Bloggaren Tom Nelson har fått ett e-mail från ”Mr FOIA”, den person som publicerat breven från och till klimatforskarna på klimatforskningscentret CRU vid University of East Anglia. Enlig Tom Nelson så verkar det hela autentiskt eftersom den kod som följde med verkligen öppnar filen.
Bildtext: Är det månne Phil Jones, Michael Mann och de andra i IPCC-gänget som sitter i flygplanet där framme, med en svärm av skeptiker hack i häl?
Kommentarer:
Tom Nelson
Donna Lamframboise
Bishop Hill
WUWT
Lubos Motl
Ingemar Nordin
Uppdatering:
Från brevet: Majority of the emails are irrelevant, some of them probably sensitive and socially damaging. … Yet it’s possible that the most important pieces are among them. Nobody on the planet has held the archive in plaintext since CG2. … no conspiracy, no paid hackers, no Big Oil. The Republicans didn’t plot this. USA politics is alien to me, neither am I from the UK. … Briefly put, when I had to balance the interests of my own safety, privacycareer of a few scientists, and the well-being of billions of people living in the coming several decades, the first two weren’t the decisive concern. It was me or nobody, now or never. Combination of several rather improbable prerequisites just wouldn’t occur again for anyone else in the foreseeable future. The circus was about to arrive in Copenhagen. … We can’t pour trillions in this massive hole-digging-and-filling-up endeavor and pretend it’s not away from something and someone else. … It’s easy for many of us in the western world to accept a tiny green inconvenience and then wallow in that righteous feeling, surrounded by our ”clean” technology and energy that is only slightly more expensive if adequately subsidized. Those millions and billions already struggling with malnutrition, sickness, violence, illiteracy, etc. don’t have that luxury. The price of ”climate protection” with its cumulative and collateral effects is bound to destroy and debilitate in great numbers, for decades and generations.
Uppdatering 2:
Lite axplock från tidigare inlägg på TCS av undertecknad om Climategate: Minns Climategate, Har UEA köpt sig en ”oberoende” utvärdering, Alla dessa klimatkonferenser, IPCC-forskares häxjakt på tidskriftsredaktörer, Climategate 2.0 stormar vidare, Lite samtal kollegor emellan, Norfolkspolisens utredning av Climategate avslutas. På Newsmill: Climategate är en katastrof för FN:s klimatforskare, Nya graverande uppgifter i Climategate.
Professor emeritus i filosofi. Forskningsinriktning är vetenskapsteori, teknikfilosofi och politisk filosofi. Huvudredaktör för Klimatupplysningen.
Fler goda nyheter
http://www.medievarlden.se/nyheter/2013/03/dagspress-fortsatter-tappa-stort
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/energi-och-ravaror/mediekris-ger-lagre-elpriser_7986762.svd
Man kan undra varför det kommer just nu?
Antagligen blev den sista hockeyklubban av Marcott o Shakun för mycket, sen kommer ju AR5 snart…det skall bli kul att se hur mp/v folket som hyllar whistleblowers hyllar denna läcka 🙂
Marcott och Shakun!
Den artikeln måste vara sju resor värre än M Manns. Vilken soppa av blandade metoder tidsupplösningar proci mot termometerobservationer. Ingen LIA och ingen MVP!! Det luktar dynghög låååång väg!
Imorgon föreläser Karin Bojs i Uppsala om nyheter som många inte vill höra om klimat, tobak, gener, dieter mm. (Från VoF)
Sant och relevant. Föredrag av Karin Bojs.
torsdag kl. 19:00
Missionskyrkan, Uppsala
Climategate nr3!
220.000 mail att gå igenom. Det lär ta sin lilla tid. Jag hoppas de söker på Robert Watson en man jag har absolut NOLL förtroende för.( Paucharis företrädare )
Mikael #5
I kyrkan givetvis,,,,
Peter F, visst e det otroligt! De klimat-troende ska samlas med de andra troende. Kanadensiska killen Suzuki brukar visst också använda sig av kyrkan för sin mission.
Känns som lite franskt eller tyskt att ta avstånd från anglosaxiskhet, mindre troligt nordiskt på det viset, samtidigt något kristet, centraleuropeiskt: 12 bloggardiscipler, we in the western world. Och så den slaviskspråkiga aversionen mot ”the”.
#5
Sanning och relevans! Så det är hennes nya födkrok. Hon har ju viss erfarenhet för hennes morgonpredikningar på DN drev ju kollegorna (bl a Åsa Beckman) in i djupaste klimatångest. Hoppas att några engagerar sig och sticker hål på ballongen. Fast det blir nog så att hon kör Al Gore-stilen dvs frågor förbjuds och kontakt med stjärna stoppas av bastanta vakter. Klart att religiösa samfund skulle bli den första målgruppen – där är det väl inte skattepengar som försörjer henne – med kommuner blir väl nästa måltavla och då handlar det ju om offentliga medel. Fy attan!
Sören #9,
Håller med i din analys om vem FOIA är. Först tänkte jag Lubos Motl, men han har en alldeles för bra engelska för det här brevet. Hade säkert haft ännu vassare formuleringar också. Han skriver:
Yes, your humble correspondent was among a dozen of people in the world who received the e-mail above directly from Mr FOIA – and yes, we have learned it was one person who lives outside the Anglo-American world. … Together with another recipient of the e-mail from Mr FOIA, we agreed that it’s unreasonable to turn this leak into just ClimateGate 3.0. It may be better to extract ClimateGate 3.0 through ClimateGate 220,002.0 – many affairs although the number is almost certainly exaggerated – out of it.
http://motls.blogspot.se/2013/03/climategate-2013-is-here-foia.html
Sören #9
Intressant. När jag läste brevet funderade jag en del på hur mycket nationalitet som kan avslöjas ur en så lång text av någon mer kunnig än mig på att finna de små ledtrådarna.
Författaren tillhör västvärlden, har tydligt inte engelska som modersmål. Markeringen mot den anglosaxiska världen är intressant, håller med dig Sören om att tex en skandinav aldrig skulle skriva så. Skrivningen ”papal plural” istället för det kanske vanligare (?) ”royal-” eller ”majestic plural” får mig att misstänka att författaren är katolik.
Jag är helt övertygad om att en tränad språkvetenskaplig detektiv kan få ut modersmålet ur en sådan text från ordval, meningsbyggnad mm.
Bråket om det är läckta eller hackade (”stulna” som vissa föredrar säga) mail löses inte i och med detta kryptiska brev. En planerad hackerattack låter det inte som när det talas om osannolika förutsättningar som inte skulle hända igen. Om något låter det mer som någon som råkat befinna sig på rätt ställe. På insidan?
Dålig timing att släppa det i samband med påvevalet, eller finns det ett samband?
#Ingenar & Christopher. Jag tänker möjligen Vukcevic, från Belgrad men i England. Förutsatt att allt inte bara är villospår förstås. Insider, jo.
Det börjar bra:
”No justification for regional reconstructions rather than what Mann
et al did (I don’t think we can say we didn’t do Mann et al because we think it is crap!)”
Hur kan Mann ha ett så stort omotiverat inflytande över klimatvetenskapen?
Det verkar som om en majoritet av klimatforskarna anser att Manns hockeyklubba är skit, ändå presenteras den som ”gold standard”
OT
Den här filmen om infraljud från vindkraftverk och dessa ”osynliga” ljuds menliga påverkan på människors hälsa lades upp på NoTrickzone idag:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JiCQabGuKFk#at=2362
Perfekt #15,
I brevet som Edward R. Cook skriver (se WUWT) så säger han först att han inte alls menar att deras rekonstruktion motsäger hockey-kurvan. Men i slutet heter det:
>So, at this stage I would argue that the Medieval Warm Period was probably
>a global extra-tropical event, at the very least, with warmth that was
>persistent and probably comparable to much of what we have experienced in
>the 20th century. However, I would not claim (and nor would Jan) that it
>exceeded the warmth of the late 20th century. We simply do not have the
>precision or the proxy replication to say that yet. This being said, I do
>find the dismissal of the Medieval Warm Period as a meaningful global event
>to be grossly premature and probably wrong.
forts 17,
Craig Loehle kommenterar:
I notice what an extensive justification is made in the email to defend why they are deviating from the hockey stick, as if to keep from being expelled from the church of hockey holiness. I have never heard of such a thing. How does Mann hold such power over these people? Aren’t scientists supposed to be independent-minded?
Föredraget av K.B i kyrkan där den hör hemma,religionsutövandet
klimathot,förövrigt har Uppsala degraderat sig till värsta ’klimat-
smarta stad,man skäms numera av dessa antaganden i klimatets
anda,hur orkar dessa hålla på?
ALI.K.
McIntyre ågar Marcott!
Its an artifect”
http://climateaudit.org/2013/03/13/marcott-mystery-1/#more-17498
Hehehhehe Marcotts samtliga proxi!
http://wattsupwiththat.com/2013/03/13/marcotts-proxies/#more-81951
Att Marcott kallas ”forskare” är en skymf mot vetenskapen!
Skönt att man inte är medlem i någon kyrka, då kan hon ju predika bäst hon vill….
OT Janne Josefssons talldank har trillat ner!
Efter ca 1 tim och trettio minuter så reflekterar han över italienska Grillo som ber journalister dra åt helvete och som baserat hela sitt parti på sin blogg. Janne J drar slutsatsen att journalistmakten eroderat. ”Näthatet” är en skendebatt och ett försök av svenska journalister att mota Olle grind och behålla sin makt och kontroll.
http://play.radio1.se/catchup/7616
Slabadang #23 – jo, nog är det så. Den vecka av Brännpunktsartiklar som kom i SvD om ”kvalitetsjournalistik” blev för övrigt mycket avslagen – en intern diskussion om irrelevanta saker på sin höjd.
#12 En annan märklighet som upptäckts är att FOIA skriver dubbelt mellanslag mellan meningar. Detta skall ha brukats i UK fram till åttiotalet och skulle indikera någon gamling från före datorer med ordbehandlare. Utelämnande av bestämd artikel kan alltså vara ett villospår liksom papal plural i stället för royal plural.
Vi bör respektera att FOIA inte vill bli avslöjad. Personen har uträttat ett storverk som vi skall vara innerligt tacksamma för.
Bom!
Det kan mycket enklare bero på att han använder Firefox normalt där det krävs dubbla mellanslag för att få ett enkelt . Been there done that got some t-shirt!
P Stilbs!
Det råder kramp inom journalistkåren där de förtvivlar försöker diskutera andra saker som ersättning för kärnproblematiken. Deras maktmissbruk som givit en allt lägre legitimitet och förtroende för kåren är den beska problemformulering de inte vill ta i ens med tång, för de fattar vad de i så fall måste göra och antalet ”fringisar” de tilldelat sig själva i jobbet ryker all världens väg om de skall anpassa sig efter vad journalismens renläriga grundtanke och uppgift skall vara. Då blir det inte så många fyrtioårs fester med partitoppar och politiska journalister som skålar med varandra. Vem är kunden? vad svarar en journlaist på den frågan? … vem är kunden?
Den här var bra om FOIA – ”The Man that saved the World” – av Delingpole i The Telegraph
Jag vet inte om ni har upptäckt på Tom Nelsons hemsida att det finns en länk till hundratals redigerade mail. Mycket intressant läsning. http://tomnelson.blogspot.co.uk/p/climategate_05.html
Har bara tittat igenom några få, men för mig är det ofattbart hur Michael Mann någonsin kan ha fått ’förtroende’ för att vara en duglig vetenskapsman (bland och från andra sådana).
Många mail är det. Jag har inte lyckats lista ut ordningen. Det finns ingen som helst kronologi.
Slumpmässigt hittade jag det här. EGU är en ideell organisation. Mailet är från Phil Jones. AL Gore vill alltså ha 50 000 dollar för ett anförande.
The EGU tried to get Gore to come. He asked for 50K dollars
> to talk ! Do you know if the AGU paid for Gore?
>
> There is also discussion of splitting the EGU into soft earth
> (where we’d be) and hard earth. This is partly a size issue, but
> also EGU is trying to raise more corporate sponsorship to
> keep costs down (it was 360 Euros this year and all you
> got was a free metro pass and 10 coffees). The EGU would
> run both, but at different times each year. They have had
> an approach from EXXON (or approached them). Gerrit and many
> others have said that if they go down this route there would be
> an open revolt from CL and much of the rest of oceans/atmospheres
> (at least as far as EXXON is concerned).
>
> Cheers
> Phil
Hela mailväxlingen finns här.
http://di2.nu/foia/foia2011/mail/4617.txt
Tallbloke har börjat lägga upp emails:
http://tallbloke.wordpress.com/
Kul t-shirt
http://blogs.telegraph.co.uk/news/jamesdelingpole/100206888/climategate-foia-the-man-who-saved-the-world/
Global TCS.
😉
#32 Det är bli tydligen rena Nordangården..redan klart att Greenpeace sitter avlönade på insidan av datamanipuleringen till vindkraftsstolleriet…och dom har knappt börjat läsa mailen ännu 🙂
Hatten av för Ray Bradley i alla fall. Han skriver 1999: ”I would like to diasassociate myself from Mike Mann’s view…. As for thinking that it is ”Better that nothing appear, than something unnacceptable to us” …..as though we are the gatekeepers of all that is acceptable in the world of paleoclimatology seems amazingly arrogant. Science moves forward whether we agree with individiual articles or not….”
Nu blir Thomas P slokörad!
Tom Wigley skriver till Phil Jones:
Analyses like these by people who don’t know the field are useless.
A good example is Naomi Oreskes work.
I rest my case!! 🙂 🙂
4 av fem GMT serier visar global avkylning sedan 2005!
Det är bara en serie som är trendlös …. det är ”förnekarna” på UHA Spencer och Christys satelliter som överdriver värmen!! 🙂 Har de gått med i Greenpeace måntro ? 🙂 🙂
#29, #31,
Om ni vill ha en bra sökmotor för Climategate I och II så kan jag rekommendera
http://www.ecowho.com/foia.php
(Som en AGW-kramande site så har de fått mycket skit för att de förenklat sökandet bland e-mailen. Sådant bör ju undanhållas allmänheten.)
Den här då: Email 2568, Nov. 2004, Hayley Fowler to Phil Jones on temperatures in Pakistan and northern India: ”In summer months both max and min temps are falling, but min more than max”
Och den här då: Email 1558, Nov 2003, UEA’s Nick Brooks: ”I¹m always wary of claims…that we are entering a period of unprecedented warmth…research suggests tropical sea-surface temperatures some 5-6 degrees higher [in the Holocene] than present…such claims may come back to haunt us”
Den här då: Email 1914, Oct 2000, warmist Tom Crowley on ”the solar crowd”: ”basically I think most of them act like nuts…And I am someone who thinks longterm solar variability influences climate!”
Det verkar som om Climate Depot har börjat publicera brev från den öppnade högen:
http://www.climatedepot.com/
Har de AGW-troende slängt in handduken nu?
Jag har inte sett ett enda snusförnuftigt inlägg om hur uppenbara realiteter är något helt annat denna afton.