varje dag med sin 2,5 ton tunga elbil – som vi skattebetalare subventionerade med 50 000…
Han oroas över klimatet och jag har inte hjärta att berätta om den bruna elen han kör på.
60% av amerikanerna säger att Climate Change har blivit en religion som ”“actually has nothing to do with the climate” and is really about power and control.
Det visar en ny opionsundersökning från Rasmussen. https://www.rasmussenreports.com/public_content/politics/biden_administration/is_climate_change_a_false_religion
35% håller inte med.
#39
”Så sant – dessutom kan jag meddela att på skidturen mellan trollhättan och ljungkile så stod 2 stycken tranpar på isen ute på träsken och väntade på våren – kanske hade oxå dom lurats av väderpresentatörerna.”
Nej, det är helt normalt. De bofasta tranparen i Sydsverige kommer regelmässigt till häckplatserna innan snösmältningen är avslutad. Transtammen har ökat kraftigt och det är mycket hård konkurrens om de bra häckplatserna. Den som inte är tidigt ute blir utan. Jag hörde flera trumpetande tranpar i morse.
Och tranan har alltid varit tidig.
”Treje torsdan i Tor trår tranen trinn på Skånes jor” enligt ett gammalt stäv från ”lilla istiden” vilket i år blir 16 mars, och ”tranan bär ljus i säng” sa min mormor, d v s tranan kom när det fortfarande var ledljus när man gick och lade sig.
#28 Daniel Wiklund
Jag bor i Mälardalen. När havet är öppet så kan det komma mycket snö på en gång, även i mars.
#25 Håkan Bergman
Apparna för elbilsladdning tömmer inte mitt bankonto lika snabbt som bensinkortet gjorde.
Jag laddar det mesta hemma i laddboxen. Försöker anpassa laddningen till när elen är som billigast. Exempelvis laddade jag i natt när spotpriset var 5-11 öre/kWh.
AB om EU s fossilbilsförbud
S debatt.
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/APxOGr/s-sta-upp-for-forbudet-av-bensinbilar-kristersson
Notera att klimatet förnekas av SD
Dubbla utsläpp för elbilar?
Är det bra för klimatet?
https://app.electricitymaps.com/
Sigge #44
Visst kan det dumpa ner snö i mars, fast mycket är ovanligt.
Andelen år med snötäcke i mars för mälardalen är 70 procent enligt SMHI, fast då med förra normalperioden 1961-1990.
#32 Lars Cornell
Enligt BilSvedens statistik såldes det 288 000 personbilar 2022 i Sverige.
Av dessa var det 95 000 elbilar och 67 000 laddhybrider.
# 44 Sigge. Nog känner jag väl till att det kan komma mycket snö. Snökanon känner jag naturligtvis till. Nån klimatkris för att det kommer mycket snö är det inte. Har inte varit det under min livstid. Det var det däremot under nödåren. Min farfar föddes i en by utanför Piteå 28-e juni 1866. Då var det kvar is på träsket, ännu värre var det 1867. Trots den tuffa starten så blev han 92 år. Så jag hann träffa min farfar. Han hade 9 syskon. Tufft för min farfarsfar och farfarsmor.
#41 Magnus Blomgren
Dina grannar har nog bättre kunskaper om miljön än vad du har. Du ska inte försöka lura dem en massa felaktigheter.
I förrgår publicerades en skandalartad debattartikel i GP.
Ulf Gabrielsson propagerar för meningslösheten i Ukrainas försvarsansträngningar och för den ryska krigsmaktens överlägsenhet.
Inte på länge har en artikel i GP fått så mycket kritik i kommentarsfälten.
https://www.gp.se/debatt/vanvett-att-skicka-jas-gripen-till-ukraina-1.94674934
Redan har kopplingar gjorts till bl.a. Elsa Widding. Söker man på Ulf Gabrielsson och Elsa Widding, så dyker det upp många träffar, bl.a. till Klimatupplysningen.
Det här tror jag kommer att bli mycket problematiskt. Elsa Widdings motståndare börjar redan lukta blod och kommer inte att släppa bettet kring strupen när drevet väl har dragit igång.
Redan nu klumpas ”klimatförnekare” ihop med MAGA, vaccinskeptiker, ultranationalism och allmänt förståndshandikappade vetenskapsförnekare.
Det gynnar inte precis klimatsansens röst att nu också så tydligt kopplas till en person som har ”kommit ut” som, vad av många tolkas som, kremlapologet och putinist. Givetvis möts Ulf Gabrielssons åsikter av jubel, både från avgrundsvänstern och fiskmåshögern.
Det här var mycket olyckligt. För en politiker, som ju Elsa är idag, så är det så viktigt att inte kunna kopplas till tvivelaktiga åsikter, personer och verksamheter. Jag tror att både SD och Elsa bör inleda skademinimeringsåtgärder snarast. Låt oss hoppas att det här inte inleder något som vingklipper Elsa i hennes opinionsbildning.
# 50 Sigge. Jag äger ingen elbil. Men jag har via skattsedeln sponsrat dom som köpt en elbil. Det känns bra. Jag kör bil ( bensinbil) ca 70 mil per år och cyklar (inte elcykel)ca 700 mil. Har så gjort dom senaste 10 åren. Jag skulle nästan kunna kallas planeträddare. Jag har därigenom lämnat ett bidrag till en bättre värld. En kallare värld.
Sigge #48
Det stämmer ganska bra med det jag skrev. 95000-67000=28000 rena batteribilar.
28000/288000 = ungefär 10% rena batteribilar av personbilbeståndet.
Poängen med det jag försökte förmedla var att av en försäljning av 10 + 23 procent el+hybridbilar år 2022 och därefter blir det bara ca 8 procent av hela transportsektorn år 2030.
Att 8 procent av fordonsektorn skulle vara batteribilar år 2030 måste ses som ett fullständigt misslyckande och stämmer inte överens med det sätt på vilket propagandister försöker framställa fakta. Men det är inte säkert att jag har rätt. Bemöt mig då med fakta.
#48 Sigge.
95 000 elbilar varav 67 000 var laddhybrider. Fuska inte med statistik.
Arne och Lars,
Sigge har rätt i att det såldes ca 95000 elbilar och ca 67000 laddhybrider 2022.
Av totalen var det 56,1 procent laddbara bilar.
https://mobilitysweden.se/statistik/Nyregistreringar_per_manad_1/nyregistreringar-2022/definitiva-nyregistreringar-under-2022
Jan R 51,
Vad har artikeln du nämner att göra med Elsa och KU att göra? Försöker du sprida myter?
Signe #50
Tysk el har 445 gr CO2 per kWh
Vi exporterar el dit när vi har överskott.
Om vi laddar bilar minskar exporten dit och de får kol el och vi får CO2.
Kolla el kartan.
Inte konstigt att Tyskland vill ha kvar motorer utan elbehov lite längre.
Och att S inte förstår detta. Fritzon i debatt.
Ingemar, 51.
Nej, jag är orolig över att sociala media har börjat skriva om Elsa i samband med Ulfs debattartikel.
#19 Sigge
Så du menar att min bil som är 35 år inte är driftsäker? Hade den inte varit driftsäker hade den inte blivit 35 år.
Lars, Arne och Fredrik
Denna sida redovisar andra siffror
https://www.car.info/sv-se/stats?from=2022-01&to=2022-12&vd=1&tcb=new_registered&tcs=registered&tcf=new_registered
Nr 50 sigge
Du kan ju tydligen mycket om klimat och elbilar, vilken tur du har.
Fortsätt du att tänka och tanka grönt….det finns det många som gör.
Ni har säkert rätt om eu: s energipolitik och om golfströmmen som blir både varmare och kallare och om den ljuvligt gröna elen som flödar in i era otroligt miljövänliga elbilar..fortsätt att dämma upp våra sista nationalälvar och bygg ut vindkraften i våra sista vildmarker – dom kommande generationerna kommer att tack er…
Det kommer att bli en underbart utopi och får ni ont om orken så hjälper kineserna er med ännu mera sällsynta jordartsmetaller och miljö och människovänliga metoder för utvinning, dom är jättebra på solpaneler också..
Själv kommer jag att arbeta vidare med både fiskevård och fågelprojekt och köra min gamla C1:a – tills det finns ett alternativ som är bättre för både människor, natur och klimat.
På tal om elbilar:
https://www.youtube.com/watch?v=d_obUna1wfU
#53 Lars Cornell
#54 Arne Nilsson
Det är 95 000 elbilar som såldes i Sverige förra året + 67 000 laddhybrider.
63 000 bensinbilar, 33 000 dieselbilar, 25 000 elhybrider (ej laddbara) 3000 etanolbilar och 2000 gasbilar såldes.
Här kan ni gå in och kolla själva.
https://mobilitysweden.se/statistik/databas-nyregistreringar
Hade en disskusion med en elbilfantast angående tillgången på kobolt.Jag hade skrivit ett inlägg om att det kommer att bli brist på kobolt om alla bilar skall elekrtiferas.
Han gav mig ett hånskratt och påstod att det finns kobolt för miljoner bilar I slagghögarna i Kiruna.
Rätt eller fel.
Jag avslutade disskusionen då jag ansåg att det var meningslöst att fortsätta.
#57 Lasse
Elexporten till Tyskland är på maximala 600 MW nästan hela tiden.
Jag kan hålla med om att det ofta under vintern är så att el som sparas i Sverige minskar utsläppen från fossila bränslen i andra länder. Men det är inte så hela tiden, för ganska ofta så är kraftledningarna till andra länder utnyttjade maximalt. Det förekommer också att andra länder har stor vindkraftsproduktion och då vill de inte importera från Sverige.
Jag brukar ladda min bil när elpriserna är låga. Jag passade på inatt när spotpriserna var 5-11 öre/kWh. Att priserna var låga berodde tydligen på att vindkraften producerade mycket.
En gång har jag laddat elbilen då elpriset var över 1 kr/kWh. Då laddade jag 17 kWh. För mer än hälften av elen jag laddat så har elpriset varit under 20 öre/kWh
Oavsett hur mycket elbilar det sålts så är de dyrare nu och vi får se hur statistiken ser ut framöver.
Bästa är nog att köpa en 30 år gammal 740 utan skatter.
Då kan man sladda i snön också och även på grus.
#64 Christer Eriksson
Din kompis har fel. Kobolt finns inte i slagghögarna i Kiruna. Det finns jordartsmetaller. Kanske finns det mangan också, för det bruka finnas vid många järngruvor.
Det kan komma batterier utan kobolt om några år. De batterierna kommer att åldras snabbare så för att bilen skall få rimlig livslängd behöver batterierna vara större, 150-200 kWh, vilket gör att bilen har en räckvidd som är på 75-100 mil. Problemet är vikten.
I gårdagens inlägg ställdes en del frågor om hur storstadsborna reagerade på alla restriktioner motiverade med klimatet. De flesta är nog nöjda, vilket syns på så sätt att en rödgrön stadsstyrelse för det mesta återvals.
Länk till en färsk kort musikvideo som visar dagens Paris. Det ser verkligen ut som på videon.
https://www.youtube.com/watch?v=PPXnb0PhHvg
Väldigt många traktorer som har skottat och skottar snö I Norrbotten idag. Undrar hur många av dom som går på el.
När det varit någon extrem händelse, typ väder, så rapporterar medierna att det här kommer att bli vanligare i framtiden i takt med att klimatet blir varmare.
Härom dagen hade man noterat att ozonhålet över Australien blivit större. Någon ”forskare” kopplade samman det med röken från skogsbränder och på SVT-nyheter sa man att det här blir vanligare i framtiden.
Men bränderna hänger samman med att man inte har bränt av undervegetationen vilket aboriginerna alltid har gjort tidigare, varför skogsbränder blir mer omfattande nu.
Någonstans hörde jag att koalorna och andra djur klarade be begränsade skogsbränder som var tidigare, men med de jättebränder som förekommit på senare år utrotas en stor del av Australiens djurliv.
Sören G #70,
Antalet skogsbränder har minskat globalt. Visserligen händer det att människor tuttar på ibland, även i Kalifornien. Att det minskat hänger nog samman med att människan utnyttjar och bebor skogen mycket mer än för hundra år sedan. Och så släcker människan dem, i synnerhet om de hotar bebyggelse,
På ställen där det är folktomt men mycket skog så är det också mycket skogsbränder, t.ex. i de Ryska skogarna utanför städerna . Där sker det tusentals skogsbränder varje sommar orsakade främst av blixtnedslag. De får helt enkel brinna ut.
Jan R #58,
Vad yrar du om? Jag har inte sett något på sociala media om det som du tydligen är oroad över. Artikeln på GP har inget om vare sig Elsa eller KU. Varför påstår du sådant nonsens?
Däremot är det mycket värre att media och riksdagspolitiker kallar oss som är skeptiska till deras klimathot för nazister – via termen klimatförnekare. Det visar vilken otroligt låg standard som den s.k. offentliga debatten håller.
#71 Ingemar
Fram till 1600-talet brann årligen cirka 1% av skogsmarksarealen i Sverige.
Idag handlar det om 0,006%.
https://visaskogen.se/kunskap/skogsbrand-forr-en-naturlig-storning/
Skogsmark brukar indelas i torr, frisk och fuktig mark, dvs efter vatteninnehåll. Helt dominerande är frisk skogsmark, och det var alltså normalt att varje hektar brann vart 100:e år.
När man går på ett nyligen markberett hygge ser man ofta frilagt träkol, dvs rester av tidigare bränder.
#64
”Rätt eller fel.”
Fel. Det finns visserligen kobolt i Kiruna, men det är i mycket små mängder i sprickfyllnader av pyrit. Det är för litet och för ojämnt fördelat för att vara utvinnbart. Han har troligen blandat ihop kobolt och fosfor som faktiskt finns i stora mängder i gruvavfallet.
Eller också är det Kiskamavaara som spökar. Det är en blandad sulfidmalm som även innehåller kobolt, och den är belägen i Kiruna kommun. Den har hittills betraktats som för liten och för fattig för att vara brytvärd. Det finns bättre koboltfynd på andra håll i Sverige. Detaljer om den finns här:
https://resource.sgu.se/dokument/publikation/ba/ba56beskrivning/ba56-beskrivning.pdf
Den där Kent som ni bråkar mot kommer ju få rätt politiskt , oavsätt vad vi tycker . Vi har haft ett val , och i princip alla löften blev sand . Det finns ingen anledning för någon Svensk överhuvudtaget går till en valurna igen . I det här landet tycker alla lika , om man är politiker . Och alla löften som bryts kan skyllas på EU direktiv . Det är väl tur vi har melodifestivalen i det här jävla hjärndöda landet . Men det finns positivt , i nederländerna har tydligen bönderna börjat få majoritet . Tack vare alla protester , som vi inte sett röken av i media .Det är väl en jävla tur SVT kan köra ett klimatprogram med kändisar och sligg. Så vi kan förvilla dom som får gå från hem och stuga . Kent han är en vinnare , men jag hoppas han ruttnar i sin klimat kris .Jag väntar på värmen …
#70
”Men bränderna hänger samman med att man inte har bränt av undervegetationen vilket aboriginerna alltid har gjort tidigare, varför skogsbränder blir mer omfattande nu.”
En sanning med viss modifikation. När aboriginerna till stor del dog ut av sjukdomar blev resultatet ett antal katastrofala jättebränder, men även européerna lärde sig snabbt att bränna buskvegetationen med några års mellanrum, visserligen inte lika ofta som aboriginerna hade gjort. Problemet är att Australien är ett extremt urbaniserat land, och stadsbefolkningen som är i förkrossande majoritet har i stort sett noll koll på hur bushen fungerar, så välmenande ”ekologer” har näst intill förbjudit avsiktliga bränder. Lokala brandkårer försöker fortfarande göra det men tillståndsbyråkratin är nästan ogenomtränglig.
Annars är det ju uppenbart för vem som helst som vistas i australisk bush och har ögon att se med, att den alltid brunnit med korta mellanrum, och att väldigt många av arterna är pyrofyter, alltså anpassade till bränder. Men, som sagt, de flesta australier vet föga om sådant. Jag skulle tro att jag vistats mera i den australiska bushen än en stor majoritet av australierna.
Litet uppgifter om den värsta av jättebränderna som följde på att aboriginerna slutade bränna, ”Black Thursday” då en fjärdedel av delstaten Victoria brann:
https://en.wikipedia.org/wiki/Black_Thursday_bushfires
Nr 71 och 73.
Skogsbrändernas nedgång sedan förindustriell är intressant i många aspekter – dom var oerhört omfattande förr och fortfarande i slutet på 1800 – talet kunde folk vittna om hur dom stora skogsbränderna i nordamerika färgade himlen över europa.
2 aspekter man kan fundera på är hur oerhört detta påverkar våra ekosystem, som i mycket bygger på närvaron av stora bränder.
Man kan också fråga sig om och hur dessa jättebränder, med sina partiklar, påverkade klimatet – jag har vandrat och skidat genom enorma brandområden i nordamerika och det är smått otroliga volymer det handlar om.
Till för inte så längesedan brändes även stora hyggen i sverige istället för som idag när restprodukten städas bort till flis och annat – där syns idag en enorm skillnad i växter i både antal arter och mängd, vilket i sin tur ändrar förutsättningarna för en stor del av, djuren, insekterna och fåglarna.
Särskilt våra nordliga områden lider stort vid avsaknad av brandområden.
Dom grönas missuppfattning gällande skogsbränder är för omfattande för att beskrivas.
Våra myndigheter suktar efter våran tillit i många frågor och tycker att vi, som dom, skall lyssna på vetenskapen.
Så…i veckan som gick fattade länsstyrelsen beslut om att skjuta den ensamma vargen som en tid synts vid skidstadion i falun – den kunde bli farlig för folk om den vande sig var en del av motiveringen…
Känns lite märkligt när man från länsstyrelsen i våra riktigt vargtäta byar, som ex v höljes i norra värmland, hela tiden sagt att vargflockar runt byarna är ofarliga både för vuxna och barn…
Sedan har vi riksbanken som först delar ut massor av gratispengar till folk och företag och sedan direkt efter tokhöjer räntorna – har verkligen alla dessa nationalekonomer missat eller kuggat på första grundkursen i nationalekonomi…en helt medveten eller bara dum kombination, fanken vet vad som känns mest oroväckande?
Sedan kommer vi till klimatförtroendet – det har aldrig, under mänsklighetens historia, varit så varmt säger dom nu…
Värmeperioderna under bronsåldern, romartiden och vikinga tiden existerade aldrig säger makthavarna och forskarna nu….
Det blir verkligen svårt att känna tillit till makthavarna när dom byter fot som det passar…
Nu vill dom bygga 1000 mil tungtrafikväg i våra vildmarker för vindkraftindustrin – långt från människorna som störs av ljud och ljus från denna industri…det är för att rädda miljön och djuren och våra barns framtid och till och med för att klimatet behöver räddas säger dom…
Ahh, det låter som riksbanken och faluvargen i repris, tycker jag – alla ugglor anas inte bara..utan dom skriker högt.
Märta och bolund åtnjuter ett 10%-igt förtroende och det känns väl bra konstigt när dom nedmoterat och omöjliggjort kärnkraften, som släpper ut minst Co2…var det inte Co2 som var det största hotet mot både klotet och mänskligheten – eller vad sjutton var det dom sa…innan dom sa upp sina anställningar i regeringen och belönade sig själva med 700 000 i extra bidrag?
När nu alla makthavare, ekonomer och politiker osv – vill ha vårat förtroende så vet jag inte riktigt vad jag skall svara i sifo undersökningen..
1 – mycket högt förtroende
2 – nästan jättehögt förtroende
Eller 3 – högt förtroende..
Det är nog bäst att göra som dom flesta andra – gå till jobbet, betala skatt och därefter – boka en resa till värmen.
Tacka vet jag vanligt folk, dom kan bygga ett helt land – medans makthavare kan förstöra ett helt land – det är en jäkla skillnad på dom två tingen.
#66 Fredrik S
Så sant. Där kan man tala om hållbarhet på riktigt. Dessutom kan man sköta servicen själv. Själv åker jag omkring i min ärvda 240. Ingen skatt, besiktning vart annat år och försäkringen kostar heller nästan ingenting. Startar i alla väder och sittkomforten känns fullt jämförbar med en nyare bil.
Av allt det om påverkar klimatet, innehåller klimatmodellerna bara fyra parametrar. Varav den enda som, precis som temperaturen, har en ökning sedan 1800-talet är (ekvivalenta) koldioxidhalten. Då är det klart att modellerna kommer fram till att det måste vara den som har orsakat den globala uppvärmningen.
Egentligen har koldioxidhalt och global medeltemperatur inte följts åt. Ökningarna har varierat i takt, och inte synkront. Den ena har till och med stundtals stått stilla eller minskat, medan den andra har ökat.
Om modellerna verkligen innehöll alla parametrar som påverkar klimatet, skulle de komma fram till andra resultat. Vilket de klimathotsreligiösa inte är ett dugg intresserade av.
De klimathotsreligiösa vill knappast lyssna på Richard Lindzén, Judith Curry, Nic Lewis, Roy Spencer och John Christy, några av alla dem som har forskat på klimatet och anser att det inte pågår någon klimatkris.
Dessutom behöver man inte vara klimatforskare för att titta på klimatdata från verkligheten och inse att ingenting farligt eller oroande pågår. Det enda som behövs är kunskapen att förstå diagram. Vilket de klimathotsreligiösa inte verkar kunna. När jag påpekar fakta om sådant som global medeltemperatur och havsis i Arktis, händer det att de länkar till diagram. Som visserligen visar en långsiktig trend, men också att för den senaste perioden har jag rätt. Alltså rätt om att den globala medeltemperaturen inte har ökat på drygt 8 år och att havsisen i Arktis inte har minskat på 15 år.
I Kalifornien har alla gröna startups och andra förhoppningar kanske fått till det lite, snön har vräkt ner och det fortsätter vara kallt. Många ställen har rekordmycket snö. Vissa skidliftar täcks nästan in i snö.
För att vi inte ska tappa oron dock sa en meterolog där i snöstormen att det varit kallt men inte extremt kall, bara så vi vet.
De borde åtminstone glädjas över att det kommer nederbörd.
Mammoth Mountains i Sierra Nevada har just nu 640 cm I byn och på toppen har det trillat ner 20 m under säsongen.
https://snowbrains.com/these-14-resorts-have-all-received-more-than-600-snow-this-winter/
En bra analys av det politiska läget tycker jag:
Jag såg ett inlägg i ett forum som avslutades:
”Allt administreras av den nya myndigheten:
Myndigheten Inom Förenade Föredettingars Oorganiserade Nyordning, förkortat Miffon,
där Generaldirektörerna Märta Stenevi och Per Bolund residerar med 1200 andra överblivna politiker under sig.”
Lite att ta in såhär på Söndagskvällen
https://notrickszone.com/2023/03/19/rainfall-cyclone-data-show-no-clear-upward-trend-contradict-opcc-claims/
Mindre moln ger mer sol och högre temperatur.
Mindre evaporation ger lägre nederbörd.
Regn bildas över hav och land i olika omfattning.
En tydlig debattartikel från Vattenfall i DI, fokusera på framtiden, d.v.s. nya reaktorer och modifiering av existerande och släpp spåret med omstart av nedlagda reaktorer. Tycker nog att det är vettigt det han säger.
https://www.di.se/debatt/debatt-inte-rimligt-att-aterstarta-reaktor-vid-ringhals/
Lappugglorna, klimatet och den sena våren – idag händer det grejer på fågelfronten i trollhättan.
Fåglarna är lite sena i år men just idag dök 4 bofinkshanar upp vid fågelbordet och första lärkan hängde över åkern tillsammans med dom första stora flockarna med gäss – det blev proppen ur.
Förra veckan dök också en revirspelande varfågel upp vid en gammal inäga och det var första gången jag sett en härom kring – dom trivs annars längre norrut -: kanske flyttar den uppåt frampå…
I helgen som gick kom oxå rapport om ytterligare ett nytt område med järv, norr om trollhättan – det nordliga tycks vara påväg söderut…
Vi verkar befinna oss i en slags explosionsartad utbredning söderut för järven – denna snöälskare med snöskor på fötterna tycks inte bry sig om klimatalarmisternas domedagspredikningar!
Ohållbar livsstil värmer planeten säger IPCC. Med hela 1,1 grader. Undrar om decimalen sitter på rätt ställe. Kan ledamöterna i IPCC vara vänliga att berätta hur dom personligen drabbas av den sk klimatkrisen. Har just suttit på altanen och njutit i solskenet, 4 plusgrader just nu i skuggan. Dags att lägga ner IPCC. Kary Mullis kallade IPCC för internationella byråkratdjävlar för drygt 25 år sen. Det stämmer fortfarande.
Börjar det bli svettigt hos biogasproducenterna?
Enligt ett EU beslut från Juni 2022 skulle Sverige få möjlighet att ge skattebefrielse, för att sälja biogas, fram till 2030.
Detta har överklagats av en tysk aktör (vet ej vem).
Detta gav EU den tyska aktören rätt i att processen borde varit mer omfattande innan beslut fattades.
Då ingen ännu har ingen överklagat EU’s dom så har den vunnit laga kraft.
Detta medför att Skatteverket inte längre kan godkänna skattebefrielse för biogas.
Estimerat skattepåslag blir ca 5kr/kg biogas.
Ännu en ”grön bubbla” som håller på att spricka?
#87
Länk till skatteverket.
https://www.skatteverket.se/foretag/skatterochavdrag/punktskatter/nyheterinompunktskatter/2023/nyheterinompunktskatter/beslutomskattebefriadbiogasochbiogasologiltigforklarat.5.48cfd212185efbb440b47b0.html
#Daniel Wiklund 86″
”Ohållbar livsstil värmer planeten säger IPCC.”
Jag har lyssnat till tre mer utfrågningar i franska parlamentet om den historiska och aktuella energipolitiken. Det var två f.d miljö-och energiministrar och en energiexpert. Samtliga var eniga om att ”sobriété” (energi)nykterhet och en annorlunda livsstil, en eufemism för lägre levnadsstandard, var nödvändiga för att bli koldioxidneutrala. De båda f.d ministrarna uppgav att ”sobriété” var del av deras politiska program.
Klimatreportern Erika B
Hade fullt upp idag med att återge den senaste rapporten om rapporten om rapporten och alla dom andra rapporterna från IPCC och deras urval av rapporter som stöd för…krisen.
Men det mest intressanta med erikas framträdandet i kvällnyheterna var ändå att hon i var och varannan mening gav uttryck för en viss självtvekan – ”om prognoserna slår in” blev den stående frasen.
Havet stiger 1m till 2100 – om prognoserna slår in.
Maldiverna blir obeboliga 2050 – om prognoserna slår in…
Redan idag var det tydligen förbjudet att bo i dom nedre lägenheterna i dom nybyggda höghusen….för om prognoserna slår in….
Nää, för sjutton låt folk flytta in i dessa fina lägenheter tycker jag – för tänk om prognoserna Inte slår in…
Ahh, IPCC älskar att skrämma barn med dessa prognoser…till vilken nytta??
# 85 Magnus, stort tack för all information om alla intressanta förändringar i djurlivet runt Trestad och i Värmland. Dina omfattande iakttagelser sedan länge verkar räcka till en omskakande rapport som kanske kan få en rejäl stund i lämplig media häromkring.
Ännu en liten – eller större – istid på väg?
Nr 91 Ann.
Tack
Skogen, bergen å vattnen är ju så underbara och intressanta – och den moderna människans alienation med naturen gör oss till lätta offer för klimathotsagendor, eftersom det mesta på ex v Svt får stå oemotsagt eller t o m som med klimathotet att – det inte får kritiseras.
Våran natur är full av ovedersägeliga biologiska termometrar från nutid och dåtid – dom är en viktig motvikt.
Här runt trollhättan har dom senaste decenniernas värmeperiod till exempel gett skogarna massor av små, fina bokträd och abborrarnas tillväxt( mitt favoritintresse..) har fullkomligt exploderat.
Det skedde i mina trakter ett rejält/ plötsligt skifte åt det varmare hållet i slutet på 1990-talet – men det var ju helt i linje med varmfasen i havsströmmarna i norra Atlanten och låg till synes helt naturligt efter den kalla perioden 60 – 90…inget onaturligt således i mitt naturögon perspektiv.
Dessa varma år tycks nu närma sig ett skifte, både i havsströmmarnas temperatur och här i skandinaviens landtemperatur – förmodligen kommer klimathotarna att kunna dra nytta av detta då vädret kommer att växla mer mellan varmt och kallt vid fasskiftet… Visst är det spekulationer men dom här varm och kallfaserna var ändå såpass tydliga under 1900- talet att jag är helt övertygad om att dom kommer att fortsätta.
Förutom att 1900- talet bjöd på plötsliga/ abrupta temperaturskiften i havsströmmarna vid Island å grönland så kunde vi också avläsa dom i våran natur, så som ex v via abborrens tillväxt.
Just abborrens tillväxt är ju inte bara en temperaturhistoria utan styrs mycket av solintensitet i vattnet och planktonproduktion som sedan ger mer siklöja och så vidare..
Abborrarna har jag följt i över 40 år i öresjö, som är en stor skogssjö väster om trollhättan och det har verkligen varit intressanta år – ” man får inte roligare än man gör sig”…sa dom gamla…
Släkten är från vänerborgsmyllan och från dom jordmagra kilarna i norra bohuslän – bönner, naturbetraktare och därmed väder och temperaturfanatiker…gamlingarna känner väl till att vädret har sin periodisitet och har anpassat sina odlingar efter dessa – den som var mest observant var mest lyckosam…
Mina 50 åriga vandringar och min smått fanatiskt nyfikna personlighet har gett mig många fina upplevelser och observationer kring naturen i dessa trakter + att jag även delat min tid med, framför allt, norra värmland – där morfar med familj härjade under 5 år i kriget mot hitlertyskland.
Morfar hade många äventyr inne i Norge under kriget – men framförallt blev han god vän med djupt naturkunniga ortsbor i trakterna av höljes – och så lärde jag känna naturen och dess skiften däruppe…
Så.. därför är jag intresserad av biologiska termometrar och natur och ser övergreppen på vetenskapen och våran historia från alarmisterna som något mycket allvarligt!
Svt, myndigheter och alarmister inriktar sig dessutom på att skrämma barnen och indoktrinera dom i skolan med klimatfalsarier – och där brister det för mig och synen blir svart…jag blir både äcklad och tokförbannad på denna barnmisshandel som får fortgå helt öppet och med statliga medel.
Det var ähumm, lite om naturbetraktelserna i mitt/mina områden – jag har ju även lagt mycket krut på nordamerikas natur och då framförallt berg och glaciärer och klättring och skidor där..men det är en annan betraktelse.
Människan och naturen är intressant, vi hänger ihop och vi får anpassa oss till varma och kalla perioder.
Men, nu väntar vi på att sädesärlan skall dyka upp i trakterna av trollhättan – den brukar dyka upp runt den 7: e april…så var det när jag var barn och så är det fortfarande..
Gäddleken ser i år ut att bli sen – om nästa veckas väderprognos står sig…
Nu ska Greta bli hedersdoktor i Helsingfors. Är redan det i Belgien. Ständigt denna ”välutbildade” Greta. Det är väl lika bra utse Greta till FN-s generalsekreterare. Tiden är verkligen ur led. När okunskap belönas.
Oerhört komplicerad elmarknad omsätter 1000-tals miljarder – Stig Berglund i Swebbtv Vetenskap
I detta program får vi höra analytikern Stig Berglund berätta om hur elmarknaden i Sverige fungerar. Han börjar med att förklara vad som är planerbar elkraft respektive ej planerbar elkraft. Till de planerbara kan räknas vattenkraft, kärnkraft och värmekraft. Kostnad för elnät för dessa är ca lika hög som för själva elkraften. Detta ska jämföras med den icke planerbara, så som vindkraft och solkraft, där elnätet istället blir ca tre gånger så hög som för själva elkraften. Denna omständighet i sig gör det väldigt dyrt att producera el i Norra Sverige och transportera ner den via elledningar till södra Sverige.
Elen som vi använder i Sverige köps och säljs på kraftbörsen Nord Pool. Det är enligt Berglund omkring 360 olika aktörer som köper och säljer där. Svenska kraftnät äger ungefär 10% av Nord Pool, medan ett amerikanskt bolag äger 66% av det. Nord pool konkurreras av 17 stycken andra elbörser. När el ska säljas och köpas kan detta också ske direkt mellan sälare och köpare, utan att det sker på en elbörs. Det finns en beräkningsalgoritm kallad Euphemia som ser till att de olika elbörserna fungerar tillsammans.
En av anledningen till att elen är så dyr är prissättningen av den på elbörserna. Elpriset för all el blir bestämd av den senast sålda kilowattimmen. Ju mer el som måste produceras, ju dyrare produktionsteknik används. Stig Berglund visar en bild med handelns tidshorisonter bestående av 1) nätbalansmarknad som sker mellan balansansvariga och sker ”nu” och närmsta timman, 2) Intradagsmarknad som sker på Noord Pool 1 timme före leverans, 3) dagenföremarknad sker på Nord Pool 12-36 timmar före leverans samt 4) prissäkringsmarknad som sker på vanliga börsen så som t.ex. Nasdaq upp till 10 år före leverans.
Stig Berglund kommer in på ämnet kontrakt och terminer, som är ett sätt att hantera risker med att ett elpris blir för högt. Sammanfattningsvis kan man konstatera att elmarknaden som helhet är mycket komplicerad att förstå. Om elmarknaden skulle vara ”riggad” på så sätt att stora mängder pengar skulle föras ut ur marknaden på ett otillbörligt sätt, så är det kanske så att detta inte skulle kunna upptäckas särskilt lätt.
Länk till pdf om Euphemia: https://www.nordpoolgroup.com/globalassets/download-center/single-day-ahead-coupling/euphemia-public-description.pdf
——————-
https://swebbtv.se/w/bUpizFiMgr2SRs5qd5CAR1
En intressant beskrivning av vad Michael Mann fuskade med när han tog fram hockeyklubban.
https://youtu.be/3CSrOvAMMKI
Nyss på nordnytt ett inslag om klimatförändringarnas elände. För 1111-e gången. SLU i Umeå har sett att skogen växer långsammare. Pga att det är torrt i atmosfären. Att det är extremvädret som ligger bakom. Vi är på väg mot avgrunden med raketfart. Bäst att passa på att njuta av vårat fina väder, snart är det för sent. Krösamajorna jobbar för högtryck just nu.
#96 DW. Vän av ordning kan ju undra huruvida det finns risk att SLU-Umeå har råkat få in folk med globalistiska ideal, som inspirerat hela fakulteten att sätta på sig röd/gröna skygglappar?
Skogen växer plötsligt sämre säger dom, pga klimatet.
Det nya skogsbruket, där man tar bort allt avfall efter slutavverkning och där man slutat med hyggesbränningarna är nog en troligare orsak.
När skogen växer tar den näring ur marken och påverkar markens kemi, med ex v försurning.
Följden av flis och pelletstänket innebär att markerna utarmas fortare och att efterföljande trädgenerationer får sämre förutsättningar.
Klimatförändringen är dock en skön vän för oss människor när vi slutar följa naturens regler – klimatalarmisterna fördummar oss och hotar naturen med storskalig och meningslös vindkraft, som behöver vägar, diken och då skär av dom naturliga vattenvägarna i marken.
Apropå ”cancelkultur” och ”censur” kolla hur Youtube oförblomerat sågar och anklagar Willie Soon: http://www.bilddump.se/bilder/20230321200135-217.213.72.180.jpg
SGU – statens geologiska undersökningar kan med gott fog anses vara den institution i sverige som väger tyngst avseende kunskaper om klimat och dess förändring och historia.
SGU – skriver på sin sida om uppvärmningen från mänskligt Co2 – att det sedan mitten på 1900 – talet uppvisar en klimatuppvärmning på 0,5 – 1,3 grader C.
Eftersom forskningen nu är överens om uppvärmningen så antar jag att SGU:s uttalande grundar sig på ett stort antal forskningsrapporter som säger att mellan 0,5 och 1,3 grader är resultatet.
Siffrorna 0,5 – 1,3 anger ju en ganska extrem mätosäkerhet…
Hur fel skulle det, utifrån deras mätosäkerhet, vara att ange uppvärmningen från mänskligt Co2 till 0 – 1,0 grader?
Sett till flora och fauna i mina hemtrakter i västergötland för 1000 år sedan – och jämfört med idag tyder det mesta på att det inte är varmare idag.
Om nu mätosäkerheten är så stor och debatten så hård – så förvånas man över att fn, svt, riksdagen och välutbildade vetenskapsmän gärna och flitigt kallar skeptiker för klimatförnekare och är så rädda för oliktänkande.
Vem uppfann klimatförnekarepitet och vem sålde in det i samhällfunktionerna och vem tjänar på det – själv känner jag inte igen mitt västliga forskarsamhälle och våra demokratiska system.
Jag har en fråga också – ibland flimrar fn – chefen Guterres lön förbi i media och anges till 75 miljoner dollar – Det är en siffra jag har svårt att tro på men vore den sann – så kan man undra över vad man själv skulle vara beredd att säga för att få eller behålla jobbet?
#100 Magnus blomgren
Det har blivit betydligt varmare här i Skandinavien. Läs vad Leif Kullman skriver t.ex.här: https://nattidskriftenvasterbotten.se/2022/01/01/glaciarerna-i-tarnafjallen-berattar-om-vara-forsta-skogar-och-om-forntida-och-nutida-varme/
”– De flesta beräkningarna visar att vi under detta århundrade får en uppvärmning på två–tre grader, och då är vi tillbaka i en typ av klimat som vi hade för 8 000–9000 år sedan, säger han till Svt:s Västerbottensnytt. ” https://www.folkbladet.nu/2008-01-06/klimathotet-overdrivet-enligt-professor-kullman
Det Kullman påstår gäller ovedersägligt för klimatet i norra Sverige. Ur andra källor kan man dra slutsatsen att det förhåller sig på samma sätt på Grönland.
Enligt IPCC var värmen 8000 till 9000 år sedan lokal. (Ungefär som nu när uppvärmningen är mycket svagare på södra halvklotet.)
I WG1 står det någonstans att man statistiskt inte kan avgöra om översvämningar och torka blivit vanligare i ett flerhundraårigt perspektiv. Någon som minns exakt var? Citering har förekomit här på KU, jag minns inte var, men skulle vilja ha länken till hands när senaste sammanställningen publicerats. Enligt MSM gäller numera att IPCC anser motsatsen – och det gäller väl syntesrapportens SPM.
I ”long report” står det så här: ”Human-caused climate change is already affecting many weather and climate extremes in every region across the globe. Evidence of observed changes in extremes such as heatwaves, heavy precipitation, droughts, and tropical cyclones, and, in particular, their attribution to human influence, has strengthened since AR5”
Att ”long report” inte stämmer med WG1, båda AR6, är anmärkningsvärt – jag skulle gärna vilja läsa igen hur WG1 skrev i stora rapporten.
Leif Å #101,
Du kan läsa vad Pielke sagt om översvämningar en bit ned i https://wattsupwiththat.com/2021/08/09/pielke-jr-on-ar6/ .
Han citerar WG1 och kommenterar:
”Flooding
Confidence in global trends is low
Some places up, some down
Same as AR5
So don’t claim floods are increasing
Don’t say they are “climate driven”.
101 Leif
Det är väl självklart att det blivit varmare sedan 1990 -:talet.
Vad SGU resonerar om handlar om effekten av mänskligt Co2 från 0,5 – 1,3 grader globalt.
En stabil mätosäkerhet som vi kan lära oss något av – mänskligt Co2 kan ha bidragit, oklart hur mycket.
Nuvarande Värmeperiod i skandinavien härör sannolikt i hög utsträckning från den plötsliga uppvärmningen i havsströmmarna i nordatlanten, som slog till från 1985 – glaciärerna runt island och i viss mån grönland började sedan krympa 10 år senare – precis som tidigare under 1900 – talet.
Den vetenskapliga komplexiteten ligger inte bara på Co2, utan hav och sol och rymd behöver fortsätta utredas – som det nu framförs av konsensus är det mänskligt Co2 som bestämmer över alla andra klimatparametrar…känns oroväckande aningslöst.
Vad startade uppvärmningen i slutet på 1800- talet…och var det verkligen tillräckligt med aerosoler för att ge en avkylning i mitten på 1900- talet, nådde verkligen våra mänskliga aerosoler ända upp i stratosfären?
Om vi nu har fått en utplaning i temperaturhöjningen i havsströmmarna vid island – så är ju frågan vad det är som påverkar dess temperatur, är det antropogen Co2, solintensitet, AMO, eller andra långsiktiga atmosfärscirkulationer..?
Vad innebär mängden havsvolym och dess medeltemperatur, 3,5 grader för den fysiska modellen av möjliga klimatvariationer idag och i framtiden – kan kylan i djuphaven cirkulera mot ytan i cykler..?
Oavsett, när SGU reflekterar över möjlig påverkan från mänsklig Co2 och anger mätosäkerhetsintervallet till 0,5 – 1 3 grader C – så anser jag att science inte är settled och att mycket stor osäkerhet råder…just baserat på den massiva mätosäkerheten.
Det kanske är den samlade mängden kyla i djuphavet som borde vara oroväckande, snarare än antropogen Co2…Vilket av dessa är den största fysiska variabeln?
Nr 101 Leif.
Om SGU och antropogen uppvärmning via Co2.
Helt kort kan man konstatera att smhi exempelvis trots allt skriver om klimatparametern solinstrålning – ” Mycket stor betydelse för klimatsystemet.”
Det är en av anledningarna till att SGU anger en mycket stor mätosäkerhet för antropogen Co2 – man vet ej dvs ” not settled” gäller för klimatteorin.
Tittar man på mätningarna av solinstrålningen i sverige( stockholm) så ser man en klart ökande trend från tillgänglig data 1986 och framåt.
1986 – 1996 fanns 1 värde över 1000
1997 – 2007 fanns 5 värden över 1000
2008 – 2018 fanns 6 värden över 1000
2019 – 2021 samtliga över 1000
Kommentar SGU – Solinstrålningen 2018 och 2020 var långt över medelvärdet för referensperioden 1961 – 1990.
Smhi – skriver mer högtryck i sverige/ sommar – mycket stor betydelse för klimatsystemet.
Finns sålunda inget som helst konstigt med att SGU har svårt att ange effekten av mänskligt Co2 – det är ju snarare självklart – att man inte vet.
Forskningen behöver därför fortsätta försöka förstå antropogen Co2 påverkan – allt annat är vetenskapsförnekande.
Att sedan Greta och krisen hyllas visar bara på att vi lever under en propagandadiktatur – som börjar bli mycket farlig för våran natur och våra ekosystem!
#101 Jag själv.
Min kommentar var på grund av detta: ”Hur fel skulle det, utifrån deras mätosäkerhet, vara att ange uppvärmningen från mänskligt Co2 till 0 – 1,0 grader?” som jag slarvigt läste som ”Hur fel skulle det, utifrån deras mätosäkerhet, vara att ange uppvärmningen till 0 – 1,0 grader?”
Ifrågasättande av om det överhuvud taget finns någon uppvärmning är ju inte ovanligt…..
Jag efterlyste sedan den exakta texten i WG1 som någon citerat här på KU för ett bra tag sedan. Jag tittade då själv efter att citatet var korrekt med sökfunktionen i min pdf-läsare. Nu kan jag inte hitta det igen. Vad Pielke eller andra skriver är ointressant som argument i en eventuell kommande beskrivning hur ”viskleken” inom IPCC fungerat i AR6.