Allt fler börjar nu titta på om man kan implementera 15-minutersstaden. Idén innebär att du skall kunna nå allt du behöver på en 15 minuters promenad eller en kort cykeltur. Paris har, enligt Svd tagit täten i omställningen till en mer hållbart liv i staden. Pandemins konsekvenser är digitaliseringen och detta är något som man vill tillvarata. Det innebär att människor kommer att jobba mer hemifrån istället för att åka långt och sitta i bilköer till ett kontor.
Det är ju inget fel på själva tanken och så har jag det. Här finns restauranger, affärer, bibliotek, badhus, bio etc inom gott och väl 15 minuters gångväg. Problemet är om de börjar dela in städerna i olik distrikt/zoner och sedan mer eller mindre förbjuda människor att lämna sitt eget område. Skälen som skulle kunna anföras kan vara en ny pandemi eller helt enkelt klimatet.
Lyssna gärna på det här talet av en 12-årig tjej. Hon har plockat upp en del från Greta Thunbergs ”How dare you”-tal.
Talet är en del av en protest i Oxford i lördags, dvs den 18 februari, mot att stänga av biltrafiken mellan olika zoner i staden (Oxford mail, BBC). Har jag förstått det rätt så är ingången till de olika stadsdelarna från ringlinjen runt staden. Så även om man bor ganska nära varandra behöver man åka ut till ringlinjen och så in igen till den zon man vill besöka. Det borde ju ge mer utsläpp och inte mindre men de tänker sig kanske att människor ger upp efter ett tag och stannar hemma i den egna zonen. Om ni vill titta på alla tal från protesten så finns de att ta del av på childrenshealthdefense.org. Jag har inte sett hela för sändningen är 3 timmar lång men på en av skyltarna som demonstranterna bar på stod det:
Zero Carbon
Means
Zero Life
Det kan ju ligga något i det för kan man inte röra sig fritt och kunna skjutsa sina barn till vänner i andra delar av staden än den egna 15-minutersstaden utan måste stanna hemma så är det ju inte vad vi menar med ett lyckligt liv.
Vilka i befolkningen har bett om detta?
Vilka partier har gått till val på detta?
Förmodligen är svaren båda: Inga.
Därmed ska vi inte acceptera att vår tillvaro vänds uppochner av oklara skäl och med oklara följder.
Det här verkar vara uttänkt av tonåringar. Eller ännu yngre.
Så de tycker att de gamla byarna eller bruken där folk levde hela sitt liv är en förebild ?
Undrar hur alla som svamlar om att födas, leva, arbeta och dö på en liten plätt själva lever ?
De måste hata människor.
Detta påminner om det gamla bondesamhället. Bara tillfälligtvis rörde man sig utanför den egna byn. Apostlahästar och ibland riktiga hästar användes för transporten.
Mina mor och farföräldrar födda på 1860 och 1870 talet lämnade knappt den lilla by utanför Piteå där dom föddes och bodde. Dom ägde i bästa fall en cykel. Är det så man vill ha det.
Även för länge sedan fanns det folk som lämnade sin bygd och tog sig långt bort. Ölänningar tog tjänst i Romarriket, Svenskar var i Ryssland och Turkiet. Några tog båten och hittade Island. Och Grönland, samt Amerika. Människan är nyfiken. Människor ska inte stängas inne om de inte har betett sig illa mot sina medmänniskor.
Nu överdriver ni. Det finns många fördelar med att bo så. Bor själv i Luleå och har tio minuter med cykel till jobbet. Fem minuters promenad till min båt. Affärer, apotek, livsmedel, restauranger, bio, järnvägsstation m.m. på gångavstånd. Tio minuter till flygplatsen.
I mycket är ju problemet precis tvärt om. Mycket utlokaliseras till köpcentret utanför staden och centrum utarmas. Behovet av bil ökar även för dem som bor centralt. Kommunledningen tycker att staden måste växa fortare och bli hundra tusen innevånare större. Vilket kommer att göra allting krångligare och mer tidsödande.
Titta t.ex. på Uppsala. Har den snabba tillväxten gynnat livet där? Absolut inte, enligt min mening. Kaos och trafikproblem, affärerna utspridda över hela södra Uppsala vilket gör bilen till en nödvändighet.
Att dela upp städer i 15 minuters zoner kommer troligtvis innebära stora skillnader mellan zonerna beroende på arbetsmöjligheter, inkomster m.m.
Om det redan nu klagas på skillnader mellan olika stadsdelar så kommer zoner göra skillnaderna ännu större än nu.
Hunger games känns inte så långt borta längre.
#6 jax
Lite missvisande tycker jag nog om din beskrivning av Uppsala. Kaos och trafikproblem? Inte vad jag kan se i alla fall. Med bilen har jag 10 minuter till all shopping jag kan tänka mig – alla stora matkedjor, byggmarknader, bil- och båttillbehörsaffärer och i princip aldrig några parkeringsproblem. Med cykel har jag 10 minuter till centrala Uppsala med kulturutbud, kommunikationer och ännu fler butiker och caféer. Till Arlanda tar det 30 minuter med bil. Det enda som ligger för långt bort är havet…
Dock planeras och byggs det nu bostäder i en omfattning som saknar all rim och reson. Det kommer säkerligen stå mängder med ofärdiga och osålda bostadsrätter många år framåt, men det är väl i första hand byggherrarna som tar den smällen.
Men varför skulle det vara ett problem att använda bilen? Den är ju en av många fantastiska verktyg människan utvecklat för att förbättra produktivitet, flexibilitet och livskvalitet. Behovet av individuella transportmedel har alltid, och kommer alltid, att finnas vid sidan av de kollektiva. Det må vara häst, cykel eller bil, men alla löser de ett grundläggande mänskligt behov av individuella transporter.
Om det är ordnat så att man kan nå det mesta på kort avstånd är det väl alldeles utmärkt i sig. Det blir bekvämare på alla sätt. Men det skall vara en möjlighet,, inte ett tvång. Det torde dock vara ganska svårt att förändra infrastrukturen i befintlig bebyggelse. Nybyggnation är alltid marginell. Samtidigt har vi en annan målsättning i samhället. Genom att bygga höghastighetsjärnvägar skall arbetsplatsområdena bli större. Båda ansatserna innebär mera jobb för sk visionärer. Många sådana tyckare skulle göra ett mera samhällsnyttigt arbete om de utbildade sig för jobb inom hemtjänsten. Det väntade ökade arbetskraftsbehovet inom vård och omsorg kommer sannolikt att lösas genom omskolning av genom AI bortrationaliserade och genom AI-språktränade medborgare med rötter i MENA.
De flesta svenska städer är byggda för en befolkning som fanns på början av 1900-talet och större delen av dess befolkning bodde ganska nära city/centrum.
I dag har städernas befolkning ökar flera gånger om och större delen av befolkningen bor i ytterkanterna av städerna och skulle dessa åka in till centrum för att handla skulle det bli kaos oavsett färdsätt och affärer som hade möjlighet flyttade helt enkelt ut till de yttre delarna där större delen av kundkretsen bor.
Ska man handla större ting eller veckohandla så åker de flesta till något köpcentrum i stället för att ta bussen eller cykeln in till centrum.
Sedan så gör inte våra kommunpolitiker det enklare heller att åka in till centrum, här i Karlstad är numera drygt hälften av gatorna mer eller mindre ofarbara vilket koncentrerar all trafik till vissa gator i långa köer, värre kommer det bli när de tänkt att bygga ett resecentrum som kommer att begränsa trafiken ännu mer på den viktigaste genomfarten i centrum.
Man undrar hur de tänkt att resenärer från yttre regioner av Karlstad/Värmland skall ta sig till järnvägsstationen, buss eller lokaltåg är inte ett fungerande val för många.
#8 Fredrik V
Jag jämför med Uppsala på åttiotalet, då jag bodde där. Se bara på nuvarande resecentrum, mängder av folk, trängsel och röra jämfört med den gamla stationen. Nostalgi, förstås, men mer är inte alltid bättre.
Sedan ser ju jag också att utbudet på t.ex. uteserveringar har exploderat, då fanns ju (nästan) bara Svandammen.
Det är ju inte ett kaos som går att jämföra med Stockholms naturligtvis. Men en ökning av antalet innevånare med 100 000 på trettio år sätter sina spår.
15 min staden i kombination med nätshopping är perfekt som mål för unga och gamla.
De som arbetar får kanske ett begränsat utbud.
Vi bor i en närförort som funkar bra. Men bil behövs för storköp. Då uppkommer problemen. Vi har 30-40 km hastighetsbegränsning men få har insett detta vilket kommunen åtgärdat på ett obekvämt sätt med otaliga gupp.
Jag gissar att SUV på 3 ton kanske är mindre guppkänsliga men alla kör ryckigt numera. Full fart mellan guppen och där bromsa.
Snacka om utsläppsoptimering!
Det handlar om mycket mer än att göra en 15-minutersstad av Paris. Franska Contrepoints publicerade en igår en ledare om saken. Till att börja med ska staden under den socialistiske (läs marxistiske) borgmästaren Anne Hildago under olympiaden 2024 testa att förbjuda trafik på 185 km väg i och runt Paris, utom för personer med tillåtelse att använda dessa vägar. Ledarskribenten, signaturen h16, som är synnerligen skarp och skarpsynt, misstänker att begränsningarna kommer att behållas efter OS, just i syfte att omöjliggöra transport i och till Paris med privata fordon. Staden avskärmas från omgivningen genom att ringvägen ingår i transportförbudet liksom en central väst-östlig axel.
Länk till h16s ledare med rubriken: ”Staden 2030: Ett fängelse under bar himmel.” Det krävs goda franskkunskaper för att förstå h16. Hans språk är fullt av ironi, ovanliga ord samt syftningar till franska händelser och personer, men mycket läsvärt.
https://www.contrepoints.org/2023/02/22/451024-la-ville-de-2030-une-prison-a-ciel-ouvert
Vet KU:s läsare vad C40 är och har som mål? Undertecknad visste inte före artikeln av h16. C40 är en global organisation bestående av storstäder, däribland Stockholm. Syftet är att skapa gröna paradis av anslutna städer. Blommorna frodas, fjärilarna fladdrar och barnen leker på gräset. Alla invånarna är vänner och vänliga. Girighet och kapitalism är avskaffade, konsumtionen är låg och hållbar. Det finns en lista på engelska med mål hur man ska komma dit. Jag lägger länkarna till dessa mål i en separat kommentar efter denna. Missa inte att titta på dem! På C40s hemsida finns en komplett uppsättning av målen.
https://www.c40.org/
#4
”Dom ägde i bästa fall en cykel.”
Det var en stor mobilitetsrevolution när cykeln kom. Den gjorde i praktiken slut på inavel i Sverige och bidrog starkt till uppluckringen av de klassiska brukssamhällena. Min farfar ”jobbade på bruket” men kunde tack vare cykeln bo i grannsocknen.
# Lars Mellblom 13#
Nedan länkar till tre sidor av C40s mål.
https://i0.wp.com/h16free.com/wp-content/uploads/2023/02/c40-0-meat.jpg?resize=600%2C575&ssl=1
https://i0.wp.com/h16free.com/wp-content/uploads/2023/02/c40-3-new-clothing-items.jpg?resize=600%2C452&ssl=1
https://i0.wp.com/h16free.com/wp-content/uploads/2023/02/c40-0-voiture.jpg?resize=600%2C603&ssl=1
#13
Det var ju en intressant samling städer. Åtskilliga är ju extrema ”shitholes”. Det är slående att de amerikanska städer som är med nästan samtliga styrs av demokraterna och har extrem kriminalitet, som t ex Chicago, New Orleans, Philadelphia och Washington DC.
Sedan några år har de flesta städer att följa byggnormer beträffande parkeringsmöjligheter. I innerstaden så får man t.ex. bara bygga 0,5 parkeringsplatser per hushåll. Skulle det bli överfullt och inte räcka till så skall man dela bil med grannen etc. Man har zonindelningar för detta och hur det får byggas i städerna.
Så det är inte meningen att vi skall flytta på oss – åtminstone inte med bil. Hur gamla och handikappade skall kunna förflytta sig utan bil är oklart.
Ingemar, #17,
här krockar ambitionerna rejält. Elbilar, vilka klassas som ”goda” av Gretinerna tar upp 1,5 normala bilars parkeringsutrymme.
15 min regel kan väl vara bra för de som bor i städer, men vanligt folk skall inte tvingas in i städer och fråntas sin frihet.
Att ta bort bilar för folk utan att ha ett likvärdigt alternativ på plats är ren ondska och har inget med miljö eller klimat att göra.
Det som kallas 15 minuters staden, var inte det samma synsätt som rådde när ABC-staden designades (Arbete, Bostad, Centrum), med Vällingby som första försök. Det mest kända exemplet är Brasilia.
Det är svårt att hitta nyskapande idéer.
Jag har inget emot grunderna i detta, men det har fallit numera av två skäl:
1) Köpladorna som skapades utanför centrum, som ofta kräver bilburna shoppare och lockar med gratis parkering och många butiker på liten yta (men ofta med avsaknad av butiker utanför kedjekoncepten).
2) Internet, en hel del av handeln har flyttat fysiskt. Det är inte så tokigt för vissa delar av handeln, då man på ett effektivt sätt kan tillhandahålla ett komplett sortiment som kan levereras snabbt till kunden, men är dödsstöten för detaljhandeln i större skala.
Med ”öar” om 10 – 15000 människor och goda kommunikationer mellan öarna minskar behovet av bilism, vilket verkar vara ett överordnat mål för olika organisationer. Bra eller inte, det kan diskuteras.
Gå ut och handla?
Närå.
Det är mossigt.
AI bestämmer vad du skall äta.
Amazons robotar levererar.
Samtidigt som du är Superproduktiv framför datorn.
Programmerar ny code……?
Cool !
Nu är middagen här!
Friterade bönsyrsor i General Tsao sås med artificiellt framställt ris från Monsanto…
Mums!
Det här är precis vad vi behöver……….!
(General Tsao sauce är ett varumärke som ägs av Nestle`.
Allt är tillverkat av kemikalier förutom en del som är stärkelse och socker..)
Håll käften Britt-Magnus…!
Vi äter inte kött!
Friterade syrsorna är jättegoda…!
Gör som din hen….They ….!
Yvonne-Göran äter lydigt.
Och är LYCKLIG…!!!!!
Det är Mello varje helg.
Tack alla Amerikanska livsmedelstillverkare.
Vi litar till 100% på att ni vill oss väl…..
Artificiell Bar-B-Que……?
Kan inte vara värre än en påse chips…..
Eller?
Tack för denna info Lena
WEF har stora planer med enorma sammanlänkade storstadsnät inför framtiden. Alla ska bo i staden och digitaliseras ( blir enklare så😱).
https://rairfoundation.com/wefs-living-laboratory-japan-building-futuristic-smart-city-filled-with-robots-autonomous-vehicles-24hr-surveillance-video/
Japans demografi och deras innovationskraft har gjort dem ledande inom flera digitala tjänster, inte minst socialt.
WEF driver dessa projekt så företagsvänligt som möjligt. dvs teknikdrivet baserat på med så tvärvetenskaplig digitaliseringspotential som möjligt. G7 beslutade nyligen om införande av vaccinpass 2024. Nigeria har varit testmarknad genom Världsbanken (Washington) och USAid (CIA) med stöd från t.ex FN. 100.000-tals blev utan viktiga samhällstjänster då de vägrade delta.
https://www.weforum.org/press/2020/11/in-the-face-of-extraordinary-challenges-36-pioneer-cities-chart-a-course-towards-a-more-ethical-and-responsible-future
Från deras planer (G20 Global Smart Cities Alliance on Technology Governance) under WEF;
Ex;
“The pandemic presents an opportunity to reshape our future, with renewed digital rights and tools that should allow access for all and people-centred government. Local and regional governments will need to lead this shift to ensure the application of technology promotes human rights through equitable public service provision; putting our communities and planet first,” said Emilia Saiz, Secretary General of the United Cities and Local Governments. “The G20 Smart Cities Alliance is an important mechanism to help facilitate this transformation, bringing together a critical network of partners to collectively address and mitigate future crises”
https://techblog.comsoc.org/2020/11/22/g20-global-smart-cities-alliance-wef-36-cities-to-develop-policy-roadmap/
Det omedelbara problemet handlar om massdata om allas dagliga liv och hur denna data används. Bara rätten att inte deltaga ges alla och envar och under grundlagsmässigt skydd liksom att lagligen ej bli föremål för diskriminering, såväl socialt som ekonomiskt osv.
De ironiska är att en ökad stadsbildning ger en ökad temperaturupplevelse för fler.
UHI svarar för en stor del av uppmätta värmetrender.
https://www.drroyspencer.com/2023/02/urbanization-effects-on-ghcn-temperature-trends-part-ii-evidence-that-homogenization-spuriously-warms-trends/
Lasse
Desto mer vatten på sin kvarn för mer koldioxid-kontroll!
Alltså: Hela idéen bygger på massdata-insamling vilket sannolikt innebär att allt boende i en ”smart city” kräver ständig delning av alla privata dagliga aktiviteter (förutom ständig obligatorisk digital platsövervakning). Snacka om krav på online datorkraft (elbehov)! Ska dessa burkar placeras i norra Sverige?
Precis som idag blir landsortsborna sekundära medborgare men med framtida Smart Cities blir de ytterligare frånåkta eftersom leverantörerna baseras sin effektiva service på direktanslutning. Annat ”boende” kommer nedprioriteras tjänste-mässigt.
Lars Mellblom, #13, #15
På en av C40:s sidor står, med stora bokstäver, följande:
”100 million people could be forced into extreme poverty by 2030 without equitable climate strategies”
”40 cities have signed C40’s Equity Pledge, representing close to 100 million people”
https://www.c40.org/what-we-do/raising-climate-ambition/inclusive-thriving-cities/
Är det kanske dessa 40 städers 100 miljoner invånare som man trodde skulle drabbas av extrem fattigdom? Har man nu ”räddat” dem från extrem fattigdom?
Om inte, hur ska 100 miljoner människor räddas från fattigdom om energitillförseln och konsumtionen ska strypas (i vissa fall upp till 100 %).
Svenska och nordiska städer är ofta utspridda och man måste nästan ha bil för att vardagen ska fungera! Sedan åker vi ner till tättbebyggda städer vid Medelhavet och förstummas av folklivet, beundrar alla små butiker som finns i snart sett varje gata och gränd där man kan strosa omkring och ta en öl eller vin på de otaliga restaurangerna. Ja, våra städer såg också ut så innan modernismen och härmandet av hur man gjorde i USA blev högsta mode. Utspridda städer med stormarknader långt utanför centrum är också legio i USA där är man ofta helt beroende av bilen. Och städerna som växer i Sverige fortsätter att svämma över alla bräddar och blir ännu mer glest bebyggda.
Miljöpartiet i Göteborg vill införa 15-minutersstaden efter föredöme från Paris.
”Paris har tagit täten i världen med att lansera 15-minuters-staden. Det kan lösa mycket av de trafikproblem som vi har. Det kan Göteborg inspireras av och hänga på. Det säger Karin Pleijel, kommunalråd och 2:e vice ordförande i trafiknämnden.”
https://www.mp.se/goteborg/just-nu/infor-15-minuters-staden-i-goteborg-efter-modell-fran-paris/
#BG 29#
Jag tycker mig se att en del av de som kommenterar här ovan är i någon mån positiva till de grönas idé om 15-minutersstaden. Det är att bedra sig. Den kommer till ett pris. Se mina länkar i min kommentar #15# .
#Fredrik J 27#
Nej, de gröna räddar ingen från fattigdom, tvärtom de påtvingar sådan. Brittiska akademiker har ett förslag hur detta ska gå till, d.v.s att avsiktligen införa sådana regler att varu-och matbrist uppstår. Läs 4:1 och 4:2 i länken nedan. Uppsatsen handlar om att den fria marknaden måste stoppas och att ett ekonomiskt system baserat på ransonering och priskontroll måste införas för att rädda klimatet och mänskligheten. Författarna är långt ifrån ensamma om den uppfattningen. Som jag berättat i många kommentarer de senaste åren, förespråkar France Inter (motsvarande SR P1) samma åsikt.
”As mentioned in section 2.4, one option for mitigating climate change would be to impose various restrictions and regulations, effectively limiting the supply of fossil fuels (and potentially other resources). While helping to reduce emissions, this would also result in a scarcity of various goods (potentially including many essential goods). Rationing (along with price fixing)19 would then be introduced to manage the obvious and immediate20 scarcity that would result.”
https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/21550085.2023.2166342?src=
https://ahc.leeds.ac.uk/ethics/staff/907/dr-rob-lawlor
Lars Mellbom #31,
Varför kommer jag att tänka på Ukraina och 30-talet?
Det allvarligaste med ”bysamhället” är att det skapar en bymentalitet … alla andra uppfattas som konstiga och hotfulla varelser.
Globalt resande har dramatiskt ökat förståelsen för andra människor och andra samhällen vilket är direkt fredsfrämjande – men vill man föra samhället tillbaka till medeltiden så kan det gå hur som helst …
#31 Lars
Jag förstår att det inte är din uppfattning – men ransonering och matbrist räddar varken klimat eller mänsklighet – det skapar snarare konflikt och kanske krig om resurserna … framförallt om man först skapat trångsynta bisamhällen som ser allt utanför byn som ett hot …
Det finns klara tendenser till Sovjet 2.0 i klimathotarnas förslag. Det ironiska är att vettiga människor är inte rädda för klimathotet men livrädda för klimathotarna. Frågan är hur man ska få folk att fatta? Indoktrineringen är sanslös på detta område.
Ulf #35
Sovjet 1.1, lite uppiffat användarinterface bara.
Benny #28
Tack för den!
Kloka tankar i koncentrat format.
Skriv mera!
Uppsala har varit uppe i tråden och är ett exempel på det du skriver. Under 1970-talet byggdes bostäder i Gottsunda väster om Fyrisån och arbetsplatser i Fyrislund öster om ån.
Trängsel på Islandsbron och totalstopp över bron vid Flottsund som hade ett körfält och begränsad bärighet blev resultatet till 1980-talet då ännu en bro byggdes.
Nu tar man ett varv igen, men är tidigare med bron som redan behövs.
Mitt tips är att sakta ned klockorna för att klara 15-minutersstaden.
På 60-70 talen i Sverige byggde S satellitstäder runt våra större orter med miljonprogram som de flesta egentligen inte vill bo i. Istället för att låta innerstaden växa naturligt.
Idag trivs miljöpartister i cykelvänliga innerstadsområden och vill främja dessa. Men så fort det ska byggas på något grönområde med nya kvarter protesterar de högljudd och letar febrilt efter sällsynta grodor, hackspettar mm för att stoppa byggnationen.
Låt oss i åtminstone börja med att se till att vi slipper dem i kommande stadsplaneringar (och allt övrigt också).
#Fredrik S 38#
När det gäller Frankrikes innerstäder, och jag gissar att det är likadant i Sverige, syftar de olika restriktionerna för fordonstrafiken tillsammans med de höga bostadspriserna till att skapa ett gated communitie utan fysiska hinder. De boende i innerstäderna är Macrons kärnväljare och utgör en mycket stor del av landets beslutsfattare, politiskt och på annat sätt. Gemensamt för dem är att de hyser ett stort förakt för ”la France Péréphérique”, d.v.s de äkta fransmän som bor på landet eller i mindre städer och byar, cirka 2/3 av landets befolkning. De ser oss som sina fiender, vilket kom i skarp dager under de Gula Västarnas protester. Den nordafrikanska befolkningen i storstädernas förorter är deras allierade, vilket också tydligt framgick när vi Gula Västar protesterade.
I storstädernas förorter bor inte några etiska fransmän längre. Det syns bl.a på att i lågbetalda yrken i innerstäderna, t.ex restaurangbranschen, finns inte längre några etiska fransmän. Innerstadsborna har organiserat kollektiva transporter från förorterna till innerstaden, som fungerar bra, när det inte är strejk. Förutom att inga etiska fransmän längre bor i förorterna är det livsfarligt för dessa att förflytta sig kollektivt.
Varför skriver jag detta på KU? Jo, därför att restriktionernas riktade mot la France Périphérique motiveras med klimat-och miljömål.
Städer löser problemet med överbefolkning.
Vi ser i alla moderna länder hur stadsbefolkningen utvecklas från en från periferin inflyttad underklass, till att i förlängningen bli en infertil medelklass. Kina är väl det mest extrema fallet men trenden är densamma i princip överallt. Man flyttar från en frihet under tvång, av ekonomiska skäl för vissa och drömmen om ”vänner” för andra. Resultatet för det stora flertalet är man får vara ung och med i svängen länge och sen slutar det ofta i ensamhet och barnlöshet. Födelsetalen är nu i många storstadsområden nere i 0,5 barn per kvinna där 2,1 år ett måste för att bibehålla befolkningstätheten. Så länge periferin kan upprätthålla en invandring fungerar det, men periferin börjar idag att vara så utarmad befolkningsmässigt och de som redan stannat, lär inte ändra sig annat än i undantagsfall. Jag var ner och vände så fort tillfälle gavs även om det tog nåt år. Men trenden är klar även hos oss. Vår gröna kommande anpassning, som egentligen mer är byggd på blå dunster, än förståelse för hur saker och ting hänger ihop, lär snart komma av sig då den liksom så mycket annat är byggt på okunskap och en avsaknad av en grundläggande omvärldsanalys.
#40 Tommy. Många tummar upp! Vilken klockren demografisk analys Du levererar! Jag gillar i synnerhet Din formulering om att ”man får vara ung och med i svängen länge”! Ja, vem vill inte vara det?? En potentiell (och av globalisterna önskad) konsekvens av urbaniseringen är dessutom att folk utan kärnfamilj är mottagligare för indoktrinering och därmed mer lättstyrda.