Klimatrörelsens nedgång

al gore
Uppdaterad
Utifrån en artikel av Al Gore i Rolling Stone skriver Walter Russell Mead, professor i Foreign  Affairs and Humanities, en serie inlägg om klimatrörelsens misslyckande. I det andra inlägget säger han:
Det är ett mått på hur långt Gore har fallit att det mesta av den knapphändiga uppmärksamhet som artikeln (i Rolling Stone) fått är fokuserat på Gores kritik av det som han ser som president Obamas misslyckande med att leda klimatrörelsen.
Gore ser tydligen inte sig själv som en ledare i denna kamp längre. Mead skriver mycket om Al Gore, och det är väl kanske ur ett amerikanskt perspektiv inte så konstigt att man ser, eller har sett, honom som den store företrädaren. Men intressantare för oss Européer är det som Mead skriver om klimatrörelsen som helhet. Följande stycken sammanfattar hans syn:
Gores misslyckanden handlar inte bara om ledarskap. Den strategiska vision som han utformade för den globala gröna rörelsen har totalt misslyckats. Detta är ingen tillfällighet; hela den gröna policyvisionen var så dåligt genomtänkt, så slarvigt konstruerad, så obalanserad och så full av motsägelser att den bara kunde frodas bland aktivister och entusiaster. Så fort den politiska kraften inom klimatrörelsen, understödd av en överslätande och okritisk press, hade pressat in klimatagendan i den riktiga politiken så var misslyckandet oundvikligt. Den enda frågan var huruvida den gröna härdsmältan skulle inträffa före eller efter det att rörelsen hade åstadkommit ett omfattande och bindande avtal om växthusgaserna.
Den frågan har nu besvarats; rörelsen misslyckades innan den fått sitt avtal, och medan media och etablissemanget fortfarande på det stora hela inte klarat av att analysera denna utveckling och dra konsekvenserna av den, så har den globala klimatrörelsen blivit den sortens pinsamhet som de intellektuella föredrar att ignorera.
Professor Mead, som själv är demokrat och stödjer president Obama, är skoningslös och brutal i sin uppgörelse med Al Gore och klimatrörelsens politiska kampanjer inom vetenskapen och media. Det är uppenbarligen en mycket besviken person som skriver.
Första delen finns här. Del tre kommer inom kort.
Donna Laframboise kommenterar här.
Uppdatering: länk till Meads tredje artikel här.
Ingemar Nordin

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Pär Green

    Och MP kämpar på!
    http://www.grida.no/publications/vg/climate/page/3082.aspx
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/ny-omfattande-issmaltning-i-arktis
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/varmare-vatten-hotar-arktis
    http://nsidc.org/arcticseaicenews/index.html
    Ja, isen har förändrats under 40 år. Och den fortsätter förändras. ”Fasansfull” hastighet är naturligtvis ett subjektivt begrepp, och även om du inte anser att hastigheten är fasansfull, så anser Isabella Lövin det. 40 år är en kort tidsrymd i det långa perspektivet. Och samtliga fyra rekordsmältningar har inträffat under de fyra senaste åren. Just i det här fallet är dessutom inte poängen huruvida det är ”fel” att is förändras under tiden, utan att trålarna följer med issmältningen och trålar okontrollerat på internationellt vatten, utan att beslutsfattarna hänger med att reglera fisket i samma tempo.
    Med vänliga hälsningar,
    Axel Naver

  2. bom

    Holy Bejeesus Mead (betyder inte mead MJÖD?) Denne professor har en rent Slabadangsk retorik! Hurra för Goraklet får nog i fortsättningen ägna sig åt att försöka få omkull massöser i sina många olika prakthem.
    Al Gore is no more – he is nowadays a really really dead Norwegian parrot!

  3. Kent Forssgren

    Vilken sågning av mr Gore och de i miljörörelsen som färdas i hans fotspår!
    The Achilles heel of environmentalism in politics has always been its association with upper crust ‘starve the peasants to save the pheasants’ thinking.
    En bra beskrivning på Miljöpartiets många idiotiska förslag.

  4. Ann L-H

    2005 när Al Gores stjärna stod som högst damp han under stor massmedial uppståndelse ner även i vårt lilla land. Han fick då förtroendet att förvalta 125 miljoner av svenska forskningsmedel i MISTRASs regi.
    Är det någon som vet vad som hänt med de slantarna. 

  5. Pär Green

    Ann L-H # 4
    Skrev till (nästan alla) i Riksdagen och frågade!
    Väntar med spänning på svar!

  6. Ann L-H

    Pär Green – bra!
    Det är kanske dags att rädda vad som räddas kan när pyspunkan på klimatbubblan nu börjar accelerera och till och med något påverka MSM.
    Här i väst har vi ju Herr sol-och-vår SAAB-Muller att ta lärdom av. Inga slantar till personalens löner och inte heller till redan levererat materiel, men minsann till egen lyxjakt, flott boende och rejäl bonus.    

  7. Staffan D.

    AlGore gjorde sig en förmögenhet på att skrämma ”oss” för ’klimatet’ !  Ett Nobel-pris fick han också.  Nu har luften gått ur klimatskräcks-rörelsen, och Gore skrämmer oss i stället med — överbefolkning.
    –  Och jodå, flera av er här på TCS är också kvar i 70-talet, där jättefattiga länder som Indien är på väg att svälta ihjäl, därför att man inte har kondomer.
    – Nu har Gore blivit en mix av Jeremias och Krösus:  Miljardären (från karbon-krediter och sådant) varnar för att allt går åt h-e.  Och visst: Chicago Climate Exchange slog igen i november 2010… Ingen vill ha deras Greenhouse Gas Emission Allowances längre.
    –  I nuläget är det i alla fall 20 länder — europeiska och Japan — som har en minskande befolkning.  År 2050 räknar man med att Japans 127 miljoner ska ha minskat med 20%.  (USA:s befolkningssiffra är stabil, med 2,1 barn per kvinna.)
    –  Så vem talar Gore till?  Tredje världen, verkar det.  Efter Nobelpris och Academy Award ska han bli ’Den store vite fadern’ också!  (NY Post 27/6.)
    http://www.nypost.com/p/news/opinion/opedcolumnists/al_gore_next_crusade_in_your_bed_ZxBde3uCieomMrk37DThdL

  8. Helge

    #1 Pär Green
    Det där var rätt gamla artiklar. Fastställde inte NASA att 2007 år minimum var orsakat av vindar i första hand? Antarktis har å andra sidan haft istillväxt. Förstår inte riktigt varför förändringar alltid beskrivs som fasansfulla.

  9. Pär Green

    Helge # 8
    Det var ett svar från MP angående fråga på:
    – Isen smälter med en så fasansfull hastighet
    Några källor helt snabbt.
    http://www.grida.no/publications/vg/climate/page/3082.aspx
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/ny-omfattande-issmaltning-i-arktis
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/varmare-vatten-hotar-arktis
    http://nsidc.org/arcticseaicenews/index.html
    Ja, isen har förändrats under 40 år. Och den fortsätter förändras.
    ”Fasansfull” hastighet är naturligtvis ett subjektivt begrepp, och även om
    du inte anser att hastigheten är fasansfull, så anser Isabella Lövin det. 40
    år är en kort tidsrymd i det långa perspektivet. Och samtliga fyra
    rekordsmältningar har inträffat under de fyra senaste åren. Just i det här
    fallet är dessutom inte poängen huruvida det är ”fel” att is förändras under
    tiden, utan att trålarna följer med issmältningen och trålar okontrollerat
    på internationellt vatten, utan att beslutsfattarna hänger med att reglera
    fisket i samma tempo.
    Med vänliga hälsningar,
    Axel Naver

  10. Micke

    Tja, en artikel publicerad i Rolling Stone är ändå steget upp från en artikel publicerad i Energy and Enviroment…

  11. Michelangelo

    ”1” När det gäller regleringen i haven så hävdar man att all fisk man tar upp dör – dvs även den fisk som man omedelbart släpper tillbaka pga att man uppnåt kvoten för sorten eller att den inte lönar sig att sälja som människoföda. Man hävdar att fisken blir så chockad  att den dör efter återutsläppet.
    Detta till skillnad från vad som hävdas av sportfiskarna, dessa gröna fiskmördarnördar, som pliktskyldigast släpper tillbaka den fisk som krokats och hanterats av människohänder.
    Fisken från havet blir chockad – men inte fisken från älven.
    Har det med fångstdjupet, eller kanske  vattnets temperatur att göra ?
    Snälla kan ingen tillsätta en utredning – gärna ur ett klimathotsperspektiv.
    Sådär en 100 MSEK kan det väl vara värt för en forskargrupp? 
    Skynda det är bråttom snart kokar haven.

  12. Ibland verkar det som om saker har sin gång utifrån någon högre mening. Idag kan jag tycka att det blir mer och mer tydligt att Al Gore INTE hade blivit en bra president, snarare en ren katastrof …. Frågan är hur i h-e kan en sådan man bli nominerad till sista rundan ? Första kan jag förstå, men det var för nära. Troligen hade de haft Copenhagen i hamn många år tidigare och det hade varit ett rent helvete att riva upp allting. C&T hade varit i full gång och vi hade alla dignat under de skatter FN beslutat om. Som de dessutom haft indrivningsrätt till, USCH. Bara tanken får en att rysa, tack Florida …

  13. Helge

    #9 Pär Green
    Politiker hinner inte ens reglera fisket i våra farvatten. Storfiskbestådet är hotat så gott som överallt pga överfiske. Glömmer aldrig sveket att tillåta kustnära trålning längs Bohuslän, fullständigt idiotiskt. All Torsk försvann, bottnarna blev förstörda för många år. Det finns i princip inget dummare än yrkesfiskare som grupp. Numera är det återigen förbjudet att trålfiska nära kusten, men det är så dags nu.

  14. Helge

    Rolf #12
    Hur mycket makt har egentligen en president i USA?
    Tror de spelar mindre roll än de flesta tror.

  15. Ingemar Nordin

    Micke #10,

    ”… steget upp”. Om Al Gore hade räknats som annat än en nolla idag, så skulle hans artikel varit given Foreign Affairsn eller någon annan av de stora tidskrifterna idag. Energy and Environment är en vetenskaplig tidskrift med peer-review, och där hade knappast Al Gores artikel hört hemma.

  16. Håkan Bergman

    Michelangelo #11
    När det gäller fisk man tar upp, krokar av och eventuellt mäter vid vinterfiske, så är den så gott som död när man släpper tillbaks den, i det fall den inte håller lagstadgat mått. Hornhinnan fryser och fisken är i princip blind.

  17. Micke ..
    Tror du att Rolling Stone var så högt som Gore vågade sikta för att få in sin ’artikel’? Eller tror du att han siktade högre från början, och fick sänka ambitionsnivån?
    För övrigt är jag säker på att du inte kan avgöra ifall en artikel i E&E är bra eller inte. Men jag finner det lustigt hur många som ändå tror att de ’argumenterar’ genom att nämna tidskriften.

  18. Pär Green

    Ett tillfälle att hylla en stor man!
    Vår alla:s Hans Alfredsson fyller 80 år idag!
    Vi Leve……..

  19. Peter

    Att Al Gores lära sjunker som ett brunnslock i USA lär knappast hjälpa oss svenskar. Här har politikerna satt upp sina ”klimatmål” och ve och fasa om dessa inte uppnås.
    Mp är uppe i över 10%. Ungdomen är indoktrinerad. Kreti och pletis undermedvetna är effektivt inprogrammerat att idén om att bekämpa co2 nog ”trots allt är bra”.. Den sedvanliga aggressiva debattonen har fått vanligt folk att undvika säga emot.
    Det lär ta lång tid innan pk-landet #1 nyktrar till och följer sunt förnuft..

  20. Pär Green

    http://www.youtube.com/user/LillGandhi?blend=1&ob=5#p/u/0/AR3I9FJpM0s

  21. Rolf #12:
    Intressant tankegång, men jag tror faktiskt inte att Al Gore drivit AGW om han blivit president. AGW var hans sätt att återuppfinna sig själv (som lord Monckton så träffande sa, oavsett vad man tycker om lorden) och bli något, när han misslyckats bli president.
    Så han hade kanske sk-t i klimatet om han fått bli president, som nog vara hans förstahandsalternativ. 🙂
    Vem vet?

  22. Michelangelo

    ”16” Tack för den infon. Vet du vad som gäller i övrigt. Frågar man någon nörd från något sportfiskeförbund så är svaret att fisken överlever återutsläppet – är detta verkligen sant ?f

  23. Slabadang

    Roy Spencer!
    http://www.drroyspencer.com/2011/06/more-evidence-that-global-warming-is-a-false-alarm-a-model-simulation-of-the-last-40-years-of-deep-ocean-warming/
    De klimatreligiösa tar sedan länge inga argument.

  24. Inge

    Ann L-H #4
    Gjorde han inte en film av något slag ?!?!?

  25. Ingemar Nordin

    Jag tror att ett grundmisstag som Al Gore och andra klimathotspropagandister gjort, och gör, gång på gång är att man målat upp en nidbild, dvs en halmgubbe, av skeptikerna. Det ger dem en bekväm motståndare att slå på, men de missar totalt målet. När detta möter ljuset från verkligheten så vänder många dem ryggen. Det är så lättgenomskådligt att ingen tror på dem längre.

  26. AOH

    O T – men passande till rubriken ”Klimatrörelsen nedgảng”
    Vet nảgon vad som kan ha hänt. med UI. Sedan den17. juni har dom lyckats knảpa ihop hela 8 st. ”superhögintressanta” inlagor med det stora antalet av 9 kommentarer.
    Är det fel pả innehảllet ( ämnen) , pả statistiken eller har staten helt enkelt minskat deras forskningsanslag?

  27. Staffan D.

    American Interest’s ”The Failure of Al Gore” 2 finns nu på nätet.  Av Walter Russel Mead.  Drygt 5 sidor.  En god sammanfattning, och väl värd att läsa.  Säger bl.a.:  Gore’s idéer om ett kontrollerat världsstyre fungerar inte.  Kina, Indien osv vill inte;  s.k. uländer kan inte, förmår inte.  Slutkläm:  ”Även om klimatvetenskapen vore exakt som mr Gore säger, är hans politik ändå meningslös.  … Det är slöseri med tid att tala vetenskap med Al Gore.  Det är slöseri med tid att överhuvud lyssna på honom.  Världen börjar tydligen till sist förstå det.  … Numera kan han inte ens få sin bild på Rollings Stone’s omslag.”
    http://blogs.the-american-interest.com/wrm/2011/06/27/the-failure-of-al-gore-part-deux/

  28. CecilB

    Al Gore av alla människor – Han är en kändis med attitud.
     
    Kändis = Masspåverkan… Ett citat från Al :
     
    Nobody is interested in solutions if they don’t think there’s a problem. Given that starting point, I believe it is appropriate to have an over-representation of factual presentations on how dangerous (global warming) is, as a predicate for opening up the audience to listen to what the solutions are…
     
    Hmmm…

  29. CecilB

    Glömde, Citat från Maj 9, 2006

  30. Rosenhane

    Inge #24
    Var det inte han som gjorde ”Fäbodstintan” ?
    Eller var det ”Långt ner i Hallsberg”? 
    Nån sorts kalkonrulle var det i alla fall.

  31. CecilB

    Märkte mitt svenelska misstag, ’attitud’, ber om ursäkt, och vill passa på att fylla på med lite mer av vad jag postade innan:

    former Vice President Al Gore
    (now, chairman and co-founder of Generation Investment Management
    a London-based business that sells carbon credits)
    (in interview with Grist Magazine May 9, 2006, concerning his book, An Inconvenient Truth)
    Länk: http://www.grist.org/news/maindish/2006/05/09/roberts/

  32. Rosenhane

    Just nu lanseras ett nytt begrepp i flosklernas land.
    I Aktuellt rapporteras om en kvinna som har varit ”köpberoende”.
    När lönen inte räckte till alla inköp så stal hon pengar på jobbet för att finansiera köpsuget som hon naturligtvis själv inte hade ansvar för.
    Hon var ett av alla dessa ”offer” som bara blir fler och fler. 
    Ven hade ansvar för hennes ”köpsug”?
    Svaret måste bli du och jag och dom hemska marknadskrafterna.
    Urrrrk!!!

  33. Skogsmannen

    AOH, #26!
    Det är ju faktiskt möjligt att de har haft fler kommentarer än TCS – om man räknar med alla bortmodererade.
    🙂 🙂

  34. CecilB

    Jag ber om ursäkt att länken inte fungerar längre. Tydligen cencurerad. lol.

  35. ThomasJ

    Bidrag från NL (Holland/Nederländerna) som f.ö. för ~ 2 månader sedan strök 70% av subventionerna till bluffen ’förnybar energi’ & utlovade att ta resterande (30%) snarast möjligt. Samhället har helt enkelt inte råd med dessa vansinnen… Idenstiskt med vad som sägs från DK, SP, IT, PO, UK, IR och många fler.. men i bomullsomgivna, hjärntvätteriets högkvarter Sverige ska det fortsatt satsas m i l j a r d e r x flera ggr, på ’förnybar energi’. Kolla in vad superstolpskotten Olofsson/Carglgren + deras ’statssekreterare’ säger/tycker respekitve ’levererar’.
    Med vilket mandat, från vem, agerar Maud Olofsson etCons mot ett demonterande av den ’motor’ (=vår basindustri) som tillser att ett s.k. ’välfärdssamhälle’ över huvudtaget finns?
    Ju snabbare Olofsson, Carlgren, Danielsson m.fl. inträder i sina slutförvar desto mindre dåligt för Sveriges fortsatta utveckling – för, trots alla ’goldie’ rubriker, där ÄR rejäla problem in the pipe coming up…
    Mvh/TJ
    http://wattsupwiththat.com/2011/06/28/vvd-dutch-classical-liberals-are-fed-up-with-royal-met-office-ask-for-its-dissolution/

  36. Torsten Wedin

    ThomasJ #35:
    ”Ju snabbare Olofsson, Carlgren, Danielsson m.fl. inträder i sina slutförvar desto mindre dåligt för Sveriges fortsatta utveckling –….”
    Instämmer!
    Totte

  37. Anon

    ”He [Al Gore] has no degree in atmospheric sciences, meteorology, physics, chemistry, biology, or climatology. Gore took two science classes as an undergraduate, scoring a ”C+” in one and a ”D” in the other.”
    http://www.conservapedia.com/Al_Gore
    http://www.conservapedia.com/ClimateGate
    http://www.conservapedia.com/Global_Warming

  38. Åke N

    Klimatfrågan i dödsryckningar?
    Artikel i Upsala nya tidning av Bo Ekman (Tällberg Foundation) och Alf Linderman (Sigtunastiftelsen). Inte ett ord om klimatförändringar, nu är det jordens resurser som gäller för att åstadkomma överstatlighet. Arktis isar nämns i en bisats. Nya medel för samma mål.
    http://www.unt.se/debatt/

  39. ThomasJ

    Åke N. #38: Tack för den länken! 🙂
    Nä, de har ’skruvat’ ner klimat-temat men i praktiken ’bara’ bytt ut ord. Meddelandet bygger fortsatt på alarmism och – inte minst – detta:
    ”I den här situationen skulle vi behöva ett nytt och mer globalt politiskt styrsystem för att kunna möta de globala utmaningarna. Hur ska vi i framtiden få till stånd ett sådant system? Det som under senare är präglat de globala organ vi redan har, som FN och IMF, ingjuter såväl förtvivlan som hopp.”

    De eftersträvar i ’sann’ anda ett nytt och mer globalt politiskt styrsystem, dvs. en form av ’NWO’… Rysare. Har lika mycket förtroende för dessa herrar (inklusive A. Wijkman)
    Otroligt bra skriven artikel av prof. Mead! Tycker nedan kommentar säger det mesta av allt som öht. behöver sägas:
    ”Danram says:

    June 28, 2011 at 2:23 pm

    Sorry, Walter. You came to the right conclusion but for all the wrong reasons. Yes, the global warming movement is dead. But the reasons for its decline have far less to do with Al Gore’s falures of leadership than they do with the simple fact that a clear majority of the public has now figured out what a shameless scam and naked money grab by the left the whole thing has been all along.
    150 years ago, atmospheric CO2 concentrations were about 300 parts per million. Today, they are about 380 parts per million. The total increase in CO2 is therefore 80 ppm. Divide 80 by 1,000,000 and you come out with 0.00008. Convert that to percentage terms and you come out with 0.008%.
    That’s 8/1000ths of 1 percent, gang. So mankind, after doing his fossil fuel-burning worst for 150+ years, has only succeeded in altering the composition of the Earth’s atmosphere by a paltry 8/1000ths of 1 percent.
    Anyone who seriously believes that this kind of miniscule increase in the amount of a trace gas in the atmosphere can, in and of itself, cause the glaciers to retreat and the seas to rise is smoking crack.
    Thankfully, the general public has finally figured out the con.”

    Länk:
    http://blogs.the-american-interest.com/wrm/2011/06/27/the-failure-of-al-gore-part-deux/
    Mvh/TJ

  40. Anders

    ThomasJ #39: ”Spårgasargumentet”… är inte det fortfarande ett skitargument för varför AGW är överdrivet? Något kan vara av låg koncentration och ändå vara mycket farligt, så argumentet har ingen tyngd överhuvudtaget. Mest ihålig retorik som lurar de okunniga. Det finns så många bättre argument.

  41. Anders, det vore ett skitargument ifall CO2 hade dessa potenta egenskaper och kunde styra allt från molnbildning till värmen som tas upp eller avges av haven. Frågan är väl om CO2 har dessa egenskaper, och om klimatet verkligen är beskaffat så …

  42. Anders

    Jonas N:
    Men då är det CO2:s bristande förmåga att, vid förhöjd halt, påverka klimatet som är argumentet. Det beror i så fall på molekylens egenskaper i kombination med dess koncentration i kombination med hur klimatet fungerar.
    ”Spårgasargumentet” allena är fortfarande ett argument utan tyngd, alltså i formen ”hur kan man tro att en så pyttepytte liten del kan påverka något så jättejätte stort – för att tro detta måste man röka på” är det ett dåligt argument, och det är på detta sätt ”Danram” använder det, och det är detta jag kritiserar. Bara för att man är skeptisk till klimathotet så behöver man inte godkänna vilken argumentering som helst. Glöm inte skeptismen…

  43. Staffan D.

    Apropos ”den globala försörjningen av livsmedel och energi” och risken för ”en katastrof för vår värld” som Bo Ekman talar om i UNT:
    –  Indiens bruttonationalprodukt per capita var 1994 $270.   År 2010 var den $3.100.  En (siffermässig) ökning med 11,5 gånger.
    –  Kinas BNP per capita var 1994 $360.   År 2010 var den $6.600.    En ökning med 18,3 gånger.  (Siffrorna från World Almanac 1995 resp 2011.)
    –  Det är ”fattigdomen” i världen som är vårt verkligt stora, akuta problem, eller hur?  Och det är ”ett nytt och mer globalt politiskt styrsystem” som ska rädda oss, inte sant?

  44. Lena Krantz

    Åke N #38
    Jag kommer till en helt annan debattartikel:
    ”Svensk forskning har tappat förtroende hos allmänheten. För att komma till rätta med problemet måste regeringen skjuta till medel, så att de forskare som ägnar sig åt dialog med omvärlden kan belönas och stödjas, skriver Cissi Billgren Askwall, Agneta Bladh och Camilla Modéer.”
    Den var det (i mitt tycke) inte ens något fel på. Men hur hittar jag till den du menar?

  45. Njae … spårgasargumentet är förstås rudimentärt. Men parallellen med (även i små doser) giftiga substanser är isf mer malplacé.
    Påståendet att extremt små mängder (av i sig en passiv substans) skulle kunna aktivt styra gigantiska energimängder åt ett helt annat håll. Och även styra mångdubbla mängden av andras molekyler (att slaviskt följa) kräver i sig väldigt klomplexa aktiva och icke-linjära (förstärkande) mekanismer, som dessutom måste vara riggade, ingränsade på ett extremt känsligt sätt (igen icke-linjära, men då åt andra hållet) så att systemet inte ballar ur vid störningar, utan återgår till ’normalläget’. Dvs att det trots dessa påstått extrema förstärkningseffekter skulle gå att styra på ett ’snällt’ sätt. Och att den funktionen stämmer för just den koncentrationer vi har just nu.
    Ovanstående resonemang (be)visar inte att det inte skulle kunna fungera så ändå. Men det är vad som krävs för att ’spårgas-argumentet (den ringa koncentrationen) skall bli helt ogiltigt.

  46. Anders

    Jonas N>>
    Well, det är inte riktigt så det som jag kallar ”spårgasargumentet” brukar läggas fram. Som i exemplet ovan är det fortfarande på nivån ”personer som tror att små saker kan påverka stora saker är dumma i huvudet”. Det är explicit denna argumentering jag vänder mig emot (och som reaktion är inte parallellen med giftiga substanser malplacé, eftersom det de facto är ”små saker som påverkar stora saker”). Inte sällan kombineras ”spårgasargumentet”, där CO2-koncentrationen anges i ppm, med absoluta siffror på hur stor atmosfären är. Även detta är förstås argumentation som bör kritiseras. Liksom rapportframsidor med små söta isbjörnar på små isflak bör förkastas.
    Jag förstår att du, och många andra, har en något djupare förståelse för argumenten om varför CO2 inte skulle kunna ha en sådan stor klimatpåverkan som ex IPCC hävdar. Och jag förstår att den låga koncentrationen av CO2 kan passa in alldeles utmärkt i ett sådant sammanhang, likt på det sätt du argumenterar ovan.

  47. Nej, det är inte så det brukar läggas fram. Men heller inte på det sättet du beskriver det. 
    Men jag vidhåller, det är ett större fel att jämföra organismers biologiska reaktioner på farliga gifter med att kunna styra gigantiska mängder energi som måste följa grundläggande fysik och naturlagar med extremt så passiva spakar.

  48. Anders

    Jonas N>>
    Hur det ”brukar läggas fram” beror givetvis på vilken användning av argumentet som man råkat stöta på. Jag verkar ha sett argumentet användas på annat sätt än du, och så kan det ju vara.
    Det är när argumentet med toxiska ämnen används som motargument mot argumentet ”personer som tror att små saker kan påverka stora saker är dumma i huvudet” som det är relevant. Däremot är det ett kasst argument för klimathotet, det har du rätt i.

  49. Staffan D.

    ”Ett nytt och mer globalt politiskt styrsystem” behöver vi?  Mer kontroll och styrning från politikerna, de som verkligen förstår?  — ”Economic Freedom” har en liten Youtube (2:27) om olika länder och olika, eh, nivåer.
    http://economicfreedom.org/
    –  (Vad man missar är att friheten står i direkt samband med moralen.  Samhällsmoralen, ja, men också de enskilda moralen.  Typexemplet — nedåt — är väl Grekland, där man våldsamt protesterar för att få behålla sina bidrag.  Pengar?  Ekonomi?  Statsbudget?  Äh.  Är det kanske inte politikerna som har ansvaret?  Som ska se till att vi kan leva som vi bör?)

  50. Åke N

    Lena #44.
    Via min länk. Första artikeln på sidan är det. Lite missvisande rubrik.

  51. Åke N

    Rubriken är ”Vi behöver dialog i civilsamhället”.

  52. Adolf Goreing

    Jag har läst originalartikeln om Gore i inlägget. En slags runskrift över en misslyckande-maskin. Skeptikerna/förnekarna/luke-warmers/Big-Oil/Exxon osv. har mycket att tacka Gore för! I själva verket har han gjort allt rätt för att ta död på klimatrörelsen.
    Kan vi inte skramla ihop lite stålar till ett pris för ”bästa insats för klimatskepticismen”? (….och Samtidigt normera Oreske, ”the team”o.a?)

  53. Som sagt Anders, jag har aldrig hört argumentet ”personer som tror att små saker kan påverka stora saker är dumma i huvudet” framföras så, och speciellt inte som implicit förnekande av at små doser gift kan döda.
    Men jag har hört både många hlamgubbe-argument från andra sidan. Och även att folk tyckt (känt?) det orimligt eller osannolikt att så små mängder skulle kunna vara en så kraftfull regulator.
    Men vi verkar båda vara överens om att påståendet, invändningen i sig inte är tillräcklig som argument.

  54. jensen

    Ur en hemmaodlares horisont: Regn / ogräs . Verkar föreligga korrelation. Men kausalitet?
    Ur tidsperspektiv verkar regnet orsaka ogräs.
    Nejdå säger de rättrogna. Det är tvärtom.
    Regnet tror(vet) att ogräset tänker växa. Därför regnar det, så allt är ogräsets fel.

  55. Helge

    Adolf Goering #52
    Hemska tanke…tänk om Al Gore varit betald av olje- och tobaksindustrin redan från start. Då är han kanske smart i alla fall…rik och känd blev han på kuppen. Hur många kan ståta med Nobels fredspris? (Även om jag tycker att det priset har gjort bort sig såpass att det allt mer liknar Rapports ”Årets Svensk” och som till slut fick läggas ner. Fredspriset har blivit ett politiskt styrt pris utan relevans till verkligheten)

  56. Adolf Goreing

    #55 Att herr Gore har kopplingar till Big-Oil är inget nytt!!!
    http://www.corpwatch.org/article.php?id=468
    Finns det inget nobelpris i hyckleri? Jo, var det inte brorsan till Alfred? Fred – kort och gott, som instiftade det? ”Freds pris”

  57. #55    Helge,
    Al Gore gjorde en ”sexual abuse”  på en hotellstäderska i ett koreanskt hotell – en ofullbordad Strauss-Kahn – för två år sedan. Ärendet sopades under mattan,  men Al Gore hamnade i bakvatten i de ”stora” sammanhangen.  Oskadliggjord och besmittad.

  58. Staffan D.

    AlGore’s avvecklingsretorik är inget nytt.  Margaret Sanger ville ’eliminera’ undermåliga.  (Ni vet, hon med ’birth control’;  uttrycket är hennes.)  [Vi svenskar var också framåt:  1934–75 steriliserades 62.000 människor.  ”Psykoprofylaktisk socialpolitik”, kallade Myrdals det, med syfte att, som de sade, ”framskapa ett bättre människomaterial.”]
    John Holdren, Obama’s ”science czar”, ville även han (skrev han, i en bok) genomföra tvångssteriliseringar och tvångsaborter.  Det var inte 1934 utan på 70-talet.  Ruth Bader Ginsburg, HD-domaren, menade att abortlagen, Roe vs Wade 1973, genomfördes för att få slut på folk-ökningen bland alldeles fel grupper.
    –  Och nu tar man bort nästan 20% av alla barn i USA.  (1980-81 var siffran 29%.)  I Bronx, NY, är siffran 48%.   I Sverige ligger vi på 25%, mest bland väst-länderna.  Vart fjärde litet barn tas bort.  Det kan man kalla, eh, framsteg.
    http://www.realclearpolitics.com/articles/2011/06/29/al_gores_ugly_rhetoric_is_nothing_new_110401.html

  59. Lejeune

    Det är mycket enklare att förstå varför Goraklet köper fastigheter som enligt egen utsago snart kommer att ligga under vatten om man titta på:
    http://oi56.tinypic.com/napeq.jpg
    från:
    http://antigreen.blogspot.com/
    …..kan det eventuellt vara så att Al känner till sanningen?

  60. Ann L-H

    Läsvärt om ”intellektuell dynga”:
    http://www.sydsvenskan.se/opinion/huvudledare/article1505104/Lat-inte-myterna-gro.html

  61. AOH

    Swedes’ environmental interest plummets: report
    uppmärksammas hos:
    http://www.klimaskeptiker.info/index.php?seite=einzelmeldung.php?nachrichtid=1805
    Orginalrapporten:
    http://www.thelocal.se/34570/20110626/
    Gustav Fridolins kommentar:
    „….Green Party leader Gustav Fridolin believes the responsibility for this diminished interest lies with politicians who fail to prioritize the issue….“

    Tur att  T C S finns med egna tankar om politiker.

  62. AOH

    Swedes’ environmental interest plummets: report
    uppmärksammas hos:
    http://www.klimaskeptiker.info/index.php?seite=einzelmeldung.php?nachrichtid=1805
    Orginalrapporten:
    http://www.thelocal.se/34570/20110626/
    Gustav Fridolins kommentar:
    „….Green Party leader Gustav Fridolin believes the responsibility for this diminished interest lies with politicians who fail to prioritize the issue….“

    Tur att T C S finns med egna tankar om politiker.

  63. AOH

    http://www.tagesspiegel.de/politik/die-diktatur-des-jetzt-ueberwinden/3992668.html
     
    Samtal med „ 2-graders“ förespråkaren Schellnhuber om Fukushima.
    Helt plötsligt finns inte CO2 omnämnd längre under hela samtalet. Tvärtom börjar S. inse att det kanske aldrig blir något klimatavtal.

    ”….. Wie steht es um den internationalen Klimaschutz?
    Schon vor den Geschehnissen in Japan steckten wir da in einer Sackgasse. Die Meinung der meisten Beteiligten ist, dass wir in den nächsten Jahren keinen ambitionierten internationalen Klimaschutzvertrag bekommen, und dass es ihn auch nie geben wird. Alle setzen auf Green Growth (=grünes Wachstum. d.Red)….“

    Vi kan bara hoppas att AC och hans övriga klimatsvans läser detta så att de hinner boka av Durban-resan.

  64. AOH

    SORRY -SORRY -SORRY    # 61 och # 62 blev en för mycket

  65. Slabadang

    AOH!
    ”Etisk kommission!” .Det är tydligen ODEMOKRATISKT att fatta andra beslut än vad Schnellûbers politruker bestämmer. Ett nytt centralsyrt Sovjet är den nya ”demokratiska” utvecklingen.
    Det här är en Gubbe som är livsfarlig i sin totala hybris i alla avseenden eftersom han fått den makt och inflytande han besitter.
    Det är enligt honom en ”diktatur” när vi bestämmer själva hur vi ska utveckla våra länder.!!!!!!! Orwell måste vrida sig i sin grav. Att Merkel med Östtysk bakgrund lyssnar på denna förbannade gojja är inte så konstigt. Men Reinfeldt????????

  66. Slabadang

    DN idag!
    Sverige har dyrast kläder
    Publicerad i dag 14:01
    Klädpriserna i Sverige är de högsta i hela EU. Svenska konsumenter får också betala mest per kilowattimme för elen.
    http://www.dn.se/ekonomi/sverige-har-dyrast-klader
    Vi kan tacka Mauderaterna Sossarna vetenskräpsredaktionen Greenpiss och V(v)ery Wealthy Fraudsters för utvecklingen.
    Snart i SVT:
    Har du som många direktörer råd att ha varmare än tolv grader inomhus på vintern?
    Vatenskräpsredaktionen har gjort en undersökning bland svenska folket och hela 97% tycker att det är orättvist att direktörer har råd att hålla sig varma under vintern.
    I en kommentar ifrån LO så säger D Andersson att vi ny ser en klassklyfta växa mellan vanligt folk och de priviligierade och LO har tillsatt en utredning för att kunna bevaka att ingen har högre temperatur än fjorton grader. ”Alla måste frysa på lika villkor” och utredningen skall titta på en progressiv avgiftsmodell för höginkomstagare och slarviga husägare som inte investerat i yllekoftor och utför åkarbrasor enligt folkhälsoinstitutets riktlinjer.
    Polisen är oroad över det stigande antalet anmälningar om vedstöld och skall titta närmare på om insamling av kottar och grenar verkligen kan anses ligga under allemansrätten. Polisens är dessutom oroad över det stigande antalet fysiska handgemäng som uppstått vid ingipande mot större vad polisen betecknar som ”stölder”. Q”när folk hackar tänder och varit ute i kylan timtals för att få ihop till några dagars värme så blirde aggressiva när vi ingriper säger Polisen. Stockholmpolisen menar att protesterna om Almarna i skungsträdgården sätts i sitt perspektiv då hälften av rönnbärsträden längs Kungsholmsgatan sågats ned för att eldas i kvarterens kakelungnar. Ifråpn Rinkeby rapporteras det att till och med snöbärsbuskarna är uppslitna med rötterna och ungdomsgängen säljer ved och pinnar genom att knacka dörr.
    Från miljödepartementet och skattemyndighetn har man tagit itu med problemet utifrån ett energiskattesmitande perspektiv och försöker ta fram schabloner för en avgift på elen typ TVavgiften för alla som finns bokförda i Sverige 56 tusen spänn per individ. Man funderar alternativt att ålägga de som har nära till skogen med en förmånsavgift typ glesbygdsbor som kringår skatte och avgiftssystemet.

  67. Ingemar klimatalarmisternas stora problem är inte halmgubben utan det enkla faktum att verkligheten inte reagerar som modellerna. Allt babbel om ”snabbare än vi trott” osv blir aningen löjligt när man ser de 30 senaste årens satelitdata gällande temp. Detta är bara ett exempel. Folk tröttnar eftersom dikten inte stämmer med verkligheten.

  68. CecilB @  Nej  då  inte  hos  Alex  Jones    http://www.prisonplanet.com/articles/October2006/121006Warming.htm
     
    29 jun 2011 Author George Humphrey In-Studio: The Slave Masters – Alex Jones Tv 2/3
    http://www.youtube.com/watch?v=2Op8bXiTnlc&feature=channel_video_title
     
    NWO Media Gasping For Air: Alex Jones’ Talkers Keynote Speech 1/2
    http://www.youtube.com/watch?v=d5nyxkv9c18&feature=channel_video_title
     
    NWO Media Gasping For Air: Alex Jones’ Talkers Keynote Speech 2/2
    http://www.youtube.com/watch?v=hLd3RIPa-EQ&feature=relmfu

  69. http://www.youtube.com/user/TheAlexJonesChannel#p/u/1/LPU572UY0r0
    Lyndon LaRouche: War is Globalist Favorite Tool to Get World Poplutation Under 1 Billion People 1/4
    http://www.youtube.com/watch?v=LPU572UY0r0&feature=channel_video_title

  70. Ingemar Nordin

    Walter Russell Meads tredje artikel har publicerats här:

    http://blogs.the-american-interest.com/wrm/2011/07/01/the-failure-of-al-gore-part-three-singing-the-climate-blues/

  71. ThomasJ

    Trots fastställd nedgång i ’rörelsen’, ja, egentligen är den ju redan en ’total constructive loss’ (shippingterm när inget finns kvar att spara/ta vara på), finns där en och annan som vägrar inse fakta:
    http://www.regeringen.se/sb/d/14925/a/172118
    Ack-ack… Arma Land! 
    Mvh/TJ

  72. Jan

    Hoppas att ministrarna går före och visar vägen för andra genom att det blir en videokonferens. Förutom att minska utsläppen minskar de även kostnaderna för skattebetalarna. Dessutom kanske intresset från ministrar och byråkrater minskar om engagemanget betyder några dagar i ett videokonferensrum hemmavid istället för resor till olika orter jorden runt.

  73. AOH

    Jan # 72
    En anknytning till din och Thomas J  kommentar 
    http://svt.se/2.108068/1.2469179/laga_forvantningar_infor_klimatmote
     
    Oron växer inför klimattoppmöte
     
    „ ……. – Man ska inte ha stora förväntningar på Durban. I bästa fall kan vi få en överenskommelse om hur ett kommande bindande avtal ska förhandlas fram, säger Carlgren.

    Han har förståelse för att klimatfrågan inte längre finns i fokus bland allmänheten.

    – Det råder uppgivenhet eftersom inget händer…….”


    Men lik förb….. slösas år efter år milljoner skattekronor på dessa helt meningslösa stormöten företrädesvis på flotta badorter och hotel.
    AC verkar inte ha den minsta skrupel utan han visar tvärtom ett stort förakt för den vanlige medborgaren.

  74. Pär Green

    Pär Green { 03.07.11 at 17:05 } Tja nu vet någon sin begränsning!
    De med streck vinklar och stjärnor, som gud inte gav hjärnor!
    Vet nu mer att med stöveltramp och gevär går det inte att driva en funktion (blogg) som inte reagerar på kulor och krut!
    Det krävs kunskap, finns det ett tydligare exempel?
    En som förmodligen inte finns längre!
    Allt går att skjuta! Eller sälja med mördande reklam!
    Länge leve TCS!

  75. Pär Green

    Du postar kommentarer alltför snabbt. Sänk farten.