Äntligen! Efter en ovanligt seg, mulen och temperaturmässigt helt ointressant (i stort sett detsamma dag efter dag) i sex månader så såg de astronomiska förhållandena till att det åtminstone blivit vårdagjämning; dagen har blivit längre än natten. Så, låt oss glädjas åt detta mitt i Coronajämmerdalens mörker.
Trevlig Helg, önskar
Redaktionen
Norrbottenskuriren har haft en reportageserie ”När isen smälter”. Från Svalbard. Problemet här i Luleå är att isen inte smälter. Gatorna där jag bor är väldigt isiga och spåriga. Samma med cykelvägarna. Det har varit så i några veckor nu, och gruset/sanden verkar vara slut. Känner en kvinna som halkade och gjorde illa sig. Hon fick inte komma till hälsocentralen, hon var över 70 år, blev ordinerad smärtstillande. Just nu har vi dagen till ära strålande sol, och minus 7 grader. Reportageserien från Luleå (och Norrbotten) om ”Att isen inte smälter” fortsätter. Och det är bra för skidanläggningarna, men dom kommer nog pga coronaviruset vara folktomma. Hittills är det 17 personer i Norrbotten som smittats.
Läste någonstans att i Australien eller mer korrekt södra halvklotet, ser mån ut att vara uppochner jämfört med vår måne.
En stunds tänkande ger vid handen att det nog är så, och att det borde man kommit på själv…
Månen, förstås. Att det inte går att redigera?
Klimatalarmisterna med Greta i spetsen har länge krävt snabba politiska beslut för att få stopp på utsläppen av fossilt alstrade gaser. Politikerna har inte agerat. Nu dyker så ett Coronavirus upp. Viruset verkar inte vara farligare än alla andra virusar som årligen sveper över världen och dödar tiotusentals människor. Men vad händer nu ? Jo politikerna, ledde av hysteriska media, drar i alla tillgängliga nödbromsar och stoppar bokstavligen förutsättningarna för en fungerande världsekonomi synbarligen utan minsta eftertanke på vad detta leder till i form av mänskligt lidande. Greta och alarmisterna har därmed det bevis de behöver. Världens politiker kan fatta snabba, omfattande och ingripande beslut vad avser klimatet. Frågan är om detta blir nästa steg när Coronaviruset sakta klingar av och sällar sig till de årligt återkommande virusarna.
2017/2018 drog den senaste större epidemin fram över världen. I Sverige registrerades lite drygt 20 000 sjuka. 1 012 dog. Inga åtgärder vidtogs av våra politiker, ingen panik i media förekom. USA dog mellan 61 000 och 79 000 av samma viruset, Ingen panik, inga åtgärder. Varför inte ? Tegnell, son var chef redan då, fick frågan på en presskonferens häromdagen. Han svarade inte.
Min slutsats blir att man tidigare helt enkelt accepterat de ofrånkomliga årliga epedemierna som naturlig och ofrånkomliga. Att rycka undan grunderna för världsekonomin var otänkbart.
Så vad ligger nu bakom politikernas groteska agerande ? När vi har facit i hand lovar jag att slutsatsen blir att det bästa hade varit att vi låtit naturen ha sin gång.
Intressant är också frågan om hur Greta och alarmisterna ska utnyttja situationen. En kraschad världsekonomi är väl deras våta dröm.
#1 Daniel W
Norrbottenskuriren ligger lite efter. Isläget i Svalbard har tvärt om ökat den senaste veckan:
Blått är nylagd is: http://www.aari.ru/odata/_d0015.php?lang=1&mod=0
Mosaic ( Polarstern ) är idag på den plats de trodde att de skulle nå i Augusti och upplever problem med uppsprickande is: https://follow.mosaic-expedition.org/
Frånvaron av rapporter om denna expedition är talande!
Det manskapsutbyte som skett sker med Ryska isbrytare som upplevt stora problem ta sig igenom isen. De tvingades till assistans eftersom de kört slut på bränslet på väg genom svåra isförhållanden.
Media borde vara intresserad eftersom de tidigare uppmärksammat isläget. Forskarna hukar och missar tredje benet-spridning av forskningen!
Jag drar en slutsats som inte är smickrande för media och forskarna!
Stort tack till Karin Thunberg i SvD. Inte minst för hennes Marx-citat:
”Jag är ännu inte tillräckligt ung för att veta allt.”
https://www.svd.se/att-inte-bli-tagen-pa-allvar–klart-att-det-vacker-ilska
Den här länken hann jag läsa innan väggen föll ner, den kan komma i pressreaderversionen i morgon. Man har nyktrat till hos FHM och insett att svenska åldringar är betydligt friskare än sina kinesiska och italienska systrar och bröder. Nu väntar jag bara på en hyllningsartikel tillägnad snuset, gärna med översättningar till alla officiella EU-språk.
https://www.svd.se/tegnell-ser-hopp-i-svenska-folkhalsan-kan-betala-sig
Klipp från https://www.klimatupplysningen.se/2020/03/20/obamaepa-co2-endangerment-finding-vs-c-idso-repealing-ef/#comments kommentar 17 av Robert Norling
”Tidiga investerare i bio- och vindkraft sitter mycket illa till med produktionskostnad på cirka 50 öre/kWh. Förutom ett historiskt lågt elpris, är även elcertifikatpriset nere på bottennivå, 1-2 öre/kWh. Regeringens förslag till stoppmekanism förväntas tyvärr inte ändra den nuvarande situationen.” För frågor, kontakta: Charlotte Unger Larson, vd, Svensk Vindenergi”
Den billiga och lönsamma vindkraften har tydligen problem.
Daily Caller skriver att Taiwan påstår att de varnade WHO för Coronaviruset i december men att varningarna ignorerades eftersom Kina hävdade att det inte smittade mellan människor.
https://dailycaller.com/2020/03/20/who-taiwan-coronavirus-warning/
”Människor i offentliga positioner i Sverige är inte överdrivet vana vid att ta ansvar. Våra politiker har likaså vant sig vid att kunna göra vad som helst, förskingra vad som helst, men ändå gå helt ansvarsfria till nästa toppjobb. Så beter sig inte experter; så beter sig ett frälse.”
https://www.gp.se/ledare/expertvurmen-%C3%A4r-ett-tecken-p%C3%A5-ansvarsflykt-1.25716540
@ Ann, #9,
vem är förvånad över Kinas beteende? Ffa om påpekandet kom ifrån Taiwan.
Så här beter sig diktaturer. De har alltid gjort så och kommer alltid att göra det.
Jag föreslår att vi använder beteckningen Nalle Puh-influensan för den pågående epidemin – till hyllning av Kinas store och gode ledare.
I en artikel om faran av att det ”vid kriser, florerar det mängder av motsägelsefulla uppgifter, falsk information, halvsanningar och överdrifter i offentligheten och i medierna (både de i huvudfåran och de sociala)” skriver Thomas Gur i SvD: ”I slutna samhällen, alltså totalitära eller auktoritära sådana, sprids ofta felaktiga uppgifter och falska nyheter inte enbart därför att de tjänar maktens syften bättre, utan även av ren och skär mänsklig skröplighet, det vill säga därför att man för stunden inte vet bättre eller helt enkelt har fel. I ett slutet samhälle kommer emellertid felaktiga uppgifter och uppfattningar att stå oemotsagda mycket längre, antingen därför att de som kan framföra alternativa uppfattningar har tystats eller därför att obekväma fakta undanhålls av räddhågsna underhuggare.” Kunde vara en beskrivning av klimatkrisen. https://www.svd.se/drom-inte-om-ett-forbud-mot-foliehattarna
Eftersom sådana felaktiga uppfattningar dessutom emanerar från makten och resulterar i konkreta felaktiga beslut, vållar dessa åtskilligt mycket mer skada, jämfört med de skador som likartade beslut från makthavare i öppna samhällen kan leda till.
@ ces, #12,
varför skulle någon ens önska förbud mot foliehattar?
ces #12,
I diktaturer ägnar sig ofta varje chef på olika nivåer åt att ”förbättra” statistiken uppåt i kedjan. Det gynnar deras personliga karriär att leverera det centralmakten vill höra. I Maos Kina överdrevs t.ex. alltid skörderesultaten hela vägen upp, varpå diktatorn i Peking kunde lägga på allt större leveranskrav. Landet exporterade säd samtidigt som människor bokstavligen dog i svält på landsbygden.
I Ryssland – om vi nu skall ha en klimatanknytning här – så överdrev de lokalansvariga för temperaturdata alltid kylan. De gav dem extra bidrag. Hur länge detta pågått är oklart men nog kan det ha påverkat siffrorna för Sibirien i åtskilliga decennier.
#4
Bra skrivet; jag håller med helt o hållet.
Mkt märkligt!
#13 Avvikande åsikter stör maktapparaten.
Ivar Andersson #10
De borde göra en snabb omröstning om att införa tjänstemannaansvaret, flera motioner finns.
De är ju bara 55 ledamöter nu och förhoppningsvis kanske det är mesarna som är hemma?
WHO-chefen läxar upp dom unga, ni ska inte tro att ni är odödliga säger han. Jag som trodde att det hörde ungdomen till att tycka så. Hellre det än hypokondri. Han påpekar också att även om barn och ungdomar inte blir sjuka kan deras sätt att leva göra andra sjuka. Fy skäms ungdomar, dags att bygga jättelika snickarbodar där olydiga barn och ungdomar får sitta. Gott om krösamajor just nu, dom kan varavakter i snickrarbodarna, WHO-chefen kan vara en av dom.
Oljan (wti) har ett prisobjektiv kring 22 dollar fatet. Igår kraschade priset igenom denna målnivå från 25$ till strax under 20$. Dessutom ner genom en långsiktigt fallande priskanal. Studsar inte priset upp tillbaka kommande handelsdagar utesluter jag inte nästa prisobjektivnivå vid 8$ (dubbelbotten?). Det kan i dagens miljö med corona-hypen gå fort (1 månad typ). Domedagsstämningen återkommer i mediadebatten samtidigt som USA’s roll som världens största energiproducent (tack vare fracking av skifferolja) nu under undermineras. ”Givetvis” är det Rysslands plan att förhindra olje-överenskommelser så att USA’s producenter inte når break-even.
https://www.nyteknik.se/energi/fracking-tar-usa-till-energitoppen-6402206
Fråga:
Är det den historielösa stavningen symtom som gäller nu efter miljöpartistisk skolpolitik eller kan man använda symptom utan att bli klassad som reaktionär av gången på Söder?
Man vill ju undvika stämpel och trampa någon på tårna i kristider.
#20
”gängen på söder”
@4 Peter F
Helt korrekt Peter.
68.000 italienare dog under de två värsta influensa-säsongerna under 2010-talet och 5,,2 miljoner var smittade. Var var media och alla bilderna över uppställda likkistor då? Undantagslöst gamla och/eller immunförsvagade personer precis som idag. 5-15% av våra levande virus utgörs av Corona-varianter enl t.ex Glasgow-undersökningen. De flesta återkommande i alla möjliga muterade versioner år från år för att överleva. Var är fakta-debatten om nuvarande corona-virus utseende och var är fakta om vilka tester som görs på vilka övriga virus folk bär på? Testar vi bara för ett specifikt virus och vet vi med säkerhet vad vi ser?
Det saknas en vetenskaplig debatt i media i dagens corona-hype. En massa text men lite fakta.
#19 Thorleif
Den ryska ekonomin skadas mer av ett lågt oljepris än USA:s ekonomi.
Det är kallt i Antarktis, tex Vostok Station. Om denna länk stämmer så är det -74,7 grader där. Lägsta uppmätta i Mars, enligt Wikipedia bör tilläggas, är -75.
https://www.ogimet.com/cgi-bin/gsynres?lang=en&ind=89606&ano=2020&mes=3&day=21&hora=12&min=0&ndays=30
Thorleif, 22
Italien har cirka 61 miljoner invånare
Jag har läst uppgifter att upp mot 70 % kommer att slutgiltigt ha blivit smittade med varierande symptom och utfall av COVID-19
Om dödsrisken är 1 % för smittade avlider ca 425 000 personer
Om dödsrisken är 0,1 % , avlider 43 000.
Att få slutgiltiga siffror beträffande ovanstående tar naturligtvis mycket lång tid, men skall bli intressant att jämföra med dina siffror.
Skulle även vara intressant att få belägg för dina siffror, men givetvis är immuniteten mycket högre mot influensa jämfört med COVID-19.
Många ser just nu sina livsverk gå upp i rök. Många kämpar för sin överlevnad pga korkade ryggradslösa politiker. Är det rimligt att några ska bära hela bördan?
Emedan ungdomar och utsatta företagare i vissa branscher går under så hånler vår s k finansminister och säger att staten kan förstås inte täcka alla kostnader. Som fågelholkar står journalisterna där och kan inte klämma till med den mest naturliga motfråga. Nähä varför inte?
Vad ska vi med en stat till som inte ens kan rycka ut i en nödsituation? Istället erbjuder man folk ockerlån och personlig konkurs. Jag skäms över våra politiker speciellt över vår uppenbart inkompetenta finansminister. Tur att åtminstone bankerna tar ansvar och inte lånar ut pengar till folk som aldrig kommer kunna betala tillbaka. Andersson måste verkligen hata företagare över allt annat. Hur ska vi kunna bygga upp det hon slår sönder nu? Hennes förstörelselusta kommer att ta år att återställa.
I detta sammanhang har också centern och liberalerna att alldeles speciellt ansvar så har även hennes chef Lövfen. Det går utmärkt att sparka människan idag och sätta in Anders Borg eller någon annan som vet hur en samhällsekonomi fungerar. Hon kommer kosta samhället hundratals miljarder annars
Svar 4
Ja eller så fattar Greta nu vad som händer när man idiotstoppar ekonomin. Efter de här dumheterna kan vi lägga klimattramset på hyllan. Dagens ungdom har fått sig en lektion i hur samhällsekonomin fungerar. Det behövs lite då och då lite verklighet.
Allt är relativt.
Även Corona. Som jag personligen håller för en fake.
Är det kanske så att våra politiska ledare drog i handbromsen, när medierna och alla Gretorna ville skrota våra välfärdssamhällen? I och med att man nu tar produktionspaus på några månader med enorma förluster i forma av lön, vinst och förlorade skatteintäkter? För att visa för befolkningen: ser, så här kommer det att bli om vi skrotar våra fossila bränslen
Tiotals miljarder € pumpas nu i staternas näringsliv, pengar som ju inte finns utan måste lånas – och nån gång återbetalas med ränta.
Här i Finland vill regeringen låna 15 miljarder €, antagligen ännu mera, det är nästan 30 % av årets budget! Kommunerna kommer väl att behöva lika mycket till.
När vårt samhälle kommer i gång igen på hösten (- min dotters sambo, som jobbar på en Vikingbåt och är permitterad fick just varsel fram till september i år) kommer den bistra ekonomiska sanningen fram. Många småföretag ( de som håller samhället igång) finns sen inte längre. Arbetslösheten ökar. Konsumtionen minskar, Exporten haltar. Det här coronaviruset har en dominoeffekt, det tar lång tid att återgå till dagens situation. Därtill det låga oljepriset, som gör att många oljeländernas ekonomier går på lågvarv (de som köper våra lyxbilar…) ( med undatag för Norge förstås, som kan köpa upp resten av Norden för sina sparade oljepengar…)
För klimatreligionen norr om Alperna ser det fint ut just nu. Inga flyg, minskat bensin och dieselförbrukning. CO2halten minskar. Pyrrhusseger?
Men sen: kan Tyskland verkligen stänga de kärnkraftverk som är i gott skick ?
Eller stänga brunkolsgruvor och kraftverk dito? För kostnader på upp till 30 miljarder € som elbolagen kommer att fordrar som ersättning för förlorade inkomst av staten ( Vattenfall fodrar över 6 miljarder för att stänga sina 2 kärnkraftverk) ? Och utan att ha en grundförsörjning för vind och soldumheterna.
Kommer Tysklands och Frankrikes biltillverkare att börja tillverka elbilar som ingen vill ha?
Knappast, de politiker som propagerar för sånt väljs nog bort. Och exporten är livsviktig.
Kommer utlokaliseringen av industriproduktionslinjer till Kina att fortsätta?
Nej, inte till Kina i alla fall. Tvärtom,troligtvis kommer man att ta hem en hel del av medicintillverkningen tillbaka, för att förebygga en framtida brist på mediciner.. Klimathysteriet kommer nog att pyra på sparlåga, och Greta får köra med cykel eller roddbåt till sporadiska fredags klimatbönestunder.
Den stora förloraren är Kina, som kommer att mista en hel del tillverkningsanläggningar till sina grannar i östra, södra och västra Asien.
Och allt bara för att ingen vågade säja till sin store ledare att man hade ett problem. Pandemin i Kina tystades ned för att, med tyska ord = was nicht sein darf, das nicht sein kann =det som inte FÅR vara sant FÅR helt enkelt inte vara sant. (citat från Christian Morgenstern).
Annars så tror man i Italien att smittan kommit redan i höstas från Kina. Upp till 5,5 miljoner kinesiska turister kom i fjol till Italien och några hade med sig Corona. Och dödssiffran i Italien började redan öka i Oktober/november. Man har bara inte vetat vad det var fråga om.
Så, som sagt: allt är relativt!
# 22 – 25
99 % av de som avlidit pga. coronavirus i Italien hade någon annan försvagande sjukdom. Om det stämmer att det var 14 gånger fler rökare än ickerökare som dog i Kina av samma orsak kan man undra när tobaken förbjuds här?
Att boosta immunförsvaret i detta läge är ingen dum idé. Det som vi normalt har på mattallriken tas upp för tidigt i vårt långa tarmsystem för att göda de mikroorganismer som ser till att det fungerar. Skippa skräpmaten och satsa på mera levande föda är mitt råd, mera resistent stärkelse o.s.v.
Det här ska bli intressant!
Ett stort antal länder slår nu igen eller bromsar diverse oljeförbrukande processer och transporter. Det borde leda till kraftigt minskat CO2 utsläpp till atmosfären, helt i linje med politikernas önskan för att ”rädda planeten”. Minskningen är sannolikt tillräckligt stor för att det ska kunna märkas i uppmätt CO2-halt i atmosfären.
D v s: vi tar nu ett stort kliv i den riktning som alarmisterna önskar.
Då är det bra att veta att den s k Keelingkurvan, som visar CO2-halten i atmosfären, har en årlig sågtandsform. CO2-halten stiger från januari till april för att sen rasa från maj till oktober och sedan öka igen och landa på ett drygt 2 ppm högre värde vid årsskiftet jämfört med årets början.
Den totala svängningen, d v s från toppen i april till botten i oktober motsvarar c:a 12 Gt (miljarder ton) C i form av CO2.
Mänskligheten släpper ut c:a 10 Gt C i form av CO2 i jämn takt under året. Under perioden april till oktober sjunker alltså CO2 halten i atmosfären trots människans tillskott.
Då svängningarna är större än mänsklighetens totala bidrag måste det finnas en annan faktor, som är starkare än människan, som styr CO2 halten i atmosfären. Den enda kandidaten är havet.
D v s:
Om Keelingkurvan följer sina normala svängningar betyder det att det är havet som styr CO2 halten i atmosfären och människans tillskott ingår i den totala kolbalansen. Kommer det lite mindre CO2 från mänsklig verksamhet så släpper havet ifrån sig motsvarande mängd och Kelingkurvan ser normal ut.
Om däremot Keelingkurvan får ett onormalt utseende, som resulterar i en lägre CO2 halt än normalt vid årets slut, har sannolikt mänskliga utsläpp en mätbar effekt på CO2 halten i atmosfären.
Den som lever får se.
@23 Sigge
Javisst är den ryska ekonomin mer beroende av höga energipriser. Men dagens situation eller låt oss säga krasch är av kortsiktig natur om inte våra politiker ställer till med en ny Great Depression. Putin har både kort- och långsiktiga intressen att överväga tror jag. USA vill t.ex försvåra för Putin att exportera t.ex gas till Europa och själva överta Rysslands roll. USA har ju också seglat upp som ”runner up contender” mot Ryssland när det gäller petro-export tack vare den numera bara lite dyrare fracking-tekniken (new oil average break-even 42$).
Det finns antagligen även interna överväganden t.ex gentemot ryska oligarkers situation vid en priskrasch!
Men du kanske har några speciella fakta kring Rysslands agerande i förhandlingarna med Saudi?
Tips emottas!
Ryssland har tidigare visat prov på att förhindra t.ex reducerade kvoter där man kan spekulera i att ryssarna som med en av världens idag största oljereserver (nr 6) är den som tillsammans med SA och USA är de enda som producerar över 10 milj. fat per dag. USA’s reserver kanske hälften av Rysslands. Ryssland brukar som du är inne på se till rubel för rubel. Är priset lågt vill man producera mer för samma utkomst om möjligt.
https://www.energyindepth.org/game-changer-us-shale-now-second-cheapest-source-of-new-oil-supply/
@25 jensen
Kolla länkar i mina kommentarer i föregående inlägg i ämnet.
En betydelsefull omständighet är att veta vad som är den egentliga orsaken till den ekonomiska nedgången. Jo, den flera dekader långa utvecklande skuldbubblan i USA och även i den övriga världen. Samt övervärderingen av tillgångar.
Den bubblan har nu spruckit genom bl.a. Corona, men början startade redan i september med likviditetsproblem m.m. som FED. försökt motverka genom accelererande REPOs
Under årtionde efter årtionde har i USA aktievärderingen utgjort ca 50 % av BNP. På senaste tiden har denna värdering ökats till drygt 150 % inte minst via buybacks,, och förljugna, förhoppningsfulla uttalanden av ekonomi (o)ansvariga ledare. Nu stundar återgång till Fair Value.
Detta försöker nu bankerna motverka genom printing, printing och ytterligare skuldsättning samt dollar-swaps. Förvärrar naturligtvis den ekonomiska situationen. Framtiden ser inte ljus ut.
I tider av Coronapandemi tappar många inklusive MSM allt sinne för proportioner.
För alla lätt tillgänglig statistik (IHME, global Burden if Disease) visar att VARJE ÅR omkommer globalt ca
18 miljoner männiksor i hjärt-kärlsjukdomar, 9,6 miljoner i canceroch i andningsrelaterade problem ca 6,5 miljoner personer.Och så i trafiken: ca 1,3 miljoner/ år (WHO 2018).
Bara i Kina och Indien ca 0,5 miljoner peroner /år.
Cornoa pandemin är väldigt allvarlig, men jämför siffrorna!
Ca 12 000 döda globalt hittills just nu? Om vi verkligen vill minska antalet omkomna globalt oberoende av orsak borde vi stänga ner all trafik i Indien och Kina. 0,5 miljoner / år motsvarar samma antal omkomna som för Coronan på nio dagar. Tänk efter och coola ner!
Förnuft och sinne för proportioner bör vara vägledande i vårt samhälle
Ulf #26
Regeringen har föreslagit korttidspermittering för 2020 med 2,2 miljarder till tillväxtverket för att finansiera stödet.
I andra länder tex Schweiz finns redan systemet och de har redan avsatt 8 miljarder CFH, ca 80 miljarder till förfogande för att stödja småföretag.
https://www.nau.ch/news/wirtschaft/so-funktioniert-der-brandloscher-kurzarbeit-65680599
Fast våra journalister är väl lika ointresserade att jämföra det som de är att jämföra olika sjukvårdssystem i världen. Ja, att USA är kass, det har vi iofs fått veta.
#35. Antalet trafikolyckor, patienter med luftrörsproblem pga. avgaser, antalet vanliga säsongsinfluensapatienter (pga. äldre människor som gullat för mycket med snoriga barnbarn), antalet patienter som besöker vårdcentraler för lättare åkommor kommer säkerligen minska i år. Som sagt, det ska bli intressant att se all statistik och siffror efter det här har klingat av.
#36 forts
Länken jag gav var ju på tyska.
Fick inte med en kortfattad beskrivning på engelska.
https://www.ch.ch/en/short-time-work/
Undvik panik.
https://www.youtube.com/watch?v=nR0lOtdvqyg
I morse kom dn.se ut med fakenews att dödstalet (mortality-rate)i Italien är 5%. Helt utan förklaring!
Man blir matt hur professionella journalister inom msm inte har bättre koll eller bättre redaktions-kontroll.
Kunde åtminstone vara på sin plats att offentliggöra sjuktalens utveckling t.ex här hemma. Borde var lätt att utröna avvikelse från säsongsmässig trend och avgöra insjuknade i epidemin. (det s.k isberget under ytan).
Jag har fortfarande inte sett några matematiska modeller presenteras i msn över antal smittade inkl t.ex jmf analys med Italien. Eller varför inte lite statistik kring Europas säsongsinfluensor så att folk får lite perspektiv! Vill våra stora media hålla hypen levande? Maximera klick osv?
Läser på text-tv att vi 40-talister beter oss som trotsiga tonåringar. Vi vill vara ute och träffa folk. Vi är enligt en professor i åldrande och hälsa, vana att göra som i vill. Jag blev änkeman för snart 12 år sen, min fru avled i cancer. Fick själv cancer ifjol, har strålat mig och just nu har jag bra PSA värde. Men strålning och hormonbehandling kostar på. Men glädjer mig att jag ändå mår hyggligt, försöker cykla varje dag, och träffa andra gamlingar. Har barn och barnbarn i Stockholm, som skulle hälsa på mig till påsk, det blir nog inte av nu. Professorn i åldrande borde veta att det är svårt att bete sig somen tonåring när ålderskrämporna sätter in. Det fattas bara att det bildas ett corona stasi, som hålletr koll på gamlingarna.
Daniel Wiklund #41
De är många vandrande pekpinnar som får utrymme i pressen.
De borde klaga på myndigheter som tillåter folk vara ute om de vill något.
33 Thorleif
Mycken tack för hänvisningen. Enormt intressant att läsa inklusive länkar.
Ibland blir man så trött på att utstå allt som yttras angående Corona, att man backar ur.
Sålunda har jag helt missat vederbörande tråd. Den gav mycket upplysning av objektiv karaktär, som jag verkligen saknat. Verkligen Tack.
Dock har jag inte läst alla nästan 5 000 kommentarer beträffande filmen med Dr. Wolfgang Wodarg.
För de intresserade https://www.worldometers.info/coronavirus/
Italien och Spanien ….. varför ?
Peter F #45
Ska vi säga det latinska kynnet, eller kanske riktigare människors tillit till samhällsinstitutioner, inte mycket av det senare i länder med utbredd korruption. Sen är såklart siffrorna svåra att tolka innan man har slutresultatet klart, men jag är nog rätt säker på att den nordiska samhällsmodellen kommer att visa sig som en vinnare när alla poletterna rullat ner. En sak kan vi konstatera, det finns inga europeer och därmed kan vi också begrava drömmen om en europeisk union. Sen måste man också inse att man kan inte ersätta kvalitet med kvantitet, det kan man få chefer på toppnivå att förstå, men försök övertyga chefer på låg- och mellan-nivå om denna självklarhet.
Ingen sport på TV’n? Lugn det finns pärlor på burk att njuta av.
https://www.youtube.com/watch?v=qhekkg5IXyk
Lite fakta om Diamond Princess, källa:
Estimating the asymptomatic proportion of coronavirus disease 2019 (COVID-19) cases on board the Diamond Princess cruise ship, Yokohama, Japan, 2020
Den 5 feb finns 3711 st passagerare och besättning ombord.
Fram till 20 feb har 3023 tester av coronavirus utförts.
634 av dessa registras som positiva, ca 17% av alla ombord.
Av de 643 positiva är 320 st symptomfria personer.
314 personer av 3711 blir mer eller mindre sjuka, eller ca 8%
Diamond Princess var före 5 feb ett ställe med tämligen tät kontakt mellan passagerare/besättning.
Åldersstrukturen kan beskrivas som ett överskott av 70 80 90 åringar.
Felskrivet, står 643 på ett ställe, ska vara 634. Sorry.
Ang Italien med nästan 800 döda på ett dygn.
För drygt en månad sen gick Kina ut med rekommendationer hur Corona bör bekämpas. Ett franskt team tog upp tråden. I veckan reagerade även Trump med ett spektakulärt utspel.
https://www.google.com/amp/s/nationalpost.com/news/world/covid-19-drug-touted-by-trump-and-musk-has-one-problem-two-grams-can-kill-a-human/amp
Den kommande veckan kan bli avgörande. Kommer USA att lyda kinesernas råd (vilket italienarna och spanjorena knappast har). Trump kan ta hem spelet om den där gamla malariamedicinen kommer till användning och det funkar. Eller blir det fiasko och i så fall kan Trump gå i pension till vintern.
Kinesiska experter häpnar över slappheten iitalien
https://www.hbl.fi/artikel/kinesiska-experter-domer-ut-italiens-atgarder/
Delvis kan Italiens kritiska läge nog förklaras av kulturella orsaker. De lär även ha tunna pensionsfonder och vill väl rensa lite dödkött.
Corona, ingen vet, bara det att vi alla skall dö. Men att dö då vi köar till IVA är nytt. Helt nytt. Till 4,15,22 …. . Ingen vet. Kanske blir Sverige ett andra Lombardien eller Wuhan? Vem vet? Och vem ställer sig då upp och säger att det var enligt plan? Det var ju inte så många procent. Och mest gamla. Vem ställer sig då upp? Kanske är det ändå klokare att stänga after ski och en hel del annat. Mycket annat. Tills vi vet.
Om vad lite vi vet.
Uttalanden från Folkhälsomyndigheten, slutet av jan 2020, 6 mars och 8 mars 2020 som man helst vill glömma.
I slutet av jan 2020 hade man uppfattningen
”Så det finns inget som talar för att man kommer att få större smittspridning utanför Kina.”
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7393749
Så sent som den 6 mars 2020 hade man uppfattningen
Statsepidemiologen: Toppen kan vara nådd nu
Sverige har nu 137 personer som smittats av coronaviruset.
Statsepidemiolog Anders Tegnell tror att antalet svenska fall kan ha nått en kulmen. Hans plan nu är att hålla viruset borta från Sverige tills spridningsrisken är som lägst.
– Viruset trivs inte lika bra under sommaren, säger Anders Tegnell till Aftonbladet
Och Anders Tegnell menade två dagar senare, söndag den 8 mars 2020
” peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde”… ”Jag var lite för optimistisk. Jag hade inte tänkt på eller förstått att det kan ta några dagar i systemet innan fallen dyker upp här i Sverige också. Det är inte bara inkubationstiden som gäller, utan man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.”
Så peaken hamnar på måndag eller tisdag i stället?
”Ja, eller nergången börjar då.” ….
Det är ändå förvånansvärt tyst om den skuld som våra politiker är skyldiga till sedan 90-talet, nämligen avvecklingen av beredskapen inom den offentliga sjukvården. Man får hoppas på en rejäl upprustning innan nästa virus drabbar oss.
https://swebbtv.se/blogg/441-har-vi-beredskap-for-corona-f-d-klinikchef-sten-lennquist-om-kapacitet-som-avvecklats
@44 jensen
Ang Df W Wodarg kan jag bara säga att om honom vet jag inget men han låter trovärdig rent professionellt. När han däremot uttrycker sig ang vetenskapsmäns drivkrafter i t.ex Wuhan (Kejsaren är naken) handlar det mer om åsikter än fakta. Men i likhet med klimatalarmismens motiv förefaller hans slutsatser inte otänkbara
Eilif Hensvold #53
Måndagen den 9 Mars drog han till Somalia, kan tilläggas.
Men han tog sig tillbaka och har tagit sig sedan dess så han kanske tänkte efter där.
Nu är han nationalidol läste jag i (S)-pressen. Han kanske får en flagga som kavajnål som statsministern?
Det är bättre han får koncentrera sig på jobbet och låta tv sköta idolerna.
@45 Peter F
Tack för en uppdaterad länk med statistik. Vill bara kommentera mitt inlägg ang dn.se om döds-kvoten.
För att tydligöra framgår av nämnda länk följande självklarheter:
”But while an epidemic is still ongoing, as it is the case with the current novel coronavirus outbreak, this formula is, at the very least, ”naïve” and can be ”misleading if, at the time of analysis, the outcome is unknown for a non negligible proportion of patients.” [8]”
Pågående fall vilka förstås är testade utgör inte del av Tegnell’s s.k ”isberg”. Däremot framgår med tydlighet att utbrottets kärna alltid kommer uppvisa högst dödstal. Därav vikten att snabbt agera. Ex. Wuhan, Lombardiet/Milano liksom Stockholm! osv. Sverige misslyckades att ”mota olle i grind” (förhindra resor och sedan dessutom missa att karantän-sätta dessa resenärer!). Ett högt pris att betala trots knappa 2 mån ”inläsning” av Kina-erfarenheterna och kina-resenärer till Europa/Italien.
Högt betalda WHO-byråkrater missade som vanligt virus-utbrotten men snabba är de att ”visa handlingskraft” genom att uttala en massa felaktigheter eller orelevanta saker!
Kända vetenskapspersoner m.fl kan visa att WHO i princip alltid är sent ute. FN är väl idag världens största non-governmental employer med ca 80.000 fast anställda (dvs exkl konsulter och andra lösa skatte-diare oräknade).
Ps! Nu menar jag inte att denna typ av organ aldrig behövs. Problemet men denna typ av organisationer är dock att de saknar riktiga huvudmän som tänker med plånboken (vem betalar?). Jag skulle vilja påstå att FN-organ och dylika mer fungerar som virus (överlevnad och tillväxt till varje pris). Därför har USA sedan 80-talet alltmer stramat åt sina bidrag. Trum et al gör helt rätt. Vad fan får vi för peng……..
Nu har det hänt!
SVT: ”Det är för tidigt att säga om coronaviruset kan kopplas till de pågående klimatförändringarna.”
Det vill säga: det finns absolut inget som tyder på det, men genom den formuleringen kan vi ändå antyda det.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/analys-for-tidigt-att-saga-om-coronaviruset-kan-kopplas-till-klimatforandringar
På sitt sätt läsvärt för övrigt. Det är sällan man ser så mycket halvsanningar, fel och direkta lögner i en så kort text.
Vederbörande har tydligen inte alls fattat att SARS-COV-2 inte spritt sig direkt från fladdermöss till människor utan via en mellanvärd, troligen myrkotte.
Sagorna om att malaria är en tropisk sjukdom tuggas ett varv till (och inom parentes tycks vederbörande även tro att det är en bakteriell infektion), och nu har tydligen även böldpesten nu blivit värmeberoende. Den trivdes ju dock rätt bra här i Skandinavien och även på Island under lilla istiden. Pesten fanns f ö i Sverige redan under stenåldern, då det i och för sig var vamare än nu.
Och tallprocessionsspinnaren har invaderat Sverige p g a klimatförändringen (måste ha varit det varma trettiotalet då, för den har funnits i Sverige i mer än 60 år).
#40
”https://www.google.com/amp/s/nationalpost.com/news/world/covid-19-drug-touted-by-trump-and-musk-has-one-problem-two-grams-can-kill-a-human/amp”
Typisk våldsamt överdriven tabloidskräckhistoria. Vem sjutton tar två gram klorokin i ett svep? Nästan alla mediciner som överhuvud taget har någon effekt är farliga vid kraftig överdosering.
En av de bra sakerna med klorokin är just att det har använts i ca 75 år i stora mängder av en mängd människor under långa perioder och att man därför mycket väl känner till dess biverkningar, som är sällsynta och oftast godartade. Jag har själv flera gånger ätit det som malariaprofylax under rätt långa perioder (månader), och märkte överhuvud taget inget alls. Andra malariamedel som paludrin och lariam är betydligt knepigare.
Den mest kända biverkan av klorokin är att en av dess nedbrytningsprodukter kan lagras i hornhinnan och påverka synskärpan om man äter det under lång tid (flera år). Det går visserligen tillbaka när man slutar ta klorokin, men det går långsamt.
Svar 60
Har detta visat sig fungera eller är det bara ett långskott?
Knappast lämpligt för barn men det verkar ju inte vara några problem alls i princip för vuxna. Barn drabbas inte heller i någon utsträckning av covid 19 så har mindre betydelse.
Vad Putin har för agenda vet jag inte, men han är duktig på att skylla Rysslands problem på Europa och USA.
Hade Ryssland haft en bra ledare, istället för Putin, så skulle BNP/Capita kunnat vara det dubbla.
#61
Den kinesiska motsvarigheten till socialstyrelsen rekommenderar klorokin vid behandling av COV-2, men jag har bara sett en kortfattad rapport därifrån som säger att lunginflammationen lindras och förkortas. Det finns också en pinfärsk fransk studie som visar på hyfsad effekt, i synnerhet om det ges tillsammans med antibiotika (vilket antyder att viruset även banar väg för bakteriell lunginflammation).
Att barn inte drabbas är däremot en sanning med modifikation. Nu har det kommit en detaljerad kinesisk studie som visar att så mycket som 10 % av smittade barn under 1 år får allvarliga symtom, sedan sjunker det med åldern. I 20-årsåldern får bara 3 % allvarliga symptom, men sedan stiger incidensen åter monotont med åldern. Däremot är dödligheten mycket låg bland barn, åtminstone om de får vård.
@tty
Vet du något om försöken med intravenös behandling med C-vitamin i Kina?
@62 Sigge
Jag värderar ingen ledare, bara illustrerar verkligheten och tänkbara motiv till taktik/strategi.
Ta Syrien t.ex. Vad som verkligen händer och sker bakom alla draperier är svårt att fastställa. En sak är dock klar och det är de geopolitiska målen från Qatar med stöd från USA och SA att etablera en gaspipeline till medelhavet via Syrien. För det krävs en annan regim. Ryssland å andra sidan har förstås skäl att förhindra ett regimbyte till varje pris.
@tty
Mht til Expressen-drevet mot olika kosttillskott-försäljare hittade jag detta som verkar trovärdigt.
https://www.tv-helse.se/skydd-mot-coronavirus/#comment-1667
Inom medicinen tillämpas förstås principen om vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Dock finns det incitament för näringslivet att förhindra att deras marknader beskärs av produkter som inte går att varken patentera eller skydda på annat sätt. Det fattar väl ett barn t.o.m! Frågan är vad våra myndigheter och ledare vill stå för?
Här lite sunt förnuft och lite till. Hur långt det räcker överstiger min kunskap dock. Men att göra som
Expressen visar på förakt och elitism som inte anstår en så stor maktinstitution. Ändå publicerar de rubriker i samma kosttillskottsanda varje dag för att sälja sin tidning. Såna hycklare att kalla kosttillskottskrämare för det de gör! De upplåter bara en sida för kritik, dvs megafonen balanseras inte av det kunnande som finns i branschen. En slags häxprocess med bålbränning utan att höra ”häxorna”.
https://m.youtube.com/watch?feature=emb_title&v=T2IEsTxgnWc&time_continue=813
#1
”Norrbottenskuriren har haft en reportageserie ”När isen smälter”. Från Svalbard”
Faktum är att det är nästan 20 år sedan det var så mycket is runt Svalbard som det är just nu. Du kanske skulle skicka en liten insändare?
https://cryo.met.no/sites/cryo.met.no/files/latest/svalbard_latest.pdf
https://cryo.met.no/archive/ice-service/icecharts/quicklooks/2004/20040322/framst_20040322_hat.png
#65 Thorleif
Det är bara att konstatera att när Putin haft makten i ungefär 5 år så avstannade Rysslands BNP-tillväxt.
Jag säger bara detta …. det med skithuspapper har gått för långt!!!!
https://www.youtube.com/watch?v=q0PBg_3iVBw
🙂
@69 Sigge
Jag vet inte vad du är ute efter men det verkar som om du bara är ute efter att kritisera Ryssland eller Putin? Jag vet inte riktigt hur det passar in i mina tankegångar och själva ämnet……men ok då!
För vad det nu är värt……..så har du fel ang ditt påstående. Rysslands ekonomi som tyvärr fortfarande är en råvaruekonomi följer i princip råvarupriserna och främst då oljepriset.
Här är landets BNP : https://tradingeconomics.com/russia/gdp
Här kan du kolla t.ex oljepriserna: https://www.investing.com/commodities/crude-oil
Putin fick makten 31 dec 1999. Och det har gått ganska bra eller hur! Men tyvärr fortfarande en råvarustat vilket krymper landets potential. Lägg till den massiva statskorruptionen som förruttnar det mesta i samhället och diktatorskapet. Fallande råvarupriser och fortsatt svag valuta gör inte Ryssland till något att hoppas på! Kina måste nu ställa om till en konsumtionsekonomi. Det tycks inte Ryssland mäkta med då de saknar tillräcklig teknologibas och entreprenörsskap. Orsaken är brist på institutionell stadga, dvs rättsstatliga principer att leva efter.
#71 Thorleif
Jag bara konstaterar att Ryssland har haft lägre BNP-tillväxt än de flesta andra länder i östblocket. Jag tror att med en annan ledare än Putin så hade ryska folket haft det bättre idag.
Du skriver om problemen med korruption i Ryssland. Putin är väl mest korrupt av dem alla.
@72 Sigge
Du sade fallande BNP, inte lägre tillväxt än övr östblocket.
Fisken ruttnar alltid från huvudet. Det gäller även Sverige!
#73 Thorleif
Sluta upp med att göra halmgubbar! Jag skrev att Rysslands tillväxt avstannat under Putins ledning, inte att den minskat.
Att Ryssland hade stark tillväxt de första åren då Putin var ledare var resultatet av tidigare ledares reformer och ökade oljepriser.
Ryssland har förutsättningar för att kunna bli ett rikt och välmående land.
@73 Sigge
Halmgubbe! Min tråd handlade om energi och geopolitik, inte om Rysslands interna ledarskap och potential.
Ja, du skrev ”avstannade” där jag tolkade det som lika med upphörande vilket enligt akademiens ordlista sökert är korrekt. Men det kan också betyda stagnera vilket förmodligen var din avsikt.
Att Ryssland har potential råder det ingen tvekan om men mycket negativt sitter i väggarna i Kreml och dess tentakler. Oavsett ledare kommer det ta oerhört lång tid att vända den supertankern tror jag. Naturligtvis har landet skäl att vara försiktiga när det gäller att släppa in vilka nyliberala krafter som helst t.ex från amerikanska företag. Det vore katatrof att avreglera a la Chicago-skolan.Vi såg hur det gick under Jeltsin.
Men visst behöver landet en reformvänligare regering som vågar göra upp med det som sitter i väggarna. Tunga röd-konservativa krafter lär dock kämpa emot med hårdhandskarna.
#75 Thorleif
Du måste sluta att hitta på vad jag menar. Det blir att du kritiserar åsikter som jag inte har.
Mitt första svar var att ryska ekonomin drabbas hårdare av lågt oljepris än den amerikanska.
@76 Sigge
Var inte så lättkränkt nu.
”Mitt första svar var att ryska ekonomin drabbas hårdare av lågt oljepris än den amerikanska”
Javisst och jag höll med om det, eller hur! Men jag pekade på varför Putin gör som han gör, dvs producerar mer tillsammans med SA vilket får priset att kortsiktigt falla.
”Det är bara att konstatera att när Putin haft makten i ungefär 5 år så avstannade Rysslands BNP-tillväxt.”
Detta stämmer inte om du studerar min länk från t.ex 1999. Under påföljande 13 år 10-dubblades nästan Rysslands BNP (om än från en extremt låg nivå och folket har till stor del under lång tid därför stöttat honom). Och bl.a därför har man haft vissa inflationsproblem från och till som påverkat bnp-utfallet ovan. För att inte tala om sanktioner. Att det beror på oljepriserna osv är självklart men samtidigt att flera f.d sovjet-republiker t.o.m har gått ännu bättre. Ryssland är Ryssland och inte t.ex Estland eller Polen som har helt andra historiska förutsättningar att ställa om iom sin frihet. När den gamla ryska generationen gått i graven ökar förutsättningarna för ett framtida reformerat land. Men det förutsätter att inte USA, liksom Ryssland själv fortsätter att bedriva alla typer av ekonomisk krigföring mot varandra. Som det nu ser ut är nya konflikter i uppseglande mellan USA och Kina där Rysslands plats är given.
För övrigt är vi nog i stora drag överens om Putin som ledare men det har inte varit min poäng att skriva om det!
Varsågod och få sista ordet!
@64 om intravenös c-vitamin mot virus/immunförsvar
Hittade här lite om vetenskapligt stöd!
http://orthomolecular.org/resources/omns/v16n16.shtml