Journalister, professorer och borstbindare

Vår trogne kommentator Lasse Forss bidrog nyligen med några kommentarer här och på Facebook om sina upplevelser i kontakter med några av våra journalister i opinionsbildande ställning. Det är egentligen rätt beklämmande läsning. Än mer anmärkningsvärt är att medias svenske favoritguru inom ”klimatfrågan” Johan Rockström så ohämmat kläcker ur sig precis vad som helst, i intervjuer eller vid de ständiga besöken i SVT’s Morgonsoffa. Han har där en lika etablerad plats som Sheldon Cooper i TV-serien ”Big Bang Theory”.
rock
Jag återger nedan Lasse Forss’ sammanfattning av sina erfarenheter i form av ett gästinlägg:
Jag har skickat följande kommentar till Ronnie Sandahl. Ronnie.sandahl@aftonbladet.se 22/5-2014
rs
Hej,
Det vore intressant om du visar på siffror som stöder din teori om “jordens undergång”. Själv lägger jag in Arktis och Antarktis isar i Excelprogram vilket gör att jag hela tiden kan jämföra verkligheten mot lösa påståenden. Detsamma gäller stormar. Jag roar mig faktiskt med att jämföra prognoser som IPCC och andra presenterat med vad som hänt i verkligheten. Och då kan jag inte se någon som helst rimlig jämförelse med din Titanic.
Det skulle bli varmare. Har det blivit det? Nej, fortfarande är 1998 det varmaste året sedan 1998. Den senaste satellitmätningen visar 0,46 grader lägre temperatur än då. Isar skulle smälta och Arktis skulle till och med bli utan sommaris. Hur har det blivit?
Det framgår att isen i Arktis är rekordstor för det senaste decenniet. mer än en halv miljon kvadratkilometer mera is de tre senaste åren än tidigare sedan 2003.
Och i Antarktis är det ännu mera is. Nytt rekord sedan satellitmätningarna startade oktober 1978. Årets “resultat” är mer än en miljon kvkm större än snittet tidigare år.
Det skulle blåsa mer. Hur har det blivit? Ja, jag brukar använda Johan Rockström som exempel när det gäller att desinformera.
I Miljöaktuellt 2012-11-06 kunde man läsa:

  • ·         “Johan Rockström berättar också om NASA-forskaren Jim Hansens senaste rön om det globala väderläget som visar att riskerna för extremväder ökat mångfaldigt de senaste 60 åren. Slutsatsen är att klimatförändringen sker så otroligt mycket snabbare än vad forskningen tidigare antagit. Så sent som för fem år sedan förutspådde forskningen höjda risknivåer för extremväder år 2050. De risknivåerna man för fem år sedan väntade sig se 2050 har man nu redan nått – år 2011. Stormar av typen Sandy var förr något som inträffade vart hundrade år. Nu kan vi räkna med liknande stormar vart annat eller vart tredje år.”

Jag har lagt in alla atlantstormar från 1856 i ett Excelprogram. Så det var lätt att kolla sanningshalten hos Johan Rockström. Och det visar sig att sedan år 1900, så har 249 stormar av kategori 3-5, dvs. med vindstyrkor mellan 100 och 165 knop, drabbat Atlanten. Sandy, som var av kategori 2 med vindstyrkan 95 knop, kommer alltså på delad 250:e plats. Räknar man ihop alla stormar över Atlanten som varit lika kraftiga eller kraftigare än Sandy, så blir det 3,66 stormar per år sedan år 1900. Och enligt Rockström skulle det bara ha kommit en enda. Vad mera är så var 2012, när Sandy härjade New York, ett relativt lugnt år med Sandys 95 knop och Michaels 100. Och 2013 var ännu lugnare där den starkaste stormen inte blåste mera än 75 knop. Fullständigt unikt sedan år 1900. Det är alltså lätt att konstatera att med Atlantstormarna som grund så har det blivit betydligt färre extremväder. Tvärt emot Jim Hansens och Johans Rockströms påståenden.
Ser vi till de dödligaste stormarna så dominerar tiden före 1900-talet trots att befolkningstätheten var betydligt lägre då. Den dödligaste inträffade förvisso 1970, men var av kategori 3 och alltså inte någon superstorm. Men Bangladesh, som är låglänt, och det faktum att det var springflod, gjorde att den troligen kan betraktas som historiens dödligaste storm med närmare 500 000 omkomna. För att minska risken har man nu anlagt konstgjorda öar i kustdeltat vilket har minskat skadorna från senare stormar. Bangladesh har historiskt varit mycket hårt drabbat av stormar.
ef
I samband med Haiyan-katastrofen i Filippinerna, skrev Eva Franchell en ledare i ungefär samma stil som sin artikel “ingen bryr sig om…”. Hennes rubrik var “Vem orkar bry sig om barnens framtid”. Hon utnämnde också Haiyan till världens värsta tyfon. Men den platsar trots det inte på listan över de 36 dödligaste stormarna. Hon menade också att vi måste “ändra livsstil” för att undvika liknande katastrofer i framtiden.
Jag mailade Eva Franchell och berättade att Haiyan, som blåste med 170 knops hastighet, ingalunda var den kraftigaste stormen. 1961 blåste över samma områden två stormar med 180 respektive 185 knops hastighet. Två ytterligare stormar under 1960-talet blåste med 170 knop. Och på 1950-talet stormar med 170, 175 och 180 knop. Och det visar sig att de kraftigaste stormarna inträffat före år 1900. Och då blir den relevanta frågan varför man ska försöka bringa tillbaka koldioxidhalten till förindustriell nivå när det blåste mera då?
Jag visade också upp Johan Rockströms “information” om Sandy för Eva Franchell och jag undrade om inte hon som journalist kunde berätta om Rockströms sätt att desinformera. Jag fick följande svar:

  • ·         “Johan Rockström ljuger inte. Jag har ägnat mig åt klimatet sedan mitten av nittiotalet – snart tjugo år – och jag är helt övertygad om att utsläppen av växthusgaser påverkar klimatet. IPCC består av tusentals forskare som drar samma slutsatser. De som säger emot är ganska få. Klimatlobbyn är ingen liten grupp utan forskare från hela världen.”
  • ·         Vänliga hälsningar
  • ·         Eva Franchell”

Det är lätt att konstatera att varken Johan Rockström eller Eva Franchell bryr sig om vad som verkligen händer. Och din artikel vittnar om samma inställning. Och vad jag inte kan förstå hur någon kan tro att man kan vidta rimliga åtgärder om man helt struntar i verkligheten.
Jag laddar dagligen ner isarna. Jag kollar stormar, och temperaturer. Jag tittar på nederbördsmängder, dvs vad som faktiskt inträffat, och jämför med vad som skrivs av journalister. Och jag ser omgående när någon ljuger. Och det är ju också lätt att konstatera att information av den typ som jag lämnar dig nu, så gott som saknas i media vilket naturligtvis är ett underbetyg till en journalistkår som åtminstone jag tycker ska berätta sanningen.
Som sagt. Det är kallare nu än 1998. Dessutom är det solmaximum som vi nu har oerhört svagt vilket indikerar att temperaturen kommer att sjunka. Och min övertygelse är att klimathotet kommer att avblåsas inom 5 år. Det går inte att ljuga hur länge som helst. Och då tror jag att alla journalister som uraktlåtit att berätta sanningen kommer att klassas som, ja, inte är det journalister i alla fall.
Hälsningar
Lasse Forss
 Ja, vad ska man säga?  Det är egentligen värre ändå – Per Welander skrev i samband med Haiyan-katastrofen följande inlägg här på KU, som beskriver den verklighet som man kunde begära att en kompetent journalist borde beakta, innan man placerar uppenbart nonsens i spalterna eller nyhetssändningar.
https://www.klimatupplysningen.se/2013/11/17/overdrifter-om-tyfonen-i-filippinerna/
Och Johan Rockström då?  Personligen kan jag bara skaka på huvudet. Han måste ju rimligtvis veta bättre, även om han på intet vis är den ”klimatexpert” journalistkåren utropat honom till.
Hans bakgrund beskrevs här på bloggen, i ett i övrigt skämtsamt inlägg den 1 april 2013:
Johan Rockström är agronom från Sveriges Lantbruksuniversitet. Inom det  senare området försvarade han 1997 vid [Systemekologiska institutionen på] Stockholms  Universitet en avhandling [för doktorexamen inom ämnesområdet  Naturresurshushållning] med titeln ”On-farm agrohydrological analysis  of the Sahelian yield crisis: rainfall partitioning, soil nutrients and water use efficiency of pearl millet”, och aldrig egentligen sysslat med klimatforskning. Rockströms eventuella bidrag till området  avser personliga visioner om sakförhållanden, som genomgående avvikit från även de mest alarmistiska scenarios FN:s klimatpanel IPCC någonsin hävdat.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Lasse Fors.
    Utomordentligt bra jobbat.
    Eva Franchells svar är ju helt otroligt. Visar ju inte på något annat än blind tro och en otrolig ”beröringsrädsla” för fakta.
    Inget svar från Ronnie antar jag.

  2. Carl Harrysson

    Ja vi får hoppas att temperaturen sjunker så att dessa galenskaper blåser över inom 5 år. Är dock inte helt övertygad om detta, att galenskaperna blåser bort. Nyligen var Rockström och höll en ”inspirationsföreläsning” för KTH:s ledningsgrupp. Hade varit intressant att veta hur många som i KTH:s ledning ”blint” tror på det han säger.

  3. Arne

    Såg på Tv4:as morgonprogram i går morse. Där var Mattias Klum och pratade på om klimatförändringar
    osv. Som vanligt har han en mission som tillåter honom att resa land och rike runt med vidhörande
    koldioxidutsläpp för att sprida ordet. Det är hela tiden klimatförändringarna som är boven, inte överfiske, decimeringen av arter och det som jag personligen anser är det största hotet mot vår existens, att vi börjar bli väldigt många här på jorden. Det kan ju inte vara något självändamål att vi måste bli fler, väl?
    Att aldrig dessa människor som pratar sig varma för att koldioxid är den stora boven kan leva som de lär?
    I stället så åker man med flyg, i stället för att ta cykeln tre kilometer kör man bil osv. Jag tror inte på koldioxiden som något dåligt för vårt klimat, men jag cyklar ändå för att det är både bökigt och kostsamt att ta bilen korta sträckor. Då kan jag med gott samvete ta bilen om jag ska längre bort. Men det handlar om besparing av energi, o inget annat.

  4. Kenneth Mikaelsson

    Tycker ändå inte journalisterna är det värsta. Värre är då alla miljö talibaner inom skolväsendet.
    Som gör barnen illa genom hjärntvättning och skrämselpropaganda.. Fast de är väl bara duktiga idioter som läst om hur världen funkar i någon bok.. Om det fortfarande är som när jag gick i skolan så är ju lärare bara sådana som aldrig lämnade skolan efter avslutad utbildning,och som kan allt. 🙂

  5. Lasse

    I USA så kommer idag en lag som kommer att sänka CO2 från koleldade elkraftverk eller helt eliminera dem.
    Republikaner är emot detta-vilket P1 tydligt visar. De tror inte ens på climat change!
    Men P1 Morgon vet ju bättre-de hejar på demokraterna.
    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1650&artikel=5877755

  6. Ann L-H

    Lasse F, Peter mfl, mfl tack. Fortsätt och gräv, gräv, gräv förr eller senare ger det resultat.
    Det mesta den grävande Jonova och hennes kommentatorer skriver är upplysande inte minst inlägget om UKIP, som kom för några dagar sedan:
    http://joannenova.com.au/2014/05/the-remarkable-rise-of-ukip-tiny-fringe-disappearing-loony-skeptics-win-popular-vote-eh/
    Kommentarerna i # 3 och # 10 är väl värda att lägga på minnet, andra drar tänkvärda paralleller till Winston Churchill. Han hade länge vinden mot sig, men han växte med stormarna och vinden vände!
    Nog kan man se lite vindkantring här och där även här hemma. Norrtälje tidning (C) tog in Sigvard Erikssons debatt artikel ”IPCCs rapporter går inte att lita på”. Kan man ana åtminstone en liten landbris även i Roslagen! Som flera redan har påpekat blåser det upp lite motvind även mot medias (fd?) älsklingar. När Åsa Romson lämnat MP-kongressen för att bubbla vidare i TV möter hon plötsligt lite av en ny värld, hon får smått besvärande frågor. Inte för att det påverkade hennes bubbel, men lite vinddrag kunde hon nog känna trots att upprymdheten från hallelujadagarna i Gbg inte lämnat henne. Om hon sansar sig och eventuellt kikar på Agendas inslag från Hallsta pappersbruk (!) i lugn och ro måste hon ändå känna vindkantringen.

  7. Sven B

    L Fors
    Jag är lite förvånad över skillnaden i vindhastighet mellan ex. Haiyan 170 knop och Sandy 95 knop
    själv upplever jag dramatisk olikhet mellan 9,5knop och 17 knop. Den ena vindstyrkan borde
    vara ojämförligt mycket värre. Eller?

  8. Mats G

    Själv försöker jag hålla mig borta från sådana här människor som Rockström. Nu kanske jag får en släng av sleven nästa val ändå. Jag har en instinktiv avsky mot sådana här tankar. Alltså vänstergegg.
    Som jag kanske nämnt någon gång försökte jag göra en politisk gärning där jag satt i socialnämnden och jag gjorde ett uppdrag åt landstinget(aldrig mer).
    Här samlas de tydligen all okunniga verklighetsfrånvända muppar. Alla de som fuskade på provet i skolan som du fundera hur det skulle gå för.
    Jag kan meddela att det klarar sig bra. De lever på våra skattepengar. Varför skulle de plötsligt utveckla moral?
    Varför skulle de avskaffa en sådan kassako som klimathotet?
    I Socialnämnden åtog jag mig att röja lite i ekonomin och på landstinget tänkte jag organisera lite
    Det var som att kliva in en ny värld. Där absurditet var norm. Där okunskap togs för vetande.
    Enda trösten i den här klimathärvan är att sanningen kommer fram till slut. Domen blir alltid hårt mot frontmännen. Folk gillar inte att bli lurade. Synd bara att de inte ser till att inte bli lurade istället. Men så funkar människan. Det är alltid någon annans fel.

  9. LBt

    Vad vi vet från fysikens lagar är att en isyta just inte bär på något av intresse då man skall bedöma värmeinnehåll, för detta krävs ismassans volym. Kan ”Klimatupplysningen” ha kunskapsproblem i denna del eller får man söka gåtans svar någon annanstans?
    Vad Arktis isvolym beträffar satte den rekord i ”litenhet” 2012. 2013 återhämtade sig volymen något och uppskattades även som större än både 2010 och 2011. Dock fortfarande långt under en tidigare rekordnotering 2007 liksom 2008 och 2009. Intressant är att de stora isbortfallet i Arktis sammanfaller men den ”värmeplattå” som ”Klimatupplysningen” gärna återkommer till och att den värmemängd som krävts för att smälta icke återbildad isvolym är signifikant även i jämförelse med globalt ”saknad” värmemängd.
    Vad växande isyta runt Antarktis beträffar kanske den är en följd av minskande isvolym även där, uppgifterna är något knapphändiga, och den sötvattensutspädning i havet ytskickt som detta innebär. Det är ju dessutom historiskt känt att minskande ismassor i Arktis tycks vara kopplade till växande isytor i Antarktis.

  10. Det är nog inte någon farlig gissning att tro att dessa sk journalister har starka bindningar till Miljöpartiet. Det parti som är det enskilt största hotet mot vår välfärd och vår framtid.
    Bra jobbat Lasse F

  11. Ann LH

    På pricken.
    Dagens P.S. Iakttagelse för dagen! i GP
    ” – Jag har en känsla av att det numera pratas lika mycket om vädret som i det!”
    (Möjligen blev det mer rätt än Sture Hegerfors anat.)

  12. Lasse

    #9 Arktis isar smälter underifrån! Men tillväxer ovanifrån. Strömbilden påverkar avsmältningen.
    Så försvinner ettårsisen så saknas en yta för nederbörden att bilda is på. Voila volymen minskar!
    Här kan man följa Arktis och Antarktis isar: http://wattsupwiththat.com/reference-pages/sea-ice-page/
    Här kan du se AMO utvecklingen : Studera utvecklingen under satelliteran!
    http://www.woodfortrees.org/plot/esrl-amo/from
    Men jag gissar att du känner till allt detta!

  13. Peter F

    Är det jag eller media som missat detta framträdande av JR m fl ?
    http://www.lakartidningen.se/Aktuellt/Nyheter/2014/05/Vi-har-hogst-tio-ar-pa-oss/

  14. Stickan no1

    Är oppositionen dvs Klimatupplysningen inbjuden till Sveriges klimatriksdag?
    ”Nu anordnas Sveriges första klimatriksdag i Norrköping. ”
    http://www.svt.se/nyheter/regionalt/ostnytt/dags-for-sveriges-forsta-klimatriksdag
    Från http://klimatriksdag2014.se/
    ”Vi vill samla alla tänkbara folkrörelser för att visa att det finns ett starkt och brett stöd för en snabb omställning till ett hållbart samhälle. En lång rad små och stora organisationer har redan uttalat sitt stöd för Klimatriksdag 2014.
    Föreslå din förening, organisation eller ditt nätverk att bli en av undertecknarna! Det enda som krävs för att stå som undertecknare är att ni delar vår värdegrund och sprider information om Klimatriksdagen till era medlemmar i exempelvis nyhetsbrev eller medlemstidningar och på organisationens hemsida:
    Vår värdegrund:
    Vi tar varningarna från FN:s klimatpanel på största allvar
    och utgår från alla människors lika värde och lika rättigheter.”
    Värdegrund är det nya modeordet som är väldigt beskrivande för oss med skepparexamen och de associationsbanorna.

  15. Stickan No1.
    Kul association!
    Oj! det verkar som Miljöpartiet har kört på et värdegrund 🙂

  16. Thomas P

    LBt #9 ”att den värmemängd som krävts för att smälta icke återbildad isvolym är signifikant även i jämförelse med globalt ”saknad” värmemängd.”
    Inte speciellt signifikant:
    http://davidappell.blogspot.co.uk/2014/05/the-energy-needed-to-melt-all-this-ice.html
    Det vore på sätt och vis bättre om den vore det. Om redan idag stora delar av överskottsvärmen gick till att smälta is kunde man med ett rent energiargument hävda att isen inte kan smälta så mycket snabbare.

  17. Peter F #13
    Visst är dom lätt obegåvade dessa neomalthusianer. Eller är det en medveten strategi att sträva efter en kallare planet med mindre koldioxid i atmosfären och på det sättet minska antalet människor på planeten?
    En kallare planet med mindre koldioxid lär ju medföra en minskning av grödor. Vi har ju fått vetenskapliga bevis på att planeten blivit grönare med stigande temperatur och höjd koldioxidhalt

  18. Olav Gjelten

    Peter Stilbs, artickelförfattare
    ”Min övertygelse är att klimathotet kommer att avblåsas inom fem år”.
    Så du menar att politikernas mångmiljardsatsning, som kommer att kräva nya kraftiga avgifts- och skattehöjningar, för allahanda ”klimatsmarta lösningar” och ett ”hållbart samhälle” – med hänvisning till klimathotet – kommer att avblåsas????????
    Tyvärr finns så mycket önsketänkande och orealistiska drömmar bland oss klimatrealister.
    Det som är fakta, i motsats till dagdrömmerier, är att vi i Sverige nu bevittnar hur klimat- och miljöextremisterna kraftigt framflyttar sina positioner. Framför det stundande valet har Miljöpartiet på många håll blivit det största politiska partiet i Sverige. I stället för en ”tillnyktring” som du tror skall komma, har vi att räkna med att Miljöpartiet snart är i regeringsställning. Med stöd av bl a Fi och V kommer extremismen inom miljö- och klimatområdet att nå aldrig tidigare skådade höjder.
    Just detta vi kommer att bevittna! Och det är något extremt annorlunda än att klimathotet kommer att avblåsas.

  19. BJFO

    6 – 8 juni är det klimatriksdag i Norrköping.
    6 juni kl 16 skall Johan Rockström hålla ett brandtal (enl. programmet) på Tyska torget.
    Flera av våra främsta klimatexperter kommer att delta, Sten Bergström, Svante Axelsson, Johan Ehrenberg,
    James Hansen (via länk), Pia Sundhage m. fl.
    http://klimatriksdag2014.se/

  20. Peter Stilbs

    Olav Gjelten #18 – det är inte mina ord, det är Lasse Forss’ bedömning.

  21. Ingvar

    Visat tidigare kanske
    http://wattsupwiththat.com/2014/05/30/who-will-rid-us-of-this-totalitarian-prince/
    djekla bra skrivet i alla fall

  22. Bim

    Enligt en moderat valarbetare som följer vår TCS (och verkar ha förstått hur landet ligger) bad mig att hålla ögonen på moderaternas EUparlamentariker Christofer Fjellner som tydligen bestämt sig för att driva frågan om klimatet i EU för att få en verklighetsförankring till stånd.
    Han sa till mig, inom två år är klimatfrågan död.
    Som sagt, håll ögonen på C Fjellner innan han frusits till is, krossats och blandats i paraplydrinkarna på nästa Cop20 eller vilken i ordningen det blir.

  23. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    Från Läkartidningen – »Vi lever över våra tillgångar« som #13 PeterF länkade till, Rokström:

    – Det är möjligt att föda nio miljarder människor på jorden, sade han. Men det kräver stora omställningar. Vi måste ändra livsstil, odlingsmetoder och mycket annat.

    Kanske kan vara en bra idé att sluta göra etanol av grödorna då.
    Och vad skall man säga om slutklämmen på artikeln:

    – Det innebär att man sätter pris på koldioxid, vatten och så vidare, sade Peter Bakker.

    Tänk om de kunde lade sin energi (pun not intended) på något vettigt istället, som bidöden, se det är en sak som, till skillnad mot CO2, oroar mig på riktigt.

  24. bom

    Bloggen Ipse Cogita har sett likheten hos våra två värsta feministpartier. Fi + mp kombinerar till FIMParna.
    Fimp är emot allt och vill få makten för att fimpa det som dom inte gillar. Det blir en lång lista
    Kol och därmed stål
    Karlar
    Bilar
    Värme
    Koldioxid
    Mat som ej odlats rätt
    Vägbyggen
    Kärnkraft
    Försvaret
    Industri
    Tillväxt
    Teknikutveckling
    Vinster i företag
    Människor öht
    Ett fritt internet etc etc etc…..
    Ja listan kan göras lång och Svenska folket faller in i ledet och marscherar glatt med mot det gröna paradiset. FIMPA allt som funkar

  25. Ann L-H

    Bim #22 – I gårdagens Agenda fick Reinfeldt bl a en dubbelfråga om feminism och klimat. Han svarade alldeles utmärkt och länge på första frågan och lämnade därmed klimatfrågan obesvarad. Kanske ett tecken.

  26. Mats G

    P1 morgon tog upp en lite intressant detalj. De har nu uppmärksammat att människor inte bara tittar på TV för att få info. Tydligen också internet. Okey? De har gjort någon undersökning att så är fallet.
    Det intressant var ordvalet. De sa illegal streaming istf bara streaming. Det ligger i detaljerna. Denna ständiga indoktrinering. Dag ut och dag in.

  27. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    Jag undrar vad ”illegal streaming” är för något? Det är första gången jag hör talas om det. Är det de som tittar på svtplay utan att ha betalat tv-licens eller?
    Mig veterligt finns inget sådant som ”illegal streaming”.

  28. Argus

    Ja, det där fick också min uppmärksamhet: ’illegal striming’. Jag blev omedelbart nyfiken, på riktigt! Vad menas?

  29. Bim

    Ann L-H # 25
    Jag håller med dig angående Reinfeldt, han var ovanligt tydlig. Att Tysklands omställning var ett misslyckande fick jag ett intryck att han menade.
    Jag är också övertygad om att moderaterna har varit rädda att ta i klimatfrågan för att inte missta röster. Jag tror dock att det varit fel strategi. Hade man tagit tag i frågan tidigare så hade det jobbet varit gjort nu innan tuppkammen på Miljöpartiet hade växt upp till himmelen.
    Lika dant med SD. En överlägsen dumdryg attityd gynnar bara Åkesson.
    Jag tror väljarna röstar på den mobbade.

  30. Thomas P

    Dolf #27 ”Jag undrar vad ”illegal streaming” är för något?”
    Framgår t ex här:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svensk-illegal-streaming-vaxer-snabbt_8129082.svd
    Att man streamar program från en server som inte har rätt att lägga ut filmen. Jag är lite förvånad över Mats G:s tal om ”indoktrinering” i sammanhanget. Jag hade inte tänkt mig honom som pirat.

  31. Helge

    OT
    Gå gärna in och ”rösta”, dvs om du håller med eller inte.
    http://www.dagenssamhalle.se/debatt/satsa-pa-att-halvera-utslaeppen-till-2020-9346

  32. Helge

    #30 Thomas P
    Kanske en teknikalitet, men du brukar ju vara noga med dylikt när det gäller andra. Digital ”Streaming” är vad jag aldrig illegalt om det inte görs på ett vis som strider mot avtalet man har med leverantören av den bärande tjänsten. Däremot kan innehållskonsumtion strida mot vissa lagrum oavsett medium.

  33. Peter F

    Bom #24
    Inte illa den här heller,,,,,
    ”MP-veteranen László Gönczi var på plats och passade på att i stället för höjda lärarlöner kräva sänkta löner för alla i syfte att minska konsumtionen. ”

  34. Lasse Forss

    #18
    Nu har temperaturen stått stilla i ungefär 17 år och Svensmarks forskning visar på en korrelation mellan solaktivitet och temperatur (lilla istiden). Skulle solaktiviteten minska, vilket är ytterst troligt, så gissar jag att temperaturen sjunker en aning. Och hur många år kan man lura befolkningen? Skulle Mp och fi få bestämma, så kommer fattigdomen raskt närmare och då tror jag att tillräckligt många kvicknar till. Men det gäller att bearbeta. Jag är säker på att de flesta av oss, som talat om klimatet, har fått så gott som alla med sig. Och jag märker att många av de som jag ”fått över”, är engagerade.
    Nu har jag glömt namnet på den indiske filosof som sade så här: ”First they ignore you, then they laugh att you, then they fight you, then you win.

  35. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    Då är det i sådana fall då de som är ”avsändare” som gör sig skyldiga till brottet antar jag. Streamat innehåll förekommer ju precis överallt, ofta via embedding från youtube, och det är ju omöjligt för den som tittar på något streamat att veta om det är legalt eller inte. I princip innebär ”illegal streaming” att man helt får sluta använda sig av streaming. Eller att man förbjuder länkningar till vissa sajter eller andra liknande drakoniska åtgärder.

  36. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    #32 Helge
    Alla 27 som röstat hittills har röstat mot 🙂

  37. Peter F, bom och övriga
    László Gönczi, det var väl han som kuppade igenom ett kongressbeslut en morgon i Luleå om att man skulle förbjuda räntor och att kunna tjäna pengar på aktier!? Det sades bygga på ’indiansk filosofi’…
    Beslutet vållade en del generat stammande, förlägna bortförklaringar och sen krismöten, och ändrades senare på kvällen (ny omröstning, fler deltagare) samt skylldes på den ganska blöta kongressmiddagen och festen kvällen innan. Vilket också förklarade det låga antalet delegater på morgonen.

  38. Peter Stilbs

    Om ”illegal streaming” – jag får några gånger om året emailreklam om att köpa ett program/abonnemang för att se tusentals kanaler via datorn. Det fungerar troligen, och bygger kanske på att tappa av motsvarande signalströmmar från Internet. Har dock inte provat.

  39. Håkan Bergman

    Ann L-H #25
    Jo det såg väl lite bättre ut än vad man vant sig vid när det gäller Reinfeldt. Sen var det friskt att Agenda körde ett reportage från Hallsta pappersbruk före inslaget med Åsa Romson. Tyvärr solkas det av att journalister fortfarande är dåligt pålästa om verkligheten, här fick Åsa Romson häva ur sig att idag står 6 av våra kärnkraftsreaktorer, dvs kärnkraften är minsann opålitlig. Vi ska vara glada att dom står nu, alla står för årligt underhåll, bränslebyte och revision, för att kunna fungera desto bättre när vi behöver dom. Idag, måndag, så producerade tysk och dansk vindkraft vid lunchtid ca. 150 MW, i runda slängar mindre än 0,4% av installerad effekt! Svårslaget!

  40. Adolf Goreing

    #31 Glöm inte att rösta här också. Samma flum! Dock övervikt för de dårar som håller med!
    http://www.dagenssamhalle.se/debatt/det-gar-inte-att-driva-foeretag-pa-en-oede-planet-9340

  41. Thomas P

    Halge #32 Den som skickar ut programmen gör sig skyldig till brott. Att titta på dem är däremot än så länge inte olagligt. Att kalla den ”illegal” även om bara ena sidan gör sig skyldig till brott tycks mig inte orimligt.
    Peter #38 Helst bör man då kolla om det är en legal site man köper en sådan tjänst av.

  42. Ingemar Nordin

    Adolf G #40,
    Dagens samhälle, Dagens medicin, Dagens Juridik etc är en serie kommersiella produkter som inriktar sig på olika professionella grupper. Olika offentliga inrättningar prenumererar på lämplig utgivning och lägger ut dem på fikaborden. De ger ett levebröd för diverse journalister. Jag har i och för sig inget emot dessa nischade tidskrifter, men mycket hänger på den enskilde journalistens omdöme och preferenser beträffande urval av nyheter. Dagens Industri är något annorlunda med en betydligt större läsekrets.
    Journalisten på Dagens samhälle har tydligen ingått ett Fausiskt avtal med domedagsalarmisterna men kan ha ett stort propagandistiskt genomslag för Mp. – Herregud, det enda vi vill är ju att koppla av med en kopp kaffe! Trist att då få sådant här nedstoppat i halsen …

  43. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    #40 Adolf Goreing
    Fuskar de? Förut när jag röstade var det 27 som röstat och 100% höll inte med, 0% höll med.
    När jag kollar nu så är det fortfarande 27 som röstat, men 56% håller inte med, 44% håller med.
    Så något är absolut fel där.
    #41 Thomas P
    Då är det ju ganska olämpligt att tala om ”illegal streaming”. Ungefär som att tala om att prostitution skulle vara olagligt (vilket är fel, eftersom det enbart är illegalt att köpa sex, inte att sälja). Isåfall borde det heta ”illegal UPstreaming”

  44. Håkan Bergman

    Jonas N #37
    Men det här är inte inkuppat i MP’s partiprogram:
    ”Vi verkar för en gemensam arbetslivstrygghet för människor i yrkesverksam ålder. Vi vill se en samlad allmän försäkring som gäller vid både sjukdom och arbetslöshet, med harmoniserade villkor så långt som det är möjligt. ”
    Vad säger facken? Deras främsta morot för att värva medlemmar är fackens egna a-kassor, både Reinfeldt och Borg har passat sig noga för att ändra på det. Löven, hur ska du ha det med MP? Det kan bli en lång het sommar.

  45. Victoria Lindahl

    Tack ni alla som oförtrutet jobbar med dessa frågor, hoppas att vi ”vinner” 🙂 till slut.

  46. Ice is measured by its volume, not area or extent, and the Arctic is losing sea ice 10 times faster than the Antarctic is gaining sea ice.
    The planet is now losing over a trillion tonnes of ice a year:
    http://davidappell.blogspot.com/2014/05/how-fast-is-planet-losing-ice.html

  47. Nor is Arctic sea ice at record levels for the past decade. In fact, its average volume over the last 10 years, as calculated by PIOMAS, is 23% below its average of the 10 years before that.
    The April 2014 Arctic SIE was the second-lowest on record — only 2011 was lower — and 2800 km3 below its value ten years earlier (-11%).

  48. Thomas P

    Dolf #43 ”Förut när jag röstade var det 27 som röstat och 100% höll inte med, 0% höll med.
    När jag kollar nu så är det fortfarande 27 som röstat, men 56% håller inte med, 44% håller med.
    Så något är absolut fel där. ”
    0% antyder att de hade något fel på websidan från början som gjorde att alla röster räknades åt ena hållet. 0% och 100% är alltid misstänkt, så eniga är folk inte om man inte håller en revolver mot tinningen på dem. Du kunde ha en omröstning ”Skall vi starta kärnvapenkrig?” och någon skulle rösta ja på pin kiv.

  49. Gunnar Strandell

    Jonas N #37
    László Gönczi minns jag som en varmhjärtad och trevlig person som det inte var några problem att umgås med på basketträning t.ex. även om vi redan då hade olika värderingar.
    Och till skillnad från trådens huvudperson lever han som han lär och tycks numera acceptera att inte ens miljöpartiet delar hans världsbild.

  50. HenrikM

    OT: Det verkar som om miljötalibanerna inte fick sin vilja igenom:
    http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.563923/dom–nordkalk-far-oppna-gruva-i-bunge
    Undrar vem ska betala kalaset som rättegången och förseningen inneburit? Ska det betalas av Naturvårdsverkets budget? Borde Naturvårdsverket ses som en terrorist-organisation?

  51. Kenneth Mikaelsson

    That is pretty normal when we have had some warm weather for some time. The problem is how you measure it. The green talibans youst talk weather.. if you is going to study the ice you have to use a much longer time scale.So stop shouting ”sky falling” til you now what you are talking about..

  52. LBt

    Thomas P #16,
    tack för länken jag skall försöka värdera den och jag har inget emot att du har rätt.

  53. Gunnar S
    Mycket möjligt. Eller där finns noll anledning att betvivla att många människor som förordar stollig politik är både trevliga, välmenande, sympatiska, och kan vara goda vänner, föräldrar osv …
    Att leva som man lär, eller bara stå vid sina egna principer är också hedervärt.
    Däremot har jag ett stort problem med alla dem som vill påtvinga sina idéer på andra mha statens tvång. Oavsett om de faktiskt själva håller sig till dem. (De flesta gör det ju inte, utan får helt enkelt en kick av att antingen bestämma över, eller få uppfostra andra … och gärna få betalt för detta också)
    Vi har fått en hel idnustri av sådana typer. Som sitter på våra ryggar, ibland i Bryssel, och därifrån vill diktera mer och mer (och erhålla allt större ’belöningar’ för sådant)

  54. Adolf Goreing

    För er som mår illa av den positiva mediarapporteringen om MP och partiets framgång i EU-valet. Se det så här: ju fler MPare vi kan deportera till Bryssel desto bättre. Vi vill inte ha dom här….

  55. Tudor

    #46 & #47 David Apell
    Please learn Swedish Before you comment. You seem to have misunderstood the subject. It makes you seem foolish. The Subject is about swedish journalism and about the quality of Swedish journalism. I would not comment on a french or russian blog Before Learning some French or Russian.

  56. Your facts are wrong no matter what language they’re in. The journalist has it right, and you are wrong.

  57. Tudor

    #56 David Appell
    How do you know when you dont speak. read or write the language ?

  58. Thomas P

    Tudor #55 Det är märkligt att David Apell som så vitt jag vet inte kan svenska ändå tycks bättre att läsa Lasse Forss gästinlägg där han bl a skriver ”Det framgår att isen i Arktis är rekordstor för det senaste decenniet. mer än en halv miljon kvadratkilometer mera is de tre senaste åren än tidigare sedan 2003.” Davids kommentar om att det är bättre att mäta isvolym än yta är därför helt relevant, och dessutom kan tilläggas att Lasses sätt att räkna är omåttlig körsbärsplockning.

  59. Tudor

    #58 Thomas P
    Hur kan du förklara att David Appell anser sig förstå vad de svenska journalisterna skriver i sina artiklar utan att förstå svenska? Har han kunskap om någon sorts grön trolldom som ger honom denna egenskap?

  60. Thomas P

    Tudor #59 Vad sägs om Google translate? Det spelar ingen roll *hur* han vet, hans kommentar var i alla fall relevant vilket knappast var en slump och ditt påhopp därför omotiverat.

  61. Tudor

    Alla som har prövat google translate vet hur värdelöst det är.

  62. ThomasJ

    Lasse F.: Big thanks! Lysande bra! 😀
    Mvh/TJ

  63. ThomasJ

    David Appell is a notorius and very well known net-troll! Period!
    Rådet är att helt enkelt blockera personen, men obs! han använder en radda olika namn/aka/e-postadresser osv… Finns mycket att läsa/lära hos t.ex. Lucia…
    //TJ

  64. ThomasJ

    Lite av OT, dock, dock… Läs/lär(?) vad som händer-och-fötter i US of A, lite ’bakom’ aktuella fångutväxlingar asså…, länk:
    http://ksj.mit.edu/tracker/2014/06/flood-ink-way-first-wave-already-hits-ob
    Kan man ju oxo ta sig en liten funderixieren över… 😉
    Mvh/TJ

  65. BD

    Det finns iaf undantag och i bland till och med nycker rapportering. Här är ett exempel som avslutas med dessa rader;
    ”Grupptrycket är stort, och det är lätt att bli ansedd som imbecill trots att det egentligen bara handlar om vetenskapligt kritiskt tänkande. Om en gigant som Lennart Bengtsson råkar illa ut uppmuntrar det knappast andra att göra sin röst hörd.”
    http://blogg.dn.se/framstegsbloggen/2014/05/30/icke-trender-och-grupptryck/

  66. Tudor
    Om du kollar ser du att TP i #16 länkade till David Appell. Han kallar sig ’vetenskapsjournalist’ men tycks mest vara en misslyckade bloggare med klimathysterisk och -alarmistisk tro. Och sådana har det inte så lätt numera,
    Så (vad jag tror är att) när där äntligen kom lite aktivitet (bara en inlänk) kände han sig manad att komma hit av ren glädje för att äntligen brydde sig ngn om vad han hade att säga … Jag har känslan att detta inte var ett unikt fall: De som inget hellre ville än att få radera ’förnekarnas’ kommentarer på sina sidor där de (då) kunde känna sig präktiga kommer nu ut till skeptiska bloggar och närmast tigger om ’uppmärksamhet’
    Wikipedias mest notoriska klimatraderare (William Connolley) bölar nu både på sin egen blogg, och på flera andra (Watts, Curry, bla) om att folk inte få höra båda sidor av storyn (iom att en bloggare applicerade hans livsfilosofi på honom själv).
    Man får väl gratulera Thomas P för att han var föregångare bland dessa. Redan innan ClimateGate (när fortf Gore var stora stjärnan) beklagade han sig här på TCS om att vi var elaka och orättvisa mot dom troende … (vilket vi säkert var …också … ibland, eller iaf lite grand)
    😉

  67. Adolf Goreing

    #46,47 Well, ”Daily Appalling”. The trends in both the Arctic and Antarctic region is beyond any serious model results. That tells me that we really have no clue what is going on. Your cherry picking is not very helpful either. At least not if you truly want to know the science behind it and not just wanting to push ”the Agenda”.

  68. Thomas P

    Tudor #61 ”Alla som har prövat google translate vet hur värdelöst det är.”
    Vilket fortfarande inte har något att göra med att ditt påhopp på David Appell var osakligt eftersom hans kommentar var relevant. Dock verkar hela klubben troll här hakat på trenden av personangrepp på otrogna, inte bara Appell utan Connolley angrips helt opåkallat.

  69. Peter F

    Thomas P #68
    Ska det tolkas som att alla personliga påhopp på UI är påkallade ?

  70. Peter Stilbs

    Appell finns ju kommenterad redan för flera år sedan på WUWT
    http://wattsupwiththat.com/2011/07/24/david-appell-denies-he-has-any-class/

  71. Mats G

    30
    Thomas P
    Hellre pirat än troll 😉

  72. #68
    Så rart, ’ opåkallade personangrepp’ skriver TP efter att börja pratat om ”hela klubben troll här”! Men i dennes värld är ju ’personangrepp’ i stort sett vad som helst som han/de helst inte vill höra.
    Wikipediamarodören Connolley är ju ett helt kapitel för sig (som Thomas också velat förneka). Men han har som sagt också börjat känna sig ’ensam’ på din egen blog och vädjar om ’förståelse’ på andra.
    Men visst, att skriva så är säkert ett ’opåkallat personangrepp’ i både hans och TPs värld. De vill ju få vara ensama med dylikt.

  73. LBt

    Thomas P #16,
    tycker inte länken tar upp vad jag syftar på.
    Låt oss anta att ca 5000 km3 is försvunnit i Arktis de senaste 15 åren, låt oss vidare anta att den smältvärme som krävts för detta tas från luftskiktet 1 km över jordytan. Blir inte det signifikant eller tänker jag fel, kanske räknar fel? Rätta mig, jag vill gärna avfärda detta.

  74. Mats G

    73
    LBt
    Om man nu skall oroa sig att isarna smälter så borde vattnet ta vägen någonstans?

  75. Peter F

    Rockström hyllar Obama på ekot,,,,suck

  76. Mats G

    Obama
    Vad jag förstår så har han USA:s högsta domstol definierat CO2 som ”Polution”.

  77. Ingemar Nordin

    Peter F #75,
    Som vanligt klarar inte public service av att rapportera detta på ett balanserat sätt utan kör igång sin hyllningskör till Obamas avgiftshöjningar och förbud. I många amerikanska tidningar (även sådana som stöttar partiet) höjs röster som är mycket kritiska.

  78. Ulf Niklasson

    #77
    På tal om Obama och kongressbeslut så finns en artikel i dagens aftonblad skriven av Wolfgang Hansson. Den innehåller flera sakfel och sammanblandningar av väder kontra klimat. Kommentarsfältet är dock öppet.
    http://bloggar.aftonbladet.se/omvarlden/2014/06/obama-satter-press-pa-kina/

  79. Peter F

    Ingemar Nordin #77
    Talande diagram i denna artikel. Risken är väl att vissa stater drabbas hårdare än andra, men USA är ju ändå totalt sett redan på den föreslagna vägen. Är det frackingens förtjänst ? http://www.nytimes.com/2014/06/03/us/carbon-plan-puts-democrats-in-coal-states-on-the-defensive.html?_r=0
    En blygsam liknelse kan kanske göras med att ett antal svenska vattenkraftverk kommer att försvinna med de hårdare moderna miljökonsekvensreglerna.

  80. Ingemar Nordin

    Peter F #78,
    Jo, USA har sänkt sin CO2-produktion pga av fracking av gas, men också pga lägre tillväxt (tyvärr). Gas har c:a 50% lägre CO2-produktion än kol. Kol har också en hel del annat skit som inte är särskilt bra för oss människor (jfr Kina och Indien). Men olyckan EPA har ju bara lyckats med att förhindra och fördyra den inhemska produktionen och därmed ge incitament att flytta industrin utomlands. De saknar tydligen förmåga att se på konsekvenserna av sina beslut.
    All energiproduktion har sina risker, men jag tror inte att USA har några större problem med nedsotade städer. EPA är en stat i staten (med enorma maktbefogenheter) som Obama utnyttjar för att köra över demokratin i USA.

  81. dolf (a.k.a. Anders Ericsson)

    Mats G #76
    Tror inte högsta domstolen hade något med det att göra, utan det var EPA (Environmental Protection Agency) som föroreningsdeklarerade CO2.

  82. Håkan Bergman

    Ingemar N. #77
    Äras den som äras bör, det var självaste Tricky Dick som inrättade EPA, men det har väl våra media glömt.

  83. Jag är så arg! I kväll var vi bjudna till vår dotters skola för att få titta på de nationella proven som eleverna har gjort denna vår. I provet i fysik bestod en fråga av en lista av energislag där eleverna skulle kryssa i en av två rutor ”förnybart”/”icke förnybart”.
    Vad har sådant flum i ett fysikprov att göra? Rent fysikaliskt finns inga förnybara energislag. Det rätta svaret är att kryssa i ”icke förnybart” på alla. Fast den som elev som hade gjort det valet hade fått drygt hälften fel. Min dotter hade till exempel, helt riktigt, kryssat i ”icke förnybart” för etanol. Och fått fel.
    Det är bara rent flum att till exempel kalla vindkraft förnybart och kärnkraft icke förnybart. För att alls få fram någon användbar energi, alltså el, från vinden behövs det stora mängder stål, betong och andra ändliga resurser. Samma mängd ändliga resurser satsade på kärnkraft ger mycket mer el.
    Flummet förnybart eller inte har alltför länge fått fortgå utan att ifrågasättas och kritiseras. Det är dags att sluta acceptera det nu. Det lär behövas en långt och mödosamt arbete för att ändra paradigmet, men till slut kommer sanningen att vinna: Det finns inga förnybara energislag!

  84. Pelle L

    Lars Kamél, vad hade lärarna att säga om detta?
    Eller gjorde du som de flesta av oss svenskar, bara knöt näven i fickan och gick hem och tog din blodtrycksmedicin 🙁

  85. Börje S.

    #83
    Enligt MIN mening begår sådana stupida lärare landsförräderi i och med att de gör allt de kan för att destruera den framtida generationens allmänbildning. De arbetar aktivt för en fördumning av våra efterkommande, vilket JAG betraktar som i högsta grad kriminellt.

  86. Guy

    Tyvärr består en stor del av lärarkåren av andra generationens gröna. Svårt att göra något åt det. Första generationen var trädkramarna, skogsdöden, försurningen, säldöden osv. Av någon oförklarlig anledning utbildade sig en stor del av dom sig till lärare, eller var det någonting inom pedagogiska fakulteten? Ibland får jag intrycket att journalisterna härstammar från en gren av samma idégrupp.

  87. Peter F

    Har den svenska journalistkåren ingen bevakning på Sydamerika ?
    http://latino.foxnews.com/latino/news/2014/05/29/60000-cattle-dead-in-bolivia-cold-wave/

  88. Jag frågade inte lärarna vad de tycker om flumfrågor i fysikprovet. Jag har pratat lite tidigare med dem om klimatfrågor och de verkar i stort sett okunniga. De tror nog på det som påbjuds uppifrån att tro på.

  89. Adolf Goreing

    #88 den Gröna propagandan finns i alla ämnen. I svenska fick mina barn i uppgift att skriva ett svar till en person som var skeptisk till vindkraft. Man fick givetvis underkänt om man bara skrev ”du har rätt, kämpa på”.

  90. Ingemar Nordin

    Adolf G #89,
    Fick brev från WWF idag (ni vet, den där organisationen som tycks driva den svenska skolan idag):
    ”Får Sverige godkänt?
    Lärare och skolledare är viktiga i arbetet med hållbar utveckling. Läroplanerna ger stöd åt denna inriktning. I grundskolans läroplan nämns hållbar utveckling 33 gånger i sammanlagt 10 ämnen. Något som är mycket bra! Däremot brister det i genomförandet. Här behövs rejäla lyft så att elever når kunskap och utvecklar förmågor att vara delaktiga när samhället ska anpassas efter vad naturen tål. Nu samlar Sverige ihop erfarenheterna från tio år med FNs satsning på hållbar utveckling i utbildning; UN Decade of Education for Sustainable Development. Vid två tillfällen samlas representanter från utbildning och samhälle för att se över vad Sverige gjort och bör göra. I november sammanställs detta i en konferens i Nagoya, Japan. Blir Sverige världsbäst, eller blir det underkänt? WWF är med och arrangerar. Mer finns att läsa på http://www.swedesd.se.”

  91. Adolf Goreing

    #90 Det oskyldiga ordet ”hållbart” är nyckeln. Man vill gärna framhäva olika ”vetenskapliga” förhållningssätt som försvar för det ”hållbara”; ”vi förbrukar 2-3 planeter, det är inte hållbart”. Det är lite som ordet ”rättvisa”. Allt sitter egentligen i betraktarens ögon. Ordet ”hållbart” är rent politiskt.

  92. Stickan no1

    #90
    ”SWEDESD är en internationell centrumbildning under fakulteten för utbildningsvetenskaper vid Uppsala universitet.”
    ”SWEDESD är finansierat av Sida, Styrelsen för internationellt utvecklingssamarbete.”
    SIDA jo det är rätt. De som har som skriver följande på sin hemsida:
    ”Sida är en statlig myndighet som arbetar på uppdrag av Sveriges riksdag och regering för att minska fattigdomen i världen. Genom vårt arbete och tillsammans med andra bidrar vi till att genomföra Sveriges politik för global utveckling, PGU.
    Vi arbetar dels med att genomföra den svenska utvecklingspolitiken som ska skapa förutsättningar för fattiga människor att förbättra sina levnadsvillkor. I vårt uppdrag ingår också att bedriva reformsamarbete i Östeuropa, vilka bekostas av ett särskilt anslag. Den tredje delen av vårt uppdrag är att förmedla humanitärt bistånd till människor i nöd.”
    Hur de fattiga i världen blir rikare genom flum i Uppsala kan vara intressant att ta del av.

  93. Olav Gjelten

    Även Lasse Forss säger att det inte går att ljuga hur länge som helst och derför antar han klimatlögnen är död om fem år.
    Sådana uttalanden har vi nu sett i minst tjugo år och klimatreligionen har skaffat sig många hundratusentals nya anhängare för det. Att Lasse Forss upprepar detta sletna uttalandet vittnar om att dagdrömmarna tagit över verkligheten i hans huvud.
    Den krassa situationen är tvärt emot den att vi nu går mot ett riksdagsval i Sverige extrempartierna till vänster, MP, Fi och V förväntas att gå kraftigt fram och med all sannolikhet kommer att sätta agendan för svensk politik under de närmaste åren.
    Så tyvärr för Lasse Forrs och alla oss andra, har vi tvärtemot bara att se fram emot våldsamt ökade pålagor för att ”rädda” klimatet och föra utvecklingen mot ännu mer ”hållbarhet”.
    Det kommer att innebära ännu högre priser på drivmedel och el, högre arbetslöshet och långt mindre pengar till vård, skola och omsorg.

  94. #46, Jag anser att David Appell har fel att havsisen mäts i volym. Vad man direkt kan mäta med hjälp av satelliter är isens yta och utbredning, dvs. hur stora vattenytor som innehåller is till mer än en viss koncentration i procent av vattenytan (ofta minst 15% iskoncentration om jag inte minns fel).
    Isvolymen beräknas med en matematisk modell och är alltså inte en uppmätt storhet. Mer isvolym tyder på tjockare is. För isbjörnarna är väl i första hand isens yta, utbredning och koncentration det viktiga förutsatt att isen inte är så tunn att den inte bär. Alltför tjock is är förmodligen till nackdel för isbjörnarna eftersom detta kan tänkas försvåra för dem att få tag på sälarna som de lever av.

  95. Lars Kamél #83,
    Jag håller med att frågan är flummig, speciellt på ett fysikprov. Etanol kan inte ha som en fysikalisk egenskap att vara förnybar. Etanol kan framställas petrokemiskt eller via jäsningsprocesser med stärkelse eller cellulosa som råvara. Men en sådan fråga hör inte till ämnet fysik utan till kemin. För övrigt är gissningsvis den mesta etanol som används industriellt framställd från petroleum:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol#Production
    Om man verkligen kan kontrollera hur den etanol som används i bilar och bussar i Sverige är framställd skall jag låta vara osagt. Men jag är skeptisk, den kanske inte är så förnybar som man tror.