Öppen Tråd

host storm

November: Blåst, kyla och en massa löv. Klimatet är obevekligt normalt trots alla löften från COP-mötena 🙂 Här är veckans öppna tråd med fri diskussion om väder, klimat och energi.

Trevlig Helg, önskar
Redaktionen

Kommentarer

Kommentera längst ner på sidan.

  1. Joachim

    SVT lyckades igår med konststycket att dels utmåla Trumps troliga avkliv från Paris-avtalet som en fullkomlig katastrof för klimatet, dels påpeka att det bara innebär 0,04 graders skillnad innan Trumps period är över.
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-liten-skillnad-gor-trumps-politik-for-klimatet
    Så om USA står för 0,04 grader på fyra år, blir det utan Paris-avtalsminskningar av CO2 0,4 grader på 40 år, dvs 0,8 grader till 2100.
    Inslaget varnade för att andra länder kan följa Trumps exempel, men vi får inte veta vad det skulle kunna innebära.

  2. Sören G

    Kopierat från dagens tidning: ”Omkring 1 700 lobbyister med kopplingar till fossilintressen är på plats vid klimatmötet i Baku, enligt en genomgång.
    – Det är som att ha tobakslobbyister på en konferens om lungcancer, säger David Tong vid miljögruppen Oil Change International till AFP.”

    Är man kritisk till klimathots-narrativet har man per definition kopplingar till fossilindustrin enligt medierna. Kanske några har, men för andra gäller kritik mot narrativet.

    ”Are you tired of climate propaganda?
    It is time to restore scientific integrity to the climate debate!
    CFACT is in Azerbaijan at COP 29, the biggest and most dangerous UN climate conference of the year, working to call a halt to the madness and replace climate waste, fraud, slander and abuse with sound science and energy realism.”

  3. Tege Tornvall

    Även om det just nu till äventyrs är några grader varmare än normalt, fylkas vi knappast på stränderna för det. För min del vantrivs jag i kylan. Nu spås kallare väder igen. Alarmister tycks ta varje tillfälle i akt att notera och varna för värme, inte motsatsen.

  4. Tege Tornvall

    #3. ”Även om det…” skall förstås vara ”Även om här…, eftersom våra TV-meteorologer ivrigt påpekar för årstiden momentant ovanlig värme.

  5. Lasse

    Henrik Jönssson granskar floskelindustrin kring klimatneutrala städer.
    https://www.youtube.com/watch?v=R_KJEZyUjGw

    Just nu är elpriset neutralt för producenterna-0
    Vindrikt och varmt. 😉

  6. Christian S

    Alla dessa klimatmöten och vad har man åstadkommit?

    Noll och ingenting. Planeten mår fortfarande bra.

    Det finns ingenting som tyder på att vi kommer upphöra med användningen av kolväten i alla dess former för vårt dagliga liv.

    28 tidigare klimatkonferenser och koldioxidutsläppen har inte minskat trots fagra löften och fina ord på papper.

  7. Fiskeklubben var iväg på höstens första pimpelresa i förra veckan, dom har åkt till samma område i lågfjällen i mellersta Norge- sedan 1970 – talet.
    Röding på första isen är intressant och isarna däruppe brukar lägga sig runt månadsskiftet okt/nov – både på 70 – talet och även nu för tiden..Det är som med dom flesta svenska årstidförändringar och växtsäsongsförändringar – kalla och varma klimatperioder håller sig inom en maximal skillnad på 3 veckor.

    Att framställa dessa små skillnader katastrofala och hotande är ju riktigt hittepå.

    Vintrar omnämns ju ofta som tydligaste tecknet på klimatkatastrofen – men tittar man på smhi:s kurva från 1860 – så ser man ett tydlig vågmönster 1870 – 1930, en ihållande temperaturhöjning till drygt 2 grader – därefter en 2 gradig sänkning fram till 1990 – och därefter 2 grader högre.

    Det jobbiga för folk och klimatvetenskapen – blir att jämföra 1961 – 1990 med utvecklingen 1991 – 2020…Där finns en svårt påhittad ångestfaktor – med uttryck som ” aldrig förr ” och ” aldrig så fort ”….Men historien och Smhi:s temperaturkurva motsäger just Det.

    Det är oerhört märkligt att vi i Sverige förnekar Smhi: s kurva Och våran egen klimathistoria – det är faktiskt helt obegripligt..och att vi sedan ger bort över 16 miljarder i klimatstöd till en obskyr fond mellan 2020 och 2027 – blir riktigt märkligt.

    Pengarullningen i klimatcirkusen är åtminstone historisk…om man nu vill ha ett historiskt perspektiv…

    Skulle vi börja se kallare vintrar igen – så är jag redan nu nyfiken på kommande bortförklaringar…Låt oss hoppas att det historiska vågmönstret för temperatur för våra vintrar inte har någon relevans…

  8. Appropå ”klimatneutrala städer” till 2030,

    Enkelt att åstadkomma om lokalpolitikerna

    1. Stänger av biltrafik, inklusive varubilar i staden
    2. Stänger alla affärer så att konsumtionen inte driver upp utsläppen
    3.Jagar ut industrier från staden (typ vad Malmö gjort med Pågens bröd)
    4. Drar ned på kommunal uppvärmning och förbjuder privata inköp av alternativ.

    Till slut så har man uppnått idealtillståndet med en tom stad där de flesta har flytt. Jag gissar att inom några år så kommer den största dragkraften för en kommun att vara att de garanterat inte vill bli en ”klimatneutral” stad. Vem vill bo och jobba i en öde stad?

  9. KGR

    #8 Ingemar Nordin

    👍😇

  10. Lennart Bengtsson

    Henrik Jönssons jämförelse av dagens klimatstolleri med Mao Zedongs stora språng 1958 är intressant och är strukturellt helt riktigt. Klimatpolitiken saknar tack och lov Maos makt med kan ändå på sikt urarta och ställa till väldig skada. En orealistisk och förryckt politik skadar redan Europas ekonomi vilket kommer att fortsätta förvärras ytterligare som följd av Trumps politik. Problemet är att klimatpolitiken har börjat påverka folk mentalt vilket gör det ännu svårare att få gehör för en absolut nödvändig kursändring.
    Det är på flera sätt oerhört intressant hur ett hjärnfoster riskerar fördärva en hel kontinent när i själva verket uppvärmning och den ökade nederbörden är en jättelik fördel inte minst för Sverige!

  11. stig morling

    Jo, Henrik Jönssons kommentarer är helt korrekta.
    Låt mig bara upprepa (till leda, säger nog en del av er) några frågor:
    1, Är det utsläppen av koldioxid som skall minskas? I så fall gäller givetvis kraven på mätning. Således NÄR – VAR – HUR GENOMFÖRS mätningarna?
    2. Varför talade alltid gamla mormor med sina krukväxter när hon vattnade dem?
    Salve
    Stig

  12. Berra

    Ang Jönssons film: Hur beräknar de fram CO2-utsläppen när de cyklar ut med varorna?

  13. Berra

    Ang Jönssons film2:

    Är jag gissar på att dessa städer inte är med i det nätverket…

    https://www.svd.se/a/qP3Kow/staderna-som-slapper-ut-mer-an-hela-sverige

  14. Lasse

    I samma anda: Svenska nyheter: https://www.youtube.com/watch?v=kHgv_SQUaXM

    Klimatkompensation.

  15. Joachim

    TV4 Nyhetsmorgon hade idag ca 8.20 först ett korsförhör med Romina Pourmohktari om att Sverige inte når sina lagstadgade klimatmål, och därefter en hyllningsintervju med Johan Rockström som utan kritiska frågor fick förklara hur vi ska nå Paris-avtalets välsignelser. Extremt vinklat, och tittarna får ingen information om helheten.

  16. Lasse #14,

    Underbart inlägg! Hallberg räddar planeten.

  17. Ann lh

    # 15 Joachim, ja ”intervjun” men vår miljöminister blev en uppvisning som heter duga! Jenny Strömstedt fick det svårt. Hon blev alltmer ”röd om kinderna” allteftersom hon inte kunde leda samtalet. Hennes lilla fusklapp verkade vara alltför begränsad för Ministerns vidlyftiga svar.
    Rockströms föreläsning fick dock framföras tämligen ostörd.

  18. Lennart Bengtsson

    11

    Stig Morling

    Mätningarna är i min uppfattning högst tillförlitliga. Jag är själv ingen expert på området men jag har diskuterat detta med ett antal experter från flera länder under de senast 50 åren.

    CO2 mäts numera över hela jorden inklusive från flygplan och med satellit och analysera regelbundet.

    Isborrmätningar som går tillbaka nästan en miljon år är såvitt de experter jag talat med rimligt tillförlitliga. På vilka grunder anser DU mätningarna otillförlitliga?

  19. Joachim

    #17 Ann
    Romina var duktig på att slingra sig ur skruvstädet, det måste medges. Men hon gjorde det nästan omärkligt, och Jennys riggade målstolpar stod nog kvar i åhörarnas sinnen även efteråt. Och blev ordentligt fastnaglade av Rockström. Jag tycker synd om tittarna, som inte har en susning.

  20. Nr 18 Lennart Bengtsson.
    Det Stig M avsåg var nog att mäta utsläppen av CO2 inte det globala medelvärdet…

    Skall vi minska utsläppen behöver vi veta var och hur mycket utsläppen är – och kanske även då dom naturliga?

  21. Dumsnuten

    Jag har en arbetslös bekant. Ibland händer det att vi snöar in på klimatdiskussionen och han har uppfattningen att allt handlar om flyplan som sprayar ut saker i atmosfären. Han påstår att han kan sitta på morgonen och det är en jättefin klarblå himmel. Men plösligt kommer planen och inom kort är hela himmelen mulen. Och vissa dagar kommer det plan som inte släpper ut något.Vet nån här vad det är han pratar om?

  22. Rossmore

    #11

    Gamla mormor hade naturligtvis rätt. Växter mår bra och frodas av mer koldioxid.

    Utandningsluft = ca 40 000 ppm

  23. Arne Nilsson

    #21 Dumsnuten
    Inte så konstigt att han är arbetslös. Vem vill anställa nån som tror på chemtrails? Han får läsa på lite om verkligheten. Kanske gick han inte så många år i skolan?

  24. Adepten

    #21 Dumsnuten

    Flyplan som sprayar ut saker i atmosfären är sk. kondensationsstrimmor eller contrails, som bildas när varm, fuktig luft från motorerna blandas med den kalla luften på hög höjd, vilket leder till kondensation av vattenånga till iskristaller.
    När förhållandena är rätt (temperatur, luftfuktighet, och höjd) kan dessa strimmor vara mer eller mindre ihållande. Ibland löses de upp snabbt, medan de andra gånger kan spridas ut och skapa en slags molnighet. Detta är ett helt naturligt fenomen och har att göra med väderförhållandena.
    Att vissa plan inte lämnar kondensstrimmor beror på skillnader i höjd, typ av flygplan och väderförhållanden.

    Flygplansmotorer släpper ut växthusgaser som koldioxid och kväveoxider när de förbränner flygbränsle. Dessa utsläpp bidrar till klimatpåverkan, men de är bara en del av vad som händer.
    När flygplansmotorerna förbränner bränsle bildas också en stor mängd vattenånga som en biprodukt. Den varma, fuktiga luften från avgaserna möter sedan den kalla luften på hög höjd, där temperaturen ofta ligger långt under fryspunkten. Detta gör att vattnet kondenserar och fryser till små iskristaller, som tillsammans bildar de vita kondensstrimmorna bakom planet. Under rätt förhållanden kan dessa strimmor hålla sig kvar länge och till och med spridas ut och bilda tunna moln.
    Förutom växthusgaser och vattenånga släpper flygplansmotorer också ut små mängder partiklar, som sot och sulfater. Dessa partiklar kan fungera som kärnor som hjälper vattnet att kondensera ännu snabbare, vilket också bidrar till bildandet av kondensstrimmor.

  25. Dumsnuten

    #23

    Tror snarare att arbetslösheten ger honom för mycket fritid.

    #24

    Tack Adepten 👍

  26. Joachim

    #15 Rockström show
    Jag var tvungen att lyssna närmare på vår guru och skriva ner hans ord på Klimatupplysningens stentavlor. Först dock Jennys inledning:
    ”Vad säger du om Sveriges ledarskap inom klimatomställningen, påverkas det av vår egen nationella klimatpolitik?” (Som synes är hela världens blickar riktade mot Sverige.) Rockström:
    ”Svaret är Ja”
    ”EU är den klimatledande regionen i världen”
    ”Den enda regionen som klarat av att minska utsläppen de senaste 30 åren.”
    ”Det är världens största ekonomiska zon.”
    ”Vi har så mycket belägg för att omställningen till en fossilfri ekonomi ger en mera konkurrenskraftig ekonomi, bättre näringsliv, mera jobb och bättre hälsa och säkerhet i framtiden.”
    ”Man ska inte underskatta betydelsen av det svenska ledarskapet, att visa just vägen till fossilfrihet som en väg till en mera konkurrenskraftig ekonomi.”
    ”Vi [Sverige] har minskat utsläppen med 28% faktiskt sedan 1990 [på 35 år, dessutom med 25% ökning av befolkningen] till idag. Det är en ledartröja som Sverige har haft under väldigt lång tid.”
    ”Vi vet att vi ska minska utsläppen med faktiskt 63% till 2030 enligt den svenska klimatlagen.”
    ”55% till 2030, det innebär att vi har fem år på oss att minska utsläppen med över 20%, det är en enorm ökad takt som krävs från dom 5-6% ökning som vi orsakar just nu, och det skickar oroväckande signaler till utvecklingsländer i världen att ett rikt avancerat föregångsland som Sverige som visat kanske det största engagemanget i världen på klimatomställningen skickar nu signaler att det här är för dyrt, att det här är för svårt, att medborgarna anser att det här kostar för mycket […] en olycklig förvirrande signal som trots vår kan man säga begränsade storlek som ekonomi ändå har en oproportioneligt stor påverkan i diskussioner. Och det beror ju dessutom på att vi inte är ensamma, det är en liknande diskussion i Tyskland [osv]”
    ”EU behöver mer än någonsin […] hålla sig på en kurs som tydligt visar att inte bara kommer vi fullfölja exakt vad vi har lagt fast – i juridiskt bindande avtal dessutom som följer vetenskapen – men dessutom tänker vi visa att det här ger oss en bättre social och ekonomisk utveckling.”

  27. Joachim

    #26 forts. (Visserligen mycket upplysande med fullständighet, men jag kortar fortsättningen.)
    Angående COP29:
    ”Vi skrev [igår] ett brev till ledningen för FN:s klimatkonvention där vi gjorde klart att det är dags att fira det faktumet att vi har alla – eller tillräckligt – stor del av regelverket på plats. Vi måste nu skifta hela klimatförhandlingssystemet […] till att leverera resultat […] minska utsläppen med 7,5% per år, nästa år ska 3 miljarder ton CO2 tas bort från den globala ekonomin, det är 2025 års största uppgift.”
    ”Ska tusen miljarder dollar verkligen beslutas om som stöd i omställningen, vilket jag och många med mig, fullt ut stödjer som helt nödvändigt, så krävs det att man [möteslandet] har förberett det här långt i förväg, och det har […] inte gjorts”

    Klippet finns att se här:
    https://www.tv4play.se/klipp/fb7d8e52d5cd1aa5db08/video-rockstrom-fossilfri-ekonomi-ger-mer-sakerhet-men-klimatpolitiken-gar-baklanges?playlist=4IAYFJFU8GOuFxWHxQlxbO

  28. Daniel Wiklund

    # 26 Joachim Rockström rabblar siffror och procent. Men ingenstans om detta enligt Rockström fantastiska arbete från speciellt Sverige har lett till bättre klimat och väder. För det är väl ändå det man är ute efter. Det är ju ett indirekt erkännande att det egentligen inte har nån betydelse vad vi gör. Klimatet bryr sig i varje fall inte. ( men många försörjer sig på detta och får känna sig goda )

  29. tty

    #18

    ”Isborrmätningar som går tillbaka nästan en miljon år är såvitt de experter jag talat med rimligt tillförlitliga.”

    Själva mätningarna som sådana är troligen tillförlitliga.

    Men man måste komma ihåg att det alltid är fråga om utslätade medelvärden över långa perioder. Aldrig kortare än tiden det tar innan snön övergår i is på ca 90-100 meters djup och bubblorna sluts. Fram till dess sker alltid ett visst utbyte med atmosfären (fast givetvis minskande på större djup).

    Detta innebär i bästa fall flera årtionden i unga iskärnor nära ytan och nära kusten i Antarktis där snöackumulationen är snabb, till många tusen år i de äldsta iskärnorna över isdelarna i inlandet där klimatet är extremt torrt och de äldsta lagren är extremt komprimerade och det är helt omöjligt att ta prov från enskilda ”årsringar”.

    Om man mäter via klyvöppningsindex på subfossila/fossila blad som ger ”ögonblicksbilder” av pCO2 får man mycket hackigare kurvor, och av någon anledning oftast något högre värden på pCO2.

    Sedan är det oroande att bara iskärnor från Antarktis kan användas eftersom grönländska iskärnor, av oklara orsaker, ger helt andra värden. De antarktiska iskärnorna förutsätts vara opåverkade av dessa oklara felkällor, vilket kanske är optimistiskt.

    Och parallella mätningar av isotoper och pCO2 visar entydigt att temperaturerna historiskt alltid förändras först medan koldioxidhalten svänger efter.

  30. Joachim

    #28 Daniel
    Jag tycker det blir extra tydligt när det kommer på pränt.
    Ta tex att omställning till fossilfri ekonomi ger mycket bättre ekonomi samtidigt som Sverige (och Tyskland) inte längre har råd att fortsätta ställa om för att det är för dyrt.
    Eller att minska Sveriges utsläpp med 20% på fem år är en enormt ökad takt (4% per år), samtidigt som hela världen måste minska utsläppen med 7,5% per år.
    Eller att regelverket redan finns på plats för att sluta med COP-förhandlingar och leverera resultat.

  31. tty

    #24

    ”Att vissa plan inte lämnar kondensstrimmor beror på skillnader i höjd, typ av flygplan och väderförhållanden”

    Det är nästan alltid så att kondensationsstrimmor bara bildas inom ett ganska begränsat höjdintervall. De flesta flygplan på hög höjd orsakar inga kondensationsstrimmor och därför märker man dem i regel inte.

    Ett praktiskt exempel. Raketer producerar också kondensationsstrimmor, fast i större skala än flygplan. Titta på denna film av Starship 5-uppskjutningen för några dagar sedan:

    https://www.youtube.com/watch?v=LnUfuogBOw0

    Där producerar raketen bara en kondensationsstrimma mellan 3:30 och 4:10. Och sedan passerar det återvändande första steget igenom sin egen kondensationsstrimma mellan 8:10 och 8:14 (och man kan faktiskt se en antydan till en ny strimma).

    Och filmen är väl värd att titta på även i övrigt.

  32. Joachim

    #15 Att pegga upp inför klimatinslag
    Liten stentavle-bonus, Jenny Strömstedts inledning till utfrågningen av Romina Pourmohktari:
    ”Jag vill börja i den där änden, det här som alla forskare och politiker vet:
    – att den globala uppvärmningen den går allt snabbare
    – det är liksom nya värmerekord både till havs och på land
    – och vi ser effekten av det här i extremväder
    – ekosystem hotas
    – forskarna säger att dom modeller som man har, man kan inte riktigt kontrollera vad som kommer att ske framöver ens en gång
    Då undrar jag så här: vad är du mest orolig för att förlora?”

  33. KGR

    #29 tty

    Tack för att Du återställer oredan i mitt huvud till status innan inlägget:
    https://klimatupplysningen.se/temperatur-och-co2/

  34. Trump har nominerat Chris Wright både till USA:s energiminister och medlem av det nybildade Council of National Energy.

    Wright, en ivrig försvarare av användningen av fossila bränslen och fracking, förväntas flytta Trumps energiagenda till hög växel och uppmuntra produktionen av olja och gas, för att på så sätt försöka öka produktionen av el.

    Enligt hans företags hemsida är Wright ”en självskriven tekniknörd som blivit entreprenör och en hängiven humanitär på ett uppdrag att förbättra mänskliga liv genom att utöka tillgången till riklig, prisvärd och pålitlig energi.”

    Wright har avfärdat vänsterns paniklarm om så kallade klimatförändringar och liknat Demokratiska partiets krig mot global uppvärmning med kommunism.

    ”Det finns ingen klimatkris, och vi är inte mitt i en energiomställning heller,” sa Wright förra året.

    Den mannen kommer vi nog att höra mycket om, om nomineringen godkänns av senaten (min kommentar).

    (Google översättning med mina korrektioner.)

    https://townhall.com/tipsheet/saraharnold/2024/11/16/trump-taps-liberty-energy-ceo-chris-wright-for-department-of-energy-n2647884

  35. Dan

    Jag är inte heller någon troende chem-trail fantast, men vad är det B52:an släpper ut här vid överflygningen av Stockholm 6 mars?
    https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2024/03/amerikanska-bombflyg-over-centrala-stockholm-och-uppsala/

  36. Magma

    Om vi pratar om vanliga kondensstrimmor som uppstår efter flygplan på höjd så består de näst intill uteslutande av det vatten som bildas vid förbränningen av vätekomponenten i det kolväte som används som bränsle, eller rättare sagt drivmedel, i flygplanets motorer – något som kommer att bli betydligt vanligare om man i framtiden tänker sig att driva flygplan med vätgas.
    Dessa kondensstrimmor uppstår på höjder över 11000 meter.
    På lägre höjder kan man ibland se kondensering av vatten som en ”dimma” som vanligtvis uppstår på vingarnas översida på grund av den trycksänkning som vingens form och anfallsvinkel mot luften skapar, denna kondensering skapar emellertid normalt sett inte några långa strimmor utan löses upp relativt snart.
    Vid uppvisningsflygning däremot så händer det att flygplan utrustas med rökgeneratorer för att skapa strimmor som åskådliggör hur flygplanet manövrerar – men det är någonting helt annat, mer att likna vid de effekter som musiker ibland vill skapa vid scenframträdande …. det skulle kunna vara ett sådant aggregat som av någon anledning, eventuellt av misstag, slagits på i den B52 som synts över Stockholm på bilden som länken i ”35” hänvisar till.

  37. Claes-Erik Simonsbacka

    Niger omfamnar Ryssland för uranproduktion och lämnar Frankrike ute i kylan (13 november 2024) — Niger svänger aktivt från Frankrike till Ryssland och söker investeringar i uran och andra naturresurser efter att ha avslutat förbindelserna med den franska kärnkraftsjätten Orano och återkallat dess licens att driva Imourarengruvan, en av världens största uranfyndigheter. Denna förändring följer efter en militärkupp i juli 2023 som avsatte president Mohamed Bazoum. Nigers nya militärjunta, som tar avstånd från den tidigare kolonialhärskaren Frankrike, håller på att omdefiniera sina internationella allianser, särskilt inom sin avgörande gruvsektor. Den 8 november tillkännagav gruvminister Ousmane Abarchi landets avsikt att locka till sig ryska investeringar, och nämnde det befintliga ryska intresset för Nigers gruvmöjligheter. Detta drag är i linje med bredare regionala trender i Sahel, där länder som Mali också dras mot Ryssland. Dessutom har Niger nyligen tecknat ett avtal med det ryska företaget Glavkosmos för avancerad satellitteknik, som stärker den nationella säkerheten och signalerar en bredare omställning av Nigers utrikesförbindelser.

    https://www.rfi.fr/en/africa/20241113-niger-embraces-russia-for-uranium-production-leaving-france-out-in-the-cold

    Mvh,

  38. Dan

    #36 Magma:
    Jag frågade staben vad det var för utsläpp och fick svaret ”Det är avgaser, precis som från en bil”…
    Blir lite orolig över kompetensen där.

  39. foliehatt

    Claes-Erik, #37,
    angående Afrika och Ryssland, så verkar den här gamla dängan öka i relevans.
    https://www.youtube.com/watch?v=qqsTq3WsFZ4

  40. Lasse

    Alltid kul scrolla igenom kommentarerna.
    Chemtrails från flyg -lärorikt men vad säger ni om chemtrails från fartyg?
    Där togs ett steg att rena avgaserna/oljan från SO2 för att slippa föroreningar och kondensstrimmor.
    SO2 är det obefintligt i flygbränsle? Jo-nästan!
    Sen sväljer ni alla den minskning Sverige gjort av sina CO2 utsläpp med ett startår som EU valt!
    1990: https://www.naturvardsverket.se/data-och-statistik/klimat/sveriges-utslapp-och-upptag-av-vaxthusgaser/
    Varför inte välja sen vi var på topp- 1970!
    Mellan 1970 och 1990 föll våra utsläpp med 44%
    Samtidigt som globala utsläppen ökade med lika mycket!
    https://www.ekonomifakta.se/sakomraden/klimat-och-miljo/vaxthusgaser/koldioxidutslapp_1212494.html?chart=1211002//

    ”I herremän som skynda skynda inte så fort , det som göras skall är allaredan gjort” 😉

  41. stig morling

    #18 Lennart Bengtsson! Tack för Din fråga! Men, min referensram är, som jag ofta skrivit är vad jag under 55 år – drygt – försökt förstå är hur komplext det är att finna tillförlitliga svar om förhållanden i vatten! Det ligger inte i min kompetens att bedöma mätningar av CO2 i luften. Dock har jag förstått att i vår utandningsluft är CO2-halten ca 4 %, nej jag har inte mätt själv!
    Så frågan om CO2 och mätningar av denna gas får jag överlåta till sant sakkunniga.
    Dock tror jag mig förstått, att gasen i vissa fundamentala perspektiv är en förutsättning för livet!
    Jag menar dock att frågan om mätningarna och dess relevans må gälla de flesta kvantifierbara förhållanden.
    Nej, slutligen jag ifrågasätter inte de mätningar av CO2 Du redovisar, däremot är alltid en viktig fråga om hur resultaten tolkas.
    Att berätta om alla tokigheter inom vattenvården som är kopplade till en ofullständig förståelse av olika naturlagar skulle kräva flera epistlar!
    Salve
    Stig Morling

  42. Fredrik S

    Vågat kika lite på SVT i dagarna. Där pratar man ena stunden om klimatförändringen och i nästa om klimatförändringarna. Ofta i sammanhang med någon väderhändelse.

    Lätt att bli skeptisk.

    Undrar hur mycket papegojorna begriper om det de säger, kanske pratar de rentav i nattmössan?

  43. Magma

    # Dan 38
    ”fick svaret ”Det är avgaser, precis som från en bil”…”
    I så fall så hade strimman åtminstone uppstått bakom motorn … och inte vid sidan om.
    Flygbränsle (flygdrivmedel) är i dag så pass rena att det är sällsynt att se avgasstrimmor, kondens på hög höjd undantaget, och framförallt så är avgaser från flygmotorer inte vita.
    Lite äldre turbinmotorer för flygplan som är tillverkade av material som inte håller för de höga temperaturer som moderna motorer arbetar med kan ibland ha mörka avgasutsläpp eftersom man under vissa omständigheter väljer att kyla brännkammare och turbin genom att ”rika” förbränningen, alltså genom att spruta in lite mer bränsle än vad tillgängligt syre i bränsle-luftblandingen klarar av att förbränna/oxidera. Dessa motorer börjar emellertid att bli ovanliga eftersom dålig bränsleekonomi är dyrbart.

  44. Dan

    Magma #43:

    Vad det ser ut som är fuel dumping, vilket görs för att tillåten landningsvikt är lägre än tillåten startvikt och i de fall flygplanet måste återvända strax efter start. Om B52 har sådana begränsningar vet jag inte, men omöjligt är det inte.
    Nu skulle det här flygplanet enligt tidningarna lufttankas efter överflygningen så något behov av fuel dumping är svårt att se.
    I synnerhet över Stockholm.

  45. Peter Rosen

    Hej alla i klimatupplysningen. Jag undrar vilken temperatur som är den ideala för världen? Är det den som rådde 1850 eller möjligen någon/några grader högre eller lägre? Kan någon expert förklara detta? Kanske Lennart Bengtson?

    Tack för ordet

  46. Idag fick jag broschyren Om krisen eller kriget kommer. På sidan 30 under rubriken Om du är orolig fjärde punkten står följande:
    Begränsa ditt flöde av negativa nyheter om läget i världen. Hitta en nivå som är lagom för dig. Ge tid åt sådant som får dig att må bra.
    Redan gjort, ska se hur jag kan ge mera tid åt sådant som får mig att må bra.

  47. L.A.

    Kan tipsa om Kungliga bibliotekets tidningsdatabas.
    https://tidningar.kb.se/
    Det går i denna att söka bland tidningar, från 1600-talet och fram till idag.

    Det går här ex. att söka om hur detta med ”koldioxiden” började.
    I länk nedan ett föredrag med Svante Arrhenius. Rubrik ”Fysiska Sällskapet”, spalt två ifrån vänster.
    https://tidningar.kb.se/3mfjbjrf0vv63d2/part/1/page/2

    Ingången var ”då” den motsatta mot idag. Se nedan rubrik ”Ingen ny Isperiod”, läs i spalt 4 från vänster.
    https://tidningar.kb.se/mw0jwq38kgdstxzt/part/1/page/2
    Sista stycket andas ändå viss framtidsoptimism…

    Ett exempel till på samma tema, spalt 6, längst upp till vänster.
    https://tidningar.kb.se/zh9qt2591654h5k/part/1/page/2
    Jah, med bakgrund till sista stycket, så kan det funderas över vad Stockholm Exergi vill uppnå med sin ”makalösa manick”.
    https://www.stockholmexergi.se/koldioxidinfangning/

  48. Ubbhultarn jobbar oförtröttligt på, nu ska han med Anna Wåhlins hjälp försöka lyfta kunskapsläget hos sina riksdagskollegor.
    https://www.ericsoniubbhult.se/

  49. KGR

    #48 Håkan Bergman

    👍😇

  50. Jaha, vem är förvånad, folk vill inte ha elbilar. Går f.n. att läsa i inkognitoläge.
    Så det kan gå
    Man vet vad man har och vill inte köpa grisen i säcken.

  51. Berra

    Nu har svt hakat på diskussionen om kondensationsstrimmorna

    https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/sa-kan-flygplan-andra-sin-rutt-och-minska-den-globala-uppvarmningen

    Men såklart ska det betalas av de som flyger, dock oklart till vilken nytta…
    ”Men klimatvinsten är fortfarande 15 till 40 gånger större än koldioxidkostnaden.”

  52. Dan

    Berra #51:
    Men nog är det väl flyghöjden som ska ändras, inte rutten?
    Eller ska de vingla omkring på himlen och leta efter områden i lufthavet där strimmor inte uppstår?

  53. Berra

    #52 Dan:

    Inte vet jag hur de tänkt…eller inte tänkt

  54. foliehatt

    Dan, Berra, ## 52, 53,
    https://www.easa.europa.eu/en/document-library/research-reports/report-commission-european-parliament-and-council