Dyrare bensin och diesel skall få fler att köpa elbil

fossilfria drivmedel

När elfordon lockar för få köpare vill deras tillverkare göra det dyrare och svårare att köpa bensin- och dieselbilar.  Nyligen krävde Kina-ägda Volvo Cars och dess systerföretag Polestar att EU per 2035 förbjuder försäljning av nya sådana bilar.

För lastbilar tycker Volvo AB:s VD Martin Lundstedt att elektrifieringen går för långsamt. Detsamma tycker Scanias VD Christian Levin, som vill att politiker borde göra mer för att stödja eldrift.

Levin kräver ”modiga politiska beslut” för att göra diesel dyrare, alltså göra lastbilar och vägtransporter dyrare. Lundstedt menar att det måste löna sig att göra ett grönt val”. Därmed menas att göra diesel dyrare.

Konkurrenten Daimler Trucks’ avgående VD Martin Daum vill se årligt ökande bränslepriset i stället för bonusar för elfordon. Målet är att ”göra det otänkbart att köpa bensin- eller dieselbilar”.

Väl medvetna om elfordons begränsade räckvidd kräver de samfällt fler laddstationer ute i trafiken. Att bekostas av fordonsägare och skattebetalare.

En större ellastbil kostar mer än dubbelt mot en dieseldriven och tar flera ton mindre last. I klartext: högre pris för mindre nytta. 

Källor: Carup 241018,, SvD 240924 och 241001.

Tege Tornvall

PS, se även https://www.cnbc.com/2024/10/18/vw-bmw-mbg-germanys-top-car-brands-are-struggling-in-the-ev-era.html

 

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Uwb

    Elbilarna kommer aldrig att slå igenom så länge det är markant dyrare att ladda publikt jämfört med att ha hemmaladdare. Därför kräver olika grupper drastiskt högre priser på bensin och diesel.
    När befolkningen generellt inser det kommer andra till makten.

  2. Stefan Eriksson

    När EU inför importtullar på EV kommer priset på bilen öka vad som än händer med bränsleskatterna. Alla vet att ”kritiska” mineraler /metaller ej kommer att räcka till, motsvarande fordonsparken som finns idag.
    Så,, kreti o pleti får nog vackert vänta på bussen som aldrig kommer.

  3. Mats Kälvemark

    Tack Tege!
    Idag är ca 7% eller ca 330000 av personbilsflottan batteribilar.
    https://powercircle.org/elbilsstatistik/
    Tillväxten under 12 månader har varit ca 20% eller ca 70.000. Det svenska målet för utsläpp från trafiken är en minskning med 70% till 2030. Antag att antalet batteribilar växer vidare med 5×70.000 = 350.000 batteribilar fram till 2030 vilket blir summa ca 700.000 av en personbilsflotta på kanske 6 miljoner, 12%. Säg att minst 85% fortfarande är förbränningsmotordrivna och lägg till ca 0,5 miljoner tunga lastbilar, traktorer och entrepenadmaskiner som under överskådlig tid kommer att vara bränsledrivna. Målet om utsläppsreduktion till 2030 är således helt orealistiskt. Och då framstår kraven på kraftigt höjda bränslepriser för att stödja försäljningen av tunga batterilastbilar som minst sagt korkade. Det skulle om inte annat vara politisk harakiri och drabba 90% av alla fordonsägare. Dessutom med explosiv effekt ”kasta bensin på inflationsbrasan”.
    Bättre att stoppa alla planer på tunga batterifordon. Tanken är dödfödd!
    https://klimatupplysningen.se/ellastbilar-det-ultimata-beviset-for-havererad-gron-omstallning/
    Tyvärr kan nästan samma omdöme ges om alla batteribilar, vilket vi beskrivit här på KU i ett antal tidigare inlägg. Dels är minskningen av CO2-utsläpp försumbar om man väger in belastningen från battertillverkningen, dels leder utvinningen av batterimineraler till fullständiga miljökatastrofer. Och klimatpåverkan av fossil CO2 är starkt överdriven av de troende i Klimatkyrkan.
    https://klimatupplysningen.se/lat-faktabaserad-vetenskap-rada-over-hypotetiska-modeller/

  4. Magma

    # Tege
    ”En större ellastbil kostar mer än dubbelt mot en dieseldriven och tar flera ton mindre last.”
    Vilket för tillverkarna betyder fler sålda dyrare lastfordon … och större förtjänster – vilket man kan tro som säljare … om det inte blir så dyrt att det eldar på inflationsbrasan (dyrare för alla utan mer nytta) … eller som han, uppfinnaren från Sundbyberg, så väl uttryckte sig … tänkte inte på det …… !!!

  5. Peter Svensson

    ”När elfordon lockar för få köpare vill deras tillverkare göra det dyrare och svårare att köpa bensin- och dieselbilar. Nyligen krävde Kina-ägda Volvo Cars och dess systerföretag Polestar att EU per 2035 förbjuder försäljning av nya sådana bilar.”

    Ja, det är ju redan bestämt. EU har infört en sådan lag från 2035. Frågan är hur vi skall förmå EU att ändra på beslutet.

  6. Tack Tege, detta är viktigare än många tror!

    Marknadsmanipulation av ett av världens viktigaste tillgångsslag – det får enorma följder för samhället.

    Idag på morgonen rapporterade Sydostasiens största produktionscentrum för bilar Tailand att – Bilproduktionen föll över 25% I september, jämfört samma månad 2023.

    Deras inhemska försäljning föll 37%.

    Det är således inte bara Tyskland och Europa som blöder ut – i dessa senaste år av manipulation.

    När bilmarknaderna och tillverkningen faller ihop – då försvinner skatteunderlaget snabbt – det blir mindre skola, vård och omsorg.

  7. Benny

    Modiga beslut för att skjuta sig själv i foten kräver alltså Levin? Tja, med den lönen han har och de möjligheter han har att sticka från problemen är det lätt att glappa med käften i egen sak? Varför inte säga som det är, ni blev blåsta av politikerna att satsa på skiten med elfordon och vill nu att det politikerna ska fixa problemen åt er? Sverige är numera ett land som styrs av fega skitsnackare som inte vågar stå för sina beslut men bra betalt ska oduglingarna ha!

  8. foliehatt

    Som Northvolt redan visar och Europas fordonstillverkare kommer bli varse så hjälper inte politikers visioner och snack när intäkterna sinar.
    Om konsumenterna inte vill ha produkterna som fordonstillverkarna erbjuder så finns per definition ingen marknad. Det är underligt hur snabbt Facits utraderande från marknaden verkar ha glömts bort inom svensk industri – tillverkar man fel produkter jämfört med vad kunder efterfrågar så säljer man inte. Så enkelt är det i grunden.

  9. Tege Tornvall

    #4. Dubbelt dyra betyder förstås inte fler utan färre sålda. Heller inte större förtjänster utan lägre, eftersom de kostar mer att utveckla och tillverka än kunderna är beredda att betala. Endast stora subventioner kan locka lättlurade kunder. Då blir vi alla delägare i olönsamma åkerier. Och får betala mer för transporter.

  10. Lasse

    Vi måste göra något åt utsläppen.

    ”Andra kvartalet 2024 har de högsta utsläppen för ett andra kvartal sedan 2021”, säger Johanna Takman, analytiker på SCB:s miljöräkenskaper, i ett pressmeddelande.”
    https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/miljo/miljoekonomi-och-hallbar-utveckling/miljorakenskaper/pong/statistiknyhet/utslapp-till-luft-andra-kvartalet-2024/

    Reduktionsplikten !
    Kanske återfå en natur i balans utan naturkatastrofer:
    https://realclimatescience.com/2024/10/safe-climate-of-1791/#gsc.tab=0

  11. Christian S

    Batterifordon i alla dess skepnad kommer bli stjälpta för eller senare p.g.a mineralbristen. Vad som ännu inte har brutits kan inte återvinnas. IEA spår i sin 100 sidor tunga rapport från maj i år att 1-3% kan återvinnas och möta behovet år 2030.

    Om vi ska nå netto noll behöver vi redan nu skala upp produktionen av koppar minst 30 gånger varje år fram till 2050. Vi måste alltså öka produktionen redan här och nu från dagens ca 24 Mton till 720Mton. Fram till 2050 behöver uppskattningsvis 18000 Mton koppar. Det tar nästan 750 år att nå dit baserat på dagens produktionssiffror. Det är och förblir en våt dröm. Skulle det mot all förmodan gå att öka produktionen 30-falt per år kommer utsläppen och energiåtgången öka enormt. Utsläppsbagagen för batterifordon kommer bara att växa och gapet mellan dessa och konventionella fordon kommer bara öka och avståndet kommer bli allt mer ointagligt.

    Produktionen spås falla de kommande åren just p.g.a. tillgången på koppar minskar. Samtidigt får smältverken det allt svårare att kunna processa ett allt finare material.

    Gruvindustrin lägger inte ens 1/10 av det som krävs för att hitta nya fyndigheter. Visst Anderna vimlar av koppar. Dock måste det vara av sådan halt att gruvbrytning lönar sig.

    Ryssland står för 10% av världens nickelproduktion. Kina står för 80% av alla förädlade mineraler.
    För nickel måste produktionen öka årligen motsvarande 1922 års produktion eller 176 gånger dagens produktion.
    Mangan 43 års produktion per år
    Metallurgisk kisel 20 år
    Vanadin 2773 gånger eller drygt 27000 års produktion
    Vi tar en en mycket stor geopolitisk risk genom att vara så beroende av Kina.
    Alternativen är få. Västvärlden vaknade upp yrvaket alldeles för sent och försöker springa ikapp expresståget som redan har gått för länge sedan.

    Jag vågar inte ens tänka på den ekologiska katastrof till följd av utsläpp till luft, mark och vatten som kommer att ske om vi ska jaga livets gas koldioxid.
    Tyvärr verkar våra riksdagspolitiker, företagsledare och EU-kommissionen helt ovetande om den annalkande miljökatastrof som hotar oss. Helt förblindande forsätter de famla i mörker och hävda att koldioxiden är roten till allt ont.

    Att föreställa sig en hypotetisk värld med enbart elbilar kräver att man erkänner det oundvikliga faktum att det finns ett råttbo av antaganden, gissningar och tvetydigheter när det gäller utsläpp. En stor del av de nödvändiga uppgifterna kanske aldrig kommer att kunna samlas in på något normalt sätt, med tanke på den tekniska osäkerheten och de geografiska faktorernas mångfald och brist på insyn, samt den proprietiära karaktären hos många av processerna. Denna osäkerhet kan leda till förödelse om amerikanska och europeiska tillsynsmyndigheter införlivar ”gröna avslöjanden” på juridiskt bindande sätt, och det hela kommer att bli föremål för manipulation, om inte bedrägeri.

    Om förbuden mot förbränningsmotorer träder i kraft kommer det att ske innan elbilar finns tillgängliga till ett pris som de flesta har råd med eller som har funktioner som de flesta behöver eller vill ha. En förutsägbar konsekvens kommer att vara mycket färre nya bilar tillgängliga, vilket leder till en massiv ökning av efterfrågan på och kostnaden för begagnade bilar med förbränningsmotor. Om det politiska målet är att minska användningen av petroleum i bilindustrin finns det mycket enklare och säkrare sätt att uppnå det. Förbränningsmotorer har redan byggts och är kommersiellt gångbara och kan minska bränsleförbrukningen med 50 %. Faktum är att en tidigare IEA-analys visar att vinster i bilars bränsleeffektivitet kommer att ersätta minst 300 % mer olja än att lägga till 300 miljoner elbilar på världens vägar år 2040.

    I framtiden kommer vi att se tiotals miljoner fler elbilar på vägarna, även utan statliga program som gynnar eller kräver dem. Men hela bygget av subventioner, förbud och regleringar för att flytta de flesta, om inte alla, medborgare från bilar med förbränningsmotor till elbilar bygger på en djupt svag – eller i vissa fall falsk – grund för påståenden om utsläppsminskningar och ekonomisk jämlikhet. Samtidigt, om de genomförs, kommer ICE-förbud att leda till en massiv felallokering av kapital i världens personliga mobilitetsindustri på 4 biljoner dollar. Det kommer också att leda till drakoniska begränsningar av friheterna och aldrig tidigare skådade hinder för överkomlig och bekväm körning. Och det kommer att ha liten eller ingen inverkan på de globala CO2-utsläppen. Faktum är att förbuden och EV-mandaten är mer benägna att orsaka en nettoökning av utsläppen.

  12. foliehatt

    Propagandan rampar upp!!
    SCB meddelar och TT basunerar ut att 2a kvartalet 2024 såg det största utsläpp av växthusgaser i Sverige sedan 2021. Detta på grund av minskad iblandning av allehanda dieselsurrogat tillverkat av olika biologiska produkter, vid pump. SCB är endast avsändare till namn, då det är Naturvårdsverket (dvs MP-aktivister) som för den statistiken på SCBs uppdrag.
    Vad som inte nämns är om dieselsurrogaten, eller dess råvaror har sålts och förbrukats i andra sektorer/länder än det som rapporten innefattar. Vilket skulle ge en exakt lika stor utträngningseffekt av riktig diesel som om den konsumerades här.

    Twains/Disraelis ord kan höras som en viskning över medialandskapet (…lögner, förbannade lögner, statistik…)

  13. Ann lh

    #3 Mats!
    Jag läste om hela Ditt och Everts inlägg länk från maj månad i år men den sista länken med alla kommentarer. Den är sååååå späckad med information🙏.
    Nu ett knappt halvår senare har vår svenska industribubbla fått reella sprickor i fasaden och FNs Guterres ska åka till Ryssland och såvitt jag förstått, delta i BRICS-mötet och möta dess ordförande PUTIN.
    För åtta år sedan följde jag noga Trumps/Hillary Clintons kamp om presidentposten via Heartlandinstitutet och media i USA. För mej stod det klart, det gällde Vetenskapen kontra ”FN” eller FRIHET kontra FNs bojor/skaklar. President Trump deklarerade efter några månader att USA skulle ”hoppa över skaklarna” och lämna FNs bojor. Vilken Befrielse!
    Fyra år senare stod Trumps/”Bidens” kamp. Det gick ju som det gick.
    Nu är det kamp igen!
    Nu har de ursprungliga BASIC-länderna fått tillskott och nytt namn BRICS, västs gröna politik krackelerar och BRICS med Guterres verkar få fritt spelrum i geopolitiken.
    Trump har fortfarande vetenskapen med sig (Happer, Spencer m.fl.) och den gröna omställningen har fått visa upp sig, men valet är ovisst och mycket kan hända. 🙀

  14. Uwb #1
    Sen tillkommer problemet med elinfrastrukturen för alla dessa laddpunkter. Beredskap är på modet så varför inte föra in det i debatten också. Jag ska gissa lite siffror men när slutsumman är klar spelar några tiotals procent hit eller dit ingen större roll. Kör så det ryker:
    Säg att vi har 4 miljoner fossilpersonbilar, säg sen att dom har i genomsnitt 30 l eller 25 kg bränsle i tanken, tur som en tokig har jag så det går att räkna i huvet att dom tillsammans har 1 miljard kWh=1 miljon MWh=1000 GWh=1 TWh i tankarna.
    I varje tänkbar krissituation har vi alltså ett beredskapslager på 1 TWh stående klart för omedelbar användning, inte illa! Hur blir det med batteribilar?

  15. Fredrik S

    Det är den fossila dieselns fel säger man allvarligt om ökningen kvartalet iifråga.

    Den råvara som man sparat in på minskad tillverkning av biodiesel torde ha använts i andra produkter eller har den deponerats?

    Kanske man t.o.m. sparat skog och mat?

  16. Karl Erik R

    #11 Christian S

    Du har nog hamnat rejält fel i dina siffror. Vet inte hur du räknat. Som jämförelse är världens stål produktion knappt 2 miljarder ton per år. Fram till 2050 ackumulerat ca 50 miljarder ton. Inte möjligt att mängden koppar skulle behöva vara 40 % av mängden stål. Idag är den 1,2 %.

    Ingen kan ha förutsatt att koppar produktionen ska 30-dubblas från ett år till nästa. Bara att öka världens kopparproduktion med 30 % till nästa år är omöjligt, eftersom de flesta gruvor som är i drift alltid producerar på max. För att öka produktionen så måste nya gruvor startas och befintliga byggas ut. Start av ny gruva tar mellan 5 – 12 år, beroende på var i världen den ligger.

    Elektrifieringen kräver mera koppar och flera andra metaller, det stämmer helt. Dock inte så mycket som du indikerat.

  17. Vad jag förstår så finns idag ca 1000 miljoner personbilar och pga av bristen på vissa Metaller till Li-batterierna idag så har jag sett siffror på att man max kan tillverka 5 miljoner elbilar per år. Då skall också betänka att dessa Metaller framföra allt raffineras i Kina – hur blir det om Kina förbjuder expert av dessa Metaller? Hur som helst så skulle det då ta 200 år att ersätta alla diesel/ bensinbilar med elbilar då förutsatt att livslängden på en elbil är 200 år. Jag har även sett uppgifter på att Italienska regeringen kommer att överklaga beslutet om att man får bara sälja/tillverka elbilar inom EU efter 2035.

  18. SatSapiente

    Franska revolutionen nr 2 är nära.
    https://www.vibilagare.se/nyheter/frankrike-hojer-straffskatten-till-800-000-kronor
    Vad säger Klimatrealisternas öra Lars M i Normandie om detta?
    Säkert kommer svenska politiker att försöka ta efter detta påfund.
    Det är märkligt att det ska behöva gå åt h-vete och vi alla blir utfattiga innan det blir någon ändring till det bättre. Vakna nu!

  19. SatSapiente #18
    Vågar man gissa att försäljningen av rullstolar kommer att öka i Frankrike? Man kanske får en på köpet när man köper en värstingbil.

  20. Tege Tornvall

    #18. Ett utmärkt skäl att inte flytta till Frankrike. Vad säger deras turist- och migrationsmyndigheter? Man kan förstås – än så länge – köpa och köra begagnat och hoppas att de rödgröna får bita i gräset – i dubbel bemärkelse!

  21. Tege Tornvall

    #10. Lasse. Vad är ”utsläppen”? Du menar väl mer koldioxid till atmosfären. Vad är det för fel med det? Växtligheten välkomnar tillförsel av mer koldioxid. Den får det att växa mer. Om du inte visste det, är koldioxid växtlighetens livsnödvändiga näring och ger genom fotosyntes atmosfären dess lika livsnödvändiga syre.

    Trots sena tiders blygsamma tillskott är koldioxid alltjämt historiskt en bristvara, Långa tidigare perioder med rikare växt- och djurliv var 5-10 grader varmare och hade flerfalt högre CO2-halter. Ordet ”utsläpp” bygger på synen att koldioxid skulle vara skadlig och farlig, när den i själva verket är Livets Gas.

  22. Benny

    Frankrikes regim har tydligen bestämt sig för att köra landet i botten totalt och göra ett risigt ekonomiskt läge ännu sämre? I Frankrike tar man gärna till protester men regimen har märkt att de kan härda ut protesterna bara de väntar tillräckligt länge och eftersom denna nya skatt i stort bara drabbar dyrare nya bilar så lär det vara lugnt, i alla fall till en början, innan effekterna drabbar vanligt folk? I Sverige är regimen smartare de kokar grodan långsamt för att slippa alltför mycket protester!

  23. Nr 18 – 22.
    Jäpp, det var en ” no brainer ” att världen skulle bli knäpp av daglig klimathotsretorik.
    Horribelt.
    Tänk om det blir 1 grad varmare? Skulle någon märka det?

    I trollhättan varierar vädret inom samma intervall – sedan 1930 – talet – och värmerekorden är 100 år och fortfarande blir det höst vid samma tid på året och förra vintern var kall som tusan.

    Vad säljer dessa galna makthavare – och hur länge köper folket dessa falsarier?
    När pengarna till skola, vård och omsorg är slukade av den gröna hysterin – ja, då gäller det att vara självförsörjande.

    Diktatorer kan vara skrämmande- men kollektiv galenskap är nog värst av allt.

    Så länge alla som inte är röda eller gröna – utmålas som förnekare och som ondsinnta människor..så kommer detta att fortsätta.

    När kommer folket att vakna?

  24. Thorleif

    Tege m.fl

    Har inte Sverige redan världens högsta skatteuttag på fordonsbränsle?

    Går ”fordons-konsumtionen” ner i landet får det effekter på statsbudgeten där regeringen hoppas på att flytta bränsle- och fordonsskatterna inkl co2-skatter till nya el-skatter inkl el-bilar i framtiden.

    Ett vanligt hushåll kommer inte ha råd med 2 elbilar och att bara ha en liten elbil för pendling mht kostnaden är inte välkommet. En större elbil är för dyr i dagsläget och om bilarna från Kina dessutom ska straffbeläggas blir det ännu oförmånligare med en normalstor elbil.

    Kraftig underskattning av CO2-upptaget av biosfären:

    https://www.newswise.com/doescience/plant-co2-uptake-rises-by-nearly-one-third-in-new-global-estimates/?article_id=818748

  25. Christian S

    #16

    Järnmalm har en hög procentsats mineral. 40-60% är inte omöjligt. Det finns mycket järnskrot i omlopp som kan återvinnas. Kopparhalten ligger på idag 0,6-0,8% sjunkande. Att öppna en ny gruva tar mellan 16-20 år. Sjunker kopparhalten till 0,4-0,6% ökar energiåtgången med 7-8 gånger. Kopparmalmen måste krossas och anrikas till ett allt finkornigare material. Ett allt finare material är svårare att raffinera. Även om vi skulle hitta en jättelik fyndighet någonstans så kommer det ändå inte räcka. Skulle vi hitta en redan idag så skulle den inte vara i produktion förrän tidigast runt 2040 och då har vi bara 10 år på oss.

    Några nya stora fyndigheter med hög mineralhalt har man inte lyckats finna trots årtionden av prospekteringar.

    Om vi ska nå de 11 Gton koppar som vi kommer att behöva om 25 år måste kopparproduktionen öka något våldsamt. Det går inte ihop.

    Samma siffror för litium baserat på 2019 års produktionsnivåer uppskattningsvis 3748Mton eller ca 39800 års produktion.

    Allt detta för att nå netto noll och fasa ut kolväten helt.

    Flaskhalsar kommer att uppstå. En del av vår BNP är baserad på metallbörsen.

    Vad händer om metallpriserna stiger med flera 1000% och produktionen inte kan möta efterfrågan? Bristsituation uppstår. Flaskhalsar uppstår. Stiger priserna med flera 1000% eldar det på inflationen. De enda någorlunda effektiva verktyget att dämpa inflationen är räntehöjningar. Höjer vi räntan för att kyla inflationen får löntagarna allt mindre i plånboken. Löntagarna kräver löneökningar som inte står i paritet med vad budgeten klarar av. På så vis hamnar vi i en ond spiral vi kommer få svårt att ta oss ur.

    Bli inte förvånad om vi når tvåsiffriga inflationstal i slutet av årtiondet.

  26. Lasse

    #21 Tege
    Helt rätt!
    Uppgången i utsläpp var marginell och till stor del ett resultat av minskade reduktionsplikter.30,5% till 6% i diesel. 25% minskad inblandning.
    Priserna gick ner mycket mer , då ca 25 SEK per liter till idag kring 17 SEK eller 30%
    Och utsläppen ökar med 5%
    4,5 miljarder SEK kan vi lägga på annat än slaktrester från utlandet 😉

  27. Sigge

    #11 #16 #25 Cristian S och Karl-Erik R

    En elbil innehåller c:a 60-80 kg koppar. Det tillverkas c:a 80 miljoner bilar per år i världen. Om vi räknar med 75 kg/bil och 80 miljoner bilar blir det 6 miljoner ton.

  28. Christian S

    #27 Det behövs ännu mer till ellastbilar, transformatorer, elkablar, laddkablar, högspänningskablar, vindkraftverk, solpaneler osv.

    För varje MW installerad i en vindsnurra går det åt 3 ton med koppar.
    10MW kräver alltså 30 ton med koppar.

    Hybris i uppe i norr vill ha 80TWh från vindkraft motsvarande 8 000 000st 10MW vindsnurror.

  29. Tege Tornvall

    #27. Inkl. lastbilar, bussar, traktorer,, entreprenadmaskiner etc. blir det 10-12 miljoner ton per år om alla skall elektrifieras.. Förra året producerades globalt 22 miljoner ton. Drygt hälften skulle alltså behövas. Inte möjligt.

    Särskilt inte om världens alla uppåt 1,5 miljarder vägfordon skall elektrifieras.

  30. Fredrik S

    Kvartalsökningen är väldigt alarmerande och väldigt sorgligt, säger en professor i något hållbart läste jag nyss.

    Det får vi ta åt oss och försöka låta det sjunka under eftermiddagskaffet.

  31. Tege du som är motorjournalist vad säger du om följande rubrik i DN, artikeln är skonsamt nog bakom betalvägg?
    ”Nygammalt märke lanserar robust elbil – fast utan fyrhjulsdrift”
    Hur kan man klassa en bil som robust när den är helt oprövad mot verkligheten? Eller ska man tolka det som att den är robust i jämförelse med andra elbilar?
    Man kan se bilden på den och jag kan hålla med om att den ser robust ut, men det är skillnad på att se robust ut och att verkligen vara robust.

  32. #30 Vi bör glädja oss att ”utsläppen” ökat. Jag noterar att det särskilt ökat i byggbranschen. Det borde väl vara ett gott tecken på att konjunkturen vänder uppåt? Hur kan någon tycka att detta är sorgligt?

  33. Sigge

    Christian S #28

    Blakliden-Fäboberget vindkraftspark med 84 vindkraftverk med sammanlagd effekt på 353 MW och beräknas producera 1,0-1.1 TWh/år. Det går åt 75 sådana vindkraftsparker för att producera 80 TWh/år. LKAB:s hybritprojekt beräknas förbruka c:a 55 TWh/år

    Nu tror jag du överdriver att det går åt 3 ton koppar per MW installerad effekt precis som du gör med eneriåtgången för hybritprojektet, men om vi räknar med 3 ton koppar per MW och 80 TWh så blir det 3x353x75= 80 000 ton koppar som skulle gå åt för att bygga vindkraft till hybritprojektet.

  34. BG

    #33 Sigge

    ”Nu tror jag du överdriver att det går åt 3 ton koppar per MW installerad effekt …”
    ”Tro får du göra i kyrkan.” Tala i stället om den verkliga förbrukningen!

    Varför skall man I Sverige fortsätta att bygga miljöförstörande vindkraftverk?

  35. Lasse

    #33 Sigge
    Gör inte misstaget att räkna på vindkraften på detta sätt.
    Ok det går kanske räkna ut TWh från verken.
    Det går kanske också att räkna fram behovet av el.
    Vad du inte kan göra är att jämföra dessa och tro att den ena siffran är tillräcklig för att täcka den andra.
    Tänk på snötillgången och ett behov av kylning så fattar du kanske tidsaspekten.
    Det räcker inte med ett metertjockt snötäcke för att kyla ett hus 😉

  36. Arne Nilsson

    Sigge#33 Du räknar alltså med att vindkraftverken ger full effekt 33 % av tiden, eller? Var ska effekten som Hybrit behöver tas ifrån övrig tid?

  37. Sigge

    #29 Tege Tornvall

    Ditt antagande är inte rimligt då tunga fordon, traktorer och entreprenadmaskiner bara har tillverkningstal som tillsammans är några procent av totala antalet tillverkade fordon.

    Av de 80 miljoner fordon så ingår även lastbilar och bussar. De tunga lastbilarna och större bussarna utgör 1-2% av dessa. När det gäller traktorer lastmaskiner och andra arbetsmaskiner så är det heller inte så stor tillverkning av dessa.

    Om vi antar att det går åt 750 kg koppar till en miljon tunga lastbilar och större bussar plus 1 miljon traktorer och entrprenadfordon så blir det 1,5 miljoner ton. Då blir det tillsammans med de 6 miljoner ton som är för personbilar och lätta lastbilar (pickuper) totalt c:a 7,5 miljoner ton.

  38. Lasse!!

    Den stora lögnen är att batteribilar inte släpper ut mindre CO2 när dom körs, eftersom elproduktionen inte är fossilfri. (Utom i Sverige och Norge som nästan har fossilfri elproduktion idag). Så räknar man in CO2 utsläppen vid batteriproduction så medför elbilsförsäljningen i Europa (och resten av Världen) att utsläppen ökar från bilarna. Men ingen räknar på detta eller talar om detta. Elbilar ock laddhybrider skall omedelbart förbjudas av miljöskäl !

  39. Sigge

    BG #34

    Jag orkar inte ta reda på den verkliga siffran, men då det mesta Fredrik S skrivit om är kraftigt överdrivet så då utgår jag ifrån att det övriga också är fel.

  40. Björn

    Man måste ju definiera vad man menar med elbil. Först och främst måste man skilja på elmotorer och det som driver dessa. Det kan vara en diesel- eller bensinmotor som driver en generator som i sin tur driver elmotorerna. Med elmotorer slipper man förluster i mekanisk transmission, därför kan man nog gissa att framtidens framdrift kommer att vara elmotorer, men resten behöver inte alls vara batterier. Gissningsvis, på grund av så många olägenheter med batterier och dessas begränsningar, kommer vi att snart se annan teknik för drivning av elmotorerna. Världen kan inte stå stilla på grund av klimathysterin, därför kommer fortfarande någon form av förbränningsmotorer behövas som driver elmotorerna intill annan teknik avlöser, men nej, rena elbilar med batterier kommer inte att kunna försörja världens transportbehov.

  41. Bra klargörande av Tege! I komplement till Christian S #11 kan vi -återigen- notera att republiken Congo besitter de största utvinningsbara tillgångarna av Litium genom mineralen lepidolite, som vid utvinning genom barnarbetare i gruvor och vid anrikning främst av kinesiska företag skapar oreparabla miljöskador i DRC och dessutom ansenlig mängder av toxiska metaller såsom Tallium och Tantalum, dumpade i sjöar i Jiangxi & Sichuan, med påföljd förgiftade vatten, som i princip aldrig kan användas som vätska åt biologiska varelser eller växter och dessutom förgiftar grundvattnet.
    Nickelproduktion från gruva sker f.n. främst i delar av Indonesien, som vid behövlig anrikning via huvudsakligen kinesiska företag tillsammans med gruvdrift ger oersättlig miljöskador, likvärdiga med dem, som uppstår vid utvinning av Lithium.
    Lägg därtill explosiv brandfara med litiumbatterier. Som en konsekvens har enligt uppgift hotell i kinesiska städer i Zheijiang, förbjudit underjordsparkering av EVs i anslutning till dessa och myndigheter dessutom vanlig parkering i anslutning till viktiga byggnader. I Montreals hamn skedde nyligen (23-24 september) en brand i containers innehållande stora mängder litiumbatterier, ca 15 ton. Myndigheter fick utfärda ’stark rekommendation mot utomvistelse’ p.g.a giftig rök. I New York sker ett uppseendeväckande stort antal bränder i elcyklar, som gett stadens styrelse ett ’grönomställningsproblem’, som saknar adekvat lösning.
    När ska svenska myndigheter vakna upp ur sin romantisering av den ’grönomställning’, som jag själv benämner som ’brunomställning’, p.g.a önskan om mindre av fotosyntesens- den gröna tillväxtens- viktiga determinant koldioxid?
    Är LKABs nyligen pressförda strategiomställning kring ’balansering’ avseende sin produktion (praktiskt avstående från ’vätgasstål’) ett tecken i tiden?

    EV var dessutom vid introduktion en affärsmässig anomali, som inga bidrag eller ’satsningar’ från byråkrater på skattebetalares bekostnad någonsin kan ’hela’; 1) avsaknad av marknadsacceptans hos användarna bilister; 2) outvecklad teknologi, bl.a batterier; 3) ingen infrastruktur dvs. frekventa, snabbtillgängliga laddningsstationer med klarlagd prisstruktur. Alla med sunt förnuft förstår att EV f.n. är en historisk parentes. Ju snabbare den kan avslutas desto bättre för medborgarna.

  42. BG

    #38 Sugge

    ”Jag orkar inte ta reda på den verkliga siffran …”

    Suck!! Det är ju så klimatalarmister gör; de gissar. Fast en del kallar det, gissningarna, för ”fakta”.

  43. Christer Eriksson

    #38 Sigge
    Då får man förmodligen anta att din övriga siffror i dina inlägg är gissningar.
    För du har väl inte orkat ta reda på dom heller.Bekvämare att gissa.

  44. Rossmore

    Delvis OT fast ändå inte.

    10 frågor till klimatfundamentalister:

    https://wattsupwiththat.com/2024/10/24/chris-martz-asks-climate-fundamentalists-ten-fundamental-questions/

    Det finns specifika referenser till just USA i inlägget men alla 10 frågorna är universella i grunden.

    Kanske Sigge kan svara.

  45. Fredrik S

    Sigge #38

    Tjenare Sigge!

    Idag har jag bara bara rapporterar om ett par larm och det närmaste koppar jag kommit idag är den kopp kaffe jag inmundigade under tiden dessa mörka moln sjönk in. Om dessa larm är fel tackar jag dig.

  46. Berra

    #38 sigge:

    ”Jag orkar inte ta reda på den verkliga siffran …”

    Och inte heller bemöda dig med att svara på direkta, konkreta frågor

  47. Berra

    Ni känner väl alla hur vi håller på att koka och dö nu när det är 1-2º varmare än för 34-64 år sedan (enligt smhi)

    https://www.smhi.se/data/meteorologi/ackumulerade-avvikelsekartor/hittills-denna-manad/temperatur/

  48. Berra

    Ang att batterilastbilar är dyrare och inte tar lika mycket last

    ”När större andel biodrivmedel ledde till högre bränslepriser, drabbade det inte åkerierna, utan kunder som fick betala drivmedelstillägg.”

    https://sverigesradio.se/artikel/darfor-spelar-sankt-reduktionsplikt-liten-roll-for-vissa-akerier

  49. Daniel Wiklund

    OT Läser att regionen i Västerbotten satsar 20 miljoner till underleverantörerna som jobbat åt Northvolt. Det gör Regionen för att stödja den gröna omställningen i norr. Borde det inte vara Harald Mix och Peter Carlsson som ser till att dom företag som jobbat åt Northvolt får betalt. Men i den gröna omställningens namn är allt tillåtet.

  50. #18-22, fransk fordonsskatt#

    Det har inte blivit en het fråga här att den franska regeringen ska höja fordonsskatten på nybilar. Det är få privatpersoner som köper nya stora bilar med förbränningsmotorer. Vi har ingen årlig fordonsskatt på privatägda personbilar sedan ett 10-tal år.

    Frankrike har länge (sedan 1956?) laborerat med fordons så kallade skattehästkrafter. Skalan har anpassats så att utländska (läs amerikanska) bilar belades med hög skatt medan de franskproducerades klarade sig med en låg sådan, tack vare deras mindre motorer.

    Om man följer länken nedan och scrollar längst ner på sidan, kan man se att ”bonus/malus” fanns redan (sedan 2008?) och att straffavgiften baserad på koldioxidutsläppen skärps rejält 2025, främst för lite mindre bilar. Men det är alltså inte en ny skatt.

    Gissningsvis kommer skärpt fordons-och drivmedelsskatt driva ytterligare väljare till att rösta RN.

    I fransk statlig radion sänds dagligen flera program liknande Klotet på SR-P1. I varje av dessa program uppfostras lyssnarna till att minska sin ”mobilitet”, d.v.s att förflytta sig så lite som möjligt, om det inte kan ske till fots eller med cykel. Det är populasens moraliska plikt att stanna hemma får vi veta. Kan man inte klara sig utan privatbil bör man flytta till en liten stadslägenhet.

    https://www.largus.fr/actualite-automobile/malus-ecologique-2025-nouveau-bareme-regles-plus-strictes-et-taxes-en-hausse-30036580.html

  51. Uwb

    Gällande tillgång på råvaror, lyssna på Mark Mills o h Simon Micheaux på youtube. De har bra kunskap.

  52. Sigge

    BG #41
    Christer Eriksson #42
    Fredrik S #44
    Berra #45

    När jag skriver här och påstår siffror så är de korrekta och ibland så gör jag beräkningar utifrån siffror jag vet är korrekta. Jag hittar inte på någonting. Ibland så ifrågasätter jag påståenden som verkar orimliga. Att det skulle gå åt 3 ton koppar per MW installerad effekt vindkraft verkar inte rimligt. Det hade varit rimligt om kabeldragningarna är med kopparkabel men numera brukar det vara aluminiumkabel. Det skulle även vara rimligt om det är generatorer med lågt varvtal, men de flesta vindkraftverk har generatorer med 1500 varv per minut.

  53. Berra

    OT: Lagom till ”klimatmötet” går fn ut med att det behövs mellan 1000-2000 miljarder dollar PER ÅR fram tills 2050 för att nå ”målet”…

    Tycker det är ett ganska brett spann i den forskningen men mycket pengar blir det

    https://sverigesradio.se/artikel/fn-globala-uppvarmningen-riskerar-bli-dubbelt-sa-kraftig-som-smartgransen

  54. Fredrik S

    Sigge #38.51

    ”Jag orkar inte ta reda på den verkliga siffran, men då det mesta Fredrik S skrivit om är kraftigt överdrivet så då utgår jag ifrån att det övriga också är fel.”

    Jag har ju inte deltagit i er match idag men tackar ändå för uppmärksamheten.

    ”Jag hittar inte på någonting.”

    Första citat pekar på motsatsen.

  55. Christian S

    #33
    3 ton koppar per MW vindsnurra är inte taget ur luften. Det är uppgifter som kommer ifrån IEA. Mängden koppar kan egentligen vara högre. IEA har en tendens att vara försiktiga och ta i underkant i sina rapporter.

    https://www.americanexperiment.org/wind-turbines-require-nine-tons-of-copper-which-is-the-weight-of-an-average-school-bus/

  56. Berra

    Noterar att sigge inte kom med något svar denna gången heller utan bara hävdar att hen har rätt information…

  57. Fredrik S

    Sigge #51

    Men angående kopparn då;

    ”Onshore wind farms use approximately 7,766 lbs. of copper per MW.

    Offshore wind installation uses 21,068 lbs. of copper per MW. The cabling of the offshore wind farms accounts for the bulk of the copper usage.”

    1 Pound (lbs) = 0,45 kg.

    https://www.copper.org/environment/sustainable-energy/renewables/

  58. Rossmore

    En förutsägelse om framtiden:

    Idag är det den 24 oktober. Bara som en liten förvarning kommer nyhetsflödet i ”main-stream” media den kommande månaden (fram till slutet av COP 29 den 22/11 i Baku) att domineras av alarmistisk propaganda om en nära förestående och snar undergång på grund av skenande klimatförändringar orsakade av mänskliga utsläpp av koldioxid från fossila bränslen.

    Mot slutet av COP 29 kommer ingen överenskommelse ha ingåtts utan konferensen kommer att dra ut på tiden och dramatiska förhandlingar kommer att pågå fram till minst morgonen den 23/11. Då kommer ett krystat meddelande att publiceras om att man även denna gång nått en överenskommelse som kommer att rädda världen.

    Amen!

  59. Berra

    #58 Rossmore:

    Tror du har helt rätt fast frågan är ju om slaskpressen vaknar till liv…över en månad sedan senaste inlägget på deras flik ”klimat”

    Och då var det en ledare med rubriken (den eviga sanningen) ”Miljöpartiet har fel…”

    https://www.expressen.se/nyheter/klimat/

  60. Det hettar till om det skenande klimatet, igen – svt och guterres varvar upp ordentligt.

    Samtidigt har sveriges medeltemperatur, enl smhi:s 35 stationer, ökat med 0,2 – 0,3 grader dom senaste 20 åren.
    Vilket sker efter den fortsatta uppgången ur Lilla Istiden och i samband med den senaste ( och nu avslutade ) naturliga uppgången i havet nordligaste Atlanten.

    Vi hör ständigt programledare fråga väderpresentatörerna – är detta normalt (?) – dom frågar, för ingen normal människa kan registrera ett par tiondelars förändring på 20 år – om vi nu ens förmår mäta dessa tiondelar..eller förstått vad som påverkar dessa temperaturer.

    Vanligt folk avkrävs att investera sina skatter och pensioner – för att låta sig räddas av gröna riddare.
    Räddas från vad då 1 eller 2 veckor mer vegetationsdygn på 100 år?

    I Sverige är vädret extremt stabilt eller vad tror meteorologerna att dom kan hitta för enastående förändringar – i vår natur?
    Flyttfåglar kommer 1 vecka tidigare eller senare på 100 år.
    Kallälskande granskog täcker nästan hela södra Sverige – och nästan alla vill fortsätta plantera gran efter slutavverkning.
    Haven håller likadana temperaturer trots ständiga larm om havsvärmeböljor och extremvärme, varenda vecka.

    Det hävdas i nästan varje nyhetssändning att det är kolossalt varmt – så lät det hela förra året också, när Sverige kunde summera en ganska sval årsmedeltemperatur.

    En vissen årsmedeltemperatur lät i SVT som om vi höll på att brinna upp – nästan varenda vecka under 2023.
    Jag tycker det är allvarlig och med vilje en ren dupering av hela svenska folket

  61. foliehatt

    Sigge.
    Hitchens rakkniv gör samtliga dina inlägg noll och intet värda, baserat på din egen redovisning av vilka data du grundar dem på.

  62. Benny

    Sigge kanske skulle fundera på hur mycket betong det går åt till ett vindkraftverk och hur miljövänligt det är att producera all denna betong? Ca 550 kubikmeter per vindsnurra, verksplats för kranar ca 5000 kvadratmeter till varje snurra och på detta kompositplast till vingarna plus all koppar, anslutningsvägar, kopparledningar i marken m m. Hur tror någon allt detta är lönsamt? Total idioti rent ut sagt!

  63. SatSapiente

    #50 L Mellblom
    Tack för infon från Frankrike.
    Sverige är tydligen inte ledande i galenskaper – än.
    Kommer verkligen fransmännen att acceptera den utveckling du beskriver?
    Vad blir det av ett land utan mobilitet med ett minimalt resande både in- och utrikes?
    Blir det en revolution?

    Beträffande beskattning av bränsledrivna bilar, jag vill minnas att historiskt beskattades bilar i Frankrike efter cylinderdiameter, inte efter cylindervolym eller som tidigare i Sverige efter vikt.
    Detta medförde att franska bilar byggdes med extremt långslagiga motorer med små kolvar, nästan som ångmaskiner. Detta för att få ned skattesatsen. Normalt konstrueras bilmotorer med ungefär samma slaglängd som cylinderdiameter. Ett beprövat ”recept” för bra motorer.

  64. Berra

    Tada…svt drar igång sin propaganda..

    Världen kommer att misslyckas:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inte-ens-de-fluffigare-malen-duger

    Världen kommer att misslyckas:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/morka-fn-rapporten-visar-varlden-gar-mot-tre-graders-uppvarmning

    Sverige leder misslyckandet:
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/svenska-klimatutslapp-okar-kraftigt

    Fjällrävarna ökar i antal…trots dödsvärmen:
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/utrotningshotade-fjallravarna-okar-igen-se-valplyckan-mer-sork-och-lammel
    Men sigge/kenta har säkert andra siffror…

  65. Gunnar Strandell

    SatSapiente #63
    Jag hittade detta:
    Tyskarna kom fram till en skatt med hål, slaglängd och antal cylindrar. Britterna började från borrningen och motorkapaciteten. Det resulterade i många långtaktsmotorer med minimalt hål och extremt långt slag. Ur prestationssynpunkt, nästan en katastrof, men intressant ur skattesynpunkt. Och så hade de skattehästar i Frankrike. De var svaret efter att ha fyllt i en formel där antalet cylindrar, borrningen, slaglängden, den angivna kraften och hastigheten, plus lite nonsens, ledde till skattehästarna som var listade på ”carte grise”. 2CV var i den lägsta kategorin, två skattehästkrafter. Med en 2CV-motor var du högt i trädet, för ett sådant block producerade 7 hk.

    Länk:
    https://amklassiek.nl/sv/h%C3%A4stkrafter-men-vilken-typ-av-h%C3%A4star/2020/02/07/

  66. Mats

    Ok, ot
    Aktuellt 21.00 idag – Sveriges produktion av ”förnybara” drivmedel” har tydligen minskat enligt SVT, är det verkligen så?, eller används det ändå
    Om världens befolkning lever efter våra belastningar – hur fungerar det för Jordens temperaturökning till 2100?
    Finns det andra sammanställningar som visar Sveriges påverkan på Jordens medeltemperatur?, enligt uppgift belastar vårt levnadssätt +2 st Jordglobar i resurser!, Sveriges yta land borde vara ca 0,3% och med 11 miljoner i Sverige borde det innebära att vi väl använder vår yta väl o att vi har låga relativa nivåer för miljöbelastning, CO2 utsläpp borde redovisas till ca -50% globalt räknat på 0,3% jordyta.
    *
    I Sverige har vi lagstiftning som innebär att markägaren får avverka. Skyddad skog bevaras och markägaren ersätts.
    *

  67. BD-Nille

    Angående koppar (jag ids inte ge mig in i detaljer).

    Enligt min allmänbildning i ämnet importerar EU 80% av sin förbrukning av koppar-koncentrat, trots att vi har Boliden i Sverige/EU.

    Såvitt jag vet är kopparhalten i det Boliden bryter i Aitik cirka 0,2%.

    Malm-reserv är ett ekonomiskt begrepp. Cash-cost motsvarar förenklat kostnaden för att bryta och förädla. Ökar cash-cost minskar malm-reserven.

    Minskad cash-kost kan förlänga en gruvas livslängd trots ökad hastighet i brytningen. Det var vad Boliden gjorde när man fullföljde Aitik 36 Mton/år, Jag tror det var cirka 2010 som man gick från 18 Mton/år till 36 Mton/år.

    Nyss nämnda tonnage är malmen.

    Nu hittar jag på nätet att Aitik ska ha brytit (enligt Gällivare kommun):

    ”Malmproduktionen i Aitik uppgick till 43,3 Mton under år 2022. De 313,8 kton kopparslig som producerades under året innehöll 79,1 kton koppar, 28,3 ton silver och 2,4 ton guld.”

    Om jag räknar rätt blev 0,18% av malmen ren koppar (79,1 kton / 43,3 Mton malm).

    Jag håller med de som ovan framfört att tillgången på koppar, INTE är kompatibel med en så kallad grön omställning. Det är omöjligt att skala upp kopparproduktionen i den takt som krävs – och med bibehållen världsekonomi.

    Sen finns det det dem som fanatiskt tror att ”det måste bara gå”. Det ändrar inte på något sätt min bedömning.

  68. Fredrik S

    Berra #64

    Om man satte byråkrater och journalister i ett gemensamt öppet kontorslandskap skulle nog hela byggnaden kollapsa före första löning.

  69. Karl Erik R

    #67 BD-Nille

    Även om Boliden i TV-nyheterna ofta kallas ”gruvjätten Boliden” så är Boliden bara en dvärg bland jordens gruvföretag. Ser man enbart på koppar så finns de största gruvorna i Chile (6 st), Peru (2 st), Mexico och Indonesien en vardera. Aitik producerar ca 25 % av vad den 10:e största gruvan gör.

    Däremot är Aitik förmodligen den koppargruva som har högst produktivitet i världen.

    Du har helt rätt i att en uppskattning av kopparproduktion i världen är långt ifrån enkel. T o m omöjlig i de volymer som nämns, även i den allra lägsta änden av skalan. Koppar har stigit så mycket i pris att nästan allt som går att återvinna ur skrot, det återvinns redan.

  70. #SatSapiente 63#

    ”Vad blir det av ett land utan mobilitet med ett minimalt resande både in- och utrikes?
    Blir det en revolution?”

    Propagandan mot mobilitet har än så länge mest stannat vid uppfostran och pekpinnar. Som jag skrev, gissningsvis gynnas RN när landsortsborna straffas för att ha röstat fel och för att inte dela storstadsbornas ekologiska drömmar. Att det skulle bli upplopp just p.g.a den höjda nybilsskatten tror jag inte, däremot är att höja drivmedelsskatt betydligt farligare för regeringen.

    Räkna med oroliga politiska tider i Frankrike ytterligare ett bra tag framöver.

  71. Sigge

    Benny #62

    Det du påstår har jag inga synpunkter på. Det var konstigheterna som Christian S skrev i #11 och #25 som jag kommenterade. Jag tycker det är konstigt att ingen ifrågasätter de konstigheterna annat än Karl-Erik R #16.

  72. Sigge

    Karl-Erik R #69

    Det var för ungefär 20 år sedan som kopparpriset ökade så drastiskt, sedan dess har kopparpriset varit högt och Boliden har varit ett företag som genererat stora vinster.

  73. Christian S

    #67 & #69

    Aitik har en förväntad livslängd fram till 2045 innan den tros vara slutbruten. Det är bara 25 år dit.

    Vad vi gör sen vet vi först då.

    Kopparpriset har gått upp mer än 25% hittills i år och fortsätter att stiga.

  74. Tege Tornvall

    #37. Sigge. Sverige har 5 miljoner personbilar i trafik och en miljon övriga, varav 600.000 lastbilar. Dessa senare är större och tyngre, körs längre och drar mer. Liknande proportioner globalt. Det är därför rimligt att globalt räkna med uppåt två miljarder vägfordon. Blanda inte bort korten!

  75. Tege Tornvall

    #31. Denna nya elbil konstrueras tydligen för att vara robust, alltså oöm och tålig. Elbilar kritiseras ju ofta för att inte tåla hårda tag. Men då är den troligen också tyngre, en av elbilars akilleshälar (de har ju flera). En lek med ord, kan man tycke.

  76. Benny

    Sigge, mitt inlägg skulle bara visa på vilka enorma resurser som krävs för att bygga en enda vindsnurra! Du kan tänka dig själv vilka mängder koppar som krävs till kablarna som ska leverera strömmen från verken förutom all koppar till själva maskinhuset? Och detta på en beräknad livslängd av ca 15 år? När ska det bli stopp för denna miljöförstöring helt i onödan?

  77. Claes-Erik Simonsbacka

    Prisnedgången på nickel, kobolt och litium sänker den genomsnittliga metallräkningen för elbilar med 60 %

    Den kombinerade batterikapaciteten för plug-in-hybridfordon som styrs ut på vägar globalt för första gången i år har ökat med 70 % jämfört med ett lugnare tempo för fullelektriska passagerarfordon på 15 %. Samtidigt ökar också den genomsnittliga batterikapaciteten för plugin-program, upp 14 % i år till 23 kWh, mer än en tredjedel av det genomsnittliga fulla elfordonet.

    De senaste uppgifterna baserade på EV-registreringar i över 110 länder visar försäljningsviktade genomsnittliga månatliga dollarvärde av litium, nickel, kobolt, mangan och grafit som finns i batterierna för den genomsnittliga elbilen baserat på globala slutanvändarregistreringar, batterikapacitet och kemi. Sätt ihop allt och råmaterialräkningen för den genomsnittliga elbilen är nu nere på 537 US$ jämfört med 1 342 US$ i augusti 2023 och en månatlig topp på mer än 1 900 US$ i början av förra året, enligt Adamas Intelligence-analys.

    Mvh,

  78. BD-Nille

    #77 CES

    Det vore bra om du angav källa på dina kommentarer.

    Det verkar vara nedan artikel som du översatt delar av…

    https://www.mining.com/charts-nickel-cobalt-lithium-price-slump-cuts-average-ev-battery-metals-bill-by-60/

  79. Nr 77 Simonsbacka.
    Det är nog ett vanskligt tankefel där – eftersom framförallt Kina dopat mineralmarknaden, inte bara på dina uppräknade metaller utan även på en kort men hög insamling på koppar – vilket kraftigt hållit tillbaka prishöjningarna på kort sikt.

    Den tänkta ökningen framöver kommer dock att snabbt äta upp Kinas tillfälliga utbudsökning – vilket kommer att leda till extrema marknadsreaktioner.

    Inbromsningen för många av dom värsta stolleprojekten inom grön omställning – kan dock minska både efterfrågeökningen och marknadsturbulensen.

    Fördelen med verkliga ting som metaller är ju att det inte går att låtsas som om tillgångsökning kan ske på mellanlång till lång sikt.

    Dock är det intressant att exempelvis blackrock och övriga finansjättar inte dammsuger marknaden på mineralaktier… Kanske tvivlar dom på den gröna omställningen??

  80. Lasse

    ”Efter flera år med stora vinster redovisar Preem plötsligt en förlust före skatt på 2,3 miljarder kronor för det tredje kvartalet i år. Det kan jämföras med en vinst på 5,9 miljarder kronor under samma kvartal i fjol.”
    ”Regeringens fortsatta skattesänkningar av fossil bensin och diesel och sänkningen av kravet på inblandning av förnybara drivmedel genom den så kallade reduktionsplikten har försämrat förutsättningarna för Preems förnybara drivmedel på hemmaplan. (DI)

    Miljöpartiet och PREEM ogillar låga priser på drivmedel.
    Samtidigt går det att räkna ut att vi inte har kört mer än förr trots 25% lägre drivmedelspriser.

  81. L

    Ang. Det stora drevet om reduktionsplikten så är det väl så att blandar man i förnybart i en förbränningsmotor så släpper den ut lika mycket co2 som om man inte gjort det. Då borde det väl inte vara någon skillnad. Räknar man på ett annat sätt på det förnybara eller? Om nu bilarna kört lika mycket. Varför ifrågasätts aldrig det förnybara av media ibland känns det som om det är öppet mål.

  82. Micke

    # 81 jag kan inte heller förstå varför regeringen inte använder det argumentet. Men dom flesta journalisterna är så dumma att dom tror reduktionsplikten tar bort koldioxid, när det blir mer utsläpp pga lägre energi innehåll. Du måste bränna mer palmolja än diesel för att få ut samma energi mängd. Och det sjuka är att den koldioxiden räknas inte i statistiken.

  83. Stefan Eriksson

    #82 Micke
    Just precis så förhåller det sig. Det måste finnas de som tror att det finns olika CO2-molekyler, beroende på om det är vegetabilisk eller mineral-olja som förbränns.

  84. Karl Erik R

    #73 Christian S

    Då har Boliden förhoppningsvis fått alla tillstånd som behövs för att starta brytning i Laver. Den mineraliseringen innehåller bara något mindre mängd koppar än Aitik. Troligen samma livslängd som Aitik. Starten av Laver hänger framför allt på myndigheters och domstolars godkännande

    Sen finns ju också Viscaria och Skelleftefältet.

  85. Peter Vikström

    # 10
    Det handlar bara om sättet att beräkna utsläppen. CO2-molekylerna som bildas vid förbränning av fossila bränslen ser exakt ut som de molekyler som bildas vid förbränning av biodrivmedel. De har också samma egenskaper. Man kan därför inte påstå att utsläppen ökat om man sätter utsläppen från biodrivmedel till noll. Växterna skiter i vilket ursprung koldioxiden har.

  86. foliehatt

    ”Dyrare bensin och diesel skall få fler att köpa elbil”
    Som lamm ledda till slakt…