Bangladesh
Nu under klimatmötet COP 29 så skall svåra frågor om hur mycket pengar som EU och USA skall skänka till alla de länder som påstås lida av våra utsläpp. Alla dessa länder, inklusive Kina och Indien, säger att ”Väst” är skyldig dem massor med pengar. Inför Klimatmötet så har budet stigit från 100 miljarder dollar per år till 1000 miljarder dollar per år. Och om, eller snarast när, USA drar sig ur så står EU ganska ensamt med denna fabulösa skuldbörda.
Till de länder som, enligt deras egna (och SVTs) yttranden, är värst utsatta för den globala uppvärmningen är Bangladesh. Gissa om Sverige måste dra åt svångremmen rejält om våra pensioner, sjukvården och skolorna när vi skall avbetala vår skuld till resten av världen. Kommer Sverige att glatt skriva på alla skuldbördor? EU står för c:a 17% av CO2-utsläppen i världen, Sverige har faktiskt inga nettoutsläpp alls om vi räknar in skogens sänkor. Men vi skall betala ändå.
I följande föredrag så granskar Staffan Mörner sanningshalten bakom påståenden om Bangladeshs skador från mänskligt orsakade extremväder: Översvämningar, havsnivåhöjningar, dålig skörd, minskande jordbruksmark, al grove träsk osv. Så här skriver SwebbTV apropå översvämningar:
”Bangladesh sägs drabbas hårdare än andra områden av översvämningar på grund av den globala uppvärmningen till följd av en tilltagande växthuseffekt, men det finns det inget som tyder på. Varken monsunen, cyklonerna eller havsvattenståndet har förändrats på ett sätt som talar för det, och i den mån landet drabbats hårdare de senaste decennierna än tidigare, så har det med helt andra faktorer att göra. De illavarslande prognoserna för framtiden bygger uteslutande på kraftigt justerade temperaturdata, som förvandlat naturliga klimatcykler till dramatisk uppvärmning.”
Staffan Mörner har verkligen grävt djupt i databaser och vetenskapliga artiklar för detta inlägg. Se den!
Ingemar Nordin
Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Är det inte alltid så – att någon anser sig behöva någon annans penningar …. förr kallades det för bondfångeri …
Själv anser jag att det är väsentligt att hålla koll på vem/vilka som förskingrar skattemedel på COP-möten … 8 miljarder skäl att aldrig lägga sin röst på det partiet.
Hörde just av TV4 att ett SAS flygplan från Arlanda drabbats av turbulens i närheten av Grönland på sin väg till USA, o direkt konstaterar deras meteorolog ”att det nog kan bli vanligare med ett förändrat klimat”. Det är naturligtvis en obehaglig upplevelse för passagerarna men har förekommit ända sedan flygets barndom … ett flygplan som plötsligt tappar lyftkraft kan mycket väl ”falla” och tappa en till två kilometer i höjd innan det åter igen får tillräcklig bärkraft för stabil flygning. Det innebär emellertid inte att ”fallet” behöver vara okontrollerat, men ”nos ned” ger ökad fart och är bästa vägen för piloten att återta kontrollen med laminär luftström över vingarna.
Magma. #1,
utsträck det ansvaret till hela regeringen. Om man genomför ”någon annans” politik utan att man själv är övertygad om det hela, så är man lika ansvarig som det parti som hävdar just den politiken ska genomföras av ideologiska eller andra orsaker.
Det är sorgligt att inte ha något klimatrealistiskt alternativ att rösta på. Jag undrar som fler har skrivit här på bloggen – när kommer ett sådant parti till Sverige? Dagens slöseri med våra gemensamma pengar på plakatpolitiska s.k. klimatåtgärder är en ödesfråga för nationen. ”Stoppa blödningen nu!” – skulle kunna vara en partipolitisk slogan.
Det finns inget som helst vetenskaplig stöd att CAT ( clear air turbulence) ökar om den globala temperaturen stiger. Snarare skulle motsatsen vara mer trolig.
Turbulens i atmosfären har alltid funnits och meteorologerna vet väl i vilka vädersituationer som det inträffar. Flyget varnas rutinmässigt inför varje flygning men med ökad trafik och flygning över nya geografiska område kan enstaka incidenter inte undvikas.
Nä, Sverige har inget klimatrealistiskt alternativ sedan SD abdikerade från sin roll som opposition? SD abdikerade från motståndet till EU, Nato, krigen m m i samma veva och lär aldrig bli större än det 20% parti man tydligen är nöjda med att vara?
Staffan Mörner och många andra pratar strunt om att meteorologiska observationer medvetet ändras. Om det sker några ändringar så beror detta huvudsakligen för att äldre observationer visat sig ha olika slag av systematiska fel på grund av instrumentfel, eller att de på grund av byggnationer eller allmän urbanisering måste normaliseras.
Jag kan ge ett exempel på ett sådant fel som vi korrigerade vid ECMWF.
Vi upptäckte att den sydafrikanska radiosondstationen på Marion Island i Sydatlanten visade ett systematiskt fel i de rapporterade vindriktningen på ca 15°. Detta hade på gått under flera år. Efter kontakt visade det sig att man av misstag använt den magnetiska nordpolen istället för de geografiska. Under årens lopp identifierade vi vid ECMWF hundratals liknade fall som vederbörligen korrigerades. I efterhand blir det också nödvändigt att korrigera äldre data på samma sätt. Det är precis av denna anledning som man bör använda reanalysdata som ERA5 för klimatutvärderingar.
Tack för denna film av Staffan Mörner, bra genomgång.
Bangladesh behöver våra pengar-säkert sant.
Bangladesh drabbas av klimatförändring men lyckas ändå minska skadorna som översvämningar brukar ge.
Aktiv reaktion på verklighetens faror?
I alla fall så växer kusten:
https://notrickszone.com/2024/11/15/new-study-bangladeshs-land-coast-has-expanded-seaward-by-2677-square-kilometers-since-1990/
Men deltaområden är utsatta eftersom sediment som de byggt upp på är sättningskänsliga. Detta kan man tydligen överkomma genom aktiviteter-som kan behöva finansieras!
#5 Lennart B: https://realclimatescience.com/2024/11/glaciers-icebergs-melt-as-world-gets-warmer/#gsc.tab=0
Nr 5 Lennart Bengtsson
Världen har blivit varmare sedan 1850 – och tur är det.
MEN själv blev jag väldigt fundersam över Copernicus när dom månaden innan förra Cop – mötet lät meddela att världen plötsligt, för första gången nådde över 2 graders uppvärmning ( tror det var 2,06 C ) i tillägg till denna plötsliga rekordökning och temperatur sades det – Nu måste väl världen förstå allvaret!
Det finns väl 2 delar i mätinstitutens organisation gissar jag, 1 vetenskaplig med seriösa experter och utförare och 1 politisk agendastyrd del ( ? )…
Ett par månader efter att Copernicus meddelade att vi nu gått över 2 graders nivån, så meddelades det att globen åter var under 1,5 graders målet.
#5 Lennart Bengtsson
Staffan Mörners redovisning av historiska data avser endast i efterhand korrigerade temperaturdata där äldre temperaturer utan förklaring har sänkts för att konstgjort skapa en över tid ökande temperatur som i modern tid ansluter till aktuella temperaturdata vilket konstgjort färstärker bilden av ”farlig uppvärmnng”.
NOAA och NASA är de som utan undantag är involverade i detta.
Om detta inte är manipulering av data, hur kan man då förklara att ändringarna i 99 falla av 100 alltid går åt samma håll, dvs äldre temperturer sänks.
Har du tittat på Staffans video där han ger flera konkreta exempel?
Du kan inte oseriöst avfärda det Staffan redovisar som att ”prata strunt”!
Tony Heller har också i snart ett decennium regelbundet redovisat samma fakta vad gäller i efterhand korrigerade temperaturer. Ofta gör han det kompletterat med klipp från tidningar från aktuell period. Kanske inte helt vetenskaplig bevisföring men ändå ovedersäglig nog . Exempel i länken nedan
https://realclimatescience.com/2023/06/climate-fakery-part-2/#gsc.tab=0
OT
Minst sagt upprörande att ett svensk företag beter sig så här i Finland:
Ikea bryter tystnaden om slopad svenska – men vägrar vika sig
15 november 2024
”HBL:s läsare och Ikeas svenskspråkiga kunder i Finland rasar efter att möbeljätten slopade de svenskspråkiga skyltarna i butikerna. Ikea håller hårdnackat fast vid beslutet, men erkänner att en sak gick fel.”
PS. Stöd det svenska språkets bevarande i Finland!
Dags att bojkotta IKEA i Sverige!!
https://www.hbl.fi/2024-11-15/ikea-bryter-tystnaden-om-slopad-svenska-men-vagrar-vika-sig/
Mvh,
#4 Benny med flera
Jag tycker ni är lite orättvisa mot SD.
Svårt att regera när man inte sitter i regeringen.
SD jobbar hårt mot EU vad gäller både förnybar energi och klimatet.
Se bifogad video om klimatet.
https://youtu.be/kCdvRxU1NPQ?si=rBQqHTfy3HviwOAE
#2 foliehatt betr: ”Det är sorgligt att inte ha något klimatrealistiskt alternativ att rösta på.”
Ja och detsamma kände bl,a, jag redan år 1980, re:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Folkomr%C3%B6stningen_om_k%C3%A4rnkraften_i_Sverige_1980
#7
Så temperaturen sjönk 0,5 grader fast koldioxidutsläppen fortsatte.
När det gäller den globala uppvärmning är det fullt tillräckligt att studera perioden efter 1975. Där finns knappast rum för amatörmässiga spekulationer.
Mellan 1940 och 1975 var det praktiskt taget ingen uppvärmning, snarare en mindre avkylning men samtidigt en trolig minskning av globalstrålningen. Efter 1950 finns det tillförlitliga observationer från norra hemisfären från såväl jordytan som fria atmosfären och efter 1980 satellitbaserade globala data. Samtliga tillgängliga observationer indikerar en uppvärmning på 1.0 – 1.2 °C efter 1975. Det räcker väl att studera MSU data som tidigare visades varje månad på denna blogg. Vad uppvärmningen sedan beror är inte entydigt möjligt att fastställa men är med rimlig sannolikhet en kombination av ökande växthusgaser ock kraftigare globalstrålning (åtminstone över land). Den ökade globalstrålningen är sannolikt en följd av mindre moln och renare luft
Gladast är nog alla delegater som har en fin födkrok. Varför skulle de såga av den?
Behöver man säga mer?
#13
Hur stor del av uppvärmningen svarar globalstrålningen för?
0 % som IPCC säger?
50%
100%
Funderade på om den höjning som sker av bergskjedjan Mount Everest (2mm/år) även kan ha en effekt på Bangladesh? Det är ju en effekt som borde höja landet runt omkring.
Landet ökar ju sin yta!
Trump har i sitt segertal lovat att stänga all federal finansiering av klimatagendan och då särskilt till NGOs vilka med all säkerhet deltar i t.ex COP-mötena.
Frågan är hur RFK ser på en sådan åtgärd?
#13
Det låter rimligt, jag håller med. Men det viktigaste i sammanhanget är ju att dessa 1.2 graders uppvärmning inte har lett till någon katastrof och det finns inte mycket som talar för att det kommer att leda till någon katastrof.
Om vi inte hade haft alla dessa mätningar och datorsimulationer hit och dit hade inte en enda människa fått för sig att hävda att vi har en klimatkris. Vi hade observerat lite varmare vintrar och mindre snö, men tagit det som normala variationer över tid.
Vi har alltså ett helt forskningsfält med ”klimatforskare” som inte kan dra korrekta slutsatser av gjorda observationer? Senaste exemplet är vagnen man hittade under en smält glaciär alperna där den korrekta slutsatsen borde varit att glaciären växt sedan mitten av 1700-talet när vagnen tillverkades, under en kort värmeperiod i den då lilla istid som annars rådde.
Det är med all sannolikhet inte koldioxiden som förorsakar extrema väderhändelser. Lågtryck med storma och stora nederbördsmängder skapas i kontrasten mellan luftmassor med olika temperatur.
Ökad koldioxidhalt bör väl ge lika mycket (lite) upvärmning överallt ock således inga kontraster.
Stora nederbördsmängder brukar inträffa när ett lågtryck ligger stilla över ett område.
I Bangladesh dog en halv miljon i stormovädret 1970. Sedan dess har man lärt sig av erfarenhetenrna när det gäller var och hur man bygger hus.
13
Man måste hålla isär vetenskap och politik (eller upplevelser av vädret)
Min uppfattning är att ett varmare och nederbördsrikare väder för Sveriges del enbart innebär fördelar
Skog och grödor frodas och mer nederbörd och mildare vintrar ger mer vattenkraft, kräver mindre energi för uppvärmning, människor far mindre illa, djur och fåglar slipper hotas av sträng kyla mm mm
Jag finner det personligen obegripligt att folk oroar sig för detta som enbart är till glädje och nytta för landet och dess medborgare. Det måste röra sig om hjärntvätt på gränsen till hypnos eller helt enkelt ren galenskap.
Det är detta som är problemet inte att det har lite varmare och lite mer nederbörd. Något som helt enkelt är ett faktum
Lennart B 20,
Som Sören G säger i #19 ovan så finns det ingen orsak att extremväder skulle öka i antal eller intensitet. Lokalt kan det bli mer nederbörd eftersom varm luft kan hålla mer luftfuktighet. Men om kontrasterna minskar så borde ju de norra breddgraderna öka mer än över ekvatorn. Varför är det så? Hur skall man förstå det på ett enkelt sätt?
Bangladesh är ett talande exempel på mitt påstående att COP-mötena inte handlar om klimatet utan bara om pengar. Kan det vara så enkelt som att Bangladesh bygger på olämpliga platser?
#22
Bangladesh har likt andra länder i regionen ett behov av energi och utveckling.
Dessa går hand i hand:
https://ourworldindata.org/grapher/co2-emissions-and-gdp-per-capita?country=~BGD
Samtidigt ger utvecklingen möjligheter att adaptera till naturkatastrofer och spara mänskligt lidande:
https://ourworldindata.org/grapher/decadal-deaths-disasters-type?country=~BGD
Låt utvecklingen fortgå!
Kanske inte denna:
https://ourworldindata.org/explorers/population-and-demography?facet=none&country=USA~BGD&hideControls=false&Metric=Population&Sex=Both+sexes&Age+group=Total&Projection+Scenario=None
Koncentrationen av koldioxid i atmosfären är oberoende av temperaturen .Det betyder att den relativa effekten av CO2 är mer dominerande vid låga temperaturer. Varje luftpelare med en bas på 1m2 håller idag ca 6 kg koldioxid .När det gäller vattenånga varierad den i stort med en faktor 100 ( säg 75 -0.75 kg)
Det finns inga observationer att extrema väderhändelser har ökat. Det bestäms i första hand inte av temperaturen utan av atmosfärdynamiken (instabila vädersystem). Temperatur och luftfuktighet är flera fall dock en förutsättning för vissa former av extremt väder som tropiska orkaner eller extratropiska virvlar som är problem inte minst på höst och vinter i sydeuropa.
Sedan har man det rent statistiska effekten att höga medeltemperaturer skapar mer extrema höga temperature och omvänt vid låga temeraturer
Tack Lennart. ”Den relativa effekten vid låga temperaturer” skall jag komma ihåg.
Halv OT:
”Vi måste anpassa alla våra 26 öar för att kunna fortsätta finnas ovanför havsnivån,” säger hon.
https://sverigesradio.se/artikel/marshalloarna-hotade-av-klimatet-har-inte-rad-att-sakta-ner
Fast så bråttom är det nog inte, 20cm/100år….det låter inte direkt som att de behöver gå runt med flytväst…
”The relative sea level trend is 2.06 millimeters/year with a 95% confidence
interval of +/- 0.6 mm/yr based on monthly mean sea level data from
1946 to 2023 which is equivalent to a change of 0.68 feet in 100 years.”
https://tidesandcurrents.noaa.gov/sltrends/sltrends_station.shtml?id=1820000
Hörde just på TV4-nyheterna beträffande SAS-planet som råkade ut för kraftig turbulens: ”Det kommer att bli allt vanligare i ett varmare klimat eftersom temperaturkontrasten mellan låga och höga latituder blir större”. – Men det är precis tvärtom, temperaturkontrasten minskar. Haven vid ekvatorn blir aldrig varmare än 30 grader eftersom avdunstningen ökar kraftigt över 28 grader och moln med åska och regn bildas som kyler av vattenytan igen. Värmen sprids mot högre latituder via vindar och havsströmmar – Jordens termostat.
Jag vill påminna om att jag skrev ett inlägg om just Bangladesh här för drygt 6 år sedan:
https://klimatupplysningen.se/bangladesh/
# 24, 25
”Koncentrationen av koldioxid i atmosfären är oberoende av temperaturen .Det betyder att den relativa effekten av CO2 är mer dominerande vid låga temperaturer. Varje luftpelare med en bas på 1m2 håller idag ca 6 kg koldioxid .När det gäller vattenånga varierad den i stort med en faktor 100 ( säg 75 -0.75 kg)”
Jordens lägsta temperatur har vi på sydpolen/Antarktis. Där existerar också negativ växthuseffekt=frysboxeffekt och finns mycket lite vattenånga i atmosfären. Slutsats blir väl då att CO2 inte har någon effekt/liten effekt vid låga temperaturer? Snarare visar det att luftpelarnas innehåll av vattenånga är den avgörande faktorn för jordens utstrålning mot rymden.
#24
Förlåt en okunnig men om ”Koncentrationen av koldioxid i atmosfären är oberoende av temperaturen .” gäller inte då även det omvända, dvs att temperaturen är oberoende av koldioxidhalten”?
Lennart Bengtsson #13
Tack Lennart för dina informativa inlägg.
Håller med låter rimligt från 1940 och framåt med era5 dataset som verktyg för utvärdering.
Men hur ska man se på all jämförelse med förindustriell tid som pumpas ut i media med varmaste år månad etc och exakta jämförelser i data?
Hur pass tillförlitliga är dessa slutsatser och anomalier som presenteras (era5 jämfört med 1850-1900) tex, felmarginalen måste ju vara stor?
Att sedan temperaturen ökat sedan 1850 är ju en sak.
31
Alla uttalanden om temperaturen för hundratals år sedan saknar empirisk grund. Att uttala sig att jorden temperatur inte har varit högre än på så där 100 000 till en miljon år eller ännu längre är knappast ett vetenskapligt yttrande utan bör snarare betraktas som en underhållande science fiction narrativ.
Den gröna korruptionens fingrar är i alla syltburkar. Fingrarna ägs av människor som lever av det andra producerar utan att bidra själva på något sätt. Det här måste få ett abrupt slut där burkarna helt enkelt blir oåtkomliga för fingrarna.
#10 TorbjörnR
Hej,
Re https://sd.se/wp-content/uploads/2024/05/valmanifest2024.pdf (koncentrat):
”Sverigedemokraterna har en ambitiös klimatpolitik och önskar se en utfasning av fossil energi, men det måste ske på ett balanserat sätt så vi på riktigt bidrar till minskade utsläpp och inte enbart flyttar välstånd och utsläpp till andra kontinenter. Därför vill vi riva upp EU:s klimatpakt. En förutsättning för att resten av världen ska ta efter EU och arbeta för en grön omställning är att EU lyckas bibehålla konkurrenskraft och tillväxt så att inte hushållens levnadsstandard påverkas negativt.”
Den svenska EU-väljare 2024 som inte ”önskar se en utfasning av fossil energi” saknade stöd av även SD. I kommentaren #11 delar jag ståndpunkt med #2 foliehatt av just den anledningen.
Vänligen
Bangladesh ligger på en tektonisk platta under tryck, eftersom den långsamt pressas in under den indiska. Alltså sjunker landet. Mängden slam och annat material från Ganges’ övre lopp minskar så att deltat inte byggs på tillräckligt. Även Nilen med dammar högre upp. Detta gäller delvis även Mekong, vad jag förstått.
#34 KGR
Så vad tror du hänt om de skrivit att de inte vill fasa ut fossila bränslen med den propaganda som bedrivits?
Du får läsa mellan raderna så förstår du att de inte alls gillar galenskapen och videon visar ju det också
#36 TorbjörnR
1,1 Fakta: SD behöll 2 mandat i EU-parlamentet men tappade väljarstöd i EU-valet jämfört riksdagsvalet till innevarande mandatperiod,
1,2 Ja, SDs nyvalda EU-parlamentariker visar tåga genom att tala klarspråk.
#36 Rättelse: SD behöll 3 mandat …
Apropå Bangladesh, re: https://sv.wikipedia.org/wiki/Samv%C3%A4ldet
”Verksamheten idag består huvudsakligen i uppmuntrande av förbindelser och samarbete mellan medlemsstaterna, och i att sätta press på medlemmar som bryter mot folkrättsliga regler eller överger demokratin. Organisationen är också ett sätt att stärka den kulturella gemenskapen bland medlemmarna.”
Hmm, är det kanske Samväldet som behöver – anser sig behöva – västvärldens pengar? Till vilka ändamål?
#30 Du är förlåten, men om du tänker efter kommer du på massor av exempel på sådana enkelriktade samband i vardagen där omvändningen inte gäller. Ett fåtal exempel, färgen på tröjan påverkar vilken temperatur den får när solen lyser på den, men färgen påverkas inte av dess temperatur. Hur mycket det regnar påverkar hur många som tar med sig paraplyet men det omvända sambandet gäller inte. Effekten på spisen påverkar tiden det tar att värma soppan men det omvända gäller inte. etc etc.
Apropå rubrik.
Kan nog tycka att svenska skattepengar, om de inte ska gå till vår skola, vård och omsorg, borde gå till den svenska marinen istället.
https://www.youtube.com/watch?v=iaHZ6LBsS0s
https://www.youtube.com/watch?v=AA9c9qKCOks
https://www.youtube.com/watch?v=YYtZdBYuF-Y
https://www.youtube.com/watch?v=zLvy1GMehfM
En sak är dock säker, efter att ”klimat” inte längre fungerar som buzz-word för att rycka av allmogen dess sista penningar, så kommer strax något nytt….
#9 fortsättning
Ikea ändrar sig – tar tillbaka skyltar på svenska i sina varuhus
19 november 2024 12:06
”Det var ett misstag”, säger Timo Hulmi, vd för Ikea Finland, om beslutet att slopa produktinformation på svenska.
Mvh,
#9 och #42 fortsättning
Dubbelt blågult svek mot svenskan
”Reaktionerna som Ikea har mötts av vittnar om en dubbel besvikelse.”
”Svenskan osynliggörs i Finland, dessutom av ett företag med svenskt ursprung och med svenska produktnamn som en central del av varumärket.”
”En svensk domänförlust! skulle någon företrädare för den officiella finlandssvenskheten kunna utbrista. Om Ikea inte ser det andra nationalspråket i Finland, vem ska då göra det?”
https://www.hbl.fi/2024-11-16/dubbelt-blagult-svek-mot-svenskan/
Mvh,
Bangladesh har mer än tredubblat sin befolkning sedan sextiotalet (ifrån 50 miljoner till 173 miljoner människor). De är även berömda för sina återkommande översvämningar. Vilket är ett naturligt fenomen då hela landet är ett stort floddelta och ett geografiskt landskap som bäst kan beskrivas som en gigantisk leråker.
Känns som det är större potentiella problem för Bangladesh miljö än mer abstrakta marginellt högre temperatur i världen.