Ett halvt millenium före sin tid

ship_of_fools
Hieronymus Bosch (ca 1450-1516) efterlämnade en unik bildskatt, bl.a. vinjetten ovan (utsnitt):  ”Ship of Fools”. Hans tavlor är fulla av detaljer av mycket tänkvärt slag, och man undrar över hur han klarade sig från att trakasseras av katolska kyrkan.
En av mina mentorer från doktorandtiden i Lund på 1970-talet var också en stor beundrare av Bosch, och uttryckte att Bosch var 500 år före sin tid, något som jag alltsedan dess funnit vara så sant.
Konceptet ”Ship of fools” är för övrigt äldre än Bosch själv, och återkommer i olika sammanhang även i modern tid.
Valet av blogginläggsbilden ovan har givetvis styrts via associationer till förra veckans parodiska händelser nere i Antarktis, och via våra nyhetsmedias redaktioners matchande förmedling av dessa.
Vår blogg har redan diskuterat sakfrågan via några inlägg, och via kanske ett hundratal läsarkommentarer.
Jag vill själv bara komplettera med hur SVT (läs ”Ulrikorna”) drog slipstenen häromkvällen.
Istället för att säga som det var: en grupp klimatforskare (med ett följe av journalister och familjemedlemmar) med syfte att visa på avsmältningen i Antarktis fastnade istället i packis, med känt resultat.
SVT beskrev det istället i vaga ordalag som en expedition med historiker eller något ditåt, som celebrerade en upptäcksfärd för ett sekel sedan. Vilken nämndes inte, men det var Mawson’s. 
Halvsanning – inte direkt lögn – men mönstret följer den vanliga ordning vi vant oss vid.
Ja, vilka är det som i dag sitter i Hieronymus Bosch’s båt egentligen?
Är det MSM-redaktionerna, de läsare de format, eller samhället i stort? Politisk korrekthet verkar ändå vara det moderna rättesnöre som ersatt bibelorden i det västerländska samhället.
Få vågar knysta kritik eller ifrågasättande av ”sanningar” som på märkliga sätt formats. Begrepp som exempelvis ”kättare” eller ”hädare” har också bara återuppstått i annan skepnad, och via andra ord. Men det är ändå bara samma mekanismer och koncept.
Bloggens ämnesområden är ju klimat, miljö och energi – och jag vill inte gå utanför detta mer än att peka på existensen av flera andra uppenbara områden i tiden där få vågar redovisa sina åsikter eller peka på väsentlig och nedtystad information.
Den stora faran är hursomhelst att viktiga samhällsfunktioner går över styr just på grund av Politisk Korrekthet, och att så få vågar säga sin mening, liksom att förutsättningslöst diskutera sakfrågorna.
”Main Stream Media” kommer nog att självdö inom kort – de har redan förbrukat sitt fortroendekapital.
I och med Internetrevolutionen kan envar söka saknad information på annat håll och tänka själv.  Vi kan ju hoppas på det.
Tyvärr kan jag själv notera att mina yngre vänner (d.v.s. i 30-årsåldern) på Facebook ofta är ganska historielösa och verkar ha noll intresse för samhällsrelaterade frågor – det är bara resor, egna barn, hästar och fester som gäller.
Ja, man kan undra om framtiden.
Här är annars en bra låt som kan vara ett stöd. Texten finns här.

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. S. Andersson

    Ja du Peter, inte blir man mindre fundersam när man sedan läser att endast tre personer i Sverige vill bli biologilärare i år. Trehundra NO-lärare går i pension varje år och ca 30 nya kommer till.
    Jag läste teknisk fysik i Lund. Ibland undrar jag varför, det var banne mig inget vilohem, men jag och kursarna tyckte det var roligt och samtidigt lite coolt att plugga det som ansågs vara det svåraste. Det motiverade oss att sitta långt in på nätterna och skriva labredogörelser i FTF samtidigt som vi kunde betrakta hur mindre ansträngda studenter drack öl i Malmö Nations pub tvärs över gården.
    Numera uppfattar jag snarare att det finns ett slags kunskapsförakt där man blir stämplad som besserwisser bara för att man vidhåller att termodynamikens lagar gäller även för jordens klimatsystem eller för att man vet vad ett grundämne är. Idag ska ju alla människor få tycka oavsett vad de kan. Jag misstänker att de får lära sig i skolan att ”alla har rätt”.

  2. Jimmy

    Jag har tydligen, enligt Björn T, rekordet på skadeglada inlägg som bygger på lögnen att de (antarktisexpeditionen) skulle studera isminskningen.
    Denna lögn har spridits av ”BBC’s latest incarnation of Sir David Attenborough”
    Andrew Luck-Baker, som var med på resan (se länk i tidigare ”skadeglatt” inlägg)
    Läs följande länk. Mer behöver inte sägas.
    http://grumpydenier.wordpress.com/2014/01/05/these-items-caught-my-eye-5-january-2014/

  3. Lasse

    #1 Sven
    Det var jag som drack öl på Malmö nation på 70 talet! Men jag red in på teknisk VoV tack vare ”Tyst vår”. En period då miljöproblemen tacklades med massiva insatser i form av reningsverk och omfattande samhällsbyggande. Då var det inget motstånd mot insatserna eftersom det var synliga förbättringar som kunde åstadkommas. Med stora insatser. Nu förvaltas detta i en byråkrati som växer och tillkommande insatser blir små och dyra. Ibland även tveksamma.
    De stora frågorna numera inom samhällsbyggandet hänger samman med klimatet. Därför är det intressant att studera underlaget för dessa åtgärder.
    Det blev ingen ”tyst vår” tack vare miljöåtgärder som nu är självklart positiva.

  4. Thomas P

    ”Istället för att säga som det var: en grupp klimatforskare (med ett följe av journalister och familjemedlemmar) med syfte att visa på avsmältningen i Antarktis fastnade istället i packis”
    Den som vill veta hur det var i verkligheten kan gå in på expeditionens hemsida:
    http://www.spiritofmawson.com/the-science-case/
    ”We are going south to:
    gain new insights into the circulation of the Southern Ocean and its impact on the global carbon cycle
    explore changes in ocean circulation caused by the growth of extensive fast ice and its impact on life in Commonwealth Bay
    use the subantarctic islands as thermometers of climatic change by using trees, peats and lakes to explore the past
    investigate the impact of changing climate on the ecology of the subantarctic islands
    discover the environmental influence on seabird populations across the Southern Ocean and in Commonwealth Bay
    understand changes in seal populations and their feeding patterns in the Southern Ocean and Commonwealth Bay
    produce the first underwater surveys of life in the subantarctic islands and Commonwealth Bay
    determine the extent to which human activity and pollution has directly impacted on this remote region of Antarctica
    provide baseline data to improve the next generation of atmospheric, oceanic and ice sheet models to improve predictions for the future”
    (Via uppsalainitiativet)
    Peter Stilbs föredrar att sätta sig i Hieronymus Bosch’s båt med sitt påstående.

  5. Peter Stilbs

    S. Andersson #1 – jo, det är extremt oroande med skolans förfall.
    Denna fråga är givetvis också en av dem som jag antydde ovan – och jag skulle där kunna räkna upp massor av politiskt inkorrekta faktorer som i alla fall jag själv är övertygad om är viktigare än de som man svänger sig med.
    Det allmänna kunskapsförfallet är dock onekligen av stor vikt för utvecklingen inom bloggens egentliga ämnesområden, det kan man knappast förneka.

  6. Peter Stilbs

    Thomas #4 – du är för gullig. Och med hänvisning till UI också…

  7. Hasse

    Den artikel som #2 Jimmy länkar till bygger på kommentar #37 i inlägget på
    http://joannenova.com.au/2014/01/australian-taxpayers-will-pay-400000-cost-for-climate-scientists-ship-stuck-in-ice-total-cost-millions/
    Också huvudinlägget och många andra kommentarer är väl värda en genomlösning.
    Detta som speciellt tips till några av denna bloggs kommentatorer.

  8. Guy

    Thomas P
    Det skall bli intressant att läsa deras vetenskapliga rapport. Speciellt intresserad är jag av dom där sakerna som”aldrig” gjorts förut.

  9. Peter Stilbs

    Hasse #7 – den här journalistkommentaren i länken var obetalbar:
    ‘Expert’ comments on the BBC’s radio news programme ‘The World at One’ by travel writer Sara Wheeler, who has spent seven months at the South Pole and written about the Arctic and Antarctic. According to her, the ice which trapped the ship was there because global warming had caused ice to “drop off” glaciers and surround the ship.

  10. Thomas P

    Peter #6 Ja, visst är det ”gulligt” att någon vågar påpeka fakta på denna blogg, hoppas du inte blir sjösjuk.

  11. Janns

    #1 S. Andersson
    Ja man blir verkligen mörkrädd över skolans förfall.
    De som är intresserade av biologi och andra naturvetenskapliga ämnen ser nog en bättre framtid i att bli miljö- och/eller klimatkonsulter. Mycket mera hippt och kanske bättre betalt och sen ”gör” man ju något. Indoktrinerade sen barnsben så blir det väl den naturliga vägen, har själv ett kusinbarn som nu är miljökonsult inom byggsvängen.

  12. Thomas P

    Peter #9 ”According to her, the ice which trapped the ship was there because global warming had caused ice to “drop off” glaciers and surround the ship.”
    Om det beror på global uppvärmning eller inte vill jag låta vara osagt, men visst kommer den tjocka isen från en större kalvning.
    ”In mid-February 2010 a massive iceberg designated B09B collided with the Mertz Glacier tongue – a section of the glacier that protruded about 100 km from the Antarctic coastline at about 145ºE. The collision precipitated the calving of another massive iceberg, C28, from the tongue, measuring 78 km long and between 33 and 39 km wide.”

  13. Per H

    Antarktisexpeditionens TOR/forskningsuppgift enl #4 är ju helt orealistisk även om ”forskarna” får hjälp av fruar och journalister och isen varit tunn. Man hade väl fabulerat som vanligt! Det krävs mycket för att utreda EN av punkterna.

  14. Rosenhane

    Peter, i sammanhanget en mycket läsvärd ledare av Carl-Johan Westholm i dagens SvD, en elegant vidräkning med floskelmaffian:
    http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/att-marka-ord-kan-forklara-samtiden_8866934.svd

  15. Olaus Petri

    Angående den oväntat stora ismängden som den allt snabbare globala uppvärmningen orsakade finns det intressant information här:
    http://notrickszone.com/2014/01/04/turney-backpedals-now-says-getting-stuck-in-sea-ice-not-due-to-climate-change/#comment-911263

  16. Peter Stilbs

    Thomas P – jag har rätt svårt att tro att småskalig havsis över stora områden skapas av de gigantiska avkalvade isberg Du refererar till

  17. Peter Stilbs

    Thomas P #10 – ja är det inte gulligt med dem som inte vill ta till sig andra fakta och information än den som man vill se ? 😉

  18. tty

    ThomasP #11
    ”Om det beror på global uppvärmning eller inte vill jag låta vara osagt, men visst kommer den tjocka isen från en större kalvning.”
    Nu min käre ThomasP är du ute och cyklar ordentligt. När en glaciär kalvar sker det inte i form av stora platta flak, någon eller några meter tjocka. Det blir isberg (inklusive bergy bits och growlers beroende på storlek). Har du någonsin försökt att stampa ut en helikopterlandningsplats i glaciäris?
    Vad som har hänt i Commonwealth Bay är att de stora strandade isbergen har skapat skyddade vatten där havsisen kunnat växa till sig. Resultatet är att det nu finns både stora områden med fast is och stora mängder drivis. Kort sagt ett ställe där ingen vettig människa skulle ge sig in med ett fartyg utan isbrytarförmåga. Flera expeditioner till området har därför inställts de senaste tre åren.
    Det kan förresten vara värt att notera att B09B kalvade från Rosshelfen 1987. Efter 25 år i det (enligt teorierna) allt varmare vattnet i Södra Ishavet har det fortfarande inte smält.

  19. Jimmy

    Jag tycker att följande länk visar vilken fanatiker proffessor Chris Turney är.
    I sin ungdom skulle han baka en potatis i mikron på full effekt i 40 min.
    Resultatet blev, surprise!, en kolklump.
    Denna erfarenhet har han tagit med sig o uppfunnit en metod att samla in och deponera kol. Det har även resulterat i ett företag, Carbonscape.
    Metoden går ut på att samla in skogsavfall, flisa det i ”carbon-efficient-chippers”, omvandla det till träkol i en jättemikro-kolmila och sedan gräva ner
    det i jorden.
    Jag har varit på många Elmia Woods-skogsmässor och sett hundratals flistuggar. Alla har drivits av brölande Dieselmotorer, inte speciellt CO2 effektiva.
    Eftersom metoden är tänkt att användas i skogen behövs det säkert dieselgeneratorer för att producera elen till mikron också!
    Hur klimatsmart är det? Använda fossila bränslen för att omvandla skogsavfall (biobränsle som inte lär ha något bidrag till växthuseffekten)
    och sedan gräva ned det?
    http://www.rexresearch.com/carbonscape/carbonscape.htm

  20. Christopher E

    #4
    Den där listan var väl ändå ett självmål av de som försöker hävda att ”expeditionen” inte handlade om påvisa global uppvärmning. PK-fraserna lyser ju igenom nästan varenda punkt.
    Det är helt orealistiskt dessutom att de skulle gjort en bråkdel av det där även om de inte frusit fast. Och som tty påpekat, de skulle studera träd där inte ett träd finns att finna.
    Alltihop låter som ursäkter för en turistresa och PR-tur med familjer och journalister. Och kritiken från mer seriöst forskningshåll har ju också varit hård.
    Inte har havsisen runt fartyget något med avknoppade platåisberg att göra. Det är ju bara vanlig tunn is. Men visst är behovet att försöka få ett fiasko att låta som bevis på global uppvärmning mer skruvat än själva havsisen, om man får vitsa till det lite.

  21. Ingemar Nordin

    Citat från resans vetenskapliga hemsida:
    ”The three years’ worth of observations gleaned by Mawson and his men provide a unique dataset against which we can compare the changes seen today”
    Då undrar man ju hur denna jämförelse med data från 100 år sedan kommer att spegla den globala uppvärmningen? Ett ”data” från Mawson resa var att det då var tillräckligt isfritt för att ta sig in till land och till öarna.
    Vidare: ”Until recently it was thought this ice sheet was stable, sitting on the continental crust above today’s sea level. However there is an increasing body of evidence, including by the AAE members, that have identified parts of the East Antarctic which are highly susceptible to melting and collapse from ocean warming.”
    Oscean warming? Och detta skall alltså kunna verifieras med bl.a. denna resa?
    http://www.spiritofmawson.com/the-science-case/
    Det låter inte helt seriöst.

  22. Peter F

    Mer Turney
    http://www.youtube.com/watch?v=B84O9k1ZX4g

  23. Björn

    Korkade individer föder dumhet och lättsinne. Expeditionen till Antarktis är ett typexempel på en planering av lättsinniga idealister. Resan visar på att det inte ens i deras föreställningsvärld kunde bli annat än lättsamt i en värld som de tror är på väg mot global uppvärmning. Bara valet av båtar är ett exempel på detta lättsinne. Jetströmmarnas förändrade banor visar på att något har förändrats i jordens energitillförsel. Om man lever i en föreställning om att det är CO2 som driver klimatutvecklingen, då fastnar man oförutsett i isen, som nu har skett i Antarktis.

  24. Thomas P

    Peter #15 Ja, själv har jag inte varit i området så mitt ”sunda förnuft” har inget att säga om vad som är rimligt eller inte så jag går på vad expeditionen säger på sin sida:
    ”The conditions we are experiencing over the Shokalskiy are a result of the frequent and deep low pressure systems that encircle the continent. In combination with a funnelling effect from the ice sheet, these lows are producing strong and pervasive winds from the southeast. The wind is not unusual but what is unexpected is the major reconfiguration of thick multi-year sea ice to the east of the Mertz Glacier.”

  25. Jimmy

    # 1 och # 3
    Jag få erkänna att jag också klämde en och annan bira därnere i Lund på slutet av 70-talet. LTH-M inriktning Värme-& Kraft.
    Jag vill rekommendera följande länk som på ett ypperligt sätt beskriver hur det var på den tiden då dagisbarnen fick leka ”Antikärnkraftsdemonstration”
    http://m.youtube.com/watch?v=Payy25n4Jvo&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DPayy25n4Jvo

  26. Thomas P

    tty #18 ”Vad som har hänt i Commonwealth Bay är att de stora strandade isbergen har skapat skyddade vatten där havsisen kunnat växa till sig.”
    Du har rätt, det var lite mer komplicerat än jag tänkt mig. Inte för att jag trodde att de fastnat i ett isberg, men jag tänkte mig snarare att smältande isberg och fragment kylde vattnet och spädde på med sötvatten som hade lättare att återfrysa till havsis. Kopplingen till det kalvade isberget håller du i alla fall med om?
    Christopher #20 ”Den där listan var väl ändå ett självmål av de som försöker hävda att ”expeditionen” inte handlade om påvisa global uppvärmning. PK-fraserna lyser ju igenom nästan varenda punkt.”
    Jo, men som jag tidigare konstaterat så kan ju du läsa precis allting så att det passar dina förutfattade meningar så det är inte förvånande att du ser det du vill se även här. Bara sättet att slentrianmässigt slänga sig med begreppet ”PK” ger minuspoäng i trovärdighet.
    ”Alltihop låter som ursäkter för en turistresa och PR-tur med familjer och journalister. ”
    Eller möjligen att de tvingades snygga till beskrivningen för att få in extra finansiering i form av dyrt betalande passagerare.

  27. Michael E

    Tomas P #4
    Visst tror eller numera förhoppningsvis trodde expeditionens ledare på att isen i Antarktisk smälter, se följande utdrag från deras hemsida;
    ”The effects of this marked shift in westerly winds are already being seen today, triggering warm and salty water to be drawn up from the deep ocean, melting large sections of the Antarctic ice sheet with unknown consequences for future sea level rise while the ability of the Antarctic Circumpolar Current to soak up heat and carbon from the atmosphere remains deeply uncertain.”
    Jag tror du får leva med att de flesta av oss som läser och kommenterar på denna sida finner betydanade skadeglädje i att gröna aktivister med varierande yrkesbeteckningar fastnar i den is som de tror smälter. Som ytterligare en knorr på historien kommer så uppgifter att även den isbrytare som skulle rädda dem fastnat i isen.

  28. Thomas P

    Michael E #27 Får jag föreslå att du tittar på utvecklingen av shelfisarna på Antarktiska halvön innan du skrattar alltför mycket åt det där påståendet. Du blandar ihop dessa med havsis, men det är i grunden två olika saker.

  29. Perfekt

    Thomas P #24
    När det gäller Turkey och meteorologi kan det vara värt att lägga på minnet att om han har rätt uppgifter så kommer de från Anthony Watts som fick rycka ut och fixa fram det. tyvärr tillfrågades han inte innan, då hade turkey kanske sluppit detta debacle.
    Har du förresten missat memot? Turkey skall offras till vargarna, han är bortom all räddning tom med sedvanligt avancerat postnormalt skitsnack.
    http://scienceblogs.com/stoat/2014/01/05/the-spirit-of-mawson/

  30. Sr

    Kanske ett alternativ?!
    http://vetenskapligapartiet.wordpress.com/

  31. Peter Stilbs

    Perfekt #29 – notera att det nu till och med är kannibalism på Turkey (kalkon på engelska) – ingen mindre än Connolley hoppar på honom … http://scienceblogs.com/stoat/2014/01/05/the-spirit-of-mawson/

  32. Håkan Bergman

    Dom verkar vara lite allmänt virriga Där Nere, kan det vara att dom lever uppochner hela tiden?
    http://www.dn.se/nyheter/varlden/naken-man-fastnade-i-tvattmaskin/

  33. Thomas P

    Peter #31 Är du inte lite virrig nu när du svarar Perfekt med samma länk och i princip samma budskap som han just kommit med och ber honom ”notera” det han själv just skrivit?
    Notera också att Connolley försöker göra en seriös analys av den vetenskap de säger sig vilja utföra medan du bara bluffade med påståendet ”Istället för att säga som det var: en grupp klimatforskare (med ett följe av journalister och familjemedlemmar) med syfte att visa på avsmältningen i Antarktis” något som det inte handlade om.
    Det här var en rätt okänd expedition, möjligen mer passagerarresa under vetenskaplig flagg, tills den frös fast då de vanliga bloggarna plötsligt gjorde stor sak av den och då bara för att åter få en ursäkt att dra fram det sedan länge välkända faktum att havsisen runt Antarktis växt till.

  34. Peter Stilbs

    Thomas P #33 – jag riktade mig inte till Perfekt med mitt försök till förtydligande – det var i första hand till Dig, som alltid ställt upp för Connolley.
    Och Du fortsätter att vandra vilse i de igensopade spåren – eller försöker Du också vara sopare?
    Jag tror mest på det sistnämnda.

  35. Michael E

    Thomas P#28 Jag tycker nog att ditt tillrättaläggande i sig är humoristiskt för inte tror du väl att det har någon som helst betydelse i vilken typ av is de fastnade. Expeditionen är i de flesta aspekter ett misslyckande både vetenskapligt och PR-mässigt vilket inte skulle nått offentligheten hade de inte fastnat i isen.
    En inte allt för frikostig tolkning av Connoleys (Läs gärna länken som Per Stilbs #31 försett oss med avseende expeditionens vetenskapliga kvalitéer) avståndstagande är behovet att distansera sig från debaclet. Det i sig adderar till skadeglädjen och göra att liknande utflykter kommer att få svårt med finansieringen samt CAGW än mer svårsåld.

  36. Bo Carlsson

    Angående SVT:s rapportering om syftet, och fiaskot med sydpolsexpeditionen.
    Detta får mig att tänka på en skämthistoria som cirkulerade under det kalla kriget.
    En Sovjetisk och en Amerikansk bil skulle tävla. (det var endast dessa två tävlande)
    Den Amerikanska bilen vann ! Dagen efter kunde man läsa i Pravda: ”Den sovjetiska bilen placerade sig som god 2:a, men den amerikanska bilen kom näst sist”
    Man kan handskas vårdslöst med sanningen, men ändå inte anklagas för att ljuga.
    För övrigt efterlyser jag mer politik på denna blogg
    Vetenskapliga argument är ju naturligtvis mycket bra, men den pågående sk. klimathysterin handlar ju till stor del om politik, och det är ju svårt att bemöta en närmast religiös övertygelse, med aldrig så väl underbyggda vetenskapliga fakta. Så har det ju alltid varit i historien. Det gäller kanske i första hand att försöka påverka de hårt indoktrionerade journalisterna. Har själv skrivit flera inlägg i lokaltidningar, med i huvudsak betoning på politik. Och även på en blogg på SVT för 2-3 år sedan, som hette ”Ställ om” där också, (erinrar jag mig) er högt värderade medarbetare Lena Krantz medverkade.
    MVH
    Bo

  37. ces

    Thomas #33 Anser du att BBC kan kallas för bloggare eftersom de gjorde stor sak av expeditionen:
    The end result of all this was meant to be a BBC documentary on the “Effects of Climate Change on Antarctica”, which would be screened jointly by the BBC and the ABC. Obviously advance publicity would boost audience viewing numbers, hence the presence of the Guardian and Fairfax reporters, who were supposed to provide a continuous supply of articles for the print and online versions of their respective newspapers.
    How do we know all this? Because the ABC, the BBC, the Guardian and Fairfax were running stories on this “largest and most expensive Australian Antarctic Expedition ever”, fully a month before it ever left. Only back then they were all “climate scientists”, not “passengers” or “tourists”.

  38. tty

    ThomasP #26
    ”Du har rätt, det var lite mer komplicerat än jag tänkt mig. Inte för att jag trodde att de fastnat i ett isberg, men jag tänkte mig snarare att smältande isberg och fragment kylde vattnet och spädde på med sötvatten som hade lättare att återfrysa till havsis. Kopplingen till det kalvade isberget håller du i alla fall med om?”
    Den här ofta ältade mekanismen med smältvattnet som leder till utsötning och därmed mera havsis kan du glömma när det gäller Antarktis. Bortsett från halvön förekommer ytterst litet avsmältning på land i Antarktis. Isen antingen sublimerar eller kalvar i havet. Och inte heller efter kalvningen smälter den särskilt mycket eftersom det är fråga om sötvattensis och vattentemperaturen allt som oftast är under noll grader. Någon större issmältning får man framförallt i uppvällningsområden där varmare djupvatten förs upp mot ytan av frånlandsvindar och bildar polynjor (som i Rosshavet t ex).
    Normalt smälter därför inte isbergen förrän de drivit en bra bit norrut, och smältvattnet sprids därmed ut alltför mycket för att få någon större effekt. Salthalten i Södra Ishavet är därför nästan lika hög som i tempererade hav (ca 33-34 promille). B09B som drev västerut längs kusten i stället för norrut har mycket riktigt fortfarande inte smält efter 26 år. Det leder också till ett mycket egenartat fenomen som jag själv sett en gång. När det snöar i Antarktis och det är absolut vindstilla och bleke (i sig ovanligt där) så flyter faktiskt snön på havsytan utan att smälta vilket ser ytterst udda ut.
    Vad som har hänt i det aktuella området är att innan Mertz-shelfen bröts av så ledde de hårda sydostliga delvis katabatiska vindarna till att drivisen samlades på lovsidan av istungan medan det i stället blev en polynja i Commonwealth bay i lä av istungan. Nu driver isen vidare västerut in i Commonwealth bay och packas mot den fasta isen där, som delvis samlats kring B09B som strandat på Adeliébanken. Hela sammanhanget syns mycket bra på denna satellitbild från NOAA:
    http://www.natice.noaa.gov/news1.htm
    Det mörka fältet runt den röda triangeln är B09B. Att som i detta fall gå in mot kusten genom tät drivis och lägga sig direkt mot, och på östra sidan av, fastisen är naturligtvis helt idiotiskt. I samma stund den (normala) sydostvinden återkommer sitter man fast. Blir det å andra sidan hård västlig eller sydvästlig vind kan båda fartygen mycket väl komma loss på några timmar. Blir det däremot en ostlig storm kan det gå hur illa som helst. Knappast något fartyg (utom kanske Fram, som byggdes för det) pallar för hård skruvning i såhär tjock is. Blir det vare sig östlig eller västlig storm inom den närmaste dryga månaden och Polar Star inte kan få loss dem så är det nog övervintring eller evakuering som gäller.

  39. tty

    Håkan Bergman #32
    Notera att DN faktiskt öppnat kommentarsfältet för den här ”nyheten”. Nakna karlar i tvättmaskiner anses tydligen tillräckligt okontroversiellt för att man skall våga släppa fram folkets åsikter.

  40. Thomas P

    Michael #35 ”Det i sig adderar till skadeglädjen och göra att liknande utflykter kommer att få svårt med finansieringen ”
    Jo, jag kan tänka mig att forskningsfientliga typer skadeglatt hejar på. Du älskar säkert hur man bränner vetenskaplig arkiv i Kanada också?
    ces #37 ”Because the ABC, the BBC, the Guardian and Fairfax were running stories on this “largest and most expensive Australian Antarctic Expedition ever”, fully a month before it ever left. ”
    Har du månne någon källa till detta påstående?

  41. Michael E

    Thomas #40 Den typen av inlägg är väl helt onödigt. Jag är själv disputerad och inte det minsta forskningsfientlig men verkligen glad åt att pseudovetenskap kommer att få det svårare med finansieringen vilket öppnar upp för bättre och mindre politiskt styrd forskning.

  42. ces

    Thomas P# 40 Du kan börja på http://www.abc.net.au/science/photos/2013/11/26/3897110.htm (dom började redan några veckor tidigare) och sedan gå vidare till BBCs och Guardians websidor.

  43. Thomas P

    Michael #41 Mitt intryck av dina skriverier här är tvärtom att du vill ha mer styrd forskning, styrd bort från allt du ogillar som klimatforskning, dvs sådan forskning som du fått för dig är pseudovetenskap. Det framgick i ditt ironiska kommentar där du närmast skryter över att du inte förstår skillnaden mellan havs- och shelfis.

  44. Jimmy

    #40 Thomas P
    Källa till ces påstående.
    http://www.abc.net.au/news/2013-11-25/mawson-data-more-important-than-ever-to-new-expedition/5115748

  45. Thomas P

    Ces #42 Tack! Jag sökte på den exakta frasen i citationstecken och fick bara träff hos Joanne Nova. Inte för att jag hittade något speciellt konstigt i artikeln.

  46. Anders

    När det gäller Ship of Fools så kan man ju börja med att läsa på följande länk och fundera ut vem som är dåren, och vem som har greppat lite mer av verkligheten.
    http://www.milesmathis.com/

  47. Jag har inte läst tillräckligt om expeditionen eller deras uttalande i pressen för att komma med något väl genomtänkt men jag har en fråga. Ett av målen för dem tycks ha varit att ta prover i en sjö. Men hur hade de tänkt att ta sig iland om de nu var så medvetna om all den där packisen?

  48. Jimmy

    Ännu en ”skadeglad kommentar”
    Professor Turney: ”This was no pleasure cruise”
    Nä, för när ölen tog slut hade de ett rent h-e.
    http://notrickszone.com/2014/01/06/expedition-fiasco-leader-professor-chris-turney-fibs-again-now-claims-akademik-shokalskiy-is-an-icebreaker/#comments

  49. Jimmy

    I’m King of the Climate Science World!
    Gooble, gooble, gooble
    http://wattsupwiththat.com/2014/01/06/monday-mirthiness-penguins-comment-on-the-spiritofmawson/#more-100618

  50. Mats G

    Lite tankeväckande meningar i detta inlägg.
    ”Begrepp som exempelvis ”kättare” eller ”hädare” har också bara återuppstått i annan skepnad, och via andra ord. Men det är ändå bara samma mekanismer och koncept.”
    När blev ifrågasättande, kritiskt tänkande fult? Hela min skoltid på 70 talet präglades av det, kritiskt tänkande. Då var det inne. Nu är det tydligen ute.
    Om jag skall svara min egen fråga så det jag kan tänka mig är att:
    När ”sanningen” inte är baserad på fakta så är kritik farlig. Varje röst som tystnar pga att det är ’fult’ att kritisera är väldigt sorgligt och olyckligt.
    Omfamna dina kritiker. De är de som får dig att utvecklas.
    ””Main Stream Media” kommer nog att självdö inom kort – de har redan förbrukat sitt fortroendekapital.”
    Troligen kommer det att polariseras. De som är medvetna kommer söka info på annat sätt än att låta sig matas av MSM. De är de lyckligt lottade. De andra kommer också vara lyckliga på sitt sätt. De vet inget bättre.
    ”ignorance is a bliss”

  51. Mats G

    ”ignorance is a bliss”
    Demokrati baseras på en välutbildad och välinformerad befolkning. Har vi inte det så har vi alltså per definition inte en demokrati.
    Bör vi göra något åt det, politiker, MSM eller är det bra som det är?

  52. Pelle L

    Utan att värdera vad som är sant och vad som är falskt i berättelsen om Akademik Shokalskiy’s så snöpligt ändade resa tycker jag att denna historia är både spännande och sannolik:
    http://grumpydenier.wordpress.com/2014/01/05/these-items-caught-my-eye-5-january-2014/
    För vi har väl läst och kunnat värdera det vetenskapliga syftet i Andrew Luck-Baker BBC-artikel:
    http://www.bbc.co.uk/news/world-asia-25573096
    ”Despite being trapped, the scientists continued their experiments, measuring temperature and salinity through cracks in the surrounding ice.”
    Är det inte gulligt! De instängda vetenskapsmännen/kvinnorna mätte havets temperatur och salthalt genom sprickor i isen. De hade alltså inte ens en isborr med sig, sånt som varje vinterfiskare har.
    Varför läste de inte bara av fartygets instrument? Där finns alla uppgifter om det omgivande vattnets kvalitet.
    Och avslutningen på Andrew Luck-Baker’s artikel är inte dålig heller:
    ”The ship had plenty of stocks and was never in danger.”
    Det är alltså sant att det bara var ölet som tog slut.
    Eller varför evakuerades alla om det inte var någon risk?

  53. Gunbo

    Mats G #51,
    ”Demokrati baseras på en välutbildad och välinformerad befolkning.”
    Håller fullständigt med men i vår värld med ett informationsflöde som aldrig tidigare skådats är det svårt för befolkningen att veta vilken information som är rätt och vilken fel. Risken är stor att befolkningen blir missinformerad i stället för välinformerad.

  54. Thomas P

    Mats G #51 ”Demokrati baseras på en välutbildad och välinformerad befolkning.”
    Att befolkningen är kunnig är bra, men ett annat problem kan uppstå när folk får en alltför hög uppfattning om sin egen kunskapsnivå så att de slutar lyssna på dem som vet mer. Jag läste just en diskussion om en gammal bok från 1929 som kändes relevant:
    http://www.thedailybeast.com/articles/2014/01/05/the-smartest-book-about-our-digital-age-was-published-in-1929.html

  55. Mats G

    Gunbo #53
    ”Risken är stor att befolkningen blir missinformerad i stället för välinformerad.”
    Därför tycker jag PS behövs mer än någonsin. Att informera så objektivt det bara går. Då skulle de ha en fortsatt roll i samhället. Det skulle jag gladeligen betala för. För att uttrycka sig lite milt, de har en bra kvar dit.

  56. Mats G

    Thomas P #54
    Jag har läst artikeln du tipsade om. Väldigt intressant. Kanske en bok att läsa framöver.
    Men jag tror analysen är ganska rakt på.
    Om eliten har idkat maktmissbruk och alternativ information plötsligt blir tillgänglig. Så vänder massorna eliten ryggen. Känns naturligt. Om det är bra är en annan sak. Själv är jag starkt anti elitistisk. Så att man vänt auktoriteter och eliten ryggen ser jag nästan som hälsosamt. Men jag förstår dagens problem som det ser ut.
    Med stor makt kommer ansvar som spindelmannen brukar säga. Så Ortega kanske inte har allt rätt. Comicbook heros kan tillföra oss något.

  57. Thomas P

    Mats #56 ”Om eliten har idkat maktmissbruk och alternativ information plötsligt blir tillgänglig”
    Problemet är då att denna ”information” så ofta är en okunnig som berättar för en annan okunnig, och eftersom de har samma kunskapsnivå så *låter* argumenten mer övertygande än vad en som kan ämnet säger även om de för en kunnig är uppenbart fel.
    Alltför ofta möter man det publikfriande knepet att en presentatör påstår något som antingen är fel eller som är trivialt sant och något experterna känt till sedan länge och sen låtsas han att detta, som publiken direkt ”förstår”, är något som experterna ännu inte begriper. Så har han smickrat publiken med hur smarta de är och hur dumma experterna är och omedelbart är de villiga att tro på nästan allt han säger. Cyniskt men effektivt på den som inte är vaksam. Ett exempel är urban heating som gång på gång dras upp som om det är något som ”skeptikerna” känner till men inte de där dumma professionella klimatforskarna.

  58. Thomas P hänvisar till den antarktiska expeditionens hemsida som bevis för att alla skeptikers kommentarer om expeditionens syfte är fel. Längst ner på sidan står det Copyright 2014. Åtminstone det på sidan har ändrats sedan expeditionsskeppet fastnade i isen. Har något mer ändrats? I så fall kanske för att inte skulle framstå som så pinsamt att en grupp klimathotstroende personer fastnade i is som enligt deras tro inte borde ha funnits? Finns något arkiv om hur sidan såg ut före 24 december?

  59. Michael

    Lars Kamél #58
    Kolla via Wayback Machine på http://archive.org/web/