FNs talesman för organisationen mat och jordbruk (FAO) , Jose Graziano da Silva, vädjar nu till USA att minska produktionen av etanol, enligt BBC. Torkan i kombination med USAs klimatmål att lägga om sin fordonsflotta till att använda mer biobränsle hotar nu världens matproduktion. Men enligt den amerikanska jordbruksministern, Tom Vilsack, så har lagarna om en ny biobränslestandard en positiv effekt för landet.
Visst, statliga lagar och subventioner kan göra underverk!
Ingemar Nordin
Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Märkligt att erfara hur små, ideologiskt drivna FN-nischer kan komma med märkliga, verklighetsfrämmande ställningstaganden.
Göra mat av bränsleråvara!
Vad blir nästa steg?
Smida om svärd till plogbillar?
OBS: Ironi!!!!
Majs ger ca 3,5 kbm etanol per odlad hektar, alltså ca 3.500 liter. För att driva USA:s drygt 250 miljoner motorfordon krävs minst 700 miljarder liter etanol. För att odla majs för dem krävs ca 200 miljoner ha åkermark. Det är mer än landets samlade åkerareal 2008 (171 miljoner ha enligt Jordbruksverket). Det går förstås inte.
För Sveriges del krävs 6,2 miljoner ha åkermark för att odla det vete som behövs för de 15,5 miljarder liter etanol som våra 5,7 miljoner motorfordon skulle dra om all bensin och diesel ersattes med etanol av svenskt vete, som ger ca 2,5 kbm etanol per ha. Sverige har totalt ca 2,6 miljoner ha åkermark för spannmåls- och annan produktion. Det går förstås än mindre.
Inte ens elefantgräs (14 kbm etanol per ha) räcker på långa vägar för att producera etanol för världens dryga miljard motorfordon. De skulle dra uppåt 3.000 miljarder liter etanol per år. Även med elefantgräs skulle över 200 miljoner ha åkermark krävas för detta. Världen har totalt ca 1,4 miljarder ha åkermark för spannmål, djurfoder och andra grödor. Med sockerrör krävs 450 miljoner ha. Det går förstås inte heller.
Då har jag ändå inte räknat den energi som krävs för att odla och skörda grödan samt producera etanolen. Det är bara att räkna!
Nu när tom det korrupta FN insett att Etanol är av ondo, betalar MP och de andra som bestämde att alla mackar skulle ha skiten, betalar de nu för återinstallationerna av de gamla mackarna? MP borde avpolitera sig själva och be alla svenskar om förlåtelse. Alla pensionspengar för dessa borde dras in omedelbart.
Pelle L #1
”Vad blir nästa steg?
Smida om svärd till plogbillar?
OBS: Ironi!!!!”
Ironi eller inte, detta och jordisering är nog bland det smartaste människan kan syssla med om hon vill få slut på svälten i världen!! Men tyvärr verkar frågan fortfarande för tidigt väckt, gäller tyvärr även i detta forum.
Tege Tornvall #2
”Då har jag ändå inte räknat den energi som krävs för att odla och skörda grödan samt producera etanolen. Det är bara att räkna!”
Helt rätt, aldrig ett ord om att det krävs näring/energi för att odla grödan. När man t ex talar om hur klimat- och miljövänligt det är att samla in och elda med halm i värmeverk nämns det aldrig att den bortförda halmen, istället för att plöjas ner, måste kompenseras med konstgödsel för att kommande grödor ska få näring/energi.
Återigen ang. den svenska etanolsatsningen:
http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.144053
http://www.entreprenor.se/entreprenorer/nar-etanol-jesus-kom-till-byn_142693.html
Etanolpolitiken som bedrivs i Sverige är grym och hänsynslös. CP och MP bär det största ansvaret med sitt oansvariga och obetänkta propagerande för etanol som drivmedel.
Ansvarslöst, korkat och skrupelfritt.
Hur är de politiker funtade i skallen som inte ens begriper att etanolen tar mat ur munnen på de som behöver den mest? Tror de att man hivar upp spriten från sjön?
Om berg o dal vore ost och brö
och Siljans vatten var brännvin
hörr hörr va ja skull skratta.
Någon borde kanske tala om för CP:s partielit, speciellt den där som har 150 papp i månaden att man får etanol ur växter, som vete majs och sockerrör.
”Om man gör biletanol av dessa saker, som växer på åkrar, så blir det ingen mat på de åkrarna, förstår du.”
Kanske ändå lite för svårt för CP och MP-eliten?
Är det nån som jävlas med JoNova nu igen?
Jag är förbjuden att besöka sidan står det.
Börje S #7,
Även GWPF är stängd.
Tege T. #2: Skickar du det till Fredrik R. etCons oxo,,, please! 😉
TIA! 😀
Mvh/TJ
Börje #7 / Ingemar #8: Samma här. JoNova ger ’404’, GWPF ger ’this account has been suspended’.
Nåt nedranns fult är iscensatt…
GWPF står ju arrangör för Steve McIntyres framträdande i London kommande 16 augusti och det skulle inte förundra mig a f***en bit om just detta är orsaken till ’…suspended’.
JoNova har ju varit/blivit kapad flera gånger under sistone, åtekommit men igen blivit utsatt för ’något’. Med tanke på vilka ’krafter’ som rör sig i cyberrymden, i vilken var och varje här på TCS är ’del’ av, plus lite in-sight i vad som kan (och det är en helsickes massa!!!) ’göras’ för att uppnå allehanda syften inom/via ’rymden’ och därmed även en-annan-liten-grå-cells ’uppfattning’ = reaktion/aktion, är det egentligen ej att förundras över hur ’saker & ting’ styrs: Money & Power eller/or Power & Money…
När blir Sverige ledande nation i Världen på att bevisligen åter(in)föra förtroendet för Människan??? 🙄
Mvh/TJ
Börje Gustavsson #4
Du har alldeles rätt! Min ironi-flagg rörde framför allt ”Göra mat av bränsleråvara!”
Men din slutkläm om att elda upp halm och ersätta den på åkern med konstgödsel står jag bakom till fullo.
Det är väl bara att konstatera att miljöpolitiken ofta bygger på enkla samband, och inte ser till hela cykeln.
ThomasJ #10
Bishop Hill skriver:
”A couple of readers have emailed to say that GWPF’s website is down. I emailed Benny Peiser and he says that there are technical issues of some kind. The site will remain down for a couple of days. I gather that email is also affected, so anyone wishing to contact them should telephone instead.”
Ett par dagars nedstängt! Det låter som något väldigt allvarligt.
Sen borde all bensin som innehåller etanol förses med varningar! Etanol kan orsaka läckage i tankar och alla äldre motorer som i sin tur kan orsaka bränder i bilar och båtar. Livsfarligt!
Ingemar
Det känns skumt att både GWPF och Jo Nova skulle gå ner fullständigt exakt samtidigt????
Ingemar N. #12: Sände nedan e-mail till GWPF/B.Peiser:
Dear Sir,
As long-time and vivid reader of Your newsletter as well as Your most interesting reports on topics in/around the climate & energy I was this evening, at opening my web-browser (IE), greeted with ’This account has been suspended’. There seem no means trying to open Your home page from earlier visits, i.e. yeasterday.
I’m curious to know/learn as to why this has happened and look forward to hearing from You on this matter.
TIA and best regards from the Bestcoast of Sweden.
Avvaktar, naturligtvis, svar och om sådant återkommer jag.
Uppenbarligen finns där mängder av ???? till varför just dessa siter är ’in some problematics’ – just nu!?? -. 16 augusti är ju inte sååå långt bort…
hmmm???
Mvh/TJ
Lena K#14: Yep! Suveränt (??, dvs. negativt/otäckt) skumt!
Planerat – koordinerat… by whom…??? 🙄
Mvh/TJ
Enligt vad jag hört, så är det bara preems 98 oktan som är etanolfri numera.
Nu är jag inte alls med på alla era konspirationsteorier (ännu så länge i alla fall), där kan finnas massor med ”naturliga” förklaringar till det som händer.
Ni har väl hört dagens nyheter om TeliaSonera och TriCell?
Men det kan finnas skäl för SI att fråga sig om de har någon ”plan B”.
Saker kan inträffa som man inte har förutsett, så att t.ex. ha förberett en speglad server kan vara ett sätt att gardera sig.
Men det kostar förstås.
Kom ihåg: Man kan vara förföljd även om man är paranoid!
Pelle L. #18: Que?
Mvh/TJ
Pelle L. # (igen):
Ta dig tid att läsa igenom Jacob Nordangårds ”Thoughts Leading to Action”,
som finns publicerat här på TCS dirket/indirekt via länkar – av bl.a. undertecknad – Men googla fram det hela, läs det (bara 48 sidor!).
Därefter kan vi (gemensamt???) ta oss an de nyligen angivna Madridiska mötena från 1995… nä, vi sk**er i det senare… ok 😀
Mvh/TJ
Jag har aldrig hört Paul Ryan argumentera!!!!
Skeptiker med en sån björnkoll att att Al Gore framstår som Homer Simpson. Den här killen kommer att dra röster på förtroende så det sjunger om det. Här filear han kostnaderna för Obamas ”healthcare” den första video jag hört honom argumentera. Man riktigt ser blandningen av skräck och beundran i Obamas ögon. Den här grabben är i US politik för att stanna och jag tror att det är en blivande president vi ser.
http://www.breitbart.com/Breitbart-TV/2012/08/11/Flashback-Ryan-Destroys-Obama-In-6-Minutes?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter
Slabadan #21: Paul Ryan är ingen no-no-man, at all – förutom inom sfärerna av den nysvenska DDR-showens smutsigt propagandistiska innehåll.
Videon är synnerligen väl sevärd!
Och när kommer slikt att visas för svenska, var 4:e år, en enda dag ’Myndiga Medborgare’??? 🙄
Mvh/TJ
ThomasJ #19
mitt svammel i #18 handlade alltså om de lätt paranoida reaktionerna på att några klimathotskritiska siter låg nere.
Men det har du väl räknat ut redan 😉
http://finance.townhall.com/columnists/bobbeauprez/2012/08/13/energy_resources_too_important_to_waste/page/full/
Etanolproduktionen tar en stor del av USA:s majsproduktion:
” The ethanol requirement is even more frustrating considering that while a major drought ravages the Midwest, nearly 40 percent of the nation’s corn crop this year will be committed to fulfill the ethanol mandate. That is, unless the EPA issues a waiver, which it shows no indication of doing. It makes little sense to continue diverting that much corn to make ethanol considering the impact rising corn prices have on every day consumer products. Frankly, we’d be much better off without it. ”
Enligt artikeln ska Colorado ha enorma mängder gas:
” Colorado’s collective shale deposits contain somewhere in the neighborhood of 1 trillion barrels of oil. That’s almost as much as the entire world’s proven oil reserves!
The benefits of these resources are real and tangible. In 2008, the refining industry employed about 570 people in Colorado. Those workers earned, on average, an annual pay of more than $150,000. In 2009, the oil and natural gas industries accounted for more than $10.2 billion in labor income, and contributed more than $20.4 billion to the state’s economy. It’s also worth pointing out that for every one oil industry-related job that is created in Colorado, another 3.3 jobs are created in related industries like trucking and pipeline construction.”
Enligt den här artikeln så kan vi skjuta fram ” peak oil ” en bit till.
http://smh.drive.com.au/motor-news/oil-isnt-running-out-expert-20120813-244i1.html
.
http://www.vt.se/opinion/debatt/?articleid=6510234
.
L.C
Det var en intressant artikel! Hoppas den får stor spridning!!
L.C Toppen!
Det är inte bara torkan som drabbar USA:s majsskörd. Nu tycks främsta skadeinsekten, corn rootworm, börja bli resistent mot Monsantos Bt-grödor:
http://minnesota.publicradio.org/display/web/2012/08/03/regional/corn-rootworm/
L Cornell – BRA! Tillnyktring på gång i svensk media?
Med lite siffror #2 ser man hur förnyelsebara drömmar upplöses i intet.
För 100 år sen lyckades Haber + Bosch med den enastående bedriften att storskaligt producera ammoniak. Dvs bränsle > mat. (Sorry Börje S, men tag tror att vägen mot ’hållbart’ odlande bitvis i alla fall måste ha hjälp av konstgödning)
Idag vill några göra bränsle av mat. Detta torde utgöra ett svårslaget ’rekord’ i intellektuellt totalhaveri.
Hur har man tänkt? Grödorna kan växa upp varje år? ’Förnyelsebart’? Och hur tänker man sig att nå effektivitet? En gnutta gödning? Men inte ammoniakbaserat då? Bara tång och faeces?
Jag får en känsla av att etanoldogmen leder till mindre mängd mat OCH mer åtgång av energi.
#30
Du syftar nog på Börje Gustavsson, som propagerar för nedplöjning av biologiskt avfall.
Jag har inget emot konstgödning, och det har nog inte Börje G heller tror jag.
En stor del av världens åkermark ligger i träda, för att världsmarknadspriserna på spannmål var låga förra året.
Pelle L # 1 : I Joel 3:10 står det tvärt om: Smiden edra plogbillar till svärd och edra vingårdsknivar till spjut ; den svagaste må känna sig såsom en hjälte.
Centern var den drivande kraften bakom Sveriges etanolsatsning. 1992 års borgerliga regering böt från metanol- till etanolspåret för att få med sig centern på fortsatt kärnkraft. Det gav svenska bönder chansen att odla vete för etanolproduktion och gav upphov till ekonomiska falissemang som Sekab och Agroetanol. Tidigare var fordonsindustrin inriktad på metanol men tvingades byta spår.
Någon som vet hur det går för Björn Gillberg och hans Värmlandsmetanol (ur skogsråvara) ?
Peter #35
http://www.varmlandsmetanol.se/Projektstatus.htm
Peter Stilbs # 35
Lite OT men berör ämnet.
http://www.newsmill.se/artikel/2012/08/14/dyra-felsatsningar-p-forskning-v-rre-n-fester
Metanol har flera tekniska nackdelar jämfört med etanol, dessutom är metanol giftigt. Fördelen är att etanolen som i bästa fall kan ersätta 15% av svenska drivmedlet så kan metanolen ersätta minst det dubbla.
Metanol används inom racing i vissa klasser, men där krävs ju inte att motorerna skall fungera driftsäkert i åratal, det räcker att motorn fungerar under träningen och i loppet. Till nästa tävling byter man en del i motorn.
Bertl #37
Man bör ha vid medvetande att Andreas Eklund arbetar med syntetisk diesel.
SL använder någon sorts syntetisk diesel i de dieselbussar som de har kvar, men har för avsikt att helt gå över till etanol och fordonsgas.
För SL:s del så är innhållet i avgaserna det viktigaste av miljökriterierna när de väljer drivmedel.
Om syntesk diesel skulle ge renare avgaser än vad de ger idag kan SL ändra sig.
Tack Bertel #37, ja Eklund talar nog i eget intresse, men budskapet att staten och byråkrater inte ska detaljstyra forskningen håller jag till 100 % med om.
Ännu mer OT: Jag höll på att smälla av när SSF presenterades som ett organ som satsade/stödde yngre forskare -underförstått i huvudsak för fri forskning av speciellt lovande begåvningar- i Rapport i går, när dess chef skulle ge sin syn på festandet. Det är precis tvärtom – byråkraterna där har under alla år hittat på egna prioriterade områden, och gett till större forskarkonstellationer med mycket etablerade seniorforskare, och PK-områden.
Svar till bl.a. Peter Stilbs. Samma problem som för etanol gäller nästan alla biobränslen. Björn Gillberg satsar dock på metanol genom självgenererande (utan tillförsel av energi utifrån) katalys av restprodukter från svenskt skogsbruk (bark, grenar, kvistar, rötter).
För detta har han bildat AB VärmlandsMetanol med ett 90-tal aktieägare inkl. honom själv, som är VD. De bygger en fullskaleanläggning i Hagfors utan statligt stöd (ges bara till pilot- och forskningsanläggningar) och planerar att inleda markarbeten 2013. Produktionsteknisk partner är ThyssenKrupp. Länk: http://www.varmlandsmetanol.se/Projektstatus.
Gillberg menar också att 6 av Sveriges 23 miljoner ha skog lämpar sig för odling av energiskog, som skulle räcka för metanol för hela Sveriges fordonspark.
Metanol är förvisso ännu giftigare än etanol för känsliga motordelar men kan blandas i bensin. Gillberg har länge kört en Volvo 850 med upp till 30 procent metanol i bensinen utan problem eller märkbart högre förbrukning. Som rent bränsle har metanol bara ca hälften av energiinnehållet i bensin (etanol ca 70 procent) men kan vara bas för t. ex. syntetisk diesel med 90 procent av energiinnehållet av råoljebasread diesel.
Huvudvitsen med metanol är enligt Gillberg att göra Sverige självförsörjande och oberoende av oljeproducerande skurkstater.
#40
Det är värre – än vi trott!
Först var det ’spetsforskning’, ja tom ’spjutspetsforskning’. Men nu har byråkratin hittat på, håll i er…:
’Genombrottsforskning’
Min kommentar blir väl ungefär: *Lekstuga för okunniga politiker*
Peter S #40,
Bo Rothstein är ute och ger en skrapa till hur forskningsråden sköter sin uppgift: ”Svensk samhällsforskning är alldelse för provinsiell”
http://www.dn.se/debatt/svensk-samhallsforskning-ar-alldeles-for-provinsiell
Men forskningen är ju säker ordentligt main-stream PK. Det var väl det politikerna ville ha? Ingen utmanande grundforskning, utan snarare en bekräftelseforskning utan något större intresse för andra forskare?
Argus och Ingemar – så är det. Med ungefär 3 års intervall eller så skiftar man mellan ytterligheter som ”unga forskare” , ”gränsöverskridande forskning”, ”forskarkonstellationer – lokala eller mellan olika universitet”, ”spetsforskare” etc etc. Än värre är det med EU-finansierad forskning – som är än mer PK och förutbestämd – och man ska ha partners över hela EU – och helst sydeuropeiska företag med.
SU:s rektor Kåre Bremer intervjuades i går i ett separat (från SSF-skandalen) inslag i går om detta med ”yngre forskare” och ”kvinnor” – han ville trycka mer på bredd – och vad jag förstod – långsiktig satsning.
Det stämmer med mina käpphästar i sammanhanget – ”you cannot have the cream without the milk” – och vissa stackars yngre forskare gödlas ett par år med pengar, och är sen ute i kylan – de är inte längre ”yngre” och ska konkurrera på lika villkor.
Kvinnor är inte alls missgynnade – det är en myt. De som lyckas hålla sig kvar i systemet efter forskarassistentstadiet blir hur gynnade som helst. Vad som behövs är någon form av riktat stöd just då, då barnafödande och familjebildning tar alltför mycket tid och personlig kraft – ur forskningens synpunkt.
En tvivelaktig väg som blivit allt vanligare är att efter doktorerandet bli anställd som ”biträdande lektor” istället för ”(tidsbegränsad)forskarassistent” – vägen blir då öppen att befordras hela vägen uppåt till professor, utan yttre personlig konkurrens.
Jag föredrar egentligen det amerikanska systemet där man måste byta universitet mellan PhD, assistant professor, asscociate professor och full professor
Argus: En effektiv genväg till ”genombrottsforskning” är ”inbrottsforskning”, alltså att norpa andras forskning, piffa upp den i nya kläder och – voilá! – presentera den som något noch nie dagewesenes. Med stor framgång tillämpat även i höga politiska kretsar.
Sanningen om Värmlandsmetanol är väl att det händer inte värst mycket !
http://www.varmlandsmetanol.se/Projektstatus.htm
”
Rapport från stämman
VärmlandsMetanols bolagsstämma i Hagfors den 26 juni samlade ca 90 aktieägare i VärmlandsMetanol, representerande drygt hälften av aktiekapitalet (51% av antalet aktier och 71% av röstvärdet)
Vid stämman omvaldes hela styrelsen liksom revisionsbyrån PwC. Stämman beslöt enligt styrelsens förslag att ändra bolagsordningen så att minsta och högsta aktiekapital höjs, liksom att medge styrelsen att besluta om ytterligare emissioner med eller utan företräde för befintliga aktieägare.
Bolagets VD Björn Gillberg gav stämmodeltagarna en utförlig information om bolagets verksamhet under 2011. Han rapporterade bl.a. att ThyssenKrupp Uhde nu har arbetat i tre år för VärmlandsMetanol. Under året har Uhde levererat ett s.k. pre-Basic Engineering Package (pre-BEP) där anläggningens design, layout mm. har fastlagts.
Vidare rapporterade Gillberg att:
VärmlandsMetanol och Uhde har infordrat och utvärderat offerter beträffande olika tekniksteg som vedhantering, syrgasfabrik och panncentral.
man tillsammans med Uhde har valt processleverantörer.
de tekniklicenser, som behövs för den fortsatta projektering, har färdigförhandlats med några multinationella bolag.
priset för tekniklicenserna är mycket fördelaktigt, eftersom teknikleverantörerna är måna om att få leverera sin teknik till världens första biomassebaserade metanolfabrik.
principöverenskommelser har ingåtts med potentiella köpare av metanolen.
en risk och säkerhetsstudie, som skall ingå i tillståndsansökan till Miljödomstolen, har färdigställts.
arbete med att färdigställa miljökonsekvensbeskrivningen pågår.
förstudien beträffande en fabrik i Norrtorp för produktion av fordonsgas och metanol i samverkan med E.ON m.fl. kommer att avslutas i december månad 2012.
VärmlandsMetanol under året behöver ta in ca 170 MSEK för fortsatt ingenjörsarbete.
målet liksom tidigare är att finansiera fabriken 50/50 med eget kapital respektive upplåning.
avtal har ingåtts med ett ledande corporate finance-företag med uppdrag att genom s.k. private placement införskaffa externt kapital i storleksordningen 1,75 miljarder kronor. Om det arbetet är framgångsrikt och löper enligt plan kan markarbeten påbörjas till våren 2013. ”
Efter stämman föjde ett drygt 50-tal aktieägare med till VärmlandsMetanols kontor för kaffe och frågestund med Björn Gillberg. ”
Nää, det händer knappast nöe.
Re # 39
”SL använder någon sorts syntetisk diesel i de dieselbussar som de har kvar, men har för avsikt att helt gå över till etanol och fordonsgas.”
Som de har kvar ? De nya dubbeldäckarna som går på Norrtälje drivs med biodiesel. (SL äger väl f.ö. inga egna bussar.)
http://194.68.78.21/sv/Om-SL/Nyheter/Ny-buss-i-Norrtaljetrafiken/
http://sl.se/sv/Om-SL/Nyheter/230-biogasbussar-rullar-pa-Stockholms-gator/
Vad gäller el-drift av bussar är dock SL långt efter och har inga planer på tyst, utsläppsfri och energisnål busstrafik. Bullrande förbränningsmotorbussar – inget annat finns i SL:s busstrafik och kommer inte heller att finnas inom överskådlig framtid..