Dödsorsak: klimatförändring

Den brittiska välgörenhetsorganisationen Oxfam har fått godkänt av Advertising Standards Authority att fortsätta sprida budskapet om att klimatförändring dödar.
Oxfam climate change ad 002
ASA hade fått fyra (bara!) klagomål från människor som ansåg att det inte fanns bevis för ovanstående och att annonsen därmed var missledande. Deras svar är dock en besvikelse.
”We noted that Oxfam’s claim was reasonably restrained in that it stated deaths were occurring at the present time as a result of climate change but that it did not claim specific numbers of deaths were attributable and it did not speculate about future numbers of deaths. Because of that, and because of the consensus that we considered already existed amongst climate scientists that there was extremely strong evidence for human induced climate change, and because of a similar consensus that climate change was now resulting in people dying, we concluded that the ad was not misleading.” [mina fetningar]

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Maggie, naturligtvis blir både du och jag upprörda över alla fel i denna annons. Finns där något rätt? Vi kan ju diskutera det i oändlighet och det är meningslöst.
     
    Jag undrar dock över två konstigheter med annonsen:
    1) EU driver klimatfrågan hårdare än någon annan i de FN-ledda förhandlingarna. Ligger inte UK i EU? Är man inte nöjd med hur EU driver frågan?
    2) Även om ”politiker” från olika delar av världen skulle förhandla fram någon form av avtal om någonting, hur kan vi vara säkra på att klimatet på något sätt skulle bli bättre? Det står ju trots allt inte ens i annonsen att klimatförändringarna är pga människan.

  2. Karin

    Jag undrar om de verkligen menar vad där står?
    ”Människor dör Tack vare Climat Change”?
    Inte På grund av???
    Hmmm!  😉

  3. Det är ju klart att folk dör av klimatförändringar… Jag har hört att det finns dem som spränger skolbarn i luften. Det har vi sett i en annan annonskampanj!
    –Ahrvid
    Ps. Dessutom orsakar klimatförändringar att isbjörnar börjar falla från himlen. Ytterligare en reklamkampanj.