To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten är nödvändig för det legitima syftet att lagra inställningar som inte efterfrågas av abonnenten eller användaren.
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes.
Den tekniska lagringen eller åtkomsten som används uteslutande för anonyma statistiska ändamål. Utan en stämningsansökan, frivillig efterlevnad från din Internetleverantörs sida, eller ytterligare register från en tredje part, kan information som lagras eller hämtas endast för detta ändamål vanligtvis inte användas för att identifiera dig.
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Jag har grunnar lite på hur temperaturmätning har gått till historiskt. Hur ofta lästes stationerna av när man bara hade ögonblicksavläsning?
När kom termometrar med minne för min/max temperatur?
Läs och begrunda
https://www.iceagenow.info/life-fossil-fuel-free-utopia/
Makalös bild!!!
Följ två segelbåtars färd mot Nordpolen
https://notalotofpeopleknowthat.wordpress.com/2017/08/16/pen-hadow-sets-off/
Pointman igen!
Om Google!!
https://thepointman.wordpress.com/2017/08/18/the-evil-empire-of-the-internet-must-be-broken-up/
Vintern på Grönland kom tidigt i år!
Minusgrader efter en kall sommar som vanligt.
Det anmärkningsvärda är väl hur tydligt man ser strålningens funktion på denna temperaturkurva.
Det är denna som gör mig helt övertygad om att ett isfritt hav inte kan värma jorden utan tvärt om har en avkylande effekt. Ingen som försöker motbevisa mig.
http://ocean.dmi.dk/arctic/meant80n.php
Ändå ser man såna som Thomas P som envist påpekar att isfrihet ger förstärkt uppvärmning av globen.
Däremot höjer man på så sätt globens medeltemperatur kraftigt-men det är en annan fråga.
Något alarmister inte gärna talar om -se förra tråden!
#4
Marine traffic visar var det inte finns båtar i Arktis nu:
http://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-173.1/centery:39.1/zoom:2
Endast landnära trafik!
#1
Jag skulle också vilja veta lite mer om detta eftersom jag antar att alla temperaturkorrigeringar av äldre data beror på att man tog temperaturdata vid olika tidpunkter o. dyl.
Finns det någonstans där man kan läsa om varför korrigeringar av rådata görs och hur man gör dem?
1# och 8#
Jag har samma önskemål. Frågan har varit uppe tidigare, men jag har hittills inte blivit övertygad om att det är utgå från korrigerade data för att visa utvecklingen av global medeltemperatur. Lennart B förklarade för kanske två år sedan, men ändå inte helt övertygande. Det är ju så mycket i klimathotsdebatten som vilar på temperaturkurvorna. Kanske Lennart och/eller tty vill ha vänligheten att hjälpa oss vilsna själar?
det är rätt att utgå ifrån….skall det vara
Björn Ola J [8]; Jag vill påpeka att avläsningarna var nog inte ett större problem i sig, utan placeringen av termometrarna och när dessas avlästa värden började användas ingående i en global termometer, då börjar man kunna ana att glesheten mellan mätpunkterna i sig måste utgöra kanske det största problemet. Alla dess mätvärden bör nu ses som tillhörande historien för nu tar satellitåldern över.
#4 Rider
Det finns en svensk motsvarighet, två killar som skulle ro runt Svalbard för att sätta fokus på klimatförändringarna i Arktis. Deras hypotes var att det inte varit möjligt att ro runt Svalbard tidigare, men nu var det möjligt. De startade från Tromsö 19:e juli och nådde Svalbard 4 augusti. I och för sig en imponerande prestation att ro den sträckan. Den 9:e augusti nådde de Longyearbyn och har nu meddelat att de ger upp sina planer på att ro runt Svalbard för att det är för mycket is. Man pausar expeditionen till nästa år.
Läste några artiklar om expeditionen i svenska tidningar tidigare men har ännu inte sett något om att expeditionen avbrutits. Se även http://rowaroundsvalbard.se
#12
Ett bra isår går det mycket väl att ro runt Svalbard, och sådana finns dokumenterade flera hundra år tillbaka (även under lilla istiden alltså). Men 2017 är ett genomsnittligt isår vid Svalbard och då krävs det kraftigare don är roddbåtar.
http://polarview.met.no/regs/fram_strait_20170818.png
#12 Roggan
Jag har för mig att tty skrev en gång här på KU att det var öppet vatten runt Svalbard 9 år av 10 på 1930-talet.
#12 Roggan
Läste lite på länken om roddarna.
Citat före och efter ( de avslutade tydligen roddturen den 8e augusti)
”Det har aldrig varit så lite havsis runt norra Svalbard som nu”
”Havsisen i norr ligger tätt mot nordostlandet”
#15 Rider
Man kan ju fundera över den ”research” de gjort innan rodden påbörjades, men även sponsorer m fl. Dessutom finns det ett gratis utbildningskoncept knutet till expeditionen utformat i samarbete med Naturskyddsföreningen för årskurserna 4-6 och 7-9. ”Konceptet ger skolor en plattform för att jobba med de globala målen genom att följa två äventyrare ro runt Svalbard, en unik möjlighet för årskurs 4-6 och 7-9 att arbeta med bland annat hållbar utveckling på ett konkret sätt”. Nu är expeditionen ”pausad” till nästa år så vi får väl om det går bättre då?
Men man samtidigt beundra den fysiska prestationen av de två roddarna gjort och den, (tyvärr felaktiga) övertygelsen som drev dom till detta.
Intressant med din kommentar att Tty, troligen nämnt att det var öppet vatten runt Svalbard 9 år av 10 under 1930-talet. Vore intressant om han kunde bekräfta detta.
Om detta är fakta så bekräftar det den historielöshet som finns bland ”klimathotarna”.
# 16 Roggan
Det riktigt sogliga med det här är hur dom gnuggar in alarmet i ungdomen. Det är just i den åldern ungdomen är som mest påverkbar. Det som nu matas in är jättesvårt att radera. Själv minns jag lärdomarna från ungdomsåren alldeles utmärkt. Också dom felaktiga, som varit svåra att korrigera.
http://mclean.ch/climate/Arctic_1920_40.htm
Spännande med dessa expeditioner som inte alltid lyckas visa vad de vill visa oss.
Solcellerna på båten lyckades inte heller hålla utrustningen igång:
”Solen verkar vara ständigt frånvarande här uppe med ett konstant molntäcke. Vår batteribank visar nu lägsta nivå hitintills på 63 procent så vi stänger ner autopilot och övrig lyx.”
Kanske visade de mer än vad de ville!
Lars K. #19
Ju lägre solen står desto mindre moln behövs för att täcka den.
#17
”Intressant med din kommentar att Tty, troligen nämnt att det var öppet vatten runt Svalbard 9 år av 10 under 1930-talet. Vore intressant om han kunde bekräfta detta.”
Nej, men 7 av tio år på 1930-talet (1930, 31, 33, 36, 37, 38 och 39). 1932 och 34 var isförhållandena ungefär som i år. 1935 var det mer is än i år.
Källa: Norsk Polarinstitutts historiska iskartor (http://www.climate-cryosphere.org/resources/historical-ice-chart-archive/quicklooks)
Det har f ö varit enstaka sådana extremt gynnsamma isår tidigare. Jag har inte tid att leta fram dem nu, men jag minns att t ex 1898 var ett sådant år.
Apropå isförhållandena på 30-talet så kan det nämnas att Hudson Bay Company defacto seglade igenom nordvästpassagen 1937 eftersom man skickade fartyg till Fort Ross vid Regent Inlet både från öster och väster. Efter att ha mötts seglade de dock tillbaka till sina respektive hemmahamnar, så därför brukar dessa genomseglingar inte ”räknas”. Det kan nämnas att den svåraste sträckan, från Gjöahamnen till Fort Ross seglades (två gånger) av en pytteliten träskonare Aklavik
https://en.wikipedia.org/wiki/Aklavik_(HBC_vessel)
”Solen verkar vara ständigt frånvarande här uppe med ett konstant molntäcke. Vår batteribank visar nu lägsta nivå hitintills på 63 procent så vi stänger ner autopilot och övrig lyx.”
Håhå jaja. Det är märkligt hur gammal kunskap totalt kan försvinna. När Fritjof Nansen, en av alla tiders fråmsta polarforskare skrev sin klassiska bok om polarforskningens historia 1910 gav han den titeln ”Nord i Tåkeheimen”. Var kan han ha fått iden till det namnet ifrån?
TTY kan man lita på!
Det var bra, tty: ”Nord i Tåkeheimen”.
Påminner mig om regeringarna Norr om Alperna och -nej inte om USA. Bara om tåkenheimarna i NYT och WP. Inte att glömma förstås medierna norr om Alperna, som fastnade med skägget i isen…
Vad hade tyska fokus nyss: bakterierna som äter metan skall rädda världen – oförskämt.
Det gör väl Sverige och Finland med sina nedskärningar i CO2 -från två promille till 0 promille .
Sarc…
O, nej, Focus. de nollade metangrejen, och – naturligtvis körde i stället en ordentlig skrämmande artikel om en händelse för närmare 300 miljoner år. Naturlig fracking ledde till att nästan allt liv dog ut.
Utom klimatalarmisternas, liv , förstås…
Nån kvalificerad som kan kolla det här lite närmare?
Jag är inte kompetent nog. Dessutom ganska seg efter en god middag med vin till
https://wattsupwiththat.com/2017/08/19/a-deterministic-forecast-of-future-climate-changes/
http://joannenova.com.au/2017/08/one-day-when-al-gore-gets-some-evidence-he-wont-need-to-call-everyone-names/
Faktiskt, jag kollade samtliga mina tyska tidningar i fall jag hade fel kring Focus.de :s artikel om metan.
gissar att den ändå finns nånstans fastän Focus Censuren har plockat bort den,…
var det den här:
https://www.svd.se/ny-bakterieform-funnen-i-sjo-under-antarktis Visste redaktörn på svd hur klimatförnekande den här artikeln var?
Study validates East Antarctic ice sheet to remain stable even if western ice sheet melts
Skall vi slå vad om att detta inte kommer upp på titelsidan hos medierna norr om Alperna, och öster om Philadelphia?
http://notrickszone.com/#sthash.vyDv2mR8.dpbs
Bil bestyckad med dagens batterier? Nej tack
Bil bestyckad med gastank. Nej tack
Bil bestyckad med vätgastank. Nej tack
Bil bestyckad med bensintank. OK. se bara till att inte ha för lite bensin i tanken. minns inte hur proportionerna skulle vara för explosionsrisk. Ganska lite bensin i tanken om jag minns rätt
Bil bestyckad med dieseltank. Borde vara säkrast. Fast jag gillar inte diesel
Bil med E85. Har inte klart för mig hur riskerna är med e85. Fast etanol är ”out” pga andra skäl
Bil med Metanol. Nej tack. Metanol är korrosivt och giftigt.
Om man kunde framställa etanol på ett bättre sätt än att använda åkermark skulle jag fundera på E85.
#29
Etanol är betydligt farligare än bensin ur brand/explosionssynpunkt.
Som sagt, diesel är säkrast.
Ingvar #29
Dags att bygga om Pontiacen!
https://www.youtube.com/watch?v=wZdPkrghUZM
El Kaminan tillhör visst Finlands statsminister.
Håkan.
Man kan ju inte annat än älska sådana här galningar. Och han hade tom en kompressor på motorn!!
NOAA sägs hitta på att USA:s stationers temp-data saknas för att ge dem nya värden. Därför varmaste år igen?
http://www.breitbart.com/big-government/2017/08/23/delingpole-all-of-recent-u-s-warming-has-been-faked-by-noaa/
Hej å hå Musken travar på. Undrar om det kommer här också? Många solpaneler och batterier blir det, men det löser sig nog med lite subventioner från dom fattiga.
http://interestingengineering.com/elon-musk-tesla-superchargers-will-go-off-grid/